Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 170 Laatste
Acties:

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 14:54
handoff schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Ze lijken groter doordat het een deur is, i.p.v. twee deuren denk ik. Hopelijk gaat de sneldienst naar Brussel snel rijden. Volgens de huidige planning vanaf juni.
Klopt, de ICNG heeft overal één deur. Volgens mij heeft dit ermee te maken dat ze hierdoor drukdicht zijn (maar vraag me niet waarom dat niet met twee deuren kan), zodat de luchtdruk binnen de trein niet verandert als dit erbuiten wel gebeurt (bijvoorbeeld in een tunnel).

Mooi plaatje trouwens, ik had de ICNG nog niet gezien in de Flow-kleurstelling.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Andreas01 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:06:
Mooi plaatje trouwens, ik had de ICNG nog niet gezien in de Flow-kleurstelling.
Neem aan dat je niet de graffiti bedoeld, zonde dat zelfs nieuw materieel zo ondergekliederd wordt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 14:54
hoevenpe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:08:
[...]

Neem aan dat je niet de graffiti bedoeld, zonde dat zelfs nieuw materieel zo ondergekliederd wordt.
Oh, dat had ik nog niet gezien... dat is wel weer extreem jammer inderdaad :'(

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:10
Arator schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:56:
Ik kwam bij mijn vetrek uit Antwerpen nog een ICNG tegen. Een testrit vermoed ik, want alle deuren waren afgeplakt.
Opleidingsrit voor de Belgische collega's. De testritten zijn in principe voorbij (tenzij er natuurlijk een softwareupdate of andere wijziging getest moet worden), naast de acceptatieritten voor nieuwe treinstellen.
In Rotterdam zag ik er ook eentje staan, wat een deuren. Die lijken me breder dan de deuren die ik op Belgisch materieel gewend ben.
[..]
De deuren zijn even breed als twee normale deuren (althans, twee normale deuren in Nederland).
De deuren zijn enkelbladsdeuren omdat die eenvoudiger drukdicht te krijgen zijn. Aan beide zijkanten van de deuren zitten behoorlijk grote grendels, die de deur naar binnen trekken, samen met de werking van de airco. Als je twee deuren hebt gaat dat niet zo makkelijk, omdat je dan nog de opening in het midden hebt zitten. Die kan je dan nergens tegenaan dicht trekken.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-01 15:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMYc0QUHNa0sp5ivw7RstMqi6OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxt1mjJTXv7pNgVfd8ehPttB.jpg?f=fotoalbum_large

Even wat goederenvervoer tussen al het personenvervoergeweld. 8) M’n laatste rit van vandaag, richting het weekend. :)

Hello. Is it me you're looking for?

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSVTOCTAvZt0cqSd2nsHexjC9Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlvS4bExJslhPaaiV0XptaAh.jpg?f=fotoalbum_large

Een gecombineerde IC Maastricht/Heerlen, ben ik in 2013 beland? (Anders gezegd, is er een reden dat deze weer samengevoegd is?)

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 25-02-2024 11:39 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Andreas01 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:06:
[...]

Klopt, de ICNG heeft overal één deur. Volgens mij heeft dit ermee te maken dat ze hierdoor drukdicht zijn (maar vraag me niet waarom dat niet met twee deuren kan),
Is er HSL materieel met een dubbele deur?

Signatures zijn voor boomers.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:40
Maasluip schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Is er HSL materieel met een dubbele deur?
ICRm O-)

Maar echt HSL-materieel ken ik niet met een dubbele deur. Ook de Skoda-Dosto's op Nürnberg-München en de SBB RABDe 502 (gebaseerd op de Bombardier Twindexx) hebben enkele deuren.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:38
kevertje1977 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:17:
[...]

En dat is het leuke van de DeutscheBahn :
"The requirement for you to travel on a specific train on your booked connection has been lifted. This means you can also use your ticket on other Deutsche Bahn long-distance trains (e.g. ICE/IC/EC), as well as local trains and S-Bahn trains."

Het feit is alleen dat de treinen vaak ramvol zitten en je dus uren moet gaan staan.
Men doet geen enkele moeite om je reservering ergens anders te maken. Klik je in de email op "alternatives" dan is de zoekreactie "no alternatives found".

Er is nog een lange weg te gaan
Gisteren teruggekomen van wintersport.

Mijn reis was volgens de DeutscheBahn gecancelled. Reden :
Munchen- Dusseldorf, aankomst 18:12
Dusseldorf - Amsterdam, vertrek 18:12
Die overstap is niet haalbaar dus is de hele trip gecancelled.

Uiteindelijk via het NS loket in Amsterdam een stoelreservering gekregen voor een ICE eerder van Munchen naar Dusseldorf.

Wat mij nooit eerder gelukt was gebeurde gisteren :
De ICE die ik oorspronkelijk had geboekt was vertraagd en de ICE-122 Dusseldorf-Amsterdam (die dit keer uit Keulen vertrok en niet uit Frankfurt) vertrok later om reizigers de aansluiting te kunnen geven.
Ik vond het super symphatiek maar het was precies de reden dat de DB mijn reis gecancelled had.
En wat mij het meest verbaasd is dat de reis dan gecancelled word, in plaats van dat ze je voorstellen om een trein eerder te nemen.

Overigens was de heenreis om dezelfde reden gecancelled , Amsterdam-Arnhem-Dusseldorf zorgde voor latere geplande aankomst in Dusseldorf en dus vond DB dat de hele trip maar gecancelled moest worden.
Ze hadden ons ook een trein eerder kunnen aanbieden maar dat is blijkbaar geen logica volgens de DB.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-01 20:37
Maarten_E schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:38:
[Afbeelding]

Een gecombineerde IC Maastricht/Heerlen, ben ik in 2013 beland? (Anders gezegd, is er een reden dat deze weer samengevoegd is?)
Het viel me op dat de treinen niet meer alternerend gearceerd zijn. Vraag me af waarom ze dat gedaan hebben.
Maarten_E schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:38:
[Afbeelding]

Ik zag laatst ook een IC Amsterdam - Deventer die doorgekoppeld werd aan Roosendaal... hoe dan :o

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:37:
[...]

Ik zag laatst ook een IC Amsterdam - Deventer die doorgekoppeld werd aan Roosendaal... hoe dan :o
Toevallig tijdens de werkzaamheden Zwolle-Deventer?
ANdrode schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Toevallig tijdens de werkzaamheden Zwolle-Deventer?
Afgelopen donderdag, wist wel dat er nog werkzaamheden nodig waren daar maar niet wanneer...

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

ArcticWolf schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:15:
[...]

Afgelopen donderdag, wist wel dat er nog werkzaamheden nodig waren daar maar niet wanneer...
Deze week inderdaad. Dus dat verklaart :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 21:48
Ik zat laatst weer eens in een ICE die tussen Amsterdam en Utrecht 160 reedt. Je merkt wel dat het spoor daar iets te hobbelig voor is geworden.
Migrator schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:44:
[...]

Deze week inderdaad. Dus dat verklaart :)
Nice :)

Ik ben in 2019 betrokken geweest met die projecten, maar als je ze eenmaal afrond dan hoor je er nog maar weinig van (ik doe voornamelijk lange termijn studies en verbeter projecten). Dan zie je ineens een paar jaar later dat er iets is gewijzigd en dan hoor je later pas dat ik daar betrokken ben bij geweest :+

Voor dit jaar staan er ook wel weer wat leuke projecten op de planning:
-IC Berlijn fase 2 (fase 1 is afgelopen december in dienst gegaan > nieuw zijperron op Oldenzaal en nog wat seintechnische maatregelen).
-Knoop Meppel voor TBOV 2040
-Robuustheidsmaatregelen en dienstregeling Amersfoort - Harderwijk - Zwolle

En nog een paar die ik (nog) niet publiekelijk maak :P

• dennistd
ArcticWolf schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:03:
[...]

-IC Berlijn fase 2 (fase 1 is afgelopen december in dienst gegaan > nieuw zijperron op Oldenzaal en nog wat seintechnische maatregelen).
Fase 2 is een nieuw zijperron in Deventer?
dennistd schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Fase 2 is een nieuw zijperron in Deventer?
Ik ga hier even terughoudend in zijn, ja de wens is een nieuw perron in Deventer, dit heb ik in 2018 bedacht en de gemeente weet er ook al van. Er zit alleen een zeer lastige discussie achter die al 5 jaar loopt.

Dus de kans is klein, maar (nog) wel aanwezig.

Verder betreft het snelheidsverhogingen op meerdere locaties en weer een ombouw van Oldenzaal. De huidige situatie op Oldenzaal was altijd als een tijdelijke voorzien.

• EDIT
NS schaft nog eens tien extra Intercity’s Nieuwe Generatie (ICNG) aan bij treinbouwer Alstom en trekt daar ruim 150 miljoen euro voor uit. De treinen worden speciaal geschikt gemaakt om naar Duitsland te kunnen rijden.
https://www.ad.nl/binnenl...oofdpijntreinen~abec088c/

Het valt mij nog mee dat dit zo lang buiten de media heeft kunnen blijven (de bestelling is al een hele tijd terug geplaatst), maar er komen nog eens 10 extra ICNGs bij. Deze zullen bij mijn weten in eerste instantie binnenlands ingezet gaan worden. Er zijn nog geen concrete inzetlijnen naar Duitsland.

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:54
ArcticWolf schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:12:
[...]
Verder betreft het snelheidsverhogingen op meerdere locaties en weer een ombouw van Oldenzaal. De huidige situatie op Oldenzaal was altijd als een tijdelijke voorzien.
Wat wordt er nog meer aangepakt dan op het station waar ik het meeste gebruik van maak?

Zelf vindt ik het nieuwe perron best wel stuk vanaf het stationsgebouw afliggen. Vroeg me wel eens af ze niet sporen 502 en 503 doorgaand konden maken. Dan kan de trein, op spoor 501, gewoon rustig aan het perron wachten zonder iets in de weg te zitten.

Dan worden wel sporen 503a en 503c opgeheven, maar geen idee hoeveel deze gebruikt worden.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 14:02
EDIT schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:54:
[...]
https://www.ad.nl/binnenl...oofdpijntreinen~abec088c/

Het valt mij nog mee dat dit zo lang buiten de media heeft kunnen blijven (de bestelling is al een hele tijd terug geplaatst), maar er komen nog eens 10 extra ICNGs bij. Deze zullen bij mijn weten in eerste instantie binnenlands ingezet gaan worden. Er zijn nog geen concrete inzetlijnen naar Duitsland.
Ik neem aan dat het plan is om al het ICR en ICM door ICNG te vervangen. Normaal zou je dus wel een paar flinke vervolgorders kunnen verwachten. Eigenlijk valt "maar 10" dan zelfs een beetje tegen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:19
Bacchus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Ik neem aan dat het plan is om al het ICR en ICM door ICNG te vervangen. Normaal zou je dus wel een paar flinke vervolgorders kunnen verwachten. Eigenlijk valt "maar 10" dan zelfs een beetje tegen.
Als ik hier lees welke verbindingen er worden geschrapt en aan elkaar geknoopt, lijken me dat er ruim voldoende ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Bobbje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:00:
[...]

Wat wordt er nog meer aangepakt dan op het station waar ik het meeste gebruik van maak?

Zelf vindt ik het nieuwe perron best wel stuk vanaf het stationsgebouw afliggen. Vroeg me wel eens af ze niet sporen 502 en 503 doorgaand konden maken. Dan kan de trein, op spoor 501, gewoon rustig aan het perron wachten zonder iets in de weg te zitten.

Dan worden wel sporen 503a en 503c opgeheven, maar geen idee hoeveel deze gebruikt worden.
De huidige nieuwe situatie is tijdelijk, er waren wel andere opties maar de bouwtijd was te lang. Daarom start fase 2 nu voor een definitieve situatie die logischer en minder ver lopen is.

Wat er gaat komen kan ik je nog niet vertellen, want dat is nog niet bekend ;) er is wel een oplossingsrichting maar wat het precies gaat worden moet medio dit jaar bekend worden.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bacchus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Het is vooral bijzonder dat je treinstellen koopt met een 15kv pakket waar nog helemaal geen afgetikt plan voor is qua inzet. Blijkbaar heeft NS een goed onderbouwd plan bij de aandeelhouder neergelegd.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 09:26
Misschien versterkingsritten tussen Amsterdam en Keulen zodat er elk uur een trein gaat? Of Eindhoven - Aken?

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 21:42

Snow_King

Konijn is stoer!

cazzer22 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:48:
Misschien versterkingsritten tussen Amsterdam en Keulen zodat er elk uur een trein gaat? Of Eindhoven - Aken?
Die laatste zou leuk zijn! Als de Maaslijn dan is aangepakt kan je vanaf Venlo via Roermond met 1 overstap naar Aken. Die Maaslijn wordt hopelijk betrouwbaarder zodra alle werkzaamheden eindelijk eens gedaan zijn.

Nog wat leuks in India: https://nos.nl/artikel/25...lometer-op-hol-door-india
Indiase media melden dat de bemanning vergat om de motor uit te zetten en de remblokken te plaatsen. Terwijl de twee aan de thee gingen, begon de trein weer te rijden. De snelheid liep op tot bijna honderd kilometer per uur.
Vraag mij af hoe de beveiligingssystemen daar werken.....

• cazzer22
Snow_King schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Die laatste zou leuk zijn! Als de Maaslijn dan is aangepakt kan je vanaf Venlo via Roermond met 1 overstap naar Aken. Die Maaslijn wordt hopelijk betrouwbaarder zodra alle werkzaamheden eindelijk eens gedaan zijn.
Jij wil de trein over Venlo om laten rijden? Laat hem dan ook direct bij Venlo maar de grens over gaan en via Mönchengladbach maar rijden in dat geval, geeft ook direct meer urgentie bij de Duitsers om dat stukje spoor dubbelsporig te maken. Of misschien direct door naar Keulen zoals vroeger.... :9

Eindhoven - Aken zal het snelst zijn over Weert.

Waarschijnlijk niet? Maar ook apart dat zo'n trein nergens ff hardhandig op een ontspoor spoortje parkeert?

[ Voor 3% gewijzigd door cazzer22 op 26-02-2024 10:04 ]

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:04
Bartpetat schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:28:

[...]

Over welk station heb jij het? Ik zie alleen maar verbeteringen op alle stations, van klein tot groot. Alleen Ede verwacht ik dat een mooi tochtgat gaat worden als er geen zijwanden gaan komen.
Betreft station Middelburg, recent tot slechtste station van Zeeland gekroond ( en dat is knap want het gemiddelde station in Zeeland is een Perron en verder niks), sinds kort kunnen we in ieder geval weer wel een kopje koffie kopen in iets wat moet doorgaan voor een kiosk...

https://archive.ph/TLqLr (linkje naar nieuwsbericht in de PZC over station Middelburg)

Ik ben schijnbaar ook niet de enige die regelmatig problemen heeft met de overstap vanaf de trein Vlissingen-Roosendaal op de trein Roosendaal-Zwolle,
https://archive.ph/dy5PL

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 21:42

Snow_King

Konijn is stoer!

cazzer22 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:03:
[...]

Jij wil de trein over Venlo om laten rijden? Laat hem dan ook direct bij Venlo maar de grens over gaan en via Mönchengladbach maar rijden in dat geval, geeft ook direct meer urgentie bij de Duitsers om dat stukje spoor dubbelsporig te maken. Of misschien direct door naar Keulen zoals vroeger.... :9

Eindhoven - Aken zal het snelst zijn over Weert.
Nee, vanuit Venlo naar Roermond, 1x overstappen en dan naar Aken. De trein via Weert komt langs Roermond.

De Duitsers mogen zeker dat stukje spoor dubbel gaan maken, maar dat zal allemaal nog wel heel veel tijd gaan kosten.

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
cazzer22 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:48:
Elk uur naar Keulen zou tegenwoordig toch wel standaard mogen zijn. Vorige week naar Keulen geweest (boemelen via Venlo & Mönchengladbach), maar als je eerder klaar bent kun je vroeger naar huis wel vergeten als er een 3-uursgat is in de ICE dienstregeling. En ja, ik had een Flexpreis Europa ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het zou zo mooi zijn als we in 2025 iig een 2-uursdienst hebben met de ICE3neo die in 2026 tot een uursdienst met ICNG tot Keulen wordt aangevuld.
Mogen we dromen? Met 2xICNG-8 tot Oberhausen en daar splitsen, een trein naar Keulen, een naar Dortmund.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-01 20:37
Ik zat te denken aan 1x/2 uur Den Haag - Eindhoven - Keulen en 1x/2 uur Amsterdam - Keulen. Eventueel kunnen deze treinen op elkaar keren voor kortere omlopen. Met 12 treinen kom je misschien net uit.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:47:
Het zou zo mooi zijn als we in 2025 iig een 2-uursdienst hebben met de ICE3neo die in 2026 tot een uursdienst met ICNG tot Keulen wordt aangevuld.
Mogen we dromen? Met 2xICNG-8 tot Oberhausen en daar splitsen, een trein naar Keulen, een naar Dortmund.
Dat is zeker niet verkeerd. ICE is een premiumproduct, met een premiumprijs en stoelreserveringverplichting zodra je de grens overgaat, en de RE19 vanuit Arnhem is het tegenovergestelde dat bij ieder station stopt.

Iets daartussenin is zeker welkom, ook omdat je dan ieder uur door kunt naar Keulen (de RE19 rijdt maar tot Dusseldorf).

En meer blauw-geel op het Duitse spoor vinden de Duitsers alleen maar leuk. En, ook niet geheel onbelangrijk, wellicht komt er dan ook een mooi model van de ICNG van de modelspoorfabrikanten ("Was...!? Fährt das in Deutschland? Wolfrad, schnell, veröffentliche sechs Versionen davon!").

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• cazzer22
handoff schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:03:
Ik zat te denken aan 1x/2 uur Den Haag - Eindhoven - Keulen en 1x/2 uur Amsterdam - Keulen. Eventueel kunnen deze treinen op elkaar keren voor kortere omlopen. Met 12 treinen kom je misschien net uit.
Waarom Den Haag als je ook Antwerpen - Breda - Keulen kan doen? En die noemen we dan 3-landen trein! :+

Maar even serieus, ik vermoed dat de trein naar Aken hiermee gereden zal worden en wellicht een trein naar het Roergebied. 10 stuks klinkt niet als dat er een lange verbinding mee gemaakt gaat worden.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Extraxyz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Die is er wel, in de spits.
cordonbleu schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Die is er niet. Ook niet in de spits.

Als voorbeeld tussen Delft-Leiden gaat de intercity om 07:54 08:04 08:24 08:34 08:54. Oftewel 10-20, oftewel 4 treinen per uur, zoals het al sinds corona is.
Kijk maar eens in de reisplanner.

[Afbeelding]
EDIT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:52:
[...]

Deze rijdt nu tijdens de werkzaamheden bij Schiphol even niet. Vanaf volgende week is-ie er weer:

[Afbeelding]
Extraxyz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:59:
[...]

En kijk nu eens op een dag dat niet de halve Schipholtunnel eruit ligt

[...]

De tienminutentrein is absoluut essentieel om te zorgen dat de perrons op o.a. Amsterdam-Zuid en Schiphol niet overvol raken, vandaar dat die in de spitsen al gelijk was terug gelegd zodra er voldoende personeel voor was en volgend jaar over de gehele dag weer terugkeert.

Verder is de vervoersvraag ook tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven doordeweeks over de gehele dag meer dan hoog genoeg om ook daar de tienminutendienst te rechtvaardigen.
De 10-minuten-trein zou dus terugkeren? Hij is weer (nog?) nergens te bekennen anders...
Het traject Leiden Centraal-Delft, wat dan dus 10 minuten dienstregeling zou moeten zijn is nog steeds alleen elke 10-20 minuten, dus 4 treinen elk uur. Ook in de spits...
Er zijn nu, weer, werkzaamheden bij Schiphol. Maar ook als deze zijn afgelopen, vanaf 4 maart staan er nog steeds maar 4 treinen per uur ingepland in de welbekende (gehekelde) 10-20 minuten. Ook tijdens de spits. Nergens 10 minuten treinen te bekennen...

• iamerwin
[...]

[...]

Ach, je kunt alles uitzetten. 🤷🏼‍♂️

• hoevenpe
  • Nu online
cordonbleu schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:02:
De 10-minuten-trein zou dus terugkeren? Hij is weer (nog?) nergens te bekennen anders...
Het traject Leiden Centraal-Delft, wat dan dus 10 minuten dienstregeling zou moeten zijn is nog steeds alleen elke 10-20 minuten, dus 4 treinen elk uur. Ook in de spits...
Dat zelfde speelt ook bij sprinters rondom Utrecht: op papier 4x per uur maar als je net te laat bent kan je 20 minuten wachten. Vroeger was dat netjes 15-15-15-15.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 21:35
[...]
Er zijn nu, weer, werkzaamheden bij Schiphol. Maar ook als deze zijn afgelopen, vanaf 4 maart staan er nog steeds maar 4 treinen per uur ingepland in de welbekende (gehekelde) 10-20 minuten. Ook tijdens de spits. Nergens 10 minuten treinen te bekennen...
De werkzaamheden zijn op 4 maart nog niet afgelopen; volgens mij duren die t/m 9 maart. Op 11 maart zie ik op dat traject 10 minuten treinen.

Be yourself, no matter what they say ...

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
[...]

[...]

Ach, in Duitsland kon het ook. Daar brandde de trein zelfs :+ Maar daar ging het maar om een km of 5.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
voske schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:14:
[...]

De werkzaamheden zijn op 4 maart nog niet afgelopen; volgens mij duren die t/m 9 maart. Op 11 maart zie ik op dat traject 10 minuten treinen.
Oke. We kunnen er dus eigenlijk vanuit gaan dat hij meestal niet rijdt en soms wel?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

https://www.nu.nl/binnenl...anwege-werkzaamheden.html
De komende twaalf dagen rijden er minder treinen van, naar en via Schiphol. Tot en met vrijdag 8 maart moeten reizigers vanwege werkzaamheden rekening houden met zo'n vijftien minuten vertraging. Komend weekend rijden er op sommige trajecten helemaal geen treinen.
De werkzaamheden bij Schiphol zijn voorlopig nog niet voorbij. Ook van 29 maart tot 1 april en van 9 tot 13 mei werkt ProRail daar aan het spoor. De daaropvolgende werkzaamheden zijn gepland voor november.
Komt bij dat door vertragingen elders en het toch al moeilijk in elkaar te vlechten schema langs de perrons er al snel meer vertraging ontstaat en er nog meer uitvallen. Zie ook vandaag actueel...

En alle detail trajecten met impact zie ik zelf in dit overzicht
https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/komend

Nog een quote uit een artikel van NH:
Er wordt nu zo'n twee jaar gewerkt rondom het vliegveld en dat gaat naar verwachting nog vier jaar duren. Dat komt doordat er steeds wordt gewerkt in één tunnelbuis en omdat er rekening wordt gehouden met de vakantieperiodes. ProRail verwacht dat het spoor en de tunnels na de werkzaamheden weer 40 jaar mee kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 26-02-2024 15:46 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

* Raven denkt aan IMDB: Unstoppable (2010)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• EDIT
Ik heb vandaag eens getimed hoeveel die 'tijdelijke' snelheidsbeperking op de HSL nu werkelijk aan vertraging oplevert met een Traxx/ICR-stam, dus de slechtst mogelijke combinatie.
Ik vertrok 24 seconden te laat vanaf Schiphol (moment van in beweging komen) en kwam uiteindelijk 1 minuut en 9 seconden te laat op Rotterdam Centraal aan (moment van stilstand langs het perron - link naar treinposities.nl voor de ongelovigen :P ).
De extra vertraging door de snelheidsbeperking bleef dus beperkt tot ongeveer 45 seconden.
Met een ICNG zou je dus geen enkel probleem hebben om op tijd te rijden met de huidige dienstregeling. Hopen dus dat Alstom snel meer treinstellen af kan leveren en alle treinritten met ICNG gereden kunnen gaan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 26-02-2024 23:43 ]

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:02:
Ik heb vandaag eens getimed hoeveel die 'tijdelijke' snelheidsbeperking op de HSL nu werkelijk aan vertraging oplevert met een Traxx/ICR-stam, dus de slechtst mogelijke combinatie.
Ik vertrok 24 seconden te laat vanaf Schiphol (moment van in beweging komen) en kwam uiteindelijk 1 minuut en 9 seconden te laat op Rotterdam Centraal aan (moment van stilstand langs het perron - link naar treinposities.nl voor de ongelovigen :P ).
De extra vertraging door de snelheidsbeperking bleef dus beperkt tot ongeveer 45 seconden.
Met een ICNG zou je dus geen enkel probleem hebben om op tijd te rijden met de huidige dienstregeling. Hopen dus dat Alstom snel meer treinstellen af kan leveren en alle treinritten met ICNG gereden kunnen gaan worden.
De eeuwigdurende discussie over het nut of onzin van 200 - 250 - 300km/u voor binnenlandse treinen wordt zo wel weer aangewakkerd hé? ;) Blijkbaar kan het prima uit met 160km/h, en misschien had de lijn zelfs wel op 140 afgetopt kunnen worden :P

*Heroic_nonsense wakkert lekker mee

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• cazzer22
Het kost gewoon erg veel tijd om dat stuk van 120 naar 140 of 160 te versnellen, zoveel dat het voor ICRm stammen bijna niet relevant is. Ben wel benieuwd als ICNG 160 max rijdt op het traject, hoeveel tijdswinst er te halen is ten opzichte van ICRm.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik hoorde net overigens dat er een uurtje geleden iemand tussen trein en perron is gekomen op Sloterdijk. Een paar collega's hebben vertraging hierdoor.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:02:
Dat idee had ik al, dat het erg beperkt kon worden. Maar ook dat verschillende machinisten, een iets andere snelheid (trager) aanhouden. Zo merkte ik dat sommigen al halverwege de groenehart tunnel richting Schiphol al afremmen. Of dat ze direct uit de tunnel echt traag rijden (zodanig dat mijn koffie van mijn tafel valt door de kanting) ipv de aangepaste snelheid.

Kan het ook zo zijn dat de vervolg vertraging nog oploopt doordat de trein bij vertrek uit Rotterdam richting zuid, of bij Schiphol richting noord door de 1 minuut nogwat vertraging ook ineens 4 minuten later pas mag vertrekken (bijv wachten op een andere vertrekkende trein)?

• iamerwin
marcop23 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Ach, in Duitsland kon het ook. Daar brandde de trein zelfs :+ Maar daar ging het maar om een km of 5.
🍎🍎🍐🍐😋

In Duitsland waren om de één of andere reden de wagens niet aan het remsysteem aangesloten en had de lok niet genoeg remkracht om het geheel af te remmen. :)

Drie jaar geleden was er ook zoiets in mijn hood, die hebben ze toen laten ontsporen.

Altijd “das gelbe Gefahr” :P

• Bacchus
cazzer22 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:52:
Het kost gewoon erg veel tijd om dat stuk van 120 naar 140 of 160 te versnellen, zoveel dat het voor ICRm stammen bijna niet relevant is. Ben wel benieuwd als ICNG 160 max rijdt op het traject, hoeveel tijdswinst er te halen is ten opzichte van ICRm.
Wat is de beperking van de TRAXX/ICR-stammen die ICNG niet (of minder) zou hebben? Beschikbaar vermogen uit de bovenleiding tov massa van de combinatie?

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-01 08:53
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240227_93646278
NS verwacht forse tariefstijgingen voor treinreiziger met meer dan 10 procent

Treinreizigers zullen voor volgend jaar moeten rekenen op prijsverhogingen van meer dan 10 procent. Dat verwacht de NS. De spoorvervoerder presenteert dinsdag dieprode jaarcijfers en moet constateren dat in 2023 minder mensen op tijd aankwamen en meer mensen moesten staan.

Nog altijd pakken minder reizigers de trein dan voor corona, zo blijkt dinsdag uit de jaarcijfers van de NS. Het aantal zogenoemde reizigerskilometers bedraagt nog maar 89 procent ten opzichte van 2019. Die passagiers konden lang niet altijd rekenen op een vlekkeloze reis. Ruim 1 op de 10 reizigers had vertraging of kwam überhaupt niet aan op het station van bestemming. Ruim 1 op de 20 NS-passagiers moest staan tijdens hun treinreis (in de spits). In beide gevallen is dat een verslechtering ten opzichte van 2022.

„De eerste helft van het jaar zijn we voortvarend gestart. Waar in 2022 nog tientallen treinen per dag uitvielen door personeelstekort, waren de gevolgen voor onze reizigers afgelopen voorjaar veel minder merkbaar dankzij al onze inspanningen. Hoe anders was het najaar waarin de reiziger veel last gehad heeft van vertraging, verstoringen en te drukke treinen. Dat moet beter voor de reizigers”, aldus Wouter Koolmees, president-directeur van NS.
Negatief resultaat

Onder aan de streep schrijft de NS dieprode cijfers. Weliswaar wordt er minder verlies geleden op de bedrijfsactiviteiten, toch staat er uiteindelijk een negatief resultaat van 380 miljoen euro op de rekening. Waar vorig jaar het bedrijf, dat volledig in handen is van de Staat, een verlies van 421 miljoen euro draaide op de dagelijkse werkzaamheden, was dat in 2023 nog 191 miljoen euro.

Doordat er echter behoorlijk is afgeschreven op het verwachte rendement op concessies in Nederland en Duitsland, staan er rode cijfers onderaan de jaarrekening: 380 miljoen euro op een omzet van 3750 miljoen. Die afschrijvingen komen doordat prognoses over reizigersaantallen zijn bijgesteld; de NS verwacht nu minder passagiers dan eerder in de komende jaren.
Belastingbetaler

Dat betekent niet dat de aandeelhouder – de belastingbetaler – moet bloeden. Volgens een woordvoerder stijgt de schuldenpositie van de NS. Die bedraagt nu 1,1 miljard euro. Tegelijkertijd rijden er wél meer treinen en gaat dat aantal verder omhoog. Ook is het personeelstekort aangepakt; er zijn 5434 vacatures vervuld, aldus het jaarverslag.

Tegelijk is er nog altijd een schreeuwend tekort aan technisch personeel, waardoor soms korte treinen moeten worden ingezet.
Eigen vlees

De NS snijdt ondertussen in eigen vlees. Zo zijn tarieven van veel treinkaartjes en abonnementen niet meer in prijs verhoogd dan de inflatie, waardoor NS zelf op kosten wordt gejaagd. Anderzijds moet ook hier de belastingbetaler bloeden. Het kabinet maakte namelijk voor 2024 al 120 miljoen euro vrij, zodat de NS een tariefsverhoging kon uitstellen.

Omdat dat een eenmalige oplossing is, vreest de NS volgend jaar de prijzen in één klap fors te moeten verhogen om de inflatie van afgelopen jaar en komend jaar door te rekenen. „We weten nog niet precies waar de inflatie dit jaar op uitkomt, maar we gaan ervan uit dat we spreken over een tariefstijging van meer dan 10 procent.”

Cash is king.

• dennistd
marcop23 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Ook op de Brenner is het een paar jaar geleden gebeurd. Alleen daar is de trein met 126km/h uiteindelijk ontspoord, en zat er juist wel een machinist in (maar dit kon niets doen door een afgesloten remkraam): https://kurier.at/chronik...h-aus-der-kurve/400362800

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En nog niet zo lang geleden in Geseke een goederentrein die blijkbaar (het onderzoek loopt nog) ongeremd en ook brandend een helling af kwam en daarna ontspoorde.

Het is heel simpel: als er geen lucht in de trein zit en de handrem is niet gezet dan is hij ook niet geremd.

[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 27-02-2024 11:41 ]

cazzer22 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:52:
Eh waar je haal je dat vandaan? De Traxx stammen trekken zo hard op dat ze begrenst moesten worden om de snelschakelaar (onder 1500V) er niet uit te laten klappen.

De ICNG is ook begrenst op 0,75m^2 al halen ze dat boven de 80km/u niet meer.

• hoevenpe
  • Nu online
10 procent erbij, soms vraag je je af waar ze bij NS mee bezig zijn.

Soms moet je niet juist prijzen verlagen om met hogere aantallen onder de streep meer omzet te genereren. Zo raak je alleen maar meer reizigers kwijt, net als met de samenreiskorting.

• mk1992
hoevenpe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:43:

Soms moet je niet juist prijzen verlagen om met hogere aantallen onder de streep meer omzet te genereren. Zo raak je alleen maar meer reizigers kwijt, net als met de samenreiskorting.
De eerste alinea vond ik nog het mooiste:

'Nog altijd pakken minder reizigers de trein dan voor corona, zo blijkt dinsdag uit de jaarcijfers van de NS. Het aantal zogenoemde reizigerskilometers bedraagt nog maar 89 procent ten opzichte van 2019. Die passagiers konden lang niet altijd rekenen op een vlekkeloze reis. Ruim 1 op de 10 reizigers had vertraging of kwam überhaupt niet aan op het station van bestemming. Ruim 1 op de 20 NS-passagiers moest staan tijdens hun treinreis (in de spits). In beide gevallen is dat een verslechtering ten opzichte van 2022.

Minder reizigers en toch meer staan....

Cash is king.

• marcop23
Bacchus schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:22:
[...]

Wat is de beperking van de TRAXX/ICR-stammen die ICNG niet (of minder) zou hebben? Beschikbaar vermogen uit de bovenleiding tov massa van de combinatie?
Onder 25kV heb je zo ongeveer onbeperkt vermogen uit de bovenleiding :+

Het verschil tussen ICRm-stammen en ICNG, is dat ICR 160 km/h mag en ICNG 200 km/h. Daardoor heb je met ICNG meer ruimte om in te lopen.

Een ICR-stam kan wel iets harder optrekken dan ICNG, vooral bij hogere snelheid, doordat je met twee Traxxen een overdaad aan vermogen tot je beschikking hebt.

• marcop23

Die samenreiskorting bestaat gewoon nog, ze hebben 't alleen wat moeilijker gemaakt, om fraude te voorkomen. En ja, er was echt veel interne druk vanuit conducteurs om deze stap te nemen. Dit is echt geen actie die vanuit het hoofdkantoor geïnitieerd is.

Verder wel eens dat prijsverhogingen niet de bedoeling kunnen zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat ze dat zelf ook wel begrijpen, en dat dit een stap is om geld bij het Rijk te verkrijgen.

• hoevenpe
  • Nu online
marcop23 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:08:
Die samenreiskorting bestaat gewoon nog, ze hebben 't alleen wat moeilijker gemaakt, om fraude te voorkomen. En ja, er was echt veel interne druk vanuit conducteurs om deze stap te nemen. Dit is echt geen actie die vanuit het hoofdkantoor geïnitieerd is.
Daar wil ik deels in meegaan, maar snap nog steeds niet hoe straks mijn gezin nog steeds korting krijgen kan. Onder 18 is Flex Basis geen optie, losse kaartjes gedoe met printen als je een ook een OV-chipkaart met automatisch opwaarderen hebt.

Maak dan een klantvriendelijk alternatief, desnoods dat ik in mijn eigen app alles kan regelen voor ze.

mk1992 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:03:
[...]

De eerste alinea vond ik nog het mooiste:

'Nog altijd pakken minder reizigers de trein dan voor corona, zo blijkt dinsdag uit de jaarcijfers van de NS. Het aantal zogenoemde reizigerskilometers bedraagt nog maar 89 procent ten opzichte van 2019. Die passagiers konden lang niet altijd rekenen op een vlekkeloze reis. Ruim 1 op de 10 reizigers had vertraging of kwam überhaupt niet aan op het station van bestemming. Ruim 1 op de 20 NS-passagiers moest staan tijdens hun treinreis (in de spits). In beide gevallen is dat een verslechtering ten opzichte van 2022.

Minder reizigers en toch meer staan....
Er reden minder & kortere treinen afgelopen jaar.

Lastige is dat alles veel duurder is geworden terwijl je minder reizigers hebt. De cijfers van 2019 waren echt uitstekend en toen kwam 2020...
Om de spoorwereld weer enigszins gezond te krijgen zou je dus alweer ruim boven de cijfers van 2019 moeten zitten qua reizigers en inkomstverhouding.

• marcop23
hoevenpe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Daar wil ik deels in meegaan, maar snap nog steeds niet hoe straks mijn gezin nog steeds korting krijgen kan. Onder 18 is Flex Basis geen optie, losse kaartjes gedoe met printen als je een ook een OV-chipkaart met automatisch opwaarderen hebt.

Maak dan een klantvriendelijk alternatief, desnoods dat ik in mijn eigen app alles kan regelen voor ze.
Daar kan ik me in vinden, inderdaad. Ik zou het ook logisch vinden als je samenreiskorting op een kaartautomaat kan laden. Bijvoorbeeld de code in te toetsen op de apparaat, of anders, door de code in te toetsen in de app en vervolgens bij de automaat "de bestelling op te halen". Je kan nu ook al bestelling ophalen bij de kaartautomaat. Dat de automaten verouderd zijn, vind ik eigenlijk een suffig excuus. Dan zou je er iets aan moeten doen.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-01 20:03
Kan me van een jaar of 10 terug nog herinneren dat de overheid toen altijd een prestatie-eis aan de NS stelde als voorwaarde om de prijzen te mogen verhogen. Bijv. alleen wanneer 92% op tijd is ofzo, zou een prima stok achter de deur kunnen zijn om i.i.g. het kwaliteitsniveau weer een beetje op het niveau te krijgen zoals het was.
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:12:

Om de spoorwereld weer enigszins gezond te krijgen zou je dus alweer ruim boven de cijfers van 2019 moeten zitten qua reizigers en inkomstverhouding.
Je kunt je alleen wel afvragen of even ruim 10% erbij gooien dan de oplossing gaat zijn, de reizigersaantallen blijven niet voor niks achter t.o.v. 2019. Aan de reisbehoefte ligt het in ieder geval niet want op de weg is het drukker dan ooit. Danwel door te hoge prijzen (zoals het wegvallen van de goedkope dagretours in het weekend welke ook voor autobezitters/incidentele reizigers interessant waren), dan wel door een afname van kwaliteit qua dienstverlening. Met nog eens 10% erbij raak je denk ik alleen maar weer reizigers kwijt, kun je er in 2026 wéér 10% bij doen om dat proberen te compenseren en kom je helemaal in een spiraal te zitten. De oplossing zal niet simpel zijn en buiten structureel overheidsgeld (succes dat voor elkaar te krijgen met de huidige verkiezingsuitslag :+ ) erbij kan ik zo ook niks bedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 27-02-2024 13:16 ]

• cazzer22
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Eh waar je haal je dat vandaan? De Traxx stammen trekken zo hard op dat ze begrenst moesten worden om de snelschakelaar (onder 1500V) er niet uit te laten klappen.

De ICNG is ook begrenst op 0,75m^2 al halen ze dat boven de 80km/u niet meer.
uit het echte leven? HIer in Brabant zie ik die traxx met ICRm vaak minder hard aanzetten dan een VIRM stam. Maar dat is dan wel bij lage snelheden. Hoe dat bij 100+ is daar heb ik geen kennis van, daarom vroeg ik dat ook.
!mark schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Kan me van een jaar of 10 terug nog herinneren dat de overheid toen altijd een prestatie-eis aan de NS stelde als voorwaarde om de prijzen te mogen verhogen. Bijv. alleen wanneer 92% op tijd is ofzo, zou een prima stok achter de deur kunnen zijn om i.i.g. het kwaliteitsniveau weer een beetje op het niveau te krijgen zoals het was.

[...]

Je kunt je alleen wel afvragen of even ruim 10% erbij gooien dan de oplossing gaat zijn, de reizigersaantallen blijven niet voor niks achter t.o.v. 2019. Aan de reisbehoefte ligt het in ieder geval niet want op de weg is het drukker dan ooit. Danwel door te hoge prijzen (zoals het wegvallen van de goedkope dagretours in het weekend welke ook voor autobezitters/incidentele reizigers interessant waren), dan wel door een afname van kwaliteit qua dienstverlening. Met nog eens 10% erbij raak je denk ik alleen maar weer reizigers kwijt, kun je er in 2025 wéér 10% bij doen om dat proberen te compenseren en kom je helemaal in een spiraal te zitten. De oplossing zal niet simpel zijn en buiten structureel overheidsgeld (succes dat voor elkaar te krijgen met de huidige verkiezingsuitslag :+ ) erbij kan ik zo ook niks bedenken.
Dat blijft inderdaad de vraag, echter is autorijden veel meer dan 10% duurder geworden.

Wegenbelasting is 13 euro per maand omhoog gegaan sinds 2019 = 25% gestegen
Benzine is van gemiddeld 1,76 per liter naar 2 euro/liter = 13,6%
Zelfs m'n de autoverzekering is voor het eerst OMHOOG gegaan 8)7

Een retourtje werk kost mij met de auto: 6L benzine = 12 euro + 2 euro wegenbelasting en 1 euro verzekering = 15 euro per dag dus.

Met de trein kost het mij 13 euro per dag (volle 2e klas prijs).
Een traject vrij 2e klas abonnement zou 155,7 euro per maand kosten = 7,78 euro per werkdag (20 dagen).

En ja het hangt van meerdere factoren vast, voor mij is het niet te doen om met de auto naar het werk te gaan (vanwege parkeren in centrum Utrecht :+ ) en of je in de buurt van een station woont is ook wel handig.

cazzer22 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:23:
[...]

uit het echte leven? HIer in Brabant zie ik die traxx met ICRm vaak minder hard aanzetten dan een VIRM stam. Maar dat is dan wel bij lage snelheden. Hoe dat bij 100+ is daar heb ik geen kennis van, daarom vroeg ik dat ook.
Denk dat @EDIT je daar een beter antwoord op kan geven. Maar op de HSL zit een Traxx stam zo op de 160km/u.

• EDIT
De Traxx wordt door de AFB (cruise control) beperkt tot een optreksnelheid van 0,5 m/s/s. Vanaf ongeveer 70 km/u is echter de maximale stroomafname onder 1,5 kV de begrenzende factor, dus daarboven gaat het iets minder snel, maar nog altijd behoorlijk rap.
Een VIRM is volgens mij een stukje trager dan dat.

ICNG heeft een optreksnelheid van 0,7 m/s/s, maar die loopt op een gegeven moment tegen het maximale motorvermogen (bij de vijfjes) of de maximale stroomafname (bij de achtjes onder 1,5 kV) aan.

ICNG is dus in het begin iets sneller en zit daarna redelijk snel nog op de 130/140. Boven de 160 gaat het allemaal een stuk trager en is het net een VIRM zo traag :P
Je haalt de 200 echter wel zonder problemen verder.

Edit: overigens wel de opmerking dat een opvallend aantal machinisten de Traxx niet volledig lijken uit te sturen, dus dat daardoor het optrekken veel trager kan gaan dan met ander materieel.
Geen idee waarom ze dat doen, maar goed, dat is hun keuze :P

[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 27-02-2024 13:39 ]

• hoevenpe
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:23:
Dat blijft inderdaad de vraag, echter is autorijden veel meer dan 10% duurder geworden.
Je vergelijkt de geplande stijging in 1 jaar bij NS met de auto in 5 jaar... ;)

Hoeveel duurder zijn treinkaartjes de afgelopen 5 jaar eigenlijk geworden, iemand daar cijfers over?

hoevenpe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Je vergelijkt de geplande stijging in 1 jaar bij NS met de auto in 5 jaar... ;)

Hoeveel duurder zijn treinkaartjes de afgelopen 5 jaar eigenlijk geworden, iemand daar cijfers over?
Nee dat doe ik niet... ik zei alleen dat autorijden per definitie meer dan 10% duurder is geworden, maar had het misschien per kilometer moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 27-02-2024 13:45 ]

• mk1992
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Wegenbelasting is 13 euro per maand omhoog gegaan sinds 2019 = 25% gestegen
Benzine is van gemiddeld 1,76 per liter naar 2 euro/liter = 13,6%
Zelfs m'n de autoverzekering is voor het eerst OMHOOG gegaan 8)7

Een retourtje werk kost mij met de auto: 6L benzine = 12 euro + 2 euro wegenbelasting en 1 euro verzekering = 15 euro per dag dus.

Met de trein kost het mij 13 euro per dag (volle 2e klas prijs).
Een traject vrij 2e klas abonnement zou 155,7 euro per maand kosten = 7,78 euro per werkdag (20 dagen).

En ja het hangt van meerdere factoren vast, voor mij is het niet te doen om met de auto naar het werk te gaan (vanwege parkeren in centrum Utrecht :+ ) en of je in de buurt van een station woont is ook wel handig.
Voor dezelfde rit of 6 liter benzine verbruiken maar ook voor 13 euro retour met de trein?
Of dat autoverbruik klopt niet of de treinprijs is verkeerd. Voor 13 euro kom ik met de trein net nergens namelijk.

Cash is king.

• cazzer22
Dankje @EDIT !

@ArcticWolf Achteraf gezien zou inderdaad een dubbele Traxx (was vergeten dat die achteroplopende loc ook meedoet) veel meer vermogen zou moeten hebben dan een treinstel. Ik denk dan altijd terug naar een DD-AR stam met 1700 loc, die gingen als de brandweer als een machinist er zin in had.
mk1992 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Voor dezelfde rit of 6 liter benzine verbruiken maar ook voor 13 euro retour met de trein?
Of dat autoverbruik klopt niet of de treinprijs is verkeerd. Voor 13 euro kom ik met de trein net nergens namelijk.
60km retour met de auto, met files erbij (A28 en A1 staan altijd vast) en al die verkeerslichten hier kom ik op 1:10 uit. Dus waarom zou dat niet kloppen dan?

Vathorst - Utrecht is 6,50 per enkele reis.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mk1992 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Mwa... sommige afstanden en stations zijn gunstiger dan andere met de trein of auto qua tarief.
Voor 13 euro dagretour heb je bijv Amersfoort Vathorst - Utrecht, 2e klas voltarief.
Afhankelijk van je gekozen route varieert dat tussen 70 en 85km met de auto retour. Bij 1:13 voor een gewone benzine auto incl stadsverkeer en file (wat niet ongewoon is), zit je tussen 5,5 en 6,5 liter.

LoL, op basis van tarief gokken wat je vertrekstation :P :> @ArcticWolf

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 27-02-2024 14:01 ]

Get!em schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Mwa... sommige afstanden en stations zijn gunstiger dan andere met de trein of auto qua tarief.
Voor 13 euro dagretour heb je bijv Amersfoort Vathorst - Utrecht, 2e klas voltarief.
Afhankelijk van je gekozen route varieert dat tussen 70 en 85km met de auto retour. Bij 1:13 voor een gewone benzine auto incl stadsverkeer en file (wat niet ongewoon is), zit je tussen 5,5 en 6,5 liter.

LoL, op basis van tarief gokken wat je vertrekstation :P :> @ArcticWolf
:P :P

Edit:
Van mijn huis naar het kantoor in Zwolle is bijv. 64km met de auto, denk dat ik dan wel 1:14 haal zonder files :+
dus 128 / 14 = 9,14L benzine * 2 = 18 euro.

Terwijl een retourtje trein 26 euro is, dat is dan wel weer curieus ja.

Enige wat ik kan vinden is dat Vathorst - Zwolle 60 tariefeenheden bevat en Vathorst - Utrecht maar 27 tariefeenheden heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 27-02-2024 14:10 ]

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 22:04
Goh wie had dat verwacht het verdienmodel van de NS is gewoon stuk en met deze kruideniersmentaliteit gaat het ook niet beter worden. De lucratieve klant van NS was pre corona met name kantoormedewerkers van (semi)overheden en grote bedrijven die op dure locaties bij stations werkten.

Door centralisatie ( bijv Rabobank) moesten veel medewerkers van heinde en verre komen voor 8 uurtjes vermaak in de kantoortuin. Die mensen werken nu voor een deel vanuit huis en blijven dit doen. Rampzalig stedenbouwkundig beleid zorgt ervoor dat het OV voor veel mensen gewoon geen reële meer optie is.

En ik heb het wel eens vaker gezegd maar het spoor is nooit meegegroeid met de bevolkingsgroei en technisch gezien zit het ook aan zijn limieten.

Neem buiten Amsterdam een paar populaire regio’s met belabberd hoogwaardig OV. Bijv. Eindhoven en Utrecht. Investeer je in beide stedelijke gebieden a la Berlin een spoorring of een bypass dan geeft dit een enorme impuls voor het bedrijfsleven en woningbouw en haal je de druk van de drukke stadscentra en ringwegen die ook compleet dichtslippen bij gebrek aan een alternatief.

Maar er zijn buiten wat luchtkastelen om dure adviesbureautjes aan het werk te houden totaal geen concrete plannen, visie of budget.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En lokale ritten gaan ook anders worden. Met de visie om zowel in Rotterdam als Amsterdam lucratieve/drukke trajecten om te zetten naar metro achtige constructies.
Denk aan de NZ-lijn naar Schiphol, scheelt heel veel toptarief vakantiegangers.
Denk aan de Metrolijn naar Almere
Denk aan de gedachtensprongen van de RET over uitbreiding naar Dordrecht, Delft en koppeling met Zoetermeer.

Nu al is de RET goedkoper op het traject Rotterdam - Denhaag, en doet tegelijkertijd meer stations aan in dezelfde tijd. Bovendien laagdrempeliger voor fiets (gratis buiten spits!) en rolstoel/scootmobiel.

• hoevenpe
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:00:
60km retour met de auto, met files erbij (A28 en A1 staan altijd vast) en al die verkeerslichten hier kom ik op 1:10 uit. Dus waarom zou dat niet kloppen dan?

Vathorst - Utrecht is 6,50 per enkele reis.
Exact van station naar station is qua reistijd en prijs soms (nog) concurrerend, met een zuinige auto is de enige reden dat Schothorst - Utrecht CS met de trein goedkoper is betaald parkeren in de binnenstad.

Nog eens 10% erbij zal het animo voor mensen zonder bedrijfs- of studentenkaart geen goed doen, nog los van het gebrekkige comfort en punctualiteit.

• hoevenpe
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:10:
Denk aan de NZ-lijn naar Schiphol, scheelt heel veel toptarief vakantiegangers.
Denk aan de Metrolijn naar Almere
Denk aan de gedachtensprongen van de RET over uitbreiding naar Dordrecht, Delft en koppeling met Zoetermeer.
Gelukkig voor de NS dat hier nog steeds over gedacht wordt als wij allen in onze kist liggen... ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hoevenpe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Gelukkig voor de NS is dat hier nog over gedacht wordt als wij allen in onze kist liggen... ;)
Zou kunnen, maar zie het voorbeeld van Hofplein lijn (metro E) en Hoek van Holland, het omturnen van gewoon spoor is te doen (met wat uitdagingen) in doorlooptijden van enkele jaren.
Gedachten experiment: Stel dat de ambitie van Metro sterker is dan de PHS trein en er dus een besluit komt van de 4 sporen Delft er 2 toewijst aan Metro, dan is het eerder een kwestie van jaren. Uiteraard, genoeg technische uitdaging met wissels en ontvlechting, maar traject ligt er deels al, de baanstabiliteit is al kritisch, dus lichter materieel zou ook nog daar een bonus voor zijn (al is de RET metro niet super licht zoals die van randstadrail).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:02:
[...]

Van mijn huis naar het kantoor in Zwolle is bijv. 64km met de auto, denk dat ik dan wel 1:14 haal zonder files :+
dus 128 / 14 = 9,14L benzine * 2 = 18 euro.

Terwijl een retourtje trein 26 euro is, dat is dan wel weer curieus ja.

Enige wat ik kan vinden is dat Vathorst - Zwolle 60 tariefeenheden bevat en Vathorst - Utrecht maar 27 tariefeenheden heeft.
Ja er zijn curieuse verschillen, vandaar ook zoveel meningen over auto vs trein.
Nog een voorbeeld: Vathorst naar Almere Centrum. Trein Eur11,60, auto 37km, vertaald naar alleen benzine uit jouw voorbeeld naar 6 euro.

---
Maar goed, in discussie over waar nog groei zit voor NS qua omzet/winst: ik zat laatst om 20.30 in de intercity van Amsterdam centraal naar Almere, op een donderdag avond, verder geen evenementen of iets. Trein zat bomvol. in zulke situaties is prijsstijging dus voor NS beter, dan lagere prijzen en hogere reizigersaantallen.... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 27-02-2024 14:52 ]

• Arator
EDIT schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:37:
Edit: overigens wel de opmerking dat een opvallend aantal machinisten de Traxx niet volledig lijken uit te sturen, dus dat daardoor het optrekken veel trager kan gaan dan met ander materieel.
Geen idee waarom ze dat doen, maar goed, dat is hun keuze :P
Dan zijn de Nederlandse bestuurders wel helemaal omgeschoold. Toen de Benelux nog werd gereden met de Belgische loc type 11, werd er bij ons gelachen dat een Nederlandse bestuurder maar 2 standen kenden, alles open of alles dicht.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

hoevenpe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Exact van station naar station is qua reistijd en prijs soms (nog) concurrerend, met een zuinige auto is de enige reden dat Schothorst - Utrecht CS met de trein goedkoper is betaald parkeren in de binnenstad.

Nog eens 10% erbij zal het animo voor mensen zonder bedrijfs- of studentenkaart geen goed doen, nog los van het gebrekkige comfort en punctualiteit. 19km met de auto station naar station.
Tja. Lelystad Dronten kost mij €6,90 normaal tarief. €6,90!! Ik kan daar zowat een taxi voor bellen. En dan ook nog het risico om ergens voor een kapot sein, wissel of volledige bovenleiding te staan.

Dit is 19km met de auto, met de trein waarschijnlijk net wat minder.

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 27-02-2024 20:20 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
Get!em schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Zou kunnen, maar zie het voorbeeld van Hofplein lijn (metro E) en Hoek van Holland, het omturnen van gewoon spoor is te doen (met wat uitdagingen) in doorlooptijden van enkele jaren.
Technisch kan natuurlijk bijna alles. Kost soms alleen wat.

Wat ik altijd begrepen heb waren dit voor NS niet de best renderende lijnen. Incl de Zoetermeer stadslijn.
Het succes van lijn E zit met name ook in de aansluiting/doorkoppeling bij Rotterdam Centraal en deels door de vele nieuwbouw langs de lijn.
De Hoekselijn vooral in de doortrekking tot op het strand , een extra station en her en der woningbouw langs de lijn.
Gedachten experiment: Stel dat de ambitie van Metro sterker is dan de PHS trein en er dus een besluit komt van de 4 sporen Delft er 2 toewijst aan Metro, dan is het eerder een kwestie van jaren. Uiteraard, genoeg technische uitdaging met wissels en ontvlechting, maar traject ligt er deels al, de baanstabiliteit is al kritisch, dus lichter materieel zou ook nog daar een bonus voor zijn (al is de RET metro niet super licht zoals die van randstadrail).
Waarom heel veel geld stoppen in een ombouw naar metro, terwijl je met de bestaande infra inclusief de plannen voor 2 dedicated sporen tussen Den Haag en Dordrecht (incl ontvlechting) hetzelfde kunt bereiken?
Moderne sprinters trekken toch ook aardig snel op, en metro's tikken maximaal 100 km/h aan.
Het gaat er meer om hoe je dit product aanbied, ook qua tariefintegratie en marketing (noem het metro of R-net).

• Wally2002
silverball schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Tja. Lelystad Dronten kost mij €6,90 normaal tarief. €6,90!! Ik kan daar zowat een taxi voor bellen. En dan ook nog het risico om ergens voor een kapot sein, wissel of volledige bovenleiding te staan.

met de auto heb je ook kans op file, wegwerkzaamheden, panne etc.
Neemt niet weg dat de trein gewoon heel duur is, vooral de reguliere kaartjes.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wally2002 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:32:
[...]

Technisch kan natuurlijk bijna alles. Kost soms alleen wat.

Wat ik altijd begrepen heb waren dit voor NS niet de best renderende lijnen. Incl de Zoetermeer stadslijn.
Het succes van lijn E zit met name ook in de aansluiting/doorkoppeling bij Rotterdam Centraal en deels door de vele nieuwbouw langs de lijn.
De Hoekselijn vooral in de doortrekking tot op het strand , een extra station en her en der woningbouw langs de lijn.

[...]

Waarom heel veel geld stoppen in een ombouw naar metro, terwijl je met de bestaande infra inclusief de plannen voor 2 dedicated sporen tussen Den Haag en Dordrecht (incl ontvlechting) hetzelfde kunt bereiken?
Moderne sprinters trekken toch ook aardig snel op, en metro's tikken maximaal 100 km/h aan.
Het gaat er meer om hoe je dit product aanbied, ook qua tariefintegratie en marketing (noem het metro of R-net).
Het is dan ook een gedachten experiment.

De E-lijn is ondertussen zo druk, dat de D-lijn tegenwoordig ook naar Pijnacker doorrijdt en er straks dus een 5 minuten schema gereden kan worden tot aan daar en terug.
Ik zie een 5 minuten schema voor Sprinters nog niet echt voorkomen, zeker niet als ze om en om met intercities rijden.

Overigens ook nog: toen vorige week de lijn Rotterdam Den Haag via Delft eruit lag vanwege de aanrijding, was het even behelpen, maar de RET kreeg de wachtrij van extra mensen wel in 30 minuten weer weggewerkt. Ik vond dat echt heel netjes (alhoewel de rij en het dringen op het perron niet echt netjes verliep). RET medewerkers gingen vervolgens op Rotterdam Centraal aan crowdmanagment doen, en dat ging eigenlijk best goed.

• Wally2002
Get!em schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:44:
[...]

De E-lijn is ondertussen zo druk, dat de D-lijn tegenwoordig ook naar Pijnacker doorrijdt en er straks dus een 5 minuten schema gereden kan worden tot aan daar en terug.
Helaas maar tot Pijnacker vanwege het samenloopdeel met lijnen 3 en 4; Het enige echte nadeel van RandstadRail.
Ik zie een 5 minuten schema voor Sprinters nog niet echt voorkomen, zeker niet als ze om en om met intercities rijden.
Uitgangspunt is toch dedicated 2 sporen tussen Den Haag en Dordrecht? Dan is er geen menging met IC's.

• silverball
  • Nu online

silverball

Wally2002 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:35:
[...]

Dat is niet vergelijkbaar. Als mn auto kapot is kan ik pechhulp regelen, opgehaald worden, als er wegwerkzaamheden zijn dan rij ik om.

Vergelijk dat met treinpanne; uren in een doos zitten, volledig afhankelijk van NS. Of op een veldbedje in Utrecht.

Vergelijk dat met treinwerkzaamheden; toen hier eind 2022 drie maanden geen treinen reden vanwege problemen met de bovenleiding deed de gemiddelde reiziger geregeld uren over het traject . Af en toe reed er onaangekondigd een dag niks.

NS weet gewoon dat als je hier in het buitengebied met de trein gaat je geen andere keuze hebt; en daar handelen ze ook naar. Wie gaat er anders zoveel geld betalen voor een traject dat je kan fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 27-02-2024 21:09 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Bacchus
silverball schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Voor € 6,90 kun je geen 19 km autorijden, laat staan een taxi bellen.

Taxi kost 47,84 om precies te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 27-02-2024 21:14 ]

• silverball
  • Nu online

silverball

Bacchus schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Voor € 6,90 kun je geen 19 km autorijden, laat staan een taxi bellen.

Taxi kost 47,84 om precies te zijn.
Stel je gaat uit van €2,- per liter, je auto verbruikt gemiddeld 1 op 15. (Ja, dat haal ik makkelijk) Das 13ct de liter dus €2,47, en das station tot station, niet deur tot deur. Ja, afschrijving en slijtage: maar niet €4,43 (verschil) op dat stukje. Dan nog maar te zwijgen over comfortverschil en hogere zekerheid.

Oh, ik heb over taxis dan niks gezegd. Bizar trouwens!

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 27-02-2024 21:22 ]

• Bacchus
Ok, met een lichte, zuinige en betrouwbare tweedehands auto waar je een beetje gemiddeld mee rijdt en die je gratis kan parkeren kan het.. Maar ook maar nèt.
Komt nog 3 euro per dag aan wegenbelasting en verzekering bij.

• silverball
  • Nu online

silverball

ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:59:
Komt nog 3 euro per dag aan wegenbelasting en verzekering bij.
@Bacchus okey true, ik reken mij rijk. Het verschil valt in de praktijk erg mee.

• ed1703
  • Niet online
silverball schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:26:
[...]

@Bacchus okey true, ik reken mij rijk. Het verschil valt in de praktijk erg mee.
Per dag en rit misschien wel, maar als je geen gebruik maakt van de trein tikt de financiële-teller niet perse door (bepaalde abonnementen daargelaten), terwijl bij een auto er gewoon doorlopende kosten zijn. Persoonlijk vind ik het ook niet te vergelijken. Voor een auto moet je altijd eerst een investering doen, dat hoeft bij het OV niet.

• EDIT
Nou ja, het kan natuurlijk wel. Kost je alleen wat miljoentjes :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUxHPf4I7TkuqK6TgeAyL5clJQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/greY3cIIHiptW6EsILRnyIT0.jpg?f=fotoalbum_large

• bvk
  • Laatst online: 01:47

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Normaal reis ik buiten de spits tussen Schiphol en thuis, maar vandaag was ik wat eerder klaar en wilde ik omstreeks 18.30 een trein pakken vanaf Schiphol.

Maar wat een drukte op de sporen 5/6 zeg, elke paar minuten een trein die aankomt en weer vertrekt in tegenovergestelde richtingen. Toch best wel petje af hoe dit geregeld is, mijn geplande trein had maar 3 minuten vertraging.

Specs

• Wally2002
silverball schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:08:
[...]

Dat is niet vergelijkbaar. Als mn auto kapot is kan ik pechhulp regelen, opgehaald worden, als er wegwerkzaamheden zijn dan rij ik om.

Vergelijk dat met treinpanne; uren in een doos zitten, volledig afhankelijk van NS. Of op een veldbedje in Utrecht.
Het is niet vergelijkbaar, en vervolgens maak je de vergelijking... :)

Trein vs auto is gewoon lastig iets algemeens over te zeggen.
Het is maar net wat je herkomst en bestemming zijn.
Sommige wegtrajecten zijn filegevoeliger dan andere.
Sommige treintrajecten zijn storingsgevoeliger dan andere.

In beide gevallen ben je afhankelijk van infrastructuur en een vervoermiddel.
Bij een auto heb je wel wat meer eigen handelingsperspectief bij een verstoring of probleem, zowel qua route als qua pechhulp.
Daar doel je volgens mij ook op, zeker als je trein ergens in een weiland langdurig stil staat.
Vergelijk dat met treinwerkzaamheden; toen hier eind 2022 drie maanden geen treinen reden vanwege problemen met de bovenleiding deed de gemiddelde reiziger geregeld uren over het traject . Af en toe reed er onaangekondigd een dag niks.
Toen er aan de Haringvlietbrug gewerkt werd was het ook omreizen incl files op de omreisroutes.
Het tekort aan bussen en chauffeurs lijkt toch vooral bij de touringcarbedrijven te zitten. NS wordt terecht aangesproken maar denk niet dat ze hier veel aan konden doen.
NS weet gewoon dat als je hier in het buitengebied met de trein gaat je geen andere keuze hebt; en daar handelen ze ook naar. Wie gaat er anders zoveel geld betalen voor een traject dat je kan fietsen.
Over de prijs is hiervoor ook al e.e.a. gezegd.

• hoevenpe
  • Nu online
Wally2002 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:35:
File is door navigatie redelijk goed in te schatten/te ontwijken, als mijn auto net zoveel panne zou hebben als de NS dan stond hij allang op marktplaats... ;)

• Bacchus
hoevenpe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:48:
[...]

File is door navigatie redelijk goed in te schatten/te ontwijken, als mijn auto net zoveel panne zou hebben als de NS dan stond hij allang op marktplaats... ;)
Vervoert jouw auto een miljoen mensen per dag? Of maakt hij zelfs maar in de buurt van 5.000 ritten?
En zelfs een enkele trein laten rijden is al een stuk complexer dan een willekeurige autorit.

Edit: Ik begrijp je sentiment wel hoor maar qua complexiteit is de bedrijfsvoering van een bedrijf NS totaal onvergelijkbaar met het besturen van een enkele auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Bacchus op 28-02-2024 07:34 ]

• hoevenpe
  • Nu online
Bacchus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:25:
Vervoert jouw auto een miljoen mensen per dag? Of maakt hij zelfs maar in de buurt van 5.000 ritten?
En zelfs een enkele trein laten rijden is al een stuk complexer dan een willekeurige autorit.
Dat snap ik, komt veel meer bij kijken.

De individuele reiziger vergelijkt beide vervoersopties op prijs, flexibiliteit, betrouwbaarheid, snelheid en/of comfort. Dan moet je als alternatief voor de auto imo proberen op enkele van deze factoren beter te zijn.

Ik zie dat steeds minder: eigenlijk alleen naar het centrum van een grote stad, of als je na 10+ bier nog thuis wilt komen. Prijs wordt steeds lastiger.

• ed1703
  • Niet online
[...]

En een auto zit ook helemaal vol met allerlei electronica, luchtsystemen, software en beveiligingsinstallaties :P ;w
En vergeet het k*tvolk niet die van alles (tot deuren aan toe) slopen in de trein.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 28-02-2024 07:45 ]

Verwijderd

[...]

Edit: Ik begrijp je sentiment wel hoor maar qua complexiteit is de bedrijfsvoering van een bedrijf NS totaal onvergelijkbaar met het besturen van een enkele auto.
Maar is dat mijn probleem? Auto's vervoeren dagelijks meer mensen en maken veel meer ritten. Complex? Daar koos iemand anders voor.

De trein kan in de huidige vorm deze strijd niet winnen, zeker niet voor de huidige prijs. Wil je qua comfort iets wat in de buurt van de auto komt, dan moet je eerste klas treinen en dat wint de auto elke rit.

• Arator
ed1703 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:35:
[...]
En vergeet het k*tvolk niet die van alles (tot deuren aan toe) slopen in de trein.
Van het weekend nog een Belgisch treintje vanuit Roosendaal terug naar het atelier in België. Een deur lag er volledig uit.
Hebben we iedereen maar verwittigd "als er een telefoontje binnenkomt van een trein met open deur, dat is normaal. Zitten geen reizigers op". En moesten we zien dat die nergens aan een perron stilviel, want dan heb je natuurlijk wel mensen die opstappen via die open deur.

Pagina: 1 ... 106 ... 170 Laatste