Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 170 Laatste
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Verwijderd er is een derde optie.
Met een flex 0 of hoger abbo kan de medereiziger meereizen op de eigen OV kaart. Als abbo houder genereer je een code in de app, mijn NS, onderaan samenreiscode maken oid. Die deel je (via whatsapp of wat dan ook) met je reispartner.
Die opent die link naar een webpagine. Op die pagina kan je instelleen wanneer je samen gaat reizen (standaard vandaag maar moet binnen drie dagen) en kies je of je online een kaartje wil kopen of naar de app wil gaan. Ga je naar de app (die de medereiziger dus moet hebben met account) dan wordt de samenreiscode bijgeschreven op de OV kaart. En dan zou begin van de reis leidend moeten zijn.

Maar ze hebben het niet 'eenvoudiger gemaakt' - dat was al zo dat als je een flex abbo had je de samenreis optie niet meer aan de automaat kreeg (wat werkte snel) maar je het in de NS app moest aanzetten waarvan het altijd de vraag is of die op dat moment wel volledig werkt (met name het mijn.ns deel geeft bij mij vaak niet werkende delen, kom later terug - lekker als je op het perron staat en een klassewissel wilt doen oid).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Dit voelt als een ordinaire bezuinigingsmaatregel, heb zelf een voordeelurenkaart en snap nog steeds niet hoe ik de ov chipkaarten van mijn vrouw en kinderen vooraf zou kunnen 'activeren' voor deze korting.

Zeg dan gewoon dat je van dit voordeel af wilt, dat was het oorspronkelijke plan (max. 3x).
Dan zul je op al die chipkaarten het gratis Flex abonnement moeten zetten (moeten het dus wel persoonlijke kaarten zijn) en ze dan via de app (gewoon Mijn NS kan ook volgens mij) op "korting" moeten zetten. En daarvoor heb je dan jouw (ga ik er vanuit dat jij dan een abonnement hebt waarop je mensen mee kunt nemen) code nodig. Dat doe je dan iedere reis.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:37
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Een niet-abonnementhouder gaat nu gewoon met zijn OV-chipkaart naar een automaat en zet samenreiskorting aan (zet het product "samenreiskorting" erop). Die reist dan gewoon op saldo met korting en dan is het moment van inchecken dus bepalend.

Dat kan straks niet meer. Dan moet je dus een e-ticket kopen met samenreiskorting (en daar heb je dan dus die koppelcode voor nodig). Dan reis je niet meer op saldo, maar op een "treinkaartje" en dan geldt dus inderdaad het moment van reizen (wat in de praktijk doorgaans dus betekent dat je voor de spits uitgestapt moet zijn of voor de rest van de reis een e-ticket zonder korting moet hebben.
Met een e-ticket haal je ook gelijk alle flexibiliteit uit de ov-chipkaart. Ook zo lekker.
Dus als ik met mijn schoonfamilie naar Amsterdam ofzo ga moet ik die tickets op voorhand kopen, en dan kunnen we daarna dus ook niet meer ad-hoc bepalen om via bijvoorbeeld Utrecht terug te gaan zonder nieuwe tickets te kopen.

Heeft nogal wat consequenties deze aanpassing.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 09:26
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Een niet-abonnementhouder gaat nu gewoon met zijn OV-chipkaart naar een automaat en zet samenreiskorting aan (zet het product "samenreiskorting" erop). Die reist dan gewoon op saldo met korting en dan is het moment van inchecken dus bepalend.

Dat kan straks niet meer. Dan moet je dus een e-ticket kopen met samenreiskorting (en daar heb je dan dus die koppelcode voor nodig). Dan reis je niet meer op saldo, maar op een "treinkaartje" en dan geldt dus inderdaad het moment van reizen (wat in de praktijk doorgaans dus betekent dat je voor de spits uitgestapt moet zijn of voor de rest van de reis een e-ticket zonder korting moet hebben).
Die mogelijkheid kan, of je krijgt een link met koppelcode, en vanuit je NS app zet je daarmee samenreiskorting aan voor je OV Chipkaart. En dan net voor 4 uur de trein uit moeten en uit en inchecken bij 2 verschillende palen... Gaat hem niet worden!

@Polderviking geen idee, maar dat is natuurlijk de manier om incidentele reizigers de trein uit te krijgen. Zit er een optie in de NS app of NS kaartjesautomaat om samenreiskorting er weer af te krijgen?

Verwijderd

franssie schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:16:
@Verwijderd er is een derde optie.
Met een flex 0 of hoger abbo kan de medereiziger meereizen op de eigen OV kaart. Als abbo houder genereer je een code in de app, mijn NS, onderaan samenreiscode maken oid. Die deel je (via whatsapp of wat dan ook) met je reispartner.
Die opent die link naar een webpagine. Op die pagina kan je instelleen wanneer je samen gaat reizen (standaard vandaag maar moet binnen drie dagen) en kies je of je online een kaartje wil kopen of naar de app wil gaan. Ga je naar de app (die de medereiziger dus moet hebben met account) dan wordt de samenreiscode bijgeschreven op de OV kaart. En dan zou begin van de reis leidend moeten zijn.

Maar ze hebben het niet 'eenvoudiger gemaakt' - dat was al zo dat als je een flex abbo had je de samenreis optie niet meer aan de automaat kreeg (wat werkte snel) maar je het in de NS app moest aanzetten waarvan het altijd de vraag is of die op dat moment wel volledig werkt (met name het mijn.ns deel geeft bij mij vaak niet werkende delen, kom later terug - lekker als je op het perron staat en een klassewissel wilt doen oid).
Maar als ik familie uit bijvoorbeeld Canada hier heb, dan hebben die geen Flex 0 of hoger. Dan heb ik meestal wel een paar anonieme chipkaarten te leen. En ik kan me ook nog wel andere redenen bedenken waarom iemand geen "reizen op rekening" zou willen.

De rekening van deze "verbetering" is duidelijk ten koste van de bruikbaarheid voor de reiziger gegaan.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:17:
[...]

Dan zul je op al die chipkaarten het gratis Flex abonnement moeten zetten (moeten het dus wel persoonlijke kaarten zijn) en ze dan via de app (gewoon Mijn NS kan ook volgens mij) op "korting" moeten zetten. En daarvoor heb je dan jouw (ga ik er vanuit dat jij dan een abonnement hebt waarop je mensen mee kunt nemen) code nodig. Dat doe je dan iedere reis.
Ik heb zelf inderdaad een abonnement en app, kan ik in mijn app hun kaarten toevoegen en samenreiskorting activeren? Of wordt het nog ingewikkelder, moet ik voor een trip allemaal (verschillende?) codes aanmaken en voor ieder van hen in een eigen online portal activeren?

Makkelijker wordt het zeker niet, je vaste klanten de auto in pesten kan toch niet de bedoeling zijn... /s

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Ik heb zelf inderdaad een abonnement en app, kan ik in mijn app hun kaarten toevoegen en samenreiskorting activeren? Of wordt het nog ingewikkelder, moet ik voor een trip allemaal (verschillende?) codes aanmaken en voor ieder van hen in een eigen online portal activeren?

Makkelijker wordt het zeker niet, je vaste klanten de auto in pesten kan toch niet de bedoeling zijn... /s
Je gaat dat elke reis weer moeten doen. Jij hebt een code, je meereizers kunnen met die code samenreiskorting aanzetten voor die reis. Dat gaat ook echt niet elke keer dezelfde code zijn natuurlijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2024 15:24 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Maar als ik familie uit bijvoorbeeld Canada hier heb, dan hebben die geen Flex 0 of hoger. Dan heb ik meestal wel een paar anonieme chipkaarten te leen. En ik kan me ook nog wel andere redenen bedenken waarom iemand geen "reizen op rekening" zou willen.

De rekening van deze "verbetering" is duidelijk ten koste van de bruikbaarheid voor de reiziger gegaan.
Dat ben ik helemaal met je eens. Slechts het deel dat al een flex abbo heeft kan nog gebruik maken van dit nieuwe systeem, en dat is zeer slecht bedacht.
En dan denk je, maak ik een flex abbo aan; los van het extra werk kost je dat gewoon EUR 10 (al weet ik dat niet zeker voor flex zero).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• hoevenpe
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:24:
Je gaat dat elke reis weer moeten doen. Jij hebt een code, je meereizers kunnen met die code samenreiskorting aanzetten voor die reis.
Wel voor iedereen bij dezelfde reis dezelfde code?

En kan ik dat zelf in mijn app doen of moet iedereen dat zelf doen, ook tieners die geen app of automatisch opladen hebben?

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-01 08:30
Polderviking schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Met een e-ticket haal je ook gelijk alle flexibiliteit uit de ov-chipkaart. Ook zo lekker.
Dus als ik met mijn schoonfamilie naar Amsterdam ofzo ga moet ik die tickets op voorhand kopen, en dan kunnen we daarna dus ook niet meer ad-hoc bepalen om via bijvoorbeeld Utrecht terug te gaan zonder nieuwe tickets te kopen.

Heeft nogal wat consequenties deze aanpassing.
Hoewel ik de ontwikkeling niet super positief vind in gebruiksvriendelijkheid voor de reiziger is het tegenwoordig wel enorm makkelijk om via de NS app een treinkaartje te kopen. Je selecteert gewoon het traject en koopt een kaartje, betaal via iDeal of credit card en je hebt een QR code in de app waarmee je door de incheckpoortjes kan.
Dit heb je mogelijk nog sneller voor elkaar dan bij de kaartautomaat en kan je doen terwijl je nog onderweg bent naar het station of net voor de poortjes staat. Op stations zonder poortjes kan dit in theorie nog terwijl je net in de trein zit.

Het werkt alleen niet samen met abonnementen. Maar dat is voor toeristen, meereizigers e.d. geen probleem.

Verwijderd

Yankovic schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Hoewel ik de ontwikkeling niet super positief vind in gebruiksvriendelijkheid voor de reiziger is het tegenwoordig wel enorm makkelijk om via de NS app een treinkaartje te kopen. Je selecteert gewoon het traject en koopt een kaartje, betaal via iDeal of credit card en je hebt een QR code in de app waarmee je door de incheckpoortjes kan.
Dit heb je mogelijk nog sneller voor elkaar dan bij de kaartautomaat en kan je doen terwijl je nog onderweg bent naar het station of net voor de poortjes staat. Op stations zonder poortjes kan dit in theorie nog terwijl je net in de trein zit.

Het werkt alleen niet samen met abonnementen. Maar dat is voor toeristen, meereizigers e.d. geen probleem.
Maar is "een abonnement" niet juist precies waar het over gaat bij "samenreiskorting"? Je krijgt het namelijk bij een abonnement. Als je een abonnement afsluit, staat het daar ook precies vermeld onder de "features" van je abonnement.

Toch redelijk onhandig als de nieuwe samenreiskorting niet echt samenwerkt met de abonnementen waar het bijzit.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jemig, ik zie nu net pas het nieuws over die samenreiskorting.

Wat enorm rot dat dat niet meer gewoon bij de machine kan. Ik reis hooguit 1 a 2 keer per jaar 'mee' en daarvoor moet ik dan helemaal die rot NS app installeren en een account aanmaken (en daarmee al mijn gegevens opgeven terwijl ik nu gewoon een anonieme OV kaart heb). Normaal gebruik ik zelfs gewoon mijn betaalpas maar dat systeem kan ook alweer niet overweg met kortingen (ook weer zo'n idiote misser). En voor mijn moeder is het een drama want die snapt al die appjes niet, de automaat was ook al lastig maar dat ging nog wel.

En dan dat hele zielige gedoe over agressie wat erbij getrokken wordt om het te rechtvaardigen terwijl dat totaal onzin is (die discussies krijg je nu over de app die het dan 'toevallig' niet doet).

Volgens mij is dit gewoon om 2 redenen: Alles enorm veel lastiger maken zodat minder mensen gebruikmaken van de samenreiskorting, en forceren dat samenreizigers zich de-anonimiseren zodat ze meer geld kunnen verdienen met het verkopen van hun data. Ik vind het een hufterige actie van de NS :r

Gelukkig ben ik weinig in Nederland (vandaar ook dat ik dit weinig gebruik) maar juist daarom vind ik het zo'n groot probleem om al die afval apps op mijn telefoon te moeten hebben, en overal een 'account' te moeten aanmaken.

Slecht ook van Rover dat ze hiermee akkoord gegaan zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Llopigat op 19-02-2024 20:16 ]

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-01 23:51
hoevenpe schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Dit voelt als een ordinaire bezuinigingsmaatregel, heb zelf een voordeelurenkaart en snap nog steeds niet hoe ik de ov chipkaarten van mijn vrouw en kinderen vooraf zou kunnen 'activeren' voor deze korting.

Zeg dan gewoon dat je van dit voordeel af wilt, dat was het oorspronkelijke plan (max. 3x).
….. uit onderzoek blijkt dan dat de interesse in samenreiskorting de laatste tijd zo gedaald is dat het niet langer als product aangeboden zal worden enz enz bla bla bla

In plaats van het nu per direct afschaffen met protest tot gevolg.

En het kunnen reizen op andere kaarten dan een OV chip vindt de NS mogelijk ook een bedreiging ofzoiets.

Maar ik vrees dat je het ziet hoe het bedoeld is.

• Llopigat
  • Niet online
Polderviking schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:20:
En ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik dat wel echt legitieme misbruik vind.
Het was geen misbruik. Er waren geen enkele voorwaarden aan verbonden wie je meenam.

Mijn moeder reist wekelijks met de trein en het is haar in al die jaren 1 keer gebeurd dat iemand het vroeg.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:14
Ik heb het hier al eens eerder verteld, maar volgens collega's werd er in ongeveer 50%* van de gevallen dat zij een kaartje met samenreiskorting tegenkwamen tijdens hun controlerondes gefraudeerd, al dan niet onbewust. En genoeg van de mensen die het bewust doen zetten vervolgens een grote bek op of vallen zelfs fysiek de conducteur aan. Dat is gewoon onacceptabel en de hele reden dat deze wijziging is ingevoerd.
Ik begrijp het sentiment, maar nee, het is geen complot om kaartjes duurder te maken of reizigers de trein uit te jagen.
Voor de mensen die graag goedkoper reizen zijn er genoeg mogelijkheden met de nieuwe PrijsTijd deals, of het groepsticket.

* En zelfs als je dat met een grote korrel zout neemt gaat het alsnog om 25-35% van de kaartjes waarmee gefraudeerd wordt. Dat zijn gewoon achterlijke aantallen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

EDIT schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:31:
<>
Voor de mensen die graag goedkoper reizen zijn er genoeg mogelijkheden met de nieuwe PrijsTijd deals, of het groepsticket.
<>
Ik ben het met de rest van je post helemaal eens maar dit is echt wel een beperking omdat je - met name op de langere reizen buiten het weekeinde - je echt mensen voor de auto laat kiezen. Deze kaartjes zijn alleen geldig in de spitsuren, niet zoals de oude dal korting bij instappen.
Dus die alternatieven zijn er in het weekeinde. Laat de NS dan gewoon de daluren door de week afschaffen of nog eens nadenken (en nadrukkelijk zie ik jou niet als NS).
Sowieso is het een rare constructie nu. voer gewoon dal kaartjes in denk ik dan als NS zijnde, met alle beperkingen. Is het duidelijk comminiceerbaar, betaalbaar, controleerbaar.

• Llopigat
  • Niet online
Ik heb het hier al eens eerder verteld, maar volgens collega's werd er in ongeveer 50%* van de gevallen dat zij een kaartje met samenreiskorting tegenkwamen tijdens hun controlerondes gefraudeerd, al dan niet onbewust. En genoeg van de mensen die het bewust doen zetten vervolgens een grote bek op of vallen zelfs fysiek de conducteur aan. Dat is gewoon onacceptabel en de hele reden dat deze wijziging is ingevoerd.
Lief dat je het opneemt voor je werkgever als die fout zit, maar als dit zo'n enorm probleem was, waarom zien de passagiers dan geen dagelijkse schreeuw discussies?

En als mensen een grote bek op willen zetten of frauderen dan doen ze dat toch wel. Dan gaan ze wel weer gewoon zonder kaartje de trein in. Jullie pakken hiermee juist de welwillende reiziger. Als zo'n code per se nodig is, waarom kan die dan niet gewoon bij de automaat maar moet weer per se via zo'n app? :X Er is duidelijk ook weer totaal niet stilgestaan bij de mogelijkheid tot anonimiteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Llopigat op 19-02-2024 20:53 ]

• EDIT
Ja, want alles wat jij niet ziet bestaat niet, alle conducteurs liegen en hebben gewoon zin om de reizigers te pesten. Daarom zijn ze al jaren bezig om dit voor elkaar te krijgen 8)7
Kom op zeg, ga lekker nu.nl lastig vallen of zo met dat soort reacties. Hier op t.net hoop ik toch echt wel op een wat hoger niveau.

[ Voor 26% gewijzigd door EDIT op 19-02-2024 20:56 ]

• Llopigat
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:55:
Ja, want alles wat jij niet ziet bestaat niet, alle conducteurs liegen en hebben gewoon zin om de reizigers te pesten. Daarom zijn ze al jaren bezig om dit voor elkaar te krijgen 8)7
Kom op zeg, ga lekker nu.nl lastig vallen of zo met dat soort reacties. Hier op t.net hoop ik toch echt wel op een wat hoger niveau.
Nee maar je zegt dat het bij 50 (of 35)% van de samenreisklanten voorkomt. Als dat zo was dan zouden ook reizigers natuurlijk dagelijks geconfronteerd worden met de resulterende discussies.

• EDIT
Ik ga er verder niet de discussie over aan. Als je die feiten niet kan accepteren is dat niet mijn probleem.

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:11
Llopigat schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:57:
[...]

Nee maar je zegt dat het bij 50 (of 35)% van de samenreisklanten voorkomt. Als dat zo was dan zouden ook reizigers natuurlijk dagelijks geconfronteerd worden met de resulterende discussies.
En zou iedereen dat dan hier of op een ander platform moeten bespreken/ benoemen, dat ze dat meemaken? Nee natuurlijk niet, dat is toch helemaal niet interessant of spectaculair. Nouja wellicht als het escaleert dat men het bespreekt, maar die keer dat ik een dagje met een hc meeliep zijn we er in 6 uur tijd (ik ben niet eens de gehele dienst meegeweest) 12 tegen gekomen met samenreiskorting maar geen geldige abonnementhouder. Of een abonnementhouder waar de naam niet overeenkwam met een ID bewijs. En alle 12 de keren escaleerde dat niet. En dat was dan een gemiddelde dag zoals de hc dat noemde. (Er waren wel andere escalaties die dag maar dat betrof dus weer echte zwartrijders, een heel ander verhaal ;) )

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Llopigat schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:49:

En als mensen een grote bek op willen zetten of frauderen dan doen ze dat toch wel. Dan gaan ze wel weer gewoon zonder kaartje de trein in. Jullie pakken hiermee juist de welwillende reiziger.
Als zo'n code per se nodig is, waarom kan die dan niet gewoon bij de automaat maar moet weer per se via zo'n app? :X Er is duidelijk ook weer totaal niet stilgestaan bij de mogelijkheid tot anonimiteit.
Uit deze en je eerdere post maak ik op dat vooral je anonimiteit/privacy het issue is.
Dat is op zich een terecht punt (anoniem reizen moet wat mij betreft gewoon mogelijk zijn).
De echte discussie is dan meer in welke mate anonieme reizigers ook van korting kunnen/mogen profiteren.

In dit verband is dit nieuwsbericht uit 2016 wel interessant waarin iemand wel een abonnement wil afsluiten maar niet dat NS reisgegevens registreert. Daar wordt door NS nota bene nog de samenreiskorting genoemd als mogelijkheid om met korting op een anonieme ov-chipkaart te reizen.
Ik heb overigens nog geen tijd gehad om meer info te vinden hoe deze rechtszaak is afgelopen.

Edit: hij is zelfs hier op Tweakers geïnterviewd :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wally2002 op 20-02-2024 00:06 ]

• hoevenpe
StupidMonkey schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:08:
Nouja wellicht als het escaleert dat men het bespreekt, maar die keer dat ik een dagje met een hc meeliep zijn we er in 6 uur tijd (ik ben niet eens de gehele dienst meegeweest) 12 tegen gekomen met samenreiskorting maar geen geldige abonnementhouder. Of een abonnementhouder waar de naam niet overeenkwam met een ID bewijs.
Vooropgesteld: dit soort fraude is onwenselijk en 5 minuten eerder met de OV kaarten van je gezin naar een drukke automaat rennen om samenreiskorting op hun kaarten te zetten ook niet ideaal.

Maak in ieder geval het proces eenvoudiger voor welwillende abonnementhouders, mensen waarvoor deze korting vaak reden is het dal-voordeel product aan te houden. Zelf (n=1) haal ik die 67 euro per jaar er niet uit, samen met mijn gezin bij incidentele uitjes net wel.

Met korting met z'n vieren van bijv. Utrecht naar Maastricht is 135 euro, zonder die korting 225(!) euro. Benzine ongeveer 40 euro, zonder samenreiskorting jaag je incidentele reizigers de trein uit. Zo hou je buiten de spits 'ander publiek' over dat verhoudingsgewijs meer ellende zal opleveren dan bovenmodale gezinnetjes.

Verwijderd

Ik begrijp het sentiment, maar nee, het is geen complot om kaartjes duurder te maken of reizigers de trein uit te jagen.

* En zelfs als je dat met een grote korrel zout neemt gaat het alsnog om 25-35% van de kaartjes waarmee gefraudeerd wordt. Dat zijn gewoon achterlijke aantallen.
En NS maakt daar maar al te graag het probleem van haar klanten van. Da's wel een structureel NS dingentje. On systeem zuigt en veroorzaakt ineens allemaal problemen.... laten we zelf niets doen en er gewoon het probleem van de reiziger van maken. Ons "zogenaamde probleem" opgelost (lees: wij onze zin) en de reiziger zoekt het maar uit met de lasten.

Weet je waarom mensen die samenreiskorting "misbruiken"? Omdat de trein in NL gewoon STERVENSDUUR is. Reis met 2 personen en je bent direct een stuk goedkoper uit met de auto inclusief parkeren. Blijkbaar zijn we hier in NL vooral heel goed in heel veel geld verbranden aan het OV en daar niet zo heel veel mee bereiken.

Dat hele fraude en agressie verhaal is gewoon "narratief" om dit er doorheen te kunnen drukken. De kaartjes mochten niet duurder, dus dan schrapen we maar wat van de korting door er wat extra drempels voor te gooien.

Kijk nou eens naar die fraaie OV chipkaart, die er met hetzelfde narratief (begint een patroon zichtbaar te worden in OV land) doorheen gedrukt is..... de reiziger wilde hem al niet..... nu de vervoerders eigenlijk ook steeds vaker niet. :) Dit is niet de eerste keer dat we "gezeik" hebben rond samenreiskorting in combinatie met de OV chipkaart. Hoop van ons geld in het putje, dat krijgen ze wel voor elkaar. :)

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:49:
Kijk nou eens naar die fraaie OV chipkaart, die er met hetzelfde narratief (begint een patroon zichtbaar te worden in OV land) doorheen gedrukt is..... de reiziger wilde hem al niet.....
De OV-chipkaart werkt best goed, als ik terugdenk aan steeds losse kaartjes kopen en strippenkaarten halen bij de sigarenboer dan is het een grote vooruitgang. :)

De OV-chipkaart heeft nog een ander groot 'voordeel': de prijs van de reis is abstracter, minder invoelbaar. schrok bij het opzoeken net wat een retour Maastricht kost, mijn gevoel deze zomer was ongeveer 25 euro pp.

@Verwijderd miep niet zo, alles is duur in Nederland. Vliegreizen zijn nagenoeg verdubbeld in enkele jaren tijd.
En ik weet niet of je ooit boodschappen doet? Maar die prijzen zijn helemaal van de pot gerukt.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-01 08:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:59:
[...]

De OV-chipkaart werkt best goed, als ik terugdenk aan steeds losse kaartjes kopen en strippenkaarten halen bij de sigarenboer dan is het een grote vooruitgang. :)

De OV-chipkaart heeft nog een ander groot 'voordeel': de prijs van de reis is abstracter, minder invoelbaar. schrok bij het opzoeken net wat een retour Maastricht kost, mijn gevoel deze zomer was ongeveer 25 euro pp.
Dat klopt ook.... 25,62 om precies te zijn.

Maar ik vertrek dan waarschijnlijk vanaf een ander station dan jij in gedachte hebt... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JqSs8f2YYH9WnQAC7ZQdUX4DMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PKGo5iQlMdOy2DoDgxvP9xl8.png?f=user_large

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• hoevenpe
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:28:

Maar ik vertrek dan waarschijnlijk vanaf een ander station dan jij in gedachte hebt... ;)
Utrecht - Maastricht, stond daarboven al... ;)

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:23
hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:36:
Met korting met z'n vieren van bijv. Utrecht naar Maastricht is 135 euro, zonder die korting 225(!) euro.
Twee keer (heen en terug) een Groepsticket Daluren voor vier personen: 76 euro.
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:28:
Dat is de prijs voor een enkele reis; hoevenpe sprak over een retour.

• hoevenpe
Tochjo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:35:
Twee keer (heen en terug) een Groepsticket Daluren voor vier personen: 76 euro.
Dank, wist niet dat dit bestond.

Waarom zo'n puzzel vraag ik me af, het hele idee achter de OV-chipkaart was nou net dat het makkelijker en eenvoudiger is. Geef dan iedereen standaard dalkortimg, om te beginnen in het weekend.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tochjo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:35:
[...]

Dat is de prijs voor een enkele reis; hoevenpe sprak over een retour.
[...]
Ah... goed punt... overheen gelezen...!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:02
hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:36:
[...]
Met korting met z'n vieren van bijv. Utrecht naar Maastricht is 135 euro, zonder die korting 225(!) euro. Benzine ongeveer 40 euro,
En hoe brengt 40 euro aan benzine mij naar Maastricht? Moet ik dat opdrinken ofzo?

• hoevenpe
Bacchus schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:04:
En hoe brengt 40 euro aan benzine mij naar Maastricht? Moet ik dat opdrinken ofzo?
Ongeveer 300km retour vanaf Utrecht, 1 op 15 is 20 liter a 2 euro per liter.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-01 22:31
In het weekend een retourtje Maastricht kost mij 35 euro met de trein. Met de auto ben ik al gauw 3040 euro kwijt.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Ongeveer 300km retour vanaf Utrecht, 1 op 15 is 20 liter a 2 euro per liter.
Het punt is volgens mij dat je wat kosten voor de auto vergeet. Maar goed, dat is het jammere op zich: veel van die kosten maken mensen toch al, dus waarom dan niet de auto pakken.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Migrator schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Het punt is volgens mij dat je wat kosten voor de auto vergeet. Maar goed, dat is het jammere op zich: veel van die kosten maken mensen toch al, dus waarom dan niet de auto pakken.
In dat opzicht moet je kijken naar de marginale kosten. Hoeveel extra onderhoud, verzekering en afschrijving krijg je als je een kilometer meer met de auto rijdt.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:43:
In dat opzicht moet je kijken naar de marginale kosten. Hoeveel extra onderhoud, verzekering en afschrijving krijg je als je een kilometer meer met de auto rijdt.
In dat geval wint de trein het al helemaal, met precies €0,00 aan marginale kosten (kost je wel 353,80 per maand aan vaste lasten).

Dus nee, marginale kosten zijn geen faire vergelijking. Volgens een random site kost een auto inclusief alle vaste kosten orde van grootte 50 cent per kilometer. En dan kost een retourtje Utrecht-Maastricht dus ook gewoon 150 euro.

tl;dr: reizen is duur, pak de fiets of blijf thuis ;)

[ Voor 30% gewijzigd door ValHallASW op 20-02-2024 14:25 ]

• hoevenpe
Migrator schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:32:
Nee hoor, die betaal je sowieso al.

Net als ik de kosten van de voordeelurenkaart niet mee tel trouwens.

ValHallASW schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:22:
[...]

In dat geval wint de trein het al helemaal, met precies €0,00 aan marginale kosten (kost je wel 353,80 per maand aan vaste lasten).

Dus nee, marginale kosten zijn geen faire vergelijking. Volgens een random site kost een auto inclusief alle vaste kosten orde van grootte 50 cent per kilometer. En dan kost een retourtje Utrecht-Maastricht dus ook gewoon 150 euro.

tl;dr: reizen is duur, pak de fiets of blijf thuis ;)
Dit idd, ik krijg vaak de vraag waarom ik het meeste met de fiets doe en dan denk ik... bij korte stukjes verbruikt m'n auto 1:7 (euro 98) op de snelweg doet die gelukkig wel 1:14 gemiddeld, maar het rijdt hier allemaal zo traag door dat al die korte stukjes niet meer te doen zijn met m'n auto. Laten we zeggen dat ik 1:10 gemiddeld doe, 5000km per jaar = 1100 euro aan brandstof
ca. 800 euro per jaar aan onderhoud en banden, 100 euro pm aan belasting en verzekering. Afschrijving heb ik bijna niet meer omdat de occasion prijs gestegen is gemiddeld, dan kom ik uit op 0,66 euro per km.

Bij 10.000km per jaar is dat 0,42 euro/km

En dat is een 2e hands auto. Met een nieuwe auto en de afschrijving zijn de kosten per km dus nog veel hoger.

Retour naar mijn werk is 60km; laten we 50 cent per km aanhouden = 30 euro per dag.
Met het OV is het 13 euro per dag.

Enige is dat als je de vaste kosten al hebt dat de prijs per kilometer lager wordt naarmate je meer rijdt. Maar zelfde geldt natuurlijk als je een OV abonnement neemt.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Extraxyz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:29:
In het weekend een retourtje Maastricht kost mij 35 euro met de trein. Met de auto ben ik al gauw 3040 euro kwijt.
Jouw auto is een tank?

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Nee hoor, die betaal je sowieso al.

Net als ik de kosten van de voordeelurenkaart niet mee tel trouwens.
Niet als je geen auto hebt dus. Wij bestaan ;)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-01 22:31
Nee mijn auto moet ik eerst nog kopen

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Extraxyz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Nee mijn auto moet ik eerst nog kopen
Dat maakt je verhaal alleen maar nog waziger.

• hoevenpe
Migrator schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:30:
Niet als je geen auto hebt dus. Wij bestaan ;)
Niet lullig bedoeld, maar jij bent imo niet de doelgroep van samenreiskorting. :)

Het is bij uitstek voor automobilisten die zelden de trein nemen, incidentele reizigers die een eigen voordeelurenkaart er niet uithalen. Mensen die een paar keer per jaar de auto laten staan: omdat ze in een stadscentrum moeten zijn, het gewoon leuk vinden de trein te nemen en/of stevig willen doorzakken. Die jaag je op deze manier het OV uit, dat lijkt me gewoon niet handig.

• Bacchus
Inderdaad was mijn punt dat automobilisten (of, om precies te zijn: autobezitters) de neiging hebben OV af rekenen op het hoogste tarief dat ze vinden kunnen en voor hun koekblik alleen de brandstofkosten rekenen.

De rekensom is dus complexer (en daar kunnen NS en rijksoverheid wat aan doen) maar laat ik het zo stellen: sinds ik de auto heb weggedaan, bespaar ik € 2.000 per jaar op mobiliteit terwijl ik nog steeds net zo vaak (een keer of twee per maand) de auto kan pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 20-02-2024 16:27 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:03
hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:15:
incidentele reizigers die een eigen voordeelurenkaart er niet uithalen. Mensen die een paar keer per jaar de auto laten staan
Ik denk dat het post-Covid19 niet meer herintroduceren van de goedkope dagretours bij de Hema, Blokker etc. een grotere negatieve impact op dit soort zeer incidenteel gebruik heeft gehad dan deze wijziging in de samenreiskorting eerlijk gezegd.

Overigens is de voordeelkaart tegenwoordig ook als zijde maandelijks opzegbaar te krijgen voor 5,60; dan kun hem de maanden dat je niet reist gewoon opzeggen.

Neemt niet weg dat het vol-tarief inderdaad wel erg aan de prijs is als ik het vergelijk met de opties welke je in bijv. Belgie hebt op wat langere afstanden zonder abbonement.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002

ericding

Altijd de eerste.

Ik snap helemaal dat de NS iets wil doen aan het oneigenlijk gebruik van de samenreiskorting. Wat erg jammer is, is dat de gekozen oplossing niet eenvoudig is. Ik heb zelf wel een NS-account dat netjes gekoppeld is aan mijn chipkaart, maar mijn moeder heeft dat bijvoorbeeld niet. Die heeft een traditioneel abonnement op saldo, en heeft dus nooit een account hoeven aanmaken. Zij, en veel personen met haar, gaan dit nieuwe proces ingewikkeld vinden.

Daarnaast is de NS-app zeer traag en buggy; ik krijg tijdens het inloggen zeer regelmatig time-outs of zie dat bepaalde opties (zoals klassewissel of reisoverzicht) tijdelijk niet beschikbaar zijn. De uptime van de app is gewoon te slecht om deze in te zetten als enige optie om zaken te regelen.

En dat terwijl het (volgens mij) niet nodig is; het zou zo gemakkelijk kunnen via de automaat:
  1. Reiziger met NS-abonnement biedt OV-kaart aan bij de kaartautomaat.
  2. De kaartautomaat checkt of er een geldig abonnement is (als reisproduct op de kaart of in geval van reizen op rekening in de back-end).
  3. Indien er een geldig abonnement gevonden is, verschijnt er een knop als Geef meereiskorting aan andere reiziger.
  4. Klant klikt op de knop en krijgt een vervolgkeuze:
    • Meereiziger reist op los kaartje (+ €1,00)
    • Meereiziger reist met eigen OV-chipkaart
  5. In geval van los kaartje: Start het normale proces voor kaartverkoop maar dan met tarief tegen 40% korting. Klant betaalt met pin of muntgeld. Met het uitgegeven kaartje kun je alleen inchecken tijdens de daluren.
  6. In geval van OV-chipkaart: Vraag op het scherm om de kaart van de meereiziger aan te bieden. In geval van reizen op saldo wordt het product "Meereiskorting" geladen, dit is wat je nu ook al kan doen bij de automaat. In geval van reizen op rekening activeer je de korting in de back-end (dit is wat nu helaas nog niet kan bij de automaat). Je hoeft de klant niet lastig te vallen met deze keuze, je meldt gewoon "Meereiskorting geactiveerd tot 04:00 vannacht. Vergeet niet de meereiskorting te deactiveren wanneer je niet samen verder reist."
Ik zie niet in waarom de hardware in de huidige kaartautomaten dit niet zou kunnen. Je moet inderdaad verbinding hebben met de back-end voor sommige stappen, maar aangezien de kaartautomaten beschikken over een internetverbinding zou dat geen probleem hoeven zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ericding op 20-02-2024 19:02 ]

• EDIT
EDIT schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:44:
Er is gekeken naar het aanpassen van de automaten, maar dat is technisch zodanig lastig dat alleen een volledige vervanging van de automaten zou volstaan om dat soort dingen mogelijk te maken. Dat is gewoon te duur.
^^ ;)

• ericding

ericding

Altijd de eerste.

@EDIT Ja, ik had je bericht gezien. Ik vraag mij alleen heel erg af waarom de huidige automaten dit niet kunnen. Welke hardware missen ze om dit mogelijk te maken?

De workflow zoals ik die beschrijf moet volgens mij gewoon kunnen met de huidige hardware. Veel van wat ik beschrijf doen de automaten al (zoals meereiskorting als product laden op een kaart met saldo) of hebben ze in het verleden gedaan (zoals eenmalige chipkaarten verkopen met 40% korting).

Het enige uit 'mijn' workflow dat de automaten nog nooit hebben gedaan is wijzigingen in de back-end doorvoeren voor klanten met reizen op rekening. Het zou heel fijn zijn als dat zou kunnen. Aangezien de automaten wel een internetverbinding hebben (klantenservice kan bijvoorbeeld op afstand meekijken als je het automaatnummer doorgeeft), zou dit ook gewoon moeten kunnen. Het enige wat dan nodig is*, is een software-update van de automaten.
* Zeg ik geheel ongehinderd door interne NS-kennis ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ericding op 20-02-2024 19:13 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:19
!mark schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Neemt niet weg dat het vol-tarief inderdaad wel erg aan de prijs is als ik het vergelijk met de opties welke je in bijv. Belgie hebt op wat langere afstanden zonder abbonement.
De Belgische kortingen zijn ofwel leeftijdsgebonden, ofwel evenementgebonden.

Ik heb eens gekeken voor de treinrit Oostende-Eupen. Een enkeltje 2de klasse kost je 25,5€. Een seniorticket (vanaf 9u en 65+) is 8,3€, een youth ticket (-26) is 7,5€. Begeleide kinderen -12 rijden gratis (4 kinderen per betalende 12+). Heen&terug is gewoon x2 (behalve bij dat seniorticket, maar dat lijkt me fout).
Verder heb je de weekendtickets vanaf vrijdag 19u tot en met zondag (of maandag bij verlengde weekends), sowieso heen&terug, krijg je 50% korting.
Qua evenementen, zijn het bijvoorbeeld shoppingtickets naar de grote steden tijdens de soldenperiode, speciale treinen bij een concert, of een combiticket trein+pretpark/zoo.

Verder heb je nog de tickets voor meerdere trajecten (10 enkele ritten). 1 jaar geldig, niet op naam, ook meerdere reizigers per rit mogelijk (dus 5 personen hebben 1 ticket vol heen&terug)
-26 jaar : 60€
+26 jaar : 99€
Dan nog de youth holidays (-26), onbeperkt treinen tijdens de schoolvakanties.
1 week : 18€
1 maand : 35€

Nu, onze tickets zijn misschien goedkoop, maar elke belastingplichtige in België betaalt dit wel mee. Voor de komende 10 jaar zou er 44 miljard euro vanuit de regering naar het spoor vloeien.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Wally2002
ericding schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:57:
Ik zie niet in waarom de hardware in de huidige kaartautomaten dit niet zou kunnen. Je moet inderdaad verbinding hebben met de back-end voor sommige stappen, maar aangezien de kaartautomaten beschikken over een internetverbinding zou dat geen probleem hoeven zijn.
Technisch kan er natuurlijk heel veel, maar er komt zoals Edit aangeeft ook een kostenplaatje bij kijken.
Plus dat de automaten volgens mij al best een tijd meegaan, dan is ook de overweging of je nog veel modificaties gaat doorvoeren terwijl einde levensduur nadert.

Met daarnaast überhaupt de vraag wat de toekomst wordt van de kaartautomaten op de wat langere termijn.
Met OVPay (inclusief de nieuwe OV-chipkaart waar alles in de backend geregeld wordt en je dus niet meer producten of saldo bij een apparaat op de kaart hoeft te laden, mobile en e-tickets wordt de noodzaak een automaat te gebruiken steeds kleiner.
Het zou me niets verbazen als NS het aantal automaten gaat afbouwen.

RET is daar overigens nu al mee begonnen.

• ericding

ericding

Altijd de eerste.

Ik zie de verschuiving van "regel alles bij de automaat" naar "regel alles op je eigen telefoon via de app" ook, en ik ben bang dat je gelijk hebt dat verschillende vervoerders dit aangrijpen om het aantal automaten te verminderen.

Ik vind dit een slechte zaak. Alles regelen via een app kaan zeer gemakkelijk zijn (ik doe het zelf graag), maar voor de incidentele reiziger is het helemaal niet zo laagdrempelig. Met name vanwege de verplichting om eerst een account aan te maken waarbij je je kaart(en) ook moet koppelen. En ik vind dat OV laagdrempelig moet zijn.

Daarnaast is de app alles behalve stabiel. Dit is natuurlijk geen principieel probleem, maar het blijkt voor NS toch zeer lastig om het op te lossen.

• Wally2002
ericding schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:24:
Ik zie de verschuiving van "regel alles bij de automaat" naar "regel alles op je eigen telefoon via de app" ook, en ik ben bang dat je gelijk hebt dat verschillende vervoerders dit aangrijpen om het aantal automaten te verminderen.

Ik vind dit een slechte zaak. Alles regelen via een app kaan zeer gemakkelijk zijn (ik doe het zelf graag), maar voor de incidentele reiziger is het helemaal niet zo laagdrempelig. Met name vanwege de verplichting om eerst een account aan te maken waarbij je je kaart(en) ook moet koppelen. En ik vind dat OV laagdrempelig moet zijn.

Daarnaast is de app alles behalve stabiel. Dit is natuurlijk geen principieel probleem, maar het blijkt voor NS toch zeer lastig om het op te lossen.
OV is uiteraard een publieke dienst en moet in die zin laagdrempelig te gebruiken zijn.
Het ligt inderdaad voor de hand dat vervoersbedrijven een pleidooi houden dat apps en website laagdrempelig genoeg zijn. Moet je overigens een account hebben om in de app een vervoersbewijs te kopen? Ik dacht van niet.

Ook anonimiteit moet mogelijk zijn, maar persoonlijk vind ik dat je daar best wel iets aan gebruiksgemak mag inleveren.

• !mark
Arator schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:10:
Verder heb je nog de tickets voor meerdere trajecten (10 enkele ritten). 1 jaar geldig, niet op naam, ook meerdere reizigers per rit mogelijk (dus 5 personen hebben 1 ticket vol heen&terug)
-26 jaar : 60€
+26 jaar : 99€
Die bedoel en gebruik ik zelf inderdaad als ik in België ben.
Voor 20 euro heb je daarmee effectief een dagretour naar een locatie binnen België naar keuze; ook tijdens de spits en zonder dat je een abonnement of wat anders nodig hebt. En gaat er een keer iemand mee gebruik je gewoon hetzelfde ding tegen dezelfde prijs per rit zonder complexiteit.

Enige beperking is de jaar geldigheid, maar die krijgt ik als iemand wie vlak aan de grens met België woont altijd ruim van te voren wel op :P

Nederland heeft daar niet echt een alternatief (meer) voor wat ook maar in de buurt komt van deze prijs, zeker als je bedenkt dat ie ook in de spits gewoon geldig is.

• hoevenpe
EDIT schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:44:
Er is gekeken naar het aanpassen van de automaten, maar dat is technisch zodanig lastig dat alleen een volledige vervanging van de automaten zou volstaan om dat soort dingen mogelijk te maken. Dat is gewoon te duur.
Dan zijn er toch andere opties?

Schaf samenreiskorting af en geef iedereen met dal-flex-basis standaard 40% korting in het weekend, scheelt NS maximaal 2,50 per maand wat waarschijnlijk meer dan gecompenseerd wordt door hogere bezetting van lege treinen die toch al rijden.

Sowieso loop ik blijkbaar 5 jaar achter, wat is het verschil tussen dal-flex-basis en reizen op saldo met automatisch opladen? Idem voor mijn (jaarlijkse) voordeelurenkaart en het nieuwe flex-dal product? Ik word oud, als automobilist hoef ik alleen op euro95 of diesel te letten... ;)

• Arator
Ik ga morgen sporen in Nederland. Gegarandeerd dat er weer boordpersoneel ogen gaat trekken als ik met mijn benelux-vrijkaart afkom :+

• !mark
hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:12:
wat is het verschil tussen dal-flex-basis en reizen op saldo met automatisch opladen? Idem voor mijn (jaarlijkse) voordeelurenkaart en het nieuwe flex-dal product? Ik word oud, als automobilist hoef ik alleen op euro95 of diesel te letten... ;)
Dat je bij de NS flex variant aan het einde van de maand alle reiskoten achteraf en één keer betaald; daarnaast heb je geen geld meer op je OV-kaart zelf staan. En dat je maandelijks kunt opzeggen/aanpassen natuurlijk.

• hoevenpe
!mark schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:25:
Dat je bij de NS flex variant aan het einde van de maand alle reiskoten achteraf en één keer betaald; daarnaast heb je geen geld meer op je OV-kaart zelf staan. En dat je maandelijks kunt opzeggen/aanpassen natuurlijk.
Net de voorwaarden bekeken: minimaal 18 jaar, tieners kunnen dus alleen reizen op saldo met automatisch opwaarderen. Geen samenreiskorting meer, of mis ik iets?

Sowieso vreemd dat samenreiskorting moeilijker gemaakt wordt vanwege 'fraude' maar dit product voor NS imo veel risicovoller is dan het opwaarderen dat het vervangt. Koop een kaart en laat je hele buurt erop reizen, na een maand in de kliko en de volgende katvanger met een volgende kaart...

• Wally2002
hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Net de voorwaarden bekeken: minimaal 18 jaar, tieners kunnen dus alleen reizen op saldo met automatisch opwaarderen. Geen samenreiskorting meer, of mis ik iets?

Sowieso vreemd dat samenreiskorting moeilijker gemaakt wordt vanwege 'fraude' maar dit product voor NS imo veel risicovoller is dan het opwaarderen dat het vervangt. Koop een kaart en laat je hele buurt erop reizen, na een maand in de kliko en de volgende katvanger met een volgende kaart...
Bij welk product zie je dit risico, NS Flex?
Daar ben je bekend met je NAW gegevens en is ook je bankrekening geverifieerd. En krijg je een persoonlijke OV-chipkaart. Dan val je bij de eerste controle al door de mand als iemand anders ermee reist.

En flex basis moet je als product zien als onderdeel van het hele flex pakket van abonnementen, je kunt elke maand wisselen, als je een tijdje niet of zeer weinig met de trein reist zet je hem op basis.
Als je niet van plan bent om Dal of zo te nemen, dan heeft flex basis inderdaad niet zo heel veel meerwaarde dan een OV-chipkaart op saldo met automatisch opwaarderen.

• EDIT
Bij het afsluiten van NS Flex wordt er ook een kredietwaardigheidscontrole uitgevoerd.

• hoevenpe
EDIT schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:01:
Bij het afsluiten van NS Flex wordt er ook een kredietwaardigheidscontrole uitgevoerd.
Een kredietcheck gaat best ver voor een incidenteel treinkaartje, dal-voordeel met automatisch opwaarderen is net zo makkelijk.

Wat is het voordeel van dit product voor mij als reiziger? Ik zie het niet...

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:37
hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:15:
[...]

Een kredietcheck gaat best ver voor een incidenteel treinkaartje, dal-voordeel met automatisch opwaarderen is net zo makkelijk.

Wat is het voordeel van dit product voor mij als reiziger? Ik zie het niet...
Dat achteraf betaald en niet met een kaart in je broekzak rond loopt waar constant €20 op staat die je niet kan uitgeven, en relatief veel moeite moet doen om terug te krijgen als je geen OV kaart meer wilt hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 21-02-2024 07:40 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:25:
@Verwijderd miep niet zo, alles is duur in Nederland. Vliegreizen zijn nagenoeg verdubbeld in enkele jaren tijd.
En ik weet niet of je ooit boodschappen doet? Maar die prijzen zijn helemaal van de pot gerukt.
Omdat jij dat niet wil horen? Vergeet dat maar.
Alleen in het VK hebben ze er een nog grotere puinbak van gemaakt.

Treinen in NL is gewoon onnodig duur. Kan ik wel naar de overheid gaan wijzen, maar dat is dus de grootaandeelhouder van de grootste trein rijder. En die wil niet investeren in zinnige dingen buiten de grote steden en heeft grote focus op praal projecten die matig tot slecht uitgevoerd worden.

Verwijderd

Arator schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:17:
Ik ga morgen sporen in Nederland. Gegarandeerd dat er weer boordpersoneel ogen gaat trekken als ik met mijn benelux-vrijkaart afkom :+
Pas maar op. Voor je het weet is jouw kaartsoort uit de gratie bij het personeel en moet je voortaan door een paar extra hoepels springen om te kunnen treinen met zo'n fraudegevoelig produkt

Serieus: kans is groot dat je geen personeel ziet tijdens de reis. Afgelopen weekend 2x 3,5 uur gereisd en maar 1x gecontroleerd in totaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2024 08:21 ]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:42

Snow_King

Konijn is stoer!

hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Dan zijn er toch andere opties?

Schaf samenreiskorting af en geef iedereen met dal-flex-basis standaard 40% korting in het weekend, scheelt NS maximaal 2,50 per maand wat waarschijnlijk meer dan gecompenseerd wordt door hogere bezetting van lege treinen die toch al rijden.

Sowieso loop ik blijkbaar 5 jaar achter, wat is het verschil tussen dal-flex-basis en reizen op saldo met automatisch opladen? Idem voor mijn (jaarlijkse) voordeelurenkaart en het nieuwe flex-dal product? Ik word oud, als automobilist hoef ik alleen op euro95 of diesel te letten... ;)
Die mening deel ik wel met je: Maak de trein in het weekend gewoon goedkoper. Bezetting is dan laag, dus die prijs kan zeker 20% tot 40% omlaag. Leuk experiment lijkt mij zo!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:24:
[...]

Die mening deel ik wel met je: Maak de trein in het weekend gewoon goedkoper. Bezetting is dan laag, dus die prijs kan zeker 20% tot 40% omlaag. Leuk experiment lijkt mij zo!
Ik weet niet wanneer jij de laatste weekenden met de trein bent geweest, maar de bezetting is zeker niet laag te noemen. Ik bemerk zelfs spitsuurtaferelen op bepaalde uren.

• hoevenpe
ed1703 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:27:
Ik weet niet wanneer jij de laatste weekenden met de trein bent geweest, maar de bezetting is zeker niet laag te noemen. Ik bemerk zelfs spitsuurtafeleren op bepaalde uren.
Dan zijn de treinen gewoon te kort, materieel zou in het weekend geen issue moeten zijn.

Kijk zelf op het spoor uit, in het weekend zijn het bijna altijd enkele treinstellen.

Verwijderd

Llopigat schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:49:
[...]

Lief dat je het opneemt voor je werkgever als die fout zit, maar als dit zo'n enorm probleem was, waarom zien de passagiers dan geen dagelijkse schreeuw discussies?

En als mensen een grote bek op willen zetten of frauderen dan doen ze dat toch wel. Dan gaan ze wel weer gewoon zonder kaartje de trein in. Jullie pakken hiermee juist de welwillende reiziger. Als zo'n code per se nodig is, waarom kan die dan niet gewoon bij de automaat maar moet weer per se via zo'n app? :X Er is duidelijk ook weer totaal niet stilgestaan bij de mogelijkheid tot anonimiteit.
Het is narratief en op geen enkele manier onderbouwd. Die zijn er niet in de mate die men ons wil doen geloven. NS heeft deze "score" ook echt zelf voor elkaar gekregen. Natuurlijk loopt het zwartrijden EN het openen van de poortjes met een kortingskaartje op. Er wordt tegenwoordig nog maar zeldzaam weinig gecontroleerd. Ik kan mijn NS Flex Dal gewoon opzeggen en zwart gaan rijden. Gaat financieel niet echt een tegenvaller worden als ik die incidentele boete gewoon zou betalen. Natuurlijk moet ik dan mijn reis iets aanpassen, omdat ik geen zin heb om me door een poortje te wurmen. Dan moet ik dus via een station zonder poortjes.... maar die zijn er nog genoeg.

NS wint hier dubbel, ten koste van de reiziger. De samenreiskorting heeft helemaal niets met die nieuwe "koop goedkope treinkaartjes op tijdstippen dat we zelfs de kleinste VIRM niet volkrijgen, maar dan wel 2 weken vooraf" probeerseltjes te maken.... het is een binnenlands treintje, geen vliegtuig, internationale trein of lange afstand HSL. Die laatstgenoemden hebben inderdaad de mogelijkheid om "aanbodgericht" te werken. Een leverancier van "commodity" zoals de gewone binnenlandse treintejs, die werken "vraaggericht". Voor een lange reis plant de reiziger zijn dagen om die reis. Voor een binnenlands treintje, pakt de reiziger de trein op het moment dat dat in zijn planning past. Precies andersom dus.

- NS mocht vanwege wat "kleine prestatie-dingetjes waar ze het verder liever niet meer over hebben" de kaartjes niet duurder maken. Zo pakken ze toch extra geld, zonder die kaartjes duurder te maken.
- NS doet aan data-collectie en kan met deze "oplossing" nu zelfs personen aan elkaar gaan koppelen door het gebruik van de "persoonlijke koppelcode". NS weet dus wie met wie reist en in het geval van NS Flex klanten, weten ze waar jullie wonen en waar jullie samen precies heen gingen. Ze kunnen zelfs de busreis bekijken.....

Win-win (voor NS dan). De reiziger ziet alleen de rekening van de "win-win" van de NS.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2024 08:49 ]

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Dan zijn de treinen gewoon te kort, materieel zou in het weekend geen issue moeten zijn.

Kijk zelf op het spoor uit, in het weekend zijn het bijna altijd enkele treinstellen.
Dat zal in flink wat gevallen inhouden dat er dan ook personeel bij moet.
Het is nogal wiedes om dan treinen langer te maken, extra personeel op die trein te regelen en dan ook nog veronderstellen dat het wel 20-40% omlaag kan. NS schrijft als deze lijn zich doorzet elk jaar rode cijfers.

Verwijderd

ed1703 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Dat zal in flink wat gevallen inhouden dat er dan ook personeel bij moet.
Het is nogal wiedes om dan treinen langer te maken, extra personeel op die trein te regelen en dan ook nog veronderstellen dat het wel 20-40% omlaag kan. NS schrijft als deze lijn zich doorzet elk jaar rode cijfers.
Wat mij betreft geen probleem. We hebben het hier over een maatschappelijke levensbehoefte voor mensen die geen auto kunnen rijden of betalen, daar past commercie hoe dan ook niet echt bij. Of die cijfers nou rood of zwart zijn..... dan past de aandeelhouder maar wat bij. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2024 08:52 ]

• hoevenpe
ed1703 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:48:
NS schrijft als deze lijn zich doorzet elk jaar rode cijfers.
Als je de incidentele automobilist de trein uit jaagt krijg je dat ook, meer omzet door meer reizigers tegen 60% tarief kan ook het doel zijn.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:34

Eix

Ik zou niet zoveel achter het wijzigen van de samenreiskorting zoeken. De meest simpele verklaring is m.i. dat het personeel wel degelijk een hoop ‘gedoe’ ervaart met de samenreiskorting. En ik schat in dat NS veel belang hecht aan goed werkgeverschap en daarmee actief de (sociale)veiligheid in en rondom de trein wil aanpakken. Of deze maatregel daadwerkelijk bijdraagt aan het verminderen van het agressie-probleem, daar kun je over twisten. En idem over de vraag of deze oplossing voldoende zorgvuldig is afgewogen ten opzichte van andere belangen. Dus of het hanteren van een code niet haaks staat op de toegankelijkheid van het ov voor specifieke doelgroepen.

Hoe dan ook, ik kan me dus niet voorstellen dat er een uitgekiende strategie achter zit. En het vooral een experiment is om het personeel tegemoet te komen door aantoonbaar de ervaren agressie aan te pakken. Al is het effectief een maatregel voor de bühne. Idealiter zou je de discussie ook breder moeten voeren, want de huidige situatie met één conducteur op een trein lijkt me in de huidige maatschappij niet goed houdbaar. Althans, als je er belang aan hecht dat diegene ook veilig thuis komt. Het frequent uitvoeren van ‘vliegende controles’ in combinatie met eenmans-bediening is dan allicht beter. Maar door dat te doen gooi je vast en zeker de knuppel in het (vakbond)hoenderhok.

Verwijderd

Eix schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:43:
Ik zou niet zoveel achter het wijzigen van de samenreiskorting zoeken. De meest simpele verklaring is m.i. dat het personeel wel degelijk een hoop ‘gedoe’ ervaart met de samenreiskorting. En ik schat in dat NS veel belang hecht aan goed werkgeverschap en daarmee actief de (sociale)veiligheid in en rondom de trein wil aanpakken. Of deze maatregel daadwerkelijk bijdraagt aan het verminderen van het agressie-probleem, daar kun je over twisten. En idem over de vraag of deze oplossing voldoende zorgvuldig is afgewogen ten opzichte van andere belangen. Dus of het hanteren van een code niet haaks staat op de toegankelijkheid van het ov voor specifieke doelgroepen.

Hoe dan ook, ik kan me dus niet voorstellen dat er een uitgekiende strategie achter zit. En het vooral een experiment is om het personeel tegemoet te komen door aantoonbaar de ervaren agressie aan te pakken. Al is het effectief een maatregel voor de bühne. Idealiter zou je de discussie ook breder moeten voeren, want de huidige situatie met één conducteur op een trein lijkt me in de huidige maatschappij niet goed houdbaar. Althans, als je er belang aan hecht dat diegene ook veilig thuis komt. Het frequent uitvoeren van ‘vliegende controles’ in combinatie met eenmans-bediening is dan allicht beter. Maar door dat te doen gooi je vast en zeker de knuppel in het (vakbond)hoenderhok.
Daar trap ik dus niet meer in. Het personeel is hier de bliksemafleider voor iets heel anders.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Weliswaar geen actuele spoorlijn meer, maar wel met een spoors verleden:
Als spoorlijn werd het Bels Lijntje tussen Tilburg en Turnhout geen groot succes, maar als toeristische attractie moet het dat wel worden. De gemeenten langs de route krijgen Europees geld om ‘het pareltje op te poetsen’.

,,Over drie jaar hoop ik dat we langs de voormalige spoorlijn, aan de Loswal in Baarle-Nassau, een mooi nieuw cultuurcentrum met een bezoekerscentrum over het Bels Lijntje hebben”, zegt wethouder Hans van Tilborg (Baarle-Nassau). Samen met zijn collega Eric Daandels (Alphen-Chaam) is hij enorm enthousiast over de plannen om de voormalige spoorlijn op te waarderen.

Dat kan dankzij een subsidie van negen ton van het Europese Interreg-fonds, dat projecten in grensregio’s subsidieert. De gemeentes in de driehoek Hoogstraten-Turnhout-Tilburg leggen zelf ook nog eens negen ton bij voor het project ‘Brabant kust de Kempen’.

Ongeveer 260.000 euro daarvan is bestemd voor het Bels Lijntje. De spoorweg die een dertigtal jaar geleden is omgetoverd tot een fietspad heeft potentie om nog meer toeristen te trekken, vinden de gemeentes langs de route.
Bron, en meer info: Bels Lijntje moet met Europese steun echte toeristentrekker worden: ‘Pareltjes oppakken’

Stukje geschiedenis:
Bij de aanleg in 1865 zou het dé route van Nederland naar Brussel moeten worden. Dat werd het Bels Lijntje niet.

Bij de opening in 1867 bleef het vervoer tussen Tilburg en Turnhout meteen achter bij de verwachtingen. Dat kwam onder meer omdat de uitbater van de spoorlijn niet verder mocht rijden richting Lier en Brussel.

Niet veel later, in 1872, was de Moerdijkbrug klaar, waardoor er een kortere treinroute ontstond tussen Rotterdam en Antwerpen.

Dat werd het vroege doodsvonnis voor het Bels Lijntje. Al in 1934 stopte het personenvervoer, in juni 1973 reed de laatste goederentrein op het spoor.

In de jaren zeventig reed er nog enkele jaren een toeristisch stoomtreintje over de route, maar dat ging uiteindelijk failliet.

Begin jaren negentig werden de spoorbielzen weggehaald en werd de volledige route geasfalteerd als fietspad. Alleen in Alphen moest een kort omweggetje worden aangelegd, omdat er aan de Nieuwstraat, de Bielzenstraat en de Looiersweg al gebouwen waren neergezet op het voormalige spoor.
Gaat dus om Wikipedia: Spoorlijn Tilburg - Turnhout, waaraan ooit 7 stations lagen (5 in Nederland, 2 in België). Veel van die gebouwen bestaan nog altijd, nu vaak als woningen, winkels etc.

Zoals dat in Baarle-Nassua:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Station_Baarle.jpg/1280px-Station_Baarle.jpg

Of die in Weelde (België):

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Bels_lijntje_-_voormalig_station_weelde-merksplas.jpg/1280px-Bels_lijntje_-_voormalig_station_weelde-merksplas.jpg

Baarle-Nassau had zelfs twee stations: bovengenoemde in het dorp zelf, en op de grens lag Baarle-Nassau-Grens van de SS (Staatsspoorwegen), foto uit periode 1905-1915, dus voor de oprichting van de NS:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/HUA-162846-Gezicht_op_het_SS_station_Baarle_Nassau_Grens_te_Baarle_Nassau.jpg

Van dit laatste station bestaat alleen nog een (deel van de) goederenloods, het station zelf is eind jaren 50 gesloopt:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/Baarle-Nassau-grenswegongenummerd-08090025.jpg/1280px-Baarle-Nassau-grenswegongenummerd-08090025.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Arator
Het enige wat naar mijn aanvoelen op Belgisch grondgebied moet gebeuren zijn de oversteekplaatsen.
Het Bels Lijntje loopt redelijk kaarsrecht van Turnhout richting Weelde. De N119, ook van Turnhout naar Weelde, slingert zich echter door het landschap en kruist dus meerdere keren het fietspad.
Zeker in de zomer is het dan wel opletten.
In Turnhout is een paar jaar geleden al ter hoogte van het station een nieuwe fietsbrug gekomen.

Edit :
@Verwijderd ondertussen toegekomen in Groningen. Vlak voor Zwolle heb ik controle gehad. Die heeft er wat naar gekeken, wou het scannen (er staat een qr-code op), bedacht zich, en heeft het aan me teruggegeven.
Maar dus van de ganse rit van bij mij thuis naar Antwerpen, en van Antwerpen naar Rotterdam geen controle gehad.
Nederlandse treintjes reden ook allemaal stipt op tijd. Zitplaatsen waren proper. Ik bleef niet aan de grond plakken. Geluk of speciaal voor mij? O-)

[ Voor 35% gewijzigd door Arator op 21-02-2024 15:56 ]

• Bacchus
Arator schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:36:
Nederlandse treintjes reden ook allemaal stipt op tijd. Zitplaatsen waren proper. Ik bleef niet aan de grond plakken. Geluk of speciaal voor mij? O-)
Je bent ruim een week te laat om de carnavalstroep mee te maken. :D Maar je hebt daarmee wel weer eens ervaren waar we in Nederland heel erg goed in zijn: klagen. ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik dacht al dat er geen hout van klopte (zat daarom ook in een verkeerder trein maar kon nog wisselen op het volgende station)
https://www.telegraaf.nl/...ystemen-reisinformatie-ns
https://www.nu.nl/binnenl...eisplanner-verouderd.html
De NS kampt met een grote technische storing in alle systemen voor de reisinformatie over het treinverkeer. Zowel op de vertrekborden op de stations als in de reisplanner wordt verouderde informatie weergegeven, zegt een woordvoerder van de NS.
Wat ook niet meehielp is dat van twee treinen de bestemming ook niet op de trein stond, de vertrektijden dus niet klopten in app en op bord.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 21-02-2024 17:13 ]

Verwijderd

Het enige wat naar mijn aanvoelen op Belgisch grondgebied moet gebeuren zijn de oversteekplaatsen.
Het Bels Lijntje loopt redelijk kaarsrecht van Turnhout richting Weelde. De N119, ook van Turnhout naar Weelde, slingert zich echter door het landschap en kruist dus meerdere keren het fietspad.
In Turnhout is een paar jaar geleden al ter hoogte van het station een nieuwe fietsbrug gekomen.

Edit :
@Verwijderd ondertussen toegekomen in Groningen. Vlak voor Zwolle heb ik controle gehad. Die heeft er wat naar gekeken, wou het scannen (er staat een qr-code op), bedacht zich, en heeft het aan me teruggegeven.
Maar dus van de ganse rit van bij mij thuis naar Antwerpen, en van Antwerpen naar Rotterdam geen controle gehad.
Die moet dat ook niet scannen. Die QR is alleen om het poortje te openen. Zeker geen ID gevraagd? Dat had hij wel moeten doen eigenlijk. :)

Geen plakkende vloeren, betekent dat er nog geen "statiegeldblikjesverzamelaars" actief zijn geweest sinds de laatste schoonmaak. Die maken en er soms echt een bende van. Heb er nu al een paar keer 1 in actie gezien en vaak gooien ze de restjes uit het blikje gewoon op de grond. Maar de laatste 2 treinenreizen heb ik er geen last van gehad. Ik heb zelfs weer een keer een schoonmaakploeg door de trein zien gaan toen hij aan het perron stond (wij wonen aan het beginpunt van de lijn).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2024 17:01 ]

• !mark
Mooie fietsroute is het altijd al geweest, rijd hem als Tilburger toch elk jaar wel minimaal 2x volledig en regelmatiger stukjes op een korter rondje :) Mede door de flauwe bochten en lange rechte stukken voelt het echt aan als een oude spoorbaan, en de natuur is ook best mooi d:)b

Het drukste gedeelte Tilburg-Riel is niet al te lang geleden al verbreed, maar hoop dat ze met deze subsidie ook minimaal het deel Riel-Alphen kunnen financieren. Het is net niet breed genoeg om eenvoudig te kunnen passeren/inhalen en het trekt een behoorlijke diverse groep mensen van wandelaars, mensen met jonge kinderen en wielrenners.

Het enige smetje qua beleving is dat er in de jaren 90 te Alphen een industriegebied bovenop het originele tracé is gebouwd waardoor je een stuk door de woonwijk en 'normale' weg moet.
De N119, ook van Turnhout naar Weelde, slingert zich echter door het landschap en kruist dus meerdere keren het fietspad.
2x inderdaad, en wat ze potentieel ietwat gevaarlijk maakt is dat ze vrijwel parallel lopen aan elkaar waardoor ze elkaar onder een bepaalde hoek kruizen waardoor je elkaar past heel laat kan zien.

• Arator
Iets totaal anders dan. De Europese commissie heeft een onderzoek gestart naar de aankoop van nieuwe treinen door Bulgarije. Bulgarije had een budget van 620 miljoen euro voorzien voor de aankoop van 20 elektrische loco's.
Het Chinese Qingdao Sifang Locomotive, een dochter van het Chinese CRRC, ’s werelds grootste fabrikant van treinen, zou die locs kunnen leveren voor de helft van het bedrag.
De enige andere meedinger was Talgo, die voor 600 miljoen de locs wel wou leveren.

De Europese commissie vermoedt buitenlandse steun, en kan de toewijzing weigeren.
Terwijl de Commissie vroeger aangewezen was op de “traditionele” en vaak lang aanslepende procedures om haar interne markt tegen oneerlijke buitenlandse concurrentie te beschermen – zoals het recente onderzoek naar “oversubsidiëring” van Chinese elektrische wagens – moet Brussel onder de nieuwe regels al binnen de negen maanden een oordeel vellen.
Voor Europees commissaris voor Industrie Thierry Breton was het dan ook van meet af aan duidelijk dat de Europese Unie met haar nieuwe verordening niet alleen een “sterk economisch instrument in handen heeft”, maar ook “een belangrijke geopolitieke hefboom”. Die boodschap is ondertussen ook aangekomen in Peking, waar een regeringswoordvoerder maandag zei “bezorgd te zijn over het onderzoek”. In de staatsmedia klinkt het iets minder voorzichtig: daar wordt niet alleen over een “lastercampagne” gesproken, maar klinkt tegelijk de dreiging van tegenmaatregelen
Plus-artikel
https://m.standaard.be/cnt/dmf20240220_97771559

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 09:26
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Die moet dat ook niet scannen. Die QR is alleen om het poortje te openen. Zeker geen ID gevraagd? Dat had hij wel moeten doen eigenlijk. :)
De laatste keer dat ik een ID moest laten zien in de trein (Nederland, maar ook in Duitsland) is reeds veeeeele jaren terug, gok op 2016. en zit toch meer dan 2x per jaar een hele dag met zo'n kaartje in de trein. Ik heb hem op zak maar niet standaard bij controle in de hand.

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54
Ik probeer al sinds gisterenochtend een E-ticket te kopen, (voor een specifieke datum met prijstijd deal).

meerdere browsers en inprivate geprobeerd....

Helaas er is iets fout gegaan
We kunnen de product- of bestelgegevens niet vinden. Laad de pagina opnieuw of probeer het later nog een keer.

m'n meereiskorting is ook al afgepakt (de nieuwe situatie werkt zo slecht dat ik dit niet meer gebruik), als de zelfrijdende auto echt een ding wordt is de NS ten dode opgeschreven... zit nu zelfs te twijfelen om maar een taxi te nemen :(

Way to go Wouter, steek er nog één op ! [/frustratie]

EDIT:
Nu ook een storing met reisinfo op de borden, zal dat te maken hebben met de storing in de webwinkel van de NS (bijvoorbeeld omdat je je ticket met prijstijddeal alleen kan kopen door via de reisplanner in de webwinkel te komen) ?

[ Voor 16% gewijzigd door J-roenn op 22-02-2024 11:08 ]

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
J-roenn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:48:
Ik probeer al sinds gisterenochtend een E-ticket te kopen, (voor een specifieke datum met prijstijd deal).

meerdere browsers en inprivate geprobeerd....

Helaas er is iets fout gegaan
We kunnen de product- of bestelgegevens niet vinden. Laad de pagina opnieuw of probeer het later nog een keer.

m'n meereiskorting is ook al afgepakt (de nieuwe situatie werkt zo slecht dat ik dit niet meer gebruik), als de zelfrijdende auto echt een ding wordt is de NS ten dode opgeschreven... zit nu zelfs te twijfelen om maar een taxi te nemen :(

Way to go Wouter, steek er nog één op ! [/frustratie]
Je gaat een taxi nemen omdat je een korting niet krijgt van max €6,00 (Groningen-Maastricht)? 8)7
En de meereiskorting is juist voor deze situatie handig. En als de reis voor begin april is, dan heb je nog steeds óók de oude manier.

Al via de NS-app geprobeerd?

• Bartpetat
  • Niet online
[b]J-roenn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:48:
EDIT:
Nu ook een storing met reisinfo op de borden, zal dat te maken hebben met de storing in de webwinkel van de NS (bijvoorbeeld omdat je je ticket met prijstijddeal alleen kan kopen door via de reisplanner in de webwinkel te komen) ?
Gisteren was er inderdaad van 16h30 tot 18:15 een storing. Die is al opgelost. Mogelijk dat dit gisteren voor jou een probleem heeft veroorzaakt, maar niet zoals je zelf zegt 'gisterochtend' en ook niet 'nu'.

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54
Bartpetat schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Je gaat een taxi nemen omdat je een korting niet krijgt van max €6,00 (Groningen-Maastricht)? 8)7
En de meereiskorting is juist voor deze situatie handig. En als de reis voor begin april is, dan heb je nog steeds óók de oude manier.

Al via de NS-app geprobeerd?
Taxi speelde door mijn gedachte omdat ik de NS geen enkele van m'n zuurverdiende euro's meer gun. de NS lijkt te bestaan voor de NS, en niet voor de reiziger, we zijn met een groep van tussen de 4-7 personen dus kunnen de kosten splistsen).

zo ben ik al 3 maanden bezig om geld terug te krijgen voor een vertraging in novemeber 23, de klantenservice leest keer op keer mijn berichten niet en poepen weer een dom standaard antwoord uit, de medewerkers aan de telefoon (als je daar al doorheen komt binnen een uur) zijn de Nederlandse taal zo slecht machtig of onverstaanbaar dat dat ook niet helpt.

Treinen lijken daarbij sinds corona niet meer te worden schoongemaakt, het weglaten van afvalbakjes in het nieuwe materieel helpt daar niet bij.

bij renovatie van stations wordt het toch al niet ruim aanwezige straatmeubilair (bankjes, afvalbakken) zo goed als helemaal gesaneerd waardoor je op het perron al niet meer zittend kan wachten op de trein.

ik mis 2/3 van de keer mijn overstap op Roosendaal waardoor ik weer een half uur extra kan wachten (en je krijgt je geld toch niet terug want dat wordt zo getraineerd dat ze hopen dat je het opgeeft na 3 pogingen).

op de terugweg (één-na laatste of laatste trein op een vrijdagavond )standaard een trein vol dronken debielen, op een enkele conductrice na (we noemen haar binnen onze groep altijd mama NS ;), hulde voor deze mevrouw die nog echt de baas is over haar trein en het ook op zo'n manier brengt dat de onruststokers naar haar luisteren ) verstopt het NS personeel zich lekker voorin de trein en laat de reizigers dan met de ellende zitten in de coupe's.

het ontmoedigen van de samenreiksorting

stelselmatig te korte treinen inzitten waardoor je ook op rustige momenten geen zitplek hebt.

het roken op een station door de eindbaas van NS, een normale reiziger zal hiervoor een boete krijgen, ons almachtig Woutertje die ver bovenmodaal verdient komt er weer met een reprimande en excuses vanaf.

voor de corona periode was ik een redelijk tevreden treinreiziger, nu is het een 2wekelijks noodzakelijk kwaad omdat er gewoon geen goed alternatief is voor onze groep en deze reis.

ik zie nu dat de storing met de borden inderdaad gisteren was en niet zojuist, ik zal vanavond eens proberen om een ticket via de App aan te schaffen, krijg je dan nog wel een mogelijkheid om deze te printen, of ben je verplicht hem in de app te laden ? (heb voor de zekerheid liever het ticket op papier ivm mogelijke lege accu enz... )

• Bartpetat
  • Niet online
J-roenn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Taxi speelde door mijn gedachte omdat ik de NS geen enkele van m'n zuurverdiende euro's meer gun. de NS lijkt te bestaan voor de NS, en niet voor de reiziger, we zijn met een groep van tussen de 4-7 personen dus kunnen de kosten splistsen).
Met een grote groep is het inderdaad soms voordeliger (of komt het in de buurt) om een taxi busje te hebben. Ken je de groepsticket van NS al? https://www.ns.nl/product...ht/p/groepsticket-daluren
NS is niet een topbedrijf, daar ben ik het gedeeltelijk met je eens. Maar taxi's staan ook niet altijd positief in het nieuws.
zo ben ik al 3 maanden bezig om geld terug te krijgen voor een vertraging in novemeber 23, de klantenservice leest keer op keer mijn berichten niet en poepen weer een dom standaard antwoord uit, de medewerkers aan de telefoon (als je daar al doorheen komt binnen een uur) zijn de Nederlandse taal zo slecht machtig of onverstaanbaar dat dat ook niet helpt.
Raar dat het soms zo lang duurt. Bij mij is het doorgaans binnen enkele dagen (een keer zelfs een uur) opgelost. Gelukkig heb ik bijna nooit veel meer dan 15 minuten vertraging. Die ene keer dat ik NS belde had ik meteen iemand aan de lijn, maar N=1.
Treinen lijken daarbij sinds corona niet meer te worden schoongemaakt, het weglaten van afvalbakjes in het nieuwe materieel helpt daar niet bij.
Hoewel de treinen niet glimmen, ben ik het niet eens dat ze nooit schoongemaakt worden. Ik zie regelmatig schoonmakers door de treinen lopen. Daarnaast is het advies (zeker in de nieuwe treinen) om je spullen centraal weg te gooien, of op een station. En neem je afval gewoon mee de trein uit.
Gisteren had ik iemand in de trein die luidruchtig melde dat zij haar beker zou laten staan, want het wordt toch wel opgeruimd. Tsja, niet de schuld van NS denk ik dan.
bij renovatie van stations wordt het toch al niet ruim aanwezige straatmeubilair (bankjes, afvalbakken) zo goed als helemaal gesaneerd waardoor je op het perron al niet meer zittend kan wachten op de trein.
Over welk station heb jij het? Ik zie alleen maar verbeteringen op alle stations, van klein tot groot. Alleen Ede verwacht ik dat een mooi tochtgat gaat worden als er geen zijwanden gaan komen.
ik mis 2/3 van de keer mijn overstap op Roosendaal waardoor ik weer een half uur extra kan wachten (en je krijgt je geld toch niet terug want dat wordt zo getraineerd dat ze hopen dat je het opgeeft na 3 pogingen).

op de terugweg (één-na laatste of laatste trein op een vrijdagavond )standaard een trein vol dronken debielen, op een enkele conductrice na (we noemen haar binnen onze groep altijd mama NS ;), hulde voor deze mevrouw die nog echt de baas is over haar trein en het ook op zo'n manier brengt dat de onruststokers naar haar luisteren ) verstopt het NS personeel zich lekker voorin de trein en laat de reizigers dan met de ellende zitten in de coupe's.
Begin dit jaar werd ik weer elke dag meermaals gecontroleerd. Ik dacht dat er mogelijk intern een memo rond gestuurd zou zijn. Helaas na drie weken weer bijna niet. Ik ben het met je eens dat conducteurs te vaak meteen de cabine in rennen na het sluiten van de deuren. Vorige jaar 90% van mijn ritten niet gecontroleerd.
het ontmoedigen van de samenreiksorting
Ik denk zelf ook dat ze een stapje te ver zijn gegaan. In mijn ogen moet er voor de zeer incidentele reizer, zoals een toerist, dit gewoon beschikbaar zijn. Als ik familie en vrienden uit andere landen op bezoek heb, dan wil ik voor hun gemakkelijk korting kunnen regelen. Dat is nog steeds mogelijk, maar met een extra stap. En dat de automaten niet aan te passen zijn is natuurlijk een excuus want het is mogelijk, kost alleen extra geld/tijd.
stelselmatig te korte treinen inzitten waardoor je ook op rustige momenten geen zitplek hebt.
In mijn ogen mogen op de rustigere tijden ook langere treinen rijden, zoals weekenden. Toch merk ik dat soms een treintje eerder of later nemen al veel helpt. Dan is het een 10 of 12 bakken ipv een 4 a 6.
het roken op een station door de eindbaas van NS, een normale reiziger zal hiervoor een boete krijgen, ons almachtig Woutertje die ver bovenmodaal verdient komt er weer met een reprimande en excuses vanaf.
Tsja, hij had minimaal ook een boete moeten krijgen. Ik zie alleen ook geen enkele reiziger een boete krijgen of uberhaubt een waarschuwing. Dus in dat opzichte loopt hij gelijk met de reizigers die roken rondom of zelfs in het station/ op het perron. Als het aan mij ligt mogen ze bij de uitgang van Utrecht Centraal ook wel een niet-rook zone maken.
voor de corona periode was ik een redelijk tevreden treinreiziger, nu is het een 2wekelijks noodzakelijk kwaad omdat er gewoon geen goed alternatief is voor onze groep en deze reis.

ik zie nu dat de storing met de borden inderdaad gisteren was en niet zojuist, ik zal vanavond eens proberen om een ticket via de App aan te schaffen, krijg je dan nog wel een mogelijkheid om deze te printen, of ben je verplicht hem in de app te laden ? (heb voor de zekerheid liever het ticket op papier ivm mogelijke lege accu enz... )
Via de app, dan blijft hij in de app zover ik weet. Hopelijk gaat het je vanavond lukken (en kijk nog naar de groepsticket :*) )

• hoevenpe
Bartpetat schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:28:
Gisteren had ik iemand in de trein die luidruchtig melde dat zij haar beker zou laten staan, want het wordt toch wel opgeruimd. Tsja, niet de schuld van NS denk ik dan.
Indirect wel: als het nieuwe materieel gewoon vuilnisbakken had gehad was het daarin beland.

• Bartpetat
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:23:
[...]

Indirect wel: als het nieuwe materieel gewoon vuilnisbakken had gehad was het daarin beland.
Tsja, dit was een IC Berlijn in Nederland, dus niet zo heel nieuw en elke zitplaats heeft een prullenbak. Hoewel een afwezigheid van prullenbakken absoluut geen excuus is om je spullen maar achter te laten, is dat in dit geval al helemaal niet aan de orde.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
Arator schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:57:
Iets totaal anders dan. De Europese commissie heeft een onderzoek gestart naar de aankoop van nieuwe treinen door Bulgarije. Bulgarije had een budget van 620 miljoen euro voorzien voor de aankoop van 20 elektrische loco's.
Het Chinese Qingdao Sifang Locomotive, een dochter van het Chinese CRRC, ’s werelds grootste fabrikant van treinen, zou die locs kunnen leveren voor de helft van het bedrag.
De enige andere meedinger was Talgo, die voor 600 miljoen de locs wel wou leveren.

De Europese commissie vermoedt buitenlandse steun, en kan de toewijzing weigeren.

[...]

[...]

Plus-artikel
https://m.standaard.be/cnt/dmf20240220_97771559
620 miljoen euro voor 20 locomotieven? Dat vind ik wel heel veel. Volgens mij kost een Vectron zo'n 3-5 miljoen, dus twintig stuks kosten dan 60 - 100 miljoen.

Nu lees ik in het artikel dat er ook een onderhoudscontract voor 15 jaar bij zit, maar ik mag hopen dat dat de prijs niet vertienvoudigd. Anders zou ik persoonlijk gewoon elke paar jaar een nieuwe loc kopen :+

Zie dit artikel bijvoorbeeld: 40 Vectrons + 15 jaar onderhoud voor ongeveer 300 miljoen euro.

• Arator
@marcop23 ik was het ook al aan het denken dat de prijs stevig was, maar ik heb er toen niet verder naar gezocht.
Politico.eu spreekt van "electric trains",
Railwaypro heeft dan weer over "20 electric push-pull trains".
Seenews heeft het, in een artikel over de tender zelf, over "20 single-deck electric push-pull train sets".
Er zijn meerdere tenders uitgeschreven door Bulgarije, drie kwart zijn niet gehaald, en werden terug opnieuw uitgeschreven. Is er verwarring tussen de tenders, een taalbarrière of kennen sommigen niet het verschil tussen een loc en een motorstel?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
Arator schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:30:
@marcop23 ik was het ook al aan het denken dat de prijs stevig was, maar ik heb er toen niet verder naar gezocht.
Politico.eu spreekt van "electric trains",
Railwaypro heeft dan weer over "20 electric push-pull trains".
Seenews heeft het, in een artikel over de tender zelf, over "20 single-deck electric push-pull train sets".
Er zijn meerdere tenders uitgeschreven door Bulgarije, drie kwart zijn niet gehaald, en werden terug opnieuw uitgeschreven. Is er verwarring tussen de tenders, een taalbarrière of kennen sommigen niet het verschil tussen een loc en een motorstel?
Ah, dan zal daar verwarring zijn ontstaan. Een rijtuig kost tegenwoordig ook al gauw 2 miljoen euro. Als 't langere stammen zijn, loopt de prijs snel op.

Maar ja, ik heb er eigenlijk geen twijfel aan dat de Chinese staat graag spoorwegmaterieel in Europa wil verkopen, en dus hun industrie steunt. Het is zeker geen gemakkelijke markt om in te stappen. Mede daarom is het een van de weinige industrieën waar Europese fabrikanten dominant zijn binnen Europa, denk ik.

En dan wordt het al gauw een politiek verhaal. Europese fabrikanten krijgen in China weinig kansen. Als de Chinese overheid ze weg wil, dan zorgen ze wel dat het gebeurt. Is het dan politiek gewenst als ze hier hun treinen dumpen, de lokale fabrikanten failliet laten gaan, zodat we van China afhankelijk worden?

Aan de andere kant moeten we onze lokale fabrikanten niet te veel beschermen / verwennen. Er moet goede concurrentie blijven bestaan. Wat dat betreft ben ik blij dat Siemens en Alstom niet samen zijn gegaan.

• Arator
Lolz. Ik ben ondertussen aan mijn terugweg begonnen, mooi op tijd, en dit na storm Louis.
Bij vertrek in Groningen gaf de boordchef aan dat ze zouden "komen controleren op kaartjes vanaf Assen. Dit geeft de tijd aan reizigers zonder kaartje om zich te verstoppen in de toiletten. Let er wel even op dat er maximaal 5 reizigers op een toilet kunnen." _O-
Verder "mochten we het boordpersoneel altijd trakteren op sushi".
Kijk, dat lijken me mensen die met plezier zijn komen werken. _/-\o_
Vloer was niet plakkerig, maar mocht wel geveegd worden >:)

@marcop23 je ziet het in meerdere markten, bv in de zonnepaneelmarkt, China dumpt heel goedkope PV in Europa waar lokale bedrijven niet tegenop kunnen boksen > lokaal bedrijf gaat failliet en de mensen staan op straat. Daarom probeert de EU zoveel mogelijk goedkope "zooi" uit China te weren. Ook omdat China bewust bezig is om de westerse economie te destabiliseren (met welk doel dan ook).

Ik ben zeker niet blij met de stijgende prijzen door het protectionisme van de EU, maar ben wel van mening dat we als geheel beter af zijn zonder die Chinese invloed.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

marcop23 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:57:
[...]

620 miljoen euro voor 20 locomotieven? Dat vind ik wel heel veel. Volgens mij kost een Vectron zo'n 3-5 miljoen, dus twintig stuks kosten dan 60 - 100 miljoen.

Nu lees ik in het artikel dat er ook een onderhoudscontract voor 15 jaar bij zit, maar ik mag hopen dat dat de prijs niet vertienvoudigd. Anders zou ik persoonlijk gewoon elke paar jaar een nieuwe loc kopen :+

Zie dit artikel bijvoorbeeld: 40 Vectrons + 15 jaar onderhoud voor ongeveer 300 miljoen euro.
Ik heb de tender niet doorgelezen (geen zin in - doe ik al vaak genoeg voor mijn werk), maar zit er ook niet een onderhoudsfaciliteit in het contract? Dat kan namelijk aardig in de papieren lopen.

Verder: een stammetje van een Vectron met 6 rijtuigen en een stuurstand kost je bij Siemens toch al snel rond de 19 miljoen euro, dus dan zit je met 20 stuks, eerste jaar onderhoudscontract en zaken als opleiding en ontzorging rond uitrol denk ik al wel richting de 550 miljoen.

70 miljoen voor een onderhoudscomplex zou kunnen - geen idee wat grondprijzen etc. doen daar.

• EDIT

Minder treinen op de HSL, meer tussen Den Haag Centraal en Rotterdam

NS kan met minder nieuwe Intercity’s (ICNG) rijden, omdat de leverancier minder treinen levert dan verwacht. Daardoor blijven op dit traject oudere treinen rijden die veel onderhoud nodig hebben. Daarnaast zijn er veel snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn waardoor treinen elkaar soms in de weg zitten en zijn er omvangrijke werkzaamheden bij Schiphol. Dit alles zorgt voor vertragingen.

Om te voorkomen dat deze zaken samen leiden tot ongeplande uitval van treinen, kiest NS ervoor om deze aanpassing in de dienstregeling te doen. NS blijft de situatie monitoren en zodra het mogelijk is de aanpassingen terug te draaien, gebeurt dat.

Tussen Breda en Rotterdam blijven door de maatregel vier treinen per uur rijden, twee daarvan rijden door naar Amsterdam. Tussen Rotterdam en Amsterdam zijn dat er ook vier per uur.

Den Haag Centraal - Rotterdam
Vanaf maandag gaat de Intercity tussen Den Haag Centraal en Rotterdam weer rijden. Deze reed niet sinds 8 januari omdat er machinisten opgeleid moesten worden voor de ICNG. Door de vele alternatieven tussen Den Haag en Rotterdam, heeft deze maatregel niet tot grote problemen geleid.

NS adviseert reizigers altijd voor vertrek de NS Reisplanner te checken.
https://nieuws.ns.nl/mind...ag-centraal-en-rotterdam/

Helaas blijven de leveringsproblemen van de ICNG aanhouden. Hierdoor blijft uitsnijding noodzakelijk. In plaats van nog langer de treinen tussen Rotterdam en Den Haag Centraal te schrappen, gaat NS dus in plaats daarvan één trein tussen Amsterdam en Breda er tussenuit halen vanaf maandag.

Ik hoop echt van harte dat de situatie binnenkort gaat verbeteren, want dit is toch echt gewoon klote voor de reizigers.

• hoevenpe
EDIT schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:58:
Ik hoop echt van harte dat de situatie binnenkort gaat verbeteren, want dit is toch echt gewoon klote voor de reizigers.
Het is niet mijn regio, maar lees vooral 'meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam'. Is dat echt zo'n verslechtering?

Die HSL is sowieso ruk, snap niet dat iemand daar toeslag voor betaald.

EDIT schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:58:
[...]

https://nieuws.ns.nl/mind...ag-centraal-en-rotterdam/

Helaas blijven de leveringsproblemen van de ICNG aanhouden. Hierdoor blijft uitsnijding noodzakelijk. In plaats van nog langer de treinen tussen Rotterdam en Den Haag Centraal te schrappen, gaat NS dus in plaats daarvan één trein tussen Amsterdam en Breda er tussenuit halen vanaf maandag.

Ook vanwege alle TSB's blijft het een drama...

Eind 2025 is er (lange) buitendienststelling aangevraagd voor de HSL om wat grootschalige zaken te repareren. Enige onbekende is, hoeveel er gedaan kan worden in die relatief korte tijd en hoe erg de andere locaties eraan toe zijn.
Denk dat dit nog heel lang kan duren voordat er weer met baanvak snelheid overheen gereden kan worden.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:15
hoevenpe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Het is niet mijn regio, maar lees vooral 'meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam'. Is dat echt zo'n verslechtering?

Die HSL is sowieso ruk, snap niet dat iemand daar toeslag voor betaald.
Wegens opleidingsritten ICNG was de trein Den Haag-Rotterdam-Eindhoven aangepast/gekoppeld aan de ICD tot Amsterdam-Schiphol-(HSL)-Rotterdam-Eindhoven. Nu wordt dat dus weer terug gedraaid en rijdt die trein weer van/naar Den Haag. Dat is op zich geen verslechtering, maar de ICD die wegvalt tussen Amsterdam en Rotterdam is dat wel.

Ik snap nog wel dat mensen toeslag betalen voor de HSL, het is nog steeds de snelste route tussen Schiphol en Rotterdam, maar met een rit minder per uur zal het in de spits echt haringen in een ton worden.

• Arator
Ik kwam bij mijn vetrek uit Antwerpen nog een ICNG tegen. Een testrit vermoed ik, want alle deuren waren afgeplakt.
In Rotterdam zag ik er ook eentje staan, wat een deuren. Die lijken me breder dan de deuren die ik op Belgisch materieel gewend ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2Lr6_F1J1HzMr9lQ6PkVXzy-7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CV5P471grKEAOcSk6epffWsq.jpg?f=fotoalbum_large

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:37
Arator schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:56:
Ik kwam bij mijn vetrek uit Antwerpen nog een ICNG tegen. Een testrit vermoed ik, want alle deuren waren afgeplakt.
In Rotterdam zag ik er ook eentje staan, wat een deuren. Die lijken me breder dan de deuren die ik op Belgisch materieel gewend ben.

[Afbeelding]
Ze lijken groter doordat het een deur is, i.p.v. twee deuren denk ik. Hopelijk gaat de sneldienst naar Brussel snel rijden. Volgens de huidige planning vanaf juni.
Pagina: 1 ... 105 ... 170 Laatste