Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 152 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:20
Zorg dan liever voor een noodplan bij calamiteiten als "deze trein gaat niet verder dan station X, gelieve over te stappen", dan 365 dagen per jaar de service af te schalen voor de keer dat er iets verstoord raakt.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat is nu net wat er in de praktijk vaak gebeurt, bijvoorbeeld door de dienst op te splitsen in Utrecht.

@Arator Groningen-Rotterdam is geen rare reis en Zwolle-Rotterdam (en eventueel van daaruit dan weer verder) al helemaal niet. Essen-Charleroi is niet volledig vergelijkbaar doordat er een taalgrens doorkruist wordt, wat ook invloed zal hebben op de reispatronen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:10

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Als je bijbehorende brief doorleest blijkt dat de soep niet zo heet wordt gegeten als die opgediend wordt.
Nadelen:
• Circa 750 reizen per dag tussen Noord-Nederland/Zwolle en Leiden Centraal/Rotterdam Alexander kunnen niet meer rechtstreeks reizen.
• Circa 1.500 reizen per dag tussen Noord-Nederland/Zwolle en Rotterdam Centraal moeten tijdelijk in Dienstregeling 2025 overstappen in Utrecht of Gouda.
En dat is dus puur een tijdelijke situatie waarbij het plan is dat NN/Zwolle en Rotterdam gewoon weer gelinkt gaan worden zodra ICNG geleverd is en er dus via Hanzelijn/Schiphol doorgereden kan worden.

Het oosten is er iets slechter aan toe:
Nadelen:
• Circa 3.600 reizen per dag tussen Twente/Deventer/Apeldoorn en Amsterdam Zuid en Schiphol Airport moeten tijdelijk in Dienstregeling 2025 altijd overstappen.
Ook hier een tijdelijke situatie.

Daartegenover staan voor veel meer reizigers verbeteringen: 7500 reizigers tussen NN/Zwolle en Utr/Den Haag hebben een snellere verbinding (en belangrijker, waarschijnlijk betrouwbaarder gezien de chaos op Schiphol) - dat aantal is echt veel hoger dan de kleine groep die doorreist van/naar Rotterdam. Ook voor het oosten is dat het geval: 9400 reizigers per dag tussen het oosten en Utr/Den Haag - waar er dus nu juist 2 directe treinen per uur zijn ipv 1.

Dus ja voor een tijdelijke noodmaatregel vind ik het allemaal wel meevallen.

(het feit dat de IC naar Brussel stopt op Almere Buiten vind ik een stuk schandaliger :+ )

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:48
F.West98 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 01:52:
En dat is dus puur een tijdelijke situatie waarbij het plan is dat NN/Zwolle en Rotterdam gewoon weer gelinkt gaan worden zodra ICNG geleverd is en er dus via Hanzelijn/Schiphol doorgereden kan worden.
Niks is zo permanent als een tijdelijke oplossing. Maargoed randstad gaat voor alles, altijd al gegaan en zal altijd zo blijven.

Laat ze daar maar lekker met z'n allen op een hoop wonen. Dan blijft het in het noorden en oosten rustiger.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik hield er zelf wel van om te kunnen kiezen welk half uur ik richting randstad vertrok om de overstap in Amersfoort te kunnen skippen. Dat dat nu niet kan is vervelend, maar als er ook meer reizigers richting Utrecht/Den Haag moeten dan is dit netjes voor een situatie die uiteindelijk door overmacht ontstaat.

Wel hoop ik dat de overstap op Amersfoort dan echt robuust is, als je constant die overstap mist omdat je trein één minuut te laat is dan is de impact voor reizigers natuurlijk enorm...

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hmm, hoe zit het met Nijmegen?

Gaan dat nu helemaal de verbinding met Amsterdam en Schiphol kwijtraken? Of lees ik het kaartje verkeerd en blijven de 3000 en 3100 wel gehandhaaft?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-05 06:14
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:58:
Hmm, hoe zit het met Nijmegen?

Gaan dat nu helemaal de verbinding met Amsterdam en Schiphol kwijtraken? Of lees ik het kaartje verkeerd en blijven de 3000 en 3100 wel gehandhaaft?
Die blijven hetzelfde met de toevoeging dat de 3100 straks na Schiphol verder doorrijdt naar Den Haag Centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 21:42
handoff schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:17:
Jammer van de trage instroom van de ICNG. Ik las wel dat ze van plan zijn om 180 km/h te gaan rijden wanneer de ICNG volledig ingestroomd is. Dat is wel mooi dat de Hanzelijn ook nog benut wordt op hogere snelheden op het normale spoor.
Ik vraag me af wat de reistijdwinst is als ze gaan verhogen naar 180 km/h. Dat zou maar enkele minuten zijn neem ik aan en die wordt dan denk ik gebruikt om ruimere overstaptijden te creëren in Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
handoff schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Ik vraag me af wat de reistijdwinst is als ze gaan verhogen naar 180 km/h. Dat zou maar enkele minuten zijn neem ik aan en die wordt dan denk ik gebruikt om ruimere overstaptijden te creëren in Zwolle.
180km/h rijden op de Hanzelijn zou 3 minuten moeten winnen tussen Zwolle - Lelystad, die tijdwinst wordt doorgetrokken tot aan Schiphol door tussen Weesp - Schiphol dan met het pad van de (1)1600, straks 1800 Amfs-Shl, te ruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
180km/u is ook meteen de maximum snelheid op de Hanzelijn voor de ICNG, theoretisch haalt die 187km/u onder 1500V maar moet het nog maar zien...
Verder wordt de Flevolijn ook '160km/u'. Samen levert dat wel een aanzienlijke rijtijdwinst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
ArcticWolf schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:48:
180km/u is ook meteen de maximum snelheid op de Hanzelijn voor de ICNG, theoretisch haalt die 187km/u onder 1500V maar moet het nog maar zien...
Verder wordt de Flevolijn ook '160km/u'. Samen levert dat wel een aanzienlijke rijtijdwinst op.
Misschien ook een mooie lijn om met 3 kV te gaan beginnen. Dan trekken de treinen ook sneller op en kan de ICNG misschien wel 200 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
handoff schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:50:
[...]

Misschien ook een mooie lijn om met 3 kV te gaan beginnen. Dan trekken de treinen ook sneller op en kan de ICNG misschien wel 200 km/h.
3kV staat echt in de ijskast... de kamer/staatssecretaris hebben dat vorig jaar besloten. Dus als ProRail zijnde mogen we niet even iets beginnen dan }:O de instromende ICNG hebben ook geen 3kV aan boord, alleen degene die naar België rijden hebben dat.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 09-02-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vanochtend te Utrecht de conductrice van de 3724 betrapt op het niet volgen van de hoofdtaak van een "zug führer"...

1: Vertrekprocedure werd al gestart om 08:41:35 i.p.v. 08:41:40 (daardoor zou ik mijn overstap nét missen).
2: Ergste van alles: Vertreksein was nog uit, en sein voor perron stond nog op rood.

Is dit het nieuwe te verwachten niveau van de NS conducteurs? Ik heb wel eens begrepen dat het geven van een vertrekbevel door de conducteur terwijl het niet veilig is, betekend dat die persoon per direct van de trein worden gehaald?

Gelukkig was de machinist zo vriendelijk om de deuren weer te ontgrendelen, en is trein 3724 uiteindelijk met +5 vertrokken omdat de Nightjet als eerste richting Amsterdam mocht.

Ik vraag mij af of het slimme horloge trilt en aftelt op de geplande vertrektijd of op de daadwerkelijke vertrektijd? Iemand een idee of hier meer over weet?

(edit: typo)

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Je zou je overstap missen door 5 seconden te vroeg vertrek? Dat is wel een hele strakke verbinding dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:59
Hoe laat het vertrekproces in gang wordt gezet is afhankelijk van de materieelsoort, de lengte van de trein en de overzichtelijkheid van het perron. En uiteraard van de werkelijke geplande vertrektijd (die kan ook na de getoonde tijd op het perron liggen).
De conducteur wordt 42 seconden voor de geplande vertrektijd door het horloge gewaarschuwd dat het vertrekmoment nadert. Op dat moment zal de conducteur een inschatting over maken wanneer het vertrekproces in gang gezet moet gaan worden. Bij bijvoorbeeld de oude ICD stammen is dat onmiddellijk (dat duurt gewoon 42 seconden), bij ander materieel kan dat korter zijn.

En iedereen maakt wel eens een foutje. Als iedereen onmiddellijk van de trein gehaald moet worden als er een keer een foutje gemaakt wordt, dan rijdt er geen trein meer. Het gaat erom dat men beseft dat er een fout gemaakt is en ervoor zorgt dat er vervolgens geen onveilige situaties ontstaan, wat in dit geval is gebeurd (de machinist is niet gaan rijden en de deuren zijn weer ontgrendeld tot de trein toestemming kreeg om te vertrekken).

Dit is overigens het proces bij specifiek NS, op treinen zonder eenmensbediening. Bij andere vervoerders en bij eenmensbedieding gelden andere dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 09-02-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

EDIT schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:15:
Voor eigenlijk alle bovenstaande reacties geldt: dit gaat om een tijdelijke situatie die veroorzaakt wordt door de te trage levering en daardoor instroom van ICNG in combinatie met de snelheidsbeperkingen op de HSL, waardoor de oorspronkelijk geplande dienstregeling niet gehaald kon worden. Daardoor is er de tijdelijke situatie dat de ene ICD maar tot Lelystad rijdt, en de andere naar Amersfoort Schothorst.

Zodra de ICNGs geleverd zijn gaan de directe ICs van Rotterdam over de HSL naar Groningen en Leeuwarden rijden via de Hanzelijn. Ook moeten er uiteindelijk (als ik het goed heb begrepen) een vijfde en zesde IC via de HSL aan toegevoegd worden richting Twente, waardoor de verbinding met Amsterdam Zuid/Schiphol weer hersteld wordt, maar dat gaat geloof ik nog iets langer duren.

Krijgt in ieder geval Almere Buiten nu wel de internationale trein die het altijd al verdiend heeft en krijgt ook Duivendrecht weer een internationale trein terug :D

[Afbeelding]
Volgens mij waren de plannen tot 2 maanden geleden nog om in Noord Holland (en dan met name de kop) flink te gaan snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
EDIT schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:38:
Hoe laat het vertrekproces in gang wordt gezet is afhankelijk van de materieelsoort, de lengte van de trein en de overzichtelijkheid van het perron. En uiteraard van de werkelijke geplande vertrektijd (die kan ook na de getoonde tijd op het perron liggen).
De conducteur wordt 42 seconden voor de geplande vertrektijd door het horloge gewaarschuwd dat het vertrekmoment nadert. Op dat moment zal de conducteur een inschatting over maken wanneer het vertrekproces in gang gezet moet gaan worden. Bij bijvoorbeeld de oude ICD stammen is dat onmiddellijk (dat duurt gewoon 42 seconden), bij ander materieel kan dat korter zijn.

En iedereen maakt wel eens een foutje. Als iedereen onmiddellijk van de trein gehaald moet worden als er een keer een foutje gemaakt wordt, dan rijdt er geen trein meer. Het gaat erom dat men beseft dat er een fout gemaakt is en ervoor zorgt dat er vervolgens geen onveilige situaties ontstaan, wat in dit geval is gebeurd (de machinist is niet gaan rijden en de deuren zijn weer ontgrendeld tot de trein toestemming kreeg om te vertrekken).

Dit is overigens het proces bij specifiek NS, op treinen zonder eenmensbediening. Bij andere vervoerders en bij eenmensbedieding gelden andere dingen.
Dat iemand van een trein wordt gehaald heeft een NS medewerker mij vertelt, wilde dat hier even polsen. :)

Daarom ook de vraag of het smarthorloge aftelt naar de geplande tijd of ook aftelt als er een aangepaste vertrektijd is? Met andere woorden, krijg je met dat smarthorloge een "false positive"?
Haribo112 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:04:
Je zou je overstap missen door 5 seconden te vroeg vertrek? Dat is wel een hele strakke verbinding dan
Ja, we liepen binnen op spoor 8 met deuren open om 08:41:08, daarna snel trap af, trap op naar spoor 7: Als de deuren om 08:41:38 tot 08:41:40 zouden sluiten was ik net op tijd, met 08:41:35 net te laat. O-)

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extraxyz
Trap af trap op is sowieso geen overstap als daar minder dan 4 minuten tussen is gepland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Extraxyz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:58:
Trap af trap op is sowieso geen overstap als daar minder dan 4 minuten tussen is gepland
Goh, bedankt. 2 keer in de week lukt het wel om in 30 seconden over te stappen. Dat jij dat geen overstap vindt is uiteraard prima, ikzelf stap wel degelijk over van de ene trein naar de andere trein en noem dat een overstap. Of heeft onder de 4 minuten een andere benaming?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extraxyz
Running_Cow schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Goh, bedankt. 2 keer in de week lukt het wel om in 30 seconden over te stappen. Dat jij dat geen overstap vindt is uiteraard prima, ikzelf stap wel degelijk over van de ene trein naar de andere trein en noem dat een overstap. Of heeft onder de 4 minuten een andere benaming?
Het gaat erom dat je gewoon geen enkel recht van klagen hebt als je deze trein gemist zou hebben, ongeacht of er zogenaamd 5 seconden te vroeg gefloten zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Dat zijn de zogenaamde rood licht aansluitingen*. Aansluitingen waar je vaak de trein mist en je een half uur mag wachten.

Daarom is treinritten opknippen een slecht idee. Theoretisch kost het bijna geen extra tijd. Maar doordat de overstap krap is moet je in de prakijk geluk hebben.

* je ziet nog net de achterlichten

[ Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 09-02-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 23:42

Luke!

#Treinbaas
Running_Cow schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:00:
Is dit het nieuwe te verwachten niveau van de NS conducteurs? Ik heb wel eens begrepen dat het geven van een vertrekbevel door de conducteur terwijl het niet veilig is, betekend dat die persoon per direct van de trein worden gehaald?
De fluitist kan bevelen wat 'ie wil, maar dat gaat niet boven de kleur rood van het sein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:04
160 km/h is dus veilig genoeg langs de perrons? Dit was toch nog een discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
Nouja, een enkel stel zal prima 200 km/h kunnen rijden onder 1500V. Een ICNG heeft volgens mij niet meer vermogen onder 25kV dan onder 1500V, dus als 't onder 25kV kan, kan het ook onder 1,5kV. En een enkel stel trekt max 2,6 - 3,5 MW, dat kan de bovenleiding prima leveren.

Het zal misschien lastiger gaan met dubbel tractie, en dan vooral als je een complete dienstregeling simuleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@marcop23 ja een enkel 5 of 8 stel haalt wel 200km/u, maar gekoppeld dus niet. Gezien de drukte zal NS niet snel enkele stellen in de dienstregeling gaan rijden. En het zou stom zijn om een dienstregeling te ontwerpen voor enkele stellen...
Wally2002 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:06:
[...]

160 km/h is dus veilig genoeg langs de perrons? Dit was toch nog een discussie?
160km/u is altijd al veilig bevonden langs perrons, is al jaar en dag goed bevonden tussen Eindhoven - Venlo en Schiphol - Leiden... er zijn een paar mensen geweest die dachten dat het niet veilig was. Maar laatst hebben ze weer onnodig proeven gedaan op de Hanzelijn om dat zelfde te bevestigen...

Pas vanaf 200km/u langs het perron wordt het echt gevaarlijk, als in dat het echt gevaarlijk kan worden voor mensen. 160 ~ 200km/u langs het perron voelt als niet veilig, dus dat is wel een factor maar in principe is het niet (levens)gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Over snelheden langs perrons is veel discussie en onduidelijkheid. Als ik het me goed herinner is een paar jaar geleden na zo'n discussie de maximale snelheid langs de perronsecties op Amsterdam-Utrecht verlaagd naar 140. Intercity's rijden daar toch voornamelijk op de buitensporen, dus die hebben daar geen last van.

[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 10-02-2024 07:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

En ondertussen zoeven ze in Duitslands met 200km/u langs perronnetjes die koud 4,5 meter diep zijn.

Markeringen op de perronrand en een automatische omroep dat er over een paar minuten een trein met hoge snelheid langskomt zijn daar gemeengoed.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:09
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:01:
En ondertussen zoeven ze in Duitslands met 200km/u langs perronnetjes die koud 4,5 meter diep zijn.

Markeringen op de perronrand en een automatische omroep dat er over een paar minuten een trein met hoge snelheid langskomt zijn daar gemeengoed.
Is in Nederland de wind ofzo dan anders dat het hier niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:12
cordonbleu schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:37:
Is in Nederland de wind ofzo dan anders dat het hier niet kan?
Lijkt me best gevaarlijk, los van de wind.
Hoe de Duitsers dat veilig doen snap ik niet echt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:01:

In Zweden ook, maar dan zonder omroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
hoevenpe schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Lijkt me best gevaarlijk, los van de wind.
Hoe de Duitsers dat veilig doen snap ik niet echt.
Sorry, ik miste een :+ aan het einde.

Als het in vele andere landen wel kan, ligt het in Nederland dan niet eerder aan de discipline van de mensen hier? Als je op het perron staat gewoon opletten en alert zijn?
Een waarschuwing van tevoren dat er een snelle trein aan komt is natuurlijk wel zeer gewenst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Extraxyz
Ik zou denken dat de frequenties er ook iets mee te maken hebben. Het is een stuk veiliger om met 200 langs een verlaten perron te razen waar de eerstvolgende stoptrein pas over drie kwartier verwacht wordt, dan wanneer het perron al vol staat met wachtende reiziger voor de sprinter die 5 minuten achter de IC aan rijdt.

Of we nemen het gewoon een stuk serieuzer met veiligheid. In andere landen ook doodnormaal dat je uit moet stappen in de ballast als de trein niet langs het perron past, hier een doodzonde en onmogelijk te plannen.

Door blijven rijden met werkzaamheden, daar doen ze in Duitsland ook niet moeilijk over ondanks dat er elk jaar weer een paar spoorwerkers worden doodgereden..

[ Voor 37% gewijzigd door Extraxyz op 10-02-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
Extraxyz schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:57:
Of we nemen het gewoon een stuk serieuzer met veiligheid. In andere landen ook doodnormaal dat je uit moet stappen in de ballast als de trein niet langs het perron past, hier een doodzonde en onmogelijk te plannen.
Hierbij geldt trouwens wel: veel buitenlandse treinen zijn geschikt voor lage perrons (30cm). Die hebben dus tredes of afstapjes. Dan is uitstappen in de ballast ook een minder groot probleem.

Als je vanuit een SLT ofzo in de ballast moet stappen, stap je een meter omlaag zonder dat je iets hebt om je aan vast te houden. Dan kan je vaak het beste op je kont op de treeplank gaan zitten, en dan uitstappen. In de ballast stappen vanuit een trein die er voor gemaakt is, is een stuk makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51

Onbekend

...

Ik heb wel een document gevonden over de veiligheid op perrons en treinen: https://crisislab.nl/word...id-defintief-4-6-2020.pdf
Er wordt een veiligheidszone van 80 cm aangehouden tussen de perronrand en het gedeelte waar mensen doorlopen. Dit is in ieder geval flink verbeterd t.o. hoe het vroeger was, want toen was het 40cm o.i.d.?

Helaas kan ik niets terug vinden hoe die afstanden zijn bepaald, en voor welke snelheid van langsrijdende treinen dit geldt. Persoonlijk zou ik de treinen niet harder dan 80 of 100 km/u langs een perron laten rijden.
Een waarschuwingsgeluid op het betreffende perron (of het vertrekbord dat "Let op: langsrijdende trein" toont) zou volgens mij wel meer bijdragen aan de veiligheid op stations.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Extraxyz schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:57:
Ik zou denken dat de frequenties er ook iets mee te maken hebben. Het is een stuk veiliger om met 200 langs een verlaten perron te razen waar de eerstvolgende stoptrein pas over drie kwartier verwacht wordt, dan wanneer het perron al vol staat met wachtende reiziger voor de sprinter die 5 minuten achter de IC aan rijdt.

Door blijven rijden met werkzaamheden, daar doen ze in Duitsland ook niet moeilijk over ondanks dat er elk jaar weer een paar spoorwerkers worden doodgereden..
Er zijn best wat routes in Duitsland waar met regelmaat een RB of RE rijdt, die dan bij bepaalde stations even aan de kant moet om de IC/ICE langs te laten.

Rond Leipzig bijvoorbeeld. Dat is qua dienstregelingsdichtheid vergelijkbaar met Nederland, schat ik zo in. Toch rijden de ICs daar 200 langs de stoeprand.
Onbekend schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:47:
Ik heb wel een document gevonden over de veiligheid op perrons en treinen: https://crisislab.nl/word...id-defintief-4-6-2020.pdf
Er wordt een veiligheidszone van 80 cm aangehouden tussen de perronrand en het gedeelte waar mensen doorlopen. Dit is in ieder geval flink verbeterd t.o. hoe het vroeger was, want toen was het 40cm o.i.d.?

Helaas kan ik niets terug vinden hoe die afstanden zijn bepaald, en voor welke snelheid van langsrijdende treinen dit geldt. Persoonlijk zou ik de treinen niet harder dan 80 of 100 km/u langs een perron laten rijden.
Een waarschuwingsgeluid op het betreffende perron (of het vertrekbord dat "Let op: langsrijdende trein" toont) zou volgens mij wel meer bijdragen aan de veiligheid op stations.
80 Km/u - 100 Km/u lijkt me onhandig, als je ziet wat de dichtheid qua stations is op sommige routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51

Onbekend

...

Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:28:
80 Km/u - 100 Km/u lijkt me onhandig, als je ziet wat de dichtheid qua stations is op sommige routes.
Ik bedoel echt de uiterst maximale snelheid voor voorbijrijdende treinen, maar volgens mij hebben de meeste perrons ruimte voor de maximum snelheid die daar al geldt. Station Obdam is bijvoorbeeld heel erg smal, maar daar geldt al een maximum snelheid van 40 km/u.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Het oude station Vleuten vond ik altijd eng als kind als de IC daar met 140km/h langs kwam zeilen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pm_BIMbTL9c6I-CNMoJqO5cwtbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fkvZ84FI3hdfwFP1JZvVms4Q.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Onbekend schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Ik bedoel echt de uiterst maximale snelheid voor voorbijrijdende treinen, maar volgens mij hebben de meeste perrons ruimte voor de maximum snelheid die daar al geldt. Station Obdam is bijvoorbeeld heel erg smal, maar daar geldt al een maximum snelheid van 40 km/u.
Op smalle eilandperrons geldt inderdaad een maximum van 40 of 60km/u. Voor hoge snelheden en drukke stations heb je een eilandperron van minimaal 12m nodig.

Op zijperrons is 3,2m het minimum voor 140km/u en 3,4m+ wenselijk voor hogere snelheden.

En zag hierboven de terechte opmerking dat Duitsland en Zweden inderdaad 200km/u langs perrons toe laten. Ook in Nederland is al langer aangetoond dat 200km/u langs perrons niet onveilig is, qua drukgolven etc. Het geeft hooguit een onveilig gevoel en de impact bij aanrijdingen is groter... maar zij accepteren dat en wij blijkbaar niet.

Het is enkel een papieren tijger waarom we hier geen 160 tot 200km/u langs perrons rijden, er zijn een paar "ego's" die dat blokkeren... Laatst hebben ze weer testen op de Hanzelijn gedaan om aan te tonen dat 160km/u langs perron niet gevaarlijk is, maar de regelgeving wijzigen, ho maar...

Heb in 2018 al bij S&T gevraagd of 200km/u acceptabel langs perrons is vanwege een alternatieve HST-O studie, kreeg wel een antwoord maar duidelijk was het niet.
Eigenlijk komt het erop neer dat het gewoon kan/mag als het perron er maar geschikt voor is en iemand het risico van springers of ongelukkige aanrijdingen wilt dragen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-01 11:51
Het zou mooi zijn als we gewoon een simpel wandje konden neerzetten als "schuilplaats", maar die worden waarschijnlijk ook wel weer snel gevandaliseerd... (altijd jammer om te zien wanneer een overdekte wachtruimte wordt gesloten omdat hij al een paar keer aan gort is getrapt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:40
In België denken ze er blijkbaar net als in Nederland over 200km/h langs de perronrand tuffen.

Spoorlijn 36N tussen Brussel en Leuven is geschikt voor 200 km/h en ligt voor een deel tussen spoorlijn 36 ingeklemd, met ook gedeelde perrons.

Op deze perrons hebben ze hekken met deuren erin geplaatst zodat de reizigers veilig op de eilandperrons kunnen wachten op hun trein op lijn 36 zonder gevaar te lopen voor de treinen op lijn 36N.
hier zie je zo'n opstelling (Station Zaventem):
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/83/Station_Zaventem_Sporen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:38:

Bij bijvoorbeeld de oude ICD stammen is dat onmiddellijk (dat duurt gewoon 42 seconden), bij ander materieel kan dat korter zijn.
Say what? Vroeger was het 10 seconden voor vertrektijd fluiten.

En persoonlijk vind ik: als je reizigers belet om nog in te stappen is de trein voor de reiziger in feite vertrokken. Dus je kunt het al helemaal niet maken om dat 40 seconden voor het daadwerkelijke vertrek te doen.
En het maakt voor de dienstregeling ook helemaal niet uit of je 40 seconden voor vertrektijd fluit of op de vertrektijd fluit. Je moet alleen de hele dienstregeling 40 seconden opschuiven. Want die 40 seconden dat je later op je volgende station aankomt worden opgeheven door de 40 seconden dat je later vertrekt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Je was inderdaad gewend dat de vertrektijd de tijd was dat de deuren dicht gingen. Dat is gewijzigd. Nu moet je als reiziger jezelf voorbereiden op welk materieel type er rijdt en zo terug gaan rekenen hoe laat je dan aanwezig moet zijn.

Voor de treinwereld is dat redelijk nieuw, maar als je gaat vliegen moet je ook niet om vertrektijd bij de gate aankomen. Dan sta je ook voor een dichte deur.

Wel fijn dat de Mcn kan lezen op het bord hoe laat die weg moet rijden, maar handiger zou zijn als die borden correcte informatie voor de reiziger aangeven.

Dus niet "vertrektijd is 14:00" maar "niet meer in stappen om 13:59:27"
Op je boardingpass bij vliegen staat tenslotte ook hoe laat de gate sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het is niet eens gewijzigd, alleen weer even naar boven gehaald. Al zo lang ik machinist ben en zo lang ik mij ook als treinreiziger kan herinneren is de vertrektijd de tijd dat de trein in beweging komt.
Daar kan je wat van vinden (ik vind ook dat het klantvriendelijker zou zijn om de uiterste instaptijd te communiceren), maar het is het hoe het op dit moment werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nooit geweten van die vertrektijd, voor mijn gevoel is de variatie in aankomst/vertrek groter dan die 40 seconden.

https://nieuws.ns.nl/stat...ing-op-niveau-pre-corona/

Wel aardig artikel hoe ze proberen te sturen op de stationskwaliteit, her en der is inderdaad nog wel wat te verbeteren maar het heeft dus wel de aandacht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

EDIT schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:43:
Het is niet eens gewijzigd, alleen weer even naar boven gehaald. Al zo lang ik machinist ben en zo lang ik mij ook als treinreiziger kan herinneren is de vertrektijd de tijd dat de trein in beweging komt.
Daar kan je wat van vinden (ik vind ook dat het klantvriendelijker zou zijn om de uiterste instaptijd te communiceren), maar het is het hoe het op dit moment werkt.
Voor zover ik weet is dit richting het personeel aangegeven toen de punctualiteit icm het HRN bij ns een dingetje begon te worden vanuit de politiek. Daarvoor boeide het allemaal wat minder.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:43:
Ja, maar vroeger was het fluiten 10 seconden voor vertrek. Als dat nu alweer een halve minuut extra is (en nota bene met hetzelfde materieel) dan is dat wel een grote wijziging.
En vooral tegenwoordig met zelfsluitend materieel is alles meer dan 5 seconden erg ruim. *piepiepiepiep* *sluit* vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Ja, maar vroeger was het fluiten 10 seconden voor vertrek. Als dat nu alweer een halve minuut extra is (en nota bene met hetzelfde materieel) dan is dat wel een grote wijziging.
En vooral tegenwoordig met zelfsluitend materieel is alles meer dan 5 seconden erg ruim. *piepiepiepiep* *sluit* vertrek.
Ook vroeger lukte het niet in 10 seconden met ICR. Je hebt alleen al 12 seconden nodig voordat de Traxx de halterem heeft gelost, of eerder een aantal seconden voordat de 1700 de locrem had gelost (en dan deed ik het nog vlug, door alleen de loc geremd neer te zetten na het tot stilstand komen. Dat scheelde weer in het vullen van de treinleiding).
De conducteur moet controleren of het sein of het vertreklicht goed staat/brandt/knippert, of iedereen in/uitgestapt is, fluiten, kijken of de deuren veilig gesloten kunnen worden, naar binnen stappen en het sluitcommando geven. Vervolgens duurt de sluitfluit zelf een aantal seconden, daarna pas sluiten de deuren, wat ook weer een aantal seconden duurt. Dan stapt de conducteur weer uit, controleert of over de hele lengte van de trein de deuren in de vergrendeling zitten en er niets meer tussen de deuren zit, controleert daarna of het sein nog steeds veilig is/of het vertreklicht nog steeds knippert, stapt daarna weer naar binnen en sluit de eigen deur, waarna de machinist de remmen kan lossen en kan gaan rijden.
In 10 seconden kan je nooit het vertrekproces op de juiste manier uitvoeren. Dat kan niet anders dan dat er door een hele roze bril wordt gekeken naar het verleden.

Straks met de Airport Sprinter en eenmensbediening voor het vertrekproces kan het wat sneller omdat de eerste fluit, en het in- en uitstappen niet meer aanwezig is. Maar dat is nu bij NS nog niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 17:03
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Volgens mij is dit ook veranderd zodat er genoeg tijd is om te controleren of deuren dicht zijn en er niemand tussen zit, vóór je wegrijdt. 10 Seconden voor vertrek fluiten geeft daar onvoldoende tijd voor.

Dus nu is het meer: 'fluit' of 'pieppiep' > deuren sluiten behalve één voor de conducteur > conducteur verifieert vanaf de plek visueel dat alles klopt > stapt in > sluit eigen deur met sleutel > vertrek.
Afhankelijk van materiaal, drukte op het perron, en vast andere factoren zal dit langer duren.

(Ik kijk vanaf kantoor de hele dag naar aankomende en vertrekkende treinen.)

*edit* Wat @EDIT dus sneller heeft geschreven

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:22:
[...]

of eerder een aantal seconden voordat de 1700 de locrem had gelost (en dan deed ik het nog vlug, door alleen de loc geremd neer te zetten na het tot stilstand komen. Dat scheelde weer in het vullen van de treinleiding).
Ah, de Duitse manier (lok geremd zetten, en alvast de treinleiding vullen terwijl de passagiers in- en uitstappen).

In Duitsland geeft de conducteur het vertreksignaal aan de machinist en stapt daarna in. De vertrekprocedure is daarna aan de machinist: die sluit centraal de deuren, en hangt tijdens het wegrijden (stapvoets dan nog) met zijn hoofd uit het raam om te zien of er niet iemand met een handtas tussen de deuren geklemd zit. Pas als hij daarvan zeker is, gaat hij zitten en kan de trein verder versnellen. Nadeel is dat als de perronzijde links is, hij een aantal maar op en neer moet lopen tussen zijn stuurtafel (zit in Duitsland rechts in de cabine) en het linker zijraam - er moet immers op de dodemansknop gedrukt worden en er moet soms tijdensh et wegrijden al stapsgewijs versneld worden om de dienstregeling te kunnen halen (vooral bij S-Bahn een probleem).

Op bochtige en drukke perrons kan de machinist tijdens het sluiten van de deuren en het wegrijden niet de hele lengte van de trein overzien, en dus ook niet vaststellen of er iemand tussen de deuren geklemd zit. Op drukke stations, waar door wachtende passagiers het zicht op de deuren kan worden ontnomen, heeft men daarom al decennia lang perrontoezicht ingesteld: een stationsmedewerker houdt de trein in de gaten, en geeft met een drukknop het vertreksein vrij als is vastgesteld dat er niemand klem zit.

Voor bochtige perrons op rustige stations is nog altijd geen oplossing.

In de UK is de machinist ook verantwoordelijk voor de vertrekprocedure, maar daar hebben ze het al ruim 40 jaar geleden met camera's opgelost. Op de perronkop, waar de cabine tot stilstand komt, staat een kast met een aantal beeldschermen. Die tonen de gehele treinlengte, zodat de machinist het overzicht heeft. Na de deursluiting, werpt hij/zij een blik op de beeldschermen en als er geen Engelsman shocking klem zit tussen de deuren, kan er opgetrokken worden.

Op rustige lijnen, waar korter materiaal rijdt, wordt volstaan met een bolle spiegel.

Hoe het in België zit, weet ik eerlijk gezegd niet, maar dat weet @Arator misschien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Heroic_Nonsense schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:02:
[...]
Nadeel is dat als de perronzijde links is, hij een aantal maar op en neer moet lopen tussen zijn stuurtafel (zit in Duitsland rechts in de cabine) en het linker zijraam - er moet immers op de dodemansknop gedrukt worden en er moet soms tijdensh et wegrijden al stapsgewijs versneld worden om de dienstregeling te kunnen halen (vooral bij S-Bahn een probleem).
Er zit gelukkig ook een dodeman (en bij de Traxx ook een extra tractie/remhendel) aan de linkerkant, dus als het op die ouderwetse manier moet, dan hoef je verder niet heen en weer te lopen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:51
Ik zit bij Infrabel, de beheerder, dus ik kan mis zijn. Als er boordpersoneel hier aanwezig is, moeten ze me maar verbeteren.

Allereerst, ik geloof dat er maar 1 type materieel rijdt waarbij de bestuurder de deuren kan sluiten, de AM86 (sprinter / duikbril / minion). Die is uitgerust met uitklapbare spiegels zodat de bestuurder het perron in het oog kan houden.

Ten tweede, ik dacht dat in de gebruiksvoorwaarden van NMBS stond dat een reiziger 5 minuten voor vertrektijd op het perron aanwezig moest zijn. Ik kan nu enkel terugvinden dat de reiziger tijdig aanwezig moet zijn. Of die 5 minuten er ooit hebben ingestaan of dat het ooit gewijzigd is? 5 minuten is wel de tijd die wordt aangehouden voor een officiële aansluiting. Mooi als je je aansluiting kan halen binnen de 30 seconden, maar als je die mist, heb je geen recht van klagen.

Op de borden wordt de vertrektijd aangegeven. Een tiental seconden voor de vertrektijd zal de boordchef de deuren sluiten.

Vroeger moest die dan de AVG bedienen op het perron. Langs het perron gingen dan rode lichtjes branden, dit was een aanduiding voor de bestuurder dat de deuren gesloten waren. Op het seinhuis kwam er ook een aanduiding binnen. Stond het uitritsein open, dan doofde na 10 seconden het rode licht, en ging een witte roset branden. Stond het uitritsein nog gesloten, bleven de rode lampen branden, totdat het uitritsein open kwam, waarna onmiddellijk de witte roset ging branden.
Tot zolang de trein niet in beweging kwam, moest de boordchef zijn deur geopend houden, en toezicht houden op het vertrek.
Vooral dat laatste heeft tot enkele ongelukken geleid.

Bij de nieuwe procedure, sluit de boordchef de deuren, ook de eigen deur, en geeft een signaal door, ik dacht via een smartwatch, aan bestuurder. Dit signaal komt ook binnen bij het seinhuis.
Bestuurder bevestigt via zijn tablet eveneens dat die gereed is voor vertrek, en als het uitritsein open staat, vertrekt die. Geen rode en witte lampjes meer die gaan branden op het perron.

Qua seinsturing kan het verschillen. Antwerpen-Centraal richting Berchem heeft een groot wisselcomplex, met vele mogelijke reiswegpunten. Een sein dat hier te vroeg openstaat, kan problemen geven voor andere treinen. In normale exploitatie wordt het uitritsein 30 seconden voor vertrektijd aangestuurd. Bij een trein die te laat binnen kwam, en kop moet maken, wachten we eerder het signaal van boordchef én bestuurder.
Vanop spoor 10 te Berchem, naar Antwerpen-Centraal -2 is gewoon rechtdoor, geen hinder voor andere reiswegen, dus hier gebeurt de seinsturing veel vroeger. Normaal gezien zo vroeg dat de trein reeds binnenkomt op het perron met een open uitritsein. Ik zeg duidelijk "normaal", dus geen vreemde verstoringen, geen treinen in vertraging,....

We hebben al wel gemerkt dat het nieuwe systeem, dus zonder de AVG-lampjes op het perron, voor een verhoging van het aantal seinvoorbijrijdingen bij vertrek heeft gezorgd.
Daar waar vroeger de AVG-installatie gekoppeld was aan de seininstallatie, en de bestuurder een visuele prikkel kreeg bij het branden van de witte roset, is dat er nu niet meer.
Wij hebben gemerkt dat prikkel tot vertrek bij de bestuurder nu is overgegaan naar de bevestiging op zijn tablet. Maar de bevestiging op zijn tablet, is dus geen bevestiging dat het uitritsein openstaat.
Er wordt onderzocht of we het signaal vanuit boordchef, dat nu toch al onderschept wordt en binnenkomt op het seinhuis, kunnen gebruiken om die AVG-installatie te bedienen. Langs de andere kant zijn de boekhouders en technici blij dat ze het onderhoud voor die AVG-installatie kunnen schrappen.

@Heroic_Nonsense zoiets?

Qua snelheid langs de perrons. Er zijn perrons waar er voorbij wordt gereden aan 160km/u. Zoals hierboven wordt aangegeven zijn er ook perrons aan 200km/u, maar daar zijn hekken op het perron voorzien, alsook camerabewaking.
Op HSL4 wordt er in station Noorderkempen aan 300km/u door het station gereden. Doch die sporen hebben geen perrons. Tussen die doorgaande sporen en de perronsporen staat er ook een draad(je), om het oversteken van perron naar perron te ontmoedigen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRuDq-Ym59vKX9sjXjf_PUmQ3oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xujd4t5voaZCxm2f9oiESjfI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Jazeker, dank hiervoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21

Wallie

Herr

Iemand opgevallen dat de IC Direct al de hele dag in 5min van Rotterdam op Schiphol is? :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvFIRYI892AVADGhawUzWXd4eT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWv84uhLTCPQ8ZZnmF0TquoW.png?f=fotoalbum_large

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas01
Wallie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:09:
Iemand opgevallen dat de IC Direct al de hele dag in 5min van Rotterdam op Schiphol is? :+
Voor dat soort tijden wil ik die toeslag nog wel betalen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EDIT
Helaas een fout in de reisplanner. Deze dagen is er last-minute een extra stop op Amsterdam Sloterdijk ingelast voor de ICD, maar door een fout heeft deze stop een aankomst/vertrektijd van een half uur eerder gekregen.
Omdat de reisplanner logischerwijs zegt dat de trein natuurlijk niet eerder op Sloterdijk kan aankomen dan op Schiphol, zet de planner de aankomsttijd op Schiphol gelijk aan de (dus foutieve) aankomsttijd op Sloterdijk.
Het foutje met de verkeerde tijden op Sloterdijk is al opgelost, maar omdat het al eerder is gepubliceerd naar de reisplanner, worden de tijden als +30 aangegeven op Sloterdijk, iets waar de reisplanner niet goed mee om kan gaan en dus alsnog de aankomsttijd op Schiphol 'corrigeert'.
Er wordt gewerkt aan een oplossing van dit probleem, maar ik denk niet dat die er vandaag nog is.
Hopen dat ze voor morgen gewoon de treinen volledig opheffen en opnieuw inleggen (indien nodig met een ander treinnummer) met de juiste tijden in plaats van deze 'fix' als dit dan nog steeds speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Andreas01 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Voor dat soort tijden wil ik die toeslag nog wel betalen :+
Nog wel meer ook, bij Frans HSL is het al genieten om al die auto's achteruit te zien rijden als je met 300kmu langs dendert, hiermee haal je nog een F16 in :+

edit: valt toch tegen, 50 km in 5 min = 600 km/u, de F16 wint.

edit: @ArcticWolf ja leuk is dat!
ArcticWolf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:26:
[...]

De F16 is nog steeds een van de snelste multirole fighters ter wereld (2500km/u max).

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 14-02-2024 19:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Tsja, dan hadden we voor een Transrapid magneetzweeftrein moeten kiezen in plaats van een ouderwetse HSL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Nog wel meer ook, bij Frans HSL is het al genieten om al die auto's achteruit te zien rijden als je met 300kmu langs dendert, hiermee haal je nog een F16 in :+

edit: valt toch tegen, 50 km in 5 min = 600 km/u, de F16 wint.
De F16 is nog steeds een van de snelste multirole fighters ter wereld (2500km/u max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gewoon Hyperloop, ook geen gezeur meer met spoorwegovergangen en max snelheden op perrons ;-)

Laatste tijd overigens weinig meer van vernomen, wat kostte de NZ lijn in Amsterdam ook alweer per meter >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:28:
Gewoon Hyperloop, ook geen gezeur meer met spoorwegovergangen en max snelheden op perrons ;-)

Laatste tijd overigens weinig meer van vernomen, wat kostte de NZ lijn in Amsterdam ook alweer per meter >:)
Hyperloop was (gelukkig eind 2023 eindelijk gestorven) het stomste idee ooit. Zelfs een Maglev is goedkoper te bouwen en die kost al een factor 4 dan een "normale HSL".

De NZL heeft gemiddeld 100.000 reizigers per dag dus die businesscase was uiteindelijk peanuts, maar de initiële raming (stabu/raw bestek... wie bedenkt dat dan ook voor zo'n project :+) voor 1,5 miljard was idd een beetje pessimistisch. Uiteindelijk is dat 3,5 miljard geworden maar met 100.000 reizigers per dag heb je er dat relatief snel uit.

Als jij 100.000 nieuwe reizigers kan regelen voor een nieuwe HSL dan betaald iedere overheid maar al te graag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
ArcticWolf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:31:
[...]
Uiteindelijk is dat 3,5 miljard geworden maar met 100.000 reizigers per dag heb je er dat relatief snel uit.
Met de Nederlandse OV tarieven wel inderdaad. :+ :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
franssie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:28:

Hyperloop heeft hype in de naam, en is door Elon aangejaagd om de aanleg van nieuw spoor in de VS te dwarsbomen. Dan liever techniek die zich bewezen heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

coyote1980 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Hyperloop heeft hype in de naam, en is door Elon aangejaagd om de aanleg van nieuw spoor in de VS te dwarsbomen. Dan liever techniek die zich bewezen heeft ;)
Hoezo zou hij het slechte spoornetwerk (voornamelijk gebruikt voor ontsporen van goederentreinen) kunnen dwarsbomen?
De infrastructuur is daar nog slechter dan hier vwb onderhoud.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coyote1980
franssie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:17:
[...]

Hoezo zou hij het slechte spoornetwerk (voornamelijk gebruikt voor ontsporen van goederentreinen) kunnen dwarsbomen?
De infrastructuur is daar nog slechter dan hier vwb onderhoud.
"Bouw geen HSL want over X jaar is er Hyperloop". Dát is hoe je projecten dwarsboomt. En ondertussen veel Teslas proberen te verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

coyote1980 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:27:
[...]

"Bouw geen HSL want over X jaar is er Hyperloop". Dát is hoe je projecten dwarsboomt. En ondertussen veel Teslas proberen te verkopen...
ah oh zo. Nou, om geen HSL te bouwen hoeven ze alleen maar naar NL/BE/DE en alle andere kleine landen te kijken om te zien dat het niet werkt.
In de USA gaat het sowieso nooit werken met treinen. Teveel hoogte verschil in combinatie met een overheid die niet ingericht is op interstate verkeer. Er is een reden dat het vliegtuig daar goedkoper is op de middellange afstand, en daarna de auto (exact zoals in Europa, op Spanje en Frankrijk deels na, maar die hebben ook nog veel regionale vluchten).
Spoor is te duur. Hyperloop is extreem^2 te duur.

edit: voordeel van een nieuw netwerk is, zoals in Spanje en Frankrijk, dat ze het hele voltage en beinvloedings gedoe niet hoeven mee te maken. Dat zou tussen sommige staten in de USA kunnen werken.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 14-02-2024 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
New York - Washington met de Acela Express kost 144 USD voor een retourtje (beide businessclass en om 9u 's ochtends vertrekken). 3u heen en 3u terug...
Met de auto is het 4,5u enkele reis en 736km voor heen en terug. Je betaald ca. 1 euro per liter daar, dus zelfs bij een verbruik van 1:10 betaal je dus slechts 73,6 euro voor de benzine. Je hebt alleen 3u extra reistijd voor heen en terug.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 23:42

Luke!

#Treinbaas
EDIT schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:22:
[...]
In 10 seconden kan je nooit het vertrekproces op de juiste manier uitvoeren. Dat kan niet anders dan dat er door een hele roze bril wordt gekeken naar het verleden.
Fluiten, kijken naar witte lamp van tweede man, sluitcommando geven, deuren kijken, groene lamp naar voor, witte lamp waarnemen, instappen, rijden, deur sluiten? Akkoord: ook geen 10 sec maar de UIC-methode was is zo verkeerd nog niet. 😇

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat wegrijden met geopende deuren is op veel plaatsen nu juist afgeschaft vanwege de risico's die het met zich meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:58:
New York - Washington met de Acela Express kost 144 USD voor een retourtje (beide businessclass en om 9u 's ochtends vertrekken). 3u heen en 3u terug...
Met de auto is het 4,5u enkele reis en 736km voor heen en terug. Je betaald ca. 1 euro per liter daar, dus zelfs bij een verbruik van 1:10 betaal je dus slechts 73,6 euro voor de benzine. Je hebt alleen 3u extra reistijd voor heen en terug.

:+
En de tol op de New Jersey Turnpike? (is ook nog 50 dollar namelijk aan tol van New York Manhattan naar Washinton v.v.)

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 01:44

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Hoi Spoorfanaten. Long time lurker hier. Korte vraag waar jullie misschien het antwoord op weten (ondanks m'n interesse in spoortechniek reis ik nooit met de trein): Ik wandelde van de week onder de spoorbrug bij Culemborg door, en het viel me op dat met name de treinen zuidwaarts langzamer reden dan normaal. Hebben deze een tijdelijke snelheidsbeperking? Kan zo snel niet vinden waarom dat zou zijn.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
Spoor ook aan het verzakken bij Culemborg

[ Voor 10% gewijzigd door Tochjo op 15-02-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 13:26

mambo No5

Bad Apple?

Spacecowboy schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:16:
Hoi Spoorfanaten. Long time lurker hier. Korte vraag waar jullie misschien het antwoord op weten (ondanks m'n interesse in spoortechniek reis ik nooit met de trein): Ik wandelde van de week onder de spoorbrug bij Culemborg door, en het viel me op dat met name de treinen zuidwaarts langzamer reden dan normaal. Hebben deze een tijdelijke snelheidsbeperking? Kan zo snel niet vinden waarom dat zou zijn.
Er zit inderdaad het een aan ander aan "tijdelijke" snelheidsbegrenzingen verderop, daarnaast zijn de IC's vrij strak achter de sprinters gepland, waardoor deze bij een lichte vertraging al snel voor de rode lopen bij Culenborg en dus langzamer over de brug rijden. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 01:44

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ah. Da's niet zo fraai. Is dat opgevallen na regulier onderhoud, of als bevinding die ten grondslag lag aan het bericht dat een groot deel van de NL spoordijken niet aan bepaalde eisen voldoen?
mambo No5 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:33:
[...]

Er zit inderdaad het een aan ander aan "tijdelijke" snelheidsbegrenzingen verderop, daarnaast zijn de IC's vrij strak achter de sprinters gepland, waardoor deze bij een lichte vertraging al snel voor de rode lopen bij Culenborg en dus langzamer over de brug rijden. :)
Ik heb daar dus nooit zo op gelet, maar toen ik daar van de week m'n bammetjes in de uiterwaarden zat te eten viel me dat dus op. Ik woon iets verderop waar het spoor viersporig is, maar natuurlijk nooit nagedacht dat het vanaf het kanaal zuidwaarts gewoon nog 2 sporig is, en treinen dus vrij kort achter elkaar zitten.

Dank iig voor de toelichting. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Spacecowboy op 15-02-2024 22:12 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:51
Die staat er al een tijdje. En met de regelmatigheid van een trein in vertraging verschijnen er wel (dezelfde) beelden online. Op googlemaps is die ook te zien op de satellietbeelden op het zijspoor bij San Nicolo, vlakbij Piacenza.

45°03'26"N 9°37'19"E

https://goo.gl/maps/a6AK3CN39v1AACMLA

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas01
franssie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:36:
[...]

ah oh zo. Nou, om geen HSL te bouwen hoeven ze alleen maar naar NL/BE/DE en alle andere kleine landen te kijken om te zien dat het niet werkt.
In de USA gaat het sowieso nooit werken met treinen. Teveel hoogte verschil in combinatie met een overheid die niet ingericht is op interstate verkeer. Er is een reden dat het vliegtuig daar goedkoper is op de middellange afstand, en daarna de auto (exact zoals in Europa, op Spanje en Frankrijk deels na, maar die hebben ook nog veel regionale vluchten).
Spoor is te duur. Hyperloop is extreem^2 te duur
Maar dat is toch het janmere... dat een nationale HSL niet werkt in Nederland of België is vrij logisch. Ik zou er zelf voor kiezen om de binnenlandse trajecten betrouwbaar en elektrisch te maken, en te focussen op Europese hogesnelheidslijnen. Maar in de US of A heb je juist dat het land erg groot is en dus meer potentieel voor nationale HSL'en (maar wel interstate-elijk natuurlijk). Nu is de trein al niet populair daar, maar nu steekt Musk daar ook nog een "extra stokje voor" door beloftes te maken die hij nooit kan waarmaken. Volgens mij zijn besluiten over een HSL in Californië al daardoor beïnvloed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

In de VS spelen een aantal zaken:

1. Het spoornet is niet in handen van de landelijke, federale overheid, maar in handen van grote vrachtvervoerders. Die moeten bij wet Amtrak toegang verlenen tot hun spoor, maar ze mogen zelf bepalen hoe en wanneer. Daardoor zijn er personentreinen die 8 uur (!) doen over een traject van 400 km, omdat ze grote delen van de tijd letterlijk op een zijspoor staan te wachten om ingehaald (!) te worden door een goederentrein.

2. De Amerikaans overheid wil geen nationale spoorinfrabeheerder, omdat men het liefst alles aan de markt overlaat. Dat betekent dat de staten zelf voor een oplossing moeten zorgen. Dat lukt soms, met succesvolle projecten in Texas en Florida als goed voorbeeld, maar vaak ook niet.

3. De spoorvoertuigen moeten in de VS aan hele andere eisen voldoen dan hier. Daardoor hebben de meeste fabrikanten die wij kennen, geen passende producten voor de Amerikaanse markt. De Amerikaanse fabrikanten richten zich echt op goederenvervoer, want daar is geld te verdienen. Hun passagiersproducten zijn niet heel goed, op z'n zachts gezegd. Amtrak rijdt daardoor voor een best groot deel rond met rijtuigen die al decennia oud zijn.

Op losstaande spoorlijnen, die dus niet in verbinding staan met de spoorlijnen waarop treinen van andere vervoerders rijden, gelden wat soepelere regels. In die situaties zie je dan wel Stadler (Dallas) en Siemens (Orlando - Miami - Fort Lauderdale - West Palm Beach) rondrijden.

De Acela is deels door Alstom ontwikkeld, en ook de nieuwe Acela is een Alstom-trein. Maar hoewel de Acela altijd wordt aangehaald als stokpaardje om te laten zien dat het best goed gaat met het Amerikaanse openbaar vervoer over spoor, rijdt dat materieel maar op één route (de North East Corridor, ook wel NEC genoemd). De Acela kán hard rijden, maar in de praktijk doet het dat maar op een klein deel van de NEC. Voor de rest tuft ook de Acela tussen het langzamere verkeer door.

De rest van het continent heeft niet zoiets als de Acela, en moet het doen met Amfleet-, Metroliner of Superliner-rijtuigen uit de 70s of, als je geluk hebt, een Horizon-rijtuig uit de jaren 80. Voortgetrokken door een zware diesellok die eigenlijk is ontworpen voor goederenvervoer, en bij God's Gratie een gestroomlijnde neus opgeplakt heeft gekregen.

Al het nieuwere materieel is weliswaar jonger, maar is gelijk aan dat oudere materieel in ontwerp en techniek. Dat is dan weer het gevolg van de 'Buy American'-opdracht die Amtrak heeft meegekregen - de rijtuigen moeten in de VS worden gebouwd volgens een Amerikaans ontwerp. CAF en Talgo, en ook Hitachi en Alstom, hebben hier dus een compleet Amerikaanse tak voor moeten oprichten en mogen alleen maar oude ontwerpen bouwen. Talgo heeft nog geluk dat ze hun kantelmechanisme mogen gebruiken.

Al met al maakt het dus uit waar in de VS je kijkt. Florida is het meest gevorderd dankzij Brightline, met hoogwaardige verbindingen (iedere 60 minuten in alle richtingen), met snel materieel dat erg Europees overkomt. Verder zijn het vooral steden (zoals Dallas) en interstedelijke verbindingen zoals de North East Corridor die het aardig goed doen.

Maar nationwide heb je het over trage slaaptreinen. Die ook wel hun eigen charme hebben natuurlijk.

Maar goed, alles is beter dan Greyhound. Echt alles. Zelfs lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-02-2024 03:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:22
De Alaska Railroad is eigendom van de staat Alaska, dus wel in handen van de overheid. Het netwerk van ARR is eigenlijk een enkele lijn van Seward via Anchorage en Denali National Park naar Fairbanks met een paar uitlopers, zonder verbinding met de "lower 48 states".
In Alaska rijden de passagierstreinen ook niet heel snel, maar met het landschap ter plaatse is dat niet zo erg. Lang oponthoud om goederen voor te laten heb ik niet meegemaakt. Opmerkelijk is dat aan de passagierstreinen van ARR soms ook rijtuigen van cruisemaatschappijen zijn gekoppeld.

De toestand in Canada is vergelijkbaar met die in de aaneengesloten Verenigde Staten; Passagierstreinen worden gereden door ViaRail dat van de overheid is (een crown company) en geen voorrang heeft op de spoorlijnen van de goederenvervoerders. Ik denk dat van Vancouver (BC) naar Toronto met de slaaptrein een dag sneller zou kunnen als ViaRail niet steeds voorrang zou moeten verlenen.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

arnold_m schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:40:
De Alaska Railroad is eigendom van de staat Alaska, dus wel in handen van de overheid.

[…]
Ik bedoelde de federale overheid - daar was ik niet duidelijk in inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
arnold_m schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:40:
In Alaska rijden de passagierstreinen ook niet heel snel, maar met het landschap ter plaatse is dat niet zo erg.
Leuk voor de toerist, maar niet de dagelijkse reiziger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Blijkbaar is de NS vanaf vandaag begonnen met het nodig hebben van een speciale code om met je OV chipkaart/NS app samenreiskorting aan te kunnen zetten. Over 2 maanden verdwijnt ook de samenreiskorting als optie in de NS kaartjesautomaat.

nos.nl

Edit:
volgens ns.nl kan je ook via de NS kaartjesautomaat een kaartje met korting op je OV Chipkaart laden, dacht alleen een papieren/eenmalig gebruik kaartje.

En hij is vanaf 3 dagen vantevoren te bestellen, en raar genoeg, is samenreiskorting niet geldig gedurende de spits, als je al wel ingecheckt was tijdens de daluren. Met een 40% kortingsabo binnen de daluren mag je immers wel doorreizen door de spits dacht ik?

[ Voor 43% gewijzigd door cazzer22 op 19-02-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas01
cazzer22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:17:
Blijkbaar is de NS vanaf vandaag begonnen met het nodig hebben van een speciale code om met je OV chipkaart/NS app samenreiskorting aan te kunnen zetten. Over 2 maanden verdwijnt ook de samenreiskorting als optie in de NS kaartjesautomaat.

nos.nl

Edit:
volgens ns.nl kan je ook via de NS kaartjesautomaat een kaartje met korting op je OV Chipkaart laden, dacht alleen een papieren/eenmalig gebruik kaartje.

En hij is vanaf 3 dagen vantevoren te bestellen, en raar genoeg, is samenreiskorting niet geldig gedurende de spits, als je al wel ingecheckt was tijdens de daluren. Met een 40% kortingsabo binnen de daluren mag je immers wel doorreizen door de spits dacht ik?
Ik snap dat de NS misbruik wilt tegengaan van de samenreiskorting, maar wat mij betreft is dit een slechte ontwikkeling. Het OV moet toegankelijk blijven en dit zorgt er juist voor dat het allemaal moeilijker wordt (al helemaal als je minder digitaal vaardig bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Ik ben benieuwd hoe groot het probleem daadwerkelijk is, van agressie tegen het personeel specifiek om het niet correct samenreizen voor korting. Heeft iemand daar inzicht in?

Want veiligheid is voor het personeel, en daarmee ook de andere reizigers, belangrijker dan een makkelijk te gebruiken reisproduct. De gewone 100% kaartjes doen het altijd nog, net als in en uitchecken met NS Flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
cazzer22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:17:
Je kunt nu nog bij de kaartautomaat het product Samenreiskorting op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart laden. Als dan in de daluren wordt ingecheckt, wordt bij uitchecken het kortingstarief in rekening gebracht. Eenmalige chipkaarten met korting zijn al jaren niet meer te koop.
raar genoeg, is samenreiskorting niet geldig gedurende de spits, als je al wel ingecheckt was tijdens de daluren. Met een 40% kortingsabo binnen de daluren mag je immers wel doorreizen door de spits dacht ik?
Bij Samenreiskorting op een OV-chipkaart (geladen bij een kaartautomaat of geactiveerd in de app bij NS Flex) geldt het tijdstip van inchecken en is doorreizen in de spits toegestaan. Bij een e-ticket met Samenreiskorting geldt dat alleen in de daluren gereisd mag worden en mag dus niet in de spits gereisd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Die kaartjes kan je toch ook gewoon met "koppelcode" uitprinten door de automaat?

waarom moeilijk doen?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Er is gekeken naar het aanpassen van de automaten, maar dat is technisch zodanig lastig dat alleen een volledige vervanging van de automaten zou volstaan om dat soort dingen mogelijk te maken. Dat is gewoon te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Tochjo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Bij Samenreiskorting op een OV-chipkaart (geladen bij een kaartautomaat of geactiveerd in de app bij NS Flex) geldt het tijdstip van inchecken en is doorreizen in de spits toegestaan. Bij een e-ticket met Samenreiskorting geldt dat alleen in de daluren gereisd mag worden en mag dus niet in de spits gereisd worden.
In mijn vorige bericht staat een link naar de pagina van ns, waar nadrukkelijk en expliciet wordt gemeld dat het voor samenreiskorting niet geldt. Daarom dat ik het benoemde, vind het een vreemd verschil ten opzichte van het 40% korting in de daluren product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05 15:31
Ik zit me er nu al op te verheugen dit omslachtige gezeik als ik straks mijn schoonfamilie weer over de vloer heb en we willen weer ergens naartoe, last minute uiteraard, en ik dit weer mag gaan regelen voor 5 buitenlanders/toeristen.

Ik geloof er verder weinig van dat dit echt zo'n issue is, maar NS zal het wel anders ervaren.
Er heeft me echt nog nooit iemand gevraagd of ze zomaar even mochten meeliften op mijn korting, en ik pendel toch inmiddels al een jaar of 20 rond in de randstad.
En ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik dat wel echt legitieme misbruik vind.

[ Voor 11% gewijzigd door Polderviking op 19-02-2024 13:39 . Reden: correcties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb NS Flex met Dal Voordeel (kortingsactie, drie maanden voor € 2,50 per maand).

In de Android-app (versie van 2 februari, 7.27.1) werkt het nog niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRqdLiKRxf0EoFiNh5RrxaGXWNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6aTcEvtwMenA7HM1Pf1TRNf0.png?f=fotoalbum_large
Samenreiskorting is niet beschikbaar of nodig met jouw abonnement.
Op de site werkt het wel.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• handoff
Andreas01 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Ik snap dat de NS misbruik wilt tegengaan van de samenreiskorting, maar wat mij betreft is dit een slechte ontwikkeling. Het OV moet toegankelijk blijven en dit zorgt er juist voor dat het allemaal moeilijker wordt (al helemaal als je minder digitaal vaardig bent).
OV moet zeker toegankelijker worden en daarom moeten we afstappen van vooraf kiezen van abonnementen. We moeten naar Londens voorbeeld pay-as-you-go gaan invoeren met price caps. Reis je bijv in een maand meer dan het bedrag van een maandabonnement, dan betaal je het bedrag van dat abonnement. Dit moet je ook voor week en dag invoeren, zodat mensen enigszins controle hebben over hun uitgaven.

Dit kan alleen natuurlijk ingevoerd worden door de landelijke overheid, maar we hebben helaas met z'n allen ervoor gekozen om de rechtsstaat minder belangrijk te maken dan betere publieke voorzieningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
cazzer22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:42:
In mijn vorige bericht staat een link naar de pagina van ns, waar nadrukkelijk en expliciet wordt gemeld dat het voor samenreiskorting niet geldt.
Die tekst heeft alleen betrekking op e-tickets met Samenreiskorting, die verwarrend "treinkaartjes" genoemd worden. Voor Samenreiskorting op een OV-chipkaart geldt het tijdstip van inchecken. Zie artikel 6.2 van de Voorwaarden Samenreiskorting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Politiek wordt erkent dat Zwolle <> Meppel een bottelnek is. Gemiddeld 9 uur per week verstoringen. Er wordt een bak geld voor open getrokken. Echter zie ik niet in hoe alle huidige plannen de betrouwbaarheid van de verbinding veel ten goede komen
- extra perron met snellere wissels (in Meppel)
- een aanpassing aan de overwegen tussen Meppel en Zwolle
- een verbeterde stroomvoorziening voor de treinen

Het extra perron zal in ieder geval helpen reizigers sneller uit de trein te halen.
Maar voor de rest, aanrijdingen, draadbreuken, spoorstaafbreuken, seinstoringen, werkzaamheden e.d. worden allemaal niet echt opgelost met het pakket. Er is nog steeds geen alternatief om er omheen te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Polderviking schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:20:
Ik zit me er nu al op te verheugen dit omslachtige gezeik als ik straks mijn schoonfamilie weer over de vloer heb en we willen weer ergens naartoe, last minute uiteraard, en ik dit weer mag gaan regelen voor 5 buitenlanders/toeristen.

Ik geloof er verder weinig van dat dit echt zo'n issue is, maar NS zal het wel anders ervaren.
Er heeft me echt nog nooit iemand gevraagd of ze zomaar even mochten meeliften op mijn korting, en ik pendel toch inmiddels al een jaar of 20 rond in de randstad.
En ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik dat wel echt legitieme misbruik vind.
Herkenbaar, gaat hier ook zo. En dan gaat dat ding in het weekend maar eens per uur... :+

Ik heb zelf 1 keer meegemaakt dat een stel wou meeliften op mijn korting. Wellicht willen ze gewoon een potentieel probleem voorkomen door het te blokkeren om 40% kortingskaartjes te kopen zonder binding. En vergeet ook niet dat de NS dit jaar de prijzen van de kaartjes niet verhoogd heeft ondanks inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is gewoon een afwaardering van de samenreiskorting. NS plaatst het, voor niet-abonnementshouders, gewoon buiten het "check-in / check-out" model en noemt het gewoon weer een "treinkaartje". Hierdoor veranderen de voorwaarden en is dus niet meer het moment van inchecken bepalend voor de prijs, maar het moment van uitstappen.

Nou conducteurs... bereid je maar vast voor op de nieuwe hoog scorende discussie: "mijn eerdere trein had vertraging, dus ik heb mijn overstap gemist en nu ben ik niet meer op tijd uit de trein". (Voor de oude rotten zou dit weleens bekend kunnen klinken overigen.)

Ik snap ook niet echt waar dit argument nu ineens magisch vandaan komt. Juist de samenreiskorting voor niet-abonnementhouders vertoont namelijk verdacht veel overeenkomsten met het systeem van voor de OV chipkaart. Toen kocht je een kaartje met of zonder korting. Met de OV chipkaart zette je de korting aan of uit. Enige wat er veranderde, was dat bij de OV chipkaart het moment van inchecken bepalend werd voor het al dan niet mogen reizen met samenreiskorting. Maar er was toen ook geen enkele koppeling met het vervoersbewijs van de abonnementshouder waar je mee reisde.

Ik zeg: gezocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-02-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Tochjo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Die tekst heeft alleen betrekking op e-tickets met Samenreiskorting, die verwarrend "treinkaartjes" genoemd worden. Voor Samenreiskorting op een OV-chipkaart geldt het tijdstip van inchecken. Zie artikel 6.2 van de Voorwaarden Samenreiskorting.
Dat is wel interessant! Eigenlijk botst dat met de regel:
Let op: je krijgt met een treinkaartje geen Samenreiskorting als je in de spits in de trein zit. Ook niet als je in de daluren bent ingecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cazzer22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Dat is wel interessant! Eigenlijk botst dat met de regel:

[...]
Ja, voor niet-abonnementshouders wordt het nu weer een "treinkaartje" en dus met andere regels. :) Dus de "meereizer" heeft andere reismogelijkheden dan degene die iemand mee mag nemen. Handig toch? Alternatief was een dure automaat aanpassing, dus dan kun je er beter maar gewoon lekker goedkoop het probleem van de reiziger van maken. :)

Maar als ik het goed begrijp, kan iemand met Flex Basis wel gewoon in Mijn NS samenreiskorting aanzetten en geldt dan dus nog wel het moment van inchecken.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-02-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Anoniem: 39993 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Ja, voor niet-abonnementshouders wordt het nu weer een "treinkaartje" en dus met andere regels. :) Dus de "meereizer" heeft andere reismogelijkheden dan degene die iemand mee mag nemen. Handig toch? Alternatief was een dure automaat aanpassing, dus dan kun je er beter maar gewoon lekker goedkoop het probleem van de reiziger van maken. :)
Niet het moment van inchecken of uitchecken is bepalend, maar het moment van reizen.

Maar, eerder met de papieren kaartjes was dat net zo. Toen als je voor 9 uur sochtends op pad ging moest je ook een kaartje kopen tot het eerste station waar je stopte ná 9 uur, en een nieuw kaartje vanaf dat station. Dit was nooit een probleem want het leverde besparing op.

Nu heb je ook een middagspits, maar je ingecheckte kaartje met korting blijft geldig. Dus geen probleem.

Ik vermoed dat de oplossing zo maar eens gaat zijn dat je ook met NS Flex daluren straks óók niet meer met korting in de avondspits mag reizen. Gaat gezellig worden dan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05 15:31
cazzer22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Niet het moment van inchecken of uitchecken is bepalend, maar het moment van reizen.

Maar, eerder met de papieren kaartjes was dat net zo. Toen als je voor 9 uur sochtends op pad ging moest je ook een kaartje kopen tot het eerste station waar je stopte ná 9 uur, en een nieuw kaartje vanaf dat station. Dit was nooit een probleem want het leverde besparing op.

Nu heb je ook een middagspits, maar je ingecheckte kaartje met korting blijft geldig. Dus geen probleem.

Ik vermoed dat de oplossing zo maar eens gaat zijn dat je ook met NS Flex daluren straks óók niet meer met korting in de avondspits mag reizen. Gaat gezellig worden dan. :?
Hoe moet je daar mee om gaan dan?
In hubbeschutteveen of waar je dan ook bent om die tijd uitstappen en daar twee uur op zo'n opgedroogde polder blijven zitten tot je weer mag?

Mag het toch niet hopen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cazzer22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Een niet-abonnementhouder gaat nu gewoon met zijn OV-chipkaart naar een automaat en zet samenreiskorting aan (zet het product "samenreiskorting" erop). Die reist dan gewoon op saldo met korting en dan is het moment van inchecken dus bepalend.

Dat kan straks niet meer. Dan moet je dus een e-ticket kopen met samenreiskorting (en daar heb je dan dus die koppelcode voor nodig). Dan reis je niet meer op saldo, maar op een "treinkaartje" en dan geldt dus inderdaad het moment van reizen (wat in de praktijk doorgaans dus betekent dat je voor de spits uitgestapt moet zijn of voor de rest van de reis een e-ticket zonder korting moet hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:12
Andreas01 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:28:
Dit voelt als een ordinaire bezuinigingsmaatregel, heb zelf een voordeelurenkaart en snap nog steeds niet hoe ik de ov chipkaarten van mijn vrouw en kinderen vooraf zou kunnen 'activeren' voor deze korting.

Zeg dan gewoon dat je van dit voordeel af wilt, dat was het oorspronkelijke plan (max. 3x).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 104 ... 152 Laatste