Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Als je UTF-8 fouten in je bestemmingen letterlijk uitspreekt
https://maxbaktbrood.nl/dump/D%C3%83%C2%BCsseldorf%20Hbf.m4a
Düsseldorf dus...
[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 29-01-2024 23:02 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Leestekens kende die ook niet... Alphen a/d Rijn werd iets van Affen ad Rijn. Dat is ondertussen opgelost.AW_Bos schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:00:
Leuke OBIS bug.....
Als je UTF-8 fouten in je bestemmingen letterlijk uitspreekt
https://maxbaktbrood.nl/dump/D%C3%83%C2%BCsseldorf%20Hbf.m4a
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Dat was nog de oude omroep van Jasmijn. Die was niet echt jofel en was afkomstig van een text-to-speech generator. Station Wijchen was daarin een poosje letterlijk 'wijgen' en uitstappen klonk als 'uitsteppn'.Oekiejoekie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:03:
[...]
Leestekens kende die ook niet... Alphen a/d Rijn werd iets van Affen ad Rijn. Dat is ondertussen opgelost.
Nu gebruiken ze de stem van Karin.
[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 29-01-2024 23:07 ]
Nmbs wou af van de ludieke omroepers, en hebben ze vervangen door "Emma", in Vlaanderen dus Karen. Dus nooit meer de trein naar "Schophil" of "Chalala"
Maar het hele omroepsysteem mag wel eens nagekeken worden, niet alleen de automatische omroep laat steken vallen. Waarom komt de ene conducteur met een kraakheldere en niet mis te verstane mededeling en krijg je de andere keer een conducteur die iets onverstaanbaars mompelt waar je dus niets aan hebt?
In België zijn de toelatingsvoorwaarden voor treinbegeleider (tijdelijk?) al verlaagd (diploma middelbaar onderwijs was een vereiste), als dictie een volgende vereiste zou wezen, hadden we helemaal geen volk.bvk schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:49:
Waarom komt de ene conducteur met een kraakheldere en niet mis te verstane mededeling en krijg je de andere keer een conducteur die iets onverstaanbaars mompelt waar je dus niets aan hebt?
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk speelt het rol, maar dergelijke zaken kunnen ook aangeleerd worden tijdens de job.
Dan stellen ze in Belgie andere eisen als in Nederland. De NS verwacht MBO-3 niveau. Maar daar voldoe je ook al aan als je het tot en met de derde klas Havo of VWO hebt gebracht (voor de Belgen onder ons: De Havo duurt bij ons 5 jaar, VWO 6 jaar. Ook als je het niet afgemaakt hebt, voldoe je dus).Arator schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:40:
[...]
In België zijn de toelatingsvoorwaarden voor treinbegeleider (tijdelijk?) al verlaagd (diploma middelbaar onderwijs was een vereiste), als dictie een volgende vereiste zou wezen, hadden we helemaal geen volk.
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk speelt het rol, maar dergelijke zaken kunnen ook aangeleerd worden tijdens de job.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
De heipalen onder de viaducten zijn vanwege kostenbesparingen recht naar beneden geheid in plaats van schuin, waardoor zijdelingse bodembewegingen het spoor opzij kunnen duwen. Dat zeggen ingewijden. Dat dit verhaal wel eens hout kan snijden moge blijken uit het feit dat het gehele spoor ter hoogte van Rijpwetering al liefst acht centimeter in horizontale richting is opgeschoven.
Daarnaast zijn er ook betonproblemen vastgesteld, maar ook dat is schijnbaar oud nieuws. Deze verhalen worden in de spoorwereld gefluisterd, omdat niemand de verantwoordelijkheid durft te nemen, want verantwoordelijkheid gaat zeer waarschijnlijk gepaard met aansprakelijkheden en dus kosten.
De problemen met de 10 viaducten op het traject zijn zo ernstig dat er donderdag per direct verdere snelheidsbeperkingen op de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Rotterdam werden ingesteld.
https://www.spoorpro.nl/s...rzaak-problemen-hsl-zuid/
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 30-01-2024 13:49 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Hangt er maar net vanaf wie je het laat doen, lijkt me. (En wat de opdrachtgever bereid is te betalen.)ArcticWolf schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:49:
Voor wie nog denkt dat het verstandig is om de Lelylijn op 300km/u te ontwerpen:
[...]
Deze mega contracten zijn gewoon erg risicovol, kijk maar naar Zuidasdok en die was "slechts" 2 miljard. En als het fout gaat, dan gaat het goed fout. Kijk naar de HSL en die rekening eindigde ook veel hoger dan gepland incl. met vertraging.Commendatore schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:28:
[...]
Hangt er maar net vanaf wie je het laat doen, lijkt me. (En wat de opdrachtgever bereid is te betalen.)
Er is ca. 5 a 6 miljard (maximaal) beschikbaar voor zover ik weet, maar de initiële raming is al vele malen hoger en dat is gerekend met 200km/u.
Dat is nog steeds verstandig. Maar de "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten" mentaliteit lijkt wat barstjes te vertonen.ArcticWolf schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:49:
Voor wie nog denkt dat het verstandig is om de Lelylijn op 300km/u te ontwerpen:
[...]
Kortom: projecten realistisch begroten en 9-12 miljard vrijspelen. "Meer treinen minder vliegen" haal je niet met uitsluitend goede intenties, daar moet geld tegenaan.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Het is al begroot tussen de 9 en 12 miljard en dat is op 200km/u gebaseerd (9 miljard +30% marge)coyote1980 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Dat is nog steeds verstandig. Maar de "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten" mentaliteit lijkt wat barstjes te vertonen.
Kortom: projecten realistisch begroten en 9-12 miljard vrijspelen. "Meer treinen minder vliegen" haal je niet met uitsluitend goede intenties, daar moet geld tegenaan.
300km/u is een sprookje.
Er is realistisch gezien maar 5 a 6 miljard beschikbaar, dus dit wordt nog jaren gesteggel over waar het geld vandaan moet komen.
[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 30-01-2024 21:31 ]
Net als de hanzelijn?: 1993->2012ArcticWolf schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:28:
[...]
Het is al begroot tussen de 9 en 12 miljard en dat is op 200km/u gebaseerd (9 miljard +30% marge)
300km/u is een sprookje.
Er is realistisch gezien maar 5 a 6 miljard beschikbaar, dus dit wordt nog jaren gesteggel over waar het geld vandaan moet komen.
Zoiets
In principe wordt de Lelylijn (als het geld er komt) op dezelfde manier gebouwd als de Hanzelijn.
1 a 2 jaar voorbelasten en dan spoor op ballast.
Dat is onze insteek op dit moment en ook het meest realistische qua geld. Als ze 300km/u willen mogen ze minstens 10 miljard bijleggen in het huidige economische klimaat. En uit Europa komt ook nagenoeg geen geld...
We komen voor enkele MIRT projecten ook al miljarden te kort.
740 meter en GNOE liggen ook redelijk op z'n gat.
Dus ik verwacht niet dat er ooit geld komt om de Lelylijn op 300km/u te bouwen, zeker niet na het drama wat nu gaande is op de HSL.
Het enige sombere momenteel is de zetelverdeling in de TK, die zie ik niet als heel gunstig. Maar Brussel ziet de lijn Amsterdam - Groningen - Bremen als belangrijke ontbrekende schakel, en ook DB neemt de lijn al in haar toekomstvisie op. Helaas lijkt Nederland de boel weer te verstieren door de lijn als een aanvullend lijntje op TEN-T in te laten tekenen in plaats van hem in het (uitgebreide) kernnetwerk te laten zetten. En als we er een boemellijn van maken haakt Duitsland af.
En 23 miljard voor HSL Lelystad-Groningen? Wil je de bovenleiding van gouden draad voorzien?
Er is idd meteen een rectificatie vanuit CM gestuurd om dat lijntje van de Lelylijn uit het kernnetwerk te halen. Er zijn gelukkig nog meer mensen (zoals ik) die onzinnige politieke spelletjes niet op prijs stellen.
En ja 23 miljard is een redelijk goede inschatting op dit moment, je hebt het over 110km dubbelspoor volledig onderheid = 21 miljoen euro per km. Is niet zo heel vreemd met het huidig prijspeil.
Vóór Corona was er bijvoorbeeld tussen Leiden-Rotterdam nog een 10 minuten dienstregeling. Die is nooit meer teruggekomen. Wat daar voor teruggekomen is, is minder treinen, veel kortere treinen (met name verschrikkelijk in de spits), veel meer vertraging en uitval en vaker defecten aan het spoor.
Stop het geld dat er is eerst maar eens daar in, alvorens te kijken naar een andere hogesnelheidslijn.
Veel mensen in mijn omgeving zijn de trein uitgejaagd en hebben een auto gekocht. Ze waren de onbetrouwbaarheid, drukte en kosten meer dan zat. Ik kan ze geen ongelijk geven.
Die is er wel, in de spits.cordonbleu schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:31:
Vóór Corona was er bijvoorbeeld tussen Leiden-Rotterdam nog een 10 minuten dienstregeling. Die is nooit meer teruggekomen.
Er zijn geen EU spoorlijnen, en die komen er ook de komende 30 jaar niet. Dus lijnen over de grenzen die succesvol zijn? Zijn er niet komen er niet.coyote1980 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:04:
Die Lelylijn is dé kans voor Nederland om het HSL-gat naar Noord-Duitsland te sluiten, en daarmee over miljoenenstad Hamburg eindelijk snelheid naar Scandinavië, de Baltische Staten, Berlijn en weet-ik-veel wat nog meer voor elkaar te boksen.
<>
Niemand heeft er belang bij en het is te duur om aan te leggen. Spanje is een uitzondering, maar ook daar zie je dat Madrid het wel houdt bij een ster netwerk, en dat is ook geopolitiek. Frankrijk is ook wel een canard aparte met twee systemen die niet aansluiten, maar funtioneerd ook best wel redelijk landelijk.
Ik heb de afgelopen twee jaar geprobeerd mijn vakanties niet te vliegen maar of met de camper, of met trein te doen. Trein is echt zeer lastig buiten Spanje en Frankrijk. Portugal is niet aangesloten.
Dat een Lelylijn aangesloten gaat worden op Duitsland? Laat hun eerst maar eens investeren.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die is er niet. Ook niet in de spits.
Als voorbeeld tussen Delft-Leiden gaat de intercity om 07:54 08:04 08:24 08:34 08:54. Oftewel 10-20, oftewel 4 treinen per uur, zoals het al sinds corona is.
Kijk maar eens in de reisplanner.
[ Voor 33% gewijzigd door cordonbleu op 30-01-2024 23:17 ]
Er zijn genoeg grensoverschrijdende spoorverbindingen die succesvol zijn, om maar een paar voorbeelden te noemen: Enschede-Münster/Dormund, de RE19 Arnhem-Düsseldorf, de Benelux, Eurostar. Daarnaast is het in veel richtingen prima mogelijk om met de trein op reis te gaan: België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Zwitserland, Denemarken, allemaal prima te bereiken met de trein vanuit Nederland. Frankrijk zou ik alleen aanraden als je in de grote steden moet zijn, aangezien het openbaar vervoer daarbuiten vaak echt niet best is.franssie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:08:
[...]
Er zijn geen EU spoorlijnen, en die komen er ook de komende 30 jaar niet. Dus lijnen over de grenzen die succesvol zijn? Zijn er niet komen er niet.
Niemand heeft er belang bij en het is te duur om aan te leggen. Spanje is een uitzondering, maar ook daar zie je dat Madrid het wel houdt bij een ster netwerk, en dat is ook geopolitiek. Frankrijk is ook wel een canard aparte met twee systemen die niet aansluiten, maar funtioneerd ook best wel redelijk landelijk.
Ik heb de afgelopen twee jaar geprobeerd mijn vakanties niet te vliegen maar of met de camper, of met trein te doen. Trein is echt zeer lastig buiten Spanje en Frankrijk. Portugal is niet aangesloten.
Dat een Lelylijn aangesloten gaat worden op Duitsland? Laat hun eerst maar eens investeren.
DE tel ik niet mee want die staken te vaak, wel gedaan overigens en als ze rijden is de ICE een prima product.Commendatore schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:21:
[...]
Er zijn genoeg grensoverschrijdende spoorverbindingen die succesvol zijn, om maar een paar voorbeelden te noemen: Enschede-Münster/Dormund, de RE19 Arnhem-Düsseldorf, de Benelux, Eurostar. Daarnaast is het in veel richtingen prima mogelijk om met de trein op reis te gaan: België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Zwitserland, Denemarken, allemaal prima te bereiken met de trein vanuit Nederland. Frankrijk zou ik alleen aanraden als je in de grote steden moet zijn, aangezien het openbaar vervoer daarbuiten vaak echt niet best is.
En CZ? Serieus heb je daar ooit een een reis mee geplanned die sneller is dan de auto?Oostenrijk hetzelfde. Luxemburg is niet mogelijk.
Eurostar naar de UK neemt maar heel weinig reizigers mee.
Nee, dat noem ik geen Europees netwerk, de spoorwegen liggen er dan wel deels, een netwerkt is er nog niet.
Denemarken? Hoe dan? (edit: Denemakrken en Scandinavië was twee jaar geleden toen ik het onderzocht, pak de trein naar Hamburg, dan de veerboot en zie maar hoe verder, en dat was via het ANWB reisbureau dat ik overigens iedereen afraad vanwege complete wanprestatie)
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 30-01-2024 23:52 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Duitsland wat al bijna 10(!) jaar geen urgentie ziet om de Friesenbrucke te herstellen?coyote1980 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:04:
Het enige sombere momenteel is de zetelverdeling in de TK, die zie ik niet als heel gunstig. Maar Brussel ziet de lijn Amsterdam - Groningen - Bremen als belangrijke ontbrekende schakel, en ook DB neemt de lijn al in haar toekomstvisie op. Helaas lijkt Nederland de boel weer te verstieren door de lijn als een aanvullend lijntje op TEN-T in te laten tekenen in plaats van hem in het (uitgebreide) kernnetwerk te laten zetten. En als we er een boemellijn van maken haakt Duitsland af.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Momenteel heeft Denemarken maar 1 spoorverbinding meer over naar Duitsland. Die gaat Hamburg - Flensburg - Kolding. Kolding is een knooppunt. Hier kan je verder naar het noorden of richting de eilanden (Odense - Kopenhagen)franssie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:44:
[...]
Denemarken? Hoe dan? (edit: Denemakrken en Scandinavië was twee jaar geleden toen ik het onderzocht, pak de trein naar Hamburg, dan de veerboot en zie maar hoe verder, en dat was via het ANWB reisbureau dat ik overigens iedereen afraad vanwege complete wanprestatie)
Vroeger had je nog Hamburg - Puttgarden - daar met trein op de boot - Rødby - Kopenhagen. Vanaf 2030 zou de tunnel klaar zijn op dat laatste traject.
Nu echt spannend is het Deense net ook niet. Goed voor de grote steden, maar niet voor de boerenbuiten.
Dat klopt, maar je kunt in Kopenhagen wel overstappen voor treinen naar Zweden (over de Øresundsbron). Dus over 4 jaar kun je met één overstap van Hamburg naar Stockholm (en misschien uiteindelijk wel zonder overstap - wie weet).Arator schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 04:37:
[...]
Momenteel heeft Denemarken maar 1 spoorverbinding meer over naar Duitsland. Die gaat Hamburg - Flensburg - Kolding. Kolding is een knooppunt. Hier kan je verder naar het noorden of richting de eilanden (Odense - Kopenhagen)
Vroeger had je nog Hamburg - Puttgarden - daar met trein op de boot - Rødby - Kopenhagen. Vanaf 2030 zou de tunnel klaar zijn op dat laatste traject.
Nu echt spannend is het Deense net ook niet. Goed voor de grote steden, maar niet voor de boerenbuiten.
Vanuit Stockholm rijden er directe treinen naar Noorwegen (niet alleen Oslo, ook andere steden) en Finland.
Een Europees netwerk is er niet echt, maar je kunt met overstappen een heel eind komen.
De situatie in Europa is daarmee niet heel anders dan in andere werelddelen.
- In de VS heb je een paar treinen die het hele land doorkruisen (en daar zit je dan ook dagen achter elkaar in). Over het algemeen zijn directe routes beperkt tot lijnen tussen grote steden zonder echte aansluitmogelijkheden en wat regionaal verkeer van ambitieuze commerciële vervoerders.
- In Australië gooien de verschillende spoorbreedtes roet in het eten en zijn er maar beperkt staatsgrensoverschrijdende treinen.
- In Azië is vrijwel niets op elkaar aangesloten, op een paar spoorlijnen vnauit China naar de omliggende landen na
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Vervoerswaarde spoorreizigers vastgesteld door reizigers hier langs de route te turven zeker...ArcticWolf schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:18:
De vervoerswaarde van NL naar Noord-Duitsland is niet noemenswaardig en ja die kan je creëren door een lijntje te tekenen in het TEN-T netwerk, maar die lijn is geen miljarden waard.
Met 21 miljoen euro per kilometer dubbelspoor kom ik op 2,3 miljard - niet 23 miljard. Sla jezelf maar op de borst, laten we ons vooral afhankelijk houden van Schiphol en de auto voor internationaal reizen. Mag ik het een aanfluiting vinden?ArcticWolf schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:18:
Er is idd meteen een rectificatie vanuit CM gestuurd om dat lijntje van de Lelylijn uit het kernnetwerk te halen. Er zijn gelukkig nog meer mensen (zoals ik) die onzinnige politieke spelletjes niet op prijs stellen.
En ja 23 miljard is een redelijk goede inschatting op dit moment, je hebt het over 110km dubbelspoor volledig onderheid = 21 miljoen euro per km. Is niet zo heel vreemd met het huidig prijspeil.
Tip: ga eens in het buitenland kijken, bijvoorbeeld bij RailBaltica waar men ook HSL op slappe bodem aan het bouwen is.
Twee totaal los van elkaar staande issues. Prachtig hoe een tekort aan treinpersoneel zou betekenen dat er geen aansluiting op het snelle spoor door Europa in het buitenland voorbereid mag worden.cordonbleu schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:31:
Laat er eerst maar eens voor gezorgd worden dat het huidige treinnetwerk eindelijk eens betrouwbaarder en vaker rijdt.
Vóór Corona was er bijvoorbeeld tussen Leiden-Rotterdam nog een 10 minuten dienstregeling. Die is nooit meer teruggekomen. Wat daar voor teruggekomen is, is minder treinen, veel kortere treinen (met name verschrikkelijk in de spits), veel meer vertraging en uitval en vaker defecten aan het spoor.
Stop het geld dat er is eerst maar eens daar in, alvorens te kijken naar een andere hogesnelheidslijn.
Veel mensen in mijn omgeving zijn de trein uitgejaagd en hebben een auto gekocht. Ze waren de onbetrouwbaarheid, drukte en kosten meer dan zat. Ik kan ze geen ongelijk geven.
Deze moet je even uitleggen, laten we niet onze internationale verbindingen op orde brengen, want jij bent met vakantie gegaan en zag dat het met de trein wel erg lastig was om internationaal te reizen...franssie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:08:
[...]
Er zijn geen EU spoorlijnen, en die komen er ook de komende 30 jaar niet. Dus lijnen over de grenzen die succesvol zijn? Zijn er niet komen er niet.
Laten we als Nederland eerst eens naar onszelf kijken. dit is hoe Nederland de internationale spoorlijn naar Bremen erbij heeft liggen anno 2024.franssie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:08:
Zie bovenstaande hoe "belangrijk" Nederland de verbinding naar Bremen en Hamburg de afgelopen jaren gevonden heeft...hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:11:
[...]
Duitsland wat al bijna 10(!) jaar geen urgentie ziet om de Friesenbrucke te herstellen?
210* miljoen per km.. met alles erbij. Ongelijkvloerse kruising bij Heerenveen, 2 nieuwe stations en een paar grote flyovers/tunnels bij Flevoland. Je vergeet dat de HSL Zuid 8 miljard heeft gekost (excl. onkosten van ca. 200 miljoen per jaar) en dat was 12 jaar geleden, incl onkosten zit je dan al tussen de 10 en 12 miljard. Prijzen zijn nagenoeg verdubbeld sindsdien.coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:51:
[...]
Vervoerswaarde spoorreizigers vastgesteld door reizigers hier langs de route te turven zeker...
[...]
Met 21 miljoen euro per kilometer dubbelspoor kom ik op 2,3 miljard - niet 23 miljard. Sla jezelf maar op de borst, laten we ons vooral afhankelijk houden van Schiphol en de auto voor internationaal reizen. Mag ik het een aanfluiting vinden?
Tip: ga eens in het buitenland kijken, bijvoorbeeld bij RailBaltica waar men ook HSL op slappe bodem aan het bouwen is.
*knip*
Uit 2018:
https://www.treinreiziger...hogesnelheidslijnen-duur/
Tja als we geld zat hadden helemaal prima, maar ik ben het met de rest eens dat we het geld beter kunnen investeren in Nederland, waar we nu al miljarden te kort komen.
Nederland heeft voorgesteld mee te betalen als de nieuwe brug tweesporig en geelektrificeerd zou worden:coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:51:
Zie bovenstaande hoe "belangrijk" Nederland de verbinding naar Bremen en Hamburg de afgelopen jaren gevonden heeft...
Een nieuwe brug die de meeste tijd open zal staan:De Nederlandse regering wilde aan het project meebetalen mits het enkelspoor zou worden uitgebreid tot geëlektrificeerd dubbelspoor en er een directe en frequente verbinding zou komen van Groningen via Leer en Oldenburg naar Bremen. Wunderline voor het noorden heette het Nederlandse voorstel. Het werd in de regio verwelkomd, maar de Duitse autoriteiten houden het bij enkelspoor.
Niet alles is de schuld van Nederland/Rutte...De verwachting (in 2023) is dat de brug in 2024 volledig hersteld zal zijn, waarmee de verbinding tussen Groningen en Leer hersteld zou moeten zijn. Daarbij wordt voldaan aan een voorwaarde van de Wasserstraßen- und Schifffahrtsamt, waarvoor vaste tijden voor het scheepvaartverkeer nodig zijn. Zo heeft de Meyer Werft in Papenburg, bouwer van grote cruiseschepen, bedongen dat de brug 40 van elke 60 minuten open moet zijn. Dit zal grote beperkingen opleggen aan de treindienst en uitbreidingen in de weg staan.
Zelfs met de kunstwerken die je noemt zal de prijs per kilometer HSL dubbelspoor nooit 210 miljoen euro worden. 5-6 miljard anno 2024 voor de 110km 320km/u spoor in de basis en nog eens 5 miljard voor de kunstwerken lijkt mij realistischer.ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:03:
[...]
210* miljoen per km.. met alles erbij. Ongelijkvloerse kruising bij Heerenveen, 2 nieuwe stations en een paar grote flyovers/tunnels bij Flevoland. Je vergeet dat de HSL Zuid 8 miljard heeft gekost (excl. onkosten van ca. 200 miljoen per jaar) en dat was 12 jaar geleden, incl onkosten zit je dan al tussen de 10 en 12 miljard. Prijzen zijn nagenoeg verdubbeld sindsdien.
Uit 2018:
https://www.treinreiziger...hogesnelheidslijnen-duur/
Tja als we geld zat hadden helemaal prima, maar ik ben het met de rest eens dat we het geld beter kunnen investeren in Nederland, waar we nu al miljarden te kort komen.
Nederland, dat vanuit de Randstad geen enkele interesse toonde in deze spoorlijn, een lijn waar de NS met het goedkoopste dieselmaterieel wilde rijden en de lijn eigenlijk wilde sluiten. Waar nooit geëlektrificeerd is, waar bijna alles enkelspoor bleef, en dan moeten we verbaasd zijn dat Duitsland haar schouders ophaalt als Nederland bij de brug ineens een geldzakje en wensen heeft? Ik snap ze wel, die Duitsers. En ja, ik zie het als een gevolg van decennia desinteresse, dus ook van Rutte x-y.hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:18:
[...]
Nederland heeft voorgesteld mee te betalen als de nieuwe brug tweesporig en geelektrificeerd zou worden:
[...]
Een nieuwe brug die de meeste tijd open zal staan:
[...]
Niet alles is de schuld van Nederland/Rutte...
Daarnaast is de Wunderline een regionale spoorlijn waar de brug prima bij past. Een doorgetrokken Lelylijn zal een nieuw spoortracé vereisen. Gelukkig is er in Noord Nederland en Noord Duitsland ook de ruimte om zoiets in te passen.
Er is geen gat. De Lelylijn heeft geen nut als je naar grensoverschrijdend langeafstandsverkeer gaat kijken.coyote1980 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:04:
Die Lelylijn is dé kans voor Nederland om het HSL-gat naar Noord-Duitsland te sluiten, en daarmee over miljoenenstad Hamburg eindelijk snelheid naar Scandinavië, de Baltische Staten, Berlijn en weet-ik-veel wat nog meer voor elkaar te boksen.
Amsterdam - Berlijn is nu 640 km, via een Lelylijn en Bremen - Hannover is het 730 km en via Hamburg (moet je daar ook nog gaan kopmaken) 755 km.
Dan moet je nog een snelle lijn van Groningen naar Oldenburg gaan aanleggen (is nu 100 - 120 km/h), reken mij eens voor hoe dat sneller wordt en tegen welke kosten.
Via de Lelylijn naar Hamburg is ook al 460 km terwijl het via Osnabrück maar 10 km verder is.
De Lelylijn is hetzelfde als de intercity naar Aken: alleen van nut voor die regio, niet van nut voor regiooverschrijdend verkeer.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Zijn ze niet op heel veel (alle?) trajecten alweer van die tien-minuten-trein af? Zou ook in principe nergens meer voor nodig zijn, want de reizigersaantallen zijn nog steeds lager dan voor Corona (er rijden ook minder bakken rond tegenwoordig) en - voor zover ik het met mijn fors naar beneden bijgestelde reisfrequentie kan beoordelen - zullen ze steeds meer mensen met geweld of op zijn minst dwang weer de trein in moeten duwen. "Lokken" lijkt er voorlopig niet bij te zijn, want ik zie de laatste paar jaar vooral de kwaliteit en het comfort afnemen. En dan heb ik nog de mazzel dat ik op een kopstation instap op de heenweg en mijn reispatroon kan aanpassen aan de daluren waardoor ik binnen budget zelfs elke terugreis 1e klas kan doen.
okay, zal het doorgeven aan procurementcoyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:21:
[...]
Zelfs met de kunstwerken die je noemt zal de prijs per kilometer HSL dubbelspoor nooit 210 miljoen euro worden. 5-6 miljard anno 2024 voor de 110km 320km/u spoor in de basis en nog eens 5 miljard voor de kunstwerken lijkt mij realistischer.
Deze rijdt nu tijdens de werkzaamheden bij Schiphol even niet. Vanaf volgende week is-ie er weer:cordonbleu schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:15:
[...]
Als voorbeeld tussen Delft-Leiden gaat de intercity om 07:54 08:04 08:24 08:34 08:54. Oftewel 10-20, oftewel 4 treinen per uur, zoals het al sinds corona is.
[Afbeelding]
En kijk nu eens op een dag dat niet de halve Schipholtunnel eruit ligtcordonbleu schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:15:
[...]
[Afbeelding]
De tienminutentrein is absoluut essentieel om te zorgen dat de perrons op o.a. Amsterdam-Zuid en Schiphol niet overvol raken, vandaar dat die in de spitsen al gelijk was terug gelegd zodra er voldoende personeel voor was en volgend jaar over de gehele dag weer terugkeert.Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Zijn ze niet op heel veel (alle?) trajecten alweer van die tien-minuten-trein af? Zou ook in principe nergens meer voor nodig zijn, want de reizigersaantallen zijn nog steeds lager dan voor Corona (er rijden ook minder bakken rond tegenwoordig) en - voor zover ik het met mijn fors naar beneden bijgestelde reisfrequentie kan beoordelen - zullen ze steeds meer mensen met geweld of op zijn minst dwang weer de trein in moeten duwen. "Lokken" lijkt er voorlopig niet bij te zijn, want ik zie de laatste paar jaar vooral de kwaliteit en het comfort afnemen. En dan heb ik nog de mazzel dat ik op een kopstation instap op de heenweg en mijn reispatroon kan aanpassen aan de daluren waardoor ik binnen budget zelfs elke terugreis 1e klas kan doen.
Verder is de vervoersvraag ook tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven doordeweeks over de gehele dag meer dan hoog genoeg om ook daar de tienminutendienst te rechtvaardigen.
[ Voor 49% gewijzigd door Extraxyz op 31-01-2024 09:03 ]
Waarom zijn er dan dagelijks nog zoveel vluchten van Amsterdam naar bv. Bremen, Hamburg of Kopenhagen? Nog even los van de mensen die de auto maar pakken omdat ze met de trein niet lekker vlot kunnen reizen.Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Er is geen gat. De Lelylijn heeft geen nut als je naar grensoverschrijdend langeafstandsverkeer gaat kijken.
Prima.Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:36:
Amsterdam - Berlijn is nu 640 km, via een Lelylijn en Bremen - Hannover is het 730 km en via Hamburg (moet je daar ook nog gaan kopmaken) 755 km.
Dan moet je nog een snelle lijn van Groningen naar Oldenburg gaan aanleggen (is nu 100 - 120 km/h), reken mij eens voor hoe dat sneller wordt en tegen welke kosten.
Amsterdam - Groningen kan met een HSL Lelylijn binnen een uur.
Groningen - Oldenburg is 120 kilometer, met een nieuw tracé een half uur.
Oldenburg - Bremen is 45 kilometer, vereist een investering voor meer spoorcapaciteit maar hoeft zeker geen 320km/u. Kost 20 minuutjes.
Kortom, Amsterdam - Bremen kan via de doorgetrokken Lelylijn prima naar onder de 2 uur gebracht worden.
Tegen welke kosten? Reken op 12 miljard Lelylijn, reken op 10 miljard voor Groningen - Oldenburg en dan nog tussen de 3 miljard voor Oldenburg - Bremen. Achterkant bierviltje doet het geen recht, maar met 25 miljard zit je denk ik best warm.
Amsterdam - Bremen over Osnabrück kost je nu 4:20 uur. Zit een half uur overstap te Osnabrück in, haal je die weg zit je nog op 3:50 reistijd...Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:36:
Via de Lelylijn naar Hamburg is ook al 460 km terwijl het via Osnabrück maar 10 km verder is.
Oneens, het huidige spoor heeft blijkbaar niet de mogelijkheid om vluchten te vervangen (ze zijn er nog). Daarnaast raakt het spoor voller en voller, dus als je naast een uurlijkse IC Berlijn over Hengelo ook nog de IC Bremen/Kopenhagen erlangs wilt plus alle goederentreinen waar behoefte is, en de regionale grensoverschrijdende treinen dan is daar geen ruimte voor en heb je geen redundantie in je spoornet bij problemen.Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:36:
De Lelylijn is hetzelfde als de intercity naar Aken: alleen van nut voor die regio, niet van nut voor regiooverschrijdend verkeer.
Mooi!ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:50:
[...]
okay, zal het doorgeven aan procurement
Verwijderd
Dat laatste durf ik toch echt in twijfel te trekken. Ik reis een deel van dat traject en kan je nu al vertellen dat daar op bepaalde momenten gewoon afgeschaald wordt naar VIRM4. Dan maak je mij niet wijs dat je daar de gehele dag hoog bezet bent. Of schalen ze af naar VIRM4, om die 10-miinutentrein te kunnen blijven rechtvaardigen?Extraxyz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:59:
[...]
En kijk nu eens op een dag dat niet de halve Schipholtunnel eruit ligt
[...]
De tienminutentrein is absoluut essentieel om te zorgen dat de perrons op o.a. Amsterdam-Zuid en Schiphol niet overvol raken, vandaar dat die in de spitsen al gelijk was terug gelegd zodra er voldoende personeel voor was en volgend jaar over de gehele dag weer terugkeert.
Verder is de vervoersvraag ook tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven doordeweeks over de gehele dag meer dan hoog genoeg om ook daar de tienminutendienst te rechtvaardigen.
Verder gingen de plannen natuurlijk wel verder dan "Amsterdam-Only". Maar daar hoor je helemaal niets meer over eigenlijk. Sterker nog, in onze huidige woonplaats staat NS vooral te springen om 's avonds terug te gaan naar 1 keer per uur, in plaats van 1 keer per 10 minuten.
Zijn er dagen dat daar geen werkzaamheden zijn dan?EDIT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:52:
[...]
Deze rijdt nu tijdens de werkzaamheden bij Schiphol even niet. Vanaf volgende week is-ie er weer:
[Afbeelding]
Top dat ie weer terug komt na al die jaren afwezigheid.
Toch wel.coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:51:
[...]
Twee totaal los van elkaar staande issues. Prachtig hoe een tekort aan treinpersoneel zou betekenen dat er geen aansluiting op het snelle spoor door Europa in het buitenland voorbereid mag worden.
Beide zullen gefinancierd moeten worden. Of bedoel je dat er genoeg geld beschikbaar wordt gesteld om een nieuwe hogesnelheidslijn te bouwen en om ook het hoofdnet eens goed voor elkaar te krijgen?
[ Voor 31% gewijzigd door cordonbleu op 31-01-2024 09:41 ]
Zie je de huidige spoorproblemen als hoofdzakelijk een gevolg van personeelstekort of ligt het volgens jou hoofdzakelijk aan de infrastructuur?cordonbleu schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Zijn er dagen dat daar geen werkzaamheden zijn dan?
Top dat ie weer terug komt na al die jaren afwezigheid.
[...]
Toch wel.
Beide zullen gefinancierd moeten worden. Of bedoel je dat er genoeg geld beschikbaar wordt gesteld om een nieuwe hogesnelheidslijn te bouwen en om ook het hoofdnet eens goed voor elkaar te krijgen?
Een mix van beide.coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Zie je de huidige spoorproblemen als hoofdzakelijk een gevolg van personeelstekort of ligt het volgens jou hoofdzakelijk aan de infrastructuur?
Het aantal grote storingen neemt toe en het aantal plaatselijke storingen als seinstoringen, wisselstoringen, defecte sporen, defecte bovenleidingen ook.
En wat laatste tijd de boventoon voert is het aantal defecte treinen en materieel wat niet rijdend is. Ook deels door personeelstekort.
Het is altijd een mix van beide.cordonbleu schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Een mix van beide.
Het aantal grote storingen neemt toe en het aantal plaatselijke storingen als seinstoringen, wisselstoringen, defecte sporen, defecte bovenleidingen ook.
En wat laatste tijd de boventoon voert is het aantal defecte treinen en materieel wat niet rijdend is. Ook deels door personeelstekort.
Maar is het 50/50? Of is het hoofdzakelijk personeelstekort? Is het probleem rond de storingen een gebrek aan budget om ze op te lossen of een gebrek aan mankracht of materialen om de problemen op te lossen?
ArcticWolf schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:18:
De vervoerswaarde van NL naar Noord-Duitsland is niet noemenswaardig en ja die kan je creëren door een lijntje te tekenen in het TEN-T netwerk, maar die lijn is geen miljarden waard.
Wat?! Een stoomlijn van Parijs naar Marseille is onzinnig, er gaan er nu al nauwelijks mee op de koets om winstgevend te blijven!
- Negentiende-eeuwse koetsier.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Kortom: Duitsland ziet de verbinding Amsterdam - Groningen - Bremen inmiddels zitten en neemt een afwachtende houding aan ten aanzien van of Nederland doorpakt met het plan om alvast een deel van deze lijn hoogwaardig uit te voeren.With growing national and international demand, the Metropolitan Network would ensure an economic basis for operating trains with high frequencies.
Almost the entire proposed Metropolitan HSR-network in the EU27 shows sufficient demand to ensure a solid economic basis for HSR operation with high frequencies (exceptions to this are mostly branch lines). From a market perspective, it is evident that significant demand exists outside the existing HSR network which is currently not being met. The expansion of HSR infrastructure makes it possible to tap into this potential, especially in eastern European countries. Better connectivity significantly increases cross-border demand which in turn also increases the volume of traffic on the existing HSR corridors.
The highest passenger volumes in the whole network are currently observed on successful HSR
infrastructure such as Paris-Lyon or Rome-Bologna and this will continue if the Metropolitan Network is implemented. New HSR corridors with particularly high demand would be e.g., Thessaloniki-Athens as well as connections between France and Spain or between Vienna, Prague, and Berlin.
Aan Nederland nu de taak om de Nederlandse faal om deze lijn slechts onderdeel van het aanvullende TEN-T netwerk te maken ongedaan te maken, en hem in het (uitgebreide) kernnetwerk op te nemen. Dat nalaten betekent wéér jaren stilstand, en een fout uitgangspunt waarbij deze verbinding als boemel uitgeplozen wordt.
Edit: blijkbaar is nét deze motie aangenomen om de Lelylijn in het TEN-T kernnetwerk te laten opnemen. Het kan snel gaan
[ Voor 5% gewijzigd door coyote1980 op 31-01-2024 11:25 ]
De vervoerswaarde is niet noemenswaardig voor zo'n miljardeninvestering... beter lezen.
Als je een goede lijn wilt aanleggen moet je de Flevolijn verdubbelen, de Lelylijn aanleggen en een goede verbinding Groningen - Bremen/Hamburg.
Even erg conservatief gerekend:
10 miljard voor de Flevolijn
10 miljard voor de Lelylijn (voor 200km/u)
10 miljard voor de Groningen - Bremen/Hamburg
Reken eens uit hoeveel reizigers (minus exploitatiekosten) je nodig hebt om 30 miljard te financieren?
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 31-01-2024 11:37 ]
Valt mij nog wat dingen op in dat kaartje.coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:14:
En voor wie het interessant vindt is er deze publicatie van Deutsche Bahn Presse met een study naar een Europees hogesnelheidsnet tegen 2050, waarbij ze ook een prognose passagiersvolumes in kaart hebben gebracht:
[...]
Kortom: Duitsland ziet de verbinding Amsterdam - Groningen - Bremen inmiddels zitten en neemt een afwachtende houding aan ten aanzien van of Nederland doorpakt met het plan om alvast een deel van deze lijn hoogwaardig uit te voeren.
Aan Nederland nu de taak om de Nederlandse faal om deze lijn slechts onderdeel van het aanvullende TEN-T netwerk te maken ongedaan te maken, en hem in het (uitgebreide) kernnetwerk op te nemen. Dat nalaten betekent wéér jaren stilstand, en een fout uitgangspunt waarbij deze verbinding als boemel uitgeplozen wordt.
Edit: blijkbaar is nét deze motie aangenomen om de Lelylijn in het TEN-T kernnetwerk te laten opnemen. Het kan snel gaan
De route over Arnhem lijkt weinig te groeien tussen 2019 en 2050, maar die (vermoed ik) over Eindhoven gaat naar Rotterdam neemt wel fors toe. Die over Hengelo is afgeblokt, door een naam van een stad.
Maar dan zou er dus extra gekeken moeten gaan worden naar spreiden van treinen tussen verschillende grensovergangen in plaats van alles over Arnhem.
Voor 30 miljard kan je een hoop knelpunten op het spoor oplossen, overal 25kV aanleggen, drukke lijnen viersporig maken en extra stations aanleggen. Daar heeft Nederland veel meer aan.ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:27:
Reken eens uit hoeveel reizigers (minus exploitatiekosten) je nodig hebt om 30 miljard te financieren?
Laten ze eerst fatsoenlijke internationale verbindingen opzetten op lijnen die er al liggen. Iets simpels als de IC Heerlen doortrekken naar Aken komt niet van de grond, Berlijn blijft een lange rit om over hoge tarieven, stakingen en vertragingen nog maar te zwijgen.
Zijn we er als we stoppen met vliegen naar Kopenhagen en Stockholm?ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:27:
[...]
De vervoerswaarde is niet noemenswaardig voor zo'n miljardeninvestering... beter lezen.
Als je een goede lijn wilt aanleggen moet je de Flevolijn verdubbelen, de Lelylijn aanleggen en een goede verbinding Groningen - Bremen/Hamburg.
Even erg conservatief gerekend:
10 miljard voor de Flevolijn
10 miljard voor de Lelylijn (voor 200km/u)
10 miljard voor de Groningen - Bremen/Hamburg
Ben het wel met je eens dat je kwa snelheid niets toevoegd tov AMS<>BER en dan de aftakking bij Hannover (of Osnabruck?) nemen. Maar spoor is voor mij niet alleen een kostenplaatje, ook een klimaatding: vliegtuigen moeten gewoon weg. Nu. En niet alleen voor Randstedelingen leuk zijn.
Hennig oan, helemaal eens hoorhoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Voor 30 miljard kan je een hoop knelpunten op het spoor oplossen, overal 25kV aanleggen, drukke lijnen viersporig maken en extra stations aanleggen. Daar heeft Nederland veel meer aan.
Laten ze eerst fatsoenlijke internationale verbindingen opzetten op lijnen die er al liggen. Iets simpels als de IC Heerlen doortrekken naar Aken komt niet van de grond, Berlijn blijft een lange rit om over hoge tarieven, stakingen en vertragingen nog maar te zwijgen.
Stockholm is echt te ver als serieus alternatief voor het vliegtuig, Kopenhagen zou ik zelf eerder met de auto doen.Brent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:44:
Zijn we er als we stoppen met vliegen naar Kopenhagen en Stockholm?
Zie hier het dilemma van internationale verbindingen: tot 600km-800km is de auto door voor/natransport, evt. overstappen en tussenstops net zo snel en vaak flexibeler/goedkoper. Daarboven is het vliegtuig meestal onverslaanbaar.
Als vanaf 2030 de Fehmarnbelttunnel er ligt en vanaf 2040 een doorgetrokken Lelylijn, dan wordt Amsterdam - Kopenhagen in ca. 4:30 uur overstapvrij aangeboden. Ieder zijn meug, maar dan kijk ik liever 4:30 uur uit het raam naar buiten, lees een boekje en haal een hapje en drankje bij het restauratierijtuig dan dat ik met een auto 8 uur sturend moet opletten op anderen om mij heen.hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Stockholm is echt te ver als serieus alternatief voor het vliegtuig, Kopenhagen zou ik zelf eerder met de auto doen.
Zie hier het dilemma van internationale verbindingen: tot 600km-800km is de auto door voor/natransport, evt. overstappen en tussenstops net zo snel en vaak flexibeler/goedkoper. Daarboven is het vliegtuig meestal onverslaanbaar.
En ik zie tegen die tijd een directe trein Brussel - Stockholm als haalbaar die je dan in 7:15 uur vanaf Amsterdam naar Stockholm brengt. Lijkt me echt dat je een aanzienlijk deel van de vliegtuigpassagiers de trein kunt laten nemen dan. Misschien blijven er nog wel vluchten Amsterdam - Stockholm, maar minder in plaats van meer.
Die route over Hengelo is rechts van het label "Amsterdam" nog wel te zien als een 10k/dag lijn.cazzer22 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Valt mij nog wat dingen op in dat kaartje.
De route over Arnhem lijkt weinig te groeien tussen 2019 en 2050, maar die (vermoed ik) over Eindhoven gaat naar Rotterdam neemt wel fors toe. Die over Hengelo is afgeblokt, door een naam van een stad.
Maar dan zou er dus extra gekeken moeten gaan worden naar spreiden van treinen tussen verschillende grensovergangen in plaats van alles over Arnhem.
En inderdaad: spreiding, ook goed voor betrouwbaarheid van het dienstenaanbod door nog steeds aantrekkelijke omreisopties beschikbaar te hebben. De "alles over Arnhem" filosofie was na het afschieten van de HSL Oost wel van tafel (al moet wat mij betreft over Arnhem ook nog steeds serieus versneld worden).
Nee de raming voor 25kV is 150 miljard euro, dus daar gaan we niet aan beginnen.hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Voor 30 miljard kan je een hoop knelpunten op het spoor oplossen, overal 25kV aanleggen, drukke lijnen viersporig maken en extra stations aanleggen. Daar heeft Nederland veel meer aan.
De rest ben ik het met je eens.
Ik geloof je, maar WTFArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:11:
Nee de raming voor 25kV is 150 miljard euro, dus daar gaan we niet aan beginnen.
Het is een heel technisch verhaal en zit op m'n telefoon. Maar simpel gezegd is het oplossen van de EMC problematiek in stedelijke gebieden nagenoeg niet te doen. Daarom die absurde raming.
Dan is 2 miljard euro voor 3kV veel schappelijker
Komt dat door alle kunstwerken die aangepast moeten worden (vrije ruimte etc)?ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Nee de raming voor 25kV is 150 miljard euro, dus daar gaan we niet aan beginnen.
De rest ben ik het met je eens.
Bij lange na nietBrent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Ben het wel met je eens dat je kwa snelheid niets toevoegd tov AMS<>BER en dan de aftakking bij Hannover (of Osnabruck?) nemen. Maar spoor is voor mij niet alleen een kostenplaatje, ook een klimaatding: vliegtuigen moeten gewoon weg. Nu. En niet alleen voor Randstedelingen leuk zijn.
De Lelylijn zou zich met 25.000 a 30.000 (nieuwe) reizigers per dag in 30 jaar ongeveer terugverdienen (bij een maximum investering van 9 miljard euro bij 200km/u).
En die reizigers prognose is al geinterpoleerd.
Voor 30 miljard zou je ca. 100.000 nieuwe reizigers moeten creëren om in 30 jaar (mogelijk) quitte te draaien.
Ik kan mij niet voorstellen dat er zoveel reizigers vanuit Amsterdam naar noord Europa vliegen.
Ben het wel eens dat het milieu aspect mee telt maar het moet wel ergens uit gefinancierd kunnen worden.
[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 31-01-2024 12:36 ]
Eens, al is die filosofie nog steeds niet van tafel.coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:05:
[...]
Die route over Hengelo is rechts van het label "Amsterdam" nog wel te zien als een 10k/dag lijn.
En inderdaad: spreiding, ook goed voor betrouwbaarheid van het dienstenaanbod door nog steeds aantrekkelijke omreisopties beschikbaar te hebben. De "alles over Arnhem" filosofie was na het afschieten van de HSL Oost wel van tafel (al moet wat mij betreft over Arnhem ook nog steeds serieus versneld worden).
Als die lijn vanuit Venlo eens dubbelsporig gemaakt wordt dan heeft deze ongeveer net zoveel potentie, en een betrouwbaardere alternatieve optie dan wat het nu is. Ze moeten inderdaad eens op meer paarden gaan wedden dan op 1, wat nu gedaan wordt.
Ja en dat alle (bestaande) stedelijke bebouwing/huizen binnen X meter van het spoor gecontroleerd en aangepast moet worden op EMC straling.cazzer22 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:33:
[...]
Komt dat door alle kunstwerken die aangepast moeten worden (vrije ruimte etc)?
De grootste onzekerheid zit hem in het doorlussen van de wapening in gebouwen, die moet 100% geleiden naar de aarde. Doet die dat niet dan ontstaat er instortingsgevaar, doordat de wapening op den duur kapot gaat door het EMC effect.
Waarom gaat dat in Duitsland dan goed?ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:39:
De grootste onzekerheid zit hem in het doorlussen van de wapening in gebouwen, die moet 100% geleiden naar de aarde. Doet die dat niet dan ontstaat er instortingsgevaar, doordat de wapening op den duur kapot gaat door het EMC effect.
Daar is alles al decennia 25kV dacht ik...
Je zou hopen dat men na de conclusie 'NS heeft net nieuw monocourant materieel gekocht' in ieder geval in de volgende aanbesteding rekening gaat houden met 3kV, maar ik heb er een hard hoofd in.ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:14:
[...]
Dan is 2 miljard euro voor 3kV veel schappelijkeren zelfs dat ligt nu in de ijskast.
Dus dan het project in 2040 opnieuw de ijskast in.
Afaik heeft men er door de lagere frequentie (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland etc. zitten op 15kV 16 2/3Hz) daar veel minder last van.hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:46:
[...]
Waarom gaat dat in Duitsland dan goed?
[ Voor 26% gewijzigd door silverball op 31-01-2024 12:48 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ik ziet liever 8-10u in een trein (en dat doet ik ook weleens, onlangs nog een weekje naar Marseille geweest) dan 1u in een easyjet, 3 uur tevoren aanwezig, aan beide kanten ook nog eens zeker een uur OV, etc. Inderdaad, met die Fermarntunnel is Scandinavie opeens best wel dichtbij.coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Als vanaf 2030 de Fehmarnbelttunnel er ligt en vanaf 2040 een doorgetrokken Lelylijn, dan wordt Amsterdam - Kopenhagen in ca. 4:30 uur overstapvrij aangeboden. Ieder zijn meug, maar dan kijk ik liever 4:30 uur uit het raam naar buiten, lees een boekje en haal een hapje en drankje bij het restauratierijtuig dan dat ik met een auto 8 uur sturend moet opletten op anderen om mij heen.Zit je ook niet met een auto die je in de stad kwijt moet zien te raken.
En ik zie tegen die tijd een directe trein Brussel - Stockholm als haalbaar die je dan in 7:15 uur vanaf Amsterdam naar Stockholm brengt. Lijkt me echt dat je een aanzienlijk deel van de vliegtuigpassagiers de trein kunt laten nemen dan. Misschien blijven er nog wel vluchten Amsterdam - Stockholm, maar minder in plaats van meer.
Alsnog zit er denk ik meer brood (voor de Brusselaars) in een verbinding over Keulen/Hamburg, nauwelijks minder direct dan via A'dam, en heeft het grote voordeel dat het er al ligt. Die lijn door ons land is dan ook vooral voor Nederlanders of in een breder plaatje van voldoende mogelijkheid tot netwerkspreiding. Zou binnen een Europese HSL operator logisch zijn, maar helaas klinkt dat als verre toekomstmuziek
Wat @silverball zegt en als je het al hebt dan is de bebouwing erop voorbereid.hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:46:
[...]
In Nederland is alles op 1500V gelijkspanning ingericht, 3kV gaat toevallig ook goed maar 25kV wisselspanning is een heel ander iets.
Op dit moment: ja. Maar als Amsterdam - Bremen als HSL is aangelegd en de ellende die op de HSL Zuid is aangericht hersteld is dan is daarlangs de snelste route. Maar ik zie verbindingen niet alleen via één route lopen. Brussel - Stockholm zou (als er capaciteit in het Roergebied is) alternerend via Amsterdam en Keulen kunnen lopen. Vanaf de Randstad heb je dan alternerend een HSL Amsterdam - Hamburg - Stockholm en Amsterdam - Hamburg - Berlijn (waarbij je in Hamburg de overstap kunt maken naar Stockholm of Berlijn als je geen rechtstreekse trein kon pakken). Het HSL net moet verschillende verbindingen aanbieden, niet iedereen die instapt heeft dezelfde bestemming. Mensen kunnen mikken op een directe verbinding of kiezen voor een overstap - zolang de frequentie, betrouwbaarheid en snelheid maar in orde komen.Brent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:50:
[...]
Ik ziet liever 8-10u in een trein (en dat doet ik ook weleens, onlangs nog een weekje naar Marseille geweest) dan 1u in een easyjet, 3 uur tevoren aanwezig, aan beide kanten ook nog eens zeker een uur OV, etc. Inderdaad, met die Fermarntunnel is Scandinavie opeens best wel dichtbij.
Alsnog zit er denk ik meer brood (voor de Brusselaars) in een verbinding over Keulen/Hamburg, nauwelijks minder direct dan via A'dam, en heeft het grote voordeel dat het er al ligt. Die lijn door ons land is dan ook vooral voor Nederlanders of in een breder plaatje van voldoende mogelijkheid tot netwerkspreiding. Zou binnen een Europese HSL operator logisch zijn, maar helaas klinkt dat als verre toekomstmuziek
Wij hebben bij de gelijkspanningsclub weer een heel ander probleem opgelost, namelijk: zwerfstromen. Daarom zijn onze spoorstaven geïsoleerd, bij AC speelt dit probleem nauwelijks.ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:56:
[...]
Wat @silverball zegt en als je het al hebt dan is de bebouwing erop voorbereid.
In Nederland is alles op 1500V gelijkspanning ingericht, 3kV gaat toevallig ook goed maar 25kV wisselspanning is een heel ander iets.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
https://pzh.notubiz.nl/do...envoorstel+verlenging+DMG
We zullen gaan zien...
Die lijn AMS<>BER gaat er sowieso komen, en gegeven dat is nog een spoor via Groningen inderdaad misschien niet de meest financieel rendabele (kan mij geen reet schelencoyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Op dit moment: ja. Maar als Amsterdam - Bremen als HSL is aangelegd en de ellende die op de HSL Zuid is aangericht hersteld is dan is daarlangs de snelste route. Maar ik zie verbindingen niet alleen via één route lopen. Brussel - Stockholm zou (als er capaciteit in het Roergebied is) alternerend via Amsterdam en Keulen kunnen lopen. Vanaf de Randstad heb je dan alternerend een HSL Amsterdam - Hamburg - Stockholm en Amsterdam - Hamburg - Berlijn (waarbij je in Hamburg de overstap kunt maken naar Stockholm of Berlijn als je geen rechtstreekse trein kon pakken). Het HSL net moet verschillende verbindingen aanbieden, niet iedereen die instapt heeft dezelfde bestemming. Mensen kunnen mikken op een directe verbinding of kiezen voor een overstap - zolang de frequentie, betrouwbaarheid en snelheid maar in orde komen.
Het is vervelend dat Nederland en België nauwelijks een interne markt voor HSL hebben, vanuit hier bezien ga je altijd tekort kijken dan wat logisch is voor HSR. Belgie is er met Brussel echter uitstekend in geslaagd een HSR hub te hebben, en dat gaan we nooit voor elkaar krijgen voor een Nederlandse stad. Evengoed, baanvaksnelheden mogen buiten de randstand wel eens even rapido naar de 200 gaan. Amsterdam <> Groningen en Amsterdam<>Maastricht moet gewoon kunnen in 1,5uur, verdorie.
Bron: Duitse spoorweg zoekt beheerder voor 30 jaar oude Windows-softwareDe Duitse spoorweg plaatste een opvallende vacature online. In de jobomschrijving werd gezocht naar een beheerder met verstand van MS-DOS en Windows 3.11. MS-DOS is een van de eerste besturingssystemen voor consumententoestellen en werd al uitgebracht in 1975.
Aan de digitale infrastructuur van de spoorwegen lijkt er over het algemeen niet veel te zijn veranderd sinds de komst van deze infrastructuur en nu. Dat toont een vacature van de Duitse spoorweg aan. Specifiek wordt de kandidaat verwacht kennis te hebben van MS-DOS en Windows 3.11.
Om kennis te hebben van deze besturingssystemen zal de geschikte kandidaat al de nodige levenservaring achter de rug moeten hebben. MS-DOS introduceerde namelijk in 1975, terwijl Windows 3.11 in 1993 het levenslicht zag.
1 taak tegelijk, 8MB RAM
De digitale infrastructuur van de Duitse spoorweg lijkt dus ook al aardig op leeftijd te zijn en nog uit een andere realiteit te komen. Zo is MS-DOS bijvoorbeeld alleen geschikt om één programma tegelijk te draaien. Nu draaien we tijdens een werkdag eenvoudig vier programma’s tegelijk op onze laptops. Verdere specificaties vertellen dat de systemen draaien op 166MHz-processoren en beschikken over slechts 8MB aan RAM-geheugen.
De vacature zou inmiddels offline zijn. Een X-gebruiker vond de vacature wel opvallend genoeg om een screenshot van de inhoud te delen. De gebruiker weet dat het achterliggende bedrijf de displays op stations onderhoudt voor bijna heel Duitsland.
Foto van je werkplek:

Je moet er wel snel bij zijn want ik kreeg net een telefoontje uit 1990, dat ze hun werkplek a.s.a.p terug willen hebben....
Virussen? Scan ze hier!
Voorlopig is het blijkbaar voor KLM nog lonend om 2x per dag direct heen en weer te vliegen naar Linköping wat nog dichterbij is dan Stockholm. (Doe het zelf 2-3x per jaar)Brent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Mensen ga je niet zomaar uit het vliegtuig krijgen.
15 kV, maar ook in Frankrijk en alle andere plekken waar ze 25 kV hebben gaat dat gewoon goed als je bij de bouw er rekening mee houdt.hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:46:
[...]
In feite is ombouw naar 25 kV een volledige nieuwbouw.
Je zult ook (bijna) overal de beveiliging en detectie moeten vervangen. ATB-EG en spoorstroomlopen werken niet meer.
Die 2 miljard van de 3kV ombouw moet zich toch wel terugverdienen. Je kunt vrij doorrijden naar België met al je materieel, minder verliezen in de bovenleiding. Je moet alleen niet alles in een jaar willen ombouwen.
Signatures zijn voor boomers.
De ICE-L gaat Amsterdam - Berlijn rijden, maar het is een echte IC route met veel kleine stadjes waar gestopt moet worden. Zelfs als je die deels overslaat is het tot voorbij Hannover allemaal traag spoor wat er ligt en is er geen zicht op serieuze versnelling.Brent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Die lijn AMS<>BER gaat er sowieso komen, en gegeven dat is nog een spoor via Groningen inderdaad misschien niet de meest financieel rendabele (kan mij geen reet schelen).
Even in Maps gekeken voor Brussel-Bremen (omdat je naar Hamburg daar toch langs reist):Brent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:15:
Zo op de kaart kijkend denk ik dat voor Brusselaars die verbinding via Amsterdam eigenlijk eerder langzamer is dan via Keulen, maar misschien minder druk en daarom toch interessant.
- Brussel-Noord - Keulen is 1:41 uur, Keulen - Bremen is 3:06 uur. Zou je het als directe verbinding aanbieden kom je op bijna 5 uur.
- Brussel-Midi - Schiphol is 1:34 uur, Schiphol - Groningen een uur, Groningen - Oldenburg 0:30 uur, Oldenburg - Bremen 0:20 uur. Totaal zou dan circa 3:30 uur reistijd uitkomen.
De keuze om Amsterdam als eindpunt van een HSL te nemen, in plaats van Amsterdam als stad aan een corridor Brussel - Hamburg (en verder, beide kanten op) is volgens mij funest. Je zult inderdaad niet puur op Nederlandse reizigers moeten leunen om een HSL investering te rechtvaardigen, maar moet kijken of de lijn als aantrekkelijke doorgaande verbinding voor langere treindiensten bruikbaar is. Ik ben ervan overtuigd dat een doorgetrokken HSL veel potentie heeft om buitenlandse doorreis-reizigers tussen Hamburg en Brussel (en verder beide kanten op) een aantrekkelijke route te bieden, en als de lijn onder open access beschikbaar is zal men maar wat graag treinen er overheen jagen.Brent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:15:
Het is vervelend dat Nederland en België nauwelijks een interne markt voor HSL hebben, vanuit hier bezien ga je altijd tekort kijken dan wat logisch is voor HSR. Belgie is er met Brussel echter uitstekend in geslaagd een HSR hub te hebben, en dat gaan we nooit voor elkaar krijgen voor een Nederlandse stad. Evengoed, baanvaksnelheden mogen buiten de randstand wel eens even rapido naar de 200 gaan. Amsterdam <> Groningen en Amsterdam<>Maastricht moet gewoon kunnen in 1,5uur, verdorie.
Amsterdam zal vanuit Aken / Eindhoven echt een eindbestemming zijn (qua HSL). Maar vanuit Brussel is doortrekken naar Hamburg een prima aanvulling, en net als dat Schiphol qua succes meelift op vluchtaanbod door overstappers kan de HSL-Zuid qua succes gaan meeliften op extra reizigers als er een doorreis-optie komt.
- geluidelijke uitfasering 1,5kV
- internationale corridors 25kV
- per lijn / gebied kijken of 25kV haalbaar is of dat 3kV prima is
Lelylijn is als 25kV kandidaat een no-brainer.
Hanzelijn is IIRC al voor 25kV voorbereid, maar dan wordt het een grotere puzzel wanneer je de Flevolijn naar 25kV brengt en hoe je het voor elkaar zou moeten krijgen om vanaf Almere met 25kV bij de HSL-Zuid te raken. Viersporig OV-SAAL (2x 3kV en 2x 25kV) zou wellicht kunnen, maar ik zie daar de problemen wel liggen bij wissels e.d. Je zou de 25kV sporen van Almere naar Hoofddorp van de niet-25kV sporen gescheiden moeten zien te krijgen. Misschien is de IJmeertunnel of een nieuw spoortracé langs de A1 wel een optie.
Oke, oke, alleen Noord-Nederland en de Lelylijn naar 25kV dan maar eerst?
Ik ben waarschijnlijk te optimistisch, maar denk dat er nog steeds in mijn lifetime een heuse HST rijdt die niet in fokking Apeldoorn stopt...coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:43:
[...]
De ICE-L gaat Amsterdam - Berlijn rijden, maar het is een echte IC route met veel kleine stadjes waar gestopt moet worden.
Helemaal eens, maar als er al geen echte HSL naar Berlijn af kan, dan zie ik het niet rooskleurig in voor HSL via Groningen naar Bremen en verder. Als dat eerste lukt, zou een ~200km/u boemel voor het tweede misschien ook wel acceptabel zijn.coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:43:
[...]
De keuze om Amsterdam als eindpunt van een HSL te nemen, in plaats van Amsterdam als stad aan een corridor Brussel - Hamburg (en verder, beide kanten op) is volgens mij funest. Je zult inderdaad niet puur op Nederlandse reizigers moeten leunen om een HSL investering te rechtvaardigen, maar moet kijken of de lijn als aantrekkelijke doorgaande verbinding voor langere treindiensten bruikbaar is. Ik ben ervan overtuigd dat een doorgetrokken HSL veel potentie heeft om buitenlandse doorreis-reizigers tussen Hamburg en Brussel (en verder beide kanten op) een aantrekkelijke route te bieden, en als de lijn onder open access beschikbaar is zal men maar wat graag treinen er overheen jagen.
Amsterdam zal vanuit Aken / Eindhoven echt een eindbestemming zijn (qua HSL). Maar vanuit Brussel is doortrekken naar Hamburg een prima aanvulling, en net als dat Schiphol qua succes meelift op vluchtaanbod door overstappers kan de HSL-Zuid qua succes gaan meeliften op extra reizigers als er een doorreis-optie komt.
Het voordeel van de route over Groningen: leegte tussen de steden, en niet elke 50km een 100k inwoner stadje. Hierdoor kun je snelheid halen en langer vasthouden terwijl je met weinig stops veel inwoners bereikt. Ook zal het makkelijker en goedkoper zijn om een spoorlijn naast een snelweg of bestaand spoor door de leegte te leggen dan door meer bebouwd gebied.Brent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Helemaal eens, maar als er al geen echte HSL naar Berlijn af kan, dan zie ik het niet rooskleurig in voor HSL via Groningen naar Bremen en verder. Als dat eerste lukt, zou een ~200km/u boemel voor het tweede misschien ook wel acceptabel zijn.
Dus de redenatie "als het voor de route over Osnabrück al niet lukt" draai ik hem om: als er een route is die voordeliger qua aanleg is, waarmee meer op Vmax gereden kan worden en die beter in doorgaande internationale verbindingen is op te nemen, laten we daar dan z.s.m. op inzetten. En dat lijkt mondjesmaat ook te gebeuren gezien de moties in de TK om budget Lelylijn vast te houden en om de Lelylijn naar het TEN-T (uitgebreide) kernnetwerk te brengen.
En ja, de route over Osnabrück moet ook zeker versneld worden! Meerdere opties van A naar B maakt het hele net beter bruikbaar. Laat de concurrentie op internationale verbindingen maar komen.
De route Amsterdam - Groningen - Bremen moet nog aangelegd worden en kan het best direct als volwaardige 320km/u HSL aangelegd worden zodat het deel van een zwaarder gebruikte internationale passagiers corridor wordt (naar Scandinavië, naar Berlijn, Baltische Staten), en door die extra treinen / reizigersaantallen rendabeler wordt dan wanneer hij als 200km/u "boemellijn" aangelegd wordt. Gescheiden nieuw HSL spoor van Hoofddorp via Schiphol tot aan Lelystad (waar de Lelylijn formeel begint) als doorgetrokken HSL Zuid is hierbij ook wenselijk, zo raak je de OV-SAAL flessenhalzen ook kwijt (al die stations zonder passeermogelijkheid). Maak een mooi nieuw HSL station onder Schiphol met 4 perrons naast het oude station. Dan zul je inderdaad wel naar de 25-30 miljard gaan voor Hoofddorp - Bremen/Hamburg.
Niet vervelend bedoeld, maar je hebt iets teveel Cities Skylines gespeeld...coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:09:
Gescheiden nieuw HSL spoor van Hoofddorp via Schiphol tot aan Lelystad (waar de Lelylijn formeel begint) als doorgetrokken HSL Zuid is hierbij ook wenselijk, zo raak je de OV-SAAL flessenhalzen ook kwijt (al die stations zonder passeermogelijkheid). Maak een mooi nieuw HSL station onder Schiphol met 4 perrons naast het oude station.
Als er al iets bij Schiphol komt dan een doorgetrokken noord-zuid lijn, project Zuidas-dok is al een bodemloze put zonder aparte HSL erbij (waar dan)?
Er komt helemaal geen HSL naar Groningen, hooguit wat lapwerk en 160/200 km/h. Voor meer is gewoon geen geld.
Mooi spelhoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:20:
[...]
Niet vervelend bedoeld, maar je hebt iets teveel Cities Skylines gespeeld...
Laat de overheid gewoon geld vrijmaken om de nodige zaken uit te voeren. OV-SAAL was een mooi plan voor: uitgekleed en een halfbakken resultaat. Op Schiphol is een capaciteitsprobleem, in plaats van een metrolijn doortrekken kun je ook vanaf Hoofddorp de HSL gescheiden doortrekken door Schiphol om meer internationale treinen via Schiphol te laten rijden. Zeker als er straks doorgereden kan worden naar Bremen en er meer concurrentie mogelijk is weet ik niet of de metrolijn doortrekken beter is dan gescheiden HSL spoor doortrekken.hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:20:
Als er al iets bij Schiphol komt dan een doorgetrokken noord-zuid lijn, project Zuidas-dok is al een bodemloze put zonder aparte HSL erbij (waar dan)?
Er komt helemaal geen HSL naar Groningen, hooguit wat lapwerk en 160/200 km/h. Voor meer is gewoon geen geld.
En die HSL over Groningen zie ik er wel komen, de afgelopen jaren gaan er steeds meer handen op elkaar voor die lijn en ook buiten Nederland is men steeds positiever.
Over hoeveel passagiers heb je het dan? Het wordt pas interessant als je enkele (tien)duizenden reizigers per dag de trein in kan krijgen maar die bestemmingen. Zoveel reizen er in verhouding ook weer niet naar noord Europa.Telin schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Voorlopig is het blijkbaar voor KLM nog lonend om 2x per dag direct heen en weer te vliegen naar Linköping wat nog dichterbij is dan Stockholm. (Doe het zelf 2-3x per jaar)
Mensen ga je niet zomaar uit het vliegtuig krijgen.
En er gaat geen enkele politicus zichzelf branden zoveel miljarden te investeren als er geen enkele prognose kan voorspellen dat je die aantallen kan vinden.
Sterker nog, Utrecht - Arnhem heeft relatief veel reizigers, is "slechts" 50km en het kost ca. 12,5 miljard euro om die lijn te verdubbelen. En zelfs die reizigers aantallen zijn geen reden om dat geld te investeren...
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 31-01-2024 16:46 ]
Het is niet voor niets dat een A380 niet van de grond komt (pun intended), met kleine flexibele toestellen kan je een bestemming met een paar honderd reizigers per dag winstgevend maken. Dat gaat je met een HSL nooit lukken, zeker niet als je moet overstappen.ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:45:
Over hoeveel passagiers heb je het dan? Het wordt pas interessant als je enkele (tien)duizenden reizigers per dag de trein in kan krijgen maar die bestemmingen.
Blijkbaar durft Deutsche Bahn Presse die prognose wel aan, daar ze Amsterdam - Groningen - Bremen als een 10k reizigers / dag verbinding voor 2050 hebben ingetekend in hun study.ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Over hoeveel passagiers heb je het dan? Het wordt pas interessant als je enkele (tien)duizenden reizigers per dag de trein in kan krijgen maar die bestemmingen. Zoveel reizen er in verhouding ook weer niet naar noord Europa.
En er gaat geen enkele politicus zichzelf branden zoveel miljarden te investeren als er geen enkele prognose kan voorspellen dat je die aantallen kan vinden.
Sterker nog, Utrecht - Arnhem heeft relatief veel reizigers, is "slechts" 50km en het kost ca. 12,5 miljard euro om die lijn te verdubbelen. En zelfs die reizigers aantallen zijn geen reden om dat geld te investeren...
Wat betreft Utrecht-Arnhem: na Arnhem loop je overigens vast in het Roergebied, wilde NS maar wat graag een ICE Berlijn langs laten lopen, maar dat zag Duitsland niet zitten:
Of de route via Arnhem mogelijk is, valt te bezien. Het is in elk geval in het dienstregelingsplan Deutschlandtakt niet voorzien. “Er is tussen Oberhausen, Mülheim en Hamm ook geen capaciteit aanwezig” zegt een woordvoerder van het Duitse Ministerie. Bovendien stellen de Duitsers dat ook de capaciteit tussen Berlijn en het Ruhrgebied een probleem is. Onze oosterburen realiseren straks meer snelle treinen tussen Berlijn en het Ruhrgebied, en daarbovenop zijn er geen treinpaden voor andere snelle treinen.
Duitsers die HSR neerleggen naar Groningen, ik geloof het zodra ik het zie. Nederland idem eigenlijk
De vraag is of Europese overheden vluchtjes <500km gewoon gaan verbieden, en zoiets lijkt me realistisch. Volgens mij kom je dan zo aan die passagiers.
Een HSL heeft dan weer het voordeel dat een trein vol kan zitten met reizigers met diverse bestemmingen: mensen naar o.a. Berlijn, Stockholm, Oslo, Kopenhagen, Hamburg, Bremen en Warschau kunnen allemaal in Amsterdam instappen en, als de trein alternerend Stockholm en Berlijn aandoet, overstappen te Hamburg, Kopenhagen of Berlijn. Als je dat met allemaal kleine vliegtuigen wilt verbinden gaat er iets niet goed volgens mijhoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:50:
[...]
Het is niet voor niets dat een A380 niet van de grond komt (pun intended), met kleine flexibele toestellen kan je een bestemming met een paar honderd reizigers per dag winstgevend maken. Dat gaat je met een HSL nooit lukken, zeker niet als je moet overstappen.
De Lelylijn heeft een prognose van 26.000 nieuwe reizigers per dag gekregen en is al nagenoeg niet rendabel over 30 jaar afgeschreven. Dus 10.000 doet al helemaal niks met een businesscase. Ja misschien als je die over 50 of 100 jaar afschrijft maar geen enkele politicus gaat daarvoor tekenen in het huidige klimaat.coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:54:
[...]
Blijkbaar durft Deutsche Bahn Presse die prognose wel aan, daar ze Amsterdam - Groningen - Bremen als een 10k reizigers / dag verbinding voor 2050 hebben ingetekend in hun study.
Wat betreft Utrecht-Arnhem: na Arnhem loop je overigens vast in het Roergebied, wilde NS maar wat graag een ICE Berlijn langs laten lopen, maar dat zag Duitsland niet zitten:
[...]
Moet er niet aandenken wat de obligatie rente voor 50 of 100 jaar is
Dan pakt het gros de auto, de trein wint het zelden in tijd en kosten. Zie alleen toekomst voor directe lijnen tussen hoofdsteden, een overstap van 20 minuten op bijv. Frankfurt is vragen om ellende.Brent schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:56:
De vraag is of Europese overheden vluchtjes <500km gewoon gaan verbieden, en zoiets lijkt me realistisch. Volgens mij kom je dan zo aan die passagiers.
Laten we eerst maar eens het hoofdnet in de Randstad en Brabant op orde brengen, dat lijkt me veel zinvoller.
[ Voor 26% gewijzigd door hoevenpe op 31-01-2024 17:25 ]
Denk dat de 10k/dag (als ik de illustratie goed lees) erg conservatief is voor een HSL corridor die enerzijds Londen / Parijs / Brussel / Randstad en aan de andere kant naar Scandinavië, Noord-Duitsland, Polen en de Baltische Staten heeft. Niet elke verbinding zal primair langs deze route lopen (Parijs - Warschau zal eerder via Frankfurt lopen), maar voor aardig wat reizigers kan dit een aantrekkelijk alternatief voor vliegen of autorijden betekenen.ArcticWolf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:11:
[...]
De Lelylijn heeft een prognose van 26.000 nieuwe reizigers per dag gekregen en is al nagenoeg niet rendabel over 30 jaar afgeschreven. Dus 10.000 doet al helemaal niks met een businesscase. Ja misschien als je die over 50 of 100 jaar afschrijft maar geen enkele politicus gaat daarvoor tekenen in het huidige klimaat.
Moet er niet aandenken wat de obligatie rente voor 50 of 100 jaar is
En ja, als de politiek er een boemellijntje van maakt ontstaat er een ander speelveld en zal reizen over Amsterdam onaantrekkelijk zijn. Dan is die 10k reizigers / dag realistischer.
En nee, ook niet iedereen zal overstappen van vliegtuig naar trein, maar neem het eerder aangehaalde voorbeeld van Linköping: dat zou een stad zijn die als stop door de directe trein Brussel - Stockholm aangedaan wordt en een reistijd met Amsterdam van zo'n 6:10 uur zou kunnen krijgen. Dat is helemaal geen gek alternatief voor vliegen dan (en is vele malen per dag mogelijk). En dat @hoevenpe dan liever de auto pakt: prima, heb je wel minimaal 13 uur sturen voor de boeg.
Niet mijn woorden verdraaien...coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:42:
Dat is helemaal geen gek alternatief voor vliegen dan (en is vele malen per dag mogelijk). En dat @hoevenpe dan liever de auto pakt: prima, heb je wel minimaal 13 uur sturen voor de boeg.
Het ging over vluchten tot 500km, dat is goed te rijden.
Stockholm doe je gewoon met het vliegtuig.
Voor overstappen in Parijs rekent SNCF ook steevast minstens een uur (de Lyon en Nord perrons liggen nogal uit elkaar op Parijs Centraalhoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:18:
[...]
Dan pakt het gros de auto, de trein wint het zelden in tijd en kosten. Zie alleen toekomst voor directe lijnen tussen hoofdsteden, een overstap van 20 minuten op bijv. Frankfurt is vragen om ellende.
Maar mensen die naar Stockholm of Berlijn met de auto gaan? Jongeren vertellen mij dat auto's is van voor hun tijd is, alleen bejaarden rijden nog grote afstanden
Zal ik iets verklappen? Dat kan allemaal, tegelijkLaten we eerst maar eens het hoofdnet in de Randstad en Brabant op orde brengen, dat lijkt me veel zinvoller.
Oké oké, dat heb je niet exact zo gezegdhoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:28:
[...]
Niet mijn woorden verdraaien...![]()
Maar goed, ik vind afstand nou niet echt een maatstaf om wel / niet vliegen te bepalen - er gaat geen enkele prikkel vanuit om de bestaande situatie te verbeteren én het weegt niet mee of er op die afstand een HSL of juist een stoomtrein rijdt (en nee, niet met plaatjes van stroomlijnloks komen!
Klikbaar
[ Voor 5% gewijzigd door coyote1980 op 31-01-2024 18:47 ]
500 plus ou moins, kan ook 700,800 worden. 500km zit op het randje, maar als ik met de trein kan, waarom zou ik dan rijden?hoevenpe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:28:
[...]
Niet mijn woorden verdraaien...![]()
Is er vanuit de provincie toch geld gealloceerd voor deze dingen? Ik meen me te herinnen dat Qbuzz klaagde dat ze het financiele plaatje zelf niet konden halen.AW_Bos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:14:
Ik denk dat het niet heel lang meer zal duren voordat we te horen krijgen wat er in de toekomst op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen gaat rijden. Ik heb sterke verwachting voor de Stadler Flirt uit de uitgeschreven tender omdat deze trein bewezen is, en snel geleverd kan worden, wat ook essentieel is volgens deze brief (van @zeef ).
https://pzh.notubiz.nl/do...envoorstel+verlenging+DMG
We zullen gaan zien...
Daarbuiten, er is te klagen over de plannen voor de Lelylijn en dat het Randstad/Brabant netwerk de upgrade beter kan gebruiken. Maar het wordt toch ook als mogelijkheid gezien om stedelijke groei in de noorder regio te promoten hoop ik. Wat is eigenlijk het kosten plaatje verschil om het HSL vs niet HSL te doen? (hsl altijd wel fijn hoor
Hoeveel systemen wil je in een klein land en welk probleem tracht je op te lossen? We hebben dan ook nog de diesellijnen. 3kV is okey-ish en enorm veel goedkoper en sneller in te voeren. De plekken waar je echt wat aan 25kV hebt is het niet in te passen (Utrecht Centraal).coyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:45:
Wat 25kV betreft: het lijkt mij zinvol om een plan te hebben met als uitgangspunten:
- geluidelijke uitfasering 1,5kV
- internationale corridors 25kV
- per lijn / gebied kijken of 25kV haalbaar is of dat 3kV prima is
Ik denk dat je me verkeerd gelezen hebt. Ik zeg twee dingencoyote1980 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:51:
<>
Deze moet je even uitleggen, laten we niet onze internationale verbindingen op orde brengen, want jij bent met vakantie gegaan en zag dat het met de trein wel erg lastig was om internationaal te reizen...
<>
1) Ik zou graag een EU netwerk van treinen hebben, zoals de luchtvaart en ook een BlaBlaCar en Flixbus dat aanbieden. Boekbaar en werkend.
2) Dat het er op het spoor niet is, komt volgens mij omdat het allemaal nationale projecten zijn die het verder zal roesten.
Ik probeer echt dingen per spoor te doen ipv auto of vliegtuig, omdat ik HSL lijnen gaaf vind en een enorm ontspannen manier van reizen. Maar door alle oorlogen van vroeger in Europa sluiten de spoornetten slecht aan, Portugal en Spanje zijn daarvan een prima voorbeeld.
Dus ik zeg, ja laten we juist de internationale verbindingen op orde brengen, maar ook dat het nu een onwerkbaar systeem is. Vertrekstaten van treinen in Spaans Baskenland zijn overigens hilarisch onvindbaar of in het Euskish (en daar kan zelfs google translate weinig mee haha).
Maar wel leuk om te doen, HSL naar Hendaye, dan lightrail door Spanje op zoek naar een aansluitng zonder ALSA bus. Gedaan dit jaar, echter: Wil je oversteken naar Portugal per trein, nope.
Luxemburg is echt lastig (maar daar wil je eigenlijk ook niet heen dus dat snap ik wel).
Wel las ik vandaag op het AD een initiatief https://locomocheap.nl/ waar ik de komende dagen eens mee ga spelen.
Er mist regie, en gezien de kosten van spoorwegen snap ik ook wel dat de EU daar voorzichtig mee is. Maar als ik het goed heb zitten er ook forse subsidies op en dan zou wat regie ook wel weer wenselijk zijn, dat lijnen over landsgrenzen ook werkelijk aansluiten, veiligheidssystemen gelijk getrokken worden, voltages, spoorbreedte, Railtalk (ja rEngels dus - oh oh oh dat gaat het nooit worden).
Ik ben voor, maar er is geen netwerk nu.
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 31-01-2024 21:49 . Reden: -t typo ]
1) Beide treinen waren schoon!
2) Er was een controle op de kaartjes
er at iemand in de rein een patat speciaal van Smullers, due uien zijn echt 3 weken oud zo te ruiken
Ik heb het poortnummer van het uit checken genoteerd mocht het nodig zijn omdat dat systeem off-line zou werken > Ik krijg bij uitchecken altijd (?) een melding op mijn telefoon dat het station uit ben, ik ga het nu even volgen weer.
Liefst 1 systeem (25kV), maar ik denk dat dat niet haalbaar is. Realistischer zal vermoedelijk zijn decennialang 2 of zelfs 3 systemen:silverball schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Hoeveel systemen wil je in een klein land en welk probleem tracht je op te lossen? We hebben dan ook nog de diesellijnen. 3kV is okey-ish en enorm veel goedkoper en sneller in te voeren. De plekken waar je echt wat aan 25kV hebt is het niet in te passen (Utrecht Centraal).
- 25kV waar internationale treinen kunnen rijden en de aanleg van 25kV enigzins haalbaar is.
- 25kV waar je geen internationale treinen verwacht maar de aanleg van 25kV vrij goed te doen is.
- 1,5kV en/of 3kV voor de rest.
- Toch delen spoornet op 1,5kV houden en daar het 1,5kV materieel oprijden
- Spoorbedrijven de tijd geven om hun materieel voor 1,5kV én 3kV multimodaal geschikt te maken en na "operatie 3kV" op 3kV te gaan rijden
Maar goed, ik denk dat van de diesellijnen Noord-Nederland en de Lelylijn een prima 25kV eiland gemaakt kan worden. Zoveel mogelijk naar deze standaard toewerken waar haalbaar.
Ik snap wat je zegt en ben het er helemaal mee eens. De reiziger op één is meer dan een glimlach bij het kaartjes knippen in een trein die op tijd rijdt. Het is het hele proces standaardiseren en internationaliseren: van reisopties vinden, vervoersbewijzen regelen, rechten en aanspreekpunten bij vertragingen, the works. Daar kan de spoorsector inderdaad nog veel leren van de luchtvaartsector.franssie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:56:
[...]
Ik denk dat je me verkeerd gelezen hebt. Ik zeg twee dingen
1) Ik zou graag een EU netwerkt van treinen hebben, zoals de luchtvaart en ook een BlaBlaCar en Flixbus dat aanbieden. Boekbaar en werkend.
2) Dat het er op het spoor niet is, komt volgens mij omdat het allemaal nationale projecten zijn die het verder zal roesten.
Ik probeer echt dingen per spoor te doen ipv auto of vliegtuig, omdat ik HSL lijnen gaaf vind en een enorm ontspannen manier van reizen. Maar door alle oorlogen van vroeger in Europa sluiten de spoornetten slecht aan, Portugal en Spanje zijn daarvan een prima voorbeeld.
Dus ik zeg, ja laten we juist de internationale verbindingen op orde brengen, maar ook dat het nu een onwerkbaar systeem is. Vertrekstaten van treinen in Spaans Baskenland zijn overigens hilarisch onvindbaar of in het Euskish (en daar kan zelfs google translate weinig mee haha).
Maar wel leuk om te doen, HSL naar Hendaye, dan lightrail door Spanje op zoek naar een aansluitng zonder ALSA bus. Gedaan dit jaar, echter: Wil je oversteken naar Portugal per trein, nope.
Luxemburg is echt lastig (maar daar wil je eigenlijk ook niet heen dus dat snap ik wel).
Wel las ik vandaag op het AD een initiatief https://locomocheap.nl/ waar ik de komende dagen eens mee ga spelen.
Er mist regie, en gezien de kosten van spoorwegen snap ik ook wel dat de EU daar voorzichtig mee is. Maar als ik het goed heb zitten er ook forse subsidies op en dan zou wat regie ook wel weer wenselijk zijn, dat lijnen over landsgrenzen ook werkelijk aansluiten, veiligheidssystemen gelijk getrokken worden, voltages, spoorbreedte, Railtalk (ja rEngels dus - oh oh oh dat gaat het nooit worden).
Ik ben voor, maar er is geen netwerk nu.
En daarnaast doorpakken met standaardiseren van de infra en regels rond spoor: overal Engels toestaan als voertaal naast de nationale taal, overal ERTMS, dezelfde regels voor rijbevoegdheid. Alles gericht op het laten verdwijnen van landsgrenzen op dit vlak.
:strip_exif()/f/image/UCKkpfwkdclNCvPbU47WBnKc.jpg?f=fotoalbum_medium)