EDIT schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:55:
[...]
De borden kloppen, maar de machinist heeft in een poging om klantvriendelijk te zijn en het de collega's die het treinstel afkoppelen makkelijker te maken de trein verder doorgereden.
Hierdoor staat het tweede treinstel dat verder rijdt tussen de trappen in, zodat de reizigers vanuit de hal niet zo ver naar voren hoeven te lopen en niet proberen in te stappen in het verkeerde treinstel.
Maar dat is dus een probleem. Daarmee impliceer je namelijk dat degene die bepaalde dat deze boodschap op de borden moet komen, niets met de reizigers had? Wat raar dat er dan nergens een belletje gaat rinkelen, als er binnen de organisatie blijkbaar verschillen in mening ontstaan, partijen daarin ook nog eens "stug" vasthouden aan die mening en dus de prestatie als geheel om zeep helpen.... Dat wordt wel een beetje "see no evil, hear no evil, speak no evil".
Dit soort "taferelen" versterken dus mijn beleving dat NS heel erg druk is "met de operatie" en niet echt wakker ligt over hoe zoiets nou overkomt op de klant.
- NS medewerker informeert reizigers via de borden.
- Volgende NS medewerker moet een trein ontkoppelen en is het niet eens met de vorige medewerker en heeft dus "schijf" aan wat er op de borden staat. Deze man of vrouw weet het beter dan iedereen, ook wat beter is voor de reiziger.
- Volgende NS medewerker komt aanrijden met een trein, ziet "zijn mensen" ergens op het perron staan, negeert verder alle signalen en is alleen maar bezig om "zijn mensen" tot dienst te zijn door hem ff precies op de "juiste" plek te zetten voor..... niet de reiziger, maar "zijn mensen" (die gewoon op de verkeerde plek zijn gaan staan omdat ze het beter wisten dan iedereen).
Goed bedoelde puinhoop.
Extraxyz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:32:
Noppus heeft het denk ik niet over de bakborden maar over de letterborden die je op grotere stations tegenkomt. Die letters op de schermen komen wel overeen met waar die trein volgens de bakborden zou moeten stoppen, maar er zijn genoeg stations waar de (ervaren) machinist de bakborden negeert t.b.v. een gunstigere halteerpositie. In Eindhoven hoef je bijv. echt niet naar de letterborden te kijken, die komen nooit overeen.
Dat noemen we dus een niet functionerende organisatie. We zien het fout gaan, dag in dag uit.... maar iedereen houdt zijn bek, luistert bij voorkeur ook niet en doet net of hij het niet ziet.
Een "ervaren" machinist zou zijn werk moeten doen zoals men dat van hem verwacht. Als hij dan "een probleem" tegenkomt, dan kan hij dat natuurlijk intern aankaarten zodat men het probleem op kan lossen en de borden op een gegeven moment WEL kloppen. Hetzelfde voor de mensen op het perron. Als die elke dag signaleren dat de reizigersinformatie op de borden "onhandig" is... dan moet dat intern natuurlijk gewoon op tafel komen.
Als reiziger zijn de letterborden dus PRECIES het instrument dat NS je biedt om te bepalen waar je op het perron zou moeten gaan staan. Bakborden zijn voor machinisten en personeel op het perron. Die zijn bekend met de materie en weten dat een SLT8 waarschijnlijk met de cabine ergens bij bakbord 6 zal stoppen.
Ik val ook redelijk van mijn stoel, als ik dan hoor:
- Ja, die letterborden die kloppen eigenlijk heel vaak niet hoor, ligt eraan hoe
ervaren//eigenwijs de machinist is.
- Het is onze ervaring dat reizigers zich vaak niet verspreiden over het perron.
Zou er dan ergens iets van een verband zijn? Zou het kunnen.... dat reizigers op de plek staan waarop ze denken de meeste zekerheid te hebben om "goed" te staan? Dat het niet uitmaakt hoe
ervaren/eigenwijs de machinist is?
Misschien wel handig om erbij te vermelden: in mijn beleving stopt "mijn trein" voor de terugweg op Utrecht CS altijd wel "redelijk" zoals aangegeven. Tuurlijk, kan een paar meter schelen....
[
Voor 66% gewijzigd door
Verwijderd op 25-01-2024 11:04
]