Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 13
Acties:
  • 1.293.189 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:58:
[...]

En ik dacht dat VTIQ hard ging, QDEL nog veel harder. Wat is het nieuws, hebben ze een Corona middel gemaakt?
Ze hebben een antigen test gemaakt die zowel snel is (15 minuten) als accuraat. Dit was al bekend toen ik de aandelen kocht, maar afgelopen weekend hebben ze een goedkeuring gekregen van de FDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MaNdM schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:13:
[...]
Zeer netjes. Hoe heb je die precies uitgekozen?
magneetje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:40:
[...]
Nice! Een koersstijging van 232%! *O* Waarom heb je besloten dit aandeel te kopen op 90.01?
Bijna alle aandelen die ik bezit heb ik ontdekt met behulp van een nieuwsbrief met stock picks, dit is al eerder besproken in dit topic. Zo ook QDEL. Dit bedrijf vond ik interessant genoeg om een stukje van te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat ga ik hier niet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is het dus niet. En dat is een van de vele redenen waarom ik het niet deel. Ik wil niet de indruk wekken dat deze nieuwsbrief bovengemiddeld goede picks maakt of dat het blind koopadvies is.

Case in point: LK.

Feit is wel: zonder deze nieuwsbrief zou ik nooit van het aandeel QDEL gehoord hebben. En van SHOP. En van een hele hoop andere aandelen ook niet. Ook niet de middelmatige en ondergemiddelde aandelen.

Ik gebruik het vooral voor discovery. Dat een paar picks het achteraf uitmuntend deden, een paar slecht, en de rest gemiddeld, dat is wel te verwachten (zie ook: a random walk down wall street) en niet toe te schrijven aan de nieuwsbrief.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 12-05-2020 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Prima. Dan blijf ik ook bij mijn eerdere stelling: ik vind dit niet wezenlijk anders dan het kopen van een ETF met vergelijkbare spreiding. Daarmee koop je immers ook blind aandelen op basis van opname in een index, zonder die allemaal te hebben gegoogled. Met het verschil dat je met de ETF helemaal niets ziet van de performance van de individuele onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat heeft wel even geduurd. IB rekent al tijden negatieve rente over een EUR saldo vanaf 100k. Op dit moment 0,25% onder de benchmark, dus effectief -0.806%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:25:
[...]
Daarbij zijn er maar 2,7% van de huishoudens miljonair in NL. Dus moet 1 op de 6 vd groep al met een 100k te zitten daytraden op Binck om die 0,5% te zijn. Aangezien ook woning waarde in die 2,7% zijn er dus echt weinig mensen die 1) überhaupt 100k vrij hebben
Je hoeft echt geen miljonair te zijn om 100k investeerbaar vermogen te hebben. Maar andersom kan je wel redeneren dat iemand die nu 100k investeerbaar vermogen heeft, goed op weg is om ook miljonair te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

_the_crow_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:00:
Ik las laatst iemand die Luckin Coffee (op het oog) had. Lees net op Bloomberg ‘Luckin Coffee board terminated ceo and coo’. Gaat lekker daar. :N
Belangrijker nieuws is wie er voor in de plaats komen.
Luckin Coffee Announces Changes to Board of Directors and Senior Management
GlobeNewswire
11:10 AM ET
Luckin Coffee Inc. (the "Company") (NASDAQ: LK), today announced changes to its Board of Directors ("Board") and senior management, effective May 11, 2020.

During its ongoing internal investigation (the "Internal Investigation"), the Special Committee of the Board (the "Special Committee") has brought to the attention of the Board evidence that sheds more light on the fabricated transactions described in the press release issued by the Company on April 2, 2020. After considering such information, the Board has terminated Ms. Jenny Zhiya Qian and Mr. Jian Liu from the positions of the Chief Executive Officer and the Chief Operating Officer, respectively. The Board also demanded and received from Ms. Qian and Mr. Liu their resignations from the Board. In addition to Ms. Qian and Mr. Liu, since the beginning of the Internal Investigation, the Company has placed six other employees, who were involved in or had the knowledge of the fabricated transactions, on suspension or leave.

The Board has appointed Mr. Jinyi Guo, a director to the Board and a Senior Vice President of the Company, as the Acting Chief Executive Officer of the Company. The Board also announced the appointment of Mr. Wenbao Cao and Mr. Gang Wu as directors to the Board. Following the changes to the Board, the Compensation Committee of the Board currently consists of Mr. Sean Shao, Mr. Erhai Liu and Mr. Jinyi Guo, with Mr. Sean Shao serving as its chairman; the Nominating and Corporate Governance Committee of the Board currently consists of Mr. Wai Yuen Chong, Mr. David Hui Li and Mr. Jinyi Guo, with Mr. Wai Yuen Chong serving as its chairman; the composition of Audit Committee of the Board remains unchanged.

Mr. Wenbao Cao has served as Senior Vice President of the Company in charge of store operations and customer service since June 2018. Before joining the Company, Mr. Cao had over 23 years of experience at McDonald's China and served in various positions, including vice president and North regional manager at McDonald's China.

Mr. Gang Wu has served as Vice President of the Company in charge of strategic partnerships since March 2019, and has also been in charge of supply chain management since April 2020. Before joining the Company, Mr. Wu had over 26 years of experience in airline industry, including holding senior management positions at China United Airlines, China Eastern Airlines and Air China.

Following issuing the press release by the Company on April 2, 2020, the Company has been cooperating with and responding to inquiries from regulatory agencies in both the United States and China. The Company will continue to cooperate with the Internal Investigation and focus on growing its business under the leadership of the Board and current senior management.
---
Edit: Ah, zie ook ‘trading halt’ en geen prijs sinds vorige week.
Hoe bedoel je, sinds vorige week? Trading is al sinds 7 april halted.

[ Voor 79% gewijzigd door Zr40 op 12-05-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb even gekeken naar de site van IG... :X

https://www.ig.com/nl/professioneel
https://www.ig.com/nl/professionele-belegger

Hoe verkoop ik de MiFID 2 restricties als ongewenst aan mijn CFD klanten en haal ik ze over om de wettelijke beschermingen uit te schakelen om nog veel meer margin aan te mogen bieden... :X

Dan nog even inhoudelijk.
Lanfear89 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:19:
Nu is me echter niet duidelijk hoe ik uit kan vinden welke aandelen ik bij welke broker te verkrijgen zijn.
Een goede broker biedt op zijn minst alle aandelen aan die genoteerd zijn op de belangrijkste Europese en VS aandelenbeurzen. Je noemt zelf DEGIRO en Lynx (IB), daar kan je in principe vrijwel ieder aandeel verhandelen.
Ik richt me momenteel voornamelijk op Amerikaanse fondsen welke dividend uitkeren zoals bv Cornerstone. Kan iemand inzicht verschaffen waar en hoe ik dat kan vinden?
Cornerstone zegt mij dan weer niets, maar ik zou jou aanraden om het eenvoudig te houden en een goed gespreide dividend ETF met lage kosten te kopen. Bijvoorbeeld VHYL (een ETF van Vanguard met een TER van 0,29%), of een van de vele alternatieven.

[ Voor 59% gewijzigd door Zr40 op 12-05-2020 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:24:
[...]
Zolang je onder de £85.000.- blijft lijkt er een garantiestelsel te zijn, voor bedragen daarboven zoek je een andere broker.
Dat gaat over een cash saldo en effecten. (FSCS)

Wat @Longcat beweert is dat je helemaal geen effecten in handen hebt bij Trading212. Daar ben ik op zich ook wel benieuwd naar want na even vlug op de site te hebben gekeken zie ik dit ook niet duidelijk vermeld staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 13-05-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

11.6 en 11.7. Je bezit geen fractionele aandelen, je bezit afgeleide rechten.

11.2, 11.4 en 11.5 hadden net zo goed over CFD transacties kunnen gaan.

Verder: Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Hier staat ook o.a. dat je portefeuille wordt bewaard door Interactive Brokers: https://community.trading...eassurance-hopefully/2159
Dat is leuk voor je hele aandelen, maar niet relevant voor jouw fractionele posities, want die bestaan enkel in de administratie van Trading212.

Daarnaast zegt de keuze voor een solide bewaarder niets over de stabiliteit van Trading212 zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 13-05-2020 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Juist ja, ze hebben een vergunning en hebben een postadres in een bedrijvenverzamelgebouw, dus what could possibly go wrong? :+
JohanNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:01:
[...]
Maar laten we ook heel eerlijk zijn dat de kans op dat er zo'n doemscenario plaatsvind erg klein is en dat die fractionele aandelen voor velen eigenlijk een pluspunt is voor op de lange termijn vermogen op te bouwen.
Het maakt het vooral een heel stuk flexibeler voor beleggers die bijvoorbeeld maar een inleg van €1000 per maand kunnen/willen doen om gespreid mee te beleggen, die hebben met de fractionele aandelen ook een manier om zinvol te beleggen in losse aandelen en/of je kunt vrijwel je hele inleg gebruiken i.p.v. afhankelijk te zijn van de huidige koers en restanten te moeten opsparen voor de volgende maand.
Pardon? Ik leg normaliter minder per maand in dan dat en heb geen enkele moeite om losse aandelen te kopen zonder dat daar fracties aan te pas komen. Ik bezit zelfs AMZN.

Daarnaast is een klein beetje cash overhouden na aankoop ook geen enkel probleem. Reken maar eens uit hoe klein je vermeende nadeel is als je bij jouw inleg van maar 1000 euro per maand gemiddeld 50 euro saldo over houdt. Zelfs bij 100 euro per maand is dit nadeel verwaarloosbaar als je belegt voor de lange termijn.

[ Voor 86% gewijzigd door Zr40 op 13-05-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Meerdere maanden opsparen is precies hoe je dat doet. En ben je echt allergisch voor een cash saldo, dan koop je toch VWRL of een andere goede ETF, totdat je genoeg hebt verzameld om het gewenste aandeel te kopen.

Sowieso vind ik dat je niets te zoeken hebt in losse aandelen als je beleggingskapitaal dusdanig klein is dat je net één aandeel AMZN kan kopen. (Zeitgeist: dat is vandaag ongeveer 2000 euro.) Kies een goede ETF en overweeg losse aandelen pas wanneer je minimaal 10k hebt opgebouwd. Dat wil niet zeggen dat fractionele aandelen niet nuttig kunnen zijn, maar bij een groter kapitaal verdwijnt ook de behoefte voor fractionele aandelen. ;)

Juist als beginnend belegger met een klein kapitaal wil je kunnen vertrouwen op de wettelijke zekerheden en garanties die je krijgt bij een solide broker waar je zelf de eigenaar bent van je aandelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 13-05-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Longcat Niets is er op tegen om in het 'eigen ETF' scenario AMZN even over te slaan. Ja, tracking error, maar dat krijg je ook door het ontbreken van die andere aandelen die je had kunnen kopen in plaats van AMZN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb het natuurlijk over hele aandelen.

Maar ook bij fractionele aandelen zou het moeten kloppen. Of ik nu voor 1000 euro aan AMZN fracties koop (1000 euro is toevallig de weging die volgt uit de index) of voor 1000 euro aan andere aandelen koop met de juiste weging, in beide gevallen verbetert het de theoretische tracking evenveel.

In de praktijk maakt het natuurlijk ook uit hoeveel de betreffende aandelen het beter of slechter doen dan de rest van de index.

[ Voor 83% gewijzigd door Zr40 op 13-05-2020 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IB biedt het wel sinds kort aan. Ik gebruik het niet :)

Dit zijn de voorwaarden van IB:
INTERACTIVE BROKERS LLC FRACTIONAL SHARE TRADING DISCLOSURE

Interactive Brokers LLC ("IBKR") allows its brokerage clients, directly or through their independent investment advisor or Introducing Broker (including affiliates of IBKR), to purchase certain US stocks ("Shares") in fractional Shares rather than whole Share quantities. This disclosure outlines the unique features, limitations, and risks associated with trading in and holding fractional Shares.

Capacity - In connection with any fractional Share component of any purchase or sale transaction, IBKR or its affiliate will act as a counterparty and will execute that portion of the trade as principal or riskless principal. For orders that contain both whole and fractional Shares, IBKR will act in a mixed capacity: as agent for the whole Share portion and as principal (or riskless principal) for the fractional Share portion of the order. The client will always be the beneficial owner of any fractional Shares in their account and all fractional Shares owned by a client are segregated in IBKR's books and records in the same manner and to the same extent as whole shares owned by such client.

Transfer of Fractional Shares - While clients maintain complete day-to-day control of any fractional shares in their account, fractional shares are not transferable to another broker. If a client wants to transfer the holdings in an account to another brokerage firm, the fractional Share holdings cannot be transferred and will need to be liquidated before transfer, which may have tax consequences and will result in commission charges. To effect a request for a transfer, IBKR will purchase the fractional Shares from the client's account using the pricing mechanism described above and charge commissions on these closing trades, then transfer the remaining whole Share quantities.

Available Order Types - IBKR will only accept certain types of orders for fractional Shares (e.g., market orders, limit orders, stop orders, stop limit orders, etc.). In the event that a client chooses to place an unmarketable limit order with a fractional Share component, the fractional component may not execute until the order becomes marketable (and therefore may not execute at all), even if the order might have executed earlier if submitted for a whole Share quantity. Please contact us if you have any questions about order types available for fractional trading.

Voting Rights - Clients will not have voting rights for any of the fractional Shares held in their account, will not be able to make voluntary elections on any corporate action (including, without limitation, any tender offers or rights offerings) with respect to such fractional Shares, and IBKR cannot provide clients any other shareholder documentation for any holdings of less than one Share. Clients will, however, receive payments of dividends, or in some cases in connection with stock dividends, either dividended shares or value commensurate to the dividended Shares, and will otherwise participate normally in any stock splits, mergers or other mandatory corporate actions.

Four-Decimal Place Recording - IBKR records the quantity of fractional Shares traded or otherwise held in a brokerage account down to four decimal places.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:23:
[...]
als ik keurig EFTs had gekozen zat ik op misschien 15% winst (aangezien niet precies te timen valt) en nu zit ik op 65% in 1,5e maand.
Omdat je geluk hebt gehad. Wie zegt dat je in de volgende anderhalve maand niet 65% verlies maakt?

Met ETF's (of in algemene zin, met een goed gespreid portfolio) ben je niet afhankelijk van het succes (of het wegblijven van falen) van één specifiek bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GrooV schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:55:
Misschien een stomme vraag maar kon het zo 123 niet vinden. Ik had tot vrijdag Shell A aandelen bij DEGIRO en heb hier dividend op gekregen. Echter is dit in USD, waarom is dit niet in EUR?
Omdat dit de valuta is waarin het bedrijf dividend uitkeert. Bedrijven keren in één valuta dividend uit. Het aandeel wordt verhandeld op Euronext (EUR), op de Londense beurs (GBP) en in de VS (USD). Dan is USD de meest logische keuze.

Als je bij DEGIRO AutoFX niet hebt uitgezet dan zorgt DEGIRO voor de omwisseling naar EUR.
En kan de dividendbelasting nog wel verrekend worden met de IB?
Ja. De valuta maakt daarvoor niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Moet hier iets bijzonders opvallen? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waarom heb je besloten Carnival te kopen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:59:
[...]
Maar als ik ETF koop, dan iets wat een redelijk rendement behaald.
Alleen zie je op dat moment alleen rendementen uit het verleden, terwijl je juist op zoek bent naar rendementen in de toekomst. Je kan niet voorspellen welke ETF het beter gaat doen. Of slechter.

Waar je wel op kan selecteren zijn spreiding en kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In mijn opinie is het ook niet zinvol om te vergelijken met inflatie. Inflatie heb je namelijk altijd, of je geld nu investeert in aandelen, obligaties, deposito's, spaarrekeningen, goud, bitcoin, of contant in een oude sok onder het matras.

Om de vraag te beantwoorden of een 0% obligatie zinvol is, moet je vergelijken met de mogelijke alternatieve keuzes die je kan maken.

Voor particulieren is de coupon natuurlijk niet interessant. Er zullen altijd deposito's zijn met een betere rente dan wat op de obligatiemarkt beschikbaar is. Particulieren kunnen natuurlijk wel speculeren op een dalende rentestand door obligaties te kopen, maar dat zou ik nooit aanraden ;)

Institutioneel is het plaatje anders. Die hebben geen spaarrekeningen of deposito's en die hebben te maken met negatieve rentes voor het aanhouden van een geldsaldo. Een 0% obligatie kan dan rentelasten besparen zoals @JohanNL hierboven al opmerkt.

[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 20-05-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Maahes Ja, voor het berekenen van je doelvermogen is het relevant. En je kan er voor kiezen om geen investeringen te doen die naar verwachting minder opleveren dan de verwachte inflatie. Maar voor de vergelijking van investeringen onderling is inflatie geen factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Erik1 Dat is rendement, niet inflatie. Inflatie gaat over de verandering van waarde van geld. Hoeveel brood je kan kopen voor een euro. Hetzelfde brood zal over 10 jaar meer geld kosten. Hoe je investeert heeft daar geen invloed op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@phantom09 Ik kan wel herhalen wat ik de vorige keer heb geschreven, dus ik verwijs je naar mijn vorige reply: Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@SqnLdr Ik ben er een van :)

Als je kiest voor conversie, dan krijg je certificaten van aandelen. Deze zijn niet verhandelbaar op een beurs of een platform. In principe heb je géén mogelijkheid om ze uit eigen beweging te verkopen, totdat er een 'exit' gebeurtenis plaatsvindt (bijvoorbeeld beursgang of overname).

Als je niet kiest voor conversie, dan blijft het een lening. Vanaf dit moment begint ook de aflossing. Er komt geen toekomstige mogelijkheid tot conversie.

Wat betreft de korting: je hebt vorig jaar al betaald voor de lening. Je krijgt per geïnvesteerde euro 17,765% meer aandelen dan de grote investeerder heeft gekregen. Maar voor je keuze om wel of niet te converteren kan je het beste die korting helemaal vergeten. De stelling die je zelf dient te onderzoeken is: geloof ik dat dit bedrijf het lang genoeg overleeft om zelfstandig winstgevend te blijven.

Overwegingen bij het kiezen om wel te converteren:
- het geld van je investering wordt eigen vermogen van de onderneming
- potentieel veel winst (ten opzichte van de oorspronkelijke lening) bij een uiteindelijke exit
- potentieel verlies bij een uiteindelijke exit
- of en wanneer een exit plaats zal vinden is niet bekend
- je ontvangt geen rente meer
- mogelijkheid (geen zekerheid) dat in de toekomst dividend wordt uitbetaald

Overwegingen bij het kiezen om niet te converteren:
- het geld van je investering blijft vreemd vermogen van de onderneming
- totale opbrengst en einddatum is vooraf vastgesteld
- mocht het bedrijf onverhoopt failliet gaan, dan heb je tot die datum nog rente en aflossing ontvangen. (En mocht er iets overblijven in de failliete boedel, dan sta je qua rangorde voor aandeelhouders.)

Ik kan je in ieder geval aanraden om de aangeleverde documenten aandachtig door te nemen. Met name de conversion notice, het AFM information document, en de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Ko.Kane Je kan aan de grafiek alleen niet zien dat de hoeveelheid kleine trades is gestegen. De hoeveelheid grote trades kan ook gedaald zijn. (En hoe definieren ze een 'small' trade precies?)

@DJTimo Klinkt als dat jij meer dan 1 contract per keer hebt verhandeld. Dan heb jij het percentage juist laten dalen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2020 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:33:
Is het zo dat iedereen afwachtend op de recessie is en daarom de markt wereldwijd al een maand horizontaal beweegt? Dan wilt dat zeggen dat als we doorbreken in de lowest low, dat het dan heel hard kan gaan, lijkt me...
Ik weet het niet hoor, maar mijn grafiek ziet er niet horizontaal uit over de afgelopen maand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Natuurlijk niet. Iedere Europese broker dient te voldoen aan de regels die hier gelden. Waaronder het door niet-professionals niet rechtstreeks kunnen kopen van producten die niet aan de MiFID regels voor PRIIPs voldoen.

Als je veel vermogen hebt (500k) en actief handelt (200k per jaar), dan bestaat er een uitweg. De regels staan toe dat je verzoekt om gezien te worden als professionele klant. Dat wordt ondersteund door IB (en dus door Lynx). Je verliest dan echter bepaalde beschermingen die gelden voor niet-professionals (zie deze samenvatting van IB). En actief handelen staat haaks op de wens voor buy & hold in ETFs met nog lagere kosten dan VWRL, wat vaak de hele reden is om die Amerikaanse ETFs te willen kopen. Niet echt interessant dus.

Je hebt ook de route voor aankoop via opties. Nadeel van die route is dat je dan gelijk per 100 stuks koopt, je moet drommels goed weten wat je aan het doen bent als je met opties werkt, en het is alleen beschikbaar voor de grotere ETFs. (De kleinere hebben geen opties.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd1 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:09:
[...]
Een koffieketen die de boeken saboteert ga je er minder snel vinden hoor. :P
Dat een bedrijf Amerikaans is wil niet zeggen dat er geen fraude kan plaatsvinden. Zie bijvoorbeeld Wells Fargo, wat slechts enkele jaren geleden aan het licht is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:38:
[...]

Tsja blijft rare marketing strategie. Nu 'pesten' ze hun klanten weg, terwijl het alternatief een aankondiging dat wegens overname gemigreerd naar nieuw platform best normaal is. Dat vindt ook niet iedereen prettig, maar das gangbaarder.
Evt Degiro ombouwen zodat het het gewoon andere UI is op flatex architectuur.

Maar dit is gewoon raar, nu is in NL zowel DeGiro als Flatex, zolang het alleen tradegate aanbiedt, matige optie. Dat vind ik wel apart.
Het betreft toch alleen ETFs die je volgens regelgeving niet direct mag aankopen als niet-professional? Als je het al klanten wegpesten noemt, dan betreft het alleen klanten die al voor 2018 een positie hadden, of sinds 2018 proberen deze regels te omzeilen (danwel via opties, danwel via herclassificatie). Voor dat laatste was DEGIRO nooit de beste keuze geweest.

Aangezien bij DEGIRO niemand deze effecten kan verhandelen (op sluiten van de positie na) lijkt mij dit gewoon een kostenbesparing. Nu hebben ze nog overeenkomsten voor clearing en bewaring van deze categorie effecten. (Je zou denken: dat maakt toch niet uit, ieder aandeel werkt daarin toch hetzelfde als ieder ander aandeel? Nee, dat is niet zo.) Kosten die vanuit de bedrijfsvoering geen voordeel opleveren, immers zijn de klanten door regelgeving niet toegestaan om nieuwe posities te openen. Van die kosten willen ze nu af, en daar heeft het handjevol klanten met bestaande posities in deze ETFs last van helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qua aangifte inkomstenbelasting maakt het echt niets uit. Lynx doet daarin niets extra ten opzichte van wat IB zelf al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IB (Lynx) volgt netjes alle geldende regels.

Als je ze via IB (Lynx) kan aanschaffen, dan is dit een toegestaan product voor retail beleggers volgens de regelgeving, of jij wordt voor de MiFID regels gezien als professionele belegger, of de regelgeving is niet van toepassing op jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Meest op fixed income wel ja, max 35%.
Voor outperformance sterkere performance (in beide richtingen) met leverage heb je natuurlijk meer mogelijkheden dan alleen CEFs. Dit kan je uiteraard ook zelf doen in combinatie met andere instrumenten.

Ben je bereid om te delen om welke CEF het gaat? Hier, of via DM als je dat liever niet openbaar deelt. Dan kijk ik of ik een PRIIPs order rejection krijg op mijn account.

edit: heb een oude post van je gevonden waarin je 8 CEFs noemt. Het lijkt er op dat ik die inderdaad gewoon kan verhandelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 23-05-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:40:
Let op de rente/valutadata bij het verkopen van je effecten en het overboeken van de opbrengst naar je tegenrekening, dit is doorgaans 2 werkdagen vooruitgeschoven, dit kun je terugvinden in je transactieoverzicht.
Boek je het geld eerder over dan betaal je mogelijk debetrente van 7,9% op jaarbasis...
Dit is overigens gebruikelijk bij alle brokers, niet alleen Flatex. Settlement vindt normaliter 2 handelsdagen na de transactie plaats, en tot die tijd heeft de broker nog geen geld ontvangen voor jouw verkoop. Neem je het eerder op dan betaal je debetrente.

Heb je een account zonder marginovereenkomst, dan kan je niet rood staan en moet je wachten tot settlement voordat je je geld kan opnemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2020 15:11 . Reden: werkdagen -> handelsdagen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je moet het zelf invullen. Sowieso wil je dat doen om de dividendbelasting te verrekenen ;)

Het werkt bij Lynx hetzelfde als bij IB. Zie deze instructies van Lynx: https://www.lynx.nl/service/belastingaangifte-invullen/

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DEGIRO loopt soms een dag achter ten opzichte van IB met dividendbetalingen. Grote kans dat het vandaag verschijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qwerty-273 Naar mijn weten is het een keuze van de broker, en niet van de AML/KYC regels, om klanten uit andere Europese landen te weigeren voor je landgebonden merk.

IB accepteert iedereen, en plaatst Europese klanten (vooralsnog) onder de UK entiteit. Dat is gewoon toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij zo'n 'trading range' en andere vormen van technische analyse klinkt het voor mij altijd als "de auteur heeft gelijk totdat hij geen gelijk meer heeft". Een niet-falsificeerbare voorspelling. Ik hecht dan ook geen waarde aan dat soort analyses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DEGIRO rekent € 4,00 + 0,05% voor transacties in UK aandelen.

Bij IB betaal je GBP 1,17 onder tiered pricing (in ieder geval voor een 'kleine' order van GBP 2000). Dit bestaat uit 0,05% met een minimum van GBP 1,00 (commissie IB), plus 0,0045% met een minimum van GBP 0,11 (kosten beurs), plus GBP 0,06 (kosten clearing).

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:51:
[...]
plot dan ook even het volume erbij.
Voor de geïnteresseerden:

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/bfit-20200527.png
(Vraagtekens betekenen niets meer dan dat ik geen realtime data heb voor alle beurzen waar dit aandeel handelt.)

Die gekke piek in volume van 17:36? Gewoon op Euronext:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/bfit-20200527-2.png

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@peakrever Er spelen twee kwesties. Een eventuele daling, en beleggen met geleend geld.

Wat betreft een eventuele daling kan ik kort zijn: hoe langer je belegt, hoe minder relevant dalingen op de korte termijn zijn wanneer je goed gespreid belegt (wat het geval is bij Meesman). Beleg je voor 20+ jaar, dan is het vrijwel gegarandeerd dat je ooit een of meerdere dalingen meemaakt. Die hoef je niet actief te vermijden, zolang je maar stil kan zitten wanneer het gebeurt ;)

Beleggen met geleend geld is onverstandig. Je moet het namelijk nog steeds terugbetalen, of de beurs nu een positief, neutraal of negatief resultaat oplevert. Heb je een groot probleem met het terugbetalen als je beleggingen nu opeens waardeloos worden? Dan moet je het geleende zeker niet beleggen. In dat geval zou je gebruik kunnen maken van deposito's. Die hebben zekerheid, en bieden doorgaans een hogere rente dan wat DUO rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@wimpie De eindeloze focus op prijs zonder te letten op andere differentiatie zie je echt niet alleen bij beleggen of zelfs alleen binnen de financiële wereld. Soms is de meerprijs van een bepaald product of dienst het waard tegenover het allergoedkoopste alternatief op de markt. Om maar wat voorbeelden te noemen:

Waarom betalen voor je email?
Waarom zit je niet bij de allergoedkoopste bank?
Waarom kies je voor een duurdere internetprovider?
Waarom reis je 1e klas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:41:
@Zr40 @Panzer_V Jullie moeten vooral doen wat je zelf denkt dat goed is, maar je kunt besparen op beleggen niet zomaar vergelijken met iets als besparen op je internet provider.
Denk even rustig na waarom je wilt beleggen, wat daarbij het doel is, als het goed is doen we dat allemaal om met de inleg uiteindelijk zoveel mogelijk vermogen op te bouwen(?)

Dus volgens mij zijn de kosten wel erg belangrijk hierin en kun je dat zeker niet vergelijken met het besparen op je ISP, videokaart, of je nou de bio hamburger neemt of de gewone etc.
@JohanNL Prima, houden we het uitsluitend bij beleggen. Je hebt een broker zonder transactiekosten, maar ondertussen betaal je weldegelijk kosten in de vorm van grotere spreads of op andere wijze slechtere uitvoering van je order. Of je gewenste aandeel of fonds is niet beschikbaar. Of je moet altijd handelen met een market maker. Dat zijn kosten die je grotendeels niet in geld kan uitdrukken, en waar dat wel kan zul je die nergens gespecificeerd of gedocumenteerd zien staan. Je kan wel zeggen "ik betaal geen kosten en daarmee is mijn beleggingsresultaat veel beter dan bij een niet-gratis broker!" maar die conclusie kan je helemaal niet trekken enkel op basis van transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:02:
@Zr40 Je handelt met de marketmakers maar de koersen zijn altijd gelijk aan de daadwerkelijke markt, ik heb dit met vrijwel al mijn aan/verkopen gecheckt met de live koersen die ik bij Binck heb gezien.

Je kunt volgens mij ook een demo account openen en zelf ondervinden hoe het werkt.
Ook wel een goed idee overigens voor degenen die serieus geïnteresseerd zijn.
Kijk, als je zegt: al die mogelijke nadelen boeien mij helemaal niet, gratis is het enige waar ik iets om geef, prima hoor, jouw keuze. :)

Ik zeg alleen, soms is de goedkoopste keuze niet de beste keuze. Net zoals met internetproviders of videokaarten of ... zoals met alles eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 28-05-2020 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het kan natuurlijk per toeval wel eens gelijk zijn. Of de market maker ziet dat de marktprijs aan het dalen is en verkoopt jou graag aandelen tegen de marktprijs van 10 seconden geleden. Market maker zal zeggen: zie je wel, dat was de marktprijs!

Iets concreter. Een partij waarbij je met market makers moet handelen zal je nooit garanties kunnen afgeven over best execution.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 28-05-2020 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Unicron schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:40:
[...]
VXUS en VTI waren al niet meer te koop omdat de Vanguard fondsen geen NL documentatie leveren wat verplicht is sinds ruim een jaar ofzo. Heb dit altijd vreemd gevonden want engels is goed genoeg. Volgens mij zijn jaarberichten en andere dingen van AEX fondsen ook gewoon engels. :?
Sinds januari 2018. En het gaat echt niet alleen maar om het opstellen van een simpel documentje in je eigen taal (waar komt dat misverstand toch vandaan?), het gaat om dat de fondsbeheerder niet aan de Europese regels voor verpakte beleggingsproducten (PRIIPs; Packaged Retail and Insurance-based Products) wil voldoen.

Als het product niet aan de regels voldoet, dan mag het niet verkocht worden aan retail beleggers in de EU. De Amerikaanse ETF beheerders zien geen noodzaak om te voldoen aan de Europese regels. Het is niet in het belang van hun primaire doelgroep (Amerikaanse beleggers).

Het document met essentiële beleggersinformatie (het Key Investor Information Document) is slechts het eindresultaat waaraan je als belegger kan herkennen dat aan de regels is voldaan, en waaraan de broker kan herkennen dat retail beleggers het mogen kopen.

[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 28-05-2020 23:02 . Reden: Knip stukje over bronbelasting - ik heb deze mail niet gezien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kan iemand deze mail delen? Ik heb niets ontvangen voor mijn pensioenrekening, waarvoor de belastingverdragen ook gewoon zouden moeten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Carfanatic schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:55:
[...]
Waarom nou weer via DM, is het zo geheim?
Een wat minder geheime route is bij IB aanvragen om geclassificeerd te worden als professionele belegger voor de MiFID regels.

Vereisten:
* Akkoord dat je bepaalde beschermingen specifiek voor retail beleggers verliest (samenvatting van IB over deze beschermingen)
* Vermogen van 500k
* Actief handelen (200k per jaar met 40 transacties per jaar)

Vooral dat laatste is niet verenigbaar met de doelstelling om buy&hold te beleggen. Dan doe je weinig transacties, en meestal met een veel lager volume per jaar.

Mocht je meer dan een jaar werkzaam zijn als professional in de financiële sector waarbij kennis van de verhandelde producten vereist is, dan hoef je slechts te voldoen aan één van de twee kwantitatieve vereisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Crasheeee schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:18:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik slecht kan inschatten wat de (lange termijn) gevolgen zijn van de aanpassing die DEGIRO nu doet op bijv. de posities VTI en VXUS. Is dit zo extreem dan?
Je verliest 15% van het door de betreffende effecten uitbetaalde dividend vanwege deze aanpassing en dit kan je nergens verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een dividendlek heeft helemaal niets met het wel of niet door het fonds laten herbeleggen van dividend te maken. Het gaat om dividendbelasting dat het fonds zelf verschuldigd is (of bronbelasting dat het zelf niet kan verrekenen) voor dividend dat het zelf ontvangt. Het is niet jouw belastingplicht, dus jij kan er niets aan verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HyperH schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:46:
[...]
Misschien was de door mij genoemde voorbeelden van VWRL / VWCE ongelukkig gekozen. Mijn vraag is misschien meer of je ook in Nederland dividend belasting betaald bij een accumulating fonds / ETF.
Indien er in dat opzicht geen verschil zit tussen een accumulating of distributing fonds / ETF hoe kun je dan berekenen hoeveel belasting je verschuldigd bent?
In Nederland betaal je als particulier geen dividendbelasting in box 3. Dat is de reden waarom je een eventuele inhouding kan verrekenen in de belastingaangifte.
Ik had het herbeleggen van dividend verkeerd begrepen. Zoals ik het nu begrijp krijg je er geen nieuwe aandelen voor terug, maar koopt het fonds meer aandelen uit de gevolgde index, waardoor de (koers)waarde van de ETF aandelen stijgt. Klopt dat?
Je hebt twee soorten herbeleggen, wat het lekker verwarrend maakt :P

Wanneer een fonds dividend ontvangt, stijgt de cash positie en dus stijgt de waarde van je stukken evenredig.

Een uitkerend fonds keert dit dividend uit. Je ontvangt geld en de waarde van je stukken daalt weer evenredig vanwege de gedaalde cash positie.

Een herbeleggend fonds koopt meer aandelen. Jij houdt evenveel stukken van het fonds. Ze zijn al in waarde gestegen door de eerdere ontvangst van dividend, en nu zijn daar nieuwe aandelen voor gekocht.

Heb je een uitkerend fonds en geef je je broker de instructie om dividend te herbeleggen (de andere manier van herbeleggen), dan koop jij extra stukken van het fonds. Effectief hetzelfde resultaat als wanneer het fonds zelf herbelegt, alleen kost het een extra transactie.
Er is in dat opzicht dus geen enkel verschil tussen accumulating en distributing ETF'en?
Qua belasting inderdaad geen enkel verschil. Althans als je Nederlands belastingplichtig bent en je belegging valt in box 3. Bij andere belastingregimes kan er wel een verschil bestaan.
Hoe kun je dan weten / berekenen hoeveel dividendbelasting je moet betalen of komt dat terug in de jaaroverzichten?
Hoeveel dividendbelasting voor jou is ingehouden staat vermeld op de jaaropgaaf. Je bent als particulier in Nederland nooit dividendbelasting verschuldigd aan de Nederlandse belastingdienst voor beleggingen in box 3.

[ Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 30-05-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En voor de duidelijkheid, een dividendlek is dividendbelasting dat het fonds zelf verschuldigd is of bronbelasting dat het fonds niet kan verrekenen. Dat is afhankelijk van het vestigingsland van het fonds, en indien relevant de fiscale structuur van het fonds.

De belasting die het fonds is verschuldigd kan jij niet verrekenen. Je kan alleen je eigen belasting verrekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-05-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als er al een relatie is, dan is het product placement. Oftewel reclame. Maar daar houdt het ook wel op. Als je aandelen TSLA bezit dan lift je niet mee op een toekomstig succes van SpaceX. Je lift mee op een toekomstig succes van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat alle investeerders denken maakt alleen uit op de korte termijn. Als je gaat daytraden dan is dat relevant om mee te nemen in je analyse. Voor de lange termijn buy & hold draagt het alleen bij aan de koersschommelingen in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is dit een penny stock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Wozmro Het is dat je andere redenen had om VWRL te verkopen, maar anders had je VWCE nog kunnen overwegen. Dat is hetzelfde fonds, maar dan een aandelenklasse waarbij dividend geherinvesteerd wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of het getal wel of niet in de plus staat maakt qua belasting (althans voor particulieren in Nederland) niets uit. Je betaalt geen belasting over gerealiseerde winsten, en je switcht vanwege de toekomst, niet vanwege het verleden. Als je wilt switchen naar een fonds met praktisch dezelfde samenstelling, dan maakt het moment van overstap ook niets uit.

Kortom: gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk, uitgekeerd dividend is wat anders dan rendement.

Maar even het vergelijk met de spaarrekening waar je helemaal geen rendement uit haalt. Bij dit fonds heb je dan nog wel (een streven naar) een 4% dividenduitkering op jaarbasis. Dat was meer mijn punt.
Hoe is dat anders dan een spaarrekening met 0% rendement waar je ieder jaar 4% 'dividend' van opneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Nou, bij dat Fitvermogen fonds krijg je 4% bijgeschreven en heb je (normaliter) na 1 jaar 1040 euro.
Bij jouw spaarrekeningvoorbeeld neem je 40 euro van je 1000 euro op en kom je dus op 960 euro uit, die je dan weer kan terugstorten waarbij je weer op 1000 euro zit.

Mogelijk zie ik iets over het hoofd hoor en reken ik te simpel? (Vandaar dat ik het eerst hier post en het niet meteen aankoop.)
Wat je over het hoofd ziet is dat dividenduitkeringen betaald worden door het fonds. Het fonds daalt dus in waarde. Je komt bij een netto rendement van 0% niet op 40+1000 euro uit, maar op 40+960 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Baytep schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:16:
[...]

En even terzijde, we kunnen dit wel slap vinden van DeGiro, maar dit is natuurlijk wel het resultaat van de discriminerende MIFIDII regels, de EU dus.
Nee, dat is het niet. De MiFID II regels staan (voor zover hier relevant) alleen de rechtstreekse verkoop van bepaalde producten aan retail klanten niet toe. Nergens wordt verboden om de belastingverdragen toe te passen. Dat is echt een bewuste keuze van DEGIRO om dat niet meer te doen, met ogenschijnlijk als doel om de klanten te pushen de betreffende posities te sluiten zodat DEGIRO bepaalde kosten kan besparen.

Je kan het niet eens zijn met MiFID II, maar bekritiseer het dan aub wel op basis van de zaken die daar daadwerkelijk niet door toegestaan worden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Baytep schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Dat was niet mijn gedachtengang, maar die was ook niet erg duidelijk, sorry.

Als de MIFID binnen Europa geen mensen zou discrimineren op basis van de taal die ze spreken had iedereen lekker US ETF'jes kunnen blijven kopen.
Nee! :(

Stop toch eens met die "MiFID is taaldiscriminatie" onzin.

Het eindresultaat van voldoen aan de regels is publicatie van een document in de taal van de doelgroep. Dat is het makkelijke deel van de regels. Met dat eindresultaat kan jij als belegger (en je broker) herkennen dat de fondsbeheerder aan alle regels voldoet. En het weerhoudt jou als Nederlander ook niet om bijvoorbeeld Spaanse fondsen te kopen. Je bent wellicht niet de doelgroep, maar de fondsbeheerder voldoet aan de voorwaarden. Dus je mag het kopen, ook al is er geen Nederlandstalig document.

Het probleem is dat de Amerikaanse fondsbeheerders niet aan onze Europese regels willen voldoen. En dus willen ze dat document niet publiceren. Want daarmee zouden ze beweren dat ze wel aan alle regels voldoen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. Nogmaals, de taal van het document is niet relevant. De fondsbeheerder voldoet niet aan de voorwaarden en dus mag het product niet verkocht worden aan retail beleggers in de EU. De fondsbeheerder kiest zelf om daar niet aan te voldoen.

UK is dan wel geen EU lidstaat meer, maar MiFID II is daar nog steeds van kracht.

Wil je niet belemmerd worden door de regels (en dus ook bepaalde beschermingen opgeven), zorg dan dat je gezien wordt als professionele belegger voor de regels van MiFID II.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:18:
Mijn glazen bol zegt dat het allemaal nog wel veel hoger kan :p
Daarom beleggen we toch? ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aanhoudende stijging? Tijdens een pandemie? :o

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,13%
+32,82%
+14,62%
+47,25%
Hoogste prestatie
FSLY, +96,54%
ETSY, +70,04%
FSLY, +117,04%
SHOP, +434,52%
Laagste prestatie
LK, –51,47%
LK, –83,73%
LK, –94,87%
LK, –94,87%
Aantal posities
Aandelen 121×
Opties
Aandelen 114×
Opties

Transacties
Aandelen 7×

Aandelen 4×
Opties 8×

Transactiekosten
€ 2,42
€ 7,02

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
Leverage
156,8%
155,0%
Initial Margin
75,6%
100,9%
Maintenance Margin
44,0%
44,8%
Kritieke daling
–66,0%
–62,5%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200601.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200601-maand.png

Dankzij de opvallende winsten deze maand is mijn margin requirement enorm verbeterd. De initial margin is vooral gedaald voor de short boxes. En ondanks een paar aankopen is de maintenance margin requirement ook gedaald. Voor de verandering heb ik deze maand geen enkele optie aangeraakt. :o

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

De top 3 deze maand heeft wederom grote uitschieters. Op 1 staat FSLY met +96,54%. Deze stijging is voornamelijk gevoed door uitstekende kwartaalcijfers. Tweede plaats is dit keer voor TWLO met +73,55%, ook door uitstekende kwartaalcijfers. WIX staat derde met +67,64%. Je raadt het al, uitstekende kwartaalcijfers. En dan heb ik nog 14 andere posities met een stijging van 30% of hoger.

Helemaal onderaan vinden we natuurlijk LK met –51,47%. Was al een kleine positie, maar nu blijft er al helemaal niets meer van over. :D Wat minder schokkend zijn de tweede en derde plaats: BZUN met –17,94% en ROKU met –10,90%.

En dan since inception. Niet verrassend is dat LK de titel van verlieskoning nog eens heeft versterkt. Staat nu op –94,87% sinds aankoop. CWEB houdt de tweede plaats met –72,09% ondanks een lichte stijging. Op de derde plaats staat GTLS met –55,43%.

Dan de winstkoning, SHOP. Die blijft maar winnen, zo lijkt het. Vorige maand stond het op +352,16%, deze maand +434,52% sinds aankoop. DOCU stijgt ook flink en behoudt zijn tweede plaats met +264,66%. De derde plaats was vorige maand in bezit van TSLA, maar die is deze maand verslagen door MELI met +176,87% (tegen +171,14% van TSLA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Wat kan mij het schelen of ze wel of niet aan de regels voldoen of niet. Als ik een ETF wil kopen, koop ik een ETF.
@phantom09 Wat het jou kan schelen is dat je het niet kan kopen. Wil je het wel kopen, dan dien je geclassificeerd te worden als professionele belegger. Of je moet de fondsbeheerder overtuigen om toch aan de regels te voldoen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

klaasvaak1853 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Had je wel of geen posities verkocht tijdens de crash? Zo ja? Welk percentage en welk effect heeft dit gehad op de waarde van je portfolio. Je Time-Weighted Rate of Return kan natuurlijk postief zijn terwijl jijzelf qua rendement op verlies staat

Moest je nauw deleveragen tijdens de afgelopen crash? En is je ttwror dan niet heel anders dan je daadwerkelijk behaalde rendement?
.
Ik heb één positie gesloten op 12 maart, 5 posities op 16 maart en nog een op 1 april. Ongeveer 6% van mijn posities. Geen gedwongen verkoop, maar ik vond het de beste stap op dat moment.

Achteraf gezien waren dit best goed presterende posities - deze staan nu ongeveer 50% hoger dan op moment van verkoop. Maar ik schreef het al begin april in de maandupdate van maart:
Om de maintenance margin requirement op afstand te houden heb ik preventief een aantal aandelenposities gesloten. Natuurlijk staan die inmiddels weer hoger, maar dat maakt niet uit, maintenance margin requirement verlagen was de beste stap destijds.
En daar sta ik nog steeds achter. Ik heb verder ook niet te klagen met zo'n portfolioresultaat in de afgelopen maanden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Wat is dit voor onzin .. Denk je dat als je Tesla koopt in Duitsland, genoteerd in euro's, dat je een ander aandeel koopt dan in Amerika? Antwoord: nee, dat is 100% precies hetzelfde aandeel. De koers waarin het genoteerd is maakt geen bal uit, of dat nou euro's, dollars, bitcoins of tulpenbollen zijn. Je winst of verlies blijft precies hetzelfde. Waar je het aandeel koopt maakt ook niet uit. Het gekochte aandeel in Duitsland kun je gewoon overboeken naar een depot in Amerika en daar weer op de Amerikaanse beurs verkopen.
IB ziet dit wel als verschillende posities. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Fastned, welke aandelen ik bijvoorbeeld direct kan kopen op Euronext en verkopen in Frankfurt.

Bedoel je met overboeken naar een ander depot het overboeken naar een andere broker die depot houdt in Amerika? Of iets dat je bij de servicelijn van je broker moet aanvragen?

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2020 09:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@WizZie- Mijn portefeuille is overwegend buy & hold en ik maak momenteel gebruik van margin (wat ik rustig aan het afbouwen ben; zie de Portfolio Performance grafiek voor het resultaat zonder cash leverage). Day trading doe ik niet aan, wel heb ik een aantal (kleine, niet al te spannende) optieposities die ik in principe houd tot expiration.

Ik doe inspiratie op uit een betaalde stock picking nieuwsbrief (hier is al veel over gediscussieerd bij voorgaande maandupdates, zoek met name naar de reacties van writser) en met 'inspiratie opdoen' bedoel ik dat ik een hoop van deze bedrijven (zowel de goed presterende als de slechtere) anders nooit had ontdekt. Welke nieuwsbrief dat is ga ik hier niet delen (ik wil niet de indruk wekken dat ik het iedereen aanbeveel enkel omdat mijn resultaat tot nu toe goed is).

Vooralsnog schrijf ik de outperformance toe aan geluk. Ik beleg pas sinds december 2018 in losse aandelen en anderhalf jaar is veel te kort om conclusies te kunnen trekken uit het behaalde resultaat. Wie weet keert mijn portfolio komend jaar weer terug naar het gemiddelde, of duikt er zelfs onder. Vraag het me over 10 jaar :P

Ten opzichte van een ETF heb ik als voordeel dat ik geen TER betaal. Het nadeel is natuurlijk meer transactiekosten en de prijs van de nieuwsbrief. En ik heb natuurlijk een andere weging van sectoren en landen vergeleken met een goed gespreide market-cap weighted ETF.

Ik heb verder geen professionele ervaring in de financiële sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TimoDimo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Mooi overzichtje, ook met die uitleg erbij van alle termen e.d. Bedankt voor het delen. Ziet er ook goed uit. :) Eén vraagje/verbeterpuntje: je maakt dit soort overzichten voor jezelf neem ik aan onder andere omdat je je portfolio wilt vergelijken met een benchmark. Echter, je hebt meer dan 150% leverage en je doet stock picking. Is het dan niet het meest interessante om je portfolio te vergelijken met een benchmark die evenveel "geleveraged" is als je eigen portfolio? Pas dan weet je of je door het gebruik van al je instrumenten en keuzes de markt verslagen hebt.
Op zich wel, maar de mate van leverage verandert over tijd door stijging en daling en door aankopen en stortingen. In de Portfolio Performance grafiek heb ik gecorrigeerd voor leverage. Althans het cash deel, de opties zijn wat lastiger. Dit doe ik door het cash saldo en de short boxes uit te sluiten van de 'taxonomy' die ik in PP gebruik om de grafiek te voeden. Wat er over blijft is het rendement wat ik gehad zou hebben zonder de short boxes en met een cash saldo van exact 0. En dat vergelijk ik met IWDA. PP kan geen dividend meenemen bij benchmarks, vandaar de keuze voor een accumulerende ETF met goede spreiding die al bestond in december 2018.
EDIT: oh wacht nu zie ik dat je dat ook geeft in je link naar een apart plaatje. :o
Ik vraag me dan alleen af: hoe kan het dat het diepe dal van maart bij dat plaatje ongeveer de markt volgt, terwijl de leveraged variant een dieper dal vertoont?
Leverage werkt twee kanten op. ;) Wel heb ik in februari/maart extra gestort en zelfs enkele posities gesloten, waardoor het herstel van de afgelopen maanden een minder groot effect heeft gehad dan de daling. Daardoor is in de eerste grafiek de huidige stand wat lager dan de piek van januari, en in de leverage-gecorrigeerde PP grafiek juist hoger.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qunix Nee, hij vond het nu toch al te hoog? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Greatsword schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:17:
had mijn verkoop limiet op 2,20 staan :?
Een of meerdere van deze zouden dan van jou moeten zijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvpKI8zbhp8xtuffYwqqkmxia1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXpDhLDQYCYVQkmpsbDadIU3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Greatsword schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:33:
[...]
Wat voor programma gebruik je eigenlijk dat je dit zo kan zien?
Dit is een standaard functie van de software van IB. Time & Sales. Van alle beurzen waar je delayed of realtime data van ontvangt kan je alle transacties voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TimoDimo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Ik vraag me dit ook weleens af. Je orders zitten in het orderboek van de beurs dus iedereen kan zien wat jouw limiet is. Als dit een voorbeeld was van hoe de gehaaide handelaren daar van denken te profiteren is dat wel echt een heel vuil spelletje. :(

Maar wat is dan het advies? Een market order ben ik wat huiverig voor. Of kun je het beste alleen zeer nabije limieten geven als je gewoon iets wilt kopen of verkopen?
Zichtbaarheid in het orderboek is niet zozeer het probleem, geen activiteit is het probleem.

In het geval van Greatsword heb je 1. handel op een andere beurs, 2. in een andere valuta, 3. buiten reguliere handelstijden van de hoofdnotering, dan is het niet gek dat jouw rustende limietorder de enige order is in het orderboek op dat moment. Wanneer een andere handelaar het persbericht ziet, gaat rondkijken, en ziet dat jouw verkooporder toch een heel stuk lager staat dan de kooporders bij de hoofdnotering, natuurlijk slaat hij dan direct toe. Zou jij ook doen :P

Doe je dit met aandelen die ook maar enige vorm van activiteit kennen, dan zijn jouw orders al niet meer herkenbaar in het orderboek.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MrMonkE schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:26:
[...]

Ja hier zat ik laatst al aan te denken.
Stel er is een aandeel dat bijna niet verhandeld word van 0,10 en ik zet dievan mij voor 1,00 te koop en een sukkel koopt bestens. Gaat hij dan nat? Ben ik in overtreding? Is hier regelgeving voor?
Als je order geaccepteerd wordt dan zal diegene bestens voor 1,00 per stuk kopen.

Je broker of de beurs zou de order kunnen weigeren als de prijs teveel afwijkt. Ik weet niet waar de grens precies ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben ook benieuwd naar welk beursniveau je precies kijkt als vandaag het niveau van begin 2017 is bereikt... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Skyaero schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:59:
Wat is er nou zo bijzonder aan deze reverse takeover? VTIQ is volgens mij een leeg bedrijf en de reverse takeover leidt niet tot meer kapitaal voor Nikola. Kapitaal dat ze nodig zullen hebben, willen ze een productielijn voor hun vrachtwagens èn een waterstoftankinfrastructuur bouwen. Dat zou dan betekenen dat ze zich diep in de schulden moet steken en/of de bestaande aandelen moeten verwateren.
Een reverse takeover leidt tot een beursnotering van het bedrijf zonder dat het bedrijf de hele IPO procedure met bijbehorende disclosures heeft hoeven volgen.

Los van wat ik vind van het bedrijf zelf, een reverse takeover vind ik voldoende reden om niet te investeren totdat het gecombineerde bedrijf twee jaarverslagen heeft gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Skyaero Het is goed voor het bedrijf omdat ze het IPO-traject kunnen overslaan. Het is slecht voor de geïnteresseerden omdat die nu geen beschikking hebben over alle informatie die gepubliceerd moet worden bij een IPO en er geen eerdere filings beschikbaar zijn omdat het bedrijf niet beursgenoteerd was.

Een betere vraag is, waarom nu naar de beurs middels een reverse takeover? Met een IPO hadden ze ook gelijk kapitaal kunnen ophalen met de uitgifte van nieuwe aandelen, of ze hadden kunnen kiezen voor een direct listing zonder uitgifte van nieuwe aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mij valt iets op op mijn IB activity statement...
EUR Net Short Stock Interest for May-2020
Europese aandelen vallen nu ook onder het SYEP! :D

In mijn geval gaat het dan natuurlijk over FAST. Daar zijn afgelopen maand één dag een paar van uitgeleend geweest met een borrow fee van 13,20% op jaarbasis, waarvan de helft voor mij. Dus een opbrengst van 0,0175% voor die ene dag :P

[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2020 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Panzer_V schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Een beetje stoeien met Portfolio Performance (PP) en je kunt precies dat.

Wel zul je de geografische verdeling van de verschillende fondsen zelf uit de fondsdocumentatie moeten halen en eenmalig in PP moeten invoeren.
Voor de duidelijkheid, dit invoeren doe je bij een 'taxonomy'. Je kan dan bijvoorbeeld zeggen 'dit fonds hoort voor 35% in Europa, 15% in Azië en 50% in Amerika'. Het vervelende is alleen dat het minder accuraat wordt als de samenstelling van het fonds over tijd verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IB is NKLA gewoon te vinden en het ziet er verhandelbaar uit. De ticker VTIQ bestaat niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hm, vrijwel alles staat enkele procenten in het rood. Behalve dan LK, die staat op het moment van schrijven op +43% +54% +60%. En ik zie geen nieuws dat het zou kunnen verklaren. Wat is daar nu weer aan de hand? :P

Bij Time & Sales zie ik een hoop transacties waarbij FINRA vermeld staat als exchange, dat heb ik niet eerder gezien. Toch wel met serieuze volumes...

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/lk-20200604.png

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:04:
Hm, vrijwel alles staat enkele procenten in het rood. Behalve dan LK, die staat op het moment van schrijven op +43% +54% +60%. En ik zie geen nieuws dat het zou kunnen verklaren. Wat is daar nu weer aan de hand? :P
Inmiddels +81% en nog steeds geen nieuws. De aandelen staan nu hoger dan voor de lange trading halt van 6 april... :X

edit: Mooie gelegenheid om deze positie te sluiten. :w

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:58:
[...]
Wat ik wel interessant vond is het opslaan van energie middels elektrische auto's, echter zorgt dit ook weer voor meer "round trips" van de accu (oplader/ontladen) waardoor je accu weer korter mee gaat. Ook niet heel wenselijk lijkt mij.
Dat is toch waar de accu voor bedoeld is? Je laadt hem op, en wanneer je rijdt ontlaadt hij. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is het terugleveren aan het net. Maar dat hoeft niet; eventuele slimmigheden daarmee kunnen zijn dat je de auto alleen laat opladen wanneer er sprake is van overcapaciteit. Kan je eventueel combineren met een energieleverancier die variabele tarieven per uur hanteert.

Terugleveren aan het net kan ook niet eens als je de auto voor woon-werkverkeer nodig hebt. Thuis laden is langzaam en je hebt alle beschikbare tijd nodig om de accu vol te krijgen. (Tenzij je vlakbij je werk woont, maar dan kan je net zo goed met de (elektrische) fiets :P) Ga je ook nog terugleveren, dan lever je in op effectieve range want je accu kan nooit vol zijn bij vertrek.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

michael3 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Klopt, zou ik zelf ook zolang mogelijk uitstellen.
Alleen diegene waarop ik reageerder die wou het juist aflossen.
En daarbij een huis kopen en dan zou een studieschuld nadelig kunnen zijn.
Dat zijn de regels inderdaad die gehanteerd worden bij een hypotheek, maar als je er van een afstand naar kijkt is het eigenlijk best vreemd. Je moet een lening met uitermate gunstige voorwaarden en lage rente aflossen zodat je meer kan lenen tegen slechtere voorwaarden en een hogere rente 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Zoom = $ZM ;) Tickers staan altijd een $ voor.
Op Twitter wellicht, maar niet in dit topic en ook niet bij de meeste brokers of op de beurs zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2020 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat komt omdat de ticker (en de koers) per beurs kan verschillen. Een $ toevoegen helpt daar niets mee. ;)

Zij doen het om ambiguiteit te voorkomen. Maar als in een forum post iedereen duidelijk is dat je met RDSA aandelen Shell bedoelt, en de beurs/valuta verder niet relevant is, dan hoef je dat natuurlijk niet na te bootsen.

Wat betreft $ toevoegen: dat deed je zelf ook niet :P
Santee schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:58:
[...]
Something else: GNUS maakt ook leuke bewegingen vandaag.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Van wat er met LK gebeurt snap ik ook helemaal niets meer.

Gisteren steeg het al van 2.58 naar 4.05 (+57%), nu staat het al op 5.57 (+37%) met intraday high zelfs op 6.79. En nog steeds geen nieuws dat de stijging kan verklaren.

Wat zou het zijn? Iemand met insider knowledge of heel goede hoop die er een paar honderd miljoen tegenaan gooit? Een verkeerd ingevoerde kooporder? Een algoritme dat de weg kwijt is? Massaal uitoefenen van put opties? Pure speculatie?

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2020 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maak er gerust 2 maanden van :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is natuurlijk If Fhis Fhen That, de typografische concurrent van If This Then That :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jedi_Pimp schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Kan je dit uitleggen in jip en janneketaal? I.e. in termen als moment van de optie aangaan, moment van kopen, verkopen etc.. Serieuze vraag :P
Ik zal het proberen. Vraag gerust als je nog iets mist :)

Het 'schrijven' van een optie is het verkopen van een optie die je niet op een eerder moment hebt gekocht. In andere woorden, je gaat een negatieve positie aan op de optie en daar ontvang je geld voor terug, ook wel de 'premie' genoemd.

Door opties te schrijven ga je de verplichting aan om te kunnen leveren wanneer de koper de optie uitoefent. In het geval van een geschreven put optie betekent dat dat je 100 stuks van het aandeel moet kopen voor de afgesproken prijs (de 'strike') wanneer de koper de optie uitoefent. En vergelijkbaar bij een geschreven call optie moet je 100 stuks verkopen.

(Kopen van opties werkt andersom, dan heb je de mogelijkheid, niet de plicht, om de optie uit te oefenen.)

Het 'dekken' ('to cover' in het Engels) van de geschreven call optie houdt in dat je verwacht dat de koper de optie zal uitoefenen, of dat al heeft gedaan, en je alvast de 100 aandelen koopt zodat je zeker weet dat je ze kan leveren. Doe je dat niet, dan word je gedwongen om short te gaan om te voldoen aan je leveringsplicht. Dan kan je alsnog 100 aandelen kopen om de short positie op te heffen.

Nu ik dit zo schrijf zie ik dat ik gekochte puts bedoelde, en niet geschreven calls. Ik dacht het prijsopdrijvende effect toe te schrijven aan het kopen om geschreven calls te dekken, maar plausibeler is dat juist de kopers van puts aandelen kopen zodat ze hun put kunnen uitoefenen zonder short te gaan :)

Met 'massaal dekken' bedoelde ik het kopen van aandelen om de geschreven calls te kunnen dekken. Maar dat was fout, ik heb er 'massaal uitoefenen van puts' van gemaakt.

Hoe dat massaal uitoefenen dan zit: naar aanleiding van de bevestiging van fraude in april daalde de koers enorm en werden een hoop put opties die voorheen 'out of the money' waren (= intrinsieke waarde van nul, want koers hoger dan strike) nu 'in the money' (= koers lager dan strike). Dus als je bijvoorbeeld in februari een put met strike van $20 kocht (intrinsieke waarde 0), voor praktisch niets omdat de koers destijds rond de $40 stond, dan zou die optie met de slotkoers van dit moment ($5.43) een intrinsieke waarde van $14.57 hebben. Oftewel het levert de houder van de optie $1457 aan winst op als hij deze uitoefent en de 100 aandelen vervolgens weer aan de markt verkoopt.

En waarom dat dan juist gisteren en vandaag aan de hand was: vandaag is de expiration date van een van de optiereeksen op LK. Je kan opties in principe op iedere gewenste datum voor expiration uitoefenen, maar meestal is het gunstig om te wachten tot het laatste moment. Dat heeft met de 'time value' van de optie te maken: uitoefenen kan je niet ongedaan maken, en het resultaat is hetzelfde of je nu vandaag of over een maand uitoefent. Doe je het later, dan heb je nog de mogelijkheid om toch niet uit te oefenen. Die mogelijkheid heeft een waarde die in geld is uit te drukken (de time value) en er is een heus wiskundig model om dat te berekenen (het Black–Scholes model). Dat is iets te ingewikkeld om hier uit te leggen :P

Let wel, of deze theorie daadwerkelijk het geval is bij LK weet ik niet. Het is slechts een van de mogelijke verklaringen waarom er gisteren en vandaag ontzettend veel is gehandeld en de koers enorm is gestegen. Een logisch gevolg van deze theorie is dat maandag de koers weer begint te dalen richting het oude niveau.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op zich lijkt goud en dergelijke mij wel 'grappig' als een soort van hedge als je je vermogen al omschrijft met miljoenen. Maar tot die tijd heb ik wel belangrijkere dingen om mijn geld in te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:01:
[...]

In jouw voorbeeld klopt er iets niet volgens mij :) Misschien bedoelde je call in plaats van put, [..]
|:(

Initieel dacht ik aan geschreven calls. Toen ik die uitleg schreef dacht ik, dat klopt niet, want een call wordt juist minder waard wanneer de koers daalt, het moet een put zijn. Dus verhaal bewerkt, maar gezien het tijdstip heb ik wel een paar vergissingen gemaakt in het rekenvoorbeeld. Met name heb ik een verkeerde strike gekozen.

Februari: koers rond $40, iemand koopt een put met een strike van $20 voor weinig. Vooral market makers zijn wel bereid om zo'n put voor je te schrijven als je ze een paar cent extra premie geeft.
April: koers zakt naar $4.
Slotkoers bij expiration: $5.43. Deze put heeft nu een intrinsieke waarde van $14.57.

(Dit heb ik nu ook aangepast in de uitleg.)
Je kunt aan de Open Interest trouwens makkelijk zien hoeveel posities er uitstaan, op Yahoo! Finance bijvoorbeeld kun je dat volgen.
Helaas is dat niet meer in te zien voor de opties die gisteren zijn verlopen.

edit: Op dit moment is het nog wel in te zien op de website van OCC. Ik zie 25372 open puts en 7940 open calls. Goed voor een potentieel volume van 3.331.200 stukken als deze gisteren allemaal zijn uitgeoefend. Dat komt lang niet in de buurt van het LK volume gisteren van 232M stukken. Dan lijkt het mij wel duidelijk, opties zijn hier niet de hoofdoorzaak :)

[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tanooki schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:37:
[...]

Je kunt een gekochte put is toch gewoon verkopen, als je de onderliggende aandelen zelf niet hebt en de put ITM is?
Ja, maar wat denk je dat de koper gaat doen? Die gaat de ITM put natuurlijk niet laten verlopen nadat hij jou daar de intrinsieke waarde voor heeft betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tanooki schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Nee, dus koopt hij die put alleen als hij zelf de aandelen heeft. Tenzij ook hij het doel heeft om hem weer te verkopen.
Als hij zijn aandelen wil verkopen, waarom zou hij dan moeilijk doen met ITM opties terwijl hij de aandelen ook rechtstreeks kan verkopen? Strike - koers = intrinsieke waarde (of koers - strike in geval van calls)

Wie zou het dan wel kopen? Diegenen die winst proberen te maken met de spread, oftewel market makers. En die maken ook alleen winst als ze de optie daadwerkelijk uitoefenen. Daar hebben ze aandelen voor nodig; ofwel op de markt gekocht, ofwel ontvangen via uitoefening of assignment van andere opties.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:09:
Je kan een ITM put ook kopen, omdat je hem eerder had geschreven. Dan is je saldo weer 0 en wordt hij dus uit de markt gehaald.
Klopt. Alleen was ik op zoek naar mogelijke verklaringen waarom er zo ontzettend veel gehandeld werd in de onderliggende aandelen :)

De mogelijkheid dat het met opties te maken heeft lijkt inmiddels onwaarschijnlijk (als hoofdoorzaak):
Zr40 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:22:
[...]
Op dit moment is het (de open interest) nog wel in te zien op de website van OCC. Ik zie 25372 open puts en 7940 open calls. Goed voor een potentieel volume van 3.331.200 stukken als deze gisteren allemaal zijn uitgeoefend. Dat komt lang niet in de buurt van het LK volume gisteren van 232M stukken. Dan lijkt het mij wel duidelijk, opties zijn hier niet de hoofdoorzaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Als 1 partij de hele stad in handen heeft is er geen marktwerking meer, als 1 partij 1 straat heeft of 1 winkelcentrum (niet het centrum van de stad) dan concurreert die gewoon met andere winkelcentra. Als huurder betaal je liever meer huur voor een winkelcentrum met veel bezoekers dan voor een verlaten winkelcentrum. Van beide zijn genoeg voorbeelden in Nederland. Helaas wel steeds meer die in de 2e categorie vallen.
Hoe definieer jij een verlaten winkelcentrum? Ik ken er zelf geen, maar ik ben ook alleen bekend met de winkelcentra bij mij in de regio.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inhoudelijk kan ik niets vertellen over het adviesrapport afkomstig uit dat groepje, maar eh... 100 euro PER MAAND?! Dat is 1200 euro per jaar wat je aan extra rendement dient te maken bovenop het rendement van een goede ETF, om slechts break-even te komen ten opzichte van die ETF.

Het enige waar je als particulier zekerheid over hebt in beleggen zijn de kosten. Hoeveel % van je belegd vermogen ben je jaarlijks kwijt aan dit selecte groepje? Meer dan 1%? Ik zou aanraden om iets anders kiezen. Meer dan 3%? Ren alsjeblieft gillend weg en kijk niet meer terug.

Ter vergelijking, goede ETF's heb je al voor 0,25% per jaar of minder.

Voor de volledigheid: het is wel algemeen bekend in dit topic dat ik betaal voor een stock picking nieuwsbrief. Daar betaal ik minder dan 100 euro voor. Per jaar. En dit ligt ver onder 1% van mijn belegd vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 14:23 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 13

Dit topic is gesloten.