Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
PatrickC schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Hoezo betaal je maar €1000 over €300000 bij dat linkse voorstel? Je gaat er dus standaard van uit dat een huishouden altijd uit 2 volwassenen bestaat? Even die oogkleppen afzetten lijkt mij. ;)
Of even goed lezen. Er wordt verwezen naar een voorbeeld uit het artikel, waarin het expliciet over een echtpaar gaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Laat ik voorop stellen dat dit zeker geen persoonlijke 'aanval' is, maar ik vooral je aan het denken wil zetten door naar het 'grotere plaatje' te kijken.
BuZZem schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:19:
Ik hoop tegen de tijd dat ik midden 50 ben genoeg geld te hebben om minder (niet: niet) te werken. Maar daar heb je best een hoop cash voor nodig. Ik heb dat niet belegd; Ik heb geen verstand van beleggen. Ik weet ook niet wanneer ik het geld nodig ga hebben, wanneer dingen anders lopen dan ik graag zou zien. Het is niet zo dat er tonnen die ik toch niet nodig heb rondzweven.
Dat is uiteindelijk de kern van vermogensongelijkheid en de wens naar een heffing hierop om het gat te verkleinen. Als er heel veel vermogen 'rondzweeft' en niet wordt uitgegeven, heeft dat impact op de algehele waarde van geld.

We staan aan de vooravond van een grote vergrijzingsgolf (of eigenlijk zitten we er al midden in). De zorgkosten stijgen keihard, het AOW-doorschuifsysteem kraakt in zijn voegen als er straks 1 werkende per 2 ouderen zijn. Maar wat willen de werkenden? FIRE; minder werken, niet voor niks een gigantisch populair topic hier op Tweakers.

Nogmaals: vanuit het individu snap ik het héél goed! Maar collectief gezien: waar gaat het geld dan nog vandaan komen? Nog meer belastingen bij de burgers die nog wel werken?

Werkt dat? Ik denk dat de econonomie zichzelf hier helemaal vanzelf op aanpast: de spaarrentes zijn ongekend veel lager dan de inflatie. De factor waarop dit nu speelt is nog nooit eerder vertoond. Het spaargeld wordt vanzelf minder waard.

Even een wake up call: dit halve topic is boos omdat een aantal partijen voorstellen om 5% belasting te heffen op vermogens van meerdere miljoenen. Ondertussen is iedereen met wat spaargeld dit jaar 7% koopkracht kwijt van alle euro's die gewoon op de bank stonden, óók lagere inkomens. Daar is vrijwel geen ophef over, maar oh wee als de overheid hetzelfde principe 'belasting' noemt... :P

Ik denk (en vrees) dat dit principe nog wel even door gaat zetten, zolang er sprake is van vergrijzing en we een collectieve munt hebben met landen die een schuld hebben van 2 tot 3 maal het BBP.

De vraag is of de principes waarmee je vroeger bent opgevoed (compound interest op je spaarrekening met rentes van >5%) nog werken in het financiële systeem waarbij geld helemaal niet meer schaars is.
Ik betaal ook grof mee aan WOZ (die erg hoog wordt door het overheidsbeleid dat mijn huis duur in de markt heeft gemaakt)
Beetje offtopic, maar dit klopt niet. De WOZ is simpelweg een verdeelsleutel tussen de woningen in een wijk, waardoor de bewoner van een villa meer belasting moet betalen dan degene in een rijwoning.
Uiteindelijk wordt de hoogte van het te betalen bedrag vooral bepaald door de lasten die jouw gemeente heeft. Die zijn onlangs flink gestegen, omdat we allerlei landelijke taken naar gemeenten hebben verplaatst. Als jouw WOZ-waarde 10% stijgt, betekent dat niet dat je 10% meer belasting moet betalen. Tegelijkertijd kan jouw WOZ best 10% dalen terwijl de hoeveelheid belasting die je moet betalen alsnog 10% stijgt, omdat jouw gemeente meer kosten zou moeten maken.
en andere belastingen en sociale premies. Ik kies ervoor om mijn geld niet op te maken omdat ik vind dat ik m'n eigen broek moet kunnen ophouden
Het probleem is dat heel veel mensen dit niet doen, en zo 'misbruik' van de belastingbetalers maken.
Heel veel belastingen en sociale premies gaan dan ook naar groepen die eigenlijk helemaal geen geld tekort komen.

Hoeveel zorgtoeslag krijgt een alleenstaande oudere in afgeloste vrijstaande woning van een paar ton en 120k spaargeld, los van haar AOW en een pensioen van 1000 euro netto?
Wanneer ik dat geld ga uitgeven betaal ik OOK die 21% btw, net als de 'vroeg-consumeerders', maar in de tussentijd moet ik ook nog belasting betalen over de centjes die ik netjes heb opgepot (en ieder jaar geld ophoesten, nu behoorlijk veel, alleen al om de inflatie te corrigeren die ook het gevolg is van het overheidsbeleid.)
Punt is: je betaalt ontzettend veel belasting, om verschillende redenen. Extreem veel over inkomen, extreem veel over uitgaven. En dan is vermogensbelasting logischerwijs een stap te ver.

Maar zou het in het huidige systeem, met de huidige kernwaardes, wellicht niet beter passen als we minder inkomstenbelasting heffen, minder BTW heffen, en in plaats daarvan die 5% op de grootste vermogens zouden heffen? Ik vind dat helemaal niet zo'n rare discussie als dat sommige mensen hier doen alsof ze onrecht wordt aangedaan.
Er gaan stemmen op om zelfs mijn huis te belasten, maar dat is geen 'asset' - dat is m'n woning. De waarde is fictief, tot ik er ooit uit ga (en dan moet ik of weer ergens anders duur kopen, of ik ga een kist in; mijn voorkeur: de laatste).
Het probleem is dat die waarde niet fictief is voor jongeren die nog een woning moeten kopen. En dat de gemiddelde prijs van woningen (een goed dat wél schaars is) bepaald wordt door wat anderen er voor willen (=kunnen) betalen.

Het principe rondom de eigen woning belasten is een veel dieper en langer verhaal dan een manier om geld in het laatje te brengen. Dat wil ik best verder toelichten, maar is denk ik teveel voor deze tegel. Mocht je meer willen weten, dan is het boek 'hoe ik toch huisjesmelker werd' van Hans de Geus en 'uitgewoond' van Cody Hochstenbach een leestip.

Als je enkele jaren op zoek bent naar een woning, zuinig leeft en (naar je eigen idee) 'veel' spaart en in de tussentijd woningen letterlijk tonnen duurder ziet worden, dan ga je heel anders naar de werking van het economische systeem en 'geld' kijken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Bij een hoop mensen is het inkomen ook helemaal niet zo vast. Ja, als je in loondienst bent, dan is het inkomen vaak wel redelijk stabiel. Maar er zijn genoeg mensen met sterk wisselende inkomsten.

Overigens kun je ook nu al te maken hebben met een negatief saldo aan inkomsten (bv door aftrek lijfrentepremies, renteaftrek etc.) en dat is ook nu niet echt een probleem.
Loon is echter nooit negatief. De hoeveelheid is niet vast. (Je kunt het middelen bij erge schommelingen.)

Rendementen op vermogen kunnen wel negatief zijn.
Een negatief saldo door aftrek levert je toch geen belastinggeld op? Lager dan 0 wordt het toch niet?
(Ja, ik krijg elk jaar geld terug, maar dat is dan wel omdat ik eerst teveel heb betaald elke maand.)

Dat zou nu wel een probleem kunnen opleveren voor mensen die juist de inkomsten uit vermogen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-08 20:34
Xanaroth schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Voor degene die klagen, ga voor de grap eens vergelijken wat je nu betaald vs straks.

Laten we het voorbeeldje uit het artikel nemen van 300.000 cash/beleggingen. Betaal je 1000,- belasting in het nieuwe stelsel. Huidige stelsel is dat 2.387,-. Dikke korting voor ons gewone burgervolk, hoewel, met 3ton cash behoor je al ruim tot de rijkste 10%.
Ander voorbeeld is 1 miljoen euro. Volgens voorstel is dit dan 13.000,- belasting betalen. Huidig is dat 12.155,-. Dan zit je al op niveau van de rijkste 3,5% van nederland.
Je moet dus echt heel-heel rijk zijn om in dit nieuwe stelsel significant meer te betalen.

Pakweg 5 3,5% nederlanders gaan meer betalen onder dit plan, en 96,5 % gaan hetzelfde of minder betalen. Lijkt mij een prima deal. Als je het geen goede deal vind, dan moet je je afvragen of je oprecht 1000,- extra uitgaven gaat merken als je reeds >1.000.000,- bezit. Gechargeerd: waarschijnlijk geeft vrouwlief meer uit per jaar aan alleen al handtassen...

Voorstel is waarschijnlijk voor iedereen in deze chat een belasting verlaging :9
Ik heb een tegengeluid voor je. Iets om over na te denken.

Dat klink nu allemaal best redelijk. Ik heb het niet uitgecijferd maar ik denk dat het me een paar honderd euro zou kunnen besparen (zolang mijn woning niet wordt meegeteld).
Bij normale inflatie (dus niet wat we nu hebben) en ongeveer deze belasting halveert je geld in waarde in ongeveer 16-20 jaar. Je mag aannemen dat het de komende tijd harder gaat.
Dat betekent dat die grens van een miljoen onverwacht snel aangetikt wordt (helemaal als de woning gaat meetellen)
Als vergelijking. Mijn ouders kochten ooit een huis voor 52.000 GULDEN, lang geleden. Toen was je als miljonair stinkend achterlijk bijna onvoorstelbaar rijk. Een huis van 52.000 euro voor anderhalf verdieners 'onverantwoord'. Toen ze het verkochten was het tonnen in euro's (geen idee hoeveel precies - ik mix geen familie en geldzaken - dat levert nooit iets anders dan gezeik op).
Een gewone anderhalf modaal huishouden is over 20-30 jaar -als ze een beetje zuinig leven- al ruim miljonair. Laat staan de mensen die het beter doen.

Niks zo hardnekkig als een belastingstelsel. Dus als we dit gaan doen betalen ook 'henk en ingrid' tegen die tijd tenminste 4%, mogelijk meer procent belasting - rendement of niet.
Is tegen die tijd alles beter, verdienen we weer geld als water? Misschien, maar ook misschien niet. Kijk maar eens naar de Japanse economie van de afgelopen 25 jaar. Die liggen op ons 'voor'.
EN : je weet zeker - als die constructie er eenmaal is is het supereenvoudig om die percentages een beetje te schuiven. Het stelsel niet, maar de percentages wel. Gokje: het zal niet snel weer naar beneden zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

BuZZem schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Dat klink nu allemaal best redelijk. Ik heb het niet uitgecijferd maar ik denk dat het me een paar honderd euro zou kunnen besparen (zolang mijn woning niet wordt meegeteld).
Bij normale inflatie (dus niet wat we nu hebben) en ongeveer deze belasting halveert je geld in waarde in ongeveer 16-20 jaar. Je mag aannemen dat het de komende tijd harder gaat.
Dat betekent dat die grens van een miljoen onverwacht snel aangetikt wordt (helemaal als de woning gaat meetellen)
Als vergelijking. Mijn ouders kochten ooit een huis voor 52.000 GULDEN, lang geleden. Toen was je als miljonair stinkend achterlijk bijna onvoorstelbaar rijk. Een huis van 52.000 euro voor anderhalf verdieners 'onverantwoord'. Toen ze het verkochten was het tonnen in euro's (geen idee hoeveel precies - ik mix geen familie en geldzaken - dat levert nooit iets anders dan gezeik op).
Een gewone anderhalf modaal huishouden is over 20-30 jaar -als ze een beetje zuinig leven- al ruim miljonair. Laat staan de mensen die het beter doen.

Niks zo hardnekkig als een belastingstelsel. Dus als we dit gaan doen betalen ook 'henk en ingrid' tegen die tijd tenminste 4%, mogelijk meer procent belasting - rendement of niet.
Is tegen die tijd alles beter, verdienen we weer geld als water? Misschien, maar ook misschien niet. Kijk maar eens naar de Japanse economie van de afgelopen 25 jaar. Die liggen op ons 'voor'.
EN : je weet zeker - als die constructie er eenmaal is is het supereenvoudig om die percentages een beetje te schuiven. Het stelsel niet, maar de percentages wel. Gokje: het zal niet snel weer naar beneden zijn ;).
Belastingschalen zijn vrijwel altijd gewijzigd na invoering, dus dat kun je met de vermogensschalen net zo goed doen. Opgelost. Op basis van inflatie of benchmarking van vermogen in het land. Hoe je dat ook maar wilt doen. Bijna elk jaar zijn de inkomenschalen aan verandering onderhevig.

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 03-02-2022 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:21
Waah schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:39:
[...]
40K is gewoon anders als je 100K aan spaargeld hebt, dan wanneer je het twintig-voudige hebt :+
Gesproken als iemand die met vervroegd pensioen is gegaan: als je van 30k euro per jaar leeft en je zou bijv. 30k euro extra aan belastingen moeten gaan betalen dan is dat gigantisch.

De situatie wordt nog schrijnender als je portefeuille op de beurs -400k doet en daarna komt de fiscus nog even langs om bijv. 30k extra op te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 03-02-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Gaat het nu nog steeds over het hebben van een paar miljoen?
Tussen de 1 en 2.
Ik ben met 500k al FO.
Ik vermoed dat je of van heel weinig leeft en/of je nogal optimistische aannames gebruikt voor toekomstig rendement en inflatie.

Wat voor withdrawal rate denk je te gaan gebruiken?

Edit: oh wacht je hebt pensioen bij een werkgever opgebouwd. Tja andere situatie. Ik heb het zoals al eerder gezegd met name over mensen die zelf voor hun pensioen moeten zorgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 03-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pistachenootje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Tussen de 1 en 2.

[...]

Ik vermoed dat je of van heel weinig leeft en/of je nogal optimistische aannames gebruikt voor toekomstig rendement en inflatie.

Wat voor withdrawal rate denk je te gaan gebruiken?

Edit: oh wacht je hebt pensioen bij een werkgever opgebouwd. Tja andere situatie. Ik heb het zoals al eerder gezegd met name over mensen die zelf voor hun pensioen moeten zorgen.
Ik bouw tot mijn 50e pensioen op bij werkgever ja. Daarna moet ik tot AOW leeftijd overbruggen met mijn 500k FO-potje. Ik vind het prima om die pot dan ook aan te breken ipv alleen van het rendement leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:47
En die er bewust voor kiezen geen gebruik te maken van pensioenpijler 3?

Iedereen kan gewoon jaarlijks 13,3% van hun premiegrondslag inleggen zonder last te hebben van VRH.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 03-02-2022 12:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Loon is echter nooit negatief. De hoeveelheid is niet vast. (Je kunt het middelen bij erge schommelingen.)

Rendementen op vermogen kunnen wel negatief zijn.
Een negatief saldo door aftrek levert je toch geen belastinggeld op? Lager dan 0 wordt het toch niet?
(Ja, ik krijg elk jaar geld terug, maar dat is dan wel omdat ik eerst teveel heb betaald elke maand.)
Maar je kunt dus door die aftrekposten dus wel op een negatief inkomen uitkomen. Dat is niet principieel anders dan een negatief inkomen door slecht beleggingsresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Laten we het voorbeeldje uit het artikel nemen van 300.000 cash/beleggingen. Betaal je 1000,- belasting in het nieuwe stelsel. Huidige stelsel is dat 2.387,-. Dikke korting voor ons gewone burgervolk, hoewel, met 3ton cash behoor je al ruim tot de rijkste 10%.
Ander voorbeeld is 1 miljoen euro. Volgens voorstel is dit dan 13.000,- belasting betalen. Huidig is dat 12.155,-.
Inderdaad, het is het vermogen boven de 1 miljoen dat ineens onevenredig hard wordt aangepakt. Niet gek natuurlijk voor een plan uit de linkse koker.

Zou al logischer zijn als er een schijf van 3% zou tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

:+
Mensen die geen geld hebben om nieuwe kleding en eten te kopen. dat is schrijnend. ;)
met 1-2 miljoen ben je in een enórme luxepositie, en is er geen sprake van schrijnend.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 03-02-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ja, het zou toch mooi zijn als de regering eindelijk eens een regeling zou gaan invoeren waarmee je een apart potje voor je pensioen kunt opbouwen dat buiten box 3 valt. O, wacht......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Maar je kunt dus door die aftrekposten dus wel op een negatief inkomen uitkomen. Dat is niet principieel anders dan een negatief inkomen door slecht beleggingsresultaat.
Krijg ik met een negatief inkomen dan geld van de belastingdienst?
Volgens mij niet.
Dat gaat dan mis, want ik krijg met beleggingen gemiddeld over jaren misschien wel 10% rendement halen. Dat kan in 1 jaar wel 20% zijn (waar ik dan bijna de helft van af moet dragen, want “hetzelfde belast als loon”) en dan een ander jaar -10% en daar krijg ik dan niet de helft van terug.
Dat zou dan leiden naar effectief meer belasting betalen over vermogensrendement dan over loon.
Dit gaat over zeer vermogenden waarbij de looninkomsten een fractie zijn van het vermogensrendement en dus niet over iemand met een 2x modaal salaris die ook 100k aan aandelen heeft.

We gaan dat hier niet oplossen en dat hoeft ook niet. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:30:
[...]

:+
Mensen die geen geld hebben om nieuwe kleding en eten te kopen. dat is schrijnend. ;)
met 1-2 miljoen ben je in een enórme luxepositie, en is er geen sprake van schrijnend.
Je blijft buiten beschouwing houden dat iemand met (vervroegd) pensioen wellicht 40 jaar moet doen met zijn/haar vermogen. Als je vermogen dan bijvoorbeeld maar 30 jaar haalt, wat heel goed kan gebeuren, ja dan komen er echt schrijnende situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Volgens mij niet.
En dat is dus niet anders dan hoe het nu al is.
We gaan dat hier niet oplossen en dat hoeft ook niet. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Uiteraard is dat iets in rekening mee te houden. Maar ik zie niet waarom dat ineens zo veel belangrijker zou zijn als je vermogen gaat belasten dan in de huidige situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pistachenootje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Je blijft buiten beschouwing houden dat iemand met (vervroegd) pensioen wellicht 40 jaar moet doen met zijn/haar vermogen. Als je vermogen dan bijvoorbeeld maar 30 jaar haalt, wat heel goed kan gebeuren, ja dan komen er echt schrijnende situaties.
Zo schrijnend, dat je misschien zelfs weer 1 dag in de week zou moeten gaan werken over 20 jaar. de horror :/

Maargoed, ik begrijp je punt wel, jij meent een recht te hebben op een gemaakte afspraak en bent niet gediend van wijziging in het beleid.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 03-02-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
Richh schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:02:
Ik volg eerder voorbeeld...heel verhaal
Ik zie het niet als een persoonlijke aanval. We zijn hier standpunten aan het uitwisselen.
Het is wel een beetje jammer dat je doet voorkomen dat ik het grotere plaatje niet zie (en jij wel).
Dat doe ik wel. Maar niet vanuit het perspectief van iemand die nu net 30 is.

Ik denk dat de huidige begin dertiger enorm fooked is. Ik heb sympathie en zelfs enig medelijden voor mijn jongere collega’s. Letterlijk in de door jou beschreven situatie. Ieder jaar meer achterlopen bij de prijs van een koophuis.

Maar dat wil niet zeggen dat ik dat allemaal kan en moet oplossen.

Mijn vermogen ‘zweeft' niet – het is een buffer voor als dingen tegenvallen, zodat niet ook ik op de zak van de werkenden hoef te teren als er wat fout gaat. Ik moet ook nog iets aan verduurzaming doen omdat ik het lef heb gehad een ouder huis te kopen. Ik trek witjes weg als ik zie wat dat moet gaan kosten.

Die grote vergrijzingsgolf komt er al 50 jaar aan. Maar het is niet ik die geprofiteerd heeft van die regelingen. Het AOW systeem was potverteren, zoals ingericht. Mijn verplichte pensioendeelname ook (maar eerlijk: misschien straks niet).

Jij hebt het over fire. Ik heb al aangegeven dat ik minder wil werken, niet niet. Laat ik dan duidelijk zijn. Ik werk al jaren ‘voor de overheid’. Anders dan wat iedereen populair denkt is het hard werken (of ik kies er in ieder geval voor omdat te doen, in het publliek belang). De afgelopen 20 jaar was mijn gemiddelde werkweek ruim boven de 50 uur (ook al krijg ik er 32-36 betaald). Dan mag je me dom noemen. Puur kapitalistisch ben ik dat ook. Maar ik heb gekozen om mijn leven op die manier ‘diendend’ in te richten. Ik had minder kunnen werken of meer kunnen verdienen – maar ik kan niet teruggaan en het veranderen omdat het nu slecht uitpakt. Als ik dus zeg dat ik ‘minder’ wil werken wil ik vanaf half 50 - 30 of 32 uur werken. Das niet echt 2 dagen in de week, of helemaal niet. Ik sta al helemaal niet met mijn rode spijkerbroek te golfen in Spanje straks. Dat is om het vol te houden tot m’n 70e – terwijl ik de AOW van de mensen voor me ophoest (die op 58 met vut gingen, dus mag ik dan alsjeblieft dromen van een beetje normale werkweek op 55?.)

De zorgkosten? Ja das een probleem. Maar bijna iedereen weigert om na te denken over echte oplossingen (waarom kreeg mijn oma na 7 kankerbehandelingen op haar 76e nog een 8e? - als het aan mij gelegen had niet - ook al mis ik het lieve mens nog steeds), want dan komt het pas echt dichtbij. Maar dat gat ga je NOOIT dichtlopen door nog meer belasting te heffen op arbeid en/of vermogen, want we worden EN steed ouders EN kunnen steeds meer medisch gezien. (en nu laat ik deze los want off-topic).

Je verhaal over de WOZ is op zich correct maar mist 1 simpel ding. Die is los van de %age stijging in mijn gemeente gewoon een stuk hoger dan 6 jaar geleden – maar dit is nog steeds hetzelfde huis - het is niks meer waard voor mij zolang ik er in woon. Het bedrag dat nu genoemd wordt heb ik nooit betaald en kan ik ook niet cashen – want ik moet er wonen (en anders ergens anders, waar het ook duurder geworden is). Defacto betaal ik binnen 6 jaar meer dan anderhalf keer zo veel.

Ik snap dat die waardestijging voor huidige kopers (niet alleen starters) wel reeel is, maar it got nothing to do with me en ik heb er ook niks aan (sterker nog - als mijn woning gewoon weer waard werd wat ie kostte toen ik hem kocht + normale inflatie is (bijna) iedereen EN ik beter af - tenzij je net NU een huis hebt gekocht en ook dat zou niet helemaal fair zijn, want je moet het ook betalen als het huis nog maar 3/4 waard is van toen je het kocht)

Ik vind het mooi dat je het grote plaatje ziet van wat andere mensen wel of niet doen, maar geef dan iig toe dat dat naar mensen zoals ik - er zijn er meer hier in dit topic – niet eerlijk uitpakt. Ik zorg wel voor mn eigen broeksriem. En dat geldt ook voor mijn ouders en de meeste van mijn vrienden..Ik krijg helemaal niks van de overheid (anders dan de publieke ruimte en facilities die iedereen krijgt), alleen mijn salaris. Geen enkele toeslag, geen enkele korting. Mocht ik mn 70e niet werkend halen (gewoon omdat ik pech had), ook niet genoeg om een redelijk bescheiden levensstijl voort te zetten zonder eigen geld. .

Het verhaal over minder inkomstenbelasting en minder BTW en dan meer vermogen belasten? Sure – daar kunnen we over praten en misschien dat het dan wel eerlijker wordt (maar zoals het nu lijkt te gaan in de discussie voor mij en mensen zoals ik: dan heb ik dus al die tijd max betaald over inkomen en kan daarna max gaan betalen over vermogen – 2x het slechtste dus) Maar dat ligt op dit moment niet op tafel. De vermogens(rendement)heffingsdiscussie wel. Zelfs groente en Fruit naar 0% belasting kan de eerste jaren niet, want ICT (dont get me started) ook al levert dat in voornoemde zorgkosten gi-gan-tische besparingen op.

slightly off-topic:
Persoonlijk zie ik dan meer in een zwaardere erfbelasting. Das is namelijk letterlijk geld wat je gratis krijgt en waar je niks voor hebt hoeven doen. En ja: ook daar is al belasting over betaald, maar niet door jou, voor de ontvanger is het gratis geld. Dan kun je ook nog een stuk vrijstelling of een laag tarief doen aan de onderkant (als ijkpunt de waarde van een gemiddelde koopwoning?) en daarna ophogen. Je zou ook nog kunnen overwegen om vererving op kleinkinderen niet zwaarder te belasten dan op kinderen.

Begin er op tijd mee (nu) en de kosten daarvan komen neer bij mensen die het (straks) niet meer nodig hebben (want dood), er komt geld de economie in bij mensen die het nodig hebben (mensen die nog economisch mee doen), laat je een stukje ‘startgeld’ voor middenklasse en lager in stand en hef je op iemand die aan het eind van zn leven heel goed geboert blijkt te hebben.
Maar ook dat is weer een ingewikkelde discussie en ook daar zijn weer mensen die vinden dat het oneerlijk is dat ze hun kinderen die voorsprong niet mogen geven terwijl ze er wel hard voor hebben gewerkt.

[ Voor 0% gewijzigd door BuZZem op 03-02-2022 12:52 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
BuZZem schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Je gaat er alleen aan voor bij, dat de bedragen ook aangepast kunnen worden. Pakweg 5 jaar geleden was de belastingvrije voet 25.000 euro p.p. en dat is nu ook al >50.000 euro.

Snap niet waarom iedereen hier altijd bij een som met 2 componenten, enkel naar die enekijkt die in hun nadeel zijn aangepast en de ander volledig buiten beschouwing laat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Zo schrijnend, dat je misschien zelfs weer 1 dag in de week zou moeten gaan werken. de horror :/
Een 75 jarige die ineens weer moet gaan werken om te kunnen betalen voor zijn benodigde verzorging, ja dat vind ik wel schrijnend persoonlijk. Los daarvan kun je afvragen of iemand op die leeftijd nog redelijk werk kan vinden dat genoeg betaald voor de rekeningen van het verzorgingshuis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pistachenootje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Een 75 jarige die ineens weer moet gaan werken om te kunnen betalen voor zijn benodigde verzorging, ja dat vind ik wel schrijnend persoonlijk. Los daarvan kun je afvragen of iemand op die leeftijd nog redelijk werk kan vinden dat genoeg betaald voor de rekeningen van het verzorgingshuis ;)
Daar is de AOW voor, en waarschijnlijk een afgelost huis, dat eventueel verkocht kan worden.
We leven hier niet in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Maargoed, ik begrijp je punt wel, jij meent een recht te hebben op een gemaakte afspraak en bent niet gediend van wijziging in het beleid.
Mwa, ik kan me best vinden in een dergelijk plan maar ik denk dat de verzwaring van de belasting boven de miljoen onevenredig groot is. Daar gaat het tarief geloof ik van 1.8% naar 4%. Van 1.8% naar bijvoorbeeld 2.5% vind ik rederijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Daar is de AOW voor, en waarschijnlijk een afgelost huis, dat eventueel verkocht kan worden.
Dan hoop je dat de AOW in de huidige vorm met de huidige koopkracht behouden kan worden over de komende decennia. Gezien de inflatie en vergrijzende bevolking lijkt mij dat nogal onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
Xanaroth schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Je gaat er alleen aan voor bij, dat de bedragen ook aangepast kunnen worden. Pakweg 5 jaar geleden was de belastingvrije voet 25.000 euro p.p. en dat is nu ook al >50.000 euro.

Snap niet waarom iedereen hier altijd bij een som met 2 componenten, enkel naar die enekijkt die in hun nadeel zijn aangepast en de ander volledig buiten beschouwing laat...
Dat doet niet iedereen, en ook ik niet.
Die belastingvrije voet is inderdaad sterk gegroeid (maar als je de inflatie eraf haalt al een stuk minder) en terecht. Maar nu doe jij precies waar je jezelf tegen af zet. Ook daaromheen zitten weer een heleboel dingen die precies de andere kant opwijzen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
assje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:27:
[...]

En die er bewust voor kiezen geen gebruik te maken van pensioenpijler 3?

Iedereen kan gewoon jaarlijks 13,3% van hun premiegrondslag inleggen zonder last te hebben van VRH.
De jaarruimte gebruiken zonder last van VRH is nogal een risico:
- Je betaalt dan uiteindelijk IB-tarief over de uitkering van het ingelegde geld. Met de toenemende vergrijzing is het lagere IB-tarief voor gepensioeneerden onhoudbaar. Er komt een omslagmoment waarop gepensioeneerden hetzelfde IB-tarief betalen als werkenden. En nog verder in de toekomst kan de belastingdruk op gepensioeneerden wel eens hoger zijn dan die van werkenden.
- Je zet het geld vast en je kunt er pas (fiscaalvriendelijk) over beschikken vanaf een door de overheid opgelegde pensioendatum. Alle vrijheid om eerder te stoppen met werken voor de opgelegde pensioendatum wordt ons ontnomen doordat zelf sparen of beleggen fiscaal ongunstig is.

Door belasting op vermogen te heffen is het rendement op vermogen gewoon te laag. Dit raakt vooral mensen die niet vermogend zijn maar het wel willen worden. Daarom is het beter helemaal geen VRH te hebben. Generationeel vermogen doorgeven moet juist voor iedereen bereikbaar gemaakt worden in plaats van dit (symbolisch) te ontmoedigen.

Vermogend worden is voor veel mensen bereikbaar, ook met een modaal inkomen. Het hefboomeffect van sparen en beleggen zorgt voor groei van vermogen. We hebben helaas een overheid die financiele zelfstandigheid ontmoedigt door o.a. hoge belastingen op inkomen en vermogen te heffen. We hebben enorm veel mensen in de schuldsanering (=grote maatschappelijke kosten) en enorm veel mensen die afhankelijk zijn van toeslagen. De groep die afhankelijk is van de toeslagen, is inmiddels zo groot dat het electoraal vrijwel onmogelijk is om dit nog gecorrigeerd te krijgen. Mensen stemmen uit angst om toeslagen te verliezen steeds weer op (dezelfde) partijen waardoor het systeem van absurde belastingdruk in stand blijft.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:38:
[...]

En dat is dus niet anders dan hoe het nu al is.

[...]

Uiteraard is dat iets in rekening mee te houden. Maar ik zie niet waarom dat ineens zo veel belangrijker zou zijn als je vermogen gaat belasten dan in de huidige situatie.
Dit gedeelte van het gesprek begon met: “vermogen hetzelfde belasten als loon”

Dus dat is uitermate anders dan dat het nu is. En de problemen die in aangaf, zijn van toepassing als je dat zou willen doen. Het komt op mij over of je dat gedeelte nu net vergeten was.

Daarom denk ik dat in essentie het gepresenteerde plan door een aantal oppositiepartijen beter werkt, al denk ik dat er nog even aan de radartje gedraaid moet worden qua percentages en niveaus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
ari3 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:04:
De jaarruimte gebruiken zonder last van VRH is nogal een risico:
Dat zijn precies dezelfde nadelen die ook gelden voor mensen die via pijler 2 (werkgever) pensioen opbouwen. Het verandert niets aan het feit dat je zelf kiest voor opbouw buiten pijler 3 waar bepaalde kosten aan verbonden zijn.

Ofwel, iedereen heeft ruimte 13,3% van heffingsloon buiten box 3 in te leggen. Iedereen die ervoor kiest dat niet te doen of méér dan dat op wil bouwen krijgt te maken met VRH.

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 03-02-2022 13:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
ari3 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:04:
- Je betaalt dan uiteindelijk IB-tarief over de uitkering van het ingelegde geld.
Dit is een nauwelijks relevant argument. De grote besparing in pijler 3 zit hem in de jaar op jaar VRH. De impact van eenmalig IB-tarief doet nauwelijks iets op het grote plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@ari3 Zelfs als de IB tarieven gelijk zouden worden getrokken in de toekomst, zal in de breedte gezien een lager inkomen zorgen dat je toch minder IB betaalt, omdat je lager in de schaal zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Even het voorstel erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuq4_ksVVxXqoveRpSLS5LeDbJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bBkGDlyFeIf17BJHFOKU2h9A.png?f=user_large

Want men roept hier, "met meer dan 1 miljoen kost het 40K per jaar!" Ik verwacht dat het gewoon gaat als met belastingschijven....

Maar als het op dezelfde manier wordt berekend als met de belastingschijven heb je het dus voor iemand met 2 miljoen over:

De eerste 500K: 5.000 euro (1%)
500k-1 Miljoen: 7.500 euro (2%)
1M-2Miljoen: 40.000 euro (4%)

Dus, bij 2 miljoen kost het geen 80.000 euro per jaar, maar 52.500 euro. De daadwerkelijke belastingdruk is dus ~2,6%... Niet 4%.

En voor net-aan miljonair (1,1 miljoen bijvoorbeeld) kom je op 16,5K. Met de daadwerkelijke belastingdruk van ~1,5% in plaats van 4% die sommigen hier nu roepen.

Wat ik vooral goed vind van dit plan, is dat het inclusief vastgoed is. Eigen woning moet vrij zijn IMHO. Maar 2e, 3e en 4e huisjes?

Ik weet wel wie hier zenuwachtig van moet worden :+ Prins Bernhard. Als je al die huisjes moet optellen en daar opeens belasting over moet afdragen :+ En aangezien 1 miljoen huizen in handen zijn van particuliere "huisjesmelkers" en beleggers... Als je dat kan belasten, zouden er wel eens een leuk aantal huizen vrij kunnen komen

Of de huur wordt hoger :+ dat laatste zal wel :+ dankzij de vrije markt! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Daar zou je nog verbaasd van kunnen staan, de Nederlandse ontwikkelingen volgen vrij nauw op Amerikaanse lijnen, enkel trager en ietwat schoksgewijs.

Als ik in portfolio van ondernemingen kijk, er zijn opmerkelijke verschillen tussen wat we de boomers noemen (in het Nederlandse breder dan in de rest van de Anglosphere) en de lichtingen daarna voor deelname in woningmarkt, vermogensopbouw en effectief potentieel bij beide.

Lijnen schuiven op. Voornamelijk dankzij geïntroduceerde mechanismen kapitaaltransfers binnen sociale geografie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:50:
Even het voorstel erbij:
[Afbeelding]

Want men roept hier, "met meer dan 1 miljoen kost het 40K per jaar!" Ik verwacht dat het gewoon gaat als met belastingschijven....

Maar als het op dezelfde manier wordt berekend als met de belastingschijven heb je het dus voor iemand met 2 miljoen over:

Dus, bij 2 miljoen kost het geen 80.000 euro per jaar, maar 52.500 euro. De daadwerkelijke belastingdruk is dus ~2,6%... Niet 4%.

En voor net-aan miljonair (1,1 miljoen bijvoorbeeld) kom je op 16,5K. Met de daadwerkelijke belastingdruk van ~1,5% in plaats van 4% die sommigen hier nu roepen.

Wat ik vooral goed vind van dit plan, is dat het inclusief vastgoed is. Eigen woning moet vrij zijn IMHO. Maar 2e, 3e en 4e huisjes?

Ik weet wel wie hier zenuwachtig van moet worden :+ Prins Bernhard. Als je al die huisjes moet optellen en daar opeens belasting over moet afdragen :+ En aangezien 1 miljoen huizen in handen zijn van particuliere "huisjesmelkers" en beleggers... Als je dat kan belasten, zouden er wel eens een leuk aantal huizen vrij kunnen komen

Even serieus nu, nee, de segmenten van Bernhard en hoger, als we dat zo kunnen omschrijven, worden hier niet nerveus van. An sich is niets mis met de gedachten achter het voorstel, maar als ik eerlijk ben is raakt dit eigenlijk niet aan het fundamentele probleem van de Parade van Pen.

Het zijn juist de mechanismen van planeconomische grondslag - wat je “vrije” markt noemt - die dat garanderen. Maar goed, daar kan dit voorstel ook niet aan raken, maar dat volgt uit gedrag van algemene electorale geografie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Dus dat is uitermate anders dan dat het nu is. En de problemen die in aangaf, zijn van toepassing als je dat zou willen doen. Het komt op mij over of je dat gedeelte nu net vergeten was.
Dit is een blinde vlek die maar al te gretig gehanteerd wordt. Gevolg van een paar decennia van bouwen van een ideologische kerk die op meritocratie lijkt maar het in ontwerp totaal niet is. In combinatie met behoorlijke veranderingen in politieke economie zoals vormgegeven in curricula. Het treft mij al tijd als opmerkelijk dat we klaarblijkelijk de historische lessen t.a.v. niet belasten van vermogen net als arbeid vergeten zijn. Dat manco is altijd de grootste aanjager van destabilisatie, én kapitaalconcentratie binnen sociale geografie (wat op zijn beurt ook een historische aanjager van destabilisatie is).
Daarom denk ik dat in essentie het gepresenteerde plan door een aantal oppositiepartijen beter werkt, al denk ik dat er nog even aan de radartje gedraaid moet worden qua percentages en niveaus.
Puur vanuit meta perspectief, het is het minst slecht haalbare voorstel voor vereiste termijneffecten. Dat sleutelen, tja, dat zou niet beperkt moeten zijn tot percentages. Er zou breder perspectief bij mogen zijn - die Parade van Pen. Maar goed, dat is electoraal gewoon niet haalbaar omdat publiek debat daar geen bewustzijn bij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Even het voorstel erbij:
[Afbeelding]

Thanks voor het plaatsen, geeft wat duidelijkheid, maar denk dat je qua huisjesmelkers al snel een verschuiving naar een BV ziet als het daar al niet in zit. Dus denk dat het niet uit gaat maken voor de (huur)huizen markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Barrycade schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:06:
[...]

Thanks voor het plaatsen, geeft wat duidelijkheid, maar denk dat je qua huisjesmelkers al snel een verschuiving naar een BV ziet als het daar al niet in zit. Dus denk dat het niet uit gaat maken voor de (huur)huizen markt.
Mee eens. Dat issue blijft. Zoals gezegd (als ik Virtuozzo goed begrijp, waaraan ik vaak twijfel) zijn er teveel methoden om hier omheen te werken.

Al heeft Prins Bernhard wel iets van 27 huizen op eigen naam, buiten de BV om :+ Dus sowieso zal er iemand geld aan verdienen. De staat waarschijnlijk niet... Ik gok op de notaris :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Als huisjesmelker sluit je gewoon wat extra leningen af waar mee je extra huizen koopt.
Box 3 vermogen=Schuld-bezit dus kom je lekker laag uit maar wel met een lekkere cashflow aan huur opbrengst.
Ik zie daarom ook meer in rendement belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat was ik :) wat ik 'roep' is dat het 2e miljoen met 40k wordt belast, volgens dit plan dat ik een zeer lage slagingskans geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Virtuozzo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:05:
[...]

Dit is een blinde vlek die maar al te gretig gehanteerd wordt. Gevolg van een paar decennia van bouwen van een ideologische kerk die op meritocratie lijkt maar het in ontwerp totaal niet is. In combinatie met behoorlijke veranderingen in politieke economie zoals vormgegeven in curricula. Het treft mij al tijd als opmerkelijk dat we klaarblijkelijk de historische lessen t.a.v. niet belasten van vermogen net als arbeid vergeten zijn. Dat manco is altijd de grootste aanjager van destabilisatie, én kapitaalconcentratie binnen sociale geografie (wat op zijn beurt ook een historische aanjager van destabilisatie is).

[...]

Puur vanuit meta perspectief, het is het minst slecht haalbare voorstel voor vereiste termijneffecten. Dat sleutelen, tja, dat zou niet beperkt moeten zijn tot percentages. Er zou breder perspectief bij mogen zijn - die Parade van Pen. Maar goed, dat is electoraal gewoon niet haalbaar omdat publiek debat daar geen bewustzijn bij heeft.
Prima als je weer eens 1 quote pakt, want al had je goed gelezen ben ik zeker voorstander van belasten van vermogen.

Idealen zijn leuk, maar laten we eerst eens beginnen met succes op de korte(re) termijn. Dat staat een nog betere oplossing op langere termijn niet in de weg.

Even stellen dat we vergeten zijn om vermogen te belasten als inkomen los je niet op door met een zeis door het huidige stelsel gaat, omdat de tegenstand de voortgang tegen houdt. In een democratie als de onze zul je langzaam moeten bewegen. Een dicatatuur kan dit probleem beter oplossen, maar daar kleven andere nadelen aan. Dat publieke debat is allemaal leuk, maar de machtsverdeling in de realiteit is natuurlijk dat de vermogenden ook makkelijker van zich kunnen laten spreken. Ja, iedereen heeft hetzelfde stemrecht, maar realistisch gezien is de invloed anders verdeeld.

We hebben een lange weg te gaan en die weg leg je niet af door nu te proberen een sprint te trekken.

"Perfect shouldn't be the enemy of good."

Dus lijkt met mij wijs niet naar de wolkjes te kijken en denken hoe mooi het zou kunnen zijn, maar de eerste stappen te zetten vanaf het punt waar we nu zijn.

Je kunt je doelen alleen bereiken als je je beginpunt niet uit het oog verliest. Een route heeft tenslotte een begin en een eind.

Je beginpunt bevat ook al het feit dat we de BTW op groente niet kunnen verlagen omdat de systemen het niet aan kunnen. Visie is leuk, maar met het toch al kreupele belastingsysteem is eenvoud wel een vereiste voor succes op de relatief korte termijn.

Uiteraard kun je je niet volledig laten leiden door het nu bij het kijken naar de toekomst. Dit is een balanceeroefening.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 03-02-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
BuZZem schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Ik zie het niet als een persoonlijke aanval. We zijn hier standpunten aan het uitwisselen.
Het is wel een beetje jammer dat je doet voorkomen dat ik het grotere plaatje niet zie (en jij wel).
Dat laatste is overigens nooit de intentie geweest! :)
Ik pik er eventjes een paar citaatjes uit.
Maar dat wil niet zeggen dat ik dat allemaal kan en moet oplossen.
Of je het nou wilt of niet: de aanwezigheid van vermogen bij de een, maken schaarsheid moeilijker voor de ander. En laat schaarste (of dat nou aan huizen, energie, auto's of chips is) nou net zijn wat nu 'toevallig' de economie regeert. Immers: veel vraag, want er is veel geld beschikbaar -> inflatie.

Nee: jij kan en moet het niet oplossen. Maar het is nou eenmaal hoe de economische motor reageert op de gebeurtenissen die we nu zien... daar doe je niks aan.
Mijn vermogen ‘zweeft' niet – het is een buffer voor als dingen tegenvallen, zodat niet ook ik op de zak van de werkenden hoef te teren als er wat fout gaat.
Als iedereen zo met het systeem zou om gaan, zou er ook niks aan de hand zijn. Echter... :P
Maar het is niet ik die geprofiteerd heeft van die regelingen. Het AOW systeem was potverteren, zoals ingericht. Mijn verplichte pensioendeelname ook (maar eerlijk: misschien straks niet).

Jij hebt het over fire. Ik heb al aangegeven dat ik minder wil werken, niet niet. Laat ik dan duidelijk zijn. Ik werk al jaren ‘voor de overheid’. Anders dan wat iedereen populair denkt is het hard werken (of ik kies er in ieder geval voor omdat te doen, in het publliek belang). De afgelopen 20 jaar was mijn gemiddelde werkweek ruim boven de 50 uur (ook al krijg ik er 32-36 betaald). Dan mag je me dom noemen. Puur kapitalistisch ben ik dat ook. Maar ik heb gekozen om mijn leven op die manier ‘diendend’ in te richten. Ik had minder kunnen werken of meer kunnen verdienen – maar ik kan niet teruggaan en het veranderen omdat het nu slecht uitpakt. Als ik dus zeg dat ik ‘minder’ wil werken wil ik vanaf half 50 - 30 of 32 uur werken. Das niet echt 2 dagen in de week, of helemaal niet. Ik sta al helemaal niet met mijn rode spijkerbroek te golfen in Spanje straks. Dat is om het vol te houden tot m’n 70e – terwijl ik de AOW van de mensen voor me ophoest (die op 58 met vut gingen, dus mag ik dan alsjeblieft dromen van een beetje normale werkweek op 55?.)
Zeker mag dat! En het is heel begrijpelijk. Nogmaals, ik begrijp jouw insteek van het verhaal dan ook heel goed. Ik vind hard werken ook helemaal niet dom trouwens. Sterker nog; ik vind dat werken harder zou moeten lonen dan dat het nu doet.

Iedere generatie vergelijkt zichzelf met de voorgaande generatie, en we komen er langzamerhand telkens achter dat op dit gebied de voorzieningen en mogelijkheden steeds minder worden. Een oplossing daarvoor bestaat echter niet: je kan het niet meer weghalen bij de generatie die al geprofiteerd heeft, je kan alleen maar de rekening bij de jongeren neerleggen, helaas. Daar moeten we wel voor waken.

Ik vind het bijvoorbeeld bizar dat vrijwel niemand (van links tot rechts!) vragen stelt bij 20 miljard euro die we van toekomstige generaties lenen voor een 'nationaal groeifonds'.
De zorgkosten? Ja das een probleem. Maar bijna iedereen weigert om na te denken over echte oplossingen (waarom kreeg mijn oma na 7 kankerbehandelingen op haar 76e nog een 8e? - als het aan mij gelegen had niet - ook al mis ik het lieve mens nog steeds), want dan komt het pas echt dichtbij. Maar dat gat ga je NOOIT dichtlopen door nog meer belasting te heffen op arbeid en/of vermogen, want we worden EN steed ouders EN kunnen steeds meer medisch gezien. (en nu laat ik deze los want off-topic).
Tja, eens. We zullen daar overigens nooit over nadenken als >50% van de stemgerechtigden >50 jaar oud is. Het is helaas een gegeven dat die kosten blijven bestaan. Ik zou toch graag zien te voorkomen dat de werkenden dit moeten opbrengen, en zo 'oneerlijk' vind ik vermogen dan toch niet om daar naar te kijken.
Je verhaal over de WOZ is op zich correct maar mist 1 simpel ding. Die is los van de %age stijging in mijn gemeente gewoon een stuk hoger dan 6 jaar geleden – maar dit is nog steeds hetzelfde huis - het is niks meer waard voor mij zolang ik er in woon. Het bedrag dat nu genoemd wordt heb ik nooit betaald en kan ik ook niet cashen – want ik moet er wonen (en anders ergens anders, waar het ook duurder geworden is). Defacto betaal ik binnen 6 jaar meer dan anderhalf keer zo veel.
Mijn punt was juist vooral dat jouw betaling afhankelijk is van de lasten die je gemeente maakt, niet van de woningwaardestijging. Dat die twee toevalligerwijs hand in hand lijken te lopen omdat er in 2015 decentralisatie is ingezet, is simpelweg toeval.
Ik snap dat die waardestijging voor huidige kopers (niet alleen starters) wel reeel is, maar it got nothing to do with me en ik heb er ook niks aan (sterker nog - als mijn woning gewoon weer waard werd wat ie kostte toen ik hem kocht + normale inflatie is (bijna) iedereen EN ik beter af
Jij snapt het, woningprijsstijging trekt enkel geld uit de samenleving en wordt idd niemand beter van. Ja, pensionado's die naar Spanje verkassen misschien, maar dat lijkt me geen slimme basis om een piramidespel op een eerste levensbehoefte te bouwen.

Helaas is de woningprijsstijging juist óók afhankelijk van het vermogen wat wordt opgebouwd in de eigen woning. Dit kan dmv hypotheken als hefboom werken om meer vastgoed aan te kopen, wat een gevaarlijke vicieuze cirkel in gang zet. Het is dan ook niet gek dat verschillende economen naar oplossingen kijken om de eigen woning een minder aantrekkelijke belegging / vermogensstalling te maken.
Ik vind het mooi dat je het grote plaatje ziet van wat andere mensen wel of niet doen, maar geef dan iig toe dat dat naar mensen zoals ik - er zijn er meer hier in dit topic – niet eerlijk uitpakt.
Maar dat vind ik ook! Het is ook niet eerlijk, zeker niet. Laat staan tov 'vroeger'.

Ik denk alleen dat je het groter moet bekijken dan 'het grote boze vermogensrendementheffing'. We zitten gevangen in een financieel systeem en een democratische meerderheid die daar wél goed bij boert. De oplossing zit hem niet in trappen tegen een politicus die voorstelt dat je belasting moet betalen, maar in het systeem waarin geld lenen opeens geen geld meer kost doordat de rente lager ligt dan de inflatie. Met alle zeer risicovolle gevolgen van dien.

Verder ben ik het op heel veel vlakken met je eens, begrijp me goed.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Prima als je weer eens 1 quote pakt, want al had je goed gelezen ben ik zeker voorstander van belasten van vermogen.
Het is een algemeen vaak voorkomende blinde vlek. Of we er zelf wel of geen last van hebben, dat is minder relevant dan de normalisatie ervan binnen publiek debat. Ik haak in op een punt, dat is niet hetzelfde als jou aanvallen.

De sneer van selectief quoten als patroon negeer ik voor wat het is, dat voegt niets toe aan gesprek of discussie.
Idealen zijn leuk, maar laten we eerst eens beginnen met succes op de korte(re) termijn. Dat staat een nog betere oplossing op langere termijn niet in de weg.

Even stellen dat we vergeten zijn om vermogen te belasten als inkomen los je niet op door met een zeis door het huidige stelsel gaat, omdat de tegenstand de voortgang tegen houdt. In een democratie als de onze zul je langzaam moeten bewegen. Een dicatatuur kan dit probleem beter oplossen, maar daar kleven andere nadelen aan.
Tja, we zijn nu sinds van Agt bezig met succes op de korte(re) termijn. Sinds Lubbers en zijn grote pensioenroof zijn we bezig met het niet hanteren van de zeis want, zo is het mantra, dat destabiliseert.

Nu ja, beetje elementaire bestuurskunde hier. Zoiets gaat eigen leven leiden binnen kaders van perverse prikkels, en dat is nu precies waar onze Onderzoeksinstellingen al heel wat jaren op wijzen, het meetbare fenomeen van perikelen en zelfversterkende processen vanuit dergelijk denken met reële consequenties van juist destabilisatie.

Alle gekheid op een stokje, maar hier wringt een schoentje van narratief. Dat is niet iets om op te bankieren. Narratief is marketing voor politiek gedrag. De resultaten daarvan zijn weinig bemoedigend. Op gegeven moment komt er een punt waarop je óf inderdaad de zeis moet hanteren, óf bereid moet zijn de consequenties te accepteren van het laten aanmodderen.

Zoals reeds opgemerkt, het voorstel wat er ligt is het minst slechte in begin.

De vergelijking naar dictatuur is ook een uit narratief. Die is vrij pijnlijk. Immers, dictatuur lost nooit iets op, en als we nou eens heel eerlijk zijn, het Nederlandse zit inmiddels behoorlijk ver op de lijn van indicatoren van elite capture, gulzige bestuurscultuur, regentisme en zelfs autoritarisme binnen Beleidsfundamenten.

Al dat "korte termijn" en "langzaam bewegen" heeft juist enkel geresulteerd in trendmatige verschuiving weg van demos cratos. Of we nu naar fiscale stelsels kijken of welk ander domein dan ook, het is geen kwestie meer van rapport in de lade. Maar van kamers vol met kasten met rapporten.

Effectief draai je hier wel de spies om voor connotatie 8)
Dat publieke debat is allemaal leuk, maar de machtsverdeling in de realiteit is natuurlijk dat de vermogenden ook makkelijker van zich kunnen laten spreken. Ja, iedereen heeft hetzelfde stemrecht, maar realistisch gezien is de invloed anders verdeeld.
Dit is een uitspraak vanuit predispositie autoritarisme. Het accepteren van gestructureerde ongelijkheid die op geen enkele wijze natuurlijk is, maar juist gestimuleerd trendmatig fenomeen. Zeker, dat is waarschijnlijk niet vanuit perspectief, maar dit is wel de bias bij het idee van acceptatie van ongelijke verdeling van invloed.
We hebben een lange weg te gaan en die weg leg je niet af door nu te proberen een sprint te trekken.

"Perfect shouldn't be the enemy of good."

Dus lijkt met mij wijs niet naar de wolkjes te kijken en denken hoe mooi het zou kunnen zijn, maar de eerste stappen te zetten vanaf het punt waar we nu zijn.

Je kunt je doelen alleen bereiken als je je beginpunt niet uit het oog verliest. Een route heeft tenslotte een begin en een eind.
Absoluut. Maar opnieuw, connotaties. Er is geen sprake van een sprint of fixatie op perfectionisme. Dit is op geen enkele wijze het eerste dergelijke voorstel in de Nederlandse politieke geschiedenis van de afgelopen veertig jaar, het is ook geen nieuw debat, er zitten ook geen nieuwe studies achter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Virtuozzo Kom met je plan dan?

We bewegen helemaal niet langzaam naar de oplossing zoals je stelt. In feite zijn we tot de dag van vandaag verder verwijdert van het doel. Dus langzame stappen naar het doel kunnen wel degelijk effectief zijn. Stellen dat we dat al lang proberen is simpelweg niet waar. Dat heeft een kabinet met de VVD niet geprobeerd.

Jij maakt van het benoemen van een probleem ineens een acceptatie. "Het accepteren van gestructureerde ongelijkheid", maar dat is het helemaal niet.

Het benoemen van die ongelijkheid is noodzakelijk om te weten welk dier je zult moeten temmen. Kun je dat feit wel negeren of je kunt het probleem zien, beseffen en daardoor beter naar een oplossing kunnen werken.

En nee, dit is geen nieuw debat, en dat voedt alleen maar dat je het met grote stappen niet gaat redden, want die pogingen zijn er al geweest.

Maar ik denk dat je het zoals wel vaker bewust vaag houdt (dat is een mening, geen vaststelling):
Wat zou jij concreet op tafel willen zien liggen tijdens deze kabinetsperiode (even uitgaande dat het kabinet de termijn vol maakt?)

Zaken als een kortere haalbaardere oplossing vs de misschien wel perfecte oplossing (die uiteraard volledig afhankelijk is van je standpunt en overtuiging) afdoen als een gevalletje connotatie is gewoon taalkundig wegwuiven van de discussie en erg makkelijk.

Belastingstelsel herzien lijkt historisch te vergelijken met het verhuizen van piramides. Ik stel alleen dat ik liever alvast een paar stenen verhuisd zie en een begin gemaakt, dan blijven kijken naar de piramide en denken hoe we die in het geheel gaan verhuizen.

Om de vraag te herhalen in andere woorden: Wat zou volgens jou concreet het voorstel moeten zijn wat op tafel gelegd moet worden (zonder onnodige details) om de huidige ongelijkheid (daar lijk je het mee eens te zijn) aan te pakken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
Ik blijf er moeite mee hebben dat ik 50% inkomstenbelasting betaal (niets te klagen dus) en van het geld dat ik overhoud en apart zet als buffer of appeltje voor de dorst WEER belasting moet betalen. Let wel, ik klaag helemaal niet over de IB belasting.

Ik heb het niet over ge-erfd geld of anderszins verkregen vermogen, dat moet ook gewoon belast worden op het moment van overdracht, en niet met 0/10 of 20%.

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 03-02-2022 17:02 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

poehee schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:01:
Ik blijf er moeite mee hebben dat ik 50% inkomstenbelasting betaal (niets te klagen dus) en van het geld dat ik overhoud en apart zet als buffer of appeltje voor de dorst WEER belasting moet betalen. Let wel, ik klaag helemaal niet over de IB belasting.

Ik heb het niet over ge-erfd geld of anderszins verkregen vermogen, dat moet ook gewoon belast worden op het moment van overdracht, en niet met 0/10 of 20%.
Maar dit hangt toch puur van de belastingvrije voet af?
En daarbij: het kan ook gepaard gaan met verlaging van inkomstenbelasting. Dus dat hoeft niet te betekenen dat jij meer gaat betalen. Dat is een keuze die gemaakt moet gaan worden, maar die nu vaak wordt aangenomen (niet alleen jouw post, maar lees het veel)

De realiteit is dat de meeste mensen hier waarschijnlijk niet meer gaan betalen, maar de tegenstand lijkt aan te geven dat dat wel het gevoel is van een aanzienlijk deel van de lezers/schrijvers hier.

Je moet behoorlijk vermogen hebben voordat het een significante impact gaat hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Hann1BaL op 03-02-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:52:
Zaken als een kortere haalbaardere oplossing vs de misschien wel perfecte oplossing (die uiteraard volledig afhankelijk is van je standpunt en overtuiging) afdoen als een gevalletje connotatie is gewoon taalkundig wegwuiven van de discussie en erg makkelijk.
Alsof mensen met 500k+ box 3 betalen, bij dat soort vermogens loont het nu al om een BV of andere constructie ertussen te plaatsen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:07
@poehee het hangt van je referentiekader af. Door een andere bril gekeken is inkomen uit werk belachelijk hoog belast en geldt voor inkomen uit vermogen het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

hoevenpe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:19:
[...]

Alsof mensen met 500k+ box 3 betalen, bij dat soort vermogens loont het nu al om een BV of andere constructie ertussen te plaatsen.
Hier kan de belastingdienst meer over zeggen. Dat durf ik niet te zeggen. Zij weten wat er opgegeven wordt.
Maar fijn dat je het risico wat ik ook al aangaf deelt met mij.

Maar om het simpel te houden:
Zolang we een coalitie hebben met de VVD er in, gaan we geen complete hervorming krijgen, maar hooguit wat geschuif. Dus laten we dan maar alvast wat gaan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Magpie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:20:
@poehee het hangt van je referentiekader af. Door een andere bril gekeken is inkomen uit werk belachelijk hoog belast en geldt voor inkomen uit vermogen het omgekeerde.
Snap ik, er zijn allerlei andere imaginaire opties. Maar ik heb het over de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-06 22:16
Volgens mij is de probleemstelling vrij simpel: in dit land hebben we vrij veel geld nodig om de publieke voorzieningen ins stand te houden - en die worden betaald vanuit belastinginkomsten.

Deze belastingen worden gedragen door burgers en bedrijven. En er heerst een gevoel bij veel mensen dat de verdeling van deze belastingen niet correct is (bijna iedereen vind dat ie teveel betaald). Dus elke aanpassing van deze verdeling zal 'winnaars' en 'verliezers' kennen.

Aan de ene kant vanwege je huidige situatie, en aan de andere kant vanwege de situatie waarin je binnenkort/ooit in hoopt te komen.

Dus voor elke groep Nederlanders geldt dat ze voornamelijk hun eigen groep willen ontzien, maar ook de groep waar ze (hopelijk ooit) toe gaan behoren.
  • De middeninkomens willen zich zelf ontzien, maar eigenlijk ook de groep ouderen en matig rijken.
  • De matig rijken willen zichzelf ontzien, en de echt rijken.
  • De ouderen willen zich zelf ontzien (maar verwachten in het algemeen niet meer matig rijk te worden)
Blijven over de uitkeringsgerechtigden en de mensen met de lage(re) lonen: behalve zijzelf is er geen enkele andere groep die er ook maar enig baat bij heeft voor hen op te komen, want wie verwacht er nou (vanuit een betere positie) in een van die groepen terecht te komen?

Zou dat de reden zijn dat de afgelopen 40 jaar de belasting op inkomen zoveel sterker is gegroeid dan de belasting op vermogen?

En zou dat de reden zijn dat een partij die zo duidelijk vooral voor de (matig) rijken een mooie klimaat wil scheppen, in feite een onredig grote aanhang heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Omayyad op 03-02-2022 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
@Omayyad als je hier doelt op de VVD: ja, zeker 80% van hun electoraat heeft voor hun eigen sociaal-economische belang daar helemaal niks te zoeken. Mijn theorie is dat door het slim inspelen op een conservatieve sociaal-culturele agenda en het uitvergroten van deelbelangen deze partij zo succesvol is. Maar mijn vriendengroep denkt daar heel anders over, dus wie weet mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Waarom haal je mijn opmerking uit de context en kijk je niet naar de opmerking waar ik op reageerde?
Volgens mij niet.

De situatie dat je een negatief inkomen kunt hebben, heb je nu ook. Als je vermogensrendement als inkomsten gaat zien, dan is het gegeven dat dat inkomen ook negatief kan worden daarom in mijn optiek geen principieel probleem. Maar slechts één extra manier waarop je inkomen negatief kan worden. En daarmee geen argument waarom je vermogensrendement niet als inkomen zou kunnen behandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Omayyad , je hebt helemaal gelijk als je zegt dat veel mensen keuzes maken in hun eigen nadeel.
"omdat ze geen belasting willen betalen" terwijl ze niet eens weten dat ze het netto niet doen.

Winnaars en verliezer heb je inderdaad bij verandering, maar misschien is dat waar je communicatie ook op moet focussen. Niet eenvoudig, maar je kunt ook zeggen: je hebt jarenlang gewonnen, maar nu moeten we dat even reparenen.

Naast inderdaad het gevoel wat mensen hebben; helaas vaak leidend voor de keuzes die gemaakt worden, kun je wel wat meetbaar maken.

Wat zeer eenvoudig meetbaar te maken is, is de distributie van vermogen en dat die alleen maar oneerlijker aan het worden is. Het is mede aan de politiek (niet de VVD uiteraard) om mensen te laten zien dat het dikke overgrote deel van de samenleving hier aan het verliezen is. Je gaat niet iedereen overtuigen, maar er zou een groot genoeg draagvlak moeten zijn om de scheefgroei te remmen of idealiter te stoppen.

Scheefgroei stoppen is niet alles "eerlijk delen" maar zorgen dat we minder armoede hebben en minder extreem rijken die in verhouding veel minder belasting betalen.

Ik denk dat je dus gelijk hebt over het waarom van nu, maar dat laat vooral zien wat de opdracht is voor morgen.

De middeninkomens zijn overigens altijd het makkelijkst om meer te laten betalen, omdat die transparante geldstromen hebben: een relatief hoog salaris waar je inkomstenbelasating over kunt heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Waarom haal je mijn opmerking uit de context en kijk je niet naar de opmerking waar ik op reageerde?
Volgens mij niet.

De situatie dat je een negatief inkomen kunt hebben, heb je nu ook. Als je vermogensrendement als inkomsten gaat zien, dan is het gegeven dat dat inkomen ook negatief kan worden daarom in mijn optiek geen principieel probleem. Maar slechts één extra manier waarop je inkomen negatief kan worden. En daarmee geen argument waarom je vermogensrendement niet als inkomen zou kunnen behandelen
Je begrijpt mijn punt dus niet. Ik haal het niet uit de context.
Ik geef aan waar loon en vermogensrendement essentieel verschillen.

Als ik gemiddeld genomen een 8% rendement haal, maar dat fluctueert heel erg tussen de jaren, zou ik dus gemiddeld, laten we voor het gemak zeggen, 50% moeten betalen om het te laten matchen met loon.

Maar als het rendement 1 jaar 16% is, waar je dan 50% van afdraagt en het jaar daarna -16% rendement, waar je dan 0% afdraagt, en dan een jaar die 24% haal waar je wederom 50% van afdraagt, is even (dit klopt niet exact, weet ik) afgerond 8% rendement per jaar. Dat derde jaar verdien je je verlies terug, maar moet je alsnog 50% afdragen

Om het eerlijk te laten zijn met loon, zou ik over het totale rendement 50% moeten afdragen, maar in realiteit betaal ik nu met vermogensrendementheffting veel meer.

Als het doel is om het hetzelfde te laten zijn als loon zou ik dus ook 50% terug moeten krijgen in het 2e jaar. Want dan zou ik totaal gezien, over de looptijd van 3 jaar precies hetzelfde betalen als ook met loon.

Dit gaat dus vooral op voor de gevallen waarbij vermogensrendement de voornaamste bron van inkomsten is waar je inkomstenbelasting over zou heffen in dat geval.

En bij jouw andere voorbeelden van negatief inkomen is dat vooral een fictief negatief inkomen voor belastingkorting, en niet een daadwerkelijk negatief inkomen voor de persoon in kwestie.

Daarmee stel ik niet dat je geen vermogensrendementbelasting moet gaan invoeren die lijkt op onze inkomstenbelasting, maar alleen dat je rekening moet gaan houden dat het niet dezelfde situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:48
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:15:.

De middeninkomens zijn overigens altijd het makkelijkst om meer te laten betalen, omdat die transparante geldstromen hebben: een relatief hoog salaris waar je inkomstenbelasating over kunt heffen.
Ik denk daar iets makkelijker over: het is gewoon de grootste groep, met de meest diverse belangen dus lastig te organiseren.een klein beetje € Bij modaal tot anderhalf keer modaal is door de grote hoeveelheden netto het meeste geld, terwijl het weinig rumoer oplevert.

En qua inkomenspotentieel zit de groep tussen goed verdienende starters met veel opwaarts potentieel en mensen die na 30 dienstjaren aan het top van de schaal net iets meer dan modaal verdienen. Electoraal dus interessant om die groep te ‘pakken’ ze organiseren zich toch niet.

Los van dat alles vindt ik de hele discussie zelf een non discussie. Leuk dat we het vermogensrendementsheffing boenenden, het was natuurlijk gewoon een heffing op vermogen die ook nog eens erg laag is. De paar mensen die een paar ton vermogen hebben of meer en dat niet efficiënter weg willen zetten dan op een spaarrekening is klein, en die groep moet maar accepteren dat de veiligheid die ze kiezen geld kost (even botte bijl modus)

Veel andere systemen geven ook veel mogelijkheden tot uitstel en ontwijking, en zijn ook nog een keer erg complex. Hoe complexer hoe beter voor de mensen met het grootste belang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hann1BaL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:24:
[...]

Maar als het rendement 1 jaar 16% is, waar je dan 50% van afdraagt en het jaar daarna -16% rendement, waar je dan 0% afdraagt, en dan een jaar die 24% haal waar je wederom 50% van afdraagt, is even (dit klopt niet exact, weet ik) afgerond 8% rendement per jaar. Dat derde jaar verdien je je verlies terug, maar moet je alsnog 50% afdragen
Mijn punt is: dan zit je probleem dus niet in het belasten van vermogensrendement als inkomsten, maar in de manier waarop in de inkomstenbelasting wordt omgegaan met negatieve inkomsten. Dan moet je daar je pijlen op richten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:26:
[...]

'je tweede miljoen' is voor het overgrote deel van de mensen in dit land niet van toepassing. En als het wel het geval is, kun je best iets missen.
Ik weet niet of je het zelf doorhebt maar jij kwakt nogal achteloos de ene na de andere dooddoener eruit.

Er zijn hier voldoende mensen actief die via een hoge opleiding waar zij hard voor hebben gewerkt, gevolg door een drill van 5 jaar in een EY / Accenture of wat dan ook nu eindelijk voor zichzelf via een ZZP basis hun eigen toekomst mogen plannen.

Dit uberlinkse plan wat jij klakkeloos goedkeurt met "het mag toch wel wat minder" en "dat kun je best missen" is aan zoveel kanten fout je hebt echt geen idee. De argusogen van de loonslaaf.

Elke euro vermogen is al meer dan genoeg belast en dan gaan we dat nu nog verder opvoeren, zodat er werkelijk NIEMAND meer met zn kop boven het maaiveld uit mag komen, ten bate van wie eigenlijk? De bijstand is nu al meer waard dan een fulltime baan op minimumloon.

Stelletje slappe zakken. Rede voor velen om te emigreren en dan kunnen de boomers het helemaal uitzoeken met hun "jullie moeten ons pensioen betalen".

[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 03-02-2022 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Mijn punt is: dan zit je probleem dus niet in het belasten van vermogensrendement als inkomsten, maar in de manier waarop in de inkomstenbelasting wordt omgegaan met negatieve inkomsten. Dan moet je daar je pijlen op richten.
Precies, en reken maar dat ze daar ernstig mee worstelen. Ze snappen ook wel dat ze niet wegkomen met het belasten van alleen de winsten zonder compensatie voor verliezen. En dat moet je uitsmeren over (hoeveel?) jaren. Laat staan dat de politiek inmiddels (ten onrechte, maar wel begrijpelijk) rekening moet houden met de niet-functionerende belastingdienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
poehee schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:54:
Laat staan dat de politiek inmiddels (ten onrechte, maar wel begrijpelijk) rekening moet houden met de niet-functionerende belastingdienst.
Precies de reden waarom het belasten van daadwerkelijke vermogenswinst niet gaat werken: een enorme administratieve warboel met winsten/verliezen in verschillende landen. Vastgoed, aandelen, crypto, ongerealiseerd verlies afboeken, winst uitstellen door niet te verkopen, etc.

Als we in 2008 dit systeem hadden gehad was de overheid veel geld aan het verrekenen van enorme koersverliezen kwijtgeweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

poehee schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Precies, en reken maar dat ze daar ernstig mee worstelen. Ze snappen ook wel dat ze niet wegkomen met het belasten van alleen de winsten zonder compensatie voor verliezen. En dat moet je uitsmeren over (hoeveel?) jaren. Laat staan dat de politiek inmiddels (ten onrechte, maar wel begrijpelijk) rekening moet houden met de niet-functionerende belastingdienst.
Maar de belastingdienst functioneert voornamelijk niet/slechter door de onzinnige en continue veranderende eisen vanuit de politiek. :)

Verder opent compenseren voor verliezen de deur voor de trumpiaanse toestanden, dat iemand fictief een paar miljard verliest en vervolgens de rest van zijn leven geen belasting meer hoeft te betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2022 20:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Dan zijn we het dus eens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

poehee schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:01:
Dit zullen veel mensen herkennen. Het is ook een mooi frame: je hebt heel veel belasting betaald, en over het beetje dat je over houdt, moet je wéér belasting betalen!

Maar klopt dat eigenlijk wel? Ik denk het niet. Eén van de redenen dat je veel belasting betaalt op arbeid, is juist omdat mensen met veel vermogen en vermogenswinsten relatief weinig belasting betalen. Is omdat mensen die heel veel natuurlijke bronnen verbruiken of maatschappelijke schade veroorzaken daar nauwelijks belasting over betalen.

Stel dat je een inkomen hebt van 100k, dat is een stukje in schijf twee (die zal je wel bedoelen met 50% inkomstenbelasting). Dan betaal je daar ruwweg een dikke 40k belasting over in 2022.

En stel nou dat je ook een ton aan spaargeld of ander financieel vermogen hebt (dus exclusief eigen huis en hypotheek). Dan zit je daarmee ruim bij de top 25%. Zonder financieel partner betaal je 278 euro in box 3. Met financieel partner niets. In het genoemde voorstel voor vermogensbelasting ook niks.

Pas bij een vermogen van drie miljoen euro hoeft iemand die niet werkt en alleen maar op een stapel geld zit evenveel belasting te betalen als jij, die voor een schamele 100k per jaar week in week uit aan het zwoegen bent :P. Wetende dat jij hard voor hem aan het pleiten bent om toch vooral de belasting op vermogen niet te verhogen, want om de een of andere reden doet die 278 euro op vermogen jou meer pijn dan die 40k op arbeid :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

hoevenpe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:02:
Precies de reden waarom het belasten van daadwerkelijke vermogenswinst niet gaat werken
Hier wil ik graag Koos Boer, hoogleraar belastingrecht aan Universiteit Leiden quoten:
Alles is ingewikkelder dan box 3. Als dat het argument is, komen we nergens. Geen enkel land heeft een systeem zoals wij dat nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:55
hoevenpe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:19:
[...]
Ik denk dat je je daarin vergist. Alleen als je al een bedrijf hebt kun je wellicht daar het e.e.a. mee doen. Als dat vermogen gewoon komt uit loondienst en dat zijn gewoon spaarrekeningen, beleggingen e.d. is een BV meestal niet echt interessant. Althans niet al bij 500K of een beetje daarboven. Dan moet het echt wel sunsrantieel veel meer zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door rube op 03-02-2022 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
eamelink schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:45:
[...]

Dit zullen veel mensen herkennen. Het is ook een mooi frame: je hebt heel veel belasting betaald, en over het beetje dat je over houdt, moet je wéér belasting betalen!

Maar klopt dat eigenlijk wel? Ik denk het niet. Eén van de redenen dat je veel belasting betaalt op arbeid, is juist omdat mensen met veel vermogen en vermogenswinsten relatief weinig belasting betalen. Is omdat mensen die heel veel natuurlijke bronnen verbruiken of maatschappelijke schade veroorzaken daar nauwelijks belasting over betalen.

Stel dat je een inkomen hebt van 100k, dat is een stukje in schijf twee (die zal je wel bedoelen met 50% inkomstenbelasting). Dan betaal je daar ruwweg een dikke 40k belasting over in 2022.

En stel nou dat je ook een ton aan spaargeld of ander financieel vermogen hebt (dus exclusief eigen huis en hypotheek). Dan zit je daarmee ruim bij de top 25%. Zonder financieel partner betaal je 278 euro in box 3. Met financieel partner niets. In het genoemde voorstel voor vermogensbelasting ook niks.

Pas bij een vermogen van drie miljoen euro hoeft iemand die niet werkt en alleen maar op een stapel geld zit evenveel belasting te betalen als jij, die voor een schamele 100k per jaar week in week uit aan het zwoegen bent :P. Wetende dat jij hard voor hem aan het pleiten bent om toch vooral de belasting op vermogen niet te verhogen, want om de een of andere reden doet die 278 euro op vermogen jou meer pijn dan die 40k op arbeid :)
Maar dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking als je geen rekening houdt met de inflatie, want dat is eigenlijk ook al een verborgen vermogensbelasting. De werkende krijgt elk jaar min of meer inflatiecorrectie bij zijn loon opgeteld (al zal dat dit jaar wat meer de vraag zijn dan anders...) terwijl de vermogende permanent een deel van zijn vermogen ziet verdampen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

r0bb schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet of je het zelf doorhebt maar jij kwakt nogal achteloos de ene na de andere dooddoener eruit.

Er zijn hier voldoende mensen actief die via een hoge opleiding waar zij hard voor hebben gewerkt, gevolg door een drill van 5 jaar in een EY / Accenture of wat dan ook nu eindelijk voor zichzelf via een ZZP basis hun eigen toekomst mogen plannen.

Dit uberlinkse plan wat jij klakkeloos goedkeurt met "het mag toch wel wat minder" en "dat kun je best missen" is aan zoveel kanten fout je hebt echt geen idee. De argusogen van de loonslaaf.
Tsja wat moet ik er op zeggen. duidelijk een verschil van inzicht.
Ik ben zelf ook zeer hoog opgeleid (PhD in technische richting) en nu aan het begin van mijn carrière (drill?) inderdaad in loondienst (slaaf?), maar ZZP worden overweeg ik ook. Rond mijn 50e stop ik met werken dus zo heel veel jaren heb ik niet.
Ik schat de kans reëel dat ik ook 1-2 miljoen heb binnen 10-15 jaar.
Een standaard loonslaaf ben ik zeker niet.

Ik vind dat ik (nu al) enorme privileges heb, bulk van het geld en 'boven het maaiveld uitsteek' al merkt niemand dat, want ik ben zuunig :P . Ik vind het niet vreemd dat daar extra op belast wordt, juist om de kloof wat te beperken.
Ik vind dat veel laag opgeleide mensen véél harder werken voor hun geld. Zij mogen niet hun complete toekomst plannen, zoals je omschrijft. Ik voel me daar vaak ongemakkelijk over. Bij mij stroomt het geld binnen op basis van wat mooie diploma's. Veel komt aanwaaien.

Tuurlijk is het maar een voorstel, een concept en moet zoiets veel verder uitgewerkt worden. Maar ik vind het een goed begin.
Stelletje slappe zakken. Rede voor velen om te emigreren en dan kunnen de boomers het helemaal uitzoeken met hun "jullie moeten ons pensioen betalen".
Dat hoor ik vaker, maar dit is een erg mooi land waar veel zaken goed geregeld zijn, ik zie het nog niet snel leeg lopen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe een goed voorstel er volgens jou uit zou moeten zien. Ik heb het gevoel dat je vindt dat de mensen met hoge opleiding, EY drill gevolgd door ZZP verheven moeten worden boven het volk, en dat dat 'recht' op miljoenen ze nu ontnomen zou worden. Terwijl wat er overblijft is nog steeds een zéér zéér rijk leven als je behoort tot de rijkste paar procent van Nederland.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 03-02-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hielko schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:34:
Maar dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking als je geen rekening houdt met de inflatie, want dat is eigenlijk ook al een verborgen vermogensbelasting. De werkende krijgt elk jaar min of meer inflatiecorrectie bij zijn loon opgeteld (al zal dat dit jaar wat meer de vraag zijn dan anders...) terwijl de vermogende permanent een deel van zijn vermogen ziet verdampen.
Dat is waar, maar ook te nuanceren. Veel vermogensbestanddelen zijn relatief ongevoelig voor inflatie (vastgoed, aandelen). Door de bank genomen zijn grote (diversere) vermogens beter bestand tegen inflatie dan kleine vermogens, die typisch meer uit cash zullen bestaan. Al zullen de grote vermogens uiteraard in absolute zin harder geraakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Die werkenden krijgen heus niet allemaal inflatiecorrectie. Eigenlijk net als bij vermogen: sommigen gaan er minder op vooruit dan de inflatiecorrectie, sommigen gaan er meer op vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Die werkenden krijgen heus niet allemaal inflatiecorrectie. Eigenlijk net als bij vermogen: sommigen gaan er minder op vooruit dan de inflatiecorrectie, sommigen gaan er meer op vooruit.
Sure sure, maar in hoofdlijnen/gemiddeld genomen is het wel waar. Inflatie is iets wat vooral aan vermogens eet. En als je het over een vermogensrendementheffing wilt hebben je het eigenlijk wel over reële rendementen moet hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0bb
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:41:
[...]

Ik ben zelf ook zeer hoog opgeleid (PhD in technische richting) en nu aan het begin van mijn carrière (drill?) inderdaad in loondienst (slaaf?), maar ZZP worden overweeg ik ook. Rond mijn 50e stop ik met werken dus zo heel veel jaren heb ik niet.

Ik vind dat ik (nu al) enorme privileges heb, bulk van het geld en 'boven het maaiveld uitsteek' al merkt niemand dat, want ik ben zuunig :P . Ik vind het niet vreemd dat daar extra op belast wordt, juist om de kloof wat te beperken.
Ik vind dat veel laag opgeleide mensen véél harder werken voor hun geld. Zij mogen niet hun complete toekomst plannen, zoals je omschrijft. Ik voel me daar vaak ongemakkelijk over. Bij mij stroomt het geld binnen op basis van wat mooie diploma's. Veel komt aanwaaien.

Tuurlijk is het maar een voorstel, een concept en moet zoiets veel verder uitgewerkt worden. Maar ik vind het een goed begin.

[...]

Dat hoor ik vaker, maar dit is een erg mooi land waar veel zaken goed geregeld zijn, ik zie het nog niet snel leeg lopen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe een goed voorstel er volgens jou uit zou moeten zien. Ik heb het gevoel dat je vindt dat de mensen met hoge opleiding, EY drill gevolgd door ZZP verheven moeten worden boven het volk, en dat dat 'recht' op miljoenen ze nu ontnomen zou worden. Terwijl wat er overblijft is nog steeds een zéér zéér rijk leven als je behoort tot de rijkste paar procent van Nederland.
Het siert je dat je empathie hebt voor anderen die misschien wat minder goed hun schoolcarriere hebben doorlopen, maar besef even dat het ondernemerschap niet IQ gebonden is. Er zijn genoeg loodgieters, stucadoors en andere specialisten in diverse ambachten die soortgelijke inkomsten binnentrekken.

Het risico dat iemand neemt om voor zichzelf te beginnen bestaat uit verschillende facetten, en 1 daarvan is het pensioen zelf regelen. Nu zou je dat kunnen aankopen bij een Brandnewday waarbij je op je pensioengerechtigde leeftijd uitbetaald gaat krijgen, echter strookt dat vaak niet met de mentaliteit van een ondernemer. Brandnewday koopt voor jou NT fondsen of VWRL, waarvoor zou je dat zelf niet doen tegen lagere kosten én zelf mag bepalen wanneer je het gaat consumeren? Met dit nieuwe plan uit de linkerhoek komt dit in gevaar want het rendement wordt gewoon gedecimeerd. Even los van het feit dat dit idee roekeloos als proefballon wordt gelanceerd om "in 1 klap de vergoeding van de foutief berekende VRH te kunnen incasseren".

Dan een antwoord op jou vraag; wat is dan wel een goed idee om nog meer belasting binnen te halen? Zoals hier ook al eerder werd genoemd voelt een 52% ergens al als oneerlijk daar iemand anders meer aan jou verdiend dan jijzelf. Ik denk dat er een plafond bestaat voor wat betreft het redelijkerwijs maximaal belasten van een burger en dat wij daar in NL al.aardig aan zitten.

Mocht de overheid dus 'krap zitten', zou ik toch eens willen pleiten voor een betere winstbelasting op multinationals, danwel het bezuinigen op overheidsuitgaven. Dat laatste is trouwens een utopie, want elk Ministerie heeft de ambitie om elk jaar het geld op te maken anders krijgen ze volgend jaar minder te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

r0bb schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:15:
[...]

Het siert je dat je empathie hebt voor anderen die misschien wat minder goed hun schoolcarriere hebben doorlopen, maar besef even dat het ondernemerschap niet IQ gebonden is. Er zijn genoeg loodgieters, stucadoors en andere specialisten in diverse ambachten die soortgelijke inkomsten binnentrekken.

Het risico dat iemand neemt om voor zichzelf te beginnen bestaat uit verschillende facetten, en 1 daarvan is het pensioen zelf regelen. Nu zou je dat kunnen aankopen bij een Brandnewday waarbij je op je pensioengerechtigde leeftijd uitbetaald gaat krijgen, echter strookt dat vaak niet met de mentaliteit van een ondernemer. Brandnewday koopt voor jou NT fondsen of VWRL, waarvoor zou je dat zelf niet doen tegen lagere kosten én zelf mag bepalen wanneer je het gaat consumeren? Met dit nieuwe plan uit de linkerhoek komt dit in gevaar want het rendement wordt gewoon gedecimeerd. Even los van het feit dat dit idee roekeloos als proefballon wordt gelanceerd om "in 1 klap de vergoeding van de foutief berekende VRH te kunnen incasseren".
het strookt niet met de mentaliteit van de ondernemer. Tsja dat is dan een keuze. Je kunt prima zelf beleggen maar omdat dat belasting technisch ongunstig is, zul je flink winst moeten behalen om dat te compenseren.
Overigens is er best wat flexibiliteit hoor. Ik meen dat je dat aangekochte pensioen ook prima 10 jaar eerder in kunt laten gaan. En je kunt nog prima een paar ton zelf beleggen zonder forse heffingen te hoeven betalen.
Dan een antwoord op jou vraag; wat is dan wel een goed idee om nog meer belasting binnen te halen? Zoals hier ook al eerder werd genoemd voelt een 52% ergens al als oneerlijk daar iemand anders meer aan jou verdiend dan jijzelf. Ik denk dat er een plafond bestaat voor wat betreft het redelijkerwijs maximaal belasten van een burger en dat wij daar in NL al.aardig aan zitten.
Er is niet een 'iemand' die dan meer verdient aan jouw salaris. Je draagt (fors) bij aan deze samenleving. Dat is waar en mag je trots op zijn, je bent een hoeksteen van de samenleving. Je krijgt daar een zeer goed georganiseerd land voor terug, met erg hoge levensstandaard.
Mocht de overheid dus 'krap zitten', zou ik toch eens willen pleiten voor een betere winstbelasting op multinationals, danwel het bezuinigen op overheidsuitgaven. Dat laatste is trouwens een utopie, want elk Ministerie heeft de ambitie om elk jaar het geld op te maken anders krijgen ze volgend jaar minder te besteden.
Ok, maar ik hoor niets om de kloof tussen rijk en arm enigszins gelijk te trekken of in ieder geval de zeer rijke mensen wat meer bij te laten dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 03-02-2022 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:23:
Ok, maar ik hoor niets om de kloof tussen rijk en arm enigszins gelijk te trekken of in ieder geval de zeer rijke mensen wat meer bij te laten dragen.
Als je de quote 500 er bij pakt dan zie je toch dat een enorm deel van de rijken dat geld gewoon verdienen door een (heel) succesvol bedrijf te starten. Die pak je niet of nauwelijks aan met de vermogensbelasting omdat die winst gemaakt is in box 2, en daarnaast is het ook nog eens de vraag of dat wenselijk is. Die (heel) waardevolle bedrijven zorgen al voor een enorme hoeveelheid belastinginkomsten en werkgelegenheid. Economie is geen zero sum game waarbij de winst van de ene het verlies van de ander is. De taart kan ook gewoon groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:23:
[...]

Zeker wel, de belachelijk lage belastingen op multinationals aan banden leggen zorgt er direct voor dat de kloof tussen (zeer) rijk en arm kleiner wordt.

Niet die succesvolle slager of hoogopgeleide ZZPer die zelf zijn pensioen regelt op de beurs nog harder gaan aanslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hielko schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:28:
[...]

Als je de quote 500 er bij pakt dan zie je toch dat een enorm deel van de rijken dat geld gewoon verdienen door een (heel) succesvol bedrijf te starten. Die pak je niet of nauwelijks aan met de vermogensbelasting omdat die winst gemaakt is in box 2, en daarnaast is het ook nog eens de vraag of dat wenselijk is. Die (heel) waardevolle bedrijven zorgen al voor een enorme hoeveelheid belastinginkomsten en werkgelegenheid. Economie is geen zero sum game waarbij de winst van de ene het verlies van de ander is. De taart kan ook gewoon groter worden.
Hmm ja oke maar dat is wel weer het heel extreme, de quote 500. Ik heb het meer over de 5000 rijkste mensen van elke stad of elk dorp.

Ik krijg toch erg het gevoel dat iedereen vooral zélf niet wil dokken. Nee ik ben slager, nee ik ben ondernemer, ik heb hard gewerkt, mijn pensioen op mijn manier etc..
Terwijl ik er zo in sta: ik betaal graag, als de mensen die nog meer verdienen dan ik nóg iets meer moeten betalen. Net zoals in het linkse voorstel dus.

Bedenk ook eens hoe dit overkomt voor jan modaal die geen cent te makken heeft. Vrijstelling van 200k per echtpaar, daarboven slechts 1% tot 500k en 2% tot 1 miljoen. En dan nóg klagen. Dan vind ik dat sommige mensen het toch behoorlijk hoog in hun bol hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 03-02-2022 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
@de Peer mag je vinden. Jij bent mij veel te links en ik ben jou te rechts.

De effectieve belastingdruk op een burger is al vele malen hoger dan op een (groot) bedrijf. Kijk daar eerst eens naar. Succesvolle mensen gaan op gegeven moment echt weg, bedenk wat dat voor gevolgen heeft.

[ Voor 52% gewijzigd door r0bb op 03-02-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:30
Juist door de (grote) vermogens aan te pakken kan inkomen uit arbeid minder belast worden. Misschien dat de populariteit van FIRE en werken in deeltijd dan vanzelf vermindert. Hoe moeten we anders al die FTE's gaan invullen in de toekomst als jonge mensen steeds eerder met pensioen willen, nog bovenop alle ouderen die met pensioen gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
de Peer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:41:
[...]

[...]

Ik heb al een probleem met de term ‘lager’ opgeleid in deze redenatie. Zullen we het maar ‘praktisch’ opgeleid noemen? En de bewering dat praktisch opgeleide mensen veel harder werken voor hun geld is een nogal vreemde bewering, maar je vergelijkt het met jezelf volgens mij, dus prima. Hard werken heeft niets te maken met je opleiding, maar meer met een persoonlijke instelling. Verder vraag ik me het volgende af… je geeft aan erg zuinig te zijn waardoor je wellicht veel meer vermogen opbouwt als iemand die hetzelfde als jij verdient, even hard werkt, maar erop lost leeft en al zijn of haar geld uitgeeft aan elke paar jaar een nieuwe dure auto, veel luxe, een paar keer per jaar op vakantie, etc.. Diezelfde persoon bouwt dus veel minder vermogen op. Ga je dan belasten op vermogen, dan betaal jij dus evenveel belasting op je inkomen (je salaris is hetzelfde), maar veel meer belasting op vermogen. Daarom klopt het ook niet om vermogen te belasten, maar het gaat om het ‘inkomen’ wat je uit dat vermogen haalt. Dat moet worden belast.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
r0bb schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:41:
@de Peer mag je vinden. Jij bent mij veel te links en ik ben jou te rechts.

De effectieve belastingdruk op een burger is al vele malen hoger dan op een (groot) bedrijf. Kijk daar eerst eens naar. Succesvolle mensen gaan op gegeven moment echt weg, bedenk wat dat voor gevolgen heeft.
Je hebt 6 landen in Europa die geen belasting heffen op vermogensredement. De rest, zoals Duitsland, Frankrijk en Finland, wel. Jij stelt dat mensen in zulke gevallen weg gaan. Is dat in die landen gebeurt? Wonen die allemaal in Luxemburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:55
Dat is natuurlijk afhankelijk van de hoogte van het belastingtarief. Zet je het maar hoog genoeg, dan heeft het uiteindelijk wel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 13:55

Lordy79

Vastberaden

Zou het geen goed idee zijn om schulden niet meer aftrekbaar te maken in box3...?
Dat lost meteen op dat mensen van hun eigen bv lenen tegen 2pct en doorlenen tegen 6 en privé geen belasting betalen over de 4 pct winst.
Het stimuleert ook om schulden af te lossen wat ik eigenlijk altijd goed vind.
Het remt bovendien beleggen met geleend geld af dus geen 2e huis met geleend geld kopen en verhuren, iets wat ook ongewenst is in de huidige huizenkrapte.

Het enige nadeel is dat mensen die vermogend zijn wel kunnen blijven beleggen in onroerend goed of actief kunnen blijven op de beurs maar dan dus zonder hefboom. Althans, de hefboom wordt minder fiscaal beloond.

Gevolg kan wel zijn dat mensen gaan beleggen in een BV waar rente op schulden wel aftrekbaar zijn maar het voordeel is dat een BV vennootschapsbelasting betaalt over het echte rendement en dat is -vinden we denk ik allemaal- toe te juichen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hielko schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:28:
[...]

Dus eigenlijk zeg jeinterpreteer ik dat de eigenaar van een succesvol bedrijf privé niet zoveel aangeslagen hoeft te worden, omdat het bedrijf zelf al veel waarde levert aan de maatschappij? Dat vind ik wel een beetje de overtreffende trap van het Angelsaksische model. Niet alleen verdient de aandeelhouder vaak al een buitensporig deel van de opbrengst van een bedrijf, maar nu zeg je dat die opbrengsten dan ook nog eens bescheiden belast moeten worden, omdat dat bedrijf al zorgt voor heel veel inkomstenbelasting via de werknemers. Merk op dat de discussie vooral gevoerd wordt omdat we die verhouding uit balans vinden :P

Het lijkt me goed om ook Box 2 weer eens onder de loep te nemen. We kennen natuurlijk allemaal de voorbeelden van het - slechts op papier - waardevolle familiebedrijf waar maar weinig geld echt verdiend wordt en er dus geen cash is om belasting op dat fictieve vermogen te betalen en waar het ook praktisch onmogelijk is om een deel van het bedrijf te verkopen om belasting te betalen. Het is toch onhandig als een boer elk jaar 0,3% van zijn bedrijf moet verkopen om belasting te betalen. Maar anderzijds zijn er ook enorm veel Box 2 vermogens waar heel prima en praktisch belasting uit betaald zou kunnen worden. Veel van de holdings van de Quote 500 bezetters zullen echt prima wat kunnen liquideren om belasting te betalen. Of wat dacht je van de Eat your pie before you die holding van een typische Zuidas-partner. Daar kan ook wel een stukje van de pie terug naar de maatschappij voordat hij de pijp aan Maarten geeft :*)

En nogmaals, het zal zeker ingewikkelder worden. Box 2 en Box 3 zijn nu geweldig eenvoudig. Zoals iemand ooit eens zei: "Everything must be made as simple as possible, but no simpler". En ik vrees dat Box 2 en Box 3 iets té simpel zijn geworden, en daardoor niet zo rechtvaardig zijn als we willen :)

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 04-02-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:14
Ik begrijp dat hele "het moet simpel zijn anders kunnen de systemen van de belastingdienst het niet aan" anno 2022 ook echt niet trouwens. Het kan toch niet waar zijn dat dit als valide argument wordt gezien in een wereld waar alles digitaal is en een beetje computer het gehele financiële plaatje van elke Nederlander in een paar minuten door kan rekenen? Alle rendementen zijn publiek beschikbaar, alle beleggersrekeningen bekend, dit voelt voor mij totaal niet als rocket science.

Verplicht financiële instellingen om behaald rendement op te nemen in de jaarrekening en laat elke Nederlander dit getal invullen in hun belasting aanslag (en zorg dat dit automatisch gebeurd), klaar!

Nog beter hef belasting op daadwerkelijk behaald rendement, dus op het moment dat beleggingen verkocht worden is het een simpel sommetje van (verkoopprijs-aankoopprijs)*x%. Zie niet hoe dit nu zo ingewikkeld zou zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-02-2022 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:11
Hoofdprobleem van ons huidige belastingstelsel is dat het veel te ingewikkeld is geworden. Hierdoor zijn de kosten van uitvoering hoog en zijn de mogelijkheden tot belastingontwijking hoog.

Mijns inziens ontkom je niet aan een echte vermogensrendementsheffing, dus op basis daadwerkelijk behaald rendement. Elke andere vorm (botte vermogensbelasting of belasting op grond van fictief rendement) is door de uitspraak van de Hoge Raad onmogelijk gemaakt.

Om de vermogensongelijkheid aan te pakken kun je het tarief voor schenk- en erfbelasting flink verhogen. Dat staat nu op 10% (20% bij >130K), maar kun je dan naar de reguliere IB tarieven brengen. Of een schenking of erfenis voor de ontvanger als inkomen belasten, heb je hetzelfde effect.

Even als achtergrond: zou persoonlijk zeer hard geraakt worden (zowel als ontvanger als gever) met zo'n aanpassing. Maar de wereld houdt niet op bij m'n voordeur.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Janpietertje89 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:08:
Ik begrijp dat hele "het moet simpel zijn anders kunnen de systemen van de belastingdienst het niet aan" anno 2022 ook echt niet trouwens. Het kan toch niet waar zijn dat dit als valide argument wordt gezien in een wereld waar alles digitaal is en een beetje computer het gehele financiële plaatje van elke Nederlander in een paar minuten door kan rekenen? Alle rendementen zijn publiek beschikbaar, alle beleggersrekeningen bekend, dit voelt voor mij totaal niet als rocket science.
De belastingdienst werkt (als ik het goed begrijp) nog met mainframes uit de jaren 70/80 welke op Cobol draaien. Het gros van de mensen die destijds mee hebben geholpen aan de bouw van die systemen zijn inmiddels met pensioen. Zou me niet verbazen als bepaalde broncodes inmiddels niet meer beschikbaar zijn.

Om een en ander al die decennia te laten draaien zijn er ongetwijfeld ontelbare 'tijdelijke' oplossingen en noodverbanden toegepast, waarvan waarschijnlijk ook geen overzicht beschikbaar is. Hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren is leuke stof voor een geschiedenisles, maar dat lost het acute probleem niet op.

Er zal mijns inziens van scratch een volledig nieuw systeem moeten worden gebouwd dat ter zijner tijd overnight de verwerking over kan nemen.

Ga daar maar eens aan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
Ik constateer hier wel een hang naar hogere belasting, waar het dan ook vandaan moet komen. Mijn vraag opnieuw; waarom moet aan de bovenkant nog meer belast worden als aan de onderkant een bijstand al meer waard is dan een fulltime baan minimumloon? Waar is dat geld dan voor nodig? Enkel om de kloof tussen rijk en arm te remmen? Zodat we iedereen van gratis geld kunnen voorzien en niemand meer productief hoeft te zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door r0bb op 04-02-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
alexbl69 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:16:
[...]

De belastingdienst werkt (als ik het goed begrijp) nog met mainframes uit de jaren 70/80 welke op Cobol draaien. Het gros van de mensen die destijds mee hebben geholpen aan de bouw van die systemen zijn inmiddels met pensioen. Zou me niet verbazen als bepaalde broncodes inmiddels niet meer beschikbaar zijn.

Om een en ander al die decennia te laten draaien zijn er ongetwijfeld ontelbare 'tijdelijke' oplossingen en noodverbanden toegepast, waarvan waarschijnlijk ook geen overzicht beschikbaar is. Hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren is leuke stof voor een geschiedenisles, maar dat lost het acute probleem niet op.

Er zal mijns inziens van scratch een volledig nieuw systeem moeten worden gebouwd dat ter zijner tijd overnight de verwerking over kan nemen.

Ga daar maar eens aan staan.
Als we het er allemaal over eens zijn dat het noodzakelijk is dan moet het toch gewoon gebeuren? Ik zie ook echt niet waarom dit zo ingewikkeld zou zijn met de techniek van 2022. Het zijn gewoon getallen, geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Janpietertje89 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:20:
[...]

Als we het er allemaal over eens zijn dat het noodzakelijk is dan moet het toch gewoon gebeuren? Ik zie ook echt niet waarom dit zo ingewikkeld zou zijn met de techniek van 2022. Het zijn gewoon getallen, geen rocket science.
Weet het echt niet :).

In het FP artikel waar ik naar link staat dat het circa 5 jaar kost om een nieuw systeem te bouwen. Dat artikel is al uit mei 2019, dus we hadden al halverwege kunnen zijn.

Kan echter nergens vinden of er nu daadwerkelijk iets gebeurt daar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
r0bb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:16:
Ik constateer hier wel een hang naar hogere belasting, waar het dan ook vandaan moet komen. Mijn vraag opnieuw; waarom moet aan de bovenkant nog meer belast worden als aan de onderkant een bijstand al meer waard is dan een fulltime baan minimumloon? Waar is dat geld dan voor nodig? Enkel om de kloof tussen rijk en arm te remmen? Zodat we iedereen van gratis geld kunnen voorzien en niemand meer productief hoeft te zijn?
Volgens mij hebben we nog een flinke schuld staan als land ergens :+ en die schuld is nu niet echt lager geworden dankzij Corona. O-)

Vanaf 2008 zijn veel lonen bevroren geweest voor een best lange tijd. Na die financiele crisis was er wel veel groei voor bedrijven, maar voor werknemers nog altijd niet. En werden veel mensen naar ZZP geduwt (zie PostNL bijvoorbeeld).

En toen ging men weer wat doen aan de lonen, en toen kwam corona en mocht de arbeider weer wachten :+

Ondertussen maken bedrijven recordwinst na recordwinst. En maar een hele kleine groep profiteert daarvan. Dus ja, bij de bedrijvenkant (en ja, dat zijn vaak de rijken met 2 miljoen+) mag best wat belasting geheven worden.

En je doet alsof bijstand en minimumloon een vetpot zijn O-) probeer het eens een maandje zou ik zeggen :+

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 04-02-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:08
[...]

Het is al heel vaak geprobeerd en elke keer op een totale mislukking uitgelopen. Er zijn al heel wat staatssecretarissen op stukgelopen. Wellicht is het toch wat ingewikkelder dan je denkt, al is het alleen maar om alle bestaande interfaces die in stand gehouden moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Janpietertje89 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:08:

Verplicht financiële instellingen om behaald rendement op te nemen in de jaarrekening en laat elke Nederlander dit getal invullen in hun belasting aanslag (en zorg dat dit automatisch gebeurd), klaar!

Nog beter hef belasting op daadwerkelijk behaald rendement, dus op het moment dat beleggingen verkocht worden is het een simpel sommetje van (verkoopprijs-aankoopprijs)*x%. Zie niet hoe dit nu zo ingewikkeld zou zijn.
De ICT bij de belastingdienst is nou eenmaal sterk verouderd. Sommige systemen dateren nog uit 1985! Ik heb vanuit mijn werk al 25 jaar te maken met systemen bij de belastingdienst (douane) en de puinhoop die er daar van wordt gemaakt regelmatig…. en ook daar zitten ook grote wijzigingen aan te komen vanwege EU wetgeving, dus ik houd mijn hart al vast. Maar ze hebben het al 2 keer een half jaar uitgesteld.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magpie
r0bb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:16:
Vanuit mijn perspectief hoeft de totale belastingdruk, dus zeg maar wat de NL overheid ontvangt vanuit belastingheffing, zeker niet omhoog. Waar het mij om gaat is dat de verhouding tussen het belasten van inkomen uit vermogen (en overigens ook inkomen vanuit vermogensoverdracht) versus inkomen uit arbeid ongelijk is. Rentenieren (let op: de rendementen hiervan) zou zeg maar even zwaar belast moeten worden als werken in mijn optiek.

In praktische zin zou dat betekenen dat werken meer gaat lonen en rentenieren minder. Volgens mij zou dit de jongere generatie enorm moeten aanspreken. Dit staat op deze manier dus IMHO veel meer los van klassiek links-rechts, maar heeft wel impact over de verdeling tussen generaties.

Hoe kijk jij hier tegen aan? Dus geen verhoging van belastingdruk, maar wel een andere verdeling van deze belastingdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
eamelink schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Dus eigenlijk zeg jeinterpreteer ik dat de eigenaar van een succesvol bedrijf privé niet zoveel aangeslagen hoeft te worden, omdat het bedrijf zelf al veel waarde levert aan de maatschappij? Dat vind ik wel een beetje de overtreffende trap van het Angelsaksische model. Niet alleen verdient de aandeelhouder vaak al een buitensporig deel van de opbrengst van een bedrijf, maar nu zeg je dat die opbrengsten dan ook nog eens bescheiden belast moeten worden, omdat dat bedrijf al zorgt voor heel veel inkomstenbelasting via de werknemers. Merk op dat de discussie vooral gevoerd wordt omdat we die verhouding uit balans vinden :P

Het lijkt me goed om ook Box 2 weer eens onder de loep te nemen. We kennen natuurlijk allemaal de voorbeelden van het - slechts op papier - waardevolle familiebedrijf waar maar weinig geld echt verdiend wordt en er dus geen cash is om belasting op dat fictieve vermogen te betalen en waar het ook praktisch onmogelijk is om een deel van het bedrijf te verkopen om belasting te betalen. Het is toch onhandig als een boer elk jaar 0,3% van zijn bedrijf moet verkopen om belasting te betalen. Maar anderzijds zijn er ook enorm veel Box 2 vermogens waar heel prima en praktisch belasting uit betaald zou kunnen worden. Veel van de holdings van de Quote 500 bezetters zullen echt prima wat kunnen liquideren om belasting te betalen. Of wat dacht je van de Eat your pie before you die holding van een typische Zuidas-partner. Daar kan ook wel een stukje van de pie terug naar de maatschappij voordat hij de pijp aan Maarten geeft :*)

En nogmaals, het zal zeker ingewikkelder worden. Box 2 en Box 3 zijn nu geweldig eenvoudig. Zoals iemand ooit eens zei: "Everything must be made as simple as possible, but no simpler". En ik vrees dat Box 2 en Box 3 iets té simpel zijn geworden, en daardoor niet zo rechtvaardig zijn als we willen :)
Men vindt het oneerlijk, maar ik heb ook het idee dat een groot deel van dat geluid vooral mensen zijn die vinden dat niemand boven het maaiveld mag uitsteken. Tegelijkertijd ben ik het wel eens dat er veel constructies zijn waarvan je denkt dat ze niet echt eerlijk of rechtvaardig zijn, maar dat staat redelijk los van de vermogensrendementheffing an sich. De huidige box 3 belasting is mijn inziens al bijzonder substantieel, en de "problemen" zitten meer in het feit dat veel vermogen in box 2 verdient wordt of verdwijnt. Dan is in ieder geval de oplossing voor de onrechtvaardigheid niet om de vermogensbelasting nog maar verder omhoog te gooien.

Sowieso, het is denk ik ook maar zeer de vraag in hoeverre een complexer systeem echt eerlijker gaat worden. Complexer betekent over het algemeen dat er gewoon meer ruimte ontstaat voor handige jongens. De VS is wat dat betreft wel een aardig voorbeeld. Een heel complex belastingsysteem waar van alles dichtgetimmerd is met allerlei extra specifieke regels, maar waar tegelijkertijd er zoveel mogelijkheden zijn om je belastingen op een legale manier te minimaliseren.
[...]

Ik kan je vertellen dat mijn brokers over het algemeen al niet correct rapporteren wat mijn winst of verlies gedurende het jaar is of wat het per positie is. Als die er al moeite mee hebben, dan kan je het wellicht voorstellen dat het voor de belastingdienst helemaal lastig gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hielko schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:10:
Ik kan je vertellen dat mijn brokers over het algemeen al niet correct rapporteren wat mijn winst of verlies gedurende het jaar is of wat het per positie is. Als die er al moeite mee hebben, dan kan je het wellicht voorstellen dat het voor de belastingdienst helemaal lastig gaat zijn.
Heb zelf een holding BV waarin ik o.a. beleg voor mijn pensioen. Een matig-defensieve portefeuille met minder dan 50 aan/verkopen per jaar, toch is mijn accountant elk jaar uren bezig om het correct in de aangifte VPB te krijgen. Ongerealiseerde verliezen wel nemen in dit boekjaar, doorschuiven van winst naar het volgende, etc. is in de praktijk een enorme puzzel, en dan heb ik niet eens crypto's, opties of andere complexe producten.

Zelfs als je het helemaal netjes wilt doen ligt een fout op de loer, als je bewust zaken weglaat is dat voor de Belastingdienst enorm lastig te bewijzen. Men heeft die kennis en capaciteit niet om dit voor miljoenen mensen correct bij te houden, voor een deel kan je banken en brokers verantwoordelijk maken maar wat doe je met buitenlandse brokers en andere instanties die niet rapporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik probeer aan het eind van het jaar altijd voor mijn eigen administratie een overzicht te maken van mijn beleggingswinsten en verliezen per positie, maar ondanks het feit dat ik daar best wat tijd in stop is dat in de praktijk praktisch onmogelijk om dat helemaal sluitend te krijgen. Ik beleg o.a. bij meerdere buitenlandse brokers waar ik cash en aandelen in buitenlandse valuta aanhou, als je dan je winst/verlies helemaal correct zou willen berekenen zou je voor elke transactie/dividend/rente betaling wisselkoersen moeten opzoeken en alles omrekenen. Dat is haast niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
@hoevenpe Om die reden staat er in het stuk van ik dacht PWC een variant met echte heffing op gerealiseerd rendement en een zogenaamde vermogensaanwasbelasting. In mijn simpele woorden: je heft dan belasting over de toename in vermogen van 1-1 naar 31-12. Dat zou een wat meer werkbare variant kunnen zijn, maar daarvoor moet je echt verder in het rapport, want dit geeft ook weer complexiteit.

https://www.tweedekamer.n...effing%20in%20Box%203.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
hoevenpe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Heb zelf een holding BV waarin ik o.a. beleg voor mijn pensioen. Een matig-defensieve portefeuille met minder dan 50 aan/verkopen per jaar, toch is mijn accountant elk jaar uren bezig om het correct in de aangifte VPB te krijgen. Ongerealiseerde verliezen wel nemen in dit boekjaar, doorschuiven van winst naar het volgende, etc. is in de praktijk een enorme puzzel, en dan heb ik niet eens crypto's, opties of andere complexe producten.

Zelfs als je het helemaal netjes wilt doen ligt een fout op de loer, als je bewust zaken weglaat is dat voor de Belastingdienst enorm lastig te bewijzen. Men heeft die kennis en capaciteit niet om dit voor miljoenen mensen correct bij te houden, voor een deel kan je banken en brokers verantwoordelijk maken maar wat doe je met buitenlandse brokers en andere instanties die niet rapporteren?
Je mag van financiële instellingen toch gewoon eisen dat ze deze gegevens in een jaaropgave opnemen. Ook buitenlandse instellingen moeten hier maar aan voldoen, als dat extra kosten met zich meebrengt waardoor het niet meer interessant is voor ze, jammer dan. Net als dat je bij een buitenlandse bankrekening ook gewoon jouw gegevens moeten kunnen overhandigen aan de belastingdienst, zo niet heb je ook een probleem.

Als het handmatig moet is het inderdaad veel werk, maar ik begrijp echt niet waarom dit in 2022 nog handmatig zou moeten. Een PC heeft deze rekensommetjes toch binnen seconden verwerkt. Die accountant zou gewoon wat getallen moeten importeren in fatsoenlijke software, op 1 knop drukken en klaar is kees.

[ Voor 3% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-02-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Magpie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:51:
Om die reden staat er in het stuk van ik dacht PWC een variant met echte heffing op gerealiseerd rendement en een zogenaamde vermogensaanwasbelasting. In mijn simpele woorden: je heft dan belasting over de toename in vermogen van 1-1 naar 31-12. Dat zou een wat meer werkbare variant kunnen zijn, maar daarvoor moet je echt verder in het rapport, want dit geeft ook weer complexiteit.
Het rapport stelt juist dat vermogensaanwasbelasting in de praktijk lastiger uitvoerbaar is dan vermogens winstbelasting, in beide scenario's zijn onroerende zaken en overige bestanddelen lastig uitvoerbaar:
Op basis van ons onderzoek concluderen wij het volgende:

Een vermogenswinstbelasting (68,5 op een schaal van 0 tot 100) scoort op uitvoerbaarheid hoger dan een vermogensaanwasbelasting (63,0). De vermogensaanwasbelasting scoort lager omdat in deze variant onder andere de (markt-)waarden op peildata benodigd zijn om de aanwas te kunnen belasten. Onder een vermogenswinstbelasting zijn deze datapunten alleen nodig rondom bijzondere gebeurtenissen zoals immigratie/emigratie en overlijden.

Er zitten grote verschillen tussen de verschillende categorieën van vermogensbestanddelen. De categorieën onroerende zaken (34,2 resp 25,3) en overige bezittingen (39,7 resp 33,3) hebben een neerwaartse invloed op de totale uitvoerbaarheid voor zowel de vermogensaanwasbelasting als de vermogenswinstbelasting. Dit heeft ook te maken met het (deels) niet of niet tijdig beschikbaar zijn van informatie ten aanzien van posities in het buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Janpietertje89 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:12:
Je mag van financiële instellingen toch gewoon eisen dat ze deze gegevens in een jaaropgave opnemen.
Het jaaroverzicht van ING beleggen komt al een eind in de buurt, dat is ook niet het grootste probleem.
De complexiteit heeft ook betrekking op alles tezamen, hoe je verliezen uit eerdere jaren verrekend met winsten uit dit jaar. Ongerealiseerd verlies versus gerealiseerde winst, wat doe je als mensen tientallen jaren geen winst nemen?

Dat was juist de charme van het fictieve rendement van Gerrit Zalm: de drempel voor een constructie lag heel hoog, hoe complexer je het maakt des de lucratiever maak je het om een fiscalist in te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Janpietertje89 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Je mag van financiële instellingen toch gewoon eisen dat ze deze gegevens in een jaaropgave opnemen. Ook buitenlandse instellingen moeten hier maar aan voldoen, als dat extra kosten met zich meebrengt waardoor het niet meer interessant is voor ze, jammer dan. Net als dat je bij een buitenlandse bankrekening ook gewoon jouw gegevens moeten kunnen overhandigen aan de belastingdienst, zo niet heb je ook een probleem.

Als het handmatig moet is het inderdaad veel werk, maar ik begrijp echt niet waarom dit in 2022 nog handmatig zou moeten. Een PC heeft deze rekensommetjes toch binnen seconden verwerkt. Die accountant zou gewoon wat getallen moeten importeren in fatsoenlijke software, op 1 knop drukken en klaar is kees.
Omdat er tientallen zo niet honderden verschillende financiële instellingen actief zijn in Nederland en die niet op een gestandaardiseerde manier gegevens aan hun klanten aanleveren op een manier die praktisch leesbaar zijn door de computer. Veel succes met het schrijven van die software als klanten allerlei verschillende pdf bestandjes krijgen waarin hun resultaten staan. In theorie kan het vast. In de praktijk zijn we daar voorlopig nog heel erg ver vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
hoevenpe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Het jaaroverzicht van ING beleggen komt al een eind in de buurt, dat is ook niet het grootste probleem.
De complexiteit heeft ook betrekking op alles tezamen, hoe je verliezen uit eerdere jaren verrekend met winsten uit dit jaar. Ongerealiseerd verlies versus gerealiseerde winst, wat doe je als mensen tientallen jaren geen winst nemen?

Dat was juist de charme van het fictieve rendement van Gerrit Zalm: de drempel voor een constructie lag heel hoog, hoe complexer je het maakt des de lucratiever maak je het om een fiscalist in te huren.
Als mensen 10 jaar lang geen winst nemen is het toch ook logisch dat ze hier 10 jaar lang geen belasting over betalen? Winst is pas winst als dit gerealiseerd is.

Ik zou niet weten wat een fiscalist kan veranderen aan het feit dat je altijd terug naar euro's moet voordat je iets kan kopen met je beleggingen. Volgensmij is dit een regel die voor iedereen universeel waar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Zie nog niet in waarom een eventuele nieuwe situatie zoveel ingewikkelder moet zijn dan de huidige.

Op dit moment dien je je vermogen ook op te geven. Dat volledige vermogen wordt nu belast.

In een nieuwe situatie moet je nog steeds je vermogen opgeven, waarbij het verschil tussen het vermogen van dit jaar ten opzichte van het vorige jaar belast wordt.

De grondslag van die vermogensberekening wordt toch niet moeilijker dan die nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

alexbl69 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:35:
Zie nog niet in waarom een eventuele nieuwe situatie zoveel ingewikkelder moet zijn dan de huidige.

Op dit moment dien je je vermogen ook op te geven. Dat volledige vermogen wordt nu belast.

In een nieuwe situatie moet je nog steeds je vermogen opgeven, waarbij het verschil tussen het vermogen van dit jaar ten opzichte van het vorige jaar belast wordt.

De grondslag van die vermogensberekening wordt toch niet moeilijker dan die nu is?
En daarbij lukt het blijkbaar wel op de dividendbelasting te registreren. Dan moet bovenstaande niet veel moeilijker zijn.
Pagina: 1 ... 10 ... 85 Laatste