Eens dat is veel te complex. Gelukkig heb ik een buitenlandse broker die in het jaaroverzicht het rendement geeft incl en excl kosten. Dus die kan ik zo invullen.Hielko schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:08:
[...]
Nou, ik ben blij dat ik tot nu toe geen jaren heb waar ik het voor hoef in te vullen. Denk dat ik bovengemiddeld financieel onderlegd ben en kan aardig overweg met Excel, maar stel je hebt een buitenlandse broker waarbij je cash tegoeden aangemerkt mogen worden als banktegoed. Je doet een paar transacties per week.
Dan mag je dus aan het eind van het jaar over honderden transacties uitrekenen hoeveel dat is qua aankopen en verkopen, rekening houdend met de wisselkoers van dat moment (of dag?). En moet je ook nog correct bijhouden welke kosten er gemaakt zijn en dat ook omrekenen naar euro's met de juiste wisselkoers.
De meeste mensen kunnen nauwelijks hun hypotheek zelf correct opgeven bij de belastingaangifte, dus dan is dit ongeveer 100 stappen te complex...
Maar idd mocht je een broker hebben en zeker met zon cash rekening die het allemaal niet voor je uitrekent ben je de sjaak.
Gemiddeld persoon kan het echt niet idd, maar dit blijft een probleem in de toekomst.