HC87 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Ja je kan werken met aankopen en verkopen. Als je veel handelt is dat nogal een gedoe.
Dan mag je ook kiezen voor stortingen en onttrekkingen.
Uiteindelijk levert dat hetzelfde op.
Dus stel even dividend buiten beschouwing.
Eindwaarde - beginwaarde account - stortingen + onttrekkingen is dan prima.
Als je 1000 trades in een jaar hebt in amerikaanse aandelen is het hoop werk om alle aankopen en verkopen bij te houden en om te rekenen met einde dag koersen. Dat is chaos.
Dan gewoon easy methode gebruiken. Of rendements berekening broker invullen.
TanteBeth schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:42:
Het OWR formulier zegt in de toelichting:
Vul in: het brutodividend in geld, ontvangen rente op obligaties en andere winstuitkeringen die u in het belastingjaar ontving.
Dus als je daar 0 invult en de fiscus weet dat het 1000 euro is, gaat 1 van die 1500 speciaal hiervoor aangetrokken medewerkers vragen stellen. Ik ga ervanuit dat je daar dan 1000 euro invult ongeacht of dat dividend naar de betaalrekening of cashrekening gaat of herbelegd werd. Ik zou evt. die cashrekening als aparte bankrekening opvoeren met rente 0. Het saldo is daarbij niet van belang. Volgens mij wordt die cashrekening ook als aparte rekening aangeleverd aan de fiscus En als het als een overige bezitting moet worden geteld, inderdaad het netto dividend als storting, anders telt het dubbel.
Om hier nog even op terug te komen. Naast de reden die @
TanteBeth noemt is er volgens mij nog een reden waarom het te kort door de bocht is om een gehele beleggingsrekening (alle assets incl. cashsaldi) als één entry in te vullen. Namelijk de bepalingen dat je (transactie)kosten niet mag aftrekken van het rendement, en bij dividenduitkeringen uit moet gaan van brutodividend. Als je de hele account als black box beschouwt, gebruik je impliciet rendement na kosten, en nettodividend.
Dus ik heb besloten om het toch maar op safe te spelen: spreadsheet met alle aan- en verkopen zonder transactiekosten (dus enkel aantal * prijs), en losse invoer voor het cashgedeelte. Ik had aardig wat transacties in USD, maar gelukkig kunnen mijn brokers wel een export geven met de wisselkoers op het moment van de transactie. Dat lijkt me goed genoeg, feitelijk is dit nog accurater dan de dagkoers. De juiste gegevens voor de IBKR cashsaldi (die geen bankrekening zijn en waar ook USD bij zat) waren even een puzzel, maar dit was uiteindelijk wel te doen aan de hand van wat sommetjes met de gegevens uit het "Cash Report".
Al met al nog best een werkje, en dit was zoveel makkelijker geweest zonder die bepalingen over kostenaftrek e.d. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker blijkbaar ook niet
Overigens heb ik nog geen brief gehad, maar toch maar ingediend. Het online formulier stond klaar, en je kunt daarin aangeven dat je geen brief hebt gehad. Ik heb weinig zin om mogelijk nog jaren (!) te wachten op een brief, om er vervolgens achter te komen dat deadline is verstreken omdat er een probleem was met de postbezorging ofzo...
zapure schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:57:
Weten iemand misschien hoe je om moet gaan met ingehouden dividendbelasting uit het buitenland? Als ik tegenbewijs indien voor bijv 2022 dan wil ik graag de verrekende buitenlandse dividendbelasting met een ander jaar verrekenen.
In de FAQ die hier pas gelinkt werd wordt daar iets over gezegd, zoek even op "bronheffing":
https://ffd.pleio.nl/page...pgaaf-werkelijk-rendement
Het komt erop neer dat je op het OWR formulier echt alleen het brutodividend moet invullen, en geen ingehouden bronheffing mag verrekenen. Verder gaat het verrekenen volgens de normale regels.
Als door de definitieve/gecorrigeerde aanslag (dus na toepassing OWR) een saldo nog niet verrekende bronheffing ontstaat, zou het dus mogelijk moeten zijn om die nog te verrekenen met een toekomstig jaar. Het is mij niet duidelijk of dat per se het daarop volgende jaar moet zijn indien mogelijk, of dat het ook een later jaar mag zijn. Want het zou wel een rommeltje kunnen worden als bijvoorbeeld 2023 al eerder definitief wordt dan 2022, terwijl je nog een restant bronheffing van 2022 had willen verrekenen in 2023. Mocht dit bij mij gebeuren dan dien ik waarschijnlijk een bezwaar in voor 2023 om te voorkomen dat later gezegd wordt "sorry te laat, dit restant komt te vervallen".