Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Coffeeroam schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Als het een zakelijke overweging is om ze binnen 3 maanden terug te kopen, dan is het geen peildatumarbitrage.
Je moet dat dan wel aannemelijk kunnen maken.
Bijvoorbeeld: je handelt regelmatig, de koersen waren gestegen toen je verkocht, ze waren weer lager toen je ze weer aankocht.

Of, je ging aandelen verzilveren omdat je van plan was een dure auto te kopen (vraag een offerte van je dealer). Na 1 januari besluit je dat je de auto eigenlijk toch niet wil kopen (bv. omdat een nieuw model in 2027 verschijnt). Dus beleg je dat geld weer tot 2027. Ook dat is een zakelijke overweging.
Klopt. Maar ik had geen zakelijke overwegingen, ik wilde minder belasting betalen. En dan moet je die 3 maanden overbruggen, en dan mag het. Zo heb ik het begrepen.

Als je jouw plan/gedachten met die auto ergens noteert, en dat duikt op, dan loop je misschien tegen de lamp

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:35
Fredericm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:55:
Dat klopt dan ga je voor werkelijk rendement.
De constructie heeft een groot nadeel, je fictief rendement wordt veel hoger, dus in 2026 moet je het weer doen.

Stel je hebt alleen 100K aandelen en 150K spaargeld en je moet 250K obligaties kopen dan wordt het plaatje in 2026
350 K overige bezittingen
150 K spaargeld
250 K schuld
Dus je fictief rendement stijgt dan met 250K * +- 5% (verschil 7,78 overige en +- 2,78% schuld) is 12.500
Mag je de mee gekochte rente die je in 2025 hebt afgetrokken in 2026 weer bij je werkelijke rendement optellen. Schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05

Tazzios

..

@rechtsherstel Zelfs als je het maar om het jaar zou doen heb je voordeel:
een jaar 0% rendement op papier door de truc.
jaar er op 10% waarbij de belastingdienst maar van 7% uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:35
Tazzios schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:06:
@rechtsherstel Zelfs als je het maar om het jaar zou doen heb je voordeel:
een jaar 0% rendement op papier door de truc.
jaar er op 10% waarbij de belastingdienst maar van 7% uitgaat.
Maar dan ook 7,78% over 250k obligaties extra in bovengenoemd voorbeeld bij fictief rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Lordy79

Vastberaden

rechtsherstel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:36:
[...]
Maar dan ook 7,78% over 250k obligaties extra in bovengenoemd voorbeeld bij fictief rendement.
Juist. Dat is het grote probleem.
Je wilt niet je hele vermogen in hoog risico stoppen maar ook geen cent in spaargeld omdat dat wel heel weinig oplevert.

Ik vind eigenlijk dat nu er een tegenbewijs regeling is dat hele forfaitaire systeem afgeschaft moet worden of terug naar 4pct. 4pct op spaargeld, schulden en overige beleggingen.
Dat is in lijn met hoe het ooit bedoeld was (30pct x 4pct) en als er dan nog mensen zijn die minder dan 4pct maken, kunnen die gaan tegenbewijzen.
En die 30pct naar 36pct was/is een politieke keuze en zou je zelfs progressief kunnen maken.

En uiteindelijk zou bovenstaand dan vervangen moeten worden door een nieuw systeem.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Lordy79 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:03:

... 4pct op spaargeld, schulden en overige beleggingen.
Dat is in lijn met hoe het ooit bedoeld was (30pct x 4pct) en als er dan nog mensen zijn die minder dan 4pct maken, kunnen die gaan tegenbewijzen....
90% van de spaarders / het spaargeld zitten / zit bij de grootbanken. En die geven geen 4%
Maar of die spaarders de vrh grens halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 22:38

Lordy79

Vastberaden

W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:15:
[...]

90% van de spaarders / het spaargeld zitten / zit bij de grootbanken. En die geven geen 4%
Maar of die spaarders de vrh grens halen ?
Die kunnen dan tegenbewijs gebruiken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Lordy79 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:52:
[...]

Die kunnen dan tegenbewijs gebruiken.
Dat begrijp ik. Maar is dat niet heel veel werk voor de belastingdienst ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Dat begrijp ik. Maar is dat niet heel veel werk voor de belastingdienst ?
Zal wel allemaal steekproefsgewijs gaan. Dat geldt voor vrijwel alle belastingaangiften sowieso al. Als jij in de tegenbewijsregeling 1000 euro meer of minder invult... waarschijnlijk maakt het toch niet uit. 9 op de 10 aangiftes wordt geautomatiseerd goedgekeurd. De rest is steekproef of waarbij algoritmes hele grote afwijkingen detecteren van wat normaal is.

En om gelijk je tegenvraag voor te zijn: waarom zouden mensen het dan eerlijk invullen? Nou, als er 1 ding is wat Nederlanders de afgelopen jaren hebben geleerd over de Belastingdienst is dat als je wordt betrapt met fouten maken of fraude, je de overheid heel erg duidelijk tegen je krijgt en met een beetje pech helemaal kapot wordt gemaakt. Voor heel veel mensen is dat een aardige motivatie om alles zo correct mogelijk in te vullen. Het is ook niet voor niets dat zelfs voor de meest simpele aangiftes (bijv. alleen inkomen uit arbeid en verder niets) heel veel mensen het alsnog gewoon door een financieel adviseur laten afhandelen. Veel mensen hebben echt flinke vrees dat ze per ongeluk een foutje maken en vervolgens tegenover een almachtige Belastingdienst/overheid komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:37
rube schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Heb je berekend wat je besparing hiermee is (geweest)?

Ik heb me pas voor het eerst wat verdiept in deze mogelijkheid en het viel mij nogal tegen. O.a. door het rentecomponent dat in de futureprijs zit verwerkt. Daarbij de aan en verkoopkosten, spreads, de belasting die je nog wel voor cash moet betalen en het verschil (de echte besparing) kwam al met al nog maar net iets boven de 1% als ik het goed herinner.
Ja klopt in die orde van grootte. Maar op een flink bedrag is dat toch mooi en het is risicoloos en een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:25
HC87 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:42:
[...]
Ja klopt in die orde van grootte. Maar op een flink bedrag is dat toch mooi en het is risicoloos en een kleine moeite.
Hmm, ondanks dat het dan maar om ~1% gaat is het absoluut gezien (voor mij) best een flink bedrag.

Maar of het een kleine moeite is....ik heb verschillende fondsen (3 x NT fondsen + 2 x value small cap + 1 x goud). Bij het tijdelijk overgaan naar futures is het niet mogelijk om dat exact te volgen (bij goud nog het beste). Je moet minimaal 3 maanden aanhouden, dus wellicht ook nog 1 x doorrollen. En de tijd tussen aan en verkopen geeft ook weer een risico dat je uit de markt ben (kan ook gunstig uitpakken maar als jet negatief is, is 1% natuurlijk niet veel).
En hoewel ik in een ver verleden wel veel met opties heb gedaan zijn futures nieuw voor mij.

Al met al....ben ik er nog niet uit of ik er iets mee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:27
@rube. Waarom moet je minimaal 3 maanden aanhouden? Dat ontgaat me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HC87
TanteBeth schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:20:
@rube. Waarom moet je minimaal 3 maanden aanhouden? Dat ontgaat me.
Is gewoon een regel van de belastingdienst. Soort van anti arbitrage regel. Googel het maar!:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
@HC87 Ja, die ken ik uiteraard. In eerste instantie dacht ik dat het over het bijkopen van rente ging, maar nu blijkt dat het over futures ging, als ik het goed begrijp. Maar anyway:
Je switcht tijdelijk rond de peildatum van overige bezittingen naar overige bezittingen of van spaargeld naar overige bezittingen. Dat mag gewoon. Enige wat niet mag is van overige bezittingen naar spaargeld. Dan geldt de 3 maanden periode (of niet fiscaal gedreven zakelijke motieven). En futures of obligaties zijn gewoon overige bezittingen, dus dan geldt peildatumarbitrage niet.

[ Voor 4% gewijzigd door TanteBeth op 28-07-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 29-07 23:38
Het is niet dat als je maar vaak genoeg hetzelfde post het vanzelf waar wordt hoor…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HC87
Hielko schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Het is niet dat als je maar vaak genoeg hetzelfde post het vanzelf waar wordt hoor…
2028 wordt al 2029 is in december al vermeld.
Maar idd het aantal posts maakt niet uit daarvoor. Het is meer dat in dit forum nog veel mensen slapen en denken dat WWR er aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:15
In oktober 2024 heb ik een brief van de belastingdienst ontvangen dat vanaf zomer 2025 een brief wordt verstuurd voor het opgeven van het daadwerkelijk rendement.

Ik heb hier echter nog niks van ontvangen, is dit normaal en kan het nog even duren of is het tijd om hier achteraan te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Het Fantoom schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:28:
In oktober 2024 heb ik een brief van de belastingdienst ontvangen dat vanaf zomer 2025 een brief wordt verstuurd voor het opgeven van het daadwerkelijk rendement.

Ik heb hier echter nog niks van ontvangen, is dit normaal en kan het nog even duren of is het tijd om hier achteraan te gaan?
https://www.belastingdien...elijk-rendement-doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:15
Bedankt, ik kan de brief dus verwachten tussen nu en 3 jaar ongeveer?
Vanaf juli 2025 versturen wij de 1e brieven, maar het kan tot in 2028 duren voordat u uw brief krijgt. Omdat wij ruim 10 miljoen brieven moeten versturen, kunnen wij niet alles in 1 keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
HC87 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Ja je kan werken met aankopen en verkopen. Als je veel handelt is dat nogal een gedoe.
Dan mag je ook kiezen voor stortingen en onttrekkingen.
Uiteindelijk levert dat hetzelfde op.
Dus stel even dividend buiten beschouwing.
Eindwaarde - beginwaarde account - stortingen + onttrekkingen is dan prima.
Als je 1000 trades in een jaar hebt in amerikaanse aandelen is het hoop werk om alle aankopen en verkopen bij te houden en om te rekenen met einde dag koersen. Dat is chaos.
Dan gewoon easy methode gebruiken. Of rendements berekening broker invullen.
TanteBeth schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:42:
Het OWR formulier zegt in de toelichting:
Vul in: het brutodividend in geld, ontvangen rente op obligaties en andere winstuitkeringen die u in het belastingjaar ontving.
Dus als je daar 0 invult en de fiscus weet dat het 1000 euro is, gaat 1 van die 1500 speciaal hiervoor aangetrokken medewerkers vragen stellen. Ik ga ervanuit dat je daar dan 1000 euro invult ongeacht of dat dividend naar de betaalrekening of cashrekening gaat of herbelegd werd. Ik zou evt. die cashrekening als aparte bankrekening opvoeren met rente 0. Het saldo is daarbij niet van belang. Volgens mij wordt die cashrekening ook als aparte rekening aangeleverd aan de fiscus En als het als een overige bezitting moet worden geteld, inderdaad het netto dividend als storting, anders telt het dubbel.
Om hier nog even op terug te komen. Naast de reden die @TanteBeth noemt is er volgens mij nog een reden waarom het te kort door de bocht is om een gehele beleggingsrekening (alle assets incl. cashsaldi) als één entry in te vullen. Namelijk de bepalingen dat je (transactie)kosten niet mag aftrekken van het rendement, en bij dividenduitkeringen uit moet gaan van brutodividend. Als je de hele account als black box beschouwt, gebruik je impliciet rendement na kosten, en nettodividend.

Dus ik heb besloten om het toch maar op safe te spelen: spreadsheet met alle aan- en verkopen zonder transactiekosten (dus enkel aantal * prijs), en losse invoer voor het cashgedeelte. Ik had aardig wat transacties in USD, maar gelukkig kunnen mijn brokers wel een export geven met de wisselkoers op het moment van de transactie. Dat lijkt me goed genoeg, feitelijk is dit nog accurater dan de dagkoers. De juiste gegevens voor de IBKR cashsaldi (die geen bankrekening zijn en waar ook USD bij zat) waren even een puzzel, maar dit was uiteindelijk wel te doen aan de hand van wat sommetjes met de gegevens uit het "Cash Report".

Al met al nog best een werkje, en dit was zoveel makkelijker geweest zonder die bepalingen over kostenaftrek e.d. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker blijkbaar ook niet 8)7

Overigens heb ik nog geen brief gehad, maar toch maar ingediend. Het online formulier stond klaar, en je kunt daarin aangeven dat je geen brief hebt gehad. Ik heb weinig zin om mogelijk nog jaren (!) te wachten op een brief, om er vervolgens achter te komen dat deadline is verstreken omdat er een probleem was met de postbezorging ofzo...
zapure schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:57:
Weten iemand misschien hoe je om moet gaan met ingehouden dividendbelasting uit het buitenland? Als ik tegenbewijs indien voor bijv 2022 dan wil ik graag de verrekende buitenlandse dividendbelasting met een ander jaar verrekenen.
In de FAQ die hier pas gelinkt werd wordt daar iets over gezegd, zoek even op "bronheffing": https://ffd.pleio.nl/page...pgaaf-werkelijk-rendement

Het komt erop neer dat je op het OWR formulier echt alleen het brutodividend moet invullen, en geen ingehouden bronheffing mag verrekenen. Verder gaat het verrekenen volgens de normale regels.

Als door de definitieve/gecorrigeerde aanslag (dus na toepassing OWR) een saldo nog niet verrekende bronheffing ontstaat, zou het dus mogelijk moeten zijn om die nog te verrekenen met een toekomstig jaar. Het is mij niet duidelijk of dat per se het daarop volgende jaar moet zijn indien mogelijk, of dat het ook een later jaar mag zijn. Want het zou wel een rommeltje kunnen worden als bijvoorbeeld 2023 al eerder definitief wordt dan 2022, terwijl je nog een restant bronheffing van 2022 had willen verrekenen in 2023. Mocht dit bij mij gebeuren dan dien ik waarschijnlijk een bezwaar in voor 2023 om te voorkomen dat later gezegd wordt "sorry te laat, dit restant komt te vervallen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Ja maar je broker heeft vaak transactiekosten enzo vernoemd.
Die kan je dan als ontrekking tellen dus telt dan niet mee
.
Wat ik zeg is puur wat er staat op het forum van financieel dienstverleners. Dus zoals de accountants het doen voor de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Het Fantoom schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:35:
[...]

Bedankt, ik kan de brief dus verwachten tussen nu en 3 jaar ongeveer?

[...]
Ja het gaat allemaal lang duren. En ik denk voordat je geld terug krijgt er weer een herstel op herstel wet is.
Helaas het is niet anders.
De BD is ontzettend incapabel op het moment door groot tekort aan mensen. En veel focus op oplossen kindertoeslagaffaire dat ook maar duurt. Daarna pas komt box 3 aan de beurt. Dus lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
https://fd.nl/politiek/15...honderden-miljoenen-hoger

Hoezo kan je hierdoor overvallen worden manman
Trouwens de teruggave zal wellicht meevallen volgens experts aangezien alleen 2022 een slecht jaar was. Dus denk dat het niet veel uitmaakt. Meevaller zal enkele miljarden zijn volgens experts. Misschien kan dan alsnog het forfait omlaag voor 2026,2027,2028, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:55
HC87 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:57:
https://fd.nl/politiek/15...honderden-miljoenen-hoger

Hoezo kan je hierdoor overvallen worden manman
Trouwens de teruggave zal wellicht meevallen volgens experts aangezien alleen 2022 een slecht jaar was. Dus denk dat het niet veel uitmaakt. Meevaller zal enkele miljarden zijn volgens experts. Misschien kan dan alsnog het forfait omlaag voor 2026,2027,2028, etc.
Dank voor het delen. Link zit achter een paywall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Taatort schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Dank voor het delen. Link zit achter een paywall.
Kern van artikel;
Financien was vergeten de belastingrente mee te nemen. BD zegt iedereen heeft hier recht op. Zoals bij elke belastingfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
HC87 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Kern van artikel;
Financien was vergeten de belastingrente mee te nemen. BD zegt iedereen heeft hier recht op. Zoals bij elke belastingfout.
Stukje :
De rentevergoeding levert belastingbetalers een aardig extraatje op. Wie bijvoorbeeld in 2023 bijtijds aangifte heeft gedaan en in 2026 volgens de definitieve aanslag voor dat jaar €10.000 belasting terugkrijgt, kan zo’n €1000 aan rente tegemoetzien. De belastingrente inkomstenbelasting was 7,5% in 2024 en is 6,5% in 2025.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
HC87 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Kern van artikel;
In dat geval mag mijn brief best over 3 jaar komen. Tikt lekker aan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Wispe schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:15:
[...]

In dat geval mag mijn brief best over 3 jaar komen. Tikt lekker aan dan.
Ja ze rekenen met:
“ De belastingrente inkomstenbelasting was 7,5% in 2024 en is 6,5% in 2025”. Voor 2022 stuk lager wellicht maar altijd wel minimaal 3-4% neem ik aan.
Tikt toch wel best aan. Bizar dat ministerie dit was “vergeten” mee te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door HC87 op 29-07-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metstijl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-07 17:26
Beste forummers,

Ontvangen jullie de Box 3 brief 'Opgaaf werkelijk rendement' enkel per post of ook digitaal via MijnBelastingdienst?

Wie de brief al heeft ontvangen, graag een bevestiging! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
metstijl schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:26:
Beste forummers,

Ontvangen jullie de Box 3 brief 'Opgaaf werkelijk rendement' enkel per post of ook digitaal via MijnBelastingdienst?

Enkel fysieke brief. Niets in Correspondentie van Mijn Belastingdienst of Mijn Overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:01
snip: werken we niet aan mee

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 29-07-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:43
HC87 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Ja ze rekenen met:
“ De belastingrente inkomstenbelasting was 7,5% in 2024 en is 6,5% in 2025”. Voor 2022 stuk lager wellicht maar altijd wel minimaal 3-4% neem ik aan.
Tikt toch wel best aan. Bizar dat ministerie dit was “vergeten” mee te nemen.
Ik denk dat het wel meevalt (of dus tegenvalt, ligt eraan van welke kant je kijkt) met die te ontvangen belastingrente.
Als de belastingdienst binnen 3 jaar de aanslag oplegt zijn ze "op tijd". Dat hebben ze ook al gedaan, voor de aanslagen 2021 in 2024, en zullen dit zeker doen voor de aanslagen 2022, dit jaar nog.

"Als er eenmaal zo’n aanslag ligt, is de fiscus geen belastingrente meer verschuldigd. Dat staat zo in de wet." zegt advieskantoor Moore MKW in het FD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Coffeeroam schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:33:
[...]

Ik denk dat het wel meevalt (of dus tegenvalt, ligt eraan van welke kant je kijkt) met die te ontvangen belastingrente.
Als de belastingdienst binnen 3 jaar de aanslag oplegt zijn ze "op tijd". Dat hebben ze ook al gedaan, voor de aanslagen 2021 in 2024, en zullen dit zeker doen voor de aanslagen 2022, dit jaar nog.

"Als er eenmaal zo’n aanslag ligt, is de fiscus geen belastingrente meer verschuldigd. Dat staat zo in de wet." zegt advieskantoor Moore MKW in het FD.
Ja je hebt gelijk. Echter is de wet maar de wet. BD heeft overal lak aan. Helaas valt de wet dit keer in hun voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:04
metstijl schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:26:
Beste forummers,

Ik heb nog geen brief.
Overigens zie ik dat ik ook geen definitieve aanslagen heb sinds 2022. Alleen tm 2021.
Krijg je die Box 3 brief alleen als je ook al een definitieve aanslag hebt, of heeft dat er niets mee te maken?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Nou, ze hebben gewacht met definitieve aanslagen om je de gelegenheid te bieden het werkelijk rendement op te geven via het onlangs ontwikkelde systeem van OWR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
poehee schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:28:
[...]

Ik heb nog geen brief.
Overigens zie ik dat ik ook geen definitieve aanslagen heb sinds 2022. Alleen tm 2021.
Krijg je die Box 3 brief alleen als je ook al een definitieve aanslag hebt, of heeft dat er niets mee te maken?
Dit is te vinden op de site van de Belastingdienst:
Vanaf juli 2025 versturen wij de 1e brieven, maar het kan tot in 2028 duren voordat u uw brief krijgt.
https://www.belastingdien...elijk-rendement-doorgeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
TanteBeth schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:41:
Nou, ze hebben gewacht met definitieve aanslagen om je de gelegenheid te bieden het werkelijk rendement op te geven via het onlangs ontwikkelde systeem van OWR.
Ze hebben gewacht met aanslagen opleggen om te voorkomen dat ze verschrikkelijk veel bezwaarschriften kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Coffeeroam schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:43:
[...]

Ze hebben gewacht met aanslagen opleggen om te voorkomen dat ze verschrikkelijk veel bezwaarschriften kregen.
Overschat de BD niet. Die doen niks met voorbedachte rade. Zijn compleet in het duister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:14
HC87 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:41:
[...]

Overschat de BD niet. Die doen niks met voorbedachte rade. Zijn compleet in het duister.
Nee dat was echt zo. Ze werden ook al overstelpt met verzoeken ambtshalve vermindering. Het heeft bij mij 4 weken geduurd voordat die aangetekende brief bezorgd/ afgehaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
DIJK schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:46:
[...]

Nee dat was echt zo. Ze werden ook al overstelpt met verzoeken ambtshalve vermindering. Het heeft bij mij 4 weken geduurd voordat die aangetekende brief bezorgd/ afgehaald werd.
Ik ken iemand bij de BD en die zegt dat het 1 grote chaos is momenteel mbt box 3. Er gaat binnenkort een brief naar de politiek volgens hem om de boel anders aan te pakken.
To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
HC87 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Ik ken iemand bij de BD en die zegt dat het 1 grote chaos is momenteel mbt box 3. Er gaat binnenkort een brief naar de politiek volgens hem om de boel anders aan te pakken.
To be continued
En wat houdt ‘de boel anders aanpakken’ in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Wispe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:58:
[...]

En wat houdt ‘de boel anders aanpakken’ in?
Geen idee. Denk kostenaftrek. En nieuwe stelsel heroverwegen.
Dat denkt hij. Geen idee we gaan t zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:20
Ik heb eigenlijk wat ik nu zie al voor 1 bepaald jaar mijn aangifte vermogensbelasting bevestigd, zonder op de brief te wachten (men kan wanneer men de verschillende keuzes aangeeft namelijk aangeven nog geen brief te hebben ontvangen toch doorgaan, dus zie ik niet in dat dit niet legitiem is). Anyway, het is ook niet zo dat ik direct antwoord nodig heb, ik wil gewoon het al ingevuld hebben zodat ik er verder niet meer aan hoef te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

Wij (koppel) zitten als sinds 2020 boven de grens van de VRH. Dus al die tijd hebben we VRH betaald. Steeds een beetje meer…

Maar hoe zoek ik nou uit of wij hier ook voor in aanmerking komen? Mijns inziens is het best een gepuzzel, we hebben in die jaren diverse deposito’s gehad, meerdere spaarrekeningen met allerlei verschillende rentepercentages, aandelen, etc… En dan nog de crypto (alhoewel dat niet veel is in absolute aantallen)…

Is dat echt een kwestie van overal het rendement van gaan opzoeken? In schat in dat dat flink wat werk is en weet niet of het dat waard is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:25
@FreakNL eerst even een grove inschatting maken van e.e.a. Dan kun je waarschijnlijk redelijk makkelijk en snel inschatten of het überhaupt zin heeft om het verder en gedetailleerder te gaan onderzoeken.

Overigens als je niet heel erg ver boven de vrh grens zat, moet je realiseren dat je dat voordeel bij de tegenbewijsregeling niet hebt.
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste