LeBrun schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:32:
Misschien begrijp ik het doel van dit topic verkeerd, maar ik lees vooral hoe mensen hier hun frustratie over politieke keuzes aan het ventileren zijn. Of hun eigen visie van hoe de overheid ons land zou moeten besturen.
Reuze interessant ;-) maar ik zou het ook leuk vinden om juist te bespreken hoe we hiermee het beste omgaan (los van ons stemgedrag). Gaan jullie de komende jaren minder beleggen om het risico te verkleinen van een koersval in 2026-2027 waarbij het herstel in 2028 belast wordt zonder mogelijkheid om het te verrekenen met verlies uit voorgaande jaren? Pensioenbeleggen is een interessante optie die genoemd wordt, maar dat is voor de meesten van ons nog ver weg. Het zou interessant zijn om te horen hoe jullie in dit nieuwe stelsel (als het er in deze vorm komt) jullie strategie zouden aanpassen
Ik ben sinds deze plannen bekend waren juist maximaal gaan beleggen, want huidige regeling is gunstiger. Dit zal ik waarschijnlijk nog wel aantal jaren doen. Ik verwacht toch niet dat het er is in 2028. De belastingdienst heeft 1000 FTE hiervoor nodig. Ondertussen staan de Rijksambtenaren op de nullijn, waarom zou je er dan gaan werken.
Als het ingevoerd gaat worden, dan ga ik de box 1reserveringsruimte vullen die ik heb van een aantal jaar. En misschien box 2. Of een groot huis kopen als alleenstaande en meer geld in stenen stoppen. Kan ik dat verkopen als ik met pensioen wil gaan en kleiner wil gaan wonen.