Ja, inderdaad. Ik had nog niets uit het menu geselecteerd.
Vooraan in het formulier blijkt uit de teksten dat je een brief moet hebben ontvangen met het onderwerp 'U mag uw werkelijk rendement over 2024 aan ons doorgeven'?
Indien niet, en je vindt dat dat niet terecht is, vraag ik me af wat je daaraan kunt doen.
Het OWR formulier lijkt voor die eenvoudige voorbeeldgevallen best eenvoudig. Maar de werkelijkheid zal hardnekkiger blijken, vrees ik.
Ik ben bv. wel benieuwd hoe je met fiscale partner weer opnieuw kunt herverdelen. In dit formulier kan dat kennelijk niet.
Box 1 wordt in dit voorbeeld helemaal niet hierbij betrokken. Ik kan me zo voorstellen dat je bij een gecorrigeerde VRH ook de andere verdelingen elders (bv. eigenwoningforfait) weer zou willen aanpassen.
Als je dus naar aanleiding van de veranderde belasting over werkelijk rendement de partnerverdeling wil aanpassen blijk je hernieuwd aangifte inkomstenbelasting te moeten doen binnen 6 weken (6 weken na wat, na inzending van het OWR formulier?) of een brief sturen naar je belastingkantoor.
Wijzigen van de verdeling
Als u en uw partner een andere verdeling willen, dan kunt u de verdeling van de gezamenlijke grondslag sparen en beleggen aanpassen. Dit kan totdat de bezwaartermijn van 6 weken is verstreken. Het maken van een nieuwe verdeling in box 3 kan alleen door het indienen van een aangepaste aangifte inkomstenbelasting of via een apart schriftelijk verzoek bij uw belastingkantoor.
Het valt me ook op dat het formulier geen uitkomst geeft over de te verwachten belastingteruggaaf. Moet je nog zelf uitrekenen met het juiste tarief....