Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-07 18:31
rechtsherstel schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:50:
Er staat een proefversie van het formulier Opgave Werkelijk Rendement online: https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0
Leuk. Ik was al voortvarend gaan testen. Dat begint niet bepaald soepel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfx2Heuh07XdyR1MuV4LgFjLbMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/86gH3p5c45RURRruZqmH84qx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:40
Coffeeroam schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:22:
[...]

Leuk. Ik was al voortvarend gaan testen. Dat begint niet bepaald soepel:

[Afbeelding]
Je moet in ieder geval even het juiste formulier selecteren, dit gaat over een voorlopige teruggave.

Zie ook https://www.taxlive.nl/nl...dement-box-3-beschikbaar/

[ Voor 10% gewijzigd door rube op 28-06-2025 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-07 21:27
In de komenden 12 maanden gaan er een heleboel miljonairs Engeland ontvluchten:

https://www.independent.c...chel-reeves-b2775646.html

Gaat dit ook in 2027 gebeuren als de VRH 2028 wordt ingevoerd?

Waarom rijke mensen weg jagen die geld in het laadje opbrengen? Sta er dan niet raar van op te kijken dat de overheid dit wil gaan compenseren door de vermogensbelasting nog verder op te schroeven.
Gevolg hiervan is dat er nog meer mensen weg gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
phantom09 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:34:
In de komende 12 maanden gaan er een heleboel miljonairs Engeland ontvluchten:

https://www.independent.c...chel-reeves-b2775646.html

...
Is dat zo ?
Dat weten we pas over 12 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:00
W1ck1e schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Is dat zo ?
Dat weten we pas over 12 maanden.
Dat is waarschijnlijk ook wat de politici zichzelf wijs maken… wat dat betreft blijft FR een mooie case study, zie o.a. dit paper: https://www.researchgate...._of_the_French_Wealth_Tax

Franse vermogensbelasting levert 3 miljard op, maar kost 7 miljard aan inkomsten vanwege mensen die vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
Ach, iets met appels en peren. Als mensen appels niet meer lekker vinden, stoppen ze dan met het kopen van peren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
rube schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:03:
[...]

Je moet in ieder geval even het juiste formulier selecteren, dit gaat over een voorlopige teruggave.

Zie ook https://www.taxlive.nl/nl...dement-box-3-beschikbaar/
Ja, inderdaad. Ik had nog niets uit het menu geselecteerd.
Vooraan in het formulier blijkt uit de teksten dat je een brief moet hebben ontvangen met het onderwerp 'U mag uw werkelijk rendement over 2024 aan ons doorgeven'?

Indien niet, en je vindt dat dat niet terecht is, vraag ik me af wat je daaraan kunt doen.

Het OWR formulier lijkt voor die eenvoudige voorbeeldgevallen best eenvoudig. Maar de werkelijkheid zal hardnekkiger blijken, vrees ik.

Ik ben bv. wel benieuwd hoe je met fiscale partner weer opnieuw kunt herverdelen. In dit formulier kan dat kennelijk niet.
Box 1 wordt in dit voorbeeld helemaal niet hierbij betrokken. Ik kan me zo voorstellen dat je bij een gecorrigeerde VRH ook de andere verdelingen elders (bv. eigenwoningforfait) weer zou willen aanpassen.

Als je dus naar aanleiding van de veranderde belasting over werkelijk rendement de partnerverdeling wil aanpassen blijk je hernieuwd aangifte inkomstenbelasting te moeten doen binnen 6 weken (6 weken na wat, na inzending van het OWR formulier?) of een brief sturen naar je belastingkantoor.
Wijzigen van de verdeling
Als u en uw partner een andere verdeling willen, dan kunt u de verdeling van de gezamenlijke grondslag sparen en beleggen aanpassen. Dit kan totdat de bezwaartermijn van 6 weken is verstreken. Het maken van een nieuwe verdeling in box 3 kan alleen door het indienen van een aangepaste aangifte inkomstenbelasting of via een apart schriftelijk verzoek bij uw belastingkantoor.
Het valt me ook op dat het formulier geen uitkomst geeft over de te verwachten belastingteruggaaf. Moet je nog zelf uitrekenen met het juiste tarief....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 00:03
Hielko schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Helaas voor je werkt deze constructie niet, sinds 2007 moeten vrijgestelde beleggingsinstellingen en buitenlandse equivalenten (dat zijn dus praktisch alle ETF's en fondsen) altijd op marktwaarde gewaardeerd worden.
Okay met andere instrumenten zoals aandelen kan ik die zelf wel creeeren. Dan is het prima. Gewoon mandje van 15-20 aandelen.

[ Voor 15% gewijzigd door HC87 op 29-06-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HC87
Volgens mijn fiscalist gaat het formulier OWR flink wat problemen geven. Het is te simpel in sommige gevallen.
Ook het opnieuw verdelen van eigenwoningforfait etc bij fiscaal partners zal anders moeten.
Daarnaast de invloed op kinderopvangtoeslagen etc wordt allemaal best veel werk.
Volgens mijn fiscalist komt er dan weer een herstelwet op herstelwet. En 2028 is absolute utopie zegt hij voor het nieuwe stelsel. 2030 zal ook opgave worden, hij denkt dat het stelsel er niet gaat komen zoals het nu in de wet staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:51
Ik heb de proefversie van het formulier alvast uitgeprobeerd voor 2022. Was in mijn situatie prima te doen aan de hand van de jaaropgaven van bank- en beleggingsrekeningen.

Eén punt twijfelde ik over. Om een of andere reden wordt bij beleggingsrekeningen gevraagd in welk land de beleggingsinstelling gevestigd is. Maar dit is niet altijd heel duidelijk, bijvoorbeeld:

1. In de disclaimer van DEGIRO staat: "flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, handelend onder de naam DEGIRO, is het Nederlandse bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG. flatexDEGIRO Bank AG staat primair onder toezicht van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin). In Nederland is flatexDEGIRO Bank Dutch Branch geregistreerd bij DNB en staat zij onder toezicht van de AFM en DNB."
2. Interactive Brokers is een Amerikaanse broker, maar Nederlandse klanten zitten bij de vestiging in Ierland.

Ik vermoed dat je in deze voorbeelden (1) Nederland en (2) Ierland in zou moeten vullen, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Kard schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:14:
Ik heb de proefversie van het formulier alvast uitgeprobeerd voor 2022. Was in mijn situatie prima te doen aan de hand van de jaaropgaven van bank- en beleggingsrekeningen.

Eén punt twijfelde ik over. Om een of andere reden wordt bij beleggingsrekeningen gevraagd in welk land de beleggingsinstelling gevestigd is. Maar dit is niet altijd heel duidelijk, bijvoorbeeld:

1. In de disclaimer van DEGIRO staat: "flatexDEGIRO Bank Dutch Branch, handelend onder de naam DEGIRO, is het Nederlandse bijkantoor van flatexDEGIRO Bank AG. flatexDEGIRO Bank AG staat primair onder toezicht van de Duitse financiële toezichthouder (BaFin). In Nederland is flatexDEGIRO Bank Dutch Branch geregistreerd bij DNB en staat zij onder toezicht van de AFM en DNB."
2. Interactive Brokers is een Amerikaanse broker, maar Nederlandse klanten zitten bij de vestiging in Ierland.

Ik vermoed dat je in deze voorbeelden (1) Nederland en (2) Ierland in zou moeten vullen, maar zeker weten doe ik het niet.
Ja voor portefeuilles met beleggingen is t simpel.
Beginwaarde en eindwaarde en dan hoeveel heb je gestort en hoeveel opgenomen. Is easy.
Ja ik denk dat het dan Nederland en Ierland is inderdaad.
Maargoed vul het gewoon naar logica in, daar zullen ze niet over vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
HC87 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:18:
[...]

Ja voor portefeuilles met beleggingen is t simpel.
Beginwaarde en eindwaarde en dan hoeveel heb je gestort en hoeveel opgenomen. Is easy.
Ja ik denk dat het dan Nederland en Ierland is inderdaad.
Maargoed vul het gewoon naar logica in, daar zullen ze niet over vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Ja, inderdaad. Ik had nog niets uit het menu geselecteerd.
Vooraan in het formulier blijkt uit de teksten dat je een brief moet hebben ontvangen met het onderwerp 'U mag uw werkelijk rendement over 2024 aan ons doorgeven'?

Indien niet, en je vindt dat dat niet terecht is, vraag ik me af wat je daaraan kunt doen.

Het OWR formulier lijkt voor die eenvoudige voorbeeldgevallen best eenvoudig. Maar de werkelijkheid zal hardnekkiger blijken, vrees ik.

Ik ben bv. wel benieuwd hoe je met fiscale partner weer opnieuw kunt herverdelen. In dit formulier kan dat kennelijk niet.
Box 1 wordt in dit voorbeeld helemaal niet hierbij betrokken. Ik kan me zo voorstellen dat je bij een gecorrigeerde VRH ook de andere verdelingen elders (bv. eigenwoningforfait) weer zou willen aanpassen.

Als je dus naar aanleiding van de veranderde belasting over werkelijk rendement de partnerverdeling wil aanpassen blijk je hernieuwd aangifte inkomstenbelasting te moeten doen binnen 6 weken (6 weken na wat, na inzending van het OWR formulier?) of een brief sturen naar je belastingkantoor.

[...]

Het valt me ook op dat het formulier geen uitkomst geeft over de te verwachten belastingteruggaaf. Moet je nog zelf uitrekenen met het juiste tarief....
Het is nog onduidelijk of je wel mag herverdelen als gevolg van rechtsherstel. De rechtbank Den Haag betwijfelt het en heeft prejudiciële vragen gesteld en de bal ligt nu bij de HR.
Zie: https://www.taxlive.nl/nl...na-geboden-rechtsherstel/

De BD kennende zullen ze het zeker niet aanbieden zolang ze er niet toe gedwongen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
marktweakt schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Het is nog onduidelijk of je wel mag herverdelen als gevolg van rechtsherstel. De rechtbank Den Haag betwijfelt het en heeft prejudiciële vragen gesteld en de bal ligt nu bij de HR.
Zie: https://www.taxlive.nl/nl...na-geboden-rechtsherstel/

De BD kennende zullen ze het zeker niet aanbieden zolang ze er niet toe gedwongen worden.
Nou, deels waar. Het maakt verschil om welk jaar het gaat.
Als je aan het rechtsherstal 2017 t/m 2020 hebt meegedaan, dan kon het meestal niet (vandaar ook de huidige rechtszaak), omdat de aanslagen vaak al onherroepelijk waren. Dus als je nog meer compensatie kan krijgen over deze jarenvia het OWR formulier, dan kan het waarschijnlijk ook niet (tenzij de Hoge Raad anders oordeelt).
Als je nu vanaf 2021 via het OWR formulier teruggaaf krijgt, dan kan het juridisch in ieder geval in de meeste gevallen wel, omdat in de meeste gevallen de aanslag nog niet onherroepelijk is vastgesteld (ik heb ook alleen maar voorlopige aanslagen over die jaren). Ze hebben ook de methode om te herverdelen aangegeven in het proefformulier, namelijk, binnen 6 weken nog een vervangende aangifte doen.

Wat 2021 betreft, daar hebben velen al een aanslag van gehad, uiteindelijk in 2024 (tenzij zij uitstel hadden van aangifte). In die gevallen had je dus binnen 6 weken bezwaar moeten maken als je een vermoeden had dat je de partnerverdeling nog wil veranderen naar aanleiding van de uitwerking van de Wet Tegenbewijsregeling box 3.

[ Voor 10% gewijzigd door Coffeeroam op 30-06-2025 17:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
https://www.taxlive.nl/nl...nt-box-3-kan-tegenvallen/

https://www.taxlive.nl/nl...erkelijk-rendement-box-3/

https://www.telegraaf.nl/...k-naar-bv-s/74822077.html

De invoering van de WWR per 1 januari 2028 wordt er niet gemakkelijker op.
Tjebbe heeft het over zichzelf afgeroepen en kon nog wel eens een paar keer teruggefloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Hendrik H. schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:27:

Tjebbe heeft het over zichzelf afgeroepen en kon nog wel eens een paar keer teruggefloten worden.
Niemand gelooft nog in 2028. 2028 is pure waanzin.
2030 evt maar vraag ik me ook af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Hendrik H. schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:27:

Ze willen die aanwas vanwege budgetairre effecten lol. Als ze hier vanaf gaan zien gaan ze sowieso voor de ouderweste vermogensbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Uitspraak in één van de zaken van de massaal bezwaar plus procedure.
“ De rechtbank Den Haag heeft op 26 juni jl. het beroep in de eerste zaak van de zogeheten ‘massaal bezwaar plus’-procedure ongegrond verklaard. De inzet van deze collectieve rechtszaak is te bereiken dat alle box 3-belastingplichtigen in aanmerking dienen te komen voor rechtsherstel (en compensatie). Belastingadviseur Cor Overduin: “De uitspraak is niet geheel onverwacht. Het is echter wel teleurstellend. Op basis van deze uitspraken ligt het in de lijn der verwachting dat hoger beroep wordt aangetekend of dat de zaak direct wordt voorgelegd aan de hoogste rechter in Nederland, de Hoge Raad”. ”
Niet verassend… wel teleurstellend.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:27
Nou de eerste massaal bezwaar procedure voor de niet bezwaarmakers is verloren. Voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland , maar oké daar is genoeg over gezegd.

De bond voor belastingbetalers wil in overleg hoger beroep overslaan en meteen in cassatie. Dat begrijp ik ook niet want de hoge raad doet geen inhoudelijke behandeling meer maar kijkt alleen of het recht goed is toegepast. De bond heeft er blijkbaar weinig vertrouwen meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Er zijn nog meer zaken, en bij elk is hoger beroep mogelijk. Hoge Raad heeft voorheen ook wel vaker de gerechtshoven tegengesproken, omdat zij ook toetsen aan de Europese verdragen en andere verdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:52
Let op bij het formulier OWR m.b.t. automatisch herbelegd dividend.
Sommige brokers beleggen het netto rendement automatisch in nieuwe aandelen van bijv. een beleggingsfonds.
Je moet volgens mij dan het bruto dividend opgeven als ontvangen dividend en het netto dividend (dus na aftrek van de dividendbelasting) opgeven als storting.

Als er geen koersverschil was tussen 1-1 en 31-12 zal de waarde van de portefeuille(regel) enkel gezakt zijn met de dividendbelasting en was het rendement precies 0.
Bijv. 1-1 waarde 100 dan 5 euro bruto dividend 1 euro belasting en 4 euro netto, resteert waarde 95 euro. Even later wordt. 4 euro herbelegd en totaal wordt 99 euro op 31-12. Niet 4 euro rendement, niet 1 euro verlies. Maar 0 euro rendement.
Allemaal logisch maar de herbelegging kan makkelijk vergeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
TanteBeth schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:21:
Let op bij het formulier OWR m.b.t. automatisch herbelegd dividend.
Sommige brokers beleggen het netto rendement automatisch in nieuwe aandelen van bijv. een beleggingsfonds.
Je moet volgens mij dan het bruto dividend opgeven als ontvangen dividend en het netto dividend (dus na aftrek van de dividendbelasting) opgeven als storting.

Als er geen koersverschil was tussen 1-1 en 31-12 zal de waarde van de portefeuille(regel) enkel gezakt zijn met de dividendbelasting en was het rendement precies 0.
Bijv. 1-1 waarde 100 dan 5 euro bruto dividend 1 euro belasting en 4 euro netto, resteert waarde 95 euro. Even later wordt. 4 euro herbelegd en totaal wordt 99 euro op 31-12. Niet 4 euro rendement, niet 1 euro verlies. Maar 0 euro rendement.
Allemaal logisch maar de herbelegging kan makkelijk vergeten worden.
Maakt niet uit je kan gewoon beginwaarde en eindwaarde pakken, dan heb je het totaal rendement bij de herbelegging. Die zit dan gewoon in de koers verwerkt.
Rendement portefeuille is gewoon eindwaarde - beginwaarde - stortingen + opnames
THats it, meer heb je niet nodig. Maak het niet complex als t niet hoeft.
Dividendbelasting etc is niet van belang, dat is gewoon automatisch een afname van je rendement. Hoef je niet allemaal apart te berekenen.
He dus stel je hebt 100k portfolio begin jaar en deze gaat naar 105k einde jaar (en je hebt niks gestort of opgenomen) dan is het rendement gewoon 5k. Easy.
Je mag natuurlijk zelf complexere berekeningen gaan maken en je komt op hetzelfde uit, maar dat zou ik zelf niet doen. Dan weet je straks bij een eventuele controle (die zeker niet komt maargoed) niet meer precies wat je hebt gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door HC87 op 04-07-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@HC87
1. De formule luidt: Eindwaarde - Beginwaarde + opnames - stortingen + bruto dividend/rente.
2. Bruto dividend/rente is zelfs de eerste vraag die op het OWR formulier gesteld wordt, nog vóór de beginwaarde.
3. Bruto dividend/rente is bekend bij de fiscus. Zie VIA. Ze doen er alleen nog niets mee op de reguliere aangifte.
4. Misschien wordt de OWR wel vooringevuld. Ik denk het overigens niet want de fiscus is er niet bij gebaat om het makkelijker te maken. Maar als het is vooringevuld, zou dat zeker gelden voor het dividend.
5. Afwijkingen van ingevulde gegevens t.o.v. reeds bekende data kan een signaal opleveren voor extra controle.
6. Dividendbelasting is geen afname rendement omdat het bij de aangifte/aanslag weer verrekend cq terugbetaald wordt.
7. Als het netto dividend/rente uitgekeerd zou zijn en je zou het op eigen initiatief herbelegd hebben dan was er ook sprake van een storting en zou je het ook apart hebben ingevuld: bruto dividend + storting.

[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 04-07-2025 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
TanteBeth schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:14:
@HC87
1. De formule luidt: Eindwaarde - Beginwaarde + opnames - stortingen + bruto dividend/rente.
2. Bruto dividend/rente is zelfs de eerste vraag die op het OWR formulier gesteld wordt, nog vóór de beginwaarde.
3. Bruto dividend/rente is bekend bij de fiscus. Zie VIA. Ze doen er alleen nog niets mee op de reguliere aangifte.
4. Misschien wordt de OWR wel vooringevuld. Ik denk het overigens niet want de fiscus is er niet bij gebaat om het makkelijker te maken. Maar als het is vooringevuld, zou dat zeker gelden voor het dividend.
5. Afwijkingen van ingevulde gegevens t.o.v. reeds bekende data kan een signaal opleveren voor extra controle.
6. Dividendbelasting is geen afname rendement omdat het bij de aangifte/aanslag weer verrekend cq terugbetaald wordt.
7. Als het netto dividend/rente uitgekeerd zou zijn en je zou het op eigen initiatief herbelegd hebben dan was er ook sprake van een storting en zou je het ook apart hebben ingevuld: bruto dividend + storting.
Ja wat je zegt klopt. Je kan het zo doen dat is helemaal prima als je de div belasting gaat verrekenen nog.
Ben benieuwd wanneer formulier echt live gaat en hoeveel er geklaagd gaat worden.
Vooral op gebied van vastgoed waar het allemaal nog oneerlijk is qua kostenaftrek.
Echt onbegrijpelijk dat je alleen rente mag aftrekken

[ Voor 26% gewijzigd door HC87 op 04-07-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
@HC87
Klopt. Het is
(Werkelijke waarde eindejaar - Werkelijke waarde begin van het jaar - aankopen in de loop van het jaar + verkopen in de loop van het jaar + ontvangen dividend na aftrek dividendbelasting + te verrekenen dividendbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@Coffeeroam
Ik betwijfel of het van belang is of de dividendbelasting wel of niet verrekend kan worden.

Dit staat in de toelichting bij het formulier OWR:
Vul in: het brutodividend in geld, ontvangen rente op obligaties en andere winstuitkeringen die u in het belastingjaar ontving.

Let op!
Tel hiervoor de ingehouden en afgedragen dividendbelasting en buitenlandse bronheffing op bij het netto (ontvangen) dividend.

Dus als je niet kunt verrekenen heb je pech gehad...

[ Voor 6% gewijzigd door TanteBeth op 04-07-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:20
@HC87
Het OWR formulier is niet voor ingevuld: 'Dit formulier is niet vooraf ingevuld zoals wij wel bij uw aangifte inkomstenbelasting doen. Wij hebben deze gegevens namelijk niet.' https://www.belastingdien...egevens%20namelijk%20niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@rechtsherstel Nee, had ik ook niet verwacht, maar kan in principe wel.
Als je het per broker invult, net als de reguliere aangifte zelf, is de naam, land en rekeningnummer bekend, beginwaarde bekend, de eindwaarde bekend (is namelijk de beginstand van het jaar daarop) en zijn de dividenden bekend. Afwijkingen t.o.v. van wat je zelf invult kunnen een signaal voor controle zijn.
Dan hoef je alleen de aankopen en verkopen aan te vullen en evt. tijdelijke brokers die de peildatums niet hebben gehaald.
Vooringevuld zou dus kunnen en mooi zijn. Maar zoals gezegd, ze hebben er geen belang bij om het makkelijk te maken. Ze willen liefst dat zoveel mogelijk mensen de moed opgeven en het er maar bij laten. "Wij hebben de gegevens niet" is een drogreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Ja je kan werken met aankopen en verkopen. Als je veel handelt is dat nogal een gedoe.
Dan mag je ook kiezen voor stortingen en onttrekkingen.
Uiteindelijk levert dat hetzelfde op.
Dus stel even dividend buiten beschouwing.
Eindwaarde - beginwaarde account - stortingen + onttrekkingen is dan prima.
Als je 1000 trades in een jaar hebt in amerikaanse aandelen is het hoop werk om alle aankopen en verkopen bij te houden en om te rekenen met einde dag koersen. Dat is chaos.
Dan gewoon easy methode gebruiken. Of rendements berekening broker invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
TanteBeth schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:03:
@Coffeeroam
Ik betwijfel of het van belang is of de dividendbelasting wel of niet verrekend kan worden.

Dit staat in de toelichting bij het formulier OWR:
Vul in: het brutodividend in geld, ontvangen rente op obligaties en andere winstuitkeringen die u in het belastingjaar ontving.

Let op!
Tel hiervoor de ingehouden en afgedragen dividendbelasting en buitenlandse bronheffing op bij het netto (ontvangen) dividend.

Dus als je niet kunt verrekenen heb je pech gehad...
Ja dat is precies wat ik zei. Als het om brutodiv gaat dan maakt het niet uit.
Mag je gewoon eindwaarde - beginwaarde - stortingen + onttrekkingen doen.
Pas op dat je niet beiden doet.
Niet stortingen en aankopen: want stel je stort voor 10k en je koopt daarmee voor 10k dan telt het als 20k wat fout is!
Er staat ook in formulier: geef stortingen of aankopen aan.

[ Voor 12% gewijzigd door HC87 op 04-07-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
HC87 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Ja dat is precies wat ik zei. Als het om brutodiv gaat dan maakt het niet uit.
Mag je gewoon eindwaarde - beginwaarde - stortingen + onttrekkingen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
@HC87 De oorspronkelijke opmerking ging over automatisch herbelegd dividend,
Dat is geen storting vanaf een externe bron. Je moet dan wel zoals altijd het bruto dividend opgeven, dat is gewoon verplicht, en daarnaast moet je zo slim zijn om het netto bedrag van het herbelegde dividend wel op te geven als storting anders betaal je te veel (of krijg je te weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:51
HC87 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Ja je kan werken met aankopen en verkopen. Als je veel handelt is dat nogal een gedoe.
Dan mag je ook kiezen voor stortingen en onttrekkingen.
Uiteindelijk levert dat hetzelfde op.
Dus stel even dividend buiten beschouwing.
Eindwaarde - beginwaarde account - stortingen + onttrekkingen is dan prima.
Als je 1000 trades in een jaar hebt in amerikaanse aandelen is het hoop werk om alle aankopen en verkopen bij te houden en om te rekenen met einde dag koersen. Dat is chaos.
Dan gewoon easy methode gebruiken. Of rendements berekening broker invullen.
Als je uitgaat van aankopen en verkopen is het logisch dat je ook bruto dividend moet invullen, anders mis je een deel van het rendement. Het lijkt me in dit geval dat de begin- en eindwaarde alleen betrekking hebben op de assets (aandelen etc), en niet op het cashsaldo.

Maar klopt mijn gedachte dat als je uitgaat van stortingen en onttrekkingen, je altijd een dividend van 0 zou moeten invullen, ook al heb je wel dividend ontvangen? Mijn redenering is: je meet bij deze methode de totale waarde van de beleggingsrekening, zowel assets als cashsaldo. Uitgekeerd dividend blijft onderdeel van deze totale waarde. Of het (deels) als cashsaldo blijft staan of herbelegd wordt verandert daar niets aan. Als je het overmaakt naar je betaalrekening dan is het een onttrekking. Dus volgens mij wordt het dividend dubbel geteld als je het wel zou invullen op het formulier. Maak ik een denkfout?

[ Voor 17% gewijzigd door Kard op 04-07-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Kard schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Als je uitgaat van aankopen en verkopen is het logisch dat je ook bruto dividend moet invullen, anders mis je een deel van het rendement. Het lijkt me in dit geval dat de begin- en eindwaarde alleen betrekking hebben op de assets (aandelen etc), en niet op het cashsaldo.

Maar klopt mijn gedachte dat als je uitgaat van stortingen en onttrekkingen, je altijd een dividend van 0 zou moeten invullen, ook al heb je wel dividend ontvangen? Mijn redenering is: je meet bij deze methode de totale waarde van de beleggingsrekening, zowel assets als cashsaldo. Uitgekeerd dividend blijft onderdeel van deze totale waarde. Of het (deels) als cashsaldo blijft staan of herbelegd wordt verandert daar niets aan. Als je het overmaakt naar je betaalrekening dan is het een onttrekking. Dus volgens mij wordt het dividend dubbel geteld als je het wel zou invullen op het formulier. Maak ik een denkfout?
100% correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@Kard
Het OWR formulier zegt in de toelichting:
Dus als je daar 0 invult en de fiscus weet dat het 1000 euro is, gaat 1 van die 1500 speciaal hiervoor aangetrokken medewerkers vragen stellen. Ik ga ervanuit dat je daar dan 1000 euro invult ongeacht of dat dividend naar de betaalrekening of cashrekening gaat of herbelegd werd. Ik zou evt. die cashrekening als aparte bankrekening opvoeren met rente 0. Het saldo is daarbij niet van belang. Volgens mij wordt die cashrekening ook als aparte rekening aangeleverd aan de fiscus En als het als een overige bezitting moet worden geteld, inderdaad het netto dividend als storting, anders telt het dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Overigens: Stockdividend hoef je weer niet in te vullen bij dividend. Dat staat expliciet benoemd:

Stockdividend
Kreeg u dividend uitgekeerd in aandelen (stockdividend)? Dan vult u dit niet in. Anders zou het bedrag dubbel worden belast, omdat het ook al in de waarde van deze beleggingen wordt meegenomen.

Maar een gewoon dividend, zelfs als het wordt herbelegd is geen stockdividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
TanteBeth schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:42:
@Kard
Het OWR formulier zegt in de toelichting:
Dus als je daar 0 invult en de fiscus weet dat het 1000 euro is, gaat 1 van die 1500 speciaal hiervoor aangetrokken medewerkers vragen stellen. Ik ga ervanuit dat je daar dan 1000 euro invult ongeacht of dat dividend naar de betaalrekening of cashrekening gaat of herbelegd werd. Ik zou evt. die cashrekening als aparte bankrekening opvoeren met rente 0. Het saldo is daarbij niet van belang. Volgens mij wordt die cashrekening ook als aparte rekening aangeleverd aan de fiscus En als het als een overige bezitting moet worden geteld, inderdaad het netto dividend als storting, anders telt het dubbel.
Hier sluit ik mij bij aan. Als je alleen - stortingen + onttrekkingen doet en dividenden niet expliciet invult dat zal het iets triggeren bij de Belastingdienst, want dat is wel al bekend bij hen.
Overigens staat het cash gedeelte van een beleggingsportefeuille doorgaans bij "sparen" en niet bij beleggen.

Ander gevalletje is wanneer je midden in het jaar een driemaands-deposito hebt gehad. Die renteopbrengst zou je kunnen vergeten. Het saldo bestond niet op 1 januarii en is dus niet bekend bij de belastingdienst (of toch?). Die rente moet je natuurlijk niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Coffeeroam schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Hier sluit ik mij bij aan. Als je alleen - stortingen + onttrekkingen doet en dividenden niet expliciet invult dat zal het iets triggeren bij de Belastingdienst, want dat is wel al bekend bij hen.
Overigens staat het cash gedeelte van een beleggingsportefeuille doorgaans bij "sparen" en niet bij beleggen.

Ander gevalletje is wanneer je midden in het jaar een driemaands-deposito hebt gehad. Die renteopbrengst zou je kunnen vergeten. Het saldo bestond niet op 1 januarii en is dus niet bekend bij de belastingdienst (of toch?). Die rente moet je natuurlijk niet vergeten.
Ja het heeft geen invloed op het eindresultaat maar idd beter het dividend apart opgeven en dan verrekenen met de som.
BD snapt niks van rendementsberekeningen dus ben het eens om het dividend nog eens apart te noemen.
Verder denk ik dat er amper controle zal zijn maar dat is een andere kwestie. Personeel is er gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
Coffeeroam schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:43:
[...]

De belastingdienst krijgt veel meer info dan alleen saldo op 1 januari. Onder andere dividend uitkeringen, rente betalingen, verkooptransacties…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Hielko schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:23:
[...]

De belastingdienst krijgt veel meer info dan alleen saldo op 1 januari. Onder andere dividend uitkeringen, rente betalingen, verkooptransacties…
Eens maar zijn ze niet blij mee haha. Heel veel info heel veel mensen en geen werknemers. Overflood. Ach ja nieuwe regering zal t wel weer terugdraaien of nog keer herstel moeten bieden.
Bizar hoe ze werkelijk rendement nemen met vastgoed enzo. Werkelijk!? Kosten niet aftrekken. Manman zooitje ongeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Hielko schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Dat is precies waarom ik mijn bericht postte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
Maandag 7 juli vanaf 14:15 spreekt de Eerste Kamer over de Wet Tegenbewijsregeling.
Kijken of zij nog wat willen wijzigen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:54

Thompson

Beeromaniac

HC87 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Eens maar zijn ze niet blij mee haha. Heel veel info heel veel mensen en geen werknemers. Overflood. Ach ja nieuwe regering zal t wel weer terugdraaien of nog keer herstel moeten bieden.
Bizar hoe ze werkelijk rendement nemen met vastgoed enzo. Werkelijk!? Kosten niet aftrekken. Manman zooitje ongeregeld.
Maar mijn werkelijke rendement is toch nadat ik de kosten heb afgetrokken? Anders is het niet werkelijk rendement. Anders zijn het enkel werkelijke inkomsten.

Ik reserveer 2 maand huurinkomsten (= circa 1% woningwaarde) voor onderhoud en ben ook van plan om dat er ook echt aan uit te geven, deels echt gewoon nodig onderhoud (schilderwerk, cv etc) en deels om woningwaarde op peil te houden.

Beeromaniac

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste