Om op die laatste vraag in te gaan: wat zou jij ervan vinden als je loonbelasting méér is dan je bruto loon?De Cheetah schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:31:
[...]
Natuurlijk is bruto loon belasten wel een vorm van onteigening. Ik spreek met mijn werkgever af dat ik 40.000 krijg in ruil voor mijn arbeid. het feit dat hij er loonbelasting op inhoudt, welke een voorschot is op de verschuldigde inkomstenbelasting, doet niets af aan het verkrijgen van 40k in eigendom. Het verkoopt wel makkelijker om te zeggen dat het niet zo is, dat snap ik, maar dat is juist waar we m.i. doorheen moeten breken.
Onteigenen is ook gewoon toegestaan (mits legitiem, proporioneel etc). Voor andere belastingen wordt dat ook gedaan. Het feit dat het dan een specifiek doel dient staat los van het feit dat je iets van iemand onteigent (lees: wegenbelasting, hondenbelasting, OZB, accijnz, erf/schenkbelasting, etc). En dat vinden we allemaal wel prima (nogmaals, over de percentages kun je het hebben, maar het syteem is men het over eens).
En bottom line: Ja, dat kan dus betekenen dat je meer belasting betaalt dan je aan vermogensrendement/winst/aanwas hebt gekregen. So what?
Zeg je daar ook "so what" tegen?