Als ik de antwoorden op vragen lees, met name over vermogensbelasting, zie ik in de paragraaf dat dit oneerlijk zou zijn:
Naast de bovenstaande overwegingen, is een belangrijke overweging voor mij dat een vermogensbelasting – in tegenstelling tot het belasten van werkelijk rendement - niet aansluit bij het draagkrachtbeginsel. Mensen met een laag rendement op hun vermogen betalen een veel hogere belasting op dat rendement dan mensen met een hoog rendement. Populair gezegd vind ik een vermogensbelasting als alternatief voor het belasten van werkelijk rendement in box 3 oneerlijk.
Ik zie niet de overweging dat meer rendement gepaard gaat met meer risico. En dat veel risico nemen, zoals beleggen, zwaarder belast wordt dan weinig risico nemen, zoals sparen. Dat extra rendement komt niet uit de lucht vallen, zoals de staatssecretaris lijkt te denken, dat is afhankelijk van risico.
Je spaartegoeden kunnen niet plotsteling met 50% dalen, zeker niet onder het depositogarantiestelsel. Maar aandelen kunnen dat wel. Door sparen minder te belasten dan beleggen, beloon je sparen en niet beleggen. Dat is leuk voor onze banken, maar niet leuk voor spaarders en beleggers.
Het is niet leuk voor beleggers, want die betalen veel belasting over risico. Het is niet leuk voor spaarders, want er is zoveel spaargeld dat banken extreem lage spaarrentes kunnen betalen. Je kan wel deposito's aanhouden die iets meer rente opleveren, dat valt onder het spaartarief, maar dat is ook weer gunstig voor banken. Als je in plaats daarvan obligaties aanhoud, wat gunstig is voor bedrijven, is dat natuurlijk minder gunstig voor banken. Daar loop je meer risico, en dat levert dan meestal ook meer rente op. Maar daar betaal je weer het beleggerstarief over, en dan betaal je dus weer veel belasting op risico nemen.
Als je vermogen wil opbouwen in Nederland, kan je dus geen kant op.
(Sorry voor deze rant, maar ik hoop dat het uiteindelijk een constructieve bijdrage levert.)