Ik heb nu een paar maanden of langer gelezen in dit topic, heb veel nagedacht en onderstaand zou ik als wetsvoorstel indienen voor het hele VRH gebeuren.
Ben benieuwd welke gaten jullie er in schieten.
Let aub niet op de tarieven die ik voorstel want dat zijn details en de wens om ze te verhogen of verlagen hebben ook veel met je politieke voorkeur te maken.
Het gaat me vooral om het feit dat ik denk dat onderstaand qua systeem relatief simpel is te implementeren.
Kritiek hebben is verder natuurlijk ook beter doen dan ik
1. In box-3 komen alle inkomsten van makkelijk te liquideren vermogensbestanddelen. Denk aan (rente op) spaargeld en deposito's en obligaties. Maar ook aan (dividend op) aandelen. Ook vermogenswinsten op al deze makkelijk te liquideren zaken worden meegenomen zoals aandelen, crypto, obligaties, opties en weet ik al wat meer niet. Uitgezonderd zijn huurinkomsten.
2. In box-4 komen alle huurinkomsten uit beleggingen in onroerend goed.
3. in box-5 komen alle vermogenswinsten uit alle vermogensbestanddelen die niet in box-3 vallen, dus niet makkelijk te liquideren zaken zoals onroerend goed, kunst, dure verzamel-auto's, etcetera
Box3 kan wat mij betreft belast worden op 36% en er komt een belastingvrije som van 2000 euro of 4000 voor fiscale partners samen.
Box4 wordt belast tegen de helft van het box-3 tarief, dus in dit geval 18%. Let op: kosten kunnen niet afgetrokken worden.
Box 5 wordt belast tegen een ander nog vast te stellen tarief. Ik denk aan iets tussen de 18 en 36 procent. Want enerzijds doe je niks en heb je toch een waardestijging (in onroerend goed) maar anderzijds kan het zijn dat je investeert waardoor de waarde stijgt en om dan ook nog 36% te belasten is wat gortig.
Verder geldt het volgende:
- bij overlijden wordt er afgerekend in box5. Dus als jij een pand of schilderij koopt van 3 ton en dat is na 30 jaar het dubbele waard en je overlijdt, moet de nalatenschap dus belasting betalen over de waardestijging van 3 naar 6 ton. Als de nalatenschap dat niet kan, dan moet er dus iets verkocht worden. Idem bij schenking.
- na het afrekenen van box-5 is er een nalatenschap. Stel dat er een miljoen wordt nagelaten en er moet 2 ton box-5 belasting afgerekend worden, is de netto nalatenschap 8 ton en die wordt verdeeld over de erfgenamen en over die 8 ton wordt dan erfbelasting berekend. Anders is het dubbelop.
- schulden en betaalde rente op schulden zijn niet aftrekbaar. Jammer als je veel zaken in box-3 hebt gekocht met vreemd vermogen, maar box-3 is voor beleggingen en niet voor hele constructies met hefbomen en al dan niet meer. Als je dat toch wil, kun je natuurlijk IB-ondernemer worden of een BV oprichten en daar je ding in doen.
- de TBS regeling wordt afgeschaft. Als je een pand of iets anders dat nu valt onder de TBS regeling ter beschikking stelt aan je eigen BV (eigen aanmerkelijk belang) dan valt de ontvangen huur gewoon in box-4 tegen dubbel tarief (dus in dit geval 36%). De BV waar je aan verhuurt kan de huur natuurlijk aftrekken als kosten en VPB+BOX-2 levert dan een belastingvoordeel op, maar de persoon die verhuurt mag de kosten van het pand niet aftrekken. Bij vervreemding treedt box5 gewoon in werking (zonder dubbel tarief)
Als overgangsregel voor box5 mag de waarde in het economisch verkeer per 01-01-ingangsjaar gebruikt worden als 'step up'. Dus als je een pand hebt gekocht voor 2 ton en het is op 01-01-ingangsjaar 4 ton waard heb je 'geluk' want dan wordt het aanschafbedrag bepaald op 01-01-ingangsjaar. De bewijslast voor een hogere waarde dan de werkelijke aanschafwaarde ligt bij de belastingplichtige dus even taxeren kan wel lucratief zijn.
Het enige probleem dat ik nog zie is die winst op aandelenkoersen, obligaties en crypto en dan vooral hoe je dit precies moet bepalen en of er een verliesverrekening mogelijk moet zijn. Je zou kunnen overwegen het tarief wat te verlagen in ruil voor het schrappen van verliesverrekening maar dan bevoordeel je weer risico-ontwijkend gedrag. Al is dat misschien juist een goede bijvangst