In Israël waar ik woon betaal je gewoon progressief belasting (tot 50%) over je passieve inkomen zoals rente en dividenden en ook over je niet gerealiseerde koerswinst op aandelen en bijv. crypto.
De banken hier houden het geloof ik zelfs in op je rentevergoeding en aandelenportefeuille. Verliezen uit eerdere jaren mag je verrekenen.
Over huurinkomsten betaal je 10% maar mag geen kosten aftrekken.
Bij verkoop van een onroerende zaak betaal je over de waardestijging. Dus koop je voor 500K en verkoop je voor 800K tik je af over 300K. Heb je flink kosten gemaakt voor verbouwen? Jammer dan, dan begin je maar een
bedrijf en koop je het onroerend goed in dat bedrijf.
Als je overlijdt, betaalt de nalatenschap de belasting over de waardestijging van onroerend goed.
Het is simpel, soms misschien wat onrechtvaardig, maar wel uitvoerbaar. Velen zullen zeggen: ja maar als je 100 bitcoin hebt gekocht voor 100 euro en dat is nu 10 miljoen waard, moet je dus over de koerstwinst 5 miljoen euro betalen en dus de helft van je bitcoins verkopen. Dat is rot, maar ik denk uiteindelijk toch wel terecht.
Overigens heb je in NL de TBS regeling waarbij je als je een bedrijfspand aan je eigen BV verhuurt (waar je een AB in hebt), je progressief belasting betaalt in box-1 over de
winst. De wetgeving bestaat dus al dus dat kun je volgens mij prima copy/pasten naar box-3.
enfin, het blijft een herhaling van zetten, dit topic. Het verbaast me niets dat het te ingewikkeld wordt. Ik vind box-3 belasting berekenen nu al best ingewikkeld.