Dit is bij begroting groene groei aan de orde gesteld door VOLT, de VVD stond er welwillend tegenover.
Dus de vrijstelling wordt misschien toch weer verhoogd.
Dit is bij begroting groene groei aan de orde gesteld door VOLT, de VVD stond er welwillend tegenover.
Kan niet, daar is een vermogenstoetsFliso schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:43:
Ik kan hier echt van janken, afgelopen jaren zoveel mogelijk in de beurs gepompt en elke dag uren besteed aan het leren en bijhouden van kennis. Ik zag een kans om het leven als loonslaaf te ontsnappen. Maar als 36 procent van mijn !!!!ongerealiseerde!!!! winsten moet worden afgetikt kan ik beter de bijstand in.
Emigratie komt dan wellicht ook in beeld. België.Fliso schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:43:
Ik kan hier echt van janken, afgelopen jaren zoveel mogelijk in de beurs gepompt en elke dag uren besteed aan het leren en bijhouden van kennis. Ik zag een kans om het leven als loonslaaf te ontsnappen. Maar als 36 procent van mijn !!!!ongerealiseerde!!!! winsten moet worden afgetikt kan ik beter de bijstand in.
Volgens mij is hier nog niet goed doorgedrongen dat dit op lange termijn neerkomt op "alles is voor de overheid". Bij 7% rendement en 36% belasting per jaar betaal je in 50 jaar 88% van je vermogen aan belasting. De echt rijken ontkomen aan box 3 en betalen dit niet, de armen betalen dit niet, maar voor de middenklasse wordt het compleet onmogelijk om iets op te bouwen en te behouden. En de resterende 12% is door inflatie in die 50 jaar nog maar 36% waard. Dan heb je 4% van je koopkracht plus rendement over.Fliso schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:43:
En ook nog gedwongen laag risico beleggingen, want als je op de peildatum een miljoen winst aan bitcoin hebt, wat 3 maanden later verdampt naar 300.000 oid, mag je dus mooi nog ff een baantje zoeken om de belasting te betalen.RemcoDelft schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:48:
[...]
Volgens mij is hier nog niet goed doorgedrongen dat dit op lange termijn neerkomt op "alles is voor de overheid". Bij 7% rendement en 36% belasting per jaar betaal je in 50 jaar 88% van je vermogen aan belasting. De echt rijken ontkomen aan box 3 en betalen dit niet, de armen betalen dit niet, maar voor de middenklasse wordt het compleet onmogelijk om iets op te bouwen en te behouden. En de resterende 12% is door inflatie in die 50 jaar nog maar 36% waard. Dan heb je 4% van je koopkracht plus rendement over.
Met 7% rendement en 36% belasting over dat rendement heb je in 50 jaar nog steeds maar 36% van je rendement aan belasting betaald.RemcoDelft schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:48:
[...]
Volgens mij is hier nog niet goed doorgedrongen dat dit op lange termijn neerkomt op "alles is voor de overheid". Bij 7% rendement en 36% belasting per jaar betaal je in 50 jaar 88% van je vermogen aan belasting. De echt rijken ontkomen aan box 3 en betalen dit niet, de armen betalen dit niet, maar voor de middenklasse wordt het compleet onmogelijk om iets op te bouwen en te behouden. En de resterende 12% is door inflatie in die 50 jaar nog maar 36% waard. Dan heb je 4% van je koopkracht plus rendement over.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 06-11-2024 19:20 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Je betaalt die 36% ook over het rendement wat je behaalt over je behaalde rendement. Dat is het verneukeratieve aan een belasting over ongerealiseerde rendementen.YakuzA schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:19:
[...]
Met 7% rendement en 36% belasting over dat rendement heb je in 50 jaar nog steeds maar 36% van je rendement aan belasting betaald.
[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 06-11-2024 19:41 ]
Dan moet je ook daar je percentage op baseren natuurlijk. Die 88 procent is onzin en lekker populistisch.RemcoDelft schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:40:
[...]
Je betaalt die 36% ook over het rendement wat je behaalt over je behaalde rendement.
Volgens mij moet je dit zelf nog maar eens goed narekenen want als je alleen belasting betaald over je werkelijke rendement dan teer je nooit in op je vermogen. Sterker nog, je vermogen groeit dan jaarlijks.RemcoDelft schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:40:
[...]
Je betaalt die 36% ook over het rendement wat je behaalt over je behaalde rendement. Dat is het verneukeratieve aan een belasting over ongerealiseerde rendementen.
Als de belasting over het gerealiseerde rendement zou worden geheven, zou je tot je het verkoopt ook rendement maken over de nog te betalen belasting, en dus geen 36% belasting betalen over het eerder behaalde rendement waar je al belasting over hebt betaald.
Het zou me niet verbazen als we hiermee de hoogste vermogensbelasting ter wereld hebben voor de middenklasse. Er wordt altijd gedaan alsof het rendement op vermogen laag is, maar daarbij wordt vergeten dat die paar procent jaar in jaar uit over hetzelfde vermogen moet worden betaald. En dat tikt aan.
Tja, en ik heb een paar uur ooit besteedt om wat met index fondsen uit te zoeken, daar de handel in gegooid, en ik krijg gratis geld binnen tov hoeveel tijd ik aan mijn box 1 inkomen moet besteden. Lijkt mij redelijk logisch dat ook het gratis geld gewoon belast moet worden gezien dat mij zo ongeveer nul uren per jaar kost.Fliso schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:43:
Als je "vermogen" telt in steeds minder waard wordende euro's, dan groeit het inderdaad. Vervang de euro's door een goudstaaf, en je kan er elk jaar een paar procent vanaf schaven. Op lange termijn houd je steeds minder over.marktweakt schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:26:
[...]
Volgens mij moet je dit zelf nog maar eens goed narekenen want als je alleen belasting betaald over je werkelijke rendement dan teer je nooit in op je vermogen. Sterker nog, je vermogen groeit dan jaarlijks.
[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 07-11-2024 10:52 ]
Mijn vermogen groeit meer dan de inflatie. Ik zou elk jaar wat goud kunnen kopen. Had ik misschien toch moeten doen in september 2018 november 2004RemcoDelft schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:50:
[...]
Als je "vermogen" telt in steeds minder waard wordende euro's, dan groeit het inderdaad. Vervang de euro's door een goudstaaf, en je kan er elk jaar een paar procent vanaf schaven. Op lange termijn houd je steeds minder over.
Reken het nu eens uit voor de afgelopen 20 jaar, en ga dan uit van jaarlijks 36% van de waardestijging van je goud moeten verkopen. Hoeveel procent heb je dan nu nog over?W1ck1e schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:03:
[...]
Mijn vermogen groeit meer dan de inflatie. Ik zou elk jaar wat goud kunnen kopen. Had ik misschien toch moeten doen in september 2018 november 2004
Als jij dat nu even doet, ik zou het vast fout doenRemcoDelft schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:15:
[...]
Reken het nu eens uit voor de afgelopen 20 jaar, en ga dan uit van jaarlijks 36% van de waardestijging van je goud moeten verkopen. Hoeveel procent heb je dan nu nog over?
Meer dan 100% van je initiële geldwaarde van je goud.RemcoDelft schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:15:
[...]
Reken het nu eens uit voor de afgelopen 20 jaar, en ga dan uit van jaarlijks 36% van de waardestijging van je goud moeten verkopen. Hoeveel procent heb je dan nu nog over?
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-11-2024 13:03 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dus als Jan Hendrik van zijn vader een miljoentje krijgt, dat gooit hij in een index fonds wat gemiddeld 7% per jaar oplevert, dus €70k, vind je dat hij daar geen belasting over hoeft te betalen, immers ooit jaren geleden heeft zijn opa gewerkt. Dat geld heeft die opa belegt. Daar heeft zijn vader wat pandjes mee gekocht, en daar krijgt hij nu een miljoentje van, en dus hoeft hij geen belasting erover te betalen?Fliso schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:55:
Jaren roept iedereen dat ongerealiseerde winsten geen winsten zijn. Nu is het opeens prima en eerlijk om die te belasten.
En vergelijken met box 1 belasting slaat nergens op want het geld wat ik investeer heb ik grotendeels voor gewerkt en belasting over betaald. Vervolgens neem ik het risico om dat belaste bedrag te beleggen. Als ik daar dan positieve resultaten mee behaal mag ik nog eens 36 procent daar over aftikken. Het is absurd!
Nog meer loze verwijten?Sissors schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:04:
[...]
Dus als Jan Hendrik van zijn vader een miljoentje krijgt, dat gooit hij in een index fonds wat gemiddeld 7% per jaar oplevert, dus €70k, vind je dat hij daar geen belasting over hoeft te betalen, immers ooit jaren geleden heeft zijn opa gewerkt. Dat geld heeft die opa belegt. Daar heeft zijn vader wat pandjes mee gekocht, en daar krijgt hij nu een miljoentje van, en dus hoeft hij geen belasting erover te betalen?
En Fliso die werkt 40 uur per week, 1800 uur per jaar ofzo, en hij moet wel goed belasting betalen over zijn inkomsten. Dat klinkt voor jou eerlijk in de oren?
Overigens heb ik nooit geroepen dat ongerealiseerde winsten geen winsten zijn. Dat is voor mij hetzelfde als je geld in een random crypto shitcoin gooien, die gaat naar -99%, en dan zeggen dat zolang je niet verkoopt, je geen verlies hebt gemaakt. Waar ligt de grens? Als ik nu mijn beleggingen verkoop voor dollars, heb ik dan ook geen winst gerealiseerd? Want het zijn geen Euro's? En als ik ze verkoop voor Bitcoins? Ethereum? Doge? Waar leg je precies de grens wat een gerealiseerde winst is en wat niet?
Imo is het gewoon eerlijk dat je belasting betaald over hoeveel jouw netto waarde 'gratis' is gestegen door koerswinsten. Daar zit dan nog wel een "maar" aan, en de maar is dat het tarief imo nu erg hoog is vergeleken met landen die een lager tarief hebben, en dan pas bij daadwerkelijke verkoop het doen.
Dan en inflatie is voor mij ook een lastige of je daar wel of geen rekening mee moet houden.
[ Voor 9% gewijzigd door Fliso op 07-11-2024 13:17 ]
Dat heeft helemaal niets met belastingen te maken. Dit topic gaat over belastingen in Box3 dus ik stel voor dat we ons daartoe beperken. Het onderwerp is al complex genoeg zonder zaken als inflatie erbij te halen.RemcoDelft schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:50:
[...]
Als je "vermogen" telt in steeds minder waard wordende euro's, dan groeit het inderdaad. Vervang de euro's door een goudstaaf, en je kan er elk jaar een paar procent vanaf schaven. Op lange termijn houd je steeds minder over.
Volgens mij zit er een denkfout in het sommetje. Ze mogen 36% van het RENDEMENT aftikken. Dus als het rendement 1.94% is betalen ze nog steeds diezelfde 0,7% van het vermogen (afgezien nog van evt. heffingsvrije rendementen die er misschien komen).Fliso schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:13:
[...]
... en nu mogen ze 36 procent af tikken ipv 0,7.
Mag ik mijn kinderen dan wel bij leven een cadeau geven?marcelbx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:35:
Ha!
Als we die logica dan even doortrekken en ook het gratis inkomen uit erfenissen overeenkomstig gaan belasten hebben we wat mij betreft een deal.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik neem hier aan dat 36 procent belasting over ongerealiseerde winst icm vrijstelling van 1200 euro, in veel gevallen hoger zal uitvallen dan de huidige regeling.Coffeeroam schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:28:
[...]
Volgens mij zit er een denkfout in het sommetje. Ze mogen 36% van het RENDEMENT aftikken. Dus als het rendement 1.94% is betalen ze nog steeds diezelfde 0,7% van het vermogen (afgezien nog van evt. heffingsvrije rendementen die er misschien komen).
36 procent in plaats van 0,7 procent? Hoe kom je daar nu bij?Fliso schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:13:
[...]
Plus het feit dat deze hele verandering plaats vind omdat een paar spaarder die paar tientjes belasting oneerlijk vonden en nu mogen ze 36 procent af tikken ipv 0,7.
Dat 'mogen' niets met 'het belasten van schenkingen' te maken heeft - laat staan principieel - weet jij heel goed.Lordy79 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:48:
[...]
Mag ik mijn kinderen dan wel bij leven een cadeau geven?
[ Voor 31% gewijzigd door marcelbx op 09-11-2024 14:23 ]
Schenkingen zijn ook belast.marcelbx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:52:
[...]
Dat 'mogen' niets met 'het belasten van schenkingen' te maken heeft - laat staan principieel - weet jij heel goed.
Sissors had het over 'gratis geld'. Daar horen schenkingen w.m.b. dan ook bij, ongeacht aan en van wie.
In 2024 is een schenking aan een eigen kind tot 6633 euro belastingvrij. Als je een groot bedrag uitsmeert over meerdere jaren kan je legaal veel schenkbelasting voorkomen. Uit het linkje van @Dark MatterLordy79 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:48:
[...]
Mag ik mijn kinderen dan wel bij leven een cadeau geven?
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 08-11-2024 13:43 ]
Voor mijn spaargeld heb ik ook gewerkt en ook belasting over betaald. Waar was jij toen de spaarrente op nul stond en de rendementsheffing op 1,2%?Fliso schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:55:
Jaren roept iedereen dat ongerealiseerde winsten geen winsten zijn. Nu is het opeens prima en eerlijk om die te belasten.
En vergelijken met box 1 belasting slaat nergens op want het geld wat ik investeer heb ik grotendeels voor gewerkt en belasting over betaald. Vervolgens neem ik het risico om dat belaste bedrag te beleggen. Als ik daar dan positieve resultaten mee behaal mag ik nog eens 36 procent daar over aftikken. Het is absurd!
Dat was uiteraard het punt niet.Dark Matter schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:34:
[...]
Schenkingen zijn ook belast.
https://www.belastingdien...henken-en-schenkbelasting
[ Voor 18% gewijzigd door marcelbx op 08-11-2024 15:14 ]
[ Voor 98% gewijzigd door grippa op 09-11-2024 10:21 ]
Ja dat weet ik. Ik woon gelukkig in het buitenland waar geen schenkbelasting geheven wordt dus voor mij niet relevant.W1ck1e schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:40:
[...]
In 2024 is een schenking aan een eigen kind tot 6633 euro belastingvrij. Als je een groot bedrag uitsmeert over meerdere jaren kan je legaal veel schenkbelasting voorkomen. Uit het linkje van @Dark Matter
Kan dat bij internationale schenkingen niet ook afhangen van de regelgeving in het betreffende andere land? Als jij aan iemand in een ander land schenkt, of een schenking van iemand in een ander land ontvangt, komt er toch vaak weer een set regels bij.Lordy79 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:08:
… Ik woon gelukkig in het buitenland waar geen schenkbelasting geheven wordt dus voor mij niet relevant. …
Dan kan art. 3 Successiewet nog wel spelen.Lordy79 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:08:
[...]
Ja dat weet ik. Ik woon gelukkig in het buitenland waar geen schenkbelasting geheven wordt dus voor mij niet relevant.
Maar ik zal eens een topic openen over erfbelasting en schenkbelasting.
Gelukkig niet.Wispe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:00:
[...]
Dan kan art. 3 Successiewet nog wel spelen.
Ja. Alleen schenk ik alleen aan mijn kinderen die ook in NL of mijn woonland wonen dus das geen probleem.begintmeta schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:56:
[...]
Kan dat bij internationale schenkingen niet ook afhangen van de regelgeving in het betreffende andere land? Als jij aan iemand in een ander land schenkt, of een schenking van iemand in een ander land ontvangt, komt er toch vaak weer een set regels bij.
Vrijstelling wordt nog meer teruggebracht tot 26.000 pp en heffingskorting wordt verlaagd tot 0,1 %Fredericm schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:12:
[...]
Dus de vrijstelling wordt misschien toch weer verhoogd.
Je linkt een amendement ipv Staatscourant.Fredericm schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:32:
[...]
Vrijstelling wordt nog meer teruggebracht tot 26.000 pp en heffingskorting wordt verlaagd tot 0,1 %
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D43441
[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2024 23:15 ]
Helemaal met je eens qua onbetrouwbare overheid. Het staat pas in het staatscourant na goedkeuring eerste kamerRukapul schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:55:
[...]
Je linkt een amendement ipv Staatscourant.
Edit:
Blijkbaar aangenomen. Dan voel je je toch licht genaaid als je braaf de groene belegging hebt aangehouden en net voor peildatum het voordeel wordt gemarginaliseerd. Is haast arbitrage van overheid tegen de belastingplichtige die dat niet mag
Dat miljoentje is wel eerst 30 % erfbelasting vanaf gegaanSissors schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:04:
[...]
Dus als Jan Hendrik van zijn vader een miljoentje krijgt, dat gooit hij in een index fonds wat gemiddeld 7% per jaar oplevert, dus €70k, vind je dat hij daar geen belasting over hoeft te betalen, immers ooit jaren geleden heeft zijn opa gewerkt. Dat geld heeft die opa belegt. Daar heeft zijn vader wat pandjes mee gekocht, en daar krijgt hij nu een miljoentje van, en dus hoeft hij geen belasting erover te betalen?
En Fliso die werkt 40 uur per week, 1800 uur per jaar ofzo, en hij moet wel goed belasting betalen over zijn inkomsten. Dat klinkt voor jou eerlijk in de oren?
Overigens heb ik nooit geroepen dat ongerealiseerde winsten geen winsten zijn. Dat is voor mij hetzelfde als je geld in een random crypto shitcoin gooien, die gaat naar -99%, en dan zeggen dat zolang je niet verkoopt, je geen verlies hebt gemaakt. Waar ligt de grens? Als ik nu mijn beleggingen verkoop voor dollars, heb ik dan ook geen winst gerealiseerd? Want het zijn geen Euro's? En als ik ze verkoop voor Bitcoins? Ethereum? Doge? Waar leg je precies de grens wat een gerealiseerde winst is en wat niet?
Imo is het gewoon eerlijk dat je belasting betaald over hoeveel jouw netto waarde 'gratis' is gestegen door koerswinsten. Daar zit dan nog wel een "maar" aan, en de maar is dat het tarief imo nu erg hoog is vergeleken met landen die een lager tarief hebben, en dan pas bij daadwerkelijke verkoop het doen.
Dat en inflatie is voor mij ook een lastige of je daar wel of geen rekening mee moet houden.
Ca 18%. Tarief voor kind in hoge staffel is maar 20%.Maxwp schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:28:
[...]
Dat miljoentje is wel eerst 30 % erfbelasting vanaf gegaan
Met een vreemde, onjuiste, onderbouwing.Fredericm schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:32:
[...]
Vrijstelling wordt nog meer teruggebracht tot 26.000 pp en heffingskorting wordt verlaagd tot 0,1 %
Net zoals ze kortgeleden rond deze tijd van het jaar het percentage even snel verhoogden naar 36%.Rukapul schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:55:
[...]
Edit:
Blijkbaar aangenomen. Dan voel je je toch licht genaaid als je braaf de groene belegging hebt aangehouden en net voor peildatum het voordeel wordt gemarginaliseerd. Is haast arbitrage van overheid tegen de belastingplichtige die dat niet mag
1,5 maand waarvan veel feest dagen en je kan het al druk genoeg hebben aan het einde van het jaar vind ik dar niet tijd genoegRemcoDelft schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:23:
[...]
Net zoals ze kortgeleden rond deze tijd van het jaar het percentage even snel verhoogden naar 36%.
Het is trouwens niet "net voor de peildatum": het verzonnen rendementspercentage geldt voor het hele volgende jaar, dat jaar moet nog beginnen. Als je je beleggingsstrategie wilt aanpassen ben je dus nog ruim op tijd, het percentage voor dit jaar ligt al vast.
Aangezien in de huidige systematiek het saldo op de peildatum bepalend is voor de belastingen, is het niet echt van belang dat de cijfers voor het hele jaar gelden, maar is het vooral van belang hoeveel tijd je tot die peildatum hebt. In de systematiek van vroeger (gemiddelde van 1-1 en 31-12) speelde dat minder een rol.RemcoDelft schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:23:
[...]
Net zoals ze kortgeleden rond deze tijd van het jaar het percentage even snel verhoogden naar 36%.
Het is trouwens niet "net voor de peildatum": het verzonnen rendementspercentage geldt voor het hele volgende jaar, dat jaar moet nog beginnen. Als je je beleggingsstrategie wilt aanpassen ben je dus nog ruim op tijd, het percentage voor dit jaar ligt al vast.
Klopt. En box3 is daarvoor de favoriete plek de laatste jaren. Met renteaftrek bijvoorbeeld zouden ze het niet in hun hoofd halen om dat nu aan te passen voor volgend jaar.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:21:
[...]
In feite komt het er op neer dat je op deze manier nooit keuzes kunt maken die vast staan voor een termijn langer dan 31-12, omdat de overheid altijd op het laatste moment nog kan beslissen om de belastingregels per 1-1 om te gooien.
ALS je in aandelen doet en in jaar N 20pct verliest en in jaar N+1 20pct wint mag je join jaar N+1 7pct betalen over je vermogen.richard20 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:37:
Wat is er mis met het nu geldende box 3 systeem? Munt jij wint; kruis de overheid verliest. Van mij mag het nog lang zo blijven.
En vooralsnog komt een dergelijke systematiek dus ook weer in het nieuwe box3-systeem terecht.Lordy79 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:06:
[...]
ALS je in aandelen doet en in jaar N 20pct verliest en in jaar N+1 20pct wint mag je join jaar N+1 7pct betalen over je vermogen.
Zolang dit scenario zich niet voordoet ben ik het met je eens.
Eigen oekhouding optuigen?Hendrik H. schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:27:
Welk systeem dan ook....je hebt verliezers en winnaars maar per saldo vind ik dit huidige box 3 systeem soepel lopend en makkelijk hanteerbaar. In 2027 mag iedereen in box3 een eigen boekhouding optuigen, terwijl degene met een groot vermogen de fiscale dans ontspringen.
Hoe denk je anders het werkelijke rendement te kunnen bepalen?
Misschien dat we voor box 1 dan ook maar weer moeten overstappen op een variant van het patentrecht voor de inkomstenbelasting, waarbij in feite de inkomstenbelasting ook een soort fictief inkomen was gebaseerd. Daarmee maak je het stelsel nog een stuk eenvoudiger. Als het je alleen gaat om soepel lopend en makkelijk hanteerbaar, en je weinig met rechtvaardigheid van doen hebt, is dat wel een ideaal systeem.Hendrik H. schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:27:
Welk systeem dan ook....je hebt verliezers en winnaars maar per saldo vind ik dit huidige box 3 systeem soepel lopend en makkelijk hanteerbaar. In 2027 mag iedereen in box3 een eigen boekhouding optuigen, terwijl degene met een groot vermogen de fiscale dans ontspringen.
Met dat optuigen van de boekhouding valt het wel mee. Sommige banken/brokers rapporteren nu de vermogensaanwas al, en andere zullen daartoe wettelijk worden verplicht.Hendrik H. schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:27:
In 2027 mag iedereen in box3 een eigen boekhouding optuigen, terwijl degene met een groot vermogen de fiscale dans ontspringen.
Gebruik van een BV waarbij je bijvoorbeeld via een BV in Malta onbelast dividend laat uitkeren dan weer wel.richard20 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:34:
[...]
Met dat optuigen van de boekhouding valt het wel mee. Sommige banken/brokers rapporteren nu de vermogensaanwas al, en andere zullen daartoe wettelijk worden verplicht.
Waarom denk je dat grote vermogens de dans zullen ontspringen? Gebruik van een bv is niet stukken voordeliger.
Heel teleurstellend. Er is praktisch geen kans dat dit terugschroeven van de heffingskorting groene beleggingen in de 1e kamer nog wordt teruggedraaid. Immers, óók de grotere "groene" partijen hebben de fiscaal gestimuleerde investeringen in groene projecten de nek omgedraaid.Fredericm schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:32:
[...]
En als je, echt waar, eergisteren het nog even nazoekt en besluit je groene potje aan te vullen tot maximumRukapul schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:55:
[...]
Edit:
Zal wel een bijzonder effect hebben op de groene beleggingsfondsen van Triodos, ASN en Meewind. Klanten willen hun geld terug hebben maar de fondsen zijn langlopende verplichtingen aangegaan, wordt een sterfhuis constructie.Coffeeroam schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:38:
Het dringt nu pas tot mij door dat per 1 januari niet alleen de box 3-vrijstelling groene beleggingen wordt verlaagd naar 26k€ per persoon, óók de heffingskorting gaat van 0.7% naar 0.1%.
Sterker nog, de box3-vrijstelling groene beleggingen en de heffingskorting groene beleggingen worden geheel afgeschaft per 1 januari 2027 in datzelfde amendement nr. 93. Lijkt me iets om rekening mee te houden. Boven de vrijstelling kunnen de meeste groene beleggingsfondsen dus al over een week of vijf helemaal niet meer effectief concurreren met een gewoon spaarrdeposito.
En over 2 jaar kun je er helemaal niet meer heen voor een stukje vrijstelling in box 3. Je kunt natuurlijk wel andere redenen hebben om in die fondsen te blijven.
Ik ben er dan ook nog niet uit of ik nu de resterende 52k moet verkopen. Er is een kans dat zo'n fonds na 2 januari dicht gaat.Fredericm schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:53:
[...]
Zal wel een bijzonder effect hebben op de beleggingsfondsen van Triodos, ASN en Meewind. Klanten willen hun geld terug hebben maar de fondsen zijn langlopende verplichtingen aangegaan, wordt een sterfhuis constructie.
Wat ik zou doen, is de 52K verkopen en bij rabo groensparen storten a 2%. Kun je het na 1 jaar weer opnemen. Je neemt het natuurlijk op 2 januari 2026Rukapul schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:16:
[...]
Ik ben er dan ook nog niet uit of ik nu de resterende 52k moet verkopen. Er is een kans dat zo'n fonds na 2 januari dicht gaat.
Lijkt een goede optie voor het geval je groen wil blijven beleggen/sparen maar niet het risico wil lopen dat op het moment dat je wil uitstappen het groenfonds onverkoopbaar is doordat mensen massaal uitstappen en het fonds niet genoeg liquide middelen heeft.Fredericm schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:20:
[...]
Wat ik zou doen, is de 52K verkopen en bij rabo groensparen storten a 2%. Kun je het na 1 jaar weer opnemen. Je neemt het natuurlijk op 2 januari 2026
In de huidige systematiek lijken me de fondsen totaal onaantrekkelijk financieel gezien. Je hebt een heel klein belastingvoordeel, en qua kosten/verwacht rendement scoren deze fondsen vrij matig tov normale fondsen. Daar weegt het belastingvoordeel niet tegen op.Rukapul schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:16:
[...]
Ik ben er dan ook nog niet uit of ik nu de resterende 52k moet verkopen. Er is een kans dat zo'n fonds na 2 januari dicht gaat.
Precies. De enige overweging is om nu te verkopen of op 2 januari.Hielko schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:20:
[...]
In de huidige systematiek lijken me de fondsen totaal onaantrekkelijk financieel gezien. Je hebt een heel klein belastingvoordeel, en qua kosten/verwacht rendement scoren deze fondsen vrij matig tov normale fondsen. Dat weegt niet tegen het belastingvoordeel op.
En dat zal precies de bedoeling zijn van ons extreem rechtse kabinet die alles wat 'groen' is als een verderfelijke linkse hobby zien...Hielko schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:20:
[...]
In de huidige systematiek lijken me de fondsen totaal onaantrekkelijk financieel gezien. Je hebt een heel klein belastingvoordeel, en qua kosten/verwacht rendement scoren deze fondsen vrij matig tov normale fondsen. Daar weegt het belastingvoordeel niet tegen op.
Maar let op: als je een groenfonds wil verkopen omdat je boven de vrijstelling van €26.000 per persoon zit, dan zou ik dan juist niet pas op 2 januari a.s. doen maar uiterlijk 31 december 2024. Immers de peildatum is 1 januari. Als je in 2026 je aangifte gaat doen wordt je over 2025 belast naar de peildatum 1 januari 2025.Rukapul schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:33:
[...]
Precies. De enige overweging is om nu te verkopen of op 2 januari.
Het is een spaarrekening en wordt ook fiscaal zo gezien. Met 2% rente best een redelijke rente, dus ook niet meteen reden om zonder de extra fiscale voordelen uit te stappen. Maar vooral de extra 0,7% heffingskorting maakte het een interessante rekening. Zeker als je niet alleen voor de hoogste rente gaat, maar ook een beetje kritisch bent op waar je geld voor wordt gebruikt.Coffeeroam schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:10:
[...]
Wordt groensparen boven de vrijstelling van 26k€ bij rabo belast volgens het spaarforfait of het belegforfait? M.a.w. zal het, buiten de vrijstelling, gezien worden als een spaarrekening?
Tegelijk zijn zulk soort subsidies normaal niet bedoelt als tijdelijke manieren om het te helpen op te starten? Net zoals die op elektrische auto's, salderen, warmtepompen, etc? Als in, hoeveel decennia moeten die fondsen gesubsidieerd worden voordat ze op eigen poten kunnen staan?marktweakt schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:23:
[...]
En dat zal precies de bedoeling zijn van ons extreem rechtse kabinet die alles wat 'groen' is als een verderfelijke linkse hobby zien...
Ligt er natuurlijk erg aan of het gerealiseerd of ongerealiseerd uiteindelijk wordt. In het eerste geval moet je een boekhouding van meerdere decennia aanhouden. En natuurlijk zullen banken / brokers helpen, maar jij bent verantwoordelijk.richard20 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:34:
[...]
Met dat optuigen van de boekhouding valt het wel mee. Sommige banken/brokers rapporteren nu de vermogensaanwas al, en andere zullen daartoe wettelijk worden verplicht.
Waarom denk je dat grote vermogens de dans zullen ontspringen? Gebruik van een bv is niet stukken voordeliger.
Helemaal niet uitsluitend door dit kabinet. De afbouw van de fiscale groene regeling werd ondersteund door bijna de hele kamer, inclusief b.v. Groenlinks/PvdA en D66.marktweakt schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:23:
[...]
En dat zal precies de bedoeling zijn van ons extreem rechtse kabinet die alles wat 'groen' is als een verderfelijke linkse hobby zien...
Let wel: de heffingskorting gaat per 1 januari a.s. naar (slechts) 0.1% (door amendement 93).Rubbergrover1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:31:
[...]
Het is een spaarrekening en wordt ook fiscaal zo gezien. Met 2% rente best een redelijke rente, dus ook niet meteen reden om zonder de extra fiscale voordelen uit te stappen. Maar vooral de extra 0,7% heffingskorting maakte het een interessante rekening. Zeker als je niet alleen voor de hoogste rente gaat, maar ook een beetje kritisch bent op waar je geld voor wordt gebruikt.
Vandaar dat ik ook in de verleden tijd schreef.Coffeeroam schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:34:
[...]
Let wel: de heffingskorting gaat per 1 januari a.s. naar (slechts) 0.1% (door amendement 93).
En dan nadenkende dat er al genoeg belasting word en werd geheven ook in box3.Coffeeroam schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:32:
[...]
Helemaal niet uitsluitend door dit kabinet. De afbouw van de fiscale groene regeling werd ondersteund door bijna de hele kamer, inclusief b.v. Groenlinks/PvdA en D66.
Ik denk dan ook dat voor hen de motivatie om box 3 zwaarder te belasten en ontwijkingsmogelijkheden in te perken zwaarder woog dan het stimuleren van groene investeringen.
Inderdaad voor de rechtse partijen hoeft dat stimuleren ook niet meer, dus daar is men het nu kamerbreed over eens.
Een lening zodat je die kosyen kan wegschrijven tegen de box3 belasting?Sissors schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:31:
[...]
Tegelijk zijn zulk soort subsidies normaal niet bedoelt als tijdelijke manieren om het te helpen op te starten? Net zoals die op elektrische auto's, salderen, warmtepompen, etc? Als in, hoeveel decennia moeten die fondsen gesubsidieerd worden voordat ze op eigen poten kunnen staan?
[...]
Ligt er natuurlijk erg aan of het gerealiseerd of ongerealiseerd uiteindelijk wordt. In het eerste geval moet je een boekhouding van meerdere decennia aanhouden. En natuurlijk zullen banken / brokers helpen, maar jij bent verantwoordelijk.
En in dat geval hoeven grote vermogens nooit hun rendement te realiseren, als ze cash nodig hebben nemen ze gewoon een lening met de beleggingen als onderpand.
[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 17-11-2024 10:44 ]
Het (0.7%) is inderdaad verleden tijd. En dus kan het wel (mede) een reden zijn om uit te stappen. Sommige beleggingen en spaarrekeningen zijn weliswaar niet fiscaal-groen maar toch in hoge mate "groen" en dan met een beter rendement dan rabo-groensparen+0.1%.Rubbergrover1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:36:
[...]
Vandaar dat ik ook in de verleden tijd schreef.
Maxwp schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:43:
[...]
Een lening zodat je die kosyen kan wegschrijven tegen de box3 belasting?
Is de rente over die lening dan niet meer dan wat je bespaart op de belaginh hefifng ?
Trouwens mbt groen subsidies volgens mij worden kolen centrales vandaag de dag nog steeds gesubsidieerd om maat wat te noemen
Ik ben dan wel geïnteresseerd in zulke spaarrekeningen. Heb je daar voorbeelden van?Coffeeroam schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:47:
[...]
Het (0.7%) is inderdaad verleden tijd. En dus kan het wel (mede) een reden zijn om uit te stappen. Sommige beleggingen en spaarrekeningen zijn weliswaar niet fiscaal-groen maar toch in hoge mate "groen" en dan met een beter rendement dan rabo-groensparen+0.1%.
Niet noodzakelijk. Het gaat namelijk niet om één specifieke 'maatregel' die gesubsidieerd werd. Maar veel breder, waarbij het door de tijd ook verandert waar het geld voor wordt gebruikt. De individuele projecten waarvoor het geld gebruikt wordt, moeten uiteindelijk wel op eigen poten kunnen staan. Maar juist dat er steeds nieuwe ontwikkelingen zijn, die gestimuleerd moeten/kunnen worden, maakt dat zo'n regeling langere tijd zou moeten bestaan. En dat het ook echt "groene" innovaties stimuleertSissors schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:31:
[...]
Tegelijk zijn zulk soort subsidies normaal niet bedoelt als tijdelijke manieren om het te helpen op te starten? Net zoals die op elektrische auto's, salderen, warmtepompen, etc? Als in, hoeveel decennia moeten die fondsen gesubsidieerd worden voordat ze op eigen poten kunnen staan?
maar een lening moet een markt comforme rente hebben toch?Sissors schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:55:
[...]
offtopic:
Als morgen alle extra belastingen op stroom weg gaan, zouden ook direct alle "fossiele subsidies" niet meer bestaan. Dus dat blijft een scheef iets.
En wat betreft de lening: Je betaald dan geen box 3 belasting. Wanneer het alleen gaat over gerealiseerd rendement, en je simpelweg nooit je rendement realiseert, hoef je geen belasting te betalen. En omdat je wel soms geld wil hebben, neem je dan een lening met als onderpand de aandelen.
Of wanneer je een groenspaar deposito hebt afgesloten waar je een jaar vast aan zit.Stielenburg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:51:
[...]
En als je, echt waar, eergisteren het nog even nazoekt en besluit je groene potje aan te vullen tot maximum
Nee je betaald de rente aan degene die jou de lening geeft. Maar gezien je een onderpand heeft hoeft die rente niet zo hoog te zijn. En dat zal vaak goedkoper zijn dan de belasting die je moet betalen, zeker gezien je die rente weer kan aftrekken.Maxwp schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:08:
[...]
maar een lening moet een markt comforme rente hebben toch?
dus je betaald rente aan jezelf?
lijkt me dat met alle gaten in de wet er hier weer 1 word gecreerd welke vooral voor de vermogende onder ons zin heeft
dank vvd? of pvv?
Daarom mogen we binnenkort 36 procent aftikken over het rendement maar zonder vermogens vrijstelling. Minus de 600 rendements vrijstelling. Als je daar onder zit betaal je misschien geen belasting maar is je rendement waarschijnlijk lager dan de jaarlijkse inflatie.GioStyle schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:23:
[...]
Voor mijn spaargeld heb ik ook gewerkt en ook belasting over betaald. Waar was jij toen de spaarrente op nul stond en de rendementsheffing op 1,2%?
[ Voor 4% gewijzigd door Fliso op 17-11-2024 13:10 ]
Je bent verplicht een martkcomforme rente te heffenSissors schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:38:
[...]
Nee je betaald de rente aan degene die jou de lening geeft. Maar gezien je een onderpand heeft hoeft die rente niet zo hoog te zijn. En dat zal vaak goedkoper zijn dan de belasting die je moet betalen, zeker gezien je die rente weer kan aftrekken.
En nee, dat is niet dank VVD of PVV, dat is gewoon een inherent iets als je een gerealiseerd rendement systeem wil hebben. Persoonlijk ben ik daarop tegen, maar een hoop zijn er ook voorstander van.
Als je "groen" wil blijven zoek je naar fondsen die vallen onder de Sustainable Finance Disclosure Regulation van de Europese Unie, of kortweg SFDR, categorie 9 (Producten die in het leven zijn groepen met een concreet duurzaam doel als kern van het product.)Rubbergrover1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:52:
[...]
Ik ben dan wel geïnteresseerd in zulke spaarrekeningen. Heb je daar voorbeelden van?
Dan heb je het over beleggingsfondsen. Dat lijkt mij wel evident. Maar het ging mij juist om spaarrekeningen/deposito's. Als je aangeeft dat er ook mijn of meer 'groene' spaarrekeningen zijn met een beter rendement, ook zonder fiscale vrijstelling, dan werkt dat wel mijn interesse.Coffeeroam schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:39:
[...]
Als je "groen" wil blijven zoek je naar fondsen die vallen onder de Sustainable Finance Disclosure Regulation van de Europese Unie, of kortweg SFDR, categorie 9 (Producten die in het leven zijn groepen met een concreet duurzaam doel als kern van het product.)
Dat zijn bijvoorbeeld, naar hun zeggen, ALLE fondsen van Triodos en ASN.
[ Voor 12% gewijzigd door Rubbergrover1 op 17-11-2024 21:14 ]
Sorry, nee dat klopt, spaarrekeningen/spaardeposito's komen niet heel hoog in rente. ASN en Triodos beweren dat het geld op de spaarrekeningen ook volgens duurzame richtlijnen wordt belegd, maar dan hebben we het over een rente van 1.70 - 1.75%, dat is lager dan Rabo groensparen maar dan wel op elk moment vrij opneembaar.Rubbergrover1 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:44:
[...]
Dan heb je het over beleggingsfondsen. Dat komt mij werk evident. Maar het ging mij juist om spaarrekeningen/deposito's. Als je aangeeft dat er ook mijn of meer 'groene' spaarrekeningen zijn met een beter rendement, ook zonder fiscale vrijstelling, dan werkt dat wel mijn interesse.
[ Voor 12% gewijzigd door Coffeeroam op 17-11-2024 17:41 ]
Ieder bedrag dat je bij Rabo groensparen inlegt staat initieel een jaar vast.Coffeeroam schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:36:
[...]
Rabo groensparen maar dan wel op elk moment vrij opneembaar.
Spaarforfait, en bij bezit in fondsen en sparen geldt vrijstelling eerst voor overige bezittingen zie IB 2001 artikel 5.13 lid 2Coffeeroam schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:10:
[...]
Lijkt een goede optie voor het geval je groen wil blijven beleggen/sparen maar niet het risico wil lopen dat op het moment dat je wil uitstappen het groenfonds onverkoopbaar is doordat mensen massaal uitstappen en het fonds niet genoeg liquide middelen heeft.
Wordt groensparen boven de vrijstelling van 26k€ bij rabo belast volgens het spaarforfait of het belegforfait? M.a.w. zal het, buiten de vrijstelling, gezien worden als een spaarrekening?
[ Voor 25% gewijzigd door Fredericm op 18-11-2024 00:01 ]
Ah, dank je. Dat is dan wel weer fideel van de belastingdienst, want de VRH-besparing is ook hoger over het beleggingsgedeelte.Fredericm schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:58:
[...]
Spaarforfait, en bij bezit in fondsen en sparen geldt vrijstelling eerst voor overige bezittingen zie IB 2001 artikel 5.13 lid 2
2 Indien een belastingplichtige zowel groene beleggingen in de vorm van een of meer banktegoeden als groene beleggingen in de vorm van overige bezittingen heeft, wordt het eerste lid toegepast op die overige bezittingen en uitsluitend voor de resterende ruimte op die banktegoeden.
In het naar de RvS toegezonden ontwerp is het uitgangspunt ongerealiseerde vermogensmutaties plus inkomsten. Als de nieuwe staatssecretaris van dat voorstel gaat afwijken gaat invoering weer een jaar of zo langer duren. Kan er best nog bij. De belegger is inderdaad verantwoordelijk maar die mag afgaan op wat de bank hem rapporteert, tenzij hij weet dat die rapportage niet klopt.Sissors schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:31:
[...]
[...]
Ligt er natuurlijk erg aan of het gerealiseerd of ongerealiseerd uiteindelijk wordt. In het eerste geval moet je een boekhouding van meerdere decennia aanhouden. En natuurlijk zullen banken / brokers helpen, maar jij bent verantwoordelijk.
En in dat geval hoeven grote vermogens nooit hun rendement te realiseren, als ze cash nodig hebben nemen ze gewoon een lening met de beleggingen als onderpand.
Ik ben het met de staatssecretaris eens in die zin dat ik ook de kansen van de niet bezwaarmakers erg gering acht helaas. Heel misschien dat de AG met andere argumenten dit keer de rechters wel kan overtuigen, maar de vorige keer werd zijn pleidooi (zie https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNHO:2022:867) om wel compensatie toe te kennen niet overgenomen door de rechters.Coffeeroam schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:56:
De kersverse staatssecretaris Van Oostenbruggen zegt in antwoord op kamervragen van de 1ste kamer dat hij de kans dat de Hoge Raad in de ‘massaal bezwaar plus-procedure’ de niet-bezwaarmakers tegenmoet komt "nog steeds" gering acht.
Hij denkt dus dat voor deze mensen geen compensatie nodig is. Hij ziet overigens ook geen financiële ruimte om ongeacht een eventueel negatieve uitspraak van de Hoge Raad tóch te gaan compenseren.
[ Voor 7% gewijzigd door marktweakt op 25-11-2024 19:45 ]
Dat klopt, als de HR positief besluit, dan zullen de niet-bezwaarmakers zeker moeten worden gecompenseerd. Dat moet natuurlijk volgens uitspraak.marktweakt schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:12:
[...]
Ik ben het met de staatssecretaris eens in die zin dat ik ook de kansen van de niet bezwaarmakers erg gering acht helaas. Heel misschien dat de AG met andere argumenten dit keer de rechters wel kan overtuigen, maar de vorige keer werd zijn pleidooi om wel compensatie toe te kennen niet overgenomen door de rechters.
Als de HR echter besluit dat er wel gecompenseerd moet worden dan kan de kersverse staatssecretaris hoog of laag springen maar dan gaat er ook gecompenseerd worden. En als er volgens de staatssecretaris dan geen financiële ruimte voor is dan maakt hij maar financiële ruimte.
Doet hij dat niet dan zal er een stortvloed aan dwangsommen zijn richting op komen en wordt het hele dossier nog vele malen duurder.
En dit weet de staatssecretaris vast en zeker ook wel.
Ah, met negatief wordt hier bedoeld negatief voor de niet bezwaarmakers. Juist.Coffeeroam schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:50:
[...]
Dat klopt, als de HR positief besluit, dan zullen de niet-bezwaarmakers zeker moeten worden gecompenseerd. Dat moet natuurlijk volgens uitspraak.
JA21 had echter gevraagd, voor het geval de HR negatief besluit, of dan het voornemen bestaat om de niet-bezwaarmakers alsnog te compenseren. Dat mag in zo'n geval. Maar die hoop werd in de beantwoording van kamervragen direct om zeep geholpen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat dat 'mag in zo'n geval' slaat nergens op. Dat mocht en mag altijd, dat staat nota bene expliciet in de wet sinds de regel is ingevoerd dat niet alles wat fout gaat automatisch ook voor alle andere belanghebbenden in gelijke situaties met terugwerkende kracht wordt hersteld.Coffeeroam schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:50:
[...]
...
JA21 had echter gevraagd, voor het geval de HR negatief besluit, of dan het voornemen bestaat om de niet-bezwaarmakers alsnog te compenseren. Dat mag in zo'n geval. Maar die hoop werd in de beantwoording van kamervragen direct om zeep geholpen.
Ja klopt. Alle fiscalisten adviseren ook om dit te doen sinds de HR geen compensatie aan niet bezwaarmakers heeft toegekend en de regering duidelijk heeft gemaakt dat ook niet van plan is te gaan doen.PatrickC schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:06:
Bij een negatieve uitspraak van de HR en besluit van de regering om niet te gaan compenseren, ga ik voortaan wel elk jaar bezwaar aantekenen teken een definitieve aanslag. Je weet immers maar nooit wat de toekomst brengt! Voor 2022 en 2023 heb ik nog geen definitieve, dus dat zijn er dan al sowieso 2.
[ Voor 10% gewijzigd door marktweakt op 25-11-2024 20:13 ]
En wat ben je dan van plan te doen als je bezwaar na een paar weken wordt afgewezen?PatrickC schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:06:
Bij een negatieve uitspraak van de HR en besluit van de regering om niet te gaan compenseren, ga ik voortaan wel elk jaar bezwaar aantekenen teken een definitieve aanslag. Je weet immers maar nooit wat de toekomst brengt! Voor 2022 en 2023 heb ik nog geen definitieve, dus dat zijn er dan al sowieso 2.
[ Voor 67% gewijzigd door marcelbx op 25-11-2024 20:19 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq