..Kunt halen, MITS je daadwerkelijk belegt.
Overigens, dan nóg is het de vraag of je mensen die nu al 55-plus zijn en die nooit met beleggen zijn opgegroeid, mag dwingen om zonder enig verstand van beleggen daarmee aan de gang te gaan.
Waarom veronderstelt men dat je kunt beleggen zodra je er in slaagt om minder uit te geven dan er aan geld binnen komt - ook wel gewoon ouderwets sparen genoemd?
En dat je dat beleggen dan ook daadwerkelijk gaat doen + dat je daarmee X rendement zou behalen.
Men veronderstelt toch ook niet dat iedereen die een auto bezit, minstens drie keer per jaar de maximum snelheid overtreedt en dat dus iedere auto-bezitter jaarlijks 3 boetes opgelegd mag krijgen; ook al rij je nooit in die auto?
Waarom heeft de overheid eerst iedere oudere jarenlang bang gemaakt dat "...u moest gaan sparen voor uw toekomst, voor zorgkosten, voor uw pensioen, etc.".... en vervolgens kreeg je rond 2012 te horen dat de pensioenleeftijd omhoog ging - en daarna nóg een keer een (versnelde) verhoging....
Maar ook altijd zei: "..maar u moet niet gaan beleggen hoor, als u daar geen verstand van heeft, en alleen maar doen met geld dat je 'over' hebt...". En: "...wees u goed bewust van de risico's van beleggen..."
Probeer eens naar de staatsbank (ABN-Amro) te gaan en zeg dat je een ton wil inleggen: daar mogen zij mee gaan beleggen en alle winst boven de 3 % mogen zij zelf houden; jij wil alleen maar 3 %, dus als zij 15 % beleggingsrendement halen, mogen zij die andere 12 % houden.
Snel verdiend, zou je zeggen.
Toch gaat ook de staatsbank niet op zo'n aanbod in. Want dan rept men ineens over alle risico's en onzekerheden en krijg je verhalen over beleggingshorizon en zo...(die ouderen niet meer hebben voordat zij straks eindelijk met pensioen kunnen gaan nadat zij 50 jaar fulltime hebben gewerkt).
Die zijn dus zelfs de mogelijkheid kwijt zijn om van hun eigen geld een jaartje eerder te kunnen stoppen met werken. Want de overheid deelt hun spaargeld uit aan andere zaken/mensen.
Waarom moeten banken alle jaaropgaven opsturen naar de BD?
Van mij mag dat, want daaruit blijkt dat ik geen cent beleg.
Maar 'veronderstel' dan niet dat ik beleggingsrendement zou hebben waarover ik gigantische inkomsten zou hebben zodat ik daarover (nadat er al belasting over betaald is toen ik dat geld verdiende en er straks weer belasting over zal worden betaald als ik het uitgeef) jaar-in-jaar-uit telkens een berg "inkomsten" belasting over moet betalen.
Maar goed, de laatste 20 jaar of zo zijn hele hordes mensen gaan beleggen en die beleggers schijnen dit allemaal heel eerlijk te vinden....