MneoreJ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:54:
Zolang dat rendement hoger ligt dan de alternatieven, en dat is met de voorgestelde wijzigingen aan de VRH nog steeds zo, beleg ik gewoon vrolijk door. Minder werken of minder investeren "omdat het allemaal zo oneerlijk voelt verdorie" staat haaks op mijn doel van financiële onafhankelijkheid waarbij ik gewoon een bepaald kapitaal nodig heb, maar zelfs indien dat niet zo was, dan zou de VRH echt heel erg veel omhoog moeten gaan voor dat daadwerkelijk een rationele afweging wordt.
De mensen die blijkbaar bij iedere procentpunt verhoging van iets al eens even gaan overwegen of ze niet gewoon met heel hun hebben en houden kunnen emigreren naar groenere weiden zijn dappere kosmopolieten die ik alleen maar vanaf een afstand kan bewonderen, al is het dan niet om hun vaderlandsliefde, wat merkwaardig in tegenspraak lijkt met hun schijnbare bezorgdheid om de Nederlandse economie

Het klinkt heel pattriotisch om er maar een procentpuntje bij op te gooien voor het grote goed, maar als je je met financiele onafhankelijkheid bezig houdt heb je ook wel eens van de safe withdrawal rate gehoord.
In de US geldt een swr van 4% als veilig. In Nederland wordt over het algemeen 3% aangehouden.ivm met de hogere lasten.
Daar gaat dus nu weer 0.6% vanaf.
Daarnaast gaat die 0.6% ook van je gemiddelde rendement af, of wordt vergeleken met US investeerders je totale TER verhoogd met 1.83%
Zet het eens in een excel, sleep eens wat heen en weer met machtsfactoren, en kijk dan hoeveel jaar je extra moet werken met dit lagere rendement en swr.
Het komt een beetje over als de diepste vezels van Rutte waarbij het toch echt heel hard nodig was de dividendbelasting af te schaffen om het land niet economisch naar de verdommenis te laten gaan. Maar natuurlijk ging het daar om een politicus in de broekzak van multinationals en niet om ons, de spreekwoordelijke hardwerkende Nederlander, dus ik snap best dat dat heel anders zit.

Maar dit is precies hetzelfde spelletje. Van mij mag de eerste persoon die 400k op een spaarrekening heeft staan zich melden.
De reden dat de belasting op sparen feitelijk wordt opgeheven is omdat de banken moeten voldoen aan hun kapitaaleisen.
Het is nu niet Unilever die iets influistert, maar de club van banken en verzekeraars.
Daarbij mag ook overduidelijk zijn dat dit absoluut niet in het landsbelang is.
Dit alles even los van de daadwerkelijke impact en wenselijkheid van de maatregels en of ze uberhaupt ooit uitgevoerd gaan worden en zo ja hoe dan -- laten we vooral niet vergeten dat dat nog allemaal vaagheid troef is. Twee jaar is wel niet zo ver weg, maar genoeg tijd voor het startschot van de volgende grote recessie, en of er dan nog wat van de plannen overblijft is maar zeer de vraag -- dan zijn beleggers de spreekwoordelijke kale kip geworden waarvan het slecht veren plukken is, en zijn de nu zo oneerlijk behandelde spaarders weer gewoon het haasje. Moet jij eens opletten hoe snel die koppen van "440K vrijstelling" dan de slechte grap worden die ze nu al stiekem zijn.
Yep, je zou bijna een recessie willen om de onzinnigheid duidelijk te maken.
talina schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:55:
Mijn mening:
1) Dit verschuift belasting druk van vermogensbehouders (sparen - vooral ouderen) naar vermogensgroei (beleggen - vooral jonge generatie)
2) Ik vind dat inflatie van het fictief rendement afgehaald moet worden. Zolang spaarrente onder inflatieniveau ligt betaal je geen belasting bijvoorbeeld en ook bij beleggen betaal je alleen belasting over het stukje koopkracht groei.
Dat zijn twee hele goede punten!
Of zoals @
Ikke_Niels aanhaalt met een rapport dat letterlijk "naar een activerender belastingstelsel" heet worden mensen met de huidige plannen de passiviteit ingedrukt. Dat is simpelweg niet wenselijk voor een land zonder grondstoffen dat zich laat voorstaan op de handelsgeest.
Het probleem met de nieuwe voorstellen (en met de huidige wetgeving) is dat het geen
rendementsbelasting is, maar een
vermogensbelasting.
Die komt elk jaar weer terug over het volledige vermogen. Het schijnt dat dit ook verboden is volgens de mensenrechten, en er daarom een draai aan gegeven wordt door het "fictief rendement" te noemen.
Als de plannen doorgevoerd worden zoals nu voorgesteld kan dat nog wel eens een staartje krijgen.
Met de huidige vermogensbelasting of "fictief rendement" wordt al de grens opgezocht, maar de toekomstige plannen zorgen er feitelijk voor dat je maar twee keuzes hebt:
- Zoveel mogelijk in cash (spaar) houden. Dit is slecht voor jou, en voor het land (wel goed voor de banken)
- Risicovol investeren om de belasting en inflatie te "outperformen". Dit gedwongen hoger risico nemen is slecht voor jouw vrijheid en uiteindelijk voor de leefbaarheid in het land.