Het verdrag regelt de belastingheffing, dus in het geval van F/NL is het onroerend goed (en opbrengsten daaruit) enkel te belasten door het land waar het gelegen is. Er komt dus geen dubbele belasting, en het is ook niet zo dat een van die landen wel belasting zou mogen heffen over (opbrengsten uit) onroerend goed in het andere land, omdat het andere besluit geen belasting over het daar gelegen onroerend goed te heffen (en er dus geen dubbele belasting zou zijn) - juist vanwege het verdrag.
Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat je in Frankrijk over de gerealiseerde waardestijging van je stulpje belasting moet betalen en in Nederland dan ook nog eens een keer jaarlijks over de ongerealiseerde waardestijging en/of gerealiseerde huurinkomsten van datzelfde stulpje.
Ik denk dat, zo lang het betreffende belastingverdrag niet verandert, alleen Frankrijk belasting zou mogen heffen (over al dan niet fictieve waarde of inkomen uit het vakantiehuis). Of ze dat doen is aan Frankrijk, daar heeft Nederland niets mee te maken, en zoals eerder aangegeven, als Frankrijk ervoor kiest om geen belasting te heffen, zou dat voor Nederland niet betekenen dat men wel belasting zou mogen heffen.
Wat bijvoorbeeld wel kan is dat NL meer belasting heft over de (opbrengsten uit) bezittingen in NL, omdat er een vakantiehuis in F is.
Maar goed, niets staat nog vast en er zijn gekkere dingen gebeurd inzake Box3.
Box 1 inkomen kan overigens soms ook heel ingewikkeld zijn, bijvoorbeeld omdat in belastingverdragen bepaalde uitzonderingen zijn opgenomen, maar er een verschil van mening tussen landen is over of de uitzonderingen van toepassing zijn.
Een extreem (en versimpeld) rekenvoorbeeld:
Stel ik heb 1€ op de bank in NL, en een vakantiehuis van 10 miljoen € in F. Dan zou mijn rendementsgrondslag 10.000.001€ zijn, Bij een belasting van zeg 0,92% van 1€ en 6,17% van 10.000.000€, leidt dat tot 617.000,01€ belasting. Nu krijg ik vanwege het verdrag vermindering naar verhouding van de waardebestanddelen: (10.000.000/10.000.001) * 617.000,01 ~ 616.999,90. Dus ik moet 617.000,01 - 616.999,90 ~ 0,11€ vermogensbelasting betalen over die euro die ik in NL heb (dus 11%). Stel dat ik niet 1€ maar 1.000.000€ op de bank in NL hebben zou dat betekenen dat ik ongeveer 56.927,30€ zou moeten betalen, wat dan dus neerkomt op een effectief belastingpercentage van ~5.7% in plaats van 0.92% over de banktegoeden in NL. De vraag die blijft (zoals met al het andere vermogen) is welke waarde dat vakantiehuis heeft, hoe fictief/forfaitair mag die zijn.
[
Voor 25% gewijzigd door
begintmeta op 23-09-2024 16:04
]