Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 11:06
Rubbergrover1 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Dat hoef je sowieso niet, omdat je -net als werknemers- ook als ondernemer buiten box 3 kapitaal kunt opbouwen voor de oudedag.
Precies. Deze hele discussie is volgens mij niet zo nodig. Ondernemers hebben de mogelijkheid om vrijgesteld van box 3 heffing pensioen op te bouwen, waarbij als klap op de vuurpijl ook nog de omkeerregel kan worden toegepast. Het veronderstelde verschil tussen werknemers en ondernemers bestaat op dit vlak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Snuf. schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:26:
[...]

Precies. Deze hele discussie is volgens mij niet zo nodig. Ondernemers hebben de mogelijkheid om vrijgesteld van box 3 heffing pensioen op te bouwen, waarbij als klap op de vuurpijl ook nog de omkeerregel kan worden toegepast. Het veronderstelde verschil tussen werknemers en ondernemers bestaat op dit vlak niet.
Dat is wat lastig als je hele vermogen in het bedrijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42

Lordy79

Vastberaden

TvanW schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 06:38:
[...]

In zo'n geval ben je als ondernemer fout bezig. En dan heb ik het niet over een jonge hond van 25 maar vanaf je 30e moet je gewoon je pensioen gaan regelen als ondernemer. Als je dat niet doet dan ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard als ondernemer.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 21:22
Snuf. schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:26:
[...]

Sorry, maar dit klopt niet. Er zijn wel degelijk verschillen:
- lijfrente aftrek werkt niet door in de grondslag voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Pensioenpremie wel doordat het geheel buiten het loon om gaat;
- de lijfrente uitkering telt wel mee in de premiegrondslag ZVW, dus er ontstaat dubbele heffing van 5,32% (2024)
- in pensioen is er doorgaans een dekking voor voortzetting van de opbouw bij arbeidsongeschiktheid, lijfrente kent dat eigenlijk niet;
- pensioenkapitaal is beter beschermd bij een faillissement dan lijfrente.
- pensioen wordt anders behandeld voor de bijstand (als ik mij niet vergis, maar dit kan achterhaald zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:34
De fiscalist schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:52:
[...]

- lijfrente aftrek werkt niet door in de grondslag voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Pensioenpremie wel doordat het geheel buiten het loon om gaat;
- de lijfrente uitkering telt wel mee in de premiegrondslag ZVW, dus er ontstaat dubbele heffing van 5,32% (2024)
- in pensioen is er doorgaans een dekking voor voortzetting van de opbouw bij arbeidsongeschiktheid, lijfrente kent dat eigenlijk niet;
- pensioen wordt anders behandeld voor de bijstand (als ik mij niet vergis, maar dit kan achterhaald zijn)
Dat zijn verschillen tussen pensioen en lijfrente. Niet tussen werknemer en ondernemer. Je hebt het zelfde als je als werknemer bij een bedrijf zonder pensioenregeling werkt. (Wat voor een hoop mensen het geval is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Omdat je dan, als je vanwege je pensionering je bedrijf verkoopt, fiscaal vriendelijk een stakingslijfrente kunt aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 11:06
[...]

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was in mijn opmerking. Waar ik op doel, is de situatie dat je als werknemer en als ondernemer beide geen pensioenregeling hebt. Je bouwt pensioen op via een lijfrente, waardoor bovenstaande punten (nr. 1 en 2 dan) voor zowel de ondernemer als de werknemer van toepassing zijn.
[...]

Los van de terechte reacties hierboven: Als je hele vermogen in je onderneming zit, heb je toch ook geen box 3 vrijstelling nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door Snuf. op 20-06-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-10 09:51
[...]

Ik mag toch aannemen dat als directeur/grootaandeelhouder van je bedrijf je jezelf een salaris uitkeert wat je vervolgens deels gebruikt om een pensioenvoorziening (belastingvrij?) te regelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:41
Delay schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:46:
[...]

Ook een voorlopige aanslag moet je betalen. Je kan wel een verzoek sturen om hem aan te passen.

Allemaal te vinden op: https://www.belastingdien...anslag/voorlopige-aanslag
Ja heel mooi, maar definitief moet 6 weken daarna kan het niet meer.
Maar de belasting dienst mag wel 5 jaar terug aangiftes controleren en eventueel een navordering/boete heffen.
Hoe krom kan het zijn...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• phantom09
marktweakt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat het uiteindelijk eerlijker en beter is als iedereen gewoon over het daadwerkelijke rendement belasting betaald. Het percentage belasting zou wel progressief kunnen oplopen om ook enigszins recht te doen aan het principe dat 'de sterkste schouders de zwaarste lasten draagt'.

Laten we vooral ook niet vergeten dat het bij de VRH niet om arme gezinnen en schrijnende gevallen gaat (even los gezien van de spaartaks affaire waarbij de betrouwbaarheid en het vertrouwen in de overheid voor de zoveelste keer een flinke deuk heeft opgelopen).

Maar uiteindelijk is het een politieke keuze waar we hier op het forum helaas niet uit gaan komen zonder te verzanden in ellenlange politieke betogen...
Tuurlijk alsof er niet genoeg belasting betaald word. Laat de zwaarste schouder maar de zwaarste lasten dragen ook al zakken ze hierdoor door hun hoeven.

Als de VRh voor 2027 door gaat dan betaald de gemiddelde belegger straks 3 keer zoveel belasting als de VRH heffing van 2001. Hoe eerlijk is dat?
En jij wilt er nog een schepje er boven op doen op mensen die een boven gemiddelde rendement behalen nog meer te gaan belasten. Wordt dus 4 keer of meer.

Wat denk je? Loont beleggen dan nog? Mensen gaan om zich heen kijken en gaan verkassen naar het buitenland. Mogen de achterblijvers het maar zelf oplossen en heeft men nog minder belasting inkomnsten.

Vreemde cultuur, hoe beter je je best doet (en dus hoe meer rendement je behaalt) hoe meer je afgestraft wordt. Je moet juist mensen belonen om beter te preseren niet afstraffen.
Zo krijg je mensen die liever thuis zitten op de bank en maar toeslagen aanvragen.

De overheid moet eens gaan kijken waar de schoen nu wringt in plaats van maar steeds de belastingen gaan verhogen.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 21-06-2024 21:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 13:29
phantom09 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:49:
Maar de belasting dienst mag wel 5 jaar terug aangiftes controleren en eventueel een navordering/boete heffen.
Hoe krom kan het zijn...
Omdat jij goede kennis over je eigen geld hebt kan je snel reageren. De belastingdienst moet uit verschillende bronnen een beeld opbouwen en vergelijken met jouw aangifte en krijgt daarvoor meer tijd. Ik vind het best redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Een aantal bewering die op je opgeeft zijn incorrect:
[...]

Een lijfrente is wel degelijk beschermt bij failllisement: https://pensioenvizier.nl/wat-is-een-bancaire-lijfrente/

Ook lijfrente valt buiten de bijstand: https://www.legal2people....-opeten-als-bijstand-kom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
marktweakt schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Ik mag toch aannemen dat als directeur/grootaandeelhouder van je bedrijf je jezelf een salaris uitkeert wat je vervolgens deels gebruikt om een pensioenvoorziening (belastingvrij?) te regelen?
Waarom zou je? Alleen uitkering wat nodig is en de rest laten staan.
Waarom? Omdat als je de AOW gerechtigde leeftijd hebt behaald je in een veel lager belasting categorie zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Delay schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Omdat jij goede kennis over je eigen geld hebt kan je snel reageren. De belastingdienst moet uit verschillende bronnen een beeld opbouwen en vergelijken met jouw aangifte en krijgt daarvoor meer tijd. Ik vind het best redelijk.
Nou niet dus, ik kwam na een paar jaar er achter dat ik een fout had gemaakt in het voordeel van de belastingdienst. En dan zijn de 6 weken ruim verstreken (wat ik niet wist want ik dacht alleen aan die 5 jaar, maar dat is alleen voor de belastingdienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-10 12:41
phantom09 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Hoe krom kan het zijn...
Een aanslag IB kan ook ambtshalve worden gewijzigd/verminderd in het voordeel van de particulier/ondernemer. Dit gaat ook 5 jaar terug.

https://www.belastingdien...-laat-voor-bezwaar-wat-nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 21:22
phantom09 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:23:
Een aantal bewering die op je opgeeft zijn incorrect:

[...]

Een lijfrente is wel degelijk beschermt bij failllisement: https://pensioenvizier.nl/wat-is-een-bancaire-lijfrente/

Ook lijfrente valt buiten de bijstand: https://www.legal2people....-opeten-als-bijstand-kom/
Bescherming bij faillissement, ja
Valt buiten de bijstand? Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe je gemeente er naar kijkt. Je verwijst naar een procedure voor een rechtbank in een individueel geval. Daar kun je geen algemene regel uit halen.

Zie bijvoorbeeld https://www.rabobank.nl/p...omstsparen-en-de-bijstand

Ga je failliet, mag je je lijfrente houden, om hem dan alsnog (deels) in te leveren voor de bijstand….

Vandaar betere bescherming pensioen dan lijfrente

[ Voor 9% gewijzigd door De fiscalist op 22-06-2024 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
marcelcee schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 02:12:
[...]

Een aanslag IB kan ook ambtshalve worden gewijzigd/verminderd in het voordeel van de particulier/ondernemer. Dit gaat ook 5 jaar terug.

https://www.belastingdien...-laat-voor-bezwaar-wat-nu
Dat is een wassen neus. Ik heb een aantal jaren geleden een bezwaarschrift in gediend.
Hierbij vermelden ze dat ik te laat was, maar dat ze dit verzoek derhalve behandelen als een verzoek om ambtshalve vermindering.
Hierin werd vermeld dat ik alsnog te laat was (wat niet het geval was, want het was binnen 5 jaar).

En dan mag je hoog of laag springen, de belastingdienst bepaald. Enige optie was om naar de rechtbank te gaan, maar dat is te veel moeite en kost teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De fiscalist schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Zie bijvoorbeeld https://www.rabobank.nl/p...omstsparen-en-de-bijstand

Ga je failliet, mag je je lijfrente houden, om hem dan alsnog (deels) in te leveren voor de bijstand….
Met 3 ton in een lijfrente toch gewoon bijstand ontvangen is aanzienlijk vrijgeviger dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 03:17
Heeft iemand hier een idee/informatie over wanneer er waarschijnlijk méér bekend wordt over de massaal bezwaar plus procedure (vanaf 2017)?
De informatie die ik vond op de site van de BD en de publicatie in de Staatscourant:

site BD - https://www.belastingdien...tent/massaal-bezwaar-plus

staatscourant - https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-2860.html

Aanvulling: Intussen heb ik dit gevonden:
https://www.rijksoverheid.../inkomstenbelasting/box-3

"...Uitspraken Hoge Raad (HR) 6 juni 2024
Wat betekenen de uitspraken van de HR voor belastingplichtigen?
Dat is nu nog niet exact te zeggen. Belastingplichtigen hoeven nu nog niets te doen. Zij worden gevraagd nog even geduld te hebben. Als bekend is of de uitspraak definitief gevolgen heeft voor de belastingaangifte, dan wordt deze pagina aangepast. Belastingplichtigen voor wie de uitspraak gevolgen heeft ontvangen een brief van de Belastingdienst.

De komende tijd onderzoekt het ministerie van Financiën de gevolgen van de uitspraak. Lees ook de eerste reactie van staatssecretaris Van Rij. Het kabinet komt naar verwachting over ongeveer 8 weken (vanaf het moment van de uitspraak) met een uitgebreide reactie. Mogelijk is dan nog niet alles uitgezocht. Dan wordt aangegeven welke mogelijkheden zijn verkend en waar nog eventuele vraagstukken zitten. Daarna moet de politiek hierover een besluit nemen. Dat is aan het volgende kabinet...
."

Rond 1 augustus 2024 is 8 weken na 6 juni. Dus afwachten....

[ Voor 58% gewijzigd door Lim987 op 22-06-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:29
RemcoDelft schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Met 3 ton in een lijfrente toch gewoon bijstand ontvangen is aanzienlijk vrijgeviger dan ik had verwacht.
Je pensioen hoef je ook niet in te leveren als je in de bijstand komt (zover dat überhaupt kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Je pensioen hoef je ook niet in te leveren als je in de bijstand komt (zover dat überhaupt kan).
Dat laatste is een belangrijke reden waarom het pensioen niet meetelt. Je kunt daar namelijk niet bij, ook niet in geval van nood. Bij lijfrentekapitaal heb je weliswaar te maken met extra kosten om er voortijdig bij te kunnen, maar die mogelijkheid is er in elk geval wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marktweakt
Lim987 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:41:
Heeft iemand hier een idee/informatie over wanneer er waarschijnlijk méér bekend wordt over de massaal bezwaar plus procedure (vanaf 2017)?
De informatie die ik vond op de site van de BD en de publicatie in de Staatscourant:

site BD - https://www.belastingdien...tent/massaal-bezwaar-plus

staatscourant - https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-2860.html

Aanvulling: Intussen heb ik dit gevonden:
https://www.rijksoverheid.../inkomstenbelasting/box-3

"...Uitspraken Hoge Raad (HR) 6 juni 2024
Wat betekenen de uitspraken van de HR voor belastingplichtigen?
Dat is nu nog niet exact te zeggen. Belastingplichtigen hoeven nu nog niets te doen. Zij worden gevraagd nog even geduld te hebben. Als bekend is of de uitspraak definitief gevolgen heeft voor de belastingaangifte, dan wordt deze pagina aangepast. Belastingplichtigen voor wie de uitspraak gevolgen heeft ontvangen een brief van de Belastingdienst.

De komende tijd onderzoekt het ministerie van Financiën de gevolgen van de uitspraak. Lees ook de eerste reactie van staatssecretaris Van Rij. Het kabinet komt naar verwachting over ongeveer 8 weken (vanaf het moment van de uitspraak) met een uitgebreide reactie. Mogelijk is dan nog niet alles uitgezocht. Dan wordt aangegeven welke mogelijkheden zijn verkend en waar nog eventuele vraagstukken zitten. Daarna moet de politiek hierover een besluit nemen. Dat is aan het volgende kabinet...
."

Rond 1 augustus 2024 is 8 weken na 6 juni. Dus afwachten....
De recente uitspraak van de HR staat los van de massaal bezwaar plus procedure. Die laatste gaat over de vraag of niet-bezwaarmakers toch recht hebben op compensatie over de jaren 2017-2020.
Er lopen nu 4 procedures in verschillende arrondissementen maar er is nog geen datum bekend wanneer de HR hier een uitspraak over gaat doen. De beste informatie hierover kun je vinden op https://www.sra.nl/dossie...cedure-niet-bezwaarmakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hielko schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Je pensioen ben je ook kwijt als je je hoofd neerlegt, je lijfrente gaat dan naar de erfgenamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
RemcoDelft schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Je pensioen ben je ook kwijt als je je hoofd neerlegt, je lijfrente gaat dan naar de erfgenamen.
Soms, maar er is wel een nabestaanden en wezenpensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RemcoDelft schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:57:
[...]

https://www.nibud.nl/onde...oen/nabestaandenpensioen/

[ Voor 23% gewijzigd door phantom09 op 22-06-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lim987
Ik kwam bij het CBS dit document tegen:
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1719244894476
Overheid; ontvangen belastingen en wettelijke premies
Gewijzigd op: 24 juni 2024

Als je alle jaren opent dan zie je dat van 1996 tot en met 2000 de Vermogensbelasting van 648 miljoen stijgt naar 824 miljoen (in 2000) en dat deze daarna gestaag afneemt.

Weet iemand van jullie onder welke rubriek de Vermogensrendementsheffing valt?
Waar schaart de overheid deze inkomsten (VRH, sinds 2001) onder?

Ook interessant trouwens om eens te bekijken: Overheid, sociale uitkeringen (1996 t/m 2023)
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1719246661996

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Lim987 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:33:
Ik kwam bij het CBS dit document tegen:
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1719244894476
Overheid; ontvangen belastingen en wettelijke premies
Gewijzigd op: 24 juni 2024

Als je alle jaren opent dan zie je dat van 1996 tot en met 2000 de Vermogensbelasting van 648 miljoen stijgt naar 824 miljoen (in 2000) en dat deze daarna gestaag afneemt.

Ook interessant trouwens om eens te bekijken: Overheid, sociale uitkeringen (1996 t/m 2023)
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1719246661996
Sorry maar de vermogens belasting in de 1e link die je stuurt kan ik niet terug vinden.
Dat de vermogensbelasting na 200 afneemt is logisch als de dot.com crisis net had toegeslagen.

Bij de 2e link zie ik soms uitgaven posten die explosief zijn toegenomen en mij zorgen baart:

-WIA met 670% toegenomen tussen 2010 en 2023.
-WAZO met 380 toegenomen tussen 2005 en 2023

er zjin ook positieve zaken:
-WAO is nagenoeg gelijk gebleven in 28 jaar tijd
-ANW flink afgenomen met 83%

en zo nog een paar zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
phantom09 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Sorry maar de vermogens belasting in de 1e link die je stuurt kan ik niet terug vinden.
Dat de vermogensbelasting na 200 afneemt is logisch als de dot.com crisis net had toegeslagen.

Bij de 2e link zie ik soms uitgaven posten die explosief zijn toegenomen en mij zorgen baart:

-WIA met 670% toegenomen tussen 2010 en 2023.
-WAZO met 380 toegenomen tussen 2005 en 2023

er zjin ook positieve zaken:
-WAO is nagenoeg gelijk gebleven in 28 jaar tijd
-ANW flink afgenomen met 83%

en zo nog een paar zaken.
Ik ging (m.b.t. dat eerste document) kijken of ik kon vinden hoeveel de VRH nu eigenlijk in het laatje brengt. Maar ik kon dat dus ook niet vinden. Volgens mij heette het voorheen Vermogensbelasting en is het ná 2001 (nieuwe stelsel) VRH gaan heten. Dus het zou zo kunnen zijn dat ná 2001 de bedragen de VRH betreffen. Ik heb echt alle jaren en alle posten aangeklikt, dus eigenlijk is dat de enige optie?

Het tweede document: omdat de WAO op een gegeven moment is gesplitst in WAO en WIA moet je eigenlijk die aantallen naast elkaar zien staan, zoals hier: https://opendata.cbs.nl/s...sz/table?ts=1719558079379
(1998 tot en met 2023)

Behalve het feit dat prijzen natuurlijk zijn gestegen tussen 1995 en 2023, vond ik een aantal posten toch wel fors (m.n. uitkeringen en toeslagen; daar gaat toch serieus veel geld in om).
Maar wel interessant om eens te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 20:00
Lim987 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:33:
Dat valt sinds 2001 geheel onder de inkomstenbelasting. Voor 2001 had je in feite beide: een vermogensbelasting 0.7% een een rendementsbelasting over rente, dividend en huur, waarbij die laatste ook al onder de inkomstenbelasting werd geschaard.

Helaas heeft het CBS afaik dit niet uitgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
mijosa2 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:21:
[...]

Dat valt sinds 2001 geheel onder de inkomstenbelasting. Voor 2001 had je in feite beide: een vermogensbelasting 0.7% een een rendementsbelasting over rente, dividend en huur, waarbij die laatste ook al onder de inkomstenbelasting werd geschaard.

Helaas heeft het CBS afaik dit niet uitgesplitst.
Dank. Eigenlijk logisch, als spaarder zijn er weliswaar misschien helemaal geen "inkomsten", maar officieel rekent men inkomstenbelasting over (fictieve) inkomsten. Had ik zelf moeten/kunnen bedenken.

Wel jammer dat we dus niet kunnen zien wat deze belasting nou precies heeft opgeleverd sinds 2001 (ik ging daar naar zoeken om te kijken of je kan zien hoe het terugbetalen aan burgers van de teveel geïnde VRH sinds 2017 in verhouding staat tot het door de overheid ontvangen bedrag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lim987 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:22:
[...]
Wel jammer dat we dus niet kunnen zien wat deze belasting nou precies heeft opgeleverd sinds 2001 (ik ging daar naar zoeken om te kijken of je kan zien hoe het terugbetalen aan burgers van de teveel geïnde VRH sinds 2017 in verhouding staat tot het door de overheid ontvangen bedrag).
De mensen met geld op de beurs hebben in die tijd veel meer rendement gemaakt dan dat fictieve percentage.
Dus je moet ook bekijken hoeveel VRH ze te weinig hebben geint door een fictief percentage te nemen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mijosa2
Lim987 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Dank. Eigenlijk logisch, als spaarder zijn er weliswaar misschien helemaal geen "inkomsten", maar officieel rekent men inkomstenbelasting over (fictieve) inkomsten. Had ik zelf moeten/kunnen bedenken.

Dat is blijkbaar vrij lastig te vinden inderdaad. Ik kwam wel deze statline tegen, waarbij "D59 Belastingen op vermogen" volgens de beschrijving datgene is wat je zoekt.

https://opendata.cbs.nl/s...t/84115NED/table?dl=A8F43

Beknopte opbrengsten vs bbp
1995: 3.9 mld of 1.2% bbp (329.5 mld)
2001: 4.6 mld of 1.0% bbp 481.9 mld
2017: 7.7 mld of 1.0% bbp 738.1 mld
2023: 9.1 mld of 0.9% bbp 1034.1 mld

En de periode van 2017-2023 in totaal 57.8 mld. Dat bedrag is natuurlijk bij lange na niet allemaal onterecht geheven, alleen voor die mensen wiens rendement lager was dan het forfaitaire rendement.

Nabrander: die 3.9 mld uit 1995 heeft dezelfde koopkracht als 7.3 mld in 2023. Dus relatief is de vermogensbelasting wat afgenomen van 1.2% naar 0.9% van het bbp, maar effectief kan er nu wel meer van worden gekocht door de overheid, van 7.3 mld naar 9.1 mld.

[ Voor 12% gewijzigd door mijosa2 op 04-07-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
mijosa2 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Dat is blijkbaar vrij lastig te vinden inderdaad. Ik kwam wel deze statline tegen, waarbij "D59 Belastingen op vermogen" volgens de beschrijving datgene is wat je zoekt.

https://opendata.cbs.nl/s...t/84115NED/table?dl=A8F43

Beknopte opbrengsten vs bbp
1995: 3.9 mld of 1.2% bbp (329.5 mld)
2001: 4.6 mld of 1.0% bbp 481.9 mld
2017: 7.7 mld of 1.0% bbp 738.1 mld
2023: 9.1 mld of 0.9% bbp 1034.1 mld

En de periode van 2017-2023 in totaal 57.8 mld. Dat bedrag is natuurlijk bij lange na niet allemaal onterecht geheven, alleen voor die mensen wiens rendement lager was dan het forfaitaire rendement.
Dank voor je speurwerk, goed gevonden.

Volgens eerdere berichten zou het terugbetalen van alle teveel door de BD geïnde VRH plm. 4 miljard kosten.

Ten opzichte van die 57.8 geïnde VRH is dat nog geen 7 % terugbetalen.

Ik was er eens ingedoken om te kijken hoe de verhoudingen zijn: bijv. t.o.v. de 2,4 miljard (extra!) van wat in totaal zo'n 11 miljard of zo gaat kosten (affaire kinderopvangtoeslag), of de energietoeslag die Kaag zo spontaan aan iedereen ging uitdelen, ongeacht of men daar behoefte aan had (8 miljoen huishoudens x 380 euro) is in totaal ook ruim 3 miljard, etc.

Gezien de aanleiding: door de rechter als onterecht beoordeelde inning van gelden van burgers die daar niets tegen konden doen (want belastingdienst eist op grond van hun positie) en dat geld dan -mogelijk- niet teruggeven aan degenen die géén bezwaar maakten tegen de overheidsinstantie die inde wegens "duur", vind ik dan toch eigenlijk echt niet kunnen.
Zowel het bedrag als het bedrag in percentage van de onterecht ontvangen gelden uitgedrukt, vind ik het zelf nog wel meevallen eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Dinsdag 9 juli om 19:00 is er een gratis webinar van Saxobank over BOX 3

Wat betekent de veranderde Box-3-belasting voor beleggers?

De Hoge Raad heeft 6 juni over de box-3-belasting beslist. Zolang uw (beleggings)rendement lager is dan het fictieve (forfaitaire) rendement, hoeft u nu toch alleen belasting te betalen over uw werkelijke rendement.

Wat betekent dit voor u als belegger en wat kunt u nu al wel óf nog niet doen? Marcel Piket van FiscAlert brengt u op de hoogte.

Datum:
Di., 09 jul. 2024
Tijd:
19:00 (UTC+02)
Spreker(s):
Hans Oudshoorn (SaxoAcademy), Marcel Piket (FiscAlert)

https://www.home.saxo/nl-...AEgJyLfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:01

Metro2002

Memento mori

Wat ik nergens kan vinden, blijft er ook in het nieuwe box 3 stelsel sprake van een heffingsvrij vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:59
Metro2002 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:50:
Wat ik nergens kan vinden, blijft er ook in het nieuwe box 3 stelsel sprake van een heffingsvrij vermogen?
In voorbeelden wordt nu gerekend met een heffingvrij [sic] inkomen van € 1.250.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mdlaat schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:57:
[...]

In voorbeelden wordt nu gerekend met een heffingvrij [sic] inkomen van € 1.250.
Is dat per jaar? wow, dat is wel echt een forse aanpassing waar vooral jan modaal last van gaat krijgen (as usual).
Nu kun je tot 114k (samen) belastingvrij vermogen hebben. Zet dat weg tegen 5% en je zit aan 5700 euro per jaar belastingvrij inkomen. De belastingvrije 'voet' wordt effectief zo bijna 5 keer zo laag.

Ook de aanwasbelasting is echt een gedrocht (zoals in het 2e voorbeeld van 'maria' ), je moet dus assets gaan verkopen om de belasting te betalen voor een winst die je alleen op papier hebt 8)7

Maar eens goed nadenken wat ik tegen die tijd ga doen dan want vermogen opbouwen wordt op deze manier echt zo goed als onmogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 16-07-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-10 13:33
@Metro2002: Er staat heffingsvrij inkomen niet heffingsvrij vermogen. Is nogal een verschil.
Ik zie dat er nu wel rekening gehouden wordt met verlies. Sparen is risicovrij, maar beleggen alles behalve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-10 14:46
@Metro2002: Je vergeet nog de verliesverrekening.

Die wordt in deze vorm (enkel voor box 3!) slechts mogelijk naar de toekomt.

Dat is pas écht heel erg. En de effecten daarvan worden in dat soort voorbeelden (@ mdlaat) 'wijselijk' achterwege gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelbx
Frie2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:54:
@Metro2002: Er staat heffingsvrij inkomen niet heffingsvrij vermogen. Is nogal een verschil.
Ik zie dat er nu wel rekening gehouden wordt met verlies. Sparen is risicovrij, maar beleggen alles behalve.
Je las het niet goed - hij maakt juist de (m.i. ruwweg correcte) vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelbx
Metro2002 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Is dat per jaar? wow, dat is wel echt een forse aanpassing waar vooral jan modaal last van gaat krijgen (as usual).

...
Haha, ja. En in eerdere versies was zelfs sprake van €800... Dus da's al 'een hele verbetering'.

En inderdaad: vooral voor degenen die nog niet zoveel hebben is dit echt een achteruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

marcelbx schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Haha, ja. En in eerdere versies was zelfs sprake van €800... Dus da's al 'een hele verbetering'.

En inderdaad: vooral voor degenen die nog niet zoveel hebben is dit echt een achteruitgang.
Emigreren wordt zo wel steeds aantrekkelijker. Niet dat ik die plannen niet al had maar het is wel weer een extra argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Frie2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:54:
Beetje jammer dat de voorbeelden rekenen met 0,5% rente op een spaarrekening, wat in de huidige markt weer aardig laag is.
Waardoor de heffingsvrije voet in de voorbeelden een stuk hoger lijkt 1250eu is dan 'ineens' 250.000 euro op de spaarrekening :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:41
Metro2002 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Emigreren wordt zo wel steeds aantrekkelijker. Niet dat ik die plannen niet al had maar het is wel weer een extra argument.
Heb je al nagedacht waar naartoe? Ik weet nog niet goed wat te verwachten in het buitenland. Ook daar is wel wat verandering aan de gang, bv Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ook de aanwasbelasting is echt een gedrocht (zoals in het 2e voorbeeld van 'maria' ), je moet dus assets gaan verkopen om de belasting te betalen voor een winst die je alleen op papier hebt 8)7
Net zo als nu dus. Als dit de reden is dat vermogenswinst onmogelijk wordt, dan is dat niet een verandering.
[...]

Nu kun je tot 114k (samen) belastingvrij vermogen hebben. Zet dat weg tegen 5% en je zit aan 5700 euro per jaar belastingvrij inkomen. De belastingvrije 'voet' wordt effectief zo bijna 5 keer zo laag.
En als je qua spaartegoede een realistischere 3% pakt, en de scheiding ongedaan maakt? Als je je punt moet maken door gezamenlijke heffingsvrij vermogen in oude systeem te vergelijken met alleenstaand heffingsvrji vermogen in nieuw systeem, dan is het punt misschien niet zo sterk...
marcelbx schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:55:
@Metro2002: Je vergeet nog de verliesverrekening.

Die wordt in deze vorm (enkel voor box 3!) slechts mogelijk naar de toekomt.

Dat is pas écht heel erg. En de effecten daarvan worden in dat soort voorbeelden (@ mdlaat) 'wijselijk' achterwege gelaten.
Kan je uitleggen waarom? Er zijn vast niche situaties waarin dat een grote impact heeft, maar voor gemiddelde persoon is het toch lood om oud ijzer? Ja je kan wat belasting van verleden terughalen, en dat alweer gebruiken om te investeren. Dus ik zie dat er een impact is, maar het lijkt mij iig gerommel in de marge.

Ik ben zoals ik eerder hier geschreven heb skeptisch omdat ik bang ben dat het vooral veel complexer wordt, en waarschijnlijk effectief ook hogere tarieven, waardoor de normale persoon meer moet betalen, en voor de rijkste het juist makkelijker wordt om geen belasting te betalen. Tegelijk kan ik het moeilijk oneens zijn met het principe van daadwerkelijk rendement belasten, en vind ik dat er genoeg aan te merken is zonder naar de vergezochte problemen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Mensen, het is prachtig om dit topic te hebben en samen na te denken over vermeende plannen van de overheid. Maar het duurt nog minstens 2 jaar en 5.5 maand voor een nieuw stelsel ingaat - en dat moet ik nog zien - en er kunnen nog oneindig veel dingen veranderen, zoals een heffingsvrij rendement.

En een vluchtmogelijkheid is simpel voor iedereen die een flink bedrag heeft aan aandelen, obligaties en spaarrekeningen heeft zitten: richt een BVtje op, stop daar je vermogen in, ontspan en geniet van een 19% VPB tarief voor de eerste 200K winst.
Tuurlijk moet je daarna dividend uitkeren als je van de centen wilt genieten, maar ook dat kost je maar 25% dus je kunt de helft van je belasting uitstellen zo lang je wilt, hebt verliesverrekening en een flatfee van 39%.

En als je spaart om bijv met je 60e met pensioen te gaan, pak je op je 60e een mooi DGA salaris en betaal je uiteindelijk nóg minder belating.

Ben je bang dat je NU AL een DGA salaris moet nemen? Dat valt reuze mee als het een beleggingsBV is. En anders bombardeer je je zus, vader, dochter of vriend als directeur en dan ben je geen DGA maar een passieve aandeelhouder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
YakuzA schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Beetje jammer dat de voorbeelden rekenen met 0,5% rente op een spaarrekening, wat in de huidige markt weer aardig laag is.
Waardoor de heffingsvrije voet in de voorbeelden een stuk hoger lijkt 1250eu is dan 'ineens' 250.000 euro op de spaarrekening :P
Het is uiteraard een andere rekenmethodiek of je uitgaat van een heffingsvrij vermogen of van een heffingsvrij inkomen. Bij een heffingsvrij inkomen betekent een hoger rendement in feite een lager heffingsvrij vermogen. En andersom, een lager rendement betekent een hoger heffingsvrij vermogen. Op zich hoeft dit niet bezwaarlijk te zijn, maar het betekent wel een andere manier van denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijosa2
[...]
De waarheid is veel genuanceerder. Zoals Sissors al zei moet je die €1250 inkomensvrijstelling vergelijken met de vermogensvrijstelling van 57.000: dus beide voor 1 persoon. Verder is die vrijstelling van 57k een verhoogde* vrijstelling vanwege de perikelen in box 3. Omdat die perikelen straks opgelost zijn is het realistischer om te vergelijken met de toeslagvrijstelling in 2024 van €36.952.

In dat geval komt €1250 in vergelijking met het huidige systeem overeen met een rentevrijstelling van 3.38% (namelijk 1250/36952). Dit terwijl de huidige spaarrente lager is.

Zo slecht is dit dus helemaal niet, en het staat bovendien nog helemaal niet vast!

*In 2021 heeft het kabinet ervoor gekozen op die manier 'kleine' spaarders en beleggers te ontzien vanwege de lage rente en de manier waarop box 3 werkte. De vrijstelling ging van 31k in 2020 naar 50k in 2021. Vanaf dat jaar is daarmee ook de koppeling tussen toeslagen vermogen en box 3 losgelaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Heb je al nagedacht waar naartoe? Ik weet nog niet goed wat te verwachten in het buitenland. Ook daar is wel wat verandering aan de gang, bv Frankrijk.
Ben me nog aan het orienteren, kandidaten zijn Canada, Noorwegen, Zweden of Denemarken (of als ik binnen kan komen de VS). Niet eens zozeer vanwege fiscale aspecten maar vanwege de ruimte en natuur maar een belasting als nu als voorstel ligt is gewoon te absurd voor woorden en gooit olie op mijn ik-wil-emigreren-vuurtje. Zelfs mijn vrouw die vroeger echt 100% anti emigreren was begint intussen ook steeds meer te voelen voor verhuizen.

Heb op zich geen moeite met belastingen zolang ze fair zijn. Veel landen hebben wel een capital gains tax en zolang die zich beperken tot werkelijk gerealiseerd (keyword) rendement vind ik dat ook niet zo'n probleem. De plannen die er nu liggen voor box 3 voelen echter alles behalve eerlijk en meer een manier om modaal weer flink wat geld uit de zakken te kloppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 16-07-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Net zo als nu dus. Als dit de reden is dat vermogenswinst onmogelijk wordt, dan is dat niet een verandering.

[...]

En als je qua spaartegoede een realistischere 3% pakt, en de scheiding ongedaan maakt? Als je je punt moet maken door gezamenlijke heffingsvrij vermogen in oude systeem te vergelijken met alleenstaand heffingsvrji vermogen in nieuw systeem, dan is het punt misschien niet zo sterk...
[...]

1250 per persoon, dat scheelt in elk geval al iets ja.

Belasting betalen op papieren winsten die je nooit gerealiseerd hebt en de dag erna zomaar ineens kunnen omslaan in een fors verlies (waarna je wél alsnog de belasting over je nooit gerealiseerde winst mag aftikken) is en blijft gewoon krom in het kwadraat.

Maar zulke belastingen kennen we helaas wel meer zoals het EWF. (belasting betalen omdat je hypotheek mag betalen ipv huur 8)7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En die belasting over je nooit gerealiseerde winst betekend dat je jaar erop verlies hebt, en dat mag je daarna verrekenen.

Maar het is een vermogensrendement heffing. Je vermogen is de waarde die je op "papier" hebt. Ja dat kan morgen minder worden. Of meer. Maar voor mij komt het een beetje overeen met stellen dat zolang je niet je aandelen die op -90% staat verkoopt, je ook nog niet echt verlies hebt gemaakt! Waarom zou je belasting anders zijn als je al je aandelen verkoopt, en direct weer voor exact dezelfde prijs koopt, tov wanneer je niks doet?

Natuurlijk is verlies moeten verekenen essentieel. En vergeleken met andere landen moet rekening gehouden worden ermee dat ongerealiseerd rendement effectief bij hetzelfde percentage een hogere belasting is. Maar het is wel veel eenvoudiger, met heel veel minder administratie en hoofdpijn, en dus onder de streep is het gewoon onderdeel van je vermogen, en het rendement op je vermogen.

Maar vooral wat @Lordy79 schreef, we kunnen het hebben over verschillende methodes waarop het gedaan kan worden, maar de exacte vrijstellingen en percentages gaan toch nog 20x veranderen, en moeten niet te serieus worden genomen bij de voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:56
Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:06:
En die belasting over je nooit gerealiseerde winst betekend dat je jaar erop verlies hebt, en dat mag je daarna verrekenen.

Maar het is een vermogensrendement heffing. Je vermogen is de waarde die je op "papier" hebt. Ja dat kan morgen minder worden. Of meer. Maar voor mij komt het een beetje overeen met stellen dat zolang je niet je aandelen die op -90% staat verkoopt, je ook nog niet echt verlies hebt gemaakt! Waarom zou je belasting anders zijn als je al je aandelen verkoopt, en direct weer voor exact dezelfde prijs koopt, tov wanneer je niks doet?

Natuurlijk is verlies moeten verekenen essentieel. En vergeleken met andere landen moet rekening gehouden worden ermee dat ongerealiseerd rendement effectief bij hetzelfde percentage een hogere belasting is. Maar het is wel veel eenvoudiger, met heel veel minder administratie en hoofdpijn, en dus onder de streep is het gewoon onderdeel van je vermogen, en het rendement op je vermogen.

Maar vooral wat @Lordy79 schreef, we kunnen het hebben over verschillende methodes waarop het gedaan kan worden, maar de exacte vrijstellingen en percentages gaan toch nog 20x veranderen, en moeten niet te serieus worden genomen bij de voorbeelden.
Exact, we hebben een nieuw kabinet en een recente uitspraak van de rechter dus het e.e.a zal nog wel gaan veranderen. Wat een ontzettend broddelwerk van het oude kabinet overigens die om een financieel gat te dichten een tijdelijk en niet toereikende aanpassing hebben verricht......

Vraag is of het huidige kabinet het zich kan veroorloven om een (tijdelijk?) financieel gat te laten ontstaan en indien niet hoe men dat wil opvangen.

Wat ik wel hoop is dat ongeacht de uitkomt men dit nu eens juridisch fatsoenlijk laat verifieren. Ik ben benieuwd wat een rechter gaat vinden van een vermogensaanwasheffing waarbij je verliezen niet kunt verrekenen met voorgaande jaren. Stel dat je 2 belastingplichtigen hebt. Belastingplichtige 1 heeft een fictief vermogensverlies van EUR 40k in jaar 1 en een fictieve vermogenwinst van EUR 40k over jaren 2 en 3. Onder aan de streep kan belastingplichtige 1 dus zijn verlies verrekenen met de winsten in jaren 2 en 3. Belastingplichtige 2 heeft een fictieve vermogenswinst van EUR 40k in jaar 1 en een fictief vermogensverlies van EUR 40k in jaren 2 en 3. Belastingplichtige 2 moet dus afrekenen over winst in jaar 1 terwijl het resultaat over een driejaarsperiode hetzelfde is als belastingplichtige 1. Dan zou je dus kunnen stellen dat dit discriminatie is van belastingplichtige 2. Vraag is of de rechter daarin meegaat uiteraard :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelbx
Metro2002 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Ja precies.

Ik had, in tegendeel, nooit gedacht dat ik dat zou overwegen - maar inmiddels wel.

Als het wordt zoals men 'ooit' stelde (ergens 2017, dacht ik, de eerste verkenningen), namelijk belasten van het gemiddeld langjarig werkelijk rendement, dan hoor je mij niet meer. De vorm kan mij weinig schelen, zolang het langjarige aspect er maar op neutrale wijze in zit, en 'langjarig' ook echt ten minste 7 jaar ofzo is.

Maar het algehele sentiment en de vérgaande, naar het lijkt nog groeiende, incompetenties (politiek, maar ook ambtelijk) gedurende afgelopen jaren, de toon zoals die gezet is, maken mijn vertrouwen bepaald niet groter dat het op zoiets gaat uitkomen.

Een tijdige verkenning hoe het zoal elders zit kan dan geen kwaad - en nee (ik bedoel hier vooral andere reageerders) ik heb het uiteraard niet over klein bier. Het betekent voor mij, op termijn, het verschil er zeker wel, of onzeker, of helemaal niet van te kunnen leven.

[ Voor 13% gewijzigd door marcelbx op 16-07-2024 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelbx
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Ook in aanvulling op @Metro2002:

België bleek tot mijn verrassing (want ook daar: sentimenten, wens regels 'box3' te veranderen) nog steeds een heel goede kandidaat (bij situatie: vermogen in aandelen, laag/geen inkomen uit arbeid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

[...]

Kan je uitleggen waarom? Er zijn vast niche situaties waarin dat een grote impact heeft, maar voor gemiddelde persoon is het toch lood om oud ijzer? Ja je kan wat belasting van verleden terughalen, en dat alweer gebruiken om te investeren. Dus ik zie dat er een impact is, maar het lijkt mij iig gerommel in de marge.

Ik ben zoals ik eerder hier geschreven heb skeptisch omdat ik bang ben dat het vooral veel complexer wordt, en waarschijnlijk effectief ook hogere tarieven, waardoor de normale persoon meer moet betalen, en voor de rijkste het juist makkelijker wordt om geen belasting te betalen. Tegelijk kan ik het moeilijk oneens zijn met het principe van daadwerkelijk rendement belasten, en vind ik dat er genoeg aan te merken is zonder naar de vergezochte problemen te gaan.
Het is wel een extreem slecht idee en het zoveelste ding waarmee de jongere generatie genaaid wordt.

Tuurlijk is deze nieuwe regelgeving prima als je als bezwaar makende (omdat je ook een paar tientjes moest betalen) boomer 150k+ op de spaarrekening heb.

Alleen een jongere die wil ooit een keer die 150k sparen. Alleen moet die er nu 200k voor sparen. En aangezien die jongere die 50k belasting ook niet uit z'n hoge hoed kan toveren, betekend dit dat die 10 jaar extra moet sparen. En 10 jaar extra sparen betekend 10 jaar extra inflatie. 10 jaar extra inflatie is weer 20 a 30% extra naar de haaien

Dan kan je wel leuk een heffingsvrij inkomen hebben van 1000 of 1250 euro, maar in de markt van nu begint de teller gewoon te lopen als je 12k in Nasdaq heb. Dat zou ik niet omschrijven als de doelgroep om belasting bij te heffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Het is wel een extreem slecht idee en het zoveelste ding waarmee de jongere generatie genaaid wordt.

Tuurlijk is deze nieuwe regelgeving prima als je als bezwaar makende (omdat je ook een paar tientjes moest betalen) boomer 150k+ op de spaarrekening heb.

Alleen een jongere die wil ooit een keer die 150k sparen. Alleen moet die er nu 200k voor sparen. En aangezien die jongere die 50k belasting ook niet uit z'n hoge hoed kan toveren, betekend dit dat die 10 jaar extra moet sparen. En 10 jaar extra sparen betekend 10 jaar extra inflatie. 10 jaar extra inflatie is weer 20 a 30% extra naar de haaien

Dan kan je wel leuk een heffingsvrij inkomen hebben van 1000 of 1250 euro, maar in de markt van nu begint de teller gewoon te lopen als je 12k in Nasdaq heb. Dat zou ik niet omschrijven als de doelgroep om belasting bij te heffen
Noem me sceptisch of de jongeren, die niet tot nauwelijks vermogen hebben, en als ze al iets hebben dat direct in hun hypotheek zullen willen stoppen, nou echt degene zijn die hierdoor ineens heel veel meer belasting moeten gaan betalen...

Waarom zou een jongere ook met het voorgestelde systeem ineens €50k meer moeten sparen om bij de €150k te komen tov het oude systeem? Waarbij een fictief rendement werd aangehouden wat ruim boven de huidige spaarrentes zit?

Als ze gaan beleggen, en je hebt het over de "markt van nu", bedoel je dus dat ze eigenlijk hele goede rendementen zullen halen? En daar dus belasting over moeten betalen.

En voor de zekerheid nogmaals: Er zijn echt wel dingen waarbij ik ook sceptisch ben. Maar wat jij nu beschrijft is gewoon tegen belasten van (daadwerkelijk) rendement zijn. Zodat die jongere gewoon lekker belasting moet betalen over zijn inkomen uit werk, wat een stuk groter zal zijn dan enig mogelijk inkomen uit vermogen, maar diegene die een kleine schenking van €1M heeft gehad van zijn vader niet tot nauwelijks belasting hoeft te betalen. Degene die voordeel hebben van een lage belasting op inkomen uit vermogen zijn echt niet de gemiddelde jongeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Misschien moeten ze het IB tarief van eind jaren 60/begin jaren 70 van 72% weer invoeren.....weet je wie er toen genaaid werden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Noem me sceptisch of de jongeren, die niet tot nauwelijks vermogen hebben, en als ze al iets hebben dat direct in hun hypotheek zullen willen stoppen, nou echt degene zijn die hierdoor ineens heel veel meer belasting moeten gaan betalen...

Waarom zou een jongere ook met het voorgestelde systeem ineens €50k meer moeten sparen om bij de €150k te komen tov het oude systeem? Waarbij een fictief rendement werd aangehouden wat ruim boven de huidige spaarrentes zit?

Als ze gaan beleggen, en je hebt het over de "markt van nu", bedoel je dus dat ze eigenlijk hele goede rendementen zullen halen? En daar dus belasting over moeten betalen.

En voor de zekerheid nogmaals: Er zijn echt wel dingen waarbij ik ook sceptisch ben. Maar wat jij nu beschrijft is gewoon tegen belasten van (daadwerkelijk) rendement zijn. Zodat die jongere gewoon lekker belasting moet betalen over zijn inkomen uit werk, wat een stuk groter zal zijn dan enig mogelijk inkomen uit vermogen, maar diegene die een kleine schenking van €1M heeft gehad van zijn vader niet tot nauwelijks belasting hoeft te betalen. Degene die voordeel hebben van een lage belasting op inkomen uit vermogen zijn echt niet de gemiddelde jongeren...
Ja je kan ook inderdaad op een rekening waar je geen rente krijgt gaan sparen, dan hoef je die 50k belasting ook niet te betalen. Dat is dan wel weer het voordeel zullen we maar zeggen.

Afhankelijk van hoeveel rendement je haalt scheelt het toch gewoon duizenden (sparen) tot tienduizenden (hoog rendement) euro's om op hetzelfde bedrag uit te komen, wat de ouderen gewoon mochten hebben.

Ik ben niet tegen belasten op rendement, maar het is ook wel leuk als je ook nog iets kan opbouwen. En diegene die een miljoen erft, die regelen het waarschijnlijk wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Ja je kan ook inderdaad op een rekening waar je geen rente krijgt gaan sparen, dan hoef je die 50k belasting ook niet te betalen. Dat is dan wel weer het voordeel zullen we maar zeggen.

Afhankelijk van hoeveel rendement je haalt scheelt het toch gewoon duizenden (sparen) tot tienduizenden (hoog rendement) euro's om op hetzelfde bedrag uit te komen, wat de ouderen gewoon mochten hebben.

Ik ben niet tegen belasten op rendement, maar het is ook wel leuk als je ook nog iets kan opbouwen. En diegene die een miljoen erft, die regelen het waarschijnlijk wel goed...
Welke spaarrekening ken jij waar je ruim meer dan 4% op krijgt? Veel zullen dat er niet zijn iig.

Maar nogmaals, denk jij echt dat de mensen met een flink vermogen over het algemeen de jongere generatie is, en niet de oudere generatie? Want de cijfers ondersteunen dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelbx
Het gaat erom dat als je, ongeacht je leeftijd, wilt beginnen met opbouwen van vermogen door beleggen dat (heel) veel lastiger wordt dan het tot nu toe was. Ongeacht wat je daar voor moreel oordeel over wenst te hebben.

En dat natuurlijk vooral voor mensen zonder mazzel in de vorm van bijspringende ouders, leuke erfenissen en wat dies meer zij.

[ Voor 44% gewijzigd door marcelbx op 16-07-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:32:
[...]
Wat een onzin, ben je al droog achter je oren ?
Begin jaren 70 betaalde tot 72% IB over je spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelbx
Ouderen: vanaf 2000. Niet flauw doen, want dat begreep je heus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Welke spaarrekening ken jij waar je ruim meer dan 4% op krijgt? Veel zullen dat er niet zijn iig.

Maar nogmaals, denk jij echt dat de mensen met een flink vermogen over het algemeen de jongere generatie is, en niet de oudere generatie? Want de cijfers ondersteunen dat niet.
Ik heb dat nergens gezegd.

Pak eens een rekenmachine en reken uit wat een stel 18 jarigen gaan betalen die nu gaan opbouwen tegenover die 0 euro die het voorheen was tot 114k

@TvanW Ik ga hier niet op in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Pak eens een rekenmachine en reken uit wat een stel 18 jarigen gaan betalen die nu gaan opbouwen tegenover die 0 euro die het voorheen was tot 114k

Dat zou ik ook niet doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu echt oude kranten aan het doorlezen uit 1964, maar volgens mij mis ik echt iets.

Tja doe er verder toch niks aan.

Neem een voorbeeld: sp500 staat op +20% dit jaar. Stel de belegging is 50k waard op 1 januari
Eind van het jaar:

oude stelsel: 60k-57k = 3k *0.04 * 0.36 = 43,20
nieuwe stelsel: vermogensaanwas 10k - 1k (vrijstelling) = 9k *0.36 = 3(duizend)240

Dat is maar bijna een factor 100 (ok is 1 jaar en hoog rendement, maar een factor 25 is alsnog absurd), dusja opbouwen wordt iets lastiger. Als je al wat een leuk centje heb liggen en het weg kan zetten op een spaarrekening: power to you

Of mis ik nu echt iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
marcelbx schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:56:
Het gaat erom dat als je, ongeacht je leeftijd, wilt beginnen met opbouwen van vermogen door beleggen dat (heel) veel lastiger wordt dan het tot nu toe was. Ongeacht wat je daar voor moreel oordeel over wenst te hebben.

En dat natuurlijk vooral voor mensen zonder mazzel in de vorm van bijspringende ouders, leuke erfenissen en wat dies meer zij.
Euhm die laatste groep zijn degene die juist veel meer moeten betalen hiermee. Ik snap echt niet welke richting je op wil, ook niet met morele oordelen. Degene die veel geld hebben maken hier realistisch gezien een hoger rendement op, en die zijn dus degene met grootste voordeel van lagere belasting.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Welke 0 euro en welke €114k? De normale heffingsvrijstelling is iets van €30k zoals eerder aangegeven, en ook zoals eerder aangegeven is het totaal niet logisch om uit een paar hypothetische voorbeelden de cijfers als absoluut te zien. En in die voorbeelden is de vrijstelling ook niet €0.

Maar ben je het er dan wel mee eens dat de generatie die gemiddeld genomen het meeste vermogensrendement heeft, en dus het meeste VRH belasting betaald, de oudere generatie is, en dus degene die het meeste profiteren van een lagere VRH, de oudere generatie is?

Voeg daaraan toe dat overheid nou een bepaalde hoeveelheid inkomsten nodig heeft, en dus komt het niet linksom, dan moet het rechtsom komen. Oftewel lagere VRH komt eigenlijk neer op hogere inkomstenbelasting. Het gedeelte wat door de burger betaald wordt moet ergens vandaan komen. En waarom zouden dan vooral de jongeren profiteren van een lagere belasting die vooral door de oudere wordt betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:02:
[...]
Maar ben je het er dan wel mee eens dat de generatie die gemiddeld genomen het meeste vermogensrendement heeft, en dus het meeste VRH belasting betaald, de oudere generatie is, en dus degene die het meeste profiteren van een lagere VRH, de oudere generatie is?

Voeg daaraan toe dat overheid nou een bepaalde hoeveelheid inkomsten nodig heeft, en dus komt het niet linksom, dan moet het rechtsom komen. Oftewel lagere VRH komt eigenlijk neer op hogere inkomstenbelasting. Het gedeelte wat door de burger betaald wordt moet ergens vandaan komen. En waarom zouden dan vooral de jongeren profiteren van een lagere belasting die vooral door de oudere wordt betaald?
Zoals het er nu uit ziet gaat jongeren gedurende hun leven aanzienlijk meer vermogensbelasting betalen dan de voorgaande generatie, uitgaande van hetzelfde vermogen. Daar wringt de schoen.
Het zou beter zijn om het belastingvrije vermogen flink te verhogen, dan betalen alleen de hogere vermogens, en kunnen jongeren alsnog iets opbouwen. Een half miljoen per persoon bijvoorbeeld, waarbij de eigen woning ook in box 3 zit. En dat is nog steeds niet genoeg om te kunnen rentenieren, maar voor de staat wel goedkoper dan bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Zoals het er nu uit ziet gaat jongeren gedurende hun leven aanzienlijk meer vermogensbelasting betalen dan de voorgaande generatie, uitgaande van hetzelfde vermogen. Daar wringt de schoen.
Als ze beleggen: Ja. Als ze sparen: Nee (iig met de huidige spaarrentes).

En nogmaals zoals ik ook eerder heb gezegd, ik ben wel kritisch op sommige percentages. Maar mensen hier zijn vooral kritisch erop dat als je veel inkomsten uit je vermogen hebt, je ook meer belasting moet betalen.
Het zou beter zijn om het belastingvrije vermogen flink te verhogen, dan betalen alleen de hogere vermogens, en kunnen jongeren alsnog iets opbouwen. Een half miljoen per persoon bijvoorbeeld, waarbij de eigen woning ook in box 3 zit. En dat is nog steeds niet genoeg om te kunnen rentenieren, maar voor de staat wel goedkoper dan bijstand.
Voor degene zonder huis is dat goed ja. Voor eigenlijk elke alleenstaande iig met huis is dat belabberd. Immers een rijtjeshuis zit daar al op hier (Brabant, Eindhoven regio). Behalve als je weer je hypotheek ervan kan aftrekken, en dan promoot je dus weer vooral zoveel mogelijk hypotheek nemen.

Daarnaast is tot nu toe de belasting enkel over je investeringen geweest. Eg je betaald geen VRH over de auto die je gebruikt, de kunst die aan de muur hangt, of het goud wat in je ring zit. Wel op de kunst die je puur als investering in een kluis hebt liggen, of de staven goud. Gezien de primaire reden om een eerste huis te hebben is om erin te wonen, hoort die echt bij de VRH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:50:
Ik ben nu echt oude kranten aan het doorlezen uit 1964, maar volgens mij mis ik echt iets.

Tja doe er verder toch niks aan.

Neem een voorbeeld: sp500 staat op +20% dit jaar. Stel de belegging is 50k waard op 1 januari
Eind van het jaar:

oude stelsel: 60k-57k = 3k *0.04 * 0.36 = 43,20
nieuwe stelsel: vermogensaanwas 10k - 1k (vrijstelling) = 9k *0.36 = 3(duizend)240

Dat is maar bijna een factor 100 (ok is 1 jaar en hoog rendement, maar een factor 25 is alsnog absurd), dusja opbouwen wordt iets lastiger. Als je al wat een leuk centje heb liggen en het weg kan zetten op een spaarrekening: power to you

Of mis ik nu echt iets?
Wat je mist is dat je bewust heel creatief getallen pakt om op hele grote verschillen uit te komen.

Ander voorbeeld: Iemand wil veilig sparen. Oude stelsel met 4% fictief rendement op alles en iets van €30k vrijstelling. Nieuwe stelsel met €1.25k vrijstelling (wat nogmaals, een voorbeeld is), en diegene gaat veilig sparen bij de huisbank met 2% rente. 30% belasting bij beide. En hij heeft €63k.

Bij nieuwe stelsel betaald hij (€63k * 2% - €1250) * 30% = €3 belasting. Bij oude stelsel (€63k-€30k)*4% * 30% = €396 belasting. Meer dan 100x zoveel!

Daarnaast als diezelfde persoon nu een dag extra ging werken, hoeveel zou hij/zij dan moeten betalen over die €10k extra inkomsten daaruit?

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 16-07-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Overigens ik ben persoonlijk nog steeds fan van het oude systeem, simpelweg omdat het eenvoudig is. Al is het natuurlijk wel twijfelachtig dat je vermogensrendement heffing onafhankelijk is van je rendement. Maar als het bij het oude blijft ben ik blij.

Daarna ongerealiseerd rendement, weer omdat het relatief eenvoudig is nog steeds, en het wel eerlijker is. Percentages en heffingsvrijstellingen moeten natuurlijk wel redelijk zijn, hoe redelijk kan je over discussieren, verlies verrekenen is een vereiste. Maar het concept zelf staat daar los van: Waarom moet Jantje van 25 die spaart voor zijn eerste huis en 2% rendement daarop heeft, evenveel belasting betalen als Pietje van 60 die net 20% rendement over hetzelfde bedrag heeft verdient?

Gerealiseerd rendement heeft ook voordelen, maar imo weegt het niet op tegen de nadelen van heel veel meer administratie en complexiteit. Waardoor ook waarschijnlijk juist degene met meer geld eraan ontkomen met creatieve constructies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:30:
Overigens ik ben persoonlijk nog steeds fan van het oude systeem, simpelweg omdat het eenvoudig is.
Precies, maar je moet het een beetje aanpassen zoals ik al eerder heb betoogd:
1. je pakt de 12 maands euribor van 02-01-xxxx en dat wordt het veronderstelde rendement
2. schulden zijn maar voor 50% aftrekbaar
3. zelfde heffingsvrij vermogen als nu
4. je maakt er een progressief tarief van beginnend bij 30% en oplopend tot 49%

En je plakt er een label 'vermogensbelasting' op, zodat het ook Hoge Raad proof is.

rekenvoorbeeld:
iemand heeft 5 ton en maakt 6% rendement
12 maands euribor op 2 januari was 4%
Stel er is een ton heffingsvrij vermogen.
Je grondslag voor vermogensbelasting is dan 4 ton.
Het belastingtarief is (4% x 30%) voor de eerste 2 ton en (4% x 49%) voor de tweede 2 ton.

In totaal harkt deze persoon dus bruto 30K binnen.

En meneer of mevrouw betaalt 2400 + 3920 = 6320 euro belasting.

Een belastingdruk van ruim 21%

Iedereen blij. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:06:
Van wat ik gelezen heb hoef je dan alleen geen belasting te betalen in het jaar dat je verlies maakt, verrekenen zit er niet in.
Maar het is een vermogensrendement heffing. Je vermogen is de waarde die je op "papier" hebt. Ja dat kan morgen minder worden. Of meer. Maar voor mij komt het een beetje overeen met stellen dat zolang je niet je aandelen die op -90% staat verkoopt, je ook nog niet echt verlies hebt gemaakt!
Maar zo is het toch ook.. Je hebt pas winst of verlies als je verkoopt. Bovendien moet je wel het geld hebben om die belasting te betalen en zolang je niks verkocht hebt heb je dat geld dat belast wordt helemaal nog niet in handen. Dit is net zoiets als elk jaar een belastingaanslag sturen over de prijsstijging van je woning. Dat je er nog in woont en dat geld helemaal niet hebt tja, dat is jouw probleem. En die 30% waardedaling in een jaar door een crisis? Ach, dan hoef je dat jaar gewoon even niks te betalen, aardig he? ;)
Om even de huizenanalogie te pakken, stel je hebt je huis afbetaald en komt prima rond van je aowtje. De ECB bedenkt dat de euro nog niet genoeg is afgewaardeerd en komt weer met negatieve rente en je huizenprijs schiet met 10% de lucht in. Of je even enkele tienduizenden euro's aan belasting wilt betalen graag. Dat betekent dus je huis verkopen (of dus je aandelen) alleen maar om die belasting te betalen.

Het is gewoon eten van 2 walletjes, én over de inkomsten uit je vermogen én over de fictieve stijging van je vermogen. Een verkapte vermogensbelasting én een inkomsten uit vermogensbelasting. En over die eerste heb je 0,0 invloed dus je weet nooit hoeveel belasting je moet gaan betalen. Schiet je aandelenportefeuille op 31 december skyhigh om op 1 januari weer ter aarde te storten dan ben je de sjaak terwijl je er niks voor hebt.

Wat mij betreft zijn er 2 opties die eerlijk zijn om de rijkeren te belasten zonder dat modaal daarvoor kapot moet bloeden:

Een echte vermogensbelasting zoals in Frankrijk:
- Tel al je bezittingen bij elkaar op en stel een goede limiet in zodat modaal buiten schot blijft, bv 1 miljoen euro.
Heb je een huis van 7 ton dan mag je nog 3 ton bij elkaar sparen voor je vermogensbelasting gaat betalen.
En zet dat bv op 1%

Belast inkomen uit vermogen zoals in de VS:
- Koop je een aandeel voor 1000 euro en verkoop je dat voor 1500 euro? Dan mag je over die 500 euro belasting betalen (ik geloof dat het daar 15% is). Laat je het aandeel staan dan betaal je niks, je hebt immers ook nog geen winst. Ook een aanwasbelasting maar dan wel op daadwerkelijk behaald rendement,
- Krijg je dividend uit je aandeel, dan betaal je daar inkomstenbelasting over, daar 30%.

En om even de analogie weer door te trekken naar een huis: Verkoop je je huis dan betaal je belasting over het verschil tussen de aankoopprijs en de verkoopprijs.

Dát zijn twee eerlijke systemen waar ik allebei vrede mee zou hebben. Dat hele 'fictieve' en 'op papier' is weer typisch iets voor Nederland en is gewoon vreselijk oneerlijk. Ik vraag me ook af of ze hier straks niet weer in exact dezelfde problemen mee gaan komen als waarom ze nu het hele systeem op de schop hebben moeten gooien. Waarom altijd zo eigenwijs?

Het is korte termijn graaien wat op lange termijn enorme maatschappelijke gevolgen gaat hebben. Mensen die geen vermogen meer kunnen of willen opbouwen en afhankelijker worden van de overheid. Mensen die de handdoek in de ring gooien en ipv nog 10 jaar doorbikkelen en vermogen opbouwen om minder te gaan werken besluiten om dan maar nu minder te gaan werken. Aanvullend sparen voor je pensioen wordt lastiger, investeren in staatsobligaties wordt nog minder interessant dus de overheid gaat moeite krijgen geld aan te trekken, aandelen worden minder aantrekkelijk dus de waardering voor (nederlandse) bedrijven zal dalen en de algehele motivatie om hard te werken vervalt gewoon, iets dat je extreem socialistische landen ook ziet gebeuren en dat zal hier in mindere mate ook plaats gaan vinden.

Ik zie hier door in de toekomst de arbeidsproductiviteit omlaag gaan, het aantal mensen met geld dat emigreert flink stijgen en onze economie door het putje. Alleen maar om op korte termijn nog wat extra belasting binnen te harken. De overheid zou de term 'laffer curve' er nog eens op na moeten slaan.
Laten we hopen dat de overheid inderdaad nog bij zinnen komt wat dit voorstel is echt een middenklasse uithollend gedrocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Metro2002 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:07:
[...]
afhankelijker worden van de overheid.
Het hele fiscale stelsel lijkt hierop gericht te zijn, vrijwel iedereen heeft wel een of andere vorm van uitkering, toeslagen of belastingaftrek. Het systeem is totaal niet gericht op financieel jezelf kunnen bedruipen, en wat mij betreft zou dat toch echt het uitgangspunt moeten zijn i.p.v. belastingmaximalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TvanW schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:56:
[...]

Wat een onzin, ben je al droog achter je oren ?
Begin jaren 70 betaalde tot 72% IB over je spaargeld.
In de jaren 70 ontving je richting de 10% op je spaargeld
Die 72% was het toptarief inkomstenbelasting , geen vermogensbelasting.
In de jaren 70 hadden we een echte vermogensbelasting (Wet op de vermogensbelasting 1964) van 7% over het verschil tussen je bezittingen en schulden.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 17-07-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Van wat ik gelezen heb hoef je dan alleen geen belasting te betalen in het jaar dat je verlies maakt, verrekenen zit er niet in.
Met als risico in de herhaling te vallen: Er is nog niks. Er zijn hooguit voorstellen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er een optie komt zonder verliesverekening. De enige die ik heb gezien zonder, was van de hoge raad over de beleggers die verlies hebben gemaakt: Die kunnen niet het jaar dat ze verlies hebben gehad, verrekenen met jaren dat ze belasting hebben betaald alsof ze 4% winst hebben gemaakt terwijl ze 15% winst hadden gemaakt.
[...]

Maar zo is het toch ook.. Je hebt pas winst of verlies als je verkoopt. Bovendien moet je wel het geld hebben om die belasting te betalen en zolang je niks verkocht hebt heb je dat geld dat belast wordt helemaal nog niet in handen.
Net als het huidige / oude systeem dus. En je hebt toch gewoon iets met een bepaalde waarde, of dat nu Euro's, Lira's, Tether of een aandeel is? Met bijbehorende winst/verlies.
Dit is net zoiets als elk jaar een belastingaanslag sturen over de prijsstijging van je woning. Dat je er nog in woont en dat geld helemaal niet hebt tja, dat is jouw probleem. En die 30% waardedaling in een jaar door een crisis? Ach, dan hoef je dat jaar gewoon even niks te betalen, aardig he? ;)
Daarom ben ik ook geen voorstander van een woning met niet-gerealiseerde rendement belasting. Omdat een woning niet liquide is en niet in stukjes verkocht kan worden. Je aandelen wel. Wat nogmaals niks anders is als het oude stelsel. En één ding is zeker: Als dat hetgeen is waar je je zorgen over maakt, gaat het iig niet om de jongeren.

Je laatste gedeelte is weer terug komende op iets wat hooguit een voorbeeld is, en geen voorbeeld wat ik heb gezien iig.
Of je even enkele tienduizenden euro's aan belasting wilt betalen graag. Dat betekent dus je huis verkopen (of dus je aandelen) alleen maar om die belasting te betalen.
Nou ik heb direct medelijden, je aandelen zijn in waarde omhoog geschoten, je bent veel rijker geworden, en nu moet je net als iemand die er 40 uur per week voor werkt belasting over betalen. Laat mij een hele kleine viool zoeken.
Het is gewoon eten van 2 walletjes, én over de inkomsten uit je vermogen én over de fictieve stijging van je vermogen.
Euhm nee? Het is één van beide. Uiteraard niet beide. Dat zou idioot zijn. De fictieve rendement die we nu gebruiken gaat uiteraard eruit als je het echte rendement gaat belasten. Ik weet om eerlijk te zijn niet waar dit idee vandaan komt.
- Koop je een aandeel voor 1000 euro en verkoop je dat voor 1500 euro? Dan mag je over die 500 euro belasting betalen (ik geloof dat het daar 15% is). Laat je het aandeel staan dan betaal je niks, je hebt immers ook nog geen winst. Ook een aanwasbelasting maar dan wel op daadwerkelijk behaald rendement,
- Krijg je dividend uit je aandeel, dan betaal je daar inkomstenbelasting over, daar 30%.
Compleet idioot natuurlijk dat die twee belastingen verschillend zijn gezien het op hetzelfde neerkomt. En daar bovenop: Ja dat kan. Maar het is enorm complex met een gigantische hoeveelheid administratie die decennia terug gaat tov het huidige systeem. Laten we niet net doen alsof dat een systeem is zonder problemen en nadelen...
Aanvullend sparen voor je pensioen wordt lastiger, investeren in staatsobligaties wordt nog minder interessant dus de overheid gaat moeite krijgen geld aan te trekken, aandelen worden minder aantrekkelijk dus de waardering voor (nederlandse) bedrijven zal dalen en de algehele motivatie om hard te werken vervalt gewoon, iets dat je extreem socialistische landen ook ziet gebeuren en dat zal hier in mindere mate ook plaats gaan vinden.
Aanvullend sparen voor je pensioen specifiek heeft hier nul impact op. Dat is belastingvrij. Staatsobligaties zijn juist met het huidige / oude systeem compleet niet interessant. Met echte rendement belasten zijn die juist interessanter. Ik moet zeggen dat ik echt niet snap waar veel van je punten vandaan komen. Net als dat motivatie voor hard werken daalt als er lagere inkomensbelasting is (immers geld moet linksom of rechtsom bij de overheid komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Grote edit om het niet één grote quote trein te maken:

1. Specifiek sparen voor je pensioen met bijbehorende spaar / beleggingsrekening staat hier compleet los van, immers is dat belastingvrij. Of dat nog zo is in de toekomst staat compleet los van of fictief of echt rendement wordt belast.

2. Staatsobligaties wordt significant aantrekkelijker als met het huidige systeem. Immers de belasting die je daarover moet betalen wordt een heel stuk lager, dus wordt het met de redenatie die jij schreef enkel eenvoudiger voor de overheid om kapitaal aan te trekken.

3. Verlies verrekenen kan natuurlijk. Als dat niet zo is dan zijn we het geheel eens dat dat idioot is, maar ik heb iig geen enkel voorstel zonder dat gezien. Enige waar geen verliesverrekening was, was bij wat de Hoge raad had bedacht voor compensatie voor beleggers die nu minder dan fictieve rendement hadden gemaakt in een jaar. Wat een specifieke compensatie regeling is, en niet heel onredelijk als je kijkt hoeveel meer rendement ze het jaar erop hebben gemaakt dan het fictieve rendement.

4. Specifiek voor woningen ben ik het geheel mee eens dat die niet in een ongerealiseerd rendement systeem horen, omdat je daar niet zomaar een stukje van kan verkopen. Van je aandelen portefeuille kan dan wel natuurlijk. Maar of een huis al dan niet in box 3 thuis hoort is ook weer een losstaande discussie imo.

5. Overheid moet links om of rechts om inkomsten hebben. Ik vermoed als vermogensbelasting wordt afgeschaft omdat het daardoor zo moeilijk is om veel inkomsten uit vermogen te halen, de overheid niet minder geld nodig heeft van de burger, dus de loonbelasting omhoog gaat. En dat gaat meer een impact hebben op arbeidsproductiviteit dan dat je ook belasting moet betalen over tienduizenden euro's aan inkomsten uit kapitaal.

6. Gerelateerd daaraan: Ja, met ongerealiseerd rendement als je €50k meer vermogen door rendement hebt, moet je er belasting over betalen, net als mensen die 40 uur ervoor werken. En ja, het kan betekenen dat je dan moet verkopen. Uiteraard niet de jongeren die als grote slachtoffer werden gezien, immers die zitten in opbouw fase en halen echt niet zoveel rendement dat het meer is dan ze anders zouden inleggen. Hoeveel je moet betalen weet je precies op 31 december / 1 januari.

7. En als laatste, gerealiseerd rendement heeft voordelen. (Maar dan niet een idioot stelsel waar dividend veel zwaarder belast wordt). Maar ook een gigantische hoeveelheid extra complexiteit, administratie die decennia terug gaat, etc. En enorme puinhoop met bijvoorbeeld crypto. Nu heb ik niks met crypto, maar het is wel handig als het belastingstelsel er wel mee overweg kan, en niet zoals in Duitsland waar ze het maar na een jaar belastingvrij hebben gemaakt omdat het te ingewikkeld voor ze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

[..]
Dit is niet juist. Als het gaat om qualified dividend (in de meeste gevallen is het dat) dan is het tarief gelijk aan die van long term capital gains. Het enige 'nadeel' is dat in tegenstelling tot een verkoop, dividend niet uitgesteld kan worden. Maar aangezien de eerste $41k van capital gains en qualified dividends een tarief kent van 0% zullen daar weinig mensen over klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sissors schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:29:
[...]
3. Verlies verrekenen kan natuurlijk. Als dat niet zo is dan zijn we het geheel eens dat dat idioot is, maar ik heb iig geen enkel voorstel zonder dat gezien. Enige waar geen verliesverrekening was, was bij wat de Hoge raad had bedacht voor compensatie voor beleggers die nu minder dan fictieve rendement hadden gemaakt in een jaar. Wat een specifieke compensatie regeling is, en niet heel onredelijk als je kijkt hoeveel meer rendement ze het jaar erop hebben gemaakt dan het fictieve rendement.
Dit is ook niet juist, de Hoge Raad (onderdeel van de rechtspraak) kan zelf geen nieuwe/andere regels vaststellen of compensatie verlenen die niet in de wet staat, dat is de taak van de wetgever. De grondslag van box 3 is het belasten van inkomen uit vermogen, maar werkt vervolgens met de fictie van forfaitair rendement. De Hoge Raad heeft een streep gezet door die fictie, maar de grondslag van rendement belasten blijft overeind. Zonder de fictie betekent dit werkelijk rendement belasten. Vanuit het principe van rechtszekerheid zal je nog wel gebruik kunnen maken van de fictie wanneer dit gunstiger is, het is alleen niet meer verplicht wanneer het ongunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Dit is ook niet juist, de Hoge Raad (onderdeel van de rechtspraak) kan zelf geen nieuwe/andere regels vaststellen of compensatie verlenen die niet in de wet staat, dat is de taak van de wetgever. De grondslag van box 3 is het belasten van inkomen uit vermogen, maar werkt vervolgens met de fictie van forfaitair rendement. De Hoge Raad heeft een streep gezet door die fictie, maar de grondslag van rendement belasten blijft overeind. Zonder de fictie betekent dit werkelijk rendement belasten. Vanuit het principe van rechtszekerheid zal je nog wel gebruik kunnen maken van de fictie wanneer dit gunstiger is, het is alleen niet meer verplicht wanneer het ongunstig is.
Ze kunnen geen andere wetten vaststellen, maar alsnog doen ze uitspraken: https://uitspraken.rechts...ls?id=ECLI:NL:HR:2024:705
Bij de berekening van het werkelijke rendement in een bepaald kalenderjaar kan geen rekening worden gehouden met positieve of negatieve rendementen in andere jaren. Dat sluit aan bij het stelsel van forfaitaire heffing in box 3, waarin de belasting wordt geheven over het forfaitair bepaalde rendement in het desbetreffende kalenderjaar, zonder rekening te houden met werkelijke rendementen in andere jaren en zonder de mogelijkheid van verrekening van verliezen over de jaargrens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:26:
[...]

In de jaren 70 ontving je richting de 10% op je spaargeld
Die 72% was het toptarief inkomstenbelasting , geen vermogensbelasting.
In de jaren 70 hadden we een echte vermogensbelasting (Wet op de vermogensbelasting 1964) van 7% over het verschil tussen je bezittingen en schulden.
In de jaren 70 vielen rente-inkomsten gewoon onder de IB...dus betaalde je tot 72% over je rente opbrengsten. Los hiervan kon je ook nog eens aftikken voor de vermogensbelasting.
Hierover is al eerder in dit topic gesproken...de totale belastingdruk kon oplopen tot, ik meen, 76% 8)7

Dat de rente in die periode 10% en zelfs meer was klopt wel maar je vergeet dat de inflatie in die periode enorm was.
Weet nog wel dat er hypotheken werden afgesloten met een rente van meer de 12% :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sissors schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Ze kunnen geen andere wetten vaststellen, maar alsnog doen ze uitspraken: https://uitspraken.rechts...ls?id=ECLI:NL:HR:2024:705
[...]
Klopt, maar dat zijn dus uitspraken die de geldende wetten volgen. En dat doen ze ook niet zelfstandig, rechtspraak is altijd het resultaat van een rechtszaak die door een partij is aangespannen. In dit geval door de staatssecretaris van financiën, tegen een belastingplichtige die VvE-reserves als spaargeld heeft aangegeven.

Overigens is het stukje dat je quote (5.4.5) niet de uitspraak zelf, maar een rechtsoverweging. Dat is prima verder, want de uitspraak (onder 6) ziet op de casus van deze specifieke belastingplichtige en dat is voor ons niet relevant. Alleen lijkt 5.4.5 mij niet direct nuttig voor ons in dit topic. Het stukje dat voor ons relevant is zit in rechtsoverweging 5.4.11:
5.4.11 De belastingplichtige die het standpunt inneemt dat hij door het forfaitaire stelsel in box 3 wordt geconfronteerd met een heffing naar een voordeel uit sparen en beleggen dat hoger is dan het werkelijke rendement, dient feiten te stellen, en in geval van betwisting aannemelijk te maken, waaruit volgt wat de omvang is van dat werkelijke rendement, waarbij het gelet op rechtsoverweging 5.4.2 gaat om het werkelijke rendement op zijn gehele vermogen in box 3.
Mocht je interesse hebben in hoe deze overwegingen onderbouwd worden, dan is heel deze sectie 5 interessant om door te nemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-10 17:16
Belangrijke info
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D29207

Brief idsinga duiding hoge raad arresten box 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:28

Zenix

BOE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Voor degene die sparen en beleggen onder ons. De spaarrente werkt op kasbasis dus rente over 2024 ontvangen op 1 januari 2025, is belastbaar in 2025. Je kunt er dus voor kiezen om qua rente een jaar over te slaan. Ook van belang bij invoering werkelijk rendement

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Sissors schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Compleet idioot natuurlijk dat die twee belastingen verschillend zijn gezien het op hetzelfde neerkomt. En daar bovenop: Ja dat kan. Maar het is enorm complex met een gigantische hoeveelheid administratie die decennia terug gaat tov het huidige systeem. Laten we niet net doen alsof dat een systeem is zonder problemen en nadelen...
Ga eens rekenen en je zult zien dat Nederland met de VRH 2027 extreem hoge vermogensbelasting vraagt t.o.v. bijvoorbeeld america:

https://earlyretirementcalc.com/index.php

Stel iemand is 70 jaar en overlijd met 90 en heeft 500.000 in msci world ETF.

Belasting betaald in NL: tussen de 0 en 9581.944,-

Belasting betaald in de VS: tussen de 75.053 en de 170.551

Heb niet alles bekeken, maar ook Duitsland is vermogensbelasting een heel stuk lager dan in Nederland.

Ik sta niet raar van op te kijken dat er mensen naar het buitenland gaan verhuizen vanwege dit.

[ Voor 24% gewijzigd door phantom09 op 18-07-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 00:02
Conclusie, we weten nog niks en we hebben nog lang nodig om het uit ze zoeken. Ondertussen is er in ieder geval geen recht op belastingrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Uit het persbericht:

Duiding werkelijk rendement
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het werkelijk rendement van het gehele box 3-vermogen, inclusief banktegoeden en spaargeld relevant is. Het gaat hier om zowel het directe rendement, zoals rente, huur en dividend als het indirecte rendement, zoals (on)gerealiseerde waardestijgingen en waardedalingen van het vermogen en ontwikkeling van de WOZ-waarde van woningen.
Het werkelijke rendement wordt jaarlijks bepaald en er is geen verliesverrekening vanuit andere jaren mogelijk. Het werkelijke rendement van vermogen dat onder het heffingvrije vermogen valt, telt ook mee. Dit geldt ook voor het werkelijke rendement van bezittingen en schulden dat pas na de peildatum van 1 januari tot het box 3-vermogen behoort. Kosten, met uitzondering van rente op schulden, zijn volgens de Hoge Raad niet aftrekbaar.
De Hoge Raad heeft daarnaast ook geoordeeld dat er geen belastingrente hoeft te worden vergoed bij de vermindering van de aanslag bij bezwaar, beroep of ambtshalve vermindering.

Huh? Begrijp ik nou goed dat hiermee voor de berekening van het werkelijke rendement het heffingsvrije vermogen komt te vervallen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Fredericm schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:31:
Voor degene die sparen en beleggen onder ons. De spaarrente werkt op kasbasis dus rente over 2024 ontvangen op 1 januari 2025, is belastbaar in 2025. Je kunt er dus voor kiezen om qua rente een jaar over te slaan. Ook van belang bij invoering werkelijk rendement
Hoezo je kan kiezen? Spaarrente werkt op kasbasis en that's it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 06:46
Heeft iemand van het nieuwe kabinet al een uitspraak gedaan over hoe ze verder willen met de Box 3 wetgeving? Heeft iemand daar al iets over gehoord of gelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:16
marktweakt schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:41:
Uit het persbericht:

Duiding werkelijk rendement
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het werkelijk rendement van het gehele box 3-vermogen, inclusief banktegoeden en spaargeld relevant is. Het gaat hier om zowel het directe rendement, zoals rente, huur en dividend als het indirecte rendement, zoals (on)gerealiseerde waardestijgingen en waardedalingen van het vermogen en ontwikkeling van de WOZ-waarde van woningen.
Het werkelijke rendement wordt jaarlijks bepaald en er is geen verliesverrekening vanuit andere jaren mogelijk. Het werkelijke rendement van vermogen dat onder het heffingvrije vermogen valt, telt ook mee. Dit geldt ook voor het werkelijke rendement van bezittingen en schulden dat pas na de peildatum van 1 januari tot het box 3-vermogen behoort. Kosten, met uitzondering van rente op schulden, zijn volgens de Hoge Raad niet aftrekbaar.
De Hoge Raad heeft daarnaast ook geoordeeld dat er geen belastingrente hoeft te worden vergoed bij de vermindering van de aanslag bij bezwaar, beroep of ambtshalve vermindering.

Huh? Begrijp ik nou goed dat hiermee voor de berekening van het werkelijke rendement het heffingsvrije vermogen komt te vervallen??
Dat heb je goed begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelbx
DIJK schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:24:
[...]

Conclusie, we weten nog niks en we hebben nog lang nodig om het uit ze zoeken. Ondertussen is er in ieder geval geen recht op belastingrente.
'... nog lang nodig om het uit te zoeken.' is vooralsnog concreet gemaakt als dat we juni '25 het formulier
Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) mogen verwachten.

Het vaststellen van verminderingsbeschikkingen over 2017 t/m 2024 volgt pas 2e kwartaal '26...

Poeh. Zonder belastingrente, inderdaad.

[ Voor 16% gewijzigd door marcelbx op 19-07-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Hielko schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Hoezo je kan kiezen? Spaarrente werkt op kasbasis en that's it.
Er zijn banken die maandrente uitkeren, er zijn banken die het per jaar doen en je hebt deposito’s

Als je het een beetje plant krijg je in 2025 helemaal geen rente, maar alleen in 2024 en 2026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
marcelbx schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:56:
[...]

'... nog lang nodig om het uit te zoeken.' is vooralsnog concreet gemaakt als dat we juni '25 het formulier
Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) mogen verwachten.

Het vaststellen van verminderingsbeschikkingen over 2017 t/m 2024 volgt pas 2e kwartaal '26...

Poeh. Zonder belastingrente, inderdaad.
Als een dief wordt aangesproken dat hij de gestolen spullen terug moet geven, mag hij daar ook jaren over doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelbx
Geen idee - waarom aan mij, wat heb ik er mee te maken?

[ Voor 47% gewijzigd door marcelbx op 19-07-2024 09:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marktweakt
Wispe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 04:48:
[...]

Als een dief wordt aangesproken dat hij de gestolen spullen terug moet geven, mag hij daar ook jaren over doen?
De overheid is geen dief voor wat betreft de spaartaks affaire. Je bent pas een dief als je strafrechtelijk bent veroordeeld door een rechter en dat is de overheid niet. Ze zijn niet eens vervolgd door het OM.

Dat gezegd hebbende kun je je natuurlijk wel afvragen wat het met het rechtsgevoel bij gedupeerden doet als ze jarenlang niet over hun rechtmatig toekomend geld kunnen beschikken door een onrechtmatige wetgeving van de overheid zonder daar op z'n minst belastingrente over vergoed te krijgen.
De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik.

Laten we het er maar op houden dat dit blijkbaar de nieuwe omgangsvormen zijn tussen de overheid en haar burgers in Nederland na decennia lang Neo-liberaal rechts beleid waar de burgers zelf voor hebben gekozen in het stemhokje. Voor steeds meer Nederlanders is de overheid hun grootste vijand aan het worden...

[ Voor 5% gewijzigd door marktweakt op 19-07-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
Druist wel in tegen het principe "wie eist, bewijst". Maar goed, zo kennen we de VRH al jaren.

Ik heb alleen spaargeld en deposito's maar de ontvangen rente staat niet altijd op de jaaropgaven vermeld.
Dat valt dus heel lastig (of niet/slecht) te achterhalen.

De BD heeft toch alle jaaropgaven van de banken altijd ontvangen? Zij kunnen dat dus in één oogopslag zien, hoeveel rente je dan in jaar X of Y hebt ontvangen. Kan je die overzichten opvragen?

En zouden we anders nog iets kunnen verwachten/eisen van de banken, bijvoorbeeld een overzicht vanaf 2017 met saldo op 1 januari en op 31 december en de ontvangen rente in dat kalenderjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Lim987 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:37:
Druist wel in tegen het principe "wie eist, bewijst". Maar goed, zo kennen we de VRH al jaren.

Ik heb alleen spaargeld en deposito's maar de ontvangen rente staat niet altijd op de jaaropgaven vermeld.
Dat valt dus heel lastig (of niet/slecht) te achterhalen.

De BD heeft toch alle jaaropgaven van de banken altijd ontvangen? Zij kunnen dat dus in één oogopslag zien, hoeveel rente je dan in jaar X of Y hebt ontvangen. Kan je die overzichten opvragen?

En zouden we anders nog iets kunnen verwachten/eisen van de banken, bijvoorbeeld een overzicht vanaf 2017 met saldo op 1 januari en op 31 december en de ontvangen rente in dat kalenderjaar?
De BD heeft niet alle jaaropgaven van alle banken. Buitenlandse banken hebben ze bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
marktweakt schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:48:
[...]

De BD heeft niet alle jaaropgaven van alle banken. Buitenlandse banken hebben ze bijvoorbeeld niet.
Dank. Klinkt logisch.
Ik heb net bij één bank geprobeerd in te loggen, maar ook daar last van de wereldwijde computerstoring.

Maar goed, ook al lukt dat op een later moment wél, dan is nog de vraag of de jaaroverzichten van 2017 nog op de site te vinden zijn én of men de in dat jaar ontvangen rente vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Lim987 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:29:
[...]

Dank. Klinkt logisch.
Ik heb net bij één bank geprobeerd in te loggen, maar ook daar last van de wereldwijde computerstoring.

Maar goed, ook al lukt dat op een later moment wél, dan is nog de vraag of de jaaroverzichten van 2017 nog op de site te vinden zijn én of men de in dat jaar ontvangen rente vermeld.
Bij Nederlandse banken kun je over het algemeen nog heel lang oude jaaropgaven opvragen, zelfs als je al lang geen klant meer bent.

Bij buitenlandse banken heb ik hier geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
marktweakt schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:38:
[...]

Bij Nederlandse banken kun je over het algemeen nog heel lang oude jaaropgaven opvragen, zelfs als je al lang geen klant meer bent.

Bij buitenlandse banken heb ik hier geen ervaring mee.
Je hebt wel kans dat je voor en afschrift zal moeten betalen.
Pagina: 1 ... 54 ... 88 Laatste