Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Of de inflatie eraan toevoegen, het is tenslotte vermogensrendementsheffing.PatrickC schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:49:
[...]
Ze zouden eigenlijk verplicht moeten zijn om staatsobligaties uit te brengen tegen dit percentage.
6% netto winst op een mandje aandelen met een inflatie van 10% is gewoon een negatief rendement.
Daarnaast wordt er toch ook geen rekening gehouden met kosten; het aanhouden van die aandelen of staatsobligaties is ook niet gratis ofzo en gaat uiteindelijk ook weer af van je rendement.
Maar ik ben er dan ook wel voor dat ze er dan tenminste eerlijk over zijn; het heeft niet zoveel met je rendement te maken, het is een ordinaire vermogenstax.
Dan kan het systeem wellicht ook weer eens versimpeld worden, want wie dit heeft bedacht....

In vino veritas, in aqua sanitas
Anoniem: 2058398
Inderdaad:PatrickC schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:49:
[...]
Ze zouden eigenlijk verplicht moeten zijn om staatsobligaties uit te brengen tegen dit percentage.
Kom maar op met die staatsobligaties van acht procent.‘Elke sukkel haalt meer dan 4% rendement. Wie dat niet lukt, kan bij mij staatsobligaties krijgen met een procent of zes.’
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 2058398 op 23-01-2024 00:36 ]
Ik heb er wel moeite mee dat de woz waarde voor vastgoed gehanteerd gaat worden. Die komt vaak niet in de buurt van de werkelijke waarde..
https://www.taxlive.nl/nl...-eerste-woning-geschrapt/
Dan moet je bezwaar maken bij een te lage woz waarde in 2027Bonenstaak92 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:47:
Nieuwe update vanaf 2027.
Ik heb er wel moeite mee dat de woz waarde voor vastgoed gehanteerd gaat worden. Die komt vaak niet in de buurt van de werkelijke waarde..
https://www.taxlive.nl/nl...-eerste-woning-geschrapt/
Te hoog, bedoel je?Fredericm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:45:
[...]
Dan moet je bezwaar maken bij een te lage woz waarde in 2027
"Ook komt er definitief geen verliesverrekening met voorgaande winstjaren. Dat is niet uitvoerbaar voor de Belastingdienst. Wel mogen geleden verliezen onbeperkt met latere winstjaren worden verrekend."
(Bron FD vandaag, "Van Rij past wetsvoorstel aan")
https://fd.nl/politiek/15...insttaks-voor-tweede-huisOm de huidige planning voor een nieuwe vermogenstaks per 2027 te halen, moet het daar voor de zomer liggen. Van Rij wil het voorstel echter niet meer zelf indienen, dat laat hij aan zijn opvolger over. Eerder waarschuwde hij al dat als er in mei nog geen kabinet is dat dit plan omarmt, het erg krap wordt om de deadline te halen.
‘Stilstand op het dossier-box 3 betekent dat de mogelijkheid van invoering per 2027 uit het zicht raakt’, schreef de bewindsman donderdag in de Kamerbrief over de voortgang met de nieuwe belasting op sparen en beleggen.
Dus, gaan "we" 2027 redden of gaat het toch 2028 (of later) worden?
Er is toch nog een vervolg:RemcoDelft schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:20:
[...]
[...]
Vervolg!
Ik had 3 weken geleden maar eens gebeld, omdat de reactietermijn van 12 weken plus de extra termijn van nog eens 6 weken waren verstreken, en ik het beloofde bericht bij niet-tijdige behanding ook nooit had ontvangen... Zojuist werd ik teruggebeld: de vrouw vertelde me dat ik bij de definitieve aanslag een teruggave met rente had ontvangen. Mijn verweer was dat dat er los van staat, dit gaat over rente die ik betaal terwijl mijn vrouw een teruggave kreeg waar ze geen rente op ontving. Oftewel rente over geld wat de Belastingdienst al die tijd had. "Ik ben het er niet mee eens", zei zeZe zei ook dat mijn vrouw een ander fiscaal nummer heeft. Laat dat nou net zijn waar de uitspraak van de Hoge Raad over ging.
Ze gaat het nu overleggen met een fiscalist (waarom belt die me dan niet, denk ik dan) en belt me nog terug.
2 dagen later: ik werd teruggebeld. Mevrouw had het overlegd met "haar begeleider", en ze zijn er nog mee bezig. Ze is ook maar een administrafief medewerker, ze ze. Ik vroeg nog of "haar begeleider" mij niet zelf kan bellen, maar "zij heeft dit bezwaar in behandeling genomen" en ze zei dat toen ze dat deed, ze niet wist dat het zo ingewikkeld zou zijn. Ze vertelde ook weer dat ze het heel druk hebben, en dat ze maar 2 dagen per week werkt. Er werd vanalles aan eerdere bedragen bijgehaald, maar dat heeft niets te maken met dit geval. Ik herinnerde haar eraan dat ze zei het niet eens te zijn met een uitspraak van de Hoge Raad, waar ze excuses voor aanbood en zei dat ze het niet begrepen had.
Ik heb haar uitgelegd dat ik voor €73 al 4 uur aan de telefoon heb doorgebracht, en daarvoor nog veel langer om belasting terug te krijgen die ze sowieso niet in rekening hadden mogen brengen. Maar ze hebben het heel druk, en krijgen heel veel bezwaren. Logisch, het Kerstarrest maakte duidelijk dat iedereen nu altijd preventief bezwaar moet gaan maken.
Ik heb haar gezegd dat ik onder de indruk ben dat de Belastingdienst zo hard werkt om mijn €73 euro niet te hoeven teruggeven![]()
Weer een dag later, ben ik weer teruggebeld. Volgens mij was dit de begeleidster van de eerste vrouw die me belde. Zij had het met een collega (fiscalist) overlegd, en zij had "een ingewikkelde berekening" gemaakt. Ze was er van overtuigd dat het ingewikkeld is, maar toen ik vroeg of ze mijn bezwaar had gelezen, zei ze dat ze niet bekend is met mijn casus. De conclusie: ik krijg €51 terug na een herberekening, waar ook een eerdere teruggave in verwerkt is. Op mijn vraag hoe het kan dat ik alsnog €22 moet betalen als (mijn vrouw minus ik) geld terugkrijgen, kon ze geen antwoord geven. Ze zei ook dat ze nog niet naar mijn fiscaal partner had gekeken, terwijl dat juist is waar de uitspraak van de Hoge Raad over gaat. Ze gaat het opnieuw met haar collega overleggen, en belt me weer terug.
Later vandaag werd ik opnieuw teruggebeld met "het goede nieuws!": ik krijg mijn €73 terug. De vrouw klonk vanmiddag heel zelfverzekerd, maar nu klonk ze enorm zenuwachtig. Echt ongelofelijk dat mensen die mijn bezwaar niet lezen daar wel uren mee bezig zijn om er vanalles bij te halen wat er niets mee te maken heeft. Geen wonder dat ze het "druk" hebben. Dat belooft wat voor het belasten van daadwerkelijk rendement.
Ik krijg meer en meer het idee dat ze het dusdanig ingewikkeld hebben gemaakt dat ze het zelf ook allemaal niet meer weten. Zodra het niet automatisch kan worden verwerkt, gaat het steevast mis.
Het is ook best erg dat ik na een schriftelijk bezwaar nog meerdere keren aan de telefoon moet uitleggen wat er in mijn bezwaar stond, en hoe de belastingwetgeving in elkaar zit. Ik ben een leek, maar degene aan de telefoon snapte er nog veel minder vanEn terwijl alles in mijn bezwaar op 1 A4-tje haarfijn was uitgelegd, heb ik het alsnog zo'n 5 keer aan de telefoon moeten uitleggen, aan verschillende personen. Ik had al lage verwachtingen, maar verbaas me toch nog over zoveel incompetentie.
Ik ben ondertussen de tel kwijt hoe vaak ik "sorry" en "excuses" heb gehoord
16 januari 2024 een brief: "Ik ontving uw bezwaar op tijd. Uw bezwaar voldoet ook aan de andere wettelijke eisen. Daarom is uw bezwaar ontvankelijk." Verzonden "namens de inspecteur".
30 januari 2024 (die datum moet nog komen) een brief: "De inspecteur heeft het bezwaarschrift niet binnen de wettelijke termijn ontvangen. Hij verklaart het bezwaarschrift daarom niet-ontvankelijk. Dit betekent dat u niet in beroep kunt gaan tegen de beslissing die hierna volgt. U kunt wel in beroep gaan tegen het niet-ontvankelijk verklaren van het bezwaarschrift. De inspecteur heeft besloten aan uw bezwaar tegemoet te komen. Als gevolg hiervan is de navorderingsaanslag verminderd met € 73." Verzonden door "de inspecteur".
Ik kan nu alleen nog in beroep bij de rechtbank.
Waar zijn ze nou helemaal mee bezig daar? Zijzelf reageren veel te laat en pas na aandringen op mijn bezwaar, en vervolgens doen ze doodleuk alsof ik te laat was zodat het lijkt alsof zijzelf zich aan de termijnen houden?
Leuk hè, onze Belastingdienst? Kan je nagaan hoe ze het allemaal doen/gedaan hebben ivm box 3.RemcoDelft schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:41:
[...]
Er is toch nog een vervolg:
16 januari 2024 een brief: "Ik ontving uw bezwaar op tijd. Uw bezwaar voldoet ook aan de andere wettelijke eisen. Daarom is uw bezwaar ontvankelijk." Verzonden "namens de inspecteur".
30 januari 2024 (die datum moet nog komen) een brief: "De inspecteur heeft het bezwaarschrift niet binnen de wettelijke termijn ontvangen. Hij verklaart het bezwaarschrift daarom niet-ontvankelijk. Dit betekent dat u niet in beroep kunt gaan tegen de beslissing die hierna volgt. U kunt wel in beroep gaan tegen het niet-ontvankelijk verklaren van het bezwaarschrift. De inspecteur heeft besloten aan uw bezwaar tegemoet te komen. Als gevolg hiervan is de navorderingsaanslag verminderd met € 73." Verzonden door "de inspecteur".
Ik kan nu alleen nog in beroep bij de rechtbank.
Waar zijn ze nou helemaal mee bezig daar? Zijzelf reageren veel te laat en pas na aandringen op mijn bezwaar, en vervolgens doen ze doodleuk alsof ik te laat was zodat het lijkt alsof zijzelf zich aan de termijnen houden?
Je zult een conflict hebben over tienduizenden euro's aan toeslagen met zo'n frauduleuze club die bij de rechter altijd een streepje voor heeft. Gelukkig gebeuren dat soort dingen niet in een fatsoenlijk land... oh wachtRemcoDelft schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:41:
[...]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik vroeg me lange tijd af hoe het kan dat het 400 uur "werk" kost om 1 dossier van een toeslagenslachtoffer op te vragen. Ik begin te begrijpen hoe het komt...alexbl69 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:16:
[...]
Je zult een conflict hebben over tienduizenden euro's aan toeslagen met zo'n frauduleuze club die bij de rechter altijd een streepje voor heeft. Gelukkig gebeuren dat soort dingen niet in een fatsoenlijk land... oh wacht
Het volgende wat ik me nu afvraag is hoe het kan dat de politiek deze incompetentie maar jarenlang laat voortduren.
* Moet verder wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat het vervolgens wel ambtshalve is behandelt, en dat ik uiteindelijk mijn geld heb teruggekregen incl. rente en een bedrag voor immateriële schade.
Joh maken jullie je allemaal nou niet zo druk. Dit hele nieuwe stelsel gaat er wellicht nooit komen. Van uitstel komt afstel en dan blijven we bij het huidige systeem. Papieren winst belasten is sowieso al een belachelijk idee.rube schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:51:
En ook
[...]
https://fd.nl/politiek/15...insttaks-voor-tweede-huis
Dus, gaan "we" 2027 redden of gaat het toch 2028 (of later) worden?
Dat is zeker zo.Perkouw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:44:
@shbox3 als je met het huidige systeem doelt op hoe nu Box3 gaat dit jaar, dan kunnen we ons daar al genoeg druk om maken met al die voorgestelde fictieve rendementen en omgang van schulden. . .
Forfaitair wordt het niet in de toekomst, maar werkelijk rendement belasten zal ook nooit uitgevoerd worden.
We gaan terug naar een vermogensbelasting, een vast percentage van je vermogen. Zoals de vroegere 1.2%. Dus geen rendementsheffing.
Dit is evident.
Nu wordt deze gewoon in box 3 aangerekend onder "aandelen, obligaties en dergelijke".
Hier is zeker geen bezwaar tegen te maken? Zuur om een fictief rendement van 6% aangerekent te worden op een valuta.
Is het USD op een bankrekening of zit het in zo'n MMF?AudiRS3 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:48:
Mensen. Ik had een redelijke positie in USD valuta op degiro staan.
Nu wordt deze gewoon in box 3 aangerekend onder "aandelen, obligaties en dergelijke".
Hier is zeker geen bezwaar tegen te maken? Zuur om een fictief rendement van 6% aangerekent te worden op een valuta.
Je euro's bij degiro vallen onder de banktegoeden. Maar alle andere valuta zijn een fonds dat in buitenlandse valuta belegt.AudiRS3 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:48:
Als het niet categorie 1 is (een deposito, bankrekening, vaak met eigen IBAN).AudiRS3 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:48:
dan is het categorie 2: overige bezittingen.
Details van definitie zijn op te zoeken.
Ook het aandeel in een VvE is bijvoorbeeld categorie 1 trouwens - iets om eventueel op te letten. (Zouden er VvE's zijn die hevig beleggen? ... anders komen die er misschien om belasting te omzeilen ... (of is dat weer te riskant om aan VvE-verplichtingen te voldoen?))de Peer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Als het niet categorie 1 is (een deposito, bankrekening, vaak met eigen IBAN).
dan is het categorie 2: overige bezittingen.
Details van definitie zijn op te zoeken.
[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 28-01-2024 12:10 ]
niet altijd denk ik. op die pagina worden slechts veel voorkomende voorbeelden genoemd van banktegoeden. Als je er dieper in zou duiken worden ergens wel de detailsvoorwaarden van een banktegoed benoemd.begintmeta schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Ook het aandeel in een VvE is bijvoorbeeld categorie 1 trouwens
Een VVE met beleggingsrekening zal als het goed is niet een banktegoed kunnen zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 28-01-2024 12:17 ]
Kennelijk was het in eerste instantie/in het verleden zo dat VvE-vermogensaandelen als overig (hoger renderend) vermogen gezien werden. Pas recent is daar in jurisprudentie verandering in gekomen.de Peer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:15:
[...]
niet altijd denk ik. op die pagina worden slechts veel voorkomende voorbeelden genoemd van banktegoeden. Als je er dieper in zou duiken worden ergens wel de detailsvoorwaarden van een banktegoed benoemd.
Een VVE met beleggingsrekening zal als het goed is niet een banktegoed kunnen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 28-01-2024 12:30 ]
Een VvE is verplicht om het reservefonds te bewaren op een betaalrekening. Er kan dus niet mee belegd worden. Dit is ook de reden dat een rechtbank vorig jaar besloten heeft dat het aandeel in het reservefonds niet in de 'overige' categorie hoort te vallen, maar onder 'bank- en spaartegoeden'. Dat is overigens nog steeds box 3, niet box 1. Bij de belastingwijzigingen voor 2024 is dit met terugwerkende kracht ook voor 2023 aangepast. Zie ook https://www.vanlanschotke...ndeel-in-het-reservefondsbegintmeta schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Ook het aandeel in een VvE is bijvoorbeeld categorie 1 trouwens - iets om eventueel op te letten. (Zouden er VvE's zijn die hevig beleggen? ... anders komen die er misschien om belasting te omzeilen ... (of is dat weer te riskant om aan VvE-verplichtingen te voldoen?))
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Een aandeel in het vermogen van een VvE wordt bijna altijd meegenomen in de notariële verkoopnota. Een tegoed als verhoging van de overeengekomen verkoopprijs, een schuld als verlaging van de verkoopprijs. Dus lijkt het niet meer dan billijk dat het fiscaal als cash wordt gezien.squaddie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:54:
Het VvE vermogensaandeel behoort helemaal niet belast te worden, het mag misschien op papier van jou zijn, maar in praktijk is het niet langer van jou maar van de VvE. Het is immers niet zo dat als je verhuist je vermogensaandeel op je rekening teruggestort krijgt en de nieuwe eigenaar zijn aandeel in de VvE moet storten.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Ik neem aan dat je hiermee je persoonlijke kijk op de situatie geeft? Met de huidige wet- en regelgeving is er naar mijn weten geen discussie over de vraag of het aandeel in de VvE onder de VRH belasting valt of niet. Dat valt gewoon onder box 3. Naar mijn weten is dat al een vrij lange tijd het geval en loopt dat terug tot voor de huidige herstelwetgeving.squaddie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:54:
Het VvE vermogensaandeel behoort helemaal niet belast te worden, het mag misschien op papier van jou zijn, maar in praktijk is het niet langer van jou maar van de VvE. Het is immers niet zo dat als je verhuist je vermogensaandeel op je rekening teruggestort krijgt en de nieuwe eigenaar zijn aandeel in de VvE moet storten.
Wat je schrijft over het teruggestort krijgen klopt, maar het eenvoudige en waarschijnlijk onbevredigende antwoord daarop is dat het aandeel in de VvE reserves meegenomen wordt in de taxatiewaarde van de woning.
Dat is het enige wat relevant is.squaddie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:54:
Het mag misschien op papier van jou zijn,
Een beter argument is dat er een schuld tegenover staat, namelijk het toekomstig onderhoud waar je als VVE voor spaart. Maar goed dat wordt een eindeloos verhaal, want dan moet je huiseigenaren zonder een VVE ook een vrijstelling geven voor toekomstig onderhoud aan de eigen woning.squaddie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:54:
Even een korte reactie op verschillende reacties hierboven:wibblemoo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Een beter argument is dat er een schuld tegenover staat, namelijk het toekomstig onderhoud waar je als VVE voor spaart. Maar goed dat wordt een eindeloos verhaal, want dan moet je huiseigenaren zonder een VVE ook een vrijstelling geven voor toekomstig onderhoud aan de eigen woning.
Je kunt een boom opzetten over het wel of niet meenemen van het VVE reservefonds aandeel in box3, maar de wet is duidelijk: box3 en categorie overige bezittingen*.
*naar aanleiding van rechtspraak is nu voor 2023 bepaald dat het tot de categorie banktegoeden behoort, maar meen dat voor toekomstig box3 het nog niet helder is:
:strip_exif()/f/image/8eQ6qHYyjHyI2ALR1PTJIZNY.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://kennisgroepen.bel...-het-rechtsherstel-box-3/
Economisch (want juridisch is het de VVE) gezien is de ‘eigenaar’ van de woning ook gerechtigd tot het deel van het reservefonds. Dat is ook geen hele gekke gedachte om dat niet uit te zonderen, want een eigenaar van een ‘gewoon huis’ heeft ook geen vrijstelling voor een deel van het spaargeld dat bedoeld is (al dan niet bewust specifiek op een aparte spaarrekening) voor onderhoud aan het huis.
Wel is het vreemd om het onder de categorie overige bezittingen onder te brengen, zeker gezien de regelgeving mbt beleggen die voor VVEs, maar ook gewoon de praktijk waarbij het op de spaarrekening staat en hooguit wat op deposito’s. De oplossing voor de wetgever op dit punt lijkt dus ook voor de hand te liggen.
PS: @wibblemoo civieljuridisch (en fiscaal volgt die lijn in principe) is er nog geen sprake van een “schuld” zolang er nog geen verplichtingen zijn aangegaan. Op de balans (van de VVE) staat daarom ‘aan de rechterkant’ (passivazijde) de onderhoudsreserve en ‘aan de linkerkant’ de daarvoor op de spaarrekening gereserveerde bedragen. Overigens eens met jouw gedachte dat je dan huiseigenaren (die niet via VVE ‘eigenaar’ zijn) dan gelijk zou moeten behandelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 29-01-2024 20:55 ]
Als je gewone eigenaar dezelfde recht zou willen geven zou met een bouwdepot achtige bankrekening moeten werken, waar je als eigenaar vermogen kan storten dat vrijgesteld is en alleen door het aanleveren van facturen dit vermogen kan aanraken.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Als je het appartementsrecht verkoopt dan krijg je er weer de beschikking over. De koper neemt jouw positie over en betaalt jou voor het ‘totaalpakket’: het woongenot én het aandeel in het opgebouwde reservefonds in de VVE.squaddie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:45:
Het blijft in mijn opinie vreemd dat vermogen waar je geen beschikking over hebt en ook nooit zal krijgen wel moet blijven betalen.
Als je gewone eigenaar dezelfde recht zou willen geven zou met een bouwdepot achtige bankrekening moeten werken, waar je als eigenaar vermogen kan storten dat vrijgesteld is en alleen door het aanleveren van facturen dit vermogen kan aanraken.
Dat het tot die tijd vast staat en je er niet bij kan, dat is jammer, maar wel logisch gezien het gezamenlijk belang van alle ‘eigenaren’ samen via de VVE.
Ik zeg dit overigens als ‘eigenaar’ van een appartement via een complex van verschillende VVEs met behoorlijk ‘vet op de botten’.
Je zou ook de vraag kunnen stellen waarom ‘gewone’ huiseigenaren eigenlijk niet ook een verplichting hebben voor het opbouwen van reserveringen voor toekomstig onderhoud? Al is het maar ter bescherming van de financier van de woning, in veel gevallen de bank. Maar in praktijk is het enkel de verplichting tot een opstalverzekering die aan de hypothecaire lening is verbonden.
En dat dit dan geldt ongeacht of je de eigen woning direct, of als lid van een VVE, in eigendom hebt.
Kan eventueel gekoppeld worden aan een soort geblokkeerde rekening, a la banksparen zoals we tot een tijdje terug als populair product hadden.
Maar politiek krijg je hier weer niet heel makkelijk de handen voor op elkaar denk ik: een route om box3 druk te verlagen die alleen voor de huiseigenaren in NL openstaat en niet voor huurders.
Het is inderdaad niet eenvoudig, want vooral administratief wat meer werk. Maar je zou kunnen denken aan een verplicht aan de woning gekoppelde en geblokkeerde bankrekening, ter zekerheid van de financierende bank, die mee kan (of moet) worden overgedragen bij verkoop.stutrecht schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:21:
Daarnaast lijkt mij dat ook lastig in de praktijk. Bij een appartementsrecht is het simpel, vermogen in de vve gaat mee. Wat als je een spaarpot hebt in een vrijstelling voor een eigen woning en je besluit te verhuizen (dus het geld wordt niet gebruikt voor onderhoud). Wordt het met terugwerkende kracht dan alsnog belast? Voor de eigen administratie lijkt het mij ook lastig. Weer iets dat je bij moet houden. Ik heb regels het liefst zo simpel mogelijk met zo min mogelijk uitzonderingen.
Immers, net zoals je bij aankoop van een VVE appartementsrecht (zou moeten) kijken naar de opbouw en stand van de onderhoudsreserve en het MJOP, heb je ook bij een ‘gewone’ woning een bepaalde verwachting mbt onderhoud. Als dat nog niet is gedaan, maar er is wel geld voor gereserveerd, komt dat de totale waarde ten goede.
Maar eens, het is minder eenvoudig en je gaat als overheid de woningeigenaar nog meer sturen (lees: aan het handje nemen).
Maar hé, als straks na alle hoge inflatie blijkt dat ‘gewone’ woningeigenaren afzien van (noodzakelijk) onderhoud, daardoor minder wordt uitgegeven aan schilders, reparateurs, dakdekkers, etc. Misschien moet er dan weer iets bedacht worden en komt er zoiets uit de hoge hoed 😜
Je hebt er gewoon beschikking over, althans een stem voor jouw aandeel. Maar dat geldt ook voor veel andere minder liquide beleggingen. Je kan er gewoon over stemmen in de vve vergadering. Indien jullie besluiten dat een deel teruggestort wordt naar de eigenaren, dan gebeurt dat gewoon.squaddie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:45:
Het blijft in mijn opinie vreemd dat vermogen waar je geen beschikking over hebt en ook nooit zal krijgen wel moet blijven betalen.
------------------------------------------------------------------
Hoe om te gaan met de waarde van vastgoed in de belastingaangifte box 3? (Alvast een stukje huiswerk voor de nabije toekomst):
De leegwaarderatio is zo goed als afgeschaft. Dat zorgt vanaf 2023 voor een enorme extra belastingdruk bij verhuurde woningen (bij mij zorgt dit alleen al voor een verhoging van circa 40%).
Er bestaat blijkbaar een mogelijkheid om hier toch weer van af te wijken als je kan aantonen dat de waarde in het economisch verkeer meer dan 10% afwijkt van wat uit de leegwaarderatio komt:
https://www.nextens.nl/fi...n-box-3-op-taxatiewaarde/
De vragen die ik hieromtrent heb zijn als volgt:
1. hoe kan je op een praktische - niet kostbare methode- hier bewijs voor aanleveren?
2. wat is hierbij een realistisch bruto- of netto aanvangsrendement om te hanteren?
Toelichting op de vragen:
1. een officieel taxatierapport kost circa €650 per woning. Dat zou meteen het grootste gedeelte van het potentiele belastingvoordeel opeten zonder dat je weet hoe groot je kans van slagen is.
Zou het wellicht een mogelijkheid zijn om zelf een realistische indicatie op te stellen en aan te geven dat je op verzoek meer informatie levert?
2. In vastgoedmarktrapporten zijn actuele bruto aanvangsrendement (bar) cijfers te vinden (circa 4,75%). Die rapporten zijn echter vaak gebaseerd op cijfers uit de institutionele markt.
Ik schat in dat het bar voor de particuliere markt veel hoger is aangezien:
-de particuliere markt veelal last heeft van box 3
-de woningen waar particulieren in beleggen veelal niet interessant zijn voor institutionele beleggers.
Op de site beleggingspanden kom je veel bar tussen de 6 en 9 tegen (voor panden met een onbepaald huurcontract).
De taxatiemethodiek die het NWWI hanteer is overigens als volgt: waarde = nettohuur* netto aanvangsrendement (nar) - minus kosten koper.
https://site.nwwi.nl/down...AyMyB6b25kZXIgbGluay5wZGY
En de belastingdienst is de komende jaren druk doende om de kleine handelaren van marktplaats
te plukken waardoor er nog minder tijd is om een gedegen box 3 stelsel te introduceren, uit te voeren
en te controleren. Een uniform tarief hanteren lijkt mij nog steeds de beste oplossing.
https://www.taxlive.nl/nl...verzoek-aan-de-hoge-raad/
Mwa, die 0,92 lijkt wel redelijk correct:Trishul schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:54:
Dat forfaitaire rendement van 0,92% over 2023, zal daar geen nieuwe bezwaarprocedure over gestart worden? Immers, voor de meeste spaarders in NL lag de rente lager dan die 0,92% over een groot deel van 2023.
https://www.businessinsid...ndse-bank-verschil-rente/
Zo'n bezwaar zal er hoogstens tot leiden dat er iemand bij de BD wakker wordt en het gemiddelde van de eurozone gaat nemen
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2024 18:03 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als dat laatste (significant) lager is kan diegene bezwaar maken. De inspecteur zal dat standaard afwijzen, maar de belastingrechter in beroep mogelijk niet.
Er zijn inmiddels tal van uitspraken in die zin. Wat 'significant' is varieert nogal, soms al vanaf paar honderd euro.
[ Voor 8% gewijzigd door marcelbx op 09-02-2024 11:10 ]
https://www.hogeraad.nl/a...elijk-behaalde-rendement/
Interessant is vooral wat hij verstaat onder werkelijk rendement, daar kan nog wel wat discussie over komen:
“ Dit betekent volgens de AG onder meer (i) dat het werkelijk behaalde rendement wordt uitgedrukt in nominale termen (en dus niet wordt gecorrigeerd voor inflatie), (ii) dat de vergelijking tussen het werkelijk behaalde rendement en het forfaitair bepaalde voordeel moet worden gemaakt over alle vermogensbestanddelen gezamenlijk, (iii) dat die vergelijking per jaar wordt gemaakt, (iv) dat bij het bepalen van het werkelijk behaalde rendement in enig jaar geen rekening wordt gehouden met een negatief werkelijk behaald rendement in een ander jaar (geen verliesverrekening), (v) dat het werkelijk behaalde rendement ook ongerealiseerde waardemutaties omvat, (vi) dat ook rekening wordt gehouden met kosten die het rendement van het vermogen beïnvloeden, (vii) dat bij de bepaling van het werkelijk behaalde rendement geen rekening wordt gehouden met het heffingvrije vermogen.”
Als je rekent met een werkelijk behaalt rendement doe je dat natuurlijk ook.pdukers schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:42:
Ik vind (ii) wel erg raar / niet consistent als de belastingdienst zelf wel werkt met verschillende rendementen voor o.a. spaargeld en beleggingen.
De informatie die doorgeven moet worden door onder andere Marktplaats volgt uit een Europese Richtlijn/DAC7. Dat je belasting moet betalen en/of al ondernemer kan worden gezien als je meer dan hobbymatig handelt op een platform als Marktplaats is echt niets nieuws.Hendrik H. schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:27:
En de belastingdienst is de komende jaren druk doende om de kleine handelaren van marktplaats
te plukken
Dat deden ze niet in het recente verleden (4% op totaal), daarom is deze hele heisa gestartpdukers schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:42:
Ik vind (ii) wel erg raar / niet consistent als de belastingdienst zelf wel werkt met verschillende rendementen voor o.a. spaargeld en beleggingen.
PSN
En niks geleerd van de heisa aangezien het weer gaan doen. Zou me niks verbazen als een rechter dat ook weer van tafel veegt.YakuzA schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:15:
[...]
Dat deden ze niet in het recente verleden (4% op totaal), daarom is deze hele heisa gestart
Juist niet toch? Aangezien het doel werkelijk rendement is. Wat vervolgens rendement is en of je verliezen wel/niet kan verrekenen zie ik dan weer wel procedure over komenpdukers schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:52:
[...]
En niks geleerd van de heisa aangezien het weer gaan doen. Zou me niks verbazen als een rechter dat ook weer van tafel veegt.
[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 13-02-2024 11:29 ]
[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 13-02-2024 13:28 ]
Als het doel belasten van werkelijk rendement is, moet je eerst weten wat werkelijk rendement is, voordat je dat kan belasten. Fictief rendement blijft fictief rendement ook al kan het werkelijke rendement misschien wat beter worden benaderd door, zoals de update van de regelgeving doet, vermogen in bepaalde rendementscategorieen te classificeren.stutrecht schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:47:
...
Juist niet toch? Aangezien het doel werkelijk rendement is. Wat vervolgens rendement is en of je verliezen wel/niet kan verrekenen zie ik dan weer wel procedure over komen
Van Rij had gehoopt dat een nieuw kabinet er in mei 2024 werk van zou maken maar dat lijkt mij geen haalbare kaart. 2028 dan maar of 2029 of nog later...
4 apri is er weer een commissie vergadering over box 3. Als er kamerbreed instemming met het concept wetsvoorstel is, kan van Rij toch zelf aan de slag gaan. Dan weet men ook de financiële impact van de Hoge Raad uitsprakenHendrik H. schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:36:
Invoering van de nieuwe box3 in 2027 lijkt door de lange kabinetsformatie ook al geen mogelijkheid.
Van Rij had gehoopt dat een nieuw kabinet er in mei 2024 werk van zou maken maar dat lijkt mij geen haalbare kaart. 2028 dan maar of 2029 of nog later...
https://www.taxlive.nl/nl...uw-kabinet-op-tijd-start/
Waar je schrijft 'kan', bedoel je dan in feite 'moet'? Want dat zou mij wel logisch lijken, bij Kamerbrede instemming.Fredericm schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:14:
[...]
4 apri is er weer een commissie vergadering over box 3. Als er kamerbreed instemming met het concept wetsvoorstel is, kan van Rij toch zelf aan de slag gaan. Dan weet men ook de financiële impact van de Hoge Raad uitspraken
Ongeacht de kans daarop wordt 4 april dan wel heel belangrijk.
(Of andersom, in reactie op dat oude artikel dat Hendrik H. aanhaalt (uit sept. '23!): wat is daar nou de crux? Die is mij niet duidelijk, althans anders dan dat hij toen dacht dat 'gewoon een nieuw Kabinet' erover zou gaan, want op dat moment controversieel & naar redelijke verwachting zelf geen tijd meer voor behandeling.)
[ Voor 26% gewijzigd door marcelbx op 15-02-2024 13:43 ]
Komt erop neer dat na 5 jaar ik het volledige bedrag terug heb en +- 1000–> 1200 is geworden.
Als ik spaargeld vastzet tegen 4 procent wordt 1000 na 5 jaar ook 1200.
Alleen de rente op obligatielening wordt toch hoger belast dan een spaardepositie dus zo voordelig is dit project toch niet?
Is wel zo dat ik die lening om het halfjaar aflos dus het vermogen veel eerder terugvloeit, bij een depositie kan ik het na 5 jaar pas weer investeren.
Aan de andere kant depositie sparen is nu voor 5 jaar voor 3,3%. Terwijl dit 7,5% procent is min 30 procent belasting is 5,25. Dus ondanks de belasting een betere investering dan bij een bank?
sparen 0.37% (=1.03%*36%)
beleggen 2.17% (=6.04%*36%)
Anders gezegd: als het rendement op je belegging 1.8% hoger is dan op sparen is het beter om te beleggen.
*MAAR: zeer binnenkort komt de Hoge Raad met een uitspraak of de nieuwe box 3 regels rechtmatig zijn, en waarschijnlijk gaat dit systeem weg.
super dank! En als dat systeem weggaat is het gunstig voor de belegger?mijosa2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:08:
@Joel22 Alles wat niet sparen bij een bank is wordt in het hoge VRB tarief belast, dus ook deze obligatie. Om het rendement na belasting te berekenen haal je van het rendement af bij:
Anders gezegd: als het rendement op je belegging 1.8% hoger is dan op sparen is het beter om te beleggen.
*MAAR: zeer binnenkort komt de Hoge Raad met een uitspraak of de nieuwe box 3 regels rechtmatig zijn, en waarschijnlijk gaat dit systeem weg.
Helaas niet. Vooral de ‘kleine’ beleggers profiteren van het huidige stelsel. Over de eerste €57.000 vermogen wordt nu helemaal niets belast en daarboven wordt al jarenlange dus met een fictief rendement gerekend. De gemiddelde doorsnee belegger heeft de afgelopen jaren veel meer rendement gehad en effectief dus veeeeel minder belasting betaald.Joel22 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:20:
[...]
super dank! En als dat systeem weggaat is het gunstig voor de belegger?
Het idee is dat we straks naar het belasten van werkelijk rendement gaan. Dat is een groot nadeel als je uitgaat van het langjarig gemiddelde rendement. Het voordeel is wel dat het eerlijker is: haal je minder rendement, dan wordt je belasting ook minder.
Daarnaast is het dan de vraag wat de belastingpercentages gaan doen. Op dit moment is er én een laag fictief rendement én het belastingpercentage dat je daarover betaalt is - in vergelijking met inkomen op arbeid - laag: 36%.
Dat wordt mogelijk dus werkelijk rendement en het is nog maar zeer de vraag of de politiek dan vasthoudt aan 36% of dat ze dat bijv. in lijn brengen met de belasting op arbeid (waarvan het hoge tarief 49,5% is en effectief nog hoger als heffingskortingen en dergelijke worden meegenomen).
Daar staan echter ook heel veel aftrekposten tegenover, en die bestaan niet voor de vermogensbelasting. Belastingvrij pensioensparen bijvoorbeeld zit er niet in zonder arbeidsinkomen.Uniciteit schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:54:
[...]
Dat wordt mogelijk dus werkelijk rendement en het is nog maar zeer de vraag of de politiek dan vasthoudt aan 36% of dat ze dat bijv. in lijn brengen met de belasting op arbeid (waarvan het hoge tarief 49,5% is en effectief nog hoger als heffingskortingen en dergelijke worden meegenomen).
Dat klopt, maar de vermogensrendementsheffing kent dan weer een heffingsvrij bedrag.RemcoDelft schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:03:
[...]
Daar staan echter ook heel veel aftrekposten tegenover, en die bestaan niet voor de vermogensbelasting.
Uiteindelijk is het aan de politiek om er over te beslissen en het is nog onbekend wat het gaat worden. Echter zijn er zat partijen van links tot rechts die vinden dat inkomen op arbeid minder zwaar belast moet worden dan inkomen uit vermogen. Het zou geen rare uitkomst zijn als de belastingpercentages dadelijk dus hoger komen te liggen dan bij de inkomstenbelasting.
Is dat zo? Wat is dan volgens jou de gemiddelde doorsnee belegger? Hoeveel risico is die bereid te lopen?Uniciteit schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:54:
De gemiddelde doorsnee belegger heeft de afgelopen jaren veel meer rendement gehad en effectief dus veeeeel minder belasting betaald.
Als ik het ABN Amro Profielfonds 4 neem dan is dat gestegen van 100.40 naar 120.9 in 5 jaar. Dat is dan ongeveer 20% in 5 jaar dus zo’n 4% per jaar (excl. beheerskosten), maar dan moet je dat bedrag wel aan het begin van die 5 jaar belegd hebben. Beleg je periodiek, dan is je gemiddeld rendement een stuk lager over die 5 jaar.
En ja, als je meer risico neemt ( hoger percentage aandelen), dan heb je waarschijnlijk een hoger rendement gehaald, maar lang niet iedereen wil zo veel risico nemen. Dat wil ik best doen met een deel van mijn vermogen, maar niet met het hele vermogen.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Volgens mij hoeft dat niet altijd te zijn (ik ken niet het verloop van de koers van dit fonds).PatrickC schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:10:
...
Als ik het ABN Amro Profielfonds 4 neem dan is dat gestegen van 100.40 naar 120.9 in 5 jaar. Dat is dan ongeveer 20% in 5 jaar dus zo’n 4% per jaar, maardan moet je dat bedrag wel aan het begin van die 5 jaar belegd hebben. Beleg je periodiek, dan is je gemiddeld rendement een stuk lager over die 5 jaar.
...
Maar stel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/2bQzxtNlDOv7beXIqStpy7R7.png?f=user_large)
Waarbij op de blauwe as de koers van een aandeel staat
Op de zwarte as de tijd
De rode curve een koers is die alleen maar stijgt en de groene curve is van de koers die eerst daalt en later weer stijgt. Beide hebben dezelfde begin en eind koers.
Dan lijkt het mij dat je bij de groene curve meer rendement hebt bij periodiek inkopen dan bij eenmalig inkopen. Bij de rode curve heb je gelijk.
Het hoeft echter allemaal niet zo'n probleem te zijn.Uniciteit schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:54:
[...]
Helaas niet. Vooral de ‘kleine’ beleggers profiteren van het huidige stelsel. Over de eerste €57.000 vermogen wordt nu helemaal niets belast en daarboven wordt al jarenlange dus met een fictief rendement gerekend. De gemiddelde doorsnee belegger heeft de afgelopen jaren veel meer rendement gehad en effectief dus veeeeel minder belasting betaald.
Het idee is dat we straks naar het belasten van werkelijk rendement gaan. Dat is een groot nadeel als je uitgaat van het langjarig gemiddelde rendement. Het voordeel is wel dat het eerlijker is: haal je minder rendement, dan wordt je belasting ook minder.
Daarnaast is het dan de vraag wat de belastingpercentages gaan doen. Op dit moment is er én een laag fictief rendement én het belastingpercentage dat je daarover betaalt is - in vergelijking met inkomen op arbeid - laag: 36%.
Zolang je ook maar verliezen op rendement in de toekomst mag verrekenen met afgedragen VRH in het verleden, welke dan hopelijk onbeperkt is zoals bij buitenlandse bronbelasting al zo is.
Een heleboel bezwaren tegen het huidige systeem die hier zijn besproken kunnen dan de prullenbak in, maar of het écht voordeliger gaat zijn is inderdaad maar de vraag.
Wellicht kan het tarief dan juist wel omlaag, tenminste met een aanhoudende hoge inflatie en marktrente zou dit kunnen opzich.
Echter is het politieke-sentiment nu vooral tegen die foute vermogende, dus een tarief rond de 50% is zeker ook niet ondenkbaar, uiteindelijk.
Klopt, maar waar gaat de Belastingdienst van uit? De frequentie en zelfs specifieke datum waarop je belegt kan van grote invloed zijn op je rendement. En wat is dan de beste methode? 'Lump sum' of DCA? De meningen hierover zijn nogal verdeeld. Ik heb destijds op de piek in januari 2018 gekocht en deze gewoon laten staan. 2018 was een flink verliesjaar en ook in 2022 verdampte de hele tot dan toe behaalde winst. Hetzelfde gebeurde met de Robeco One fondsen, waar de Defensieve variant eind 2022 zelf een negatief rendement had over 4 jaar, want de obligaties deden het heel slecht en bij de defensieve variant is het aandeel obligaties een stuk groter.W1ck1e schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:12:
[...]
Volgens mij hoeft dat niet altijd te zijn (ik ken niet het verloop van de koers van dit fonds).
Maar stel:
[Afbeelding]
Waarbij op de blauwe as de koers van een aandeel staat
Op de zwarte as de tijd
De rode curve een koers is die alleen maar stijgt en de groene curve is van de koers die eerst daalt en later weer stijgt. Beide hebben dezelfde begin en eind koers.
Dan lijkt het mij dat je bij de groene curve meer rendement hebt bij periodiek inkopen dan bij eenmalig inkopen. Bij de rode curve heb je gelijk.
De risicobereidheid verschilt natuurlijk per persoon. Ik wil prima van jouw situatie (ABN Amro Profielfonds 4) uitgaan:PatrickC schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:10:
[...]
Is dat zo? Wat is dan volgens jou de gemiddelde doorsnee belegger? Hoeveel risico is die bereid te lopen?
Ik heb de berekeningen voor je gedaan!Als ik het ABN Amro Profielfonds 4 neem dan is dat gestegen van 100.40 naar 120.9 in 5 jaar. Dat is dan ongeveer 20% in 5 jaar dus zo’n 4% per jaar (excl. beheerskosten), maar dan moet je dat bedrag wel aan het begin van die 5 jaar belegd hebben. Beleg je periodiek, dan is je gemiddeld rendement een stuk lager over die 5 jaar.
En ja, als je meer risico neemt ( hoger percentage aandelen), dan heb je waarschijnlijk een hoger rendement gehaald, maar lang niet iedereen wil zo veel risico nemen. Dat wil ik best doen met een deel van mijn vermogen, maar niet met het hele vermogen.
Ik heb op de site van ABN Amro gekeken naar alle jaarrendementen van dit fonds. Dat is sinds 2015. Ik ga tot die tijd terug. Het betreft een fonds met 55% aandelen, 35% obligaties en 10% cash. Ik kijk tot en met 31 december 2023. Dat zijn dus 9 kalenderjaren.
Ik ga uit van €100.000 vermogen als startkapitaal én de meeste 'heftige' belastingsituatie: geen fiscaal partner, waardoor de heffingsvrije grens sterk verlaagd wordt, en - voor de jaren dat de Belastingdienst onderscheid maakt - ook de hoogste fictieve rendementen die ze hebben kunnen rekenen.
Belangrijk! Over die €100.000 en de exacte verdeling ervan kun je discussiëren. Meer spaartegoeden en minder 'profielfonds 4' zou het rendement drukken. Daar staat tegenover dat profielfonds 4 al deels in liquiditeiten is, ik van het heftigste belastingregime uitga en als er bijv. sprake zou zijn van een fiscaal partner er alsnog veel minder belasting zou worden betaald.
Verder goed om te benoemen: dit profielfonds beleefde in 2022 het slechtste jaar sinds de start. Uitzonderlijk slecht zelfs. Dit heb ik gewoon meegenomen in de berekeningen. Positieve effecten, zoals tussentijds extra inleggen wat vaak wel gebeurt, heb ik niet meegenomen.
Tot slot goed om te benoemen: de te betalen belasting heb ik direct van het kapitaal afgehaald. Dit heeft direct een negatief effect op het rendement. Ook heb ik de tool van "berekenhet.nl" gebruikt om terug tot en met 2015 snel het rendement te berekenen.
Al met al is dus vooraf te zeggen: deze hypothetische situatie betreft een hypothetisch persoon die het dus bovengemiddeld slecht treft met betrekking tot te betalen belasting.
Een aantal harde feiten over de belasting over het werkelijk gerealiseerde rendement:
- Er zijn twee verliesjaren: 2018 en 2022. In deze jaren is er respectievelijk €669 en €895 belasting betaald
- In alle andere jaren is er een positief rendement geweest
- Het hoogste effectieve belastingpercentage in deze jaren was in coronajaar 2020: toen is er over het daadwerkelijk gerealiseerde rendement effectief 26,33% belasting betaald
- Het laagste effectieve belastingpercentage was in 2019: toen is er over het daadwerkelijk gerealiseerde rendement effectief 2,87% belasting betaald
- De totale groei van het vermogen - exclusief te betalen belasting - in deze periode was ruim €44.000
- In dit bedrag is al een verlies van ruim €28.000 verrekend die is opgelopen tijdens de slechte jaren
- De totaal betaalde belasting in deze periode is €7530
- Er is een extra negatief effect van gemiste vermogensgroei door het jaarlijks betalen van belasting die ik jaarlijks heb afgetrokken van het vermogen: dit drukt het rendement nog meer
- Het daadwerkelijke, effectieve belastingpercentage over het daadwerkelijk gerealiseerde rendement - inclusief verliezen van de jaren 2018 en 2022 - was 17,10%
Hypothetisch extra weinig beleggingen en obligaties en véél meer spaartegoeden
Stel de mix tussen beleggingen en spaargeld was nog groter. Laten we dan uitgaan van een nog lager jaarlijks rendement: 2%. Veel lager dus dan puur beleggingen en zelfs lager dan de huidige spaarrente. Verder wederom totaal startvermogen van €100.000.
Dan nog is het effectieve belastingpercentage over het daadwerkelijke gerealiseerde rendement in die 9 jaar 30,30%.
Bij dat percentage ga ik er wederom vanuit dat de Belastingdienst desondanks bij het hele vermogen - dus ook de spaartegoeden - uitgaat van het hoge fictieve rendement voor beleggingen. Dit is dus echt worst-case en wat dat betreft niet eens realistisch omdat de Belastingdienst tegenwoordig voor banktegoeden wél dat onderscheid maakt.
Ik snap dat sommigen in dit topic initieel denken dat het huidige stelsel niet zo zaligmakend is. Dat is het soms ook niet: bijvoorbeeld in een jaar dat de beurzen hard dalen of als je alléén spaargeld hebt en de rentes (bijna) negatief zijn.
Daar staat tegenover dat uit de cijfers blijkt dat zelfs in een 'matig offensief' fonds van ABN Amro - waar dus van alles in zit (beleggingen, obligaties, cash) - het effectieve belastingpercentage maar 17,10% is geweest.
Als we uitgaan van een hogere mix aan spaargeld en minder beleggingen (het '2% rendement'-scenario), dan nog is er in de afgelopen 9 jaar sprake geweest van een effectief belastingpercentage van 30,30%. Nogmaals: worst-case percentage waarbij de Belastingdienst zelfs het hele vermogen als beleggingen ziet. In werkelijkheid is dit percentage dus nog lager.
Om dat in perspectief te plaatsen: dat is (in het eerste scenario) ruim €69 per maand extra belasting dan wel (in het tweede 2%-scenario) ruim €53 per maand extra belasting.
Ik denk dat er zat mensen in Nederland zijn die in de basis al vinden dat iemand met meer dan een ton vermogen gerust een aantal tientjes extra belasting per maand mag betalen - nog los van de discussie over belastingheffing over inkomen uit vermogen.
Met zulke lage effectieve belastingpercentages mag de '(middel)grote' spaarder en belegger echt wel in zijn/haar handjes knijpen. En ik vermoed niet dat we nog met zulke percentages te maken krijgen als we over gaan op werkelijk rendement belasten
[ Voor 0% gewijzigd door Uniciteit op 18-02-2024 10:44 . Reden: 2015/16 zat een fout in, hersteld in deze edit ]
Het probleem in mijn geval was dat ik ingestapt ben op de top van januari 2018, waardoor ik, één, niet geprofiteerd heb van de jaren vóór 2018 en twee, 2018 ook nog eens extra negatief was voor mij hierdoor. Daarlangs deden Robeco One Defensief en Robeco One Neutraal het niet veel beter, Defensief zelfs nog een heel stuk slechter. Robeco Offensief deed het weer wat beter dan het ABN Amro fonds,
De Belastingdienst gaat ook uit van een langere termijn, jaren die ik niet heb belegd. En die jaren was ook nog eens zo’n 75% van mijn vermogen in spaargeld (ik was net gestart met beleggen en dan doe je dat behoedzaam), waar flink teveel belasting over is betaald (helaas geen bezwaar aangetekend destijds).
Cijfers liegen niet en ik zou je hier de echte waarde van eind 2023 kunnen vertellen en dan moeten daar de jaarlijkse beheerkosten eigenlijk nog vanaf (0,25% per jaar dacht ik bij de ABN en bij Robeco nog wat hoger). Als ik bereken hoeveel rendement ik werkelijk heb behaald tussen 2018-2023 en het rendement wat de BD vindt dat ik zou moeten hebben gehaald, dan kom ik daar niet aan. In 2023 had ik wel een erg goed jaar, mede ook dat ik met een hoger risico had belegd in een aantal ETF’s en NT World.
Dit is echt een gigantisch tendentieus verhaal.Uniciteit schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:36:
Met zulke lage effectieve belastingpercentages mag de '(middel)grote' spaarder en belegger echt wel in zijn/haar handjes knijpen. En ik vermoed niet dat we nog met zulke percentages te maken krijgen als we over gaan op werkelijk rendement belasten
Op een vermogen van 100k heeft de vrijstelling natuurlijk een enorme impact. Ga je wat hoger zitten dan zien de cijfers er heel anders uit.
Daarnaast neem je de verliezen in het geheel niet mee in de belastingdruk. Je hebt het over een lage belastingdruk in 2019, maar vergeet even dat je verlies uit 2018 aan het goedmaken bent.
[ Voor 14% gewijzigd door DIJK op 18-02-2024 01:34 ]
- ABN Amro Profielfonds 4 : 16,68%
- Robeco One Defensief: 7,64%
- Robeco One Neutraal: 21,79%
- Robeco One Offensief: 39,02%
De verhouding waarin deze 4 gekocht destijds: 40%, 20%, 20%, 20%
De verliezen uit 2018 én 2022 zijn wel meegenomen. Dit benoem ik zelfs specifiek (de €28.000). In de genoemde 12,70% zitten dus ook die verliezen - als ik dat niet had gedaan dan zou het effectieve belastingpercentage nog lager uitkomen.DIJK schreef op zondag 18 februari 2024 @ 01:28:
[...]
Dit is echt een gigantisch tendentieus verhaal.
Op een vermogen van 100k heeft de vrijstelling natuurlijk een enorme impact. Ga je wat hoger zitten dan zien de cijfers er heel anders uit.
Daarnaast neem je de verliezen in het geheel niet mee in de belastingdruk. Je hebt het over een lage belastingdruk in 2019, maar vergeet even dat je verlies uit 2018 aan het goedmaken bent.
Ik heb de berekeningen nagelopen en ik zie wél dat 2015/16 niet goed zijn meegenomen bij de effectieve belastingdruk. Excuses!
Jij noemt mijn post “een gigantisch tendentieus verhaal”. Ik vind dat een vrij goedkope manier en poging om mijn post onderuit te halen, terwijl ik als enige wel met harde cijfers kom.Ga je wat hoger zitten dan zien de cijfers er heel anders uit.
Desalniettemin wil ik ook wel ‘wat hoger’ gaan zitten en opnieuw met cijfers komen.
Als ik uitga van €150.000 als startkapitaal, dan komen we na 9 jaar uit op 22,69% belasting over het effectief behaalde rendement. Daarin zit ook een verlies van ruim €41.500 verwerkt uit de jaren 2018 en 2022.
Zelfde verhaal als we van een nog hoger bedrag uitgaan, zoals €200.000: dan is het effectieve belastingpercentage - ondanks een tussentijds verlies van meer dan een halve ton - 25,43%.
Ook met zulke percentages mag het overgrote deel van de Nederlanders in hun hand knijpen.
Ook als we nog hoger zitten mag er niet echt geklaagd worden: €500.000? Effectief 30,40%.
Er spelen natuurlijk altijd heel veel variabelen mee. Personen die in maart/april 2020 (corona) zijn begonnen hebben precies omgekeerd het effect van wat jij had. (Namelijk in een dal kopen ipv op een top). Als het gaat om ‘eerlijkheid’ dan is dat een argument tegen het huidige stelsel, omdat ieder individu eigenlijk een verschillend effectief belastingpercentage heeft.PatrickC schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:12:
@Uniciteit Dank voor deze zeer uitgebreide reactie.
Het probleem in mijn geval was dat ik ingestapt ben op de top van januari 2018, waardoor ik, één, niet geprofiteerd heb van de jaren vóór 2018 en twee, 2018 ook nog eens extra negatief was voor mij hierdoor. Daarlangs deden Robeco One Defensief en Robeco One Neutraal het niet veel beter, Defensief zelfs nog een heel stuk slechter. Robeco Offensief deed het weer wat beter dan het ABN Amro fonds,
De Belastingdienst gaat ook uit van een langere termijn, jaren die ik niet heb belegd. En die jaren was ook nog eens zo’n 75% van mijn vermogen in spaargeld (ik was net gestart met beleggen en dan doe je dat behoedzaam), waar flink teveel belasting over is betaald (helaas geen bezwaar aangetekend destijds).
Cijfers liegen niet en ik zou je hier de echte waarde van eind 2023 kunnen vertellen en dan moeten daar de jaarlijkse beheerkosten eigenlijk nog vanaf (0,25% per jaar dacht ik bij de ABN en bij Robeco nog wat hoger). Als ik bereken hoeveel rendement ik werkelijk heb behaald tussen 2018-2023 en het rendement wat de BD vindt dat ik zou moeten hebben gehaald, dan kom ik daar niet aan. In 2023 had ik wel een erg goed jaar, mede ook dat ik met een hoger risico had belegd in een aantal ETF’s en NT World.
Echter, zoals je aangeeft, er zitten ook erg goede jaren tussen. Als je dan heel die periode op 1 berg gooit, dan zal je waarschijnlijk alsnog uitkomen op lagere belastingpercentages dan wat we zien bij inkomen uit arbeid.
Niet voor niets moeten pensioenfondsen met veel lagere percentages rekenen.
Ik ben wel benieuwd, als je dat wilt/kunt delen, hoeveel was dan het "inkomen" uit de 500K gemiddeld per jaar?Uniciteit schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:50:
[...]
Ook als we nog hoger zitten mag er niet echt geklaagd worden: €500.000? Effectief 30,40%.
En als dit het enige inkomen in box 1 was geweest, hoeveel was dan de belastingdruk geweest?
Omdat al je berekeningen uitgaan van een bedrag vlak bij de vrijstelling van de vermogensrendementheffing. Als je (relatief) weinig vermogen hebt betaal je inderdaad ook niet veel belasting. Als je 2 ton hebt en daar 5% rendement mee maakt is dat minder inkomen dan het minimumloon, en dan hou ik de inflatie voor het gemak nog maar uit het plaatje... Als je een vergelijkbaar inkomen in box 1 zou hebben dan zou je belastingdruk rond de nul zijn (of zelfs negatief, want dan kom je ineens in aanmerking voor zorgtoeslag/huurtoeslag etc etc, die je niet krijgt als je 2 ton hebt en verder geen inkomen).Uniciteit schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:50:
[...]
De verliezen uit 2018 én 2022 zijn wel meegenomen. Dit benoem ik zelfs specifiek (de €28.000). In de genoemde 12,70% zitten dus ook die verliezen - als ik dat niet had gedaan dan zou het effectieve belastingpercentage nog lager uitkomen.
Ik heb de berekeningen nagelopen en ik zie wél dat 2015/16 niet goed zijn meegenomen bij de effectieve belastingdruk. Excuses!Ik heb de post daarin nu gecorrigeerd en die 12,70% had 17,10% moeten zijn, maar het beeld wat ik schep blijft gewoon nog steeds sterk overeind.
[...]
Jij noemt mijn post “een gigantisch tendentieus verhaal”. Ik vind dat een vrij goedkope manier en poging om mijn post onderuit te halen, terwijl ik als enige wel met harde cijfers kom.
Desalniettemin wil ik ook wel ‘wat hoger’ gaan zitten en opnieuw met cijfers komen.
Als ik uitga van €150.000 als startkapitaal, dan komen we na 9 jaar uit op 22,69% belasting over het effectief behaalde rendement. Daarin zit ook een verlies van ruim €41.500 verwerkt uit de jaren 2018 en 2022.
Zelfde verhaal als we van een nog hoger bedrag uitgaan, zoals €200.000: dan is het effectieve belastingpercentage - ondanks een tussentijds verlies van meer dan een halve ton - 25,43%.
Ook met zulke percentages mag het overgrote deel van de Nederlanders in hun hand knijpen.
Persoonlijk vind ik €500.000 aan beleggingen niet meer "vlak bij de vrijstelling van de vermogensrendementsheffing" (die €57.000 is).Hielko schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:18:
[...]
Omdat al je berekeningen uitgaan van een bedrag vlak bij de vrijstelling van de vermogensrendementheffing. Als je (relatief) weinig vermogen hebt betaal je inderdaad ook niet veel belasting. Als je 2 ton hebt en daar 5% rendement mee maakt is dat minder inkomen dan het minimumloon, en dan hou ik de inflatie voor het gemak nog maar uit het plaatje... Als je een vergelijkbaar inkomen in box 1 zou hebben dan zou je belastingdruk rond de nul zijn (of zelfs negatief, want dan kom je ineens in aanmerking voor zorgtoeslag/huurtoeslag etc etc, die je niet krijgt als je 2 ton hebt en verder geen inkomen).
Je hebt verder gelijk dat als je 5% rendement maakt op 2 ton (oftewel €10.000), dat je over die €10.000 meer belasting betaalt dan dat iemand doet die meer verdient met het minimumloon.
Dan kom je echter op politieke standpunten aan. Ik vermoed dat er weinig partijen zijn die bij de nieuwe vermogensrendementsheffing gaan zeggen: "Hoh, wacht even! Iemand die 2 ton belegt houdt van zijn rendement minder over dan iemand die fulltime werkt voor het minimumloon. Dit is een onrecht wat we niet kunnen laten gebeuren..."
Iemand die meer dan 2 ton kan beleggen zit overigens qua vermogen (excl. eigen woning) in de top 10% vermogens van Nederland.
Ik heb al laten zien dat zelfs met €500.000 aan beleggingen de belastingdruk nog steeds lager is dan het huidige officiële percentage van 36% - zelfs dan is de huidige heffing over een langdurige, meerjarige periode gunstig gebleken. Overigens ga ik er ook vanuit dat je vanaf dat bedrag langzaamaan ook wel slim genoeg bent om manieren te vinden om überhaupt onder het hele box 3 gedoe uit te komen.
En daar is dus ook onevenredig veel van geprofiteerd - en nog steeds!RemcoDelft schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:11:
Het probleem met de huidige vermogensbelasting is dat het gebaseerd is op de afgelopen 15 jaar, waar onevenredig veel goede jaren tussen zaten.
Jij geeft aan dat het 'voor niets belasting betaalt' is. Maar aan de andere kant: het rendement is toch daadwerkelijk gemaakt? We heffen in Nederland belasting per jaar en zeggen niet: "We gaan 15 jaar geen belasting heffen, want jaar 16 kan wel eens tegenvallen!" Als ik vandaag werkloos wordt, zeg ik toch ook niet dat ik jarenlang voor niets belasting heb betaald?Het huidige centrale bank beleid is volledig gericht op het voorkomen van klappen van welke bubbel dan ook, en dat zal ooit misgaan.[/quAls je dan een -80% crash hebt heb je jarenlang voor niks belasting betaald.
Niet voor niets moeten pensioenfondsen met veel lagere percentages rekenen.
Ik mis een beetje het punt wat je probeert te maken hier. Een heffing op basis van werkelijk rendement had de situatie die jij beschrijft nog veel heftiger gemaakt. Het klinkt alsof je pleit voor helemaal géén vermogensrendementsheffing. Klopt dat?
Het is geen probleem om het toe te lichten hoor!rube schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:46:
[...]
Ik ben wel benieuwd, als je dat wilt/kunt delen, hoeveel was dan het "inkomen" uit de 500K gemiddeld per jaar?
En als dit het enige inkomen in box 1 was geweest, hoeveel was dan de belastingdruk geweest?
Vooraf, nogmaals voor de duidelijkheid: het gaat om het rendement sinds 1 januari 2015 tot en met 31 december 2023 conform ABN Amro Profielfonds 4 (55% aandelen, 35% obligaties en 10% cash).
Jaar | Rendement |
2015 | € 45.750,00 |
2016 | € 30.728,50 |
2017 | € 33.536,38 |
2018 | - € 41.138,12 |
2019 | € 90.323,64 |
2020 | € 12.982,32 |
2021 | € 82.313,89 |
2022 | - € 95.406,67 |
2023 | € 58.091,71 |
Totaal rendement | € 217.181,66 |
Totaal betaalde VRH | € 66.022,00 |
% belasting totaal | 30,40% |
Als je zelf de berekeningen wilt doen: ik heb de percentages aangehouden zoals die op site van ABN Amro staan vermeld voor dit fonds. Het startkapitaal is €500.000. Verder ga ik er vanuit dat de belasting met het vermogen wordt betaald en dat er dus geen enkele vorm van inkomen is in box 1 waarmee de belasting kan worden betaald. Daarom heb ik iedere 1e dag van het jaar de te betalen belasting afgetrokken van het voorgaande jaar. (Bijv: op 1 jan 2016 het bedrag aan belasting datover het jaar 2015 moet worden betaald van het vermogen afgehaald). Ik ben er vanuit gegaan dat er verder niets is opgenomen. Ook ben ik er vanuit gegaan dat er in de tussentijd niets meer is ingelegd.
Verschil is wel dat als je werkloos wordt je niet potentieel je loon van de afgelopen 15 jaar moet terugbetalen. Terwijl je beleggingen in theorie natuurlijk allemaal naar de nul kunnen gaan.Jij geeft aan dat het 'voor niets belasting betaalt' is. Maar aan de andere kant: het rendement is toch daadwerkelijk gemaakt? We heffen in Nederland belasting per jaar en zeggen niet: "We gaan 15 jaar geen belasting heffen, want jaar 16 kan wel eens tegenvallen!" Als ik vandaag werkloos wordt, zeg ik toch ook niet dat ik jarenlang voor niets belasting heb betaald?
En daaraan gerelateerd, bij belasting op inkomsten betaal je ook geen belasting op toekomstige jaren, terwijl je dat bij vermogen wel doet. Als een bedrijf verwacht meer winst te maken de komende 10 jaren gaat de aandelen prijs NU omhoog en betaal je dan dat jaar belasting over die toekomstige inkomsten. Als je een loonsverhoging krijgt dan krijg je natuurlijk niet al dat jaar een aanslag over je extra inkomsten die je dan ook de komende jaren mag verwachten.
Daarom heb ik er vanuit een fundamenteel perspectief ook moeite mee dat mensen zo graag de belastingpercentages willen vergelijken van twee eenheden die gewoon niet hetzelfde zijn. En die je onmogelijk plat kan slaan tot 1 vergelijkbaar getal.
Je hebt op verschillende vlakken helemaal gelijk! Echter is er van terugbetalen geen sprake: jij neemt een risico met iets wat je al hebt. Dit heb je 15 jaar gedaan en heeft flinke winst opgeleverd. Je doet dit in jaar 16 weer en nu zit het tegen. In jaar 17, 18, 19 en 20 maak je dat misschien weer dubbel goed. Het doet er weinig toe of je dat doet met inkomen uit arbeid of inkomen uit vermogen.Hielko schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:00:
[...]
Verschil is wel dat als je werkloos wordt je niet potentieel je loon van de afgelopen 15 jaar moet terugbetalen. Terwijl je beleggingen in theorie natuurlijk allemaal naar de nul kunnen gaan.
En daaraan gerelateerd, bij belasting op inkomsten betaal je ook geen belasting op toekomstige jaren, terwijl je dat bij vermogen wel doet. Als een bedrijf verwacht meer winst te maken de komende 10 jaren gaat de aandelen prijs NU omhoog en betaal je dan dat jaar belasting over die toekomstige inkomsten. Als je een loonsverhoging krijgt dan krijg je natuurlijk niet al dat jaar een aanslag over je extra inkomsten die je dan ook de komende jaren mag verwachten.
Daarom heb ik er vanuit een fundamenteel perspectief ook moeite mee dat mensen zo graag de belastingpercentages willen vergelijken van twee eenheden die gewoon niet hetzelfde zijn. En die je onmogelijk plat kan slaan tot 1 vergelijkbaar getal.
Overigens zou je kunnen stellen dat de wetgever dat risico wel erkent. Het hoogste belastingpercentage ligt beduidend lager dan dat bij inkomen uit arbeid. Ook ligt de heffingsvrije grens substantieel hoger dan de verschillende heffingskortingen waarmee je te maken krijgt bij inkomen uit arbeid.
Tot slot geef je aan dat je als het ware op toekomstige rendementen belasting moet betalen. Dat klopt, want de peildatum is helemaal aan het begin van het jaar op 1 januari en dan wordt in huidige vastgesteld wat jij de rest aan het jaar aan rendement zou moeten hebben. We kunnen er ook 31 december van maken. Dan is dat probleem als het ware opgelost. In de praktijk scheelt - los van het jaar van invoeren - niet 1 jaar maar 1 dag.
Nee, wat ik bedoel is dat de waardestijging van aandelen wordt veroorzaakt worden door veranderende winstverwachtingen in de toekomst. ASML zou bij wijze van spreken morgen 2x zoveel waard kunnen worden als verwacht wordt dat ze vanaf 2030 enorme winsten gaan maken. Maar jij betaalt die belasting dan al vandaag, omdat belegd vermogen vooral een som is van toekomstige verwachtingen.Uniciteit schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:11:
[...]
Je hebt op verschillende vlakken helemaal gelijk! Echter is er van terugbetalen geen sprake: jij neemt een risico met iets wat je al hebt. Dit heb je 15 jaar gedaan en heeft flinke winst opgeleverd. Je doet dit in jaar 16 weer en nu zit het tegen. In jaar 17, 18, 19 en 20 maak je dat misschien weer dubbel goed. Het doet er weinig toe of je dat doet met inkomen uit arbeid of inkomen uit vermogen.
Overigens zou je kunnen stellen dat de wetgever dat risico wel erkent. Het hoogste belastingpercentage ligt beduidend lager dan dat bij inkomen uit arbeid. Ook ligt de heffingsvrije grens substantieel hoger dan de verschillende heffingskortingen waarmee je te maken krijgt bij inkomen uit arbeid.
Tot slot geef je aan dat je als het ware op toekomstige rendementen belasting moet betalen. Dat klopt, want de peildatum is helemaal aan het begin van het jaar op 1 januari en dan wordt in huidige vastgesteld wat jij de rest aan het jaar aan rendement zou moeten hebben. We kunnen er ook 31 december van maken. Dan is dat probleem als het ware opgelost. In de praktijk scheelt - los van het jaar van invoeren - niet 1 jaar maar 1 dag.
Maar als jij verwacht een enorme loonstijging te maken vanaf 2030 betaal je natuurlijk de komende jaren nog helemaal niks. Als mensen willen dat vermogen hetzelfde belast moet worden als inkomen uit arbeid moet dat misschien ook maar aangepast worden

Als jij vandaag €10.000 aan ASML aandelen hebt en dat is morgen 2x zoveel waard, dan is het aan jou om winst te nemen of te blijven zitten met de hoop/verwachting dat het nog beter wordt. Gelukje in het huidige stelsel: de peildatum was 1 januari, dus als je ze morgen verkoopt met €10.000 winst, dan kost het je geen extra belasting.Hielko schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:20:
[...]
Nee, wat ik bedoel is dat de waardestijging van aandelen wordt veroorzaakt worden door veranderende winstverwachtingen in de toekomst. ASML zou bij wijze van spreken morgen 2x zoveel waard kunnen worden als verwacht wordt dat ze vanaf 2030 enorme winsten gaan maken. Maar jij betaalt die belasting dan al vandaag, omdat belegd vermogen vooral een som is van toekomstige verwachtingen.
Maar als jij verwacht een enorme loonstijging te maken vanaf 2030 betaal je natuurlijk de komende jaren nog helemaal niks.
Ik denk dat weinig mensen sympathie hebben voor de gedachte: "Ja, mijn aandelen zijn nu €10.000 meer waard, maar zo moet je het niet zien want die waarde reflecteert alleen maar dat de toekomstige winstverwachtingen hoger zijn... maar die winsten zijn er nog niet... dus ik ben er niet op vooruit gegaan."
[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 18-02-2024 14:26 ]
Ongeveer de gehele wereld heeft - als ze een vermogenswinstbelasting hebben - deze op gerealiseerde winsten, dus ik denk niet dat je aanname klopt.Uniciteit schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:25:
[...]
Als jij vandaag €10.000 aan ASML aandelen hebt en dat is morgen 2x zoveel waard, dan is het aan jou om winst te nemen of te blijven zitten met de hoop/verwachting dat het nog beter wordt. Gelukje in het huidige stelsel: de peildatum was 1 januari, dus als je ze morgen verkoopt met €10.000 winst, dan kost het je geen extra belasting.
Ik denk dat weinig mensen sympathie hebben voor de gedachte: "Ja, mijn aandelen zijn nu €10.000 meer waard, maar zo moet je het niet zien want die waarde reflecteert alleen maar dat de toekomstige winstverwachtingen hoger zijn... maar die winsten zijn er nog niet... dus ik ben er niet op vooruit gegaan."
De sympathie die ik benoem heeft weinig te maken met steun voor bepaalde stelsels zoals gerealiseerd of fictief rendement, maar meer met het gevoel in de samenleving of rijke mensen meer of minder moeten bijdragen. 90% van de Nederlanders kan niet eens benoemen wat de huidige regeling is, laat staan uitleggen hoe dat dan werkt.Hielko schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:26:
[...]
Ongeveer de gehele wereld heeft - als ze een vermogenswinstbelasting hebben - deze op gerealiseerde winsten, dus ik denk niet dat je aanname klopt.
Ik hou ook nergens een pleidooi tegen belasting op daadwerkelijk gerealiseerd rendement. Ik heb alleen maar gezegd dat het huidige stelsel door de jaren heen extreem voordelig is gebleken voor de Nederlander met 'weinig' spaargeld/beleggingen en dat in héél véél gevallen er minder belasting is betaald en wordt opgehaald dan dat de wetgever oorspronkelijk had bedoeld.
Overigens zijn er ook landen die simpelweg een vermogensbelasting hebben. Geen discussie over wel of geen rendementen, maar vanuit de gedachte: "Iemand met een ton kan echt wel een paar honderd euro meer bijdragen. En iemand met een miljoen al helemaal!" Nogmaals, iets met sympathie...
Voor jou zit het probleem bij het feit dat iemand die van €500.000 naar ruim €700.000 aan vermogen gaat überhaupt belasting moet betalen terwijl er geen beleggingen zijn verkocht. Volgens jou is die 2 ton winst niet gerealiseerd en hoor je die pas op het moment van verkoop te belasten. Volgens anderen heb je gewoon 2 ton meer vermogen en kan je dan hoe dan ook echt wel wat meer bijdragen aan de samenleving.
Dit is geen harde wetenschap waarbij je heel objectief kan besluiten welke methode van belastingheffing juist is. Jij hebt gelijk: er zijn geen beleggingen verkocht, er is dus geen echte winst en tot die tijd is er niets om te belasten. De ander heeft ook gelijk: de waarde van iemands bezittingen is flink gestegen en die persoon vindt dat je dan ook wat meer kan bijdragen aan de samenleving. Geen goed of fout. Simpelweg verschillende meningen! Welkom in de wondere wereld van de politiek
Wat we rekenkundig wél kunnen hebben vaststellen is dat het huidige stelsel gemiddeld gezien behoorlijk gunstig is en lage belastingheffingen oplevert!
Er zijn wel meer mensen die meer kunnen bijdragen dan ze nu doen. We kunnen zelfs een 90% IB-schijf voor inkomen boven de €100.000 introduceren want dat geld heb je toch niet nodig. Wat overigens zal resulteren in dat er minder belasting binnenkomt, iets wat met box 3 ook gaat spelen.Uniciteit schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:50:
[...]
Overigens zijn er ook landen die simpelweg een vermogensbelasting hebben. Geen discussie over wel of geen rendementen, maar vanuit de gedachte: "Iemand met een ton kan echt wel een paar honderd euro meer bijdragen. En iemand met een miljoen al helemaal!" Nogmaals, iets met sympathie...Vraag 100 Nederlanders op straat of rijke mensen meer moeten bijdragen en ik gok dat je in een ruime meerderheid van de gevallen het antwoord "ja" krijgt.
Die vraag kun je overigens op twee manieren stellen: "Wil je dat rijke mensen meer bijdragen" of "Wil je dat mensen rijker dan jij meer bijdragen".
Jouw vraag is overigens nog verder te specificeren: "Wil je dat mensen met vermogen tussen de €57.000 en €1 miljoen meer bijdragen, en dat we mensen boven de €1 miljoen ontzien?". Want dat is wat we nu hebben gecreëerd met box 3, grote vermogens zitten er niet in, we belasten voornamelijk de bovengemiddelde spaarder/belegger maar het echte kapitaal zit of in box 2, of in het buitenland of in andere fiscale constructies.
En dan heb je het ook nog eens over vermogens met of zonder woning en pensioen. Wil je dat iemand met €100k aan investeringen een paar honderd euro meer bijdraagt? Zo ja, deel je die mening ook voor iemand met €100k aan overwaarde of pensioenvermogen via hun werkgever?
Landen als Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken tonen aan dat je helemaal geen vermogensbelasting nodig hebt om te zorgen dat alle lagen van de samenleving een prettig leven hebben. De levenskwaliteit ligt daar op veel punten zelfs hoger dan bij ons.
Het is de standaardoplossing voor links-populisten zonder erbij te zeggen wat "rijk" is. Niemand zal er op tegen zijn dat mensen met meer geld meer betalen. En dat gebeurt ook al. Iemand die een ton per jaar verdient betaalt 3 bijstandsuitkeringen aan belasting. Als je de vraag met dat soort feiten gaat stellen zullen de antwoorden niet meer vanzelfsprekend "ja" zijn.Uniciteit schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:50:
[...]
Vraag 100 Nederlanders op straat of rijke mensen meer moeten bijdragen en ik gok dat je in een ruime meerderheid van de gevallen het antwoord "ja" krijgt.
Als die 2 ton daarentegen het enige is wat je bezit, is het bar weinig. Een gezin met bijstand krijgt dat bedrag in een jaar of 6 aan uitkering en toeslagen. Dat maakt financieel onafhankelijk zijn in Nederland zo moeilijk: zelfs als je zuinig leeft, is het heel moeilijk om te concurreren met nooit iets sparen en alles toch wel krijgen.Uniciteit schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:52:
[...]
Dan kom je echter op politieke standpunten aan. Ik vermoed dat er weinig partijen zijn die bij de nieuwe vermogensrendementsheffing gaan zeggen: "Hoh, wacht even! Iemand die 2 ton belegt houdt van zijn rendement minder over dan iemand die fulltime werkt voor het minimumloon. Dit is een onrecht wat we niet kunnen laten gebeuren..."
Iemand die meer dan 2 ton kan beleggen zit overigens qua vermogen (excl. eigen woning) in de top 10% vermogens van Nederland.
Voor mij is het de grens van rijk niet de grens waarboven je vermogens of rendements belasting betaalt. (maar dat bedoel je misschien niet)RemcoDelft schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:44:
De grens van wat "rijk" is, is dit jaar zelfs met de inflatie gedaald, want het belastingvrije stukje werd niet geindexeerd. "Rijk" zijn is dus ook aan inflatie onderhevig.
[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 19-02-2024 08:56 ]
Als je hier kijkt dan zie je dat iets minder dan 70% volgens jou dus "bar weinig" heeft (in 2020). Dat ben ik dus niet met je eens.RemcoDelft schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:47:
[...]
Als die 2 ton daarentegen het enige is wat je bezit, is het bar weinig.
...
... financieel onafhankelijk zijn in Nederland zo moeilijk ...
/f/image/WRys0NH2j4cMt5O9oW20Ic0y.png?f=fotoalbum_large)
Naar mijn mening is het niet wenselijk dat een heel grote groep mensen "financieel onafhankelijk" is.
[ Voor 63% gewijzigd door W1ck1e op 19-02-2024 08:54 ]
Hoe groot is die groep nou echt? 70% van de huishoudens is afhankelijk van toeslagen, dat lijkt me stukken minder gewenst.W1ck1e schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:46:
[...]
Naar mijn mening is het niet wenselijk dat een heel grote groep mensen "financieel onafhankelijk" is.
En als je hier kijkt, bij 18 miljoen Nederlanders is het ongeveer 44%RemcoDelft schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:07:
[...]
Hoe groot is die groep nou echt? 70% van de mensen is afhankelijk van toeslagen, dat lijkt me stukken minder gewenst.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2Ol1M8vF94se4QhzP70eBusU.png?f=user_large)
Precies dit ! Ik zie zelden mensen zo duidelijk en helder de essentie beschrijven van hoe het zit.RemcoDelft schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:47:
[...]
.....Dat maakt financieel onafhankelijk zijn in Nederland zo moeilijk: zelfs als je zuinig leeft, is het heel moeilijk om te concurreren met nooit iets sparen en alles toch wel krijgen.....
To add to that: Als je tot de groep wilt behoren die nooit iets spaart en alles toch wel krijgt moet je dus echt helemaal nada niks bezitten. Als je ook maar weer iets met je kop boven het maaiveld uitsteekt (lees: je best doet om voor je eigen inkomen te zorgen) ben je al je voordelen kwijt.
En bepaalde politici blijven lege, holle uitspraken doen als "de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen"
Wie wil er nog "sterke schouders" zijn of worden ? Als ik zwakke schouders ben moet ik vooral mijn best doen om nooit sterke schouders te worden anders is het snel afgelopen met toeslagen, kortingen en kwijtscheldingen en andere "inkomensafhankelijke" voordelen .
de "sterke schouders" worden overigens nooit bedankt voor het steunen van de "zwakke schouders".
Sterker nog, de "sterke schouders" moeten worden aangepakt !
Ik quote Margereth Thatcher: "The problem with socialism is that eventually you will run out of other peoples money"
[ Voor 36% gewijzigd door Green.car6808 op 19-02-2024 10:32 ]
Er is geen groep mensen die alles kunnen krijgen. Ze hebben hooguit alles gekregen wat ze hebben. Wij kunnen ons meer veroorloven.Green.car6808 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:25:
...
Als je tot de groep wilt behoren die nooit iets spaart en alles toch wel krijgt moet je dus echt helemaal nada niks bezitten.
...
de "sterke schouders" worden overigens nooit bedankt voor het steunen van de "zwakke schouders".
...
En ja, dank je wel voor het mede steunen van de "zwakke schouders".
Misschien een beetje offtopic, maar je lijkt er behoorlijk verstand van te hebben. Als ik mag vragen: ondanks de belasting is een rendement van 7,5 procent op een obligatie toch wel aardig? Ook omdat het per halfjaar aflost en dat in 5 jaar. Dus stel ik investeer 10.000 dan komt er per halfjaar 1000 vrij + de 7,5 rente om opnieuw weg te zetten.mijosa2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:08:
@Joel22 Alles wat niet sparen bij een bank is wordt in het hoge VRB tarief belast, dus ook deze obligatie. Om het rendement na belasting te berekenen haal je van het rendement af bij:
Met een parkeerplaats in Amsterdam zit je al boven de box 3 vrijstelling. Met een simpele stacaravan in de Veluwe ook.RemcoDelft schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:44:
De grens van wat "rijk" is, is dit jaar zelfs met de inflatie gedaald, want het belastingvrije stukje werd niet geindexeerd. "Rijk" zijn is dus ook aan inflatie onderhevig.
Iedere keer dat politiek Nederland vermogen meer wilt belasten, hebben ze het over box 3. Vandaar dat die grens belangrijk is in deze context, want vanaf dat punt ben je rijk genoeg dat je over je vermogen geld mag afdragen.W1ck1e schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:46:
[...]
Voor mij is het de grens van rijk niet de grens waarboven je vermogens of rendements belasting betaalt. (maar dat bedoel je misschien niet)
Foutje, ik bedoelde 70% van de huishoudens, kinderen bijvoorbeeld hebben geen eigen toeslagen maar het vertekend het beeld wel.W1ck1e schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:18:
[...]
En als je hier kijkt, bij 18 miljoen Nederlanders is het ongeveer 44%
[Afbeelding]
En weer een subset is hier van afhankelijk.W1ck1e schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:18:
[...]
En als je hier kijkt, bij 18 miljoen Nederlanders is het ongeveer 44%
[Afbeelding]
Dingen als de KOT zullen ook wel weer heel wat rijkere inkomens krijgen die er niet van afhankelijk zijn
Maar iig goed om een beetje beeld te hebben van de grootte.
PSN