de Peer schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:52:
[...]
Als je bewust om die reden geld gaat weghalen ben je al verkeerd bezig natuurlijk (belastingontwijking, peildatumarbitrage) al zul je er in de meeste gevallen wel mee weg komen. Als je het doet, dan pas over minimaal 3 maanden terugboeken, niet eerder.
Als ik mij niet vergis is het grote verschil tussen belastingontwijking en -ontduiking dat het eerste wel is toegestaan en het tweede niet. Het verschil in definitie is dat er bij ontduiking illegale methodes worden gebruikt.
Over peildatumarbitrage staat
hier een stukje op de site van de belastingdienst.
de voor mij essentiele delen (maar lees vooral even de hele pagina) zijn deze:
U kunt uw vermogen binnen box 3 verplaatsen door bijvoorbeeld beleggingen met een hoog rendementspercentage om te zetten in spaargeld met een laag rendementspercentage. Of door meer schulden aan te gaan. Als u dit rondom de peildatum doet, leidt dat niet tot een lagere belastingheffing. We noemen dat peildatumarbitrage.
ik vertaal
"dat" als volgt: het niet leiden tot een lagere belastingheffing van het verplaatsen van beleggingen of het aangaan van schulden.
Soms leidt verplaatsing binnen box 3 wel tot lagere heffing
In sommige gevallen betaalt u wel minder belasting over uw vermogen door de verschuiving van de bezittingen of schulden:
als u aannemelijk kunt maken dat de verplaatsing om zakelijke redenen was en dus niet om fiscale redenen.
als u uw vermogen voor 1 oktober of na 31 maart verplaatst.
voor transacties waarbij de periode tussen aankoop- en verkoopdatum meer dan 3 maanden bedraagt.
ik lees het als volgt:
lagere heffing door op de peildatum vermogen als spaargeld te hebben in plaats van beleggingen of andere bezittingen is wel van toepassing bij voldoen aan 1 of meer van de 3 voorwaarden:
1 het schuiven heeft een zakelijke reden
2 verkoop van de aandelen vindt plaats voor 1 oktober, of aankoop van de aandelen vindt plaats na 31 maart
3 de periode tussen verkoop- en aankoopdatum is meer dan 3 maanden
De belastingdienst gaat ervan uit dat de periode van 3 maanden lang genoeg is om meer "verlies te maken" dan "te besparen op de belasting".
[
Voor 11% gewijzigd door
W1ck1e op 11-12-2023 15:06
]