bn12 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:50:
Ik verbaas me erover hoeveel mensen stellen dat vermogen laag belast wordt. Het betreft een belasting van 32 tot straks 37% over nominale rendementen. Stel dit nominale rendement op obligaties is 4% met een inflatie van 2% en reel rendement van 2%. Dan wordt 1.5% belasting geheven. Daarbij 2% inflatie. Het resterende reële rendement is dan 0.5%. Per saldo een heffing van 75%. En momenteel is het nog gekker wegens 6% verondersteld rendement.
Momenteel is het nog gekker, want inflatie is ook 6 a 10% afgelopen periode...
Maar zoals je in dit topic ook wel ziet, is vooral inflatie voor veel mensen een moeilijk te begrijpen concept en snappen veel mensen niet dat de impact van inflatie op vermogen niet hetzelfde is als de impact van inflatie op arbeidsinkomen.
Dus het volgende is voor deze groep mensen:
Als je 100K verdient per jaar en er is 10% inflatie, dan is je reële inkomen gedaald van 100K naar 90K. Dat is een verlies van 10K. Als je een miljoen hebt waar je 10% rendement op maakt heb je ook 100K inkomen, maar als je dan 10% inflatie hebt dan heb je aan het eind nominaal 1100K, maar is dat reeël gezien nog steeds een miljoen waard*. Dus in plaats van een kleine achteruitgang in inkomen van 100K naar 90K ga je van 100K naar nul komma nul!.
* Omdat het makkelijk rekent en het intuïtief logisch lijkt streep ik hier een 10% rendement weg tegenover 10% inflatie, maar rekenkundig klopt dat niet helemaal en is het effect van de inflatie eigenlijk nog iets erger. 10% rendement op een miljoen geeft je een vermogen van 1100K, maar na 10% inflatie is dat reeël gezien nog maar 990K waard.
** En een verdere voetnoot, over het algemeen worden lonen aardig gecompenseerd als de inflatie hoog is. Niet voor niks dat lonen nu met historisch grote stappen omhoog gaan, hoewel het niet direct de volledige inflatie compenseert. Bij beleggingen is het effect juist vaak omgekeerd, en zorgt inflatie voor dalende obligatiekoersen en aandelenkoersen, al lijkt dat deze periode nog aardig mee te vallen.