Nee. Daarom vraag ik het toch in mijn post?
Ik snap dat heel links NL denkt dat dit geweldig is, maar dat is het dus niet.
Ik stem al mijn hele leven rechts van het midden.
Bijvoorbeeld, ongerealiseerde rendementen belasten, dan krijg je dus een aanslag en moet je maanden later een gedeelte van je portfolio verkopen om je belasting te betalen, maar wat nou als die portfolio 40% gecrasht is...? Oeps..
Niet anders dan de huidige situatie dus. Je weet op 1 januari precies hoeveel je moet gaan betalen dat jaar. Als je daar geen rekening mee houdt, is het nogal eigen schuld, dikke bult imo.
Ongerealiseerde rendementen worden niet belast, dat is echt de absolute norm, overal, ongerealiseerde rendementen zijn geen winst, en die kun je dus niet belasten.
Tja dat ligt maar hoe je er tegenaan kijkt. Is geld op je dollar rekening geen echt geld, maar ongerealiseerd rendement? En op je Bitcoin rekening? En op je obligatie rekening?
Ook zal dit op de langere termijn MINDER belasting opleveren omdat het rente op rente effect hiermee totaal dood is, dus maximale belasting ophalen is niet eens het doel, het lijkt er eerder op dat ze je gewoon maximaal willen plukken.
Onzin. Ja het verminderd rente op rente, maar het is zeker niet dood.
Verder worden NOMINALE winsten belast, dus als je portfolio tijdens stevige inflatie de inflatie net bij kan houden (nu dus totaal niet) dan krijg je toch mega belasting aanslagen over winst die niet bestaat, is dat eerlijk? Nee natuurlijk niet, dat is gewoon confiscatie.
Hoewel een valide punt, is dat totaal ongerelateerd aan of je gerealiseerde of ongerealiseerde winst belast, dus ik zie je punt niet.
Waarom zou geen enkel land ter wereld op deze manier belasten denk je? Als het zo'n goed idee is? De enige eerlijke belasting is het belasten van gerealiseerde winst met een redelijk tarief zodat mensen zelfvoorzienend kunnen zijn.
Waarschijnlijk omdat met gerealiseerde winst te belasten je veel meer opties in het systeem laat om het te ontduiken.
Edit: En voor de duidelijkheid, ik zie zeker wel het voordeel van belasting betalen over gerealiseerd rendement. Maar ik zie ook de nadelen: Administraties die decennia bewaard moeten blijven door burgers (en hoe ga je dat controleren) en een heel veel complexer systeem, wat daardoor weer een hoop meer manieren zal hebben om niet te betalen, of dat ze het maar gewoon opgeven en je over je crypto geen belasting hoeft te betalen bijvoorbeeld. Ik zal het niet te lang maken omdat ik het al eerder heb gedaan, maar gewoon wat simpele voorbeelden, mag je mij vertellen hoeveel je moet betalen (en dit zijn dus nog geen eens bijzondere situaties):
1. Je kocht in de loop der jaren Bitcoin. Nu heb je zo'n fancy crypto CC, dus je hebt je Bitcoin daarheen geschoven. Elke keer dat je iets koopt, moet je gaan bepalen tegen welk aankoopmoment de belasting berekent moet worden (en nee, dat kan de CC provider niet voor jou doen).
2. Je kocht Bitcoin tijd geleden. Nu heb je Bitcoin en Bitcoin cash. Je verkoopt die laatste. Wat is je rendement?
3. Je hebt een NFT. Nu krijg je een airdrop van een nieuwe token. Wat is je rendement als je die verkoopt?
[
Voor 19% gewijzigd door
Sissors op 08-09-2023 07:46
]