mannowlahn schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:45:
[...]
Je zegt dat je dan een vermogen in een bv injecteert. Wat is de consequentie daarvan? Kan ik zomaar privé vermogen aan mijn BV overmaken? Wat moet daar volgens de belasting tegen over staan? Ik beleg op dit moment al vanuit de bv in etfs tbv pensioen.
Ja, je kunt een agio storting doen:
Agiostorting voor bestaande aandelen
Agiostorting: bestaande aandeelhouders kunnen zelf agio storten bovenop de nominale waarde van hun aandelen. Dit is bijvoorbeeld handig als de onderneming extra financiering nodig heeft om investeringen te doen. Dit is een makkelijkere en goedkopere manier om je eigen te vermogen te verhogen. Hiervoor heb je namelijk geen notaris nodig. Deze agiostorting kan bij oprichting van de BV of op een ander moment.
Hiervoor zijn wat formaliteiten nodig zoals een aandeelhoudersvergadering maar geen notaris.
Fiscale consequentie is dat je minder box3 vermogen hebt en dus minder box3 vermogen betaalt. De BV heeft meer eigen vermogen en zal dus - met een beetje goed beleid - meer geld kunnen verdienen.
let op... als je het geld weer uit de BV wilt halen zonder dividendbelasting, heb je wél een notaris nodig . Een notaris kost geld.
Dus inbrengen is 'gratis' en kost weinig moeite maar het eruit halen kost wél geld!
Doe het dus niet voor een korte periode en áls je er geld uit wilt halen, plan dat dan slim zodat je een jaar later niet opnieuw moet.
Aangezien de volgende peildatum pas 01-01-2024 is, heb je nog even de tijd om dit uit te zoeken en het uit te voeren.
Ten slotte: bovenstaand is geen formeel advies en ik neem geen verantwoordelijkheid voor het volgen van bovenstaand. Ik raad iedereen aan altijd een fiscalist, notaris en/of accountant in te schakelen vóór je iets doet dat hierboven beschreven staat.