Acties:
  • +2Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:37:
Iemand die een modelbezwaar-brief heeft (gevonden) om bezwaar te maken tegen de box 3-heffing?
Zelf nog niet gevonden.Als je lid bent van de VEB kun je waarschijnlijk helpen. De VEB gaat nl. rechtzaken voorbereiden.

https://www.veb.net/artik...ingaanslag-voor-beleggers

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
pdukers schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Zelf nog niet gevonden.Als je lid bent van de VEB kun je waarschijnlijk helpen. De VEB gaat nl. rechtzaken voorbereiden.

https://www.veb.net/artik...ingaanslag-voor-beleggers
Ah tnx :) heb meegedaan aan het VEB-onderzoek en ergens bij een toepasselijk vakje neergezet dat ik graag een modelbezwaar-brief zou willen hebben. :P

We hebben nog even tot de aanslag komt en dan heb je 6 (?) weken de tijd om bezwaar te maken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:45
Vandaag een brief ontvangen van de Belastingdienst over de inkomstenbelasting 2022 en de invorderingspauze voorlopige aanslag 2022, vanwege de uitspraak van de Hoge Raad van 24 december 2021. Ik heb die brief echt een paar keer moeten lezen om te snappen wat ze gaan doen… Ze maken het weer onnodig complex. Ik heb door die invorderingspauze maar 4 termijnen betaald van de voorlopige aanslag 2022. Bij de berekening van de definitieve aanslag 2022, gaan ze er echter van uit dat toch de hele voorlopige aanslag eerst betaald zou moeten worden en dan heb je weer 3 verschillende scenario’s. Waarom niet gewoon direct met het al betaalde deel van de voorlopige aanslag gaan rekenenen? Dan is het: definitieve aanslag - al betaalde bedrag voorlopige aanslag = nog te betalen/terugontvangen bedrag. Waarom zoiets simpels weer onnodig ingewikkeld maken?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10
PatrickC schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:13:
Waarom zoiets simpels weer onnodig ingewikkeld maken?
Werkverschaffing. Zo kunnen meer ambtenaren in dienst blijven, omdat ze belangrijk werk doen. Of was het een retorische vraag? :D

Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PatrickC
GioStyle schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:39:
[...]

Werkverschaffing. Zo kunnen meer ambtenaren in dienst blijven, omdat ze belangrijk werk doen. Of was het een retorische vraag? :D
Meer een stukje frustratie… opnieuw over dit hele box 3 spaartaks fiasco… toen de invorderingspauze er kwam was het ook al onnodig ingewikkeld als je de termijnen via automatische incasso had lopen. Je moest dan een brief sturen naar de Belastingdienst om deze stop te zetten. En wat er met brieven gebeurt die naar de Belastingdienst worden gestuurd, aangetekend of niet aangetekend, daar is hier ook al genoeg over geschreven. 8) Mijn brief hadden ze ergens op een stapel gelegd en nooit geopend, dus bleven maar gewoon de termijnen incasseren. En een telefoontje naar de belastingtelefoon destijds was genoeg om de automatische incasso wel stop te zetten. Maar in de brief van de Belastingdienst stond toch echt dat het alleen schriftelijk kon.

Off-topic: Ondertussen probeer ik ook nog eens voor mijn moeder een machtiging te krijgen voor mijn in 2022 overleden vader en dat is ook weer zo’n soap. Op papier (F formulier) invullen mag gewoon, maar online samen met die van mijn moeder om zo de aftrekposten te kunnen verdelen, dan is er ineens een verklaring van erfrecht van een notaris nodig. |:( En dan moet ik ook nog werk gaan maken van de erfbelasting zelf… ik houd mijn hart vast wat daar weer allemaal voor nodig is.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
N.a.v. mijn verzoek om ambtshalve vermindering post ontvangen.Voor ieder jaar (4x) een aparte brief met dezelfde mededeling. Wat een verkwisting 8)7 |:( Ben benieuwd wat de postbezorger dacht :+

Anyway, 4x de mededeling dat ik automatisch meedoe in de masaal bezwaar plus procedure.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
pdukers schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:39:
N.a.v. mijn verzoek om ambtshalve vermindering post ontvangen.Voor ieder jaar (4x) een aparte brief met dezelfde mededeling. Wat een verkwisting 8)7 |:( Ben benieuwd wat de postbezorger dacht :+

Anyway, 4x de mededeling dat ik automatisch meedoe in de masaal bezwaar plus procedure.
Ergens eind december heb ik een aangetekende brief van de BD ontvangen, denk naar aanleiding van dat ik ze ingebreke stelde en dwangsom wilde, maar ik was niet thuis, dus mijn brief zou naar een postkantoor gaan. Ivm de feestdagen duurde het allemaal lang en was het vertraagd, weet ik allemaal wat, en op een gegeven moment ging het ineens retour naar de afzender zonder dat het ooit het postkantoor bereikt heeft en daar blijft het hangen. Sindsdien nooit meer wat van gehoord.

Ik zie op de website dat mijn verzoek tot ambtshalve vermindering nog steeds in behandeling is (sinds november al).

Echt kansloos, dat BD.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:05
Van de week ook de betreffende brief ontvangen inzake de invorderingspause 2022.
Heb de helft van de termijnen voldaan, en dus ingaande juli stopgezet. Mijn brief over het stopzetten is wel goed verwerkt.

Nu de aangifte 2022 net gedaan, komt erop neer dat de aanslag eigenlijk op het halve jaarbedrag van de vooraanslag uitkomt, welke ik dus al voldaan heb. Echter wordt er uitgegaan van je totaal betaalde voorheffings aanslag. Wat een onduidelijk en omslachtig gedoe.

Ga nu niet weer andere helft alsnog betalen, om het over paar maanden terug te krijgen.

Trouwens mijn afgelopen najaar aangetekende bezwaren IB over 2017 tot en met 2021 zwerfen nog steeds ergens rond. POST NL, kan niks terug vinden ondanks de track en tracé code. En bij de Belastingdienst zie ik ook nergens een registratie van mijn bezwaren in hun systeem terug...
Blijft een groot drama....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Volgend jaar gaat iedereen die een vermogen boven de VRH grens heeft extreem veel meer belasting betalen.
Zo betaald men in onderstaand voorbeeld met een partner 130% meer vermogensbelasting.
Beleggers moeten de rekening gaan betalen van de spaarders...... :N

https://www.wijzeringeldz...inkomstenbelasting-box-3/

[Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2023 10:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GioStyle
-

[Voor 255% gewijzigd door GioStyle op 10-03-2023 13:07]

• phantom09
GioStyle schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Haha, geef de spaarders maar weer de schuld. Ik hoorde de beleggers jarenlang niet klagen, maar nu eindelijk de aap uit de mouw komt is het opeens de schuld van de spaarders…
De overheid wil denk ik budget neutraal uitkomen. Ze krijgen nauwelijks belastinginkomsten van de spaarders, dus moet de overheid dit geld van de beleggers weghalen. Heb jij een andere verklaring?

Ik vindt het een rare manier van zaken doen van de belastingdienst. Belastingverhoging snap ik, maar dit is absurd. Zou jij het accepteren als je belasting op je loon met 130% omhoog gaat?

[Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2023 10:12]

• GioStyle
-

[Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 10-03-2023 13:07]

• phantom09
GioStyle schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Heb je destijds ook zo druk gemaakt met de box 3 heffing op spaargeld?
Nee dat heb ik niet. Een spaarder kiest er bewust voor om geen risico te lopen. Echter een spaarder loopt wel degelijk risico doordat zijn geld minder waard wordt door de inflatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PatrickC
phantom09 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:04:
Zal ik even voorrekenen hoeveel belasting ik betaald heb op spaargeld tussen 2017-2020 terwijl daar bijna 0% rendement op was? ;) Mijn verhouding spaargeld tov beleggingen is 80:20, dus ik betaal vanaf nu juist veel minder belasting welke veel meer overeenstemt met het werkelijk behaalde rendement, met de kanttekening dat 2022 een erg slecht beursjaar was en het fictieve rendement bij lange na niet gehaald is.

• GioStyle
-

• phantom09
GioStyle schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:24:
[...]

Een belegger kiest bewust er voor om te beleggen en dat wordt momenteel iets zwaarder belast.
Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn fictieve vraag m.b.t een 130% hogere belasting op je loon.

• phantom09
GioStyle schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Heb je destijds ook zo druk gemaakt met de box 3 heffing op spaargeld?
Heb jij je destijds ook zo druk gemaakt toen de spaarrente 4% of hoger was?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GioStyle
-

• GioStyle
-

[Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 10-03-2023 13:08]

• phantom09
GioStyle schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Deze vergelijking heb ik destijds ook hier gemaakt met betrekking tot sparen. Weet je wat het antwoord was? ‘Dan had je maar moeten beleggen in plaats van sparen’. Dus bij deze is mijn antwoord: ‘Dan moet je maar niet beleggen.’
En wat is dan je alternatief?

• phantom09
GioStyle schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Nee, want ik heb dat nooit meegemaakt.
En wat als je dat wel meegemaakt zou hebben?

• PatrickC
phantom09 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:31:
[...]

En wat als je dat wel meegemaakt zou hebben?
Weet jij nog precies hoe de inkomstenbelasting was toen we nog meer dan 4% rente op spaargeld ontvingen? Ik kan me nog herinneren dat je ontvangen rente op spaargeld ook moest aangeven en als dat boven een bepaald bedrag kwam, moest je daar inkomstenbelasting over betalen.

• phantom09
PatrickC schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Weet jij nog precies hoe de inkomstenbelasting was toen we nog meer dan 4% rente op spaargeld ontvingen? Ik kan me nog herinneren dat je ontvangen rente op spaargeld ook moest aangeven en als dat boven een bepaald bedrag kwam, moest je daar inkomstenbelasting over betalen.
Als ik mij niet vergis viel spaargeld en beleggingen in box 3. Als je boven de VRH drempel kwam moest je hierover belasting betalen (voor alleen sparen of alleen beleggen of een combinatie hiervan).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-03 21:53
Zijn er al creatieve ideeen om het “leven van je vermogen” nog enigzins mogelijk te houden met de voorgestelde VRH regels? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:24

Lordy79

Fundamentalist

PatrickC schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:36:
[...]

In het belastingstelsel vóór 2001 werden je inkomsten uit loon en arbeid volgens mij gewoon opgeteld en betaalde je daar belasting over.
Er waren echter ook honderdmiljoen aftrekposten en je kon betaalde rente op leningen ook aftrekken.

Daarnaast was er een vermogensbelasting die - de naam zegt het al - een deel van het vermogen van iemand aansloeg. Zie wikipedia die ik citeer:
In Nederland werd tot en met 2000 een vermogensbelasting geheven volgens de bepalingen van de Wet op de vermogensbelasting 1964. Het heffen van een vermogensbelasting gebeurde reeds sinds het kabinet-Pierson in Nederland.

Laatstelijk werd 0,007% van het vermogen op 1 januari (de peildatum) van elk jaar geheven. Het vermogen bestond uit de waarde van de bezittingen verminderd met waarde van de aanwezige schulden. Er werd bij het vermogen niet alleen gekeken naar particulieren: ook bij ondernemers werd vermogensbelasting geheven.

Zo moest het in een onderneming aanwezige vermogen ook worden opgegeven. Belastingplichtigen met een eigen bv vielen voor de inkomstenbelasting reeds onder het aanmerkelijk belang, maar zij moesten de waarde van het aandelenbezit ook voor de vermogensbelasting opgeven. De gecombineerde druk van inkomsten- en vermogensbelasting kon hierdoor soms hoog worden.

De vermogensbelasting ontmoette een toenemende maatschappelijke weerstand. Met name vermogende particulieren wisten deze belasting in toenemende mate te ontwijken door gebruik te maken van bepaalde legale constructies, of te ontduiken door roerend vermogen in belastingparadijzen met een bankgeheim te plaatsen en dit vermogen niet langer in Nederland aan te geven (belastingfraude).
Het grappige is dat tot 2001 dus wél de daadwerkelijke inkomsten uit kapitaal werden belast. Anno 2023 kunnen we dat blijkbaar niet meer. Ja, de wereld is veranderd en veel meer mensen beleggen, er is internet en crypto en nog veel meer fratsen.
Maar de ICT heeft ook niet stilgestaan... nou ja, bij de belastingdienst blijkbaar wel...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Batata007 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:46:
Zijn er al creatieve ideeen om het “leven van je vermogen” nog enigzins mogelijk te houden met de voorgestelde VRH regels? :+
1. Stop je vermogen dat je wilt beleggen (dus alles behalve spaargeld) in een BV. op je spaarcenten betaal je in box-3 weinig belasting dus dat kun je wel in prive houden. Als je dat van plan bent raad ik aan dit in december te doen want voor 2023 ben je toch al te laat. Check wel hoe het zit met 'gebruikelijk loon' en zorg ervoor dat de onderhoudskosten van de BV (boekhouding en jaarrekening) niet (te) veel kosten. Het prettige van een BV is dat je daar dus wel betaalt over je echte rendement en verliezen van het ene jaar kunt verrekenen met winsten van het andere jaar.

2. Als je kortlopende investeringen hebt (Bijv. verstrekken van leningen) laat deze ingaan op '2 januari' (niet té letterlijk nemen) en laat deze aflopen per 30 december (ook niet té letterlijk nemen). Als dat vooraf is vastgelegd kan de fiscus hoog en laag springen, maar op 1 januari (peildatum) had je gewoon een hoog banksaldo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 20:57
Batata007 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:46:
Emigreren ;)

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 20:57
Lordy79 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:01:
[...]

2. Als je kortlopende investeringen hebt (Bijv. verstrekken van leningen) laat deze ingaan op '2 januari' (niet té letterlijk nemen) en laat deze aflopen per 30 december (ook niet té letterlijk nemen). Als dat vooraf is vastgelegd kan de fiscus hoog en laag springen, maar op 1 januari (peildatum) had je gewoon een hoog banksaldo.
Volgens mij heeft de belastingdienst voor punt 2 regels tegen peildatumarbitrage ingevoerd: https://www.rendement.nl/...gen-rondom-peildatum.html

Dus die vlieger gaat formeel niet op. Of ze ook (kunnen) handhaven is een tweede

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
Geen vermogen hebben is ook een optie, iets wat je niet hebt kunnen ze ook niet afpakken :p

Maar inmiddels zijn de spaarrentes ook enorm gestegen, niet echt in Nederland, maar wel bij buitenlandse banken waarbij je als Nederlander ook terecht kunt.
Deposito's met een looptijd van 1 jaar waarbij de rente boven de 3% ligt, wat lekker simpel en toch effectief lijkt te zijn met de huidige omstandigheden.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

JoopXXX schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:09:
[...]

Volgens mij heeft de belastingdienst voor punt 2 regels tegen peildatumarbitrage ingevoerd: https://www.rendement.nl/...gen-rondom-peildatum.html

Dus die vlieger gaat formeel niet op. Of ze ook (kunnen) handhaven is een tweede
Ja, dank je de koekoek.

Als een belastingplichtige kan aantonen dat er een zakelijke overweging aan de omzettingshandeling ten grondslag ligt, is er geen sprake van peildatumarbitrage. De belastingplichtige moet die overweging wel aannemelijk kunnen maken als de inspecteur hierom vraagt.
Om vragen van en moeilijkheden met de fiscus te voorkomen over vermogensverschuivingen in box 3 is het dus verstandig om dit buiten de driemaandentermijn te doen.

Het gaat de fiscus niks aan of ik een lening verstrek op 15 januari en met degene die aan wie ik de lening verstrek afspreek dat deze op 15 december wordt terugbetaald.

Natuurlijk is het een ander verhaal als ik op 15 december een aandelenportefeuille verkoop en deze op 15 januari weer terugkoop.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:45

Zenix

BOE!

JohanNL schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:11:
Geen vermogen hebben is ook een optie, iets wat je niet hebt kunnen ze ook niet afpakken :p

Maar inmiddels zijn de spaarrentes ook enorm gestegen, niet echt in Nederland, maar wel bij buitenlandse banken waarbij je als Nederlander ook terecht kunt.
Deposito's met een looptijd van 1 jaar waarbij de rente boven de 3% ligt, wat lekker simpel en toch effectief lijkt te zijn met de huidige omstandigheden.
De rijke spaarders die door procederen een beetje geld hebben teruggekregen, gaan straks een stuk meer betalen. De oude regeling was voor de spaarders helemaal niet zo slecht toen de rentes hoger waren. Maar als de rentes nu weer hoger gaat worden, gaan ze meer betalen dan bij de oude regeling.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:32

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zenix schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:20:
[...]
De oude regeling was voor de spaarders helemaal niet zo slecht toen de rentes hoger waren.
Wanneer was dat ook al weer precies, de tijd dat de spaarrente hoger was dan het fictieve box 3 rendement?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:44
Lordy79 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Het grappige is dat tot 2001 dus wél de daadwerkelijke inkomsten uit kapitaal werden belast. Anno 2023 kunnen we dat blijkbaar niet meer. .
Volgens mij was die belasting er ook alleen op daadwerkelijke inkomensstromen. Dus rente en dividend. En niet op koerswinst. Wat betekende dat er allerlei constructies kwamen waardoor er geen betalingen kwamen, maar alleen koerswinst.

• Batata007
Lordy79 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:01:
[...]

1. Stop je vermogen dat je wilt beleggen (dus alles behalve spaargeld) in een BV. op je spaarcenten betaal je in box-3 weinig belasting dus dat kun je wel in prive houden. Als je dat van plan bent raad ik aan dit in december te doen want voor 2023 ben je toch al te laat. Check wel hoe het zit met 'gebruikelijk loon' en zorg ervoor dat de onderhoudskosten van de BV (boekhouding en jaarrekening) niet (te) veel kosten. Het prettige van een BV is dat je daar dus wel betaalt over je echte rendement en verliezen van het ene jaar kunt verrekenen met winsten van het andere jaar.

Puur hypothetisch:
Stel jij en fiscale partner hebben 500K aan vermogen dat belegd is. Beiden nu in loondienst. Je laat 100K laat je in Box-3 staan omdat dat toch onder de drempel zit.
Je start een (spaar)B.V., stort daar 400K in en gaat daarmee zakelijk beleggen. Ga je daardoor niet al compleet de mist in omdat je jezelf een dga-salaris moet gaan uitbetalen van minimaal het gebruikelijke loon?
Omdat dat bovenop je reguliere loon komt, zal dat aardig worden belast..

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Batata007 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Puur hypothetisch:
Stel jij en fiscale partner hebben 500K aan vermogen dat belegd is. Beiden nu in loondienst. Je laat 100K laat je in Box-3 staan omdat dat toch onder de drempel zit.
Je start een (spaar)B.V., stort daar 400K in en gaat daarmee zakelijk beleggen. Ga je daardoor niet al compleet de mist in omdat je jezelf een dga-salaris moet gaan uitbetalen van minimaal het gebruikelijke loon?
Omdat dat bovenop je reguliere loon komt, zal dat aardig worden belast..
Klopt. Je moet in principe 51.000 euro salaris opnemen. Maar je kunt misschien iemand anders (die al een eigen BV heeft en salaris uit die BV haalt) de directie laten voeren zodat je niet in dienst bent van je eigen BV. Dan ben je geen DGA maar slechts GA :)

Overigens is dit natuurlijk voor 400K helemaal niet spannend.
De BOX3 aanslag op 400K is jaarlijks ruwweg 6% fictief rendement x ruwweg 32% belasting = 7.680 euro.
Dat is veel geld hoor, maar je besparing door het in een BV te stoppen is natuurlijk geen 7.680 maar fors minder dan dat.
En in de praktijk is die aanslag nog lager dan 7680 euro trouwens.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Volgens mij was die belasting er ook alleen op daadwerkelijke inkomensstromen. Dus rente en dividend. En niet op koerswinst. Wat betekende dat er allerlei constructies kwamen waardoor er geen betalingen kwamen, maar alleen koerswinst.
Ik ben te jong om het me te herinneren maar ik heb wel 'geleerd' dat het stelsel aan een grondige herziening was omdat het een lappendeken van aftrekposten had. En het zou me niets verbazen dat koerswinsten onbelast waren.

Toen de belastingwet van 2001 werd ingevoerd was het ook een mooi lean & mean systeem, maar ondertussen is het ook een groot doolhof geworden, met name door alle toeslagen die zijn ingevoerd.

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:31:
[...]

Ik ben te jong om het me te herinneren maar ik heb wel 'geleerd' dat het stelsel aan een grondige herziening was omdat het een lappendeken van aftrekposten had. En het zou me niets verbazen dat koerswinsten onbelast waren.

Toen de belastingwet van 2001 werd ingevoerd was het ook een mooi lean & mean systeem, maar ondertussen is het ook een groot doolhof geworden, met name door alle toeslagen die zijn ingevoerd.
Het gaat mij er meer om dat het niet zo is dat belastingheffing op werkelijk rendement lastig zou zijn omdat de Belastingdienst zo veel slechter is geworden. Het is simpelweg een totaal andere systematiek dan we voor 2001 hadden.

Belasting heffen op rente en dividend etc. zou voor de Belastingdienst op dit moment ook totaal geen probleem zijn. Het probleem zit hem in het bepalen van de niet gerealiseerde winsten, zoals koerswinst en waardestijging.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:46:
[...]

Belasting heffen op rente en dividend etc. zou voor de Belastingdienst op dit moment ook totaal geen probleem zijn. Het probleem zit hem in het bepalen van de niet gerealiseerde winsten, zoals koerswinst en waardestijging.
Maar waarom zou je belasting moeten betalen over niet gerealiseerde winsten? Dat hoeft een BV ook niet? (misschien wel op koerswinst trouwens, weet ik eigenlijk niet)

Maar waardestijging op O/G zou m.i. pas belast moeten worden bij verkoop. Gelukkig heeft NL een prima kadaster én kun je wel eisen dat de verwervingsprijs van O/G opgegeven moet worden in BOX-3.
Krijg je alleen nog gedoe over nieuwbouw: je koopt een stuk grond voor 2 ton en bouwt er een huis op van 4 ton en verkoopt voor 8 ton. Dan li;jkt me belasting betalen over 6 ton waardestijging niet fair, maar je krijgt dan natuurlijk discussie over wat er onder bouwkosten valt, en wat niet...

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:21:
[...]

Maar waarom zou je belasting moeten betalen over niet gerealiseerde winsten? Dat hoeft een BV ook niet? (misschien wel op koerswinst trouwens, weet ik eigenlijk niet)

Maar waardestijging op O/G zou m.i. pas belast moeten worden bij verkoop. Gelukkig heeft NL een prima kadaster én kun je wel eisen dat de verwervingsprijs van O/G opgegeven moet worden in BOX-3.
Krijg je alleen nog gedoe over nieuwbouw: je koopt een stuk grond voor 2 ton en bouwt er een huis op van 4 ton en verkoopt voor 8 ton. Dan li;jkt me belasting betalen over 6 ton waardestijging niet fair, maar je krijgt dan natuurlijk discussie over wat er onder bouwkosten valt, en wat niet...
Winst betalen over ongerealiseerde winsten is uiteraard een keus. Je kunt ook op een andere manier rekenen. Maar er zijn wel een paar redenen te bedenken waarom dat een handiger keus is.

Het sluit bijvoorbeeld beter aan bij hoe ook nu wordt gekeken naar het rendement. Bv bij onroerend goed wordt alleen de waardestijging meegenomen in de rendementsberekening, niet de eventuele huuropbrengsten/cashflow;

Ook is het bij langetermijn investeringen prettiger om bv 10 keer een jaarstijging belast te krijgen dan in 1 keer de winst over 10 jaar. Niet alleen wat betreft fiscale voordelen: tien keer een lage winst met tien keer een vrijstelling in plaats van 1 keer een hoge winst en 1 keer vrijstelling. Maar ook omdat het in een keer afrekenen van bv 30% belasting over 10 jaar winst een flink grote zak geld is.

Maar de opmerkingen gingen niet zozeer over het moment waarop de waardestijging belast zou worden. Het ging meer over het feit dát die waardestijging belast zou moeten worden. En dat het in veel gevallen veel lastiger is om te bepalen wat de waardestijging is dan om te bepalen hoeveel cashflow een belegging oplevert. En dat de situatie voor 2001 daarom een stuk eenvoudiger was dan de situatie waar nu naar gestreefd wordt.

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Tot die conclusie kwam ik ook. Naar een BV verplaatsen is niet meer echt interessant. Hou ook rekening mee dat je er dan mogelijk een extra boekhouder op moet zetten die ook niet gratis werkt :)
Lordy79 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:29:
[...]

Klopt. Je moet in principe 51.000 euro salaris opnemen. Maar je kunt misschien iemand anders (die al een eigen BV heeft en salaris uit die BV haalt) de directie laten voeren zodat je niet in dienst bent van je eigen BV. Dan ben je geen DGA maar slechts GA :)

De BOX3 aanslag op 400K is jaarlijks ruwweg 6% fictief rendement x ruwweg 32% belasting = 7.680 euro.
Dat is veel geld hoor, maar je besparing door het in een BV te stoppen is natuurlijk geen 7.680 maar fors minder dan dat.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
phantom09 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:04:
Volgend jaar gaat iedereen die een vermogen boven de VRH grens heeft extreem veel meer belasting betalen.
Zo betaald men in onderstaand voorbeeld met een partner 130% meer vermogensbelasting.

https://www.wijzeringeldz...inkomstenbelasting-box-3/

[Afbeelding]
Tjeemig, dat is inderdaad een fors verschil. Dat zou betekenen dat als je een paar eenvoudige posities hebt je die het best voor 31-12-2023 kunt verkopen om vervolgens na 1-1-2024 weer terug te kopen.

BlaBlaBla

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:19
Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Tjeemig, dat is inderdaad een fors verschil. Dat zou betekenen dat als je een paar eenvoudige posities hebt je die het best voor 31-12-2023 kunt verkopen om vervolgens na 1-1-2024 weer terug te kopen.
Dat heet "peildatum arbitrage" en mag niet.

Mja als de beurs + 20% doet in een jaar en je 0,4% belasting mag aftikken, hoor je niemand.

• Strider
  • Nu online
namliam_eht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Dat heet "peildatum arbitrage" en mag niet.

Mja als de beurs + 20% doet in een jaar en je 0,4% belasting mag aftikken, hoor je niemand.
Het zou moeten gaan om je winst per aandeel op het moment dat je het verkoopt.

BlaBlaBla

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
[...]

Ik heb zelf een BV met een dga salaris en heb al een boekhoudet hiervoor . Ik overweeg om mijn appartement (400k -30k hypotheek) volgend jaar te verkopen vanwege de nieuwe huurregels. Het kan gewoon niet meer uit als ik sociale huur mag vragen.

Je zegt dat je dan een vermogen in een bv injecteert. Wat is de consequentie daarvan? Kan ik zomaar privé vermogen aan mijn BV overmaken? Wat moet daar volgens de belasting tegen over staan? Ik beleg op dit moment al vanuit de bv in etfs tbv pensioen.

[Voor 7% gewijzigd door mannowlahn op 15-03-2023 10:49]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:52

de Peer

under peer review

Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:05:
[...]

in de laatste plannen moest er dacht ik 3 maanden zitten tussen verkoop en koopmoment. Dan wordt het niet als peildatumarbitrage gezien. Maarja daar zitten dus wel risico's aan. Maar zeker een te overwegen strategie.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Strider
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:45:
[...]

in de laatste plannen moest er dacht ik 3 maanden zitten tussen verkoop en koopmoment. Dan wordt het niet als peildatumarbitrage gezien. Maarja daar zitten dus wel risico's aan. Maar zeker een te overwegen strategie.
Zolang je maar kunt onderbouwen waarom je aandelen hebt verkocht en teruggekocht in die periode zou er bij een eventuele controle niets aan de hand moeten zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Strider op 15-03-2023 10:54]

BlaBlaBla

• de Peer

de Peer

under peer review

Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:53:
[...]

Zolang je maar kunt onderbouwen waarom je aandelen hebt verkocht en teruggekocht in die periode zou er bij een eventuele controle niets aan de hand moeten zijn.
Dat risico zou ik niet nemen. Dat kun je 1 x doen. Maar je kunt niet elk jaar 'toevallig' een reden hebben om eind dec te verkopen en begin jan weer in te kopen. Dan heb je de schijn tegen en kon het bewijs tegen jou wel eens overtuigender zijn dan jouw verhaal.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 10:57]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

mannowlahn schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Je zegt dat je dan een vermogen in een bv injecteert. Wat is de consequentie daarvan? Kan ik zomaar privé vermogen aan mijn BV overmaken? Wat moet daar volgens de belasting tegen over staan? Ik beleg op dit moment al vanuit de bv in etfs tbv pensioen.
Ja, je kunt een agio storting doen:
Agiostorting voor bestaande aandelen

Agiostorting: bestaande aandeelhouders kunnen zelf agio storten bovenop de nominale waarde van hun aandelen. Dit is bijvoorbeeld handig als de onderneming extra financiering nodig heeft om investeringen te doen. Dit is een makkelijkere en goedkopere manier om je eigen te vermogen te verhogen. Hiervoor heb je namelijk geen notaris nodig. Deze agiostorting kan bij oprichting van de BV of op een ander moment.

Hiervoor zijn wat formaliteiten nodig zoals een aandeelhoudersvergadering maar geen notaris.
Fiscale consequentie is dat je minder box3 vermogen hebt en dus minder box3 vermogen betaalt. De BV heeft meer eigen vermogen en zal dus - met een beetje goed beleid - meer geld kunnen verdienen.

let op... als je het geld weer uit de BV wilt halen zonder dividendbelasting, heb je wél een notaris nodig . Een notaris kost geld.
Dus inbrengen is 'gratis' en kost weinig moeite maar het eruit halen kost wél geld!

Doe het dus niet voor een korte periode en áls je er geld uit wilt halen, plan dat dan slim zodat je een jaar later niet opnieuw moet.

Aangezien de volgende peildatum pas 01-01-2024 is, heb je nog even de tijd om dit uit te zoeken en het uit te voeren.

Ten slotte: bovenstaand is geen formeel advies en ik neem geen verantwoordelijkheid voor het volgen van bovenstaand. Ik raad iedereen aan altijd een fiscalist, notaris en/of accountant in te schakelen vóór je iets doet dat hierboven beschreven staat.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Dat risico zou ik niet nemen. Dat kun je 1 x doen. Maar je kunt niet elk jaar 'toevallig' een reden hebben om eind dec te verkopen en begin jan weer in te kopen. Dan heb je de schijn tegen en kon het bewijs tegen jou wel eens overtuigender zijn dan jouw verhaal.
Eens. Je moet dan echt met hard bewijs komen dat onafhankelijke, erkende professionals * je op 15 december hebben geadviseerd om je hele hebben en houwen te verkopen...

* niet de fiscalist die zegt dat je daardoor box-3 belasting bespaart :+

• Strider
  • Nu online
Lordy79 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Eens. Je moet dan echt met hard bewijs komen dat onafhankelijke, erkende professionals * je op 15 december hebben geadviseerd om je hele hebben en houwen te verkopen...

* niet de fiscalist die zegt dat je daardoor box-3 belasting bespaart :+
Het ligt maar net aan je beleggerspatroon en de stand van zaken in december hoe je hier onderbouwing aan kunt geven. Daarnaast hoef je niet al je aandelen te verkopen.

BlaBlaBla

• de Peer

de Peer

under peer review

Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Het ligt maar net aan je beleggerspatroon en de stand van zaken in december hoe je hier onderbouwing aan kunt geven. Daarnaast hoef je niet al je aandelen te verkopen.
Ik zie niet in hoe je hier een strategie voor gaat bedenken die daadwerkelijk elk jaar (veel) VRH bespaart en tegelijkertijd niet als peildatumarbitrage aangemerkt zal worden.

• Strider
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Ik zie niet in hoe je hier een strategie voor gaat bedenken die daadwerkelijk elk jaar (veel) VRH bespaart en tegelijkertijd niet als peildatumarbitrage aangemerkt zal worden.
2022 aandelen zijn belast over 5.53% rendement wat ook al fors is. Waar in de belastingaangifte moet je aangeven of je gebruik hebt gemaakt van peildatumarbitrage? Die optie is er toch ook helemaal niet, of mis ik dit nu?

[Voor 4% gewijzigd door Strider op 15-03-2023 11:44]

BlaBlaBla

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03 21:12
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:24:
Dat is een kwestie van voldoende creativiteit. Dat iets als peildatumarbitrage aangemerkt kan worden, door voldoende ijverige ambtenaren, wil niet zeggen dat er geen constructies mogelijk zijn waarbij de kans dat dat (succesvol) gebeurt klein is. Je hoeft in principe "alleen maar" hard te maken dat je transacties puur een zakelijk belang dienden dat toevallig zo rond begin en eind van het jaar speelde. Doe je dit structureel ieder jaar dan valt het natuurlijk wat meer op, dus daar komt dan weer extra creativiteit om de hoek kijken met een scheurkalendertje voor verschillende zakelijke transacties of zo. :P Wie echt voldoende pecunia heeft om zich hier druk over te maken (dan hebben we het over miljoenen) kan vast ook wel iets met buitenlandse geldstromen arrangeren.

Let wel, ik ben zelf niet van plan belastingen te gaan ontwijken (of ontduiken, ik vergeet welke technische term men graag het liefste ziet om een en ander goed te praten) noch is dit er het topic voor, maar dit soort dingen blijven een kat- en muisspel natuurlijk.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:43:
[...]

2022 aandelen zijn belast over 5.53% rendement wat ook al fors is. Waar in de belastingaangifte moet je aangeven of je gebruik hebt gemaakt van peildatumarbitrage? Die optie is er toch ook helemaal niet, of mis ik dit nu?
Deze vraag zal pas gesteld worden in de aangifte over 2023.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:19
rechtsherstel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:17:
[...]
Deze vraag zal pas gesteld worden in de aangifte over 2023.
Ik verwacht niet dat er een vraag zal komen die ongeveer de strekking heeft
"
Staan er in deze aangifte zaken die wellicht zouden kunnen worden aangemerkt als frauduleus of anderszins leiden tot een actieve poging om de belasting op een (semi) creatieve manier een oor aan te naaien
"

• mannowlahn
  • Nu online
Lordy79 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Ja, je kunt een agio storting doen:

[...]

Fiscale consequentie is dat je minder box3 vermogen hebt en dus minder box3 vermogen betaalt. De BV heeft meer eigen vermogen en zal dus - met een beetje goed beleid - meer geld kunnen verdienen.

let op... als je het geld weer uit de BV wilt halen zonder dividendbelasting, heb je wél een notaris nodig . Een notaris kost geld.
Dus inbrengen is 'gratis' en kost weinig moeite maar het eruit halen kost wél geld!

Doe het dus niet voor een korte periode en áls je er geld uit wilt halen, plan dat dan slim zodat je een jaar later niet opnieuw moet.

Aangezien de volgende peildatum pas 01-01-2024 is, heb je nog even de tijd om dit uit te zoeken en het uit te voeren.

Ten slotte: bovenstaand is geen formeel advies en ik neem geen verantwoordelijkheid voor het volgen van bovenstaand. Ik raad iedereen aan altijd een fiscalist, notaris en/of accountant in te schakelen vóór je iets doet dat hierboven beschreven staat.
Thanks. Ik zal sowieso nog met een fiscaal jurist moeten praten die gespecialiseerd is in vastgoed. Ik wil zeker zijn dat er geen loophole is mbt aanhouden vastgoed zonder dat ik elk jaar straks er op leegloop. Worst case scenario is het in de bv brengen prima! Daarna beleggen in etf. Voordeel is dat mocht ik ooit een hypotheek nodig hebben vanuit de bv ik dan sneller dat kan doen, mits de etfs niet compleet naar beneden gesodemieterd zijn. Ik huur nu vrije sector en heb de komende jaren geen interesse wat te kopen. Mijn appartement wordt nu nog in vrije sector volledig gemeubileerd verhuurd, maar met de aankomende regels zal de huur niet verder dan 900 komen. Al met al wordt het dan een aardig verlies per jaar.

Merci voor je bijdrage

• de Peer

de Peer

under peer review

Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Waar in de belastingaangifte moet je aangeven of je gebruik hebt gemaakt van peildatumarbitrage?
LOL,
Maakte u in 2022 gebruik van frauduleuze constructie, JA of NEE :D
Heeft u uw box3 vermogen tijdelijk overgeboekt naar een familielied, JA of NEE
Bent u stiekem woonachtig in het buitenland, JA of NEE
Maar volgens mij ben je nog serieus ook :P

Maar zoals gezegd, die 3 maanden dat is (nog) niet van kracht en gaan ze ook niet om vragen uiteraard.

[Voor 19% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 13:03]

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

mannowlahn schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Thanks. Ik zal sowieso nog met een fiscaal jurist moeten praten die gespecialiseerd is in vastgoed. Ik wil zeker zijn dat er geen loophole is mbt aanhouden vastgoed zonder dat ik elk jaar straks er op leegloop. Worst case scenario is het in de bv brengen prima!
Bedoel je het vastgoed zélf inbrengen in de BV of het vastgoed verkopen en de centen storten in de BV als agio?
Want in het eerste geval kun je het vastgoed inderdaad verkopen aan de BV en daarna de opbrengst als agio storten, alleen zit je dan met 10.4% overdrachtsbelasting :o

• mannowlahn
  • Nu online
Lordy79 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Bedoel je het vastgoed zélf inbrengen in de BV of het vastgoed verkopen en de centen storten in de BV als agio?
Want in het eerste geval kun je het vastgoed inderdaad verkopen aan de BV en daarna de opbrengst als agio storten, alleen zit je dan met 10.4% overdrachtsbelasting :o
BV is pas sinds een jaar gestart en vermogen in BV is niet toereikend voor aankoop vastgoed. Tevens denk ik dat het weinig nut heeft het vastgoed in de bv onder te brengen daar de huur regels nog steeds niet interessant zijn.

Verkopen en de knaken dan overmaken naar bv is wellicht een interessantere manier

• Strider
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:59:
[...]

LOL,
Maakte u in 2022 gebruik van frauduleuze constructie, JA of NEE :D
Heeft u uw box3 vermogen tijdelijk overgeboekt naar een familielied, JA of NEE
Bent u stiekem woonachtig in het buitenland, JA of NEE
Maar volgens mij ben je nog serieus ook :P

Maar zoals gezegd, die 3 maanden dat is (nog) niet van kracht en gaan ze ook niet om vragen uiteraard.
Ik ben ook serieus, want de peildatum gaat zover ik heb gelezen nog steeds 1-1-YYYY zijn. Als ze er niet om gaan vragen, ben je als belegger toch gewoon vrij om te kopen en te verkopen wanneer jij wilt, het zijn immers jouw aandelen.

BlaBlaBla

• de Peer

de Peer

under peer review

Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Ik ben ook serieus, want de peildatum gaat zover ik heb gelezen nog steeds 1-1-YYYY zijn. Als ze er niet om gaan vragen, ben je als belegger toch gewoon vrij om te kopen en te verkopen wanneer jij wilt, het zijn immers jouw aandelen.
Nee, je dient zelf op de hoogte te zijn van de wet.
Je mag ook niet door een rood stoplicht rijden omdat je dat nooit letterlijk verteld is en het immers jouw auto is.

https://www.jaeger.nl/pei...ever%20immers%20ongewenst.

• Strider
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Nee, je dient zelf op de hoogte te zijn van de wet.
Je mag ook niet door een rood stoplicht rijden omdat je dat nooit letterlijk verteld is en het immers jouw auto is.

https://www.jaeger.nl/pei...ever%20immers%20ongewenst.
Je lacht me uit, maar je refereert vervolgens naar een artikel die precies aangeeft wat je in je aangifte kunt gaan verwachten, dus wel de peildatumarbitrage vraag waar ik op doelde.
Nu nog niet aan de orde, maar dat gaat er dus waarschijnlijk wel komen.
Maar het is nu dus wel vaag hoe het straks precies gaat werken. Ga je dan een nieuw scherm krijgen waar je moet gaan aangeven wat je vermogen was op datum X etc.

In de aangifte inkomstenbelasting en premie volksverzekering van 2023 e.v. is de vraag opgenomen of er sprake was van peildatumarbitrage. Een belastingplichtige zal dus in zijn aangifte moeten aangeven of er sprake is geweest van peildatumarbitrage en zo ja, of er sprake was van zakelijke (niet-fiscale) overwegingen.

Is er sprake van een arbitragehandeling?
i. Verkoopt een belastingplichtige overige bezittingen (start van arbitrageperiode van drie maanden)?;
ii. Koopt een belastingplichtige overige bezittingen aan binnen die periode van drie maanden?
iii. Zit in die periode van drie maanden de peildatum van 1 januari?

BlaBlaBla

• de Peer

de Peer

under peer review

Strider schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Je lacht me uit, maar je refereert vervolgens naar een artikel die precies aangeeft wat je in je aangifte kunt gaan verwachten, dus wel de peildatumarbitrage vraag waar ik op doelde.
Nu nog niet aan de orde, maar dat gaat er dus waarschijnlijk wel komen.
Maar het is nu dus wel vaag hoe het straks precies gaat werken. Ga je dan een nieuw scherm krijgen waar je moet gaan aangeven wat je vermogen was op datum X etc.

In de aangifte inkomstenbelasting en premie volksverzekering van 2023 e.v. is de vraag opgenomen of er sprake was van peildatumarbitrage. Een belastingplichtige zal dus in zijn aangifte moeten aangeven of er sprake is geweest van peildatumarbitrage en zo ja, of er sprake was van zakelijke (niet-fiscale) overwegingen.

Is er sprake van een arbitragehandeling?
i. Verkoopt een belastingplichtige overige bezittingen (start van arbitrageperiode van drie maanden)?;
ii. Koopt een belastingplichtige overige bezittingen aan binnen die periode van drie maanden?
iii. Zit in die periode van drie maanden de peildatum van 1 januari?
Oeps, je hebt gelijk. Dan zijn excuses wel op zijn plek, dus bij dezen. :)

blijkbaar komt er dus een definitie van wat onder peildatumarbitrage valt (zoals verkoop en aankoop binnen die 3 maanden) en moet je vervolgens aangeven wat de motieven hiervoor waren.

Mijn begrip van 'peildatumarbitrage' was namelijk dat dat per definitie frauduleus is en die vraag gaat dan natuurlijk niet letterlijk gesteld worden, vandaar het uitlachen ;) . Maar het gaat om de motieven van de arbitrage die het legaal/illegaal maken.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 14:03]

• Batata007
[...]

Ik heb me nog even verdiept, en schijnbaar is het opnemen van 51K salaris als DGA niet direct “verplicht” als je puur geld aanhoudt in een spaar/beleggings BV:

https://www.adfinadvies.nl/dga-loon-en-spaargeld-bv/

Met deze kennis, zou het breakevenpunt van een beleggings BV niet wat lager liggen dan het prive in Box 3 aanhouden? Al helemaal als je een “buy and hold” investeerder bent die zichzelf vanuit de BV betaald?

Voor 400K inderdaad niet direct spannend. Maar bij 900K hebben we het al over pak ‘m beet 18K aan VRH in 2025 (34% over het fictieve rendement).

[Voor 5% gewijzigd door Batata007 op 16-03-2023 18:57]

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Batata007 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Ik heb me nog even verdiept, en schijnbaar is het opnemen van 51K salaris als DGA niet direct “verplicht” als je puur geld aanhoudt in een spaar/beleggings BV:

https://www.adfinadvies.nl/dga-loon-en-spaargeld-bv/
Een spaar Bv. Dat klopt. Maar een beleggingsBV, daar zit meer werk achter tenzij je het helemaal laat beheren door de bank en dit ook heel duidelijk zwart op wit zet.

Er zijn genoeg rechtszaken over geweest....

• Batata007
Ik zie een gat in de markt voor een bedrijf/bank
die dit wil doen :+

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Batata007 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:05:
Ik zie een gat in de markt voor een bedrijf/bank
die dit wil doen :+
Nou, er zijn genoeg beleggingsportefeuilles waarbij de bank al het werk doet.
Als dat echt de enige activiteit is denk ik dat je het zonder het gebruikelijk loon af kan.

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-03 20:48
Lordy79 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:03:
[...]

Een spaar Bv. Dat klopt. Maar een beleggingsBV, daar zit meer werk achter tenzij je het helemaal laat beheren door de bank en dit ook heel duidelijk zwart op wit zet.

Er zijn genoeg rechtszaken over geweest....
Ik heb een beleggingsbv, eerste inbreng was minder dan 3 ton. Ik reken geen salaris, voor puur vermogensbeheer is dit echt niet verplicht.
Ik doe alles zelf (jaarstukken, vpb en pubstukken) en ben hier per kwartaal nog geen uur mee bezig. Voor de jaarstukken ook binnen 2 uur klaar.
Nu is het mijn vak en doe ik dit soort werk dagelijks, dat scheelt.

Overigens is de maandelijkse inleg geautomatiseerd via de ABN Bank (NT fondsen) en verkoop ik pas als ik ga stoppen met werken, dus ik neem pas winst als deze gerealiseerd is.

[Voor 11% gewijzigd door Rolletjedrop op 16-03-2023 19:11]

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Nee ben ik met je eens hoor, @Rolletjedrop
Maar ik denk dat als je zelf actief aan- en verkoopt dan het a) meer tijd kost dan die 5000 euro grens en b) het domweg als een onderneming/arbeid wordt gezien.

• Batata007
Rolletjedrop schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Ik heb een beleggingsbv, eerste inbreng was minder dan 3 ton. Ik reken geen salaris, voor puur vermogensbeheer is dit echt niet verplicht.
Ik doe alles zelf (jaarstukken, vpb en pubstukken) en ben hier per kwartaal nog geen uur mee bezig. Voor de jaarstukken ook binnen 2 uur klaar.
Nu is het mijn vak en doe ik dit soort werk dagelijks, dat scheelt.

Overigens is de maandelijkse inleg geautomatiseerd via de ABN Bank (NT fondsen) en verkoop ik pas als ik ga stoppen met werken, dus ik neem pas winst als deze gerealiseerd is.
Kijk, dit is heel interessant. Ook ik ben opzoek naar een vehicle om de inleg jaren te laten renderen, en pas over jaren (als ik ga stoppen met werken) de winst te gaan nemen. Dat je dan afrekent over de genoten winsten, prima, maar ik wil geen aandelen nu moeten verkopen, om de VRH te betalen. Bovendien “verstoort” dat ook het compounding effect in de belangrijkste jaren.

Ik heb reeds al een beleggingsrekening bij ABN en beleg ook maandelijks automatisch in de NT-fondsen. Ik heb er dus ook daadwerkelijk geen “werk” aan.

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-03 20:48
Lordy79 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:42:
Nee ben ik met je eens hoor, @Rolletjedrop
Maar ik denk dat als je zelf actief aan- en verkoopt dan het a) meer tijd kost dan die 5000 euro grens en b) het domweg als een onderneming/arbeid wordt gezien.
Ja, klopt inderdaad, als je veel handelt is het ook maar de vraag of je in de bv wel voordeliger uit bent omdat je je winst niet echt uit kan stellen.

• Rubbergrover1
Batata007 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Kijk, dit is heel interessant. Ook ik ben opzoek naar een vehicle om de inleg jaren te laten renderen, en pas over jaren (als ik ga stoppen met werken) de winst te gaan nemen. Dat je dan afrekent over de genoten winsten, prima, maar ik wil geen aandelen nu moeten verkopen, om de VRH te betalen. Bovendien “verstoort” dat ook het compounding effect in de belangrijkste jaren.

Ik heb reeds al een beleggingsrekening bij ABN en beleg ook maandelijks automatisch in de NT-fondsen. Ik heb er dus ook daadwerkelijk geen “werk” aan.
Het hangt dan volgens mij vooral af van de orde van grootte van je vermogen. Want je omschrijving klinkt in mijn oren precies als waar men de lijfrentes voor heeft uitgevonden. Dus dat lijkt mij voor de meeste mensen in die situatie een logischer keus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:49:
[...]

Het hangt dan volgens mij vooral af van de orde van grootte van je vermogen. Want je omschrijving klinkt in mijn oren precies als waar men de lijfrentes voor heeft uitgevonden. Dus dat lijkt mij voor de meeste mensen in die situatie een logischer keus.
Zeker! Een spaar of beleg BV is alleen interessant bij grote vermogens. Maar voor een ondernemer is een holding met daarin je pensioenopbouw en daaronder een dochter met de onderneming m.i. nog steeds een goede manier om belasting uit te stellen. Bovendien kun je dan na pensioenleeftijd gewoon salaris ontvangen uit die pensioenBV en genieten van box1 en voor iemand met veel vermogen kun je dan jaarlijks ook nog beperkt box2 doen tegen 24.5pct als je veel wil consumeren.

Maar je moet het natuurlijk goed plannen en uitrekenen.
Verder is de overheid natuurlijk vrij onbetrouwbaar want de tarieven springen alle kanten op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:18:
[...]

Zeker! Een spaar of beleg BV is alleen interessant bij grote vermogens. Maar voor een ondernemer is een holding met daarin je pensioenopbouw en daaronder een dochter met de onderneming m.i. nog steeds een goede manier om belasting uit te stellen. Bovendien kun je dan na pensioenleeftijd gewoon salaris ontvangen uit die pensioenBV en genieten van box1 en voor iemand met veel vermogen kun je dan jaarlijks ook nog beperkt box2 doen tegen 24.5pct als je veel wil consumeren.

Maar je moet het natuurlijk goed plannen en uitrekenen.
Verder is de overheid natuurlijk vrij onbetrouwbaar want de tarieven springen alle kanten op.
Mee eens. Ik denk dat dan, heel zwart wit gezien, een richtlijn is dat als je een eigen bedrijf hebt, het zeer interessant is om daar ook een vehikel voor je (pensioen-) vermogen aan te koppelen. Maar dat het in de regel minder interessant is om speciaal voor je vermogen een bv op te richten. (Uiteraard zijn er uitzonderingen)

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:35
Voor wat betreft bezwaar maken tegen de box3 tegen de net opgelegde definitieve aanslag 2020:

Het werkelijk rendement van de overige bezittingen (lening tegen 4%) is lager dan de 5,28% waarmee de belastingdienst rekent.

Maar het feitelijk aandeel van de overige bezittingen is niet 1/3 (en 2/3 voor sparen) waarmee de belastingdienst rekent, maar 9/10 (en 1/10 voor sparen).

Daardoor is het door mij in 2020 ontvangen rentebedrag van die lening hoger dan het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen waar de belastingdienst op uitkomt, immers een groter gedeelte van die lening wordt toegewezen aan het spaargedeelte tegen 0,070%.

Dus het lijkt mijn dat het geen zin heeft om bezwaar te maken, of zie ik iets over het hoofd ?
(en gaat het alleen om het % (4% t.o.v. 5,28%) en niet om de verhouding spaargeld/overige bezittingen)

[Voor 6% gewijzigd door dwdd op 21-03-2023 08:15]

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:00
In ander nieuws:

De Raad van State adviseert aan de Leden Nijboer, Alkaya, Van Raan en Gündogan om hun initiatiefvoorstel voor een vermogensbelasting nader te overwegen. Dit omdat het de middengroepen harder aanpakt, niet goed uitvoerbaar is en een mogelijke inbreuk kan zijn op het eigendomsrecht.

https://www.raadvanstate....dvies-vermogensbelasting/
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee