Wolly schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:21:
Ik ben het even kwijt
Situatie:
Definitieve aanslag 2019/2020/2021 nog niet ontvangen.
Wel de definitieve aanslagen over 2017 en 2018 ontvangen.
Moet ik nu ambtshalve vermindering aanvragen over 2017 en 2018? Kan dat in één brief?
En over de 19/20/21 moet ik bezwaar maken zodra de definitieve aanslag binnen is zodat deze worden gecorrigeerd nav de gerechtelijke uitspraak?
Ik had ook 2019, 2020, 2021 nog als voorlopige aanslag staan.
2021 heb ik inmiddels ontvangen (wederom met status 'voorlopig' overigens?) maar het rechtsherstel is in die nieuwe voorlopige aanslag 2021 al wel verwerkt.
Ik neem dus aan dat binnenkort ook 2019 en 2020 zullen volgen en dat ook daarin rechtsherstel v.w.b. de VRH is toegepast.
Definitieve aanslagen 2017 en 2018: als je die recent hebt ontvangen en je nog binnen de termijn van 6 weken bent, kun je daar neem ik aan op reguliere wijze bezwaar tegen aantekenen.
Wanneer de definitieve aanslag over de jaren 2017/2018 langer dan 6 weken geleden binnen is gekomen, dan geldt volgens mij dat de BD van plan is om standaard negatief te reageren op verzoeken ambtshalve vermindering. Maar je kunt desondanks altijd een verzoek tot vermindering indienen, al dan niet via dat formulier van de Bond voor Belastingbetalers.
Of dat voor beide jaren op één formulier kan, weet ik niet.
Maar voor het jaar 2017 moet je zo'n verzoek tot ambtshalve vermindering in elk geval vóór eind december 2022 (namelijk vijf jaar na het betreffende belastingjaar) ingediend hebben. Voor het jaar 2018 moet dit vóór eind 2023 gedaan worden dus daar heb je nog wat langer de tijd voor en/of kun je het verloop van zaken nog even aanzien.
Wat betreft het versturen per aangetekende post: je kan brieven aan de BD eventueel persoonlijk afgeven bij de balie/receptie van een belastingkantoor en om een ontvangstbevestiging vragen? Het effect is dan toch hetzelfde, namelijk bewijs dat de brief door de BD is ontvangen?