Betekent dus uitstel voor minimaal een jaar maar hoogstwaarschijnlijk meer..
https://www.taxlive.nl/nl...tijdige-hervorming-box-3/
https://www.taxlive.nl/nl...tijdige-hervorming-box-3/
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik denk dat er meer gedoeld wordt op: 'ik had hier eenvoudig 7% rendement per jaar mee kunnen halen'Hielko schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:49:
Ze zullen ongetwijfeld de wettelijke rente vergoeden over de bedragen die je terugkrijgt, dat werkt altijd zo.
Lekker overtuigend... Je dient een bezwaar in omdat je het fictieve rendement neit kan halen met sparen, de terugbetaling moet met extra rente terugbetaald worden met als argument "ik had 7% rendement kunnen halen"de Peer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:51:
[...]
Ik denk dat er meer gedoeld wordt op: 'ik had hier eenvoudig 7% rendement per jaar mee kunnen halen'
en dan heb je niet zo veel aan 0,05% procent rente met terugwerkende kracht.
Helemaal mee eens.overhyped schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:12:
[...]
Lekker overtuigend... Je dient een bezwaar in omdat je het fictieve rendement neit kan halen met sparen, de terugbetaling moet met extra rente terugbetaald worden met als argument "ik had 7% rendement kunnen halen"
Het zal er aan liggen wat nu de definitieve regeling wordt voor de jaren 2021 en 2022. In het voorlopige voorstel voor rechtsherstel gaan ze apart kijken naar spaargeld en beleggingen. Stel dat het om €5000 zou gaan die de Belastingdienst nu ‘achterhoudt.’. Als ik die €5000 wel had kunnen beleggen (ben sinds 2018 ook aan het beleggen namelijk) dan heb ik dus rendement misgelopen. Begin 2021 heb ik de voorlopige aanslag 2021 al betaald. En 2021 was best een goed beursjaar.overhyped schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:12:
[...]
Lekker overtuigend... Je dient een bezwaar in omdat je het fictieve rendement neit kan halen met sparen, de terugbetaling moet met extra rente terugbetaald worden met als argument "ik had 7% rendement kunnen halen"
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Hoe zouden ze dat geld dan al terug moeten geven als de definitieve regeling nog helemaal niet is uitgewerkt?PatrickC schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:29:
[...]
Het zal er aan liggen wat nu de definitieve regeling wordt voor de jaren 2021 en 2022. In het voorlopige voorstel voor rechtsherstel gaan ze apart kijken naar spaargeld en beleggingen. Stel dat het om €5000 zou gaan die de Belastingdienst nu ‘achterhoudt.’. Als ik die €5000 wel had kunnen beleggen (ben sinds 2018 ook aan het beleggen namelijk) dan heb ik dus rendement misgelopen. Begin 2021 heb ik de voorlopige aanslag 2021 al betaald. En 2021 was best een goed beursjaar.![]()
Verder gaat het mij meer om het feit dat de Belastingdienst dat geld over 2021/22 nu gewoon al zou kunnen teruggeven. Maar dat doen ze dus niet. Voorlopig nog geen definitieve aanslag 2021 gehad en die voor 2022 zal waarschijnlijk pas ergens in 2023 gaan komen.
Drugs, (corrupte)autodealers, vastgoed, eventueel vast wel een of ander duister figuur die jouw bitcoins voor cash - een vergoeding etc.Janpietertje89 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:13:
[...]
En waar exact kan je tegenwoordig direct betalen met bitcoin (en niet via een betaalprovider waar je alsnog een registratieplicht hebt)? En welke rapportageplicht hebben bedrijven die jou luxe goederen verkopen voor bitcoin?
Kortom, hoe denk je die 500k aan bitcoin waar je geen belasting over hebt betaald uit te geven zonder dat de BD hier weet van krijgt?
[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 27-06-2022 14:28 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Beide zijn vooruit betaald door mij via voorlopige aanslagen. Die kunnen ze toch gewoon terugstorten totdat de definitieve aanslag voor 2021 en zo dadelijk 2022 is vastgesteld? Voor personen die geen voorlopige aanslag krijgen, moeten toch ook pas gaan betalen na de definitieve aanslag?Hielko schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:32:
[...]
Hoe zouden ze dat geld dan al terug moeten geven als de definitieve regeling nog helemaal niet is uitgewerkt?
Janpietertje89 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:21:
[...]
Best prima te controleren hoeveel bitcoin iemand heeft, ik ken geen enkele exchange of crypto bank waar je niet met paspoort geregistreerd staat.
En zelfs al heb je bitcoin gekocht voordat deze regelgeving bestond of zelf gemined, dan heb je toch echt iets uit te leggen aan de belastingdienst op het moment je ook maar iets met je bitcoin koopt. Nee bitcoin is verre van anoniem, het is juist heel goed te traceren waar het al die jaren geweest is.
Je kunt bitcoin onderling naar elkaar versturen als betaling voor een dienst of goed waar niemand achter zal komen. Via lightning is de betalende partij anoniem. Ook zijn er manieren om bitcoin anoniem te maken via de door @JohanNL eerder genoemde Monero of via een coinmixer. Ook zijn er nog steeds exchanges/manieren in de wereld waar je anoniem Bitcoin kunt kopen en verkopen.Janpietertje89 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:13:
[...]
En waar exact kan je tegenwoordig direct betalen met bitcoin (en niet via een betaalprovider waar je alsnog een registratieplicht hebt)? En welke rapportageplicht hebben bedrijven die jou luxe goederen verkopen voor bitcoin?
Kortom, hoe denk je die 500k aan bitcoin waar je geen belasting over hebt betaald uit te geven zonder dat de BD hier weet van krijgt?
Maar voor de meeste mensen zal de voorlopige aanslag uit veel meer bestaan dan alleen box 3, en daarnaast zullen veel mensen alsnog een flink deel van de opgelegde aanslag in box 3 alsnog moeten betalen. En de meeste mensen zullen er ook helemaal niet op zitten te wachten om wat geld van de belastingdienst te krijgen en dan over x aantal maanden weer een deel daarvan te moeten betalen, nog afgezien van al het papierwerk en de processen die ingericht moeten worden om dan zoiets mogelijk te maken.PatrickC schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:30:
[...]
Beide zijn vooruit betaald door mij via voorlopige aanslagen. Die kunnen ze toch gewoon terugstorten totdat de definitieve aanslag voor 2021 en zo dadelijk 2022 is vastgesteld? Voor personen die geen voorlopige aanslag krijgen, moeten toch ook pas gaan betalen na de definitieve aanslag?
Laat ik het eens omdraaien dan… mensen zitten er wel op te wachten om een voorlopige aanslag te betalen, terwijl ze dat geld pas mogelijk weer bij een definitieve aanslag terugkrijgen, 1,5 jaar later?Hielko schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:07:
[...]
Maar voor de meeste mensen zal de voorlopige aanslag uit veel meer bestaan dan alleen box 3, en daarnaast zullen veel mensen alsnog een flink deel van de opgelegde aanslag in box 3 alsnog moeten betalen. En de meeste mensen zullen er ook helemaal niet op zitten te wachten om wat geld van de belastingdienst te krijgen en dan over x aantal maanden weer een deel daarvan te moeten betalen, nog afgezien van al het papierwerk en de processen die ingericht moeten worden om dan zoiets mogelijk te maken.
Voor zover ik weet is die voorlopige aanslag er gekomen vanwege de HRA: mensen willen alvast van de hypotheekrenteaftrek kunnen 'genieten'.PatrickC schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:32:
[...]
Laat ik het eens omdraaien dan… mensen zitten er wel op te wachten om een voorlopige aanslag te betalen, terwijl ze dat geld pas mogelijk weer bij een definitieve aanslag terugkrijgen, 1,5 jaar later?
Het hele principe van de voorlopige aanslag vind ik sowieso al belachelijk. Waarom moet je belasting vooruit betalen? Dat doe je toch wanneer je je salaris ontvangt (loonbelasting) of wanneer je iets koopt (BTW). En het rendement op mijn spaargeld ga ik toch ook pas halen gedurende het jaar en niet al aan het begin van het jaar? En je kunt geen bezwaar maken tegen een voorlopige aanslag, want dat kan alleen als je verwacht dat je financiële situatie anders zal zijn als de Belastingdienst voorziet.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Maar dat is natuurlijk ook vooral omdat je met loonbelasting ook al een voorheffing hebt. Het is op zich nogal logisch als je een voorheffing van de loonbelasting hebt, je ook een voorlopige teruggaaf hebt van je aftrekposten. Dat is wel zo evenwichtigedie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:48:
[...]
Voor zover ik weet is die voorlopige aanslag er gekomen vanwege de HRA: mensen willen alvast van de hypotheekrenteaftrek kunnen 'genieten'.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
We moeten even onderscheid maken tussen een voorlopige aanslag over het lopende jaar en een voorlopige aanslag die opgelegd wordt over de afgelopen jaren, simpelweg omdat men niet direct een definitieve aanslag krijgt. Voor de box 3 belasting van de afgelopen jaren gaat het over het laatste. Voor het lopende jaar kan je zelf gewoon de gegevens wijzigen, en de meeste mensen krijgen een dergelijke voorlopige aanslag alleen omdat ze zelf ooit hebben aangevraagd.PatrickC schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:32:
[...]
Laat ik het eens omdraaien dan… mensen zitten er wel op te wachten om een voorlopige aanslag te betalen, terwijl ze dat geld pas mogelijk weer bij een definitieve aanslag terugkrijgen, 1,5 jaar later?
Het hele principe van de voorlopige aanslag vind ik sowieso al belachelijk. Waarom moet je belasting vooruit betalen? Dat doe je toch wanneer je je salaris ontvangt (loonbelasting) of wanneer je iets koopt (BTW). En het rendement op mijn spaargeld ga ik toch ook pas halen gedurende het jaar en niet al aan het begin van het jaar? En je kunt geen bezwaar maken tegen een voorlopige aanslag, want dat kan alleen als je verwacht dat je financiële situatie anders zal zijn als de Belastingdienst voorziet.
Nope… ik heb nooit een voorlopige aanslag aangevraagd. Dat is volledig geïnitieerd door de Belastingdienst omdat ze er waarschijnlijk achter kwamen dat ik toch elk jaar mocht gaan bijbetalen vanwege Box 3. Maar, waar kan ik deze gegevens dan zelf wijzigen zodat ik geen voorlopige aanslagen meer krijg voor het lopende jaar?Hielko schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:19:
[...]
We moeten even onderscheid maken tussen een voorlopige aanslag over het lopende jaar en een voorlopige aanslag die opgelegd wordt over de afgelopen jaren, simpelweg omdat men niet direct een definitieve aanslag krijgt. Voor de box 3 belasting van de afgelopen jaren gaat het over het laatste. Voor het lopende jaar kan je zelf gewoon de gegevens wijzigen, en de meeste mensen krijgen een dergelijke voorlopige aanslag alleen omdat ze zelf ooit hebben aangevraagd.
[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 27-06-2022 17:06 ]
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Dan zou ik dus al mijn spaargeld moeten verzwijgen terwijl de belastingdienst precies weet hoeveel spaargeld ik het jaar ervoor had. Mag dat überhaupt wel? Of heb je een andere truc? Verder verwacht ik dat de volgende voorlopige aanslag 2023 natuurlijk een heel stuk lager gaat uitvallen met de voorlopige regelgeving.squaddie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:56:
Ik heb toen ik vanuit de belastingdienst geinitieerde voorlopige aanslag ontving box 3 aangepast door een gewijzigde voorlopige aanslag in te dienen waardoor de voorlopige aanslag op nul komt en ik niets vooruit hoef te betalen. Bij de de definitieve aanslag gaan wel kijken wat ik nog moet afrekenen.
Op de voorlopige aangifte hoeven de gegevens niet overeen te komen met de werkelijkheid. Dus je kunt de voorlopige aangifte baseren op voor jou veel gunstiger gegevens, waardoor je voorlopig een leuk bedragje terugkrijgt. Op de definitieve aangifte moeten de gegevens uiteraard wel kloppen.PatrickC schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Dan zou ik dus al mijn spaargeld moeten verzwijgen terwijl de belastingdienst precies weet hoeveel spaargeld ik het jaar ervoor had. Mag dat überhaupt wel?
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Het is werkelijk ongelooflijk.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik geloof nog steeds dat het gewoon met een vaste (progressieve) voet belasten van vermogen de weg is om te gaan, simpel, goed uitvoerbaar, en iedereen weet waar die aan toe is.squaddie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:06:
Het is inderdaad te triest voor woorden hoe halsstarrig de overheid blijft vasthouden aan het huidige systeem van belasten van vermogen ondanks de uitspraak van de rechter en de nieuwe variant vooral focust op nieuwe of verbeterde mogelijkheden voor de overheid de burger meer centen uit de zak de kloppen.
Je zou verwachten dat met de uitspraak en de het gedonder met toeslagenschandaal dat in Den Haag het wel geland zou zijn dat we niet zitten te wachten op complexe wetgeving, maar op simpele maar rechtvaardige belastingheffing.
Dat kan dus niet, is exact de reden waarom de Belastingdienst die rechtszaak verloren heeft.overhyped schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Ik geloof nog steeds dat het gewoon met een vaste (progressieve) voet belasten van vermogen de weg is om te gaan, simpel, goed uitvoerbaar, en iedereen weet waar die aan toe is.
Als ik dat goed begrijp dan is vermogensaanwasbelasting dus ook verboden door deze uitspraak van de HR?alexbl69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:11:
[...]
Dat kan dus niet, is exact de reden waarom de Belastingdienst die rechtszaak verloren heeft.
Enkel en alleen het vermogen belasten is simpelweg niet toegestaan. Alleen eventuele inkomsten uit dit vermogen kunnen belast worden.
Volkskrant (27 dec 2021), Wat betekent de uitspraak van de Hoge Raad over de te hoge Box 3-belasting op spaargeld?
Citaat: "Op 24 december oordeelde de Hoge Raad dat de Box 3-belasting discriminerend is en inbreuk maakt op het wettelijk beschermde eigendomsrecht."
De overheid kan burgers belasten bij het verkrijgen van vermogen, bij het uitgeven van geld, bij het maken van winsten met het vermogen en in het geval van overlijden bij het overdragen van dit vermogen. Maar enkel voor het beheer/in het bezit hebben van vermogen mag de overheid de burger niet belasten.
Ik lees daar niet uit dat een belasting op vermogen niet zou kunnen, alleen dat die belasting niet hoger zou mogen zijn dan de vermogenaanwas (van inkomsten uit het vermogen) en dat het niet discriminerend mag zijn.alexbl69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:11:
[...]
Dat kan dus niet, is exact de reden waarom de Belastingdienst die rechtszaak verloren heeft.
Enkel en alleen het vermogen belasten is simpelweg niet toegestaan. Alleen eventuele inkomsten uit dit vermogen kunnen belast worden.
Volkskrant (27 dec 2021), Wat betekent de uitspraak van de Hoge Raad over de te hoge Box 3-belasting op spaargeld?
Citaat: "Op 24 december oordeelde de Hoge Raad dat de Box 3-belasting discriminerend is en inbreuk maakt op het wettelijk beschermde eigendomsrecht."
De overheid kan burgers belasten bij het verkrijgen van vermogen, bij het uitgeven van geld, bij het maken van winsten met het vermogen en in het geval van overlijden bij het overdragen van dit vermogen. Maar enkel voor het beheer/in het bezit hebben van vermogen mag de overheid de burger niet belasten.
Intentionally left blank
Tuurlijk wel. Vind je een auto tot het vermogen behoren? Zo ja, betaal je MRB? Zo ja, dan houd je zienswijze volgens mij geen stand. Ik rij geen meter en ik verdien geen euro aan mijn auto, de heffing is er niet minder om.alexbl69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:11:
[...]
alexbl69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:11:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Hendrik H. op 29-06-2022 14:38 ]
En wat is je juridische onderbouwing voor het heffen van belasting op vastgesteld vermogen?Hendrik H. schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:51:
Het is nu al bekend dat het nieuwe box 3 belastingstelsel later zal worden ingevoerd dan de beoogde 2025.
Tel er gerust 2 a 3 jaar bij want het wordt nu onnodig ingewikkeld gemaakt. Vermogenswinst/aanwas/werkelijk rendement/verliesverrekening/bijhouden boekhouding waar zadel je de burger mee op. Met een tarief tussen de 1 en 2% over het "vastgesteld" vermogen ben je van veel gedonder af en is makkelijk per 2025 in te voeren.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 29-06-2022 15:32 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als dat het probleem is verander je de wet toch? Ik vind dit zo'n onzin argument. We willen gemiddeld genomen met z'n allen in Nederland een solidair land zijn. Dat betekent dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Mensen met veel geld zijn de sterkste schouders. Dan is er niets logischer dan een vermogensbelasting.YakuzA schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:31:
[...]
En wat is je juridische onderbouwing voor het heffen van belasting op vastgesteld vermogen?
(Dat iets makkelijk is, betekend niet dat het juridisch houdbaar is)
Dat lijkt mij ook inderdaad. Want zolang je de papieren waardestijging van je woning niet te gelde maakt groeit je vermogen niet.PatrickC schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:24:
[...]
Als ik dat goed begrijp dan is vermogensaanwasbelasting dus ook verboden door deze uitspraak van de HR?
Het eerste wat je zegt klopt. Belasting op vermogensgroei / -aanwas is toegestaan. Maar dan moet je wel weten wat die groei is.crisp schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:47:
[...]
Ik lees daar niet uit dat een belasting op vermogen niet zou kunnen, alleen dat die belasting niet hoger zou mogen zijn dan de vermogenaanwas (van inkomsten uit het vermogen) en dat het niet discriminerend mag zijn.
Een vermogenbelasting van bijvoorbeeld 2% tot een maximum van 50% van de inkomsten uit dat vermogen zou dus m.i. best mogen, maar als je al precies weet wat de inkomsten zijn uit dat vermogen dan is het net zo makkelijk om gewoon dat te belasten
Ik zou zeggen, kijk waarom de huidige vrh geen stand hield bij de rechter en bekijk je post daarna nog een keerJanpietertje89 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:48:
[...]
Als dat het probleem is verander je de wet toch? Ik vind dit zo'n onzin argument. We willen gemiddeld genomen met z'n allen in Nederland een solidair land zijn. Dat betekent dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Mensen met veel geld zijn de sterkste schouders. Dan is er niets logischer dan een vermogensbelasting.
Logica die zelfs voor een kind van 4 te begrijpen is en ik weet ook zeker dat het overgrote deel van de bevolking zich hierin kan vinden. Dan is je enige taak als politiek toch om het gewoon in te voeren? Wetten die in de weg staan worden maar aangepast. Dat dit tijd nodig heeft, prima, helemaal begrijpelijk dat grote veranderingen zorgvulding doorgevoerd moeten worden, maar doe het dan in één keer goed.
PSN
De rechter toetst aan de wet, als die wet veranderd, veranderd de uitspraak.YakuzA schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Ik zou zeggen, kijk waarom de huidige vrh geen stand hield bij de rechter en bekijk je post daarna nog een keer
Het “probleem” was Europese wetgeving, dat gaat echt niet veranderen.Janpietertje89 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:07:
[...]
De rechter toetst aan de wet, als die wet veranderd, veranderd de uitspraak.
Het "probleem" was niet het heffen van belasting op vermogen. Het "probleem" was ook niet een ander belastingtarief voor sparen dan voor beleggen. Het "probleem" is dat sinds 2017 niet de werkelijke verhouding sparen/beleggen gebruikt werd. Alleen dat laatste was tegen de wet in.Hielko schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:10:
[...]
Het “probleem” was Europese wetgeving, dat gaat echt niet veranderen.
Nee, lees de uitspraak er maar eens op na. Of dat hoeft eigenlijk niet eens, de titel op hogeraad.nl is namelijk al veelzeggend genoeg:mdlaat schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:48:
[...]
Het "probleem" was niet het heffen van belasting op vermogen. Het "probleem" was ook niet een ander belastingtarief voor sparen dan voor beleggen. Het "probleem" is dat sinds 2017 niet de werkelijke verhouding sparen/beleggen gebruikt werd. Alleen dat laatste was tegen de wet in.
MRB betaal je voor gebruik van de weg. Ga je de weg niet op, dan kun je je auto laten schorsen. Geen MRB, geen verzekering, zelfs geen apk plicht.marcelcee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Tuurlijk wel. Vind je een auto tot het vermogen behoren? Zo ja, betaal je MRB? Zo ja, dan houd je zienswijze volgens mij geen stand. Ik rij geen meter en ik verdien geen euro aan mijn auto, de heffing is er niet minder om.
Een en ander is mij wat te kort door de bocht. Natuurlijk mag de overheid het eigendomsrecht aantasten, dat is per definitie het gevolg van belastingheffing. Ook een heffing op vermogens(winst/aanwas) kan prima. Wat niet kan is het huidige systeem waarbij fictie te veel afwijkt van de werkelijkheid omdat dit een buitensporige last veroorzaakt.
Waarom gaat die niet veranderen? Met die insteek van altijd maar de status quo accepteren ga je natuurlijk nooit de grote problemen van deze tijd (zoals welvaart ongelijkheid) oplossen.Hielko schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:10:
[...]
Het “probleem” was Europese wetgeving, dat gaat echt niet veranderen.
Het is geen wetgeving omtrent vermogensbelasting, maar wetgeving over fundamentele mensenrechten (namelijk het recht om ongestoord te kunnen genieten van je eigendom). In theorie kan alles natuurlijk veranderd worden, maar laten we het er op houden dat een verandering in dit specifieke deel van de wetgeving extreem onwaarschijnlijk is.Janpietertje89 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:18:
[...]
Waarom gaat die niet veranderen? Met die insteek van altijd maar de status quo accepteren ga je natuurlijk nooit de grote problemen van deze tijd (zoals welvaart ongelijkheid) oplossen.
Europa is er niet om welvaart ongelijkheid te vergroten, waarom zou wetgeving omtrend het heffen van vermogensbelasting niet kunnen veranderen?
En die fundamentele mensenrechten gelden niet in de andere (Europese) landen waar wel vermogensbelasting betaald wordt?Hielko schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:30:
[...]
Het is geen wetgeving omtrent vermogensbelasting, maar wetgeving over fundamentele mensenrechten (namelijk het recht om ongestoord te kunnen genieten van je eigendom). In theorie kan alles natuurlijk veranderd worden, maar laten we het er op houden dat een verandering in dit specifieke deel van de wetgeving extreem onwaarschijnlijk is.
Zo te zien zijn er amper landen (over) in Europa met een vermogensbelasting.Janpietertje89 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:40:
[...]
En die fundamentele mensenrechten gelden niet in de andere (Europese) landen waar wel vermogensbelasting betaald wordt?
PSN
Dat hangt natuurlijk af van de specifieke omstandigheden, maar bijna alle Europese landen hebben hun vermogensbelasting al afgeschaft of ingeperkt, en geen enkel resterend land heeft een belasting die in de buurt komt van het huidige toptarief in box 3 (volgens mij). Hoe lager de belasting, hoe minder de potentiële inbreuk op je eigendom. Daarnaast moet opgemerkt worden dat nul/negatieve rentes op banktegoeden een recent verschijnen zijn, als de belasting lager is dan het risicovrije rendement op een spaarrekening dan is geen probleem omdat je niet hoeft in te teren op het vermogen. Dus de wettelijke problemen zijn ook een recent verschijnsel, en het is niet vreemd als die het grootst zijn in Nederland gezien de relatief hoge heffing.Janpietertje89 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:40:
[...]
En die fundamentele mensenrechten gelden niet in de andere (Europese) landen waar wel vermogensbelasting betaald wordt?
Als de gedachtevorming zou eindigen met enkel de titel van een persbericht van een uitspraak… tja dan zijn we snel klaar. De onderliggende motivatie lijkt mij toch de moeite waard omdat daarin ook de nuance schuilt die @mdlaat weergeeft. Uit het persbericht haal ik nl. het volgende:Hielko schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Nee, lees de uitspraak er maar eens op na. Of dat hoeft eigenlijk niet eens, de titel op hogeraad.nl is namelijk al veelzeggend genoeg:
Vermogensrendementsheffing box 3 voor 2017 en 2018 in strijd met het eigendomsrecht en discriminatieverbod, Hoge Raad biedt rechtsherstel
Nee MRB betaal je voor het op naam hebben staan van een voertuig (bezit dus). Zie bijv. hier. Of je er de weg mee op gaat of niet maakt niks uit. Tenzij de situatie zich voordoet die jij beschrijft. Maar men kan vermogen (in euro’s) ook legaal wegzetten daar waar het niet belast wordt. Doet m.i. niets af aan de heffing van/op bezit/vermogen.alexbl69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:17:
[...]
MRB betaal je voor gebruik van de weg. Ga je de weg niet op, dan kun je je auto laten schorsen. Geen MRB, geen verzekering, zelfs geen apk plicht.
[ Voor 14% gewijzigd door marcelcee op 29-06-2022 19:36 ]
"De Hoge Raad is van oordeel dat het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel verder af is komen te staan van een heffing over het inkomen waarvan kan worden aangenomen dat een individuele belastingplichtige dat daadwerkelijk heeft genoten, terwijl de wetgever dit wel heeft beoogd."marcelcee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:08:
[...]
Als de gedachtevorming zou eindigen met enkel de titel van een persbericht van een uitspraak… tja dan zijn we snel klaar. De onderliggende motivatie lijkt mij toch de moeite waard omdat daarin ook de nuance schuilt die @mdlaat weergeeft. Uit het persbericht haal ik nl. het volgende:
De Hoge Raad is van oordeel dat het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel verder af is komen te staan van een heffing over het inkomen waarvan kan worden aangenomen dat een individuele belastingplichtige dat daadwerkelijk heeft genoten, terwijl de wetgever dit wel heeft beoogd.
De wetgever voert een wet in met een bepaalde bedoeling en afweging. Als de wetgever zegt ik doe alsof je 4% rendement haalt zonder risico en daarom wil ik dat inkomen belasten, dan wordt dat getoetst door de rechter. En hier liep het spaak.
Als de wetgever zegt ik belast jaarlijks 1% van je vermogen van de eerste tot laatste euro die je hebt, hele verhaal over het inkomen uit vermogen blijft buiten beschouwing, dan wordt dat getoetst. Ik denk dat het binnen de beoordelingsvrijheid van de wetgever ligt om zo’n wet in te voeren en die zal in stand blijven. Een vermogensbelasting is niks mis mee, die kiezen we ‘samen’. Gevolg is immers dat een andere heffing lager kan zijn, of juist niet want dan is er kennelijk meer geld nodig voor de publieke voorzieningen.
Algemene noot: een capital gains tax is volgens mij eerder regel dan uitzondering in de wereld. Er werd geopperd dat het wel niet voor niks zou zijn dat dit niet meer veel voorkomt.
Hoe dan?marcelcee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:08:
[...]
Maar men kan vermogen (in euro’s) ook legaal wegzetten daar waar het niet belast wordt.
Welke nuance van @mdlaat? Die claimde expliciet dat ALLEEN de verhouding sparen/beleggen een probleem was, en dat is evident niet correct lijkt me.marcelcee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:08:
[...]
Als de gedachtevorming zou eindigen met enkel de titel van een persbericht van een uitspraak… tja dan zijn we snel klaar. De onderliggende motivatie lijkt mij toch de moeite waard omdat daarin ook de nuance schuilt die @mdlaat weergeeft. Uit het persbericht haal ik nl. het volgende:
Een capital gains is juist NIET een vermogensbelasting, dat is een vermogensWINSTbelasting, en tast daarmee dus juist niet het onderliggende bezit aan.[b]
Algemene noot: een capital gains tax is volgens mij eerder regel dan uitzondering in de wereld. Er werd geopperd dat het wel niet voor niks zou zijn dat dit niet meer veel voorkomt.
Wellicht bedoelen we hetzelfde, met de toevoeging dat het niet logisch is dat dat belast werd maar dat dit de gekozen richting van de wetgever is om te belasten. Enkel omdat de wetgever de keuze heeft gemaakt om een heffing op een bepaalde manier in te richten is het daarna logisch dat heffing plaatsvindt en dat de rechter de afweging toetst.alexbl69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:06:
en dus was het logisch dat dat belast werd. Het was zoals gezegd rendement op vermogen.
Ik doelde op routes in de richting van panama papers of luxleaks. Toegegeven, vrij exotisch dus en zeker niet voor de eerste paar duizend euro spaargeldHoe dan?
Leuk idee, maar dus niet correct. Want Europees verdrag met betrekking tot mensenrechten en ongestoord genot van eigendom.marcelcee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:22:
En mijn idee is dat als de wetgever zou kiezen om sec vermogen te belasten, dat gewoon kan (even versimpeld gesteld). Dat is een andere keuze dan nu en dan zal ook de rechter anders toetsen. Inkomen uit vermogen niet naar kijken, gewoon het hebben van een som geld/whatever. Let wel, het is een tweede of dat wenselijk en hoe bestendig zo’n systeem zou zijn. In een extreem voorbeeld belast je het vermogen vrij snel weg en daarna is de heffing ook bijna €0 want niemand heeft nog een euro.
Niet legaal, tenminste, als je denkt dat je dan geen belasting hoeft te betalen.[...]
Ik doelde op routes in de richting van panama papers of luxleaks. Toegegeven, vrij exotisch dus en zeker niet voor de eerste paar duizend euro spaargeld. Maar het is volgens mij mogelijk om vermogen te hebben dat nergens ter wereld wordt belast.
Ik denk daar anders over op basis van het Eerste Protocol behorende bij het Verdrag dat jij bedoelt:Hielko schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:41:
[...]
Leuk idee, maar dus niet correct. Want Europees verdrag met betrekking tot mensenrechten en ongestoord genot van eigendom.
[...]
Niet legaal, tenminste, als je denkt dat je dan geen belasting hoeft te betalen.
Grappig, want dat stukje is geschreven “to secure payment of taxes”. Dat verondersteld dat er al een belastingschuld (op basis van inkomsten?) is, niet dat het hebben van eigendom belastbaar is.marcelcee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:38:
[...]
Ik denk daar anders over op basis van het Eerste Protocol behorende bij het Verdrag dat jij bedoelt:
Article 1
Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law.
The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right of a State to enforce such laws as it deems necessary to control the use of property in accordance with the general interest or to secure the payment of taxes or other contributions or penalties.
Hoe zie jij belastingheffing gebeuren als een overheid het eigendom niet mag aantasten? Zo zwart-wit komt je stelling op mij over, misschien zit ik er naast. De nadruk leggen puur op aantasting van eigendom is te kort door de bocht naar mijn mening. Het zijn de gekozen uitgangspunten, methode en motivering die in deze omstandigheden leiden tot een onbevredigende uitwerking. En dus een terechte tik op de vingers van de wetgever.
Verander een van die zaken en eigendomsaantasting kan prima door de beugel. Bijv. door sec over vermogen te heffen. De bedoelde arresten van december 2021 zien niet op zo’n heffing en daarom is het naar mijn mening onlogisch om op basis van die arresten een vermogensbelasting categorisch van de hand te wijzen. Maar wie weet zit ik er wel helemaal langs
[ Voor 3% gewijzigd door Flozem op 30-06-2022 07:10 ]
Wat ik uit het artikel haal is dat iedereen het recht heeft op ongestoord genot van eigendom en dat dit niet mag worden aangetast. Maar dat het voorgaande niet wegneemt dat een staat toch eigendom mag aantasten door betaling van belasting (af te dwingen). Welke belastingen dat zijn is uiteraard afhankelijk van de keuzes in een bepaald land. Ik laat me graag overtuigen dat dit artikel (enkel) ziet op een inkomstenbelasting. Maar dat lees ik niet in het woord taxes.Flozem schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 06:52:
[...]
Grappig, want dat stukje is geschreven “to secure payment of taxes”. Dat verondersteld dat er al een belastingschuld (op basis van inkomsten?) is, niet dat het hebben van eigendom belastbaar is.
[ Voor 20% gewijzigd door Flozem op 30-06-2022 07:16 ]
To make safe (dus uit je link) dat belasting betaald wordt? Een staat mag maatregelen nemen om zich ervan te verzekeren (to make safe) dat belasting wordt betaald staat er. Belasting (moeten) betalen is een inbreuk op iemands eigendomsrecht, maar dus is toegestaan (not in any way impair).Flozem schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:16:
@marcelcee
Er is een verschil tussen secure en ensure.
https://wikidiff.com/ensure/secure
Dan had er waarschijnlijk “ensure” gestaan. Subtiel verschil, maar relevant in de interpretatie van dit soort teksten.
Ik vind dit zo'n klassiek stukje "nee, maar ja" flauwekul waarbij men een poging doet om tegenstrijdige belangen in een wettelijk framework te verankeren, maar dan op zo'n manier dat het geheel geen formele zeggingskracht heeft en het gewoon wordt wat de gek slash rechter ervoor geeft.Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law.
The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right of a State to enforce such laws as it deems necessary to control the use of property in accordance with the general interest or to secure the payment of taxes or other contributions or penalties.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Het gaat hier over inkomstenbelastingen, dus belasting over inkomen. Die 9000 euro is inkomen voor jou. Die 2 miljoen die tegen 0% rente op de bank staat levert geen inkomen op.Hendrik H. schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:33:
Ik ontvang jaarlijks plm. €9000 (na aftrek kosten) aan huurinkomsten. De woz waarde van het onroerend goed is €200.000. in 2025 betaald iemand met 2 miljoen euro aan spaargeld met de huidige rentetarieven dus minder vermogensbelasting dan ik. Dat heb je dan weer met belasting op rendement. Bekruipt me toch een beetje het gevoel dat er iets niet helemaal klopt, maar goed het zij zo.
[ Voor 49% gewijzigd door helloitsme op 01-07-2022 08:44 ]
Maar het is toch ook totaal niet wenselijk als we iemand met een inkomen van X en 2 miljoen op de bank tegen 0% rente belastingtechnisch hetzelfde behandelen als iemand met hetzelfde inkomen X en 500 euro op de bank?helloitsme schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:39:
[...]
Het gaat hier over inkomstenbelastingen, dus belasting over inkomen. Die 9000 euro is inkomen voor jou. Die 2 miljoen die tegen 0% rente op de bank staat levert geen inkomen op.
Janpietertje89 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:23:
[...]
Maar het is toch ook totaal niet wenselijk als we iemand met een inkomen van X en 2 miljoen op de bank tegen 0% rente belastingtechnisch hetzelfde behandelen als iemand met hetzelfde inkomen X en 500 euro op de bank?
Die persoon met 2 miljoen op de bank heeft toch evident 'sterkere schouders' en zou dus ook zwaardere lasten mogen/kunnen dragen?
Kijk naar zoiets als het eigenwoningforfait. Dat kijkt ook niet naar de daadwerkelijke stijging van de waarde van je woning en heft daar belasting op. Nee het is gewoon een flat percentage van van de waarde van je woning. Als dit op de waarde van een woning kan, waarom niet op de waarde van vermogen?
Een algemene vermogensheffing is ook zoveel eenvoudiger om te begrijpen, qua administratieve lasten in de jaarlijkse belasting opgave.overhyped schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:43:
Dat kan ook gewoon, en is hard nodig om de groeiende ongelijkheid tegen te gaan.
Het probleem zat ‘m in de combinatie van fictief rendement gebaseerd op een arbitraire verdeling van asset klassen.
[...]
Z mag straks parkeren tegen een lager tarief.namliam_eht schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:51:
Jan U. modaal geeft al zijn salaris jaarlijks uit aan van alles en nog wat.
Jan S. modaal leeft op een budget en heeft inmiddels 300.000 euro gespaard.
Waarom komt U wel in aanmerking voor huur en zorgtoeslag, terwijl S dat niet krijgt.
Waarom zou S dan meer belasting moeten betalen dan U ?
Jan Z. modaal heeft zijn spaarcenten besteed aan Zonnepanelen, isolatie, rijd een (dure) EV etc dus lage(re) maandlasten
Waar valt Z dan in dit verhaal? Die krijgt wel huur en zorgtoeslag, immers geen vermogen...
Maar hoe verhoud zich dat dan?
[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 01-07-2022 14:05 ]
Omdat S zichzelf kan redden en U niet. En zolang U een modaal inkomen heeft krijgt hij sowieso geen toeslagen, ook al geeft hij alles uit.namliam_eht schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:51:
Jan U. modaal geeft al zijn salaris jaarlijks uit aan van alles en nog wat.
Jan S. modaal leeft op een budget en heeft inmiddels 300.000 euro gespaard.
Waarom komt U wel in aanmerking voor huur en zorgtoeslag, terwijl S dat niet krijgt.
Waarom zou S dan meer belasting moeten betalen dan U ?
Jan Z. modaal heeft zijn spaarcenten besteed aan Zonnepanelen, isolatie, rijd een (dure) EV etc dus lage(re) maandlasten
Waar valt Z dan in dit verhaal? Die krijgt wel huur en zorgtoeslag, immers geen vermogen...
Maar hoe verhoud zich dat dan?
"De grens voor alcohol van 16 naar 18 jaar is totaal zinloos want jongeren blijven toch wel drinken"squaddie schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:58:
@Janpietertje89
Dat is een leuke theorie, maar in de praktijk betaald Jan € geen 5 miljoen vermogensbelasting, die huurt een fiscaal adviseur in die een fiscale constructie in elkaar zet waardoor zijn vermogen deels niet meer belastbaar is volgens de vermogensbelasting en die theoretische vijf miljoen nooit in zn geheel in de staatskas vloeit en de rest van de samenleving er ook niet van profiteert. Maar Jan Modaal en Jan Beterbedeeld mogen gewoon de volle mep vermogensbelasting betalen omdat ze geen fiscaal adviseur kunnen inhuren danwel de kosten van een dergelijke constructie niet uit kan.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen belasten van rijken, maar simpelweg roepen dat we rijken meer moeten belasten is holle term, deze groep heeft de mogelijkheden voor legale belasting ontwijking. Als het kabinet op maandag een wijziging aankondigt, zijn de adviseurs van de rijken op dinsdag bezig de wijziging door te rekenen en te kijken welke mogelijkheden er zijn.
Bijdrage van Omtzigt waar dit zijdelings aan bod komt...squaddie schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:58:
@Janpietertje89
Dat is een leuke theorie, maar in de praktijk betaald Jan € geen 5 miljoen vermogensbelasting, die huurt een fiscaal adviseur in die een fiscale constructie in elkaar zet waardoor zijn vermogen deels niet meer belastbaar is volgens de vermogensbelasting en die theoretische vijf miljoen nooit in zn geheel in de staatskas vloeit en de rest van de samenleving er ook niet van profiteert. Maar Jan Modaal en Jan Beterbedeeld mogen gewoon de volle mep vermogensbelasting betalen omdat ze geen fiscaal adviseur kunnen inhuren danwel de kosten van een dergelijke constructie niet uit kan.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen belasten van rijken, maar simpelweg roepen dat we rijken meer moeten belasten is holle term, deze groep heeft de mogelijkheden voor legale belasting ontwijking. Als het kabinet op maandag een wijziging aankondigt, zijn de adviseurs van de rijken op dinsdag bezig de wijziging door te rekenen en te kijken welke mogelijkheden er zijn.
What’s more, it led to an exodus of France’s richest. More than 12,000 millionaires left France in 2016, according to research group New World Wealth. In total, they say the country experienced a net outflow of more than 60,000 millionaires between 2000 and 2016. When these people left, France lost not only the revenue generated from the wealth tax, but all the others too, including income tax and VAT.
French economist Eric Pichet estimated that the ISF ended up costing France almost twice as much revenue as it generated. In a paper published in 2008, he concluded that the ISF caused an annual fiscal shortfall of €7bn and had probably reduced gross domestic product (GDP) growth by 0.2 per cent a year. What's more ISF fraud mainly involving an underassessment of property assets was estimated at around 28 per cent of total revenues.
Wat is precies het probleem als een deel van de rijke Nederlanders vertrekt ten opzichte van de situatie waarin zij in NL wonen en belasting ontwijken?Hielko schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:45:
Sowieso, op de lange termijn kan het plukken van de rijken nog wel averechts uitpakken. Ik las vorige week nog een statistiek dat sinds de jaren 80 ofzo ruwweg 1.5 miljoen rijke Fransen naar het buitenland zijn geëmigreerd (daar zijn de belastingen voor de “rijken” al lange tijd ongunstig).
Na even google’en, niet het desbetreffende artikel kunnen vinden, maar wel gerelateerd:
https://www.investorschro...-did-more-harm-than-good/
Voor Nederland nog relevanter, want hoe kleiner het land hoe makkelijker je over de grens kan gaan wonen.
[...]
Ook als (rijke) mensen fiscaal hun zaken slim regelen zijn ze meestal veel en veel grotere netto belastingbetalers dan gemiddeld. Al is het wellicht relatief weinig in procenten tov Jan Modaal, absoluut gezien zullen ze verreweg de grootste betalers zijn.Maahes schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:50:
[...]
Wat is precies het probleem als een deel van de rijke Nederlanders vertrekt ten opzichte van de situatie waarin zij in NL wonen en belasting ontwijken?
Maar maakt het voor deze rijken nu echt een fundamenteel verschil of ze belasting over hun vermogens rendement of gewoon flat belasting over hun vermogen betalen? Zoals ik het zie is élke vorm van belasting op hun vermogen een trigger om een ander paradijs op te zoeken en is het enige dat telt het netto bedrag belasting dat ze betalen onder de streep?Hielko schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:45:
Sowieso, op de lange termijn kan het plukken van de rijken nog wel averechts uitpakken. Ik las vorige week nog een statistiek dat sinds de jaren 80 ofzo ruwweg 1.5 miljoen rijke Fransen naar het buitenland zijn geëmigreerd (daar zijn de belastingen voor de “rijken” al lange tijd ongunstig).
Na even google’en, niet het desbetreffende artikel kunnen vinden, maar wel gerelateerd:
https://www.investorschro...-did-more-harm-than-good/
Voor Nederland nog relevanter, want hoe kleiner het land hoe makkelijker je over de grens kan gaan wonen.
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Janpietertje89 op 03-07-2022 13:14 ]
Nee, of het dan een vermogenswinstbelasting of vermogensbelasting wordt maakt dan natuurlijk niet zoveel uit. Maar waar je wel moet voor waken is populistisch excessieve belastingen introduceren omdat de rijken dat toch verdienen of kunnen betalen. Daar schiet je als land uiteindelijk niks mee op. En zolang de belastingen niet al te hoog zijn dan valt het natuurlijk wel mee met de race naar de bottom, want verhuizen is ook een ingrijpende beslissing die de meeste mensen niet licht zullen nemen.Janpietertje89 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:10:
[...]
Maar maakt het voor deze rijken nu echt een fundamenteel verschil of ze belasting over hun vermogens rendement of gewoon flat belasting over hun vermogen betalen? Zoals ik het zie is élke vorm van belasting op hun vermogen een trigger om een ander paradijs op te zoeken en is het enige dat telt het netto bedrag belasting dat ze betalen onder de streep?
Vervolgens als je jouw argument doortrekt is het resultaat toch gewoon een race to the bottom qua belasting voor rijken? Hoe denk jij dat effectief te doorbreken dan? Want dát dit doorbroken moet worden en in het belang is van onze maatschappij zijn we het volgensmij allemaal over eens.
In vino veritas, in aqua sanitas
De verhoudingen wijzigen hooguit een beetje, omdat kapitaal minder rendeert. Arbeid gaat niet ineens beter renderen onder die omstandigheden. Daarnaast, een van de dingen die je met kapitaal kunt doen is arbeid kopen. De directeur/grootaandeelhouder zal altijd beter af blijven dan de arbeider, daar zorgen ze wel voor.Hielko schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:33:
Maar nu hebben we dalende koersen, hoge inflatie en stijgende rentes en werken al die krachten ineens allemaal de andere kant op. En dan is het goed mogelijk dat het populaire verhaal dat kapitaal veel beter rendeert dan arbeid toch wat van zijn glans gaat verliezen.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Arbeid gaat wel beter renderen, want wordt vaak deels aangepast voor inflatie (zie huidige records in loonstijgingen). Ondertussen is het rendement op vermogen dit jaar nominaal gezien al dik negatief en reëel is het nog minder. Het is niet zo dat de verhoudingen alleen marginaal veranderen, met een periode met potentieel dikke negatieve rendementen worden de kaarten heel anders geschud.MneoreJ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:01:
[...]
De verhoudingen wijzigen hooguit een beetje, omdat kapitaal minder rendeert. Arbeid gaat niet ineens beter renderen onder die omstandigheden. Daarnaast, een van de dingen die je met kapitaal kunt doen is arbeid kopen. De directeur/grootaandeelhouder zal altijd beter af blijven dan de arbeider, daar zorgen ze wel voor.
Voor Jan Boerenlul wordt het devies dan inderdaad wel "blijf maar werken". Laagdrempelig investeren wordt lastiger en moeilijker rendabel te doen (en met een kleiner kapitaal is er minder ruimte om magere periodes te overbruggen), maar daar ging het in deze discussie niet over.
Je extrapoleert resultaten op de korte termijn nu op een manier die volgens mij niet houdbaar is -- arbeid staat nu eenmaal in dienst van kapitaal in onze economie en niet andersom. Die dikke negatieve rendementen, als ze niet gestuit worden, uiten zich uiteindelijk in ontslagen arbeiders.Hielko schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:10:
Arbeid gaat wel beter renderen, want wordt vaak deels aangepast voor inflatie (zie huidige records in loonstijgingen). Ondertussen is het rendement op vermogen dit jaar nominaal gezien al dik negatief en reëel is het nog minder. Het is niet zo dat de verhoudingen alleen marginaal veranderen, met een periode met potentieel dikke negatieve rendementen worden de kaarten heel anders geschud.
Ja, en dan kan je ook nog altijd bezwaar aantekenen indien de uiteindelijke uitwerking van het rechtsherstel in jouw specifieke situatie niet redelijk uitpakt. Bijv. je had al je geld in obligaties met nul rendement, maar wordt niet gezien als spaargeld.Lim987 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:16:
Even een vraag tussendoor: volgens de belastingdienst ben ik dan misschien wel 'rijk' omdat ik (jonge zestiger) gespaard heb, maar omdat dat spaargeld voornamelijk inkomensvoorziening is, voelt het voor mij niet als rijk.
Ik zit dan ook helemaal niet in dat circuit wat hier genoemd wordt van allerlei adviseurs en deskundigen.
Maar ik zit wel met de vraag 'hoe nu verder'.
Over 2019, 2020 en 2021 heb ik nog géén definitieve aanslag ontvangen. Volgens de site van de BD volgt dan automatisch rechtsherstel.
Afwachten, er is niks wat je kan doen.Wat 2017 en 2018 betreft: ik heb géén bezwaar gemaakt tegen de (definitieve) aanslag. Heeft iemand nog een tip wat je kunt ondernemen, anders dan Prinsjesdag afwachten?
Daar denken ze nog over na, nog niet bekend.En/of wat is jullie verwachting (of is daar misschien al iets naders over gezegd vanuit de politiek) m.b.t. het compenseren van alle spaarders die over 2017 en 2018 veel VRH moesten betalen over -uitsluitend- spaartegoeden?
Ik hoopte eigenlijk dat er inmiddels een -juridisch- argument was gevonden op grond waarvan het domweg niet mogelijk is om (zonder mensen vooraf daarop te attenderen) achteraf te stellen dat wie géén bezwaar heeft aangetekend, nu mogelijk wordt uitgesloten van compensatie.
Dan heb je in mei wel bezwaar gemaakt tegen die aanslag neem aan?Lim987 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:21:
[...]
Ik hoopte eigenlijk dat er inmiddels een -juridisch- argument was gevonden op grond waarvan het domweg niet mogelijk is om (zonder mensen vooraf daarop te attenderen) achteraf te stellen dat wie géén bezwaar heeft aangetekend, nu mogelijk wordt uitgesloten van compensatie.
Ik kreeg bijvoorbeeld pas in mei 2021 de definitieve aanslag over 2018. Het lijkt mij sterk dat de BD op dat moment nog geen flauw benul had van de mogelijke a.s. wijzigingen...
En/of dat, in het geval op Prinsjesdag blijkt dat de niet-bezwaarmakers géén compensatie ontvangen, al vast staat dat wie vervolgens vóór 31 december 2023 respectievelijk 31-12-2018 alsnog een verzoek indient tot ambtshalve vermindering, alsnog gelijk behandeld moet worden en dus gecompenseerd zal worden.
Nee.Hielko schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:28:
[...]
Dan heb je in mei wel bezwaar gemaakt tegen die aanslag neem aan?
Ik ben benieuwd wat het EHRM hier van vindt.Lim987 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:35:
[...]
Nee.
Wel over eerdere jaren, zelfs 3 rechtszaken/hoger beroep gevoerd.
Hoe bedoel je dit?RemcoDelft schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:50:
[...]
Ik ben benieuwd wat het EHRM hier van vindt.
[ Voor 85% gewijzigd door Hendrik H. op 07-07-2022 09:39 ]
Naar wat hadden ze het fictief rendement moeten aanpassen? Naar nul? Ja dan had je het gedonderd niet, hadden ze ook geen belastinginkomstenHendrik H. schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:46:
https://www.iex.nl/Artike...n-2025-is-onhaalbaar.aspx
uitstel tot minimaal 2030 vermoed ik zo....ze hadden het fictief rendement in box 3 jaarlijks moeten aanpassen had je dit gedonder niet gehad.
Ze passen het fictief rendement ook jaarlijks aan. Alleen gebeurt dit met een soort 'voortschrijdend gemiddelde', juist om de belasting ook voor de belastingbetaler enigszins voorspelbaar te houden en te extreme sprongen te voorkomen.Hendrik H. schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:46:
ze hadden het fictief rendement in box 3 jaarlijks moeten aanpassen had je dit gedonder niet gehad.
Als het daadwerkelijk gerealiseerd rendement is dan kan ik er mee leven. Maar voor een aanwasbelastig is dit idd belachelijk. Bij grotere belegde vermogens zul je zien dat bij een goed beursjaar men bezittingen moet gaan verkopen om de belastingen te kunnen betalen.KunDun schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:04:
Wellicht is het al voorbij gekomen, maar als de nieuwe belasting plannen, die staan gepland voor 2025 precies doorgaan zoals nu voorgesteld, gaat dat echt enorm veel pijn doen.
Hier de rekentool https://www.berekenhet.nl...ogensaanwasbelasting.html
Stel je hebt begin van het jaar 95000 euro, je hebt een goed jaar, en eind van het jaar heb je 110k (inc dividend) in de oude situatie betaalde je dan zonder fiscaal partner 249 euro belasting, in de nieuwe situatie betaal je 5148 euro belasting 😱 volgens de tool. Ik heb gisteren wat lopen “spelen” met de tool, en heb er echt slecht van geslapen. Dit moet toch niet mogen/kunnen?
Als dit doorgaat, schopt dit al mijn vroeger stoppen met werken plannen echt finaal door de war, en het eerder stoppen, is ook niet iets dat ik echt uit luxe wil doen.
Dat hebben renteniers nu ook al.pdukers schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:16:
[...]
Als het daadwerkelijk gerealiseerd rendement is dan kan ik er mee leven. Maar voor een aanwasbelastig is dit idd belachelijk. Bij grotere belegde vermogens zul je zien dat bij een goed beursjaar men bezittingen moet gaan verkopen om de belastingen te kunnen betalen.
Je gaat straks nog slechter slapen zodra ze het eigenwoningbezit van box 1 naar box 3 verplaatsen. Vergeet niet alle bezwaarmakers tegen het huidige systeem te bedanken hiervoor. Zij hebben dit gelegitimeerd.KunDun schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:04:
Als dit doorgaat, schopt dit al mijn vroeger stoppen met werken plannen echt finaal door de war, en het eerder stoppen, is ook niet iets dat ik echt uit luxe wil doen.
Ik lees nu wel hier https://www.iex.nl/Artike...n-2025-is-onhaalbaar.aspx dat de belasting wel budgetneutraal moet zijn, althans zowel VVD als D66 pleiten hiervoor. Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar dit betekent volgens mij dat zoals ik liet zien in mijn berekening, je niet opeens 25x zo veel mag gaan betalen over hetzelfde vermogen ?!Rubbergrover1 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:08:
[...]
Ze passen het fictief rendement ook jaarlijks aan. Alleen gebeurt dit met een soort 'voortschrijdend gemiddelde', juist om de belasting ook voor de belastingbetaler enigszins voorspelbaar te houden en te extreme sprongen te voorkomen.
Haha nee ze bedoelen hun (overheids)budget. Niet jouw budgetKunDun schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Ik lees nu wel hier https://www.iex.nl/Artike...n-2025-is-onhaalbaar.aspx dat de belasting wel budgetneutraal moet zijn, althans zowel VVD als D66 pleiten hiervoor. Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar dit betekent volgens mij dat zoals ik liet zien in mijn berekening, je niet opeens 25x zo veel mag gaan betalen over hetzelfde vermogen ?!
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-07-2022 10:30 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq