Kevf schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Ik mis de meest belangrijke variabele: totaal geïnvesteerd vermogen.
Want als ik het goed begrijp zijn het voornamelijk de vaste lasten die er voor zorgen dat het minder rendabel wordt. Er vanuit gaande dat die nauwelijks toenemen met meer geïnvesteerd geld ga ik er vanuit dat het steeds meer uit kan des te groter het portfolio is?
@
Hielko had ook al geantwoord, maar met mijn indicatieve berekeningen kwam ik er ook op uit dat het pas na langere tijd, zeg 10-20+ jaren, gunstiger is. En ook, hoe hoger je rendement hoe meer/hoe eerder.
Uiteraard maakt het ook uit hoe groot je portefeuille is, bij enkele tienduizenden euro's zal het niet snel voordeliger zijn.
Dus: hoe hoger het vermogen, hoe langer je horizon en hoger je rendement hoe eerder het gunstiger is.
Maar bedenk ook....wat doet de politiek in de komende 20 jaar met de fiscale regels, percentages e.d. voor de b.v. en de toekomstige box 3......
En zoals hierboven aangegeven, heb je plannen om in de komende 5 a 10 jaar te emigreren, dan heeft het waarschijnlijk ook niet zoveel zin.
Het ligt dus erg aan je persoonlijke situatie, plannen en aannames of en wanneer box 2 voordeliger is. En ook hoeveel scheelt het dan. Want als het mogelijk, met allerlei aannames, maximaal 5% scheelt na 20 jaar, dan is het ook sterk de vraag of je met zoveel toekomstige onzekerheden (aannames) dat allemaal wil gaan opzetten.
Als het toch al in een B.V. is opgebouwd en daar nog in zit, is het wat anders. Maar het verplaatsen van box 3 naar box 2 is niet zomaar een nobrainer. Althans, mijn conclusie, my 2 cents