Requiem19 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:15:
Dat systeem was ook op de schop gegaan qua tarieven.
Het is holistisch vrij simpel: de overheid heeft meer geld nodig en gelet op het tekort aan FTE kan het arbeid niet meer belasten. Consumptie meer belasten remt de economie.
De easy target is de enorme groei aan privaatvermogen.
Wát er ook gebeurt, de ‘gouden tijden’ van beleggen tegen hele lage belastingtarieven is voorbij.
Waarschijnlijk was er wel aan de knoppen gedraaid, maar de grootste winst lijkt niet direct bij (box-3) beleggers te liggen:
https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1772273899063
Bij spaarders is gemiddeld sowieso weinig te halen: 8M huishuidens hebben samen 444M (edit: MLD), maar Mediaan ligt maar op 21k. Maar daar haal je nu helemaal weinig op: 36% van 1,4% rente is maar 0,5%.
Dit totaal is overigens niet in lijn met:
https://www.dnb.nl/algeme...ljard-op-de-bankrekening/ al komt dit wellicht doordat DNB 'gewoon' de bankrekeningen heeft opgeteld en het CBS op de aangiftes heeft gebaseerd (waardoor iedereen die 'Nee' aanvinkt bij de vraag "heb je meer dan xx vermogen" niet meer meetelt ofzo).
Voor (box-3) effecten is het niet veel meer: gemiddelde is al wel stukje boven de 100k (maar: is per huishouden). De mediaan ligt véél lager.
Grootste winst zit gewoon bij de eigen woning (geen box-3) en de hypotheek schuld daarvan. Maar ja: politiek durft nog niet aan dat opzichtig aan te pakken (al is het al sterk versobert). Dit gaat straks leuk worden als de 30-jaar recht op aftrek van de eerste hypotheken verloopt (is al bijna zo, nog maar 5 jaar).
Aanmerkelijk belang zit natuurlijk heleboel geld, en is een kleinere groep (en geen box-3), ik zie ze dat nog niet snel aanpakken. Daar zou focus wellicht vooral op voorkomen van constructies bij erf-belasting-vrij overdragen moeten liggen. Dit is echter een heel andere discussie.
Wat ook best wat op kan leveren is het beperken van het af mogen trekken van schulden: want waarom moet de maatschappij jouw lening financieren? Dit spekt sowieso niet de armen, die onder aan de streep nog steeds schuld hebben: die betalen geen box-3 belasting. Je kunt schuld laten meetellen voor vrije voet, maar je zou best kunnen nadenken over de mate waarin je dit mag verrekenen. Al is de groep met hoge schulden (maar wél boven de drempel in box-3) niet zo heel groot: mediaan is onder de € 1.000,-; maar de mensen met grote schulden hier, hebben dan wel weer vrij forse schulden (want gemiddelde is 43,5k).
Daar zal een (groot) deel zijn voor "onroerend goed, overige", maar dan zit ik dus wel heel erg in de hoek van: "hoezo zou de maatschappij dát moeten financieren?". Ik vind hetzelfde als je geld zou lenen om te beleggen, ook dat zou je wat mij betreft niet mogelijk hoeven te maken om af te trekken van de vermogensbelasting (denk/hoop dat die groep iets kleiner is).