Mijn stelling was dat iemand met veel vermogen uiteindelijk altijd winst maakt. En ik reageerde op iemand die heel dramatisch deed over verliezen, alsof beleggers zielige mensen zijn die dat niet kunnen dragen.hoevenpe schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:53:
[...]
Beleggen is geen gokken, zolang je een goed gespreid profiel hebt en een strategie hanteert is het vergelijkbaar met 'werk' alleen zet je in die geval je vermogen in als arbeidsmiddel. Er is niets mis met het belasten van daadwerkelijk gerealiseerd rendement, zolang je verliezen maar kunt verrekenen.
Als je 10 aandelen aanschaft en 6 daarvan staan in de plus een 4 in de min kan je onder de streep een procent of 10% rendement maken (en daar dus 36% belasting over betalen). Die 4 met verlies zijn onderdeel van gezonde spreiding, dat heeft niets met gokken te maken.
En het lijkt me overduidelijk dat ik er voor pleit dat totaalplaatje flink te belasten, wellicht met een belastingvrije voet. Want het staat als een paal boven water dat grote vermogensgroei de opbouw van een stabiele samenleving aantast.