• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26
Pimirene schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Dat is wel de oorzaak van heel veel problemen in Europa.
Mag best benoemd worden.
Als ex informatieanalist weet ik als geen ander dat je eerst het probleem moet benoemen, en dan pas de oplossing moet bedenken.
Anders krijg je een oplossing voor het verkeerde probleem.
Je wil een probleem benoemen, maar je eerste zin benoemt een oorzaak? :?

Nog even los van wat dan volgens jou het probleem is en wat daarvan de oorzaak is, want beiden worden in je post niet genoemd.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:11
@Exirion Je benoemt een feitelijkheid die bijdraagt aan de spanning op de woningmarkt. Dat is prima, maar lost niets op. Ik noem een andere feit: het aantal eenpersoonshuishoudens stijgt fors. Daar kan je wat van vinden en benoemen, maar dat lost niet iets op. Bouwen voor die doelgroep wel. Of woningen splitsen makkelijker maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87RysxJ4NAxN3sTd1uWgrpXk-y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhBGovQiKzZfXdknhSFDeevd.jpg?f=fotoalbum_large

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:43
W1ck1e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:16:
[...]

Stukje context van iemand die met voornamelijk werken en ja ook ontvangen van een erfenis (na aankoop van huis) nu dik in box 3 zit, met het huis hypotheek vrij, zonder serieus te beleggen. (genoeg posts van mij daar over, getuige de reacties). Ik besef dat mijn verhaal niet matcht met de situatie van veel anderen of hun mogelijkheden en motieven.
Dat is mooi voor jou, zoals je al aangeeft matcht het niet met de huidige tijd. als je nu wat jonger bent ga je het niet redden met alleen geld op een spaarrekening. Je hebt dat rendement nodig wat wat meer is om een vermogen van enige betekenis op te bouwen.

Je kon voorheen nog best wegkomen met een spaarrekening die de inflatie niet bijhield, dat is nu niet voldoende meer.

Bovendien is het eigenlijk gewoon zonde om langzaam armer te worden, maar dat was vroeger niet zo’n ramp als je voldoende kon blijven aanvullen en dus een persoonlijke keuze.

Nu kan je dat wel doen maar is het achteruitlopen als je doelen hebt als het kopen van een huis, studiefonds voor de kinderen enzovoorts.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Marcel a schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:27:
@Exirion Je benoemt een feitelijkheid die bijdraagt aan de spanning op de woningmarkt. Dat is prima, maar lost niets op. Ik noem een andere feit: het aantal eenpersoonshuishoudens stijgt fors. Daar kan je wat van vinden en benoemen, maar dat lost niet iets op.
Het zijn de knoppen waaraan we kunnen draaien, massaal huizen bijbouwen loopt ook tegen grenzen aan: arbeids- en materiaalkosten maken nieuwbouw onbetaalbaar voor de doelgroep, vooral singles zitten klem.

Minder migratie/meer emigratie en meer mensen per huishouden is waarschijnlijk realistischer dan Nederland volbouwen (inclusief de bijbehorende infrastructuur, energievoorziening, etc.)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Marcel a schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:27:
@Exirion Je benoemt een feitelijkheid die bijdraagt aan de spanning op de woningmarkt. Dat is prima, maar lost niets op.
Laten we niet afdwalen in dit topic over vermogensbelasting, maar ik vind je redenering krom. Als een land problemen heeft, dan begint de oplossing met het herkennen en benoemen van problemen. Zolang alles politiek correct onder het tapijt wordt geveegd, verandert er sowieso niks. Zelfs het degelijke Duitsland onderkent inmiddels de onhoudbaarheid van onbeperkte migratie in combinatie met een verzorgingsstaat. Zweden en Denemarken idem. Waarom kan het hier allemaal niet?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:41
CornermanNL schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:31:
...
Nu kan je dat wel doen maar is het achteruitlopen als je doelen hebt als het kopen van een huis, studiefonds voor de kinderen enzovoorts.
Ik weet drommels goed dat kinderen klauwen met geld kosten, maar dat was gelukkig niet de reden om er geen te willen. De ouders van onze erfgenamen laten waarschijnlijk wat of veel minder na dan wij. Dat is geen probleem.

• hoevenpe
  • Nu online
CornermanNL schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:31:
Dat wordt met het nieuwe Box 3 stelsel nog lastiger, eindelijk zou iedereen met een ton of meer een BV moeten oprichten om van daaruit vermogensbeheer te plannen.

Afrekenen over ongerealiseerd rendement maakt het hefboomeffect veel minder effectief, voorzie rechtszaken over het verplicht moeten verkopen van bijvoorbeeld aandelen om koersfluctuaties af te kunnen rekenen. In een BV kan dat vanaf 2028 nog wel.

• Marcel a
@Exirion Maar het kan toch gewoon. Ik hoor nu al een paar berichten dat een positief migratiesaldo bijdraagt aan spanningen op de woningmarkt. Ik ben het met je eens. En je mag het noemen.
Je noemt alleen geen oplossing. Wat wil je aan dat saldo doen? Haalbaar graag....

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Marcel a schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:49:
@Exirion Maar het kan toch gewoon. Ik hoor nu al een paar berichten dat een positief migratiesaldo bijdraagt aan spanningen op de woningmarkt. Ik ben het met je eens. En je mag het noemen.
Je noemt alleen geen oplossing. Wat wil je aan dat saldo doen? Haalbaar graag....
offtopic:
30% regeling zwaar versoberen, standaard bachelors iig in het Nederlands doen (in één keer tekort aan studentenwoningen opgelost), en asiel instroom verminderen. En ja die laatste is de lastigste, maar andere landen kunnen het ook.

• hoevenpe
  • Nu online
offtopic:
  • Samenwonen fiscaal nog meer stimuleren, het gezin weer als hoeksteen van de samenleving (hallo CDA).
  • Asielinstroom drastisch inperken, geen voorrang meer op mensen die hier al zijn en doorreizigers sowieso terug naar het eerste land van aankomst.
  • Arbeidsmigratie ontmoedigen, afschaffen 30% regeling en Nederlands weer als voertaal in het universitair onderwijs en het bedrijfsleven.
  • Babybonus voor ouders, echt gratis kinderopvang en een vast bedrag van de overheid (zeg 10k) voor ieder kind wat door de diezelfde overheid belegd wordt en later voor de studie of een koopwoning gebruikt mag worden.
Zeg niet dat ik voor al deze voorbeelden ben, het kan wel als men zou willen.

• W1ck1e
Kickback constructies (door faciliteren/koppelen van woonruimte), waardoor arbeidsmigranten uitgebuit kunnen worden, verbieden voor werkgevers van arbeidsmigranten.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Het effect daarvan zal aanzienlijk zijn. Zelf heb ik jaren in meerdere multinationals met expats gewerkt en contact gehad. Ze vinden Nederland wel een fijn land, maar de belastingen bezopen hoog. Zonder die 30%-regeling, zouden er heel veel afhaken of überhaupt niet hier naartoe zijn komen. Het nieuws over Box 3 gaat online ook als een lopend vuurtje rond bij expats.

Het feit dat onze regering weigert die 30%-regeling aan te pakken, getuigt van besef dat de prijzen en lasten hier eigenlijk te hoog zijn. Anders zou je expats niet hoeven omkopen met aanzienlijke fiscale voordelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• CentralX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:12
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Het effect daarvan zal aanzienlijk zijn. Zelf heb ik jaren in meerdere multinationals met expats gewerkt en contact gehad. Ze vinden Nederland wel een fijn land, maar de belastingen bezopen hoog. Zonder die 30%-regeling, zouden er heel veel afhaken of überhaupt niet hier naartoe zijn komen. Het nieuws over Box 3 gaat online ook als een lopend vuurtje rond bij expats.

Het feit dat onze regering weigert die 30%-regeling aan te pakken, getuigt van besef dat de prijzen en lasten hier eigenlijk te hoog zijn. Anders zou je expats niet hoeven omkopen met aanzienlijke fiscale voordelen.
Het is sowieso wel een ietwat rare regeling als je tegelijk pretendeert mensen in gelijke gevallen gelijk te behandelen. Hier geboren Nederlanders in dezelfde job leveren dezelfde effort, maar krijgen dat belastingvoordeel niet. Maar dan gaat het "gelijkheidsprincipe" in een keer opeens niet op. Enkel als een hier geboren Nederlander een keer wat meer blijkt te hebben dan een ander.

Dus laten we gewoon stoppen met pretenderen dat we allemaal gelijk zijn, want dat is gewoon niet zo en dat gaan we ook nooit bereiken. :)

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
CornermanNL schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:21:
Dan moet je daar wel voldoende inkomen voor hebben om die af te kunnen sluiten. Dat contant maken is zo simpel niet, je overwaarde is geen pinautomaat.
Als het eigen huis in box 3 valt betaal je 36% van de waardestijging in belasting. Dat geld heb je dus zeker. Geen inkomen voor nodig.

• CornermanNL
Delay schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Als het eigen huis in box 3 valt betaal je 36% van de waardestijging in belasting. Dat geld heb je dus zeker. Geen inkomen voor nodig.
Hoe dan?

• CentralX
[...]

Kun je mij uitleggen waar de pinautomaat in mijn stenen zit waar ik dat geld liquide uit kan trekken?

Dat heb je niet liquide, en mensen die geen of een laag inkomen hebben, maar nog wel in een koophuis zitten met lage hypotheek al helemaal niet.

Bizar om te zien met welk gemak er gesproken wordt over de verkrijgbaarheid van geld. Sommigen lijken te denken dat het aan de bomen groeit als je een huis hebt. :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

CentralX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:19:
Maar dan gaat het "gelijkheidsprincipe" in een keer opeens niet op. Enkel als een hier geboren Nederlander een keer wat meer blijkt te hebben dan een ander.
Het is krom dat we zowel statushouders als expats voorrang geven met huisvesting. Statushouders hebben standaard nog altijd urgentie met huurwoningen en expats hebben een riante positie op de huizenmarkt met een flink opgedikt salaris. Het is veel gehoorde klacht dat er vaak overboden wordt door expats. Ik heb mijn appartement in de stad ook goed kunnen verkopen aan een jonge expat die de financiering in no-time rond had. Iemand van zijn leeftijd met dezelfde baan bij hetzelfde bedrijf, had die woning simpelweg niet kunnen kopen.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:33
Pimirene schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:52:
[...]

Deze hoeven niet op de belastingaangifte , zijn immers wettig betaalmiddel (geweest) en onderdeel van je hobby muntenverzamelen :)
Ik verzamel als hobby aandelen :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ehh...? Houd ons niet langer in spanning, leg uit.

• CentralX
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Het is krom dat we zowel statushouders als expats voorrang geven voor met huisvesting. Statushouders hebben standaard nog altijd urgentie met huurwoningen en expats hebben een riante positie op de huizenmarkt met een flink opgedikt salaris. Het is veel gehoorde klacht dat er vaak overboden wordt door expats. Ik heb mijn appartement in de stad ook goed kunnen verkopen aan een jonge expat die de financiering in no-time rond had. Iemand van zijn leeftijd met dezelfde baan bij hetzelfde bedrijf, had die woning simpelweg niet kunnen kopen.
Klopt, toen ik mijn huis kocht (ongeveer een jaar geleden), zaten er tijdens de bezichtigingen voor mij en na mij mensen uit India. Dat gaf wel een bepaald beeld wie die huizen vooral kopen. Nu had ik het geluk dat ik slim belegd had en zodoende het huis heb kunnen bemachtigen, maar zonder die belegging had mij dat dus nooit gelukt. Zeker niet als je in de race bent met lieden die een 30% belastingvoordeel hebben en dus veel sneller kunnen oppotten dan jij dat kunt.

En nu staat men op het punt om jongeren ook die weg te ontnemen middels Box 3. En daar pas ik voor...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik spaar ook cryptomunten :+

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:07
CentralX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Klopt, toen ik mijn huis kocht (ongeveer een jaar geleden), zaten er tijdens de bezichtigingen voor mij en na mij mensen uit India. Dat gaf wel een bepaald beeld wie die huizen vooral kopen. Nu had ik het geluk dat ik slim belegd had en zodoende het huis heb kunnen bemachtigen, maar zonder die belegging had mij dat dus nooit gelukt. Zeker niet als je in de race bent met lieden die een 30% belastingvoordeel hebben en dus veel sneller kunnen oppotten dan jij dat kunt.

En nu staat men op het punt om jongeren ook die weg te ontnemen middels Box 3. En daar pas ik voor...
En zo is het. De rijken stoppen hun beleggingen in een BV en de kleine beleggers betalen in box 3 de rekening. Hard gelag voor de mensen die sparen voor een extra pensioenpotje of een koopwoning.

• marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:34
richard20 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:33:
[...]
Dit is onjuist. Dividendbelasting is niet gerelateerd aan enige box.
Waar je het over Nederlands dividend hebt niet - maar alle buitenlandse dividendbelasting is gebonden aan verrekening in box 3.

En die verrekening mag slechts tot de niveaus zoals die in betreffende belastingverdragen zijn bepaald - àls die er zijn. Een evt. te verrekenen saldo mag je, als je te lage box3-aanslag hebt, wel meenemen naar toekomstige aanslagen.

Het deel van de betaalde dividendbelasting dat uitkomt bóven de belastingverdragen zul je indien gewenst zelf terug moeten halen bij de respectieve belastingdienst(en). En dat laten de meesten wel uit hun hoofd, tenzij het om serieus geld gaat.

(Brengt me ineens bij een pluspuntje van de komende VAW: het doorschuiven van nog te verrekenen buitenlandse dividendbelasting zal allicht tot het verleden gaan behoren? :| )

• hoevenpe
  • Nu online
aljooge schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:37:
De rijken stoppen hun beleggingen in een BV en de kleine beleggers betalen in box 3 de rekening.
In een BV betaald die 'rijke' eerst 19% VPB tot 200k rendement en 25,8% daarboven. Om het naar privé te halen daarna over het restant 24,5% tot 68k en 31% daarboven.

Effectief in het gunstigste geval 38% over het daadwerkelijk behaalde rendement, 48% in het meest onrustige geval. Wat een mazzelaars... :)

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:55
CentralX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Als iedereen gaat beleggen, gaat iedereen daarmee overbieden. En is onder de streep jou belegging ook niks meer waard. De kracht hierin zit juist in dat je dus dingen anders doet dan andere mensen.

Als iedereen hetzelfde doet van X, heb je geen enkele voordel Y meer.
Net zoals je ineens iedereen een miljoen euro zou geven..... doet niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 22-02-2026 15:48 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

hoevenpe schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:43:
In een BV betaald die 'rijke' eerst 19% VPB tot 200k rendement en 25,8% daarboven. Om het naar privé te halen daarna over het restant 24,5% tot 68k en 31% daarboven.

Effectief in het gunstigste geval 38% over het daadwerkelijk behaalde rendement, 48% in het meest onrustige geval. Wat een mazzelaars... :)
Wat meteen laat zien dat bedrijven in Nederland ook zwaar belast worden, maar je betaalt tenminste niet over papieren winsten. Er zal bij onze overheid echt een mentaliteitsomslag moeten komen om iets aan de uitgaven te veranderen. Daar horen ook keuzes bij waar ze hun handen liever niet aan branden. Structureel de belastingdruk laten oplopen omdat je altijd te veel uitgeeft, het kan gewoon niet. Bij de burger thuis niet en in het bedrijfsleven niet.

• CentralX
Immutable schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Als iedereen gaat beleggen, gaat iedereen daarmee overbieden. En is onder de streep jou belegging ook niks meer waard. De kracht hierin zit juist in dat je dus dingen anders doet dan andere mensen.

Als iedereen hetzelfde doet van X, heb je geen enkele voordel Y meer.
Net zoals je ineens iedereen een miljoen euro zou geven..... doet niks.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan waar je in gaat beleggen. "Beleggen" is niet iets waarbij je slechts 1 keuze kunt maken, je hebt aandelen die het goed doen en aandelen die het minder goed doen. Dus lang niet iedereen zal ook als winnaar uit die strijd komen, al wordt dat klaarblijkelijk wel vaak gedacht. Ik heb wel keuzes moeten maken die goed uitpakten, met enkel een index fund tegen 8% ga je het waarschijnlijk ook niet halen, want dat doen teveel mensen. Dat is "lekker veilig" en geeft wellicht de onterechte indruk dat "geld maar komt aanwaaien" in de aandelenmarkt.

Je zult tegenwoordig flink veel risico moeten nemen om vooruit te komen. Mensen denken dat je "er niks voor hoeft te doen", maar dat is niet waar. Je offert de vruchten van je arbeid op (waardoor je er dus nu niks mee kunt doen) en hoopt dat je daarmee de juiste keuzes maakt. Je kunt in feite alles verliezen. Je zult daarnaast ook onderzoek (due diligence) moeten doen om een weloverwogen beslissing te nemen over waar je in wilt investeren. Ook dat kost tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door CentralX op 22-02-2026 15:59 ]

• marcelbx
W1ck1e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Ik schat 50 guldens/rijksdaalders. Dus max 60 euro. in cash.
Volledig off-topic, maar nu je dit schrijft: slechte schatter ;-)

Als betaalmiddel tellen ze niet meer - dus na omruilen minimaal €500. Dat is: als het inderdaad guldens zijn (€10/stuk, inkoop). Bij rijksdaalders nog factor 2,3 (hoeveelheid zilver).

[ Voor 6% gewijzigd door marcelbx op 22-02-2026 15:59 ]

• W1ck1e
marcelbx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Volledig off-topic, maar nu je dit schrijft: slechte schatter ;-)

Als betaalmiddel tellen ze niet meer - dus na omruilen minimaal €500. Dat is: als het inderdaad guldens zijn (€10/stuk, inkoop). Bij rijksdaalders nog factor 2,3 (hoeveelheid zilver).
En toch ga ik ze nu niet tellen ;)

• hoevenpe
  • Nu online
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:54:
Wat meteen laat zien dat bedrijven in Nederland ook zwaar belast worden, maar je betaalt tenminste niet over papieren winsten.
Echt grote bedrijven kunnen met winsten schuiven en/of een gunstige ruling van de belastingdienst krijgen, dat moet wel anders is het hoofdkantoor zo naar het buitenland verdwenen zoals we met Aegon, DSM, RelX, Shell, Unilever, etc. gezien hebben.

Minder uitgeven, minder regels, minder ambtenaren, het is vloeken in Den Haag maar dit werkt ook niet.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

• CentralX
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:54:
[...]

Wat meteen laat zien dat bedrijven in Nederland ook zwaar belast worden, maar je betaalt tenminste niet over papieren winsten. Er zal bij onze overheid echt een mentaliteitsomslag moeten komen om iets aan de uitgaven te veranderen. Daar horen ook keuzes bij waar ze hun handen liever niet aan branden. Structureel de belastingdruk laten oplopen omdat je altijd te veel uitgeeft, het kan gewoon niet. Bij de burger thuis niet en in het bedrijfsleven niet.
Ik vraag me wel af wanneer de wal het schip gaat keren, want tot dusver werkt het iets te goed voor de overheid. Als ik als burger ervoor kies teveel uit te geven, loop ik vrij snel tegen de lamp. Er is dus helaas een verstoord machtsevenwicht hier. ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

hoevenpe schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:01:
Echt grote bedrijven kunnen met winsten schuiven en/of een gunstige ruling van de belastingdienst krijgen
Eens, maar de gemiddelde MKB'er bijvoorbeeld heeft helemaal geen BV of een BV waarin dat soort trucs niet mogelijk zijn.

• marcelbx
W1ck1e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:01:
[...]

En toch ga ik ze nu niet tellen ;)
Dat was het probleem ook niet - waren er 50.

Edit: ah, je schreef 'schat ik' ook letterlijk over die 50. Maar ging natuurlijk om je schatting à €60 max.

[ Voor 22% gewijzigd door marcelbx op 22-02-2026 16:07 ]

• hoevenpe
  • Nu online
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:02:
Eens, maar de gemiddelde MKB'er bijvoorbeeld heeft helemaal geen BV of een BV waarin dat soort trucs niet mogelijk zijn.
Vergelijkbaar met het frame van de 'fossiele subsidies': dat is geen subsidie maar het niet doorvoeren van veel te hoge belastingdruk die particulieren en MKB hebben voor grote bedrijven die hun productie wel makkelijk kunnen verplaatsen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:03
CentralX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Kun je mij uitleggen waar de pinautomaat in mijn stenen zit waar ik dat geld liquide uit kan trekken?

Dat heb je niet liquide, en mensen die geen of een laag inkomen hebben, maar nog wel in een koophuis zitten met lage hypotheek al helemaal niet.

Bizar om te zien met welk gemak er gesproken wordt over de verkrijgbaarheid van geld. Sommigen lijken te denken dat het aan de bomen groeit als je een huis hebt. :)
Vanaf 2028 is er een vermogenswinstbelasting op vastgoed in Box 3. Je betaalt pas 36% als je verkoopt

• hoevenpe
  • Nu online
Kalentum schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:15:
Vanaf 2028 is er een vermogenswinstbelasting op vastgoed in Box 3. Je betaalt pas 36% als je verkoopt
Niet zijnde het eerste huis.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Oilman schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:30:
[...]
Maar goed volgens mij zijn we de link met een nieuwe vermogensrendementsheffing inmiddels aardig kwijt. De enige conclusie die duidelijk is is dat iedereen het prima vind om de "rijken" meer te belasten, zolang ze zelf nog maar niet onder de noemer "rijk" vallen.
De vraag is wat is rijk dan?

20K?
50K?
100K ?
500K ?
1 miljoen?
Meer dan 1 miljoen ?

Volgens de belasting dienst ben je nu rijk als je 57K of meer hebt. Volgens de nieuwe VRH ben je rijk als je rond de 300K (uitgaande van 1,5% rendement) aan spaargeld hebt of circa 70K aan beleggingen (uitgaande van 7,5^% rendement) hebt.

• Delay
Je doet precies wat mensen doen die de overwaarde van hun huis gebruiken voor een nieuwe keuken. Je leent dat geld van de bank en geeft je huis in onderpand.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Delay schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:25:
Je doet precies wat mensen doen die de overwaarde van hun huis gebruiken voor een nieuwe keuken. Je leent dat geld van de bank en geeft je huis in onderpand.
:F

• hoevenpe
  • Nu online
Delay schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:25:
Eigen woning is vrijgesteld, valt in Box 1.

• phantom09
Marcel a schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Ik weet niet wanneer je jeugd was, maar dat waren nog eens idyllische tijden als ik je mag geloven.
Volgens mij speelt de problematiek van wachtlijsten in meer of mindere mate al heel erg lang. Dat is ook inherent aan een zorgstelsel zoals de onze. En was het vroeger betaalbaar voor iedereen of was je vroeger simpelweg in no time uitbehandeld?
Als je vandaag de dag in het ziekenhuis wordt geholpen dan willen ze je zo snel mogelijk weer thuis hebben.
Vroeger bleef je na een operatie gerust nog een week extra of langer zodat men zeker was dat je hersteld was.

• phantom09
W1ck1e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Mensen die binnenkomen:
asiel migranten (10%) mogen niet werken (of niet in de baan waarvoor ze opgeleid zijn)
arbeids migranten (90%) krijgen betaald, hebben een woonprobleem na de uitbuiting. ondernemers die zich daar schuldig aan maken zijn de lachende derde.
Som gaat het ook heel anders. Er is een tekort aan personeel in de zorg. Toen hebben zorginstellingen een initiatief bedacht om Indonesische verpleegkundigen in Indonesie Nederlands te laten leren zodat ze de taal enigzins machtig zijn.
Toen ze de verpleegkundigen naar Nederland wouden laten komen mocht dat niet van de IND omdat er in het verleden misbruik van de verpleegkundigen werd gemaakt. Erg jammer om dat dan te gaan concluderen ipv het te controleren.

https://www.nu.nl/binnenl...ik-voel-me-opgelicht.html

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

phantom09 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:44:
Als je vandaag de dag in het ziekenhuis wordt geholpen dan willen ze je zo snel mogelijk weer thuis hebben.
Vroeger bleef je na een operatie gerust nog een week extra of langer zodat men zeker was dat je hersteld was.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we nu kortere lijntjes in communicatie tussen patient en ziekenhuis hebben, plus de nodige technologie om dingen op afstand te monitoren. Zaken zoals 'eHealthcare' en 'Healthcare at home' waren 20 jaar geleden al hot topics bij bedrijven zoals Philips Healthcare. De zorg is veranderd en ook wel noodzakelijk efficienter geworden.

• phantom09
CentralX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Alle "niet-eerlijk" roepers zijn naar verwachting pas tevreden als we een land vol stratenmakers hebben, waar iedereen zn rug verslijt voor z'n 40e, iedereen hetzelfde geld verdient en we allemaal net niks hebben. De ultieme gelijkheidsdroom. Helaas kun je daar alleen geen land mee draaien. ;)
En wie neemt deze stratenmakers aan? Want dat zou een bedrijf moeten zijn waarvan de eigenaar rijk is en dat kan natuurlijk niet.
Kortom iedereen wordt zzp'er. Structuur en organisatie zal dan weg vallen, want dat kan je alleen vinden bij grote bedrijven.

Research en innovatie verdwijnen, want dat kan een ZZP'er niet ophoesten. Dure apparatuur is niet te betalen door een ZZP'er. Dus zaken als vliegtuigen, vrachtwagens, treinen, etc. verdwijnen.
ook fabrieken en grote zaken kunnen ZZP'ers niet betalen.

Kortom 1 grote ramp. We gaan dan 2 eeuwen terug in de tijd.

• Sissors
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Mensen die binnenkomen:
asiel migranten (10%) mogen niet werken (of niet in de baan waarvoor ze opgeleid zijn)
arbeids migranten (90%) krijgen betaald, hebben een woonprobleem na de uitbuiting. ondernemers die zich daar schuldig aan maken zijn de lachende derde.
Er zijn een paar gebieden waarbij je gewoon de juiste papieren nodig hebt om te mogen werken. Dat geldt net zo goed voor Nederlanders, ik kan ook niet morgen in de zorg gaan werken. Maar veruit de meeste beroepen hebben geen harde eisen uiteraard. Overigens ik verwacht dat de meeste hoogopgeleide migranten uit landen waarvan inwoners hier asiel kunnen krijgen, niet als asielzoekers hierheen komen, maar als expats. En nee echt niet allemaal, maar wel een hoop.

De verhouding die je noemt haalt ook bruto en netto instroom door elkaar. En laten we niet net doen alsof alle arbeidsmigranten uitgebuit worden. Hell als dat zo is dan moeten we gewoon een streep zetten door elke vorm van arbeidsmigratie als ze allemaal uitgebuit worden. Punt is wel dat ook bijvoorbeeld een ASML project manager die hierheen wordt gehaald van buiten de EU, hier wel belasting betaalt, netto geld oplever, de staat geld oplevert, maar ook een huisarts nodig heeft, ook een tandarts nodig heeft, etc.

• Marcel a
marcelbx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:41:
[...]
Het deel van de betaalde dividendbelasting dat uitkomt bóven de belastingverdragen zul je indien gewenst zelf terug moeten halen bij de respectieve belastingdienst(en). En dat laten de meesten wel uit hun hoofd, tenzij het om serieus geld gaat.
Ik denk dat ik over dat onderwerp onlangs een interessante serie heb gezien: Die Affäre Cum-Ex (https://seriebinge.nl/oth...-belastingfraude-op-npo3/)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
aljooge schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:56:
[...]
Huurders betalen ook WOZ. De helft direct aan de gemeente, de andere helft zal de verhuurder verrekenen in de huurprijs.
Hoe dan? Verhuurders hebben zich toch te houden aan de maximale huurprijs?
Verhuurders kunnen niets "verrekenen", zo werkt dat niet.

• hoevenpe
  • Nu online
Volgens mij hebben weinigen nog door wat een puinhoop de nieuwe Box 3 regels worden, er zijn genoeg scenario's denkbaar waarin je veel meer dan je oorspronkelijke inleg kan verliezen zonder ooit je aandelen te verkopen.

Voorbeeld: iemand heeft een vermogen van 200k, 100k in 'saaie' aandelen als Shell en Unilever en 100k in biotech of chips. Het jaar erop zijn de saaie aandelen amper gestegen, het risicovolle deel is 4x zoveel waard geworden.

Gevolg: deze persoon mag over 300k ongerealiseerd rendement grofweg 100k afrekenen, om dat te doen verkoopt hij het weinig renderende deel van z'n portefeuille. Nog steeds een verdubbeling dus niets te klagen.

Het jaar erop: de hype bleek een bubbel, de aandelen gaan van 400k terug naar 50k of minder. Aangezien verliezen alleen in de toekomst verrekend mogen worden krijgt deze persoon niets terug, van z'n oorspronkelijke 200k is nog maar 50k over (minder dan wat oorspronkelijk is ingelegd). IEX staat vol met dit soort grafieken, denk aan Galapagos, Alflen, CM.com

Nou heeft hij een vordering in de toekomst voor 300k rendement, maar met slechts 50k of minder is gaat dat lang duren (als het al ooit gebeurd). Dit is ook risicovol voor de staat: nu hogere Box 3 opbrengst heeft jarenlang amper opbrengst tot gevolg na een toekomstige recessie als in 2000-2002 (AEX van 700 naar 200) of de kredietcrisis van 2008.

Om over de verrekening van complexe producten als (geschreven) opties met aandelen als onderpand of timespreads nog maar te zwijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 22-02-2026 19:53 ]

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:32
hoevenpe schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:52:
Volgens mij hebben weinigen nog door wat een puinhoop de nieuwe Box 3 regels worden, er zijn genoeg scenario's denkbaar waarin je veel meer dan je oorspronkelijke inleg kan verliezen zonder ooit je aandelen te verkopen.

Voorbeeld: iemand heeft een vermogen van 200k, belegt 100k in 'saaie' aandelen als Shell en Unilever en 100k in biotech of chips. Het jaar erop zijn de saaie aandelen amper gestegen, het risovolle deel is 4x zoveel waard geworden.

Gevolg: deze persoon mag over 300k ongerealiseerd rendement grofweg 100k afrekenen, om dat te doen verkoopt hij het weinig renderende deel van z'n portefeuille. Nog steeds een verdubbeling dus niets te klagen.

Het jaar erop: de hype bleek een bubbel, de aandelen gaan van 400k terug naar 50k of minder. Aangezien verliezen alleen in de toekomst verrekend mogen worden krijgt deze persoon niets terug, van z'n oorspronkelijke 200k is nog maar 50k over (minder dan wat oorspronkelijk is ingelegd).

Nou heeft hij een vordering in de toekomst voor 300k rendement, maar met slechts 50k of minder is gaat dat lang duren (als het al ooit gebeurd). Dit is ook risicovol voor de staat: nu hogere Box 3 opbrengst heeft jarenlang amper opbrengst tot gevolg na een toekomstige recessie als in 2000-2002 (AEX van 700 naar 200) of de kredietcrisis van 2008.

Om over de verrekening van complexe producten als (geschreven) opties met aandelen als onderpand of timespreads nog maar te zwijgen.
Hier wordt dat wel degelijk beseft hoor. Ik zou zeggen lees de afgelopen 30 pagina’s eens terug :-). Wordt jou voorbeeld vaak gegeven.

Maar je hebt volkomen gelijk hoor. Dit kan zeker verstrekkende gevolgen hebben die mensen van te voren niet overzien.

• hoevenpe
  • Nu online
Flexion1 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:57:
Maar je hebt volkomen gelijk hoor. Dit kan zeker verstrekkende gevolgen hebben die mensen van te voren niet overzien.
Vooral het niet met voorgaande aangiften kunnen verrekenen is een behoorlijke adder. Dat impliceert toekomstige verdiencapaciteit die er door de eerdere verliezen mogelijk niet meer is.

• Sissors
  • Niet online
Tbh mij lijken dat persoonlijk wel allemaal redelijk vergezochte problemen. Met naar de toekomst verrekenen kom je eigenlijk altijd een heel eind, en juist door elke uitzonderingssituatie regels voor te bedenken hebben we zo'n complex systeem momenteel.

Ook als je 100% in extreem risicovolle aandelen gaat, met zulke bedragen dan tja, mag je ook wel een beetje rekening houden met belasting implicaties.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 22-02-2026 18:05 ]

• aljooge
hoevenpe schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Vooral het niet met voorgaande aangiften kunnen verrekenen is een behoorlijke adder. Dat impliceert toekomstige verdiencapaciteit die er door de eerdere verliezen mogelijk niet meer is.
en de volgende adder is dat de overheid ook veel risico neemt met het gevolg dat over jaren ze geen vermogensbelasting kunnen innen en ze dan alsnog ergens anders het geld vandaan moeten halen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:02:
Tbh mij lijken dat persoonlijk wel allemaal redelijk vergezochte problemen.
Dat is het probleem met dit onderwerp. Het gros van de Nederlanders zit veilig in een dienstverband en spaart of belegt misschien wat in ETF’s of aandelen die de kapper aangeraden heeft. Die kunnen zich geen voorstelling maken van de implicaties, dus is het allemaal niet zo erg vinden ze.

Nee, het is allemaal totaal niet ver gezocht. Deze ophef over overheidsbeleid heb ik niet gezien sinds 2012, toen er door Spekman bejubelde (‘nivelleren is een feest’) plannen waren om de zorgpremie (nog meer) inkomensafhankelijk te maken zodat je met een leuk salaris ineens 4 tot 5 keer zoveel mocht aftikken. Hopelijk is de afloop nu hetzelfde: het kwam er niet

• marcelbx
Marcel a schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:39:
[...]
Ik denk dat ik over dat onderwerp onlangs een interessante serie heb gezien: Die Affäre Cum-Ex (https://seriebinge.nl/oth...-belastingfraude-op-npo3/)
Wat suggereer je, of wat heeft dat er nou mee te maken? Ik heb het gewoon over je aangifte IB.

• hoevenpe
  • Nu online
Ook als je 100% in extreem risicovolle aandelen gaat, met zulke bedragen dan tja, mag je ook wel een beetje rekening houden met belasting implicaties.
Ik was al aan het beleggen in de jaren 90, mijn eerste aankoop was WorldOnline... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF5AssX1T-QFhc9_3AXoHhcFf6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vrS4tZQNZwJ1p1VD5f1Gt2R.jpg?f=fotoalbum_large

De brede AEX daalde in anderhalf jaar tijd 65%, zeg nooit nooit.

• Sissors
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Dat is het probleem met dit onderwerp. Het gros van de Nederlanders zit veilig in een dienstverband en spaart of belegt misschien wat in ETF’s of aandelen die de kapper aangeraden heeft. Die kunnen zich geen voorstelling maken van de implicaties, dus is het allemaal niet zo erg vinden ze.
Ik heb best wel commentaar op de voorgestelde heffingen zoals je kan teruglezen in mijn eerdere posts. Maar dat als je all-in gaat op extreem risicovolle aandelen met heel veel geld, dat echt zo goed als alles weg is, dat je dan je geen vermogen hebt om toekomstige winsten met je oude verlies te mogen verrekenen? Ja dat lijkt mij erg vergezocht. Maar heb jij dit dan bijvoorbeeld zelf een keer meegemaakt?

Daarnaast zoals ik schreef, als jij met tonnen all-in gaat op extreem risicovolle investeringen, waarbij je zelf niet de verdiencapaciteit meer hebt om opnieuw wat op te bouwen als het misloopt, dan lijkt het mij verstandig om rekening te houden met belasting wetgeving (al lijkt het mij ook verstandig om niet all-in te gaan op die paar hoog-risico aandelen).

• marcelbx
... Aangezien verliezen alleen in de toekomst verrekend mogen worden krijgt deze persoon niets terug, van ...
...
Dat is dan ook een van de grotere problemen die ik met het stelsel heb. Het wordt vrij bepalend vrees ik voor allerhande ellende en/of extra-suboptimale beslissingen.

Daarbij ook nog een verliesdrempel à €500 vind ik trouwens ook nergens op slaan (in box1 en 2 is er geen verliesdrempel en wel terugwaartse verrekening). En al helemáál niet tegenover de €1800 vrij.

Vroeger (of nog steeds, maar overkomt mij nooit meer ;-) had je bij belastingteruggave dat het minstens om hfl.15,- moest gaan. Kijk, in die orde viel het te begrijpen, qua administratie etc..

[ Voor 4% gewijzigd door marcelbx op 22-02-2026 18:47 ]

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Ik was al aan het beleggen in de jaren 90, mijn eerste aankoop was WorldOnline... [Afbeelding]

De brede AEX daalde in anderhalf jaar tijd 65%, zeg nooit nooit.
En toch heb je weer wat kunnen opbouwen ;) . En dat had je ook met de voorgestelde belastingwetgeving kunnen doen. Hell zoals eerder genoemd heeft het juist wat een dempend effect omdat je bij die daling van 65% nul VRH had hoeven te betalen, en de jaren erop ook niet.

Uiteraard ga ik niet claimen dat je overall minder gaat betalen met het huidige voorstel. Hell mijn primaire probleem ermee is dat het gewoon hoger is als zo ongeveer elk ander land. Maar ik ben het ook niet eens dat een systeem veranderd moet worden vanwege imo toch erg vergezochte hypotetische situaties van mensen die twijfelachtige keuzes maken. Eigen verantwoordelijkheid telt hier ook.

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:37
YouTube: Nieuwe Box-3 een Ramp voor Beleggers: Dit moet je weten

Bekijk deze vlog van Madelon Vos eens. Alles op een rijtje.

• Pimirene
Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:42:
[...]

En toch heb je weer wat kunnen opbouwen ;) . En dat had je ook met de voorgestelde belastingwetgeving kunnen doen. Hell zoals eerder genoemd heeft het juist wat een dempend effect omdat je bij die daling van 65% nul VRH had hoeven te betalen, en de jaren erop ook niet.

Uiteraard ga ik niet claimen dat je overall minder gaat betalen met het huidige voorstel. Hell mijn primaire probleem ermee is dat het gewoon hoger is als zo ongeveer elk ander land. Maar ik ben het ook niet eens dat een systeem veranderd moet worden vanwege imo toch erg vergezochte hypotetische situaties van mensen die twijfelachtige keuzes maken. Eigen verantwoordelijkheid telt hier ook.
Wel eens bij stil gestaan dat je failliet kan gaan als je niet verhandelbare aandelen bij je werkgever of in een familiebedrijf hebt?
En zo zijn er meer voorbeelden

• dtsv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:38
Tbh mij lijken dat persoonlijk wel allemaal redelijk vergezochte problemen.
Dat mag jij denken maar dat klopt totaal niet.

• dtsv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:38
Dit is helemaal grappig, niemand weet wat "extreem risicovolle aandelen" zijn, dat kan ieder aandeel zijn, een aandeel wat extreem veilig lijkt kan 3 dagen later failiet zijn of er kan sprake van fraude zijn en de koers is ineens -95%.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:36:
dan lijkt het mij verstandig om rekening te houden met belasting wetgeving
Nou wordt ie mooi. Dit is echt weer de wereld op z'n kop. Voorheen was het nooit een probleem geweest, ook niet met de vermogensrendementheffingen die elders in de wereld gelden, behalve nu met de beoogde herziening voor Nederland. Dus omdat het belastingsysteem verandert, moet iedereen zich daar maar naar schikken? Dikke pech voor de mensen die met overzienbare risico's leuk rendement konden halen? Sorry, maar dat vind ik echt een bezopen visie.

• aljooge
Madelon Vos is een finfluencer en niet de meest betrouwbare bron. Volgens haar staat de beurs steeds op crashen, dat verkondigt ze al jaren en ze trekt er een gezicht bij alsof dat al gebeurd is. Ondertussen zijn de aandelen gewoon gestegen.

• Sissors
  • Niet online
Pimirene schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:53:
[...]

Wel eens bij stil gestaan dat je failliet kan gaan als je niet verhandelbare aandelen bij je werkgever of in een familiebedrijf hebt?
En zo zijn er meer voorbeelden
Voor de niet liquide zoals ook tweede woningen gaat het toch sowieso anders? Dus dat lijkt mij niet relevant hier.
dtsv schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Dat mag jij denken maar dat klopt totaal niet.
Dat mag jij denken maar dat klopt geheel (als we toch nog geen eens argumenten brengen).
dtsv schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:02:
[...]

Dit is helemaal grappig, niemand weet wat "extreem risicovolle aandelen" zijn, dat kan ieder aandeel zijn, een aandeel wat extreem veilig lijkt kan 3 dagen later failiet zijn of er kan sprake van fraude zijn en de koers is ineens -95%.
Ik reageerde op een specifieke post. Maar in dit geval maakt het toch niks uit of je wel niet verliezen uit de toekomst mag verrekenen? Je hebt geen drol meer. Dat staat helemaal los van de belasting, je hebt tonnen in een enkel aandeel gegooid, dat aandeel is zo goed als naar nul gegaan, nu is je geld weg. Wat wil je precies dat de overheid hier doet?

Sorry hoor, maar ik kom er weer op terug dat iets van eigen verantwoordelijkheid wel mag. (En uiteraard is al je vermogen in één enkel bedrijf stoppen waarbij dat vermogen significant meer is als wat je weer binnen een paar jaar bij elkaar kan sparen, gewoon extreem risicovol is. Dat mag, maar ga dan niet huilen over de gevolgen).

• marcelbx
Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:42:
[...]
... situaties van mensen die twijfelachtige keuzes maken. Eigen verantwoordelijkheid telt hier ook.
Eigen verantwoordelijkheid telt dan ook - akkoord.

Maar evengoed is het de wetgever die de regels van het spel wijzigt. Dat konden mensen die enkel dáárdoor in potentieel zeer vervelende situaties terechtkomen tevoren niet weten.

Dat telt m.i. niet alleen 'ook', maar heel zwaar. En al die 'geboden maatwerkbetalingsregelingen': ja ja.

En het gaat wél drama's geven.

• Sissors
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Nou wordt ie mooi. Dit is echt weer de wereld op z'n kop. Voorheen was het nooit een probleem geweest, ook niet met de vermogensrendementheffingen die elders in de wereld gelden, behalve nu met de beoogde herziening voor Nederland. Dus omdat het belastingsysteem verandert, moet iedereen zich daar maar naar schikken? Dikke pech voor de mensen die met overzienbare risico's leuk rendement konden halen? Sorry, maar dat vind ik echt een bezopen visie.
Hoe bedoel je dat het geen probleem was geweest? Met het huidige systeem is het nog erger! Stel je voor dat je crypto +1000% gaat op 30 december. En op 4 januari een rugpull en het is nul waard. Nu ben je failliet omdat je de belasting erover moet betalen!

• Sissors
  • Niet online
marcelbx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Eigen verantwoordelijkheid telt dan ook - akkoord.

Maar evengoed is het de wetgever die de regels van het spel wijzigt. Dat konden mensen die enkel dáárdoor in potentieel zeer vervelende situaties terechtkomen niet weten.

Dat telt m.i. niet alleen 'ook', maar ook heel zwaar. En al die 'maatwerkbetalingsregelingen': ja ja.

En het gaat wél drama's geven.
Maar het duurt nog jaren voor dit wordt ingevoerd. Dus een ieder die het risico te groot vindt om all-in met tonnen in een enkel aandeel te gaan door het nieuwe stelsel, heeft nog alle tijd om te verkopen. (Wat misschien sowieso wel verstandig is).

• marcelbx
Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:17:
[...]
Maar het duurt nog jaren voor dit wordt ingevoerd. Dus een ieder die het risico te groot vindt om all-in met tonnen in een enkel aandeel te gaan door het nieuwe stelsel, heeft nog alle tijd om te verkopen. (Wat misschien sowieso wel verstandig is).
Daar gaat het toch niet om?

Het gaat om situaties waar mensen klem komen te zitten. Zaken waar slecht of helemaal niet verhandelbare belangen spelen - bijv. om mensen die voor een flink deel uitbetaald werden in aandelen van het bedrijf waarvoor ze werk(t)en.

Iemand hier op het forum gaf eerder al zo een 'mooi' voorbeeld. 'Mooi', omdat het bepaald geen fijne situatie leek te gaan worden.

• Sissors
  • Niet online
marcelbx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Daar gaat het toch niet om?

Het gaat om situaties wara mensen klem komen te zitten. Zaken waar slecht of helemaal niet verhandelbare belangen spelen - bijv. om mensen die voor een flink deel uitbetaald werden in aandelen van het bedrijf.

Iemand hier op het forum gaf eerder al zo een 'mooi' voorbeeld. 'Mooi', omdat het bepaald geen fijne situatie leek te gaan worden.
Huh? Reageerde je dan op een verkeerde posts van mij? Want dat ging over WorldOnline, die gewoon prima verhandelbaar was. Voor niet liquide zaken, zoals tweede huizen, maar ik kan me ook voorstellen dat niet verhandelbare aandelen daaronder vallen, wordt pas bij verkoop belasting verwacht in het beoogde systeem.

• hoevenpe
  • Nu online
Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:17:
Tonnen in één aandeel is idd niet verstandig, maar besef dat vrijwel elke beleggingsportefeuille uit balans raakt als je er niet semi-fulltime mee bezig bent.

Ben zelfstandige met al 25 jaar een BV, als DGA daarin verantwoordelijk voor mijn pensioen dus het gaat inmiddels om serieuze bedragen. Soms heb je bleeders die redelijk wegvallen tegen succesnummers. Verkopen met winst is het lastigste wat er is, als de boel doorstijgt voel je je een week rot. :)

• Delay
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:25:
Hopelijk is de afloop nu hetzelfde: het kwam er niet
De premie werd inderdaad niet inkomensafhankelijk. Maar het gewenste effect is behaald met de zorgtoeslag. Hierdoor betalen arme mensen minder aan de zorgverzekering dan rijke.

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Tonnen in één aandeel is idd niet verstandig, maar besef dat vrijwel elke beleggingsportefeuille uit balans raakt als je er niet semi-fulltime mee bezig bent.

Ben zelfstandige met al 25 jaar een BV, als DGA daarin verantwoordelijk voor mijn pensioen dus het gaat inmiddels om serieuze bedragen. Soms heb je bleeders die redelijk wegvallen tegen succesnummers. Verkopen met winst is het lastigste wat er is, als de boel doorstijgt voel je je een week rot. :)
Dat als je niet voor passief beleggen gaat het best wat tijd kost, kan ik me in vinden. Maar bij het beoogde systeem heb je 1x per jaar een peilmoment. Als je dus niet redelijk passief belegd lijkt het met sowieso verstandig iig 1x per jaar het een beetje bij te houden.

• Marcel a
marcelbx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:30:
[...]

Wat suggereer je, of wat heeft dat er nou mee te maken? Ik heb het gewoon over je aangifte IB.
De serie gaat over het terugvragen van dividendbelasting (die in dit specifieke geval nooit betaald was). Ik meende dat je het daar over had, maar ik kan er naast zitten.

• marcelbx
Nee, die serie gaat over groots opgezette fraude.

[ Voor 6% gewijzigd door marcelbx op 22-02-2026 19:32 ]

• Pimirene
Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:14:
[...]

Voor de niet liquide zoals ook tweede woningen gaat het toch sowieso anders? Dus dat lijkt mij niet relevant hier.
Tweede woningen Inderdaad pas na verkoop, maar niet verhandelbare aandelen zijn niet vrijgesteld. Ook beleggingen in andere fysieke investeringen zijn niet vrijgesteld. DUs die moet je langzamerhand verkopen om de belasting te betalen ( zoals edelmetalen, kunst, etc). Aantasting van eigendom dus.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:15:
Hoe bedoel je dat het geen probleem was geweest? Met het huidige systeem is het nog erger! Stel je voor dat je crypto +1000% gaat op 30 december. En op 4 januari een rugpull en het is nul waard. Nu ben je failliet omdat je de belasting erover moet betalen!
Met het huidige forfaitaire systeem (momenteel 5.88% verondersteld rendement) betaal je 2.1168% over de totale waarde met aftrek van een flinke belastingvrije voet. Straks betaal je 36% over die 1000% winst, oftewel 36% over 10/11e van het totaal. Doe mij dat eerste maar. Moet ik het nog voorrekenen je?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Delay schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:26:
De premie werd inderdaad niet inkomensafhankelijk. Maar het gewenste effect is behaald met de zorgtoeslag. Hierdoor betalen arme mensen minder aan de zorgverzekering dan rijke.
Dat deden ze al. Ooit van de ZVW-premie gehoord? De grootste kostenpost voor zorg die door links altijd heel handig verzwegen wordt.

• Pimirene
aljooge schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Madelon Vos is een finfluencer en niet de meest betrouwbare bron. Volgens haar staat de beurs steeds op crashen, dat verkondigt ze al jaren en ze trekt er een gezicht bij alsof dat al gebeurd is. Ondertussen zijn de aandelen gewoon gestegen.
Niemand kan precies voorspellen wanneer iets stijgt of daalt, tenzij je voorkennis hebt. Ik vind haar vlogs informatief, net als die van Arno Wellens en de mensen van de Nieuwe Wereld .

• marcelbx
Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:23:
[...]

Huh? Reageerde je dan op een verkeerde posts van mij? ....
Oei, dan begin ik te twijfelen - als ik dan de draad ineens kwijt (b)leek: mijn excuus.
;-).

(Rest, inhoudelijk: zie evt. nog reactie Pimirene direct na mij.)

• Marcel a
marcelbx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:31:
Nee, die serie gaat over groots opgezette fraude.
Nogmaals: de serie gaat over het terugvragen van dividendbelasting die in werkelijkheid nooit betaald was. Cum ex. En dat is inderdaad een frauduleuze handeling.....
Maar maak je niet druk. Ik moest aan die serie denken door je opmerking. Meer niet.

De serie handelt over fraude die gaat over (Het deel van de betaalde dividendbelasting dat uitkomt bóven de belastingverdragen zul je indien gewenst zelf terug moeten halen bij de respectieve belastingdienst(en).) dat terughalen van specifiek deze belasting.

[ Voor 34% gewijzigd door Marcel a op 22-02-2026 19:44 ]

• marcelbx
Nogmaals: die serie gaat over groots opgezette FRAUDE.

En heeft dus met gewoon je aangifte doen he-le-maal NIETS te maken.

[ Voor 50% gewijzigd door marcelbx op 22-02-2026 19:45 ]

• Sissors
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:34:
[...]

Met het huidige forfaitaire systeem (momenteel 5.88% verondersteld rendement) betaal je 2.1168% over de totale waarde met aftrek van een flinke belastingvrije voet. Straks betaal je 36% over die 1000% winst, oftewel 36% over 10/11e van het totaal. Doe mij dat eerste maar. Moet ik het nog voorrekenen je?
Het was geen handig voorbeeld van mij inderdaad, want ik had hem zonder die winst eerst moeten doen, dan heb je hetzelfde probleem in het huidige systeem, en niet in het nieuwe.

Overigens de persoonlijke aanvallen zijn niet nodig hoor omdat we verschillende ideeën hebben over een belastingstelsel...

• Marcel a
marcelbx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:41:
Nogmaals: die serie gaat over groots opgezette FRAUDE.

En heeft dus met gewoon je aangifte doen he-le-maal niets te maken.
Ik zou de serie geloof ik niet gaan kijken. Maar hij gaat toch echt over het terughalen van dividendbelasting.

• phantom09
W1ck1e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:45:
[...]

• het niet op tijd onderkennen of zelfs negeren daarvan (het zal mijn tijd wel duren/na mij de zondvloed/ik ga deze boodschap niet brengen) van de gevolgen
En laat nou juist dit o.a. de reden zijn voor de nodige belasting verhogingen en versoberingen. Politiek Nederland wist dit al meer dan een halve eeuw geleden dat het de verkeerde kant op ging. Daar mogen we nu de zure vruchten van plukken.

• hoevenpe
  • Nu online
phantom09 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:03:
Politiek Nederland wist dit al meer dan een halve eeuw geleden dat het de verkeerde kant op ging. Daar mogen we nu de zure vruchten van plukken.
Het is dan ook een onmogelijke boodschap: de premie die u zelf voor anderen opgehoest heeft betaald bij uw eigen oude dag niet uit.

Zonder AOW stort voor half Nederland het ideaal van een redelijk zorgeloze laatste 20 jaar van het leven in. Proactief zelf een alternatief regelen wordt door de huidige box 3 maatregelen steeds lastiger.

• W1ck1e
phantom09 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:03:
[...]

En laat nou juist dit o.a. de reden zijn voor de nodige belasting verhogingen en versoberingen. Politiek Nederland wist dit al meer dan een halve eeuw geleden dat het de verkeerde kant op ging. Daar mogen we nu de zure vruchten van plukken.
Hoe eerder er alsnog mee begonnen wordt hoe beter. Net als afschaffen HRA. Geen populair verhaal, moet wel verteld worden.

• hoevenpe
  • Nu online
W1ck1e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:10:
Hoe eerder er alsnog mee begonnen wordt hoe beter. Net als afschaffen HRA. Geen populair verhaal, moet wel verteld worden.
Electorale zelfmoord

• W1ck1e
Is niet dodelijk.

• hoevenpe
  • Nu online
Kijk naar de reacties op het regeerakkoord van Jetten 1 en besef dat dit een zomerbriesje is vergeleken met de oppositionele storm die het serieus beperken van de AOW tot gevolg heeft.

Miljoenen mensen hebben gezaaid, die willen oogsten. Als dat twijfelachtig wordt waarom zou je nu dan nog bijdragen aan de huidige oudjes?

• phantom09
W1ck1e schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:59:
[...]

Ik, zit ook in B, spaar voor meer appeltje voor de dorst. Niet met als doel om uiteindelijk minder bijgedragen te hebben. Dat ik meer bijdraag neem ik voor lief.
Alleen in mijn tijd van bijstand had ik aan het eind van mijn inkomen een stuk maand over.
Nu en in de tijd van WW en wachtgeld was het andersom en kon ik sparen. Kwestie van tering naar de nering zetten. Vanwege mijn bijstand periode leerde ik dat ik niet gewend moest raken aan kopen van luxe. Ik heb volgens mij 4 maanden bijstand gehad, daarna was ik aan de slag bij wat uiteindelijk mijn laatste werkgever zou zijn.

Wat uiteindelijk overblijft wordt verdeeld over de verschillende nichtjes en neefjes. We hebben geen eigen kinderen.
Dit is geen antwoord op de vraag, je geeft een ontwijkend niets zeggend antwoord.

• CornermanNL
Sissors schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Dat als je niet voor passief beleggen gaat het best wat tijd kost, kan ik me in vinden. Maar bij het beoogde systeem heb je 1x per jaar een peilmoment. Als je dus niet redelijk passief belegd lijkt het met sowieso verstandig iig 1x per jaar het een beetje bij te houden.
Ook een passieve portefeuille daar kan de helft of meer van af. Je rekent af over het jaar ervoor. Dan moet je een deel van je bezit verkopen. Je hebt in aantal minder deelnemingen (aandelen) , halverwege het jaar waar je inzit heb je de crash. Het herstel moet komen van minder deelnemingen. Dan kan het fors langer duren voor je weer op je oude niveau bent. Lange termijn passief beleggen houdt ook in dat je niets verkoopt voor zo lang mogelijk. Een paar gedwongen verkoop momenten en je portefeuille hersteld niet meer op tijd. (Voor het moment dat je moet gaan afbouwen) en nee niet iedereen heeft genoeg ruimte in zijn pensioen pot.

• hoevenpe
  • Nu online
CornermanNL schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:26:
Een paar gedwongen verkoop momenten en je portefeuille hersteld niet meer op tijd. (Voor het moment dat je moet gaan afbouwen) en nee niet iedereen heeft genoeg ruimte in zijn pensioen pot.
Binnen een BV werkt het nu juist andersom: ongerealiseerde verliezen kan je jaarlijks 'nemen' zodat je minder belasting hoeft te betalen en dat opnieuw kunt investeren om dat verlies te compenseren.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:10
[...]

Ook een passieve portefeuille daar kan de helft of meer van af. Je rekent af over het jaar ervoor. Dan moet je een deel van je bezit verkopen. Je hebt in aantal minder deelnemingen (aandelen) , halverwege het jaar waar je inzit heb je de crash. Het herstel moet komen van minder deelnemingen. Dan kan het fors langer duren voor je weer op je oude niveau bent. Lange termijn passief beleggen houdt ook in dat je niets verkoopt voor zo lang mogelijk. Een paar gedwongen verkoop momenten en je portefeuille hersteld niet meer op tijd. (Voor het moment dat je moet gaan afbouwen) en nee niet iedereen heeft genoeg ruimte in zijn pensioen pot.
Ik volg ‘m niet helemaal, wat bedoel je precies? Het is toch al vaker langsgekomen dat áls je rendement hebt in een jaar, je op 31-12 van dat jaar wat kunt verkopen om in het voorjaar van het jaar daarop de belasting mee te betalen?

• hoevenpe
  • Nu online
edozat1 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:33:
Het is toch al vaker langsgekomen dat áls je rendement hebt in een jaar, je op 31-12 van dat jaar wat kunt verkopen om in het voorjaar van het jaar daarop de belasting mee te betalen?
Dat is dus in strijd met het recht op eigendom.

• richard20
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:55
1 Je citeert uit het Handvest grondrechten EU. Voor de EU-instellingen en lidstaten is het Handvest altijd bindend wanneer zij binnen de werkingssfeer van het Unierecht handelen. De inkomstenbelasting valt niet binnen de werkingssfeer van het Unierecht.
2 Een betere verwijzing zou zijn naar het EVRM. Maar dan nog blijft je stelling dat bezittingen moeten verkopen om belasting te betalen "in strijd met het eigendomsrecht" zou zijn kretologie, zeker als het gaat om belasting over waardestijging, ook al is die nog niet gerealiseerd. Kom maar eens met een arrest dat je stelling ondersteunt.

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58

Bij de oude box 3 betaalde je 36% belasting over een fictief rendement van 5,88% van de waarde van je effectenportefeuille (onder aftrek heffingsvrij bedrag) op 1 januari van het belastingjaar.
Ook als de portefeuille op 2 januari niets meer waard zou zijn geweest.

• phantom09
Moraal van het verhaal:

Beste dus investeren in beleggingen die een zo stabiel mogelijk rendement opleveren. High risk category dus niet meer nemen of zeer beperkt.

• phantom09
aljooge schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:05:
[...]

en de volgende adder is dat de overheid ook veel risico neemt met het gevolg dat over jaren ze geen vermogensbelasting kunnen innen en ze dan alsnog ergens anders het geld vandaan moeten halen.
Exact. Als wij een Japan scenario krijgen dan krijgt de overheid circa 20 jaar lang geen inkomsten. De jaren doorop mag je alle verliezen van de agfelopen 20 jaar weer verrekenen. Dus 40 jaar geen inkomsten voor de overheid..... 8)7
Pagina: 1 ... 118 119 Laatste