edozat1 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:55:
[...]
Wellicht, maar daar ging mijn punt niet om. Het ging mij erom dat ik het argument dat je mogelijk op een slecht moment moet verkopen niet sterk vind. Even mijn situatie. Ik heb een enkele ETF die ik maandelijks aankoop. Zoals ik het nu zie, ga ik daar gewoon mee door en als ik rendement maak, verkoop ik op 31-12 een aantal stukken om in het voorjaar de belasting mee te betalen. Ik kan ze ook in het voorjaar verkopen, maar dan neem ik een zelf gekozen risico. Als ik ze op 31-12 verkoop, zit ik altijd goed. Ik kan minder compounden, dat is het nadeel wat ik natuurlijk begrijp, maar dat is een ander argument. Op deze manier is het ook voorspelbaarder dan het oude systeem. Zoals net al een paar keer door anderen gezegd moest je toen op basis van de waarde op 1-1 belasting betalen, terwijl het op 2-1 volledig verdampt kan zijn.
Ik kan overigens ook maandelijks iets minder inleggen en daarnaast een spaarpotje opbouwen voor de belasting. Maar ten eerste weet ik niet hoeveel ik dan moet sparen want ik weet mijn rendement nog niet. En ten tweede hoef je alleen belasting te betalen als je rendement maakt en als je rendement maakt, kan je beter beleggen dan sparen.
...
Kijk, nu snap ik waarom jij het best eenvoudig vindt. Bij jou komt de eenvoudige theorie (alle benodige cash genereren door liquideren 31/12) vrijwel volledig overeen met de uit te voeren praktijk. Zonder dat je daarmee jezelf extra benadeelt doordat je deze handeling, op dat moment, dan moet doen.
Je hebt maar enkele, nogal eendimensionale, factoren waar je rekening mee hoeft te houden. Bijv. die verkoop sec zal met dat soort ETF's bijv. relatief nauwelijks koersrisico geven (vermoed ik) als je flink wat zou moeten dumpen (je zult de enige niet zijn die dit gaat doen, maar dan nog?).
Dat maakt het niet leuk, maar qua rationale van beslissingen inderdaad nogal relaxed. Dat is fijn.
Gaat mij niet lukken. Ik zal flinke perioden door het jaar heen vervelende extra, ook preventieve, afwegingen/inschattingen moeten maken, enkel en alleen vanwege jaarlijkse flinke verkopen over aanwas i.c.m. cashflowprobleem.
En dat elk jaar weer, en geheid leidend tot extra-suboptimale beslissingen, over een ruime periode.
En ja natuurlijk, ik kan tóch jouw relaxte werkwijze aanhouden, maar dan gaat me dat (nog) heel veel meer kosten en mogelijk (zeer) onverstandige beslissingen oplveren. Allemaal niet relaxed. ;-)
Ik overweeg zeker zaken om die reden te gaan vereenvoudigen. Dan maar minder potentiele winst - ik wil niet veel meer werk moeten doen enkel en alleen vanwege deze jaarlijkse cash-flowproblematiek.
Achteraf afrekenen (VWB) zou geen probleem zijn. En het huidige systeem is dat voor mij ook niet, doordat het percentage zoveel lager ligt (kan nu van de dividenden ruim de aanslag betalen - geen omkijken naar). Fatsoenlijke (i.e. terugwaartse) verliesverrekening zou e.e.a. zéér verlichten (en VAB veel neutraler & daarmee eerlijker maken).
[
Voor 3% gewijzigd door
marcelbx op 22-02-2026 23:10
]