• CentralX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:20
Licko schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:47:
[...]

Toegegeven, eerst zien dan geloven, maar Reddit staat al vol met mensen die net een leuk potje op hebben gebouwd maar nu door deze plannen het roer om willen gooien; dagje minder werken en eventueel handje ophouden waar dat kan. Dan schiet deze wet toch het doel voorbij lijkt me.
Klopt, tenzij wij niet weten wat het werkelijke doel is. Dat kan immers altijd anders zijn dan wat zij ons vertellen... Het blijft politiek. Dat staat bol van de narratieven die je overal weer terughoort. "Werken moet lonen" etc. Maar vervolgens zie je beleid dat (meer) werk helemaal niet stimuleert.

Maar het effect gaat inderdaad zijn een verarming van de middenklasse, het voorkomen dat de lagere klasse ooit de middenklasse kan behalen en meer mensen die er ofwel voor kiezen hun hand op te houden ofwel geen andere mogelijkheid hebben. Lijkt me allemaal onwenselijk, tenzij er een ander plan achter zit waar wij geen weet van hebben.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:57
D-e-n schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:53:
[...]

Volgens mij negeren jullie waar aandelen oorspronkelijk vandaan komen en welke waarde ze oorspronkelijk vertegenwoordigen. Want het klinkt leuk om iedereen aan het beleggen te krijgen maar dat wordt dan uiteindelijk toch een soort van piramidespel want ook jij begrijpt dat "geen gezeik, iedereen rijk" niet bestaat. Want elke euro die jij met beleggen binnen haalt zal toch ergens een intrinsieke waarde moeten hebben. Ergens zal iemand daar productiviteit voor moeten hebben geleverd.

En nogmaals: als de economie met 2% stijgt en grote beleggers maken winsten van 5% dan komt dat ergens niet uit. En daar gaat het op globaal mis. Wat oorspronkelijk een nobel doel had (het kopen van een aandeel in een bedrijf dat je ziet zitten) is verworden tot een monster dat de samenhang in de samenleving om zeep helpt.
Dus investeerders zijn monsters die de samenleving om zeep helpen? Dit is al eeuwen lang zo dat er investeerders zijn en de wereld is nog steeds niet om zeep geholpen.

Nou ja, misschien is er straks wel een gekke Putin of Trump die op de knopjes drukken of zo.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:29
phantom09 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:49:
[...]

Ik werk momenteel en draag hierdoor flink inkomsten en BTW belasting af. Daarnaast draag ik ook flink wat vermogensbelasting af.
Dus ja, er is zekers een binding met de gehele samenleving.

Punt is dat je van alles op school moet leren, echter omgaan met geld wordt 0,0 verteld/uitgelegt. Dit mag je zelf uitzoeken.
Hierdoor zie je voornamelijk in Nederland het calvinisme. Veel spaarders, angst om geld te verliezen. Beleggen en investeren wordt gezien als gokken. Beleggers zijn gierig en slecht en moeten gestraft worden.

Er wordt niet gekeken naar de positieve zaken die beleggers en investeerders doen.
Door de financiele analfabetisme van vele Nederlanders snappen vele beleggen niet laat staan de nieuwe box3.
Zin 1&2: 3 vinkjes.
Punt klopt.
Rest volgens mij niet.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:57
CentralX schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:55:
[...]
tenzij er een ander plan achter zit waar wij geen weet van hebben.
You own nothing and will be happy !

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
phantom09 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:53:
[...]

Er wordt alleen gepraat over belasting heffen. Niemand heeft het over de uitgaven verminderen (waar het kan).
Vindt je het zelf niet raar dat de belastingen alleen maar hoger en hoger worden in de afgelopen 20 jaar?
De regering kan de belastingen blijven verhogen, vroeg of laat gaat dat fout.
Hoge belastingen zijn helemaal niet erg. In de hoogtijdagen van de westerse wereld waren ze nog hoger meen ik. Het gaat er om waar je ze heft en wat je er mee doet.

Uiteindelijk gaat het er om wat iemand overhoudt. Als ik minder belasting betaal maar me vervolgens blauw betaal aan zorg en energie en dat geld verdwijnt vervolgens in private zakken: wat heb ik daar als burger aan?

Ps
Iedereen raadt hier van alles aan maar ik zou dan de video's van Richard Murphy en Gary Stevenson willen aanraden voor een iets kritischere blik op grote vermogens.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 21-02-2026 00:02 ]

• CentralX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:20
phantom09 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:57:
[...]

You own nothing and will be happy !
Nou ja, ik wil niet zeggen dat dat het plan is. Maar dat gaat wel het resultaat zijn. Is dat dan bewust? Opzet? Of een bijwerking van slecht beleid en incompetentie? Dat is dan nog een open vraag.

"Show me the incentives, and I will show you the outcome" (Charlie Munger). Beetje dat idee. :)

• W1ck1e
D-e-n schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:58:
[...]

...
Iedereen raadt hier van alles aan maar ik zou dan de video's van Richard Murphy en Gary Stevenson willen aanraden.
Mocht het gemist zijn: ik raad niemand hier (of elders) iets aan. Lees wat je wil. Kijk wat je wil. Kies zelf. Doe waar je zelf achter staat.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
D-e-n schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:19:
[...]

Volgens mij redeneer jij iets teveel vanuit een vermogende beleggersbubbeltje. De meeste mensen komen nooit van hun leven aan zulke bedragen. |:(
De bedragen die hier voorbijkomen zijn inderdaad veel te hoog. Als ik de vergelijker erbij neem: met 250 euro per maand en 7% historisch rendement heb je na 30 jaar misschien vier ton vermogen opgebouwd. Geen miljonair dus. Maar het is wel genoeg om bijvoorbeeld eerder te stoppen met werken.

March of the Eagles

• W1ck1e
XWB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:07:
[...]

De bedragen die hier voorbijkomen zijn inderdaad veel te hoog. Als ik de vergelijker erbij neem: met 250 euro per maand en 7% historisch rendement heb je na 30 jaar misschien vier ton vermogen opgebouwd. Geen miljonair dus. Maar het is wel genoeg om bijvoorbeeld eerder te stoppen met werken.
Dan heb ik het met voornamelijk sparen (nauwelijks beleggen) helemaal niet slecht gedaan.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
XWB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:07:
[...]

Vraag is waar dat rendement vandaan komt als iedereen eerder stopt met werken. Geld vertegenwoordigt waarde tenslotte en wat is het nog waard als half Nederland op zijn reet ligt en niet bijdraagt aan de productiviteit om die waarde te creëren? In al die beleggings promotiepraatjes wordt consequent vergeten dat beleggingen zonder intrinsieke waarde niks meer waard zijn.
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste