Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:44
Matched: kinderslot
AkroBatik schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Dat is een feauture ;) hij zit gewoon in het slot. Probeer je gordel los te maken en vervolgens je rem loslaten, dan zou hij in een keer van het slot moeten gaan.
Hmmm, toevallig had ik gisteren iets soortgelijks. De achterpassagiers konden allebei niet uitstappen. Zowel van binnen als van buiten niet (ik was allang uitgestapt) . Leek erop dat pas nadat ik via mijn sleutel de deuren weer ontgrendelde het weer deed. Weird. Soort kinderslot of zo?

Iets met 2.1 hoop ik 😎

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 22:58

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Sandrioni schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Hmmm, toevallig had ik gisteren iets soortgelijks. De achterpassagiers konden allebei niet uitstappen. Zowel van binnen als van buiten niet (ik was allang uitgestapt) . Leek erop dat pas nadat ik via mijn sleutel de deuren weer ontgrendelde het weer deed. Weird. Soort kinderslot of zo?

Iets met 2.1 hoop ik 😎
Open deur wellicht, maar je kinderslot is gedeactiveerd? De knop voor de ramen is ook voor de deuren!

Wellicht staat ook alleen bestuurdersportier openen bij ontgrendelen aan.

Zoveel variabelen, haast onmogelijk dit te troubleshooten voor vw 8)7

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kampina
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Sandrioni schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Iets met 2.1 hoop ik 😎
Waarschijnlijk per ongeluk op je portier op het knopje gedrukt van de kindersloten en ze zo onbedoeld ingeschakeld. Is allemaal erg gevoelig heb ik zelf ook gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-10 23:18
Bagger man. Ik heb volgende week een afspraak.
Ook de terugroep actie, en LED bar vast zetten.
Daar zit ook nog eens bij een SOS storing, en sinds vandaag een "kinderslot fout".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 15:51
N0EL schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:05:
Bagger man. Ik heb volgende week een afspraak.
Ook de terugroep actie, en LED bar vast zetten.
Daar zit ook nog eens bij een SOS storing, en sinds vandaag een "kinderslot fout".
vervelend lijstje... van wanneer is jouw ID.4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
N0EL schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:55:
9 april opgehaald.
Het is een ID4 max.
De eerder gebouwde ID.4s lijken toch wel wat meer storingen te hebben als de latere versies
Kinderslot issue heb ik met de ID.3s en op de internationale fora ook regelmatig voorbij zien komen.
dat lijkt een mismatch te zijn tussen de status van de deur en de werkelijke status van het slot.
(deur proberen te vergrendelen, terwijl het achterportier net op dat moment geopend wordt, etc)

heb gelezen dat die storing weg te krijgen is door de auto te vergrendelen met alle deuren gesloten en dan (buiten de auto) twee keer op ontgrendelen op de keyfob te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
wow...... Mijn SOS foutmelding en kinderslot foutmelding heb jij niet eens!

[ Voor 14% gewijzigd door N0EL op 31-08-2021 22:26 ]

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
Haan schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:43:
Gisteren de ID.4 pro opgehaald bij de dealer. Nog niet zo heel veel mee gereden natuurlijk dus alles nog een beetje wennen. We hadden voor een voorraad model gekozen zodat we zeker wisten dat hij nog dit jaar geleverd zou gaan worden, dus verder geen keus gehad qua kleur of opties. Toch blij verrast dat ie ook stoel- en stuurverwarming blijkt te hebben.
[Afbeelding]

Trouwens al wel twee keer ruzie gehad met de achterportieren die niet open willen. Pas na aantal pogingen om te ontgrendelen lukte het, is dat een soort van feature die ik niet begrijp of hoor je een achterportier gewoon open te kunnen maken als je de auto ontgrendeld?
Kinderslot al gecheckt?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:52

Haan

dotnetter

Het gaat uiteraard om openen van buitenaf ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Zijn er ook mensen bij wie het kinderslot op willekeurige momenten weer geactiveerd wordt? ID.4L software 2.3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
Gadget Freak schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:41:
Zijn er ook mensen bij wie het kinderslot op willekeurige momenten weer geactiveerd wordt? ID.4L software 2.3.
Niet willekeurig, maar met een onbewuste aai in die omgeving (even spiegels bijstellen, opzoek naar de knoppen van de ramen, zonder te kijken) zet je al snel dat slot aan. Nogal een nadeel van geen fysieke knoppen meer hebben

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:13
Kinderslot moet je toch (old school) activeren via de deur?

Over kinderslot gesproken, trapte er laatst ook nog zelf in. Een van de kantoren van mijn werk was weer open, maar je had nu blijkbaar een tag nodig om binnen te komen voordat de receptie aanwezig is. Dacht, ik ga dan maar even op de parkeerplaats op de achterbank op de laptop zitten en hopen dat er een collega langskomt die wel een tag heeft..

Die pieste bijna in zijn broek van het lachen toen ik erachter kwam dat ik mij zelf op de achterbank had "opgesloten" en als een slangenmens naar de bestuurderstoel wurmde :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04

Freakie1NL

Grote Baas

PB1983 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:03:
[...]

Kinderslot moet je toch (old school) activeren via de deur?

Over kinderslot gesproken, trapte er laatst ook nog zelf in. Een van de kantoren van mijn werk was weer open, maar je had nu blijkbaar een tag nodig om binnen te komen voordat de receptie aanwezig is. Dacht, ik ga dan maar even op de parkeerplaats op de achterbank op de laptop zitten en hopen dat er een collega langskomt die wel een tag heeft..

Die pieste bijna in zijn broek van het lachen toen ik erachter kwam dat ik mij zelf op de achterbank had "opgesloten" en als een slangenmens naar de bestuurderstoel wurmde :)
ID3 is old school
ID4 heeft dit (blijkbaar) software matig

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Heb het vrij regelmatig omgekeerd, dan staat mn zoontje ineens op de stoep.

Ik vermoed dat het door de gevoelige knop komt waar je langs glijdt.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:13
AkroBatik schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:21:
[...]

Heb het vrij regelmatig omgekeerd, dan staat mn zoontje ineens op de stoep.

Ik vermoed dat het door de gevoelige knop komt waar je langs glijdt.
Dan ben ik blij dat het in de ID.3 old school via de deur zelf gaat.. Want die 2,5 jarige op de achterbank zit maar al te graag aan de deurklink tijdens het rijden.. :/

Soms snap ik de designkeuzes van VW niet helemaal. Enyaq heeft het namelijk wel het kinderslot geregeld via de deuren.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

PB1983 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:34:
[...]

Dan ben ik blij dat het in de ID.3 old school via de deur zelf gaat.. Want die 2,5 jarige op de achterbank zit maar al te graag aan de deurklink tijdens het rijden.. :/

Soms snap ik de designkeuzes van VW niet helemaal. Enyaq heeft het namelijk wel het kinderslot geregeld via de deuren.
Designkeuze is prima. Een knop waarmee je op afstand de raam en deurvergrendeling aan kan zetten. Dus als je volwassen gasten op de achterbank hebt, is het super. Andere merken zoals Volvo hebben dit ook.

De designkeuze om dat met een touch gevoelig knop te doen i.p.v. een oldschool knop is natuurlijk een compleet ander soort waanzin.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Het is weer zover.. Kinderslot storing... Zucht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
N0EL schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:07:
Het is weer zover.. Kinderslot storing... Zucht.....
even met alle deuren dicht het kinderslot aan en uit zetten, dan reset 'ie.
komt doordat een achterdeur van buiten werd geopend terwijl het systeem het slot net wilde uitzetten of i.d.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
sl1000 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:51:
[...]

even met alle deuren dicht het kinderslot aan en uit zetten, dan reset 'ie.
komt doordat een achterdeur van buiten werd geopend terwijl het systeem het slot net wilde uitzetten of i.d.
.
Helaas werkt niet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:32
peacelord schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:16:
Ik ben aan het twijfelen tussen de id 5 en de Kia. Tot voor een paar maanden geleden volgde ik dit topic maar ben afgehaakt ivm de hoeveelheid kinderziektes in zowel de soft- als hardware. Aangezien ik de 5 ook weer een leuk karretje vind mijn vraag hier of er inmiddels verbeteringen zijn gerealiseerd. Of is het nog steeds janken met de pet op? Ik hoor het graag.
Ik rij sinds januari de Id.4 en heb eigenlijk nul storing gehad. Weleens 'storing kinderslot' maar als ik de auto dan op slot doe en er weer af was het weg. Interface vind ik matig ontworpen en ik mis de fysieke knoppen zoals iedereen maar verder gewoon prima auto in mijn ogen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 08:59
Afgelopen week ben ik heerlijk op wintersport geweest in Oostenrijk.

De laatste wintersport was twee jaar geleden, destijds met mijn Tesla Model 3. Iedereen verklaarde mij toen voor gek, op vakantie met een elektrische auto.
Dat maakte de uitdaging voor mij alleen maar groter en dus ging ik na flink wat voorbereidingen op pad. Inmiddels rij ik al ruim 2 jaar elektrisch.

En dit keer dus met onze tweede EV, de ID4 van mijn vrouw. Nog maar een ruime week in gebruik door ons voordat we de reis naar Oostenrijk gepland stond, dus nog weinig feeling met de auto en het verbruik.
Ook het niet gebruik kunnen maken van het Tesla Supercharger netwerk maakt het voor mij wat spannender dan anders. Desondanks heb ik niet heel veel voorbereidingen getroffen omdat ik het inmiddels allemaal wel redelijk aandurf en niet zo snel meer zenuwachtig wordt. :)

De voorbereidingen
Ons gezelschap in de auto bestond uit 4 volwassen en een kind in een kinderstoel. De wintersport bagage voor 4 personen en een kind, inclusief een kinderwagen kon ik allemaal kwijt in de kofferbak.
Hier miste ik wel een beetje de kofferruimte in de Frunk, zoals ik die bij mijn Tesla ken. Daar kan toch nog simpel een trolley en flink wat losse spullen of een tas kwijt.
De kofferbak zo ingedeeld dat alles onder de hoedeplank past, dus geen klassieke volgestopte vakantie auto op de Duitse Autobahn. ;)
De kofferbak ruimte is ruim, en heeft een goede vorm waardoor het echt praktisch in te delen is.
Omdat we met 4 volwassen in de auto zitten merk ik al snel dat het meer dan voldoende is om de verwarming op maximaal 18 graden te zetten om het een comfortabele temperatuur te houden.
De auto is ruim en zit goed, al doen de armsteunen voorin goed hun werk en zijn ze erg prettig. Desondanks voelt het toch alsof we 22 jaar terug gaan, naar de Mercedes Vito. Ze zitten goed en de stoelen zijn voldoende voor een lange rit, echter stop je natuurlijk regelmatiger met een EV t.o.v. een conventionele brandstof auto.

Aan de hand van ABRP heb ik een route gepland, zodat ik een redelijke houvast heb voor de rit. Het verbruik was een inschatting aan de hand van de gegevens die ik hier kon vinden en de gegevens vanuit ABRP voor het type auto. Dit blijkt achteraf nogal erg negatief te zijn. Dat herken ik nog wel van de rit 2 jaar terug met de Tesla, toen ik ABRP er bij had als alternatief.
Totaal stonden er 6 stops gepland. Wat met een klein kind mee op reis wel prettig is, maar de ritten tussendoor meerendeel 1 uur en 15 min. duurt. Die hadden wel wat langer gemogen, maar dat is natuurlijk een resultant van de combinatie tussen de accucapaciteit en de laadcurve, waardoor er een relatief klein bereik over blijft omdat je tot circa 50-70% oplaadt bij een tussenstop.

Omdat we met een volle accu vertrokken had ik het eerste laadpunt gepland op circa 200km, aan de hand van ABRP. Voor de zekerheid heb ik ook twee alternatieven gepland die iets dichterbij huis liggen, mocht ik het niet halen.

De reis
Woensdagochtend vroeg (4:30 uur) vertrokken met een volle accu, de auto lekker voorverwarmt vanuit de app terwijl de auto aan de lader stond op de oprit. Perfect voor een ideaal vertrek, terwijl ik de laatste bagage in de kofferbak doe wordt de auto op de goeie temperatuur gebracht. Naast het comfort natuurlijk ook om te voorkomen dat energie die dit kost ten koste gaat van het rijbereik.

Richting de eerste stop is het vooral de eerste km's het gene waar ik mij op focuste, omdat het een van de belangrijkste factoren is voor het bereik bekijk ik dat regelmatig. Normaal kan ik dat met een oog opslag zien, in de ID4 is dat wat verder verstopt in het systeem. Dat had wel wat gemakkelijker gemogen.
Met een burgerlijke snelheid van circa 100km/h richting de grens, nadat ik steeds meer vertrouwen had in het bereik en het verbruik wat ik naar mijn idee moest rijden durfde ik het eerste deel van Duitsland met circa 110km/h door te rijden. Dit is op de Duitse Autobahn toch wel echt een minimum snelheid...
Uiteindelijk komt dan het eerste eindpunt in zicht en check ik nog eens het percentage, met ABRP rekende ik op 8% aankomst. Wat extra marge vind ik wel prettig, mocht de laadtag niet werken kan ik nog uitwijken naar een ander laadpunt.
Met 16% kom ik uiteindelijk aan in Kreuz Hilden bij het eerste laadpunt (Fastned), en de laadtag werkt in het buitenland!
Tijd voor een lekker bakje koffie en een croissantje. En het invoeren van de volgende stop uit mijn lijstje van ABRP.

De VW navigatie vindt de Fastned laadpunten goed, andere laadpunten zijn wat moeilijker vindbaar helaas. Gelukkig is daar Apple CarPlay. De ene rit gebruik ik Apple CarPlay, de andere rit gebruik ik VW Navi, maar Apple CarPlay werkt uiteindelijk gewoon het beste.
Opmerkelijk blijft, net als bij Tesla, dat de voorgesteld bestemming weergegeven wordt met een afstand die hemelsbreed wordt gemeten. Waarna de werkelijke afstand voor de route wordt weergeven zodra je op Start drukt. Dit kan dus wat verwarrend werken als je de bestemming zoekt en denkt, he dat is dezelfde plaats maar dat moet wel 30km verderop liggen ;) dat is dan nog de hemelsbrede afstand :P

Doordat ik met 16% aankom haal ik niet de laadsnelheid die ik wilde halen, dus iets steviger rijden kan prima op de route die ik had gepland. Het vervolg van de route rij ik met 120/130 en later op de route durf ik zeker gemiddeld 130km/h te rijden. In Duitsland zijn er natuurlijk flink wat wegwerkzaamheden die er voor zorgen dat je meestal 60/80 km/h kan rijden, dat scheelt voor het verbruik aanzienlijk. Om er voor te zorgen dat ik bij het laadpunt toch met een percentage van onder de 15% aankom rij ik de laatste stukken circa 140/150 km/h.
De bergen komen in het zicht in Duitsland en dat zorgt voor lekker veel gratis range bij de afdalingen. Ik rij de auto altijd in de B stand, dus hier pak ik mooi wat gratis km's ;)

Richting een van de laatste stoppunten in het bergachtige gebied haal ik nog een topsnelheid van 164 km/h.

Uiteindelijk kom ik na een rit van 14 uur inclusief laden aan in Oostenrijk. In de parkeergarage van het hotel kan de ID4 meteen aan de lader, en dat is mooi want ik kom aan met 8%.

De terugrit rij ik constant wat harder, 130-140 is de constante snelheid als er geen maximum snelheid geldt. Met pieken tot 150/160. Maar de terugreis zijn er natuurlijk ook veel wegwerkzaamheden. De terugreis doe ik wel veel sneller, vooral doordat ik meer vertrouwen had ik het bereik en het verbruik. En ik weet op welke actieradius ik kan rekenen. Totaal rij ik er 12 uur en circa 15 min over.

In Duitsland zijn er veel tankstations van een laadvoorziening. Helaas is het wat knullig dat ze daarvoor bijna exact hetzelfde logo van een Tankstation op de borden gebruiken, met daarbij een klein stekkertje. Dit zorgt ervoor dat ik het de eerste tankstations niet eens gezien had.

In het kort mijn overige ervaringen over de auto en de functies:
- De laadklep sluit niet automatisch, dat vind ik erg jammer. Inmiddels heb ik mij al ruim 10 x vergist na het ontkoppelen van de kabel bij een snellader. Dit vind ik toch een enorm gemak waar ik snel aan gewend ben blijkbaar bij m'n Tesla.
- De navigatie optie van de ID4 zijn volslagen nutteloos, als de nog af te leggen afstand prima bereikbaar is ten opzichte van de range die wordt weergegeven op het scherm achter het stuur komt er nog een voorstel om ergens 45min te laden. Daar moet je dus echt niet in mee gaan, want dit klopt van geen kant. (achter blijkt dat er naast de laadpunten ook waarschijnlijk koffiemomenten ingepland worden. Die kan je uitzetten vermoed ik bij 'Assist')
-De actieradius die op het scherm achter het stuur wordt weergegeven is zeer accuraat. Daar heb ik zelfs op gereden ipv op het percentage bij het laden, omdat die km weergave echt betrouwbaar is gebleken.
- De 'versnelling' van de auto is niet lekker zichtbaar, zeker wanneer je het stuur draait of aan het keren bent. Dan zorgt het stuur voor een blokkering, dit weergeven op het grote scherm zou een betere plek zijn.
- Het % mist op de schermen, omdat dit echt belangrijk is voor de juiste snelheid van het laden
- De volumebalk maakt de navigatiescherm tijdelijk donker, dit is vooral erg ongelukkig bij afslagen, dat is het moment dat ik de volume juist zachter zet maar dan kan ik het scherm niet goed meer zien. Dat is jammer.
- De actieradius is groter dan verwacht en voor m'n gevoel goed vergelijkbaar met de Tesla Model 3 ST+, en dat dus met een volle bepakking en 4 volwassenen
- Tijdens de rit al snel een storing van het kinderslot opgetreden, waardoor ik steeds de deuren voor de passagiers op de achterbank moest openen. Dat was wel erg knullig, gelukkig was het halverwege de terugrit ineens spontaan opgelost.
- De ramen achter apart kunnen bedienen is erg onhandig, zeker omdat je dit bedient tijdens het rijden. Dan is 2 knoppen gewoon niet handig, dit hadden gewoon 4 apart knoppen moeten blijven.
- De sleutel had wel herkenningsknopjes mogen hebben, zodat je kan voelen waar de knopjes zitten. Nu moet je toch regelmatig kijken welk knopje het is, zonder ze in je jaszak de goede knop te kunnen vinden. Maar mogelijk is dat ook gewenning, ik gebruik immers al 2 jaar geen sleutel meer.
- Laneassist grijpt op de snelweg erg stevig in. Dat geeft een relatief onveilig gevoel want het gaat erg abrupt waardoor je in de auto als het ware heen een weer wordt geslingerd. Vervelende bijkomstigheid is dat deze functie telkens na het stoppen weer opnieuw uitgezet moet worden omdat deze standaard aan staat. Het zou prettig zijn om dit te personaliseren.
- ACC, dit werkt gewoon heel goed bij VW zoals dat al eigenlijk al jaren goed is. Dit gaat vloeiend, ook bij het wisselen van rijstrook voordat je een voorganger nadert. De snelheid wordt vlot opgepakt en is vloeiend. Het lijkt verder ontwikkelt dan bij Tesla. Daar gaat het niet zo vloeiend.
- De ‘hold’ functie, (niet wegrollen op hellend vlak) greep erg abrupt in bij een verkeerslicht op een helling. Het voelt alsof iemand stapvoets achterop rijdt.
- Snellladers vinden is erg moeizaam en ingewikkeld, het gebruik van de naam Fastned scheelt enorm veel, maar niet-Fastned laders blijft wat omslachtig en ingewikkeld.
- De kaart noord gericht maken en inzoomen en terug naar de actieve live positie werkt gewoon niet lekker. Dat is erg jammer.
- De blauwe lichtgimmick onder de voorruit is een positieve toevoeging aan de auto. Het attendeerd je op een rustige manier dat er iets moet gebeuren zonder dat je de spraak van de Navi aan moet zetten. Een goeie toevoeging.
- Apple CarPlay blijft wat vervelend werken op het moment dat er Whatsapp berichten binnen komen komt dit scherm tevoorschijn , terwijl de VW Navi gebruikt wordt.
De weergave van het percentage ervaar ik toch als een gemis. Al doet de accurate weergave in km bereik het wel echt goed.
- Bij 20% komt er een melding met meerder accu’s in beeld. Terwijl er de hele tijd een batterij gebruikt wordt voor de weergave. Dat doet denken alsof er iets anders aan de hand is. Dat is een beetje amateuristisch en verwarrend.
- Vanaf 10% komt het percentage EN de km’s in beeld. Dat is wel een groot pluspunt, zodat je beiden in beeld hebt op het moment dat het echt belangrijk is.
- De navigatiebalk kent een ritweergave in de rechter kantlam. Of je de reistijd of de restende tijd wilt zien moet je zelf selecteren door erop te klikken. Dit is erg klein en tijdens het rijden is dit niet prettig. De layout herken ik van de TomTom 450 van m’n motor, daar wisselen deze twee tijd varianten elkaar steeds af, dat is prettiger en praktischer. Het voorkomt dat je de hele tijd moet rekenen wat de repeteren reistijd is bijvoorbeeld.
- De auto is stil, ik ervaar weinig windgeruis. Zelfs bij hogere snelheden. Geen bijzonderheid voor VW, maar wel een punt wat bij meerdere EV’s terug komt. Dat herken ik bij de ID4 niet.
Wel komt daar het kenmerkende ‘zweefgeluid’ zoals bij de ID3 voor terug op lagere snelheid.
- Stuurverwarming is een geweldig comfortable optie en wat een enorm warmte komt daar vanaf voorin. Daar heb je veel aan. Ondanks dat heb ik het veel uitgezet, en het is jammer dat dat ook steeds opnieuw moet omdat het standaard aanstaat. Het zou mooi zijn als je dit ook kan personaliseren.
- Het percentage instellen om te laden, dit gaat maar per 10%. Dit is erg onhandig. Om een goed beeld te krijgen van de resterende laadtijd kan je dit soms even praktisch willen instellen op het gewenste percentage van bijvoorbeeld 75% of 76%, maar dan is het dus 70 of 80%. Dat is niet handig en het zou wenselijk zijn bij een volgende update.

Het algemene verbruik van de hele terugrit, dus met de binnen weggetjes bij vertrek en aankomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzrTIHUpDGQWi9HBIukEwbllVmw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lZOY5smOMKkjQwLU28a9kAJm.gif?f=fotoalbum_large

Specs voor ABRP:
Referentieverbruik Wh/km @ 110 km/h op 195/200

Hopelijk hebben jullie wat aan deze ervaring :)

Kosten
Laadkosten rond de 90 euro enkele reis (geen gebruik gemaakt van Ionity netwerk of Tesla Superchargers)

[ Voor 206% gewijzigd door Novadecasa op 17-02-2022 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 18:07
Novadecasa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:38:
Afgelopen week ben ik heerlijk op wintersport geweest in Oostenrijk.

De laatste wintersport was twee jaar geleden, destijds met mijn Tesla Model 3. Iedereen verklaarde mij toen voor gek, op vakantie met een elektrische auto.
Dat maakte de uitdaging voor mij alleen maar groter, en dus ging ik na flink wat voorbereidingen op pad. Inmiddels rij ik al ruim 2 jaar elektrisch.

En dit keer dus met onze tweede EV, de ID4. Nog maar een ruime week in gebruik door ons voordat we de reis naar Oostenrijk gepland stond, dus nog weinig feeling met de auto en het verbruik.

De voorbereidingen
Ons gezelschap in de auto bestond uit 4 volwassen en een kind in een kinderstoel. De wintersport bagage voor 4 personen en een kind, inclusief een kinderwagen kon ik allemaal kwijt in de kofferbak.
Hier miste ik wel een beetje de kofferruimte in de Frunk, zoals ik die bij mijn Tesla ken. Daar kan toch nog simpel een trolley en flink wat losse spullen of een tas kwijt.
De kofferbak zo ingedeeld dat alles onder de hoedeplank past, dus geen klassieke volgestopte vakantie auto op de Duitse Autobahn. ;)
De kofferbak ruimte is ruim, en heeft een goede vorm waardoor het echt praktisch in te delen is.
Omdat we met 4 volwassen in de auto zitten merk ik al snel dat het meer dan voldoende is om de verwarming op maximaal 18 graden te zetten om het een comfortabele temperatuur te houden.
De auto is ruim en zit goed, al doen de armsteunen voorin goed hun werk en zijn ze erg prettig. Desondanks voelt het toch alsof we 22 jaar terug gaan, naar de Mercedes Vito. Ze zitten goed en de stoelen zijn voldoende voor een lange rit, echter stop je natuurlijk regelmatiger met een EV t.o.v. een conventionele brandstof auto.

Aan de hand van ABRP heb ik een route gepland, zodat ik een redelijke houvast heb voor de rit. Het verbruik was een inschatting aan de hand van de gegevens die ik hier kon vinden en de gegevens vanuit ABRP voor het type auto. Dit blijkt achteraf nogal erg negatief te zijn. Dat herken ik nog wel van de rit 2 jaar terug met de Tesla, toen ik ABRP er bij had als alternatief.
Totaal stonden er 6 stops gepland. Wat met een klein kind mee op reis wel prettig is, maar de ritten tussendoor meerendeel 1 uur en 15 min. duurt. Die hadden wel wat langer gemogen, maar dat is natuurlijk een resultant van de combinatie tussen de accucapaciteit en de laadcurve, waardoor er een relatief klein bereik over blijft omdat je tot circa 50-70% oplaadt bij een tussenstop.

Omdat we met een volle accu vertrokken had ik het eerste laadpunt gepland op circa 200km, aan de hand van ABRP. Voor de zekerheid heb ik ook twee alternatieven gepland die iets dichterbij huis liggen, mocht ik het niet halen.

De reis
Woensdagochtend vroeg (4:30 uur) vertrokken met een volle accu, de auto lekker voorverwarmt vanuit de app terwijl de auto aan de lader stond op de oprit. Perfect voor een ideaal vertrek, terwijl ik de laatste bagage in de kofferbak doe wordt de auto op de goeie temperatuur gebracht. Naast het comfort natuurlijk ook om te voorkomen dat energie die dit kost ten koste gaat van het rijbereik.

Richting de eerste stop is het vooral de eerste km's het gene waar ik mij op focuste, omdat het een van de belangrijkste factoren is voor het bereik bekijk ik dat regelmatig. Normaal kan ik dat met een oog opslag zien, in de ID4 is dat wat verder verstopt in het systeem. Dat had wel wat gemakkelijker gemogen.
Met een burgerlijke snelheid van circa 100km/h richting de grens, nadat ik steeds meer vertrouwen had ik het bereik en het verbruik wat ik naar mijn idee moest rijden durfde ik het eerste deel van Duitsland met circa 110km/h door te rijden. Dit is op de Duitse Autobahn toch wel echt een minimum snelheid...
Uiteindelijk komt dan het eerste eindpunt in zicht en check ik nog eens het percentage, met ABRP rekende ik op 8% aankomst. Wat extra marge vind ik wel prettig, mocht de laadtag niet werken kan ik nog uitwijken naar een ander laadpunt.
Met 16% kom ik uiteindelijk aan in Kreuz Hilden bij het eerste laadpunt (Fastned), en de laadtag werkt en het buitenland!
Tijd voor een lekker bakje koffie en een croissantje. En het invoeren van de volgende stop uit mijn lijstje van ABRP.

De VW navigatie vindt de Fastned laadpunten goed, andere laadpunten zijn wat moeilijker vindbaar helaas.

Doordat ik met 16% aankom haal ik niet de laadsnelheid die ik wilde halen, dus iets steviger rijden kan prima op de route die ik had gepland. Het vervolg van de route rij ik met 120/130 en later op de route durf ik zeker gemiddeld 130km/h te rijden. In Duitsland zijn er natuurlijk flink wat wegwerkzaamheden die er voor zorgen dat je meestal 60/80 km/h kan rijden, dat scheelt voor het verbruik aanzienlijk. Om er voor te zorgen dat ik bij het laadpunt toch met een percentage van onder de 15% aankom rij ik de laatste stukken circa 140/150 km/h.
De bergen komen in het zicht in Duitsland en dat zorgt voor lekker veel gratis range bij de afdalingen. Ik rij de auto altijd in de B stand, dus hier pak ik mooi wat gratis km's ;)

Richting een van de laatste stoppunten in het bergachtige gebied haal ik nog een topsnelheid van 164 km/h.

Uiteindelijk kom ik na een rit van 14 uur inclusief laden aan in Oostenrijk. In de parkeergarage van het hotel kan de ID4 meteen aan de lader, en dat is mooi want ik kom aan met 8%.

De terugrit rij ik constant wat harder, 130-140 is de constante snelheid als er geen maximum snelheid geldt. Met pieken tot 150/160. Maar de terugreis zijn er natuurlijk ook veel wegwerkzaamheden. De terugreis doe ik wel veel sneller, vooral doordat ik meer vertrouwen had ik het bereik en het verbruik. En ik weet op welke actieradius ik kan rekenen. Totaal rij ik er 12 uur en circa 15 min over.

In Duitsland zijn er veel tankstations van een laadvoorziening. Helaas is het wat knullig dat ze daarvoor bijna exact hetzelfde logo van een Tankstation op de borden gebruiken, met daarbij een klein stekkertje. Dit zorgt ervoor dat ik het de eerste tankstations niet eens gezien had.

In het kort mijn overige ervaringen over de auto en de functies:
- De laadklep sluit niet automatisch, dat vind ik erg jammer. Inmiddels heb ik mij al ruim 10 x vergist na het ontkoppelen van de kabel bij een snellader. Dit vind ik toch een enorm gemak waar ik snel aan gewend ben blijkbaar bij m'n Tesla.
- De navigatie optie van de ID4 zijn volslagen nutteloos, als de nog af te leggen afstand prima bereikbaar is ten opzichte van de range die wordt weergegeven op het scherm achter het stuur komt er nog een voorstel om ergens 45min te laden. Daar moet je dus echt niet in mee gaan, want dit klopt van geen kant. (achter blijkt dat er naast de laadpunten ook waarschijnlijk koffiemomenten ingepland worden. Die kan je uitzetten vermoed ik bij 'Assist')
-De actieradius die op het scherm achter het stuur wordt weergegeven is zeer accuraat. Daar heb ik zelfs op gereden ipv op het percentage bij het laden, omdat die km weergave echt betrouwbaar is gebleken.
- De 'versnelling' van de auto is niet lekker zichtbaar, zeker wanneer je het stuur draait of aan het keren bent. Dan zorgt het stuur voor een blokkering, dit weergeven op het grote scherm zou een betere plek zijn.
- Het % mist op de schermen, omdat dit echt belangrijk is voor de juiste snelheid van het laden
- De volumebalk maakt de navigatiescherm tijdelijk donker, dit is vooral erg ongelukkig bij afslagen, dat is het moment dat ik de volume juist zachter zet maar dan kan ik het scherm niet goed meer zien. Dat is jammer.
- De actieradius is groter dan verwacht en voor m'n gevoel goed vergelijkbaar met de Tesla Model 3 ST+, en dat dus met een volle bepakking en 4 volwassenen
- Tijdens de rit al snel een storing van het kinderslot opgetreden, waardoor ik steeds de deuren voor de passagiers op de achterbank moest openen. Dat was wel erg knullig, gelukkig was het halverwege de terugrit ineens spontaan opgelost.
- De ramen achter apart kunnen bedienen is erg onhandig, zeker omdat je dit bedient tijdens het rijden. Dan is 2 knoppen gewoon niet handig, dit hadden gewoon 4 apart knoppen moeten blijven.
- De sleutel had wel herkenningsknopjes mogen hebben, zodat je kan voelen waar de knopjes zitten. Nu moet je toch regelmatig kijken welk knopje het is, zonder ze in je jaszak de goede knop te kunnen vinden. Maar mogelijk is dat ook gewenning, ik gebruik immers al 2 jaar geen sleutel meer.
- Laneassist grijpt op de snelweg erg stevig in. Dat geeft een relatief onveilig gevoel want het gaat erg abrupt waardoor je in de auto als het ware heen een weer wordt geslingerd. Vervelende bijkomstigheid is dat deze functie telkens na het stoppen weer opnieuw uitgezet moet worden omdat deze standaard aan staat. Het zou prettig zijn om dit te personaliseren.
- ACC, dit werkt gewoon heel goed bij VW zoals dat al eigenlijk al jaren goed is. Dit gaat vloeiend, ook bij het wisselen van rijstrook voordat je een voorganger nadert. De snelheid wordt vlot opgepakt en is vloeiend. Het lijkt verder ontwikkelt dan bij Tesla. Daar gaat het niet zo vloeiend.
- De ‘hold’ functie, (niet wegrollen op hellend vlak) greep erg abrupt in bij een verkeerslicht op een helling. Het voelt alsof iemand stapvoets achterop rijdt.
- Snellladers vinden is erg moeizaam en ingewikkeld, het gebruik van de naam Fastned scheelt enorm veel, maar niet-Fastned laders blijft wat omslachtig en ingewikkeld.
- De kaart noord gericht maken en inzoomen en terug naar de actieve live positie werkt gewoon niet lekker. Dat is erg jammer.
- De blauwe lichtgimmick onder de voorruit is een positieve toevoeging aan de auto. Het attendeerd je op een rustige manier dat er iets moet gebeuren zonder dat je de spraak van de Navi aan moet zetten. Een goeie toevoeging.
- Apple CarPlay blijft wat vervelend werken op het moment dat er Whatsapp berichten binnen komen komt dit scherm tevoorschijn , terwijl de VW Navi gebruikt wordt.
De weergave van het percentage ervaar ik toch als een gemis. Al doet de accurate weergave in km bereik het wel echt goed.
- Bij 20% komt er een melding met meerder accu’s in beeld. Terwijl er de hele tijd een batterij gebruikt wordt voor de weergave. Dat doet denken alsof er iets anders aan de hand is. Dat is een beetje amateuristisch en verwarrend.
- Vanaf 10% komt het percentage EN de km’s in beeld. Dat is wel een groot pluspunt, zodat je beiden in beeld hebt op het moment dat het echt belangrijk is.
- De navigatiebalk kent een ritweergave in de rechter kantlam. Of je de reistijd of de restende tijd wilt zien moet je zelf selecteren door erop te klikken. Dit is erg klein en tijdens het rijden is dit niet prettig. De layout herken ik van de TomTom 450 van m’n motor, daar wisselen deze twee tijd varianten elkaar steeds af, dat is prettiger en praktischer. Het voorkomt dat je de hele tijd moet rekenen wat de repeteren reistijd is bijvoorbeeld.
- De auto is stil, ik ervaar weinig wingeruis. Zelfs bij hogere snelheden. Geen bijzonderheid voor VW, maar wel een punt wat bij meerdere EV’s terug komt. Dat herken ik bij de ID4 niet.
Wel komt daar het kenmerkende ‘zweefgeluid’ zoals bij de ID3 voor terug op lagere snelheid.
- Stuurverwarming is een geweldig comfortable optie en wat een enorm warmte komt daar vanaf voorin. Daar heb je veel aan. Ondanks dat heb ik het veel uitgezet, en het is jammer dat dat ook steeds opnieuw moet omdat het standaard aanstaat. Het zou mooi zijn als je dit ook kan personaliseren.
- Het percentage instellen om te laden, dit gaat maar per 10%. Dit is erg onhandig. Om een goed beeld te krijgen van de resterende laadtijd kan je dit soms even praktisch instellen op het gewenste percentage van bijvoorbeeld 75%, maar dan is het dus 70 of 80%. Dat is niet handig en zou wenselijk zijn bij een volgende update.

Het algemene verbruik van de hele terugrit, dus met de binnen weggetjes bij vertrek en aankomst:
[Afbeelding]
Leuk om te lezen en ik herken een hoop punten! Navigatie van VW gebruik ik sowieso niet want dat werkt gewoon niet prettig, ik gebruik altijd CarPlay maar daar kan je geen laadstations zoeken op de route.. wel tankstations (hallo Apple....).

Over de twee knoppen voor de achterruiten hoor ik veel klachten, ik vind het echter super. Gebeurde mij veeeel te vaak dat ik de achterste ruiten open deed bij het inrijden van een parkeergarage in mijn vorige auto's. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 07:10
AndereKoekoek schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:45:
Owja nog een vraag:

1 van mijn deuren achter gaat niet zo goed dicht. Die moet ik echt hard dicht gooien en anders blijft ie 1cm open staan.
Iemand dit eerder gehad? Zelf kunnen verhelpen?
Zet het kinderslot er eens op en vervolgens weer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisH_ID4
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-01-2024
pietermx schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:47:
Ik krijg sinds kort bij het wegrijden soms (vaak) de melding “Storing Elektrische Kinderbeveiliging”. Deze melding verdwijnt weer na een paar seconden, en het systeem lijkt ook gewoon te werken.

Meer mensen bekend met deze melding? Software bugje of wellicht toch een hardware probleempje, mede aangezien het eerder niet aanwezig was.
Heb ik ook gehad. Dealer gaf aan: minimaal 5 keer snel achter elkaar kinderslot er op en er weer af. Hopelijk helpt dat bij jou ook. Bij mij werkte het wonderlijk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
Ik heb weer iets vaags vandaag. "kinderslot fout" en hierdoor gaan mijn ramen soms niet meer open/dicht.

Zodra is probeer het raam open / dicht te doen komt de melding "kinderslot fout", en zit er geen beweging meer in de ramen.
Met heel veel pielen en beide zeiden tegelijk werken het soms wel.

Heb een paar keer geprobeerd het kinderslot te resetten, (5 keer snel kinderslot klikken) maar zonder succes.

Morgen maar even langs "bagger" a-point Almere en kijken of ze hem willen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:19

Tarin

Just plain weird.

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar.. de achterdeuren van mijn deze week geleverde ID.4 zijn niet van buiten te openen, alleen van binnen? Soort van omgekeerd kinderslot zeg maar. Zo werd hij geleverd met, met de zomerwielen 'achterin' (achterbank neergeklapt).
Is dat een functie die waarvan ik de schakelaar nog niet gevonden heb? Het noodslot kan het niet zijn, dat gaat er weer af als de deur een keer van binnenuit geopend wordt, volgens de handleiding.

Het viel op toen ik de zomerbanden gisteren bij de garage afleverde, maar omdat ik over het noodslot gelezen had, dacht ik, dat zal het wel zijn.. Vandaag toen ik het kinderzitje in de auto deed en na een stukje rijden met de kleine (50km, 26kWh/100km bij -2°) wilde hij de deur echter weer niet buiten open.

[ Voor 27% gewijzigd door Tarin op 20-01-2023 15:50 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Tarin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:47:
Waarschijnlijk een stomme vraag, maar.. de achterdeuren van mijn ID.4 zijn niet van buiten te openen, alleen van binnen? Soort van omgekeerd kinderslot zeg maar. Zo werd hij geleverd met, met de zomerwielen 'achterin' (achterbank neergeklapt).
Is dat een functie die waarvan ik de schakelaar nog niet gevonden heb? Het noodslot kan het niet zijn, dat gaat er weer af als de deur een keer van binnenuit geopend wordt, volgens de handleiding.
blijven ze ook op slot als je op de sleutel op openen drukt?
zo ja -> terug naar de dealer
zo nee -> keyless access staat standaard ingesteld om alleen het bestuurdersportier te ontgrendelen.
dit kun je aanpassen in het infotainment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterloo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 12:37
Allen,

Even een vraag of jullie onderstaande situatie ook wel eens mee hebben gemaakt; en hoe jullie dit hebben opgelost/verholpen?

1. Tijdens rijden is het electrische kinderslot ingeschakeld.
2. Na parkeren zit 1 van de passagiers die achterin zit aan de hendel om zijn deur te openen; Gaat niet open vanwege kinderslot; tot zover Goed
3. Proberen daarna van buiten de deur te openen; Deur zit op slot.
4. Auto geheel op slot doen: Daarna weer openen (Auto heeft geen Keyless entry); Deur nog steeds niet te openen. Passagier moet over kinderstoel klimmen om uit de auto te komen.

5. Af en toe bij langere afstanden rijden; stil staan van de auto gaat de deur wel open. Alhoewel vanmorgen ging de deur nog steeds niet open.

Heb vanmorgen een afspraak staan bij de dealer maar dacht kan jullie ook altijd even navragen of situatie bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:31
Oosterloo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:45:
Allen,

Even een vraag of jullie onderstaande situatie ook wel eens mee hebben gemaakt; en hoe jullie dit hebben opgelost/verholpen?

2. Na parkeren zit 1 van de passagiers die achterin zit aan de hendel om zijn deur te openen; Gaat niet open vanwege kinderslot; tot zover Goed
4. Auto geheel op slot doen: Daarna weer openen (Auto heeft geen Keyless entry); Deur nog steeds niet te openen. Passagier moet over kinderstoel klimmen om uit de auto te komen.

5. Af en toe bij langere afstanden rijden; stil staan van de auto gaat de deur wel open. Alhoewel vanmorgen ging de deur nog steeds niet open.

Heb vanmorgen een afspraak staan bij de dealer maar dacht kan jullie ook altijd even navragen of situatie bekend is.
Wel gehad in het begin af en toe, dus bijna 2 jaar geleden. Toen niet reproduceerbaar en nu komt het niet meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
Allen,

Gebeurd vaak als de deur van binnen al geopend wordt (aan de handle getrokken) terwijl de auto van het slot gaat. hierdoor blijft die deur op slot. Eigenlijk een ontwerp foutje.
je krijgt de deur weer in sync door 'm met de sleutel op slot te doen en dan 2 of 3 keer op openen te drukken.
(of andersom, vergeet altijd de exacte volgorde).

kwestie van wachten met het openen van de achterdeur totdat je de klik hoort dat hij ontsluit, of totdat je de bestuurder ziet uitstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oosterloo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 12:37
Allen,

Zojuist bij de dealer geweest en zagen een storing in het slot van rechts achter. Deze gaan ze nu bestellen (Back order) en zsm vervangen. Ik hou jullie op de hoogte of dit ook het probleem gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vandaag een vreemd kinderslot probleem. Kreeg opeens een error in mijn infotainment. Electronic Childproof lock. Please activate again.

Kinderslot lampje gaat niet meer aan (id4).
En de knop is nu een toggle geworden. Bij het indrukken gaat of linksachter of rechtsachter het kinderslot aan. 8)7

Iemand een idee voor fix?

Update: ondertussen wel de achterdeuren gelijk getrokken door de deur en binnenhendel open te houden terwijl het kinderslot knopje gebruikt wordt.

Maar nu brandt het kinderslot knopje nog steeds niet.

De functionaliteit is gelukkig weer hersteld.
Freakie1NL schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:17:
[...]

Pouw is ook echt een waardeloze dealer groep.
A-Point Nieuwegein, eigenlijk de budget A-Point was toen ik nog ID.3 als leaseauto had erg netjes. Keurig bellen dat de auto klaar is en vragen of hij gewassen mocht worden. Bij ja kreeg je hem gewassen terug.
A-point Nieuwegein? Bedoel je niet Muntstad?

[ Voor 14% gewijzigd door ReseT op 23-07-2023 21:00 ]

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-10 12:43
Ook hierbij mijn ervaring delen met mijn id.4.

- Auto sinds december 2021
- een week voor de vakantie naar 3.2 geüpdatet - dit moment nog in Italië.
- travel pack + en interieur geüpgraded

Positieve punten sinds de update:

- de Id.light met de navigatie werkt nu top op snelwegen. Het liefst heb ik dat Waze dit ook kan, maar voor de time being gebruik ik de VW navigatie.
- navigatie houdt rekening met opladen. De helft van de vakantie zowel ABRP als de VW nav naast elkaar gebruikt, maar vanaf heden rijden we alleen op de VW nav.
- grote frustratie tot op heden was dat de VW navigatie op naam weinig kon vinden (hotels, pretparken er ). Bleek dat We Connect (plus) niet was geactiveerd :-p.
- Eindelijk gaat de auto automatisch op travel assist als ik de snelheid instel. Kortom, weer een knop minder nodig.
- 130kw laden!

Natuurlijk heb ik (helaas) ook wel wat (bekende) issues
- kinderslot gaat vaak in storing, sinds 3.2 geen last van.
- camera bij de rechterspiegel valt soms uit.

Punten die ik nog mis/nog niet uit ben
- memory van de stoel aan een profiel koppelen.
- easy entry is nog steeds niet geactiveerd
- dat andere navigatie apps Id.light kunnen gebruiken.

Verder rijdt de auto echt top en sinds vandaag klopt eindelijk de kleur van de auto in de app (zwart).

[ Voor 7% gewijzigd door TalkingCarrot op 11-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-10 21:52

@r!k

It is I, Leclerq

Boy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:17:
Momenteel krijgen we met grote regelmaat (bijna altijd) deze melding:

[Afbeelding]

M'n dochter kan 9 van de 10 keer niet de deur openen. Van buiten gaat hij dan ook niet open totdat je nog eens op de sleutel drukt om de deuren te openen.

Is eigenlijk sinds de laatste "update" (vraag me af wat er geupdate is, aangezien de sw versie niet veranderd is) in de garage van afgelopen november
Had ik toen ik de auto net had ook, lijkt erop dat de instelling van het kinderslot niet overeenkomt met wat de boordcomputer denkt dat het is. Bij mij is het uiteindelijk opgelost door dit een aantal keer aan en uit te zetten. Snap ook niet dat ze dit met die touch knop bij de bestuurder doen ipv de ouderwetse manier bij het slot zelf.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
BJW schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:36:
Iemand ervaring met een deur (achterdeur) die niet meer goed sluit en wat je daar aan kan doen? Als ik de deur dicht doe/gooi dan valt hij niet in het slot maar blijft hij half open staan. Na een keer of 5/6 hard dichtslaan lukt het dan...
Hard dicht slaan is natuurlijk nooit een optie. Check ff of je palletje in de deur gesmeerd moet worden en/of per ongeluk het kinderslot niet 'half' geactiveerd is waardoor het palletje niet goed in de deurgrijper valt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 11:31
Oh ja nog even ter info: Mijn kinderslot geeft al foutmelding en het lampje brand nooit in mijn deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
frankvdk1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Laat me even weten wat ze melden over de hud. Wellicht dat ik op basis daarvan ook even naar de dealer ga. Wat ik wel opmerk met mij hud is dat de argumented reality in de hud soms schuin wordt geprojecteerd. ongeveer 10/20 graden hellend naar links. 9/10 keer is dit niet aan de hand, dus kon de dealer ook niet plaatsen wat dit is. Benieuwd of dit mogelijk ook door andere gebruikers wordt ervaren. Het deel met de snelheid etc is wel altijd recht, maar de lijnen op de weg en afstand van de voorganger is dus soms schuin geprojecteerd.
De auto is uitgelezen, want mijn kinderslot geeft ook foutmeldingen en mijn sleutel kan niet gelinkt worden. Vrijdag wéér terug naar de garage.

Also juist vocht in mijn achterlicht ontdekt... mooi zon nieuwe auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
briecht schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:46:
Eind januari besteld, nu binnen in de garage om te laten inschrijven. Mijn nieuwe ID.7 wordt vrijdag geleverd, heel benieuwd!
Ik hoop dat het beter gaat als bij mij.

Gisteren hele dag binnen om de 2de sleutel te koppelen en om naar het kinderslot te kijken dat een fout gaf. Ook hebben ze "een update uitgevoerd" op de hud, hij was 1x tijdens het rijden uit gegaan en kreeg hem niet meer gestart in die rit. Daarna werkte de hud wel gewoon weer. Maar ik verwacht dat hij niet random uitvalt. Ik hoop dat die verwachting niet onrealistisch is.

Alles leek in orde tot ik deze middag reed en werd vergast met een kinderslot foutmelding.

Daarna kreeg ik ook nog laadproblemen thuis. Na 2u insteken had hij maar 1kWh geladen. Geen erg dacht ik, efkes toerke doen en het zal zichzelf wel oplossen (ook al zou het niet mogen gebeuren, maar blijkbaar is dit het moderne vw), maar bij het vertrek op dat toerke wist de auto mij te verrassen met een foutmelding ivm het elektrosysteem. "Bezoek een werkplaats" aldus mijn nieuwe nog geen 2 weken oude id.7. Volgende week dan maar terug naar de garage voor de 3de keer dan in evenveel weken.

[ Voor 5% gewijzigd door MrSnowflake op 15-06-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
Ik heb een vraagje voor de ID.7 bezitters, want ik heb mogelijk nog steeds problemen met mijn auto.

Vorige week is mijn auto voor de 3de keer binnen geweest om een storing aan de kindersloten op te lossen. Die storing is nu bijna een week niet meer voorgekomen (hoera??). Maar het viel me op dat, met actief kinderslot, ik soms de achterdeur, na uitstappen, niet kon openen. Na wat proberen kwam ik er achter dat ik, als bestuurder, na het uitstappen de deur achter niet kan openen als de inzittende daar heeft geprobeerd de deur te openen. Dan is de achter deur op slot en zit mijn kind dus gevangen op de achter bank. Enkel 30 sec wachten, of nog eens openen met de sleutel ontgrendeld de deur.

Dit lijk mij absoluut geen gewenst gedrag en lijkt me zeer gevaarlijk: Mijn kinderen die uit de auto willen springen in geval van nood kunnen er niet uit door het kinderslot, en ik kan de deur niet direct openen, want ze blijven gesloten, net omdat ze de deur hadden proberen te openen.

Zijn er id.7 eigenaars (zonder andere storingen aan het kinderslot) die dit ook gemerkt hebben?

Je kan het makkelijk proberen:
1) Open de auto en stap in.
2) Stap uit
3) Trek via de geopende voordeur aan de hendel aan de BINNENKANT van de achterdeur.
4) Open nu de achterdeur via de buitenklink.
Vaststelling: deur opent niet.

Herhaal dezelfde stappen, maar sla stap 3 over. Vaststelling: de achter deur opent wél.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
MrSnowflake schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:28:
Ik heb een vraagje voor de ID.7 bezitters, want ik heb mogelijk nog steeds problemen met mijn auto.

Vorige week is mijn auto voor de 3de keer binnen geweest om een storing aan de kindersloten op te lossen. Die storing is nu bijna een week niet meer voorgekomen (hoera??). Maar het viel me op dat, met actief kinderslot, ik soms de achterdeur, na uitstappen, niet kon openen. Na wat proberen kwam ik er achter dat ik, als bestuurder, na het uitstappen de deur achter niet kan openen als de inzittende daar heeft geprobeerd de deur te openen. Dan is de achter deur op slot en zit mijn kind dus gevangen op de achter bank. Enkel 30 sec wachten, of nog eens openen met de sleutel ontgrendeld de deur.

Dit lijk mij absoluut geen gewenst gedrag en lijkt me zeer gevaarlijk: Mijn kinderen die uit de auto willen springen in geval van nood kunnen er niet uit door het kinderslot, en ik kan de deur niet direct openen, want ze blijven gesloten, net omdat ze de deur hadden proberen te openen.

Zijn er id.7 eigenaars (zonder andere storingen aan het kinderslot) die dit ook gemerkt hebben?

2) Stap uit
3) Trek via de geopende voordeur aan de hendel aan de BINNENKANT van de achterdeur.

Herhaal dezelfde stappen, maar sla stap 3 over. Vaststelling: de achter deur opent wél.
bij de andere/oudere(?) ID's is de deur niet van de buitenkant te openen als het kind de deur aan de binnenzijde geopend houdt en het kinderslot is ingeschakeld.
zodra de hendel aan de binnenzijde wordt losgelaten zou hij weer aan de buitenzijde te openen moeten zijn.

ik heb zelf nog nooit gemerkt dat de auto helemaal niet meer te openen is als ook maar 1 keer geprobeerd is om de auto van binnenuit te openen. voor mij is dat verrassend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
sl1000 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:51:
[...]

bij de andere/oudere(?) ID's is de deur niet van de buitenkant te openen als het kind de deur aan de binnenzijde geopend houdt en het kinderslot is ingeschakeld.
zodra de hendel aan de binnenzijde wordt losgelaten zou hij weer aan de buitenzijde te openen moeten zijn.

ik heb zelf nog nooit gemerkt dat de auto helemaal niet meer te openen is als ook maar 1 keer geprobeerd is om de auto van binnenuit te openen. voor mij is dat verrassend
Als het kind de hendel nog vast heeft, dan zal het in de meeste auto's onmogelijk zijn om de deur langs buiten te openen, denk ik. Maar in mijn situatie heeft het kind de klink los gelaten.

Hetgeen jij beschrijft is dus exact wat ik verwacht van het gedrag van een autodeur (met kinderslot).

[ Voor 6% gewijzigd door MrSnowflake op 25-06-2024 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:29
MrSnowflake schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:28:

2) Stap uit

Dit heeft mijn ID.4 MY2024 ook, en deze heeft zelfde fw/sw als de ID.7. Lijkt een probleem van de fw/sw te zijn.

Lijkt me niet iets wat hardwarematig is.

Tja.... 🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nexoez
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
MrSnowflake schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Alle storingen die mijn auto had, zijn "opgelost" geweest met software updates.

Maar jouw ID.4 heeft hetzelfde? Dat lijkt me toch echt niet veilig. Stel er is een brand bv - een situatie waarvoor de deuren niet automatisch ontsluiten - dan zit de achterste rij vast.
Ik heb (eindelijk) ook mijn MY2024 ID4 in ontvangst mogen nemen. Heb ook kleine kinderen, en gebruik het kinderslot. Als ik straks bij m'n wagen ben probeer ik het eens uit.. Toch belangrijk dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
Will_M schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:52:
Waar is de tijd gebleven dat dit soort basale functies nog gewoon mechanisch geregeld werden in een auto (én waarom moet dat tegenwoordig allemaal middels elektronica bestuurd worden?).

In het instructieboekje staan dit soort 'onhebbelijkheden' overigens vaak wel beschreven en is het dus eigenlijk weer een gevalletjes 'Works As Designed' ..... Helaas zijn zelfs dát soort basale documenten bij VW alleen nog maar op basis van het VIN te downloaden, ik ben stiekem ook wel benieuwd naar hoe ze het 'bedacht' hebben.
In mijn Superb('s) had ik 2 knopjes voor de 2 kindersloten. Links en rechts waren daar apart, ideaal voor mijn kinderen (10+ en 6). In de eerste superb had ik daar ook nooit problemen mee (sws niks problemen gehad met die auto) en in de Superb iV gaf één van de 2 ook foutmeldingen.

Ik vind het alleszins wel fijn dat het elektronisch is: Wanneer de omgeving veilig is, kan je de deur vrijgeven en kan mijn jongste de deur zonder gevaar zelf open doen. Soms wil je dat niet en gezien ze niet altijd even goed luisteren, is het slot wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik rijd nu een paar dagen in een Volkswagen ID.4 van begin 2023, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe behoorlijk beroerd wat betreft de kwaliteit van de auto. Ik loop tegen de volgende problemen aan:

Linker achterportier: Het portier kan niet meer geopend worden, niet van binnen en niet van buiten. De auto geeft ook een foutmelding over het kinderslot en meldt dat dit handmatig bediend moet worden. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Infotainmentsysteem: Het systeem is al meerdere keren uitgevallen en gaat volledig op zwart. Na enige tijd kan ik het opnieuw inschakelen met de knop. Ik vermoed dat dit een softwareprobleem is.

Sleutelbatterij: Eén van de sleutels heeft al drie keer een lege batterij gehad in slechts een paar dagen tijd. Lijkt er op dat de sleutel defect is.

Verlichting van knoppen: De knoppen voor klimaatregeling en volume zijn niet verlicht in het donker. Weet iemand of dit normaal is en misschien een bewuste keuze, ‘by design’, aka kostenbesparing)?

Al bij al wordt ik niet erg enthousiast van deze auto en de beroerde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:31
Avvd schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:09:
Ik rijd nu een paar dagen in een Volkswagen ID.4 van begin 2023, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe behoorlijk beroerd wat betreft de kwaliteit van de auto. Ik loop tegen de volgende problemen aan:

Linker achterportier: Het portier kan niet meer geopend worden, niet van binnen en niet van buiten. De auto geeft ook een foutmelding over het kinderslot en meldt dat dit handmatig bediend moet worden. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Infotainmentsysteem: Het systeem is al meerdere keren uitgevallen en gaat volledig op zwart. Na enige tijd kan ik het opnieuw inschakelen met de knop. Ik vermoed dat dit een softwareprobleem is.

Sleutelbatterij: Eén van de sleutels heeft al drie keer een lege batterij gehad in slechts een paar dagen tijd. Lijkt er op dat de sleutel defect is.

Verlichting van knoppen: De knoppen voor klimaatregeling en volume zijn niet verlicht in het donker. Weet iemand of dit normaal is en misschien een bewuste keuze, ‘by design’, aka kostenbesparing)?

Ik kan helaas niet overal antwoord op geven daar mij id.4 het gewoon goed doet. De verlichting is ook niet ingebouwd. Daar zijn al meerdere klachten op geweest. Bij nieuwere versies is dit vlgs mij wel weer ingebouwd.

Je hebt hem pas een paar dagen. Heb je dit de dealer al voor de voeten gegooid? De overige problemen herken ik (gelukkig) niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-10 15:03

Heb je de auto al een keer teruggebracht naar de fabrieksinstellingen? Je kunt een heleboel verkloten in het uitgebreide en wat onduidelijke menu. Infotainment moet je wellicht een keer resetten (knop 10 seconden ingedrukt houden).

Sleutel kan ook lichte oxidatie zijn van de contactjes, dat heb ik ook gehad, was niet te zien met het blote oog maar wel aanwezig. Bij mij ging dat weg na een aantal keren draaien met het batterijtje.

Verder kan een zekering 19 reset soms wonderen doen. Verder….. het blijft een ID4.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-10 11:07

ik heb dit ook maar dat het rechtse achterportier. op 20/12 hiervoor naar de garage geweest, ze hebben een nieuw slot & hendel besteld. hendel (of de greep neem ik aan) moeten ze spuiten, het kon even duren zeiden ze mij ... ik heb een id4 pro max uit 9/2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
....
....
Misschien staat hier wel de oplossing tussen.
Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.