Afgelopen week ben ik heerlijk op wintersport geweest in Oostenrijk.
De laatste wintersport was twee jaar geleden, destijds met mijn Tesla Model 3. Iedereen verklaarde mij toen voor gek, op vakantie met een elektrische auto.
Dat maakte de uitdaging voor mij alleen maar groter en dus ging ik na flink wat voorbereidingen op pad. Inmiddels rij ik al ruim 2 jaar elektrisch.
En dit keer dus met onze tweede EV, de ID4 van mijn vrouw. Nog maar een ruime week in gebruik door ons voordat we de reis naar Oostenrijk gepland stond, dus nog weinig feeling met de auto en het verbruik.
Ook het niet gebruik kunnen maken van het Tesla Supercharger netwerk maakt het voor mij wat spannender dan anders. Desondanks heb ik niet heel veel voorbereidingen getroffen omdat ik het inmiddels allemaal wel redelijk aandurf en niet zo snel meer zenuwachtig wordt.
De voorbereidingen
Ons gezelschap in de auto bestond uit 4 volwassen en een kind in een kinderstoel. De wintersport bagage voor 4 personen en een kind, inclusief een kinderwagen kon ik allemaal kwijt in de kofferbak.
Hier miste ik wel een beetje de kofferruimte in de Frunk, zoals ik die bij mijn Tesla ken. Daar kan toch nog simpel een trolley en flink wat losse spullen of een tas kwijt.
De kofferbak zo ingedeeld dat alles onder de hoedeplank past, dus geen klassieke volgestopte vakantie auto op de Duitse Autobahn.
De kofferbak ruimte is ruim, en heeft een goede vorm waardoor het echt praktisch in te delen is.
Omdat we met 4 volwassen in de auto zitten merk ik al snel dat het meer dan voldoende is om de verwarming op maximaal 18 graden te zetten om het een comfortabele temperatuur te houden.
De auto is ruim en zit goed, al doen de armsteunen voorin goed hun werk en zijn ze erg prettig. Desondanks voelt het toch alsof we 22 jaar terug gaan, naar de Mercedes Vito. Ze zitten goed en de stoelen zijn voldoende voor een lange rit, echter stop je natuurlijk regelmatiger met een EV t.o.v. een conventionele brandstof auto.
Aan de hand van ABRP heb ik een route gepland, zodat ik een redelijke houvast heb voor de rit. Het verbruik was een inschatting aan de hand van de gegevens die ik hier kon vinden en de gegevens vanuit ABRP voor het type auto. Dit blijkt achteraf nogal erg negatief te zijn. Dat herken ik nog wel van de rit 2 jaar terug met de Tesla, toen ik ABRP er bij had als alternatief.
Totaal stonden er 6 stops gepland. Wat met een klein kind mee op reis wel prettig is, maar de ritten tussendoor meerendeel 1 uur en 15 min. duurt. Die hadden wel wat langer gemogen, maar dat is natuurlijk een resultant van de combinatie tussen de accucapaciteit en de laadcurve, waardoor er een relatief klein bereik over blijft omdat je tot circa 50-70% oplaadt bij een tussenstop.
Omdat we met een volle accu vertrokken had ik het eerste laadpunt gepland op circa 200km, aan de hand van ABRP. Voor de zekerheid heb ik ook twee alternatieven gepland die iets dichterbij huis liggen, mocht ik het niet halen.
De reis
Woensdagochtend vroeg (4:30 uur) vertrokken met een volle accu, de auto lekker voorverwarmt vanuit de app terwijl de auto aan de lader stond op de oprit. Perfect voor een ideaal vertrek, terwijl ik de laatste bagage in de kofferbak doe wordt de auto op de goeie temperatuur gebracht. Naast het comfort natuurlijk ook om te voorkomen dat energie die dit kost ten koste gaat van het rijbereik.
Richting de eerste stop is het vooral de eerste km's het gene waar ik mij op focuste, omdat het een van de belangrijkste factoren is voor het bereik bekijk ik dat regelmatig. Normaal kan ik dat met een oog opslag zien, in de ID4 is dat wat verder verstopt in het systeem. Dat had wel wat gemakkelijker gemogen.
Met een burgerlijke snelheid van circa 100km/h richting de grens, nadat ik steeds meer vertrouwen had in het bereik en het verbruik wat ik naar mijn idee moest rijden durfde ik het eerste deel van Duitsland met circa 110km/h door te rijden. Dit is op de Duitse Autobahn toch wel echt een minimum snelheid...
Uiteindelijk komt dan het eerste eindpunt in zicht en check ik nog eens het percentage, met ABRP rekende ik op 8% aankomst. Wat extra marge vind ik wel prettig, mocht de laadtag niet werken kan ik nog uitwijken naar een ander laadpunt.
Met 16% kom ik uiteindelijk aan in Kreuz Hilden bij het eerste laadpunt (Fastned), en de laadtag werkt in het buitenland!
Tijd voor een lekker bakje koffie en een croissantje. En het invoeren van de volgende stop uit mijn lijstje van ABRP.
De VW navigatie vindt de Fastned laadpunten goed, andere laadpunten zijn wat moeilijker vindbaar helaas. Gelukkig is daar Apple CarPlay. De ene rit gebruik ik Apple CarPlay, de andere rit gebruik ik VW Navi, maar Apple CarPlay werkt uiteindelijk gewoon het beste.
Opmerkelijk blijft, net als bij Tesla, dat de voorgesteld bestemming weergegeven wordt met een afstand die hemelsbreed wordt gemeten. Waarna de werkelijke afstand voor de route wordt weergeven zodra je op Start drukt. Dit kan dus wat verwarrend werken als je de bestemming zoekt en denkt, he dat is dezelfde plaats maar dat moet wel 30km verderop liggen

dat is dan nog de hemelsbrede afstand
Doordat ik met 16% aankom haal ik niet de laadsnelheid die ik wilde halen, dus iets steviger rijden kan prima op de route die ik had gepland. Het vervolg van de route rij ik met 120/130 en later op de route durf ik zeker gemiddeld 130km/h te rijden. In Duitsland zijn er natuurlijk flink wat wegwerkzaamheden die er voor zorgen dat je meestal 60/80 km/h kan rijden, dat scheelt voor het verbruik aanzienlijk. Om er voor te zorgen dat ik bij het laadpunt toch met een percentage van onder de 15% aankom rij ik de laatste stukken circa 140/150 km/h.
De bergen komen in het zicht in Duitsland en dat zorgt voor lekker veel gratis range bij de afdalingen. Ik rij de auto altijd in de B stand, dus hier pak ik mooi wat gratis km's
Richting een van de laatste stoppunten in het bergachtige gebied haal ik nog een topsnelheid van 164 km/h.
Uiteindelijk kom ik na een rit van 14 uur inclusief laden aan in Oostenrijk. In de parkeergarage van het hotel kan de ID4 meteen aan de lader, en dat is mooi want ik kom aan met 8%.
De terugrit rij ik constant wat harder, 130-140 is de constante snelheid als er geen maximum snelheid geldt. Met pieken tot 150/160. Maar de terugreis zijn er natuurlijk ook veel wegwerkzaamheden. De terugreis doe ik wel veel sneller, vooral doordat ik meer vertrouwen had ik het bereik en het verbruik. En ik weet op welke actieradius ik kan rekenen. Totaal rij ik er 12 uur en circa 15 min over.
In Duitsland zijn er veel tankstations van een laadvoorziening. Helaas is het wat knullig dat ze daarvoor bijna exact hetzelfde logo van een Tankstation op de borden gebruiken, met daarbij een klein stekkertje. Dit zorgt ervoor dat ik het de eerste tankstations niet eens gezien had.
In het kort mijn overige ervaringen over de auto en de functies:
- De laadklep sluit niet automatisch, dat vind ik erg jammer. Inmiddels heb ik mij al ruim 10 x vergist na het ontkoppelen van de kabel bij een snellader. Dit vind ik toch een enorm gemak waar ik snel aan gewend ben blijkbaar bij m'n Tesla.
- De navigatie optie van de ID4 zijn volslagen nutteloos, als de nog af te leggen afstand prima bereikbaar is ten opzichte van de range die wordt weergegeven op het scherm achter het stuur komt er nog een voorstel om ergens 45min te laden. Daar moet je dus echt niet in mee gaan, want dit klopt van geen kant. (achter blijkt dat er naast de laadpunten ook waarschijnlijk koffiemomenten ingepland worden. Die kan je uitzetten vermoed ik bij 'Assist')
-De actieradius die op het scherm achter het stuur wordt weergegeven is zeer accuraat. Daar heb ik zelfs op gereden ipv op het percentage bij het laden, omdat die km weergave echt betrouwbaar is gebleken.
- De 'versnelling' van de auto is niet lekker zichtbaar, zeker wanneer je het stuur draait of aan het keren bent. Dan zorgt het stuur voor een blokkering, dit weergeven op het grote scherm zou een betere plek zijn.
- Het % mist op de schermen, omdat dit echt belangrijk is voor de juiste snelheid van het laden
- De volumebalk maakt de navigatiescherm tijdelijk donker, dit is vooral erg ongelukkig bij afslagen, dat is het moment dat ik de volume juist zachter zet maar dan kan ik het scherm niet goed meer zien. Dat is jammer.
- De actieradius is groter dan verwacht en voor m'n gevoel goed vergelijkbaar met de Tesla Model 3 ST+, en dat dus met een volle bepakking en 4 volwassenen
- Tijdens de rit al snel een storing van het
kinderslot opgetreden, waardoor ik steeds de deuren voor de passagiers op de achterbank moest openen. Dat was wel erg knullig, gelukkig was het halverwege de terugrit ineens spontaan opgelost.
- De ramen achter apart kunnen bedienen is erg onhandig, zeker omdat je dit bedient tijdens het rijden. Dan is 2 knoppen gewoon niet handig, dit hadden gewoon 4 apart knoppen moeten blijven.
- De sleutel had wel herkenningsknopjes mogen hebben, zodat je kan voelen waar de knopjes zitten. Nu moet je toch regelmatig kijken welk knopje het is, zonder ze in je jaszak de goede knop te kunnen vinden. Maar mogelijk is dat ook gewenning, ik gebruik immers al 2 jaar geen sleutel meer.
- Laneassist grijpt op de snelweg erg stevig in. Dat geeft een relatief onveilig gevoel want het gaat erg abrupt waardoor je in de auto als het ware heen een weer wordt geslingerd. Vervelende bijkomstigheid is dat deze functie telkens na het stoppen weer opnieuw uitgezet moet worden omdat deze standaard aan staat. Het zou prettig zijn om dit te personaliseren.
- ACC, dit werkt gewoon heel goed bij VW zoals dat al eigenlijk al jaren goed is. Dit gaat vloeiend, ook bij het wisselen van rijstrook voordat je een voorganger nadert. De snelheid wordt vlot opgepakt en is vloeiend. Het lijkt verder ontwikkelt dan bij Tesla. Daar gaat het niet zo vloeiend.
- De ‘hold’ functie, (niet wegrollen op hellend vlak) greep erg abrupt in bij een verkeerslicht op een helling. Het voelt alsof iemand stapvoets achterop rijdt.
- Snellladers vinden is erg moeizaam en ingewikkeld, het gebruik van de naam Fastned scheelt enorm veel, maar niet-Fastned laders blijft wat omslachtig en ingewikkeld.
- De kaart noord gericht maken en inzoomen en terug naar de actieve live positie werkt gewoon niet lekker. Dat is erg jammer.
- De blauwe lichtgimmick onder de voorruit is een positieve toevoeging aan de auto. Het attendeerd je op een rustige manier dat er iets moet gebeuren zonder dat je de spraak van de Navi aan moet zetten. Een goeie toevoeging.
- Apple CarPlay blijft wat vervelend werken op het moment dat er Whatsapp berichten binnen komen komt dit scherm tevoorschijn , terwijl de VW Navi gebruikt wordt.
De weergave van het percentage ervaar ik toch als een gemis. Al doet de accurate weergave in km bereik het wel echt goed.
- Bij 20% komt er een melding met meerder accu’s in beeld. Terwijl er de hele tijd een batterij gebruikt wordt voor de weergave. Dat doet denken alsof er iets anders aan de hand is. Dat is een beetje amateuristisch en verwarrend.
- Vanaf 10% komt het percentage EN de km’s in beeld. Dat is wel een groot pluspunt, zodat je beiden in beeld hebt op het moment dat het echt belangrijk is.
- De navigatiebalk kent een ritweergave in de rechter kantlam. Of je de reistijd of de restende tijd wilt zien moet je zelf selecteren door erop te klikken. Dit is erg klein en tijdens het rijden is dit niet prettig. De layout herken ik van de TomTom 450 van m’n motor, daar wisselen deze twee tijd varianten elkaar steeds af, dat is prettiger en praktischer. Het voorkomt dat je de hele tijd moet rekenen wat de repeteren reistijd is bijvoorbeeld.
- De auto is stil, ik ervaar weinig windgeruis. Zelfs bij hogere snelheden. Geen bijzonderheid voor VW, maar wel een punt wat bij meerdere EV’s terug komt. Dat herken ik bij de ID4 niet.
Wel komt daar het kenmerkende ‘zweefgeluid’ zoals bij de ID3 voor terug op lagere snelheid.
- Stuurverwarming is een geweldig comfortable optie en wat een enorm warmte komt daar vanaf voorin. Daar heb je veel aan. Ondanks dat heb ik het veel uitgezet, en het is jammer dat dat ook steeds opnieuw moet omdat het standaard aanstaat. Het zou mooi zijn als je dit ook kan personaliseren.
- Het percentage instellen om te laden, dit gaat maar per 10%. Dit is erg onhandig. Om een goed beeld te krijgen van de resterende laadtijd kan je dit soms even praktisch willen instellen op het gewenste percentage van bijvoorbeeld 75% of 76%, maar dan is het dus 70 of 80%. Dat is niet handig en het zou wenselijk zijn bij een volgende update.
Het algemene verbruik van de hele terugrit, dus met de binnen weggetjes bij vertrek en aankomst:
Specs voor ABRP:
Referentieverbruik Wh/km @ 110 km/h op 195/200
Hopelijk hebben jullie wat aan deze ervaring
Kosten
Laadkosten rond de 90 euro enkele reis (geen gebruik gemaakt van Ionity netwerk of Tesla Superchargers)
[
Voor 206% gewijzigd door
Novadecasa op 17-02-2022 12:02
]