Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1
Acties:

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 21:41
Matched: Uitgesteld
AMARONE schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:35:
[...]
Die verhalen over de software geloof ik niet, als het echt zo'n probleem was gingen ze de weg niet op.
Aangenomen dat je een platform hebt (zoals MEB) is het eenvoudigste deel van een EV bouwen het ding fysiek rijdend krijgen (zie de proto's waarmee wordt getest). Accu, electromotor, laad-infrastructuur: eenvoudiger van opzet dan een auto met ICE en voor het overgrote deel kant en klaar verkrijgbaar bij toeleveranciers.

Bruikbare software om alles aan elkaar te rijgen is dat blijkbaar niet zonder meer (zie het initiatief van Daimler en BMW in de Süddeutsche Zeitung - blijkbaar krijgen zij het ook niet voor elkaar). En aangezien de moderne auto (en dan met name EV's) een som zijn van hard- én software wordt het een hele klus om een product af te krijgen wanneer de HR afdeling de mensen met de juiste competenties niet in huis weet te krijgen :)
Ze zijn er ook gewoon echt stellig over:
Wat denk je wat er in deze toch al penibele tijd gebeurt met de marktwaarde van VAG als blijkt dat het nieuwe hoog-volume model moet worden uitgesteld en er uitzicht is op een aanzienlijke boete van de EU? De hele keten is stellig en blijft stellig tot het allerlaatste moment.
AMARONE schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:11:
[...]
Onzin. Zomer and 2020 komt die gewoon bij de pre bookers terecht.
Wellicht. En ik acht de kans niet onaannemelijk dat de inmiddels geproduceerde ID.3's hun eerste verjaardag vieren op een parkeerplaats in Zwickau.

[ Voor 24% gewijzigd door HaveBlue op 27-03-2020 21:36 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• LeslieRietveld
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05-2023
Matched: Uitgesteld, laden
Ik heb mijn ID3 Max Moonstone Grey ook gisteren opgehaald.

De eerste 120 km erop zitten.

De afwerking vind ik echt wel goed, het is mooi vorm gegeven en natuurlijk wel wat harde materialen hier en daar maar het ziet er sjiek uit. Ik kan me al wel ergeren aan de vingerafdrukken en vegen die je overal op ziet.
Daar zou ik me overheen moeten zetten.
Is erg stil op de snelweg, stuurt goed en vlot in sport stand.
De stoelen zitten voor mij echt goed, zijdelingse steun is voor iemand met normaal postuur (okay ben een beetje gespierd :) prima. Het zijn geen Recaro stoelen maar wat verwacht je. Voor het normale sturen voldoen ze gewoon.
De laadruimte achter heeft een dubbele bodem bij mij dus er is genoeg op te bergen.
De software doet het wat het moet doen, is redelijk snel, ik heb me er nog niet aan geïrriteerd.
In de software mist nog wel Apple carplay maar spotify werkt gewoon over BlueTooth.
Wat ik wel mis is laadlocatie instellen, volgens mij heb je dat nodig om de Id Charger Connect optimaal te kunnen gebruiken.
Maar heb nog niet heel veel tijd gehad om dat soort dingen uit te zoeken.
Uitgesteld laden optie wil ik wel gaan gebruiken ivm nachtstroom.

Ik heb nog wel een vraag over de sfeerverlichting waar misschien iemand een antwoord op heeft.

Je kan alle kleuren kiezen wat echt super gaaf en futuristisch lijkt, maar bij de voeten niet.
Daar is het licht helder wit, is dat te veranderen in de kleur van de rest van de sfeerverlichting.

Ik krijg nog andere wielen , deze stonden nog in back order.

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-02 13:13

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

test met uitgesteld laden uitgevoerd, werkt niet goed! Heb locatie aangemaakt, vertrektijd 7 uur ingevuld voor alle dagen. Verder laadperiode ingevuld: van 23 tot 7 uur. Geen klimatiseren aangevinkt. En laden tot 90% aangegeven. Maar om 7 uur was capaciteit 79%.i.p.v. 90%

• BartFS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-03 07:05
Hansoverdiep schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:12:
test met uitgesteld laden uitgevoerd, werkt niet goed! Heb locatie aangemaakt, vertrektijd 7 uur ingevuld voor alle dagen. Verder laadperiode ingevuld: van 23 tot 7 uur. Geen klimatiseren aangevinkt. En laden tot 90% aangegeven. Maar om 7 uur was capaciteit 79%.i.p.v. 90%
Had je wel genoeg laadvermogen? Met 1 fase en/ of gereduceerd laden kon hij het mogelijk niet halen in 8 uur.

De combinatie uitgesteld laden en alleen laden in een bepaalde periode lijkt niet goed te gaan bij meer mensen. In jouw geval is die laadperiode niet nodig, want hij zal uit zichzelf zo laat mogelijk starten met laden om precies om 7 uur klaar te zijn. Dat zal, mits je met 11kw laadt, ook pas na 23hr zijn.
Probeer het eens zonder 23-7 periode! (minimale soc lager instellen dan je werkelijke soc, anders gaat hij wel al direct een stukje laden)

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Hansoverdiep schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:12:
even een berekening loslaten.

je hebt een 58 kwh netto batterij.
je laadt 8 uur lang

met 11kw/3fase laad je dan 88 kWh (8*11=88 kwh / 151%)
met 6.7 kw/3 fase gereduceerd[?] laad je dan 53.6 kWh laden [108%]
met 3.6 kw laad je dan 28.8 kw, wat maar 49% is van je accucapaciteit. Dus als je het met 30% wegzet en pas om 23 uur gaat beginnen met laden zul je 90% nooit bereiken met 1 fase laden.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-02 13:13

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Nadat ik ME2.1 kreeg kon ik laadlocaties toevoegen en daarmee uitgesteld laden programmeren. Dat deed het niet altijd naar wens maar nu staat er bij laadlocaties: deze optie kan niet worden weergegeven. Terug naar af? Is dit via OTA gedaan?

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
RandomNick schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:52:
[Enyaq iV 80]

Goedemiddag mede VAG rijders 😁.
Ik rij inds gisteren een Skoda Enyaq.
Er zijn in het Enyaq topic meerdere rijders die ervaren dat het inplannen van een laadsessie via de interface in de auto niet het gewenste resultaat oplevert. De auto laad vaak maar een deel van wat er wordt verwacht. In mijn geval had de Enyaq vanmorgen om 7.00 op 80% moeten staan, vanaf 50% gisterenavond. In praktijk stond hij op 54% met rond 4.30 ca. 10 min. activiteit volgens de laadpaal.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee met de ID3/4? De meesten van jullie rijden al wat langer rond en hebben vast wat meer ervaring.
Laadsessies inplannen via de App kan met de MySkoda app op dit moment sowieso nog niet.

Alvast bedankt voor info & ervaringen.
Dat gebruik ik zelf niet maar ik weet wel dat daar eerder issues mee gemeld zijn. Ik heb even gezocht op uitgesteld laden en vind meerdere meldingen. Wellicht kan je er wat mee. https://gathering.tweaker...rds%5D=Uitgesteld%20laden

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:22
Alfred66 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:46:
[...]

Dat gebruik ik zelf niet maar ik weet wel dat daar eerder issues mee gemeld zijn. Ik heb even gezocht op uitgesteld laden en vind meerdere meldingen. Wellicht kan je er wat mee. https://gathering.tweaker...rds%5D=Uitgesteld%20laden
Thanks! Niet hét antwoord, maar wel nuttige info.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-03 23:16
Ik begrijp niet hoe de vertrektijden instelling werkt bij uitgesteld laden.

Ik heb de ID.3 ingesteld om om middernacht op 80% vol te laden. Nu op 34% betekend dat hij
80% minus 34% * 58 kWh = 26,68 kWh moet bijladen in 5,5 uur.

Op een 1 fase zou dat volle bak op ~ 3500 Watt moeten gaan. (En dan redt hij het weliswaar nog steeds niet). Echter hij laadt nu op 1400-1600 Watt.

Als ik vertrektijden uitzet laadt hij wel op ~ 3500 Watt.

Verlagen AC vermogen staat verder uitgeschakeld zowel bij laadprofiel als zonder laadprofiel.

Schiet mij maar lek. Iemand anders wellicht met dezelfde ervaringen of een oplossing?

Update 20:16:
Heb net is zitten draaien aan het klokje vertrektijden om te kijken wat er gebeurd. Als ik een tijdstip kies van 8 uur later gaat hij niet laden. Als ik een tijdstip van 7 uur later kies begint hij met laden. Wat overeenkomt met "benodigde kWh" / 3500Watt. Tot mijn verbazing laadt de auto nu gewoon met 3500 Watt en is de ~1400 watt nu verdwenen.... toevallig nadat ik alleen het klokje heb aangepast. Hmmm. Bug?

[ Voor 25% gewijzigd door Gecko123 op 01-06-2021 20:21 ]

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-04 14:54
Gecko123 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:46:
Ik begrijp niet hoe de vertrektijden instelling werkt bij uitgesteld laden.

Ik heb de ID.3 ingesteld om om middernacht op 80% vol te laden. Nu op 34% betekend dat hij
80% minus 34% * 58 kWh = 26,68 kWh moet bijladen in 5,5 uur.

Op een 1 fase zou dat volle bak op ~ 3500 Watt moeten gaan. (En dan redt hij het weliswaar nog steeds niet). Echter hij laadt nu op 1400-1600 Watt.

Als ik vertrektijden uitzet laadt hij wel op ~ 3500 Watt.

Verlagen AC vermogen staat verder uitgeschakeld zowel bij laadprofiel als zonder laadprofiel.

Schiet mij maar lek. Iemand anders wellicht met dezelfde ervaringen of een oplossing?

Update 20:16:
Heb net is zitten draaien aan het klokje vertrektijden om te kijken wat er gebeurd. Als ik een tijdstip kies van 8 uur later gaat hij niet laden. Als ik een tijdstip van 7 uur later kies begint hij met laden. Wat overeenkomt met "benodigde kWh" / 3500Watt. Tot mijn verbazing laadt de auto nu gewoon met 3500 Watt en is de ~1400 watt nu verdwenen.... toevallig nadat ik alleen het klokje heb aangepast. Hmmm. Bug?
Het hele uitgesteld laden is een enorm buggy experience momenteel. Lees je overal. Naar wat ik begrijp is dit bekend bij Volkswagen en gaan ze het middels een toekomstige OTA update oplossen.

Vraag is alleen: welke?

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35
Zat net ff te kijken naar die ID Charger Connect van VW zelf, die kost toch ook alweer €692 (en alleen leverbaar in/via Duitsland maar dat krijg ik wel geregeld).

Echter wordt de integratie met zonnepanelen via EEBUS telkens uitgesteld en is het onduidelijk hoe en wat.

Als ze in NL nog een keer de teruglevering aan gaan passen (dus wanneer de netto regeling ook niet meer zou gelden), dan wil ik thuis wel optimaal uit m'n eigen zonnepanelen kunnen laden.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Gecko123
Vergeet de bugs bij het uitgesteld laden niet. Onder de leaserijders wellicht niet interessant maar ik heb de auto zelf aangeschaft en met name in de winter zal de accu goed vol moeten met dagelijks vaak 230 km.

Ik vind goed omgaan met de accu erg belangrijk zodat ik over een paar jaar nog steeds een goede actieradius heb en zo min mogelijk hoef te snelladen. Dat vind ik belangrijk. Nu moet ik savonds direct volladen om zeker te weten dat hij sochtends voldoende vol is. Met name in de winter zou het prettig zijn om vlak voor vertrek te laden ivm goede batterijtemperatuur.

Direct laden tot 50%. En laden tot 70-100% bij vertrek. Dit werkt nu nog niet betrouwbaar! (ID3B)

[ Voor 8% gewijzigd door Gecko123 op 01-07-2021 13:32 ]

• sl1000
maik73 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:24:
Toevallig nog meer mensen waarbij de Volkswagen ID plugin niet meer werkt binnen Home Assistant?
werkt wel, maar aan het "tijd in de auto" veld te zien, zijn ze weer in de backend aan het kloten. Updates kwamen dit weekend nogal sporadisch door. gelijktijdig werkte bij mij ook uitgesteld laden niet lekker. Het lijkt bijna alsof de logica van het uitgesteld laden door de VW backend wordt geregeld.

• sl1000
Freakie1NL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:46:
[...]

En als dat ook niet werkt dan klaagt men alleen maar?
Nu leg je me woorden in de mond. Begrijp je frustratie maar ik kan je houding net zo min waarderen als jij mijn post.

Ben het eens met je dat VW een boel dingen nog robuuster moet maken, en ‘t scheduled laden is daar een van. Betekend echter niet dat het totaal niet werkt. Bij 3 auto’s heb ik nu ‘t uitgesteld laden werkend gekregen met deze methode. Bij een 4e was ook een reset van de communicatie module nodig (fuse 19) waarna deze ook werkte.
Wel hadden ze allen V2.3

[ Voor 0% gewijzigd door sl1000 op 03-11-2021 19:04 . Reden: Typo ]

• Gecko123
hansworst1 schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:50:
[...]

Dank voor het delen! Advies willen ze niet geven omdat het niet populair is? En hoger risico om zonder stroom te komen?

Lijkt me fijn om als consument iig te weten hoe je zo vriendelijk mogelijk met je batterij om moet gaan! Je ritten kun je vaak genoeg van te voren plannen. Rij zelf gemiddeld maar 100km per dag. 50% SoC zou dan eer dan genoeg moeten zijn. In het ergste geval kun je altijd nog snelladen.

Weet van m'n afstandbestuurbare auto dat batterijen erg verschillend zijn hoe te gebruiken (LiPo vs. NiMh). Zou goed zijn als de fabrikanten duidelijker is in zijn advies.

Zijn alle batterijen van EV's Li-ion batterijen?
Over snelladen staat er ook nog het e.a. in het onderzoek. Batterij vertonen buitengewoon weinig degradatie (door snelladen) in de eerste 30 á 40%.

Snelladen in hoge SOC range is veel slechter (hogere degradatie) Gelukkig wordt je hiertegen behoorlijk goed beschermd door de aflopende laadcurve van de meeste auto's. Dit is dus geen probleem. Het snelladen is enkel ongemak maar maakt je tevens minder flexibel. De praktijkcijfers geven steeds een beter beeld van de degradatie door snelladen vandaar dat je ook steeds meer softwareupdates bij bestaande autos waarbij hogere laadssnelheden worden toegestaan.

Zelf ben ik nog aan het stoeien wat mijn laadstrategie is. Mijn flexibiliteit vind ik belangrijk (ben ondernemer) dus ik neem iets meer marge. In de winter is het risico op een lege accu groter vanwege ongunstige weersomstandigheden. Daarintegen is degradatie veel minder door koudere temperaturen dus parkeer ik in de winter met een wat hogere SOC.

Ik baal ontzettend van de huidige softwarebugs voor het uitgesteld laden (in mijn geval ID.3) wat ervoor zorgt dat ik dit nu niet gebruik.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-04 12:51

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gecko123 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:29:
Ik baal ontzettend van de huidige softwarebugs voor het uitgesteld laden (in mijn geval ID.3) wat ervoor zorgt dat ik dit nu niet gebruik.
Ik hoor wat je zegt en heb er zelf ook last van (gehad?).
Enige tijd geleden kwam er een tip voorbij om de in je tijdinstellingen de Tijd van "Automatisch" af te halen en op "Handmatig" te zetten. Dan de tijd goed te zetten en tijdzone te controleren en daarna je vertrektijdenschema opnieuw aan te maken.
Ik heb dat gedaan en sindsdien... werkt uitgesteld laden voor mij een heel stuk beter. Ik ben het nog steeds een beetje aan het testen maar mijn vertrouwen er in groeit langzaam weer. Afgelopen weken heb ik het als bijvangst getest, zodat ik er niet van afhankelijk was. Vandaag ben ik weer eens op locatie bij de klant. Direct laden staat op 40%, net genoeg is om thuis te komen en hij moet straks voordat ik naar huis ga gaan bijladen tot 60%.
Dus of ik ga straks voorzichtig naar huis of gewoon normaal naar huis. We gaan het meemaken :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Gecko123
7o9 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:14:
[...]

Het is nogal off-topic, maar ik denk dat je onderschat hoeveel mensen een nogal domme laadpaal hebben. Aan mijn NewMotion laadpaal thuis kan ik werkelijk niets instellen of kiezen. Het enige wat ik kan sturen is in de ID.3 de 'beperkte laadstroom' switch gebruiken. Met een granny charger weet je vrij zeker dat je niet meer dan een vast beperkt maximum kunt verbruiken wat doorgaans lager is dan de meeste laadpalen.
Met de uitgesteld laden functie (nu nog buggy >:) ) is dit toch allemaal in te stellen?

Let wel. Een granny charger heeft bijna 2x de verliezen tov 11kW laden. Ik geloof zo rond de 10% als ik me niet vergis. Daarnaast wordt de granny charger voor continue gebruik niet geadviseerd door VW.

Zorg voor een deugdelijke stekkeraansluiting/bekabeling ivm brandgevaar.

Een eigen 11kW laadpaal kun je zelf het gewenste aantal fasen aansluiten (of schakelen?) dus keuze uit 3.6, 7.4 of 11.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 11-12-2021 21:52 ]

• 7o9
  • Niet online

7o9

Gecko123 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:49:
[...]
Met de uitgesteld laden functie (nu nog buggy >:) ) is dit toch allemaal in te stellen?
[...]
Een eigen 11kW laadpaal kun je zelf het gewenste aantal fasen aansluiten (of schakelen?) dus keuze uit 3.6, 7.4 of 11.
Ik begrijp je punt, maar allebei niet echt functionaliteit van de laadpaal.

Het (uit)schakelen van de fases had ik zelf nog nooit aan gedacht en nooit van gehoord. Dat ga ik eens onderzoeken. Er zijn ook slimme palen die zelf alleen je eigen opgewekte stroom kunnen gebruiken maar de mijne is te dom en het is wat vroeg/duur om die na een jaar al te vervangen.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Flappiewappie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:30:

Winterbanden er sinds vrijdag onder, paar lange afstanden gedaan en 100% GoM gaat toch wel drastisch onder de 300 komen. Met zomerbanden deze week nog ongeveer 20kwh per 100km naar 22kwh per 100km met winterbanden (en vermoedelijk iets afgenomen temperaturen).

Ik verwacht 200 realistische snelweg kilometers maximaal te kunnen doen deze winter; twijfel nog sterk over wintersport met deze auto....
Dan reken je wel pessimistisch.
Volgens je eigen gemiddelde van die 22 kWh/100km zou je 260 km kunnen halen.
Toch iets verder dan 200. En ik denk dat 260 km realistisch is, want naar mijn ervaring ligt het gemiddeld niet zo hoog.

Voorbeeld van drie ritten. Voor alle onderstaande ritten geldt:
Traject: einde middag ritten naar huis. Bijna alleen maar snelweg, cruise control (ACC) op 105 km/h. Afentoe tandje bij met inhalen.
Instellingen: profiel Comfort (alles), HVAC op 19 °C, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan.
Belading: licht (moi, werktas, laptop)
Banden: winterbanden (Conti TS850) op de 18" stalen velgen met standaard doppen

- 6 december, tussen 1 ~ 4 °C (bron), verbruik: 19.1 kWh/100 km.
Ritgegevens: Reistijd: 1:03h, afstand: 92 km, gemiddelde snelheid 86 km/h (lekker doorgetokkeld)
- 8 december: tussen 2 ~ 5 °C (bron), verbruik: 18.7 kWh/100km
Ritgegevens: Reistijd: 1:03h, afstand: 79 km, gemiddelde snelheid 74 km/h (volgens mij wat meer drukte met een file ook)
- 13 december: tussen 6 ~ 8 °C (bron), verbruik: 18.1 kWh/100km
Ritgegevens: Reistijd: 1:05h, afstand: 86 km, gemiddelde snelheid: 77 km/h (file laatste 10 minuten van de rit).

Geen idee wat de GoM zegt op 100% want daar zit ik nooit, maar op 50% (nu) geeft ie 157 km aan en op 60% (vanmiddag) stond er 187 km op. 10% voor 30 km ver is niet eens heel optimistisch voor mijn huidige verbruik.

Uitgesteld laden werkt sinds het uitschakelen van de automatisch timesync en 2.3 wel iets beter... Hij is er nu vaker of gewoon wel, of bijna. Vorige week had hij keurig de auto iedereen keer mooi opgeladen en ook met de snelheid die je verwacht. Maar deze week staat ie weer te sukkelen. Vanochtend was ie 4% onder target, acceptabel maar nergens voor nodig.
En op dit moment staat de auto met 5km/h te laden (iets van 1.3kW schat ik gezien de verbruiksmeter). Terwijl hij pas morgenvroeg op target hoeft te zijn. Inefficiënt rare keuze om nu al te gaan laden, en dan helemaal met zo'n menneke pis straal waarmee je zelfs Duits bier nog schuimarm ingeschonken krijgt.
Verschil is wel dat ik vorige week elke dag de "vertrektijd" voor de dag er na ingaf. Terwijl ik hem nu een schema met "herhalen" heb gegeven voor vanochtend en morgenvroeg.
Zo eens aanpassen en de herhaling er af halen. Benieuwd of hij het dan wel goed doet.

Dussuh... iets beter is het wel, maar werken zoals het hoort nog niet. Zelfs niet met de manual timesync workaround.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 13-12-2021 23:01 ]

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-04 13:50

Flappiewappie

Hier nog meer

Ultraman schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:57:
[...]

Dan reken je wel pessimistisch.
Volgens je eigen gemiddelde van die 22 kWh/100km zou je 260 km kunnen halen.
Toch iets verder dan 200. En ik denk dat 260 km realistisch is, want naar mijn ervaring ligt het gemiddeld niet zo hoog.

Voorbeeld van drie ritten. Voor alle onderstaande ritten geldt:
Traject: einde middag ritten naar huis. Bijna alleen maar snelweg, cruise control (ACC) op 105 km/h. Afentoe tandje bij met inhalen.
Instellingen: profiel Comfort (alles), HVAC op 19 °C, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan.
Belading: licht (moi, werktas, laptop)
Banden: winterbanden (Conti TS850) op de 18" stalen velgen met standaard doppen

- 6 december, tussen 1 ~ 4 °C (bron), verbruik: 19.1 kWh/100 km.
Ritgegevens: Reistijd: 1:03h, afstand: 92 km, gemiddelde snelheid 86 km/h (lekker doorgetokkeld)
- 8 december: tussen 2 ~ 5 °C (bron), verbruik: 18.7 kWh/100km
Ritgegevens: Reistijd: 1:03h, afstand: 79 km, gemiddelde snelheid 74 km/h (volgens mij wat meer drukte met een file ook)
- 13 december: tussen 6 ~ 8 °C (bron), verbruik: 18.1 kWh/100km
Ritgegevens: Reistijd: 1:05h, afstand: 86 km, gemiddelde snelheid: 77 km/h (file laatste 10 minuten van de rit).

Geen idee wat de GoM zegt op 100% want daar zit ik nooit, maar op 50% (nu) geeft ie 157 km aan en op 60% (vanmiddag) stond er 187 km op. 10% voor 30 km ver is niet eens heel optimistisch voor mijn huidige verbruik.

Uitgesteld laden werkt sinds het uitschakelen van de automatisch timesync en 2.3 wel iets beter... Hij is er nu vaker of gewoon wel, of bijna. Vorige week had hij keurig de auto iedereen keer mooi opgeladen en ook met de snelheid die je verwacht. Maar deze week staat ie weer te sukkelen. Vanochtend was ie 4% onder target, acceptabel maar nergens voor nodig.
En op dit moment staat de auto met 5km/h te laden (iets van 1.3kW schat ik gezien de verbruiksmeter). Terwijl hij pas morgenvroeg op target hoeft te zijn. Inefficiënt rare keuze om nu al te gaan laden, en dan helemaal met zo'n menneke pis straal waarmee je zelfs Duits bier nog schuimarm ingeschonken krijgt.
Verschil is wel dat ik vorige week elke dag de "vertrektijd" voor de dag er na ingaf. Terwijl ik hem nu een schema met "herhalen" heb gegeven voor vanochtend en morgenvroeg.
Zo eens aanpassen en de herhaling er af halen. Benieuwd of hij het dan wel goed doet.

Dussuh... iets beter is het wel, maar werken zoals het hoort nog niet. Zelfs niet met de manual timesync workaround.
Mijn inschatting is vooral even de wintersport als referentie (de enige use case voor mij om niet een ID3 te willen...):

Inderdaad 260km is dus in de praktijk 250km (want onder de 10km op de GoM is gewoon niet leuk, zeker niet in de winter) en dan 80%; want snel lader naar snel lader op de snelweg is dus 200km in de praktijk aan snelweg kilometers tussen de laadstops. Dat betekend dus om de 2 uur een half uurtje laden/pauze. Opzich prima maar x4/5 wel matig.

Daarnaast is ongeveer 1000km dus minstens (minus start lading, en destination laden) +-125kWh snel laden want neerkomt op vergelijkbaar 1 benzine tank van minstens 80 euro (69 cent per kWh genomen).

Je moet er dus wat voor overhebben - ik schat naar wintersport zo'n 2uur extra tov. met een benzine auto, en een shit load aan planning meer... overigens vorige week nog naar Fastned geweest in Hilden (buurt van Dusseldorf) - heel vet om al die elektrische Autos daar bij elkaar te zien. Als alle laadstops er zo uit zouden kunnen zien...top!

Hier staat wat

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

hansworst1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:13:
Vanacht "piek en dal" tijden ingesteld op thuislocatie van 1:00 tot 7:00 vanacht. Om ongeveer 2:15 is hij echter gestopt met laden, zie screenshot.... iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Dat ligt aan het feit dat uitgesteld laden niet goed werkt. Het is onbetrouwbaar, simpel als dat. De ene keer doet het wat je verwacht, de andere keer niet.
Er zijn geruchten dat VW met ID Software 3.0 komend jaar (Q2 2022?) hier wat verbetering in zou gaan brengen.
Wat ik nog heb steeds niet begrijp is dat ze daar zo'n regressie hebben gemaakt, want in de GTE uit 2015 werkte dit prima en ik gebruik met de ID.3 dezelfde palen (en mijn thuisstekker).

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:50
Ultraman schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:57:
[...]

Uitgesteld laden werkt sinds het uitschakelen van de automatisch timesync en 2.3 wel iets beter.....
Kan deze optie nergens vinden in mijn ID3.
Zou verwachten in het laden menu van de auto.. of ergens in de app.. maar.
beiden niet

*sowieso

• DonJunior
DonJunior schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Kan deze optie nergens vinden in mijn ID3.
Zou verwachten in het laden menu van de auto.. of ergens in de app.. maar.
beiden niet
@Ultraman Het is me na lang zoeken uiteindelijk gelukt. Het 'uitgesteld-laden-menu' in de auto is pas beschikbaar als je een laadlocatie toevoegt. Dat had ik in eerste instantie niet, dus kon nergens de optie voor uitgesteld laden vinden.
Nu ik mijn thuislader heb ingesteld als laadlocatie zie ik ook de uitgesteld laden opties in de app (Android)

Even puzzelen vervolgens met 'verlagen AC snelheid'
Als je namelijk deze optie bij het 'uitgesteld laden' aanvinkt dan negeert ie de waarde bij de auto instellingen (in de app)

Nu alleen laden tijdens daluren.

*sowieso

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-04 08:42

mhe59

Tesla model Y 2023

DonJunior schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:54:
[...]

@Ultraman Het is me na lang zoeken uiteindelijk gelukt. Het 'uitgesteld-laden-menu' in de auto is pas beschikbaar als je een laadlocatie toevoegt. Dat had ik in eerste instantie niet, dus kon nergens de optie voor uitgesteld laden vinden.
Nu ik mijn thuislader heb ingesteld als laadlocatie zie ik ook de uitgesteld laden opties in de app (Android)

Even puzzelen vervolgens met 'verlagen AC snelheid'
Als je namelijk deze optie bij het 'uitgesteld laden' aanvinkt dan negeert ie de waarde bij de auto instellingen (in de app)

Nu alleen laden tijdens daluren.
Iemand ervaring hoe de NewMotion lader toegevoegd kan worden in de WeConnect ID app (iphone) ?

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik snap oprecht niet waarom mensen enthousiast worden van deze release notes. Voor zover ik het interpreteer krijg je er dus 0 (nul) functionaliteiten bij.
Een waarschuwing dat het koud is buiten en je de auto moet laden omdat dat beter is voor de accu zie ik niet echt als een verbetering. Zeker niet als je dan uitgesteld laden instelt en er vervolgens niets gebeurt....
En de status van portieren, ramen en lichten inzien klinkt als een leuk hebbedingetje maar ik kan me serieus niet voorstellen dat met alle gebreken die er momenteel zijn dat 1 van de most anticipated features is.

Update 3.0 klinkt veelbelovend omdat er veel technische verbeteringen in zitten dus daar kijk ik ook wel naar uit, zeker temperatuur management van de batterij en laadsnelheid update, maar die app is serieus echt om te janken.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 17:18

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ro ofzo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:14:
Ik snap oprecht niet waarom mensen enthousiast worden van deze release notes. Voor zover ik het interpreteer krijg je er dus 0 (nul) functionaliteiten bij.
Een waarschuwing dat het koud is buiten en je de auto moet laden omdat dat beter is voor de accu zie ik niet echt als een verbetering. Zeker niet als je dan uitgesteld laden instelt en er vervolgens niets gebeurt....
En de status van portieren, ramen en lichten inzien klinkt als een leuk hebbedingetje maar ik kan me serieus niet voorstellen dat met alle gebreken die er momenteel zijn dat 1 van de most anticipated features is.

Update 3.0 klinkt veelbelovend omdat er veel technische verbeteringen in zitten dus daar kijk ik ook wel naar uit, zeker temperatuur management van de batterij en laadsnelheid update, maar die app is serieus echt om te janken.
Ik denk dat mensen niet enthousiast worden van de update, maar wel van het feit dat 3.0 wellicht snel dichterbij komt.

.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ro ofzo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:14:

En als je hiervoor een, bijv, Passat GTE had met WeConnect, dan zat die functionaliteit daar al in vanaf het begin, dus 6 jaar geleden. Ik begrijp zeer weinig van het software ontwikkeltraject bij VW.

• Niek_
  • Laatst online: 20:08
goldenace007 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Hi,

Ik heb die van mij net een week, tot op heden bevalt hij prima. Komt van een benzine auto dus heb op dat gebied geen vergelijking met andere EV's. Waar zit voor jullie de ontevredenheid ?

Grtz

Ronald
First world problems ;)
Range valt in de praktijk teveel tegen, had een bepaalde verwachting maar moest die naar beneden bijstellen.
Uitgesteld/gepland opladen werkt niet goed. Het is voor mij belangrijk om zoveel mogelijk in de daluren te laden. Gebeurt te vaak dat hij niet of slechts gedeeltelijk opgeladen is.
Lane assist werkt niet goed, de auto is erg zoekerig.
App werkt vaker niet dan wel. Was vooral irritant toen het kouder was. Prettig om dan niet te hoeven krabben én vanuit de laadpaal voor te verwarmen.

• goldenace007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11-2024
Niek_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:32:
[...]

First world problems ;)
Range valt in de praktijk teveel tegen, had een bepaalde verwachting maar moest die naar beneden bijstellen.
Uitgesteld/gepland opladen werkt niet goed. Het is voor mij belangrijk om zoveel mogelijk in de daluren te laden. Gebeurt te vaak dat hij niet of slechts gedeeltelijk opgeladen is.
Lane assist werkt niet goed, de auto is erg zoekerig.
App werkt vaker niet dan wel. Was vooral irritant toen het kouder was. Prettig om dan niet te hoeven krabben én vanuit de laadpaal voor te verwarmen.
Hi,

Range (heb de 77KwH versie) is voor mij eigenlijk in 99 % van de gevallen prima, maar hangt bij iedereen natuurlijk af van de woon/werk/prive situatie. Uitgesteld opladen idem dito.

App kan inderdaad wel heel stuk beter, is beetje karig maar ik moet er nog 5 jaar mee rijden dus misschien komt het goed ;-).

Ben benieuwd of het inruilen gaat lukken. Dank voor je reactie

Ronald

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-02 22:10
Ik vind het allemaal wat... De grote 3.0 update.
Ik heb een ID4.1 Max en ben heel wat beloofd bij de aanschaf wat er allemaal wel niet op zat en later nog toegevoegd zou worden.
Zoals het nu eruit ziet profiteren we alleen van de laadsnelheid en uitgesteld laden bij de update, maar nagenoeg alle extra features zijn helaas niet voor 'oude' rijders (zo het lijkt).
Kat in het zakkie?
8)7

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-04 08:23
(jarig!)
maik73 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:20:
Ik vind het allemaal wat... De grote 3.0 update.
Ik heb een ID4.1 Max en ben heel wat beloofd bij de aanschaf wat er allemaal wel niet op zat en later nog toegevoegd zou worden.
Zoals het nu eruit ziet profiteren we alleen van de laadsnelheid en uitgesteld laden bij de update, maar nagenoeg alle extra features zijn helaas niet voor 'oude' rijders (zo het lijkt).
Kat in het zakkie?
8)7
Dit lijkt inderdaad het verhaal te zijn. Ik denk dan ook dat de update voor alle modellen pre-MY2022 aanzienlijk kleiner kan/zal zijn omdat de nieuwe functies niet gaan werken. Ze pochen met die 3 grote features in 3.0 (Park Assist+Memory, Auto Lane Change en Swarm Data) en die zijn, zoals het nu lijkt, allemaal niet mogelijk op auto's pre-MY2022.

• DonJunior
Ik wordt echt furieus van die app/auto.
Ik heb laadprofielen ingesteld zodat de auto alleen (zo goed als mogelijk) laadt tijdens daltarief (vanaf 21.00 tot 06:00 uur)
Dat werkt oprecht helemaal prima, tot je een keertje, zoals vandaag, buiten de gebaande paden gaat en de auto tussendoor moet opladen. Mijn vrouw was vannacht weg met de auto (logeren) en kwam dus net met een redelijk lege auto terug (19% SOC) (ook omdat de auto dus niet wilde laden vannacht aan een andere paal.. mijn auto is nog een beetje verlegen als het om andere palen gaat)

Vervolgens plugt ze dus thuis de auto in.. en logischerwijs doet ie niks (Wacht op vertrektijd)
Maar nu wil ik toch dat ie gaat laden.. de app blokkeert echter de 'nu laden' knop want daar staat nu in het grijs ("waiting for departure time")
Dus dan maar in de auto klimmen.. maar nee hoor.. ook daar geen knop voor 'start nú met laden'.
Je moet dan dus je laadprofielen uitschakelen en pas dan.. met heel veel moeite begint de auto met laden.

Wat. Een. Getrut.

Het werkt oprecht allemaal prima bij mijn auto, weinig te klagen, uitgesteld laden gaat (tot op heden) altijd goed in de nacht.
Maar owee als je even buiten het boekje denkt te kleuren.. dan is het echt bijzonder ongebruiksvriendelijk.

/rant

*sorry ik moet het even kwijt

*sowieso

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zal het nog een keer zeggen: uitgesteld laden en voorkeurstijden zijn broken. Je kunt er op dit moment niet van op aan. Voorkeurtijden ging inderdaad van die twee nog het langst goed, maar ja...

Ik heb het ook op verschillende manieren geprobeerd en iedere keer dat ik dacht 'verhip het werkt toch wel' kwam het voor dat het weer een keer mis ging. Het is onbetrouwbaar. Laat je er niet door frustreren en gebruik het niet tot er een fix voor is.
Als het goed is komt er met 2.4 of 3.0 een fix voor. Ben even kwijt welk persbericht het precies in stond.

Bij mij zijn sinds deze week, voor het eerst sinds hele lange tijd, alle laadlocaties met voorkeursinstellingen weer eens verdwenen. Gewoon... weg. Tja. Ik dacht dat gefixed was met 2.3 maar blijkbaar niet 100%.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 07-04-2022 12:07 ]

• Metalingus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-12-2025
DonJunior schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:46:
Ik heb laadprofielen ingesteld zodat de auto alleen (zo goed als mogelijk) laadt tijdens daltarief (vanaf 21.00 tot 06:00 uur)
Dat werkt oprecht helemaal prima, tot je een keertje, zoals vandaag, buiten de gebaande paden gaat en de auto tussendoor moet opladen. Mijn vrouw was vannacht weg met de auto (logeren) en kwam dus net met een redelijk lege auto terug (19% SOC) (ook omdat de auto dus niet wilde laden vannacht aan een andere paal.. mijn auto is nog een beetje verlegen als het om andere palen gaat)

Vervolgens plugt ze dus thuis de auto in.. en logischerwijs doet ie niks (Wacht op vertrektijd)
Maar nu wil ik toch dat ie gaat laden.. de app blokkeert echter de 'nu laden' knop want daar staat nu in het grijs ("waiting for departure time")
Dus dan maar in de auto klimmen.. maar nee hoor.. ook daar geen knop voor 'start nú met laden'.
Je moet dan dus je laadprofielen uitschakelen en pas dan.. met heel veel moeite begint de auto met laden.

Wat. Een. Getrut.

Het werkt oprecht allemaal prima bij mijn auto, weinig te klagen, uitgesteld laden gaat (tot op heden) altijd goed in de nacht.
Maar owee als je even buiten het boekje denkt te kleuren.. dan is het echt bijzonder ongebruiksvriendelijk.

/rant

Allereerst --> :(:)

Daarnaast: welke laadpas gebruik je aangezien je aangeeft dat ie wat moeite heeft met 'andere laadpalen'? Bij het inlezen voor mijn trip naar Zwitserland las ik dat het een goed huwelijk moet zijn tussen de laadpaalaanbieder en de laadpas (=koppeling in backoffice). ^) Heb je alternatieve passen getest of dat beter gaat? Heb namelijk echt nul problemen met mijn Arval laaddruppel en mijn ID.4. Of zou die toch iets minder verlegen zijn? O+

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 01:52

J.W

DonJunior schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:46:

Wat. Een. Getrut.

/rant

Herkenbaar. Uitgesteld laden via WeConnect app is onbetrouwbaar.

Ik doe het nu via stekker app en geen problemen meer

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-04 08:42

mhe59

Tesla model Y 2023

J.W schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:52:
[...]

Herkenbaar. Uitgesteld laden via WeConnect app is onbetrouwbaar.

Ik doe het nu via stekker app en geen problemen meer
Ik was ook heel enthousiast met de stekker.app ben hiermee eind maart mee begonnen en had op 31 maart het bekende 12v accu probleem ! Helemaal leeg en dus dood.
Op zich was dit snel verholpen en kon ik na hulp van de anwb weer rijden. De app niet gebruikt tot gisteren en ….. vanmorgen weer de 12v problematiek en de auto weer dood.
Staat 46600 km op de teller, ik gebruik de app even niet meer tot na de 2.4 update.

• DonJunior
@RodeStabilo Klopt, je moet nu echt pull-to-refresh doen wil het kloppen. De app lijkt er inderdaad niet op vooruit te gaan. Het lijkt zelfs allemaal slechter te werken dan eerst.

Ben zelfs helemaal gestopt met het uitgesteld laden vanuit de VW app daar de @Stekker.app het wél doet en fijner werkt. Auto zit nu altijd, zoals ingesteld netjes vol als ik weg wil.

*sowieso

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:15:
@RodeStabilo Klopt, je moet nu echt pull-to-refresh doen wil het kloppen. De app lijkt er inderdaad niet op vooruit te gaan. Het lijkt zelfs allemaal slechter te werken dan eerst.
Pull-to-refresh maakt voor mij ook niet uit. De recenties spreken allemaal over afsluiten van de app voordat het bijgewerkt is.
Ben zelfs helemaal gestopt met het uitgesteld laden vanuit de VW app daar de @Stekker.app het wél doet en fijner werkt. Auto zit nu altijd, zoals ingesteld netjes vol als ik weg wil.
Interessant. Kan je daar ook info uit halen over real-time ladingshoeveelheid?

@DonJunior ik was al idd EVen wezen testen; ik doe niets met eigen laadpalen maar de refresh werkt wel beter in ieder geval. Ik mis alleen een batterijpercentage.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 19-04-2022 12:30 ]

• DonJunior
FlowDesign schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:17:
[...]

Ja, en zijn punt is dat het leuk zou zijn als je in de app hetzelfde kon voor de auto als voor de wallbox qua updates.
Joh.. ik zou uberhaupt blij zijn als ik ook maar IETS fatsoenlijk kon doen met de app.
De auto updaten via de app zou ik voor nu absoluut nog niet vertrouwen. Ik kan nog niet eens normaal mijn airco aanzetten of vertrouwen op uitgesteld laden. :X

*sowieso

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nou... deed mijn auto het zo goed (op één keer na), waarover ik laatst zelfs nog reclameerde. Nu is het tegendeel waar: ik moet mij voegen bij de club ID.X-loze ID.X berijders. (waar aanmeldformulier?)

Gisteren nog een eind mee gereden. Met 16% lading voor de deur gezet en gedacht: die laad ik zondagmiddag of avond wel weer op voor de maandag. Hoef toch nergens naar toe :)

Ik wilde de ID.3 van de oprit rijden om daar wat plek vrij te maken. Ik doe hem van het slot en vrijwel direct hoor ik een "poing" vanuit het dash komen. "Storing: elektrisch systeem" en "Storing: aandrijfsysteem". Niet in de versnelling willen: oftewel: 'U kunt de pot op ik beweeg geen cm.'
Nou dat heb ik dus één keer eerder gehad en toen was de oplossing simpel:
code:
1
2
3
4
5
6
12V controleren():
  if vol genoeg: then
    accupool loshalen; 
    sleep 30; 
    accupool terugmonteren; 
  done.

12V leek in orde: 12.1V verbonden met wagen. Lijkt laag maar dat is onder last van alle systemen die aan staan. Onbelast ging het vlot omhoog naar 12.4V. Niet vol, maar ook niet leeg. Voor de zekerheid de acculader nog even aan de accu gehad voor een uur. Weer aangesloten, toen gaf de multimeter 12.5V aan: keurig.
Maar nog steeds: Storing in beide systemen. We gaan niet bewegen vandaag.

Accupakket nog keurig 16%, opladen wilde hij ook niet aan beginnen.
Shit...

Gebeld. 20 minuten later een berger voor de deur. Auto wilde nog wel in de N (vrij). Samen van de oprit geduwd en met een klein bochtje voor de berger gekregen. Bij het takelen heeft de staalkabel een kleine hap genomen in mijn bumper linksonder (great...). Waarschijnlijk omdat ie iets schuin er op moest. Lijkt niks significants te zijn, iig geen gelakte delen. Maar ze mogen er even naar kijken.

Als leenauto een Audi A3 Limousine meegekregen. Daar had ik een beetje geluk mee denk ik. ;)
Zeker blij mee. Het is een mooie wagen, fijne stoel, alles zit heel degelijk in elkaar. Rolt goed, stuurt goed, alles wat je van zo'n auto verwacht. Wel mis ik mijn ACC, daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Oh en wat is dat ineens weer gek om een benzine automaat te rijden. Je voelt de schakelmomenten zo goed. Wanneer ik in een handgeschakelde auto rijd merk je dat niet zo, want je bent er bewuster mee bezig.
Ook is ie duidelijk krapper dan de ID.3.

Ben heel benieuwd wat er mis is en hoe lang het gaat duren.
Als het wat langer duurt dan hoop ik dat ze de terugroepactie en bijbehorende software update meteen mee pakken als dat kan. Hij is weliswaar even uitgesteld, maar ik mag toch hopen dat ze auto's die in de werkplaats staan meteen meepikken? Ik laat het wel weten hier.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ultraman schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:34:
Nou... deed mijn auto het zo goed (op één keer na), waarover ik laatst zelfs nog reclameerde. Nu is het tegendeel waar: ik moet mij voegen bij de club ID.X-loze ID.X berijders. (waar aanmeldformulier?)

Gisteren nog een eind mee gereden. Met 16% lading voor de deur gezet en gedacht: die laad ik zondagmiddag of avond wel weer op voor de maandag. Hoef toch nergens naar toe :)

Ik wilde de ID.3 van de oprit rijden om daar wat plek vrij te maken. Ik doe hem van het slot en vrijwel direct hoor ik een "poing" vanuit het dash komen. "Storing: elektrisch systeem" en "Storing: aandrijfsysteem". Niet in de versnelling willen: oftewel: 'U kunt de pot op ik beweeg geen cm.'
Nou dat heb ik dus één keer eerder gehad en toen was de oplossing simpel:
code:
1
2
3
4
5
6
12V controleren():
  if vol genoeg: then
    accupool loshalen; 
    sleep 30; 
    accupool terugmonteren; 
  done.

12V leek in orde: 12.1V verbonden met wagen. Lijkt laag maar dat is onder last van alle systemen die aan staan. Onbelast ging het vlot omhoog naar 12.4V. Niet vol, maar ook niet leeg. Voor de zekerheid de acculader nog even aan de accu gehad voor een uur. Weer aangesloten, toen gaf de multimeter 12.5V aan: keurig.
Maar nog steeds: Storing in beide systemen. We gaan niet bewegen vandaag.

Accupakket nog keurig 16%, opladen wilde hij ook niet aan beginnen.
Shit...

Gebeld. 20 minuten later een berger voor de deur. Auto wilde nog wel in de N (vrij). Samen van de oprit geduwd en met een klein bochtje voor de berger gekregen. Bij het takelen heeft de staalkabel een kleine hap genomen in mijn bumper linksonder (great...). Waarschijnlijk omdat ie iets schuin er op moest. Lijkt niks significants te zijn, iig geen gelakte delen. Maar ze mogen er even naar kijken.

Als leenauto een Audi A3 Limousine meegekregen. Daar had ik een beetje geluk mee denk ik. ;)
Zeker blij mee. Het is een mooie wagen, fijne stoel, alles zit heel degelijk in elkaar. Rolt goed, stuurt goed, alles wat je van zo'n auto verwacht. Wel mis ik mijn ACC, daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Oh en wat is dat ineens weer gek om een benzine automaat te rijden. Je voelt de schakelmomenten zo goed. Wanneer ik in een handgeschakelde auto rijd merk je dat niet zo, want je bent er bewuster mee bezig.
Ook is ie duidelijk krapper dan de ID.3.

Ben heel benieuwd wat er mis is en hoe lang het gaat duren.
Als het wat langer duurt dan hoop ik dat ze de terugroepactie en bijbehorende software update meteen mee pakken als dat kan. Hij is weliswaar even uitgesteld, maar ik mag toch hopen dat ze auto's die in de werkplaats staan meteen meepikken? Ik laat het wel weten hier.
Vervelend als een auto je ineens in de steek laat… Ben wel benieuwd hoe lang dit duurt en wat het probleem uiteindelijk was. Ik heb wel eens gelezen dat dit vaak een defecte pomp in het koelsysteem van het HV accu pakket is.

• Gecko123
SiNaga schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:31:
Deze week heb ik mijn ID.3 1st leasebak in ontvangst mogen nemen. De software versie die er op zit is 2.1. Ik ben te laat berijder geworden om nog een opt-in te krijgen voor de upgrade naar 2.3. Van VW heb ik een statement gekregen dat ik om die reden geen OTA update kan ontvangen naar deze versie toe.

Ik snap sowieso niet dat die update per se gepusht moet worden. Wat is het bezwaar dat de download niet geforceerd kan worden?

Helaas wilde of kon de dealer niet voor levering de 12V accu vervangen en de auto al voorzien met software versie 2.4.
Ik ben benieuwd wanneer ik wordt uitgenodigd voor deze upgrades - als ik de informatie en reacties bekijk de afgelopen maanden, dan krijg ik de indruk dat dit proces voor iedereen tergend langzaam gaat; ik heb nog geen reacties voorbij zien komen dat iemand al 2.4 heeft ontvangen ondanks dat de rollout in Q2 plaats zou vinden, waar Q3 al op ons af komt.
De meeste antwoorden vind je hier
t2faag schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:46:
Berichtje op de FB groep;

Volkswagen ID. Drivers Club
Volkswagen ID. ·
Admin

Dear all,
As you know, it‘s our goal and stated claim to keep you up to date with the latest developments of the ID. family. This is especially true for the development and the rollout of new ID. software.
With that being said, we are happy to provide you with new information about the ID. software updates.

First things first:
The development of the ID. software 2.4 has been completed. We will inform you about the exact date for when this starts in the workshops later this month.

What happens in the meantime?
To provide you with a smooth experience, we are preparing our workshops throughout Europe for the update. This includes, for example supplying our Volkswagen service partners with the new, improved 12-volt battery, which is a part of this free update.

In parallel, we are finalizing the ID. software 3.0 over-the-air update. This includes, most importantly, ensuring a successful installation of the 3.0 update on vehicles with ID. software 2.4 installed. We are also preparing a website page for each of the updates, which will describe the update process and the content of both updates in more detail.

When can I make an appointment for ID. software 2.4 and the new 12-volt battery?
The standard procedure of the campaign has not changed. You will be invited by your Volkswagen partner to schedule an appointment for the update after the start date has been announced. The update itself will take about one working day. Replacement mobility will be provided.

What happens after the 2.4 update?
After the workshop update has been carried out, the ID. software 3.0 over-the-air update will be gradually made available for all vehicles that have received ID. software 2.4.
We will keep you informed about new developments.

Best regards,
Your Volkswagen ID. Team
Zo spectaculair is de 2.3 update niet. Mijn enige wens is een perfect werkende uitgesteld laden maar begreep dat dit rechtstreeks met de huidige 12V batterij te maken heeft wat met de 2.4 update verholpen zou moeten zijn.

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Zo spectaculair is de 2.3 update niet. Mijn enige wens is een perfect werkende uitgesteld laden maar begreep dat dit rechtstreeks met de huidige 12V batterij te maken heeft wat met de 2.4 update verholpen zou moeten zijn.
Functioneel ben ik helemaal gelukkig met deze auto. De ACC is super. Ik kijk vooral uit naar de 3.0 update met de verbeterde navigatieplanning om de meest optimale laadstops in te plannen.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:33
Gecko123 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:43:
[...]

De meeste antwoorden vind je hier
[...]

2.3 is behoorlijk spectaculair als je een van de eerste 1st rijders bent geweest. 2.1 en alles ervoor is zo verschrikkelijk traag en laggy dat 2.3 een verademing is, terwijl ook die versie nog laggy is.

• DonJunior
@LastSamurai Welkom bij de club... die heb ik ook gehad met mijn ID.3. Sindsdien laad ik de auto altijd met de stekker app.
Uitgesteld laden en overige laadgerelateerde instellingen werken 9 van de 10 keer prima, tot je ze ineens spontaan kwijt bent (wat ik dus meermaals heb gehad)

*sowieso

• woertm000
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:16
Voorheen (op 2.3) bleven de laadlocaties altijd netjes bewaard bij mij.
Gebruik het alleen zodat de kabel unlocked als ie klaar is met laden thuis en op kantoor.
Het uitgesteld laden enzo is van bekend dat dat nooit lekker werkte.
Hopelijk gaat dat beter met 3.0
Laat die maar komen, m'n ID.3 is er klaar voor (denk ik) _/-\o_

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Locatiespecifieke-instellingen dmv laadlocaties werkte voor mij prima. Thuis 70% opladen max, stekker automagisch ontgrendelen na laden voltooid. En zo ook locaties bij klanten opladen tot x%, en eentje lagere laadsnelheid. Dat onthield hij wel. Voor een aantal van jullie dus niet? Bleh...

Uitgesteld laden functioneerde bij mij niet en met 2.4 ook niet, dat komt pas met 3.0.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 15-08-2022 10:52 ]

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Tarin

Just plain weird.

DonJunior schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:41:
[...]

huh maar daar heb je dan toch eigenlijk Android Auto (AA) / Apple Carplay voor?
Mijn telefoon ligt op dezelfde plek met een kabel aan de USB-C poort voor Android Auto en laadt daarmee direct op.
Dan open je namelijk Spotify direct op je Media scherm van de auto.
Ik plug mijn telefoon in, AA start, en kijk er niet meer naar om..
Ik heb liever meer schermpjes dan dat ik ze samenvoeg; tot nu toe heb ik nog geen ervaring met Carplay - als dat goed blijkt te werken qua switchen tussen navigatie en apps op de telefoon is dat wellicht een optie, maar tot nu toe heb ik ook over een aantal nadelen gehoord (telefoon wordt erg warm (vooral in combinatie met draadloos laden), Navigatie van telefoon benut niet alle mogelijkheden (HUD, AID, ID.light).
Het kan zijn dat ik een app op de telefoon nodig heb om te zoeken naar laadstations waar mijn tank/laadpas geaccepteerd wordt - wellicht werkt dat super via carplay, wellicht is het absoluut troep.

De telefoon aan het kabeltje in het vakje gooien en Carplay gebruiken lijkt me inderdaad het handigst, maar op basis van ervaringen van collega's en wat ik hier lees heb ik liever een direct bruikbare backup mocht het entertainment-systeem van de auto stuiteren.
spencer_830 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:54:
[...]

Ik zou het erg vreemd vinden dat al bestelde auto's na 11-12 maanden nog steeds uitgesteld worden, omdat ze waarschijnlijk in Zwickau ingepland staan en nieuwe orders van Emden na 14 weken geleverd kunnen worden.
Produceer dan eerst de al lang uitstaande orders.
Ja.

Maar het is (veel) ingewikkelder dan dat, het is sterk afhankelijk van wat er geconfigureerd is in de auto en wat er dus überhaupt voor onderdelen benodigd zijn, of die geleverd kunnen worden, waar die naartoe geleverd worden etc. etc.
Als er een tijd geen panoramadaken geleverd konden worden hebben ze daar misschien een productielijn minder voor opgezet bijvoorbeeld.

Het is dan wel het hele bedrijfsconcept van Volkswagen, auto's produceren, maar onder de streep zullen ze dat nog steeds 'zo efficient mogelijk' doen, en niet naar FIFO, aangezien de wachtende klanten toch nergens anders heen kunnen. Eerlijk? Nee. Klantvriendelijk? Ook niet. Maar we hebben VW (of eigenlijk 75% van de autoindustrie) niet afgestraft na de sjoemeldiesels, dus ze doen gewoon wat ze altijd al doen. Zo werkt kapitalisme nou eenmaal.

[ Voor 31% gewijzigd door Tarin op 16-09-2022 11:06 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Maak je niet druk. Als je nu op 2.3 zit mis je niks. Als ik kon downgraden van 2.4 naar 2.3 deed ik het meteen.
De iets hogere snellaadpiek gebruik ik nooit en iets meerverbruik door opwarmen van koude batterij is voor mij een non-issue. De regressie rondom het vergeten van laadlocaties vind ik dan weer wel irritant. Dat werkte voorheen en nu is het nutteloos. Prima omheen te werken door de slider goed te zetten. Maar automatisch de stekker ontgrendelen is er niet meer bij.

Ik wacht met smart op 3.0 die de regressie zou moeten oplossen en eindelijk werkend uitgesteld laden brengt waar ik al twee jaar op wacht. Maar om nu (weer) mee te doen aan de bèta...

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-03 15:39
Ultraman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 00:41:
[...]

Maak je niet druk. Als je nu op 2.3 zit mis je niks. Als ik kon downgraden van 2.4 naar 2.3 deed ik het meteen.
De iets hogere snellaadpiek gebruik ik nooit en iets meerverbruik door opwarmen van koude batterij is voor mij een non-issue. De regressie rondom het vergeten van laadlocaties vind ik dan weer wel irritant. Dat werkte voorheen en nu is het nutteloos. Prima omheen te werken door de slider goed te zetten. Maar automatisch de stekker ontgrendelen is er niet meer bij.

Ik wacht met smart op 3.0 die de regressie zou moeten oplossen en eindelijk werkend uitgesteld laden brengt waar ik al twee jaar op wacht. Maar om nu (weer) mee te doen aan de bèta...
Volgens mij doen we allemaal al 2 jaar mee met béta-testen 8)7 Vreemd dat iedereen steeds andere problemen blijft signaleren..... Automatisch de stekker ontgrendelen werkt bij mij (nog steeds) na de upgrade. Laadlokaties en uitgesteld laden heb ik denk ik maar 1 keer werkend gehad sinds ik de auto heb. Ondertussen is de behoefte een stuk minder, want ik wil juist laden als de zpanelen energie opwekken (en het liefst ook met het vermogen dynamisch wat er op dat moment opgewekt wordt/over blijft na andere energieverbruikers in huis).

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

kisik schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Volgens mij doen we allemaal al 2 jaar mee met béta-testen 8)7 Vreemd dat iedereen steeds andere problemen blijft signaleren..... Automatisch de stekker ontgrendelen werkt bij mij (nog steeds) na de upgrade. Laadlokaties en uitgesteld laden heb ik denk ik maar 1 keer werkend gehad sinds ik de auto heb. Ondertussen is de behoefte een stuk minder, want ik wil juist laden als de zpanelen energie opwekken (en het liefst ook met het vermogen dynamisch wat er op dat moment opgewekt wordt/over blijft na andere energieverbruikers in huis).
Software 2.3 was voor mij eigenlijk aardig goed. Enkel uitgesteld laden was een feature die wel zichtbaar/instelbaar was maar totaal niet werkte. Wat ik nog steeds belachelijk vind, want dat had VW 6 jaar geleden gewoon werkend in de GTE wagens, maar het zij zo.
Over 2.3 was ik op zich tevreden. Ja er mag meer komen, maar het was t.o.v 2.1 een vooruitgang. Dat ze dan van 2.3 naar "2.4" zaken stuk gooien vind ik erg slordig. Geeft het gevoel alsof men de software maar matig test.

Automatisch de stekker ontgrendelen werkt mogelijk nog wel met 2.4, maar dan alleen voor alle laadpalen. Het onthouden van laadlocaties is namelijk defect. Na busrust (meen zo'n 15 a 20 minuten geparkeerd zijn) vergeet de wagen alle locaties. Ik kom met regelmaat op verschillende plekken. Op ons kantoor doen we kabeltje wisselen, bij een andere klant is het prettig als ik minder vermogen vraag en ik heb altijd een ander laadmaximum ingesteld gehad per locatie. Dat alles is met het vergeten van de laadlocaties niet meer mogelijk.

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-02 11:14
kisik schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Waarschijnlijk heb je wel wat zaken geprobeerd. Ik merk dat als ik mijn pas tegen de laadpaal hou en dan echt wacht tot dat deze helemaal klaar is en dan naar de auto loop, de stekker eruit haal dit wel werkt. Doe ik het andersom gebeurt het me vaak dat de stekker in de auto vast blijft zitten en ik dus de sleutel moet gebruiken. Allicht proberen waard

• Gecko123
Kampina schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Ik gebruik Tibber voor stroom.

Die zijn volgens mij ook goedkoper dan Frank of EasyEnergy door lagere vaste kosten en kleinere opslag op kWh tarief.

Via Tibber app kun je een module activeren die de auto keurig laat starten zodra (bijvoorbeeld rond 02:00 of 03:00u in de nacht) het laagste tarief in gaat. Het laden kun je laten stoppen op een % dat je in de WeConnect app hebt ingesteld. Ik heb dit sinds 1 oktober en werkt perfect.
@Kampina Ik zie dat je ook een ID.3 hebt. Welke software zit hier op? Ik overweeg eenzelfde contract hiervoor aan te vragen ook in combinate met een ID.3 (de energiemeter wordt op 15 november a.s. geïnstalleerd).

Welke laadpaal heb je? Moet je nog iets instellen in je laadpaal of maakt het type laadpaal hier niet uit? Werkt dit buitenom de softwarebugs zoals die er nu zijn met uitgesteld laden instellen vanuit de auto?
Hoe betrouwbaar is het volgens jouw ervaring dat het ingestelde % wordt gehaald en kun je ook later terugkijken op welke uren hij heeft geladen?

Alvast bedankt.

• Kampina
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-03 12:46
Gecko123 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:04:
[...]

@Kampina Ik zie dat je ook een ID.3 hebt. Welke software zit hier op? Ik overweeg eenzelfde contract hiervoor aan te vragen ook in combinate met een ID.3 (de energiemeter wordt op 15 november a.s. geïnstalleerd).

Welke laadpaal heb je? Moet je nog iets instellen in je laadpaal of maakt het type laadpaal hier niet uit? Werkt dit buitenom de softwarebugs zoals die er nu zijn met uitgesteld laden instellen vanuit de auto?
Hoe betrouwbaar is het volgens jouw ervaring dat het ingestelde % wordt gehaald en kun je ook later terugkijken op welke uren hij heeft geladen?

Alvast bedankt.
Excuus, ik had je bericht/vraag niet opgemerkt.

Ik heb een ID.4 First maar dat maakt verder niet uit. Laadpaal bij mij thuis is een NewMotion 3-fase.

In de laadpaal hoef je niets in stellen (overigens kan NewMotion sinds kort via de app ook laden met uitgestelde start dus op een zelf gekozen moment) dat gaat allemaal via de app van Tibber.

Je koppelt de auto aan de laadpaal en activeert de laadpaal. Daarna wordt het laden door de Tibber app gepauzeerd totdat een periode met laag tarief (vaak in de nacht) start. Wanneer de auto gereed moet zijn stel je ook in de app in. Ik heb gewoon dagelijks 06:30u ingesteld. In de auto stel ik (uiteraard) niets in m.b.t. uitgesteld laden ed. De app van Tibber rekent zelf uit wanneer hij het laadproces moet aanvangen om op het gewenste tijdstip klaar te zijn (ik laad meestal tot 80% of 90%).

Het heeft tot nu toe (ik gebruik het 6 weken) altijd feilloos gewerkt. Het aantal geladen kWh kun je via de NewMotion app uitlezen. Maar aangezien je de laadpaal al "aan" zet op moment dat de auto verbonden is kun je niet zien op welk moment de laadpaal exact gestart en geëindigd is met het daadwerkelijk laden (de "tijdteller" van de laadpaal begint al te lopen zonder dat er stroom in de auto wordt gepompt) .

Sowieso moet je zelf het laadproces na afloop weer afsluiten met de app of de laadpas.

Ik had een verlengvoorstel van Greenchoice voor € 0,89 per kWh gekregen eind september toen mijn 3-jarig contract afliep. De eerste volledige maand met Tibber heeft mij slechts € 0,22 per kWh incl alle kosten gekost. En ik heb toch zo'n 1.060 kWh aan stroom verbruikt voor mijn huis+auto (huis ook all electric). Als je weinig rijd kun je regelmatig laden voor (vaak 's nachts in weekend) voor minder dan 10 cent (alleen de energiebelastingen op stroom zijn al zo'n 7,5 cent!).

Ik heb ook veel zonnepanelen (11.000 Wp). De opbrengst daarvan flucteert nu ook gedurende de dag. Per saldo heb ik voor de stroom die aan het net is teruggeleverd € 0,20 per kWh ontvangen. Bij een vast contract zouden aankoop- en verkoopprijs van stroom gelijk zijn maar ik vind het geen probleem dat de verkoop van overtollige stroom iets minder oplevert.

Persoonlijk begrijp ik nu niet waarom iemand (ook zonder elektrische auto) op dit moment nog zou kiezen voor een vast contract bij een energieleverancier.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
Binnenkort loopt de (fabrieks)garantie van mijn ID4.1m af (geleverd eind 2020). Nou zijn er een aantal bekende zaken die niet zijn opgelost:

- Op bepaalde locaties valt het infotainment uit als de navigatie ingeschakeld is (software)
- Uitgesteld laden werkt niet (software)
- Verbruiksweergave geeft soms 0,0 aan (software)

Verder kraakt het dak soms nog, al wordt dat telkens wel tijdelijk verholpen door het te smeren (tijdens de service beurt of bandenwissel).

Eigenlijk vraag ik me af of ik er verstandig aan doe de gebreken (en dan vooral de software gebreken) als garantie claim neer te leggen bij de dealer. Niet dat zij het kunnen oplossen, maar wel om een stok achter de deur te hebben mocht bv. 3.0 (mits het daarmee opgelost is) om wat voor reden dan ook nooit uitgerold worden.

Iemand hier al over nagedacht of er daadwerkelijk een garantie claim van gemaakt?

PS Over de dealer trouwens niets meer dan lof.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-01 11:06
pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:00:
Binnenkort loopt de (fabrieks)garantie van mijn ID4.1m af (geleverd eind 2020). Nou zijn er een aantal bekende zaken die niet zijn opgelost:

- Op bepaalde locaties valt het infotainment uit als de navigatie ingeschakeld is (software)

Verder kraakt het dak soms nog, al wordt dat telkens wel tijdelijk verholpen door het te smeren (tijdens de service beurt of bandenwissel).

Eigenlijk vraag ik me af of ik er verstandig aan doe de gebreken (en dan vooral de software gebreken) als garantie claim neer te leggen bij de dealer. Niet dat zij het kunnen oplossen, maar wel om een stok achter de deur te hebben mocht bv. 3.0 (mits het daarmee opgelost is) om wat voor reden dan ook nooit uitgerold worden.

Iemand hier al over nagedacht of er daadwerkelijk een garantie claim van gemaakt?

Zelfde overweging hier. Eigenlijk weinig issues maar je kunt waarschijnlijk geen aanspraak maken op dingen die je niet van tevoren hebt gemeld. Dak laat ik zo, wordt er niet beter van denk ik als dat frequent uit elkaar wordt gehaald. Heb nog een issue met travel assist (ziet vaak de strepen niet) en af en toe geluid bij de aandrijving achter (hoor je ‘klikken’ bij lage snelheid). Daarnaast incidenteel kleine dingen zoals een storing aan de knipperlichten of het uitvallen van het display.

Hoe zou je dat doen? Mailtje sturen? En dan aan de dealer of importeur?

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ook gehad. Komt door ccorrupte kaartdata. Dit euvel is goed op te lossen door de kaartdata te importeren vanaf USB stick.

Vanaf 3.0 zou dit gefixed zijn doordat deze wel de kaartdata bijwerkt/fixed wanneer ze corrupt is geraakt.
Hoe VW het voor elkaar krijgt om die boel corrupt te krijgen... :?
Is bij mij volgens mij ook alweer aan de orde, want mijn wagen blijft inmiddels weer hangen qua navdata op 22.7.
Klopt. is irritant. Het zou per 3.0 opgelost zijn. Ik gebruik de charge timers van mijn Newmotion/Shell Recharge EVSE voorlopig en dat werkt goed.
Die heb ik volgens mij maar één of twee keer gehad en dat was nog op 2.1 en misschien de tweede een keer op 2.3. Als je het regelmatig hebt idd gewoon melden.

Lekker melden, zou dat zelfs zwart-op-wit doen en niet enkel mondeling. Dan is in ieder geval helder dat het destijds aan de orde was als er ooit nog iets van komt.

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-04 08:22

Kan dit niet gemeld worden bij een overheidsdienst die instaat voor de bescherming van consumenten? Het is niet toelaatbaar dat fabrikanten zomaar producten kunnen verkopen waarvan bepaalde functies niet of slecht werken. Hier zou een compensatie moeten voor betaald worden. Jij hebt immers betaald voor die functies of zelfs misschien gekozen voor hun product owv die functies.

• kisik
maik73 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:43:
[...]

Yep en trekhaak af fabriek
Dan zitten wij in hetzelfde schuitje nu. Ik had bijna de neiging om id.drivers.club.vwag.r.wob@volkswagen.de een mailtje te sturen waar mijn update blijft, maar aan de andere kant.... er zal wel een reden zijn (hoop ik dan). Ik kan nog steeds niet uitgesteld laden en dat vind ik na 2 jaar wachten wel een beetje irritant worden.

• NexusUser
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:33
Simply1337 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:29:
[...]
alright, dan is het niet het gevalletje warmtepomp dat het blijft haken, mensen met trekhaak hebben het ook ontvangen.

Hopelijk blijft het een kwestie van wachten.
Mijn ID.4 (1st, met warmtepomp en trekhaak af fabriek) zat wel bij de batch van de eerste 1000 en heeft na een mislukte update bijna 3 weken bij de dealer gestaan. Inmiddels zit er een nieuwe computer in de auto en is 3.0 succesvol geladen.

Er zitten leuke verbeteringen in 3.0: batterij percentage in dashboard display, tijd en resterende km in display, veel snellere response infotainment systeem, lane assistant veel subtieler en effectiever, uitgesteld laden werkt nu, bestemmingen ingevoerd in de app binnen paar seconden in de auto, mooie animatie met rijstrook advies in navigatie, spelletjes in infotainment.

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-02 22:10
NexusUser schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:51:
[...]

Mijn ID.4 (1st, met warmtepomp en trekhaak af fabriek) zat wel bij de batch van de eerste 1000 en heeft na een mislukte update bijna 3 weken bij de dealer gestaan. Inmiddels zit er een nieuwe computer in de auto en is 3.0 succesvol geladen.

Er zitten leuke verbeteringen in 3.0: batterij percentage in dashboard display, tijd en resterende km in display, veel snellere response infotainment systeem, lane assistant veel subtieler en effectiever, uitgesteld laden werkt nu, bestemmingen ingevoerd in de app binnen paar seconden in de auto, mooie animatie met rijstrook advies in navigatie, spelletjes in infotainment.
Jaja, maak ons nog maar even lekker :9~
Ik verwacht dat het idd iets te maken heeft met ID.4 1st en de warmtepomp (wel of niet icm trekhaak)...

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
kisik schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:48:
[...]
...
Advocaat van de duivel: zouden ze wachten met deze update voor de 1st's tot na de 2 jaar garantie om vervolgens de gevolgkosten bij ons te laten landen?
...
Precies de reden waarom ik vòòr het verlopen van de garantie eind deze maand al een garantieclaim bij de dealer heb neergelegd. Niet dat zij er iets aan kunnen doen, maar dan is de claim in ieder geval maar geregistreerd en kunnen zij het (hopelijk) ook verhalen bij Volkswagen mocht er iets mis gaan bij de update.

Gewoon het lijstje met bugs die ik zelf ook heb ervaren doorgegeven (*). Bericht erbij dat ik niet verwacht dat zij er iets aan kunnen doen en het simpelweg wachten is op Volkswagen voor een software update.

* Uitgesteld laden, uitvallen entertainmentsysteem, geen verbruiksgegevens, sliders die niet werken

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Paganstars schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:06:
[...]

Beetje vreemde analogie. Maar soit.

Eerste keer een oh crap moment, gisteren aan de lader gehangen thuis, niet gecontroleerd of die goed laadde. Je raadt het al ik kon joh exact 50km rijden toen we wilden weggaan ….

Meer mensen die een thuis paal hebben van BlueCurrent? Is namelijk niet de eerste keer dat ik dit heb.
Hier ook bluecurrent. Zelfde issues. Uitgesteld laden met me3 werkt ook erg onbetrouwbaar en ik weet niet of dat aan de auto of paal (of combi) ligt. De software van Bluecurrent komt mij ook niet erg betrouwbaar over..:)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-04 21:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb hier 1 update geïnstalleerd en heb volgens mij alle functionaliteiten al beschikbaar. Ben wel tevreden met de 3.0 update. Een aantal dingen die mij zijn opgevallen:

- SoC percentage op je kleine display en de temperatuur buiten. Vind ik persoonlijk wel fijn.

- Lane assist is wat subtieler. Als je over een streep gaat, dan ga je rustig terug ipv dat je een ruk aan het stuur krijgt.

- Geluid van audio is beter. Had zelf met de equalizer aangepast, maar na de update zat er een hele diepe bass in. Instellingen bij klank gereset en toen was het gewoon goed.

- Infotainment is sneller opgestart en lijkt ook wat beter te reageren tijdens het navigeren.

- Laden en Wagen zijn uit elkaar getrokken in het menu en hebben ieder een eigen knop. Had voor mij niet gehoeven, maar denk dat het te maken heeft met de laadtijden. Als het maar de helft van de data hoeft op te halen, dan is het de helft sneller?

- Travel assist knop heeft andere functie. Hiermee kies je tussen Travel assist en ACC. Activeren doe je met de SET button. Druk nu na een paar dagen nog wel op de verkeerde knop, maar het werkt nu ongeveer zoals in andere VW auto's.

- We connect plus geactiveerd en zie nu de locatie van de auto, deuren op slot etc. Auto nu nooit meer kwijt op de parkeerplaats van een pretpark.

Dingen als uitgesteld laden gebruik ik niet. Ik laad op het werk (16 ct per kwh) en anders in de straat bij een publieke paal. Voor de zomer een vakantie geboekt naar Italië en ben wel benieuwd hoe de VW navi het doet mbt laadstops etc. ABRP achter de hand op de telefoon.

Is het trouwens normaal dat je (volgens mij) alle functionaliteiten al hebt na 1 update?

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
AndereKoekoek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:12:
Heb hier 1 update geïnstalleerd en heb volgens mij alle functionaliteiten al beschikbaar. Ben wel tevreden met de 3.0 update. Een aantal dingen die mij zijn opgevallen:

- SoC percentage op je kleine display en de temperatuur buiten. Vind ik persoonlijk wel fijn.

- Lane assist is wat subtieler. Als je over een streep gaat, dan ga je rustig terug ipv dat je een ruk aan het stuur krijgt.

- Geluid van audio is beter. Had zelf met de equalizer aangepast, maar na de update zat er een hele diepe bass in. Instellingen bij klank gereset en toen was het gewoon goed.

- Infotainment is sneller opgestart en lijkt ook wat beter te reageren tijdens het navigeren.

- Laden en Wagen zijn uit elkaar getrokken in het menu en hebben ieder een eigen knop. Had voor mij niet gehoeven, maar denk dat het te maken heeft met de laadtijden. Als het maar de helft van de data hoeft op te halen, dan is het de helft sneller?

- Travel assist knop heeft andere functie. Hiermee kies je tussen Travel assist en ACC. Activeren doe je met de SET button. Druk nu na een paar dagen nog wel op de verkeerde knop, maar het werkt nu ongeveer zoals in andere VW auto's.

- We connect plus geactiveerd en zie nu de locatie van de auto, deuren op slot etc. Auto nu nooit meer kwijt op de parkeerplaats van een pretpark.

Dingen als uitgesteld laden gebruik ik niet. Ik laad op het werk (16 ct per kwh) en anders in de straat bij een publieke paal. Voor de zomer een vakantie geboekt naar Italië en ben wel benieuwd hoe de VW navi het doet mbt laadstops etc. ABRP achter de hand op de telefoon.

Is het trouwens normaal dat je (volgens mij) alle functionaliteiten al hebt na 1 update?
Kwam er gisteren achter dat je op de navigatie nu ook ook aankomsttijd ziet als je het scherm niet op volledig navi hebt staan. Was voorheen niet zo. Goede verbetering.

• kisik
BanDijk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:42:
[...]

Ze maken het nu wel erg bont bij de dealer (DeWaal in Tiel) en VW. Mag ik voor de kosten opdraaien voor het feit dat de update naar 3.0 niet vlekkeloos ging en daardoor alles opnieuw geinstalleerd moest worden. Het is een privéauto. Omdat de auto net twee jaar oud is 24 maanden + 1) valt dit zogenaamde buiten de garantietermijn. Ik heb gezegd dat ik niet ga betalen en dat ze het zelf maar moeten oplossen.

Na alle ellende met de VW-updates voelt dit als een schop na.
Ai. |:( Ik was er al een beetje bang voor, dus heb op 24 maanden - 1 dag een ingebrekestelling aan mijn dealer gestuurd met een hele waslijst aan zaken, waaronder een OTA die maar niet komt, terwijl er juist veel dingen mis door gaan (bricken, stil staan, afslepen etc). Mijn uitgesteld laden werkt bjivoorbeeld ook al 2 jaar helemaal niet (laadlokatie is binnen 1 uur weer weg). Per saldo zijn mijn exploitatiekosten voor deze auto onnodig hoog dus. Vanmorgen toevallig een reminder aan de servicemanager van de dealer gestuurd met een vraag om een update. Langzamerhand neig ik naar deze auto te kijken als een behoorlijke miskoop.

Hou ons op de hoogte van dit verhaal zou ik zeggen.

• sl1000
1Mark schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:52:
[...]

naar 2.4 kan de dealer doen, naar 3.0 alleen als je OTA naar 3.0 niet goed is gegaan (zo begrijp ik).

Ik zou de upgrade naar 2.4 zeker vragen, want het betekent ook een nieuwe 12V accu die je dan van VW krijgt. En vanaf dan kan jij zelf de OTA van 3.0 afwachten en eventueel negeren.

Zelf zou ik de upgrades altijd doen, want er zitten ook batterij optimalisaties in voor korte ritten, sneller snelladen en ooit dus batterij preconditionering.

Zelf zit ik nog op 2.4 overigens, dus misschien ben ik nog niet gekleurd door negatieve 3.0 ervaringen. Maar ik kijk heel erg uit naar een batterijpercentage indicatie :*)
naar 3.0 kan ook als je hard zeurt dat je een beroerde range hebt, en dat er bugs zijn met uitgesteld laden.
VW betaald dan de upgrade. maar het is wel een gedoe. Ondertussen sleutelt VW nog steeds aan de 3.0 update. Intern is de release van 3.0.3 naar 3.0.5 naar nu 3.0.6 gegaan. 3.0.6 heeft o.a. een nieuwere firmware voor ICAS 1. Vermoedelijk zijn ze nog steeds bugs aan het pletten rondom de OTA update, maar het is wel koffiedik kijken. VW is totaal niet communicatief rond de 3.0 OTA.

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 10:48

NWA

t2faag schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:47:
Ik vond die max 86kw eigenlijk best laag en dacht dat ondertussem de accu wel warm genoeg zou zijn, maar blijkbaar is 20% nog te vol

Ik heb dus geen idee meer wat ik max zou moeten kunnen halen. De ID.3 1st basic, begon met max 100kw bij verkoop, maar zou opgehoogd zijn met de updates. Alleen geen idee wat nu de max zou moeten zijn bij versie 3.0, want ik heb ook nog nooit de max gehaald
There you go, I did a 5 second google for you:

ID.3 1st basic= 58kW accu
https://support.fastned.n...s/360013336618-Volkswagen
Kies je VW versie en uitvoering. Kijk van op de horizontale as, en pak het accupercentage van je auto. Ga vanuit daar in een rechte lijn naar boven. Daar waar je de laadcurve doorsnijdt kijk je op de verticale as wat het aantal kW is dat geladen kan worden. Bij 20 procent is dat dus al onder de max. van 120kW. Bij een batterij temperatuur van 30 graden. Daar moet je in deze tijd van het jaar echt moeite voor doen om dat te halen.

De laadgrafiek laat verder goed zien dat de max van 120kW maar in een heel korte tijd gehaald wordt. Bij 30 procent zit het alweer (onder de meest gunstige omstandigheden) onder de 100 procent kW.

Hecht dus niet heel veel waarde aan het halen van de max, dat is voornamelijk advertentiepraat. Het belangrijkste is hoe snel/langzaam de curve afzwakt richting de 80 procent: de winst die in het laatste deel van een laadsessie gehaald kan worden, door ook daar een hoog kW te kunnen halen, bepaald uiteindelijk hoe snel je weer weg kan. Zie ook de duikvlucht die de curve na 80 procent neemt, dit wordt deels bepaald door de fysische wetmatigheden die bepalen hoe het laden van een accu verloopt, maar is ook een keuze van VW geweest: de Id. serie heeft een grotere capaciteit batterij dan daadwerkelijk gebruikt kan worden, juist vanwege de extra ruimte die dit geeft bij het laden van de accu, hiermee kan als het ware de dip in de curve na 80 procent nog wat uitgesteld worden.
Vergelijk maar eens de laadcurves van de ID.4 en ID.5. Het verschil in de curven bij zeg 60/70 procent is aanzienlijk, en dan komt niet alleen door de iets hogere max van de ID.5 (135 om 145).

En verder heb ik een geweldige auto, waarmee het na twee jaar rijden echt een feest is om de aandacht die Volkswagen heeft in de aftersales en software ontwikkeling te mogen waarderen. Het maakt het rijden met de auto echt een belevenis -nee, een privilege, wetende dat er nog zo veel verbeteringen en fijne functies belooft zijn. Ik raad echt elke EV koper aan om in elke vergelijking van EV's de ID.X familie mee te nemen, het is echt een mooie toetssteen om een keuze te maken :+

[ Voor 12% gewijzigd door NWA op 27-03-2023 11:07 ]

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 09:36
NWA schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:22:
[...]

There you go, I did a 5 second google for you:

ID.3 1st basic= 58kW accu
https://support.fastned.n...s/360013336618-Volkswagen
Kies je VW versie en uitvoering. Kijk van op de horizontale as, en pak het accupercentage van je auto. Ga vanuit daar in een rechte lijn naar boven. Daar waar je de laadcurve doorsnijdt kijk je op de verticale as wat het aantal kW is dat geladen kan worden. Bij 20 procent is dat dus al onder de max. van 120kW. Bij een batterij temperatuur van 30 graden. Daar moet je in deze tijd van het jaar echt moeite voor doen om dat te halen.

De laadgrafiek laat verder goed zien dat de max van 120kW maar in een heel korte tijd gehaald wordt. Bij 30 procent zit het alweer (onder de meest gunstige omstandigheden) onder de 100 procent.

Hecht dus niet heel veel waarde aan het halen van de max, dat is voornamelijk advertentiepraat. Het belangrijkste is hoe snel/langzaam de curve afzwakt richting de 80 procent: de winst die in het laatste deel van een laadsessie gehaald kan worden, door ook daar een hoog kW te kunnen halen, bepaald uiteindelijk hoe snel je weer weg kan. Zie ook de duikvlucht die de curve na 80 procent neemt, dit wordt deels bepaald door de fysische wetmatigheden die bepalen hoe het laden van een accu verloopt, maar is ook een keuze van VW geweest: de Id. serie heeft een grotere capaciteit batterij dan daadwerkelijk gebruikt kan worden, juist vanwege de extra ruimte die dit geeft bij het laden van de accu, hiermee kan als het ware de dip in de curve na 80 procent nog wat uitgesteld worden.
Vergelijk maar eens de laadcurves van de ID.4 en ID.5. Het verschil in de curven bij zeg 60/70 procent is aanzienlijk, en dan komt niet alleen door de iets hogere max van de ID.5 (135 om 145).

En verder heb ik een geweldige auto, waarmee het na twee jaar rijden echt een feest is om de aandacht die Volkswagen heeft in de aftersales en software ontwikkeling te mogen waarderen. Het maakt het rijden met de auto echt een belevenis -nee, een privilege, wetende dat er nog zo veel verbeteringen en fijne functies belooft zijn. Ik raad echt elke EV koper aan om in elke vergelijking van EV's de ID.X familie mee te nemen, het is echt een mooie toetssteen om een keuze te maken :+
Dank hiervoor, ik wist niet dat dit bestond. De grafiek van de ID.5 en de ID.5 GTX is overigens dezelfde, ze hebben geen grafiekje voor de ID.5 GTX zie ik. Hier staat er wel 1, maar dat maakt de vergelijking wat lastiger, had ze beide liever van Fastned.

Je zegt; 'Vergelijk maar eens de laadcurves van de ID.4 en ID.5. Het verschil in de curven bij zeg 60/70 procent is aanzienlijk, en dan komt niet alleen door de iets hogere max van de ID.5 (135 om 145).'

De 5 is langer stabiel hoog, zo te zien. Dat is iets goeds, als ik jou verhaal begrijp. Maar waarom is dat verschil er, zijn het verschillende accupakketten oid? En de ID.5 GTX (de grafiek is er niet maar als ik de trend volg van de ID.4 GTX zou dus constanter op een hoger niveau moeten kunnen laden.

Dat strookt niet met mijn ervaringen momenteel, maar jij zegt dus dat dit te maken heeft met de temperatuur van de accu. Ik heb een OBDscanner dus ik ga dat eens meten.

En er is dus geen manier om die temperatuur omhoog te krijgen, behalve veel rijden?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ja rune schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:56:
Kan helaas pas in oktober naar SW versie 3.2, bij de Vallei VW dealer in Nijmegen hebben ze niet eerder tijd.. |:(
Ha, lekker zijn ze daar. Twee weken geleden zeggen ze tegen mij dat er pas tijd is in december... :z

Gezien de nog aanwezige irritaties en bugs in 3.2 ben ik daar verder niet malig om. Heb gehoord dat er voor de bug waar ik mij het meest aan ga storen (verlies van Driving Mode instelling) reeds een patch is, maar die is nog niet GA. Ik blijf lekker op 2.4, de niet bijwerkende navigatie, niet werkende laadlocaties en uitgesteld laden heb ik inmiddels workarounds voor. Niet werkend Android Auto stoor ik mij niet aan, gebruik ik simpelweg niet (meer).

[ Voor 49% gewijzigd door Ultraman op 24-07-2023 14:05 ]

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 17:18

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ultraman schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:59:
[...]
Ha, lekker zijn ze daar. Twee weken geleden zeggen ze tegen mij dat er pas tijd is in december... :z

Gezien de nog aanwezige irritaties en bugs in 3.2 ben ik daar verder niet malig om. Heb gehoord dat er voor de bug waar ik mij het meest aan ga storen (verlies van Driving Mode instelling) reeds een patch is, maar die is nog niet GA. Ik blijf lekker op 2.4, de niet bijwerkende navigatie, niet werkende laadlocaties en uitgesteld laden heb ik inmiddels workarounds voor. Niet werkend Android Auto stoor ik mij niet aan, gebruik ik simpelweg niet (meer).
Welke irritaties en bugs heb je het dan over? Ik ben echt wel heel blij met de update en heeft een hoop dingen beter gemaakt:

+ punten
  • Display percentage
  • Beter Navigatie guidance in HUD
  • Werkende route planning met laadstops (op onze rit van 500KM werkte dit perfect)[
  • Webradio - Bekende Radio zenders luisteren in Frankrijk, zonder te moeten zoeken naar een acceptabel lokaal station
  • Verhoogde laadsnelheid
  • Regeneratie die werkt als je remt terwijl de ACC aanstaat (vroeger remde hij alleen op de frictie remmen)
  • Travel assist resetten naar opgeslagen snelheid met 1 knop ipv 2
Zaken die nog aangepast mogen worden
  • Travel assist toggelen met de mode knop op het stuur. (Limiter, ACC, Travel Assist)
  • Stomme profielen die niks toevoegen
  • Opslaan van driving modena reset van de auto.
  • vast nog wel andere dingen, maar deze zijn redelijk simpel zou je zeggen
@Ultraman , jij geeft aan dat het niet opslaan van driving mode een reden is om niet te willen updaten, maar bij mij heeft dat nog nooit gewerkt. Het is lastig te meten met bijvoorbeeld DCC, maar het gevoel zegt dat hij enkel de kleuren onthoudt, maar de daadwerkelijke settings niet. Je ziet dat het duidelijkst bij regeneratie. Als ik sport selecteer, remt hij op de motor als ik mijn gas los laat. Als ik vervolgens de auto opnieuw start, dan doet hij dat niet meer, totdat ik opnieuw de sportstand kies.

Ik weet dat veel mensen standaard op B rijden, dus dit niet zullen merken, maar probeer dit maar eens.

.

• Gecko123
buz schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:22:
Hier ook iemand met een id3 first plus. Nieuw gekocht, nu ruim drie jaar oud.
Kleine dingetjes in het begin met een spooklampje in het interieur dat aan en uit ging.
Eigenlijk nooit software problemen gehad en zeker nooit problemen met accu, aandrijflijn, etc.
Nog nooit afgesleept.

Terugroepacties altijd netjes door dealer uitgevoerd en prettig contact en service. Koffie mwah...

Op basis van mijn ervaring, zou ik zo een tweedehands id3 kopen. N=1

Ik denk trouwens ook dat de mensen met een auto die problemen heeft, eerder geneigd zijn hierover te posten, dan mensen die zeggen dat ze nog steeds geen problemen hebben.
Hier dezelfde ervaring sinds mei 2021 met ID.3 Business. Met de aandrijflijn nooit problemen gehad. Uberhaupt geen hardware issues.

In het begin zaten er veel kleine en grote bugs in de software en was de auto verre van "af" maar je merkt dat met iedere update dit steeds minder buggy wordt. Bijvoorbeeld uitgesteld laden werkt nu goed en is zelfs uitgebreid in te stellen. Snelladen op route doet die goed.

Alle kleine ongemakken verdwenen voor mij als sneeuw voor de zon omdat de auto gewoon lekker rijd (ook voor de serieuze rijder) en de ACC voor mij belangelijk is en zeer goed werkt.

De software kan in potentie nog steeds veel beter maar nu is de basis is goed. Ik hoop op lange ondersteuning wat betreft updates.

Ik zie volgende verbetering graag komen:
- Instellingen opslaan per gebruikersprofiel/sleutel bijv koppeling telefoon, stand spiegels, klimaatinstelling voorkeuren zoals stoelverwarming is allemaal best persoonsgebonden wat je fijn vindt.
- automatische accuverwarming icm snellaadstations op route en kunnen instellen en handmatig bij het voorverwarmen bijvoorbeeld bij vertrektijd.
- Deuren ontgrendelen wanneer je de achterklep open doet.
- Klimatiseren op afstand kunnen starten met autosleutel (zonder app)
- achteruitrij camera inklappen bij p-stand met nog minder vertraging
- achterbak lampje gaat te snel uit (wanneer ik de laadkabel aan het pakken of opbergen sta ik regelmatig in een donkere achterbak te graaien)
- ontwassemen wat krachtiger zodat dit sneller en beter gaat.
- rijbereik aanpassen op basis van route en weersvoorspellingen
- makkelijker tijdens het rijden een alternatieve keuze maken voor een eerder snellaadstation bijvoorbeeld met eetgelegenheid.
- info over verwachte laadsnelheid DC op basis van batterij% en accutemperatuur

[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 14-11-2023 11:18 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DonJunior schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:23:
[...]

Je 12V accu was al wel vervangen?
Augustus 2023 heb ik de upgrade downgrade naar 2.4 gehad. :)
Ik herken je frustraties al te goed hoor. Zo tevreden als ik was met VW tijdens mijn vorige lease auto zo ontevreden ben ik nu.
Precies dit. Dit is mijn vierde Volkswagen strikt gezien (up!, Golf GTE, Polo, ID.3). Was altijd aardig faalloos en de ervaring met de GTE was een grote reden om voor een ID.3 te gaan. Ik vind het beschamend dat die GTE uit 2015 al uitgesteld kon laden (installen zo laat wil ik vertrekken) terwijl mijn ID.3 dat niet kan. En die GTE kon laadstroom beperkenn met enige resolutie (volgens mij in de orde van 5A, 8A, 10A, 16A) waar je in een ID auto enkel laadstroom kunt halveren.
En die random plingeltjes, jup, idem. Gisteren ineens weer de ACC. Gewoon doorgereden en 5 minuten later verdwenen als sneeuw voor de zon
Mja was het maar "random". Dan ben je nog verrast. Het verschilt nu per rit. Soms heb ik elke 40~60 seconden een "ploing" en een andere rit om de paar minuten. Telkens dezelfde ploing. }:|
Helemaal niet erg dat er iets niet werkt, maar laat mij het alstublieft uitschakelen? Ik heb de dynamische bochtenverlichting uit gezet in de settings en toch blijf je die meldingen krijgen. Vergelijkbaar met waarschuwing "Laag niveau ruitensproeivloeistof", die komt en gaat ook met elke deining van de auto als je precies op het omschakelpunt zit :+
Grootlicht plingelt alleen wanneer je ze inschakelt. Gelukkig. :P

• mcv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-12-2025

mcv

diotav schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:34:
Hoe gaan jullie om met scheduled charging? Ik wil dat de auto enkel gaat laden tussen 23:00 en 7:00 dmv een delayed start in mijn Easee. Wanneer ik de lader nu inplug en autoriseer knippert de LED even wit, maar is vervolgens solid rood. De VW app pusht dan een standaard error. Ik heb geen reden om te geloven dat het laden om 23:00 niet zal starten (hangt er sinds vandaag), maar liever zie ik dat ze elkaar begrijpen.
Ik gebruik een Easee icm een ID.3 58Kwh en uitgesteld laden.Easee gaat bij mij ook wit knipperen waarna ik moet auotiseren met een key. Daarna springt de Easee op groen en geeft de ID.3 een melding dat het laden niet gestart kan worden.
Maar er wordt wel geladen in de opgegeven periode.

Uitgesteld laden is dus wel mogelijk met een Easee.

Misschien iets met de Easee instellingen?

Computer says NO!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-04 13:22
mcv schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:07:
[...]

Ik gebruik een Easee icm een ID.3 58Kwh en uitgesteld laden.Easee gaat bij mij ook wit knipperen waarna ik moet auotiseren met een key. Daarna springt de Easee op groen en geeft de ID.3 een melding dat het laden niet gestart kan worden.
Maar er wordt wel geladen in de opgegeven periode.

Uitgesteld laden is dus wel mogelijk met een Easee.

Misschien iets met de Easee instellingen?
Zo gaat dat hier nu ook als dat niet duidelijk was. :) Maar er is dus geen manier om die melding aan de kant van de ID uit te zetten. Daarnaast locked de charger dan pas op het tijdstip van laden volgens mij. Niet heel ideaal, maar dat is dan wat het is.

dion.dev

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er is wat apart gedrag opgevallen nu ik een eigen laadpaal heb.

als ik de buss instel op direct opladen (op regeduceerd vermogen, 6kW is genoeg qua snelheid om hem altijd smorgens vol te hebben) krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li-3IE6v1szVo8wlmXLw63fXTxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BuNOrToud7zHgzlR8I0SAyk.jpg?f=fotoalbum_large

keurig, niks mis mee.

maar als ik hem instel op uitgesteld laden krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asmAtRRQMQKfHX8f8PxPyyBCMBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADyB5N5iOHZNC3aOgBTRsStk.jpg?f=fotoalbum_large

heb hem ingesteld dat hij direct laad tot 20% en de rest past doet om 22:00.

dit is niet een uniek geval, dit is volledig reproduceerbaar en deze "bug" kan ik elke keer opwekken door oplaadmodus te schakelen via de app.

vraag me af waarom hij maar op 2 fases oplaad bij uitgesteld laden. weet niet in hoeverre het uitmaakt in deze maar de laadpaal is een standaard alfen s line.

grootste reden waarom ik dit een probleem vind (nog afgezien dat het niet hoort) is dat de laadpaal straks moet werken zonder load balancing als mijn 2e meetpunt komt en deze paal (door de strot geduwd van de lease) geen CT klemmen optie heeft dus de laadpaal niet weet wat de belasting is op het andere meetpunt en ik geen zin heb om straks constant 16A te trekken over 2 fases. dat word dan een probleem als savonds nog een keer de (af)wasmachine of warmtepomp in de winter er flink aan loopt te trekken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:10
flippy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:12:
er is wat apart gedrag opgevallen nu ik een eigen laadpaal heb.

heb hem ingesteld dat hij direct laad tot 20% en de rest past doet om 22:00.

dit is niet een uniek geval, dit is volledig reproduceerbaar en deze "bug" kan ik elke keer opwekken door oplaadmodus te schakelen via de app.

vraag me af waarom hij maar op 2 fases oplaad bij uitgesteld laden. weet niet in hoeverre het uitmaakt in deze maar de laadpaal is een standaard alfen s line.
Ik heb overigens hetzelfde gedrag. De auto wisselt bij mij wel vaker van fase die hij niet gebruikt.
Heb tijdens het koken, inductieplaat en oven, wel eens met bezweette handjes gezeten, omdat ik een fase meer dan 25 A aan het gebruiken was.
Bij mij zit er een P1-kabel naar de laadpaal toe, de load balancing zou zijn werken moeten doen, maar dat heb ik nog niet gezien. Op mijn splitter knippert het ledje van de laadpaal niet. Ik heb contact opgenomen met de lease maatschappij en de laadpaal beheerder, hun zien geen storing, dus het zou moeten werken.
Mooi overzicht via Ztatz, gebruik het ook al een paar jaar.

• ja rune
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-03 22:17
Voorheen gaf mijn app van de ID. 3 First aan dat na het thuisladen (Zappi) de 'doelladingstoestand bereikt' was, als ik hem weer tot 80% had geladen. Tegenwoordig is het meestal 'laadstand vasthouden - 80%'. Bij dit laatste blijft hij zolang de kabel aangesloten is af en toe 0,01 kWh bijladen (volgens de laadpaal app). Ik gebruik dan niet de uitgesteld laden functie.
Iemand een idee waar dit mee te maken heeft en hoe ik de situatie van voorheen weer terug kan krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door ja rune op 09-05-2024 07:48 ]

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-04 16:52
ja rune schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:23:
Voorheen gaf mijn app van de ID. 3 First aan dat na het thuisladen (Zappi) de 'doelladingstoestand bereikt' was, als ik hem weer tot 80% had geladen. Tegenwoordig is het meestal 'laadstand vasthouden - 80%'. Bij dit laatste blijft hij zolang de kabel aangesloten is af en toe 0,01 kWh bijladen (volgens de laadpaal app). Ik gebruik dan niet de uitgesteld laden functie.
Iemand een idee waar dit mee te maken heeft en hoe ik de situatie van voorheen weer terug kan krijgen?
Die "laadstand vasthouden" krijg ik recent ook wanneer mijn ID.7 op de doellaadstand is, maar nog wel aan de lader hangt. Ik heb geen meting langs de kant van de lader/laadpaal, dus ik weet niet of het gedrag effectief veranderd is. Het leek me vooral een wijziging in de app, niet in de auto?

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Tarin

Just plain weird.

Riyu schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:10:
Wat ik wel waardeer aan VW is dat de wagen meer kan laden dan op papier. Ik rij met de ID4 met het kleinere batterijpakket en zou max. aan 100 kW kunnen laden. Leuk als die toch dat tikkeltje meer laadt, zo ben ik toch wat sneller de baan op. [Afbeelding]
'Mijn' Pro Performance uit december 2022 tikte vorige week bij absoluut optimale omstandigheden ook even de 143kW aan. Ik ben eigenlijk zeer tevreden over de laadcurve, als ik met een relatief volle accu op pad ga laadt hij als ik onderweg met 10-20% over bij wil laden gaat dat meestal best snel.
Ik ben helaas wat beperkt in laadmogelijkheden - thuis laden gaat nog niet omdat mijn werkgever ingewikkeld doet over het terugbetalen van de stroom (er is een plan maar dat wordt constant on hold of uitgesteld) en onderweg worden we geacht op te letten wat het kost, waardoor (dankzij een wijziging in de prijsstructuur een paar maanden geleden) eigenlijk alleen de zuilen van EnBW in aanmerking komen - anderen zijn 1,5-2 keer zo duur en ja, de baas betaalt, maar ik vind het onzin om op deze manier geld te verbranden.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• ja rune
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-03 22:17
t2faag schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:33:
Herkennen jullie het volgende?

Als we de auto opladen dan horen we steeds weer de wallbox aanspringen om de laadstand op de gewenste laadstand te houden. bv 80 of 100%. Dit duurt dan 1 min en springt de lader weer uit. In de app zie je dan de wallbox naar ~5kW spingen. Net of die de auto steeds wil aftoppen.

Zou de ID.3 ergens stroom kunnen lekken? We hadden dit tot voor een paar maanden terug namelijk nooit. Of zou er ergens een setting verkeerd kunnen staan?

Onze auto een ID.3 1st 58kWh op SW3.2 (nu bijna 4 jaar oud met 65k km op de teller).
Onze lader een Wallbox pulsar plus, ook helemaal up to date en pas nog een factorty reset gedaan.
Ja herkenbaar, post van mij afgelopen mei:

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

DonJunior schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:04:
[...]

Kun je via HA de auto aansturen dat ie start of stopt met laden?
Ik draai al HA, ook ooit een keer met de VW addon maar nadat ik voor een derde keer in een paar weken moest inloggen was ik er wel klaar mee en heb ik die addon maar weer verwijderd.

@Will_M Thanks voor het advies, maar rommelen aan de paal gaat hem niet worden, inderdaad vanwege de backoffice van de zaak.
Ik heb VW We Connect ID van HACS en die is er nog niet uitgeklapt bij mij in een paar weken.

Ik heb een Zappi dus ik probeer niks via de auto, maar ik kan me voorstellen dat uitgesteld laden misbruiken een manier is om toch start/stop te controleren via HA. Of de max SoC. Ik zie nu 'Charging Mode' op 'manual' staan wat blijkbaar betekent dat inpluggen = laden, maar ik zie ook 'off' in m'n history. Geen idee of dit in te stellen is maar als je toch al HA draait is het misschien de moeite van beetje pielen wel waard :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• DonJunior
Termy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:19:
[...]

Ik heb VW We Connect ID van HACS en die is er nog niet uitgeklapt bij mij in een paar weken.

Ik heb een Zappi dus ik probeer niks via de auto, maar ik kan me voorstellen dat uitgesteld laden misbruiken een manier is om toch start/stop te controleren via HA. Of de max SoC. Ik zie nu 'Charging Mode' op 'manual' staan wat blijkbaar betekent dat inpluggen = laden, maar ik zie ook 'off' in m'n history. Geen idee of dit in te stellen is maar als je toch al HA draait is het misschien de moeite van beetje pielen wel waard :).
Dank voor het nakijken.
Ik begrijp dat het nu wat stabieler draait dan wellicht 4 jaar geleden. ;)
Allicht het proberen waard.

*sowieso

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:21
Platformbroeders, al lezend door dit en het ID.7-topic kom ik een aantal keren hetzelfde issue tegen, maar ik heb nog geen oplossing gezien. Ik heb sinds november een VW ID.7 Tourer 77 kWh met Sw 5.2. Nu ruim 10K onder de wielen. Thuis heb ik een Alfen Eve Single Pro (3 fase) met loadbalancing en vaste kabel. Ik heb een dynamisch energiecontract en zonnepanelen. Thuis staat als voorkeurslocatie ingesteld. Vanwege contract en panelen wil ik regie over wanneer de auto gaat laden.

Het issue is als volgt: Wanneer ik de auto instel op uitgesteld laden thuis, bijvoorbeeld tussen 0:00 en 6:00, dan gaat hij om de haverklap met een veel lagere snelheid laden. ~4 kW of ~8 kW meestal. Selecteer ik op dat moment Direct Laden, dan gaat hij (meestal) wel met 11 kW laden. Soms moet ik daarvoor eerst de kabel opnieuw pluggen. Er zit geen enkele logica in. Er is geen reden op dat moment om de stroom af te knijpen. Het is ook heel gek wanneer ik aangeef dat ik om 7:00 wil vertrekken met een volle accu, dat hij dan om 0:00 begint met laden op 3 kW en aangeeft dat hij over 15 uur klaar is. Ik zie ook niet dat hij na verloop van tijd de snelheid aanpast.

Nergens in de documentatie lees ik dat de auto zelf varieert in laadsnelheid.

Hiervoor had ik een KIA EV6. Die pakte altijd meteen 11 kW op deze lader. Zonder problemen.

Heb de auto 1 x aan een publieke lader gehad. Daar pakte hij de 11 kW, maar dat was dan ook direct laden. Uitgesteld laden aan een publieke paal vind ik niet sociaal.

Iemand een idee hoe dit te fixen? Of is het een 'producteigenschap'?

Catch my drift?

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 22:45
Hebben meer mensen last van foutmeldingen bij het instellen van uitgesteld laden? Na een tijdje verschijnt de melding controleer je laadaccesoire. Ik heb een peblar home lader. Ligt het er misschien aan dat ik de laadkabel eerst in de auto steek. Waarna ik in de auto hem van direct laden afhaal en uitgesteld laden kies?

Echt betrouwbaar is het allemaal niet. Ik kan ook het uitgesteld laden via de laadpaal doen. Maar dat voelt omslachtig.
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.