• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:29
Mijn unraid server is vannacht gecrashed. Als in hij was niet benaderbaar. Dit heb ik een paar weken geleden ook gehad na een reboot werkt alles dan weer maar ik zou toch graag begrijpen waarom dit gebeurd. Unraid logs lijken maar terug te gaan tot de reboot. Iemand tips?

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:55
haakjesluiten schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:12:
Mijn unraid server is vannacht gecrashed. Als in hij was niet benaderbaar. Dit heb ik een paar weken geleden ook gehad na een reboot werkt alles dan weer maar ik zou toch graag begrijpen waarom dit gebeurd. Unraid logs lijken maar terug te gaan tot de reboot. Iemand tips?
Je kunt evt sysloggen naar een share of je bootstick, of live een scherm koppelen. Of je zinvolle feedback krijgt is vooraf niet te zeggen.

Ik kamp zelf al maanden met crashes, inmiddels wat kernel panics vastgelegd met mn IPMI kaart zonder clues wat het is. Usb, mobo, cpu, koeler, memory allemaal vervangen, ik had beter een synology NAS kunnen kopen achteraf gezien. Ik ga kijken dat ik mn files verplaats, en ga denk ik naar TrueNAS.

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03 21:36
Goedeavond,

Ik ben opzoek naar een nieuwe server, Nu werk ik met een simpel nucje waar unraid op staat icm synlogic nas systeem. Dit wil ik vervangen voor 1 server met unraid. Nu dacht ik aan hp proliant microserver minimaal GEN 8. Is dit een goeie keus of kan ik beter iets anders nemen wat misshien wel minder stroom vreet.

Heb nu eentje op het oog met de volgende specs:
Intel Celeron G1610T - 2.30GHz.
8Gb Ram. ( 2x 4GB ).
AMD HD6450 1GB Ram.

Wat ik erop wil doen is:
Plex (h265)
VM voor homeassistent
VM misschien kleine spellejtes op doen.
VM om in te knooien :)
Video transcodering.
Filesharing.

• DieterKoblenz
Zelf heb ik een Gen 8 gehad die was prima voor unRAID. Ik heb echter wel daarop virtuaal altijd via ESXi gewerkt, mijn huidige HA setup is op een Gen 10 via ESXi en een aparte VM voor webserver en development (ubuntu) en een kritische file backup van mn unRAID machine.

In principe zou een gen 8 ook voldoende moeten zijn voor bovenstaande zaken, alleen transcoding twijfel ik over. Weet ook niet of je dat moet nastreven of dat je beter kunt zorgen voor video files in het juiste format. Met name die video kaart zou issues kunnen geven met Plex, zover ik weet is AMD gewoon ondergeschoven kindje.

Qua stroom kom je vaak in een spagaat, hoe meer je wil, hoe meer het kost.

Check sowieso deze specs eens op het unRAID forum, denk dat er wat over te vinden is!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-03 17:17

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

mr_MKZ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:28:
Wat ik erop wil doen is:
Plex (h265)
VM voor homeassistent
VM misschien kleine spellejtes op doen.
VM om in te knooien :)
Video transcodering.
Filesharing.
Als je qua prijs de keuze hebt tussen een Intel of AMD cpu ben je bijna altijd beter uit met een Intel. Intel heeft gewoon enkele features en kwaliteit die bij AMD mist.
- Een goede Intel cpu kan vrijwel alles wat jij wilt door middel van de IGP. Maar misschien kan iemand met meer ervaring wat meer zeggen of welke generaties specifiek voor H265.
- Een AMD cpu is daarintegen zeer belabbert in transcoding op beide cpu en gpu gebied. En zit je vrijwel meteen vast aan een Nvidia kaart. Namelijk de GTX 1050 of Quadro P400 of hoger vanwege je H265.

Maar als je daarnaast ook een VM voor gamen wil zul je een 2de videokaart in het systeem moeten hebben hiervoor om deze te kunnen doorsturen naar de VM.

PS: Draai zelf een AMD rig voor unraid, maar heb dus een Nvidia Quadro P400 moeten toevoegen puur voor transcoding/encoding.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

masauri

aka qwybyte

Ik heb de volgende vraag waar ik wat op vast loop.

Ik heb een docker nextcloud container op mijn unraid server waar ik van een andere lokale server data in wil plaatsen.
Ik kan de map via de verkenner vinden, en kan dus data omzetten, maar deze verschijnt dan niet in de nextcloud installatie... ???
Hoe kan dit? (Ik kan toch moeilijk drag& drop doen in nextcloud om daar alle data zichtbaar in te krijgen via het internet?)
Of zit deze bv eerst in de cache en moet de mover zen ding gedaan hebben voor het in nextcloud zichtbaar wordt?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
masauri schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:08:
Ik heb de volgende vraag waar ik wat op vast loop.

Ik heb een docker nextcloud container op mijn unraid server waar ik van een andere lokale server data in wil plaatsen.
Ik kan de map via de verkenner vinden, en kan dus data omzetten, maar deze verschijnt dan niet in de nextcloud installatie... ???
Hoe kan dit? (Ik kan toch moeilijk drag& drop doen in nextcloud om daar alle data zichtbaar in te krijgen via het internet?)
Of zit deze bv eerst in de cache en moet de mover zen ding gedaan hebben voor het in nextcloud zichtbaar wordt?
Welke paden heb je toegevoegd aan je docker die naar unraid shares verwijzen?

Want het lijkt erop dat je data nu naar een unraid share aan het verplaatsen/kopiëren bent, maar die locatie niet toegankelijk hebt gemaakt voor nextcloud.

• demonic
  • Nu online
haakjesluiten schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:12:
Wat Dieter al zegt, hang er een scherm aan waarin je syslog open hebt staan.
Of laat je syslog naar de usb kopieren. Dan kan je die daarna terug kijken.
DieterKoblenz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Ik kamp zelf al maanden met crashes, inmiddels wat kernel panics vastgelegd met mn IPMI kaart zonder clues wat het is. Usb, mobo, cpu, koeler, memory allemaal vervangen, ik had beter een synology NAS kunnen kopen achteraf gezien. Ik ga kijken dat ik mn files verplaats, en ga denk ik naar TrueNAS.
Bij mij was het uiteindelijk de voeding die het had begeven.
Daarnaast in het geval van AMD zijn de C-States soms de boosdoener.

Maar als je kernel panics krijgt gaat een ander OS je probleem niet oplossen hoor. :?

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:29
Vannacht is het weer gebeurd en dit keer was er iets corrupt geraakt aan de docker.img. Die heb ik gerebuild. Toen miste ik het custom netwerk dat ik aan had gemaakt voor de Domotica gerelateerde dockers. Nieuwe aangemaakt en nu hopen dat het stabiel blijft.

• masauri

masauri

aka qwybyte

demonic schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:11:
[...]

Welke paden heb je toegevoegd aan je docker die naar unraid shares verwijzen?

Want het lijkt erop dat je data nu naar een unraid share aan het verplaatsen/kopiëren bent, maar die locatie niet toegankelijk hebt gemaakt voor nextcloud.
Ik kopieer de data naar de dirs die ik in nextcloud ter beschikking heb. (via de groupware mappen).
Via de verkenner zie ik dus wel bestanden die in nextcloud geplaatst zijn via drag en drop, maar andersom dus niet (bestanden via verkenner in diezelfde map geplaatst).

• DieterKoblenz
demonic schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:14:

Bij mij was het uiteindelijk de voeding die het had begeven.
Daarnaast in het geval van AMD zijn de C-States soms de boosdoener.

Maar als je kernel panics krijgt gaat een ander OS je probleem niet oplossen hoor. :?
We gaan het zien, voeding is ook relatief nieuw (maar heb nog een andere liggen) en alle C-state oplossingen heb ik inmiddels geprobeerd.

Overigens ben ik het niet eens met je antwoord, ik heb een tijd lang gewerkt met een unix variant op een laptop. Daarop kreeg ik regelmatig kernel panics, echter Windows en Hackingtosh installatie deden het vrijwel zonder problemen (die laatste had geen ondersteuning van enige hardware zoals wlan, geluid, maar goed)

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Iemand hier die een werkende microsd reader gebruikt om unraid mee op te starten? Zo ja welke hebben jullie?

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-03 15:28
masauri schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Ik kopieer de data naar de dirs die ik in nextcloud ter beschikking heb. (via de groupware mappen).
Via de verkenner zie ik dus wel bestanden die in nextcloud geplaatst zijn via drag en drop, maar andersom dus niet (bestanden via verkenner in diezelfde map geplaatst).
Als je buiten Nextcloud om bestanden verplaatst/toevoegt, dan moet je daarna nog en commando uitvoeren binnen Nextcloud zodat die wijzigingen ook worden opgepikt en kunnen worden verwerkt in de database van Nextcloud. Dit doe je met:

code:
1
occ files:scan --all

Mocht je Nextcloud in Docker hebben draaien, dan zou je dit kunnen doen:
code:
1
docker exec nextcloud occ files:scan --all

• demonic
  • Nu online
masauri schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:42:
[...]

ik volg je niet helemaal.
Welke paden gebruik je binnen nextcloud.
Welke paden in unraid geef je door aan je docker?

En wanneer zie je niet de bestanden?

• masauri

masauri

aka qwybyte

mrCowboyBunny schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:05:
[...]

Als je buiten Nextcloud om bestanden verplaatst/toevoegt, dan moet je daarna nog en commando uitvoeren binnen Nextcloud zodat die wijzigingen ook worden opgepikt en kunnen worden verwerkt in de database van Nextcloud. Dit doe je met:

code:
1
occ files:scan --all

Mocht je Nextcloud in Docker hebben draaien, dan zou je dit kunnen doen:
code:
1
Dit was het dus! _/-\o_ Spaart me meer dan 12TB transfer uit!
Dit commando uitvoeren in de terminal van unraid zelf:
code:
1
(en nextcloud evtvervangen door de naam van de nextcloud dockernaam.

• iwolke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-01 10:01
YouTube: Nextcloud Quick Tip - Add or Delete Data for a User Directly on th...
Hier staat inderdaad de tip beschreven met het commando om de files te scannen van binnen de docker.

Let wel op dat je de CLI opent in de docker image (deed ik eerst fout ;-))

• masauri

masauri

aka qwybyte

iwolke schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:38:
YouTube: Nextcloud Quick Tip - Add or Delete Data for a User Directly on th...
Hier staat inderdaad de tip beschreven met het commando om de files te scannen van binnen de docker.

Let wel op dat je de CLI opent in de docker image (deed ik eerst fout ;-))
Ah, ik neem de cli van unraid zelf met de juiste docker image naam.
Dat werkt dus ook :)

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-02 12:30
Hoi allemaal,

Na jarenlang een synology DS716+II te hebben zou ik nu willen overstappen naar Unraid.
Om Unraid te testen heb ik deze nu draaien op een NUC7i5 16GB ram met een Multibay enclosure 4 HDD erop via USB.
Nu lees ik op verscheidene fora dat HDD's via USB niet aangeraden zijn als je parity wil gebruiken dus zoek ik een server te bouwen.

Het enige probleem dat ik heb is dat ik sinds 10 jaar op een Mac werk en dus niet meer kan volgen met de vele Intel/AMD chipsets en moederborden.
Ik heb gelezen dat AMD niet aan te raden is voor een Plex server dus het zal Intel worden veronderstel ik.
Als case overweeg ik de Fractal Node 804 of de Meshify XL (verschil is groot, ik weet het) omdat deze veel HDD bays heeft.
Maar ik kan me geen weg vinden in welke chipset + moederbord ik zou moeten hebben.

Usecase:
Plex Server (op dit moment max 3 users, 1080p streams)
Docker (max 10)
File storage (backup van deze gaat op de Synology NAS)

Wat ik zou kopen zonder advies:
Case: Fractal Design Node 804
CPU: Intel Core i3-10105 11e generatie
Moederbord: GIGABYTE B560M D3H Micro ATX moederbord voor Intel LGA 1200 CPU's
Geheugen: Corsair CMK16GX4M2B3200C16 2x8GB
CPU koeler: Be Quiet! Dark Rock 4 Cpu-Koeler
PSU: Corsair RM750x

HDD's (Seagate EXOS) en SSD's (Samsung 970) heb ik hier nog genoeg liggen

Alvast bedankt.

• DieterKoblenz
AMD en Plex gaan tegenwoordig prima, maar er is niks mis met intel. Ik heb zelf een meshify xl, fijne kast en veel plek voor HDD's helaas zonder teveel caddys.

• Kopernikus.1979
  • Laatst online: 25-03 10:27
Hallo,

Ik heb een Unraid server met 7 8TB HDD's + 1 8TB HDD als pariteit.

Ook heb ik twee 1TB NVME SSD cache schijven in RAID1 voor mijn Docker/VM en twee 1TB SATA SSD cache die ik gebruik voor mijn Downloads/Shares.

Ik gebruik de server voor automatisch mediabeheer (met de arr's & hardlinks), ook enkele VM's, backups van onze pc's, en enkele docker containers.

Het probleem dat ik nu heb is dat de Downloads/Share cache pool te snel vol raakt, dus ik zou graag willen upgraden, maar wat zou de beste setup zijn?

Laat de twee 1TB in NVME en RAID1 voor mijn Dockers/VM

+

De 1TB's SATA vervangen door 2TB SATA?

of

De twee 1TB's SATA in RAID1 zetten zodat ik 2TB heb maar geen redundency

Alternatief: laat de twee RAID1 cache pools en voeg een extra SATA SSD of HDD alleen voor de Downloads?

Thx

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:17
@Kopernikus.1979 Je kunt toch mover instellen dat deze automatisch gaat moven bij XX% vol? Dat lost je probleem toch in een keer op? Of mis ik iets? Afgezien daarvan zie ik geen reden om redundancy te hebben op je download share. Als die ssd ermee stopt, dan download je toch alles opnieuw? Kost je enkel wat 'download tijd'. Nu 'kost' het je een extra ssd (dubbele writes).

Dus ik zou ofwel kiezen voor raid 0 (dus 2TB totaal) of mogelijk kiezen voor een normale hdd.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@Kopernikus.1979 Ik zou eerst eens kijken naar hoe je mover staat ingesteld.
Evt nog finetunen met de "Mover tuning" plugin...

evt de 2 ssd in raid 0 zetten is ook een optie...

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• mr_MKZ
Hoi,

Ik ben bezig met een nieuwe unraid server opzetten en zo langszaam de ouwe uit te zetten.
Weet iemand of het mogelijk is dat ik de nieuwe unraid server eerst kan starten op een demo usb stick en dan later als die goed draaid de bestaande usb stick met licentie erin kan doen?

Grt,

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-03 16:04
@mr_MKZ dat kan. Alleen om je configuratie te behouden moet je de config folder van de ene naar de andere usb overzetten.

• mr_MKZ
Hedgy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:22:
@mr_MKZ dat kan. Alleen om je configuratie te behouden moet je de config folder van de ene naar de andere usb overzetten.
Thx dat gaat lukken!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:23
Weet iemand hoe ik mijn stack van TransIP kan koppelen aan een unraid server?
Ik heb nu een Microserver Gen8 met daarop Windows server. Ik gebruik nu het tooltje van TransIP zelf om mijn stack te koppelen aan een lokale schijf op de server en zo meerdere mappen in sync te houden. Dit doe ik voor een map met vakantie foto's.
Ik zou graag overstappen naar Unraid en ben nu met een trail aan het testen. Maar ik weet niet hoe ik mijn Stack aan de unraid server kan koppelen en dit dan ook kan syncen. Iemand een idee?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-03 18:37
Kan iemand mij advies geven over het opslaan van data van een VM? Ik ben mijn oude server met Windows 10 als host en Vmware met Xpenology aan het overzetten en alle docker containers in Unraid te draaien. Echter heb ik nog geen vervanging gevonden voor DS Photos voor mijn beheer en opslag van foto's van mijn telefoon en camera.

Ik ben van plan om een VM te draaien met een simpele Xpenology client, en puur gebruiken voor foto opslag (en nog backup naar Unraid zelf). Hoe kan ik het beste mijn virtuele disk opslaan van Xpenology? Ik had voorheen een aparte disk met daar de vmdk op. Kan ik dat nu weer doen (maar dan passthrough denk ik), of gewoon de image in een folder in de hele array? Ik heb momenteel een array met 2 3TB schijven en 1 4TB parity disk. Ik weet niet of je dan heel inefficiënt bezig bent of dat het niet zoveel uitmaakt.

Ik weet dat het omslachtig is, maar ik vind DS Photos op DSM7 echt fijn werken en heb nog niks gevonden wat echt aan mijn eisen voldoet (Photoprism hooguit maar ook niet helemaal).

Fanaleds.com

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:05
Sparkiee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:06:
Ik heb nu een Microserver Gen8 met daarop Windows server. Ik gebruik nu het tooltje van TransIP zelf om mijn stack te koppelen aan een lokale schijf op de server en zo meerdere mappen in sync te houden. Dit doe ik voor een map met vakantie foto's.
Ik zou graag overstappen naar Unraid en ben nu met een trail aan het testen. Maar ik weet niet hoe ik mijn Stack aan de unraid server kan koppelen en dit dan ook kan syncen. Iemand een idee?
Is er geen standaard docker image beschikbaar?

Desnoods pak je een debian image, maak je een startup script die een stackIP client installeert na startup. In docker kan je een pad delen met de host. Doormiddel van user scripts kan je weer een rsync synchronisatie starten.

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-03 15:28
Sparkiee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:06:
Wellicht is rclone een optie? Dit is als plugin beschikbaar in unRAID en ondersteunt o.a. webdav endpoints. Meer info: https://rclone.org/webdav/. Je zou alleen even moeten kijken of de manier waarop je met rclone icm Stack wilt werken, ook werkt voor jou. Het is niet een realtime sync voor zover ik weet, maar je zou bijv. het "rclone sync" taakje wel elke 5 minuten kunnen uitvoeren d.m.v. user scripts en een aangepast schedule.

Wellicht, en daar gaat wat meer tijd in zitten, zou je ook opnieuw kunnen kijken wat je wilt bereiken. Je kunt met Nextcloud, Synthing of een van de andere apps in Docker kunnen draaien. Dan is dat je source of truth en clients laat je dan ook verbinden met je Nextcloud, syncthing, etc. en gebruik je "rclone sync" om een kopie van je unRAID server naar Stack te pushen zodat je data ook "buiten de deur" staat.
Bose321 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:34:
Kan iemand mij advies geven over het opslaan van data van een VM? Ik ben mijn oude server met Windows 10 als host en Vmware met Xpenology aan het overzetten en alle docker containers in Unraid te draaien. Echter heb ik nog geen vervanging gevonden voor DS Photos voor mijn beheer en opslag van foto's van mijn telefoon en camera.

Ik ben van plan om een VM te draaien met een simpele Xpenology client, en puur gebruiken voor foto opslag (en nog backup naar Unraid zelf). Hoe kan ik het beste mijn virtuele disk opslaan van Xpenology? Ik had voorheen een aparte disk met daar de vmdk op. Kan ik dat nu weer doen (maar dan passthrough denk ik), of gewoon de image in een folder in de hele array? Ik heb momenteel een array met 2 3TB schijven en 1 4TB parity disk. Ik weet niet of je dan heel inefficiënt bezig bent of dat het niet zoveel uitmaakt.

Ik weet dat het omslachtig is, maar ik vind DS Photos op DSM7 echt fijn werken en heb nog niks gevonden wat echt aan mijn eisen voldoet (Photoprism hooguit maar ook niet helemaal).
De meeste van mijn VM's nemen niet heel veel storage in beslag en draaien in de domains-map op mijn cache drivers. De grootste VM qua storage is 50GB. Wel mount ik nog diverse shares in mijn VM's. M.b.t. een goede foto oplossing: ik heb de afgelopen periode veel geprobeerd. Ik heb een tijdje Photoprism draaiend maar dat was het voor mij toch niet (reden: multi user & delen van albums/foto's onderling + gezamelijk toevoegen van fotos aan een gedeeld album). Ik heb daarna nog een tijde LibrePhotos gedraaid en dat was voor mij stuk beter, maar ook net niet. Afgelopen dagen heb ik een VM met Xpenology met DSM 7 geprobeerd en tot nu toe ben ik erg tevreden over de nieuwe Synology Photo's.

Ik was dan ook druk bezig met het migreren naar Synology Photo's maar kwam er toen achter dat een groot deel van mijn collectie (voornamelijk filmpjes, maar ook diverse foto's) niet geconvert kon worden: "System failed to convert video". Na wat Googlen zag ik hier diverse berichten over op het Xpenology forum en dat lijkt te komen doordat het converten alleen kan als je een geldig serialnumber hebt. En die heb ik niet (meer).

Omdat Synology Photo's wel het beste aan lijkt te sluiten bij mijn wensen, heb ik zojuist maar een Synology DS218 met 2 disks besteld; puur en alleen voor Synology Photo's. Vanuit mijn perspectief/wensenlijst is dat zijn geld meer dan waard. Al mijn andere dingen (VM's, Docker containers, etc.) blijven gewoon op mijn unRAID machine draaien.

[Voor 46% gewijzigd door mrCowboyBunny op 07-04-2022 15:25]

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-03 18:37
mrCowboyBunny schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:13:
[...]

Wellicht is rclone een optie? Dit is als plugin beschikbaar in unRAID en ondersteunt o.a. webdav endpoints. Meer info: https://rclone.org/webdav/. Je zou alleen even moeten kijken of de manier waarop je met rclone icm Stack wilt werken, ook werkt voor jou. Het is niet een realtime sync voor zover ik weet, maar je zou bijv. het "rclone sync" taakje wel elke 5 minuten kunnen uitvoeren d.m.v. user scripts en een aangepast schedule.

Wellicht, en daar gaat wat meer tijd in zitten, zou je ook opnieuw kunnen kijken wat je wilt bereiken. Je kunt met Nextcloud, Synthing of een van de andere apps in Docker kunnen draaien. Dan is dat je source of truth en clients laat je dan ook verbinden met je Nextcloud, syncthing, etc. en gebruik je "rclone sync" om een kopie van je unRAID server naar Stack te pushen zodat je data ook "buiten de deur" staat.

[...]

De meeste van mijn VM's nemen niet heel veel storage in beslag en draaien in de domains-map op mijn cache drivers. De grootste VM qua storage is 50GB. Wel mount ik nog diverse shares in mijn VM's. M.b.t. een goede foto oplossing: ik heb de afgelopen periode veel geprobeerd. Ik heb een tijdje Photoprism draaiend maar dat was het voor mij toch niet (reden: multi user & delen van albums/foto's onderling + gezamelijk toevoegen van fotos aan een gedeeld album). Ik heb daarna nog een tijde LibrePhotos gedraaid en dat was voor mij stuk beter, maar ook net niet. Afgelopen dagen heb ik een VM met Xpenology met DSM 7 geprobeerd en tot nu toe ben ik erg tevreden over de nieuwe Synology Photo's.

Ik was dan ook druk bezig met het migreren naar Synology Photo's maar kwam er toen achter dat een groot deel van mijn collectie (voornamelijk filmpjes, maar ook diverse foto's) niet geconvert kon worden: "System failed to convert video". Na wat Googlen zag ik hier diverse berichten over op het Xpenology forum en dat lijkt te komen doordat het converten alleen kan als je een geldig serialnumber hebt. En die heb ik niet (meer).

Omdat Synology Photo's wel het beste aan lijkt te sluiten bij mijn wensen, heb ik zojuist maar een Synology DS218 met 2 disks besteld; puur en alleen voor Synology Photo's. Vanuit mijn perspectief/wensenlijst is dat zijn geld meer dan waard. Al mijn andere dingen (VM's, Docker containers, etc.) blijven gewoon op mijn unRAID machine draaien.
Op zich een begrijpelijke keuze, alleen probeer ik alles op 1 systeem te houden en voor het stroomverbruik ook liever niet nog een apparaat en nog meer drives. Ik heb alleen al 100GB aan fotos en dat zal komende tijd alleen maar meer worden. Maar dan is het alsnog prima om dat in de array te hebben? Of haalt dat alles omlaag met performance of gigantisch veel writes ofzo? Ik denk dat ik voor nu met 200GB ga beginnen voor een vdisk en dan kijken hoe lang ik het daarmee red en later uitbreiden indien nodig. Eerst maar eens Xpenology op Unraid werkend krijgen.

Voor het converten heb ik trouwens een patch toegepast op mijn Xpenology, maar weet niet of ik daar over mag praten hier. :P

[Voor 3% gewijzigd door Bose321 op 07-04-2022 15:47]

Fanaleds.com

• Sparkiee
kevi-n1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:56:
[...]

Is er geen standaard docker image beschikbaar?

Desnoods pak je een debian image, maak je een startup script die een stackIP client installeert na startup. In docker kan je een pad delen met de host. Doormiddel van user scripts kan je weer een rsync synchronisatie starten.
Hmm, ik ben er nog niet zo vertrouwd mee. Ik dacht dat er wellicht een oplossing was om met een GUI in te loggen op iets en dan mijn Stack te koppelen.
Wat ik wil bereiken is het volgende :
Op mijn lokale server staan mappen met daarin foto's en filmpjes. Als we op vakantie zijn geweest dan komen er foto's en filmpjes bij. In de huidige setup worden deze mappen gesynchroniseerd met mijn stack. Dus een soort van off-site backup. Mijn zus en mijn ouders hebben ook een mapje op mijn stack met daarin hun foto's. Die worden dan weer naar mijn server gesynchroniseerd.

Omdat ik op een ouder versie van Windows Server draai ben ik naar Unarid aan het kijken en heb ik een testserver ingericht om wat te testen. Ik wil dus bereiken dat de inhoud van 2 mappen op mijn servers in sync is met de mappen op mijn stack. Tevens wil ik dat de inhoud van de mappen van mijn ouders en zus uit mijn stack weer in sync is met mijn server.
Ik heb nog niet veel kennis van scripts en wil best wel wat uitzoeken, maar ik had op een GUI oplossing gehoopt :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Sparkiee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:37:
[...]

Hmm, ik ben er nog niet zo vertrouwd mee. Ik dacht dat er wellicht een oplossing was om met een GUI in te loggen op iets en dan mijn Stack te koppelen.
Wat ik wil bereiken is het volgende :
Op mijn lokale server staan mappen met daarin foto's en filmpjes. Als we op vakantie zijn geweest dan komen er foto's en filmpjes bij. In de huidige setup worden deze mappen gesynchroniseerd met mijn stack. Dus een soort van off-site backup. Mijn zus en mijn ouders hebben ook een mapje op mijn stack met daarin hun foto's. Die worden dan weer naar mijn server gesynchroniseerd.

Omdat ik op een ouder versie van Windows Server draai ben ik naar Unarid aan het kijken en heb ik een testserver ingericht om wat te testen. Ik wil dus bereiken dat de inhoud van 2 mappen op mijn servers in sync is met de mappen op mijn stack. Tevens wil ik dat de inhoud van de mappen van mijn ouders en zus uit mijn stack weer in sync is met mijn server.
Ik heb nog niet veel kennis van scripts en wil best wel wat uitzoeken, maar ik had op een GUI oplossing gehoopt :P
Toen de gratis stack's er uit gingen, heb ik alles vanaf mn stack(s)..had er meerdere :+ naar mijn unraid bak gedownload met rclone, rclone kan je installeren als plugin op je unraid bak.
Zowat alles kan je in unraid via een GUI, maar dit heb ik toen via terminal gedaan. Dacht dat ik toen dit filmpje bekeken heb om er wat wegwijs mee te worden: YouTube: How to use rclone in unRAID Copy sync and encrypt files to the clou...

En met de addon User Scripts kan je makkelijk "scripts" of terwijl 1 command regel,, via cron laten vuren, het is niet super moeilijk allemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sparkiee
Dacuuu schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:49:
[...]

Toen de gratis stack's er uit gingen, heb ik alles vanaf mn stack(s)..had er meerdere :+ naar mijn unraid bak gedownload met rclone, rclone kan je installeren als plugin op je unraid bak.
Zowat alles kan je in unraid via een GUI, maar dit heb ik toen via terminal gedaan. Dacht dat ik toen dit filmpje bekeken heb om er wat wegwijs mee te worden: YouTube: How to use rclone in unRAID Copy sync and encrypt files to the clou...

En met de addon User Scripts kan je makkelijk "scripts" of terwijl 1 command regel,, via cron laten vuren, het is niet super moeilijk allemaal.
Thanks. Ga het eens bekijken :)
Met de Owncloud-Client van Dyonr ben ik al helemaal geholpen. Hier kun je een stack van TransIP aan koppelen en dan werkt het :)
Wellicht dat er nog andere zijn die dit ook willen.

[Voor 9% gewijzigd door Sparkiee op 12-04-2022 10:26]

• Mezkeijou
Ik kan bevestigen dat de usb-reader die je krijgt bij deze micro-sd kaart geschikt is voor unraid.
pricewatch: Samsung PRO Plus
Let op de plaatjes bij tweakers zijn die met de SD-adapter. Bij de fotos van de leverancier zie je een usb stick.

Ik heb deze usb stick gebruikt in combinatie met een Sandisk max endurance kaartje
pricewatch: Sandisk Max Endurance 32GB

Het is wel een prijzige manier tov de sandisk cruzer fit.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:34
Mezkeijou schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:00:
Ik kan bevestigen dat de usb-reader die je krijgt bij deze micro-sd kaart geschikt is voor unraid.
pricewatch: Samsung PRO Plus
Let op de plaatjes bij tweakers zijn die met de SD-adapter. Bij de fotos van de leverancier zie je een usb stick.

Ik heb deze usb stick gebruikt in combinatie met een Sandisk max endurance kaartje
pricewatch: Sandisk Max Endurance 32GB

Het is wel een prijzige manier tov de sandisk cruzer fit.
Een SD kaart lezer met een UUID? Da's op zich wel nice, als je SD kaart het begeeft is het een kwestie van een andere SD kaart erin en bob is je oom. Anderzijds wel een soort "lek" in het licentiesysteem van unraid.

Share and Enjoy!

• Mezkeijou
WCA schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:49:
[...]

Een SD kaart lezer met een UUID? Da's op zich wel nice, als je SD kaart het begeeft is het een kwestie van een andere SD kaart erin en bob is je oom. Anderzijds wel een soort "lek" in het licentiesysteem van unraid.
Waarom zou het een lek zijn? De GUID zit in de USB-reader en niet in de micro-sd. Zonder de reader kan ik de micro-sd niet aansluiten. Dan zou ik een nieuwe USB-reader moeten halen (die ik los nog nergens heb zien aangeboden worden). De reader kost ongeveer 10 eur (prijsverschil tussen SD-adapter en USB-reader versies).

Deze werkwijze is om een 'betere' endurance te krijgen tov reguliere USB flash drives.

Ik heb in het unraid forum veel discussies gevolgd over usb-readers. Veel van die werkende oplossingen waren verouderd. Daarom had ik de sprong gemaakt om te kijken of de Samsung reader zou werken.
Ik had eerst nog getwijfeld om deze te halen.
pricewatch: Kingston MobileLite Plus (microSD)
Maar ik moest toevallig toch wat bestellen bij Amazon. Daarom bovenstaande reader maar gehaald.

• WCA
Mezkeijou schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:56:
[...]

Waarom zou het een lek zijn? De GUID zit in de USB-reader en niet in de micro-sd. Zonder de reader kan ik de micro-sd niet aansluiten. Dan zou ik een nieuwe USB-reader moeten halen (die ik los nog nergens heb zien aangeboden worden). De reader kost ongeveer 10 eur (prijsverschil tussen SD-adapter en USB-reader versies).

Deze werkwijze is om een 'betere' endurance te krijgen tov reguliere USB flash drives.

Ik heb in het unraid forum veel discussies gevolgd over usb-readers. Veel van die werkende oplossingen waren verouderd. Daarom had ik de sprong gemaakt om te kijken of de Samsung reader zou werken.
Ik had eerst nog getwijfeld om deze te halen.
pricewatch: Kingston MobileLite Plus (microSD)
Maar ik moest toevallig toch wat bestellen bij Amazon. Daarom bovenstaande reader maar gehaald.
Nouja, er wordt door Limetech gezegd dat readers in principe niet ondersteund zijn. Verder heeft een USB stick weinig te verduren, enkel bij een update en bij een configuratie change wordt er naar de usb stick geschreven. Dus het hele nut ontgaat me enigszins.

Share and Enjoy!

• mr_MKZ
Hallo Mede tweakers,

Vraagje ik heb verschillende vlan/netwerkinterface in unraid gemaakt. Nu is het toch nodig dat sommige docker programma's met elkaar contact hebben. Iets dit iets wat in unraid ingesteld moet worden?

Grt,
Mkz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:42

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

6.10.0 is gisteren uitgekomen.
Version 6.10.0 2022-05-17
Consolidated Change Log
Base distro:

aaa_base: version 15.0
aaa_glibc-solibs: version 2.33
aaa_libraries: version 15.0
acl: version 2.3.1
acpid: version 2.0.33
apcupsd: version 3.14.14
at: version 3.2.3
attr: version 2.5.1
avahi: version 0.8
bash: version 5.1.016
beep: version 1.3
bin: version 11.1
bind: version 9.16.27
bluez-firmware: version 1.2
bridge-utils: version 1.7.1
brotli: version 1.0.9
btrfs-progs: version 5.16
bzip2: version 1.0.8
ca-certificates: version 20220403
celt051: version 0.5.1.3
cifs-utils: version 6.14
coreutils: version 9.0
cpio: version 2.13
cpufrequtils: version 008
cracklib: version 2.9.7
cryptsetup: version 2.4.3
curl: version 7.83.1 (CVE-2022-22576 CVE-2022-27774 CVE-2022-27775 CVE-2022-27776 CVE-2022-27778 CVE-2022-27779 CVE-2022-27780 CVE-2022-27781 CVE-2022-27782 CVE-2022-30115)
cyrus-sasl: version 2.1.27
db48: version 4.8.30
dbus: version 1.12.20
dcron: version 4.5
devs: version 2.3.1
dhcpcd: version 9.4.1
diffutils: version 3.8
dmidecode: version 3.3
dnsmasq: version 2.86
docker: version 20.10.14 (CVE-2022-24769)
dosfstools: version 4.2
e2fsprogs: version 1.46.5
ebtables: version 2.0.11
eject: version 2.1.5
elogind: version 246.10
elvis: version 2.2_0
etc: version 15.0
ethtool: version 5.16
eudev: version 3.2.11
file: version 5.41
findutils: version 4.8.0
flex: version 2.6.4
floppy: version 5.5
fuse3: version 3.10.5
gawk: version 5.1.1
gdbm: version 1.22
genpower: version 1.0.5
getty-ps: version 2.1.0b
git: version 2.35.3 (CVE-2022-24765)
glib2: version 2.70.3
glibc: version 2.33
glibc-zoneinfo: version 2022a
gmp: version 6.2.1
gnutls: version 3.7.2
gptfdisk: version 1.0.8
grep: version 3.7
gzip: version 1.12 (CVE-2022-1271)
hdparm: version 9.63
hostname: version 3.23
htop: version 3.1.2
icu4c: version 69.1
inetd: version 1.79s
infozip: version 6.0
inih: version 53
inotify-tools: version 3.20.11.0
iproute2: version 5.16.0
iptables: version 1.8.7
iputils: version 20211215
irqbalance: version 1.7.0
jansson: version 2.14
jemalloc: version 5.2.1
jq: version 1.6
json-c: version 0.15_20200726
json-glib: version 1.6.6
kbd: version 1.15.3
keyutils: version 1.6.3
kmod: version 29
krb5: version 1.19.2
lbzip2: version 2.5
less: version 590
libaio: version 0.3.112
libarchive: version 3.6.1
libcap-ng: version 0.8.2
libcgroup: version 0.41
libdaemon: version 0.14
libdrm: version 2.4.109
libedit: version 20210910_3.1
libepoxy: version 1.5.9
libestr: version 0.1.9
libevent: version 2.1.12
libfastjson: version 0.99.9
libffi: version 3.3
libgcrypt: version 1.9.4
libgpg-error: version 1.44
libgudev: version 237
libidn: version 1.38
libjpeg-turbo: version 2.1.2
liblogging: version 1.0.6
libmnl: version 1.0.4
libnetfilter_conntrack: version 1.0.8
libnfnetlink: version 1.0.1
libnftnl: version 1.2.1
libnl3: version 3.5.0
libpcap: version 1.10.1
libpciaccess: version 0.16
libpng: version 1.6.37
libpsl: version 0.21.1
libseccomp: version 2.5.1
libssh: version 0.9.6
libssh2: version 1.10.0
libtasn1: version 4.18.0
libtirpc: version 1.3.2
libtpms: version 0.9.0
libunistring: version 0.9.10
libunwind: version 1.6.2
libusb: version 1.0.24
libusb-compat: version 0.1.7
libuv: version 1.41.0
libvirt: version 8.2.0
libvirt-php: version 0.5.6a
libwebp: version 1.2.2
libwebsockets: version 4.2.0
libx86: version 1.1
libxml2: version 2.9.14 (CVE-2022-29824)
libxslt: version 1.1.35
libzip: version 1.8.0
lm_sensors: version 3.6.0
lmdb: version 0.9.29
logrotate: version 3.18.1
lshw: version B.02.19.2
lsof: version 4.94.0
lsscsi: version 0.32
lvm2: version 2.03.13
lz4: version 1.9.3
lzip: version 1.22
lzo: version 2.10
mc: version 4.8.27
mcelog: version 180
miniupnpc: version 2.1
mpfr: version 4.1.0
nano: version 6.0
ncompress: version 5.0
ncurses: version 6.3
net-tools: version 20181103_0eebece
nettle: version 3.7.3
network-scripts: version 15.0
nfs-utils: version 2.5.4
nghttp2: version 1.46.0
nginx: version 1.21.6
nss-mdns: version 0.14.1
ntfs-3g: version 2021.8.22
ntp: version 4.2.8p15
numactl: version 2.0.13
oniguruma: version 6.9.7.1
openssh: version 8.8p1
openssl: version 1.1.1o (CVE-2022-1292)
openssl-solibs: version 1.1.1o (CVE-2022-1292)
p11-kit: version 0.24.1
pam: version 1.5.2
patch: version 2.7.6
pciutils: version 3.7.0
pcre: version 8.45
pcre2: version 10.39
php: version 7.4.29 (CVE-2021-21708)
pixman: version 0.40.0
pkgtools: version 15.0
procps-ng: version 3.3.17
pv: version 1.6.6
qemu: version 6.2.0
qrencode: version 4.1.1
reiserfsprogs: version 3.6.27
rpcbind: version 1.2.5
rsync: version 3.2.3
rsyslog: version 8.2102.0
samba: version 4.15.7 (CVE-2021-44141 CVE-2021-44142 CVE-2022-0336 CVE-2021-44141 CVE-2021-441412 CVE-2022-0336)
sdparm: version 1.12
sed: version 4.8
sg3_utils: version 1.47
shadow: version 4.8.1
smartmontools: version 7.3
spice: version 0.15.0
sqlite: version 3.37.2
ssmtp: version 2.64
sudo: version 1.9.9
swtpm: version 0.7.3 (CVE-2022-23645)
sysfsutils: version 2.1.0
sysvinit: version 2.99
sysvinit-scripts: version 15.0
talloc: version 2.3.2
tar: version 1.34
tcp_wrappers: version 7.6
tdb: version 1.4.6
telnet: version 0.17
tevent: version 0.11.0
traceroute: version 2.1.0
tree: version 1.8.0
ttyd: version 20211023
usbredir: version 0.8.0
usbutils: version 014
utempter: version 1.2.0
util-linux: version 2.37.4
vbetool: version 1.2.2
vsftpd: version 3.0.5
wayland: version 1.20.0
wget: version 1.21.2
which: version 2.21
wireguard-tools: version 1.0.20210914
wsdd2: version 20111022
xfsprogs: version 5.13.0
xxHash: version 0.8.1
xz: version 5.2.5 (CVE-2022-1271)
yajl: version 2.1.0
zlib: version 1.2.12
zstd: version 1.5.2

Included with GUI-mode:

adwaita-icon-theme: version 40.1.1
at-spi2-atk: version 2.38.0
at-spi2-core: version 2.42.0
atk: version 2.36.0
cairo: version 1.16.0
dbus-glib: version 0.112
freetype: version 2.11.1
fribidi: version 1.0.11
gd: version 2.3.3
gdk-pixbuf2: version 2.42.6
graphite2: version 1.3.14
gtk+3: version 3.24.31
harfbuzz: version 3.2.0
hicolor-icon-theme: version 0.17
libtiff: version 4.3.0
libxkbcommon: version 1.3.1
pango: version 1.48.11
shared-mime-info: version 2.1
startup-notification: version 0.12
appres: version 1.0.5
dejavu-fonts-ttf: version 2.37
editres: version 1.0.7
encodings: version 1.0.5
fontconfig: version 2.13.92
freeglut: version 3.2.1
glew: version 2.2.0
glu: version 9.0.2
libICE: version 1.0.10
libSM: version 1.2.3
libX11: version 1.7.3.1
libXau: version 1.0.9
libXaw: version 1.0.14
libXcomposite: version 0.4.5
libXcursor: version 1.2.0
libXdamage: version 1.1.5
libXdmcp: version 1.1.3
libXevie: version 1.0.3
libXext: version 1.3.4
libXfixes: version 6.0.0
libXfont: version 1.5.2
libXfont2: version 2.0.5
libXfontcache: version 1.0.5
libXft: version 2.3.4
libXi: version 1.8
libXinerama: version 1.1.4
libXmu: version 1.1.3
libXpm: version 3.5.13
libXrandr: version 1.5.2
libXrender: version 0.9.10
libXres: version 1.2.1
libXt: version 1.2.1
libXtst: version 1.2.3
libXxf86dga: version 1.1.5
libXxf86misc: version 1.0.4
libXxf86vm: version 1.1.4
libdmx: version 1.1.4
libevdev: version 1.12.0
libfontenc: version 1.1.4
libglvnd: version 1.3.3
libpthread-stubs: version 0.4
libxcb: version 1.14
libxkbfile: version 1.1.0
libxshmfence: version 1.3
listres: version 1.0.4
mkfontscale: version 1.2.1
mtdev: version 1.1.6
sessreg: version 1.1.2
setxkbmap: version 1.3.2
transset: version 1.0.2
xauth: version 1.1.1
xcb-util: version 0.4.0
xdpyinfo: version 1.3.2
xdriinfo: version 1.0.6
xev: version 1.2.4
xf86-input-evdev: version 2.10.6
xf86-input-keyboard: version 1.9.0
xf86-input-mouse: version 1.9.3
xf86-input-synaptics: version 1.9.1
xf86-video-ast: version 1.1.5
xf86-video-mga: version 2.0.0
xf86-video-vesa: version 2.5.0
xhost: version 1.0.8
xinit: version 1.4.1
xkbcomp: version 1.4.5
xkbevd: version 1.1.4
xkbutils: version 1.0.4
xkeyboard-config: version 2.34
xkill: version 1.0.5
xload: version 1.1.3
xlsatoms: version 1.1.3
xlsclients: version 1.1.4
xmessage: version 1.0.5
xmodmap: version 1.0.10
xorg-server: version 1.20.14
xprop: version 1.2.5
xrandr: version 1.5.1
xrdb: version 1.2.1
xrefresh: version 1.0.6
xset: version 1.2.4
xsetroot: version 1.1.2
xsm: version 1.0.4
xtrans: version 1.4.0
xwd: version 1.0.8
xwininfo: version 1.1.5
xwud: version 1.0.5
imlib2: version 1.7.1
fluxbox: version 1.3.7
slim: version 1.3.6
vte3: version 0.50.2
sakura: version 3.5.0
xclock: version 1.0.9
xterm: version 370
hwloc: version 2.2.0

Linux kernel:

LInux 5.15.40-Unraid (CVE-2021-33909 CVE-2021-33910 CVE-2022-0847)

patch: "drm/i915/gen11: Moving WAs to icl_gt_workarounds_init()"
patch: "add-relaxable-rmrr-5_8_and_up.patch" modified for this kernel
added features:
several ACPI-related CONFIG settings
CONFIG_TCG_TPM and associated TPM chip drivers
CONFIG_NFS_V4: NFS client support for NFS version 4
CONFIG_NFSD_V4: NFS server support for NFS version 4
CONFIG_USB_RTL8152: Realtek RTL8152/RTL8153 Based USB Ethernet Adapters
CONFIG_USB_NET_AQC111: Aquantia AQtion USB to 5/2.5GbE Controllers support
CONFIG_USB4: Unified support for USB4 and Thunderbolt
CONFIG_USB4_NET: Networking over USB4 and Thunderbolt cables
CONFIG_DRM_I915_GVT: Enable Intel GVT-g graphics virtualization host support
CONFIG_DRM_I915_GVT_KVMGT: Enable KVM/VFIO support for Intel GVT-g
CONFIG_VFIO_MDEV: Mediated device driver framework
CONFIG_VFIO_MDEV_DEVICE: VFIO driver for Mediated devices
CONFIG_FTRACE: Tracers
CONFIG_FUNCTION_TRACER: Kernel Function Tracer
CONFIG_KPROBES: Kprobes
CONFIG_DEBUG_KERNEL: Kernel debugging
CONFIG_KALLSYMS_ALL: Include all symbols in kallsyms
CONFIG_ISCSI_TCP: iSCSI Initiator over TCP/IP (per Community Member @ich777)
CONFIG_GIGABYTE_WMI: Gigabyte WMI temperature driver
BPF kernel options (user request):
CONFIG_BPF_SYSCALL: Enable bpf() system call
CONFIG_BPF_JIT: Enable BPF Just In Time compiler
CONFIG_BPF_JIT_ALWAYS_ON: Permanently enable BPF JIT and remove BPF interpreter
CONFIG_NET_CLS_BPF: BPF-based classifier
CONFIG_NET_CLS_ACT: Actions
CONFIG_NET_ACT_BPF: BPF based action
CONFIG_IKHEADERS: Enable kernel headers through /sys/kernel/kheaders.tar.xz
CONFIG_NET_SCH_SFQ: Stochastic Fairness Queueing (SFQ)
CONFIG_NET_ACT_POLICE: Traffic Policing
CONFIG_NET_ACT_GACT: Generic actions
CONFIG_GACT_PROB: Probability support
CONFIG_NET_SCH_INGRESS: Ingress/classifier-action Qdisc
CONFIG_CGROUP_BPF: Support for eBPF programs attached to cgroups
md/unriad: version 2.9.22
fix: md_sync_limit was being ignored

Management:

better IPv6 suport
diagnostics: add bz*.sha256 values
diagnostics: Improved anonymization
diagnostics: Anonymize mover
diagnostics: better package listings in folders.txt
diagnostics: do not anonymize 169.254.x.x addresses
emhttp new defaults:
root password required
newly created shares not exported by default
predefined 'flash' share not exported by default
ssh, telnet: disabled by default
NetBIOS disabled by default
WSD enabled by default (and using newer 'wsdd2' package)
Enhanced macOS interoperability enabled by default
for 'domains' and 'system' shares, change 'Enable Copy-on-write' default setting from 'No' to 'Auto'
change poll_attributes tunable default value from 30 min to 30 sec.
emhttpd: add 'rootshare' reserved name
emhttpd: fix regression: user shares should be enabled by default
emhttpd: minimize information transmitted by UpdateDNS function
emhttpd: use shfs ioctl to invalidate shfs cached share info when share cfg changes
emhttpd: fix incorrect handling of unassigned device read/write counters
emhttpd: fix sometimes wrong device name assigned to hotplugged unassigned devices
emhttpd: fix btrfs-replace case
emhttpd: fix btrfs pool device replace still showing 'missing'
emhttpd: delete all PHP sessions when root password is changed (logs everyone out)
emhttpd: correct device status handling for single-slot pools
emhttpd: collapse multiple underscores within nvme /dev/disk/by-id symlinks to single underscore
firefox: version 91.0.r20210823123856 (AppImage)
mover: fix bug not moving shares with embedded spaces
mover: append '.partial' suffix to filename when move in-progess
rc.docker: fix startup network race condition
rc.libvirt: Prevent Unraid from hanging when the array is stopped, while VMs are in paused or suspended state
rc.libvirt: test the existence of a VM before adding it to the NAMES list
rc.mcelog: mcelog added to base distro
rc.nginx: change fastcgi_read_timeout from 120s to 640s
rc.nginx: remove ttyd side-loading
rc.nginx: support Lets Encrypt wildcard certs
rc.nginx: support custom wildcard self-signed certs
rc.nginx: self-signed cert subject OU change from "unRAID" to "Unraid"
rc.nginx: ignore case in processing Subject field for custom certificates
rc.nginx: remove default server block returning 404 for https if USE_SSL==no and no CA-signed cert
rc.samba: disable SMB Multi Channel by default; add control to Settings/SMB Settings page
rc.S: check bz file sha256 during initial boot
shfs: fix bug where permissions being ingored ('default_permissions' was missing in mount command)
sysctl: handle net.netfilter.nf_conntrack_count max exceeded (increase setting to 131072)
ttyd: fix garbled text in local FireFox Termainl windows
upgradepkg: do not upgrade if existing package is newer
wsdd2: listen only on active interface by default (br0, bond0, or eth0)
webgui: Integrate header UPC
webgui: Add Apps link to install CA
webgui: Add internal container reference
webgui: Add new setting "Terminal font size"
webgui: Add notification agent for Pushplus
webgui: Add notification agent for ServerChan
webgui: Add 'root' folder protection to filetree
webgui: Add tracking after system shutdown
webgui: Add vmxnet3 and e1000 into available NICs for VMs
webgui: Added "User 'root'" reference on Management Access page
webgui: Added notify when plugin fails to install
webgui: Added: Cumulative parity check. This allows a parity check to be divided over multiple time windows.
webgui: Adjusted row highlighting on main and shares page to better suit people with color impairment
webgui: Allow CA to get all docker info without having to download icons if not present
webgui: Allow all notification agents to send links
webgui: Allow ruleset for local rules in rsyslog.conf
webgui: Allow simultaneous log and console windows for containers
webgui: Always show "WebUI" for user specified URLs
webgui: BTRFS balance and scrub scheduler
webgui: BTRFS balance: fix recommendation message when volume is empty
webgui: Better array sync when multiple sessions are opened
webgui: Better translation of docker container variables
webgui: CSS minor corrections
webgui: Change Dashboard Parity status to be invalid and not emulated.
webgui: Change page switching to better suit Safari on mobile devices
webgui: Change parity sync notification from error to notice level
webgui: Changed header selection for better support of Android
webgui: Check for flash offline / quick check on if it is corrupted
webgui: Cleanup styles folder
webgui: Compress too long share names in dropdown menus
webgui: ContextMenu: added option "button": defaults to "left" (current behavior), other options are "right" and "both"
webgui: Convert notify polling to Nchan
webgui: Create favicon.ico
webgui: Create syslog entry when user logs out
webgui: Dashboard: add CPU and NETWORK chart
webgui: Dashboard: fix bar color when disk thresholds are disabled
webgui: Dashboard: separate cpu details and graph view
webgui: Delete DockerRepositories.page
webgui: Device_list replace .png icon with font icon
webgui: Diagnostics fix plugin deprecated max version error
webgui: Diagnostics: Add share summary
webgui: Diagnostics: Add share summary
webgui: Diagnostics: Include current plugin versions
webgui: Diagnostics: Remove lines from go containing passwords etc
webgui: Diagnostics: Revamp anonymization
webgui: Diagnostics: add DHCP log
webgui: Diagnostics: add check for DNS Rebinding Protection
webgui: Diagnostics: add url details
webgui: Diagnostics: privatize routable IPs
webgui: DisplaySettings: add "showBannerGradient"
webgui: Do not highlight false positive ERST error
webgui: Docker page loading improvements
webgui: Docker settings: suppress browser presets
webgui: Docker utilization warning only when image file
webgui: Docker: Add Network / Privacy Category
webgui: Docker: Add crypto as a category
webgui: Docker: Do not update installed user templates
webgui: Docker: Fix incorrect caching when deleting / recreating image
webgui: Docker: Handle edge case involving browser back button when within CA in certain unlikely circumstances
webgui: Docker: Ignore icon references to default question mark
webgui: Docker: Only save templates as v2
webgui: Docker: Silence PHP errors when editing a template if corruption exists
webgui: Docker: Support CA tag
webgui: Docker: Support ReadMe in context menus
webgui: Docker: add description to all custom networks
webgui: Docker: add route for remote WireGuard access
webgui: Docker: add route for remote WireGuard access:
webgui: Docker: add route for remote WireGuard access:
"Host access to custom networks" must be enabled to allow access
Containers with network 'br0' can be remotely accessed by WireGuard without the need to configure static routes on the home router (gateway)
webgui: Docker: add time unit in settings
webgui: Docker: add wireguard description in network selection
webgui: Docker: compress too long author names
webgui: Docker: fix GUI may hang when multiple screens are opened
webgui: Docker: fix overlapping container ID display
webgui: Docker: fix spinner will not disappear after attempting to uninstall a non-existent container
webgui: Docker: fixed filetree sometimes not visible
webgui: Docker: fixed header display causes gap
webgui: Docker: fixed list display in fixed view mode
webgui: Docker: fixed template removal when no containers exist
webgui: Docker: make popup window fit in browser window
webgui: Docker: optimized contextmenu
webgui: Docker: process bash ANSI colors in web log display
webgui: Docker: remove close button in popup windiow
webgui: Docker: translation optimization
webgui: Docker: update window uses color of selected theme
webgui: Edit/Add Container: Fix browser console error
webgui: Enable/Disable SMART extended test depending on spin down delay setting
webgui: Error checking etc on ports for syslog server
webgui: Escape double quotes in text input submit
webgui: Expand file type icon selection
webgui: Expand ipaddr() with protocol: protocol defaults to ipv4 in case of ipv4 + ipv6
webgui: Fix CPU model sometimes not present
webgui: Fix PHP error when calculating balance level
webgui: Fix corruption check after a New Config is issued
webgui: Fix missing csrf-token in Notify
webgui: Fix monitor false positives
webgui: Fix network bonding display
webgui: Fix pools display on Main page when empty pool exists
webgui: Fix regression error for themes auzre & gray
webgui: Fix side bar of themes azure/gray in firefox
webgui: Fix: Improved DNS Rebinding checks
webgui: Fixed PHP errors for share and disk calculations
webgui: Fixed balance/scrub schedule not saved when device name has "-" in it
webgui: Fixed comments field only for selected disks
webgui: Fixed parity duration + speed when paused/resumed
webgui: Fixed smart temperature settings sometimes not possible
webgui: Fixed: VM 9p add share issue
webgui: Fixed: buttons not working in device info when no device is present
webgui: Fixed: missing samesite attribute in cookies
webgui: Fixed: parity history sometimes wrongly processed
webgui: Fixed: race condition when array is stopped and device assignments are changed
webgui: Fixed: specific disk settings for pool devices only
webgui: Fixed: speed calculation of parity check
webgui: Fixed: spinner stays visible after docker command
webgui: Fixes and enhancements in Browse function
webgui: Font files update:
Adjust css settings
Cleanup font files, use only woff format
Restore clear-sans font
Update bitstream font
bitstream --> source code pro
clear-sans --> source sans pro
webgui: Force creation of root password
webgui: Highlight selected row when hovering over array or shares
webgui: Improved background process detection and handling
webgui: Improved format of stale and error plugin pages
webgui: Include links in email and Discord agent notifications
webgui: Let setting "showBannerGradient" default to "yes"
webgui: Limit popup window width on ultrawide monitors
webgui: Log docker icon download failures
webgui: Lower update frequency of monitor function to better suit mobile devices
webgui: Main page - lower table update frequency for better responsiveness of links
webgui: Make WireGuard trademark visible on "full" page
webgui: Make links in help text standout (red)
webgui: Management: fix ports in use check
webgui: Miscellaneous updates and fixes
webgui: Move Start button below encryption field
webgui: NFS: fix copying of hostList after READ operation
webgui: Nchan: Use multiplexed channels and add error reporting
webgui: Only allow png files to be uploaded as user image
webgui: Open terminal window with dynamic size
webgui: Parity check: allow spinup/spindown when operation is paused
webgui: Parity check: re-introduce Done button when finished
webgui: Parity operation enhancements:
Add disk clear action
Add parity operation action to history view
Added "size" column to parity history
CSS adjustment in SMART attributes
Correct calculations for data-rebuild smaller than parity
Separate Parity-Sync and Data-Rebuild as individual actions
Show additional buttons in Array Stopped state
Textual enhancements
Use Nchan updates for copying/clearing progress
webgui: Parity: shown duration time excluding idle time
webgui: Plugin manager: fix branch select gets unnecessary disabled
webgui: Plugins page loading improvements
webgui: Proactive script security hardening
webgui: Relax SMART detection logic
webgui: Relax update frequency a bit
webgui: Remove Nchan error detection (Rely on the automatic reconnect of Nchan to re-establish connections when communication is slow)
webgui: Remove deprecated font extensions: eot, svg, ttf
webgui: Replace polling scripts with event driven Nchan interface
webgui: Revert back to default capitalization of device names
webgui: Revised filedrop.js
webgui: Right-clicking or long-clicking a menu item should open the selected menu
webgui: SSH authorized keys UI
webgui: Set Main page update frequency to 1s for better support of mobile devices
webgui: Shares: fix wrong size computation
webgui: Show IP on VM Manager VM Page
webgui: Show management access and shares access groups for users
webgui: Show warning when javascript is disabled
webgui: Sign-in required to provision/renew Unraid LE SSL certificate
webgui: Silence PHP error on syslinux page if flash drive is missing
webgui: Support future T2FA
webgui: Support multi-language in filetree display
webgui: Suppress IPv6 anycast addresses in routing table
webgui: Suppress non-relevant IPv6 routes in routing table
webgui: System devices additions
webgui: System info: fix translation
webgui: Translation support (Unraid.net)
webgui: Translations: fix creation of empty sessions
webgui: Update Credits.page
webgui: Update DashStats.page
webgui: Update FileTree.php
webgui: Update GUI with latest helptext
webgui: Update Outlook/Hotmail smtp settings
webgui: Update alert text
webgui: Update css files to use woff and woff2 formats only
webgui: UpdateDNS to prefer IPv4 first and then IPv6
webgui: Updated bitstream font to support more languages
webgui: Updated help text for Display settings and Docker
webgui: Use background checking for flash corruption
webgui: Use https for internet connectivity check
webgui: Use tabbed view for device information page
webgui: Use ttyd for logging windows
webgui: VM Manager: add virtio-win-0.1.208.iso download link
webgui: VM Manager: added Windows 11 template and OVMF TPM
webgui: VM editor style update
webgui: VM: fix missing path selection (for GPU firmware file)
webgui: VMs: automatically update virtio-win iso list
webgui: VMs: optimized contextmenu
webgui: Validate WebGUI ports before applying
webgui: Validate destination of VirtIO ISO downloads
webgui: When viewing source, identify which .page file is responsible
webgui: WireGuard integrated
webgui: WireGuard updates:
webgui: WireGuard updates:
Add tunnel routing for docker containers
Automatically make the WG tunnel available to containers (custom network)
Make import config file of VPN providers more robust.
VPN tunneled access for docker
VPN tunneled access for system
webgui: WireGuard: Add warning when tunnel deletion fails
webgui: WireGuard: Introduce new network modes:
webgui: WireGuard: add logic to recreate networks after reboot
webgui: WireGuard: fixed proper handling of ipv4 + ipv6 tunnels
webgui: WireGuard: preset peer DNS server with "Remote tunneled access"
webgui: WireGuard: use kill switch when tunnel inactive
webgui: WireGuard: user nginx settings and unraid.net api
webgui: WireGuard: warn when directly connected with public IP
webgui: Wireguard: fix import function to accept all keys
webgui: Wireguard: make management interface seletable:
webgui: Wireguard: make management interface seletable:
Defaults to eth0 - future expansion
webgui: Wireguard: strip ListenPort from file input:
ListenPort must be unique, let WG generate a random local port instead
webgui: css scrollbar enhancements
webgui: diagnostics: fix: anonymize myunraid.net urls
webgui: dockerMan Security: Remove HTML tags from Config elements
webgui: dockerMan: remove HTML from descriptions
webgui: fix: password lockouts not being cleared properly
webgui: fix: remove reauthentication msg from email notifications
webgui: improve: Highlight selected row when hovering over array or shares
webgui: jQuery: version 3.6.0
webgui: present CA-signed certificate subject as a link
webgui: privatize host in diagnostics
webgui: refactor UpdateDNS.php: anonymize verbose output by default, other improvements
webgui: remove 'My Servers' skeleton page
webgui: require sign in to provision cert
webgui: support simultanious LAN SSL with self-signed cert and DNS-based SSL with Lets Encrypt cert
webgui: various Multi-language corrections
Iemand al geupgrade? ;)

www.google.nl

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-03 13:54
MisteRMeesteR schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:13:

[...]

Iemand al geupgrade? ;)
Nog niet. Ik wacht altijd even een poosje. En nu sws want komende dagen geen tijd om voor de upgrade te gaan zitten.

• kevi-n1

[...]

Iemand al geupgrade? ;)
Ik wacht nog wel even met upgraden. Eerst was de periode tussen Release Candidates meerdere weken/maanden om vervolgens de laatste RC's om de paar dagen uit te brengen. Ik zat net op het forum van Unraid te kijken en er zijn nog wel een hoop mensen met upgrade issues (en gelukkig ook een hoop mensen niet).

Ik wacht wel even tot deze bugs eruit zijn gehaald in de volgende update.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

kevi-n1 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:52:
Ik wacht wel even tot deze bugs eruit zijn gehaald in de volgende update.
https://tweakers.net/i/o9O-ZhZQ7gvi1elg0FxcT1oJNew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UytVuyGVjKfRHMgxeYOCCiVX.jpg?f=user_large

Ik wacht ook nog even :P

www.google.nl

• geenwindows
  • Niet online

[...]

Iemand al geupgrade? ;)
nog niet, heb van de week nog geüpgraded naar RC7, misschien van het weekend tijd maken O-)
overigs doe ik vanaf RC2 al mee, hier draait het stabiel genoeg ;) laat ik het anders zeggen; ik merk geen problemen :+

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WCA

[...]

Iemand al geupgrade? ;)
Yep, gister geupgrade. Nog geen issues gehad of gezien.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:39
Na RC3 was het een drama. Intel netwerk drivers die niet goed of er niet waren. Gelukkig dat ze dit weer hebben terug gedraaid! Volgens mij was dit vanaf RC8 weer goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 10:17
Hoe connecten jullie naar een windows vm die je gebruikt om te gamen eigenlijk?
Heb je gewoon de video output van je server naar een monitor doorgezet of gebruik je iets als rdp oid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DieterKoblenz
Dromer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:38:
Hoe connecten jullie naar een windows vm die je gebruikt om te gamen eigenlijk?
Heb je gewoon de video output van je server naar een monitor doorgezet of gebruik je iets als rdp oid?
Beste performance regel je met een dedicated gaming videokaart die je doorzet (passthrough).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Weer een minor release, 6.10.2.

Twijfel twijfel... spul draait nu superstabiel maar ergens jeukt het ook :+
Version 6.10.2 2022-05-27
Base distro:

firefox AppImage: version: 100.0.r20220519220738 (CVE-2022-1802 CVE-2022-1529)

Linux kernel:

version 5.15.43-Unraid (CVE-2022-21499)

Management:

nginx: avoid appending default port number to redirect URLs
nginx: self-signed cert file: accept common name and all alternate names
startup: fix multiple network interfaces being assigned the same MAC address
startup: blacklist tg3 by default if Intel VT-d is enabled
webgui: Management Access: Use SSL/TLS setting: change the word 'Auto' to 'Strict'
webgui: Fixed: smGlue not included when selecting a controller
webgui: Fixed: allow share names with embedded ampersand
webgui: add LXC terminal support (for LXC Plugin)
webgui: Docker Web UI to use Docker label for icons as fallback
webgui: VM Manager: support libvirt networks (make libvirt networks accessible via gui)
webgui: fix issue where 'root' login works with password from another username which includes string 'root'
webgui: Update OS page spelling corrction: warninging -> warning
webgui: helptext review: minor corrections

www.google.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevi-n1
MisteRMeesteR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:07:
Weer een minor release, 6.10.2.

Twijfel twijfel... spul draait nu superstabiel maar ergens jeukt het ook :+
[...]
Het jeukt zeker maar ik wacht op het moment dat er geen data verlies meer gemeld wordt of schijven "verdwijnen".

Je zou verwachten dat de stap tussen 6.9->6.10 hetzelfde zou moeten zijn als 6.8->6.9 en daar zijn ze nooit verder gegaan dan 6.9.2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

kevi-n1 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Het jeukt zeker maar ik wacht op het moment dat er geen data verlies meer gemeld wordt of schijven "verdwijnen".

Je zou verwachten dat de stap tussen 6.9->6.10 hetzelfde zou moeten zijn als 6.8->6.9 en daar zijn ze nooit verder gegaan dan 6.9.2.
Ik wacht wel even totdat ze het NIC (-blacklist) probleem hebben opgelost, lang leve iLO zullen we maar zeggen O-) :X

www.google.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

MisteRMeesteR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Ik wacht wel even totdat ze het NIC (-blacklist) probleem hebben opgelost, lang leve iLO zullen we maar zeggen O-) :X
En sindskort is 6.10.3 beschikbaar gekomen, https://unraid.net/blog/6-10-3
Version 6.10.3 2022-06-14
Improvements
Fixed data corruption issue which could occur on some platforms, notably HP Microserver Gen8/9, when Intel VT-d was enabled. This was fixed by changing the Linux kernel default IOMMU operation mode from "DMA Translation" to "Pass-through".

Also removed 'tg3' blacklisting when Intel VT-d was enabled. This was added in an abundance of caution as all early reports of data corruption involved platforms which also (coincidentally) used 'tg3' network driver. If you created a blank 'config/modprobe.d/tg3.conf' file you may remove it.

Plugin authors: A plugin file may include a tag which displays a markdown formatted message when a new version is available. Use this to give instructions or warnings to users before the upgrade is done.

Brought back color-coding in logging windows.

Bug fixes
Fix issue detecting Mellanox NIC.

Misc. webGUI bug fixes

Change Log vs. Unraid OS 6.10.2
Base distro:
no changes
Linux kernel:
version 5.15.46-Unraid
CONFIG_IOMMU_DEFAULT_PASSTHROUGH: Passthrough
Management:
startup: improve network device detection
webgui: Added color coding in log files
webgui: In case of flash corruption try the test again
webgui: Improved syslog reading
webgui: Added log size setting when viewing syslog
webgui: Plugin manager: add ALERT message function
webgui: Add INFO icon to banner
webgui: Added translations to PageMap page
webgui: Fix: non-correcting parity check actually correcting if non-English language pack installed
webgui: Updated azure/gray themes
Better support for Firefox
Move utilization and notification indicators to the right

www.google.nl

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:45
Ik ben vandaag van 6.10.2 naar 6.10.3 gegaan. Zonder "grote" problemen op mijn Plex docker na. Nu weet ik niet of dat ontstaan is door de update van unraid of de Plex container , hij start niet meer op door een Critical: libusb_init failed...
Heb er nog niet naar gekeken verder.. gebruik Plex weinig, dus geen haast.

[Voor 13% gewijzigd door BlaBla1973 op 15-06-2022 15:18]

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
BlaBla1973 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:17:
Ik ben vandaag van 6.10.2 naar 6.10.3 gegaan. Zonder "grote" problemen op mijn Plex docker na. Nu weet ik niet of dat ontstaan is door de update van unraid of de Plex container , hij start niet meer op door een Critical: libusb_init failed...
Heb er nog niet naar gekeken verder.. gebruik Plex weinig, dus geen haast.
soms wil het wel eens helpen om de docker container te verwijderen en te herinstalleren.
met de Community Applications kun je de container zo weer herinstalleren met je opgeslagen docker config.
appdata blijft onaangeroerd.

anders een kijken op het unraid forum en het Plex forum naar deze foutmelding.
ik heb deze fout melding namelijk ook wel eens gehad bij een container update...

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:45
@geenwindows Thx , ff snel naar gekeken,maar blijft dezelfde fout. Wat ik wel zag was dat mijn Nvidia driver niet meer geïnstalleerd stond. Maar na verwijdering van de oude drivers , de laatste versie geïnstalleerd, uitkomst blijft hetzelfde ;)
Dacht dat het misschien nog met rechten te maken had, dus tijdelijk ff de container root gegeven.
Maakt allemaal niks uit..
Al mijn Dockers draaien behalve Plex...

Zoektocht gaat verder, maar niet met dit mooie in de tuin zit weer met een biertje :)

Edit:

Ben terug naar de vorige versie van unraid gegaan en heb de docker van Plex opnieuw geïnstalleerd, error blijft maar Plex werkt weer met hardware transcode.
Voorlopig weer opgelost.

[Voor 16% gewijzigd door BlaBla1973 op 22-06-2022 10:44]

Computer nr 486 denk ik..

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-03 21:14
Hoi hoi,

ik heb een klein probleempje, ik ben mijn IOT toestellen van mijn hoofd netwerk aan het halen en in een aparte VLAN aan het gooien. Alles doet wat het moet doen op 1 ding na.

Mijn LG Smart TV zit ook in het IOT netwerk. Deze krijgt daar een 192.168.2.x IP.
Nu zit m'n Unraid server op mijn hoofdnetwerk en deze krijgt een 192.168.1.x IP.
Ik maak gebruik van de Binhex-Plexpass docker.

Nu viel het mij op dat ik geen 4K content meer binnenkrijg, blijkt dat alles op m'n LG TV transcode modus gaat omdat hij niet op het lokaal netwerk zit. Hij ziet mijn TV dus als een remote toestel.

Na wat gegoogle kom ik er achter dat er een mogelijkheid is om een docker een ander subnet te geven door de docker in Bridge mode te zetten. Maar verder slaag ik er niet in de juiste oplossing te vinden.

Iemand met hetzelfde probleem en die weet in welke richting ik best kijk?
Ik heb geen enkele ervaring met Dockers, installeren op unraid lukt me nog wel, maar daar stopt het ook.

Alvast bedankt.

• demonic
  • Nu online
Amarog schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Nu viel het mij op dat ik geen 4K content meer binnenkrijg, blijkt dat alles op m'n LG TV transcode modus gaat omdat hij niet op het lokaal netwerk zit. Hij ziet mijn TV dus als een remote toestel.

Na wat gegoogle kom ik er achter dat er een mogelijkheid is om een docker een ander subnet te geven door de docker in Bridge mode te zetten. Maar verder slaag ik er niet in de juiste oplossing te vinden.

Ik heb geen enkele ervaring met Dockers, installeren op unraid lukt me nog wel, maar daar stopt het ook.

Alvast bedankt.
Als je de volgende zaken aanpast heb je het probleem ook niet.
1. server > settings > remote access > "Limit remote stream bitrate".
Zet deze op unlimeted

2. Client/tv > Settings > quality > " Remote streaming quality".
Deze op maximum zetten.

(3 er is volgens mij ook een optie om servers handmatig op te geven aan een IP adres. dat zou je ook nog kunnen overwegen)

• Amarog
demonic schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Als je de volgende zaken aanpast heb je het probleem ook niet.
1. server > settings > remote access > "Limit remote stream bitrate".
Zet deze op unlimeted

2. Client/tv > Settings > quality > " Remote streaming quality".
Deze op maximum zetten.

(3 er is volgens mij ook een optie om servers handmatig op te geven aan een IP adres. dat zou je ook nog kunnen overwegen)
Die eerste optie wil ik dus niet gebruiken, remote access staat bewust gelimiteerd. Dit om mijn upload niet toe te laten slibben door remote views. Alvast bedankt voor de respons en het meedenken.

• geenwindows
  • Niet online
Amarog schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:41:
Hoi hoi,

ik heb een klein probleempje, ik ben mijn IOT toestellen van mijn hoofd netwerk aan het halen en in een aparte VLAN aan het gooien. Alles doet wat het moet doen op 1 ding na.

Mijn LG Smart TV zit ook in het IOT netwerk. Deze krijgt daar een 192.168.2.x IP.
Nu zit m'n Unraid server op mijn hoofdnetwerk en deze krijgt een 192.168.1.x IP.
Ik maak gebruik van de Binhex-Plexpass docker.

Alvast bedankt.
in je plex server: instellingen > netwerk > en dan bij het stukje LAN netwerken beide subnetwerken invullen.

daarbij zomaar een ander subnetwerk in je docker container zetten gaat niet zomaar lukken, unraid moet daarvoor wel kennis hebben van deze subnetwerk, op te lossen door een 2e netwerk kaart te gebruiken (of VLAN gebruiken)

• Amarog
geenwindows schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

in je plex server: instellingen > netwerk > en dan bij het stukje LAN netwerken beide subnetwerken invullen.

daarbij in je zomaar een ander subnetwerk in je docker container zetten gaat niet zomaar lukken, unraid moet daarvoor wel kennis hebben van deze subnetwerk, op te lossen door een 2e netwerk kaart te gebruiken (of VLAN gebruiken)
Bedankt! Dat deed het. Ik was inderdaad al met Vlan aan het kijken maar jouw oplossing is veruit de simpelste.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Ligt bij jullie ook de CA store eruit?
Download of appfeed failed.

Community Applications requires your server to have internet access. The most common cause of this failure is a failure to resolve DNS addresses. You can try and reset your modem and router to fix this issue, or set static DNS addresses (Settings - Network Settings) of 208.67.222.222 and 208.67.220.220 and try again.

Alternatively, there is also a chance that the server handling the application feed is temporarily down. See also this post for more information
DNS is het issue niet, kan de feed van Squid bereiken vanaf de terminal.

www.google.nl

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:45:
Ligt bij jullie ook de CA store eruit?

[...]

DNS is het issue niet, kan de feed van Squid bereiken vanaf de terminal.
Upgrade naar 6.10.3 heeft dit iig opgelost. Ik lees op het officiële forum ook dat een reboot helpt :+

www.google.nl

• WCA
Mensen die nog niet geüpdate hebben (of wel):

Nerdpack is in de laatste versie -niet- meer aanwezig. Deze is deprecated, want de originele dev heeft het project abandoned

Packages moet je voortaan handmatig installeren via de CLI dus
https://forums.unraid.net.../page/71/#comment-1159381

Share and Enjoy!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-03 17:17

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

WCA schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:10:
Mensen die nog niet geüpdate hebben (of wel):

Nerdpack is in de laatste versie -niet- meer aanwezig. Deze is deprecated, want de originele dev heeft het project abandoned

Packages moet je voortaan handmatig installeren via de CLI dus
https://forums.unraid.net.../page/71/#comment-1159381
Ze hebben dan wel weer perl standaard toegevoegd. Waardoor ik het zelf eigenlijk niet echt meer nodig heb.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:35
Ik ben eens aan het kijken naar vernieuwing van m'n Unraid systeem, toen ik in 2011 met Unraid begon heb ik daar een Supermicro mainboard (X8SIL) voor gekocht en daar draait het nu nog steeds op. Dat kan intussen waarschijnlijk een heel stuk krachtiger en tegelijk zuiniger :P De behuizing is sindsdien wel vervangen, ben begonnen met een Coolermaster Stacker, later is dat een rack model geworden met hotswap bays (deze, of iets wat er sterk op lijkt).

De behuizing is me wel een zorgenkind aan het worden, krijg al 'n tijdje regelmatige UDMA CRC errors die ik tot nu toe heb genegeerd, maar inmiddels zijn ze niet meer te negeren :X Na 'n stroomstoring afgelopen weekend is de parity check gestopt vanwege 30k errors op 1 disk, na alle kabels enzo langsgelopen en aangedrukt te hebben een rebuild gestart, die heb ik zelf maar gestopt toen een andere disk ladingen UDMA CRC errors begon te smijten.

Maar goed dan is de vraag, waar kan ik het dan voor vervangen. Ik hoef in ieder geval geen hot swap meer, dat heeft eigenlijk meer gedoe en ellende opgeleverd dan ik er voordeel van had (heeft natuurlijk alles met budget te maken, in m'n day job enterprise omgeving kan ik niet zonder :P ). Ik zit eigenlijk te denken om een el-cheapo frame in elkaar te beunen waar ik alle disks in hang met een stel fans die erlangs blazen. Moet ik alleen nog iets verzinnen om trillingen te dempen.

M'n volgende uitdaging is dan een manier om alle 17 disks aan te sluiten (16x sata HDD in wisselende groottes voor de array, 1x sata SSD voor cache/docker, hoewel dit op zich prima een m.2 zou kunnen worden). Ik heb een beetje zitten bladeren en ben wel gecharmeerd van iets als dit. Iemand ervaring mee? Of een andere suggestie die aan de eisen voldoet?

https://www.socialcooling.com/

• DieterKoblenz
anboni schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:31:
De behuizing is me wel een zorgenkind aan het worden, krijg al 'n tijdje regelmatige UDMA CRC errors die ik tot nu toe heb genegeerd, maar inmiddels zijn ze niet meer te negeren :X Na 'n stroomstoring afgelopen weekend is de parity check gestopt vanwege 30k errors op 1 disk, na alle kabels enzo langsgelopen en aangedrukt te hebben een rebuild gestart, die heb ik zelf maar gestopt toen een andere disk ladingen UDMA CRC errors begon te smijten.
Weet je zeker dat het de bekabeling is? Laatste keer dat ik dit had bleek het een defect mobo te zijn.

Wat voor form factor wil je qua behuizing? Gezien aantal disks gok ik opnieuw rack en dan zou ik eerder kiezen voor een beschikbare behuizing i.p.v. zelf beunen (maar heeft meer met mijn gebrek aan skills te maken).

Gezien de elektra prijzen de pan uit rijzen, heb je echt nog 17 disks hot available nodig? Ik heb recent m'n setup omgegooid (onder andere door onverklaarbare unRAID errors) naar een NAS die 24/7 en een unRAID bak met alle backups die ik via WoL 3x per week draai. Significante power reductie door gebruik te maken van het aanwezige materiaal.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

DieterKoblenz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:21:
[...]

Weet je zeker dat het de bekabeling is? Laatste keer dat ik dit had bleek het een defect mobo te zijn.

Wat voor form factor wil je qua behuizing? Gezien aantal disks gok ik opnieuw rack en dan zou ik eerder kiezen voor een beschikbare behuizing i.p.v. zelf beunen (maar heeft meer met mijn gebrek aan skills te maken).

Gezien de elektra prijzen de pan uit rijzen, heb je echt nog 17 disks hot available nodig? Ik heb recent m'n setup omgegooid (onder andere door onverklaarbare unRAID errors) naar een NAS die 24/7 en een unRAID bak met alle backups die ik via WoL 3x per week draai. Significante power reductie door gebruik te maken van het aanwezige materiaal.
Hier ook vanwege de stroomprijzen mijn setup flink gereduceerd. Van een 120W slurpende HP 19" pizzadoos naar een barebone die idle 11W doet. Wel in moeten boeten op mijn datazekerheid maar met een cache-pool i.c.m. een off-site backup welke elke nacht loopt durf ik dat wel aan.

www.google.nl

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:35
DieterKoblenz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:21:
[...]
Nee, mainboard en HBAs heb ik inderdaad nog niet volledig uitgesloten, dat zal ik nog 'ns onderzoeken.
Form factor maakt me op zich niet zoveel uit, heb zelfs kort overwogen om iets van een test bench te doen om mobo enzo op te monteren naast het gebeunde disk frame (maar 'n 'echte' test bench is ook flink aan de prijs)
Gezien de elektra prijzen de pan uit rijzen,
Ik ga er nog steeds van uit dat dat een tijdelijke situatie is en ik heb geen zin om voor de lange termijn gemak en comfort in te leveren vanwege tijdelijk extreme elektra prijzen (en daarbij, zolang we nog salderen, komt alle stroom van het dak, de enige reden dat we aan greenchoice betalen is omdat er ook nog 'n elektrische auto periodiek volgetankt moet worden)

https://www.socialcooling.com/

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
M'n volgende uitdaging is dan een manier om alle 17 disks aan te sluiten
naja als jij met 17disks bezig bent - vraag ik me oprecht af wat dat voor disks zijn en hoe oud die zijn. zeker in een gedegen opslag systeem is het zaak om geregeld na te gaan of je opslag nog wel betrouwbaar genoeg is. als je dan vervolgens over CRC errrors gaat praten weet je al helemaal dat vervangen aan de orde zou kunnen zijn.

Mede gelet op de energieprijzen EN op het aantal schrijven EN op het vergrootte risico zou ik dan sneller overwegen om die build te laten voor wat ie is (hooguit te redden wat er te redden is voor non-critical storage -(dus buiten je storage-array en diskcount).

dan hangt het natuurlijk al snel af van je budget en je noden wat voor config je dan zou kunnn kiezen maar ik zou persoonlijk niet snel kiezen voor een oplossing met meer dan dan 2 storage bays (+/- 8 tot 10 schijven) gecombineerd met nog een cachepool en misschien wat tijdelijke opslag voor bijv torrents of transcoding en dat soort zaken.

dan zijn er meer dan genoeg standaard-behuizingen te vinden die daaraan voldoen

wat dat 'tijdelijke' betreft ik denk dat je daar nog wel eens flink naast kunt zitten, dat geonder met rusland is zomaar nog niet over en dat betekent inherrent dat wel de komende tijd gaan zien dat heel veel mensen over moeten stappen naar gecomineerde installaties met bijv een warmtepomp en een cv, en bijv ook koken op electra.

dat brengt met zich mee dat de electra vraag flink harder zal stijgen dan het aanbod (omdat die windparken op zee nog lang niet klaar zijn en mogelijk niet eens voldoende zijn de onvoorziene stijging. het lag immers lang in de planning op pas echtens in 2040 van het gas af te gaan niet al in 2022-2025

• Solomon
  • Laatst online: 13:25
Zojuist, naast mijn 500GB NVME cache een nieuwe cache pool gecreëerd met 2 (tweedehands!) 2,5" 15K SAS drives in RAID0!

Mijn media-folders gebruiken nu die tweede cache (meer dan snel genoeg) wat er toe leidt dat mijn NVME drive minder schrijf/lees acties te verwerken krijgt.

Een LSI 9207-8i van ebay geplukt, en 2 tweedehands SAS drives kosten samen geen pepernoot. Ik weet dat tweedehands hard disks bedenkelijk zijn, en deze schijven hebben aardig wat uurtjes gedraaid.. Maar als cache van mijn media-shares maak ik me niet teveel zorgen ;)

Hier overigens de post die me inspireerde: https://forums.reeltalk.c...-improved-performance/138

[Voor 6% gewijzigd door Solomon op 13-11-2022 19:22]

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Unraid in de aanbieding.
https://unraid.net/cyber-weekend-2022
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee