• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:45
Decarsul schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:16:
[...]
Omdat ik de server steeds veelzijdiger inzet, ben ik overgestapt van een ryzen platform naar een epyc platform. Heb nu een 7352 met 128gb ECC, dual 10gb nics en erg tevreden.

Alleen sinds ik ben overgestapt ook een issue rijker. Mijn TeamSpeak docker (meerdere versies en varianten) knikkeren constant de cliënten eruit. Zowel lokaal als extern verbonden. De interval is sporadisch, kan half uur goed gaan naar ook om de minuut gebeuren.
Het enige wat ik me zo kan bedenken is dat er best wat issues zijn (geweest) met ryzen en idle standen van de cpu. Dus terug schakelen van cores en de lagere clocksnelheid.
C-states kan je ook is naar kijken. Maar geen idee wat daar mee aan de hand was en of het van toepassing is op jou.

Wellicht dat je vraag ook beter geschikt is op het unraid forum of hun (onofficiële) discord. Aangezien je probleem wss aardig specifiek zal zijn.

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-03 23:30
demonic schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:25:
[...]

Het enige wat ik me zo kan bedenken is dat er best wat issues zijn (geweest) met ryzen en idle standen van de cpu. Dus terug schakelen van cores en de lagere clocksnelheid.
C-states kan je ook is naar kijken. Maar geen idee wat daar mee aan de hand was en of het van toepassing is op jou.

Wellicht dat je vraag ook beter geschikt is op het unraid forum of hun (onofficiële) discord. Aangezien je probleem wss aardig specifiek zal zijn.
Dank voor de reactie. 'Gelukkig' zit ik niet meer op Ryzen, maar ik begrijp uit de laatste zin dat je een mogelijke relatie ziet tussen de Ryzen issues en Epyc.
Nu weet ik dat er sowieso issues zijn met een aantal nics, daar heb ik al naar gekeken.
Het grappige is nu wel, dat het in ieder geval tot dusver goed heeft gedraaid sinds ik de docker voorzien heb van zijn eigen ip, dus niet meer via de host draai. . . .

Reden dat ik het overigens hier vraag, is omdat ik merk dat vragen gesteld op de unraid fora amper een nuttige uitkomst hebben. Helaas :(

• demonic
Ja, het unraid forum is af en toe hit en miss. (zelf ben ik ook meer fan van discord.)
(Epyc is uiteindelijk een vergrootte ryzen. (Over-simplified) maar daarom hintte ik inderdaad naar dat het vergelijkbare problemen misschien kon opleveren)

Hmm... Zou wel interessant zijn als je TeamSpeak zijn eigen ip geeft. Dat het dan wel werkt. (Valt iets voor te zeggen)

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:36
Zijn hier tweakers die al garantie proberen claimen hebben waarbij ze een externe harde schijf hebben geschucked?

Tijdens de parity check is de parity disk blijkbaar onleesbaar geworden, zeg maar onherkenbaar. Ik kan deze niet meer vinden in de array..

Zijn er opties om te controleren of deze echt stuk is zonder de server open te gooien?

• Decarsul
demonic schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:33:
Ja, het unraid forum is af en toe hit en miss. (zelf ben ik ook meer fan van discord.)
(Epyc is uiteindelijk een vergrootte ryzen. (Over-simplified) maar daarom hintte ik inderdaad naar dat het vergelijkbare problemen misschien kon opleveren)
Dank voor de discord tip, ga ik eens bekijken.
Hmm... Zou wel interessant zijn als je TeamSpeak zijn eigen ip geeft. Dat het dan wel werkt. (Valt iets voor te zeggen)
Ja . . . dat zou je denken he? Maar ik kreeg een niet erg fijne reactie van 1 van de dev's toen ik dat deed. zie https://forums.unraid.net...-binhex-teamspeak/page/6/ onderaan. Ik ben Caennanu.

• Decarsul
Asterion schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:20:
Zijn hier tweakers die al garantie proberen claimen hebben waarbij ze een externe harde schijf hebben geschucked?

Tijdens de parity check is de parity disk blijkbaar onleesbaar geworden, zeg maar onherkenbaar. Ik kan deze niet meer vinden in de array..

Zijn er opties om te controleren of deze echt stuk is zonder de server open te gooien?
Dat klinkt niet goed . . . ik heb voorheen wel wat issues gehad met schijven die weg vielen, maar dat lag bij mij aan mijn controller en oversaturatie van de pci-e lanes (en dus ook de reden dat ik overgestapt ben naar een platform met meer dan 20 lanes).

Is de schijf nog wel in de bios te zien? een herstart van mijn systeem zorgde er vaak voor dat de schijf weer herkent werdt.

• Asterion
Decarsul schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

Dat klinkt niet goed . . . ik heb voorheen wel wat issues gehad met schijven die weg vielen, maar dat lag bij mij aan mijn controller en oversaturatie van de pci-e lanes (en dus ook de reden dat ik overgestapt ben naar een platform met meer dan 20 lanes).

Is de schijf nog wel in de bios te zien? een herstart van mijn systeem zorgde er vaak voor dat de schijf weer herkent werdt.
Ik moet nog verder onderzoek doen.
'k Ga de schijf er alleszins eens uithalen en aan de computer hangen.

Een herstart van de server heeft niks opgebracht. Unraid ziet ze niet. |:(

• demonic
Decarsul schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:24:
[...]

Dank voor de discord tip, ga ik eens bekijken.

[...]

Ja . . . dat zou je denken he? Maar ik kreeg een niet erg fijne reactie van 1 van de dev's toen ik dat deed. zie https://forums.unraid.net...-binhex-teamspeak/page/6/ onderaan. Ik ben Caennanu.
hhmmm.. tja...
BinHex is een goede ontwikkelaar/docker maintaner. maar als je die topics een beetje volgt zijn het voornamelijk mensen die geen flauw idee hebben wat ze doen en dan boos worden dat het niet werkt. xD
Ik snap zijn reactie wel een beetje :P
Asterion schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Ik moet nog verder onderzoek doen.
'k Ga de schijf er alleszins eens uithalen en aan de computer hangen.

Een herstart van de server heeft niks opgebracht. Unraid ziet ze niet. |:(
Bij een herstart kijk is in de bios of de schijf nog wel herkend wordt.
Kan zijn dat de schijf dood is. kan ook zijn dat je een ander probleem hebt.
(de schijf in een andere (linux) computer stoppen werkt ook natuurlijk)

• Decarsul
demonic schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:38:
hhmmm.. tja...
BinHex is een goede ontwikkelaar/docker maintaner. maar als je die topics een beetje volgt zijn het voornamelijk mensen die geen flauw idee hebben wat ze doen en dan boos worden dat het niet werkt. xD
Whahaha, ik begrijp wat je bedoeld. Nu wil ik niet zeggen dat ik altijd weet wat ik doe. Maar heb in ieder geval het voornemen om, eventueel achteraf, te begrijpen wat ik heb gedaan.

Nu dus nog uitvogelen waarom met de 'host' functie er telkens een ping timeout komt.

[Voor 7% gewijzigd door Decarsul op 24-08-2021 09:52]

• Asterion
demonic schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

hhmmm.. tja...

[...]

Bij een herstart kijk is in de bios of de schijf nog wel herkend wordt.
Kan zijn dat de schijf dood is. kan ook zijn dat je een ander probleem hebt.
(de schijf in een andere (linux) computer stoppen werkt ook natuurlijk)
De schijf wordt alleszins nog herkend door Paragon partition Manager.
Die is nu de schijf aan het scannen op fouten.
Daarna gaat hij terug de server in en ga ik kijken of alles goed is aangesloten.

Update: Paragon heeft geen fouten ontdekt. De harde schijf zit nu terug in de server en herkend om ook direct.
De parity is nu terug aan het re-syncen.
Ik heb geen idee waar het fout gelopen is. Als het nu nog eens is misloopt gaat de harde schijf er toch uit denk ik. :?

[Voor 14% gewijzigd door Asterion op 25-08-2021 09:42]

• Kopernikus.1979
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03 10:27
Beste,

Graag had ik jullie advies:

Momenteel heb ik volgend moederbord/CPU in mijn Unraid server:
Gigabyte Z590M met een Intel 11700 CPU (in een Fractal Design Node 804)
Echter kan ik zeer goedkoop een Gigabyte W480 moederbord kopen.
De reden dat ik deze zou willen is omdat de 8 SATA heeft ipv 6 en ook al 2 onboard LAN's.
Het enige minpunt is dat het moederbord gemaakt is voor de 10 serie CPU, maar met een BIOS zou deze mijn 11700 wel kunnen draaien.

Nu mijn vraag: lijkt jullie dit een een goed idee en zal de prestatie van de 11700 zelfde blijven alsop mijn Z590?

• Decarsul
Kopernikus.1979 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:24:

Nu mijn vraag: lijkt jullie dit een een goed idee en zal de prestatie van de 11700 zelfde blijven alsop mijn Z590?
Dat deel kan ik je helaas niet mee helpen, heb ik geen ervaring mee.
De reden dat ik deze zou willen is omdat de 8 SATA heeft ipv 6 en ook al 2 onboard LAN's.
Mijn probleem met consumenten hardware had hier ook mee te maken. Omdat je overal ongeveer 'maar' 20 pci-e lanes hebt voor uitbreiding, is het lastig om een server uit te breiden. Zeker als je nvme's en videokaarten wilt gaan gebruiken zit je al snel aan de cap van de cpu's. En naar mijn mening is voor een server, meer connecties altijd beter. 6 schijven heb je al snel aangesloten, 2 parity 4 data als voorbeeld.

Daarom zou mijn mening zijn om te switchen naar een bord / platform met meer connectiviteit (denk ook aan b.v.b. threadripper en epyc. die laatste ben ik voor gegaan en heb nu de mogelijkheid 7 x16 kaarten aan te sluiten en genoeg lanes over te hebben).

Mocht je over gaan naar een HEDT of Server bord. heb je vaak ook dat je onboard SAS controller hebt en IPMI, zoooooo fijn. Ook erg fijn qua kabel management, omdat deze vaak 1 kabelbundel zijn. En liggend aan je case, je een SAS naar SAS connectie hebt in combinatie met hotswap bays.

[Voor 11% gewijzigd door Decarsul op 03-09-2021 09:30]

• Asterion
Asterion schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

De schijf wordt alleszins nog herkend door Paragon partition Manager.
Die is nu de schijf aan het scannen op fouten.
Daarna gaat hij terug de server in en ga ik kijken of alles goed is aangesloten.

Update: Paragon heeft geen fouten ontdekt. De harde schijf zit nu terug in de server en herkend om ook direct.
De parity is nu terug aan het re-syncen.
Ik heb geen idee waar het fout gelopen is. Als het nu nog eens is misloopt gaat de harde schijf er toch uit denk ik. :?
De schijf is terug in fout gegaan.
Alert [SERVER] - Parity disk in error state (disk dsbl)
49 errors op de schijf na het herbouwen van de parity check die maandelijks ingepland staat..
Zou deze schijf nu echt kapot aan het gaan zijn of niet?

Op het forum van Unraid heb ik een topic gevonden waarin staat dat het waarschijnlijk opgelost kan zijn met het rebuilden van de parity door de schijf te verwijderen en terug toe voegen in de array.
Dat heeft bij mij geen succes gehad. De schijf wordt niet meer herkend door de server..

Heeft het nog zin om te kijken of ze nog wordt herkend in het bios of niet?

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 17:55

masauri

aka qwybyte

Na veel kloten heeft iemand hier misschien de gouden tip voor me.

Ik ben een unraid server aan het bouwen op basis van een pricewatch: MSI H170A GAMING PRO mobo die uit mijn vorige pc komt.
Echter krijg ik het niet voor elkaar dat hij de schijven herkent die via een sas naar sata kabel erop aan zijn gesloten.
Als ik in de bios in log zie ik ze ook niet staan bij sata ports. (hot plug enabled.)
Een andere kabel werkt ook niet, terwijl ik die met een sas naar sas aan sluit en dan kan hij ze wel uitlezen.
Is dus echt mobo gerelateerd vermoed ik.
Normaal zou je drivers hebben die ingeladen worden in het os, maar dat moet normaal toch geen probleem zijn bij unraid vermoed ik.

Maar wat is de oplossing??? ...

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 17:20
masauri schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:38:
Na veel kloten heeft iemand hier misschien de gouden tip voor me.

Ik ben een unraid server aan het bouwen op basis van een pricewatch: MSI H170A GAMING PRO mobo die uit mijn vorige pc komt.
Echter krijg ik het niet voor elkaar dat hij de schijven herkent die via een sas naar sata kabel erop aan zijn gesloten.
Als ik in de bios in log zie ik ze ook niet staan bij sata ports. (hot plug enabled.)
Een andere kabel werkt ook niet, terwijl ik die met een sas naar sas aan sluit en dan kan hij ze wel uitlezen.
Is dus echt mobo gerelateerd vermoed ik.
Normaal zou je drivers hebben die ingeladen worden in het os, maar dat moet normaal toch geen probleem zijn bij unraid vermoed ik.

Maar wat is de oplossing??? ...
Een sas naar sata kabel? Die kan maar 1 kant op. Je moederbord SAS en je schijf SATA. Andersom gaat dus niet. Je kan geen SAS schijf op een SATA poort gebruiken, andersom wel.

Share and Enjoy!

• masauri

masauri

aka qwybyte

WCA schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:21:
[...]

Een sas naar sata kabel? Die kan maar 1 kant op. Je moederbord SAS en je schijf SATA. Andersom gaat dus niet. Je kan geen SAS schijf op een SATA poort gebruiken, andersom wel.
Sorry voor de onduidelijkheid, licht frustratie probleempje :)
Ik heb het over zo'n kabel die aangesloten is op de drive bay van de server kast:

Is dat dan ook nog van toepassing?

• WCA
masauri schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:25:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, licht frustratie probleempje :)
Ik heb het over zo'n kabel die aangesloten is op de drive bay van de server kast:
[Afbeelding]
Is dat dan ook nog van toepassing?
Zitten de SATA stekkers aan de moederbord kant ingeprikt of aan de hardeschijfbay kant? Indien dat tweede, die SAS connector stop je in een HBA/RAID kaart oid? Of hoe moet ik dat zien

Share and Enjoy!

• masauri

masauri

aka qwybyte

WCA schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:27:
[...]

Zitten de SATA stekkers aan de moederbord kant ingeprikt of aan de hardeschijfbay kant? Indien dat tweede, die SAS connector stop je in een HBA/RAID kaart oid? Of hoe moet ik dat zien
SATA kant zit op het moederbord ingeprikt, die sas connector gaat in de drive bay.
De 2 andere sas verbindingen op de drive bay, zijn op de raid kaart aangesloten en kan ik wel via unraid uitlezen.

[Voor 17% gewijzigd door masauri op 03-09-2021 22:36]

• WCA
masauri schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:29:
[...]

SATA kant zit op het moederbord ingeprikt, die sas connector gaat in de drive bay.
De 2 andere sas verbindingen op de drive bay, zijn op de raid kaart aangesloten en kan ik wel via unraid uitlezen.
[Afbeelding]
Jep, dat werkt niet zo helaas. Die kabel is 1 richting op :)

Share and Enjoy!

• masauri

masauri

aka qwybyte

WCA schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:50:
[...]

Jep, dat werkt niet zo helaas. Die kabel is 1 richting op :)
Ok, weten we dat ook weer , heb het nooit geleerd of geweten... 8)7 |:(
Nu wel nog een oplossing vinden om die aan te sluiten, een 2e raid kaart in het nog vrije pci slot?.?

• WCA
masauri schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:54:
[...]

Ok, weten we dat ook weer , heb het nooit geleerd of geweten... 8)7 |:(
Nu wel nog een oplossing vinden om die aan te sluiten, een 2e raid kaart in het nog vrije pci slot?.?
Bijvoorbeeld :)

Of een andere raid/HBA kaart met meer aansluitingen kopen.

Share and Enjoy!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@masauri
SAS naar/van SATA kabels heb je in 2 soorten! Forward breakout en Backward breakout.
Forward: van SAS (raidkaart/etc) naar Sata (hdd)
Backward: Van SATA (Moederbord etc.) naar SAS backbone/SAS hdd's etc.

[Voor 4% gewijzigd door geenwindows op 04-09-2021 11:48]

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• masauri

masauri

aka qwybyte

geenwindows schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:47:
@masauri
SAS naar/van SATA kabels heb je in 2 soorten! Forward breakout en Backward breakout.
Forward: van SAS (raidkaart/etc) naar Sata (hdd)
Backward: Van SATA (Moederbord etc.) naar SAS backbone/SAS hdd's etc.
Dit is de kabel die ik gekocht heb: https://www.amazon.de/gp/...o_dt_b_asin_title_o00_s00
Ik heb dus de forward gekocht, waarbij hij van de sas naar de sata gaat volgens de omschrijving.(wat ik dus nodig heb zou ik denken?)
Maar die werkt dus niet, ik zou dus een backward breakout moeten?

• geenwindows
  • Niet online
masauri schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:52:
[...]

Dit is de kabel die ik gekocht heb: https://www.amazon.de/gp/...o_dt_b_asin_title_o00_s00
Ik heb dus de forward gekocht, waarbij hij van de sas naar de sata gaat volgens de omschrijving.(wat ik dus nodig heb zou ik denken?)
Maar die werkt dus niet, ik zou dus een backward breakout moeten?
jup!
die amazon pagina geeft het ook duidelijk aan:
SFF-8087 (Host) zu 4X SATA (Target), dit moet dus precies andersom zijn ;)

[Voor 12% gewijzigd door geenwindows op 04-09-2021 11:55]

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Even een domme noob vraag; Die VM's binnen unraid zijn leuk maar zijn toch alleen te bereiken via een remote desktop? Dus je hebt toch nog steeds een andere pc nodig om erbij te kunnen?

deepin linux addict

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-03 13:54
Vishari Beduk schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:28:
Even een domme noob vraag; Die VM's binnen unraid zijn leuk maar zijn toch alleen te bereiken via een remote desktop? Dus je hebt toch nog steeds een andere pc nodig om erbij te kunnen?
Als je een extra GPU hebt en die koppelt aan de VM dan kan je die gebruiken voor beeld output. USB poorten etc.. kan je er ook aan koppelen en dan kan je die VM gewoon bedienen terwijl je op je server aangesloten zit.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Muerte.Diablo schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:31:
[...]
Als je een extra GPU hebt en die koppelt aan de VM dan kan je die gebruiken voor beeld output. USB poorten etc.. kan je er ook aan koppelen en dan kan je die VM gewoon bedienen terwijl je op je server aangesloten zit.
OK bedankt.
Ik zit te kijken of ik een oude PC met stapeltje 4TB HD's kan ombouwen naar unraid server.
Maar deze heeft een i5-2500 met iGPU. Dat gaat niet werken dus.

deepin linux addict

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-03 15:21
Ik gebruik unRAID om mijn "main" PC te visualiseren, draait op meerdere core's en ruim in het RAM icm RTX3090. Daarnaast een werkende Win 10 workstation voor mijn vriendin met eigen RX 570 kaart.

Enige wat minder handig werkt is hotswap USB (sticks en dergelijke..) maar verder is de performance prima en kan ik daarnaast nog een hele zooi docker draaien. Tevens heb ik een dev server draaien als VM (Ubuntu) die ik inderdaad enkel virtueel benader.

• masauri

masauri

aka qwybyte

geenwindows schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:53:
[...]
jup!
die amazon pagina geeft het ook duidelijk aan:
SFF-8087 (Host) zu 4X SATA (Target), dit moet dus precies andersom zijn ;)
Morgen komt de kabel en de nieuwe fans aan voor in de server, en dan kan ik gaan beginnen met configureren. Bedankt voor de gouden tip!

Andere vraag (voor iedereen): ik heb 12 slots in men case.
Ik dacht 2 volumes te maken (allemaal hardware dat ik hier nog reserve heb liggen)
Volume 1 - 4X 6 TB met 1 ssd van 750GB als cache
Volume 2 - 5x 2 TB met 2 ssd's van 120GB in raid1 als cache.

- Zou ik alsnog voor een andere opstelling gaan zodat volume 1 ook een 2e ssd als cache heeft in raid1?
- Zijn er andere indelingen die ik over het hoofd zie die "beter" zijn?

• geenwindows
  • Niet online
masauri schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:01:
[...]

Morgen komt de kabel en de nieuwe fans aan voor in de server, en dan kan ik gaan beginnen met configureren. Bedankt voor de gouden tip!

Ik dacht 2 volumes te maken (allemaal hardware dat ik hier nog reserve heb liggen)

- Zou ik alsnog voor een andere opstelling gaan zodat volume 1 ook een 2e ssd als cache heeft in raid1?
unRAID heeft (nog) geen support voor meerdere Data pools (volumes). enkel qua "cache" pools kun je meerdere pools aanmaken, dit werkt wel anders dan de data array, o.a. de Mover werkt enkel van "cache" pools naar "Data array" pool. (of je hebt een share op "prefer on cache" staan)

dus voor nu:
1 data array met al je hdd's, en evt meerde pools aanmaken als zijnde "cache".

• DieterKoblenz
Vraag is ook wat het doel is van meerdere volumes. Je moet even af van de traditionele gedachtes. De kracht zit hem inderdaad in het makkelijk mixen van disks, let er wel op dat je de grootste reserveert voor je parity (of twee).

Je kunt eindeloos veel shares aanmaken en daarover de data verdelen.

• masauri

masauri

aka qwybyte

DieterKoblenz schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:27:
Vraag is ook wat het doel is van meerdere volumes. Je moet even af van de traditionele gedachtes. De kracht zit hem inderdaad in het makkelijk mixen van disks, let er wel op dat je de grootste reserveert voor je parity (of twee).

Je kunt eindeloos veel shares aanmaken en daarover de data verdelen.
- Ik ging vooral om het makkelijk te houden naar rechten toe -> bepaalde gebruiker krijgt die rechten op dat volume. Ongeacht hoeveel mappen enz.
- Makkelijk overzicht van de drives en schijfgrootte.
- Cache kunnen maken met meerdere ssd's zonder rekening te moeten houden met het grootste volume (750BGB vs 120GB)

Vermoedelijk ook omdat ik unraid nog niet goed ken dat ik met die gedachtengang zit 8)
Te weinig hands on ervaring waar ik met deze build is werk van wil maken.
Op termijn moet die mijn syno vervangen.

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-03 13:54
masauri schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:44:
[...]

- Ik ging vooral om het makkelijk te houden naar rechten toe -> bepaalde gebruiker krijgt die rechten op dat volume. Ongeacht hoeveel mappen enz.
- Makkelijk overzicht van de drives en schijfgrootte.
- Cache kunnen maken met meerdere ssd's zonder rekening te moeten houden met het grootste volume (750BGB vs 120GB)

Vermoedelijk ook omdat ik unraid nog niet goed ken dat ik met die gedachtengang zit 8)
Te weinig hands on ervaring waar ik met deze build is werk van wil maken.
Op termijn moet die mijn syno vervangen.
1. in Unraid geef je geen rechten op het volledige volume maar alleen op de shares.
2. Drives en schijfgroote zijn heel goed te zien op de Main tab. Ook kan je hier zien hoe vol een schijf zit en of een schijf up/down is en gebruikt wordt.
3. Zoals gezegd is meerdere cache pools wel mogelijk. Als je inderdaad zoveel verschil in het formaat van de SSDs hebt is dat misschien handig om te doen. Je kan wel verschillende formaten in 1 cache pool gebruiken maar volgens mij gaat hij dan uit van de kleinste schijf als formaat. Maar dit weet ik niet zeker (heb zelf 2x500gb ssd als cache en dat is mirrored dus max 500gb bruikbaar)

• demonic
DieterKoblenz schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:24:
[...]
Enige wat minder handig werkt is hotswap USB (sticks en dergelijke..)
Koop een usb controllertje op voor in je pci-e. Dan kan je die volledige controller wel doorsturen naar je VM ;)

• demonic
masauri schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:01:
[...]

geenwindows schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:19:
[...]

unRAID heeft (nog) geen support voor meerdere Data pools (volumes). enkel qua "cache" pools kun je meerdere pools aanmaken, dit werkt wel anders dan de data array, o.a. de Mover werkt enkel van "cache" pools naar "Data array" pool. (of je hebt een share op "prefer on cache" staan)

dus voor nu:
1 data array met al je hdd's, en evt meerde pools aanmaken als zijnde "cache".
Als je meerdere data pools wilt.
https://forums.unraid.net...ure-request-poll-for-611/
Even stemmen dan ;)

• masauri

masauri

aka qwybyte

De kabel is vandaag aangekomen en idd dat werkte. Nu ga ik nog wat tutorials bekijken voor best practice :)
Stemmen doe ik dan ook nog ja!

Deel 2:
Intussen is unraid lekker aan het spinnen, heb ik nextcloud via docker geinstalleerd.
Probeer ik wat tutorials:
Cloudflare CDN: How to Setup + Purchase Domain + NGINX Proxy Manager on Unraid (2021)

en deze:
Super Simple Cloudflare and Nginx Proxy Manager Setup Using YOUR Domain

Om de 1 of andere reden wil het niet lukken.
Op het 1ne moment krijg ik de unraid login pagina via mijn domein.
Op het andere kan ik m enkel lokaal bereiken, en op dit moment kan ik de installatie gewoon niet bereiken.
Dit is dan als ik bij cloudflare aanduid dat ik een flexibele of full mode wil. (waardoor ik dus vermoed dat er een eindpoint naar de origin server is)

En ik krijg m nooit doorgelust naar de loginpagina van de docker installatie (liefst via een subdomein natuurlijk...)
Voordien had ik een truenas installatie die ik via de domeinnaam kon breiken via free dns afraid dns. Maar via cloudflare dus de nodige issues...

Heeft er iemand een guide die wel werkt?

[Voor 61% gewijzigd door masauri op 13-09-2021 18:33. Reden: deel 2]

• okkies
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-03 17:52
ik verwacht dat meerderen hier tegenaan zullen lopen.

https://www.linkedin.com/pulse/swtpm-unraid-zoltan-repasi/

Hier krijg een TMP chip werkend op je unraid VM

• okkies
Ik weet niet hoe je de fancy lijstjes kunt maken met alle producten, dus ik doe het maar op deze manier
tevens tijdens het schrijven, lol wat een heerlijke overkill machine :P, stiekem toch n beetje trots op
- Mn muis en toetsenbord en extra USB crap(zoals een usb soundblaster) hangen aan een USB switch om te wisselen tussen host en VM machine

https://i.imgur.com/Gqqa6Ii.png

Fractal Design Define 7 XL Tempered Glass Dark Tint
Gigabyte Technology Co., Ltd. X570 AORUS MASTER
AMD Ryzen 9 5950X 16-Core @ 3400 MHz
Corsair Hydro H45 waterkoeling H115i Pro XT
Corsair 4x Vengeance DDR4 C19 XMP 2.0 3600 MHz.32 GB (128 GB)
Corsair AX850 Titanium
ASUS NVIDIA GeForce GT710-SL-2GD5-BRK

Passtrough
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 zonder LHR (passtrough naar Windows 11 VM)
PCI-E naar USB 3.0 7-poort (passtrough voor main windows 11 vm)

Storage
Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB (small storage cache, vm's & Dockers)
Corsair MP400 4TB__1 (passtrough voor main windows 11 vm)
Corsair MP400 4TB__2 (big storage cache , omdat t kan :+ )

XFS pool zonder parity (living on the wild side)
Broadcom / LSI SAS2008 PCI-Express Fusion-MPT SAS-2
4x 8TB toshiba
2x 8TB Seagate

VM's
Home assistant VM
- ConBee II usb stick
- Zibee2MQTT Usb stick

Windows 11
- 32 gb
- 8x2 cores isolated + pinned
- Corsair MP400 4TB
- GeForce RTX 3080

Windows 10 (werk machine, kloon van mn werk laptop)
- 32 gb
- 8x2 cores isolated + pinned
- GeForce RTX 3080 (voor excel op 144hz en/of mining op de achtergrond)

Ubuntu
Geen ideee meer waarom :P

Dockers
(waar ik vaak mee aan t klooien ben met nieuwe en oude installeren)
- jacket
- nzbhydra2
- plex
- emby
- calibre
- krusader
- calibreweb
- mylar
- organizrv2
- qbittorent
- radarr
- sonarr
- tautulli
- overseerr
- bazarr
- prowlarr
- ombi
- unraid-API
- Sabnzbd
- Readarr
- macinabox (todo)
- qdirstat

Todo's
- ik wil nog een zigbee button maken waar ik kan switchen tussen VM ipv iedere keer mn telefoon moeten pakken om van machine te wisselen waar ik op werk (het gaat hier om de machines die de GPU gebruiken)

- NicehashOS
- local spotwebje
- ZFS wellicht in de toekomst ...?
- cable management onder het bureau

[Voor 13% gewijzigd door okkies op 29-09-2021 10:29. Reden: aanvullingen, iets minder typo's]

• geenwindows
  • Niet online
okkies schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 02:53:
[...]

Todo's
- ik wil nog een zigbee button maken waar ik kan switchen tussen VM ipv iedere keer mn telefoon moeten pakken om van machine te wisselen waar ik op werk (het gaat hier om de machines die de GPU gebruiken)

[...]
waarom je telefoon moeten pakken om van VM te switchen? je hebt 2 videokaarten, die gt710 kun je toch gebruiken voor unRAID's GUI boot?

• okkies
geenwindows schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:54:
[...]

waarom je telefoon moeten pakken om van VM te switchen? je hebt 2 videokaarten, die gt710 kun je toch gebruiken voor unRAID's GUI boot?
Unraid gui werkt niet lekker met de usb switch.
Mn input devices herkent hij niet.

• Geertjuhh7
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 15:02
Sinds van de week heb ik ook een unraid build, heb en vm met gpu passtrough wat erg goed werkt, via de openRGB docker kan ik al mijn devices op mijn ram sticks (Corsair Vengaence Pro) na bedienen. Als ik via een VM ICue installeer worden de sticks ook niet herkent. Heeft een van jullie dit toevallig ooit voor elkaar gekregen?

• WCA
Geertjuhh7 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:17:
Sinds van de week heb ik ook een unraid build, heb en vm met gpu passtrough wat erg goed werkt, via de openRGB docker kan ik al mijn devices op mijn ram sticks (Corsair Vengaence Pro) na bedienen. Als ik via een VM ICue installeer worden de sticks ook niet herkent. Heeft een van jullie dit toevallig ooit voor elkaar gekregen?
Volgens mij werkt dat RGB met een extra register waar door een applicatie naar geschreven moet worden. Ik vermoed dat je met abstractielagen zoals docker of VM's die mogelijkheid om dat te doen weghaalt. Als je zoiets voor elkaar wil krijgen zou dat vermoedelijk in de vorm van een plugin geschreven moeten worden ben ik bang. Bare metal in ieder geval. Maar dat is maar een vermoeden

Share and Enjoy!

• Geertjuhh7
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 15:02
Ah ok, ben nu een boot usb aan het maken waar ik even een Windows boot van kan maken. Vanmorgen 2 nieuwe sticks er bij geplaatst, die geven wel rgb af. Ziet er een beetje stom uit :D

• JDFS
  • Niet online
@okkies mooi lijstje. Waar ik benieuwd naar ben: waar staat je server? Mijn server staat in de meterkast, ik heb geen VMs draaien want 1. werklaptop 2. persoonlijke MacBook Pro maar ik ben benieuwd waar jij de VMs voor gebruikt. Vraag komt voort vanuit gevalletje FOMO; ik zou niet weten waar ik VMs voor zou kunnen gebruiken persoonlijk, maar ik vind het wel interessant om te onderzoeken. Ik draai overigens Parallels op mijn MBP voor die paar keren dat ik Windows nodig heb voor hetgeen ik niet met mijn werklaptop kan doen.

Zoals ik het nu zie, en laat me weten als het niet zo is, staat je server onder je bureau (in een werkkamer/slaapkamer?). Vraag popt op omdat mijn server 24/7 aanstaat, dus ben benieuwd of je dan last hebt van het geluid etc.

• okkies
JDFS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:00:
@okkies mooi lijstje. Waar ik benieuwd naar ben: waar staat je server? Mijn server staat in de meterkast, ik heb geen VMs draaien want 1. werklaptop 2. persoonlijke MacBook Pro maar ik ben benieuwd waar jij de VMs voor gebruikt. Vraag komt voort vanuit gevalletje FOMO; ik zou niet weten waar ik VMs voor zou kunnen gebruiken persoonlijk, maar ik vind het wel interessant om te onderzoeken. Ik draai overigens Parallels op mijn MBP voor die paar keren dat ik Windows nodig heb voor hetgeen ik niet met mijn werklaptop kan doen.
Ik had hiervoor 1 losse Nas(esxi host + freenas) en een losse windows bak. Ik merkte dat ik ze toch vaak allebij aan liet staan. een nas is al zonde van de energie, maar een gaming bak, die stiekem stond te minen + een Nas is toch best wel duur (700kw/h ofzo) (Ik zit nu rond de 450 watt, wanneer de GPU vol staat te minen )
Daarom heb ik alle machines samengevoegd tot 1 machine. wellicht ga ik in de nabije toekomst samen wonen, dan is het enkel een GPU toevoegen + een usb controller forwarden (YouTube: 2 Gaming Rigs, 1 Tower - Virtualized Gaming Build Log)

Ik heb een tower en een werkkamer.
De tower is een fractal design define 7 xl, een vrij stille kast van zichzelf. Ik hoor hem uiteraard wel wanneer hij staat te minen, maar dan is het een statisch white noise geluid voor mij.
Wanneer je dit te veel geluid maakt. dan zou je dit door middel van een Thunderbolt kabel kunnen oplossen, aldus Linus van Linus techtips

VM's
1 werk VM, hier heb ik een kloon van mijn windows laptop gemaakt van werk. Deze had maar 8GB ram... nu heeft hij 32 GB ram en een 3080 :P
1 Game VM, Hier game ik op, eigenlijk is dit gewoon mijn daily driver PC
1 Home assistant VM, ik heb hier een USB controller van het moederbord naartoe geforward, dus de Zigbee en deconz USB sticks worden herkend door HomeAssistant.
1 NiceHash OS VM. om te minen
1 Ubuntu VM, ik geloof dat ik hier spotweb via een docker wilde draaien. ergens op tweakers las ik dat dit beter is om het op deze manier te doen. (iets met de database die dan beter werkt)

wat ik nog in de toekomst wil proberen is dit
YouTube: How to Install Big Sur and Other macOS Versions with New Macinabox
Ik denk dat dit ook wel aantrekkelijk voor jou is om te proberen ?

Ik merk dat ik best wel trots ben op dit stomme ding :p te leuk om er over te praten, tnx! :P

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 31-03 15:20
Ik ben me aan het verdiepen in Unraid (mijn youtube geschiedenis staat vol met videos van Spaceinvader One) en wil hier binnenkort mee gaan experimenteren. Ik wil mijn huidige PC wat upgraden met een nieuw mobo+cpu aangezien deze nu al wat jaartjes oud zijn.

Ik wil iig:
- De gebruikelijke download docker (radarr, sonarr, sabnzb)
- Plex docker
- OpenVPN docker
- Windows VM voor Blue Iris camera software en Home assistant (heel misschien kunnen deze via dockers)
- Windows VM als werk/game station
- In de toekomst mogelijk een minecraft server

Ik twijfel nu tussen upgraden naar een Intel of AMD mobo en CPU. Intel lijkt de veiligere keuze als ik het lees op de forums en heb ik eventueel quicksync voor plex. Aan de andere kant moet ik dan weer een plex pass aanschaffen waar ik eigenlijk niet zoveel zin in heb. Ik ben (nu) ook niet van plan om 4k oid af te spelen dus vraag me af of HW transcoding dan nodig is.

AMD is dan weer een stuk voordeliger dus als ik de voordelen van Intel toch niet gebruik zie ik niet veel redenen om meer te betalen.

• DieterKoblenz
Voor mij werkt AMD (x570) prima om deze zaken te regelen. Overigens, Home Assistant via Windows? Why? Dat is forse overhead voor niks.

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:05
ajampaniki schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:13:
Ik ben me aan het verdiepen in Unraid (mijn youtube geschiedenis staat vol met videos van Spaceinvader One) en wil hier binnenkort mee gaan experimenteren. Ik wil mijn huidige PC wat upgraden met een nieuw mobo+cpu aangezien deze nu al wat jaartjes oud zijn.

Ik wil iig:
- De gebruikelijke download docker (radarr, sonarr, sabnzb)
- Plex docker
- OpenVPN docker
- Windows VM voor Blue Iris camera software en Home assistant (heel misschien kunnen deze via dockers)
- Windows VM als werk/game station
- In de toekomst mogelijk een minecraft server

Ik twijfel nu tussen upgraden naar een Intel of AMD mobo en CPU. Intel lijkt de veiligere keuze als ik het lees op de forums en heb ik eventueel quicksync voor plex. Aan de andere kant moet ik dan weer een plex pass aanschaffen waar ik eigenlijk niet zoveel zin in heb. Ik ben (nu) ook niet van plan om 4k oid af te spelen dus vraag me af of HW transcoding dan nodig is.

AMD is dan weer een stuk voordeliger dus als ik de voordelen van Intel toch niet gebruik zie ik niet veel redenen om meer te betalen.
Zelf had ik dezelfde keuze bij mijn upgrade, en heb ik intel gekozen voor quicksync. Daar ben ik heel blij mee, maar ik heb dan ook plexpass. (Ik raad eens aan om op blackfriday te kijken wat plex pass kost ;) ik had een keer een mooie aanbieding voor en heb gelijk lifetime genomen).

Als je zeker weet dat je geen HW transcoding gebruikt zou ik persoonlijk AMD kiezen, ook omdat je dan bij hetzelfde budget meer cores kan krijgen. Maar als je helemaal geen videokaart installeerd in het systeem let dan goed op of je moederbord een systeem zonder GPU ondersteund, en bedenk je dat eventueel troubleshooten lastiger gaat, want je kan niet even een monitor aan de pc hangen. :) Als dit je eerste ervaring is met UnRaid lijkt het me handig om die optie wel te hebben, maar eventueel kan je eerst nog experimenteren op het systeem dat je nu hebt.
Later een videokaart toevoegen voor HW transcoding is ook nog een mogelijkheid, maar die kosten best duur, een normale nvidia geforce kaart heeft daar volgensmij limitaties op waardoor je het beter niet op die kaarten kan doen.

• ajampaniki
DieterKoblenz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:51:
[...]

Voor mij werkt AMD (x570) prima om deze zaken te regelen. Overigens, Home Assistant via Windows? Why? Dat is forse overhead voor niks.
Ik heb de VM voor Blue Iris nodig (draait volgens mij nog niet super stabiel als docker), dan kan ik HA daar net zo goed naast draaien.
Hedgy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:51:
[...]

Zelf had ik dezelfde keuze bij mijn upgrade, en heb ik intel gekozen voor quicksync. Daar ben ik heel blij mee, maar ik heb dan ook plexpass. (Ik raad eens aan om op blackfriday te kijken wat plex pass kost ;) ik had een keer een mooie aanbieding voor en heb gelijk lifetime genomen).

Als je zeker weet dat je geen HW transcoding gebruikt zou ik persoonlijk AMD kiezen, ook omdat je dan bij hetzelfde budget meer cores kan krijgen. Maar als je helemaal geen videokaart installeerd in het systeem let dan goed op of je moederbord een systeem zonder GPU ondersteund, en bedenk je dat eventueel troubleshooten lastiger gaat, want je kan niet even een monitor aan de pc hangen. :) Als dit je eerste ervaring is met UnRaid lijkt het me handig om die optie wel te hebben, maar eventueel kan je eerst nog experimenteren op het systeem dat je nu hebt.
Later een videokaart toevoegen voor HW transcoding is ook nog een mogelijkheid, maar die kosten best duur, een normale nvidia geforce kaart heeft daar volgensmij limitaties op waardoor je het beter niet op die kaarten kan doen.
Ik heb nu een RX480 die ik voor de werkstation VM wil gebruiken. Ik weet alleen niet of die ook voor unraid gebruikt kan worden als deze naar de VM doorgesluisd is.

• ajampaniki
tl;dr: hoe weet je of een mobo geschikt is voor unraid?

Ik ben nu dus aan het shoppen (weet nog steeds niet of het AMD of Intel wordt) voor een moederbord. 1 van de belangrijke punten zijn de IOMMU groups aangezien ik de usb porten over minstens 3 groepen moet verdelen. Bij mijn huidige mobo zijn ze in twee groepen verdeeld dus is het al niet mogelijk om een VM voor blue iris/HA te hebben en een los werkstation VM (voor HA moet ik een zigbee stick aansluiten). Is er een manier om te weten hoe een moederbord de IOMMU groepen maakt? Of is het gewoon een kwestie van googlen en hopen dat iemand er ooit iets op 1 of ander forum over geplaatst heeft? Ik zie hierboven bv dat de x570 bv genoeg groepen heeft als ik naar Okkies post kijk, maar dat is dan ook gelijk weer niet de goedkoopste. Verder wil ik proberen de onderdelen tweedehands te kopen om de kosten wat te drukken

• DieterKoblenz
Wil je dedicated USB voor een VM? Neem dan een PCIe kaart voor die VM. Je kunt anders prima usb doorpassen naar de VM, dit staat los van IOMMU groepen.

• ajampaniki
Ja ik weet dat het ook met een losse kaart kan, maar had handig geweest als dit niet nodig was. En ik had er al naar gekeken, maar lees op het unraid forum dat ook niet elke kaart even goed laat doorsluizen naar een VM.

• DieterKoblenz
Wat ga je door sluizen? Ik dacht ook een losse kaart nodig te hebben eerst, maar unRAID kan prima losse usb apparaten doorverbinden.

Wil je toch een losse kaart dan moet je even goed kijken welke wel en niet geschikt zijn.

• ajampaniki
Ik moet voor home assistant iig 1 usb poort hebben voor een zigbee stick, voor de werkstation vm al 4 poorten. Heb ondertussen (denk ik) een geschikte kaart gevonden. Hopen dat die goed werkt :)

• demonic
DieterKoblenz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:46:
Wat ga je door sluizen? Ik dacht ook een losse kaart nodig te hebben eerst, maar unRAID kan prima losse usb apparaten doorverbinden.
Maar die zijn niet Hot-swapable.
Als je een USB controller doorstuurt is alles daarop hot-swapable. :)

Dat is een belangrijk verschil.
Afhankelijk van je Mobo en IOMMU groepen kun je evt. 1 usb controller van je mobo doorsluizen en heb je dus geen aparte kaart nodig.

• ajampaniki
Ben de afgelopen avonden zwaar aan het stoeien geweest, maar wil nog niet goed lukken met mijn windows VM. Ik heb windows geinstalleerd op een NVME drive en deze (geprobeerd) door te sluizen naar de VM in unraid. Ik krijg op boot helaas alleen en UEFI shell menu en daarna het boot menu als ik hier uit exit. Verder dan dit komt het niet. Velen topics doorlopen van mensen met hetzelfde probleem, maar geen van de fixes helpt voor alsnog.

• ajampaniki
demonic schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Afhankelijk van je Mobo en IOMMU groepen kun je evt. 1 usb controller van je mobo doorsluizen en heb je dus geen aparte kaart nodig.
Ja dat had inderdaad ook gekund. Er is 1 losse groep die ik voor unraid en Home Assistant zou kunnen gebruiken en de andere voor mijn windows VM. Maar met de losse kaart is het (hopelijk) makkelijk te regelen.

• geenwindows
  • Niet online
demonic schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

met de Libvirt Hotplug USB kun je wel degelijk usb devices "hot swapen", al zou ik liever de gehele usb controller aan de VM koppelen, schilt wat extra muis knikken ;)
ajampaniki schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:33:
Ben de afgelopen avonden zwaar aan het stoeien geweest, maar wil nog niet goed lukken met mijn windows VM. Ik heb windows geinstalleerd op een NVME drive en deze (geprobeerd) door te sluizen naar de VM in unraid. Ik krijg op boot helaas alleen en UEFI shell menu en daarna het boot menu als ik hier uit exit. Verder dan dit komt het niet. Velen topics doorlopen van mensen met hetzelfde probleem, maar geen van de fixes helpt voor alsnog.
spaceinvaderone heeft anders 3 jaar geleden een best wel duidelijke video gemaakt over hoe je een hele hdd aan een vm koppelt: YouTube: How to Passthrough Harddrives, Convert Disks and test Vdisk Performa...

[Voor 44% gewijzigd door geenwindows op 05-10-2021 21:32]

• okkies
ajampaniki schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:33:
Ben de afgelopen avonden zwaar aan het stoeien geweest, maar wil nog niet goed lukken met mijn windows VM. Ik heb windows geinstalleerd op een NVME drive en deze (geprobeerd) door te sluizen naar de VM in unraid. Ik krijg op boot helaas alleen en UEFI shell menu en daarna het boot menu als ik hier uit exit. Verder dan dit komt het niet.
Ik had dit probleem in het begin ook inderdaad.
even bij het begin, beginnen welke bios gebruik je en welke chipset. Space Invader roept hoog en laag om Q35 te gebruiken. ik kreeg het enkel lekker aan de praat met I1440fx.
https://i.imgur.com/ZLG3Qhi.png
Mijn windows 11 VM

NVME SSD: wanneer je exit typt, zie je bij de boot order wel je NVME ssd staan ?

Kijk inderdaad @demonic zegt: de IOMMU groepen na. deze staan bij mij zo ingesteld
https://i.imgur.com/JWI84fp.png
en dit zijn de ACS overrides
https://i.imgur.com/s9qx7sd.png

• ajampaniki
geenwindows schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:26:
spaceinvaderone heeft anders 3 jaar geleden een best wel duidelijke video gemaakt over hoe je een hele hdd aan een vm koppelt: YouTube: How to Passthrough Harddrives, Convert Disks and test Vdisk Performa...
Alles geprobeerd uit alle verschillende video's, maar had nog steeds geen werkende VM
okkies schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:16:
[...]

Ik had dit probleem in het begin ook inderdaad.
even bij het begin, beginnen welke bios gebruik je en welke chipset. Space Invader roept hoog en laag om Q35 te gebruiken. ik kreeg het enkel lekker aan de praat met I1440fx.
https://i.imgur.com/ZLG3Qhi.png
Mijn windows 11 VM

NVME SSD: wanneer je exit typt, zie je bij de boot order wel je NVME ssd staan ?

Kijk inderdaad @demonic zegt: de IOMMU groepen na. deze staan bij mij zo ingesteld
https://i.imgur.com/JWI84fp.png
en dit zijn de ACS overrides
https://i.imgur.com/s9qx7sd.png
Gisteren is het eindelijk gelukt (excuseer mij het volledig verkeerd gebruiken van bepaalde termen):
- de NVME schijf in de config van de flash drive doorgesluisd
- in de config van de VM heb ik bij de PCI van de NVME schijf "<boot order='1'/>' toegevoegd, dit zou ervoor moeten zorgen dat deze als eerste wordt geboot.
- Chipset gewoon op I1440fx
- Bios op OVMF werkte niet, seabios wel. Heb echter OVMF nodig voor het doorsluizen van de GPU
- Daarna kwam ik in een unraid forum topic tegen dat de schijf als GPT aangemaakt moest worden. Hierdoor kon ik windows in UEFI mode installeren en de VM in OVMF modes instellen. Hiermee kon ik via VNC de VM openen en draaide het.

Volgende stap is de USB controller beschikbaar maken en de GPU voor de VM gebruiken. Eerst maar even uitvogelen hoe ik de onboard GPU als standaard voor unraid kan gebruiken. De vorige keer dat ik dat probeerde bleven alle schermen op zwart en moest ik de bios resetten door de batterij uit het mobo te trekken :/

Nog over de AMD vs intel keuze: de beetje betaalbare cpu's zijn socket 1151, maar met de nieuwe 1200 socket lijkt deze minder toekomstbestendig. De nieuwe 1200 cpu's zijn echter weer een stuk duurder (en bijna niet tweedehands te vinden). Van wat ik heb begrepen gaat AMD met het juiste moederbord een stuk langer mee. Ach ja, allemaal eerstewereld problemen, maar het houdt ons bezig...

[Voor 16% gewijzigd door ajampaniki op 06-10-2021 07:39. Reden: kleine toevoeging]

• geenwindows
  • Niet online
ajampaniki schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:05:
[...]
Volgende stap is de USB controller beschikbaar maken [...]
dat kan tegenwoordig heel makkelijk in unRAID, bij tools > system devices, en dan de beschikbare usb controller uitzoeken en selecteren, en dan "bind selected to VFIO at boot", herstart unRAID. vervolgens is de usb controller in de vm config beschikbaar onder "Other PCI Devices"
mits je moederbord een fatsoenlijke "IOMMU Groups" heeft, anders zijn er nog meerdere stappen te gaan...
ajampaniki schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:05:
[...]
en de GPU voor de VM gebruiken. Eerst maar even uitvogelen hoe ik de onboard GPU als standaard voor unraid kan gebruiken. De vorige keer dat ik dat probeerde bleven alle schermen op zwart en moest ik de bios resetten door de batterij uit het mobo te trekken :/
[...]
dit is een hardware limit, zowat elke moederbord schakelt de onboard gpu uit wanneer er een gpu word toegevoegd...

• DieterKoblenz
Ik heb sinds deze maand een aantal keer een onduidelijke crash gehad (o.a. vannacht om 0200) waarbij ik maar moeilijk achter de oorzaak kan komen.

Ik kom nergens in, en ook het scherm gaat niet aan. Keyboard geeft ook geen reactie. Stroom er af, dan kan ik weer herstarten. Helaas zonder een relevant log.

Iemand een idee om te loggen?

Voeding is net vervangen, maar daarvoor gebeurde het ook al. Temperatuur loopt niet op voorafgaand aan de crash?

• demonic
DieterKoblenz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:40:
Ik heb sinds deze maand een aantal keer een onduidelijke crash gehad (o.a. vannacht om 0200) waarbij ik maar moeilijk achter de oorzaak kan komen.

Ik kom nergens in, en ook het scherm gaat niet aan. Keyboard geeft ook geen reactie. Stroom er af, dan kan ik weer herstarten. Helaas zonder een relevant log.

Voeding is net vervangen, maar daarvoor gebeurde het ook al. Temperatuur loopt niet op voorafgaand aan de crash?
Herkenbaar... wat je kan doen is het volgende:
1. het logbestand standaard naar de usb laten schrijven.
Dit zou betekenen dat net voor een crash deze misschien nuttig data weg schrijft
2. hetzelfde als hier boven alleen dan met een syslog server (niet heel relevant denk ik)
3. een display eraan hangen welke dmv de terminal constant de output van het syslog op beeld trapt. ("tail -f /var/log/syslog" ofzoiets moet het dan zijn. )

Uiteindelijk was het bij mij een brak moederbord volgens mij. (kan het niet heel goed herinneren.. aangezien het echt al jaaaaren geleden is geweest.

• geenwindows
  • Niet online
DieterKoblenz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:40:
[...]
[...]
unRAID heeft een syslog server in de settings pagina, deze dien je enkel zelf nog in te stellen.
demonic schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Dit zou betekenen dat net voor een crash deze misschien nuttig data weg schrijft
[....]
naar de unRAID usb stick toe schrijven zou ik enkel voor een korte duur doen, niet voor lange termijn. syslog registratie schrijft zo je usb stick dood...
kun je beter op de cache pool (of een Unassigned disk) een share aanmaken en deze gebruiken voor de syslog server, zo heb ik het hier in gesteld.

• ajampaniki
Ik heb vorige week eindelijk de VM werkend gekregen met USB en gpu passthrough. Enige rare probleem waar ik bij mijn eerste test tegenaan liep was dat de VM volledig vast loopt als ik in chrome een youtube video start. Heb al wat gezocht op het unraid forum maar kon er niks over vinden. Is iemand van jullie hier ooit tegenaan gelopen?

Verder heb ik mijn upgrade lijstje opgesteld. Omdat ik het via mijn werk kan kopen moet het bij Paradigit gekocht worden, dus helaas niet de goedkoopste (en breedste assortiment). Ik heb het al in pc-partpicker gegooid en lijkt iig compatible:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 297,66€ 297,66
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 338,91€ 338,91
3Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 133,-€ 133,-
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 99,-€ 99,-
Totaal

Ik ben voor een relatief luxe moederbord gegaan om het iig toekomstbestendig te maken. En op het unraid forum is over dit moederbord al veel gedocumenteerd, dus scheelt hopelijk ook gehannes.

Mocht iemand nog aan-of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

• ajampaniki
Ben me over diverse unraid dingen aan het inlezen op het unraid forum, kwam er toevallig achter dat gebruiker SSD veel nuttige info plaats over het gebruik en indelen van schijven en shares en vaak onderaan de post #ssdindex neerzet. Als je hier op zoekt komen er een paar nuttige posts omhoog.

[Voor 17% gewijzigd door ajampaniki op 11-10-2021 08:11]

• Asterion
Ik heb hier overlaatst wat gepost dat de parity schijf steeds in error ging.

Na eens een volledige format en de gehele schijf te laten controleren op fouten is hier niks verder op uitgekomen.
Ik heb hier, denk ik, een maand geen last meer van gehad tot voor kort.

Toen heb ik de sata kabel vervangen en de stroomaansluiting verwisseld met een andere.
Dat heeft even geholpen maar nu gaat hij weer in fout.

Volgende melding heb ik wel gekregen als ik de schijf klik.
A mandatory smart command failed exiting. To continue, add one or more '-T permissive' options.
Na wat opzoekingswerk ben ik eigenlijk niet veel wijzer geworden wat deze foutmelding betekend. Een oplossing was om de kabel te vervangen maar dat heb ik al gedaan..

Is hier nog iemand bekend met deze fout?

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03 08:44
JDFS schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:58:

Organizr
Nu samen met DuckDNS en Organizr heb ik voor extern gebruik toch wel de perfecte combinatie gevonden. Organizr gebruik ik als externe hub voor mijn diensten, op dit moment Sonarr, Radarr, Bazarr, Plex en in de toekomst Calibre en Unifi.

Via de config files van SWAG laat ik de reverse proxies van alles behalve Bitwarden en Plex lopen via de authenticator van Organizr; als je dus mijn https://radarr.domeinvanduckdns.org/ bezoekt, krijg je een 401 pagina omdat er eerst ingelogd dient te worden met Organizr. In Organizr zit 2FA, helemaal prima dus. Ik had eerst ook nog Authelia ervoor zitten, maar dat vond ik een beetje dubbelop en onzinnig. De api locations heb ik dan wel weer zonder authenticator van Organizr laten lopen, zodat ik dus wel via LunaSea (aanrader app op iOS) mijn Sonarr, Radarr en Sabnzbd kan benaderen via mijn DuckDNS domein.

Plex en Bitwarden zitten zonder Organizr's 2FA, omdat ik anders geen verbinding kan maken met de diverse apps. Wel zit bij beide Fail2ban ingebakken plus hun eigen 2FA.

Een en ander loopt natuurlijk alleen via port 80 en 443. Ook hebben ze allemaal hun eigen thema via https://github.com/gilbN/theme.park door de SWAG config files aan te passen met css.

Nu even bezig om Telegram bots op te zetten voor Sonarr, Radarr en hopelijk ook Sabnzbd. _/-\o_
JDFS schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:44:
@StefaanDG dank voor de DNS tip icm Swag, ga ik even naar kijken. Ook leuk om je programma's te zien; usual suspects en ik draai er veel van - maar dan via LinuxServer.

Sinds een tijdje gebruik ik Organizr als mijn dashboard - wat een machtige tool is dit. Bijkomend voordeel is dat via Swag (zelfde maker als het goed is) de files al klaar staan om de diverse *arr's achter een authenticatie van Organizr te gooien.

Dus als je gaat naar mijn *arr.domein, krijg je een error pagina (niet geautoriseerd). Als je via mijn organizr domein inlogt, kun je pas op alle losse pagina's. Omdat Organizr achter een 2FA zit (nu nog via Bitwarden, wil dit via Duo doen), scheelt dit ook weer losse inlogs voor diverse proxies. Plex en Bitwarden zitten dan weer niet achter deze inlog, maar dat maakt niet heel veel uit want ook daar zit weer 2FA op :)
begrijp ik het nu goed dat je eigenlijk alleen organizr open zet voor de buitenwereld?
Eenmaal ingelogd op organizr kun je wel bij de *arr komen? (van buitenaf)

hebben jullie hier een tutorial voor gevolgd of misschien wat tips hoe ik dit ook kan opzetten?

• JDFS
  • Niet online
@GoVegan klopt; sterker nog ik heb nu cloudflare ervoor zitten zodat echt helemaal niemand erop kan behalve ik. Alle (niet kritieke) services extern open gezet zodat ik ook geen gezeik heb met iFrame.

Volg even de filmpjes van Ibracorp, als ik thuis ben kan ik een uitgebreidere reactie plaatsen.

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03 08:44
JDFS schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:05:
@GoVegan klopt; sterker nog ik heb nu cloudflare ervoor zitten zodat echt helemaal niemand erop kan behalve ik. Alle (niet kritieke) services extern open gezet zodat ik ook geen gezeik heb met iFrame.

Volg even de filmpjes van Ibracorp, als ik thuis ben kan ik een uitgebreidere reactie plaatsen.
ah Ibracorp kende ik nog niet, heeft veel informatieve fiimpjes.
vanavond een paar van kijken.
mocht je nog info hebben betreft cloudflare icm met organizr, meer dan welkom.

• JDFS
  • Niet online
Even opsomming hoe ik het nu heb:

In het kort

Alle docker services draaien bij mij op een custom network, dus ipv dat alles gaat over bijv.
code:
1
192.168.1.1:randompoort

gaat alles over z'n eigen IP adres, dus bijv. 192.168.1.99 is Sonarr en 192.168.1.109 is SABnzbd. Op deze manier geen gedoe met de poorten en in UniFi kan ik zelfs zien welke containers/devices er op dit moment actief zijn (niet dat ik dit vaak doe, maar toch geinig).

Ik heb laatst mijn eigen domein gekocht via Google (tip: zet de valuta op TRY) en heb dit domein speciaal gereserveerd voor mijn server. Alle services die ik naar buiten open wil zetten, lopen via SWAG i.c.m. Organizr, CloudFlare en de organizer-auth, plus CloudFlare blokt alles buiten Nederland. Ook kan ik al mijn domeinen slechts benaderen via mijn eigen externe IP, het komt namelijk slechts zelden voor dat ik buiten huis op mijn services wil. Mocht ik dit toch willen, schakel ik mijn (WireGuard) VPN in, deze service loopt op een losse Raspberry Pi Zero zodat die niet van Unraid afhankelijk is.

In SWAG heb ik de organizr config door laten verwijzen naar mijn https://domein.com (i.e. bijv. https://jdfs.com), zodat ik niet https://organizr.jdfs.com) hoef te doen. Scheelt weer :)

Voorbeeld, dit is mijn Z2M config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
## Version 2021/06/26
# make sure that your dns has a cname set for zigbee2mqtt

server {
    listen 443 ssl;
    listen [::]:443 ssl;

server_name zigbee2mqtt.*;

include /config/nginx/ssl.conf;

client_max_body_size 0;

# enable for ldap auth, fill in ldap details in ldap.conf
    #include /config/nginx/ldap.conf;

# enable for Authelia
    #include /config/nginx/authelia-server.conf;

include /config/nginx/proxy-confs/organizr-auth.subfolder.conf;
    auth_request /auth-0;

error_page 401 $scheme://organizr.app/api/v2/organizr/error/$status?return=$scheme://$host$request_uri;

error_page 400 402 403 404 405 408 500 502 503 504  $scheme://DOMEIN.COM/api/v2/organizr/error/$status;

location / {
        # enable the next two lines for http auth
        #auth_basic "Restricted";
        #auth_basic_user_file /config/nginx/.htpasswd;

# enable the next two lines for ldap auth
        #auth_request /auth;
        #error_page 401 =200 /ldaplogin;

# enable for Authelia
        #include /config/nginx/authelia-location.conf;

include /config/nginx/internal.conf;
        include /config/nginx/proxy.conf;
        include /config/nginx/resolver.conf;
        set $upstream_app zigbee2mqtt;
        set $upstream_port POORT;
        set $upstream_proto http;
        proxy_pass $upstream_proto://$upstream_app:$upstream_port;

}
}

Ik verwijs dus ook door naar bepaalde error pagina's van Organizr mocht ik tegen een error aanlopen, toch wat netter.

Let ook op dat ik internal.conf include, deze config bevat het volgende:
code:
1
2
allow EXTERNALIP; #Replace with your LAN subnet
deny all;

Uitleg hierover staat hier: https://gist.github.com/q...691#internal-applications

In het kort komt het erop neer dat ik mijn lokale poorten niet meer nodig heb, door bijv. sabnzbd.domein.com in te voeren, gaat SWAG achter de schermen naar http://lokaalip:poort

API's

Ik heb een aantal API's naar buiten toe open staan, voor onder andere Radarr. Hiervoor heb ik een nieuwe template gemaakt, zodat ik met LunaSea (iOS) of NZB360 (Android) kan communiceren. Let op: ik heb een speciale index.html gemaakt, oftewel een custom error pagina - vond ik wel zo geinig voor de API's :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
## Version 2021/05/18
# make sure that your dns has a cname set for radarr and that your radarr container is not using a base url

server {
    listen 443 ssl;
    listen [::]:443 ssl;

server_name radarr-api.*;

include /config/nginx/ssl.conf;

client_max_body_size 0;

root /config/www;
    index index.html;

#    if ( $remote_addr ~* EXTERNALIP) {
#        return 301 $scheme://DOMEIN.COM$request_uri;
#    }

location ~ (/radarr)?/api {

include /config/nginx/proxy.conf;
        include /config/nginx/resolver.conf;
        set $upstream_app radarr;
        set $upstream_port 7878;
        set $upstream_proto http;
        proxy_pass $upstream_proto://$upstream_app:$upstream_port;

}
}

Organizr-auth

Let op! Bepaalde services kun je niet achter de organizr-auth of deze regels zetten, zoals Bitwarden en Plex. Deze dienen 'gewoon' opengezet te worden, anders kan je ze niet meer benaderen vanaf hun apps. Voor Plex moet je Remote Access trouwens uitzetten en bij Network onder Custom server access URLs je gekochte domein link naar plex / DuckDNS link naar plex (i.e. https://plex.jdfs.duckdns.org) zetten. Voor Bitwarden dien je iets soortgelijks te doen, maar dan in de inlog-settings van Bitwarden.

CloudFlare

Als jullie aan CloudFlare beginnen, laat het me weten dan kan ik wat settings delen voor hoe ik het nu heb staan. Over het algemeen staat bijna alles zoals in de Ibracorp filmpjes, maar heb ik nog wat firewall regels zodat echt niemand behalve ikzelf op mijn domeinen kan.

• geenwindows
  • Niet online
GoVegan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:37:
[...]

ah Ibracorp kende ik nog niet, heeft veel informatieve fiimpjes.
vanavond een paar van kijken.
mocht je nog info hebben betreft cloudflare icm met organizr, meer dan welkom.
als je informatie zoekt voor cloudflare combinatie met o.a SWAG (reverse proxy met let's encrypt en fail2ban) dan zou ik eens kijken naar de tutorials van "space invader one', hij heeft een aantal video's gemaakt over hoe en wat cloudflare en SWAG
SWAG is afkomstig van LinuxServer.io (LSio) deze groep is actief in de unRAID community, hebben een eigen website met info en uitleg over hun docker containers en zijn ook actief op het unRAID forum.
Genoeg info te vinden hoor, ook voor de beginners! ;)

• iwolke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-01 10:01
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op deze en andere forums, leer elke dag bij, en wil nu graag jullie input op het verlanglijstje dat ik verzameld heb.
Op dit moment draai ik een QNAP TS-453A, met 16Gb geheugen en 4x4Tb WD Red schijven naar redelijke tevredenheid. Ik loop echter tegen de grenzen van de processor aan en ben niet erg tevreden over het gebruik van QVR-Pro met mijn 4 camera's.

Wat ik straks ook met de nieuwe server wil kunnen is:
  • Plex Mediaserver, nu zonder transcodering, straks hopelijk met, (max 2 paralelle streams)
  • Sonarr, NZBGet, BitTorrent client
  • FTP Server, Home Assistent (HASS), Domoticz
  • VPN Server (incoming, WireGuard) en VPN Gateway (NordLynx, NordVPN)
  • Cloud synchronize / backup (OneDrive)
  • VM (Windows 10 of 11) voor Blue Iris met 4 camera's met bewegingsdetectie
Ik wil dan ook de keuze maken om een behoorlijk zwaardere (en duurdere) QNAP te kopen, maar eigenlijk wil ik veel liever een eigen server gaan draaien. Unraid volg ik zoals gezegd een tijdje en lijkt me geweldig. Ik ben geen grote Linux deskundige maar gevorderd Raspberry Pi gebruiker (ben in ieder geval zeer bedreven in het volgen van handleidingen die door andere mensen op internet worden beschreven). _/-\o_

Wat ik tot nu toe heb verzameld is het volgende:

1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 187,55€ 187,55
1MoederbordenGigabyte Z590 AORUS ELITE AX€ 169,-€ 169,-
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 94,26€ 377,04
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 66,90€ 66,90
2Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 38,99€ 77,98
Totaal€ 1.073,27

Graag jullie input
  1. Is de gekozen processor voldoende om dit aan te kunnen of is toch en i7 beter?
  2. Is de onboard GPU voldoende om de transcodering van Plex aan te kunnen?
  3. Eén van de SSD's wil ik als cache gebruiken, de andere voor de VM's. Is dat een logische invulling?
  4. Later geheugen uitbreiden is makkelijk, maar als het nu al duidelijk is dat 32 Gb te weinig is kan ik het beter meteen doen.
  5. Volgens mij krijg ik met één parity drive en 3 4Tb HD's ongeveer zo'n 12 Tb aan opslagruimte, begrijp ik dat goed?
Alvast heel hartelijk bedankt, ik hoop een regelmatig gebruiker van dit forum te blijven ;-)

Ignasz

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:35
@iwolke

1. Voor zover ik weet kan Unraid tot nog toe enkel t/m 10th gen aan. Een i5 zou volgens mij wel voldoende moeten zijn, al weet ik niet hoe belastend Blue Iris is. Volgens mij heeft Spaceinvader One daar wel een video over, dus ik zou daar even kijken hoeveel impact dat heeft op het systeem.
2. Intel Quick Sync is perfect voor Plex. Zeker de nieuwere generaties. Die kunnen makkelijk meerdere transcodes aan. Zorg dat je wel trancode naar je RAM en niet naar je cache.
3. Zo doen de meeste het. Houd er wel rekening mee dat je dan geen "backup" hebt en dus wel moet zorgen voor backups van je dockers (appdata) en eventueel je VM.
4. Crucial 32GB 3200mhz op dit moment 97 euro op Amazon. Heb zelf ook 32GB en draai geen VM's, maar tik al regelmatig de 40 tot 50% aan (transcode, tdarr etc.). Gezien de prijzen zou ik daar imho nu niet op besparen. Ik bespaar je al ~30 euro door deze tip ;)
5. Ja, parity is geen opslag (en ook geen backup!), dus die valt weg.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
iwolke schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:09:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op deze en andere forums, leer elke dag bij, en wil nu graag jullie input op het verlanglijstje dat ik verzameld heb.
Op dit moment draai ik een QNAP TS-453A, met 16Gb geheugen en 4x4Tb WD Red schijven naar redelijke tevredenheid. Ik loop echter tegen de grenzen van de processor aan en ben niet erg tevreden over het gebruik van QVR-Pro met mijn 4 camera's.

Wat ik straks ook met de nieuwe server wil kunnen is:
  • Plex Mediaserver, nu zonder transcodering, straks hopelijk met, (max 2 paralelle streams)
  • Sonarr, NZBGet, BitTorrent client
  • FTP Server, Home Assistent (HASS), Domoticz
  • VPN Server (incoming, WireGuard) en VPN Gateway (NordLynx, NordVPN)
  • Cloud synchronize / backup (OneDrive)
  • VM (Windows 10 of 11) voor Blue Iris met 4 camera's met bewegingsdetectie
Ik wil dan ook de keuze maken om een behoorlijk zwaardere (en duurdere) QNAP te kopen, maar eigenlijk wil ik veel liever een eigen server gaan draaien. Unraid volg ik zoals gezegd een tijdje en lijkt me geweldig. Ik ben geen grote Linux deskundige maar gevorderd Raspberry Pi gebruiker (ben in ieder geval zeer bedreven in het volgen van handleidingen die door andere mensen op internet worden beschreven). _/-\o_

Wat ik tot nu toe heb verzameld is het volgende:

1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 187,55€ 187,55
1MoederbordenGigabyte Z590 AORUS ELITE AX€ 169,-€ 169,-
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 94,26€ 377,04
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 66,90€ 66,90
2Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 38,99€ 77,98
Totaal€ 1.073,27

Graag jullie input
  1. Is de gekozen processor voldoende om dit aan te kunnen of is toch en i7 beter?
  2. Is de onboard GPU voldoende om de transcodering van Plex aan te kunnen?
  3. Eén van de SSD's wil ik als cache gebruiken, de andere voor de VM's. Is dat een logische invulling?
  4. Later geheugen uitbreiden is makkelijk, maar als het nu al duidelijk is dat 32 Gb te weinig is kan ik het beter meteen doen.
  5. Volgens mij krijg ik met één parity drive en 3 4Tb HD's ongeveer zo'n 12 Tb aan opslagruimte, begrijp ik dat goed?
Alvast heel hartelijk bedankt, ik hoop een regelmatig gebruiker van dit forum te blijven ;-)

Ignasz
Als je goed uit de weg kan met een Raspberry pi en tutorials, dan moet unRaid ook geen probleem worden.
Eigenlijk is alleen blue-iris een aandacht puntje voor je setup, dat vreet nogal wat cpu geloof ik? Zelf geen blue-iris gebruiker, maar focus je even daarop...

-Plex:Docker container met cpu iGpu transcoding, op deze manier kan je veel streams tegelijk transcoden, maar let op als je 4K gaat transcoden..maar volgens mij is dat altijd wel een plex probleempje.
-Sonarr en alle andere *arrs: Docker containers
-FTP: Zit ingebouwd in unraid
- HASS, wil je echt HASS? dan is een HASS vm het handigste. Of je draait Ha core in een docker container, zo doe ik het ook.
VPN: Wireguard server zit standaard in unraid.
- VPN Gatway: Licht er een beetje aan wat je wil doen, van bijv verschillende torrent docker containers heb je ook 1tje met ingebouwde VPN optie.
-Backup Onedrive. Verschillende opties, maar niet native in Unraid. Rclone, of Duplicacy misschien?
-Windows VM. Dat lukt..

Paar brainfarts van mijn kant:
1)Zoek even uit hoe de Unraid intel gen 11 support is. Of die al 100% alles werkt of niet.
2) Als het goed is kan je je iGpu maar 1 keer passtrough geven, dit doe je dan naar je plex docker container. Wil je ook GPU support in blue-iris? Zo ja, kan dit? hier twijfel ik zelf ook over.

1x 4TB parity
3x 4TB data schijf Dat is goed idd.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 16:21
voor de mensen hier boven, ik heb de i5-11600 en heb tot op heden eigenlijk geen problemen.
Plex was het enige, daar werkte transcoding met HDR en tonemapping niet goed.
Dat is inmiddels opgelost.

Ik heb overigens niets hoeven doen via passthrough naar docker om plex werkende te krijgen met hardware transcoding.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
Unraid cyber Monday korting:

Planning to build an Unraid server soon? Want to purchase a key for a friend or family member? Do it today and save 20% off your purchase of a Pro registration key.

https://unraid.net/cybermonday

[Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 26-11-2021 23:28]

• demonic
Dacuuu schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:20:
Unraid cyber Monday korting:

Planning to build an Unraid server soon? Want to purchase a key for a friend or family member? Do it today and save 20% off your purchase of a Pro registration key.

https://unraid.net/cybermonday
Vanaf maandag 29 november vanaf 09:01 tot en met dinsdag 30 november 08:59. (<< Nederlandse tijd)

• iwolke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-01 10:01
Inmiddels is mijn setje besteld en geleverd (met hier en daar wat extra Black Friday korting ;-)) en draait heel behoorlijk. Op dit moment heb ik eigenlijk 2 open vragen:
  • Ik heb mijn 2 NVME SSD schijven van 500Gb als een cache pool geconfigureerd en zie nu dat dat op basis van RAID 1 gebeurt. Volgens mij niet nodig, is er een eenvoudige manier om daar een RAID 0 van te maken? Ik vind wel wat beschrijvingen op internet maar die lijken van toepassing te zijn op eerdere versies en beschrijven allemaal procedures met CLI commando's, starten en weer stoppen van de array etc. Is dat inderaad de manier?
  • Ik zou graag een real-time sync opzetten tussen folders op mijn server en mijn OneDrive. Op mijn QNAP gebruikte ik daar HBS3 (Hybrid Backup Sync) voor. Is er iets UnRaid achtigs voor?
Bedankt alvast.

• DieterKoblenz
iwolke schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:45:
(..)
  • Ik zou graag een real-time sync opzetten tussen folders op mijn server en mijn OneDrive. Op mijn QNAP gebruikte ik daar HBS3 (Hybrid Backup Sync) voor. Is er iets UnRaid achtigs voor?
Bedankt alvast.
NextCloud heeft dacht ik ondersteuning voor MS OneDrive.

• DieterKoblenz
demonic schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

2. hetzelfde als hier boven alleen dan met een syslog server (niet heel relevant denk ik)
3. een display eraan hangen welke dmv de terminal constant de output van het syslog op beeld trapt. ("tail -f /var/log/syslog" ofzoiets moet het dan zijn. )

Uiteindelijk was het bij mij een brak moederbord volgens mij. (kan het niet heel goed herinneren.. aangezien het echt al jaaaaren geleden is geweest.
Helaas niet weten te achterhalen wat het probleem is, maar foutloze uptime varieert tussen de 1 en 10 dagen. Heb nu een ASRock Rack X570D4U-2L2T besteld, deze heeft ook IPMI, meerdere ethernet aansluitingen en 8 sata poorten. Hopelijk gaat dit het probleem van de crashes oplossen.

• demonic
DieterKoblenz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:26:
[...]

Helaas niet weten te achterhalen wat het probleem is, maar foutloze uptime varieert tussen de 1 en 10 dagen. Heb nu een ASRock Rack X570D4U-2L2T besteld, deze heeft ook IPMI, meerdere ethernet aansluitingen en 8 sata poorten. Hopelijk gaat dit het probleem van de crashes oplossen.
oef ik ben jaloers.
Hopelijk lost dat het probleem op inderdaad!

Deze black-friday heb ik weer een 12TB externe schijf gekocht om te shucken....

• geenwindows
  • Niet online
iwolke schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:45:
Inmiddels is mijn setje besteld en geleverd (met hier en daar wat extra Black Friday korting ;-)) en draait heel behoorlijk. Op dit moment heb ik eigenlijk 2 open vragen:
  • Ik heb mijn 2 NVME SSD schijven van 500Gb als een cache pool geconfigureerd en zie nu dat dat op basis van RAID 1 gebeurt. Volgens mij niet nodig, is er een eenvoudige manier om daar een RAID 0 van te maken? Ik vind wel wat beschrijvingen op internet maar die lijken van toepassing te zijn op eerdere versies en beschrijven allemaal procedures met CLI commando's, starten en weer stoppen van de array etc. Is dat inderaad de manier?
[...]
het klopt dat unRAID voor cache standaard BTRFS RAID 1 toepast, dit is eenvoudig aan te passen:

te vinden via: MAIN -> en dan op de eerste ssd (Cache) klikken en daar vind je deze setting.
array hoeft er niet voor worden gestopt, heb echter geen idee of er met deze actie data wordt verloren...
(zorg er dus voor dat je een backup hebt!)

• DieterKoblenz
demonic schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:10:
[...]

oef ik ben jaloers.
Hopelijk lost dat het probleem op inderdaad!

Deze black-friday heb ik weer een 12TB externe schijf gekocht om te shucken....
Om te janken :'(

Vanochtend wederom unRAID onbereikbaar. Grote voordeel is dat ik nu een ingebouwde KVM heb. Dus ik ga eens loggen naar het scherm, hopelijk krijg ik dan iets te zien.

Als ik kijk naar stroomverbruik, piekt hij vlak voor de "crash" naar +- 100W om dan vervolgens te idlen rond 72W. Ik kan dus precies zien wanneer het mis gaat. Waarom, geen idee. Moederbord is nieuw, CPU is nieuw en geheugen is nieuw..

• furian88
DieterKoblenz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:39:
[...]

Vanochtend wederom unRAID onbereikbaar. Grote voordeel is dat ik nu een ingebouwde KVM heb. Dus ik ga eens loggen naar het scherm, hopelijk krijg ik dan iets te zien.

Als ik kijk naar stroomverbruik, piekt hij vlak voor de "crash" naar +- 100W om dan vervolgens te idlen rond 72W. Ik kan dus precies zien wanneer het mis gaat. Waarom, geen idee. Moederbord is nieuw, CPU is nieuw en geheugen is nieuw..
ik heb dit inmiddels ook een paar keer gehad, gelukkig niet vaak.

wat voor hardware draai je precies?

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-03 16:31

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

DieterKoblenz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:39:
[...]

Die kvm is wel handig.
Kan je idd zien of je gehele systeem is blijven hangen of dat je bijv out of memory bent gegaan en het systeem services heeft afgesloten die unraid nodig heeft om een hard lock te voorkomen bijv.

Ik zelf heb een soortgelijk probleem gehad vanwege een 'ik verwacht' gedegradeerde usb stick.
Hij starte wel, maar eens in de week bleef het hele systeem keihard hangen.
Nieuwe stick en mijn probleem is volledig weg.

• DieterKoblenz
furian88 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:21:
[...]

ik heb dit inmiddels ook een paar keer gehad, gelukkig niet vaak.

wat voor hardware draai je precies?
ASRockRack X570D4U-2L2T
AMD Ryzen 7 PRO 4750G
Crucial DDR4 2x32gb 3200MT
6x 4TB array
2x 4TB parity
Smasung 970 EVO 2tb als cache

Overweeg de USB nog eens te vervangen, maar deze is al eens vernieuwd.

...
ErikRedbeard schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:35:
[...]
Nieuwe stick en mijn probleem is volledig weg.
Gaan ik toch maar voor die nieuwe USB dan 8)7

[Voor 20% gewijzigd door DieterKoblenz op 03-12-2021 13:36]

• furian88
DieterKoblenz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:35:
[...]

ASRockRack X570D4U-2L2T
AMD Ryzen 7 PRO 4750G
6x 4TB array
2x 4TB parity

...

[...]

Ik draai het volgende:
i5-11600
48gb DDR4 kingston fury x 3466mhz
3 Disks Array 4TB
1 Parity 4TB
2x intel SSD 200gb Cache
1x 500gb NVME Download_pool
1x 500GB VM_Pool NVME

ik was in de veronderstelling dat zodra unraid geboot is dat de flash usb niet meer gebruikt werd...

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-03 16:31

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

furian88 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:43:
[...]

Ik draai het volgende:
i5-11600
48gb DDR4 kingston fury x 3466mhz
3 Disks Array 4TB
1 Parity 4TB
2x intel SSD 200gb Cache
1x 500gb NVME Download_pool
1x 500GB VM_Pool NVME

ik was in de veronderstelling dat zodra unraid geboot is dat de flash usb niet meer gebruikt werd...
Voor het systeem zelf niet, die wordt volledig naar memory gekopieerd.
Maar dingen zoals configuratie verandering enzovoorts moeten toch echt wel geschreven worden naar de stick.
Anders zou je na een reboot je hele config kwijt zijn.

Maar het kan bijv een conflict zijn tussen usb en controller of slechte connectie.
En als die usb controller over z'n zeik gaat is het niet heel raar om het hele systeem om zeep te helpen.
[...]

Het hoeft natuurlijk niet de usb te zijn.
Kan vanalles zijn.
Slechte sata of dergelijke controller, geheugen probleem en anderen.

[Voor 30% gewijzigd door ErikRedbeard op 03-12-2021 13:49]

• DieterKoblenz
ErikRedbeard schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:46:
[...]
Verklaart wel niet waarom hij dan crashed. Ik heb ooit wel eens melding gekregen dat de stick read only was! Die zie ik nu niet.

Via Grafana zie ik geen gekke spikes in geheugen of CPU gebruik.

• DieterKoblenz

[...]

Het hoeft natuurlijk niet de usb te zijn.
Kan vanalles zijn.
Slechte sata of dergelijke controller, geheugen probleem en anderen.
Kan, maar alle onderdelen behalve de HDD zijn inmiddels vervangen.

• geenwindows
  • Niet online
[...]

ASRockRack X570D4U-2L2T
AMD Ryzen 7 PRO 4750G
6x 4TB array
2x 4TB parity

...

[...]

Heb je al geprobeerd om de tips in dit topic uit te proberen?:
https://forums.unraid.net...y-on-a-ryzen-system-help/
[...]

Voor het systeem zelf niet, die wordt volledig naar memory gekopieerd.
Maar dingen zoals configuratie verandering enzovoorts moeten toch echt wel geschreven worden naar de stick.

[...]
sterker nog, wanneer je bij een actief systeem de usbkey eruit haalt, crash unRAID helemaal.
Ooit eens de fout gemaakt door de verkeerde usbkey eruit te trekken 8)7

• DieterKoblenz
Via daar ben ik hier terecht gekomen: https://forums.unraid.net...b=comments#comment-819173

Ik heb C-states disabled en het geheugen vast op 3200MT/s gezet.

We gaan het zien _/-\o_

Edit:
Hmm, ik had blijkbaar syslog ook naar de usb laten schrijven ivm eerdere crashes:
Dec 3 02:22:47 STARBASE kernel: docker0: port 2(veth2ac0662) entered forwarding state
Dec 3 09:36:58 STARBASE kernel: Linux version 5.10.28-Unraid (root@Develop) (gcc (GCC) 9.3.0, GNU ld version 2.33.1-slack15) #1 SMP Wed Apr 7 08:23:18 PDT 2021

Kan ik dus niks mee.

[Voor 26% gewijzigd door DieterKoblenz op 03-12-2021 15:01]

• geenwindows
  • Niet online
DieterKoblenz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:18:
[...]

Via daar ben ik hier terecht gekomen: https://forums.unraid.net...b=comments#comment-819173

Ik heb C-states disabled en het geheugen vast op 3200MT/s gezet.

We gaan het zien _/-\o_

Edit:
Hmm, ik had blijkbaar syslog ook naar de usb laten schrijven ivm eerdere crashes:
Dec 3 02:22:47 STARBASE kernel: docker0: port 2(veth2ac0662) entered forwarding state
Dec 3 09:36:58 STARBASE kernel: Linux version 5.10.28-Unraid (root@Develop) (gcc (GCC) 9.3.0, GNU ld version 2.33.1-slack15) #1 SMP Wed Apr 7 08:23:18 PDT 2021

Kan ik dus niks mee.
Nooit maar dan ook echt NOOIT je usbkey daarvoor gebruiken, beter koppel je hiervoor een tijdelijk hdd/ssd aan.

Global C state staat op mijn Threadripper 1gen aan, XMP staat uit ivm opstart problemen, 6.10rc2 is hier rock-solid!

• DieterKoblenz
geenwindows schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:59:
[...]
Global C state staat op mijn Threadripper 1gen aan, XMP staat uit ivm opstart problemen, 6.10rc2 is hier rock-solid!
Is Threadripper niet sowieso wat stabieler dan het Ryzen platform? Ik heb inderdaad inmiddels logging to USB uitgezet.

• geenwindows
  • Niet online
DieterKoblenz schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:55:
[...]

Is Threadripper niet sowieso wat stabieler dan het Ryzen platform? Ik heb inderdaad inmiddels logging to USB uitgezet.
1st gen Threadrippers heeft net zoveel allende gehad als de Ryzen series, al zijn de meeste kwalen inmiddels wel verholpen.

• DieterKoblenz
geenwindows schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:08:
[...]

1st gen Threadrippers heeft net zoveel allende gehad als de Ryzen series, al zijn de meeste kwalen inmiddels wel verholpen.

Och, >24u

• geenwindows
  • Niet online

• DieterKoblenz
Ja, irritant. IPMI geeft ook met momenten deze waarde aan.

Uptime nu wel 4 dagen. C-states dus mogelijk toch de oorzaak eerder?

• geenwindows
  • Niet online
DieterKoblenz schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:00:
[...]

Ja, irritant. IPMI geeft ook met momenten deze waarde aan.

Uptime nu wel 4 dagen. C-states dus mogelijk toch de oorzaak eerder?
durf ik niet te garanderen, maar als het werkt mooi laten zo!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee