Wat gebeurt er dan als er 50% van je RAM vol zit? Crashed Plex dan? Hoeveel verbruikt Plex uberhaupt gemiddeld voor het transcoden van bijvoorbeeld 1 4k bestand naar 1080p?geenwindows schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:19:
[...]
persoonlijk zou ik ipv /tmp/ voor /dev/shm/ gaan, deze gebruikt max 50% van je RAM terwijl /tmp/ je gehele RAM is, mocht de transcoder een beetje honger hebben dan laat ie in ieder geval niet je gehele systeem crashen
hardware transcoding heeft naast plexpass en wat docker instellingen ook geschikte hardware nodig, momenteel worden enkel een aantal Intel iGPU's en Nvidia GPU's ondersteund.
Hoewel met unRAID 6.9-beta35 zijn hebben ze een flinke stap gezet om video drivers werkend te krijgen.
zowel Intel, Nvidia als ook AMD drivers, AMD wordt volgens mij nog niet ondersteund door Plex... (correct is i'm wrong.)
Ik heb in mijn server een i5-9400 zitten, moet ik dan gewoon in de GUI van UnRaid een shell starten en dit 1 op 1 kopieren en plakken? Wat doet dit commando exact?Krypt schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:09:
@KingHorse klopt, ging er vanuit dat het niet werkte, maar voor boot heb je het niet nodig.
Script hebt je volgens mij wel nodig om vms automatisch te starten als je vm automatisch wilt starten als je je array stopt en start.
Dus script doet momenteel even er weinig bij mijje hebt helemaal gelijk.
@geenwindows dat is wel handig ja. Heb overigens genoeg memory erin zitten, dus verwacht niet dat ie volloopt. Maar voor alle zekerheid toch maar eens omzetten.
@EValentino ik heb gemerkt dat mijn unraid nog wel eens terug flipte naar performance governor ipv powersave. Via tips&tweaks schedule ik de governor om 0:00 op performance, en om 0:05 weer naar power saver.
Verder een script draaien die de proc settings aanpast (voor Intel cpu)
code:
1 2 3 4 5 #!/bin/bash echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/energy_performance_preference echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy1/energy_performance_preference echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy2/energy_performance_preference echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy3/energy_performance_preference
Dit zorgt ervoor dat ik op 18 watt op mijn systeempje uit kom met 1x2,5" spinning en 1x2,5" crucial ssd online.
Moet nog wel even wat tweaken, want elke maandag moet ik m'n hass rebooten, sinds een bepaalde update vind hass het niet tof als de mariadb even offline is geweest voor een backup.
als je "C" drukt in de console na het top-commando. je krijgt de paden te zien. Die zou je iets meer uitleg moeten kunnen geven.EValentino schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:41:
[...]
Grafana ga ik eens induiken, bedankt!
Dit zie ik met het top commando:
[Afbeelding]
Ik zie mono bovenaan staan, maar geen idee wat dit is
Radarr, sonarr en aanverwanten draaien op mono. Dus zal dat wel zijn.
Je moet user scripts installeren, en daar kun je custom scripts laten draaien @EValentino
En inderdaad; dashboard slurpt extra cycles heb ik het idee. Als je die open hebt staan, gaat de load omhoog.
Volgens mij cleaned Plex bij restart de transcode files. En als je de docker instelt dat ie gewoon opnieuw moet starten bij crash, dan heb je dat probleem niet meer echt.
Plex transcode standaard maar een deel (zoveel seconden voor en na de marker) zodat je redelijk snel kan spoelen. Moet eens opnieuw in de settings duiken om het precies te weten.
Je moet user scripts installeren, en daar kun je custom scripts laten draaien @EValentino
En inderdaad; dashboard slurpt extra cycles heb ik het idee. Als je die open hebt staan, gaat de load omhoog.
Volgens mij cleaned Plex bij restart de transcode files. En als je de docker instelt dat ie gewoon opnieuw moet starten bij crash, dan heb je dat probleem niet meer echt.
Plex transcode standaard maar een deel (zoveel seconden voor en na de marker) zodat je redelijk snel kan spoelen. Moet eens opnieuw in de settings duiken om het precies te weten.
ligt eraan of het geheugen door /dev/shm/ wordt gebruikt.EValentino schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:43:
[...]
Wat gebeurt er dan als er 50% van je RAM vol zit? Crashed Plex dan? Hoeveel verbruikt Plex uberhaupt gemiddeld voor het transcoden van bijvoorbeeld 1 4k bestand naar 1080p?
kun je simpel checken met de commando "df -h"
als dit allemaal gebeurt binnen /dev/shm/ dan zullen de processen die hierin lopen kunnen crashen, je krijgt dan ook "out of memory" meldingen in je syslog.
de grote van de transcode bestanden kunnen variëren, dit is afhankelijk van oa. codec, bitrate, upload, etc.
ik heb wel eens 10GB+ van 1 4k bestand voorbij zien komen..
Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Dan transcode je een complete file, om te downloaden, maar toch niet on-demand?
https://forums.plex.tv/t/...-in-pms-settings/207735/3
De setting staat dat ie standaard 60 secs transcode buffer pakt. Of begrijp ik het verkeerd?
De setting staat dat ie standaard 60 secs transcode buffer pakt. Of begrijp ik het verkeerd?
Nou ik heb vannacht mijn UnRaid USB stick aangesloten, opgestart en begonnen met het kopieren van de oude data.
De eerste 8-900GB ging perfect, tot mijn cache vol was... Ik ging er eigenlijk van uit dat UnRaid mijn cache zou overslaan als deze vol zat, en door zou gaan naar de array maar dat had ik niet helemaal goed begrepen.
Mijn Krusader gaf dus aan dat de doelschijf vol was, maar dit was in werkelijkheid de cache. Ik heb toen de use cache optie op mijn movies directory op no gezet en het kopieren toen weer gestart. De transfer gaat nu erg traag, maar loopt in ieder geval wel weer
Wel is de cache schijf nog steeds vol, ik heb de mover nu 2x aangeklikt maar een paar uur later is er nog steeds 960GB van 1TB in gebruik op de cache schijf.
De eerste 8-900GB ging perfect, tot mijn cache vol was... Ik ging er eigenlijk van uit dat UnRaid mijn cache zou overslaan als deze vol zat, en door zou gaan naar de array maar dat had ik niet helemaal goed begrepen.
Mijn Krusader gaf dus aan dat de doelschijf vol was, maar dit was in werkelijkheid de cache. Ik heb toen de use cache optie op mijn movies directory op no gezet en het kopieren toen weer gestart. De transfer gaat nu erg traag, maar loopt in ieder geval wel weer

Wel is de cache schijf nog steeds vol, ik heb de mover nu 2x aangeklikt maar een paar uur later is er nog steeds 960GB van 1TB in gebruik op de cache schijf.
nee, voor zover ik weet, transcodeert ie telkens een stukje. maar wanneer je in RAM transcodeert wil het wel eens gebeuren dat de oude bestanden niet verwijdert worden, dit heb ik vorig jaar een keer mee gemaakt. ik weet niet of dit nog steeds gebeurt, transcoderen gaat hier bij mij al een tijdje met behulp van een GPU en nu ik ook al een tijdje op glasvezel zit en mijn externe kijkers verzoek om de default instellingen aan te passen gaat vrijwel alles via direct-play, soms wordt er enkel nog audio getranscodeert.Krypt schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:04:
Dan transcode je een complete file, om te downloaden, maar toch niet on-demand?
heb je niet een share op "cache only" of "prefer" staan?EValentino schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:52:
[...]
persoonlijk als ik een flinke lading data naar unraid duw en dit groter is dan cache kan handelen dan zet ik tijdelijk de share op "no" (voordat ik de data verstuur) unraid staat erom bekent geen performance beest te zijn als het direct naar de data array schrijft, je kunt dit wel wat tuning... (heb ik geen ervaring mee..)
Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Nee hij stond eerst op yes, en na de foutmelding over de volle schijf heb ik hem op no gezet.geenwindows schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:00:
[...]
nee, voor zover ik weet, transcodeert ie telkens een stukje. maar wanneer je in RAM transcodeert wil het wel eens gebeuren dat de oude bestanden niet verwijdert worden, dit heb ik vorig jaar een keer mee gemaakt. ik weet niet of dit nog steeds gebeurt, transcoderen gaat hier bij mij al een tijdje met behulp van een GPU en nu ik ook al een tijdje op glasvezel zit en mijn externe kijkers verzoek om de default instellingen aan te passen gaat vrijwel alles via direct-play, soms wordt er enkel nog audio getranscodeert.
[...]
heb je niet een share op "cache only" of "prefer" staan?
persoonlijk als ik een flinke lading data naar unraid duw en dit groter is dan cache kan handelen dan zet ik tijdelijk de share op "no" (voordat ik de data verstuur) unraid staat erom bekent geen performance beest te zijn als het direct naar de data array schrijft, je kunt dit wel wat tuning... (heb ik geen ervaring mee..)
In principe is dit ook wel een uitzonderlijke situatie, normaal gesproken kopieer ik nooit zoveel data naar de server. Maar vanaf USB zou ik wel een redelijke snelheid moeten halen toch?
Klopt het ook dat er bij het kopiëren van de data een spike te zien is in de CPU usage? Ik weet als leek niet exact wat UnRaid op de achtergrond uitvoert tijdens een transfer, misschien vergelijk ik het nog teveel met mijn Windows bak

[Voor 8% gewijzigd door EValentino op 23-11-2020 09:16]
ligt er aan wat je als redelijke snelheid beschouwd...EValentino schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:11:
[...]
Nee hij stond eerst op yes, en na de foutmelding over de volle schijf heb ik hem op no gezet.
In principe is dit ook wel een uitzonderlijke situatie, normaal gesproken kopieer ik nooit zoveel data naar de server. Maar vanaf USB zou ik wel een redelijke snelheid moeten halen toch?
Klopt het ook dat er bij het kopiëren van de data een spike te zien is in de CPU usage? Ik weet als leek niet exact wat UnRaid op de achtergrond uitvoert tijdens een transfer, misschien vergelijk ik het nog teveel met mijn Windows bak
Ik ben al blij dat ik met een parity sync. 96MB/sec haal. (tijdens een rebuild kan het oplopen tot 150MB/sec)
USB zegt niet zoveel, is het 2.0 3.0 3.1 (of wat ook tegenwoordig de benaming is) keuze hdd hebben ook invloed, en de processor heeft ook een aandeel.
unRAID staat er nu eenmaal om bekend om bij schrijf acties naar de data array, achter te lopen qua snelheid.
Duidelijk, goed om te wetengeenwindows schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:41:
[...]
ligt er aan wat je als redelijke snelheid beschouwd...
Ik ben al blij dat ik met een parity sync. 96MB/sec haal. (tijdens een rebuild kan het oplopen tot 150MB/sec)
USB zegt niet zoveel, is het 2.0 3.0 3.1 (of wat ook tegenwoordig de benaming is) keuze hdd hebben ook invloed, en de processor heeft ook een aandeel.
unRAID staat er nu eenmaal om bekend om bij schrijf acties naar de data array, achter te lopen qua snelheid.

2x 14tb 1xdata 1xpar (wd white label shucked)geenwindows schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:41:
[...]
ligt er aan wat je als redelijke snelheid beschouwd...
Duration: 1 day, 23 minutes, 17 seconds. Average speed: 159.5 MB/sec
Hij begint over de 200MB, op het einde van de schijf loopt hij omlaag.
Weet er iemand wat de voordelen/nadelen zijn van Unraid tegenover VirtualBox? Ik heb nu een VM windows 10 draaien op virtualbox maar zou dit misschien overwegen om op Unraid te doen.
De CPU load komt door het feit dat de parity berekent moet wordenEValentino schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:11:
[...]
Nee hij stond eerst op yes, en na de foutmelding over de volle schijf heb ik hem op no gezet.

Virtualbox en unraid zijn echt 2 verschillende dingen.Stefuit schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:32:
Weet er iemand wat de voordelen/nadelen zijn van Unraid tegenover VirtualBox? Ik heb nu een VM windows 10 draaien op virtualbox maar zou dit misschien overwegen om op Unraid te doen.
Als je vraag is of je een windows 10 vm kan maken en gebruiken op unraid, dan is het antwoord ja.
Inmiddels is alle data eindelijk over en geïmporteerd in Sonarr & Radarr en ik ben tevreden over het resultaat. De CPU load is ook gezakt en alles draait goed nu.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om Sonarr & Radarr automatisch bestanden te laten importeren die SABnzbd download. Hij ziet namelijk wel de voortgang van de download, maar als deze klaar is geven beide melding "No video files were found in the selected folder"
De instellingen van zowel Radarr als SABnzbd heb ik nagekeken in docker, beide hebben de /downloads doorverwezen staan naar: /mnt/user/Download.
SAB heeft nog een mapping naar /incomplete-downloads die doorverwezen wordt naar: /mnt/user/Download/TempDownloads/
Zie ik iets over het hoofd? Beide (lijken) te verwijzen naar dezelfde directory, maar toch vertikken zowel Sonarr als Radarr het om de files te zien en ermee aan de gang te gaan. @Krypt jij hebt een vergelijkbare setup toch?
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om Sonarr & Radarr automatisch bestanden te laten importeren die SABnzbd download. Hij ziet namelijk wel de voortgang van de download, maar als deze klaar is geven beide melding "No video files were found in the selected folder"
De instellingen van zowel Radarr als SABnzbd heb ik nagekeken in docker, beide hebben de /downloads doorverwezen staan naar: /mnt/user/Download.
SAB heeft nog een mapping naar /incomplete-downloads die doorverwezen wordt naar: /mnt/user/Download/TempDownloads/
Zie ik iets over het hoofd? Beide (lijken) te verwijzen naar dezelfde directory, maar toch vertikken zowel Sonarr als Radarr het om de files te zien en ermee aan de gang te gaan. @Krypt jij hebt een vergelijkbare setup toch?
[Voor 3% gewijzigd door EValentino op 25-11-2020 13:37]
@EValentino klopt, om dat probleem te voorkomen heb ik alle dat soort dockers van dezelfde uitgever gepakt. Allemaal binhex, zodat je geen gebruik hoeft te maken van directory mappings in sonarr en radarr.
Zal straks of morgen even kijken naar m'n settings; stuur even een pm. Vergelijken we het daar even IPV dit topic te veel te vervuilen.
Zal straks of morgen even kijken naar m'n settings; stuur even een pm. Vergelijken we het daar even IPV dit topic te veel te vervuilen.
Inderdaad. Maar waarom zou je het met unraid doen in plaats van met virtualboxdemonic schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:52:
[...]
De CPU load komt door het feit dat de parity berekent moet worden
[...]
Virtualbox en unraid zijn echt 2 verschillende dingen.
Als je vraag is of je een windows 10 vm kan maken en gebruiken op unraid, dan is het antwoord ja.

wederom. het blijft een rare vraagstelling.Stefuit schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:36:
[...]
Inderdaad. Maar waarom zou je het met unraid doen in plaats van met virtualbox.
Virtualbox draai je op linux of windows. Dus je hebt gewoon je desktop OS en daarop draai je een 'extra' OS.
Unraid is geen desktop OS. Je draait gewoon een VM op een computer. Deze moet je dan gewoon remote benaderen via VNC of RDP, of op een andere manier.
Het zijn 2 zo verschillende dingen dat je niet echt een vergelijking kan maken zonder dat je vertelt wat je doel nu is.
Ik heb nu 2 PC's. 1 gaming (I7 6700k, 16GB ram, Asus Z170Pro gaming). Andere pc ontgaat me even. Maar is een simpel office pc'tje. Deze staat in een lokaal in een kippenstal en draait een programma (BigFarmnet) zodat ik alles kan monitoren en ook zo met mijn smarthpone verbinding kan maken met de stallen. Bedoeling zou zijn om die pc daar weg te halen omdat er nogal veel stof opgezogen wordt (staat 24/7 aan)demonic schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:44:
[...]
wederom. het blijft een rare vraagstelling.
Virtualbox draai je op linux of windows. Dus je hebt gewoon je desktop OS en daarop draai je een 'extra' OS.
Unraid is geen desktop OS. Je draait gewoon een VM op een computer. Deze moet je dan gewoon remote benaderen via VNC of RDP, of op een andere manier.
Het zijn 2 zo verschillende dingen dat je niet echt een vergelijking kan maken zonder dat je vertelt wat je doel nu is.
Ik had gedacht om op mijn gaming pc een VM te draaien (Virtulabox of Unraid) met de monitoring software op en office.
In de stal zou ik een raspberry in een stofdichte kast steken en zo via VNC/RDP de VM te kunnen zien vanuit de stal als ik bv even snel een mail wil sturen of iets wil opzoeken in de geschiedenis van dat programma.
Hopelijk is dit genoeg info

unRAID is een NAS OS met support voor Docker en Virtual Machines.Stefuit schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:43:
[...]
Ik heb nu 2 PC's. 1 gaming (I7 6700k, 16GB ram, Asus Z170Pro gaming). Andere pc ontgaat me even. Maar is een simpel office pc'tje. Deze staat in een lokaal in een kippenstal en draait een programma (BigFarmnet) zodat ik alles kan monitoren en ook zo met mijn smarthpone verbinding kan maken met de stallen. Bedoeling zou zijn om die pc daar weg te halen omdat er nogal veel stof opgezogen wordt (staat 24/7 aan)
Ik had gedacht om op mijn gaming pc een VM te draaien (Virtulabox of Unraid) met de monitoring software op en office.
In de stal zou ik een raspberry in een stofdichte kast steken en zo via VNC/RDP de VM te kunnen zien vanuit de stal als ik bv even snel een mail wil sturen of iets wil opzoeken in de geschiedenis van dat programma.
Hopelijk is dit genoeg info
Virtualbox is een VM beheertool.
Gezien jij zelf al een OS in gebruik hebt heb je aan Virtualbox genoeg en zal unRAID in dit geval niks toevoegen, tenzij je graag een VM in een VM wilt draaien

wel heb ik mijn twijfels of de game pc het geheel gaat trekken (een VM vraagt wat capaciteit, en dat ga je merken tijdens gamen)
wat je ook kan doen is de 'office pc' in huis plaatsen en daarop een VNC server programma installeren (of als je Windows gebruikt de al aanwezige RDP tool gebruiken) en deze met een raspberry pi remote benaderen... (rasbian heeft standaard een vnc/rdp client aanboort)
Inderdaad. Maar als ik game kan ik de vm wel even sluiten desnoods. De office pc zal de pc bij mijn ouders vervangen. Die is intussen ook al 11 jaar gewordengeenwindows schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:18:
[...]
unRAID is een NAS OS met support voor Docker en Virtual Machines.
Virtualbox is een VM beheertool.
Gezien jij zelf al een OS in gebruik hebt heb je aan Virtualbox genoeg en zal unRAID in dit geval niks toevoegen, tenzij je graag een VM in een VM wilt draaien
wel heb ik mijn twijfels of de game pc het geheel gaat trekken (een VM vraagt wat capaciteit, en dat ga je merken tijdens gamen)
wat je ook kan doen is de 'office pc' in huis plaatsen en daarop een VNC server programma installeren (of als je Windows gebruikt de al aanwezige RDP tool gebruiken) en deze met een raspberry pi remote benaderen... (rasbian heeft standaard een vnc/rdp client aanboort)

Ik had mij op Linus zijn 1 cpu 2 gamers gebaseerd voor unraid met 2 vm's te draaien. Lijkt me wel een leuk project

Ben je er al uit?EValentino schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:17:
Inmiddels is alle data eindelijk over en geïmporteerd in Sonarr & Radarr en ik ben tevreden over het resultaat. De CPU load is ook gezakt en alles draait goed nu.
Via DM heb ik vernomen dat na even zweten het is vernoemd met de binhex varianten, waardoor de mappings voor alle zaken gelijk staan.
die video van Linus is weer wat anders, daar gebruikt ie unRAID als basis OS en gebruikt dan 2 VM.Stefuit schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:20:
[...]
Inderdaad. Maar als ik game kan ik de vm wel even sluiten desnoods. De office pc zal de pc bij mijn ouders vervangen. Die is intussen ook al 11 jaar geworden![]()
Ik had mij op Linus zijn 1 cpu 2 gamers gebaseerd voor unraid met 2 vm's te draaien. Lijkt me wel een leuk project. Maar dan zal de game pc wel zweten denk ik. Ga het dan wel met VirtualBox doen.
dat zou wel kunnen lukken (mijn desktop draait op unRAID), mits je moederbord het ondersteund (iets met passthrought van de gpu, cpu cores etc.) Ik begreep uit je tekst dat je unraid als vm naast je al bestaande OS wou plaatsen.
@Stefuit
Wat je wilt is gewoon niet ideaal.
Er zitten ook genoeg nadelen aan unraid icm passthrough en het is maar de vraag of het werkt.
Als je unraid als main OS draait. en daarin dan een VM met je stal programma en een VM met je gaming PC erop. Dan zal het opzich allemaal wel los lopen. (ligt ook aan hoe zwaar dat programma is).
Maar het lijkt mij verstandig om dat soort zaken gewoon gescheiden te houden.
Wat je wel kan is je stal programma in een VM installeren. (gebruik een open standaard).
Dan kan je altijd nog wat schuiven met die vm. (bv. als die computer kapot gaat). (dat is een voordeel van VM's.
maar om eerlijk te zijn zou ik niet echt iets aan je huidige situatie aanpassen. bv. een backup mogelijkheid regelen voor je stal-computer.
Wat je wilt is gewoon niet ideaal.
Er zitten ook genoeg nadelen aan unraid icm passthrough en het is maar de vraag of het werkt.
Als je unraid als main OS draait. en daarin dan een VM met je stal programma en een VM met je gaming PC erop. Dan zal het opzich allemaal wel los lopen. (ligt ook aan hoe zwaar dat programma is).
Maar het lijkt mij verstandig om dat soort zaken gewoon gescheiden te houden.
Wat je wel kan is je stal programma in een VM installeren. (gebruik een open standaard).
Dan kan je altijd nog wat schuiven met die vm. (bv. als die computer kapot gaat). (dat is een voordeel van VM's.
maar om eerlijk te zijn zou ik niet echt iets aan je huidige situatie aanpassen. bv. een backup mogelijkheid regelen voor je stal-computer.
Ik was dit aan het bekijken om unraid als main OS te laten draaien en dan 2 vm's met windows 10. Maar inderdaad, mijn systeem zal daarvoor iets te oud en te zwak zijn om dit optimaal te kunnen doen.
Misschien een project voor later om met unraid te werken als er eens een nieuw systeem komt
Ik heb nu virtualbox al werkend gekregen dus zal ik daar wel wat mee verder spelen. Bedankt aan allen om de nodige input te geven.
Misschien een project voor later om met unraid te werken als er eens een nieuw systeem komt

Ik heb nu virtualbox al werkend gekregen dus zal ik daar wel wat mee verder spelen. Bedankt aan allen om de nodige input te geven.
Hoi,
Op dit moment heb ik een Synology 920+ NAS met 4 6TB HDD's en twee 512GB M2 SSD's als cache.
De NAS is met 2 RJ45 kabels aangesloten op mijn Ubiquiti swicth met linkaggregatie ingeschakeld.
Ik gebruik deze NAS voor het opslaan van bestanden en het uitvoeren van dockercontainers voor plex, torrents, vpn, pi-hole, wireguard, etc.
Door het gebrek aan goede dockerondersteuning (verouderde kernel) en slechte hardware wilde ik echter overstappen naar Unraid.
Ik heb een paar vragen en voorstellen betreft hardware:
Fractal design node 804
--> compacte behuizing maar genoeg ruimte om mijn 5 schijven te passen + 2 M2's
Asrock H470M PRO 4 moederbord (6 SATA --> slechts 5 bruikbaar bij gebruik van beide M2 + 2 M2 slots)
--> genoeg SATA & M2 voor mijn behoeften, mogelijk om uit te breiden met add-in kaarten
Intel 10x00/K (nog te beslissen)
--> Zou ik gaan voor i5 of i7 (denk dat i9 overkill is)? En de K-versie of de niet K-versie? Maar zeker met Quicksync ondersteuning voor Plex
Corsair DDR4 CMK16GX4M2B3000C15 8GG (16GB (2) of 32GB (4)
--> 16 of 32GB?
Corsair RM650, 650 Watt PSU (modulair)
--> 650W genoeg?
Dark Rock Pro 3/4 CPU koeler of Corsair Hydro Series H100x
--> Luchtkoeling of water? Systeem zal alleen worden gebruikt als NAS en voor transcoding geen gaming etc. + past Dark Rock 4 in deze kast?
Case FANS: meegeleverde Fractal Design of Silent wings / Corsair AF/SP fans
--> Graag advies
Migratie van de 4 HDD's van mijn NAS + 1 reserve (te gebruiken voor pariteit) & de twee M2 SSD's als cache in raid1
--> HDD nog steeds prima, en het gebruik van twee M2's als cache...
Optionele ASUS XG-C100C 10Gbps netwerkadapter
--> Ik dacht eraan om de ingebouwde 1Gbps met deze kaart te verbinden (link agregatie) (maar de 10Gpbs te verlagen --> 1Gbps) zodat ik de kan verbinden met mijn switch, maar als ik ooit mijn switch upgrade naar een 10Gbps kan ik de ingebouwde uitschakelen en alleen deze kaart gebruiken. Of is het beter om alleen de 1Gbps inbouw te gebruiken? Of de ingebouwde en een extra 1Gbps bij te kopen voor link agregatie?
En laatste vraag, moet ik een aparte GPU kopen? Ik zou het kunnen gebruiken voor Plex transcoding, maar de CPU heeft ook QuickSync, en aan de andere kant 75% van mijn streams gebruikt direct play sinds het grootste deel van het gebruik maken van Nvidia Shield TV die de meeste formaten aankunnen.
Alle tips en adviezen zijn welkom op 🙂
Op dit moment heb ik een Synology 920+ NAS met 4 6TB HDD's en twee 512GB M2 SSD's als cache.
De NAS is met 2 RJ45 kabels aangesloten op mijn Ubiquiti swicth met linkaggregatie ingeschakeld.
Ik gebruik deze NAS voor het opslaan van bestanden en het uitvoeren van dockercontainers voor plex, torrents, vpn, pi-hole, wireguard, etc.
Door het gebrek aan goede dockerondersteuning (verouderde kernel) en slechte hardware wilde ik echter overstappen naar Unraid.
Ik heb een paar vragen en voorstellen betreft hardware:
Fractal design node 804
--> compacte behuizing maar genoeg ruimte om mijn 5 schijven te passen + 2 M2's
Asrock H470M PRO 4 moederbord (6 SATA --> slechts 5 bruikbaar bij gebruik van beide M2 + 2 M2 slots)
--> genoeg SATA & M2 voor mijn behoeften, mogelijk om uit te breiden met add-in kaarten
--> Zou ik gaan voor i5 of i7 (denk dat i9 overkill is)? En de K-versie of de niet K-versie? Maar zeker met Quicksync ondersteuning voor Plex
Corsair DDR4 CMK16GX4M2B3000C15 8GG (16GB (2) of 32GB (4)
--> 16 of 32GB?
Corsair RM650, 650 Watt PSU (modulair)
--> 650W genoeg?
Dark Rock Pro 3/4 CPU koeler of Corsair Hydro Series H100x
--> Luchtkoeling of water? Systeem zal alleen worden gebruikt als NAS en voor transcoding geen gaming etc. + past Dark Rock 4 in deze kast?
Case FANS: meegeleverde Fractal Design of Silent wings / Corsair AF/SP fans
--> Graag advies
Migratie van de 4 HDD's van mijn NAS + 1 reserve (te gebruiken voor pariteit) & de twee M2 SSD's als cache in raid1
Optionele ASUS XG-C100C 10Gbps netwerkadapter
--> Ik dacht eraan om de ingebouwde 1Gbps met deze kaart te verbinden (link agregatie) (maar de 10Gpbs te verlagen --> 1Gbps) zodat ik de kan verbinden met mijn switch, maar als ik ooit mijn switch upgrade naar een 10Gbps kan ik de ingebouwde uitschakelen en alleen deze kaart gebruiken. Of is het beter om alleen de 1Gbps inbouw te gebruiken? Of de ingebouwde en een extra 1Gbps bij te kopen voor link agregatie?
En laatste vraag, moet ik een aparte GPU kopen? Ik zou het kunnen gebruiken voor Plex transcoding, maar de CPU heeft ook QuickSync, en aan de andere kant 75% van mijn streams gebruikt direct play sinds het grootste deel van het gebruik maken van Nvidia Shield TV die de meeste formaten aankunnen.
Alle tips en adviezen zijn welkom op 🙂
werkt quicksync icm docker?Kopernikus.1979 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:16:
16GB zou genoeg moeten zijn, je kan het altijd later nog toevoegen.Corsair DDR4 CMK16GX4M2B3000C15 8GG (16GB (2) of 32GB (4)
--> 16 of 32GB?
waarschijnlijk heb je aan 300watt al voldoende.Corsair RM650, 650 Watt PSU (modulair)
--> 650W genoeg?
zeker als je geen GPU hebt.
hou er rekening mee, dat je grootste schijf de parity moet zijn.Migratie van de 4 HDD's van mijn NAS + 1 reserve (te gebruiken voor pariteit) & de twee M2 SSD's als cache in raid1
heb je die ene gb echt nodig. Ik (persoonlijk) zou niet de moeite daarvoor nemen.Optionele ASUS XG-C100C 10Gbps netwerkadapter
Tenzij je 1gbit fiber hebt en thuis een reden hebt om meer dan 1gbit te gebruiken.
Doe nu zonder, je kan altijd nog een GPU bijplaatsen. Maar zoals je al zegt, wss kan je voor de meeste direct play gebruiken en anders gewoon een neiuwe client kopen die het formaat wel aan kan via direct play.En laatste vraag, moet ik een aparte GPU kopen? Ik zou het kunnen gebruiken voor Plex transcoding, maar de CPU heeft ook QuickSync, en aan de andere kant 75% van mijn streams gebruikt direct play sinds het grootste deel van het gebruik maken van Nvidia Shield TV die de meeste formaten aankunnen.
Ik gebruik de linuxserver container, en werkt ook met quick sync.
Houd er wel rekening mee dat niet alle clients de subs als overlay op het scherm kunnen plaatsen, waardoor de subs er door Plex ingebrand worden waarbij er dus transcoding plaatsvindt.
En als je verwacht dat transcoding plaats gaat vinden, dan is het verstandig (om bijv ssds niet op de vreten qua the/write cycles) om de transcoding paden naar een ramdrive op de host te verwijzen (bijv. /Tmp, ben even de andere kwijt welke de helft aan mem kan gebruiken).
Daarvoor is wat de extra memory wel aan te raden.
Houd er wel rekening mee dat niet alle clients de subs als overlay op het scherm kunnen plaatsen, waardoor de subs er door Plex ingebrand worden waarbij er dus transcoding plaatsvindt.
En als je verwacht dat transcoding plaats gaat vinden, dan is het verstandig (om bijv ssds niet op de vreten qua the/write cycles) om de transcoding paden naar een ramdrive op de host te verwijzen (bijv. /Tmp, ben even de andere kwijt welke de helft aan mem kan gebruiken).
/dev/shm voor 50% van je ramKrypt schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:35:
Ik gebruik de linuxserver container, en werkt ook met quick sync.
/tmp voor 100% van je ram
Of, zelf niet getest maar online tegengekomen (bron) :
alternative approach is to create a new ramdfisk and allocate the max ram usage that way, for example to specify max of 5GB:-
mkdir -p /tmp/PlexRam && mount -t tmpfs -o size=5g tmpfs /tmp/PlexRam
You then create a new volume map for the Plex container and set trans_dir to point at it.
[Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 28-12-2020 18:42]
Ik heb onderstaande systeem gekocht:
Ik had alleen problemen met het verkrjigen van een lan/ethernet verbinding. Het moederbord kreeg wel een firmware update via de onboard ethernet maar unraid lijkt deze niet te herkennen. Ik had nog een pci ethernet kaartje liggen en daar werkt het wel mee. Iemand een idee hoe dit komt?
Nu heb ik mijn schijven hergebruikt en is er 1 schijf bij waarbij ik Current pending sector (Raw Value 71) fouten krijg na het maken van de array. Ik veronderstel dat ik deze schijf al mag vervangen?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-10100 Boxed | € 111,05 | € 111,05 |
1 | Moederborden | ASRock H410M-HDV/M.2 | € 68,87 | € 68,87 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 342 (zonder voeding) | € 42,37 | € 42,37 |
1 | Usb-sticks | Kingston DataTraveler 100 G3 32GB Zwart | € 3,99 | € 3,99 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR26N19D8/16 | € 64,- | € 64,- |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 450W V2 | € 46,- | € 46,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 56,- | € 56,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 392,28 |
Ik had alleen problemen met het verkrjigen van een lan/ethernet verbinding. Het moederbord kreeg wel een firmware update via de onboard ethernet maar unraid lijkt deze niet te herkennen. Ik had nog een pci ethernet kaartje liggen en daar werkt het wel mee. Iemand een idee hoe dit komt?
Nu heb ik mijn schijven hergebruikt en is er 1 schijf bij waarbij ik Current pending sector (Raw Value 71) fouten krijg na het maken van de array. Ik veronderstel dat ik deze schijf al mag vervangen?
Zelf wil ik ook op de unRAID band wagon springen, en heb ik vandaag al eens geëxperimenteerd om GPU pass-through voor elkaar te krijgen op een Win10 VM. Uiteindelijk is het ook gelukt! Al met al lijkt het een mooi stuk software te zijn.
Op dit moment heb ik een nieuwe grote case met ruimte voor veel disks. Als NAS gebruik ik een N54L Gen 7 en een Gen 10 met beide 4x4tb.
Ik vraag me echter af of ik in Windows performance niet te veel inlever door deze als VM te draaien.
Mijn specs op dit moment:
Is het de moeite waard om een losliggende RX570 te gebruiken als GPU voor Plex transcoding?
Op dit moment heb ik een nieuwe grote case met ruimte voor veel disks. Als NAS gebruik ik een N54L Gen 7 en een Gen 10 met beide 4x4tb.
Ik vraag me echter af of ik in Windows performance niet te veel inlever door deze als VM te draaien.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 472,90 | € 472,90 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Crosshair VIII Formula | € 530,- | € 530,- |
1 | Videokaarten | Zotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity OC | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 XL Dark Tempered Glass | € 179,90 | € 179,90 |
1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm | € 118,33 | € 118,33 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W | € 179,90 | € 179,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 274,53 | € 274,53 |
Is het de moeite waard om een losliggende RX570 te gebruiken als GPU voor Plex transcoding?
Het verlies is redelijk minimaal. Waar je (misschien) wel rekening mee moet houden is dat je misschien dockers op andere cores moet plaatsen dan waar je VM op zit. (mocht een van je dockers bijvoorbeeld veel CPU vragen, maar dit is niet vereist en zou unraid zelf moeten kunnen fixen).DieterKoblenz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:51:
Zelf wil ik ook op de unRAID band wagon springen, en heb ik vandaag al eens geëxperimenteerd om GPU pass-through voor elkaar te krijgen op een Win10 VM. Uiteindelijk is het ook gelukt! Al met al lijkt het een mooi stuk software te zijn.
Volgens mij kan je geen AMD gpu's gebruiken icm plex transcoding. (in ieder geval niet met de docker volgens mij).[...]
En Daarnaast zou je is kunnen kijken hoeveel content je tegenwoordig nog moet transcoden. Ik merk dat dat steeds minder en minder wordt. En dan is het gewoon prima om het op de CPU te doen. IMO
Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad gelezen over CPU pinning. Met deze ryzen zijn er in ieder geval genoeg cores om te verdelen. Gebruik windows voor wat lichte photoshop, illustrator taken en zelden voor wat video editing. Daarnaast m.n. om wat relaxed te gamen (Warzone). Heb vandaag een test draaien, lijkt ook prima te gaan.
Transcoden is inderdaad niet vaak nodig, direct play heeft sowieso de grote voorkeur. Maar ik kijk ook wel eens Plex op mn werk en met die bandbreedte moet ik wel (zo goed als alles) transcoden. Maar als AMD niet werkt, dan heeft het geen meerwaarde. Ik kan natuurlijk ook PMS op de Windows installatie draaien, maar die moet dan altijd aan staan.
Op zich zal het CPU transcoden wel goed moeten gaan. je hebt ten slotte geen intel atom ;PDieterKoblenz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:59:
[...] met die bandbreedte moet ik wel (zo goed als alles) transcoden. Maar als AMD niet werkt, dan heeft het geen meerwaarde. Ik kan natuurlijk ook PMS op de Windows installatie draaien, maar die moet dan altijd aan staan.
Nee, ik zat nog met de huidige plex server in m'n achterhoofd. Die heeft een AMD Turion II Neo en is écht niet goed voor transcoding.demonic schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:10:
[...]
Op zich zal het CPU transcoden wel goed moeten gaan. je hebt ten slotte geen intel atom ;P
Ik zal ook een duit in het zakje doen:
Ryzen 1500x in een MSI B450M PRO-M2 MAX m-atx plank (gekocht vanwege de brede compatibiliteit met ryzen 1 t/m 5).
8GB 2666mhz ddr4
2x WD red 4TB
1x 250gb kingston a2000 ssd m.2 voor de cache
1x WD blue 500gb ssd voor lancache specifiek.
Chieftec the cube behuizing met een be-quiet 400W semi modular voeding.
Op wat kleine problemen na om te voorkomen dat de ryzen vastloopt in unraid (energie instelling aangepast om diepe slaap te voorkomen), draait hij prima.
-lancache
-pi-hole
-open-vpn
-nextcloud
-mariadb
-krusader
-Als SMB server (nas)
-Ik ben nog aan het bedenken waar ik hem nog meer voor wil gebruiken.
Ryzen 1500x in een MSI B450M PRO-M2 MAX m-atx plank (gekocht vanwege de brede compatibiliteit met ryzen 1 t/m 5).
8GB 2666mhz ddr4
2x WD red 4TB
1x 250gb kingston a2000 ssd m.2 voor de cache
1x WD blue 500gb ssd voor lancache specifiek.
Chieftec the cube behuizing met een be-quiet 400W semi modular voeding.
Op wat kleine problemen na om te voorkomen dat de ryzen vastloopt in unraid (energie instelling aangepast om diepe slaap te voorkomen), draait hij prima.
-lancache
-pi-hole
-open-vpn
-nextcloud
-mariadb
-krusader
-Als SMB server (nas)
-Ik ben nog aan het bedenken waar ik hem nog meer voor wil gebruiken.
[Voor 7% gewijzigd door Sneezzer op 08-02-2021 16:39]
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
wat zijn jouw settings of gebruikers omgeving. welke software enzo?DieterKoblenz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:51:
ik ben ook al een maand bezig om met unraid, esxi, hyper-v core 2019, Windows server 2019 en windows 10 een gaming vm te creëren, maar het wil steeds maar niet lukken.
de gpu passthrough blijft steeds de foutcode 43 geven.
in unRaid is het me 1x gelukt, maar nadat ik de monitor had ontkoppeld, raakte ik de passthrough weer kwijt.
in windows 10 kon ik remotefx op de host aan de gang krijgen, maar gaf de vm weer aan dat ik een hypervisor feature miste.
in windows server 2019 en hyper-v core 2019 kan ik dmv Direct Device Assignment (DDA) de gpu van de host ontkoppelen en aan de VM toewijzen en kan ik dmv het installeren van aangepaste nvidia drivers voor kvm en de windows vm booten met het uitschakelen van stuurprogrammahandtekening, ook nog het nvidia control panel openen en daarmee het ronddraaiende 3d logo zien, maar na een reboot, is het weer weg. het is me overigens wel gelukt om parsec vanaf de VM te draaien en snel wat te testen. Maar het is geen blijfend werkende setup.
ik weet niet wat ik nog meer kan doen.
ik gebruik een ryzen 3900x en heb maar 1gpu, een gt710.
ik heb windows server 2016 nog in de planning staan als mogelijke host, evenals een paar linux opties.
ik weet dat nvidia nogal wat roet in het eten gooit, wat betreft passthrough, maar het is momenteel ook lastig om een budget amd kaart te vinden voor de huidige testdoeleinden, voordat ik aan het grote werk ga beginnen.
Ik zag dat je een recente en deftige nvidia kaart had in je speclijst, dus ik neem aan dat het je gelukt is om die door te passen?
Aangezien ik jaren geleden gewerkt heb met Microsofts virtualisatie kan ik je daar niet echt mee helpen.
In unRAID was het uiteindelijk redelijk eenvoudig, daarmee heb ik inderdaad de GPU doorgestuurd naar mijn eigen Windows VM. Performance daarmee is uitstekend. Spellen die ik speel draaien allemaal goed 60 FPS in 4K.
Ik maak gebruik van VFIO-PCI CFG om de GPU en GPU geluid samen in passthrough door te geven. Voor het installeren van die VFIO plugin lukte het mij ook voor geen meter!!
Ik kan je toch unRAID aanraden als je echte virtualisatie wilt draaien.
Heb je al eens op het unRAID forum gezocht op jouw GPU? Vaak hebben ze goede adviezen en tutorials.
In ieder geval zou de processor van je ryzen 9 (Sweet..) het prima moeten draaien.
Ik gebruik de laatste beta versie van unRAID, die heeft de VFIO pci bindings in het GUI opgenomen, zodat de plugin niet nodig is. Echter, daarmee lukt het ook niet. Het is me welliswaar 1x gelukt, maar toen ik headless wilde gaan, ging het mis. Ook de monitor er weer in pluggen, zonder een setting te hebben veranderd, werkte ook niet. Ik moet wel de laatste beta versie van unRaid gebruiken, omdat die ondersteuning biedt voor de RTL8125 LAN van mijn moederbord.DieterKoblenz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Aangezien ik jaren geleden gewerkt heb met Microsofts virtualisatie kan ik je daar niet echt mee helpen.
In unRAID was het uiteindelijk redelijk eenvoudig, daarmee heb ik inderdaad de GPU doorgestuurd naar mijn eigen Windows VM. Performance daarmee is uitstekend. Spellen die ik speel draaien allemaal goed 60 FPS in 4K.
Ik maak gebruik van VFIO-PCI CFG om de GPU en GPU geluid samen in passthrough door te geven. Voor het installeren van die VFIO plugin lukte het mij ook voor geen meter!!
Ik heb verder PCI ACS overide op alle standen uitgeprobeerd, downstream, multifunction, both....
Met XML heb ik wat kunnen prutsen, voornamelijk copy and pasten van wat ik op internet heb gevonden en hier en daar een 0 veranderen in een 1.
GPU BIOS gedumped, gekoppeld, ook niks.
KVM hidden state geprobeerd, <feature policy='disable' name='hypervisor'/> geprobeerd, werkt ook niet.
In de VM geeft ie welliswaar wel aan dat het geen virtuele machine meer is en dat virtualisatie is ingeschakeld, maar ook dat werkt niet.
Ik hoop dat er misschien iemand is die hier ook mee geworsteld heeft en uiteindelijk de gouden oplossing heeft gevonden.
Ik heb het wel een paar keer werkend gekregen, maar het blijft niet stabiel. en daarna werket het helemaal niet meer.
In Windows Server 2019 heb heb ik het met Hyper-V ook werkend gekregen, 1 of 2x, maar na een paar reboots werkte dat ook niet meer.
Je hoort niet headless te gaan?bach.ho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:39:
[...]
Ik gebruik de laatste beta versie van unRAID, die heeft de VFIO pci bindings in het GUI opgenomen, zodat de plugin niet nodig is. Echter, daarmee lukt het ook niet. Het is me welliswaar 1x gelukt, maar toen ik headless wilde gaan, ging het mis. Ook de monitor er weer in pluggen, zonder een setting te hebben veranderd, werkte ook niet. Ik moet wel de laatste beta versie van unRaid gebruiken, omdat die ondersteuning biedt voor de RTL8125 LAN van mijn moederbord.
[...]
Dat geeft altijd problemen ook als je bv. LookingGlass zou gebruiken op een linux installatie.
Er moet (voor zover ik weet) eigenlijk altijd een monitor zijn ingeplugd. (je hebt hier plugjes voor die zich als een display voordoen tho...
ik heb idd dummy hdmi plugs, want het idee is dat de "homelab" uiteindelijk ergens uit het zicht komt te staan en dat ik alles remote ga doen.demonic schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:31:
[...]
Je hoort niet headless te gaan?
Dat geeft altijd problemen ook als je bv. LookingGlass zou gebruiken op een linux installatie.
Er moet (voor zover ik weet) eigenlijk altijd een monitor zijn ingeplugd. (je hebt hier plugjes voor die zich als een display voordoen tho...
Zonder deze dummy plugs, wil mijn pc ook niet booten, zonder monitor.
Maar momenteel staat de monitor er weer op aangesloten, maar het blijft lastig om het werkend te krijgen, maar nog lastiger om het werkend te houden.
mijn unRAID trial loopt vanavond af, dus hopelijk kan ik de trial extenden en anders weer een andere usb stick er voor opofferen om het te blijven proberen, want het moet gewoon goed en stabiel werken, voordat ik een licentie ga aanschaffen.
[Voor 3% gewijzigd door bach.ho op 13-02-2021 13:49]
Je kan de trial zoiezo verlengen, ook met dezelfde USB stick. (zolang je niet afsluit na de trial voorbij is blijft je server actief).bach.ho schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:47:
[...]
ik heb idd dummy hdmi plugs, want het idee is dat de "homelab" uiteindelijk ergens uit het zicht komt te staan en dat ik alles remote ga doen.
Zonder deze dummy plugs, wil mijn pc ook niet booten, zonder monitor.
Maar momenteel staat de monitor er weer op aangesloten, maar het blijft lastig om het werkend te krijgen, maar nog lastiger om het werkend te houden.
mijn unRAID trial loopt vanavond af, dus hopelijk kan ik de trial extenden en anders weer een andere usb stick er voor opofferen om het te blijven proberen, want het moet gewoon goed en stabiel werken, voordat ik een licentie ga aanschaffen.
En als je opstart zonder geldige license kan je gewoon een reqeust voor verlenging sturen. Deze word 1 of 2 keer meestal geaccepteerd.
Ik zelf heb niet echt ervaring verder met het virtualiseren van GPU's.
Ook even een duit in het zakkie doen.
Heb zelf een NAS gebouwd in 2017 en ben toen begonnen met Xpenology, oftewel DSM en dan versie 5.2. Was toen al verouderd, maar het werkte. 2 harde schijven (4 TB) en uitgebreid naar nog een voor 8 TB. Ik was niet bekend met Docker en andere applicaties.
Uiteindelijk een domein gekocht en hier Plex, CouchPotato en Sonarr mee gedraaid. Echter was alles via HTTP en wist ik nog niets van SSL af of dit überhaupt werkend te krijgen.
Flash forward naar 2020 en een vriend van mij bouwde ook een NAS. Hij begon echter wel direct met Docker en samen hebben we een beetje dingen ontdekt, hij net iets meer dan ik. Scheelt ook dat we flink wat meer tijd hadden in 2020
Uiteindelijk begon het toch te knagen dat Xpenology een houtje-touwtje oplossing is; voor hardware transcoding met Plex (ik heb een Plex Pass) moest je gaan graven in het Xpenology forum om hier wat bestanden toe te voegen aan je .img file en dan in terminal de /dev/dri goedzetten. Heel wat gedoe om dit werkend te krijgen...
Toen kwam Unraid om de hoek kijken en nadat ik een Silverstone DS380b kast (geweldige premium kast) had gehaald inclusief wat Noctua fans, besloten om Synology uit te faseren ten faveure van Unraid, een maand geleden ongeveer.
Ik heb ook een 500GB SSD aangeschaft voor de cache.
Dit had ik veel eerder moeten doen. Het gebruiksgemak van Unraid ligt echt vele malen verder dan Synology, vooral de Community Applications zijn echt geweldig. Maar ook iets simpels als SWAG; Synology in combinatie met SWAG werkt niet echt vlekkeloos, er wordt soms geen IP geforward waardoor al het bezoek op je domein lijkt te komen van je eigen externe domein... Bij Unraid werkte dit direct!
Ook zoiets simpels als de Hardware Transcoding aanzetten in Plex, user scriptje voor de /dev/dri bevoegdheden en Bob's your uncle.
Organizr
Nu samen met DuckDNS en Organizr heb ik voor extern gebruik toch wel de perfecte combinatie gevonden. Organizr gebruik ik als externe hub voor mijn diensten, op dit moment Sonarr, Radarr, Bazarr, Plex en in de toekomst Calibre en Unifi.
Via de config files van SWAG laat ik de reverse proxies van alles behalve Bitwarden en Plex lopen via de authenticator van Organizr; als je dus mijn https://radarr.domeinvanduckdns.org/ bezoekt, krijg je een 401 pagina omdat er eerst ingelogd dient te worden met Organizr. In Organizr zit 2FA, helemaal prima dus. Ik had eerst ook nog Authelia ervoor zitten, maar dat vond ik een beetje dubbelop en onzinnig. De api locations heb ik dan wel weer zonder authenticator van Organizr laten lopen, zodat ik dus wel via LunaSea (aanrader app op iOS) mijn Sonarr, Radarr en Sabnzbd kan benaderen via mijn DuckDNS domein.
Plex en Bitwarden zitten zonder Organizr's 2FA, omdat ik anders geen verbinding kan maken met de diverse apps. Wel zit bij beide Fail2ban ingebakken plus hun eigen 2FA.
Een en ander loopt natuurlijk alleen via port 80 en 443. Ook hebben ze allemaal hun eigen thema via https://github.com/gilbN/theme.park door de SWAG config files aan te passen met css.
Nu even bezig om Telegram bots op te zetten voor Sonarr, Radarr en hopelijk ook Sabnzbd.
Heb zelf een NAS gebouwd in 2017 en ben toen begonnen met Xpenology, oftewel DSM en dan versie 5.2. Was toen al verouderd, maar het werkte. 2 harde schijven (4 TB) en uitgebreid naar nog een voor 8 TB. Ik was niet bekend met Docker en andere applicaties.
Uiteindelijk een domein gekocht en hier Plex, CouchPotato en Sonarr mee gedraaid. Echter was alles via HTTP en wist ik nog niets van SSL af of dit überhaupt werkend te krijgen.
Flash forward naar 2020 en een vriend van mij bouwde ook een NAS. Hij begon echter wel direct met Docker en samen hebben we een beetje dingen ontdekt, hij net iets meer dan ik. Scheelt ook dat we flink wat meer tijd hadden in 2020

Uiteindelijk begon het toch te knagen dat Xpenology een houtje-touwtje oplossing is; voor hardware transcoding met Plex (ik heb een Plex Pass) moest je gaan graven in het Xpenology forum om hier wat bestanden toe te voegen aan je .img file en dan in terminal de /dev/dri goedzetten. Heel wat gedoe om dit werkend te krijgen...
Toen kwam Unraid om de hoek kijken en nadat ik een Silverstone DS380b kast (geweldige premium kast) had gehaald inclusief wat Noctua fans, besloten om Synology uit te faseren ten faveure van Unraid, een maand geleden ongeveer.
Ik heb ook een 500GB SSD aangeschaft voor de cache.
Dit had ik veel eerder moeten doen. Het gebruiksgemak van Unraid ligt echt vele malen verder dan Synology, vooral de Community Applications zijn echt geweldig. Maar ook iets simpels als SWAG; Synology in combinatie met SWAG werkt niet echt vlekkeloos, er wordt soms geen IP geforward waardoor al het bezoek op je domein lijkt te komen van je eigen externe domein... Bij Unraid werkte dit direct!
Ook zoiets simpels als de Hardware Transcoding aanzetten in Plex, user scriptje voor de /dev/dri bevoegdheden en Bob's your uncle.
Organizr
Nu samen met DuckDNS en Organizr heb ik voor extern gebruik toch wel de perfecte combinatie gevonden. Organizr gebruik ik als externe hub voor mijn diensten, op dit moment Sonarr, Radarr, Bazarr, Plex en in de toekomst Calibre en Unifi.
Via de config files van SWAG laat ik de reverse proxies van alles behalve Bitwarden en Plex lopen via de authenticator van Organizr; als je dus mijn https://radarr.domeinvanduckdns.org/ bezoekt, krijg je een 401 pagina omdat er eerst ingelogd dient te worden met Organizr. In Organizr zit 2FA, helemaal prima dus. Ik had eerst ook nog Authelia ervoor zitten, maar dat vond ik een beetje dubbelop en onzinnig. De api locations heb ik dan wel weer zonder authenticator van Organizr laten lopen, zodat ik dus wel via LunaSea (aanrader app op iOS) mijn Sonarr, Radarr en Sabnzbd kan benaderen via mijn DuckDNS domein.
Plex en Bitwarden zitten zonder Organizr's 2FA, omdat ik anders geen verbinding kan maken met de diverse apps. Wel zit bij beide Fail2ban ingebakken plus hun eigen 2FA.
Een en ander loopt natuurlijk alleen via port 80 en 443. Ook hebben ze allemaal hun eigen thema via https://github.com/gilbN/theme.park door de SWAG config files aan te passen met css.
Nu even bezig om Telegram bots op te zetten voor Sonarr, Radarr en hopelijk ook Sabnzbd.

@JDFS Leuk om te lezen, ik ben ook helemaal fan.
in alinea 2 heb je het over een eigen domein, maar die heb je dus niet in gebruik?
Ik heb mijn eigen domein DNS ingesteld op de DNS servers van cloudflare, en deze container om mijn dynamic thuis IP te fixen: hotio/cloudflareddns
in alinea 2 heb je het over een eigen domein, maar die heb je dus niet in gebruik?
Ik heb mijn eigen domein DNS ingesteld op de DNS servers van cloudflare, en deze container om mijn dynamic thuis IP te fixen: hotio/cloudflareddns
@Dacuuu excuus, ik zie eigen domein inderdaad als mijn eigen gratis, gelimiteerde DuckDNS. Eigen domein wordt denk ik de volgende stap als alles goed loopt.
En dan inderdaad die container te gebruiken, ik gebruik nu nog de DuckDNS container hiervoor. Maar die geeft af en toe wat errors (schijnt niet erg te zijn?)
En dan inderdaad die container te gebruiken, ik gebruik nu nog de DuckDNS container hiervoor. Maar die geeft af en toe wat errors (schijnt niet erg te zijn?)
Laatste tijd last dat docker updates heel traag gaan en plugin pagina traag inladen. Viel mij ook op dat het verkeer van de unraid server niet door mijn adguard docker werd gerouteerd (die op dezelfde server draait). Ping naar de router 0.2ms en google.com 2ms vanaf console gaan gewoon goed maar om dit toch uit te sluiten wil ik de dns aanpassen naar 1.1.1.1 maar als ik dit doe is de hele unraid server daarna niet meer te benaderen...
Update:
als alternatief maar op automatisch laten staan en op mijn router de dns server naar 1.1.1.1 veranderd. Dat levert geen verschil op. dus nu heb ik twee vragen
1. waarom is mijn unraid server zo traag bij updaten van dockers en inladen van apps en plugin pagina
2. waarom kan ik de netwerk settings niet aanpassen
Update:
als alternatief maar op automatisch laten staan en op mijn router de dns server naar 1.1.1.1 veranderd. Dat levert geen verschil op. dus nu heb ik twee vragen

1. waarom is mijn unraid server zo traag bij updaten van dockers en inladen van apps en plugin pagina
[Voor 27% gewijzigd door haakjesluiten op 02-03-2021 13:08]
Met je 1e issue kan ik je (nog) niet helpen. Maar waarschijnlijk kun je je netwerk setttings niet aanpassen omdat Docker en misschien ook je VM's enabled zijn. Die moet je eerst via settings uitschakelen. Pas dan kun je je netwerk settings wijzigen (VM's en Docker moeten die daarna weer gaan overnemen).haakjesluiten schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:02:
6.9 is uit, de update ging hier vlekkeloos. Nu kan ik mooi m'n i5-10400 inbouwen :-)
https://unraid.net/blog/unraid-6-9-stable
Ik zit laatste tijd met een probleem rondom gamen op de VM. Telkens bij Warzone/CoD krijg ik al heel vlot soms tijdens laadscherm of menu dat de hele unraid box crashed op mobo niveau. Herstart vind dan plaats ivm high CPU temp warning. Ik kom er maar niet achter wat er speelt. Ik gebruik ook wel eens rendering programma's zonder problemen. Andere games zijn ook minder intensief.
Na herstart is de CPU temp max 50 graden, ik heb de koeler (aio waterblok) nagekeken, opnieuw geplaatst met een prima laag artic silver.
Herkent iemand dit?
Na herstart is de CPU temp max 50 graden, ik heb de koeler (aio waterblok) nagekeken, opnieuw geplaatst met een prima laag artic silver.
Herkent iemand dit?
Het klinkt alsof je voeding het niet trekt, of er ergens een driver crashtDieterKoblenz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:05:
Ik zit laatste tijd met een probleem rondom gamen op de VM. Telkens bij Warzone/CoD krijg ik al heel vlot soms tijdens laadscherm of menu dat de hele unraid box crashed op mobo niveau. Herstart vind dan plaats ivm high CPU temp warning. Ik kom er maar niet achter wat er speelt. Ik gebruik ook wel eens rendering programma's zonder problemen. Andere games zijn ook minder intensief.
Herkent iemand dit?
Share and Enjoy!
Waar ga je die processor voor gebruiken allemaal? Ik zit een beetje met FOMO in mijn maag; ik wil uiteindelijk ook mijn processor en moederbord upgraden en een videokaart toevoegen. Maar heb ik VM's wel nodig? En gamen doe ik ook amper... Plus transcoden gaat nu al gewoon goed met mijn Asrock J4205 kaartje uit 2017.EValentino schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:19:
6.9 is uit, de update ging hier vlekkeloos. Nu kan ik mooi m'n i5-10400 inbouwen :-)
Als ik jou was zou ik gewoon lekker de Asrock blijven gebruiken tot je rekenkracht te kort komt, en dan pas upgraden. Lekker dat geld in je zak houden en pas uitgeven als het écht nodig is.JDFS schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:29:
[...]
Waar ga je die processor voor gebruiken allemaal? Ik zit een beetje met FOMO in mijn maag; ik wil uiteindelijk ook mijn processor en moederbord upgraden en een videokaart toevoegen. Maar heb ik VM's wel nodig? En gamen doe ik ook amper... Plus transcoden gaat nu al gewoon goed met mijn Asrock J4205 kaartje uit 2017.
Ik heb een be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W, deze zou toch voldoende moeten zijn. Zeker gezien zonder unRAID maar W10 draaiende, Warzone zonder problemen draait. Driver probleem zou ook kunnen, maar ik gebruik de laatste nvidia driver... Vreemd. Ik heb helaas ook geen alternatieve voeding voorhanden nu.WCA schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:09:
[...]
Het klinkt alsof je voeding het niet trekt, of er ergens een driver crasht
Kan kapot zijn natuurlijk, maar goed, als het in W10 native wel draait, dan ga ik wel eerder denken aan een ander probleem ja.DieterKoblenz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:36:
[...]
Ik heb een be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W, deze zou toch voldoende moeten zijn. Zeker gezien zonder unRAID maar W10 draaiende, Warzone zonder problemen draait. Driver probleem zou ook kunnen, maar ik gebruik de laatste nvidia driver... Vreemd. Ik heb helaas ook geen alternatieve voeding voorhanden nu.
Share and Enjoy!
Zal eens een benchmark draaien. Zou dan vergelijkbaar probleem moeten veroorzaken.
@JDFS , je kan Swag ook zijn certificaat controles en aanvragen laten doen via DNS ipv HTTP dan kan die poort 80 ook meteen dicht.
Zelf staat mijn Plex niet naar buiten toe open, maar wel Bitwarden met 2FA via een Yubikey. Eerst ook Nextcloud maar die container heb ik terug moeten verwijderen, wegens mijn eigen geklooi met 2 Yubikey’s (hoofd en backup sleutel) waardoor ik mezelf buiten gesloten had en niet meer kon inloggen
Andere containers hoef ik niet extern te bereiken, en als het dan toch nodig doe ik dit via WireGuard, extra stukje veiligheid.
Morgen wat meer over mijn unRAID server, dockers e.d.
Zelf staat mijn Plex niet naar buiten toe open, maar wel Bitwarden met 2FA via een Yubikey. Eerst ook Nextcloud maar die container heb ik terug moeten verwijderen, wegens mijn eigen geklooi met 2 Yubikey’s (hoofd en backup sleutel) waardoor ik mezelf buiten gesloten had en niet meer kon inloggen

Andere containers hoef ik niet extern te bereiken, en als het dan toch nodig doe ik dit via WireGuard, extra stukje veiligheid.
Morgen wat meer over mijn unRAID server, dockers e.d.
Mijn unRAID server dus, draait hier nu net iets meer dan een jaar en héél tevreden over. Vroeger altijd Synology NASsen gehad (DS1010+ en DS2413+) maar wou toen ik mijn DS2413+ verkocht wel iets anders proberen dan Synology. Ook vooral door het feit dat RAID me niet meer beviel, omdat ik tweemaal drie disken had die uitvielen in RAID6 op de Syno en je date dus foetsie is. De eerste keer wel kunnen herstellen met mdadm en dergelijke commando's maar de tweede keer bleek dat vies tegen te vallen. Jaja 'k weet dat RAID geen backup is, verloren zaken waren vooral films en series dus dat valt nog te overzien.
Omdat op een Vlaams forum waar ik ook vertoef ook twee gebruikers zijn die unRAID eerder hadden opgezet en tevreden waren dan ook maar de stap gezet om zelf een server te bouwen.
Een 'foutje' gemaakt in mijn build dat ik niet meteen voor een NVMe drive ben gegaan voor de cache drive ipv een SATA model, te verklaren dat het dik vijftien jaar geleden was dat ik nog eens een PC in elkaar had gezet.
Nu nog geen probleem want nog één SATA poort over voor een extra HDD maar als er dan nog één bij moet dan wordt het ofwel een extra kaart of die SATA SSD vervangen door een NVMe exemplaar. Dat is toekomstmuziek.
Case: Fractal Design Node 804
Moederbord: Gigabyte H370 D3H GSM
CPU: Intel Core i3-9100
PSU: be Quiet! Pure Power 11 CM 400W
Geheugen: 2 x 8GB Corsair Vengeance LPX 2400 MHz unbuffered
Cache: Gigabyte UD Pro 512GB
Parity: HGST HE 10TB 'geshucked' uit een WD Elements
Data (20TB)
Aangezien ik hier geen PC heb om die kaart daar eens in te proberen zal ik wellicht eens een dual boot optie maken met unRAID en bare metal Windows 10 om te zien of Windows die kaart herkent, of dat die kaart gewoon een dood vogeltje is.
DelugeVPN (binhex)
SABnzbd (binhex)
Sonarr (binhex)
Radarr (binhex)
Bazarr (linuxserver)
NZBhydra2 (binhex)
PlexMediaServer (officiële Plex docker)
duckdns
Swag
Bitwarden
Krusader (binhex)
Duplicati
Syncthing
HOOBS
Heimdall
Pihole
Unbound
Alle stoute kindertjes (vijf in totaal) gaan via de DelugeVPN container, want mijn ISP heeft geen zaken met wat ik doe.
Heimdall is mijn dashboard.
duckdns en Swag werken samen om Bitwarden (en na herinstallatie Nextcloud) beschikbaar te maken van buitenaf. Voor Swag maakt ik gebruik van Cloudflare DNS zodat certificatie controle en vernieuwing via DNS ipv HTTP kan lopen zodat op mijn router poort 80 dicht kan gezet worden. Bijkomend voordeel is dat ik voor mijn domein naam dan een wildcard voor het certificaat kan gebruiken.
Geen Unifi controller op de unRAID omdat ik vorige week mijn USG-3P/CK vervangen heb door een UDM Pro dus de controller draait daarop.
Duplicati voor encrypted backup van mijn lokale Mac (via TimeMachine naar de unRAID) + appdata en zelfs de flash drive naar een Wasabi bucket.
Syncthing doet synchronisatie van mijn Documents folder naar iMac en ook nog eens van de flash drive.
Dus die flash drive is wel goed gebackuped zo
Pihole en Unbound om zo van Pihole een Recursive DNS Server te maken. Zal later eens de Pihole DoT DoH template gebruiken zodat DNS verkeer ook encrypted is. Niet strikt noodzakelijk, maar gewoon leuk om te doen.
Dat was het zo een beetje, best een lange lap tekst geworden zo
Omdat op een Vlaams forum waar ik ook vertoef ook twee gebruikers zijn die unRAID eerder hadden opgezet en tevreden waren dan ook maar de stap gezet om zelf een server te bouwen.
Hardware
Een 'foutje' gemaakt in mijn build dat ik niet meteen voor een NVMe drive ben gegaan voor de cache drive ipv een SATA model, te verklaren dat het dik vijftien jaar geleden was dat ik nog eens een PC in elkaar had gezet.
Nu nog geen probleem want nog één SATA poort over voor een extra HDD maar als er dan nog één bij moet dan wordt het ofwel een extra kaart of die SATA SSD vervangen door een NVMe exemplaar. Dat is toekomstmuziek.
Case: Fractal Design Node 804
Moederbord: Gigabyte H370 D3H GSM
CPU: Intel Core i3-9100
PSU: be Quiet! Pure Power 11 CM 400W
Geheugen: 2 x 8GB Corsair Vengeance LPX 2400 MHz unbuffered
Cache: Gigabyte UD Pro 512GB
Parity: HGST HE 10TB 'geshucked' uit een WD Elements
Data (20TB)
- WD RED 4TB de enige overgeblevene uit mijn Synology
- Seagate Ironwolf 6TB
- HGST HE 10TB ook 'geshucked' uit een WD Elements
Aangezien ik hier geen PC heb om die kaart daar eens in te proberen zal ik wellicht eens een dual boot optie maken met unRAID en bare metal Windows 10 om te zien of Windows die kaart herkent, of dat die kaart gewoon een dood vogeltje is.
Dockers
Niet véél verrassingen hier, heb wat ik denk ik het merendeel wel heeft draaien, maar misschien wel met een paar eigen twists.DelugeVPN (binhex)
SABnzbd (binhex)
Sonarr (binhex)
Radarr (binhex)
Bazarr (linuxserver)
NZBhydra2 (binhex)
PlexMediaServer (officiële Plex docker)
duckdns
Swag
Bitwarden
Krusader (binhex)
Duplicati
Syncthing
HOOBS
Heimdall
Pihole
Unbound
Alle stoute kindertjes (vijf in totaal) gaan via de DelugeVPN container, want mijn ISP heeft geen zaken met wat ik doe.
Heimdall is mijn dashboard.
duckdns en Swag werken samen om Bitwarden (en na herinstallatie Nextcloud) beschikbaar te maken van buitenaf. Voor Swag maakt ik gebruik van Cloudflare DNS zodat certificatie controle en vernieuwing via DNS ipv HTTP kan lopen zodat op mijn router poort 80 dicht kan gezet worden. Bijkomend voordeel is dat ik voor mijn domein naam dan een wildcard voor het certificaat kan gebruiken.
Geen Unifi controller op de unRAID omdat ik vorige week mijn USG-3P/CK vervangen heb door een UDM Pro dus de controller draait daarop.
Duplicati voor encrypted backup van mijn lokale Mac (via TimeMachine naar de unRAID) + appdata en zelfs de flash drive naar een Wasabi bucket.
Syncthing doet synchronisatie van mijn Documents folder naar iMac en ook nog eens van de flash drive.
Dus die flash drive is wel goed gebackuped zo

Pihole en Unbound om zo van Pihole een Recursive DNS Server te maken. Zal later eens de Pihole DoT DoH template gebruiken zodat DNS verkeer ook encrypted is. Niet strikt noodzakelijk, maar gewoon leuk om te doen.
Dat was het zo een beetje, best een lange lap tekst geworden zo

pak een 2e USB stick en knal hier een Linux distro op. 9 van de 10 hebben een live boot optie.StefaanDG schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:01:
[...]
[...]
scheelt je heel veel tijd

@StefaanDG dank voor de DNS tip icm Swag, ga ik even naar kijken. Ook leuk om je programma's te zien; usual suspects en ik draai er veel van - maar dan via LinuxServer.
Sinds een tijdje gebruik ik Organizr als mijn dashboard - wat een machtige tool is dit. Bijkomend voordeel is dat via Swag (zelfde maker als het goed is) de files al klaar staan om de diverse *arr's achter een authenticatie van Organizr te gooien.
Dus als je gaat naar mijn *arr.domein, krijg je een error pagina (niet geautoriseerd). Als je via mijn organizr domein inlogt, kun je pas op alle losse pagina's. Omdat Organizr achter een 2FA zit (nu nog via Bitwarden, wil dit via Duo doen), scheelt dit ook weer losse inlogs voor diverse proxies. Plex en Bitwarden zitten dan weer niet achter deze inlog, maar dat maakt niet heel veel uit want ook daar zit weer 2FA op
Sinds een tijdje gebruik ik Organizr als mijn dashboard - wat een machtige tool is dit. Bijkomend voordeel is dat via Swag (zelfde maker als het goed is) de files al klaar staan om de diverse *arr's achter een authenticatie van Organizr te gooien.
Dus als je gaat naar mijn *arr.domein, krijg je een error pagina (niet geautoriseerd). Als je via mijn organizr domein inlogt, kun je pas op alle losse pagina's. Omdat Organizr achter een 2FA zit (nu nog via Bitwarden, wil dit via Duo doen), scheelt dit ook weer losse inlogs voor diverse proxies. Plex en Bitwarden zitten dan weer niet achter deze inlog, maar dat maakt niet heel veel uit want ook daar zit weer 2FA op

Kijk daar dient dit forum uiteraard voor, want hier had ik nog niet meteen aan gedacht en is uiteraard een snellere manier. Gaan we later eens proberen of een pakweg Ubuntu die kaart wel wil zien.geenwindows schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:13:
[...]
pak een 2e USB stick en knal hier een Linux distro op. 9 van de 10 hebben een live boot optie.
scheelt je heel veel tijd
Geüpdatet van 6.8.3 naar 6.9.1. Dit is mijn 1e update die ik doe. Het ging helemaal soepel, niks te klagen!
Nog steeds onwijs blij met Unraid.
Nog steeds onwijs blij met Unraid.
Bij mij was de ervaring ook vlekkeloos!
Binnenkort zal ik mijn set-up hier delen, zowel qua hard- als software.
Binnenkort zal ik mijn set-up hier delen, zowel qua hard- als software.
Iemand een rclone+mergerfs combi draaien om remote storage te mounten.
Er zijn scripts en tutorials op het forum, maar deze zijn gemaakt voor voornamelijk Google drive. Ik zou wel een webdav mount willen voor wat data.
Ben benieuwd naar ervaringen.
Er zijn scripts en tutorials op het forum, maar deze zijn gemaakt voor voornamelijk Google drive. Ik zou wel een webdav mount willen voor wat data.
Ben benieuwd naar ervaringen.
Ook ik draai Unraid met grote tevredenheid.
Ik ben overgestapt van OpenMediaVault.
Prachtig stukje software, duidelijk, overzichtelijk en een verademing hoe ze docker containers installeren.
Ik zit nu enkel met het probleem dat ik van buitenaf via een VPN verbinding niet naar de container pagina's kan gaan.
Enkele daarvan krijgen hun eigen ip.
De vpn instelling staat ingesteld op "Remote tunneled Acces".
Welke instelling moet ik aanpassen zodat ik van buitenaf ook verbinding kan maken met die containers?
Ik ben overgestapt van OpenMediaVault.
Prachtig stukje software, duidelijk, overzichtelijk en een verademing hoe ze docker containers installeren.
Ik zit nu enkel met het probleem dat ik van buitenaf via een VPN verbinding niet naar de container pagina's kan gaan.
Enkele daarvan krijgen hun eigen ip.
De vpn instelling staat ingesteld op "Remote tunneled Acces".
Welke instelling moet ik aanpassen zodat ik van buitenaf ook verbinding kan maken met die containers?
Zou in principe moeten werken. Heb je toevallig "Host access to custom networks" ingeschakeld bij je Docker settings?
Dat zorgt er bij mij wel voor dat het wel lijkt alsof ik connectie heb met VPN, maar dat er geen data overheen gaat.
Zijn wel issues bijv. om een Pihole te benaderen vanuit de wireguard verbinding als de pi.hole als docker op unraid draait. Ik heb mijn pihole gewoon op een pi draaien, omdat ik nog wel eens aan mn unraid knutsel. En het vervelend is dat het hele huis geen dns meer heeft.
Dat zorgt er bij mij wel voor dat het wel lijkt alsof ik connectie heb met VPN, maar dat er geen data overheen gaat.
Zijn wel issues bijv. om een Pihole te benaderen vanuit de wireguard verbinding als de pi.hole als docker op unraid draait. Ik heb mijn pihole gewoon op een pi draaien, omdat ik nog wel eens aan mn unraid knutsel. En het vervelend is dat het hele huis geen dns meer heeft.
@Krypt Neen, die instelling staat op disabled.
Ik kan wel via vpn naar de pagina van unraid gaan of eender welke container dat als bridge of host staat ingesteld maar van zodra ik een ip adres ingeef van een docker container dat gebruik maakt van "custom: br0" vindt hij die niet.
Ik kan wel via vpn naar de pagina van unraid gaan of eender welke container dat als bridge of host staat ingesteld maar van zodra ik een ip adres ingeef van een docker container dat gebruik maakt van "custom: br0" vindt hij die niet.
Misschien dat je op de twee netwerken dezelfde subnetten gebruikt?Asterion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:43:
@Krypt Neen, die instelling staat op disabled.
Dat het op van een docker ook al word gebruikt door andere apparaat op het netwerk waarvan je met VPN verbinding maakt?
Alles zit eigenlijk op dezelfde ip-reeks (192.168.x.x). Voor de docker containers gebruik ik ip-adressen die niet uitgedeeld worden door dhcp.GoVegan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:54:
[...]
Misschien dat je op de twee netwerken dezelfde subnetten gebruikt?
Dat het op van een docker ook al word gebruikt door andere apparaat op het netwerk waarvan je met VPN verbinding maakt?
Er kan geen ander apparaat eenzelfde ip-adres krijgen.
Nu ben ik al een stapje verder in het probleem zoeken.
Wireguard maakt een eigen ip-range aan.
Ik zou dus een static route moeten aanmaken van de ip-range van wireguard naar het ip-range van de server?
net ook even wireguard geinstaleerd (ik gebruik zelf openvpn) en ervaar denk ik het zelfde wat jij hebt,Asterion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:36:
[...]
Alles zit eigenlijk op dezelfde ip-reeks (192.168.x.x). Voor de docker containers gebruik ik ip-adressen die niet uitgedeeld worden door dhcp.
Er kan geen ander apparaat eenzelfde ip-adres krijgen.
Nu ben ik al een stapje verder in het probleem zoeken.
Wireguard maakt een eigen ip-range aan.
Ik zou dus een static route moeten aanmaken van de ip-range van wireguard naar het ip-range van de server?
wanneer een docker hetzelfde ip adres dan unraid gebruikt gaat het goed, maar heb je een docker die je zelf een ander ip adres geeft dan kun je die niet bereiken.
andere ip adressen op het interne netwerk van ik via de wireguard vpn wel bereiken.
je moet dus een "static route" aanmaken zoals wireguard ook al aangeeft
"Remark: docker containers on custom networks need static routing 10.253.0.0/24 to 192.168.1.100"
mocht je er achter zijn gekomen hoe, dan hoor ik dat graag.
Is dus hetzelfde als het pi.hole/wireguard issue. Is topic op unraid forum.
In principe is het dat 2 dockers op verschillende netwerken niet met elkaar mogen praten. En wireguard lijkt ook een dockers achtige constructie te gebruiken.
https://forums.unraid.net...ireguard%C2%AE-on-unraid/
In dat topic wordt een vlan config aangeraden om het zo te laten werken. Maar ik gebruik veel bridged en host in m'n docker config. En daar kom ik gewoon bij via een wireguard verbinding.
Ik heb overigens gewoon een default config voor mijn wireguard; alleen dan de remote access to Lan, zodat enkel verkeer voor mijn netwerk via de VPN routed wordt.
Default 10.253.0.2 netwerk, dns via m'n pi.hole op 192.168.2.x netwerk.
Ik heb wel local server uses NAT aan staan.
In principe is het dat 2 dockers op verschillende netwerken niet met elkaar mogen praten. En wireguard lijkt ook een dockers achtige constructie te gebruiken.
https://forums.unraid.net...ireguard%C2%AE-on-unraid/
In dat topic wordt een vlan config aangeraden om het zo te laten werken. Maar ik gebruik veel bridged en host in m'n docker config. En daar kom ik gewoon bij via een wireguard verbinding.
Ik heb overigens gewoon een default config voor mijn wireguard; alleen dan de remote access to Lan, zodat enkel verkeer voor mijn netwerk via de VPN routed wordt.
Default 10.253.0.2 netwerk, dns via m'n pi.hole op 192.168.2.x netwerk.
Ik heb wel local server uses NAT aan staan.
[Voor 22% gewijzigd door Krypt op 20-03-2021 10:32]
Inmiddels een tijdje verder een corsair hx1000i ingebouwd, inmiddels crashed hij niet meer op mobo niveau. Wel heb ik nu regelmatig dat de VM zelf crashed, en ook zie ik dan spike in CPU usage. Vermoed nu probleem op driver niveau, maar ik heb de recentste drivers en VBIOS.WCA schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:49:
[...]
Kan kapot zijn natuurlijk, maar goed, als het in W10 native wel draait, dan ga ik wel eerder denken aan een ander probleem ja.
hmm nu begint de openvpn docker hetzelfde gedrag te vertonen.GoVegan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:23:
[...]
net ook even wireguard geinstaleerd (ik gebruik zelf openvpn) en ervaar denk ik het zelfde wat jij hebt,
wanneer een docker hetzelfde ip adres dan unraid gebruikt gaat het goed, maar heb je een docker die je zelf een ander ip adres geeft dan kun je die niet bereiken.
andere ip adressen op het interne netwerk van ik via de wireguard vpn wel bereiken.
je moet dus een "static route" aanmaken zoals wireguard ook al aangeeft
"Remark: docker containers on custom networks need static routing 10.253.0.0/24 to 192.168.1.100"
mocht je er achter zijn gekomen hoe, dan hoor ik dat graag.
Kan ook naar alles connecten behalve dockers met een eigen ip.
Ook een windows 10 VM kan ik niet meer bereiken.
Iemand het zelfde probleem?
Hallo,
Eindelijk besloten om mijn Synology NAS te dumpen en een Unraid server te bouwen.
Ik heb een Gigabyte Z590M moederbord / Intel 11700 / 2X16GB RAM in een Node 804 case.
Heb de 11700 goedkoop kunnen kopen, maar misschien wat overkill? Verkopen en een i3/i5 kopen?
Voor de opslag zal ik mijn 5 WD Red schijven (elk 6TB) hergebruiken.
Het enige wat ik nog moet kopen zijn 1 of 2 Nvme SSD's voor de cache pool.
Het moederbord heeft 2 M2 slots, een ondersteunt op de ene Pcie 4 en de andere Pcie 3.
Dus nu mijn vraag:
Koop ik één Pcie 4? En welke grootte zou geschikt zijn voor mijn setup?
Of koop ik er twee om ze in RAID1 te zetten?
Zo ja, koop ik dan 1 Pcie4 en 1 Pcie3? Of beter 2 Pcie3? En welke grootte?
Alvast bedankt voor de hulp!
Eindelijk besloten om mijn Synology NAS te dumpen en een Unraid server te bouwen.
Ik heb een Gigabyte Z590M moederbord / Intel 11700 / 2X16GB RAM in een Node 804 case.
Heb de 11700 goedkoop kunnen kopen, maar misschien wat overkill? Verkopen en een i3/i5 kopen?
Het moederbord heeft 2 M2 slots, een ondersteunt op de ene Pcie 4 en de andere Pcie 3.
Dus nu mijn vraag:
Of de 11700 overkill is kan alleen jij beoordelen, dat ligt er helemaal aan wat je ermee doet.Kopernikus.1979 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:53:
Hallo,
Dus nu mijn vraag:
Wat betreft de SSD's zou ik lekker 2 betaalbare NVME schijfjes gebruiken, bijvoorbeeld 2x de A2000 van Kingston.
De P5 is nu ook gunstig geprijsd:
https://nl.pepper.com/aan...mazonde-10777-euro-206017
Zelf draai ik een unraid server met een 10700 en 64GB aan ram. Wanneer je een aantal VM's hebt draaien is dit geen overkill. Ben je niet van plan veel VM's te draaien en de server alleen als storage server te gebruiken, dan is een wat zuinigere i3/i5 wellicht een optie. Je zou de cpu ook kunnen undervolten en op een lager aantal Hz kunnen draaien. Persoonlijk zou ik ook voor een 2-tal goedkopere cache drives gaan. Je netwerk zal in de meeste gevallen de bottleneck zijn en niet de snelheid van de nvme'sKopernikus.1979 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:53:
Hallo,
Dus nu mijn vraag:

Ihttps://tweakers.net/pric...ock-rack-c3758d4i-4l.htmlJeroendeGroot schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:14:
[...]
Zelf draai ik een unraid server met een 10700 en 64GB aan ram. Wanneer je een aantal VM's hebt draaien is dit geen overkill. Ben je niet van plan veel VM's te draaien en de server alleen als storage server te gebruiken, dan is een wat zuinigere i3/i5 wellicht een optie. Je zou de cpu ook kunnen undervolten en op een lager aantal Hz kunnen draaien. Persoonlijk zou ik ook voor een 2-tal goedkopere cache drives gaan. Je netwerk zal in de meeste gevallen de bottleneck zijn en niet de snelheid van de nvme's
Ik heb nu deze draaien al storage/docker/Pihole etc.. Draait vlekkeloos en met minder dan 25Watt met een pool van 6 schijven. Hier kan je ook prima vm's mee draaien.
Heb nu tijdje unraid draaien, met 4x4TB+256GBSSD, heb er net een 8TB HDD bij besteld, deze gaat als eerste ingezet worden als parity disk (is nu 1 vd 4TB disks). Als ik het goed heb, sluit ik de 8TB aan, wijs hem aan als parity schijf, als dan een en ander klaar is, kan ik de oude parity schijf toevoegen aan de array?
Heb dan 4x4TB beschikbaar ipv 3x4TB, naderhand vervang ik dan de overige 4TB door 8TB ook.
Zit ik zo een beetje op de goede weg?
Heb dan 4x4TB beschikbaar ipv 3x4TB, naderhand vervang ik dan de overige 4TB door 8TB ook.
[Voor 4% gewijzigd door mvrhrln op 11-08-2021 22:15]
De oude parity eruit. nieuwe parity erin. en klaar. Array starten en dan wordt de parity opnieuw berekend.mvrhrln schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:15:
Heb nu tijdje unraid draaien, met 4x4TB+256GBSSD, heb er net een 8TB HDD bij besteld, deze gaat als eerste ingezet worden als parity disk (is nu 1 vd 4TB disks). Als ik het goed heb, sluit ik de 8TB aan, wijs hem aan als parity schijf, als dan een en ander klaar is, kan ik de oude parity schijf toevoegen aan de array?
(aanbevolen om op dat moment de array zo rustig mogelijk te laten. dus zet even dingen uit die veel schrijven. bv. downloaders ofzo)
En vergeet niet om je nieuwe 8TB drive eerst te pre-clearen. (hiervoor kan je een script vinden in de community apps.)
Dit is een mooie test of die goed werkt alvorens je begint aan het wisselen

De oude parity dient te gaan fungeren als extra dataschijf in de array.demonic schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:16:
[...]
De oude parity eruit. nieuwe parity erin. en klaar.
Dat pre-clearen gebeurt dus voordat de HD ingebouwd is?En vergeet niet om je nieuwe 8TB drive eerst te pre-clearen. (hiervoor kan je een script vinden in de community apps.)
Dit is een mooie test of die goed werkt alvorens je begint aan het wisselen
(ik zoek het ff op)
hier staat ook een en ander zie ik nu:
https://forums.unraid.net...ive-with-larger-capacity/
[Voor 10% gewijzigd door mvrhrln op 12-08-2021 12:35]
Zorg eerst dat je parity weer goed is.mvrhrln schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:31:
[...]
De oude parity dient te gaan fungeren als extra dataschijf in de array.
1. 8TB parity pre-clearen.
2. 4tb parity er uit. de 8tb parity erin.
3. de parity opnieuw laten bouwen. (zorg dat je niet teveel belasting op je array hebt. dan gaat de rebuild stuk sneller)
4. Oude 4TB parity pre-clearen.
5. Oude 4TB parity na pre-clearen in de data array toevoegen.
Jupp. dit is altijd verstandig om te doen met nieuwe schijven. ongeacht de uiteindelijke functie.[...]
Dat pre-clearen gebeurt dus voordat de HD ingebouwd is?
(ik zoek het ff op)
En je moet dit doen voordat je een nieuwe dataschijf toevoegd. ( << Lees.. voor jou dus je oude parity)
extra: zelf heb ik 12TB schijf cold-spare liggen. Maar deze is al gepre-cleared. Dus zodra er een failure is kan ik deze meteen toevoegen en ben ik zo snel mogelijk weer normaal up-and-running.

Gezien Unraid nu multiple cache pools kan, wat zou de beste setup zijn?EValentino schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:57:
[...]
Of de 11700 overkill is kan alleen jij beoordelen, dat ligt er helemaal aan wat je ermee doet.
Wat betreft de SSD's zou ik lekker 2 betaalbare NVME schijfjes gebruiken, bijvoorbeeld 2x de A2000 van Kingston.
De P5 is nu ook gunstig geprijsd:
https://nl.pepper.com/aan...mazonde-10777-euro-206017
Optie 1
Beide 1 in pool als raid1 (redundantie) of raid0 (snelheid)
Optie 2
Als 2 losse nvme
1 --> cache voor de shares en downloads
2 --> appdata/docker/vm
Optie 1aKopernikus.1979 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:36:
[...]
Gezien Unraid nu multiple cache pools kan, wat zou de beste setup zijn?
Optie 1
Beide 1 in pool als raid1 (redundantie) of raid0 (snelheid)
Optie 2
Als 2 losse nvme
1 --> cache voor de shares en downloads
2 --> appdata/docker/vm
Moet je zelf weten of je Raid1Mirrored wilt hebben.
Dat is een afweging hoe belangerijk je data is. Zelf maak ik van mijn appdata en dergelijke 1x in de week een backup. that's it.
De rest van de zaken op de cache worden iedere nacht naar de array geschreven. Dus als ik iets op de dag van kwijt raak.. so be it.
Optie 1b
Raid0 (ik weet niet eens of het bestaat met btrfs/xfs), maar die optie zou ik altijd afraden.
Je limiet zit hem eerder in het netwerk en dergelijke dan dat het in je nvme opslag zit. (tenzij je een hele specifieke functie hebt. maar dat betwijfel ik, aan wat ik heb gelezen).
Optie 2
Dat is zeker een goede optie. Ik zelf heb het niet. maar het is opzich mooi om deze 2 zaken gescheiden te houden.
Optie 3
maar 1 ssd kopen. Alles op 1 ssd zetten. en gaan met die banaan.
Het geld voor die extra ssd in je zak stoppen en later gebruiken kan ook he

Ok, maar fysiek, is dan, shutdown, 8TB fysiek monteren/aansluiten, opstarten en dan jouw stappen volgen?
jup.mvrhrln schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:35:
[...]
Ok, maar fysiek, is dan, shutdown, 8TB fysiek monteren/aansluiten, opstarten en dan jouw stappen volgen?
het kan ook op deze manier:
- Systeem uitschakelen.
- 8TB hdd inbouwen.
- 8TB hdd als parity selecteren.
- de oude parity disk als DATA disk selecteren.
- array starten en unRAID de parity laten rebuilden.
op deze manier hoef je maar één keer een parity sync/rebuild te doen. als de huidige parity disk gewoon goed is (geen SMART meldingen) is een preclear niet nodig...
[Voor 6% gewijzigd door geenwindows op 12-08-2021 14:40]
Beste,
Mijn Unraid build is klaar.
Gigabyte Z590M met een Intel 11700 en 32GB RAM
6X 8TB WED Red Plus
2X 970EVO 1GB PCIE SSD
1X PCI ethernet 1GBps (voor bij dual lan bond)
Nu zag ik een promo voor Gigabyte W480 moederbord
Deze heeft 8 SATA an al dual lan aan boord.
Gezien ik nu nog kan ruillen, zou dit niet beter zijn?
Indien ja, hou ik dan de 11700 cpu of neem ik beter een 10700?
Volgens de specs zou een 11700 er ook moeten op werken..
Mijn Unraid build is klaar.
Gigabyte Z590M met een Intel 11700 en 32GB RAM
6X 8TB WED Red Plus
2X 970EVO 1GB PCIE SSD
1X PCI ethernet 1GBps (voor bij dual lan bond)
Nu zag ik een promo voor Gigabyte W480 moederbord
Deze heeft 8 SATA an al dual lan aan boord.
Gezien ik nu nog kan ruillen, zou dit niet beter zijn?
Indien ja, hou ik dan de 11700 cpu of neem ik beter een 10700?
Volgens de specs zou een 11700 er ook moeten op werken..
Hallo,
Ik heb net mijn nieuwe Unraid server gebouwd, heb eerst mijn harde schijven pre-cleared, geformatteerd, twee cache pools aangemaakt, array gestart en gewacht tot de parity check klaar was. Maar zelfs na het rebooten als ik naar de docker of VM tab ga staat er failed to start.
Als ik naar de docker/VM instellingen ga staat er "path does not exist", ook appdata --> zou Unraid deze niet moeten hebben aangemaakt?
Onderstaand mijn diagnostic.
https://1drv.ms/u/s!ArQhL4LigQi2kMtvaMdf629sZBI6Hw?e=e43hoA
Ik heb net mijn nieuwe Unraid server gebouwd, heb eerst mijn harde schijven pre-cleared, geformatteerd, twee cache pools aangemaakt, array gestart en gewacht tot de parity check klaar was. Maar zelfs na het rebooten als ik naar de docker of VM tab ga staat er failed to start.
Als ik naar de docker/VM instellingen ga staat er "path does not exist", ook appdata --> zou Unraid deze niet moeten hebben aangemaakt?
Bij Docker zou je dit path moeten hebben staan:Kopernikus.1979 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:32:
Hallo,
:fill(white):strip_exif()/f/image/YfknzVxKs1hKUpP1wxnVFsw3.png?f=user_large)
Dit is het standaard path en zou moeten bestaan. Dit kan je controleren in je shares.
Voor VM's is de standaard locatie "/mnt/user/domains/".
Probleem gevonden:demonic schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:41:
[...]
Bij Docker zou je dit path moeten hebben staan:
[Afbeelding]
Dit is het standaard path en zou moeten bestaan. Dit kan je controleren in je shares.
Voor VM's is de standaard locatie "/mnt/user/domains/".
Settings -> Global Share Settings -> Enable user shares
We kunnen aan de slag

Hallo allemaal,
Ik draai hier met zeer tevredenheid Unraid afkomstig van OpenMediaVault.
Toch zit ik met enkele vragen.
Ik draai verschillende dockers die bestanden op een harde schijf plaatsen. Die bestanden kan ik als user niet aanpassen. Ik moet daarvoor de permissions resetten vooraleer ik deze kan wijzigen.
Hoe kan ik dit gemakkelijk oplossen?
Ik merk dat het geheugengebruik na een frisse start elke dag traag oploopt tot het geheugen zo goed als vol zit.
Kan ik ergens zien welke service of docker daarvoor zorgt?
De server is 24 uur geleden gereboot met een geheugen verbruik van 22% waarbij het nu al op 50% zit.
Ook heb ik gemerkt dat om de x-aantal weken de server 'vast loopt' waarbij de cpu enkele minuten op 100% gaat draaien en ik daardoor niet meer op internet kan surfen omdat Adguard niet bereikbaar is.
Ik draai hier met zeer tevredenheid Unraid afkomstig van OpenMediaVault.
Toch zit ik met enkele vragen.
Ik draai verschillende dockers die bestanden op een harde schijf plaatsen. Die bestanden kan ik als user niet aanpassen. Ik moet daarvoor de permissions resetten vooraleer ik deze kan wijzigen.
Ik merk dat het geheugengebruik na een frisse start elke dag traag oploopt tot het geheugen zo goed als vol zit.
De server is 24 uur geleden gereboot met een geheugen verbruik van 22% waarbij het nu al op 50% zit.
Ook heb ik gemerkt dat om de x-aantal weken de server 'vast loopt' waarbij de cpu enkele minuten op 100% gaat draaien en ik daardoor niet meer op internet kan surfen omdat Adguard niet bereikbaar is.
Als het goed is gebruik je Paths binnen je docker.Asterion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:45:
Hallo allemaal,
Dmv daarvan geef je ze dan read/write permissies.
hoe heb je de dockers geinstalleerd? via de community apps?
Loopt het geheugen vol? of loopt de cache vol?Ik merk dat het geheugengebruik na een frisse start elke dag traag oploopt tot het geheugen zo goed als vol zit.
want stel dat die extra 28% alleen maar cache is. dan maakt dat niet uit. Zo werkt linux/unraid nou eenmaal.
Je kan de dynamix system statistics installeren. Die kan je makkelijk vertellen hoeveel cpu, HDD, memory en network wordt gebruikt met (beperkte) logging.
Daarnaast kan je anders altijd "top" via de command line gebruiken. (ook via de webpagina evt.)
Wat voor CPU zit er in je servertje.Ook heb ik gemerkt dat om de x-aantal weken de server 'vast loopt' waarbij de cpu enkele minuten op 100% gaat draaien en ik daardoor niet meer op internet kan surfen omdat Adguard niet bereikbaar is.
Kan het zijn dat de mover of parity check op dat moment bv draait?
Of bv. een plex library scan is er ook bekend om dat het soms enorm veel resources vraagt.
Als je dit allemaal beter wilt monitoren kan je bv. grafana gebruiken. (er is er 1 die volgens mij al het benodigde in zich heeft. docker heet "Grafana-unraid-stack". Zelf heb ik die niet gebruikt, maar wellicht dat die goed werkt.
Anders even googlen naar "grafana unraid".
Inderdaad, deze zijn geïnstalleerd via de community apps.demonic schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:07:
[...]
Als het goed is gebruik je Paths binnen je docker.
Dmv daarvan geef je ze dan read/write permissies.
hoe heb je de dockers geinstalleerd? via de community apps?
Ik zal even opzoeken hoe je de read/write permissies moet aanpassen.
Het ram geheugen loopt vol. Althans toch volgens het dashboard van Unraid.[...]
Loopt het geheugen vol? of loopt de cache vol?
want stel dat die extra 28% alleen maar cache is. dan maakt dat niet uit. Zo werkt linux/unraid nou eenmaal.
Je kan de dynamix system statistics installeren. Die kan je makkelijk vertellen hoeveel cpu, HDD, memory en network wordt gebruikt met (beperkte) logging.
Daarnaast kan je anders altijd "top" via de command line gebruiken. (ook via de webpagina evt.)
Ik zal het even in de gaten houden hoe het verloopt via de tool.
Er zit een Intel® Pentium® Gold G5400 CPU @ 3.70GHz in.[...]
Wat voor CPU zit er in je servertje.
Kan het zijn dat de mover of parity check op dat moment bv draait?
Of bv. een plex library scan is er ook bekend om dat het soms enorm veel resources vraagt.
Als je dit allemaal beter wilt monitoren kan je bv. grafana gebruiken. (er is er 1 die volgens mij al het benodigde in zich heeft. docker heet "Grafana-unraid-stack". Zelf heb ik die niet gebruikt, maar wellicht dat die goed werkt.
Anders even googlen naar "grafana unraid".
Op dat moment is de mover niet bezig en de parity check ook niet. Deze staan ingesteld om dat 's nachts te doen.
Er zit anders geen container op die volgens mij zo een hoge load kan veroorzaken op de CPU.
Ergens moet het even mis gaan..
Dit gebeurt gewoon in het template van de docker zelf.Asterion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:15:
[...]
Inderdaad, deze zijn geïnstalleerd via de community apps.
Ik zal even opzoeken hoe je de read/write permissies moet aanpassen.
En als de docker echt van de community apps komt.
Dan zou de userID en groupID ook juist moeten staan al. (iets van 999 & 1000 uit mijn hoofd)
via die dynamix kan je dat dus inderdaad heel makkelijk volgen. (ter plekke) maar niet de oorzaak.Het ram geheugen loopt vol. Althans toch volgens het dashboard van Unraid.
Ik zal het even in de gaten houden hoe het verloopt via de tool.
Met grafana (En alle bijbehorende zaken wel)
Opzich, 2 cores is niet heel veel. Dus als bv. een download docker enorm aan het downloaden is. kan die 1 core redelijk zwaar belasten.Er zit een Intel® Pentium® Gold G5400 CPU @ 3.70GHz in.
Op dat moment is de mover niet bezig en de parity check ook niet. Deze staan ingesteld om dat 's nachts te doen.
Er zit anders geen container op die volgens mij zo een hoge load kan veroorzaken op de CPU.
Ergens moet het even mis gaan..
Als die dan ook nog is download rechtstreeks naar de array, dan is dat de andere core die enorm druk is. Want de parity moet dan constant (opnieuw) berekend worden.
Beste,
Ondertussen wat aan het experimenteren met de Dockers.
Nu had ik graag jullie mening naar best practice/security van de dockers:
Optie 1
De dockers in een custom bridge netwerk draaien (docker network create proxynet)
--> dockers kunnen met elkaar communiceren en vast ip instelbaar
Optie 2
Ik maak een VLAN aan speciaal voor dockers, zodat de dockers via een custom macvlan ermee kunnen verbinden
--> dockers krijgen physiek ip adres uit de range van de VLAN
Of zien jullie het nop anders?
Ondertussen wat aan het experimenteren met de Dockers.
Nu had ik graag jullie mening naar best practice/security van de dockers:
Optie 1
De dockers in een custom bridge netwerk draaien (docker network create proxynet)
Optie 2
Ik maak een VLAN aan speciaal voor dockers, zodat de dockers via een custom macvlan ermee kunnen verbinden
Optie 1 heeft persoonlijk mijn voorkeur omdat je op die manier ook de DNS ervan aan kan zetten. De standaard docker netwerk heeft dit niet waardoor je op basis van docker-name ze niet met elkaar kan laten communiceren.Kopernikus.1979 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:32:
Optie 1
Mocht je later een letsencrypt / reverse-proxy willen draaien, zoals bijv Swag, dan is dat ook een vereiste.
Dat kan optie 1 ook, je kunt een range aanstellen waarbinnen ze leven.Optie 2
Misschien overbodig maar als je dan toch je Docker uit hebt staan, verhoog de docker.img verwijzing van 20G naar iets van 50G. Misschien dat je er nu nog niet tegenaan loopt, maar als je straks app's wilt gaan draaien van Unraid dan wil die qua img file nog best wel eens hard groeien.
[Voor 13% gewijzigd door .je op 19-08-2021 14:38]
Om hier nog even op terug te komen. Via Grafana dus enkele dagen gelogd en dit komt voort uit het ram geheugen.demonic schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:00:
[...]
via die dynamix kan je dat dus inderdaad heel makkelijk volgen. (ter plekke) maar niet de oorzaak.
Met grafana (En alle bijbehorende zaken wel)
Volgens dat ik kan zien is dus de Unifi-controller de grote boosdoener?
Hallo allen,
Nu ongeveer een jaar unraid in gebruik, tot voor kort geen problemen.
Omdat ik de server steeds veelzijdiger inzet, ben ik overgestapt van een ryzen platform naar een epyc platform. Heb nu een 7352 met 128gb ECC, dual 10gb nics en erg tevreden.
Alleen sinds ik ben overgestapt ook een issue rijker. Mijn TeamSpeak docker (meerdere versies en varianten) knikkeren constant de cliënten eruit. Zowel lokaal als extern verbonden. De interval is sporadisch, kan half uur goed gaan naar ook om de minuut gebeuren.
Nu heb ik de 2 nics op 1gbps draaien en via een bond active failover. Deze zijn aangesloten op 2 poorten die in lag staan op mijn linksys lgs318p (zelfde configuratie als het ryzen systeem waar ik het probleem niet mee had).
Latency naar docker en server is nagenoeg altijd onder de ms, wel met regelmaat een piek waarbij de reactie tijd intern oploopt tot 10ms. Dropped packets zijn er weinig van, ongeveer 0.5%
Iemand een idee waar de connectie drops vandaan kunnen komen?
Verdere netwerk:
Er-12 router
Lgs308
5vlans waaronder kpn itv
9x reolink rlc-410 5mp
1x dahua 1,3mp
2x unifi AP lite
Test 09.30u; Docker overgezet van host naar eigen ip.
update 13.00: nog geen disconnect (kan toeval zijn)
update 16.00: voor zekerheid EEE functies op switch uitgezet. behalve het toepassen van deze stap en stopzetten van ping -t, geen aanpassingen. tot op heden 'stabiel'.
Nu ongeveer een jaar unraid in gebruik, tot voor kort geen problemen.
Omdat ik de server steeds veelzijdiger inzet, ben ik overgestapt van een ryzen platform naar een epyc platform. Heb nu een 7352 met 128gb ECC, dual 10gb nics en erg tevreden.
Alleen sinds ik ben overgestapt ook een issue rijker. Mijn TeamSpeak docker (meerdere versies en varianten) knikkeren constant de cliënten eruit. Zowel lokaal als extern verbonden. De interval is sporadisch, kan half uur goed gaan naar ook om de minuut gebeuren.
Nu heb ik de 2 nics op 1gbps draaien en via een bond active failover. Deze zijn aangesloten op 2 poorten die in lag staan op mijn linksys lgs318p (zelfde configuratie als het ryzen systeem waar ik het probleem niet mee had).
Latency naar docker en server is nagenoeg altijd onder de ms, wel met regelmaat een piek waarbij de reactie tijd intern oploopt tot 10ms. Dropped packets zijn er weinig van, ongeveer 0.5%
Iemand een idee waar de connectie drops vandaan kunnen komen?
Verdere netwerk:
Er-12 router
Lgs308
5vlans waaronder kpn itv
9x reolink rlc-410 5mp
1x dahua 1,3mp
2x unifi AP lite
Test 09.30u; Docker overgezet van host naar eigen ip.
update 13.00: nog geen disconnect (kan toeval zijn)
update 16.00: voor zekerheid EEE functies op switch uitgezet. behalve het toepassen van deze stap en stopzetten van ping -t, geen aanpassingen. tot op heden 'stabiel'.
[Voor 15% gewijzigd door Decarsul op 23-08-2021 16:11. Reden: updates]