Lekker lange post. In general zit je goed.
EValentino schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:42:
Ik heb momenteel 3x14TB aan schijven, en ik heb zojuist een extra 14TB exemplaar besteld die ik wil inzetten als parity drive. Als ik het goed begrijp zijn de 3 bestaande schijven hiermee "beschermd" tegen mechanische defecten. Als er dus 1 uitvalt heb ik de kans om een nieuwe te kopen en die erin te prikken, en zo met de parity schijf een rebuild te doen, toch?
klopt als een bus.
De dockers die ik wil gaan draaien zijn:
[...]
Deze wil ik het liefst draaien vanaf mijn cache SSD's om snelheid te waarborgen. Het filesystem die ik hiervoor het beste kan kiezen is XFS als ik het zo lees.
standaard draait docker op je cache.
XFS moet je inderdaad kiezen bij 1 SSD. Wil je meerdere SSD's gebruiken moet je BTRFS gebruiken.
Ik heb nog een aantal 256, 512 en een enkele 1TB SSD liggen. Ik weet echter niet wat wijsheid is, primair gebruik ik de bak voor het delen van media. Op mijn moederboard zitten 2 M.2 sloten, en ik twijfel een beetje hoeveel en welke SSD's ik erin ga prikken. Ik kan een 1TB exemplaar in het eerste slot drukken, en een 512GB exemplaar in slot 2, maar win ik daar ook wat mee? Of kan ik ook uit de voeten met 2x 256GB of 2x 512GB.
Als je ook parity (of eigenlijk mirror) wilt op je cache moet je BTRFS gebruiken en dan kan die alleen de kleinste schijf volgens mij gebruiken. (uit mijn hoofd) dit kan je ook even proef onder vindelijk testen

Ook wil ik mijn download directory graag op de cache schijven zetten, ik had gelezen dat ik hiervoor in de settings van UnRaid bij het aanmaken van de directory kan kiezen voor "cache only"
nee! je gebruikt dan de instelling "yes".
Bij "cache only" blijft het altijd op de cache staan, deze optie gebruik je eigenlijk nooit, behalve misschien voor je system folders en docker.
"Prefer" is ook een optie. waarbij die probeert bestanden op de cache te behouden, mits er ruimte is, anders verdwijnt die naar de array.
Note: afhankelijk van de je cache setup, zijn deze bestanden niet beveiligd tegen hardware failures!!
Ik wil daarnaast een share aanmaken voor films die ik als volgt instel:
Allocation method = High water
Split level = Automatically split only the top level directory as required
De TV Shows directory die ik ga aanmaken stel ik zo in:
Allocation method = High water
Split level = Automatically split only the top two directory levels as required
ik heb het op any directory staan. maar op zich kan deze instelling ook. Hou er alleen rekening mee dat je dat niet een share maakt die heet "films" met daarin een map "film" en dan vervolgens als je film-mappen.
het intresseert mij niet waar een file of map staat. dat is lekker unraid zijn probleem.

En dan nu mijn laatste vraag:
Denken jullie dat het voldoende is dat ik de Plex docker op de cache SSD laat functioneren? Ik zie namelijk ook veel mensen gebruik maken van het RAM geheugen voor het transcoden, maar ik vraag me af of dit voor mij echt toegevoegde waarde heeft.
Plex niet op de cache laten transcoden! dit verneukt echt je SSD als je veel doet transcoden. Gewoon lekker in het ram gooien ipv je kostbare writes van je SSD op te snoepen.
Performance-wise zal het niet veel uitmaken(mits plex het enige is dat draait), het is puur voor de levensduur van SSD te verlengen(/niet te verkorten)