Acties:
  • 0Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:51
Freakster86 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:43:
Ik ben inmiddels aardig gevorderd in het installeren van Unraid en inmiddels ook aan het overzetten van data begonnen. Daar gaat wel een week overheen.... Maar ik vraag mij nu af wat een 'slimme' indeling is.

7 schijven, waarvan
6 in array
1 parity

schijf 1 t/m 5 = shares downloads, movies, music, tv
schijf 6 = shares overige (dus eigenlijke het enige wat écht belangrijk is).

Slim om het zo te doen?
misschien lees ik het krom.. maar,, je hebt nu toch gewoon 7 hdd's in 1 volume?
Als je echt belangrijke data op die ene share hebt, kan je beter raid 1 pakken met 2 schijven, en dan andere 5 in raid5/6?

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-03 13:54
GoVegan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:43:
[...]

1. En stel dat er 1 x 5gb data disk overlijd.
(Tegen die tijd is het waarschijnlijk gunstiger om een grotere disk te kopen.)
is het dan ook mogelijk om die grotere (nieuwe) disk als parity in te zetten en de oude parity op de overleden data disk te plaatsen, en te laten rebuilden?

2. wanneer je een cache disk gebruikt. En de cache op nachtelijk tijdstip weg laat schrijven.
blijft dan de parity disk de hele dag in spindown tot het nachtelijke moment dat de cache weer weg word geschreven. Dit ivm een zuinige server.
1. Het is mogelijk om de nieuwe schijf als parity te gebruiken en dan de parity te overkopieren. (https://wiki.unraid.net/The_parity_swap_procedure) Theoretisch zou je dan de oude schijf kunnen laten herbouwen op de oude parity drive maar ik weet dit niet zeker. Een andere optie is om nu een grotere schijf aan te schaffen als parity schijf (zo ben ik gelijk naar 10tb gegaan) dan is de kans op dit scenario een stuk kleiner.

2. In theorie wel. Het verschilt natuurlijk wat er op de server staat. Zaken zoals Plex zullen wel een schijf laten draaien als er iets gevraagd wordt. Maar als je het bekijkt vanuit puur een fileserver dan blijven de schijven down totdat de mover gaat draaien.
Ik ben inmiddels aardig gevorderd in het installeren van Unraid en inmiddels ook aan het overzetten van data begonnen. Daar gaat wel een week overheen.... Maar ik vraag mij nu af wat een 'slimme' indeling is.

7 schijven, waarvan
6 in array
1 parity

Slim om het zo te doen?
Persoonlijk heb ik alles over alle schijven heen verspreid. Dit zodat er een vergelijkbare belasting is voor alle schijven. En er bij eventuele uitval van een schijf niet alles gelijk kwijt is maar semi-verdeeld over schijven heen staat.

Het maakt verder helemaal niks uit. Alles is altijd beschermd met Parity. En voor echt belangrijke data is een backup ergens anders natuurlijk altijd het beste.

[Voor 25% gewijzigd door Muerte.Diablo op 19-05-2020 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:35
Muerte.Diablo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Persoonlijk heb ik alles over alle schijven heen verspreid. Dit zodat er een vergelijkbare belasting is voor alle schijven. En er bij eventuele uitval van een schijf niet alles gelijk kwijt is maar semi-verdeeld over schijven heen staat.

Het maakt verder helemaal niks uit. Alles is altijd beschermd met Parity. En voor echt belangrijke data is een backup ergens anders natuurlijk altijd het beste.
Backups heb ik sowieso :)

Het feit dat het allemaal op één schijf staat kán helpen wanneer er meer dan 1 schijf kapot gaat, toch? Dan heb je niks aan parity. Maar goed, waar ik vooral aan zat te denken was dat ik met Nextcloud natuurlijk meerdere clients krijg. Die zullen bestanden/foto's en dergelijke gedurende de dag syncen. Dan lijkt het mij toch beter als die share op één schijf staat in plaats van dat hij dan telkens meerdere disks moet opspinnen?

Weet namelijk niet zo goed of je (en of het überhaupt slim is) nextcloud bestanden via cache laat wegschrijven? Moet nog met die tutorials aan de slag, dus nog geen echte kennis van zaken omtrent nextcloud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:45
[...]

is het dan ook mogelijk om die grotere (nieuwe) disk als parity in te zetten en de oude parity op de overleden data disk te plaatsen, en te laten rebuilden?
Je moet eerst een rebuild doen alvorens je de parity disk kan vervangen.
Al zijn er methodes om er omheen te gaan. maar ik zou het persoonlijk niet riskeren (Als het belangerijke data is)
2. wanneer je een cache disk gebruikt. En de cache op nachtelijk tijdstip weg laat schrijven.
blijft dan de parity disk de hele dag in spindown tot het nachtelijke moment dat de cache weer weg word geschreven. Dit ivm een zuinige server.
In theorie, ja.
werkelijkheid, ligt eraan. als jij al je mappen op "yes" zet dat ze cache gebruiken zou het in princiepe zou moeten werken.
Maar als jij bv. bestaande bestanden bewerkt, dan schrijf je de wijziging wel rechtstreeks naar de array (en dus je parity).
Die bestanden/mappen zouden dus altijd op je Cache drive moeten staan.

Slim om het zo te doen?
Kan, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Ik was daar het begin van het jaar ook mee begonnen. heb het uiteindelijk opgegeven. Ik vond het teveel werk om de shares allemaal aan te passen als er weer een nieuwe schijf in kwam.
Dus ik laat het lekker zijn gang gaan en alles beetje verspreiden.

Ik gebruik cache directories plug-in om te voorkomen dat al mijn schijven aanstaan als ik simpelweg door de map structuur heen navigeer.

[Voor 3% gewijzigd door demonic op 19-05-2020 18:03]

• Freakster86
demonic schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:03:
[...]

Kan, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Ik was daar het begin van het jaar ook mee begonnen. heb het uiteindelijk opgegeven. Ik vond het teveel werk om de shares allemaal aan te passen als er weer een nieuwe schijf in kwam.
Dus ik laat het lekker zijn gang gaan en alles beetje verspreiden.

Ik gebruik cache directories plug-in om te voorkomen dat al mijn schijven aanstaan als ik simpelweg door de map structuur heen navigeer.
Die plugin heb ik al, maar desondanks toch besloten om belangrijke shares op één disk te houden. De overige disks zijn voor de rest.

Ik ben dus bezig met het overzetten van data. Via de PC (beide shares geopend en copy/paste) zie ik gemiddeld 50MB p/s. Nu probeer ik het rechtstreeks (Synology als SMB share in Unraid toegevoegd) via Krusader. Dat gaat in eerste instantie met 100MB p/s maar kakt daarna in naar 30/35 MB p/s en krijg soms ook "stalled" te zien. Dat is langzamer dan via de PC. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Lijkt aan het type bestand te liggen. Grote .mkv bestanden gaan met 100+MB p/s via Krusader. "Stalled" kan ik niet echt verklaren, anders dan dat dit SMR schijven zijn en dit normaal gedrag is?

[Voor 8% gewijzigd door Freakster86 op 20-05-2020 12:25]

• demonic
Freakster86 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Die plugin heb ik al, maar desondanks toch besloten om belangrijke shares op één disk te houden. De overige disks zijn voor de rest.
Niet vergeten in te stellen dat de andere disks niet op die ene disk mogen schrijven :P
(dat was ik vergeten... waardoor ik het maar heb opgegeven xD )
Ik ben dus bezig met het overzetten van data. Via de PC (beide shares geopend en copy/paste) zie ik gemiddeld 50MB p/s. Nu probeer ik het rechtstreeks (Synology als SMB share in Unraid toegevoegd) via Krusader. Dat gaat in eerste instantie met 100MB p/s maar kakt daarna in naar 30/35 MB p/s en krijg soms ook "stalled" te zien. Dat is langzamer dan via de PC. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik heb toen der tijd via NFS shares gedaan. (tussen 2 unraid servers)
dat werkte als een tiet. makkelijk 100MB/s. Synology ondersteunt dat volgens mij ook.
(let op, je krusader share moet je dan instellen als R/W slave ofzoiets.. dat zou je even op moeten zoeken)

• Freakster86
demonic schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Niet vergeten in te stellen dat de andere disks niet op die ene disk mogen schrijven :P
(dat was ik vergeten... waardoor ik het maar heb opgegeven xD )
Inderdaad "exclude disk 6" bij overige shares ingesteld. En bij de belangrijke shares "include disk 6". Dan moet het goed gaan volgens mij en zal het toevoegen van een schijf ook geen probleem zijn.
[...]

Ik heb toen der tijd via NFS shares gedaan. (tussen 2 unraid servers)
dat werkte als een tiet. makkelijk 100MB/s. Synology ondersteunt dat volgens mij ook.
(let op, je krusader share moet je dan instellen als R/W slave ofzoiets.. dat zou je even op moeten zoeken)
Dat R/W slave had ik gisteren in een tutorial gezien, maar kan even niet meer achterhalen welke.

Maar kan een SMB of NFS share gewoon zien in Krusader? Dus maakt dat dan uit? Ik haal in principe dus ook 100+MBps, maar sommige (kleinere?) bestanden laten de snelheid dalen naar ~35MBps. Zie tussen SMB en NFS geen verschil eerlijk gezegd. Denk dat het gewoon niet sneller kan helaas.

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 02:57
[...]

1. Ja (ik neem aan dat je TB bedoelt?), maar parity wordt niet overgezet, die wordt opnieuw opgebouwd als de nieuwe partity disk in gebruik wordt genomen.
2. Ja

meh.

• demonic
Freakster86 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Dat R/W slave had ik gisteren in een tutorial gezien, maar kan even niet meer achterhalen welke.

Maar kan een SMB of NFS share gewoon zien in Krusader? Dus maakt dat dan uit? Ik haal in principe dus ook 100+MBps, maar sommige (kleinere?) bestanden laten de snelheid dalen naar ~35MBps. Zie tussen SMB en NFS geen verschil eerlijk gezegd. Denk dat het gewoon niet sneller kan helaas.
Standaard staat heel de array al in Kursader, maar je kan zelf de docker aanpassen met een extra path en dan je NFS share doen.

Ik had in eerste instantie SMB gebruikt, maar na x uur kreeg ik een time-out of disconnect ofzo. (super irritant).
NFS nooit problemen mee gehad, 36 uur achter elkaar gekopieerd zonder problemen :) (n=1)
nAffie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:33:
[...]
1. Ja (ik neem aan dat je TB bedoelt?), maar parity wordt niet overgezet, die wordt opnieuw opgebouwd als de nieuwe partity disk in gebruik wordt genomen.
je kan je parity alleen niet bouwen als op dat moment een disk kapot is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
demonic schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Standaard staat heel de array al in Kursader, maar je kan zelf de docker aanpassen met een extra path en dan je NFS share doen.

Ik had in eerste instantie SMB gebruikt, maar na x uur kreeg ik een time-out of disconnect ofzo. (super irritant).
NFS nooit problemen mee gehad, 36 uur achter elkaar gekopieerd zonder problemen :) (n=1)

[..]
NFS gebruik ik nu, maar de 5TB Seagates (SMR) zijn gewoon de bottleneck. Gelukkig hoef ik maar één keer zoveel data over te zetten.

Inmiddels Unraid Plus gekocht. Voorlopig voldoende aan en die 9$ premium om te upgraden (mocht dat nodig zijn) is dan nog wel te overzien ;) Paar dingen die mij tot op heden opgevallen zijn:

- Zonder CA apps ben je nergens. Inmiddels al 24 stuks geïnstalleerd :+
- Dashboard geeft informatie over het array. Alleen die data wordt standaard elke 30 minuten uitgelezen. Dan loop je dus echt achter de feiten aan als je koeling bijvoorbeeld uitvalt... Ik moet mijn HDD rack gaan aanpassen, want de huidige opstelling blokkeert de airflow teveel. Kreeg plots van alle schijven een waarschuwing dat de temperatuur was opgelopen naar ~50 graden. Kast open, ventilator erop en ingesteld dat de SMART data elke 5 minuten wordt uitgelezen. Die standaard instelling klopt mijns inziens niet.
- Unraid is wat overweldigend als je het voor het eerst opent, maar na een weekje begin je je al goed thuis te voelen. Werkt echt heerlijk. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik zonder de vele Youtube tutorials véél en véél langer was bezig geweest :P Echt een groot voordeel die actieve community.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muerte.Diablo
Freakster86 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:56:
[...]

- Dashboard geeft informatie over het array. Alleen die data wordt standaard elke 30 minuten uitgelezen. Dan loop je dus echt achter de feiten aan als je koeling bijvoorbeeld uitvalt...
Zelf vindt ik de 30 minuten niet heel erg. Ik krijg de notificaties doorgestuurd via de mail. En als ik dan elke 5 minuten een notificatie mail krijg stroomt mijn inbox wel erg vol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03 08:44
iemand nog tips voor degelijk usb stick die ik kan gebruiken voor unraid.
Bij voorkeur een zo kort mogelijke.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demonic
GoVegan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:16:
iemand nog tips voor degelijk usb stick die ik kan gebruiken voor unraid.
Bij voorkeur een zo kort mogelijke.
Ik gebruik deze. steekt niet uit je USB poort. (pretty much)
pricewatch: Sandisk Ultra Fit USB 3.1 16GB Zwart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03 08:44
demonic schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:19:
[...]

Ik gebruik deze. steekt niet uit je USB poort. (pretty much)
pricewatch: Sandisk Ultra Fit USB 3.1 16GB Zwart
thanks voor je advies.
als ik de reviews lees zijn de meeste er wat minder tevreden over.
denk dat ik voor mezelf deze haal:
pricewatch: Samsung FIT Plus 32GB Zwart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demonic
voornamelijk wat ik zie is dat die langzaam is. Dit komt door de compacte behuizing waardoor die warm wordt bij veel gebruik.

Iets wat niet van toepassing is met unraid omdat die het maar 1x leest en in geheugen opslaat.
Beide sticks zullen wss prima functioneren :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:17
Mijn moederboard heeft een onboard microsd card reader. ik zie op de unraid website dat ze alleen usb flash devices ondersteunen. Voor ik hier mee ga lopen kloten, iemand dit al eens geprobeerd? Sta op het punt om eenlicentie aan te schaffen maar wil eerst alles goed hebben staan

[Voor 121% gewijzigd door haakjesluiten op 25-05-2020 10:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
haakjesluiten schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:25:
Mijn moederboard heeft een onboard microsd card reader. ik zie op de unraid website dat ze alleen usb flash devices ondersteunen. Voor ik hier mee ga lopen kloten, iemand dit al eens geprobeerd? Sta op het punt om eenlicentie aan te schaffen maar wil eerst alles goed hebben staan
Licentie is gekoppeld aan je USB stick. Die kun je één keer per jaar wisselen, anders moet je het via support regelen als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
Muerte.Diablo schreef op zondag 24 mei 2020 @ 01:17:
[...]

Zelf vindt ik de 30 minuten niet heel erg. Ik krijg de notificaties doorgestuurd via de mail. En als ik dan elke 5 minuten een notificatie mail krijg stroomt mijn inbox wel erg vol.
Instellen dat je alleen een notificatie krijgt als er iets 'fout' is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haakjesluiten
Freakster86 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Licentie is gekoppeld aan je USB stick. Die kun je één keer per jaar wisselen, anders moet je het via support regelen als ik het me goed herinner.
ja dat las ik, maar ik zou dus het liefst de onboard sd kaart gebruiken ipv de flashdrive.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
haakjesluiten schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:35:
[...]

ja dat las ik, maar ik zou dus het liefst de onboard sd kaart gebruiken ipv de flashdrive.
Je post met 121% wijzigen precies op het moment dat ik je quote :+

Nee, het moet een USB stick zijn die GUID ondersteunt. Zie ook https://www.reddit.com/r/...un_unraid_off_an_sd_card/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haakjesluiten
Freakster86 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Je post met 121% wijzigen precies op het moment dat ik je quote :+

Nee, het moet een USB stick zijn die GUID ondersteunt. Zie ook https://www.reddit.com/r/...un_unraid_off_an_sd_card/
haha sorry voortschrijdend inzicht had net omschrijving op hun website gevonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muerte.Diablo
Freakster86 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Instellen dat je alleen een notificatie krijgt als er iets 'fout' is?
Dat heb ik al. Alleen array status meldingen en warnings sturen een e-mail.

Maar als bijvoorbeeld een schijf bad sectors krijgt (had ik laatst) zou ik zolang die in de array blijft zitten elke 5 minuten een mail krijgen als dat oploopt. In dit geval ging het in een half uur van 70 pending sectors maar 1300. Dat zouden veel mailtjes zijn..

Half uur is daarom prima. Heb 2 parity schijven dus mocht er 1 toch uitvallen voor ik er ben kan ik die altijd rebuilden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik blijf me verbazen waarom men nu nog steeds unraid open gooien voor het www. in NL zijn er nu nog steeds 4 server open, 2 hebben Samba/SMB open!!! 2 de config panel... Waarom??
een pluspunt, vergeleken met Amerika en China, valt 4 nog wel mee...
dit is overigens gewoon voor de leek te vinden met shodan...

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muerte.Diablo
geenwindows schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:43:
ik blijf me verbazen waarom men nu nog steeds unraid open gooien voor het www. in NL zijn er nu nog steeds 4 server open, 2 hebben Samba/SMB open!!! 2 de config panel... Waarom??
een pluspunt, vergeleken met Amerika en China, valt 4 nog wel mee...
dit is overigens gewoon voor de leek te vinden met shodan...
Luiheid of ontwetendheid is meestal de grootste factor. Het is makkelijk om alleen even de poort open te zetten en dan van buitenaf overal bij te kunnen. Minder werk dan een VPN of veilige reverse proxy op te zetten.
En er zullen genoeg mensen zijn die de gedachte hebben dat als ze niemand hun IP geven dat mensen het dan ook niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Muerte.Diablo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Luiheid of ontwetendheid is meestal de grootste factor. Het is makkelijk om alleen even de poort open te zetten en dan van buitenaf overal bij te kunnen. Minder werk dan een VPN of veilige reverse proxy op te zetten.
En er zullen genoeg mensen zijn die de gedachte hebben dat als ze niemand hun IP geven dat mensen het dan ook niet kunnen vinden.
dat zal het het wel zijn, helaas....
en dat terwijl er op het unraid forum al een lange tijd een topic loopt met het verzoek tot en file browser in de config panel, naast dat je in de config panel de data gewoon simpel kan downloaden zou je met deze feature ook nog eens de boel om zeep helpen. mocht die feature er daadwerkelijk komen zie ik de blackhat hackers al smullen... de scriptkiddies vermaken zich nu anders ook wel prima, geen 2fa en geen Fail2ban opties op de config panel...

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haakjesluiten
ik probeer wat data weg te schrijven naar mijn server maar ik haal maar een snelheid van 7mb/s... downloaden van buiten naar binnen gaat gewoon met 30mb/s. Nou gaat die wel direct naar mijn data schrijf (een 2,5" seagate 5TB) waar moet ik dit in zoeken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demonic
geenwindows schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:31:
[...]

dat zal het het wel zijn, helaas....
en dat terwijl er op het unraid forum al een lange tijd een topic loopt met het verzoek tot en file browser in de config panel
hoe bedoel je een filebrowser?
Als je naar je shares gaat kan je daar gewoon door je bestanden bladeren en vervolgens downloaden :? of mis ik iets?
haakjesluiten schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:07:
ik probeer wat data weg te schrijven naar mijn server maar ik haal maar een snelheid van 7mb/s... downloaden van buiten naar binnen gaat gewoon met 30mb/s. Nou gaat die wel direct naar mijn data schrijf (een 2,5" seagate 5TB) waar moet ik dit in zoeken?
Iets meer informatie? waar zit die seagate aan verbonden? en hoe ziet je array eruit? heb je een cache drive, etcetra?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haakjesluiten
demonic schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:08:
[...]

Als je naar je shares gaat kan je daar gewoon door je bestanden bladeren en vervolgens downloaden :? of mis ik iets?

[...]

Iets meer informatie? waar zit die seagate aan verbonden? en hoe ziet je array eruit? heb je een cache drive, etcetra?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,20€ 114,20
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 108,86€ 108,86
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 LP€ 7,01€ 7,01
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 65,04€ 65,04
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,01

geen parity schrijf vooralsnog

seagte is gewoon via sata verbonden

[Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 25-05-2020 23:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demonic
haakjesluiten schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:15:
[...]

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,20€ 114,20
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 108,86€ 108,86
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 LP€ 7,01€ 7,01
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 65,04€ 65,04
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,01

geen parity schrijf vooralsnog

seagte is gewoon via sata verbonden
Hoe schrijf je naar je server? via smb? bedraad of wifi?
7 MB/s is wel erg traag, zijn het veel kleine bestanden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haakjesluiten
Nee net getest met een bestand van 4gb zelfde. Schrijf via smb (computer zit aan WiFi server is bedraad) maar dat is een 500mbit WiFi verbinding dus dat heb ik net nog even getest naar een andere computer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haakjesluiten
haakjesluiten schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:53:
Nee net getest met een bestand van 4gb zelfde. Schrijf via smb (computer zit aan WiFi server is bedraad) maar dat is een 500mbit WiFi verbinding dus dat heb ik net nog even getest naar een andere computer
Opgelost, windows 10 smb 1.0 stond niet aan. Nu gaat file transfer met 40-50mb/s wat wel redelijk lijkt op de maximum van het wifi netwerk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
demonic schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:08:
[...]

[...]
deze topic op het unraid forum:
https://forums.unraid.net/topic/61985-file-browser-in-webui/

deze feature en dan ook nog eens de config panel open hebben staan voor de hele wereld...
hoewel het rommel met je data al mogelijk is met de ingebouwde terminal...

offtopic:
(funfact, ik heb op shodan al de poorten en services die ik 'open' heb staan, eens getest, niks is er over mijn server te vinden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demonic
geenwindows schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:12:
[...]

deze topic op het unraid forum:
https://forums.unraid.net/topic/61985-file-browser-in-webui/

deze feature en dan ook nog eens de config panel open hebben staan voor de hele wereld...
hoewel het rommel met je data al mogelijk is met de ingebouwde terminal...

offtopic:
(funfact, ik heb op shodan al de poorten en services die ik 'open' heb staan, eens getest, niks is er over mijn server te vinden...
Ik ben van menig dat dit helemaal niet thuis hoort in unraid. maar dat is mijn mening. je kan bestanden downloaden vanaf unraid... voor de rest moet je maar gewoon een file manager gebruiken. ik snap echt het verschil niet met zoiets als een 'gewone' NAS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
demonic schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Ik ben van menig dat dit helemaal niet thuis hoort in unraid. maar dat is mijn mening. je kan bestanden downloaden vanaf unraid... voor de rest moet je maar gewoon een file manager gebruiken. ik snap echt het verschil niet met zoiets als een 'gewone' NAS.
helemaal mee eens.
wat ik wel graag zie (en wat ik ook al een aangegeven heb) is een file browser in de GUI boot, nu moet ik alles via de VM of ssh gaan doen, dat is echt rete traag (kopieert data naar vm om vervolgens weer terug gestuurd te worden), dus doe ik meestal via terminal wat dan weer risico geeft op type fouten ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nAffie
geenwindows schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:35:
[...]

helemaal mee eens.
wat ik wel graag zie (en wat ik ook al een aangegeven heb) is een file browser in de GUI boot, nu moet ik alles via de VM of ssh gaan doen, dat is echt rete traag (kopieert data naar vm om vervolgens weer terug gestuurd te worden), dus doe ik meestal via terminal wat dan weer risico geeft op type fouten ;)
Via de Community apps: Krusader docker installeren. Dan heb je een Norton/Midnight/Total Commander kloon in een browser tabblad.

meh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
nAffie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Via de Community apps: Krusader docker installeren. Dan heb je een Norton/Midnight/Total Commander kloon in een browser tabblad.
Ik ken krusader, maar het spreekt me totaal niet aan, kan ik beter met de al aanwezige midnight commander aan de gang...
geef mij maar zo'n file browser zoals elke desktop interface heeft.

• Freakster86
Iemand hier die Nextcloud in docker draait en "video thumbnails" aan de praat heeft weten te krijgen?

Ik heb Preview Generator geïnstalleerd en vervolgens console in de Nextcloud docker geopend en
code:
1
sudo -u abc php /config/www/nextcloud/occ preview:generate-all -vvv

Dat werkt prima voor foto's. Alleen voor video's doet het nog niks. Online zie ik mogelijkheden met
code:
1
apt install ffmpeg imagemagick ghostscript

Zie https://www.allerstorfer....nstall-preview-generator/ maar dat is dus op een ander systeem, 'apt' kan niet in docker voor zover ik kan zien?

Met mijn beperkte Linux kennis al redelijk ver gekomen, maar ik loop hier vast. Iemand hier een idee?

• bonienl
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:42
Spaceinvaderone heeft een uitleg over het installeren van nextcloud, zie YouTube: How to Setup Nextcloud on unRAID for your Own Personal Cloud Storage

Misschien dat het helpt.

• Freakster86
bonienl schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:24:
Spaceinvaderone heeft een uitleg over het installeren van nextcloud, zie YouTube: How to Setup Nextcloud on unRAID for your Own Personal Cloud Storage

Misschien dat het helpt.
Die heb ik inderdaad gevolgd :) Maar dit wordt daar niet in behandeld. Bij nader inzien mogelijk ook een iets te specifiek probleem voor dit topic. Mocht iemand alsnog een idee hebben, dan hoor ik het graag.

• gekkenhuis1900
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:19
Kijk hier eens rond. Ik heb deze in een vm draaien op ubuntu 18.04... als een zonnetje 🌞 en Talk werkt er ook perfect mee 👍
https://riegers.in/instal...18-using-one-script-only/

En kan uiteraard ook zonder install script...
https://riegers.in/nextcl...ation-guide-ubuntu-20-04/

En deze man houd het ook nog eens goed up to date.!!!
https://riegers.in/updates/

[Voor 63% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 28-05-2020 22:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
@gekkenhuis1900 Dat zijn installatie handleidingen voor Nextcloud. Dit gaat specifiek voor het runnen van de app "Preview Generator" en daarbij dus het activeren van het meenemen van videobestanden bij het genereren van previews.

EDIT: Gelukt! Voeg aan het einde van het config.php bestand dit toe:
'enable_previews' => true,
'enabledPreviewProviders' =>
array (
0 => 'OC\Preview\TXT',
1 => 'OC\Preview\MarkDown',
2 => 'OC\Preview\OpenDocument',
3 => 'OC\Preview\PDF',
4 => 'OC\Preview\MSOffice2003',
5 => 'OC\Preview\MSOfficeDoc',
6 => 'OC\Preview\PNG',
7 => 'OC\Preview\Image',
8 => 'OC\Preview\Photoshop',
9 => 'OC\Preview\TIFF',
10 => 'OC\Preview\SVG',
11 => 'OC\Preview\Font',
12 => 'OC\Preview\MP3',
13 => 'OC\Preview\Movie',
14 => 'OC\Preview\MKV',
15 => 'OC\Preview\MP4',
16 => 'OC\Preview\AVI',
17 => 'OC\Preview\BMP',
18 => 'OC\Preview\HEIC',
19 => 'OC\Preview\GIF',
20 => 'OC\Preview\JPEG',
21 => 'OC\Preview\3GP',
22 => 'OC\Preview\MSOffice2007',
),
*Lijst kun je naar eigen wensen aanpassen.

Daarna restart je Nextcloud en open je een console in de container van Nextcloud en run je:
code:
1

Duurt even, maar dan heb je ook iets. Blijkbaar is het installeren van ffmpeg o.i.d. niet nodig. Nu zie je tenminste welk videobestand het is. De app werkt hierdoor ook een héél stuk vlotter. Dus een aanrader voor de mensen die Nextcloud gebruiken.
EINDE EDIT

Even iets anders; hebben jullie de grootte van je docker image aangepast? Of andere tweaks aan docker? Misschien dat ik al (te) veel heb geïnstalleerd, maar vannacht constant meldingen gekregen over
Warning: docker high image disk utilization
En dat tikt dus de 80+ % aan. SABnzbd was de hele nacht actief, maar los van de config (admin/logs) staat alles goed ingesteld qua folders. Ik heb Home Assistant (nog niet ingesteld) maar even verwijderd en dat brengt het weer naar beneden tot ~70%

Heb al met een script proberen te achterhalen of er een docker verkeerd ingesteld is, maar de logs lopen niet vol en alles lijkt normaal op een paar 'grote' docker images na (wat volgens mij hoort?).

OODS leek me wel erg groot, maar die heb ik ingesteld volgens de handleiding van Spaceinvader One bij de installatie van Nextcloud. Zie ook niets apparts in de docker zelf. Dus gewoon een kwestie van veel geïnstalleerd en dus docker stoppen en wijzigen naar 30GB?

[Voor 32% gewijzigd door Freakster86 op 29-05-2020 16:33. Reden: Oplossing gevonden voor Nextcloud probleem]

• geenwindows
  • Niet online
Ik heb de docker.img ooit op 50Gig, waarom? geen idee, het zit hier nu op 26%
Ik weet niet hoe unRAID/Docker de grote aanpassing toepast, het kan zijn dat ie de docker.img opnieuw aanmaakt, hier dien je dan de containers opnieuw te installeren (appdata blijft ie van af, containers installeren en het gaat weer verder waar ze zijn gebleven.)

• demonic
Freakster86 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:53:

OODS leek me wel erg groot, maar die heb ik ingesteld volgens de handleiding van Spaceinvader One bij de installatie van Nextcloud. Zie ook niets apparts in de docker zelf. Dus gewoon een kwestie van veel geïnstalleerd en dus docker stoppen en wijzigen naar 30GB?
Probeer een beetje bij te houden welke dockers mogelijk groter worden over tijd.
Vaak is het zo dat als een docker enorm groot is(en groter wordt) dat er logfile in de docker wordt geschreven.

• Muerte.Diablo
Freakster86 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:53:
@gekkenhuis1900 Dat zijn installatie handleidingen voor Nextcloud. Dit gaat specifiek voor het runnen van de app "Preview Generator" en daarbij dus het activeren van het meenemen van videobestanden bij het genereren van previews.

EDIT: Gelukt! Voeg aan het einde van het config.php bestand dit toe:

[...]

*Lijst kun je naar eigen wensen aanpassen.

Daarna restart je Nextcloud en open je een console in de container van Nextcloud en run je:
code:
1

Duurt even, maar dan heb je ook iets. Blijkbaar is het installeren van ffmpeg o.i.d. niet nodig. Nu zie je tenminste welk videobestand het is. De app werkt hierdoor ook een héél stuk vlotter. Dus een aanrader voor de mensen die Nextcloud gebruiken.
EINDE EDIT

Even iets anders; hebben jullie de grootte van je docker image aangepast? Of andere tweaks aan docker? Misschien dat ik al (te) veel heb geïnstalleerd, maar vannacht constant meldingen gekregen over

[...]

En dat tikt dus de 80+ % aan. SABnzbd was de hele nacht actief, maar los van de config (admin/logs) staat alles goed ingesteld qua folders. Ik heb Home Assistant (nog niet ingesteld) maar even verwijderd en dat brengt het weer naar beneden tot ~70%
[Afbeelding]

Heb al met een script proberen te achterhalen of er een docker verkeerd ingesteld is, maar de logs lopen niet vol en alles lijkt normaal op een paar 'grote' docker images na (wat volgens mij hoort?).
[Afbeelding]

Ik had zelf ook de melding van docker.img te groot. Maar met ~25 dockers loop je al snel tegen die 20gb aan. Heb ook een aantal grote zoals krusader, collabora(oods alternatief). Heb hem nu op 100gb staan. Ruimte genoeg voor de toekomst. Misschien dat 50gb ook genoeg zou zijn maar nu hoef ik er niet over na te denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freakster86
geenwindows schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:33:
Ik heb de docker.img ooit op 50Gig, waarom? geen idee, het zit hier nu op 26%
Ik weet niet hoe unRAID/Docker de grote aanpassing toepast, het kan zijn dat ie de docker.img opnieuw aanmaakt, hier dien je dan de containers opnieuw te installeren (appdata blijft ie van af, containers installeren en het gaat weer verder waar ze zijn gebleven.)
Wat is lees is dat de standaard 20GB "genoeg" moet zijn voor de meeste situaties. Dus dan ga je al snel denken dat er iets niet goed is ingesteld.
demonic schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:45:
[...]

Probeer een beetje bij te houden welke dockers mogelijk groter worden over tijd.
Vaak is het zo dat als een docker enorm groot is(en groter wordt) dat er logfile in de docker wordt geschreven.
Middels een script geregeld de container/log sizes opgevraagd. Dat blijft allemaal stabiel, maar zit nu dus al wel op 74% (nog een paar dingen geïnstalleerd sinds gisteren).

Zag gisteren wel dat het steeds iets opliep (en ook weer terug), maar dat stopte op het moment dat ik Home Assistant uitschakelde. Vermoedelijk heb ik daar wel iets over het hoofd gezien tijdens de installatie.
Muerte.Diablo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:27:
[...]

Ik had zelf ook de melding van docker.img te groot. Maar met ~25 dockers loop je al snel tegen die 20gb aan. Heb ook een aantal grote zoals krusader, collabora(oods alternatief). Heb hem nu op 100gb staan. Ruimte genoeg voor de toekomst. Misschien dat 50gb ook genoeg zou zijn maar nu hoef ik er niet over na te denken.
Ja, zit denk ik niet veel anders op dan hem te vergroten. Gewoon te veel dingen geïnstalleerd :+

Edit: en vergroot naar 30GB. Zo simpel kan het zijn... Docker image disk utilization nu op 48%. Echt een heerlijk OS is Unraid imho. Lijkt in het begin wat overweldigend, maar dat valt naderhand reuze mee. Geld dubbel en dwars waard.

[Voor 5% gewijzigd door Freakster86 op 30-05-2020 13:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Freakster86 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Wat is lees is dat de standaard 20GB "genoeg" moet zijn voor de meeste situaties. Dus dan ga je al snel denken dat er iets niet goed is ingesteld.

[...]

Middels een script geregeld de container/log sizes opgevraagd. Dat blijft allemaal stabiel, maar zit nu dus al wel op 74% (nog een paar dingen geïnstalleerd sinds gisteren).

Zag gisteren wel dat het steeds iets opliep (en ook weer terug), maar dat stopte op het moment dat ik Home Assistant uitschakelde. Vermoedelijk heb ik daar wel iets over het hoofd gezien tijdens de installatie.

[...]

Ja, zit denk ik niet veel anders op dan hem te vergroten. Gewoon te veel dingen geïnstalleerd :+

Edit: en vergroot naar 30GB. Zo simpel kan het zijn... Docker image disk utilization nu op 48%. Echt een heerlijk OS is Unraid imho. Lijkt in het begin wat overweldigend, maar dat valt naderhand reuze mee. Geld dubbel en dwars waard.
hier 28 containers, 14,57GB. (grootste container is 1,03GB groot) 20GB is dan best wel krap, heb liever te veel vrij dan later problemen krijgen ;)

overigens heb je op tablet dockers, onderin heb je een knopje 'container size' om de container grote in te zien, geen script voor nodig ;) (ofnouja, het is een script :+ )

[Voor 2% gewijzigd door geenwindows op 30-05-2020 18:47. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonienl
Mooi om te horen :)

• Freakster86
geenwindows schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:35:
[...]

hier 28 containers, 14,57GB. (grootste container is 1,03GB groot) 20GB is dan best wel krap, heb liever te veel vrij dan later problemen krijgen ;)

overigens heb je op tablet dockers, onderin heb je een knopje 'container size' om de container grote in te zien, geen script voor nodig ;) (ofnouja, het is een script :+ )
:X Die knop helemaal over het hoofd gezien. Kom hier nu uit op 12,77GB met 24 containers.

Hoewel het percentage niet is opgelopen, kom ik er nu wel achter dat OnlyOffice nu 2,8GB in beslag neemt. Waarom zoveel? Alles ingesteld volgens de video van Spaceinvader One. Zojuist nog eens alles nagelopen. Het loopt niet op, maar het lijkt er dus wel op dat OnlyOffice gewoon pakt wat hij pakken kan? "Writable" van OnlyOffice is ook erg groot met 648MB.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonienl
> Die knop helemaal over het hoofd gezien. Kom hier nu uit op 12,77GB met 24 containers.

In versie 6.9 van Unraid zijn totalen toegevoegd, zodat direct zichtbaar is hoeveel er in totaal wordt gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demonic
Freakster86 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:19:
[...]

:X Die knop helemaal over het hoofd gezien. Kom hier nu uit op 12,77GB met 24 containers.

Hoewel het percentage niet is opgelopen, kom ik er nu wel achter dat OnlyOffice nu 2,8GB in beslag neemt. Waarom zoveel? Alles ingesteld volgens de video van Spaceinvader One. Zojuist nog eens alles nagelopen. Het loopt niet op, maar het lijkt er dus wel op dat OnlyOffice gewoon pakt wat hij pakken kan? "Writable" van OnlyOffice is ook erg groot met 648MB.
is er toevallig een /tmp folder die in de docker wordt geschreven? ipv gewoon in ram behandeld wordt ofzo?
Ik kan me herrineren dat Plex bv. standaard dus transcode in de docker (en dus je cache drive) en dat je door die map te 'mappen' naar /tmp in unraid het in ram werd gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freakster86
demonic schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:23:
[...]

is er toevallig een /tmp folder die in de docker wordt geschreven? ipv gewoon in ram behandeld wordt ofzo?
Ik kan me herrineren dat Plex bv. standaard dus transcode in de docker (en dus je cache drive) en dat je door die map te 'mappen' naar /tmp in unraid het in ram werd gedaan.
Alles nagelopen, maar ik kan niets geks vinden. Plex transcode (hw) hier naar RAM en dat staat goed ingesteld. Het is ook echt OnlyOffice die zo mega groot is met 2,8GB. Maar daar staan alle folders op /mnt/user/appdata/... en dat is exact hetzelfde als in de video van Spaceinvader One.

Ik hou het in de gaten, maar als het percentage niet meer oploopt zal het allemaal wel goed zijn lijkt mij.

• geenwindows
  • Niet online
vandaag besloot mijn Ubuntu VM (of eigenlijk, de Vega64 gpu) unRAID mee te sleuren in een crash...
Ik realiseerde me dat unraid eigenlijk ook één ding mist, goede logboek registratie, gewoon op unraid zelf, evt op een losse hdd. Nu weet ik niet wat de exacte oorzaak van de crash is...
Ik kan niet wachten op de 6.9 release, kernel 5.x heeft behoorlijk wat verbetering voor o.a. AMD hardware...

Nu maar weer eens wachten op de parity sync. 13u!

• bonienl
Gisteren (woensdag 17 juni) is een beta versie van 6.9 beschikbaar gemaakt.

Zie https://forums.unraid.net...90-beta22-available-r955/

Deze versie draait op kernel 5.7.2.

• demonic
geenwindows schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:47:
vandaag besloot mijn Ubuntu VM (of eigenlijk, de Vega64 gpu) unRAID mee te sleuren in een crash...
Ik realiseerde me dat unraid eigenlijk ook één ding mist, goede logboek registratie, gewoon op unraid zelf, evt op een losse hdd. Nu weet ik niet wat de exacte oorzaak van de crash is...
Ik kan niet wachten op de 6.9 release, kernel 5.x heeft behoorlijk wat verbetering voor o.a. AMD hardware...

je kan in Unraid volgens mij gewoon een persistent log locatie maken?

• Freakster86

Ik had dit op mijn "to do" lijstje staan naar aanleiding van deze reactie op reddit:
Enable the Syslog server and have it store the files somewhere off your server. I didn't do this and was losing logs at every reboot. Had I been saving the logs, I would have found the early signs of errors with the power much sooner.
Ik zit nu ook na te denken wat nu wijsheid is? Gewoon wegschrijven naar de cache disk (ssd) of toch extern? Hoe hebben jullie dit ingesteld?

• geenwindows
  • Niet online
demonic schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:36:
[...]

je kan in Unraid volgens mij gewoon een persistent log locatie maken?
ja klopt. een kopie wordt op geslagen op de unRAID usb, laat ik dat dus echt niet willen!
doe mij maar een optie voor een andere locatie, offer met alle plezier een 2e USB stick op.
en extern opslaan kan ook, maar mocht om wat voor reden het lokale netwerk er uit liggen, dan heb ik alsnog niks ;)

• bonienl
Ik realiseerde me dat unraid eigenlijk ook één ding mist, goede logboek registratie, gewoon op unraid zelf, evt op een losse hdd.
In de syslog server kun je de optie "Mirror syslog to flash" aanzetten.

Dit zal alle syslog meldingen ook naar de USB stick kopiëren in de map "logs" en is bedoeld voor probleemonderzoek, met name wanneer de server niet meer toegankelijk is.

Je kan ook Unraid zelf opzetten als syslog server en dan alle meldingen naar zichzelf laten sturen.
De meldingen kunnen dan lokaal worden opgeslagen op de array of cache naar keuze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
bonienl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:07:
[...]

In de syslog server kun je de optie "Mirror syslog to flash" aanzetten.

Dit zal alle syslog meldingen ook naar de USB stick kopiëren in de map "logs" en is bedoeld voor probleemonderzoek, met name wanneer de server niet meer toegankelijk is.

Je kan ook Unraid zelf opzetten als syslog server en dan alle meldingen naar zichzelf laten sturen.
De meldingen kunnen dan lokaal worden opgeslagen op de array of cache naar keuze.
ah, ik moest ff de local syslog server op enable zetten om de opties te kunnen zien, dit wist ik niet.
local server draait nu nog op cache, deze ga ik binnenkort op een UA usbstick plaatsen.

• geenwindows
  • Niet online
Meer mensen waarbij op v6.8.3 SMTP notification "kapot" is?
vandaag heb ik een aantal wachtwoorden verandert en bij het testen krijg ik van unRAID de melding Authorization failed.
wat vreemd is, want de smtp instellingen zijn exact het zelfde als thunderbird/smartfone/ombi etc. die werken allemaal zoals het hoort enkel unRAID gaat fout.
Nu ik er over na denk, heb ik van de week met de parity sync. ook geen mail gekregen, dus aan het wachtwoord kan het niet liggen...
uiteraard heb ik verder getest met meerdere mail adressen, geen van allen werken...

• Muerte.Diablo
geenwindows schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:24:
vandaag heb ik een aantal wachtwoorden verandert en bij het testen krijg ik van unRAID de melding Authorization failed.
wat vreemd is, want de smtp instellingen zijn exact het zelfde als thunderbird/smartfone/ombi etc. die werken allemaal zoals het hoort enkel unRAID gaat fout.
Nu ik er over na denk, heb ik van de week met de parity sync. ook geen mail gekregen, dus aan het wachtwoord kan het niet liggen...
uiteraard heb ik verder getest met meerdere mail adressen, geen van allen werken...
Heb geen problemen met SMTP. Krijg de dagelijkste status mails binnen en de test nu net werkt ook prima.
Gebruik een eigen smtp server met ssl.

• geenwindows
  • Niet online
Muerte.Diablo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Heb geen problemen met SMTP. Krijg de dagelijkste status mails binnen en de test nu net werkt ook prima.
Gebruik een eigen smtp server met ssl.
vreemd...
heb hotmail/outlook en gmail geprobeerd en enkel unRAID geeft niet mee.
"Authorization failed (535 5.7.3 Authentication unsuccessful" geeft het logboek aan...

• Freakster86
geenwindows schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:24:
Mogelijk "less secure apps" dingetje?

https://forums.unraid.net...b=comments#comment-449265

• geenwindows
  • Niet online
lijkt mij niet, anders had ik met ombi/sabnzbd/tautuli etc. ook problemen moeten hebben en dat heb ik niet.
of het nou gmail is oh hotmail/outlook.

• Freakster86
geenwindows schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:35:
[...]

lijkt mij niet, anders had ik met ombi/sabnzbd/tautuli etc. ook problemen moeten hebben en dat heb ik niet.
of het nou gmail is oh hotmail/outlook.
Misschien een screenshot van je instellingen?

Als ik jouw error google dan kom ik een paar mogelijke opties tegen:
  • 2FA ingesteld?
  • Tekens in je wachtwoord die blijkbaar door Linux niet gewaardeerd worden (spatie of #)
  • Less secure app (i.c.m. gmail)
  • Apart app password (gmail) via https://myaccount.google.com/apppasswords
  • Simpel delete instellingen - reboot - en opnieuw instellen

• geenwindows
  • Niet online
Freakster86 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Misschien een screenshot van je instellingen?

Als ik jouw error google dan kom ik een paar mogelijke opties tegen:
  • 2FA ingesteld?
  • Tekens in je wachtwoord die blijkbaar door Linux niet gewaardeerd worden (spatie of #)
  • Less secure app (i.c.m. gmail)
  • Apart app password (gmail) via https://myaccount.google.com/apppasswords
  • Simpel delete instellingen - reboot - en opnieuw instellen

Gmail ga ik niet verder testen, daar zit 2fa etc. op en daarbij ik gebruik standaard hotmail.
maakt overigens niet uit of ik hotmail, outlook of 365 selecteer, allemaal resulteert het in Authorization failed.
vermoedelijk is dat probleem ontstaan nadat ik naar v6.8.3 ben gegaan (dit heb ik 2 weken terug pas gedaan) met v6.8.2 werkte het prima. verder betreft dit enkel unraid, overige zaken werken nog steeds prima! (ombi/sabnzbd etc. draaien hier in dockercontainers wat merendeel ubuntu based zijn.)
en daarbij, dit probleem was er al voordat ik het wachtwoord aanpaste, ik merkte het pas op nadat ik de wijziging ging doorvoeren in unraid.

• Freakster86
@geenwindows En als je even een nieuw gmail account aanmaakt en die probeert in Unraid? Als het dan fout gaat, dan weet je in ieder geval zeker dat het Unraid is en niet bijvoorbeeld Microsoft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Freakster86 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:13:
@geenwindows En als je even een nieuw gmail account aanmaakt en die probeert in Unraid? Als het dan fout gaat, dan weet je in ieder geval zeker dat het Unraid is en niet bijvoorbeeld Microsoft.
ik realiseerde me net dat ik nog een oude zonnet (versatel/tele2) mail account had, deze ingesteld en dit werkt wel, voor nu maar deze als notificatie mail ingesteld...
Ben een beetje anti Google, dus nog een gmail account aanmaken begin ik niet aan ;)
wel gek dat enkel unraid moeilijk doet, in v6.8.2 werkte het prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
geenwindows schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:50:
[...]

ik realiseerde me net dat ik nog een oude zonnet (versatel/tele2) mail account had, deze ingesteld en dit werkt wel, voor nu maar deze als notificatie mail ingesteld...
Ben een beetje anti Google, dus nog een gmail account aanmaken begin ik niet aan ;)
wel gek dat enkel unraid moeilijk doet, in v6.8.2 werkte het prima.
Een google account met nep gegevens voor eenmalig gebruik kan toch wel? Vermoed namelijk dat het een instelling aan de kant van Microsoft is. Het feit dat de foutmelding "Authentication unsuccessful" aangeeft, betekent dat het fout gaat op het moment dat Unraid je username en password invult. Die worden niet geaccepteerd. Dus een fout in een van die twee (spatie bij het kopiëren of een raar teken) of Microsoft accepteert geen login vanaf Unraid (of een dergelijk onbekend apparaat).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Freakster86 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:18:
[...]

Een google account met nep gegevens voor eenmalig gebruik kan toch wel? Vermoed namelijk dat het een instelling aan de kant van Microsoft is. Het feit dat de foutmelding "Authentication unsuccessful" aangeeft, betekent dat het fout gaat op het moment dat Unraid je username en password invult. Die worden niet geaccepteerd. Dus een fout in een van die twee (spatie bij het kopiëren of een raar teken) of Microsoft accepteert geen login vanaf Unraid (of een dergelijk onbekend apparaat).
mha, zonnet mail werkt momenteel prima, voor nu prima, waarom het enkel fout gaat met een hotmail/outlook account geen idee.
als microsoft geen uitgaan de mail van unraid zou accepteren zou ik ondertussen wel wat meerdere topic moeten tegen komen. sabnzbd/ombi/tautuli/unifi draaien notabeen op unraid en die sturen zonder belemmering mail.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
geenwindows schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:27:
[...]

mha, zonnet mail werkt momenteel prima, voor nu prima, waarom het enkel fout gaat met een hotmail/outlook account geen idee.
als microsoft geen uitgaan de mail van unraid zou accepteren zou ik ondertussen wel wat meerdere topic moeten tegen komen. sabnzbd/ombi/tautuli/unifi draaien notabeen op unraid en die sturen zonder belemmering mail.
Ik heb het hier net even getest met hotmail en outlook. Beiden werken. Jouw instellingen staan goed. Dus er zit of een verborgen spatie in je username of je moet even een nieuw app wachtwoord voor unraid aanmaken, zie https://support.microsoft...and-two-step-verification Volg de stappen onder "een nieuw app-wachtwoord maken". Dan moet het gewoon werken.

• Freakster86
Ik heb een nogal vaag probleem met de "mover" in unraid. Telkens als deze opstart verlamt het mijn hele server. Hij stond in eerste instantie ingesteld op 1x per dag in de nacht, maar sinds ik hem afgelopen week op 1x per 3 uur heb gezet merk ik het in het gebruik. De UI is nog net te besturen, maar alle dockers lopen gewoonweg vast. Sabnzbd, Plex etc. niks reageert meer.

Ik heb al gegoogled en de instellingen van de mover aangepast, maar het probleem blijft aanhouden. Geen enkele docker verbruikt op het moment van dit screenshot meer dan 3% (velen vrijwel nihil):

Iemand hier die dit ook ervaart en/of misschien een oplossing weet?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 23:13
Sinds een tijdje ook aan de unraid op mijn server. En moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.

Na dit topic ook lekker doorgelezen te hebben, en met een kennis van mij over Homeassistant, mariadb en influx te hebben gebabbeld, kwamen uiteindelijk ook op SSD belasting icm Cache disk en unraid.

Toen ben ik ook even gaan kijken naar mijn nieuwe Crucial SSD die in mn unraid bakkie zit. En schrok toch ook wel dat ik al 2TB write had op dat dingetje terwijl die amper nog in mijn unraid zat als cache disk.

Toen wilde ik toch wel even weten hoeveel er telkens bij kwam. Na wat gepuzzel,eigenljk amper bash script kennis te hebben en nooit buitenaf sensor data heb aangepast met Hass is het me uiteindelijk toch gelukt :D
Zal wel niet helemaal netjes zijn, maar het werkt.. En wilde het toch even delen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/bash
Token="<hass token>"

smartctl --scan | awk '{print $1}' | while read devdisk
do
    disk=`echo ${devdisk} |cut -d/ -f 3`
    TBW=`/usr/sbin/smartctl -A ${devdisk} | awk '$0~/LBAs/' | awk '{x=10; printf ($x * 512 / 1024^3)}'`
    URL="https://<hassurl>/api/states/sensor.tbw_$disk"
    [ ! -z "$TBW" ] && curl -X POST -H "Authorization: Bearer $Token" -H "Content-Type: application/json" -d '{"state": "'"$TBW"'","attributes": {"unit_of_measurement":"TBW"}}' $URL
done

Token maak je in Hass onder je profiel; kun je een long-life token aanmaken. Deze vul je in de Token variable in.
Bij URL variable zet je je Hass url er in.
En vervolgens zet je deze in een userscript in unraid. Ik laat 'm elk uur draaien. Dit script leest smart status van elke disk uit, en als er TBW info beschikbaar is, dan pompt ie m in Hass.
Ik heb 1024^3 gebuikt, zodat het eigenlijk GB written is ipv TB written. Dan is de stijging wat beter te zien in de grafiekjes.

Pvouput live

• Krypt
Sinds gisteren mijn VM op een UnAssigned device draaien. Deze VM moet automatisch geboot worden zodra Unraid start. Ik heb het niet getest nog, maar ik ga er een beetje vanuit dat het een beetje in de knoei loopt qua mounten van unassigned devices én booten van VM.

Heeft iemand zo'n setup dat de VM niet op de cache disk staat, maar op een unassigned device én autostart wilt hebben?

Aangezien ik gisteren toch nog even heb lopen klooien met scripts; even dit in elkaar gefabriceerd.
Script werkt ansich; checkt welke VM definitie files er zijn, leest uit op welke unassigned device ze staan, of ie op autostart staat. Wacht vervolgens of de SSD online komt, en start dan de VM.
Maar ik heb nog niet kunnen testen; ik kan momenteel de server niet opnieuw booten om te testen. Iemand nog tips om dit eventueel te verbeteren?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/bash
LibVirt="/etc/libvirt/qemu/"

echo "Starting script"
echo "Checking Virtual machine definition files"
for f in $LibVirt*.xml
do 
  echo "Checking $f"
  Disk=`cat "$f" | grep "/mnt/disks" | awk '{split($0,a,"/"); print a[4]}'`
  VM=${f#$LibVirt}
  VM=${VM%.xml}
  [ ! -z "$Disk" ] && {
    echo "  VM found on unassigned device."
    echo "  Located on $Disk"
    [ ! -z "$LibVirt/autostart/$VM.xml" ] && {
      echo "  $VM autostart enabled"
      while [ ! -d /mnt/disks/$Disk ]
      do    
        echo "  Waiting for SSD to come online"
        sleep 5
      done
      echo "    SSD Online. Starting VM $VM"
      virsh start $VM
    }
  }
done

Pvouput live

• Muerte.Diablo
Krypt schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:10:
Sinds gisteren mijn VM op een UnAssigned device draaien. Deze VM moet automatisch geboot worden zodra Unraid start. Ik heb het niet getest nog, maar ik ga er een beetje vanuit dat het een beetje in de knoei loopt qua mounten van unassigned devices én booten van VM.

Heeft iemand zo'n setup dat de VM niet op de cache disk staat, maar op een unassigned device én autostart wilt hebben?

Aangezien ik gisteren toch nog even heb lopen klooien met scripts; even dit in elkaar gefabriceerd.
Script werkt ansich; checkt welke VM definitie files er zijn, leest uit op welke unassigned device ze staan, of ie op autostart staat. Wacht vervolgens of de SSD online komt, en start dan de VM.
Maar ik heb nog niet kunnen testen; ik kan momenteel de server niet opnieuw booten om te testen. Iemand nog tips om dit eventueel te verbeteren?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/bash

echo "Starting script"
for f in $LibVirt*.xml
do 
  echo "Checking $f"
  VM=${f#$LibVirt}
  VM=${VM%.xml}
  [ ! -z "$Disk" ] && {
      do    
        sleep 5
      done
      virsh start $VM
    }
  }
done
Heb geen ervaring met een VM op een unassigned device.
Heb zelf mijn docker image op een unassigned device staan en daar geen issues mee met auto start.

Dit omdat de unassigned device volgens mij al gemount is voordat de array is gestart. En pas als de array is gestart kan een vm of docker gestart worden.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
Aankomende week mijn build bouwen. Heb er zin aan, en dan snel unraid we op. Heb er nog geen real world ervaring mee, wel genoeg videos bekeken op YouTube.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 17:20
Dacuuu schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:59:
Aankomende week mijn build bouwen. Heb er zin aan, en dan snel unraid we op. Heb er nog geen real world ervaring mee, wel genoeg videos bekeken op YouTube.
Veel plezier en succes :)

Ik draai het nog steeds, de huidige build is echt retestabiel. Sinds de laatste update niet meer hoeven rebooten, en alles werkt naar behoren.

Share and Enjoy!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Hier ook, enige was dat mijn plex docker container ineens weg was vanochtend na een parity check. Echt weg, gelukkig zo weer opgestart.

Mi 11T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• Krypt
Dan sta je toch vreemd te kijken als een docker ineens weg is en het niet te verklaren is.

Ik was ineens mijn printers kwijt in cups en deed Google Cloud print docker het niet meer.
Maar dat was wel te verklaren; ik was vergeten dat het docker hub images waren én ik die dockers geupdate had via update-all :X, en de applicatie data niet redirected was. Toen toch maar even de appdata redirected, loop ik de voglende keer tenminste niet daar tegenaan.

Pvouput live

• nAffie
Draai het nu 10 jaar tot volle tevredenheid. Af en toe wat hiccups gehad in de loop de jaren, maar zou niets anders willen.

Toen ik net opzocht hoe lang geleden het was dat ik unRAID ging gebruiken kwam ik m'n eerste post/buildlog weer tegen. Aah the memories :')

Dit was m'n eerste build, 12-bay tower model, heeft 8 jaar gedraaid.

Dit is m'n huidige beestje, 24-bay rackmount case die ik als een 'tower' heb neergezet... ;)

[Voor 57% gewijzigd door nAffie op 09-09-2020 14:24]

meh.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ok, mss een long shot maar wie weet zijn er Tweakers die hetzelfde willen als ik >:)

Ik ben op het moment bezig met mijn trial periode om e.e.a. te testen met als doel mijn oude ESXi omgeving te migreren naar Unraid. Uiteraard moet alles wat op ESXi draait ook mee gemigreerd worden naar de nieuwe server op Unraid.

Ik heb alleen een probleem met mijn pfSense VM voor KPN IPTV.

Op ESXi werkt deze al een aantal jaar naar volle tevredenheid en heb ik nooit problemen gehad met wegvallende verbindingen of multicast problemen. Nu heb ik binnen Unraid een nieuwe VM aangemaakt met hierop een verse pfSense installatie, vervolgens netjes de pfSense configuratie-backup geïmporteerd en de juiste bridge interfaces toegewezen aan de juiste interfaces binnen pfSense. So far so good :P

Enig verschil is dat bij het gebruiken van de pfSense VM op Unraid de STB blijft hangen op 95% bij het opstarten. Zet ik deze uit er start in binnen ESXi de pfSense VM, starten de STB's wel door na een cold-reset of power-cycle.

Als de STB's zijn opgestart en ik 'switch' van VM (lees: zet ESXi uit en start de pfSense-VM in Unraid op) blijft alles werken zoals het hoort en zijn er 0 problemen of issues, Netflix, Youtube alsmede Multicast zelf werken prima. Maarja.. over 2 maanden misschien een stroomstoring waarbij de STB's opnieuw moeten opstarten en poef.. weg TV.. niet goed voor de WAF :+ .

Ik heb de config's van beide VM's geëxporteerd en afgezien van de naampjes van de interfaces zelf zijn er 0 verschillen :(

Iemand een idee/ervaringen in het gedrag van de bridged subinterfaces (lees: VLAN's) binnen Unraid? Lijkt erop of Unraid de bridged subinterface pas opengooit als er daadwerkelijk een VM/Docker gebruik van wilt maken, waardoor de STB blijft hikken zo lijkt het wel.

Opgelost, adaptertype wijzigen naar 'e1000' fixed het probleem.

* MisteRMeesteR is happy 8)

XML:
1
<model type='e1000'/>

[Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-10-2020 13:16]

www.google.nl

• Freakster86
Gisteren toch iets vaags met Unraid meegemaakt. Afgelopen week een 2e parity drive toegevoegd, na een succesvolle pre-clear. Sync/Rebuild ging helemaal goed. Paar dagen later plots de meldingen, gelijk na elkaar:
Warning - array has errors. Array has 1 disk with read errors
Alert - Parity 2 in error state
Ik las online dat het mogelijk te maken kon hebben met loszittende kabel. Dus shutdown, kabel gecheckt (kon eigenlijk niets raars vinden), reboot. En ja hoor, alles was weer normaal. Helaas geen diagnotistics van te voren gedownload...

Maar goed, meldingen weg en Parity 2 was weer operationeel. Tot gisteren. Toen heb ik een 13e schijf toegevoegd. Array startte niet, want ik had slechts Plus. Upgrade naar Pro gedaan, license geïnstalleerd en reboot. Array start weer, alles normaal zou je zeggen.

Niet dus, Parity 2 is gewoonweg uit de array verdwenen en staat onder Unassigned Devices... Geen melding, niks. Unraid startte wel gelijk een parity check en die is vanochtend zonder problemen afgerond. Maar Parity 2 heb ik, na het vervangen van de kabel, nu weer zelf opnieuw moeten toevoegen aan de array. Snap dat het zonder diagnostics behoorlijk speculeren is, maar mogelijk iemand hier die zoiets eerder heeft meegemaakt?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik heb na een aantal weken de trial te hebben gedraaid op mijn nieuwe home-server besloten om Unraid aan te houden als vervanger van mijn ESXi server.

Er zijn nog wel een aantal zaken welke mij storen maar vond het geheel wel zodanig goed en stabiel draaien dat ik niet terug verlang naar ESXi.

Misschien kan @bonienl als betrokkene antwoord geven op mijn vragen:
• Ik heb een HP server waarbij de disk temps wel onder de SMART Attributes komen te staan maar niet in het dashboard? Enig idee?
• Is er een mogelijkheid ala SNMP om Unraid (c.q. de hypervisor) te monitoren? Wil graag wat system-health monitoring doen zonder daarbij het *dashboard* open te hebben moeten staan, ook mis ik dan evt. de history.

Ik lees wel over een SNMP plug-in maar ook hierbij werken mijn disk temps niet welke ik graag extern middels een RPi wil monitoren.

Zijn er andere Unraid gebruikers die de system-health monitoren? Nog tips voor bepaalde plug-in's/add-on's?

www.google.nl

• gekkenhuis1900
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:19
Sinds de tijd dat ik Unraid gebruik (zo'n 3 jaar nu) heb ik velen geprobeerd in dat eerste jaar.
Nu de afgelopen 2 jaar gebruik ik"LibreNms" en dat bevalt me prima.

Er zijn natuurlijk altijd nog anderen die nog veel meer opties bieden (Zabbix bijv.) maar voor mij is dit meer als genoeg.
LibreNms werkt met de SNMP-plugin die je kunt downloaden via Apps...

Succes... 👍

• demonic
MisteRMeesteR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:02:
Zijn er andere Unraid gebruikers die de system-health monitoren? Nog tips voor bepaalde plug-in's/add-on's?
Nope, ik krijg mailtjes over smart data ieder dag. En mailtje van backup en docker/plugin updates.

En als er iets fout gaat krijg ik een mailtje.

Tot op heden, iets meer als 3.5 jaar, heb ik nog nooit last gehad van een uitval waarbij de server zelf niet in staat was een mailtje te sturen.

• geenwindows
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:02:
[...]
Ik ben bezig om met Grafana het een en ander voor elkaar te krijgen, onder anderen ben ik aan het kijken om te migreren naar deze dashboard:
https://forums.unraid.net...ate-unraid-dashboard-uud/

qua smart en overige errors gebruik ik de telegram bot,

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-03 12:52

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ter vervanging van een enkele USB backupschijf ga ik beginnen aan een semi-custom build NAS met unraid op basis van de EMC PX4-400D (hier gekocht voor ~150 eur incl. verzenden, aanrader: https://www.parallelminer...s-desktop-nas-sm10g78650/ moet overigens wel nog binnen komen komende week)

Ik ben ook bekend geraakt met het concept van shucking, namelijk drives uit externe behuizingen halen en dan in je NAS stoppen. Dit heeft natuurlijk in principe impact op je garantie maar goed, deze 8TB schijf is veel goedkoper dan de goedkoopste 8TB interne schijf, dus de winst is ook groot: pricewatch: WD MyBook 8TB Zwart

Zijn er dingen waar ik verder op moet letten? Kent iemand nog een beter thread om mijn ervaringen in te bespreken dan dit?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• sgraaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-03 17:16
Vraag: is er enige richtlijn / advies wat betreft het gebruik van SSD's voor een cache (pool)?

Stel dat ik 3 HHD's van 10TB heb in de storage array, wat is de geadviseerde grootte van de cache (pool)?

Verder: in hoeverre is het wenselijk om een aparte SSD te hebben voor de cache (pool) en voor apps / VM's, etc?

• Muerte.Diablo
sgraaf schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:27:
Vraag: is er enige richtlijn / advies wat betreft het gebruik van SSD's voor een cache (pool)?

Stel dat ik 3 HHD's van 10TB heb in de storage array, wat is de geadviseerde grootte van de cache (pool)?

Verder: in hoeverre is het wenselijk om een aparte SSD te hebben voor de cache (pool) en voor apps / VM's, etc?
Zo groot als je denkt nodig te zijn. Ik heb zelf 78TB ruw. (2x parity 58tb netto). En heb een cache pool van 2x 500gb (dus 500gb bruikbaar). Meer is niet nodig omdat ik zelden meer dan 500gb in 1 dag erop zet. Mocht het wel vol zitten dan draai ik de mover weer en zet hij bestanden op de schijven en gaat de array leeg. Gebeurt standaard 1x per dag maar kan je ook vaker instellen als dat nodig is.

Aparte ssd is handig als je veel VM's wilt gaan draaien en niet je cache pool vol wilt hebben. Ik heb zelf mijn docker image op een losse SSD staan. Maar dat is omdat er een klein issue was met veel schrijfacties naar je ssd als je de dockerimage op een cachepool hebt staan. (zou opgelost moeten zijn in de volgende update als het goed is). Draai zelf niet echt VM's en als ik ze wel gebruik heb ik ze gewoon op de cache pool staan omdat het niet heel veel ruimte inneemt.

• demonic
Muerte.Diablo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:09:
[...]
Ik heb zelf mijn docker image op een losse SSD staan. Maar dat is omdat er een klein issue was met veel schrijfacties naar je ssd als je de dockerimage op een cachepool hebt staan. (zou opgelost moeten zijn in de volgende update als het goed is).
kon/kan je ook oplossen door je cachepool op xfs te zetten ipv btrfs.
edit: als je 1 drive hebt werkt, met meerdere drives zit je 'vast' aan btrfs.

voor de rest ben ik het eens met diablo. de cachepool moet groot genoeg zijn om je maximale grootte op te vangen. (of kleiner als je het niet erg vind om zelf de mover aan te zetten. of dat de upload minder snel is).

[Voor 6% gewijzigd door demonic op 16-11-2020 09:46]

• nAffie
demonic schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:26:
[...]

kon/kan je ook oplossen door je cachepool op xfs te zetten ipv btrfs.
Volgens mij is het niet mogelijk om een cache pool op iets anders dan btrfs te draaien. Met maar 1 cache disk kan dat wel.

meh.

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dag mede-Tweakers

Ik heb een tijdje geleden in alle haast een homeserver/nas gebouwd en Windows op de bak geïnstalleerd om in onze nieuwe woning geautomatiseerd films & series te downloaden en te sharen.

Ik wil nu overstappen op UnRaid, en ik ben me aan het verdiepen in de mogelijkheden. Ik heb dit topic helemaal doorgelezen, en ben tot de volgende conclusie gekomen:

Ik heb momenteel 3x14TB aan schijven, en ik heb zojuist een extra 14TB exemplaar besteld die ik wil inzetten als parity drive. Als ik het goed begrijp zijn de 3 bestaande schijven hiermee "beschermd" tegen mechanische defecten. Als er dus 1 uitvalt heb ik de kans om een nieuwe te kopen en die erin te prikken, en zo met de parity schijf een rebuild te doen, toch?

De dockers die ik wil gaan draaien zijn:

Sonarr
Radarr
SABnzbd
Deluge
Organizr
UniFi
OpenVPN

Deze wil ik het liefst draaien vanaf mijn cache SSD's om snelheid te waarborgen. Het filesystem die ik hiervoor het beste kan kiezen is XFS als ik het zo lees.

Ik heb nog een aantal 256, 512 en een enkele 1TB SSD liggen. Ik weet echter niet wat wijsheid is, primair gebruik ik de bak voor het delen van media. Op mijn moederboard zitten 2 M.2 sloten, en ik twijfel een beetje hoeveel en welke SSD's ik erin ga prikken. Ik kan een 1TB exemplaar in het eerste slot drukken, en een 512GB exemplaar in slot 2, maar win ik daar ook wat mee? Of kan ik ook uit de voeten met 2x 256GB of 2x 512GB.

Ook wil ik mijn download directory graag op de cache schijven zetten, ik had gelezen dat ik hiervoor in de settings van UnRaid bij het aanmaken van de directory kan kiezen voor "cache only"

Ik wil daarnaast een share aanmaken voor films die ik als volgt instel:

Allocation method = High water
Split level = Automatically split only the top level directory as required

De TV Shows directory die ik ga aanmaken stel ik zo in:

Split level = Automatically split only the top two directory levels as required

En dan nu mijn laatste vraag:

Denken jullie dat het voldoende is dat ik de Plex docker op de cache SSD laat functioneren? Ik zie namelijk ook veel mensen gebruik maken van het RAM geheugen voor het transcoden, maar ik vraag me af of dit voor mij echt toegevoegde waarde heeft.

• demonic
Lekker lange post. In general zit je goed.
EValentino schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:42:

Ik heb momenteel 3x14TB aan schijven, en ik heb zojuist een extra 14TB exemplaar besteld die ik wil inzetten als parity drive. Als ik het goed begrijp zijn de 3 bestaande schijven hiermee "beschermd" tegen mechanische defecten. Als er dus 1 uitvalt heb ik de kans om een nieuwe te kopen en die erin te prikken, en zo met de parity schijf een rebuild te doen, toch?
klopt als een bus.
De dockers die ik wil gaan draaien zijn:

[...]

Deze wil ik het liefst draaien vanaf mijn cache SSD's om snelheid te waarborgen. Het filesystem die ik hiervoor het beste kan kiezen is XFS als ik het zo lees.
standaard draait docker op je cache.
XFS moet je inderdaad kiezen bij 1 SSD. Wil je meerdere SSD's gebruiken moet je BTRFS gebruiken.
Ik heb nog een aantal 256, 512 en een enkele 1TB SSD liggen. Ik weet echter niet wat wijsheid is, primair gebruik ik de bak voor het delen van media. Op mijn moederboard zitten 2 M.2 sloten, en ik twijfel een beetje hoeveel en welke SSD's ik erin ga prikken. Ik kan een 1TB exemplaar in het eerste slot drukken, en een 512GB exemplaar in slot 2, maar win ik daar ook wat mee? Of kan ik ook uit de voeten met 2x 256GB of 2x 512GB.
Als je ook parity (of eigenlijk mirror) wilt op je cache moet je BTRFS gebruiken en dan kan die alleen de kleinste schijf volgens mij gebruiken. (uit mijn hoofd) dit kan je ook even proef onder vindelijk testen ;)
Ook wil ik mijn download directory graag op de cache schijven zetten, ik had gelezen dat ik hiervoor in de settings van UnRaid bij het aanmaken van de directory kan kiezen voor "cache only"
nee! je gebruikt dan de instelling "yes".
Bij "cache only" blijft het altijd op de cache staan, deze optie gebruik je eigenlijk nooit, behalve misschien voor je system folders en docker.

"Prefer" is ook een optie. waarbij die probeert bestanden op de cache te behouden, mits er ruimte is, anders verdwijnt die naar de array.
Note: afhankelijk van de je cache setup, zijn deze bestanden niet beveiligd tegen hardware failures!!
Ik wil daarnaast een share aanmaken voor films die ik als volgt instel:

Split level = Automatically split only the top level directory as required

De TV Shows directory die ik ga aanmaken stel ik zo in:

Split level = Automatically split only the top two directory levels as required
ik heb het op any directory staan. maar op zich kan deze instelling ook. Hou er alleen rekening mee dat je dat niet een share maakt die heet "films" met daarin een map "film" en dan vervolgens als je film-mappen.

het intresseert mij niet waar een file of map staat. dat is lekker unraid zijn probleem. :P
En dan nu mijn laatste vraag:

Denken jullie dat het voldoende is dat ik de Plex docker op de cache SSD laat functioneren? Ik zie namelijk ook veel mensen gebruik maken van het RAM geheugen voor het transcoden, maar ik vraag me af of dit voor mij echt toegevoegde waarde heeft.
Plex niet op de cache laten transcoden! dit verneukt echt je SSD als je veel doet transcoden. Gewoon lekker in het ram gooien ipv je kostbare writes van je SSD op te snoepen.
Performance-wise zal het niet veel uitmaken(mits plex het enige is dat draait), het is puur voor de levensduur van SSD te verlengen(/niet te verkorten)

• EValentino
  • Niet online
demonic schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:12:
Lekker lange post. In general zit je goed.

[...]

klopt als een bus.

[...]

standaard draait docker op je cache.
XFS moet je inderdaad kiezen bij 1 SSD. Wil je meerdere SSD's gebruiken moet je BTRFS gebruiken.

[...]

Als je ook parity (of eigenlijk mirror) wilt op je cache moet je BTRFS gebruiken en dan kan die alleen de kleinste schijf volgens mij gebruiken. (uit mijn hoofd) dit kan je ook even proef onder vindelijk testen ;)

[...]

nee! je gebruikt dan de instelling "yes".
Bij "cache only" blijft het altijd op de cache staan, deze optie gebruik je eigenlijk nooit, behalve misschien voor je system folders en docker.

"Prefer" is ook een optie. waarbij die probeert bestanden op de cache te behouden, mits er ruimte is, anders verdwijnt die naar de array.
Note: afhankelijk van de je cache setup, zijn deze bestanden niet beveiligd tegen hardware failures!!

[...]

ik heb het op any directory staan. maar op zich kan deze instelling ook. Hou er alleen rekening mee dat je dat niet een share maakt die heet "films" met daarin een map "film" en dan vervolgens als je film-mappen.

het intresseert mij niet waar een file of map staat. dat is lekker unraid zijn probleem. :P

[...]

Plex niet op de cache laten transcoden! dit verneukt echt je SSD als je veel doet transcoden. Gewoon lekker in het ram gooien ipv je kostbare writes van je SSD op te snoepen.
Performance-wise zal het niet veel uitmaken(mits plex het enige is dat draait), het is puur voor de levensduur van SSD te verlengen(/niet te verkorten)
Duidelijk, bedankt! En hoe kan ik Plex laten transcoden in mijn RAM?

• Krypt
EValentino schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:27:
[...]

Duidelijk, bedankt! En hoe kan ik Plex laten transcoden in mijn RAM?
Mapping maken naar /tmp/ in je docker.
Ik heb bijv /transcode in de docker gemapt naar /tmp van de host. /Tmp wordt cached in memory.
In Plex stel je dan /transcode in als transcoding path.

Neem aan dat je plexpass hebt én de docker zo geconfigureerd hebt dat hw transcoding doet.

Pvouput live

• EValentino
  • Niet online
Krypt schreef op zondag 22 november 2020 @ 01:57:
[...]

Ik heb bijv /transcode in de docker gemapt naar /tmp van de host. /Tmp wordt cached in memory.

Neem aan dat je plexpass hebt én de docker zo geconfigureerd hebt dat hw transcoding doet.
Yes heb ik gedaan, thanks voor de info _/-\o_

Ik merk wel wat vreemds met mijn SABnzbd, die lijkt niet te verifiëren en unpacken tijdens het downloaden. Hij doet dit pas na dat de download voltooid is. Ik heb een tijdje op Google gezocht maar ik kan niet echt vergelijkbare issues vinden met daarbij een mogelijke oplossing.

Ik heb nu een testbakje draaien met UnRaid met daarop Deluge, Home Assistant, NZBHydra2, OpenVPN, Radarr, SabNZBD, Sonarr & UniFi controller dockers. Met een i3-8100T is de CPU load constant rond de 40-50%.

Is dat normaal? Toen ik al deze zaken onder Windows draaide was de CPU load (volgens mij) een stuk lager. Ik merk wel dat mijn schijven een stuk rustiger zijn en vaker in rust stand gaan waar ik wel blij mee ben. Scheelt een hoop energie en geluid.

Verder ben ik erg te spreken over UnRaid, ik moest veel eerder overstappen maar ik was wat huiverige door mijn beperkte Linux kennis :P

[Voor 5% gewijzigd door EValentino op 22-11-2020 02:09]

• demonic
@EValentino zelf gebruik ik geen SAB. je zou evt. op de docker pagina kunnen kijken voor support.

40-50% load zal echt liggen aan je belasting. rechtsbovenin kan je console openen.
Als je daar dan "top" intypt. (zonder de ") dan kan je zien wat voor de belasting zorgt.

Wat je ook kan doen is grafana en bijbehorende spullen installeren, kan je netjes een dashboard zien :)

• geenwindows
  • Niet online
Krypt schreef op zondag 22 november 2020 @ 01:57:
[...]

persoonlijk zou ik ipv /tmp/ voor /dev/shm/ gaan, deze gebruikt max 50% van je RAM terwijl /tmp/ je gehele RAM is, mocht de transcoder een beetje honger hebben dan laat ie in ieder geval niet je gehele systeem crashen ;)

hardware transcoding heeft naast plexpass en wat docker instellingen ook geschikte hardware nodig, momenteel worden enkel een aantal Intel iGPU's en Nvidia GPU's ondersteund.
Hoewel met unRAID 6.9-beta35 zijn hebben ze een flinke stap gezet om video drivers werkend te krijgen.
zowel Intel, Nvidia als ook AMD drivers, AMD wordt volgens mij nog niet ondersteund door Plex... (correct is i'm wrong.)

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-01 17:22
Krypt schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:10:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/bash

echo "Starting script"
for f in $LibVirt*.xml
do 
  echo "Checking $f"
  VM=${f#$LibVirt}
  VM=${VM%.xml}
  [ ! -z "$Disk" ] && {
      do    
        sleep 5
      done
      virsh start $VM
    }
  }
done
Ik heb zon setup draaien. Geen gedoe met scripts. Auto mount van UnAssgined aan en auto start van VM en gaan met die banaan. Ik ben afhankelijk van het automatisch starten van pfSense anders werkt er weinig hier.

• Krypt
@KingHorse klopt, ging er vanuit dat het niet werkte, maar voor boot heb je het niet nodig.
Script hebt je volgens mij wel nodig om vms automatisch te starten als je vm automatisch wilt starten als je je array stopt en start.

Dus script doet momenteel even er weinig bij mij ;) je hebt helemaal gelijk.

@geenwindows dat is wel handig ja. Heb overigens genoeg memory erin zitten, dus verwacht niet dat ie volloopt. Maar voor alle zekerheid toch maar eens omzetten.

@EValentino ik heb gemerkt dat mijn unraid nog wel eens terug flipte naar performance governor ipv powersave. Via tips&tweaks schedule ik de governor om 0:00 op performance, en om 0:05 weer naar power saver.
Verder een script draaien die de proc settings aanpast (voor Intel cpu)
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash
echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/energy_performance_preference 
echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy1/energy_performance_preference 
echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy2/energy_performance_preference 
echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy3/energy_performance_preference

Dit zorgt ervoor dat ik op 18 watt op mijn systeempje uit kom met 1x2,5" spinning en 1x2,5" crucial ssd online.

Moet nog wel even wat tweaken, want elke maandag moet ik m'n hass rebooten, sinds een bepaalde update vind hass het niet tof als de mariadb even offline is geweest voor een backup.

Pvouput live

• EValentino
  • Niet online
demonic schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:40:
@EValentino zelf gebruik ik geen SAB. je zou evt. op de docker pagina kunnen kijken voor support.

40-50% load zal echt liggen aan je belasting. rechtsbovenin kan je console openen.
Als je daar dan "top" intypt. (zonder de ") dan kan je zien wat voor de belasting zorgt.

Wat je ook kan doen is grafana en bijbehorende spullen installeren, kan je netjes een dashboard zien :)
Grafana ga ik eens induiken, bedankt!

Dit zie ik met het top commando:

Ik zie mono bovenaan staan, maar geen idee wat dit is >:)

[Voor 21% gewijzigd door EValentino op 22-11-2020 14:50]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee