Het Unraid Topic
Unraid is een stuk serversoftware om met relatief gemak en flexibiliteit een thuisservertje neer te zetten. Unraid kan ook dienen als een hypervisor voor VM's of Docker. Dit topic is bedoeld om je ervaringen met deze software te delen, evenals discussies te voeren over deze software.Voordelen van Unraid tov andere systemen
Een van de grote voordelen aan Unraid is het bestandssysteem. Het is eigenlijk een JBOD, maar dan wel parity protected, en je kan eventueel alsnog kiezen om er wel 1 groot volume van te maken. Elke schijf heeft gewoon zijn eigen bestandssysteem (standaard XFS)Het voordeel: Je kan zonder problemen schijven toevoegen, en weghalen. Het maakt daarbij niet uit hoe groot de schijven zijn die je toevoegt aan de array, zolang ze kleiner zijn dan de parityschijf. Daarnaast ben je in het geval van een kapotte schijf dus geen data kwijt, want je hebt wel parity. Mocht zelfs de parity falen om je disk te recoveren, dan ben je uitsluitend de data kwijt die op die ene schijf stond. De rest van je data blijft dan intact. Ideaal dus voor data die niet belangrijk genoeg is om te backuppen, maar wel vervelend is om kwijt te raken.
Een ander voordeel aan Unraid is dat het zowel storage, als virtualisatie, als dockercontainers doet. Allemaal binnen dezelfde managementinterface.
Nadelen van Unraid tov andere systemen
- Je hebt geen performancevoordeel bij lezen of schrijven omdat je een array gebruikt. Bij veel andere oplossingen krijg je ofwel een lees, ofwel een schrijfsnelheidsvoordeel omdat data gestripet wordt. Bij unraid ben je gelimiteerd tot de snelheid van de schijf waar je naartoe schrijft, en het feit dat er parity berekend moet worden. Dit valt deels te compenseren door het gebruik van een cacheschijf.- Het wordt simpelweg minder gebruikt dan andere grote oplossingen zoals freenas. Dat betekent dat troubleshooten soms net iets lastiger is.
- Het is niet open source, en ook niet gratis. Je betaalt eenmalig een bedrag, afhankelijk van hoeveel schijven je wil aansluiten.
Mijn eigen situatie
Ik zal zelf aftrappen:Ik draai een servertje met de volgende specificaties, met Unraid versie 6 erop:
- i5 4590
- Asrock B85m Pro 4
- 32GB DDR3
- 2x500GB 840 Pro SSD
- 4x4TB WD Red
- 4x4TB Toshiba 7200rpm schijven
Een gedeelte van deze schijven zit op de interne SATA controller, en het andere gedeelte zit op een Dell PERC H200, die geflasht is naar IT mode. Twee schijven zijn aangewezen als parityschijven, en 1 SSD is aangewezen als cacheschijf. De andere is een general purpose schijf die buiten de array leeft.
Ik draai de volgende dockers op deze server:
- bazarr
- bitwarden
- nginx
- nginxproxymanager
- plexmediaserver
- radarr
- sonarr
- sabnzbd
- tautulli
- dupeguru
- handbrake
- unifi
- qdirstat
Mijn ervaringen zijn tot nu toe erg goed. Het enige waar ik na een tijdje achterkwam, is dat een redundante cachedrive in unraid, vanwege btrfs niet erg lekker gaat. Die wordt na een tijdje erg traag (hoge access latency)
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Excuses voor de karige topicstart, maar ik zag dat er nog geen topic voor Unraid was, en ik vond het wel een leuke toevoeging op dit subforum. Mochten er suggesties zijn voor de TS, dan hoor ik dat graag in het topic of privé
[ Voor 35% gewijzigd door WCA op 27-08-2019 09:18 ]
Share and Enjoy!