Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18

Het Unraid Topic

Unraid is een stuk serversoftware om met relatief gemak en flexibiliteit een thuisservertje neer te zetten. Unraid kan ook dienen als een hypervisor voor VM's of Docker. Dit topic is bedoeld om je ervaringen met deze software te delen, evenals discussies te voeren over deze software.

Voordelen van Unraid tov andere systemen

Een van de grote voordelen aan Unraid is het bestandssysteem. Het is eigenlijk een JBOD, maar dan wel parity protected, en je kan eventueel alsnog kiezen om er wel 1 groot volume van te maken. Elke schijf heeft gewoon zijn eigen bestandssysteem (standaard XFS)

Het voordeel: Je kan zonder problemen schijven toevoegen, en weghalen. Het maakt daarbij niet uit hoe groot de schijven zijn die je toevoegt aan de array, zolang ze kleiner zijn dan de parityschijf. Daarnaast ben je in het geval van een kapotte schijf dus geen data kwijt, want je hebt wel parity. Mocht zelfs de parity falen om je disk te recoveren, dan ben je uitsluitend de data kwijt die op die ene schijf stond. De rest van je data blijft dan intact. Ideaal dus voor data die niet belangrijk genoeg is om te backuppen, maar wel vervelend is om kwijt te raken.

Een ander voordeel aan Unraid is dat het zowel storage, als virtualisatie, als dockercontainers doet. Allemaal binnen dezelfde managementinterface.

Nadelen van Unraid tov andere systemen

- Je hebt geen performancevoordeel bij lezen of schrijven omdat je een array gebruikt. Bij veel andere oplossingen krijg je ofwel een lees, ofwel een schrijfsnelheidsvoordeel omdat data gestripet wordt. Bij unraid ben je gelimiteerd tot de snelheid van de schijf waar je naartoe schrijft, en het feit dat er parity berekend moet worden. Dit valt deels te compenseren door het gebruik van een cacheschijf.

- Het wordt simpelweg minder gebruikt dan andere grote oplossingen zoals freenas. Dat betekent dat troubleshooten soms net iets lastiger is.

- Het is niet open source, en ook niet gratis. Je betaalt eenmalig een bedrag, afhankelijk van hoeveel schijven je wil aansluiten.

Mijn eigen situatie

Ik zal zelf aftrappen:

Ik draai een servertje met de volgende specificaties, met Unraid versie 6 erop:

- i5 4590
- Asrock B85m Pro 4
- 32GB DDR3
- 2x500GB 840 Pro SSD
- 4x4TB WD Red
- 4x4TB Toshiba 7200rpm schijven

Een gedeelte van deze schijven zit op de interne SATA controller, en het andere gedeelte zit op een Dell PERC H200, die geflasht is naar IT mode. Twee schijven zijn aangewezen als parityschijven, en 1 SSD is aangewezen als cacheschijf. De andere is een general purpose schijf die buiten de array leeft.

Ik draai de volgende dockers op deze server:

- bazarr
- bitwarden
- nginx
- nginxproxymanager
- plexmediaserver
- radarr
- sonarr
- sabnzbd
- tautulli
- dupeguru
- handbrake
- unifi
- qdirstat

Mijn ervaringen zijn tot nu toe erg goed. Het enige waar ik na een tijdje achterkwam, is dat een redundante cachedrive in unraid, vanwege btrfs niet erg lekker gaat. Die wordt na een tijdje erg traag (hoge access latency)

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Excuses voor de karige topicstart, maar ik zag dat er nog geen topic voor Unraid was, en ik vond het wel een leuke toevoeging op dit subforum. Mochten er suggesties zijn voor de TS, dan hoor ik dat graag in het topic of privé

[ Voor 35% gewijzigd door WCA op 27-08-2019 09:18 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik draai het naar volle tevredenheid op m'n HP MicroServer Gen10. 1 VM, een zooitje Docker containers en file shares :) Draait enorm stabiel!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:34
Klopt het dat de software van Unraid bij 59 dollar begint? Of is er ook een free / community versie?

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 26-08-2019 20:25 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 09:42
Nee, instapper is inderdaad $59. Je kan alleen een trial krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
HKLM_ schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:25:
Klopt het dat de software van Unraid bij 59 dollar begint? Of is er ook een free / community versie?
Klopt, met die licentie kan je tot 6 schijven aansluiten.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:29
Ik vind het hebben van die losse disk als parity eigenlijk een nadeel. Heb er nog niet heel veel over gelezen maar wat als je parity disk kapot gaat?

Is het inzichtelijk welke data op welke disk staat? Hoe weet je exact wat je kwijt ben als data op die ene disk kapot gaat. Ligt er natuurlijk beetje aan waarvoor je het gebruikt, maar als ik mijn 250 series op UnRaid zet dan weet ik echt niet wat ik dan kwijt ben waarschijnlijk

[ Voor 51% gewijzigd door Aschtra op 26-08-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Aschtra schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:08:
Ik vind het hebben van die losse disk als parity eigenlijk een nadeel. Heb er nog niet heel veel over gelezen maar wat als je parity disk kapot gaat?

Is het inzichtelijk welke data op welke disk staat? Hoe weet je exact wat je kwijt ben als data op die ene disk kapot gaat. Ligt er natuurlijk beetje aan waarvoor je het gebruikt, maar als ik mijn 250 series op UnRaid zet dan weet ik echt niet wat ik dan kwijt ben waarschijnlijk
Als je parity schijf kapot gaat, ben je je parity kwijt. Je array is dan onbeschermd, maar alle data blijft intact.

Het is inzichtelijk welke data op welke schijf staat, daar heb je ook controle over. Je kan het achteraf ook verplaatsen als je dat wil. Je kan er ook voor kiezen om het volledig door Unraid te laten beheren, dat wel.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42
Aschtra schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:08:

Het komt in de startpost niet heel duidelijk uit de verf, maar iedere disk in een UnRaid set bevat gewoon een zelfstandig filesystem (XFS is geloof ik tegenwoordig standaard). Via de webinterface of op de (linux) commandline kun je gewoon naar iedere afzonderlijke disk navigeren. Als je parity dus kapot gaat, kun je nog steeds bij al je data. Je kunt de disks zelfs uit het Unraid systeem halen en in een andere machine gebruiken. En als een data disk kapot gaat, wordt de inhoud van die disk gesimuleerd tot je 'm vervangen en gerebuild hebt.

Wat ook nog een voordeel is, wat ook nog niet in de TS staat: Je disks hoeven niet allemaal dezelfde grootte te hebben. Zolang je parity disk maar de grootste is, is al je data op andere disks beschermd. En omdat je data op afzonderlijke disks staat, hoeven voor leesacties ook niet alle disks tegelijk te draaien. Alleen de disk waar de data op staat, draait dan. Scheelt ook weer wat in warmte en verbruik.

Heb hier intussen al sinds 2011 een Unraid server draaien. Tegenwoordig met 6x 2TB, 7x 4TB en 2x 8TB data en een 8TB parity disk. Alle disks zijn WD Red.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
anboni schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:16:
[...]

Het komt in de startpost niet heel duidelijk uit de verf, maar iedere disk in een UnRaid set bevat gewoon een zelfstandig filesystem (XFS is geloof ik tegenwoordig standaard). Via de webinterface of op de (linux) commandline kun je gewoon naar iedere afzonderlijke disk navigeren. Als je parity dus kapot gaat, kun je nog steeds bij al je data. Je kunt de disks zelfs uit het Unraid systeem halen en in een andere machine gebruiken. En als een data disk kapot gaat, wordt de inhoud van die disk gesimuleerd tot je 'm vervangen en gerebuild hebt.

Wat ook nog een voordeel is, wat ook nog niet in de TS staat: Je disks hoeven niet allemaal dezelfde grootte te hebben. Zolang je parity disk maar de grootste is, is al je data op andere disks beschermd. En omdat je data op afzonderlijke disks staat, hoeven voor leesacties ook niet alle disks tegelijk te draaien. Alleen de disk waar de data op staat, draait dan. Scheelt ook weer wat in warmte en verbruik.

Heb hier intussen al sinds 2011 een Unraid server draaien. Tegenwoordig met 6x 2TB, 7x 4TB en 2x 8TB data en een 8TB parity disk. Alle disks zijn WD Red.
Goeie, ik ga de TS zo even aanvullen. Dank je

Share and Enjoy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonienl
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-05 14:17
Unraid heeft drie hoofdfunctionaliteiten

1. Network Attached Storage
Unraid maakt gebruik van "shares" welke benaderbaar zijn vanaf apparaten op het (lokale) netwerk.
Een share is een logische naam en vertegenwoordigt een of meerdere schijven in de array.
Aan shares kunnen per gebruiker toegangsrechten worden gegeven, zodat informatie beschermt kan worden naar gelang de behoeften.
Het is heel eenvoudig om nieuwe schijven toe te voegen aan de array. Deze nieuwe schijven kunnen verschillend in grootte of model zijn, zolang de nieuwe schijf niet groter is dan de parity schijf (schijven).

2. Applicatie server
Unraid heeft een implementatie van Docker met bijbehorende GUI om daarmee gemakkelijk docker containers (applicaties) te installeren en te beheren. De meeste docker containers hebben een web interface waarmee de applicatie zelf kan worden bestuurd. Unraid maakt gebruik van een eigen apps store waarmee applicaties kunnen worden gedownload en geinstalleerd. Er is heel actieve ontwikkeling op dit gebied en wekelijks komen er nieuwe applicaties bij. De meest gevraagde/gewilde applicaties zijn allen al beschikbaar op Unraid

3. Virtualisatie server
Unraid maakt gebruik van KVM om virtual machines te kunnen aanmaken. Hierdoor is het mogelijk om andere besturingsssystemen, zoals Windows, te draaien op Unraid. Deze VMs zijn benaderbaar middels een remote desktop (VNC), maar het is ook mogelijk om hardware componenten direct door te zetten naar een VM. Dit vereist wel dat de processor en moederbord dit ondersteunen. Met hardware passthrough wordt het mogelijk om bijvoorbeeld video kaarten door te zetten, waardoor een VM nauwelijks onderdoet in prestaties en het mogelijk wordt om daarop te gamen, kortom om een 2-in-1 machine te hebben.

Het gebruikersforum van Unraid is bijzonder vriendelijk en je treft daar vele behulpzame en deskundige medegebruikers aan, die je vragen kunnen beantwoorden. Ook op youtube zijn vele instruktievideos te vinden, gemaakt door SpaceInvader One, welke zo'n beetje alle aspecten van Unraid uitgebreid uitleggen en bijzonder handig is wanneer men hulp nodig heeft om een en ander op te zetten.

Unraid is continue in ontwikkeling (ik ben een van de ontwikkelaars) en nieuwe functionaliteit en verbeteringen worden gratis ter beschikking gesteld wanneer men een licentie heeft afgenomen (life-time free upgrades)

Ik raad Unraid van harte aan. Het is mogelijk om te beginnen met een 'trial' licentie zodat je zelf kan zien en ondervinden of Unraid ook voor jou de juiste keuze is.

[ Voor 4% gewijzigd door bonienl op 29-09-2019 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 19:52
Ik wil mijn Ubuntu thuisserver gaan vervangen voor een unraid server.

Mijn idee zijn de volgende specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenASRock X570M Pro4€ 187,05€ 187,05
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB (1 parity drive + 1 data drive)€ 237,50€ 475,-
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 95,75€ 95,75
1Usb-sticksSandisk Ultra Fit USB 3.1 16GB Zwart€ 4,22€ 4,22
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3000C16€ 325,50€ 325,50
1VoedingenCorsair HX850i€ 182,56€ 182,56
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB (Cache pool)€ 161,-€ 322,-
Totaal€ 2.027,03

kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen? of maak ik wellicht wat fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
miena21 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:26:
Ik wil mijn Ubuntu thuisserver gaan vervangen voor een unraid server.

Mijn idee zijn de volgende specs:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenASRock X570M Pro4€ 187,05€ 187,05
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB (1 parity drive + 1 data drive)€ 237,50€ 475,-
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 95,75€ 95,75
1Usb-sticksSandisk Ultra Fit USB 3.1 16GB Zwart€ 4,22€ 4,22
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3000C16€ 325,50€ 325,50
1VoedingenCorsair HX850i€ 182,56€ 182,56
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB (Cache pool)€ 161,-€ 322,-
Totaal€ 2.027,03

kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen? of maak ik wellicht wat fouten
toon volledige bericht
Ik neem aan dat met de huidige aantal hdd's de behuizing uitgekozen is voor de "toekomst plannen"?
overigens fond ik het best wel een fijne behuizing, enkel was het met een zware cpu (ryzen 1700x) en een volledige gevulde hdd bays toch niet echt ideaal voor mij, de hdd's achter de cpu mount werden nogal warm... maar als je niet zo veel hdd erin propt gaat het prima.

@WCA installeer de Dynamix SSD TRIM plug-in, kun je TRIM wat finetunen, de cache pool hier draait hier zonder merkbare vertragingen 24/7. Docker, appdata. dailyVM en de tijdelijke share data schrijven er dagelijks een flink aantal GB's naar toe.

[ Voor 3% gewijzigd door geenwindows op 19-11-2019 17:51 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 19:52
geenwindows schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:39:
[...]

Ik neem aan dat met de huidige aantal hdd's de behuizing uitgekozen is voor de "toekomst plannen"?
Ik sluit niks uit, maar ik zal er niet heel veel disks in gaan doen. Deze behuizing leek me fijn. Maar een alternatief is ook mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Helaas nog niet echt een heel actief topic... even kijken of het tot leven komt als ik wat vragen stel.

Ik zit er aan te denken om mijn huiside servertje (Windows 10, geen parity of wat dan ook) te vervangen door een setup met parity. UnRaid lijkt mij een mooie oplossing.
Voornamelijk doel:
parity voor alle data, niets kwijt als er 1 schijf dood gaat (belangrijke troep staat ook nog op een externe backup ;) )
plex server
sonarr
radarr
sabnzb
unifi
wellicht een VM met ubunto voor pihole
Windows VM ?

Ik heb nu 4x 4tb maar ga denk ik overstappen naar 2x4tb en 2x10tb

Wat ik voor ogen heb:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 61,-€ 61,-
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 102,99€ 102,99
2Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 10TB Zwart€ 209,-€ 418,-
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 10,80€ 10,80
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D240FSB€ 63,99€ 63,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesIntel Optane M10 32GB€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesToshiba RC500 500GB€ 68,55€ 68,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 843,10

Hier komen dus nog 2 4tb schijven bij uit de huidige setup en alles komt in een FD Node 304 die ik nu ook gebruik. (vandaar de itx).

Op de Intel Optane schijf komt de boot info wat normaal op een USB komt te staan. Ik heb hele slechte ervaring met falende usb sticks en dit blijft werken. Op een M2 riser in de pci-e poort overigens :+ vast overdreven maar ik heb het schijfje toch al liggen ;)

Vraag:
Ik wil dus 1 ssd gebruiken, kan ik deze voor zowel de installatie van de VM's en dockers gebruiken als ook voor cache werk?

Als je verder nog op of aanmerkingen hebt voor de setup hoor ik het natuurlijk ook graag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Wabs schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:20:
Op de Intel Optane schijf komt de boot info wat normaal op een USB komt te staan. Ik heb hele slechte ervaring met falende usb sticks en dit blijft werken. Op een M2 riser in de pci-e poort overigens :+ vast overdreven maar ik heb het schijfje toch al liggen ;)
Dit gaat niet werken helaas. De Unraid licentie word echt aan de USB GUID gekoppelt. Als je een USB > m.2 koopt zou het misschien nog kunnen werken maar reken er niet op. Het beste is dan ook om met enige regelmaat een backup van de USB drive te maken.
Vraag:
Ik wil dus 1 ssd gebruiken, kan ik deze voor zowel de installatie van de VM's en dockers gebruiken als ook voor cache werk?
Dat kan zeker. Het beste is wel om de vrije ruimte altijd gelijk of groter te houden aan wat je ingest van data is tussen 2 scheduled mover acties (de functie die automagisch de boel uit de cache en naar de array verhuist). Mocht je cache compleet vol lopen willen sommige docker containers nog wel eens problemen krijgen namelijk.

Mijn huidige specs:

Unraid 6.8.1
32GB Kingston SE9 USB 2.0 als boot
AMD Ryzen 5 2600
16GB aan bargain bin RAM
Gigabyte Aorus B450 PRO (heeft geen issues met headless booten *O* )
9x 3TB mix van Toshiba en Hitachi/HGST
1x 4TB Hitachi
2x 8TB WD

Dit alles in een prachtige 4U short depth 24 bay case.

[ Voor 14% gewijzigd door Shamalamadindon op 04-02-2020 15:47 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Thanks voor de reactie! Ik ga sowieso eerst even het geheel in een trial draaien maar dat klinkt allemaal wel positief.

Kan je ook instellen dat de cache naar de array verhuisd wordt als de cache bijna vol is? (dus dagelijks om 03:00 of als die 95% vol is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 09:42
Normaal staat de mover 's nachts gescheduled zodat je cache verplaatst wordt.

Er is een community plugin die je vm's en docker op je SSD laat staan.

Zelf heb ik het gewoon simpel op een Dell optiplex 3070 draaien, voor docker en een NFS share prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Dit gaat niet werken helaas. De Unraid licentie word echt aan de USB GUID gekoppelt. Als je een USB > m.2 koopt zou het misschien nog kunnen werken maar reken er niet op. Het beste is dan ook om met enige regelmaat een backup van de USB drive te maken.
Even op het UnRaid forum hier naar gezocht. Het schijnt dus wel te kunnen maar kost wel iets meer moeite:
https://forums.unraid.net/topic/14719-solved-installed-to-ssd-license-file-on-a-usb-drive/

Aangezien ik de optane SSD al heb liggen ga ik wel een poging wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
[...]
wellicht een VM met ubunto voor pihole
[...]
er is een pi-hole docker image beschikbaar, werkt prima, en schilt een beetje overhead ;)
Endpoint schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:35:
Normaal staat de mover 's nachts gescheduled zodat je cache verplaatst wordt.

Er is een community plugin die je vm's en docker op je SSD laat staan.

Zelf heb ik het gewoon simpel op een Dell optiplex 3070 draaien, voor docker en een NFS share prima
nee hoor, geen community plugin nodig, zit gewoon ingebakken in unRAID zelf ;) tabblad "shares". default zijn share mappen zijn voor VM's "domains", docker configdata "appdata" en voor vm image en docker image "system". als je die op "cache only" zet slaat de mover deze folder over.. (ik weet niet wat de default instellingen zijn van de shares, te lang geleden dat ik de boel heb ingesteld ;) )
je dan idd wel met de mover tunning plugin wat meer fine-tunen, maar is niet nodig.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:38
Ondanks dat het topic wat rustig is hoop ik dat er hier wel voldoende Unraid kennis aanwezig is voor 2 zaken waar ik tegen aan loop met mijn Unraid build.

Ik heb sinds iets meer dan een maand Unraid draaien op de volgende configuratie:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 125,01€ 125,01
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 150,04€ 150,04
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 4TB€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red (64MB cache, 2 stuks), 4TB€ 275,99€ 827,97
4Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 243,90€ 975,60
1ControllersDell PERC H310 Integrated RAID Controller Full Height (405-12172)€ 89,95€ 89,95
1BehuizingenCooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 93,94€ 93,94
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 86,90€ 173,80
1VoedingenCorsair CX450M€ 63,90€ 63,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 99,99€ 99,99

Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden over unraid zo ver. Het systeem is makkelijk te beheren en lijkt stabiel. Wel loop ik tegen een aantal zaken aan.

1. Downloaden van nieuwsgroepen met sabnzbd naar m'n NVME drive haalt meestal rond de 30 tot 40MB/s. Dit was voorheen op Freenas 70-80 MB/s. Hoewel 't best vlot is vind ik het wel jammer dat ik m'n 1Gbit verbinding niet meer ten volle kan benutten als ik een download wil doen.

2. Na veel gepruts is het eindelijk gelukt om de GTX970 door te geven aan een Windows 10 VM. Hiervoor heb ik moeten switchen van Machine i440fx-4.2 naar q35-4.2, heb ik hyper-v uit moeten zetten en een custom bios voor m'n videokaart moeten downloaden, waarna ik deze met een hex editor nog heb moeten aanpassen.

Nu heb ik eindelijk beeld binnen m'n W10 VM en had ik de hoop dat ik een spelletje zou kunnen gaan proberen.

Echter is de performance van de W10 VM slecht te noemen. Met nu alleen Chrome actief zit het gebruik van 4vCPU al op 22%, en als ik alleen al m'n muis heen en weer beweeg over het scherm kan ik het CPU gebruik al opkrikken naar ongeveer 65%.

Ook het openen van vensters en starten van bv steam of origin is erg stroperig.

Op dit moment heb ik een vdisk op de cache drive staan waar ik W10 op geinstalleerd heb. Dit blijft ook op de cache en wordt met rust gelaten door de mover. Verder heeft de VM op dit moment 4vCPU en 16GB RAM. De laatste drivers van NVidia zijn geinstalleerd.

Iemand een idee hoe ik de performance van m'n W10 VM kan verbeteren? Mijn voornemen was om dit te gaan testen, en dan als alles goed werkt straks nog een 1 of 2 TB NVME drive te bestellen voor m'n unraid systeem om ook gewoon m'n daily werk/game pc op m'n unraid systeem te gaan draaien, zodat m'n andere pc met pensioen kan. Op dit moment heb ik hier echter nog niet echt vertrouwen in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 15:45
Leuk topic; ik was al een tijdje opzoek naar een stabiele oplossing.

Kan je me misschien in het kort even zeggen wat de voor -en nadelen zijn t.o.v. windows storage spaces? Of wat het verschil is tussen die twee.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
welke versie zit je? 6.8.3? ik lees op het unRAID forum behoorlijk wat klachten betreft trage array speeds en cpu spikes.
je zou een versie 6.8.2 kunnen proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
@geenwindows Ik zit inderdaad op 6.8.3

Inmiddels heb ik de prestaties al wel flink kunnen verbeteren door de CPU cores die gebruikt worden door de VM te isoleren zodat deze niet meer gebruikt worden door Unraid en Docker. Ook heb ik het powerplan van m'n CPU aangepast naar performance en de boost functionaliteit geactiveerd.

Het aantal vCPU heb ik bijgesteld naar 6, en ik heb al even Forza Horizon 4 kunnen spelen en dat ging praktisch net zo goed als bare metal :)

Toen ik al ongeveer 30 minuten aan het spelen was begon m'n systeem opeens behoorlijk te blazen en zag ik in Unraid opeens de belasting van alle cores naar 100% gaan, maar het bleek dat m'n Emby server wat begon te transcoderen. Dit had echter totaal geen invloed op het spelen dus dat was mooi :)

Tijdens het downloaden van FH4 ook nog even Minecraft "gespeeld", maar vreemd had ik bij dat grafisch simpele spel nog wel behoorlijk last van stuttering. Er is dus nog wel wat ruimte voor verbetering. Misschien toch even downgraden naar 6.8.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Robsta86 schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:40:
1. Downloaden van nieuwsgroepen met sabnzbd naar m'n NVME drive haalt meestal rond de 30 tot 40MB/s. Dit was voorheen op Freenas 70-80 MB/s. Hoewel 't best vlot is vind ik het wel jammer dat ik m'n 1Gbit verbinding niet meer ten volle kan benutten als ik een download wil doen.
Toevallig je VM aan staan?
2. Na veel gepruts is het eindelijk gelukt om de GTX970 door te geven aan een Windows 10 VM. Hiervoor heb ik moeten switchen van Machine i440fx-4.2 naar q35-4.2, heb ik hyper-v uit moeten zetten en een custom bios voor m'n videokaart moeten downloaden, waarna ik deze met een hex editor nog heb moeten aanpassen.
niet echt een nadeel van Unraid, maar een nadeel van virtualisatie in het algemeen ;)
zoiezo, hyper-v uitzetten lijkt me op zich logisch.. vm's in vm's is vragen om problemen. imo
Echter is de performance van de W10 VM slecht te noemen. [....]
Ook het openen van vensters en starten van bv steam of origin is erg stroperig.

Op dit moment heb ik een vdisk op de cache drive staan waar ik W10 op geinstalleerd heb. Dit blijft ook op de cache en wordt met rust gelaten door de mover. [...]

Iemand een idee hoe ik de performance van m'n W10 VM kan verbeteren? Mijn voornemen was om dit te gaan testen, en dan als alles goed werkt straks nog een 1 of 2 TB NVME drive te bestellen voor m'n unraid systeem [...]
je hebt nu alles op 1 cache disk staan. dat betekent ook dat al je dockers daar vanaf draaien en je downloads schrijf je naar je cache toe. dat helpt allemaal niet met de performance van je VM. (het wordt namelijk allemaal onder dezelfde prioriteit uit gevoerd.)
WCA schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:19:

Nadelen van Unraid tov andere systemen

- Je hebt geen performancevoordeel bij lezen of schrijven omdat je een array gebruikt. Bij veel andere oplossingen krijg je ofwel een lees, ofwel een schrijfsnelheidsvoordeel omdat data gestripet wordt. Bij unraid ben je gelimiteerd tot de snelheid van de schijf waar je naartoe schrijft, en het feit dat er parity berekend moet worden. Dit valt deels te compenseren door het gebruik van een cacheschijf.
Wat je kan doen is Reconstruct write aan zetten. Dit heeft als nadeel dat je meer stroom gaat verbruiken en de disken gaan draaien.

Wat is het verschil tussen 'normaal' en 'reconstruct write':
Als je een 'normale' schrijfactie doe, lees je de data disk (waar je naar wil schrijven) en je leest de parity disk. dan bereken je parity. en schrijf je de data naar de normale disk en naar je parity.
dus om 1 byte te schrijven moet je 2 bytes lezen (op dezelfde disk << bottle neck)

Als je een schrijfactie doet met reconstruct write:
Lees alle data van alle datadisks(muv. schrijfdisk), berekenen parity en schrijf naar de 'schrijf'-data disk en parity.
Nu lees of schrijf je van iedere schijf maar 1x ipv 2x. (theoretisch 100% performance gains)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
demonic schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:34:
[...]

Toevallig je VM aan staan?

[...]
Nee die staat uit als ik hem niet gebruik, ik begin te vermoeden dat de docker container van Linuxserverio gewoon niet optimaal werkt. Ik heb op mijn VM een game gedownload vanuit de Uplay store en dat ging met 80MB/s naar dezelfde storage.

je hebt nu alles op 1 cache disk staan. dat betekent ook dat al je dockers daar vanaf draaien en je downloads schrijf je naar je cache toe. dat helpt allemaal niet met de performance van je VM. (het wordt namelijk allemaal onder dezelfde prioriteit uit gevoerd.)
Zo druk zijn de containers niet, en de Samsung NVME storage is capabel genoeg om dat af te handelen zonder stuttering te veroorzaken binnen een VM die verder ook idle is.

CPU isolation en performance settings aanpassen hebben wel een wereld van verschil gemaakt qua beleving.

Wat je kan doen is Reconstruct write aan zetten. Dit heeft als nadeel dat je meer stroom gaat verbruiken en de disken gaan draaien.

Wat is het verschil tussen 'normaal' en 'reconstruct write':
Als je een 'normale' schrijfactie doe, lees je de data disk (waar je naar wil schrijven) en je leest de parity disk. dan bereken je parity. en schrijf je de data naar de normale disk en naar je parity.
dus om 1 byte te schrijven moet je 2 bytes lezen (op dezelfde disk << bottle neck)

Als je een schrijfactie doet met reconstruct write:
Lees alle data van alle datadisks(muv. schrijfdisk), berekenen parity en schrijf naar de 'schrijf'-data disk en parity.
Nu lees of schrijf je van iedere schijf maar 1x ipv 2x. (theoretisch 100% performance gains)
Thanks ik zal hier nog eens naar kijken, maar ik verwacht dat dit alleen invloed heeft op het schrijven naar de array van spinning disks? Dat is dan alleen wanneer de mover aan het werk is, aangezien verder al mijn writes naar de cache gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
Robsta86 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:41:
[...]

Nee die staat uit als ik hem niet gebruik, ik begin te vermoeden dat de docker container van Linuxserverio gewoon niet optimaal werkt. Ik heb op mijn VM een game gedownload vanuit de Uplay store en dat ging met 80MB/s naar dezelfde storage.
Meestal kan je op het forum daar altijd goede informatie over vinden. Zou het kunnen dat het te maken heeft met het uitpakken van gedownloaden bestanden ofzo?
[...]

Thanks ik zal hier nog eens naar kijken, maar ik verwacht dat dit alleen invloed heeft op het schrijven naar de array van spinning disks? Dat is dan alleen wanneer de mover aan het werk is, aangezien verder al mijn writes naar de cache gaan.
dat stukje was ook meer bedoeld voor de start post dan voor jou. :9
Maar inderdaad, dat helpt alleen als bestanden naar de array worden geschreven (door bv. de mover)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
Unraid, ik volg het al een tijdje. Op dit moment nog geen bak om unraid op te draaien, maar ik ben wel langzaam stapjes aan het maken om een keer naar unraid over te stappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-05 07:14
Dacuuu schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:04:
Unraid, ik volg het al een tijdje. Op dit moment nog geen bak om unraid op te draaien, maar ik ben wel langzaam stapjes aan het maken om een keer naar unraid over te stappen :)
Ik kan je het zeker aanbevelen om over te stappen. Ben zelf alweer bijna 3 jaar geleden overgestapt op Unraid en ben ZEER tevreden. Updates nog nooit problemen mee gehad en goeie levende community, mocht je ergens niet uitkomen.

Ik zou zeggen stel die bak samen en overknallen 😉

ps
Mooi om te zien dat Unraid hier ook nog een beetje leeft 👍👍

[ Voor 5% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 15-04-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
Dacuuu schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:04:
Mocht je nog ergens een lege schijf hebben liggen kun je in ieder geval eens met je daily pc booten vanaf de Unraid usb stick om vast eens te prutsen. Zo ben ik ook begonnen voordat ik de overstap heb gemaakt van Freenas naar Unraid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
PhanToM__ schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:42:
Leuk topic; ik was al een tijdje opzoek naar een stabiele oplossing.

Kan je me misschien in het kort even zeggen wat de voor -en nadelen zijn t.o.v. windows storage spaces? Of wat het verschil is tussen die twee.
Thanks!
Voor mij vooral hetzelfde voordeel als tegenover alle andere oplossingen. Ik kan mondjesmaat drives bij kopen en die mogen hetzelfde zijn, kleiner, groter, Unraid maakt het niet uit en slikt het wel. Ik draai momenteel een mix van 3TB, 4TB en 8TB schijven en binnen een maand of 2 komen daar waarschijnlijk 2 of 3 12TB schijven bij.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-03 13:26
Misschien leuk om even te vermelden..

Morgen (maandag 20 april, 19:00) ga ik op verzoek middels een Live stream op Youtube een introductie tot Unraid presenteren.

Let wel: Dit is op absoluut instap-/introductieniveau, dus echt de diepte zal ik niet in gaan. Wellicht bij een vervolg als er voldoende animo blijkt.. Desalniettemin, wellicht leuk om mee te kijken wanneer je het eens in actie wilt zien, of voor familie/vrienden oid..

YouTube: Introductie tot Unraid

Groetjes :)

PS: Voor het eerst dat ik nu met OBS Studio werk, of uberhaupt iets stream.. Wish me luck haha..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
I'll be here...

Heb ik erbij gezet en heb een reminder ingesteld voor morgen avond.

Succes met je stream ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonienl
mati1983 schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:56:
Morgen (maandag 20 april, 19:00) ga ik op verzoek middels een Live stream op Youtube een introductie tot Unraid presenteren.
Goed initiatief, veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Leuk initiatief, ik kom ff koekeloeren.
(niet dat ik een beginner ben, gebruik het +/- 5 jaartjes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
mati1983 schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:56:
Misschien leuk om even te vermelden..

Let wel: Dit is op absoluut instap-/introductieniveau, dus echt de diepte zal ik niet in gaan. Wellicht bij een vervolg als er voldoende animo blijkt.. Desalniettemin, wellicht leuk om mee te kijken wanneer je het eens in actie wilt zien, of voor familie/vrienden oid..

YouTube: Introductie tot Unraid

Groetjes :)

PS: Voor het eerst dat ik nu met OBS Studio werk, of uberhaupt iets stream.. Wish me luck haha..
Ik heb gisteravond nog even een poosje mee gekeken, leuk gedaan! Zeker voor een eerste keer.
Inderdaad wel echt entry level, dus er is nog ruimte voor een vervolg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mati1983
Thanks! Inderdaad basic. Vraag vanuit Lime Tech was of ik ook een Engelse variant wil doen zodra 6.9 uitkomt, dus to be continued :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Hey een Unraid topic! Sinds ik gigabit glasvezel heb, heb ik ook een ghetto server in mijn meterkast staan. Goedkoop een afgeschreven HP 8300 SFF op de kop getikt. Daarna de cpu vervangen en schijven toegevoegd. Draait nu met de volgende specs:

- Intel Xeon E3-1260L.
- 8GB DDR3.
- 3x 4TB WD White labels (shucked van nieuwe externe schijven).
- 1x Samsung 860 EVO 500GB als cache drive

Draait de volgende containers:
- Bazarr
- Emby
- Jackett
- Letsencrypt
- MariaDB
- Nextcloud
- Organizr
- Radarr
- Redis
- Sonarr
- Sabnzbd

Mijn Nextcloud is extern te benaderen via een domein en twee vrienden maken ook actief gebruik van mijn nextcloud server. Vooralsnog kan de server alle load fatsoenlijk aan. Toen ik de sff pc kocht zat er een i3-3240 en dat trok de boel niet. De Xeon was echt de juiste upgrade en is uiteindelijk nog iets zuiniger dan de i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@mati1983 Leuk gedaan, zit op de helft maar kijkt lekker weg (y)

Je zegt dat Lime mogelijk het licentiemodel op de schop gaat doen. Dan is de keuze voor Pro nu snel gemaakt. Zit met het huidige plan op 11 schijven, dus net op het randje van Plus. Ik zie het al gebeuren dat ze naar een maandelijks/jaarlijks abonnement gaan en dat je dan straks niet meer van Plus naar Pro kunt gaan o.i.d. Dus dan maar gelijk een paar tientjes meer neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
Freakster86 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:11:
@mati1983 Leuk gedaan, zit op de helft maar kijkt lekker weg (y)

Je zegt dat Lime mogelijk het licentiemodel op de schop gaat doen. Dan is de keuze voor Pro nu snel gemaakt. Zit met het huidige plan op 11 schijven, dus net op het randje van Plus. Ik zie het al gebeuren dat ze naar een maandelijks/jaarlijks abonnement gaan en dat je dan straks niet meer van Plus naar Pro kunt gaan o.i.d. Dus dan maar gelijk een paar tientjes meer neerleggen.
Thanks.. Heb inmiddels daarover feedback van Lime gekregen. Dat zal (nog) niet veranderen. Wat men wél zal gaan doen zijn additionele diensten. Dat is waar men toentertijd kennelijk op doelde (whatever those may be..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonienl
Freakster86 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:11:
Ik zie het al gebeuren dat ze naar een maandelijks/jaarlijks abonnement gaan en dat je dan straks niet meer van Plus naar Pro kunt gaan o.i.d. Dus dan maar gelijk een paar tientjes meer neerleggen.
Nee, het licentiemodel gaat niet worden aangepast naar een abonnement. Je betaalt eenmalig voor een licentie en vervolgens zijn updates gratis te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@bonienl Oké, maar hoe weet je dat zo zeker? Ik dacht zoiets op Reddit ook al een keer voorbij hebben te zien komen. Maar goed, hoe het ook zij, ik zal toch Pro nemen om voor die 36 euro van de limiet af te zijn. Ik kom nu al uit op 10 schijven. Indien ik cache en parity dubbel ga uitvoeren zit ik op 12... Dus eigenlijk was er al geen keuze :P

Heb me al redelijk ingelezen en spaceinvader one video's gekeken, maar iemand hier die nog tips heeft voor de migratie van Synology (16TB data) naar een Unraid server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonienl
Freakster86 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:54:
Oké, maar hoe weet je dat zo zeker?
Limetech hanteert dit licentiemodel sinds men startte in 2005. In de loop der tijd zijn licenties wel veranderd en uitgebreid, en ook prijzen zijn enkele malen aangepast, maar de licentievorm is nooit gewijzigd. Dit is de filosofie van de oprichter.
Freakster86 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:54:
Heb me al redelijk ingelezen en spaceinvader one video's gekeken, maar iemand hier die nog tips heeft voor de migratie van Synology (16TB data) naar een Unraid server?
Zie dit topic op het Unraid forum: https://forums.unraid.net...-synology-data-to-unraid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Doelde meer op tips van mensen die al reeds de overstap hebben gemaakt en mogelijk tegen dingen zijn aangelopen omtrent het overzetten van instellingen van programma's o.i.d. waarvan ze nu denken 'had ik dat maar geweten' ;)

Ik ga de schijven in de Synology niet hergebruiken voor de Unraid server. Ga van 4x 6TB naar 7x 5TB (2,5") en moet dus "gewoon" 16TB aan data kopiëren en een zooi programma's overzetten c.q. opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonienl
Voor programma's wordt aangeraden om docker containers te gebruiken. Er zijn op moment van schrijven zo'n ca. 750 containers in de "App Store" van Unraid, dus grote kans dat het gewenste programma ertussen zit.

Containers kun je installeren middels de plugin "Community Applications" ook wel "CA" genoemd.

Het makkelijkst (en veiligst) is om te starten met de basis instellingen welke een ontwikkelaar van een container (programma) heeft ingesteld bij installatie.Deze instellingen kunnen indien nodig worden aangepast of uitgebreid naar gelang de behoefte.

Als je met docker aan de slag gaat, dan is het tevens aan te raden om een "Cache pool" met 1 of meerdere SSDs te maken en deze te gebruiken om de containers op te installeren. Dit verbetert de uitvoersnelheid van de programma's aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
bonienl schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:42:
Voor programma's wordt aangeraden om docker containers te gebruiken. Er zijn op moment van schrijven zo'n ca. 750 containers in de "App Store" van Unraid, dus grote kans dat het gewenste programma ertussen zit.

Containers kun je installeren middels de plugin "Community Applications" ook wel "CA" genoemd.

Het makkelijkst (en veiligst) is om te starten met de basis instellingen welke een ontwikkelaar van een container (programma) heeft ingesteld bij installatie.Deze instellingen kunnen indien nodig worden aangepast of uitgebreid naar gelang de behoefte.
Heb voor de meeste al wel een uitleg of video klaar staan. Wat ik niet echt kan achterhalen is of je de instellingen folder 'gewoon' kunt overzetten van Synology naar Unraid (docker). Op zich geen ramp om dat even handmatig in te moeten stellen, maar toch.

En waar ik nog wel mee zit is dit: schrijft Unraid automatisch één bestand naar één schijf? m.a.w. Hoe zorg je ervoor dat bepaalde data bij elkaar blijft op één schijf en niet over het hele array wordt weggeschreven?
Als je met docker aan de slag gaat, dan is het tevens aan te raden om een "Cache pool" met 1 of meerdere SSDs te maken en deze te gebruiken om de containers op te installeren. Dit verbetert de uitvoersnelheid van de programma's aanzienlijk.
Was ik al van op de hoogte ;) 1x 250GB ssd voor cache, maar waarschijnlijk worden dat er twee voor wat extra zekerheid. Verder 32GB RAM voor plex transcoding, om de cache te ontzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonienl
Je kunt instellingen kopieëren naar Unraid, maar dan moet je precies weten waar en welk bestand geplaatst moet worden voor de desbetreffende applicatie. Het is veel handiger om bij de eerste keer opstarten van de applicatie de instellingen aan te maken met de hand.

Een bestand wordt altijd in zijn geheel op 1 schijf geschreven. Er vindt geen "striping" plaats (daarom heet het product ook unraid). De gebruiker kan middels de instelling "Split level", zie Shares -> 'mapnaam' settings, aangeven hoe bestanden gegroepeerd moeten worden.

Default wordt alles verspreid over de beschikbare schijven (de verspreiding wordt bepaald door de setting "Allocation method"). Wil je bv dat bestanden in een map op 1e nivo bij elkaar moeten blijven, dan kies je als Split level = Automatically split only the top level directory as required.

Je kunt ook op een setting klikken en dan wordt er helptekst zichtbaar gemaakt. Voor "split level" is dit:
--------
Determines whether a directory is allowed to expand onto multiple disks.

Automatically split any directory as required When a new file or subdirectory needs to be created in a share, Unraid OS first chooses which disk it should be created on, according to the configured Allocation method. If the parent directory containing the new file or or subdirectory does not exist on this disk, then Unraid OS will first create all necessary parent directories, and then create the new file or subdirectory.

Automatically split only the top level directory as required When a new file or subdirectory is being created in the first level subdirectory of a share, if that first level subdirectory does not exist on the disk being written, then the subdirectory will be created first. If a new file or subdirectory is being created in the second or lower level subdirectory of a share, the new file or subdirectory is created on the same disk as the new file or subdirectory's parent directory.

Automatically split only the top "N" level directories as required Similar to previous: when a new file or subdirectory is being created, if the parent directory is at level "N", and does not exist on the chosen disk, Unraid OS will first create all necessary parent directories. If the parent directory of the new file or subdirectory is beyond level "N", then the new file or subdirectory is created on the same disk where the parent directory exists.

Manual: do not automatically split directories When a new file or subdirectory needs to be created in a share, Unraid OS will only consider disks where the parent directory already exists.
--------

Hier nog een link naar de niet-officiele wiki, maar het geeft wat plaatjes ter verduidelijking
https://wiki.unraid.net/i..._UnRAID_Manual#High_Water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonienl
Een voorbeeld..

Stel je hebt de user share films aangemaakt.
Onder films maak je vervolgens mappen, die ieder de naam van een film hebben.
Tenslotte wordt in de map met de filmnaam alle bestanden gezet die bij deze film horen.

Wat je wilt ...
- De user share films mag op elke beschikbare schijf voorkomen/worden aangemaakt
- De mapnamen van films worden verspreid over de beschikbare schijven naar gelang ruimte
- De bestanden binnen een map van een film moeten op dezelfde schijf worden geplaatst

Allocation method = High water
Split level = Automatically split only the top level directory as required

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonienl
Nog een voorbeeld..

Stel je hebt de user share series aangemaakt.
Onder series maak je vervolgens mappen, die ieder de naam van een serie hebben.
Onder de map van een serie maak je mappen met de seizoenen van de serie
Tenslotte wordt in de map van een seizoen van de serie alle bestanden gezet die bij deze episode horen.

Wat je wilt ...
- De user share series mag op elke beschikbare schijf voorkomen/worden aangemaakt
- De mapnamen van series worden verspreid over de beschikbare schijven naar gelang ruimte
- De bestanden van een seizoen van de serie moeten op dezelfde schijf worden geplaatst

Allocation method = High water
Split level = Automatically split only the top two directory levels as required

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
Het is eigenlijk ook maar net wat je wilt en belangrijk vind.... Als je bestanden zoveel mogelijk over de diverse schijven verdeeld zijn pak je mogelijk wat performance winst als er veel lees acties tegelijk plaats vinden, omdat die dan verdeeld worden over meerdere schijven.

Als je stroomverbruik belangrijk vind kan het echter weer interessanter zijn om schijf voor schijf te vullen zodat er minder schijven actief zijn wanneer er lees en/of schrijfacties actief zijn.

Heb je voor 2,5" schijven gekozen om je stroomverbruik te drukken eigenlijk? Of kun je zo meer schijven kwijt in je systeem?

Persoonlijk maak ik me niet zo druk om welke data waar staat. Alles is toegankelijk vanuit de shares, en in het onwaarschijlijke geval dat ik schijven uit m'n systeem moet halen om er data af te kopieren naar een nieuw systeem rsync ik gewoon de inhoud van de disken naar de nieuwe target locatie en dan is dat ook wel weer geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonienl
Er is inderdaad geen GOED of FOUT in de keuze hoe bestanden worden weggeschreven. En eenieder kan het instellen naar eigen inzicht of voorkeur.

Eén van de redenen waarom het handig is om bestanden bij elkaar te houden is dat er geen vertraging optreedt wanneer het nodig is om een andere schijf op te starten.

Stel je hebt een DVD of BLURAY film. Het DVD/BLURAY formaat bestaat uit meerdere bestanden die elk een deel van de film bevatten. Je wilt voorkomen dat tijdens het kijken, de film ineens "pauzeert" omdat het volgende filmdeel vanaf een andere schijf moet worden geladen die inactief is en enige tijd nodig heeft om op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Robsta86 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:20:
[...]

Heb je voor 2,5" schijven gekozen om je stroomverbruik te drukken eigenlijk? Of kun je zo meer schijven kwijt in je systeem?

[...]
Ja, stroomverbruik. 3,5" had eigenlijk nauwelijks tot geen voordelen t.o.v. deze config.

Hopelijk komend weekend de build afmaken en dan aan de slag met Unraid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
Hoe is het gegaan met je build @Freakster86 ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Robsta86 Helaas wat vertraging door het hdd rack opgelopen. Moet iets zelf bouwen, maar heb daar nu mijn twijfels over i.v.m. trillingen etc. Vandaag of morgen even een topic voor aanmaken om advies in te winnen aangezien dat hier niet helemaal thuis hoort. Nog even geduld dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Robsta86 En up and running :) Maar man wat een gevecht! Installaties kunnen hier echt nooit goed gaan haha. Ik kreeg constant de melding "this is not a bootable device". Bios nagelopen, meerdere poorten en sticks geprobeerd... niks werkte. Uiteindelijk een opmerking van iemand onderaan een topic gevonden over de map "EFI-" die hij gewijzigd had naar "EFI". En ja hoor, werkte gelijk. Waar dat aan ligt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonienl
Standaard wordt met de USB Creator tool een opstart in "legacy" modus gemaakt, echter moderne moederborden gebruiken standaard "UEFI" modus.

Bij het aanmaken van de USB stick, kun je dit aanpassen door in de Creator tool op "Customize" te drukken en "Allow UEFI boot" aan te vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@bonienl Ik zie het ja. Snap niet zo goed waarom ze die paar extra's verbergen. Enkel naam, ip adres én UEFI boot... Afijn, had zelf ook nieuwsgieriger moeten zijn waarschijnlijk. Probleem is in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Iemand ervaring met IPv6 en unraid? heb sinds gisteren een IPv6 tunnel broker (hurricane electrics) in gebruik, de apparaten die toegang hebben tot het ipv6 netwerk werken prima met ipv6, behalve unraid zelf.
Ik heb overigens niks ingesteld in de apparaten, deze pakte IPv6 automatisch.
Zelfs de VM's op unraid hebben een werkende IPv6 verbinding.
ik heb de website https://test-ipv6.com/ gebruikt om te kijken of het werkte, unraid was de enige die geen verbinding kreeg met IPv6 (ik gebruik de unraid GUI boot, zodoende kan ik direct op unraid zelf het internet op)
wel kan ik het IPv6 adres van unraid gebruiken op toegang te krijgen tot de web interface...
weet iemand wat ik hier aan kan doen? Met IPv6 ben ik nog niet goed mee bekent)

ik heb de IPv6 tunnel broker met deze handleiding gebruikt: https://wiki.opnsense.org...os/ipv6_tunnelbroker.html (ik draai OPNsense als router)

br0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 10.0.3.2 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0
inet6 2001:XX:XX:XX:XX:b29a:ffa5:3ae6 prefixlen 128 scopeid 0x0<global>
inet6 fe80::e2d5:5eff:XX:XX prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
inet6 2001:XX:XX:XX:XX:5fff:53c:2c53 prefixlen 64 scopeid 0x0<global>
ether e0:d5:5e:68:xx:xx txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 195333 bytes 268545945 (256.1 MiB)
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 60352 bytes 12172817 (11.6 MiB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0

eth0: flags=4419<UP,BROADCAST,RUNNING,PROMISC,MULTICAST> mtu 1500
RX packets 416632 bytes 593217654 (565.7 MiB)
RX errors 0 dropped 49 overruns 0 frame 0
TX packets 165983 bytes 17702085 (16.8 MiB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonienl
Heeft de Unraid server DNS servers voor ipv6 ?

Je kunt dit zien in /etc/resolv.conf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonienl
Je kan ook DNS servers handmatig toevoegen door DNSv6 op static te zetten in netwerk instellingen.

Dit zijn de publieke servers van google

2001:4860:4860::8844
2001:4860:4860::8888

Advies: De console aansluiting van Unraid is bedoeld om het systeem zelf te managen. Gebruik de browser zo min mogelijk (of helemaal niet) om te internetten. De beveiliging is daarop niet voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
bonienl schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:38:
Heeft de Unraid server DNS servers voor ipv6 ?

Je kunt dit zien in /etc/resolv.conf
deze had ie niet, handmatig toegevoegd, geen verbetering.
wel kan ik met ping6 google.nl reactie krijgen van google's ipv6 adres, maar kan niet met ipv6 het net op.
wel kan ik unraids IPv6 adres op unraid zelf, gebruiken om op de gui te komen, dit kan echter niet als ik unraid via de laptop benader...
snap gewoon niet waarom unraid de enige is die geen IPv6 werkend heeft, de win10 en ubuntu VM OP unraid werken perfect met IPv6, zelfs de raspberri pi heeft zonder handmatige aanpassing prima ipv6 verbinding...
zo ga ik ipv6 voor de dockers ook nooit werkend krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
geenwindows schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:52:
[...]

deze had ie niet, handmatig toegevoegd, geen verbetering.
wel kan ik met ping6 google.nl reactie krijgen van google's ipv6 adres, maar kan niet met ipv6 het net op.
wel kan ik unraids IPv6 adres op unraid zelf, gebruiken om op de gui te komen, dit kan echter niet als ik unraid via de laptop benader...
snap gewoon niet waarom unraid de enige is die geen IPv6 werkend heeft, de win10 en ubuntu VM OP unraid werken perfect met IPv6, zelfs de raspberri pi heeft zonder handmatige aanpassing prima ipv6 verbinding...
zo ga ik ipv6 voor de dockers ook nooit werkend krijgen...
wat voor ipv6 address heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
een /64 van hurricane electric (met behulp van deze handleiding: https://docs.opnsense.org...os/ipv6_tunnelbroker.html )
unraid zelf maakt hier een /128 van.

kijkend naar de "ifconfig" gegevens valt mij op dat unraid 1 ipv6 adres minder heeft:
unraid:
br0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 10.0.3.2 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0
inet6 2001:XXX:XXXX:XXX:XXXX:b29a:ffa5:3ae6 prefixlen 128 scopeid 0x0<global>
inet6 2001:XXX:XXXX:XXX:XXXX:5fff:53c:2c53 prefixlen 64 scopeid 0x0<global>
VM: (ubuntu 18.04)
enp1s0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 10.0.3.31 netmask 255.255.255.0 broadcast 10.0.3.255
inet6 fe80::4e00:e7f1:XX:XX prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
inet6 2001:XXX:XXXX:XXX:XXXX:a7c3:93f9:d6d8 prefixlen 64 scopeid 0x0<global>
inet6 2001:XXX:XXXX:XXX:XXXX:fee8:3879:4ebf prefixlen 64 scopeid 0x0<global>
inet6 2001:XXX:XXXX:XXX:XXXX:77d2:2124:62e7 prefixlen 128 scopeid 0x0<global>
ether 52:54:00:58:81:7e txqueuelen 1000 (Ethernet)
de bovenste inet6 adres is ook de ene die ik zie op watismijnip...

[ Voor 77% gewijzigd door geenwindows op 03-05-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonienl
Wat heb je precies ingesteld bij de network settings van Unraid?

Unraid maakt niet uit zichzelf een /128 adres mits dit statisch is ingesteld.
Dan nog maakt een /128 adres geen zin, want dit is geen routeerbaar subnet.

Windows/Ubuntu maken een IPv6 adres aan middels SLAAC en maken daarnaast standaard nog extra "privacy" IPv6 adressen aan, om te voorkomen dat jouw unieke MAC adres kan worden gevolgd.

Hetzelfde kan je doen op de Unraid server door "IPv6 privacy extensions" op "Enabled" te zetten.

Wat is de uitvoer van
code:
1
ip -6 route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
dat is gek, dit staat er namelijk wel als alles op auto staat, het enige wat ik nu handmatig heb aan gepast is de dns server...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p90aYIfEufY_PWths6zEULR57wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sgi8mV1qUjEhzcbCCywXij9p.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
root@LMFSv3:~# ip -6 route
::1 dev lo proto kernel metric 256 pref medium
2001:XXX:XXX:XXX::/64 dev br0 proto ra metric 366 mtu 1500 pref medium
fe80::/64 dev br-f3943ab84152 proto kernel metric 256 linkdown pref medium
fe80::/64 dev br0 proto kernel metric 256 pref medium
fe80::/64 dev eth0 proto kernel metric 256 pref medium
fe80::/64 dev vnet0 proto kernel metric 256 pref medium
fe80::/64 dev docker0 proto kernel metric 256 linkdown pref medium
fe80::/64 dev vnet1 proto kernel metric 256 pref medium
ff00::/8 dev br-f3943ab84152 metric 256 linkdown pref medium
ff00::/8 dev br0 metric 256 pref medium
ff00::/8 dev eth0 metric 256 pref medium
ff00::/8 dev vnet0 metric 256 pref medium
ff00::/8 dev docker0 metric 256 linkdown pref medium
ff00::/8 dev vnet1 metric 256 pref medium
default via fe80::215:XXXX:XXXX:XXXX dev br0 proto ra metric 366 mtu 1500 pref medium

(Docker containers staan uit)

ik heb het idee dat unraid helemaal geen ipv6 adres krijgt, wat gek is want ik zie 'm wel staan bij de dhcp server lease...
(beetje het zelfde als bij ipv4 met het 192.169. adres.)

[ Voor 11% gewijzigd door geenwindows op 03-05-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonienl
Configuratie ziet er goed uit en de Unraid server heeft ook een IPv6 adres.

Je schreef eerder:

1. wel kan ik met ping6 google.nl reactie krijgen
2. maar kan niet met ipv6 het net op.
3. wel kan ik unraids IPv6 adres op unraid zelf, gebruiken
4. echter niet als ik unraid via de laptop benader

Ad 1 - Dit houdt in dat DNS werkt en dat je naar buiten kan het internet op
Ad 2 - Wat kan je niet bereiken?
Ad 3 - Bevestiging dat Unraid een IPv6 adres heeft
Ad 4 - Doe http://[ipv6-adres] -- dus IPv6 adres tussen [] opgeven

Ik heb mijn Unraid server ook op IPv4 + IPv6 draaien, zonder problemen.
Ik heb ook een Firefox browser als container op de server staan met IPv4 en IPv6 (custom network br0).

Een screenshot van een IPv6 test gedaan met Firefox op mijn Unraid server

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6Yuu6YsdLtT223uk5Y_ShWRQh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F2JkGudBFymBonTQwN40hRUW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
@bonienl schijt mij maar lek. nu kan ik in eens op de laptop unraid via ipv6 benaderen...
ik heb even de firefox container geïnstalleerd, daar heb ik exact het zelfde probleem, Geen bereik met ipv6 bij ipv6-test.com
ik heb de extra parameters toegevoegd: "--sysctl net.ipv6.conf.all.disable_ipv6=0 --sysctl net.ipv6.conf.eth0.use_tempaddr=2", en zie ik in eens dat ik ook via ipv6 ipv6-test.com kan benaderen.
(16 van de 20 punten)
kan het dan kloppen dat als ik via de gui boot het net op ga dat ik dan bewust geen ipv6 bereik heb?
(ik ben me er van bewust dat de gui boot niet bedoelt is om mee het web op te gaan)

als ik ipv6 op unraid (en docker) nou goed begrijp dien ik bij elke container die ik ook via ipv6 wil bereiken dat ik dan de extra parameter "--sysctl net.ipv6.conf.all.disable_ipv6=0 --sysctl net.ipv6.conf.eth0.use_tempaddr=2" dien te gebruiken?

edit: of deze: "--mac-address xx:xx:xx:xx:xx:xx --sysctl net.ipv6.conf.all.disable_ipv6=0"

docker config panel zegt me dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBrXIK5SZGHAleJG6B4ba7zYJZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UePaG5nTvfKhKrgBP2iOz5KA.png?f=fotoalbum_large

valt me trouwens op dat wanneer ik de handmatige dns toevoegen weg haal en deze ook weer op auto zet dan ik dan geen ipv6 dns server meer heb, cat /etc/resolv.conf heeft dan enkel ipv4 dns server. (zelfs naar een reboot.)

[ Voor 3% gewijzigd door geenwindows op 03-05-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonienl
> kan het dan kloppen dat als ik via de gui boot het net op ga dat ik dan bewust geen ipv6 bereik heb?

Eerlijk gezegd heb ik nooit de IPv6 functionaliteit getest vanaf de console aansluiting, deze is er ook niet echt voor bedoeld.

Bij "normaal" gebruik wordt alles middels de GUI ingesteld en is het niet nodig om zelf met sysctl aan de slag te gaan (GUI zal onderhuids de juiste waarden zetten voor IPv6 gebruik).

Er is een limitatie dat DNSv6 adressen niet automatisch worden meegenomen bij gebruik van DHCP/SLAAC.
De oplossing vooralsnog is om handmatig DNSv6 adressen op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonienl
Er is ook een limitatie van Docker zelf bij gebruik van IPv6.

Docker staat namelijk niet toe dat het link local adres (fe80:xxxx) wordt gebruikt als default gateway.
Als workaround wordt daarom het LL adres omgezet naar het eerste IPv6 adres in het subnet, dus <IPv6-net>::1

Docker zal standaard dit eerste adres gebruiken als gateway bij het aanmaken van containers.
Het is dan ook zaak dat dit IPv6 adres wordt geconfigureerd op de LAN interface van de router.

Hier is een voorbeeld van de Firefox container zoals deze door Docker wordt aangemaakt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  "Networks": {
      "br0": {
          "IPAMConfig": null,
          "Links": null,
          "Aliases": [
              "e7366651d713"
          ],
          "NetworkID": "1a6df268f9cc37d00d223694b6915d9a4accfe1db05d710c66dbdde71149d2a6",
          "EndpointID": "36a674b5d97e6f39bfba26ec506170f05521cd117968c07feb2a35e5b24985e6",
          "Gateway": "10.0.101.1",
          "IPAddress": "10.0.101.128",
          "IPPrefixLen": 24,
          "IPv6Gateway": "2a02:xxxx:xxxx:101::1",
          "GlobalIPv6Address": "2a02:xxxx:xxxx:101::5",
          "GlobalIPv6PrefixLen": 64,
          "MacAddress": "02:42:0a:00:65:80",
          "DriverOpts": null
      }
  }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
hhmmm, dan heb ik nog ff een uitdaging om via letsencrypt de nodige containers op ipv6 niveau open te krijgen... daar moet ik me de komende tijd nog verder in gaan verdiepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
bonienl schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:48:
Advies: De console aansluiting van Unraid is bedoeld om het systeem zelf te managen. Gebruik de browser zo min mogelijk (of helemaal niet) om te internetten. De beveiliging is daarop niet voorzien.
Hoe bedoel je dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Robsta86 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Hoe bedoel je dit precies?
wat bonienl daarmee bedoeld (denk ik), je draait de GUI boot als zijnde root, oftewel wel Super User,
daar wil je niet mee het www op gaan (GUI boot gebruiken als zijnde "desktop")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
De enige reden om GUI boot te gebruiken is als je geen netwerk hebt voor je server. waardoor je hem niet via een andere laptop kan gebruiken.

Alle andere keren verklaar ik je bij deze voor gek als je de GUI gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
demonic schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:38:
De enige reden om GUI boot te gebruiken is als je geen netwerk hebt voor je server. waardoor je hem niet via een andere laptop kan gebruiken.

Alle andere keren verklaar ik je bij deze voor gek als je de GUI gebruikt.
Ik ben dus gek ;)
ik gebruik de GUI boot standaard, mijn desktop is een VM en heb geen zin om iedere keer de laptop of smartfone te pakken om de VM aan te slingeren (auto start gebruik ik niet, de videokaart wil soms wel eens moeilijk gaan doen), en ik gebruik hem voor monitoren van de server...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
geenwindows schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:56:
[...]

Ik ben dus gek ;)
ik gebruik de GUI boot standaard, mijn desktop is een VM en heb geen zin om iedere keer de laptop of smartfone te pakken om de VM aan te slingeren (auto start gebruik ik niet, de videokaart wil soms wel eens moeilijk gaan doen), en ik gebruik hem voor monitoren van de server...
okay, misschien is dat ook nog een toepassing.. XD

Al is overwogen om de vm te starten met WOL? :P dan kan het gewoon 1 knopje zijn wat je indrukt en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
demonic schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:45:
[...]

okay, misschien is dat ook nog een toepassing.. XD

Al is overwogen om de vm te starten met WOL? :P dan kan het gewoon 1 knopje zijn wat je indrukt en gaan :)
nee, betwijfel zelfs om unraid goed overweg kan met WOL...
mijn VM staat eigenlijk 24/7 aan, en nu ik de amd pro driver gebruik heb ik ook geen last meer van de amd reset bug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
geenwindows schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:05:
[...]

nee, betwijfel zelfs om unraid goed overweg kan met WOL...
mijn VM staat eigenlijk 24/7 aan, en nu ik de amd pro driver gebruik heb ik ook geen last meer van de amd reset bug ;)
Volgens mij kan je het wel werkend krijgen. (lang geleden dat ik deze video gekeken heb.. gedeelte is ook niet van toepassing)
YouTube: How to remotely start, connect to and even play a game on a VM over ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Lees net dit op Reddit en leek me wel belangrijk voor voor degene met een cache drive met btrfs: https://www.reddit.com/r/...me_because_of_the_docker/

TLDR: btrfs i.c.m docker(?) sloopt je SSD met enorm veel writes. Overschakelen naar xfs lijkt de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
in de jaren dat ik unraid gebruik heb ik nog geen enkele ssd kapot gehad, en ik dump echt alles naar de cache pool (behalve plex transcode, die gaat naar RAM)
gewoon BTRFS raid1.
maar ja, mocht dit dus een 'bug' zijn, dan dient dit wel te worden opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
hmm... lijkt bij mij ook te gebeuren...
in 2 minuten is er bijna 1GB weg geschreven door " loop2".

Dit schijnt door Docker gebruikt te worden?!
Binnenkort ook maar even omzetten naar xfs dan.. kijken of dat uitmaakt...

Edit: Zodra ik docker uit zet. (helemaal) dan komt mijn cache wel in een keer stil te staan..
Zet ik al mijn dockers still, komt het ook stil te zijn en blijf ik alleen over met "btrfs workers" :/
Jupp.. wisselen van bestandssysteem op mijn cache :(

[ Voor 36% gewijzigd door demonic op 10-05-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Mijn ssd cache in raid schijven staan ook op BTRFS, hoe kun je dit omzetten?

Array offline en dan omzetten naar xfs?

[ Voor 7% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 10-05-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@geenwindows Heb je gekeken hoeveel er wordt weggeschreven? Want dat het (nog) niet kapot is zegt nog niet zoveel. Vooralsnog zou ik btrfs even laten voor wat het is. En @demonic @gekkenhuis1900 het omzetten kun je blijkbaar vrij gemakkelijk doen middels deze uitleg: https://wiki.unraid.net/Replace_A_Cache_Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Ik heb t even gecheckt gelijk vanmorgen en dit is het resultaat --> -->

Eerste ssd: Total lbas written: 710349545084 / Power on hours: 15249 (1y, 8m, 26d, 9h)

Tweede ssd in raid met de eerste: Total lbas written: 579581882081 / Power on hours: 14792 (1y, 8m, 8d, 8h)

Dus mijn ssd's zijn al een end op weg richting maximum written vrees ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
Freakster86 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:56:
@geenwindows Heb je gekeken hoeveel er wordt weggeschreven? Want dat het (nog) niet kapot is zegt nog niet zoveel. Vooralsnog zou ik btrfs even laten voor wat het is. En @demonic @gekkenhuis1900 het omzetten kun je blijkbaar vrij gemakkelijk doen middels deze uitleg: https://wiki.unraid.net/Replace_A_Cache_Drive
Het is inderdaad super makkelijk. daarom is het ook een no brainer.
gekkenhuis1900 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:02:
Ik heb t even gecheckt gelijk vanmorgen en dit is het resultaat --> -->

Eerste ssd: Total lbas written: 710349545084 / Power on hours: 15249 (1y, 8m, 26d, 9h)

Tweede ssd in raid met de eerste: Total lbas written: 579581882081 / Power on hours: 14792 (1y, 8m, 8d, 8h)

Dus mijn ssd's zijn al een end op weg richting maximum written vrees ik :(
Geen idee wat ibas is, maar wat zegt de smart data over aantal data units written?
Bij mij staat die nu op
- Data units read 51,873,021 [26.5 TB]
- Data units written 125,411,277 [64.2 TB]
- Power on hours 3,246

Dat voor een SSD die pas 135 dagen aanstaat... best veel.. 8)7
Goed, 64TB van de 600TB Total Bytes Written (TBW). 10%... pff.. das wel fors..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Volgens https://www.virten.net/20...bytes-written-calculator/ zou ik dan uitkomen op:

eerste ssd total: 330.78 TB
tweede ssd total: 269.89 TB

TBW (Endurance):
4TB: 2,400 TBW
2TB: 1,200 TBW
1TB: 600 TBW
500GB: 300 TBW
250GB: 150 TBW

Ik heb zelf de 500GB dus 1 al over zn TBW's heen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Op die site staat ook iets van:

SSD Total Bytes Written Calculator
Calculates total bytes written based on S.M.A.R.T Attribute 241/Total_LBAs_Written

Dus ... lba's is volgens mij zeker je total written :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Heb zojuist mn appdata folder gemoved van mn cache naar mn array. Mn disks in array staan wel op xfs, dus misschien even een tussenoplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Freakster86 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:56:
jup, loop3 (is bij mij docker) wordt goed gebruikt, met uitgeschakelde containers (maar docker zelf aan) wordt er niks meer naar geschreven. kijkende met command 'df -h' leert dat loop3 de docker vdisk is..
sowieso doet de unifi-video en boinc en de VM's (shfs) de meeste belasting...
gekkenhuis1900 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:43:
Heb zojuist mn appdata folder gemoved van mn cache naar mn array. Mn disks in array staan wel op xfs, dus misschien even een tussenoplossing...
zou ik juist niet doen, het is de docker vdisk (docker.img) die wordt volgeschreven. appdata is wat anders.
ik zou de docker.img trouwens niet naar de array plaatsen, das je parity disks meer belasten, plaats het dan op een Unassigned Devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
geenwindows schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:02:
[...]

zou ik juist niet doen, het is de docker vdisk (docker.img) die wordt volgeschreven. appdata is wat anders.
ik zou de docker.img trouwens niet naar de array plaatsen, das je parity disks meer belasten, plaats het dan op een Unassigned Devices.
Thanks voor de info, enne ergens ook wel logisch eigenlijk, weer wat geleerd 8)7
Ga de boel ffies omgooien naar een Unassigned Disk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
gekkenhuis1900 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:43:
Cache disk, alle shares zetten op "usa cache: Yes". Mover draaien.
docker uitzetten. appdata & System share op "use cache: Yes" zetten. Mover draaien.

Cache disk moet nu leeg zijn. Cache disk formateren naar xfs.
Alle shares weer op de 'oude' instellingen zetten. en mover draaien.

Ik zou niet de docker of wat dan ook op de array plaatsen als ze actief zijn. de tussenoplossing is half werk.
terwijl al het werk maar half uurtje langer hoeft te duren. (Afhankelijk van de hoeveelheid data)

[ Voor 1% gewijzigd door demonic op 11-05-2020 13:26 . Reden: No moet Yes zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
demonic schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Cache disk, alle shares zetten op "usa cache: NO". Mover draaien.
docker uitzetten. appdata & System share op "use cache: NO" zetten. Mover draaien.

Cache disk moet nu leeg zijn. Cache disk formateren naar xfs.
Alle shares weer op de 'oude' instellingen zetten. en mover draaien.

Ik zou niet de docker of wat dan ook op de array plaatsen als ze actief zijn. de tussenoplossing is half werk.
terwijl al het werk maar half uurtje langer hoeft te duren. (Afhankelijk van de hoeveelheid data)
Klinkt als een super idee..
Alleen kan ik de cache op xfs niveau in raid zetten met de tweede disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Nu online
gekkenhuis1900 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Klinkt als een super idee..
Alleen kan ik de cache op xfs niveau in raid zetten met de tweede disk?
geen idee eigenlijk. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
Naar aanleiding van de berichten mijn cache ook maar omgezet van btrfs naar xfs. Door middel van het aanpassen van de cache preferences en het draaien van de mover was dat een fluitje van een cent :-).

Volgende hobby projectje wordt het draaien van m'n eigen Nextcloud instance, waarbij ik ook gebruik wil gaan maken van iets van OCR zodat ik op basis van zoekwoorden relevante PDFs terug kan vinden.

Bedenk gaandeweg steeds meer toepassingen voor m'n Unraid server, erg leuk om mee te stoeien :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-05 14:33
Beste dames en heren,
Hierbij presenter ik u Charon!

Vanaf de voorkant gezien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQVZZGZFguKj64HarEoMlfVu7aU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQhqnLXpfp09tQMjVTc3KcLk.jpg?f=fotoalbum_medium

Binnenkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY2qYhVqt2iXXiKNrqAJ1dqgZZM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opK0pNNPhO2t86KtFmCffzRa.jpg?f=fotoalbum_medium

In januari ben ik overgestapt naar Unraid na een aantal jaren op Windows Server te hebben gedraaid in een JBOD zonder parity of iets. Het was dus tijd om een upgrade te doen. In januari 4x de 10TB schijven aangeschaft. Oude server uit elkaar gehaald (zat ook in deze case) en de nieuwe gebouwd. Unraid installeren was super simpel. En daarna elke schijf over gekopieerd en de schijven die ik wou hergebruiken later aan de array toegevoegd. Ik ben toen van 28TB jbod naar 38TB met dual parity gegaan. Afgelopen week 2 extra 10tb schijven toegevoegd aan de array voor 58TB met dual parity.

De naam had ik achteraf gezien beter niet kunnen kiezen. Tijdens het uit elkaar halen is 1 oude hdd (wd black 1tb) overleden toen hij op de grond viel (stom ook). Tijdens het overzetten van de data is een 2e schijf (wd red 4tb) ten onder gegaan aan smart errors. Van de 1e schijf wat onbelangrijke data verloren en wat data die ik nog analoog heb. En van de 2e niks verloren.

De hardware specificaties:
  • Kast: Antec Twelvehundred
  • CPU: Intel i5-8400
  • Moederbord: Asrock Z370 Extreme4
  • RAM: Corsair Vengeance RGB 16gb 3000mhz
  • Voeding: Seasonic Platinum series 660 Watt
  • LG Blu-ray lezer/branderli]
  • SSDs 2.5” Samsung 750 evo en 850 evo 500gb, PM961 256gb NVMe
  • HDD: 6x HGST Ultrastar He10 10TB
  • HDD: 1x WD Red 6TB
  • HDD: 2x WD Red 4TB
  • HDD: 1x HGST Deskstar NAS 4TB
Softwarematig:
Het hele systeem draait op Unraid.
2 van de 10TB schijven zijn parity. De overige 8 zijn data. Dit levert netto 58TB aan storage op.
De 2 2.5” SSDs zitten in een cache pool. Nu nog geformatteerd als btrfs.
De NVMe SSD is unassigned, geformat als XFS en wordt gebruikt voor VM’s, transcoding (tijdelijk) en (tijdelijk) docker.img storage.

Transcoding wil ik nog naar het ram verplaatsen in de toekomst. Alleen wil ik dan eigenlijk meer ram erin hebben eerst. Docker.img blijft op de NVMe staan totdat de bug van ENORM veel schrijven opgelost wordt. (Mijn arme 750 evo heeft al 70TB geschreven in zijn 6 maanden power-on tijd.)

Dan het antwoord op de vraag die ik vaak krijg als ik mensen vertel dat ik een server thuis heb: Wat doe je er mee?

Naast natuurlijk opslag van data draait het volgende op de server:
  • bazarr
  • binhex-krusader
  • bitwardenrs
  • bookstack
  • Collabora
  • Firefox
  • Grafana
  • HDDTemp
  • Influxdb
  • mariadb
  • monica
  • nextcloud
  • NginxProxyManager
  • nzbget
  • NzbHydra2
  • phpmyadmin
  • pihole-template
  • PlexMediaServer
  • radarr
  • sonarr
  • tautulli
  • telegraf
  • unifi-controller
De meeste namen kent iedereen wel. Even kort wat (mogelijk) onbekendere:
Monica is een open source personal CRM. Zoals ze zelf zeggen een persoonlijke rolodex.
Bookstack is een open source wikipedia wat een boekenkast als uitgangspunt heeft. Je maakt dus een bookshelf aan en daarin weer boeken en daarin weer hoofdstukken. Moderne interface en werkt heel simpel.
En Firefox is de firefox browser. Ik gebruik deze voor Epic Idle Quest. Een simpele idle game.

En het volgende staat erop maar staat niet standaard aan of werkt niet (goed) of ben ik nog mee bezig of is voor test.
  • heimdall
  • MakeMKV
  • MinecraftBasicServer
  • speedtest (librespeed)
  • splunk
  • poste
  • QDirStat
  • UniFi-Poller
Ik loop ondanks de grote (groeiende) lijst aan dockers nergens tegen performance problemen aan. Gemiddeld RAM-gebruik is 4-5gb. Tenzij ik de Minecraft docker aanzet. Die pakt gelijk 1.5gb aan ram erbij. CPU-gebruik is gemiddeld ~3-4% dit komt voornamelijk door de firefox docker die continu toch wat doet.

De toekomst voor hardware is mogelijk een 10gbit upgrade in de toekomst en van 16 naar 32gb ram. Opslagruimte kom ik nu niet tekort. Heel ver in de toekomst zal waarschijnlijk een nieuwe case zijn omdat als ik deze verder ga uitbreiden met meer hdd bays de airflow te veel wordt beperkt en de temps dus te hoog.

Voor software is de planning om alles goed te gaan documenteren voor er dingen bijkomen en alles ordenen op een eigen docker netwerk bridge zodat het elkaar niet te veel in de weg zit.

Heb je vragen vraag maar raak! Ik vindt het altijd leuk te vertellen of mensen te helpen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 02:17

nAffie

...

Muerte.Diablo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:16:
Beste dames en heren,
Hierbij presenter ik u Charon!
Nice build!

Nu word ik wel een beetje huiverig als ik een NAS vol met magnetische media naast een speaker of subwoofer zie staan. Ik hoop dat dit een afgeschermd exemplaar is.

In m'n early unraid dagen had ik mijn 'tower' ook in de woonkamer naast een speakerzuil staan en zag soms wat vreemde dingen gebeuren met mijn data en disks. Heb m'n lesje toen wel geleerd...

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
nAffie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Nice build!

Nu word ik wel een beetje huiverig als ik een NAS vol met magnetische media naast een speaker of subwoofer zie staan. Ik hoop dat dit een afgeschermd exemplaar is.

In m'n early unraid dagen had ik mijn 'tower' ook in de woonkamer naast een speakerzuil staan en zag soms wat vreemde dingen gebeuren met mijn data en disks. Heb m'n lesje toen wel geleerd...
Harde schijven zijn van zichzelf al heel goed afgeschermd, en vervolgens zit er ook nog een kast omheen. Dit is geen enkel probleem zo

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muerte.Diablo
nAffie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Nice build!

Daar heb je gelijk in. Maar de subwoofer staat geïsoleerd van de vloer af op rubberen voetjes. Dus trillingen daarvandaan via de grond valt mee. Verder heeft de server eigenlijk altijd naast de subwoofer gestaan (ook voor unraid) en nog nooit iets gemerkt van issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
ben me nu al tijdje aan orienteren voor een nieuwe server, na jaren lang debian te hebben gedraaid, wil ik nu eens wat anders.
Op mijn werk ervaring opgedaan met freenas (wat me niet echt bevalt wat jails betreft)
en ben nu aangekomen bij unraid.

nu wil ik de onderstaande hardware in gaan zetten voor een nieuwe server.
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,20€ 114,20
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
3Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 108,90€ 326,70
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 66,07€ 66,07
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesCrucial MX100 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,03

Ik begrijp nu alleen de parity disk nog niet helemaal.
Van de 3 5tb schijven zet ik er
1 in als parity
2 als data
en de ssd die ik nog heb liggen als cache disk.

Als nu beide data disks vol met data staan, en 1 van de 2 data disks overlijd, kan ik deze dan gewoon vervangen voor een nieuwe lege disk en de 'verloren' data rebuilden van de parity disk?

Hoeveel data disks kan ik er inzetten met maar 1 parity disk? (er van uitgaande dat de parity disk altijd de grootste of gelijk is dan de grootste data disk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muerte.Diablo
GoVegan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:27:
ben me nu al tijdje aan orienteren voor een nieuwe server, na jaren lang debian te hebben gedraaid, wil ik nu eens wat anders.
Op mijn werk ervaring opgedaan met freenas (wat me niet echt bevalt wat jails betreft)
en ben nu aangekomen bij unraid.

nu wil ik de onderstaande hardware in gaan zetten voor een nieuwe server.
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,20€ 114,20
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
3Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 108,90€ 326,70
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 66,07€ 66,07
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesCrucial MX100 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,03

Ik begrijp nu alleen de parity disk nog niet helemaal.
Van de 3 5tb schijven zet ik er
1 in als parity
2 als data
en de ssd die ik nog heb liggen als cache disk.

Als nu beide data disks vol met data staan, en 1 van de 2 data disks overlijd, kan ik deze dan gewoon vervangen voor een nieuwe lege disk en de 'verloren' data rebuilden van de parity disk?

Hoeveel data disks kan ik er inzetten met maar 1 parity disk? (er van uitgaande dat de parity disk altijd de grootste of gelijk is dan de grootste data disk)
toon volledige bericht
Correct: Als 1 disk overlijd dan kan je de verloren data rebuilden van de parity disk.

2. Tot de max van 30 schijven totaal (parity+data) in het geval van Unraid pro. Verspreid over 28 data en 2 parity schijven. (Staat ook hier: https://unraid.net/pricing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
Muerte.Diablo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Correct: Als 1 disk overlijd dan kan je de verloren data rebuilden van de parity disk.

2. Tot de max van 30 schijven totaal (parity+data) in het geval van Unraid pro. Verspreid over 28 data en 2 parity schijven. (Staat ook hier: https://unraid.net/pricing)
1. En stel dat er 1 x 5gb data disk overlijd.
(Tegen die tijd is het waarschijnlijk gunstiger om een grotere disk te kopen.)
is het dan ook mogelijk om die grotere (nieuwe) disk als parity in te zetten en de oude parity op de overleden data disk te plaatsen, en te laten rebuilden?

2. wanneer je een cache disk gebruikt. En de cache op nachtelijk tijdstip weg laat schrijven.
blijft dan de parity disk de hele dag in spindown tot het nachtelijke moment dat de cache weer weg word geschreven. Dit ivm een zuinige server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ik ben inmiddels aardig gevorderd in het installeren van Unraid en inmiddels ook aan het overzetten van data begonnen. Daar gaat wel een week overheen.... Maar ik vraag mij nu af wat een 'slimme' indeling is.

7 schijven, waarvan
6 in array
1 parity

schijf 1 t/m 5 = shares downloads, movies, music, tv
schijf 6 = shares overige (dus eigenlijke het enige wat écht belangrijk is).

Slim om het zo te doen?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste