Ik zoek een?
NAS voor thuis.
Flexibel en krachtig.
Huidig heb ik een TVS-672x deze is opzich prima maar voelt mij soms wat langzaam aan. Verder wil ik deze nas graag verplaatsen naar een andere locatie waar deze als backup kan dienen voor de nieuwe nas.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben bankend met zowel Synology en Qnap ik heb geen directe voorkeur maar mij lijkt in het zelfde merk te blijven de meest verstandige keuze ivm backup via een VPN server.
Als eerst wat achtergrond informatie:
De huidige nas voldoet functioneel volledig.
Momenteel draai ik een Raid 6 opstelling met 6x 8TB + 2x 2tb m2.
Opzich heb ik hier voldoende ruimte mee, al is er geen bezwaar voor een 8 of 12 bay nas.
Wat wil ik met de NAS doen:
Primair:
Media Storage (documenten, foto's, aangekochte software)
Docker Containers draaien (10x)
Virtual Machines draaien (3x)
Backup
Wat doe ik niet:
Transcoding
Media streamen vanuit nas
Content downloaden
Nas hangt niet aan het internet en is dus ook niet belangrijk hoe hij hier mee om gaat. Deze is alleen te bereiken via een VPN server of lokaal.
mijn verwachting is dat een dergelijk apparaat meer dan 5 jaar te gebruiken is en dat de snelheids beleving ook gewoon goed blijft. Momenteel merk ik dat mijn Huidige nas wat langzaam aanvoelt.
De CPU zit ook meestal tussen de 60 en 80 % door boven genoemde taken.
Zelf heb ik al wat onderzoek gedaan maar twijfel ik zelf aan mijn keuzes.
Gevonden: QNAP TS-873AeU of TS-855eU ( deze is net uitgekomen maar nog niet verkrijgbaar ).
Voor mijn gevoel zijn beide modellen wel een stapje voorwaarts maar geen echte upgrade.
Budget heb ik niet ingevuld gezien het relatief duren systemen zijn wil ik kijken naar de mogelijkheden en daarna een afweging maken of de meerprijs het gewenste resultaat brengt.
Verdere wensen / eisen:
Diepte beperkt: max 500mm
Rack model U eenheid geen voorkeur tot U4 geen probleem.
Liefste 2 PCI sloten ( 1 wordt momenteel gebruikt voor 10gbs andere wil ik graag kunnen gebruiken voor uitbreiding op M2 sloten).
Wat zouden jullie adviseren?
NAS voor thuis.
Flexibel en krachtig.
Huidig heb ik een TVS-672x deze is opzich prima maar voelt mij soms wat langzaam aan. Verder wil ik deze nas graag verplaatsen naar een andere locatie waar deze als backup kan dienen voor de nieuwe nas.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben bankend met zowel Synology en Qnap ik heb geen directe voorkeur maar mij lijkt in het zelfde merk te blijven de meest verstandige keuze ivm backup via een VPN server.
Als eerst wat achtergrond informatie:
De huidige nas voldoet functioneel volledig.
Momenteel draai ik een Raid 6 opstelling met 6x 8TB + 2x 2tb m2.
Opzich heb ik hier voldoende ruimte mee, al is er geen bezwaar voor een 8 of 12 bay nas.
Wat wil ik met de NAS doen:
Primair:
Media Storage (documenten, foto's, aangekochte software)
Docker Containers draaien (10x)
Virtual Machines draaien (3x)
Backup
Wat doe ik niet:
Transcoding
Media streamen vanuit nas
Content downloaden
Nas hangt niet aan het internet en is dus ook niet belangrijk hoe hij hier mee om gaat. Deze is alleen te bereiken via een VPN server of lokaal.
mijn verwachting is dat een dergelijk apparaat meer dan 5 jaar te gebruiken is en dat de snelheids beleving ook gewoon goed blijft. Momenteel merk ik dat mijn Huidige nas wat langzaam aanvoelt.
De CPU zit ook meestal tussen de 60 en 80 % door boven genoemde taken.
Zelf heb ik al wat onderzoek gedaan maar twijfel ik zelf aan mijn keuzes.
Gevonden: QNAP TS-873AeU of TS-855eU ( deze is net uitgekomen maar nog niet verkrijgbaar ).
Voor mijn gevoel zijn beide modellen wel een stapje voorwaarts maar geen echte upgrade.
Budget heb ik niet ingevuld gezien het relatief duren systemen zijn wil ik kijken naar de mogelijkheden en daarna een afweging maken of de meerprijs het gewenste resultaat brengt.
Verdere wensen / eisen:
Diepte beperkt: max 500mm
Rack model U eenheid geen voorkeur tot U4 geen probleem.
Liefste 2 PCI sloten ( 1 wordt momenteel gebruikt voor 10gbs andere wil ik graag kunnen gebruiken voor uitbreiding op M2 sloten).
Wat zouden jullie adviseren?