[Aankoopadvies] mid / high-end Nas systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:33
Ik zoek een?
NAS voor thuis.

Flexibel en krachtig.
Huidig heb ik een TVS-672x deze is opzich prima maar voelt mij soms wat langzaam aan. Verder wil ik deze nas graag verplaatsen naar een andere locatie waar deze als backup kan dienen voor de nieuwe nas.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben bankend met zowel Synology en Qnap ik heb geen directe voorkeur maar mij lijkt in het zelfde merk te blijven de meest verstandige keuze ivm backup via een VPN server.

Als eerst wat achtergrond informatie:
De huidige nas voldoet functioneel volledig.

Momenteel draai ik een Raid 6 opstelling met 6x 8TB + 2x 2tb m2.
Opzich heb ik hier voldoende ruimte mee, al is er geen bezwaar voor een 8 of 12 bay nas.

Wat wil ik met de NAS doen:

Primair:
Media Storage (documenten, foto's, aangekochte software)
Docker Containers draaien (10x)
Virtual Machines draaien (3x)
Backup
Wat doe ik niet:
Transcoding
Media streamen vanuit nas
Content downloaden

Nas hangt niet aan het internet en is dus ook niet belangrijk hoe hij hier mee om gaat. Deze is alleen te bereiken via een VPN server of lokaal.

mijn verwachting is dat een dergelijk apparaat meer dan 5 jaar te gebruiken is en dat de snelheids beleving ook gewoon goed blijft. Momenteel merk ik dat mijn Huidige nas wat langzaam aanvoelt.
De CPU zit ook meestal tussen de 60 en 80 % door boven genoemde taken.

Zelf heb ik al wat onderzoek gedaan maar twijfel ik zelf aan mijn keuzes.

Gevonden: QNAP TS-873AeU of TS-855eU ( deze is net uitgekomen maar nog niet verkrijgbaar ).

Voor mijn gevoel zijn beide modellen wel een stapje voorwaarts maar geen echte upgrade.

Budget heb ik niet ingevuld gezien het relatief duren systemen zijn wil ik kijken naar de mogelijkheden en daarna een afweging maken of de meerprijs het gewenste resultaat brengt.

Verdere wensen / eisen:
Diepte beperkt: max 500mm
Rack model U eenheid geen voorkeur tot U4 geen probleem.
Liefste 2 PCI sloten ( 1 wordt momenteel gebruikt voor 10gbs andere wil ik graag kunnen gebruiken voor uitbreiding op M2 sloten).

Wat zouden jullie adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
Ontbreekt er nog informatie of is deze vraag te specifiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rustagh :P
Kicken van je eigen topic doen we pas na 24 uur he, we zijn niet permanent online en doen dit voor de lol ;)

Naja, je noemt het een nas maar feitelijk zoek je een home server. Een nas is primair voor opslag en kan met wat tweaks ook andere dingen, maar onder de streep is ie er niet voor gemaakt he ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:09
K!K schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:25:
Ontbreekt er nog informatie of is deze vraag te specifiek?
Wat voor mij en wellicht voor andere in de community mist is het gewenste stroomgebruik. Ik ben zeer benieuwd naar het huidige idle verbruik / verbruik op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
Djarune schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:17:
[...]

Wat voor mij en wellicht voor andere in de community mist is het gewenste stroomgebruik. Ik ben zeer benieuwd naar het huidige idle verbruik / verbruik op jaarbasis.
Stroom verbruik vind ik niet zo interessant als het maar bied wat ik wens! Zeker gezien 15.000kwp aan zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 21:30

Thomg

Aww yiss

Waarom dan niet een build met iets als unraid of truenas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
Mijn voorkeur gaat uit naar een kant en klare oplossing. Dit vooral om geen gezeur met drivers en dergelijke te hebben. Bijvoorbeeld bij een update of upgrade van de software.

Maar mocht dit niet aan de orde zijn sta ik er natuurlijk voor open!
Hoe zit het dan met compatibiliteit van hardware?

[ Voor 27% gewijzigd door K!K op 08-04-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
Niemand dus een advies voor een kant en klare oplossing? Of zou het advies zijn om een eigen home server te bouwen? En is mijn gedachte volledig fout dat er geen gezeur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:54
Welke cpu heb je nu?

Dat ding is zowel met een i3 8100T als met een i5 8400T geleverd, en kan geupgrade worden naar een i7 8700T (of zelfs naar een 9900T zag ik als je er een nieuwe bios op zet.)

De Nassen die je noemt hebben CPU’s die zeker in single core een stuk trager zijn.
Die chips zijn vooral voor veel dingen tegelijk handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
White Feather schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:50:
Welke cpu heb je nu?

Dat ding is zowel met een i3 8100T als met een i5 8400T geleverd, en kan geupgrade worden naar een i7 8700T (of zelfs naar een 9900T zag ik als je er een nieuwe bios op zet.)

De Nassen die je noemt hebben CPU’s die zeker in single core een stuk trager zijn.
Die chips zijn vooral voor veel dingen tegelijk handig.
Deze is uitgerust met een I3 8100T.

Ik heb inmiddels ook een topic aangemaakt met een aankoop advies voor een Unraid server.
Hierdoor ben ik ook iets minder beperkt naar de aangeboden Hardware die Qnap of Synology aanbieden.
Dit is voor mij inmiddels een rieele keuze geworden.

Voor de Backup taak zou de i3 8100T wel voldoende moeten zijn.
Pagina: 1