hey guys, ik wil eigenlijk gewoon even wat feedback,
voorheen had ik altijd een een leuk thuisservertje, waar ik vanalles op draaien, lees: truenass, xigma nas en ook een kort poosje unraid. dat werkte eigenlijk allemaal wel leuk, hardware: amd A10 7850K (quadcore amd (pre- zen dus), met 16gb ddr3. daarop draaide unraid natuurlijk dikke prima.
trieste feit hardware gaat stuk en ik heb eigenlijk geen geld (of zin) om een heel duur nieuw systeem te kopen,
bovendien verwacht ik niet meer al te veel verschillende plugins of dockers te gaan draaien, en zo wel dan overweeg ik zelfs om een deel van mijn nas als SAN in te zeggen (bijvboorbeeld voor een raspberry-pi achtig dingetje.
https://www.amazon.nl/TER...b&pd_rd_i=B07JMWT9TQ&th=1
https://www.amazon.nl/TER...d=pla-1652280086571&psc=1
als ik dat vergelijk met een zelfbouw systeempje,
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Moederborden | ASRock J3455-ITX | € 87,11 | € 87,11 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IPC SC-4004 | € 88,90 | € 88,90 |
1 | Geheugen intern | OWC 1600DDR3S16P | € 41,75 | € 41,75 |
1 | Voedingen | Inter-Tech MINI-ITX PSU 160W | € 16,67 | € 16,67 |
1 | externe voeding | amazon 150w voeding | € 42,00 | € 42,00 |
| Totaal | € 276,43 |
enkele puntjes ter overweging:
wat ik weet is dat
• de kant-en-klaar nasjes zijn wat duurder, (vooral de quacore), maar ze zijn wat betreft ruimte ech een flink stuk compacter en ruimtegebrek is wel echt een ding hier...
• de aangegegeven limiet van de 5disk dual core is 10gb ram omdat er 2gb is vast gesoldeerd en je maximaal een 8gb stickje kunt toevoegen. van de 4bay quadcore nas ben ik niet zeker...
• zelfbouw heeft geen 2.5gbit, en het pci-e slot zou dat ook niet aankunnen, om dit wel te kunnen zou ik minimaal 100 euro meer uit moeten geven aan een véél duurder moederbord,
• zelfbouw heeft geen NVME-slots, en een adapter gaat vermoedelijk niet werken/passen. beide nasjes hebben dat wel in de verm van pcie-gen3
dingen die ik nog niet helemaal zeker weet:
• booten deze nasjes permanent van usb (vereiste voor unraid),
• gaat deze hardware en dan vooral ook de lan drivers, wel werken onder unraid,
• (vooral in het geval van de dualcore optie): wordt dit niet een beetje te veel op het randje...
• in het geval van zelfbouw, flink verouderde cpu, heeft iemand ervaring met dit soort hardware en unraid..
use case:
• een 2 persoons huishouden,
• hier en daar soms een download als iets niet meer makkelijk te streamen is. of als er bijvoorbeeld updates zijn van enkele opensource games die ik speel kortom hooguit 10 actieve torrents op piek momenten (meestal veel minder).
• dus ook geen eigen plex server...
• wel misschien home-assistant,
• misschien nextcloud
• of zo-nodig dus één of merdere sbc-computertjes waar dergelijke apps op kunnen draaien, maar met storage (of databases) op de nas.
wat zouden jullie doen? en op basis van welk gebruik baseer je dat.
ik ben dus vooral op zoek naar real-world voorbeelden. / persoonlijke ervaring.