Geïnspireerd door dit topic ben ik in de afgelopen maanden ook bezig geweest met het bouwen van een WordClock. Ik heb de mijne geïnspireerd op die van @RobIII en voorzien van randen die ook van kleur kunnen wijzigen (alleen zit dat nog niet in de software
)
Het resultaat:
:strip_exif()/f/image/iDkFEZCSYpSS5DGxOmmnKgUW.jpg?f=fotoalbum_large)
De klok werkt op basis van een Arduino UNO WiFi Rev2 met de bekende WS2812 LED strips, die ik heb ingebouwd in de Sannahed baklijst van IKEA. Aan de zijkant heb ik een LDR sensor ingebouwd, die de helderheid van de ledjes automatisch aanpast op het moment dat het verschil tussen de gemeten helderheid en de huidige helderheid groter wordt dan een geconfigureerde waarde.
Ik wilde eerst het raster met de hand zagen, maar dat pakte niet zo uit als ik wilde. Het raster van 11x11 is daarom door een collega geprint met een 3D-printer en met secondelijm vastgemaakt aan de plexiglazen voorkant. Aan de buitenkant heb ik een vinylsticker geplakt. Daardoor is er gelukkig weinig lichtlekkage. De plaat waarop de ledjes geplakt zitten heb ik afgewerkt met rubber van een rubberen mat van de Hornbach.
Leuk avontuur en erg gaaf om dit zelf te bouwen, te solderen en te programmeren. Paar leerpuntjes die ik hier uit heb gehaald:
Hieronder nog een paar foto's van het bouwproces:
Het resultaat:
:strip_exif()/f/image/iDkFEZCSYpSS5DGxOmmnKgUW.jpg?f=fotoalbum_large)
De klok werkt op basis van een Arduino UNO WiFi Rev2 met de bekende WS2812 LED strips, die ik heb ingebouwd in de Sannahed baklijst van IKEA. Aan de zijkant heb ik een LDR sensor ingebouwd, die de helderheid van de ledjes automatisch aanpast op het moment dat het verschil tussen de gemeten helderheid en de huidige helderheid groter wordt dan een geconfigureerde waarde.
Ik wilde eerst het raster met de hand zagen, maar dat pakte niet zo uit als ik wilde. Het raster van 11x11 is daarom door een collega geprint met een 3D-printer en met secondelijm vastgemaakt aan de plexiglazen voorkant. Aan de buitenkant heb ik een vinylsticker geplakt. Daardoor is er gelukkig weinig lichtlekkage. De plaat waarop de ledjes geplakt zitten heb ik afgewerkt met rubber van een rubberen mat van de Hornbach.
Leuk avontuur en erg gaaf om dit zelf te bouwen, te solderen en te programmeren. Paar leerpuntjes die ik hier uit heb gehaald:
- Ik heb het uitgewerkt op basis van een idee, zonder plan vooraf (gewoon doen)
- Ik ben niet blij met de vinylsticker. Ik heb 3 exemplaren, maar allemaal zijn ze gekreukt geleverd. Wellicht dat ik ter zijner tijd de voorplaat daarom nog ga veranderen.
Hieronder nog een paar foto's van het bouwproces:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
:strip_exif()/f/image/MpZPgO3u5QgTua4tFzAexrwb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9gbg2Ic2i17NenMoIdNwZrGD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/D0XI6eiq0n0Pcdk3JbnDe6JW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yJcinXhR8rY8ckw48s9sfYO0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VfsdHrHYNpX6lR8d8xJEkdXG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3h2BKX41PhotiggJNL2rBY4k.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OexfRctRfZmi79jG6JREh9y6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y9JSyqjqoaMyZHinHxP8A9Wp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PIeCaAcUpVYe9lsaPjuFsXZI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ppEa9xWs4eHjIktSQ3Ptm4qi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YgmUJGnmLD8azPwAdfJ0RVJV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nRgRWXHT53722tYaT8oc7KjE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r4EkCc7HlcNr1LT0VcFEZJIf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1ysWwxdKwSJBDyMMlDHTCz9z.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ALAdv4YRS5PcwBbEBkVpECmK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BuWxYZoR6tYisKNzRwYmN3eF.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DaGuuJws5E4ix7UHWkCdS7aX.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/SZ1dNwq1tc63bLTr5YFHfUyp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7XhjamMUwq5tGaMfhuRcYE31.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Upf8baAVyyLySAElp8Wb1Z2K.jpg?f=fotoalbum_large)