Toon posts:

[.Build] WordClock

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:24
@breaker.evert Een bouwpakket ben ik nog niet tegengekomen. Maar op internet vind je genoeg voorbeelden en instructies. Ook in dit draadje staan veel voorbeelden.

Je kan ze ook kant en klaar kopen, maar dan moet je al snel denken aan zo'n €1800,-

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 22:53

Nicap

Tsssk....

Ik kon trouwens in het verleden(twee jaar terug) ook Tetris spel op m'n klok. En the Matrix theme aanzetten. Via de webserver op de pi zero.
Maar ik krijg die opties niet meer in beeld nu.

Meer mensen last van? En is dat nog op te lossen?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 06:43
Nicap schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:31:
Ik kon trouwens in het verleden(twee jaar terug) ook Tetris spel op m'n klok. En the Matrix theme aanzetten. Via de webserver op de pi zero.
Maar ik krijg die opties niet meer in beeld nu.

Meer mensen last van? En is dat nog op te lossen?
Heb je de software geupdate? Misschien dat deze opties in je config file uitstaan.
De webinterface is in de afgelopen wel geupdate, waardoor deze bij oudere installaties niet meer werkt. Een schone installatie zou dat moeten verhelpen...

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Voronwë schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:02:
[...]

Heb je de software geupdate? Misschien dat deze opties in je config file uitstaan.
De webinterface is in de afgelopen wel geupdate, waardoor deze bij oudere installaties niet meer werkt. Een schone installatie zou dat moeten verhelpen...
Ik zal eens proberen een nieuwe instqllatie te doen dan. Heb verder nooit iets gewijzigd zover ik weet.

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:50

Lex2

Fotografieliefhebber

Geïnspireerd door dit topic ben ik in de afgelopen maanden ook bezig geweest met het bouwen van een WordClock. Ik heb de mijne geïnspireerd op die van @RobIII en voorzien van randen die ook van kleur kunnen wijzigen (alleen zit dat nog niet in de software :+)

Het resultaat:

De klok werkt op basis van een Arduino UNO WiFi Rev2 met de bekende WS2812 LED strips, die ik heb ingebouwd in de Sannahed baklijst van IKEA. Aan de zijkant heb ik een LDR sensor ingebouwd, die de helderheid van de ledjes automatisch aanpast op het moment dat het verschil tussen de gemeten helderheid en de huidige helderheid groter wordt dan een geconfigureerde waarde.

Ik wilde eerst het raster met de hand zagen, maar dat pakte niet zo uit als ik wilde. Het raster van 11x11 is daarom door een collega geprint met een 3D-printer en met secondelijm vastgemaakt aan de plexiglazen voorkant. Aan de buitenkant heb ik een vinylsticker geplakt. Daardoor is er gelukkig weinig lichtlekkage. De plaat waarop de ledjes geplakt zitten heb ik afgewerkt met rubber van een rubberen mat van de Hornbach.

Leuk avontuur en erg gaaf om dit zelf te bouwen, te solderen en te programmeren. Paar leerpuntjes die ik hier uit heb gehaald:
  • Ik heb het uitgewerkt op basis van een idee, zonder plan vooraf (gewoon doen)
  • Ik ben niet blij met de vinylsticker. Ik heb 3 exemplaren, maar allemaal zijn ze gekreukt geleverd. Wellicht dat ik ter zijner tijd de voorplaat daarom nog ga veranderen.
In de komende weken nog eens even nadenken over welke kleur ik de rand wil geven en welke effecten ik nog in wil bouwen :)

Hieronder nog een paar foto's van het bouwproces:

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:24

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Lex2 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:11:
Geïnspireerd door dit topic ben ik in de afgelopen maanden ook bezig geweest met het bouwen van een WordClock. Ik heb de mijne geïnspireerd op die van @RobIII en voorzien van randen die ook van kleur kunnen wijzigen (alleen zit dat nog niet in de software :+)
RobLexDrie >:) :o Subtiel :D _/-\o_

Ziet er mooi uit _O_

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:50

Lex2

Fotografieliefhebber

RobIII schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:13:
[...]

RobLexDrie >:) :o Subtiel :D _/-\o_

Ziet er mooi uit _O_
Haha, dat kwartje valt nu pas. Eigenlijk moet ik nu ook mijn nick laten wijzigen :X

Toch wel fijn om zo'n korte naam te hebben. Past precies in het midden :)

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

• Vuikie
@Lex2 Ziet er goed uit!

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Expatriot
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-04 16:06

Na een kleine 40 uur werk hangt die 😀
Happy wife, happy life!

• Vuikie
Ow wow, @Expatriot die is heel nice!

Hoe groot is die? 1,5 x 1,5?

[Voor 29% gewijzigd door Vuikie op 22-01-2023 16:50]

• Expatriot
Hey vuikie,

1m x 1m flinke klus en flink zwaar, zitten 29 magneten in het frame om de cortenstaal plaat vast te houden.

Mocht er nog iemand interesse hebben, heb dus nog een 45x45 variant te koop. Aangezien me op marktplaats geadviseerd werd die advertentie te verwijderen.

[Voor 34% gewijzigd door Expatriot op 22-01-2023 17:20]

• Vuikie
Expatriot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:17:
*SNIP*

Aangezien me op marktplaats geadviseerd werd die advertentie te verwijderen.

*SNIP*
Ok, deze vind ik bijzonder. Door wie en waarom, als ik vragen mag?

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 10:51
Qlocktwo is redelijk actief met het beschermen van hun copyright. Waarschijnlijk hierom. Het is wel voor het eerst dat ik advies hoor vanuit Marktplaats... 8)7

• Voronwë
Ik gok dat er meer zelfbouw woordklokken bestaan dan dat QlockTwo er verkocht heeft.
Ook mijn leverancier in Duitsland voor de frontplaten wilde ze al niet meer maken.
spoiler:
Sterker nog, hier op Tweakers werden we (de mods dan) al geadviseerd om bepaalde links te verwijderen (welliswaar niet van QlockTwo, maar van derden die wel gesommeerd zijn).

• Vuikie
@Expatriot heeft me 'achter de schermen' uitgelegd hoe en wat.

Persoonlijk vind ik het bullcr@p. Als jij in Inkscape een ontwerp maakt en de frontplaat zelf maakt of laat maken/snijden/laseren dan mag dat gewoon. Als jij deze dan !particulier! wil verkopen omdat je een andere gemaakt hebt, is dit geen probleem. Dingen kunnen wat lastiger worden als je exact hetzelfde font of front layout gebruikt en het dan seriematig gaat/laat produceren.
Maar dat bedrijven als QlockTwo achter mensen aan gaat die er hobbymatig 1 maken, vind ik echt heel triest.
Misschien moeten ze dan hun standaard 45x45 model niet va. €1800!!!!! laten kosten. Want voor dat geld kan ik er zelf wel een aantal maken...

• Expatriot
Voronwë schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:04:
Ik gok dat er meer zelfbouw woordklokken bestaan dan dat QlockTwo er verkocht heeft.
Ook mijn leverancier in Duitsland voor de frontplaten wilde ze al niet meer maken.
spoiler:
Sterker nog, hier op Tweakers werden we (de mods dan) al geadviseerd om bepaalde links te verwijderen (welliswaar niet van QlockTwo, maar van derden die wel gesommeerd zijn).
Hier idem 2 bedrijven in de regio Venlo die ook niet eens de moeite namen om te reageren om deze plaat lazeren. Misschien ook gesommeerd als ze dat met Duitse laser boeren ook doen. Via via moeten regelen maar welk bedrijf dit heeft gedaan weet ik dus ff niet.

Blij dat iemand me via marktplaats wees op het gevaar. De woorden van onze huisadvocaat op de zaak waren: dit kan een probleem geven met het modelrecht van qlocktwo en dat je economisch gewin haalt uit een imitatie. Zouden ze patenten kunnen hebben op zoiets algemeens?

• Voronwë
Waarschijnlijk iets van auteursrechten oid.
Maar ik zou het meer zien als een compliment dat het zoveel word nagebouwd door DIYers. Misschien is de prijs gewoon te hoog.
Hetzelfde geldt voor dit project (https://clockclock.com/). Die wil ik ooit ook nog een keer gaan bouwen, maar het ontbreekt me aan de kennis...

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Voronwë schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:10:
Maar ik zou het meer zien als een compliment dat het zoveel word nagebouwd door DIYers. Misschien is de prijs gewoon te hoog.
Hetzelfde geldt voor dit project (https://clockclock.com/). Die wil ik ooit ook nog een keer gaan bouwen, maar het ontbreekt me aan de kennis...
Hmm, die is ook wel leuk ja. Ben nog wel eens een klok tegen gekomen die ook zoiets deed als in je Link, met servo's. Kan hem zo ook gauw niet terugvinden. Mocht ik hem vinden, dan zal ik hem delen.

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 21:46
Een tijdje geleden heb ik al eens een houten Wordclock voor mezelf gebouwd: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65001766

Nu wil ik voor een familielid een stalen wordclock maken.
  • Het wordt een plaat van 160x80 cm, met daarin een klok van ca. 40x40cm (3 LED's/10cm). De rest van de plaat is dan een soort magneetbord
  • Materiaal is staal (Koudgewalst SC01-A-m). Alternatieven zijn Elec.verzinkt (ZE25), Magnelis S250GD+ZM31 MAE, S235, S355, S420, S700, Sendz verzinkt DX51D+Z275, maar ik heb geen verstand van de verschillen. Iemand wel?
  • Dikte 1,5 mm
  • Besturing is net als mijn vorige klok een ESP8266 met ingebouwde Wifi (bijv. nodemcu). Ik twijfel wel of die ESP achter een enorme stalen plaat wel voldoende wifi ontvangst gaat hebben. Misschien dat ik nog op zoek ga naar een ESP met een losse wifi antenne (WEMOS D1 Mini Pro ofzoiets)
  • Als diffusor lees ik dat wit bakpapier het beste geschikt is? Mag dat gewoon 1 groot vel zijn, of moet ik per letter een los velletje maken?
  • Ik heb online al 2 offertes voor de stalen plaat: 247lasersnijden.nl en van laseropmaat.nl . De ene is het dubbele van de andere, zonder dat ik een verschil zie. Kan er nog kwalitatief verschil tussen zitten? Iemand tips voor een leverancier?
Nog andere tips ?

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nee, geen directe tip. Voor wat betreft de aansturing: mijn esp8266 zit achter een cortenstalen plaat en geen problemen qua ontvangst. Dus ik denk dat dat nog wel los loopt, tenzij je 'm heel ver van je wifi punt ophangt.

• dennis_LU
  • Laatst online: 07-06 18:27
Expatriot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:17:
Mocht er nog iemand interesse hebben, heb dus nog een 45x45 variant te koop. Aangezien me op marktplaats geadviseerd werd die advertentie te verwijderen.
[Afbeelding]
Wat zou je hiervoor willen hebben? Ik heb wel interesse.

• Expatriot
Voronwë schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:10:
https://hackaday.io/proje...ock-made-of-analog-clocks

• Expatriot
Knap leuke proto maar ook niet meer dan dat.

Dat geluid alleen al zou ik helemaal lijp van worden :’)

• Voronwë
Beide al gevonden, en er zijn nog wel meer pogingen. Maar ze zijn of te luidruchtig, niet accuraat, of te complex en duur...
Goedkoopste versie is waarschijnlijk niet voor niets 5000 euro.

Deze lijkt wel redelijk te zijn, maar heeft niet een heel duidelijke omschrijving...
https://mcuoneclipse.com/...-finished-with-60-clocks/

[Voor 12% gewijzigd door Voronwë op 24-01-2023 23:04]

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 21:18
Voronwë schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:00:
[...]

[...]

Beide al gevonden, en er zijn nog wel meer pogingen. Maar ze zijn of te luidruchtig, niet accuraat, of te complex en duur...
Goedkoopste versie is waarschijnlijk niet voor niets 5000 euro.

Deze lijkt wel redelijk te zijn, maar heeft niet een heel duidelijke omschrijving...
https://mcuoneclipse.com/...-finished-with-60-clocks/
Op dit moment een aantal projecten liggen, waaronder zelf zonnepanelen leggen op het dak, gangkast maken en Voron 2.4 repareren.

Misschien aan het einde van het jaar als de hobbies weer opdrogen dan wil ik wel een poging wagen om te kijken of het te bouwen valt. We zouden een nieuw topic kunnen openen ter inspiratie?

Every magical journey begins with a single step

• Voronwë
Bowen_HAFX schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:13:
[...]

Op dit moment een aantal projecten liggen, waaronder zelf zonnepanelen leggen op het dak, gangkast maken en Voron 2.4 repareren.

Misschien aan het einde van het jaar als de hobbies weer opdrogen dan wil ik wel een poging wagen om te kijken of het te bouwen valt. We zouden een nieuw topic kunnen openen ter inspiratie?
Lijkt me een prima idee. Voor mij heeft het ook geen haast hoor (ik heb ook nog genoeg andere projectjes liggen).

• Expatriot

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 15:57
Ik ga mij hier ook aan wagen, houtbewerking is mijn hobby en ben .net developer van beroep. Iemand dit ooit in C# gemaakt?

Fluo

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:18
Fluo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:42:
Ik ga mij hier ook aan wagen, houtbewerking is mijn hobby en ben .net developer van beroep. Iemand dit ooit in C# gemaakt?
Waarom moet het per se in C#? Dit soort klokken bouw je meestal met een simpele microcontroller, en daar kan je niet zomaar het hele .NET framework op draaien. Het zal vast linksom of rechtsom wel kunnen maar handig lijkt me het niet.

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 15:57
Tom-Z schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Waarom moet het per se in C#? Dit soort klokken bouw je meestal met een simpele microcontroller, en daar kan je niet zomaar het hele .NET framework op draaien. Het zal vast linksom of rechtsom wel kunnen maar handig lijkt me het niet.
Als ik me niet vergis kan .net prima geinstalleerd worden op een Pi, heb er geen ervaring mee, maar lijkt me wel leuk om dit uit te proberen in een programmeertaal die ik beheers

Fluo

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05

Reptile209

- gers -

Fluo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Als ik me niet vergis kan .net prima geinstalleerd worden op een Pi, heb er geen ervaring mee, maar lijkt me wel leuk om dit uit te proberen in een programmeertaal die ik beheers
Maar het is weer meer gedoe om je ledjes aan te sturen vanaf een pi denk ik, vergeleken met een Arduino.

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:34
For what it is worth, ik heb mijn klok nu draaien op een esp8266 met ESPHome en een custom component als software.
Daarmee is hij heel gemakkelijk in Home Assistant te integreren;
  • Aan / uit zetten via een tijd schedule of automation('s nachts hoeft hij niet aan)
  • Kleur wijzigen via HA
  • Settings wijzigen via HA
  • Kleur wijzigen (via automation) op basis van gemeten CO2 in de woonkamer (>800ppm oranje; >1200ppm rood)
  • lichtsensor inlezen in HA
  • en nog wel meer te bedenken
Voor geinteresseerden, zie https://github.com/jeroen85/ha-wordclock-esphome
(based on https://github.com/leinich/ha-wordclock-esphome)

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-05 16:20
jj85 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:52:
For what's worth, ik heb mijn klok nu draaien op een esp8266 met ESPHome en een custom component als software.
Daarmee is hij heel gemakkelijk in Home Assistant te integreren;
  • Aan / uit zetten via een tijd schedule of automation('s nachts hoeft hij niet aan)
  • Kleur wijzigen via HA
  • Settings wijzigen via HA
  • Kleur wijzigen (via automation) op basis van gemeten CO2 in de woonkamer (>800ppm oranje; >1200ppm rood)
  • lichtsensor inlezen in HA
  • en nog wel meer te bedenken
Voor geinteresseerden, zie https://github.com/jeroen85/ha-wordclock-esphome
(based on https://github.com/leinich/ha-wordclock-esphome)
Dat is een mooie voor de upgrade van mijn bestaande klok! Ik draai hem nu op een Raspberry Zero W maar dat is natuurlijk een beetje overkill en alles is hardcoded (dimmen na 10 uur, kleurtjes op een verjaardag).

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 13:01
Heeft iemand hier een vinyl sticker kunnen laten uitsnijden voor de frontplaat? Heb al meermalen gezocht maar kan geen website vinden die een zwarte vinyl sticker van 50x50cm kan uitsnijden en leveren.

• bartbh
  • Niet online
@jj85 Goed idee om 'm in Home Assistant te koppelen! Alles qua mogelijkheden heb ik al in de esp8266 zitten met een webpage (tekst, kleur, helderheid etc.) maar gebruik ik nu eigenlijk niet.

Ik heb mijne al wel in gebruik als soort van notificatie, maar die laat de melding natuurlijk wel eenmalig zien.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:34
@bartbh Leuk die scrollende letters. Zou je eventueel je code willen delen?

• RogerDad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
....
Ok, deze vind ik bijzonder. Door wie en waarom, als ik vragen mag?
Waarschijnlijk omdat de advocaten van Biegert & Funk (van Qlocktwo) nogal actief jagen op woordklokken die inbreuk maken op hun patent ( https://patents.google.com/patent/USD760093S1/en ). Je mag dus wel zelf maken voor eigen gebruik en die info delen, maar verkopen is een stap te ver.

• bartbh
  • Niet online
jj85 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:36:
@bartbh Leuk die scrollende letters. Zou je eventueel je code willen delen?
Goede vraag. Volgens mij heb ik dat gewoon uit een voorbeeldcode voor NeoMatrix vanuit arduino IDE gepakt. In de basis heb ik het display gewoon als een matrix gedefinieerd.

Dat klopt natuurlijk niet helemaal, aangezien de 4 leds in de hoeken geen onderdeel zijn. Die knipperen dus wel mee, maar dat stoort mij niet. De tekst wordt in ieder geval wel weergegeven.

Zelf heb ik de aansturing van de esp8266 via een simpele webserver op de esp8266 gedaan.

Voor het weergeven van de gestuurde tekst gebruik ik dit stuk aan code. Dus dit is maar een klein deel van de gehele code voor mijn klok.

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
void display_scrollText(String text) {
  matrix->clear();
  matrix->setTextWrap(false);  // we don't wrap text so it scrolls nicely
  matrix->setTextSize(1);
  matrix->setRotation(0);

int textLength = text.length();

//int sizeScroll = -6*textLength;
  int pixelsInText = (textLength * 7);

int x    = matrix->width();

while (x + 1 > (matrix->width() - pixelsInText)) {
    matrix->fillScreen(0);
    matrix->setTextColor(LED_GREEN_HIGH);
    matrix->setCursor(--x, 1);
    matrix->print(text);
    matrix->show();
    delay(70);
  }
}
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee