Toon posts:

[.Build] WordClock

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:51

Onlangs werd er aan de community gevraagd naar zelfbouw projecten te showen in dit topic Deel je eigen .build-projecten hier. Ik heb daar mijn WordClock neergezet en al snel kreeg ik veel vragen van hoe ik die gebouwd had.
Ik ben op dit moment bezig met de bouw van een 2de variant en zal in dit topic mijn buildlog bijhouden. Ik nodig anderen ook uit om hetzelfde te doen. Zodoende kunnen we deze startpost uitbreiden tot een infopost

Mijn klok is een Nederlandse variant van de RPiWordClock van Bernd Krolla. Deze gebruikt een Raspberry Pi en een WS2812b LED-strip. Er zijn op internet ook vele varianten te vinden met een Arduino en losse gemultiplexte LED's.

De Github repository van Bernd is hier te vinden: https://github.com/bk1285/rpi_wordclock
en een korte handleiding hier: https://rpi-wordclock.readthedocs.io/en/latest/index.html

Bernd heeft een Pintrest aangemaakt met voorbeelden van de klokken en bouwprocessen.
https://www.pinterest.de/berndkrolla/wordclock-gallery/

Wat meer foto's van mijn klok zijn te vinden op:
reviews: Community-builds in de spotlight: retroconsole, nixie, wekker en wor...

Bernd geeft op Youtube een mooie uitleg over de zijne.

Mocht iemand het moeilijk vinden om een CAD te maken van de frontplaat. Op deze website, kan je zelf makkelijk je eigen frontplaat kan samenstellen en opslaan in verschillende formaten, die direct te laseren/snijden zijn.

<Website is helaas offline wegens een design violation, link is daarom verwijderd>

[Voor 29% gewijzigd door Voronwë op 30-01-2020 10:56. Reden: Link verwijderd]

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• Voronwë
Verbeterpunten voor mijn 2de versie:
Mijn vorige klok had een frame van hout waar ikzelf met een boormachine de gaten heb ingezaagd waar de LED's doorschijnen. Ik wil het deze keer wat anders aanpakken om zo weer mijn kennis uit te breiden. Deze keer wil ik hem zelf in een CAD programma tekenen en laten CNC frezen.

De huidige frontplaat hangt met 4 bouten in het frame. De bouten zijn met 2 componenten lijm gelijmt op het metaal. Deze versie wil ik magneten gebruiken om zo de frontplaat makkelijk te kunnen wisselen voor een andere.

De bedrading en bevestiging van alle electronica (RPi) moet wat netter. (Lees: geen ducktape, minder krimpfolie, minder spullen gebruiken waarvoor ze eigenlijk niet voor zijn bedoeld O-) ).

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58

Nicap

Tsssk....

Hoe groot was jou clock? Ik zie verschillende versies, zo ook een versie met een frame van 23x23CM. Dat lijkt me erg klein. Op het plaatje ziet die van jou er een stuk groter uit, maar ik zie nergens maten bij staan. Ook niet hoeveel leds per meter er gebruikt zijn. Ze zijn namelijk met verschillende hoeveelheden per meter te koop. Zou mooi zijn als er zo min mogelijk gesoldeerd hoeft te worden. Die van 23x23CM had het over 60 leds per meter. Als ik dat doortrek zou die van jou rond de 50x50CM zijn?
Dus 30 leds per meter?

Ik ben er nog n iet uit of ik hout wil gebruiken voor het bevestigen van de leds of dat ik cones wil gaan printen waar ik de leds aan kan bevestigen en die over de letters heen vallen.

[Voor 15% gewijzigd door Nicap op 19-08-2019 20:31]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 12:59
Hoi, ik ben ook van plan een wordclock te gaan maken.

Ik ga voor de afmetingen 450x450mm, netzoals de originele van B&F. Dit zijn dan ook 30 leds per meter van de strip. De backbone ga ik ik wel proberen van MDF te maken. Mocht dit toch volledig mislukken, ga ik misschien toch via m'n werk iets printen.

De gaten worden dan 24mm. Ik heb het ontwerp nog niet helemaal uitgedacht, maar wil in ieder geval de frontplaat doormiddel van magneten bevestigen. Op deze manier kan ik het houten deel van de klok goed en stevig aan de muur bevestigen en vervolgens de RVS plaat ervoor hangen.

In Rhino kun je letters definieren die meteen splines zijn, waardoor het aanpassen om ze geschikt te maken voor lasersnijden relatief makkelijk is; scherpe hoeken kleine afronding geven, stencil formaat geven zodat de O geen rond gat wordt. Ik ben voor het lettertype BW Helder gegaan.

Mochten mensen geinteresseerd zijn, dan ben ik bereid mijn Rhino CAD files te delen :) en eventueel een beetje aan te passen, aangezien ik net als Voronwë, ook het originele ontwerp een beetje heb aangepast door de namen van mijn twee kids erin te verwerken.

De plaat moet een 2mm dikke RVS plaat worden. Een lokaal bedrijf hier vraagt ongeveer 125 euro voor de RVS plaat en het laser snijden. Hij waarschuwde nog wel voor dat de plaat door de warmte eventueel kan gaan 'floepen'. Hebben jullie hier nog ervaring mee?

Every magical journey begins with a single step

• Voronwë
Via de code van RPiWordClock kan je een stencil laten aanmaken. Je geeft de maten van de klok op (buitenmaat, lettermatrixmaat en de minuutpunten in de .config file. Ook kan je hier de lettermatrix opgeven.

Door het commando "Create layout.py" te draaien, krijg je een .svg die je in Inkscape kan verwerken of verder kan importeren in een CAD programma. De letters staan dan precies goed!
Het lettertype kan je aanpassen in Inkscape. Gebruik wel een stencil lettertype als je gaat laseren, anders vallen de middelste delen van de O's en R's etc weg.

Ik heb het lettertype DIN1451Mittelschrift aangepast met FontForge, een open source lettertype programma. (met een erg steile leercurve). Na het aanpassen van het lettertype zet je de objecten om in paden via Inkscape en kan je hem opslaan als .dxf. Ik heb hem zelf eerst nog geopend in FreeCAD en hem daar opgeslagen in .dxf formaat. Let hier wel op de instellingen in Inkscape ivm maatgeving.
Nu kan je hem opsturen om hem te laten laseren in metaal, snijden in vinyl. Leef je uit, zou ik zeggen!

Mijn klok heeft een front formaat van 50x50 cm. De minuten LEDs zitten op 40x40 cm en de lettermatrix heeft een format van 30x30 cm. (centrum letter tot centrum letter). Zie hieronder.

Bowen_HAFX schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:31:
De plaat moet een 2mm dikke RVS plaat worden. Een lokaal bedrijf hier vraagt ongeveer 125 euro voor de RVS plaat en het laser snijden. Hij waarschuwde nog wel voor dat de plaat door de warmte eventueel kan gaan 'floepen'. Hebben jullie hier nog ervaring mee?
2 mm RVS is erg zwaar en duur. Die van mij zijn 1 mm dik geborsteld edelstaal of CortenA staal en dat is ruim voldoende. In de nieuwe versie hang ik ze ook op met magneten. Ik bestel de frontplaten bij GeersCutting in Duitsland. Je moet dan wel iemand kennen in Duitsland, want ze versturen niet naar NL. Ik ben dan voor 1 plaat ongeveer 45 a 50 euro Netto kwijt.

Het floepen heb ik een beetje gehad met mijn Cortenstalen plaat. Die was niet mooi geroest en heb ik op mijn werk gezandstraald om weer overnieuw te beginnen. Sindsdien is hij iets krom. Maar met de bouten die ik erop heb gezet is dat goed te verhelpen, als je alleen magneten gebruikt moeten ze wel sterk genoeg zijn om ook die kromming in de plaat teniet te doen.
Nicap schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:28:
Hoe groot was jou clock? Ik zie verschillende versies, zo ook een versie met een frame van 23x23CM. Dat lijkt me erg klein. Op het plaatje ziet die van jou er een stuk groter uit, maar ik zie nergens maten bij staan. Ook niet hoeveel leds per meter er gebruikt zijn. Ze zijn namelijk met verschillende hoeveelheden per meter te koop. Zou mooi zijn als er zo min mogelijk gesoldeerd hoeft te worden. Die van 23x23CM had het over 60 leds per meter. Als ik dat doortrek zou die van jou rond de 50x50CM zijn?
Dus 30 leds per meter?

Ik ben er nog n iet uit of ik hout wil gebruiken voor het bevestigen van de leds of dat ik cones wil gaan printen waar ik de leds aan kan bevestigen en die over de letters heen vallen.
Mijn matrix is 11x10 letter in een vierkant van 30 x 30. Dus 11 stroken van 10 LEDS bij 30 leds per meter.
Denk zoiets: Uit China en dan de "WS2812B" & "5M 30 IP30" (Zomaar een voorbeeld).

Mijn frame wordt van hout(MDF). 48x48 cm. De frontplaat valt er dan net mooi iets overheen waardoor je een mooi effect krijgt. Hieronder een screenshot uit FreeCAD. De lettergaten zijn 24mmx28mm. Er komen nog een paar gaten bij voor de magneetjes. Uiteraard moet er ook nog een deel weggehaald worden voor de RPi en voeding. Ik twijfel nog of ik er mechanische knoppen op doe of het bij de webinterface laat.

[Voor 4% gewijzigd door Voronwë op 19-08-2019 23:13]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooi project, dit ga ik binnenkort ook maar eens maken. Dank dat je de layout-ontwerpwijze hebt gedeeld :).

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-03 13:17
Mooi hoor! Die van mij zit in een fotolijst van de HEMA, met een eigen ontworpen indeling van de woorden.

Één vraagje... Hoe wil je RVS met magneten bevestigen?

• Bowen_HAFX
Magneten zowel op het MDF als op het RVS plakken. Ik heb 2mm dik, 20mm rond uit China laten komen. In totaal een kracht van ongeveer 160N. Moet voldoende zijn denk ik.

Ga je het MDF frezen Voronwë?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voronwë schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:40:
Verbeterpunten voor mijn 2de versie:
Deze keer wil ik hem zelf in een CAD programma tekenen en laten CNC frezen.
Ik zou 'm laten lasersnijden. Daarmee kun je strakkere hoeken maken dan met een frees.

• Voronwë
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:22:
Magneten zowel op het MDF als op het RVS plakken. Ik heb 2mm dik, 20mm rond uit China laten komen. In totaal een kracht van ongeveer 160N. Moet voldoende zijn denk ik.

Ga je het MDF frezen Voronwë?
Id, gewoon plakken. Bison 2 componenten voor metaal doet het prima in mijn huidige.
Mijn magneten zijn 2mm dik, 10 mm rond, maar met een stuk of 8 moet het wel te doen zijn.
sypie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:22:
[...]
Ik zou 'm laten lasersnijden. Daarmee kun je strakkere hoeken maken dan met een frees.
De frontplaat wordt gelaserd, het houten frame wil ik laten frezen. Erg strakke hoeken zijn daar niet perse nodig.
Of het frezen word of toch weer met de hand gaatjes boren hangt een beetje van de kosten af... Als er meer belangstellenden zijn om de kosten wat te drukken... ik hou me aanbevolen.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik heb wellicht wel interesse als bekend is wat de kosten zullen zijn.
Geldt dat ook voor de frontplaat? Want dat zou helemaal mooi zijn.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik ga het bij een vriendje laten lasersnijden, die heeft een lasersnijdmachine en toegang tot klusmiddelen. Ander vriendjes gaat het houten deel maken, die heeft daar weer toegang tot. ik doe zelf de electronica.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
Cool, een letterklok .build.
De mijne maar ook even showen dan ;)

@Voronwë Ik vind het wel grappig dat een RPI werkt. De WS2812 zijn wel gevoelig voor timing, ik had niet verwacht dat een RPI, met Linux als OS, het goed zou doen.
Vanwege die twijfel heb ik mijn klok dan ook gebaseerd op de ESP8266.

PS, mijn voorplaat heb ik besteld bij de Cromvoirtse. Daar koste hij €123,69 voor 1mm 450x450mm RVS incl. bezorgen, helaas heeft de Cromvoirtse geen Cortenstaal.

[Voor 13% gewijzigd door Vuikie op 20-08-2019 15:55]

• Bowen_HAFX
Ik heb een zelfde prijs gekregen bij voor een 2mm plaat van 450x450 geslepen en geborsteld. 1mm was ongeveer 100 euro.

Een ander bedrijf vroeg 250 euro.

Ik heb besloten toch ook maar de behuizing te gaan frezen. Een collega wil mij daar wel meehelpen. Kun je de LEDstrip inderdaad mooier wegwerken aan de achterkant en kan de klok nog een stuk dunner worden.

Bovendien is een blind gat voor de magneten in dat geval mogelijk.

Betreft de voeding voor de pi, wat gebruiken jullie precies? En is het evt. nog een idee om een accupack voor stroomuitval erin te zetten?

En hoeveel ruimte is erom de PI ongeveer nodig om alle aansluitingen te maken?

[Voor 11% gewijzigd door Bowen_HAFX op 22-08-2019 21:37]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Een pi is nogal heel erg overkill voor een wordclock, ik heb zelf een versie draaien op een atmega88, dat is het kleine broertje van wat er op een arduino zit.

Een accu backup voor de hele pi is waanzin, maar er bestaat een RTC printje wat je zo op de pi kunt prikken.

Ik heb destijds overigens een sticker laten snijden voor de frontplaat.

Het binnenwerk is een plaat MDF waarvan ik de voorkant bewerkt heb met een verzinkboor en de overgebleven kegels wit heb geverfd. De leds zijn snapled's (met veel te veel vermogen) en ze worden niet gemultiplexed aangestuurd.

De print links zijn de LED drivers, het printje beneden is voeding RTC en uC.

[Voor 53% gewijzigd door Sine op 20-08-2019 20:40]

Repareren doe je zo.

• Voronwë
Overkill? Misschien, maar een simpele Pi Zero kost niet veel en je kan er prima Tetris op spelen! O-)

Ik voed hem met een 5V voeding. De LEDstrip trekt per LED ongeveer 50 mA, Als je alle LEDs vol aan zet kan hij dus 5 A trekken. Bij gewoon gebruik volstaat een USB lader.
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:11:
En hoeveel ruimte is erom de PI ongeveer nodig om alle aansluitingen te maken?
Dit is de achterkant van een eerste versie met knoppen, temperatuursensor, lichtsensor en Wifi adaptor.

Sine schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:18:
Ik heb toen overigens een sticker laten snijden voor de frontplaat.
[Afbeelding]
Ook een mooie klok!! _/-\o_

[Voor 60% gewijzigd door Voronwë op 20-08-2019 20:37]

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
Gaaf project, ik ben ook al gedurende 2 maanden een paar avonden bezig met zoiets. De electronica en code heb ik inmiddels solide. De basis is een esp met daaraan een licht sensor en uiteraard de ledstrip. Ik zit er nog aan te denken om dit uit te breiden met capacitive touch knoppen, maar dat is iets waar ik de komende tijd over ga dubben. Ook ben ik nog aan het dubben of ik het volledig ga overengineeren (eigen printplaat met daarop de esp en headers naar modules zoals led, temp sensor, licht sensor, knoppen, ledstrip, etc) of dat ik het gewoon simpel hou en alles aal enkaar soldeer. Zelf ga ik voor 550mm x 550mm waar in de rand van het mdf skelet de electronica komt. Dit heb ik allemaal voor 80% geCAD, alle kanalen voor de kabels worden uit gecad, zodat het ding zo plat mogelijk kan blijven. Al met al verwacht ik hier nog wel een paar maanden zoet mee te zijn, het moet ook een hobby blijven. Ik ben benieuwd hoe jij de electronica in je skalet gaat verwerken.

• Sine
Capacitive touch is altijd een goed idee ;)

Dat doet het printje wat er rechts naast hangt te zwabberenm ali heeft kant en klare touch sensors die makkelijk door mijn MDF frame heen werkten.

Repareren doe je zo.

• Bowen_HAFX
Hoi allemaal, het is mij nog niet helemaal duidelijk wat voor chip er nu gebruikt wordt voor de capacitieve sensoren en hoe deze aan te sluiten op de pi, ondanks het doorlezen van de docs en googlen. Kan iemand mij hier mee op weg helpen?

Na wat meer zoeken, heb ik deze gevonden:

https://www.conrad.nl/p/c...freeduino-seeeduin-096822

Als ik deze aansluit op de 3.3V voeding van de PI,
moeten ik dan alsnog de 10kOhm en 1kOhm weerstanden toevoegen? Of is dit enkel wanneer ik ze direct voedt vanaf de 5V voeding? En zullen de sensoren met 5V gevoeliger zijn?

En ik vroeg me nog af of het nodig is de LEDStrip nog 2 of 3 keer te voorzien van extra spanning (gewoon parallel schakelen toch?) om uitbranden te voorkomen?

Ik wil eigenlijk van de twee volgende voeding erin bouwen:

https://www.conrad.nl/p/a...ps-45-5-5-vdc-8-a-1294043

https://www.conrad.nl/p/a...s-50-5-5-vdc-10-a-1294070

Is dit een goed idee?

En bevat deze temperatuur module:
https://www.conrad.nl/p/i...ochtigheidssensor-1616244

al de nodige weerstanden en kan ik die dus op deze manier aansluiten?
https://raspberrytips.nl/...atuursensor-raspberry-pi/

Alvast heel erg bedankt mede tweakeraars!

[Voor 43% gewijzigd door Bowen_HAFX op 21-08-2019 21:59]

• Voronwë
Sine schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:30:
Capacitive touch is altijd een goed idee ;)
Klopt, maar dan blijf je wel aan het poetsen.
Marco1994 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:24:
Dit heb ik allemaal voor 80% geCAD, alle kanalen voor de kabels worden uit gecad, zodat het ding zo plat mogelijk kan blijven.
Zo plat mogelijk heeft ook nadelen, je hebt dan een erg goed diffuusfilter nodig om de gehele letter aan te schijnen. Iets afstand verhelpt dat probleem. Als je de frontplaat nog iets over het frame uit laat steken (1 a 2 cm) lijkt de klok in zijn geheel al iets dunner. Zie de allereerste foto in de openingspost. Die klok is ruim 3 cm dik!
Bowen_HAFX schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:26:
En ik vroeg me nog af of het nodig is de LEDStrip nog 2 of 3 keer te voorzien van extra spanning (gewoon parallel schakelen toch?) om uitbranden te voorkomen?
Dat kan, maar is niet echt nodig volgens mij. Tenzij je de strip continue op de volle helderheid laat werken.
Beiden zijn wel overkill bij normaal gebruik.Een telefoonlader van 2.4 A zou ook moeten voldoen bij 'normaal' gebruik.
Die gebruik ik ook! Ja,die kan je zo aansluiten.

Mocht iemand het moeilijk vinden om een CAD te maken van de frontplaat. Ik vond net deze website, waar je zelf makkelijk je eigen frontplaat kan samenstellen en opslaan in verschillende formaten.

<Website is helaas offline wegens een design violation zie ook hieronder, link is daarom verwijderd>

Afgelopen zondag een bestelling geplaatst in Duitsland voor een aantal frontplaten. Krijg ik gisteren een mailje met:
es tut uns Leid Ihnen mitteilen zu müssen, das wir die Wortuhren nicht mehr Lasern werden. Auf diese Wortuhren liegen zahlreiche Schutzrechte und diese wollen bzw. dürfen wir nicht verletzten.
:( Scheiße :(
Schijnbaar heeft Biegert&Funk een aantal Duitse laserproducenten aangeschreven, want ik zie bij meerderen hierover een melding staan.
Moet ik weer op zoek naar een goedkope producent. ;w

[Voor 90% gewijzigd door Voronwë op 30-01-2020 10:57. Reden: Link verwijderd]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik zoek mee. Mocht je een vinden dan hoo rik(en uiteraard we) het graag. Ik snap het aan de ene kant ook wel dat ze dit preventief doen.

Voronwe, als ik op die link klik staan dan de standaard afmetingen goed voor 450x450mm? Ik bedoeld dan de letterafstand.

• Bowen_HAFX
Interessant dat de B&F de laserproducenten heeft aangeschreven :)

In ieder geval, ik heb een redelijke slinger aan mijn CAD tekening gegeven en heb het voor ongeveer 90%. Het hangt nog een beetje af of de afmetingen van onderdelen nog gaan verschillen van wat ik denk dat ze zijn.

Ik heb het op de volgende manier gedaan.

De voorplaat is ook 500mm x 500mm, aangezien ik iets oversteken esthetisch mooier vind (en is praktischer qua passing). De totale dikte van de klok is nu 32mm (2mm voorplaat, 30mm rest)

Deze zit bevestigt doormiddel van magneten aan een 18mm dikke MDF plaat. In de grote ronde gaten vallen de magneten. Het grote blokje aan de bovenkant is de voeding. Links beneden is de raspberry Pi en links onder drie capacitieve sensoren (TTP23). Zoals je wellicht ziet, is er een kleine inkeping van 1.5mm. Hier valt de diffusieve plaat in, die vast geplakt is aan de RVS voorplaat. Hetzelfde geldt voor de minuten LEDs.
Om de MDF plaat heen, zit een strook van 30mm breed en 4mm dik MDF. Deze strook zit enkel aan de 18mm dikke MDF plaat bevestigt.

De 18mm MDF plaat zit met vier boutjes vast aan een MDF plaat eronder. De twee iets grotere middelste gaten zijn om de klok te bevestigen aan de muur,

Als je de MDF plaat verwijdert, zie je de MDF plaat van 12mm dik. Hier is behoorlijk wat uitgefreest zodat er ruimte is voor de draden en de LEDstrips. Tevens is nu zichtbaar dat er aan de bovenkant een gaten rooster is aangebracht voor evt. koeling.

Nu een zelfde image reeks, echter nu bekeken van de andere kant.

Ik wil nog even testen voordat ik de gehele MDF behuizing laat frezen, of er geen lichtlek is door de 1.5mm dikke diffusie plaat. Ik zat hieraan te denken:
https://www.pyrasied.nl/p...rolon-dx-1139-1-5mm-lt65/

En of de capacitieve sensoren wel werken door de 4mm MDF plaat. Nu eerst eens de benodigde componentjes gaan bestellen en kijken of alles uitpakt zoals ik het heb uitgedacht.

Zou iemand mij trouwens nog even kunnen uitleggen hoe het nu zit met het extra aanbrengen van weerstandjes? Als je de capacitieve sensoren voedt met de 3.3V van de Raspberry PI, dan kan ik deze toch rechtstreeks (zonder weerstandjes) aansluiten op de GPIO? Of is dit te simpel gedacht?

• Voronwë
Nicap schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:00:
Ik zoek mee. Mocht je een vinden dan hoo rik(en uiteraard we) het graag. Ik snap het aan de ene kant ook wel dat ze dit preventief doen.

Voronwe, als ik op die link klik staan dan de standaard afmetingen goed voor 450x450mm? Ik bedoeld dan de letterafstand.
Durf ik niet te zeggen. Je kan de rand afstand invullen, maar of dat letterrand of het midden van de letter is weet ik niet. Maak er eentje en sla hem op als .svg en open hem in Inkscape en meet de afstand zou ik zeggen.
Bowen_HAFX schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:54:

Ik wil nog even testen voordat ik de gehele MDF behuizing laat frezen, of er geen lichtlek is door de 1.5mm dikke diffusie plaat. Ik zat hieraan te denken:
https://www.pyrasied.nl/p...rolon-dx-1139-1-5mm-lt65/

En of de capacitieve sensoren wel werken door de 4mm MDF plaat. Nu eerst eens de benodigde componentjes gaan bestellen en kijken of alles uitpakt zoals ik het heb uitgedacht.
Ik gebruik Albert Heijn bakpapier als diffuus filter. :X
Erg dun dus geen kans op lichtlekken. Plus je kan het zo vervangen indien nodig en het zit vast met een plakbandje!

[Voor 3% gewijzigd door Voronwë op 22-08-2019 21:12]

• Bowen_HAFX
Vandaag eventjes een klein beginnetje gemaakt.

Drie platen MDF van 1210mmx610mm van 4, 12 en 18mm opgehaald bij de lokale bouwmarkt. Van de 4mm vier stroken van iets meer dan 30mm breed gezaagd. Dit worden de 'sierlijsten' van de klok die aan de 18mm vast gemaakt worden. Voor de koeling van de voeding aan de bovenkant even volgens een stencil de gaatjes geboord.

De overige stroken alvast aan één kant onder een hoek van 45° gezaagd met m'n vertrouwde verstekzaag om te kijken of het een beetje netjes wordt.

Gaat wel mooi worden denk ik.

Nu is even het wachten op het pakketje uit China voordat ik de voorplaat laat maken en het MDF frezen. Kan ik me intussen even vermaken door naar de Python code te kijken. :9

--- A few moments later ----
Ondertussen even naar de Python code gekeken. Na een kleine worsteling met anaconda en pycharm, heb ik het geheel aan de praat gekregen, Ik moest wel de decode methods op een aantal plekken uit de code halen (jij draaide het op Python 2 Voronwë?)

In ieder geval, de wiring voorbeeld die ik krijg wijkt toch wel af van wat er op de handleiding site staat. Klopt dit wel? Het lijkt in ieder geval niet een erg logische manier om het te doen :?

[Voor 23% gewijzigd door Bowen_HAFX op 24-08-2019 20:37]

• Voronwë
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:28:

--- A few moments later ----
Ondertussen even naar de Python code gekeken. Na een kleine worsteling met anaconda en pycharm, heb ik het geheel aan de praat gekregen, Ik moest wel de decode methods op een aantal plekken uit de code halen (jij draaide het op Python 2 Voronwë?)

In ieder geval, de wiring voorbeeld die ik krijg wijkt toch wel af van wat er op de handleiding site staat. Klopt dit wel? Het lijkt in ieder geval niet een erg logische manier om het te doen :?

[Afbeelding]
Ik heb hem altijd op de RPI zero gedraaid, nooit op mijn pc. Misschien dat daar wat misgaat. Heb je Bernd zijn handleiding gevolgd?
https://rpi-wordclock.rea...t/doc_software_setup.html

• Bowen_HAFX
Ja, die heb ik gevolgd. Maar draaide jij de code nu met Python3 of 2?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Heb hier in de buurt verschillende bedrijven gevraagd of ze ook lasersnijden voor particulieren, maar bij geen een een positief antwoord helaas.

Mocht iemand een voordelige weten in NL dan hoor ik het graag. Of wellicht in een keer bestellen, dat maakt het wellocht interessanter.

• nalufrank
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-03 10:13
Hallo allemaal!

Bedankt voor het maken en delen van dit topic! Ik ben inmiddels ook begonnen aan het maken van een WordClock! Echter kwam ik bij het uittekenen met wat vragen te staan, hopelijk kan iemand mij daar wat over uitleggen en duidelijkheid scheppen.

Door @Voronwë:
Mijn klok heeft een front formaat van 50x50 cm. De minuten LEDs zitten op 40x40 cm en de lettermatrix heeft een format van 30x30 cm. (centrum letter tot centrum letter). Zie hieronder.
Ik heb op een MDF plaat van 45x45 cm in het midden een vierkant van 30x30 cm getekend en ga vanuit die punten hetzelfde 11x10 formaat maken als jij hebt. Ik weet niet precies hoe groot jij de gaten hebt geboord, maar ik was van plan om de gaten met een 24mm vlinderboor te boren. Maar dan zit er horizontaal, op de rij van 11 led strips van 10 leds, slechts 3mm tussen de gaten en verticaal 1 cm tussen de gaten. Ik weet niet of dat helemaal klopt en vroeg mij daarom af of jij dit eventueel kan bevestigen!

WordClock lay-out

[Voor 8% gewijzigd door nalufrank op 31-08-2019 15:17]

Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-03 23:20
Nicap schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:37:
Heb hier in de buurt verschillende bedrijven gevraagd of ze ook lasersnijden voor particulieren, maar bij geen een een positief antwoord helaas.

Mocht iemand een voordelige weten in NL dan hoor ik het graag. Of wellicht in een keer bestellen, dat maakt het wellocht interessanter.
Ik heb goede ervaringen met laserbeest, is wel alweer even geleden, maar je kunt eens kijken :)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

nick_haak schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:08:
[...]

Ik heb goede ervaringen met laserbeest, is wel alweer even geleden, maar je kunt eens kijken :)
ik zie alleen dat Laserbeest geen metalen snijd. Dus die gaat het niet worden, helaas.

• nick_haak
Jammer, je zou nog bij https://www.schaeffer-ag.de/ kunnen kijken, prijzen waren destijds best redelijk geloof ik.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

nick_haak schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:05:
Jammer, je zou nog bij https://www.schaeffer-ag.de/ kunnen kijken, prijzen waren destijds best redelijk geloof ik.
Heb net de Front Panel software geinstalleerd en de dxf file geimporteerd. Hij geeft aan dat het fomaat te groot is.
Je kunt wel contact opnemen als je dat formaat nodig bent.

Zal eens een mail sturen vanavond.

• nick_haak
Hoe groot is dat ding dan? We hebben er destijds diverse paneeltjes besteld, en niet tegen die beperkingen aangelopen.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

450mm x 450mm

edit:
ik zie dat ik 2mm dikte had gekozen. Bij 3mm krijg ik geen foutmelding.

Alleen weet ik niet of ik een .dxf bestand op kan sturen, of dat het via het programma moet.

Ik kan het dxf bestand wel inladen, maar dan zie ik een blanko vierkant. Als ik vervolgens het bestand nogmaals inlees met de werkwijze zoals beschreven op de website van schaeffer, dan worden de letters nog steeds niet zichtbaar.

Als ik de handleiding zo lees wordt dit ook niet gelaserd, maar gefreesd. Op zich niet erg, maar weet niet of dat wel mooi wordt met letters met strakke hoeken.

[Voor 145% gewijzigd door Nicap op 01-09-2019 14:48]

• nick_haak
Ik heb even snel een dxf'je gemaakt van 450x450, en die kan ik hier wel importeren, wat wel zou kunnen is dat de materiaaldikte niet goed staat.
Ik kan geen front van 450x450 maken van slechts 2mm dik (of minder), 2.5 of hoger gaat wel :)

-- haha, je hebt het al gevonden dus O-)
2 keer dezelfde dxf inladen heeft geen zin zover ik weet, zij hebben 2 dxf'jes, 1 voor de outline, en 1 voor de gravering... als je dat zelf ook doet, ben je er denk ik

[Voor 31% gewijzigd door nick_haak op 01-09-2019 14:49]

• ruben_k
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-05-2021
Ik zit even met dit topic mee te lezen, ik lees dat jullie op zoek zijn naar iemand die kan lasersnijden dus ik heb even een account aangemaakt, ik werk bij een snijbedrijf en kan vast wel wat regelen. RVS snijden doen wij niet, 2mm Cortenstaal hebben we bijvoorbeeld wel op voorraad liggen. Wat ook heel mooi kan zijn is 'gewone' staalplaat snijden en deze in de blanke lak spuiten. Je mag me altijd even een aanvraagje (met een dxf) sturen. :)
Mvg Ruben

• Nicap

Nicap

Tsssk....

ruben_k schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:53:
Ik zit even met dit topic mee te lezen, ik lees dat jullie op zoek zijn naar iemand die kan lasersnijden dus ik heb even een account aangemaakt, ik werk bij een snijbedrijf en kan vast wel wat regelen. RVS snijden doen wij niet, 2mm Cortenstaal hebben we bijvoorbeeld wel op voorraad liggen. Wat ook heel mooi kan zijn is 'gewone' staalplaat snijden en deze in de blanke lak spuiten. Je mag me altijd even een aanvraagje (met een dxf) sturen. :)
Mvg Ruben
Ben je er nog Ruben?

• Expatriot
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-03 19:16
Kan iemand helpen met het volgende: als ik de GitHub op mijn raspberry pi zero wil clonen kent die de commando's git en clone niet. (zie afbeeldingen)
https://imgshare.io/image/yKEkq
https://imgshare.io/image/yKip7

daarna de map rpi_wordclock gecreerd op de sd maar nog steeds dezelfde meldingen.

dit komt uit de handleiding van Bernd Krolla.

kan ik de GitHub ook gerwoon dowloade en in de map rpi_wordclock zette op de raspberry?
of moet dit gewoon via de commandos ook werken?

• Vuikie
Basholtman schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 18:51:
Kan iemand helpen met het volgende: als ik de GitHub op mijn raspberry pi zero wil clonen kent die de commando's git en clone niet. (zie afbeeldingen)
https://imgshare.io/image/yKEkq
https://imgshare.io/image/yKip7

daarna de map rpi_wordclock gecreerd op de sd maar nog steeds dezelfde meldingen.

dit komt uit de handleiding van Bernd Krolla.

kan ik de GitHub ook gerwoon dowloade en in de map rpi_wordclock zette op de raspberry?
of moet dit gewoon via de commandos ook werken?
Misschien helpt:
code:
1
sudo apt-get install git

:X

• Expatriot
Vuikie, danku!

• Expatriot
De plaat van pyrasied zoals hierboven aangehaald werkt trouwens prima 😁
https://ibb.co/x7fjZDj
https://ibb.co/7C7y7yM

[Voor 69% gewijzigd door Expatriot op 10-09-2019 20:21]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:48

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Leuk topic!

Ik heb ooit met een samenkoopactie een klok ontworpen en zijn er redelijk veel van gebouwd:

Het hout heb ik toen CNC laten snijden, controller zelf ontworpen. Hij kon ook praten en via wifi bestuurd worden. Fancy en alles uit de tijd dat de WS2812 nog niet populair was. :)

Volgens mij heb ik nog zeefdruk frontpanelen van 40x40cm op zolder liggen, zowel Nederlands als Engels. Schiet maar een DM als je interesse hebt.

Appeltaart is lekker!

• Expatriot
Wie zou mij verder kunnen helpen, ik krijg mij wordclock script niet aan de gang met de volgende meldingen.
https://ibb.co/2hKd5YM

[Voor 27% gewijzigd door Expatriot op 14-09-2019 20:46]

• Voronwë
Ik ben ook geen programmeur, maar het lijkt alsof er iets mis is met de webinterface.

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 07:17
Wow, voor mijn licht autische zoon zou dit perfect zijn, hij snapt niks van zowel digitale of analoge klokken.
Zijn er kits kant en klaar te koop?
Snelle google vind wel engelse versies op klein formaat, nisschien heeft iemand nog v1 die weg mag?

👍

[Voor 27% gewijzigd door upschur op 16-09-2019 21:14]

• Voronwë
upschur schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:11:
Wow, voor mijn licht autische zoon zou dit perfect zijn, hij snapt niks van zowel digitale of analoge klokken.
Zijn er kits kant en klaar te koop?
Snelle google vind wel engelse versies op klein formaat, nisschien heeft iemand nog v1 die weg mag?

👍
Kant en klare klokken zijn te koop! Echter de officiele zijn erg duur! Maar dan heb je wel een officieel kunstwerk aan de muur!

https://qlocktwo.com/
nalufrank schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:15:
Ik heb op een MDF plaat van 45x45 cm in het midden een vierkant van 30x30 cm getekend en ga vanuit die punten hetzelfde 11x10 formaat maken als jij hebt. Ik weet niet precies hoe groot jij de gaten hebt geboord, maar ik was van plan om de gaten met een 24mm vlinderboor te boren. Maar dan zit er horizontaal, op de rij van 11 led strips van 10 leds, slechts 3mm tussen de gaten en verticaal 1 cm tussen de gaten. Ik weet niet of dat helemaal klopt en vroeg mij daarom af of jij dit eventueel kan bevestigen!

[Afbeelding: WordClock lay-out]
Dat kan wel ongeveer kloppen ja (sorry voor de late response, ik was op vakantie O-) ).
Ik heb destijds een speedboor van 24 of 25 mm gebruikt voor de gaten. De wandjes tussen de gaten horizontaal zijn idd wat dun. Voorzichtig boren dus!

[Voor 48% gewijzigd door Voronwë op 17-09-2019 10:36]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Heeft iemand trouwens ook cones geprint waar de ledjes in komen? Wilde dat eigenlijk proberen, maar weet niet of pla tegen de warmte kan van de leds. Ik denk niet dat deze erg warm worden, maar mocht er al iemand zijn geweest die het heeft geprobeerd, dan hoor ik het graag.

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 07:17
Voronwë schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:27:
[...]

Kant en klare klokken zijn te koop! Echter de officiele zijn erg duur! Maar dan heb je wel een officieel kunstwerk aan de muur!

https://qlocktwo.com/
Dat zijn leuke prijzen 😂😂😂

Nee , kan wel wat knutselen en hoopte op een kitje ergens

• Voronwë
upschur schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:16:
[...]

Dat zijn leuke prijzen 😂😂😂

Nee , kan wel wat knutselen en hoopte op een kitje ergens
Je kan kijken of hier wat te vinden is. Maar de frontplaat blijft wel een eigen fabrieksel.
http://www.christians-bastel-laden.de/
Ook deze kit is best prijzig, en niet gebaseerd op een Raspberry.

• nalufrank
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-03 10:13
Voronwë schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:27:
[...]

Dat kan wel ongeveer kloppen ja (sorry voor de late response, ik was op vakantie O-) ).
Ik heb destijds een speedboor van 24 of 25 mm gebruikt voor de gaten. De wandjes tussen de gaten horizontaal zijn idd wat dun. Voorzichtig boren dus!
Geen probleem, ik heb geen haast haha! :) Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad! Maar dan klopt het dus dat er minder ruimte tussen zit, thanks! :D

Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

• Expatriot
Voronwë schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:52:
Ik ben ook geen programmeur, maar het lijkt alsof er iets mis is met de webinterface.
Klopt de ttf-freefont package krijg ik niet geïnstalleerd, en die heeft hij blijkbaar nodig in het init programma van de web interface. Ook op de GitHub nog geen duidelijk antwoord gehad. Mscorefonts package krijg ik wel geladen op pi zero w maar dat mocht ook niet baten.
Morgen proberen op een oudere versie van Raspbian stretch ipv de nieuwste Raspbian Buster. Hardware technisch is mijn klok verder in orde, en krijg volgende week de frontplaat binnen in 2mm cortenstaal voor €40,-.

Voor iedereen deze build wil maken met raspberry pi adhv de GitHub van bernd krolla, gebruik de stretch versie van Raspbian. Bij de laatste versie van Raspbian (buster) werkt de ttf-freefont package niet waardoor het wordclock script het niet doet. Zojuist mijn build software matig afgerond in Raspbian strecht lite en hij werkt nu eindelijk, nu is het wachten op mijn frontplaat :)

[Voor 21% gewijzigd door Expatriot op 21-09-2019 17:35]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Heb de frontplaat inmiddels een tijdje binnen(ligt te roesten nu).

Ben even begonnen met het solderen van de ledstrips, maar heb daar wat problemen mee. Ik had wat van die breadbord kabelstjes liggen en wilde die gebriuiken om te solderen. Maar blijkbaar is dat niet echt geschikt om dat te doen. Wellicht ander soort kern o.i.d.

Met welke draad kan ik het beste de strip aan elkaar solderen?

• Expatriot
Nicap schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:59:
Heb de frontplaat inmiddels een tijdje binnen(ligt te roesten nu).

Ben even begonnen met het solderen van de ledstrips, maar heb daar wat problemen mee. Ik had wat van die breadbord kabelstjes liggen en wilde die gebriuiken om te solderen. Maar blijkbaar is dat niet echt geschikt om dat te doen. Wellicht ander soort kern o.i.d.

Met welke draad kan ik het beste de strip aan elkaar solderen?
Ik heb daar vrij dunne kabel voor gebruikt met flexibele kern, denk dat jou breadboard kabel hetzelfde is. Heb ze kort gestript met een weidmuller striptang, puntjes vervolgens vertind. Zorgen dat je een klein bolletje tin op het soldeer vlakje van de led strip hebt. Deze verwarmen en je kabeltje er rustig in duwen vervolgens.

https://imgshare.io/image...0-ba52-b1797a33e9d3.PnR7Y

Toevallig staat die van mij ook te roesten, nog niet tevreden over linksboven.

https://imgshare.io/image...d-b296-37e687d4732e.PnnUn

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Tnx voor de tip over eerst bolletjes tin op de ledstrip te doen.

Heb andere kabeltjes besteld.

Zo ziet de mijne er op het moment uit. Moet nog wel wat verder, maar heb geen haast. :-)
http://www.verbij.net/web_images/wordclock.jpg

• Expatriot
Waar ga je de randen van maken? Heb zelf alluminium l profiel 15x30 gehaald en verstek laten zagen, en deze eerst geprimmerd en daarna met kachellak zwart gespoten. Deze ga ik tegen de frontplaat aan lijmen.

Verfwerk blijft wel broos helaas, zelfs met een goede primer eronder.

Geduld is mijn zwakste punt nu, wil het project afronden en aan de muur :)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik weet het nog niet zo goed. Ik denk gewoon van hout.

Hij komt ook niet aan de wand, omdat ik een stroomkabel eruit niet echt mooi vind. Hoe het in detail gaat worden is nog onduidelijk, maar hij komt in een soort van "standaard" te staan. En dan alles van een gelijkgekleurd hout. De plaat komt dan iets schuin naar achter te staan(max 10 graden).

Hoe hoog de standaard wordt is nog even afwachten.

• Expatriot
Qlocktwo heeft daar zelf ook een mooie oplossing voor, 2 acryl voetjes aan weerszijde van de klok.

• Voronwë
Lekker bezig mannen! _/-\o_

Ik heb de achterplaat iets kleiner dan de frontplaat waardoor hij geen frame nodig heeft. Ik heb wel een hoekprofiel om de achterplaat, maar dat is meer om een afstandhouder te creëren zodat hij iets van de muur komt en ik iets meer ruimte heb voor kabels en de RPi.

Het roesten ziet er goed uit. Je kan ook azijn gebruiken om het roesten iets te versnellen.
Ik heb ook onlangs een bestelling geplaatst voor 2 frontplaten. Corten en geborsteld RVS. Ik hoop ze deze week of volgende week binnen te krijgen. Ik heb de hoop op een goedkope gefreesde achterplaat opgegeven. Mijn schoonvader heeft een goede werkplaats en was zo lief om een achterplaat te maken voor me. LED strips liggen al klaar, maar nu is de RPi zero overal uitverkocht... :(

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Basholtman schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:05:
Qlocktwo heeft daar zelf ook een mooie oplossing voor, 2 acryl voetjes aan weerszijde van de klok.
Heb je daar een linkje van? Zit te kijken op de website van Qlocktwo, maar zie geen voetjes.

nvm, heb op afbeeldingen gezocht en zie nu de acryl voetjes. Dat vind ik helaas niet zo mooi.
Zag wel een paar anderen die wel wat hebben.

Komt vast wel goed.

[Voor 21% gewijzigd door Nicap op 07-10-2019 19:59]

• Expatriot
Voronwë schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:35:

Het roesten ziet er goed uit. Je kan ook azijn gebruiken om het roesten iets te versnellen.
Zoutzuur van de gamma doet wonderen, alleen het process moest ik even doorkrijgen. 1x inspuiten en dan in de buitenlucht laten roesten.

Had hem eerst binnen, te weinig zuurstof voor het process. Vaker inspuiten is zinloos vreet de oude roest weer weg :’)
En regen helpt ipv dat je denkt dat dat het zoutzuur eraf spoelt.

• Voronwë
Nice! Heb je de frontplaat nog gelakt na het roesten?

Ik heb vandaag mijn frontplaten binnengekregen. Nu nog ff tijd vinden om weer te gaan bouwen.

• Expatriot
Nee ga ik misschien wel nog doen, heb nog skylt parket lak die super mat is.
Front plaat bevestigd met industriële magneetjes werkt erg goed.

De klok wel nog moeten verhangen van de baas :)
https://imgshare.io/image...4-9dcc-4e562c5b0ddf.WInnP

Tip voor wie een acrylplaat als diffuser gebruikt, zaag hem in de klok secties anders heb je bleeding naar andere letters.

[Voor 19% gewijzigd door Expatriot op 12-10-2019 19:52]

• Voronwë
Basholtman schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:44:
Front plaat bevestigd met industriële magneetjes werkt erg goed.

Tip voor wie een acrylplaat als diffuser gebruikt, zaag hem in de klok secties anders heb je bleeding naar andere letters.
Welke magneetjes gebruik je? I kheb nu een 1.5 mm dikke RVS liggen en die is al best zwaar, laat staan jou 2 mm Corten.

Als difussor kan je ook gewoon bakpapier gebruiken. :X

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Goede keus denk ik. Al zullen de magneetjes vast wel geschikt zijn. Als die plaat op een of andere manier er wel af valt in de box...

• Expatriot
Bevestigd met een viertal neodymium magneetjes die ik geleend heb van mijn werk ;)
En inderdaad de klok en plaat samen vormen een aardig zwaar geheel, liever dat als die valt hij op de grond valt anders overleefd onze toekomstige baby het niet.

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-03 11:01
mooi zooi met die geroeste frontplaat. Persoonlijk vind ik het snoer eronder wel erg zonde, maar ja een inbouwdoos in je muur frezen is achteraf ook weer zo'n gedoe he :)

• Expatriot
cowandchicken schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:58:
mooi zooi met die geroeste frontplaat. Persoonlijk vind ik het snoer eronder wel erg zonde, maar ja een inbouwdoos in je muur frezen is achteraf ook weer zo'n gedoe he :)
Mocht de klok ooit weer van de muur gaan zit je inderdaad met een inbouwdoos te kijken midden op de muur. Dan maar een kabeltje over de muur, anders misschien een keer een staande variant van maken. Voor nu is het prima zitten uren genoeg in even!

• Reptile209
  • Laatst online: 00:33

Reptile209

- gers -

offtopic:
Genoeg uren in je klok hebben _O-

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-03 11:01
Basholtman schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:37:
[...]

Mocht de klok ooit weer van de muur gaan zit je inderdaad met een inbouwdoos te kijken midden op de muur. Dan maar een kabeltje over de muur, anders misschien een keer een staande variant van maken. Voor nu is het prima zitten uren genoeg in even!
of gewoon lekker lomp gaatje naar buiten boren en dan in het buiten stop contact :P

• Voronwë
Mooi klein wit kabelgootje zal het dan wel worden!

• Expatriot
Reptile209 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

offtopic:
Genoeg uren in je klok hebben _O-
Comment van de week _O-

Nee een kabel goot vind zelf nog lelijker dan een los kabeltje!

• Expatriot
Voronwë schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:47:
Mooi klein wit kabelgootje zal het dan wel worden!
Heb wel erg last van dat de klok erg gevoelig is voor trillingen of aanrakingen, dan veranderd de kleur van de leds, hier ervaring mee?

Misschien een stevigere kabel proberen vanaf de raspberry naar de Led strip?

• Voronwë
Basholtman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:00:
Heb wel erg last van dat de klok erg gevoelig is voor trillingen of aanrakingen, dan veranderd de kleur van de leds, hier ervaring mee?

Misschien een stevigere kabel proberen vanaf de raspberry naar de Led strip?
Gebruik je een levelshifter op de GPIO? De Pi levert maar 3.3V en de strip vraagt om 5V. Door hem aan te raken introduceer je misschien een verstoring in die spanning waardoor hij van kleur veranderd.
Bij trillingen vermoed ik eigenlijk meer een los contact.

https://www.raspberrypi-s...th-the-raspberry-pi-gpio/

Of zelf bouwen:

[Voor 47% gewijzigd door Voronwë op 22-10-2019 14:15]

• Expatriot
Voronwë schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Gebruik je een levelshifter op de GPIO? De Pi levert maar 3.3V en de strip vraagt om 5V. Door hem aan te raken introduceer je misschien een verstoring in die spanning waardoor hij van kleur veranderd.
Bij trillingen vermoed ik eigenlijk meer een los contact.

https://www.raspberrypi-s...th-the-raspberry-pi-gpio/

Of zelf bouwen:
[Afbeelding]
Dat zou wel eens goed de oplossingen kunnen zijn, dat van die trillingen is een wild guess.
Dit staat verder ook niet zo beschreven in de handleiding van bernd, toch wel een belangrijk puntje lijkt me.

Zal het eens proberen!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Basholtman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:58:
[...]

Dat zou wel eens goed de oplossingen kunnen zijn, dat van die trillingen is een wild guess.
Dit staat verder ook niet zo beschreven in de handleiding van bernd, toch wel een belangrijk puntje lijkt me.

Zal het eens proberen!
Heb het even nagekeken, maar het staat er wel ;) https://rpi-wordclock.rea.../doc_troubleshooting.html

Maar de strip krijgt de 5V toch van de voeding? Toch niet 3.3V van de Pi?

• Expatriot
Nicap schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:49:
[...]

Heb het even nagekeken, maar het staat er wel ;) https://rpi-wordclock.rea.../doc_troubleshooting.html

Maar de strip krijgt de 5V toch van de voeding? Toch niet 3.3V van de Pi?
Klopt de voeding is wel 5 volt van de ledstrip maar blijkbaar moet de stuurspanning dan ook 5 volt zijn ipv 3.3 die de raspberry uitstuurt.

Vandaar dat ik het vreemd vind dat deze levelshifter niet standaard geadviseerd word ipv zoals nu bij de troubleshooting sectie.

Die ledstrip is namelijk bij iedereen dezelfde en zou in principe dus iedereen hier last van moeten hebben. Of zijn er raspberrys die wel 5v uitsturen op gpio?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Dat is dan idd wel vreemd ja. Zal daar dan ook alvast rekening mee houden. Iig dat ik hem makkelijk uit elkaar kan halen. Maar dat was toch al de bedoeling.

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben dit weekend ook eindelijk eens gestart met mijn versie van de Wordclock.

Ik gebruik een esp8266 om het geheel aan te sturen. De sketch moet ik nog wel gaan schrijven, maar het frame zit in ieder geval in elkaar. Zeker gezien het feit dat dit m'n eerste soldeerklus was, ben ik zeker niet ontevreden.

Voor het frame heb ik gebruik gemaakt van een 50x50cm mdf plaat en daar de 114 gaten in geboord. Voor de voorplaat heb ik nu eerst een ontwerp gemaakt dat ik uit 3mm triplex laat laseren. Uiteindelijke moet dat ook een cortenstalen versie worden.

Om nu snel te kunnen testen, wil ik een printje gebruiken.

Wel twijfel ik nog of ik niet de 48x48cm plaat had moeten gebruiken, om zo inderdaad een meer zwevende versie te maken.

• bartbh
  • Niet online
Even een vraagje aan de diy-ers hier. Welke criterium gebruiken jullie om 5 min verder te gaan? Is 23.59 "het is 5 voor half 12" of "het is half 12"?

De eerste optie is hoe de meeste klokken volgens mij werken en is ook de optie die ik er nu ik geprogrammeerd heb. Ik neig nu zelf meer naar het laatste, en dan met de linker 2 leds aan te geven dat het nog niet "half 12" (23:28) is en met de rechter 2 leds om aan te geven dat "half 12" gepasseerd is (bij 23.32).

• Voronwë
Ik gebruik de minuten leds om de extra minuten aan te geven bij de tekst tijd.
Dus "half 12" en "2 minuten leds" is 12:32 en "half 12" en "4 minuten leds" is 12:34.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Nice dat cortenstaal!

p.s., De CEO thuis heet ook Esther :+ ? (Was toch een easter-egg van @Voronwë O-) ?)

www.google.nl

• Expatriot
MisteRMeesteR schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:36:
[...]

Nice dat cortenstaal!

p.s., De CEO thuis heet ook Esther :+ ? (Was toch een easter-egg van @Voronwë O-) ?)
Thanks zelf erg blij met het eindresultaat, van het weekend nog de levelshifter erin maken en dan issie eindelijk volledig af.

Nee de CEO hier heet Vivi, die easter egg had ik inderdaad ook gespot. Maar niet de moeite genomen om hem eruit te halen, valt ook niet zo op met zoon roestige plaat.

• Vuikie
@Basholtman je klok ziet er netjes uit, dat cortenstaal is goed gelukt.
Ik heb wel even een vraag, ga waar jij een levelshifter inzetten? Toevallig tussen een uC en WS281x LED's? Zo ja, wat voor een levelshifter ga je gebruiken?
De reden waarom ik het vraag is dat ik al verschillende levelshifters heb geprobeerd, maar dat ik uiteindelijk mijn ESP8266 direct heb aangesloten, zonder weerstand, en nu werkt ie stabiel. Als ik er ook maar iets tussen zet dan krijg ik rare kleuren, tot aan random LED's die aan gaan aan toe.

• Expatriot
Vuikie schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:09:
@Basholtman je klok ziet er netjes uit, dat cortenstaal is goed gelukt.
Ik heb wel even een vraag, ga waar jij een levelshifter inzetten? Toevallig tussen een uC en WS281x LED's? Zo ja, wat voor een levelshifter ga je gebruiken?
De reden waarom ik het vraag is dat ik al verschillende levelshifters heb geprobeerd, maar dat ik uiteindelijk mijn ESP8266 direct heb aangesloten, zonder weerstand, en nu werkt ie stabiel. Als ik er ook maar iets tussen zet dan krijg ik rare kleuren, tot aan random LED's die aan gaan aan toe.
Zoals voronwe hem gepost heeft een stukje terug hier in het forum. Ik heb de sn74ahct126n, dit zou moeten zorgen voor 5v op de ledstrip ipv de 3.3 die pi zero uitstuurt.

Ga er zaterdag even mee aan de gang.
Ik heb juist nu zonder shifter allemaal van die vage klachten, zomaar veranderen van kleur of een dim sequence die start uit het niets etc.

• Vuikie
Basholtman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Zoals voronwe hem gepost heeft een stukje terug hier in het forum. Ik heb de sn74ahct126n, dit zou moeten zorgen voor 5v op de ledstrip ipv de 3.3 die pi zero uitstuurt.

Ik heb juist nu zonder shifter allemaal van die vage klachten, zomaar veranderen van kleur of een dim sequence die start uit het niets etc.
Ah, een bus-driver chip, daar had ik nog niet aan gedacht, kan ik ook eens naar kijken, specs zien er wel goed uit op het eerste gezicht (kijk nu op mijn phone)

Wel grappig dat mijn ESP het wel doet zonder level shifting en jouw'n R-PI niet.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:16
bartbh schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:14:
Ik ben dit weekend ook eindelijk eens gestart met mijn versie van de Wordclock.

Ik gebruik een esp8266 om het geheel aan te sturen. De sketch moet ik nog wel gaan schrijven, maar het frame zit in ieder geval in elkaar. Zeker gezien het feit dat dit m'n eerste soldeerklus was, ben ik zeker niet ontevreden.

[Afbeelding]
Jouw setup lijkt wel op die van mij. Dus wellicht kun je ook nog wat met m'n esp programmering
https://github.com/jjansen85/Word-Clock-ESP

• bartbh
  • Niet online
Bedankt! Daar kan ik zeker nog even induiken! Al heb ik al wel een werkende versie, inclusief webpage, kleurselectie en regenboog-effect.

Ik wil nog op zoek naar een manier om text weer te geven, aangezien ook gewoon een grote led-matrix is. Bijvoorbeeld om een bericht of om de temperatuur weer te geven.

Daarnaast wil ik nog kijken of ik de lichtsterkte ga aanpassen om het omgevingslicht.

Heb jij nog wat tussen de esp6266 en de leds zitten of heb je deze ook rechtstreeks aangesloten?

bartbh in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 123"

[Voor 8% gewijzigd door bartbh op 01-11-2019 13:14]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:28

Pierre

Van nature lui!

Wat een prachtig ding _/-\o_ , daar zit ik dan met 2 linker handen. Ik zou hem blind kopen van je.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• jj85
Super mooi gelukt!
Ik heb zo'n LDR module voor arduino ertussen 'geplakt' (https://www.aliexpress.com/item/32452315745.html) om te reageren op omgevingslicht. Zekers 's avonds wel lekker dat hij flink dimt.
Er zit volgens mij niks tussen de ESP en de ledstrip (het is alweer even geleden dan ik hieraan gewerkt heb).
Wel heb ik de 5V en GND op diverse plekken 'midden' in de strip gemonteerd. Ik merkte dat de led's aan het einde van de strip het minder goed deden. Door de strip op diverse plekken te voeden met 5V, was dit opgelost.
Voronwë schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:06:
Ik gebruik de minuten leds om de extra minuten aan te geven bij de tekst tijd.
Dus "half 12" en "2 minuten leds" is 12:32 en "half 12" en "4 minuten leds" is 12:34.
Ik heb het op verzoek van de CEO anders gedaan.
Als het 11.31 is, dan zegt de klok het is "5 over half 12" en branden er 4 leds.
De minutenleds moet je er dus eigenlijk vanaf trekken. Dus de klok geeft de tijd conservatief weer (dus we gaan in mijn ogen vaak 5 minuten te vroeg de deur uit :+ )

• bartbh
  • Niet online
@Pierre, dankjewel! Dit was m'n eerste klusje, dus mijns inziens is het niet te moeilijk. De houten plaat (test van afvalstuk) zit er nog niet aan vast.

@jj85, hoe heb jij je frontplate vastgemaakt aan de klok?

Qua timing ben ik nu wel aan het denk om mijn eerdere voorstel te implementeren. Dus 11.13 t/m 11.17 is kwart over. Waarbij de ledjes óf links óf rechts aangeven hoe ver je vóór of ná de aangegeven tijd zit. Dit omdat je gevoelsmatig toch altijd achter loopt als je de tijd leest. 18.34 is nog steeds half 6, terwijl als je het zelf zou zeggen het al 5 over half 6 zou zijn.

• jj85
Ik heb de klok in een grote IKEA fotolijst gemaakt. Zie hier voor wat fotootjes
jj85 in "Raspberry Word Clock"

• Expatriot
Basholtman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Heb nu precies hetzelfde, stel een kleur in en 3/4/5 min later verspringt hij weer random met de 74hct126. Super irritant die klacht! Ben even ten einde raad.

Oe1= 5v (dus altijd open)
1a = gpio 18 (input)
1y = output naar ledstrip

Update andere ingangen aan gnd gehangen, verslechterd de situatie.

Random oplichtingde leds en kleuren

[Voor 7% gewijzigd door Expatriot op 02-11-2019 15:36]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik heb hem nu ook werkend. Gebruik ook een pi zero w, dus zal het eens in de gaten houden.
Heb er nog geen levelshifter tussen. Tijdens een korte test heb ik nog niets vernomen.

• Expatriot
Nicap schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:28:
Ik heb hem nu ook werkend. Gebruik ook een pi zero w, dus zal het eens in de gaten houden.
Heb er nog geen levelshifter tussen. Tijdens een korte test heb ik nog niets vernomen.
Gebruik jij de klok met buttons? Of heb je de klok zonder buttons and GPIO=High ?

Inmiddels alle ongebruikte in/outputs van de 74hct126 aan ground gehangen en het lijkt stabiel nu, echter durf ik hier nog geen conclusies aan te verbinden omdat dit voorheen ook al was zonder level shifter. En de hij zomaar kan verspringen van dag op dag. 8)7

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Basholtman schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:18:
[...]

Gebruik jij de klok met buttons? Of heb je de klok zonder buttons and GPIO=High ?

Inmiddels alle ongebruikte in/outputs van de 74hct126 aan ground gehangen en het lijkt stabiel nu, echter durf ik hier nog geen conclusies aan te verbinden omdat dit voorheen ook al was zonder level shifter. En de hij zomaar kan verspringen van dag op dag. 8)7
Ik heb hem op no gpio. Gebruik geen buttons.
Heb de zero ook direct op 5v aangesloten, dus niet via USB aansluiting.

• Expatriot
Nicap schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:47:
[...]

Ik heb hem op no gpio. Gebruik geen buttons.
Heb de zero ook direct op 5v aangesloten, dus niet via USB aansluiting.
Die no gpio begrijp ik even niet, hoe zit dat precies en wat geef je daar mee aan?
Is dat type = gpio_no in de software?

Heb je de usb connector eraf gehaald of de 5v en Gnd aan de onderkant gesoldeerd en welke pinnen?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Basholtman schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:52:
[...]

Die no gpio begrijp ik even niet, hoe zit dat precies en wat geef je daar mee aan?
Is dat type = gpio_no in de software?

Heb je de usb connector eraf gehaald of de 5v en Gnd aan de onderkant gesoldeerd en welke pinnen?
Ik heb de stroom van de voeding direct op pin 2 of 4(5V) en pin 6(ground, of een andere ground pin) aangesloten. Heb de USB wel laten zitten uiteraard.

Die no gpio staat zo in de software idd:
[wordclock_interface]
# Defines type of interface (gpio_low: pin is set to low on event, gpio_high: pin is set to high on event, no_gpio: no pins are read at all (= disabled hardware buttons))
type = no_gpio

• Expatriot
Nicap schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:35:
[...]

Ik heb de stroom van de voeding direct op pin 2 of 4(5V) en pin 6(ground, of een andere ground pin) aangesloten. Heb de USB wel laten zitten uiteraard.

Die no gpio staat zo in de software idd:
[wordclock_interface]
# Defines type of interface (gpio_low: pin is set to low on event, gpio_high: pin is set to high on event, no_gpio: no pins are read at all (= disabled hardware buttons))
type = no_gpio
Dan heb ik een oudere versie software, die optie stond bij mij niet beschreven. Heb de setting aangepast in mijn versie, klok werkt nog steeds nu hopen dat dit mijn problemen oplost.

https://imgshare.io/image...b-959a-4ce0e9fbdccc.mbf2O

Met dat ik dit aan het typen ben switched mijn klok weer van kleur, begint nu vrij frustrerend te worden 7(8)7

Morgen verder level shifter er weer tussen uit en verder kijken. 5v en gnd misschien ook even rechtstreeks aansluiten.

Is er een optie om de github software (Wordclock) te updaten vanuit de raspberry? Zie dat er wat wel wat wijzigingen zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Expatriot op 02-11-2019 21:24]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Kun je niet gewoon opnieuw git doen?

Ik heb hier ook een issue. Ik heb een plaat afgedrukt van de website die @Voronwë had gelinkt.Deze is netjes gemaakt en heb ik uiteraard ook gebruikt. Maar nou kloppen de letters niet helemaal met de config blijkbaar. Er zitten een paar kleine afwijkingen in(zie plaatje).
Nou had ik in de config de letters aangepast zoals op mijn plaat, maar dat was niet de oplossing(herstart). Dat was ook wel te simpel. Maar ik zie niet hoe ik dit aangepast kan krijgen. Ook de tutorial geeft dat niet aan helaas. Iemand die weet hoe je dit aan kan passen?

http://www.verbij.net/web_images/wordclock1.jpg

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee