Toon posts:

[.Build] WordClock

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:51
@Nicap Dat komt omdat de code uitgaat van mijn layout.
Ik heb de acht en de tien in achtien. De T gebruik ik dubbel.
Erg makkelijk om aan te passen.

in de file: https://github.com/bk1285...ime_default/time_dutch.py
staan de LED nummers bij de bijbehorende tekst. String begint uiteraard bij 0 en telt horizontaal op.
Eerste getal is de LED bij welke letter het woord begint, het tweede getal is de eerste LED na het woord.

Je moet in jou geval regel nummer 31 en regel nummer 62
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
29       range(88,92): ACHT
30       range(83,88): NEGEN
31       range(91,95): TIEN
.
.
.
60      range(88,92), \
61      range(83,88), \
62      range(91,95), \

veranderen in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
29       range(88,92): ACHT
30       range(83,88): NEGEN
31       range(92,96): TIEN
.
.
.
60       range(88,92), \
61       range(83,88), \
62       range(92,96), \

Eigenlijk alleen regel 62 is voldoende, 31 is slechts een comment, maar voor de duidelijkheid wel aan te bevelen :X

[Voor 75% gewijzigd door Voronwë op 03-11-2019 13:12]

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58

Nicap

Tsssk....

@Voronwë Tnx, heb het aangepast. We gaan het zien vanavond. ;)

@Basholtman
Heb hem nu sinds vanmorgen continu draaien, maar nog geen flikkering of kleurnuances gezien.
Buiten het zelf priegelen dan.

[Voor 52% gewijzigd door Nicap op 03-11-2019 15:50]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Expatriot
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-03 19:16
Nicap schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:44:
@Voronwë Tnx, heb het aangepast. We gaan het zien vanavond. ;)

@Basholtman
Heb hem nu sinds vanmorgen continu draaien, maar nog geen flikkering of kleurnuances gezien.
Buiten het zelf priegelen dan.
Enigste wat voor mij nog overblijft is de github software opnieuw laden met updates.
Ben net klaar met alles aansluiten zoals jij het ook hebt(zonder level shifter) maar verspringt gewoon weer van kleur :(

@ iedereen: Als ik de github software nu weer probeer te downloaden overschrijft hij dan het origineel? Of moet ik weer vanaf scratch beginnen met het hele riedeltje?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

@Basholtman volgens mij is het commando "git pull" voldoende. Met dan die url erachter, dus:
git pull https://github.com/bk1285/rpi_wordclock.git

[Voor 24% gewijzigd door Nicap op 03-11-2019 16:31]

• Expatriot
Heb hem anders opgelost met fetch kreeg merge errors bij de pull request.
Nu lijken de leds stabiel, echter werkt de webinterface niet meer nu.

Leds staan ook op max brightness terwijl in de config gezegd heb dat die op 45 moet staan.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Misschien toch even helemaal opnieuw beginnen met de software. Lijkt toch daar ergens aan te liggen.

• Expatriot
Misschien het beste, alhoewel ik wel de repo heb verwijderd en opnieuw gecloned. De web interface werkt nog steeds niet via de iPhone.
En in de software kan ik geeneens een brightness instellen terwijl ik er gewoon 40 heb staan in de config file, maar de klok start op in Max brightness.

Ik heb het werkend wel niet geheel zoals het hoort, heb de max brightness setting naar beneden geschroefd in de software. Web interface werkt ook niet meer.

Maar de klok doet het in de kleur die ik wil en op de brightness die ik wil oOo
Niks meer aan doen :+

[Voor 28% gewijzigd door Expatriot op 04-11-2019 12:40]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Welke 2812B-ledstrips gebruiken jullie? (hoeveel LEDs p.m.? Ik gok 30 LEDs per meter zo op het oog.)

@bartbh Hoe voedt jij de LED's, vanuit de ESP of voedt je de ESP én de LEDs met één 5V voeding? En voedt je de LEDs halverwege nogmaals of heb je enkel voeding op de eerste LED?

5000e post in bijna 18jaar :+

www.google.nl

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik voed de esp8266 met een usbvoeding en 'tap' de 5v af vanaf de Vin.

Op dit moment voed ik de leds nog niet halverwege, al twijfel ik daar nog wel over om te kijken of ik de kleurval wat kan beperken. Al is dat op dit moment nog niet heel erg hinderlijk, omdat bij normaal gebruik van de klok dit niet opvalt.

Overigens gebruik ik inderdaad de 30 leds/m variant.

• bartbh
  • Niet online
Voronwë schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:51:

[...]

Afgelopen zondag een bestelling geplaatst in Duitsland voor een aantal frontplaten. Krijg ik gisteren een mailje met:

[...]

:( Scheiße :(
Schijnbaar heeft Biegert&Funk een aantal Duitse laserproducenten aangeschreven, want ik zie bij meerderen hierover een melding staan.
Moet ik weer op zoek naar een goedkope producent. ;w
Dat was van geerscutting gok ik? Iemand al een plek gevonden waar het nog wel lukt, liefst met 1mm cortenstaal ipv 2mm.

[Voor 18% gewijzigd door bartbh op 06-11-2019 09:56]

• Expatriot
bartbh schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:56:
[...]

Dat was van geerscutting gok ik? Iemand al een plek gevonden waar het nog wel lukt, liefst met 1mm cortenstaal ipv 2mm.
Snijcentrum zuid Nederland, en tegen hele schappelijke prijzen! :*)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Hebben meer tweakers met een corten staal versie last van afbrokkelend roest?
Had mijn plaat buiten staan en regelmatig bespoten met gezout water. Na een paar weken was de plaat mooi roestig. Na het monteren van de achterplaat viel me al op dat in de hoeken de roest was verdwenen. Na een tijdje in de kamer gestaan te hebben viel er nog meer vanaf. Ik dacht ik ga er even met de stofzuiger overheen.
Gewoon nagenoeg alle roest is eraf gezogen. De plaat is nu redelijk donker. Komt die roest weer terug?

Heb ik het wellicht verkeerd gedaan met het zoute water erop spuiten?

• Expatriot
Nicap schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:10:
Hebben meer tweakers met een corten staal versie last van afbrokkelend roest?
Had mijn plaat buiten staan en regelmatig bespoten met gezout water. Na een paar weken was de plaat mooi roestig. Na het monteren van de achterplaat viel me al op dat in de hoeken de roest was verdwenen. Na een tijdje in de kamer gestaan te hebben viel er nog meer vanaf. Ik dacht ik ga er even met de stofzuiger overheen.
Gewoon nagenoeg alle roest is eraf gezogen. De plaat is nu redelijk donker. Komt die roest weer terug?

Heb ik het wellicht verkeerd gedaan met het zoute water erop spuiten?
Bij mij brokkelt er ook het een en ander af als ik eroverheen wrijf, geen last van blanke stukken. Maar een coating kan denk ik geen kwaad, maarja wat?

Heb hier nog skylt staan wat eigenlijk voor hout is, maar wel supermat is en bijna niet zichtbaar.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Geen idee of een coating beter was. Dacht dat het roestige deel gwoon bleef. Maar wie weet komt het wel weer terug. Hoop dat de achterkant wel beter is. Heb de MDF met Polymax aan de plaat gelijmd. Als er aan die kant ook loszittend roest zat, valt de plaat straks van de muur. :X

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 12:59
Hoi Allemaal,

Omdat het kerstvakantie is, heb ik eindelijk tijd om weer eens verder te gaan met de klok.

Het hout en metaal is nu allemaal in principe helemaal af (foto's volgen spoedig). Het idee van twee MDF platen die in elkaar vallen lijkt goed te werken!

Ik heb nu nog wel een vraagje betreft de led strip. Een tijdje geleden had ik gelezen dat het beter was de LEDs om de zoveel even van nieuwe spanning te voorzien. Dus ik voorzie om de 20 LEDS de + en - in parallel (zie foto beneden)

Het signaal laat ik gewoon doorlopen, aangezien ze met dezelfde string vanuit de raspberry pi moeten worden aangestuurd. Gaat dit goed komen?

En is er een makkelijke manier om te testen of de leds werken? Ik heb een 5V bron, maar dan moeten ze zeker ook een signaal krijgen? Dus het moet sowieso via de Pi?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Wijziging: Update met de foto's

[Voor 29% gewijzigd door Bowen_HAFX op 04-01-2020 22:14]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Expatriot
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:44:

En is er een makkelijke manier om te testen of de leds werken? Ik heb een 5V bron, maar dan moeten ze zeker ook een signaal krijgen? Dus het moet sowieso via de Pi?
Er zit in de github code een test programma waarmee je de functionaliteit kunt testen van alle leds.

Assure correct functionality of leds:

cd ~/rpi_ws281x/python/examples vim strandtest.py # Set number of leds, pin, etc. sudo python strandtest.py

Als er slechte verbindingen inzitten werken niet alle leds, dan weet je direct in welke verbinding je het moet zoeken. Want het programma werkt ongeacht of alle leds worden aan gestuurd.

Over de spanningsverdeling, theoretisch zou dat moeten werken als je ze parallel zet, tip soldeer ze wel rechtstreeks op de connectie strip van de raspberry (ipv via de usb, voorkomt dippen van de spanning en storingen).

• Bowen_HAFX
Bedankt voor jouw reply Bas.

Ik snap even niet wat je bedoelt met rechtstreeks op de connectie strip van de raspberry pi.

De pi zit op de ingebouwde voeding. Hier wil ik tevens direct de LED strip mee voeden (zie mijn voorgaande post met foto's). Ik heb in principe dus niks met een USB te maken?

Is wel belangrijk om dit goed te hebben, dus ben benieuwd of ik het op deze manier dan goed heb gedaan.

• Expatriot
Ik zie dat de voeding van de pi via de usb connector gaat, dit had ik eerst ook en daardoor kreeg ik gekke storingen (leds die op willekeurige momenten van kleur veranderde, minder felle leds op het einde etc.). Dit heb ik destijds verholpen door de +5v(pin2 bij de pi zero w) en de - (pin 6) rechtstreeks op de aansluitstrook te solderen.

Kunt dit ook eerst proberen, maar keep it in mind mocht je storingen krijgen.

• Bowen_HAFX
Ah, goede tip! Bedankt!

• Voronwë
Omdat het kerstvakantie is, heb ik eindelijk tijd om weer eens verder te gaan met de klok.

Het hout en metaal is nu allemaal in principe helemaal af (foto's volgen spoedig). Het idee van twee MDF platen die in elkaar vallen lijkt goed te werken!
Hier had ik ook eindelijk tijd om weer eens verder te gaan.
Waar heb je die achterplaat laten maken? Ik ben uiteindelijk toch met de boormachine aan de gang gegaan. Frezen was me toch iets te prijzig.
Ik heb nu nog wel een vraagje betreft de led strip. Een tijdje geleden had ik gelezen dat het beter was de LEDs om de zoveel even van nieuwe spanning te voorzien. Dus ik voorzie om de 20 LEDS de + en - in parallel (zie foto beneden)
Kan, ik heb voor gekozen om dat niet te doen. De voeding begint bij mij gewoon op de eerste led. Scheelt een hoop kabels. De strip moet het kunnen hebben.
Het signaal laat ik gewoon doorlopen, aangezien ze met dezelfde string vanuit de raspberry pi moeten worden aangestuurd. Gaat dit goed komen?

Helaas... Je hebt signaal nodig.

Die test van Bas werkt prima, er is er nog eentje die ook prima werkt:
code:
1
2
cd ~/rpi_ws281x/ 
sudo ./test

• Voronwë
Basholtman schreef op maandag 6 januari 2020 @ 00:09:
Ik zie dat de voeding van de pi via de usb connector gaat, dit had ik eerst ook en daardoor kreeg ik gekke storingen (leds die op willekeurige momenten van kleur veranderde, minder felle leds op het einde etc.). Dit heb ik destijds verholpen door de +5v(pin2 bij de pi zero w) en de - (pin 6) rechtstreeks op de aansluitstrook te solderen.

Kunt dit ook eerst proberen, maar keep it in mind mocht je storingen krijgen.
Altijd handig ;)

• bartbh
  • Niet online
Hoi Allemaal,

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Wijziging: Update met de foto's
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heb/ga je de voorplaat monteren? Het lijkt erop dat je gebruik maakt van magneten om de stalen plaat te bevestigen?

Hoe zwaar is deze? Ik heb zelf namelijk een cortenstalen plaat in de tuin staan (om te roesten), deze weegt echter 5kg dus ik moet nog een goede optie voor bevestiging bedenken.

• Voronwë
bartbh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Hoe heb/ga je de voorplaat monteren? Het lijkt erop dat je gebruik maakt van magneten om de stalen plaat te bevestigen?

Hoe zwaar is deze? Ik heb zelf namelijk een cortenstalen plaat in de tuin staan (om te roesten), deze weegt echter 5kg dus ik moet nog een goede optie voor bevestiging bedenken.
5 kg? Jeetje dat is wel erg zwaar! Hoe dik heb je hem laten snijden? Mijn Corten is 1 mm, de geborstelde RVS is 1,5 mm.

Ik heb 4 M5x20 bouten met Bizon 2-compenenten Metaal lijm op de platen gelijmd. Om de kop van de bout heb ik een sluitring geplaatst om afschuifkrachten beter op te kunnen vangen.
Goed ontvetten met wasbenzine (geen terpetine gebruiken!) en goed opschuren. Verder heb ik met een 28mm boor een aantal mm in de achterplaat geboord om ruimte te maken voor de lijm/ringen. Gat zelf is slechts M8, zo heb je iets speling om de plaat te kunnen uitlijnen.

• bartbh
  • Niet online
Het is een 50x50cm 2mm cortenstaal. Ik heb 'm nog niet gewogen maar op basis van soortelijk gewicht zou het ongeveer 4kg [0.5x0.5x0.002x7800] moeten zijn (was iets te enthousiast met 5kg).

Zelf ik heb ook het idee om er bouten aan te lijmen.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

bartbh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:21:
Het is een 50x50cm 2mm cortenstaal. Ik heb 'm nog niet gewogen maar op basis van soortelijk gewicht zou het ongeveer 4kg [0.5x0.5x0.002x7800] moeten zijn (was iets te enthousiast met 5kg).

Zelf ik heb ook het idee om er bouten aan te lijmen.
Ik heb een cortenstaal 2mm van 45x45. Deze is gewoon gelijmd met Polymax een de MDF achterwand.
Hij hangt nog steeds. Met de RVS versie ook gedaan.

Helaas moet ik even wachten om de 2e werkend te krijgen. De Pi zero w staat in bestelling. Zit alleen een lange wachttijd op. Ben nu bezig "lampekapjes" te printen zodat ik straks meteen verder kan.

• Bowen_HAFX
Nog bedankt voor pi GPIO header overzichtje, maar had hem toevallig net vanochtend nog zitten googlen ( had me even verteld met de GPIO18 :/ )

Ik heb twee verschillende diktes neodymium magneten gekocht. De dunne heb ik met twee componenten lijm op de mdf voorplaat bevestigd, de dikke op de 1mm dikke rvs plaat.

Het zit in totaal met 6 magneten vast. Ik moet vrij veel moeite doen om uberhaupt de plaat eraf te krijgen, dus ik heb geen zorgen dat ie ervan af valt.

Het voordeel is dat ik de klok netjes in elkaar kan zetten en goed ophangen, om vervolgens de voorplaat erop te zetten. En ik kan eventueel ook vrij makkelijk van voorplaat wisselen, mocht alles werken.

Het MDF heeft een aardige collega voor mij gefreesd.

Ik had nog wel een vraagje. Het testje van de strandtest.py runt en de LEDjes doen het (yeeeh!). Maar er is nog wel iets vreemds. Als ik een strip van 10 ledjes test en 10 LED pixels invul in het python script, dan werken de laatste twee niet. Pas vanaf 14 LED pixels doen alle 10 LEDjes het? Maak ik hier een denk fout of wat is er aan de hand? Niet de juiste LEDstrip?

Alvast bedankt!

• Voronwë
Bowen_HAFX schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:52:
Ik had nog wel een vraagje. Het testje van de strandtest.py runt en de LEDjes doen het (yeeeh!). Maar er is nog wel iets vreemds. Als ik een strip van 10 ledjes test en 10 LED pixels invul in het python script, dan werken de laatste twee niet. Pas vanaf 14 LED pixels doen alle 10 LEDjes het? Maak ik hier een denk fout of wat is er aan de hand? Niet de juiste LEDstrip?

Alvast bedankt!
Je moet in de config aangeven hoeveel LED's je gebruikt. In de meeste gevallen is dat 114. Echter dat is niet 2+(10x11)+2 (De klok is uiteindelijk wel een matrix, maar het principe is nog steeds een LEDstrip), maar 114x1 bij ons. Je moet dus de Y op 1 zetten en de X op 114 in de RPI_WS281x config.

• Bowen_HAFX
Voronwë schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:56:
[...]

Je moet in de config aangeven hoeveel LED's je gebruikt. In de meeste gevallen is dat 114. Echter dat is niet 10x10+4 (De klok is uiteindelijk wel een matrix, maar het principe is nog steeds een LEDstrip), maar 114x1 bij ons. Je moet dus de Y op 1 zetten en de X op 114 in de RPI_WS281x config.
Waar kan ik deze config precies vinden? Is het een *.cfg bestand? Kan er niks over vinden in de readme :?

• Voronwë
Uit de read me:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Build:
    Install Scons (on raspbian, apt-get install scons).
    Make sure to adjust the parameters in main.c to suit your hardware.
        Signal rate (400kHz to 800kHz). Default 800kHz.
        ledstring.invert=1 if using a inverting level shifter.
        Width and height of LED matrix (height=1 for LED string).
    Type scons from inside the source directory.

en via
code:
1
sudo nano main.c
de instellingen aanpassen.

Dat heb dacht ik, zo uit mijn hoofd, gedaan laatst. O-)

• Bowen_HAFX
Heel erg bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb de main.c de waarde Width naar 10 gezet en Height naar 1.

#define Width = 10
#define Height = 1

Vervolgens heb ik sudo scons uitgevoerd.

Maar nog steeds gaan slechts de eerste 8 bij het runnen van de test. Of zit ik in de verkeerde directory de main.c aan te passen?

• Voronwë
Height naar 114 zetten! (de lengte van je strip!)

[Voor 36% gewijzigd door Voronwë op 06-01-2020 13:34]

• Bowen_HAFX
Dit begint knap vervelend te worden. Ik krijg de LED strip dus gewoon niet goed aangestuurd.

Om uit te sluiten dat het mogelijk een effect is dat de PI gevoed wordt via de USB, heb ik deze nu via GPIO2 en 6 aangesloten.

Ik heb vervolgens een heel simpel python programmaatje gemaakt, gebaseerd op de strandtest.py en een issue uit 2018 van de github van deze lib:

https://github.com/jgarff/rpi_ws281x/issues/314

--------------------------------------------------------------------------------------

from neopixel import *

# LED strip configuration:
LED_COUNT = 10 # Number of LED pixels.
LED_PIN = 18 # GPIO pin connected to the pixels (18 uses PWM!).
#LED_PIN = 10 # GPIO pin connected to the pixels (10 uses SPI /dev/spidev0.0).
LED_FREQ_HZ = 800000 # LED signal frequency in hertz (usually 800khz)
LED_DMA = 10 # DMA channel to use for generating signal (try 10)
LED_BRIGHTNESS = 255 # Set to 0 for darkest and 255 for brightest
LED_INVERT = False # True to invert the signal (when using NPN transistor level shift)
LED_CHANNEL = 0 # set to '1' for GPIOs 13, 19, 41, 45 or 53

strip = Adafruit_NeoPixel(LED_COUNT, LED_PIN, LED_FREQ_HZ, LED_DMA, LED_INVERT, LED_BRIGHTNESS, LED_CHANNEL)
strip.begin()

strip.setPixelColorRGB(0, 127, 127, 127)

strip.show()

--------------------------------------------------------------------------------------

Als ik dit run, dan is de eerste LED netjes wit.
Ga ik ook de tweede led aansturen

strip.setPixelColorRGB(1, 127, 127, 127)

dan blijft de eerste wit, maar wordt de tweede geelgroen. Ga ik ook de derde aansturen

strip.setPixelColorRGB(2, 127, 127, 127)

dan worden de eerste en tweede LEDs wit en de derde fel groen.

De volgende aansturing

strip.setPixelColorRGB(2, 127, 127, 127)
strip.setPixelColorRGB(3, 127, 127, 127)
strip.setPixelColorRGB(4, 127, 127, 127)
strip.setPixelColorRGB(5, 127, 127, 127)
strip.setPixelColorRGB(6, 127, 127, 127)
strip.setPixelColorRGB(7, 127, 127, 127)
strip.setPixelColorRGB(8, 127, 127, 127)
strip.setPixelColorRGB(9, 127, 127, 127)

levert op dat de eerste zeven wit zijn, en de 8ste een beetje geel en 9 en 10 branden niet.

Het ligt niet aan de 10 LEDjes, want ik heb meerdere geprobeerd en geven allemaal hetzelfde resultaat (zijn natuurlijk wel allemaal uiteindelijk van dezelfde 5m string uit China)

Wie o wie kan mij helpen met dit vreemde probleem? Ben ik nu echt de enige die tegen dit probleem aanloopt?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT

De zoektocht gaat voort. Ik heb besloten maar de PI eventjes te formateren en even helemaal opnieuw te beginnen. Ik zit nu deze tutorial te volgen: https://tutorials-raspber...pi-ws2812-rgb-led-strips/

Interessant genoeg staat er dat het ontzettend belangrijk is dat de pi en de externe voeding niet de 5V delen. Dit is bij mij wel het geval. Waarom zou dit zo belangrijk zijn?

In ieder geval mijn plan van aanpak nu is een nieuwe installatie te doen. Daarna even een USB voeding gebruiken.

[Voor 11% gewijzigd door Bowen_HAFX op 07-01-2020 13:00]

• Bowen_HAFX
Oke, ik heb het probleem gevonden.

Blijkbaar heb ik een WS2812B RGBW LEDstrip aangeschaft i.p.v. een RGB:

https://www.banggood.com/...19044707&cur_warehouse=CN

Ik kan in ieder geval nu wel de test netjes draaien door 10 in te vullen en dan gaan ook daadwerkelijk 10 Ledjes branden in plaats van 7. Dit kan ik doen door in de main.c te specifieren dat ik een SK6812 RGBW strip gebruik.

Deze wordt wel door de rpi_ws281x lib ondersteund, maar blijkbaar niet door het python gedeelte?
Zal dus een nieuwe LED strip moeten aanschaffen?

Heeft iemand nog een tip voor mij waar ik een goede LED strip tegen een schappelijke prijs kan aanschaffen?

• Voronwë
Aliexpress?

https://nl.aliexpress.com...&SearchText=ws2812b+5m+30

[Voor 83% gewijzigd door Voronwë op 07-01-2020 19:11]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Wat betreft het delen van de 5V zie ik niet zo'n probleem bij een pi zero. Deze heeft namelijk geen beveiliging op de usb zitten. Dus er zit geen verschil in via USB of direct op de pins.

• Bowen_HAFX
Nee, maar het is belangrijk dat de LEDs en de pi een gezamenlijke min hebben.

Ik zag overigens ook geen verschil tussen de USB en de GPIO.

Zojuist de capacitieve sensoren erop gezet en lijkt netjes te werken.

Ik ga toch proberen mijn huidige led strip aan de praat te krijgen. In de examples van de rpi WordClock staat wel een voorbeeld voor een RGBW strip en deze werkt ook netjes. Houdt jullie op de hoogte :)

• Expatriot
Nicap schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:53:
Wat betreft het delen van de 5V zie ik niet zo'n probleem bij een pi zero. Deze heeft namelijk geen beveiliging op de usb zitten. Dus er zit geen verschil in via USB of direct op de pins.
Daar vergis je je een beetje, het verlies wat schuilt in de connector tov een directe verbinding. In connector verbindingen zit altijd een verlies van plus minus 0,5 db per connector.

En bij 3db ben je 50% van je originele signaal kwijt.

[Voor 5% gewijzigd door Expatriot op 08-01-2020 15:57]

• Voronwë
In de main.c van rpi_ws281x staat wel een uitgeblokte RGBW definitie. Had je dat toevallig al geprobeerd?

• Bowen_HAFX
Ja, zojuist de klok werkend gehad. Ik moest in de WordClock display even hacken, want daar is hard coded gespecificeerd dat het een standaard RGB strip is. Dit verandert naar de RGBW variant en alles lijkt te werken.

Nog wat schoonheidsfoutjes die ik wil aanpassen in het soldeerwerk en een extra plugin schrijven zodat de namen van mijn kinderen voorbij komen en dan is ie in principe helemaal af!

De main.c wordt overigens helemaal niet gebruikt wanneer je python gebruikt. Wel als je die specifieke test draait. Ik zal morgen even in detail mijn bevindingen neer zetten en ook hoe de capacitieve druk sensoren werken met foto's. Nu eerst eventjes slapen, want ben gesloopt van het solderen...

• Bowen_HAFX
Zoals beloofd een laatste update van mijn build, want hij functioneert en hangt trots aan de keuken muur.

Het spreekwoord 'de laatste loodjes wegen het zwaarst' ging wel weer op.
Ik zal eerst even de hardware bespreken en daarna de software.

Ik had gekozen voor capacitieve sensoren, want dit is toch wel erg gaaf. Het idee is dat je het hout achter de plaat aanraakt (of een klein beetje ervan af) en dat je dan de klok kunt bedienen. Ik had expres niet op de front plaat zelf, want vingerafdrukken en dan zit er weer een verbinding met je frontplaat. Bovendien, als ik nog een keer een extra plaat wil maken, dan moet ik weer opnieuw zulke sensoren erop zetten.

Ik had gekozen voor de TTP223 Arduino sensoren en besteld via Amazon. Dit waren 20 voor ongeveer 10 euro. Een tutorial had ik gevonden op youtube:
YouTube: Raspberry PI and the TTP223 Capacitive Touch Switch

In principe super simpel. De min op de ground (39) en de plus op de 3.3V (1). Dit is erg belangrijk anders zet je een te hoog voltage op je GPIO. Het signaal kun je direct aansluiten op je GPIO poorten zoals beschreven in de handleiding van Bernd en werkt dan direct met de wordclock software. Om te testen of het werkte, had ik eerst even een test opzetje gemaakt. De sensor had ik met 1 drupje loctite op het mdf vast gezet.

Aangezien dit werkte, heb ik ze uiteindelijk zo ook op mijn klok bevestigd.

Hieronder kun je een foto zien van de touch sensoren, LED strips, voeding en PI geassembleerd op de achterplaat.

Zoals jullie kunnen zien heb ik het signaal direct door gesoldeerd, om mogelijke verstoringen te voorkomen en voed ik de strip met 6 parallele aanvoeren. Ik ging eerst aan de slag met een goedkope soldeerbout bij Conrad weg (was een pakket aanbieding van bout, tin en nog wat zooi), maar dit bleek toch een slechte keuze te zijn. De soldeertin was met koper, waardoor de chromentip aangetast werd en solderen dus onmogelijk werd. Daarom toch maar iets meer uitgegeven en een TS100 gekocht. Dit is echt een geweldige soldeerbout. Laat ik het zo zeggen, ik had niet meer gesoldeerd sinds mijn tiener jaren en ik ben toch tevreden over mijn soldeerwerk :*) .

Tijdens het testen met de strandtest kreeg ik helaas toch last van flikkeringen bij bepaalde kleuren (blauw richting wit) bij de laatste LEDs. Er zijn natuurlijk veel storingsbronnen aanwezig: de voeding, de 220 voedingskabel, 6 voedingskabels. Een snelle google actie leerde mij dat er veel mensen zijn die hier last van kregen en echt duidelijke oplossingen kon ik niet vinden, behalve andere voeding kiezen.

Voordat ik tot drastische maatregelen over moest gaan (zoals mijn prachtige voeding eruit slopen), besloot ik eerst iets heel simpels te proberen. Om de elektromagnetische storing tegen te gaan heb ik twee lagen aluminium folie over mijn ledstrips heen geplakt. Aangezien ik alles netjes met krimpkousjes heb geisoleerd en er dus in principe nergens sluiting zou moeten kunnen ontstaan, vond ik dit wel veilig.

Tot mijn grote opluchting waren de flikkeringen helemaal verdwenen _/-\o_ :)

Daarna kon de voorplaat en achterplaat op elkaar vast gezet worden.

Zoals jullie kunnen zien zitten deze met 4 boutjes en moertjes vast. De koppen van de moertjes zijn flush met de achterplaat en de moertjes zitten in een uitsparing van de voorplaat. De RVS plaat zit dus met magneten (6 in totaal vast). De dikke magneten met een radius van 20mm en 5mm dikte zitten op de RVS plaat, de dunne met een diameter van 20mm en 2mm dikte zitten op de MDF voorplaat. Ik had eerst eventje getest hoeveel gewicht 1 magneten duo kon houden. Vier waren waarschijnlijk genoeg, voor de zekerheid dus maar 6.

Er zijn nu nog twee gaten over om de klok op de muur te bevestiging. Daarvoor had ik natuurlijk even mijn trouwe laserwaterpas van stal gehaald.

En ten slotte de klok aan de muur!

Vandaag dus nog even wat door de wordclock software gegaan en een extra plugin erbij gemaakt zodat om de vijf minuten een animatie getoond wordt om de naam van mijn kinderen die in de klok verstopt zijn te voorschijn te toveren. Dit is toch redelijk eenvoudig te doen met de voorbeelden die erbij zitten en functies die beschikbaar zijn qua aansturen van de LEDS. In totaal twaalf gemaakt, tot grote vreugde van mijn vrouw :+

Ten slotte wil ik jullie mede-tweakers allemaal heel erg bedanken voor jullie input, zonder jullie was het zeker niet gelukt en met name Voronwe voor de inspiratie (en alle hulp uiteraard).

Ik zal het dit topic in de gaten houden om jullie klokken te bekijken en eventueel misschien bij problemen proberen te helpen (aangezien ik ze allemaal bijna tegen gekomen ben afgelopen week 8)7 ). Mochten mensen delen van mijn ontwerp willen gebruiken, weten watvoor onderdelen ik gebruikt heb of waar ik ze heb laten maken, dan help ik uiteraard!

Op naar de volgende .Build O-)

• Voronwë
Glad I could help!
Zie er mooi uit zo. Het frezen was mij veel te duur, dus mijn achterplaat is weer een lekker staaltje hobby. Dat ziet er bij jou veel beter uit!
Wat voor animaties heb je? Ook zonder de namen van je kinderen? Commit ze anders naar de Git van Bernd, dan hebben wij er ook wat aan ;) (ik ben niet zo'n programmeur)

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-03 13:08
Ik ben een heel eind met mijn word clock. Echter wil ik nog een paar wijzingen maken in de frontplaat. Nu was daar een geweldige tool voor online, maar die is een paar dagen geleden offline gegaan... heeft iemand toevallig de beschikking over een vergelijkbare tool (of kopie van de website) om de frontplaat te maken?

dank!

• Voronwë
Die tool is idd offline wegens een 'design-violation'. Ik zal de linkjes verwijderen.

Ik heb nog wel mijn eigen files uiteraard, die kan ik je sturen, misschien kan je dan zelf nog wat knutselen. Stuur maar een PB.

• bartbh
  • Niet online
Ik heb eindelijk tijd genomen om een manier te bedenken om de cortenstalen voorplaat. Ben op zich blij met het resultaat, alleen het cortenstaal is wat donker geworden dan ik had gehoopt.

Echter... Ik kwam er helaas pas nu (na bijna 3 mnd) achter dat ik een mooie fout in m'n .dwg had gemaakt. In plaats van ACHT heb ik er AEHT staan. :'(

Kortom, ik ga nog op zoek naar een nieuwe plaat :)

• Fluefiske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-03 17:58
Kun je mij aangeven waat ik dat lettertype vandaan kan halen, ik heb alles klaar en wil alleen dit lettertype. Dat is toch mooier als wat ik nou heb.

Thnx,

André

• Voronwë
Het lettertype is een stencil variant van het DIN font. Ik heb de mijne zelf aangepast destijds. Echter dat font heb ik niet meer. De laatste frontplaten heb ik via een website (helaas offline nu) gegenereerd. Die had een gelijkwaardig font.

Ik kreeg gisteren trouwens een houten versie binnen van Bamboe! Erg mooi! Hij moet nog even iets opgepoest worden en uitluchten (hij stinkt een beetje naar verbrand hout)

[Voor 47% gewijzigd door Voronwë op 12-03-2020 13:11]

• Fluefiske
Wauw, dit ziet er inderdaad ook erg mooi uit. Wat was de prijs?

• Voronwë
Iets minder dan 50 dacht ik zo uit mijn hoofd.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:16
Erg nice! waar heb je die laten snijden/laseren?

• Voronwë

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:19

Frontplaatjes zijn binnen, nu de rest nog maken 😅

Word een zwaar klokje haha

V&A: 3D Print Service + \\ Eigen Website, Product Ontwerpen + 3D Printen

• Fluefiske
Mooi, hoor. Waar heb je ze laten maken en waren de kosten?

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:19
Fluefiske schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:06:
Mooi, hoor. Waar heb je ze laten maken en waren de kosten?
Het was een ruil, daarom had ik er ook 3. Heb de andere 2 gelijk weer doorverkocht voor 45 euro ps. Ik heb diegene gevraagd of hij nog meer platen kan maken tegen betaling maar hij heeft daar geen tijd voor.

V&A: 3D Print Service + \\ Eigen Website, Product Ontwerpen + 3D Printen

• Fluefiske
Okay, heb ergens anders ook al een vraag uit staan, bedankt voor je antwoordt. Maak er wat moois van, ik heb hier een voorbeeld staan daar kun je wat ideen vandaan halen: https://www.instructables.com/id/NTP-Synchronised-Wordclock/

• Stefan-Z
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 10:52
Ik heb inmiddels, mede dankzij dit topic, ook een klok in functioneel werkende staat (nog niet afgewerkt en zonder frontplaat).
Voronwë schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:06:
...

Ik kreeg gisteren trouwens een houten versie binnen van Bamboe! Erg mooi! Hij moet nog even iets opgepoest worden en uitluchten (hij stinkt een beetje naar verbrand hout)

[ image ]
Dit ziet er ook heel tof uit! Ben je tevreden? Ik wilde eigenlijk een RVS versie laten maken, maar bamboe lijkt mij nu ook wel wat. Ben je tevreden over de kwaliteit? Heeft deze nog iets van afwerking nodig of wat bedoel je met oppoetsen?

• Voronwë
Kwaliteit is erg goed. Plaat is wel 5mm dik, dus de leesbaarheid onder grote hoeken is denk ik wat minder (ik heb hem nog niet op een klok gehad).
Qua poetsen: er zitten wat laser start rook plekken bij elke letter, zie ook de foto, die moeten even weggepoetst worden.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

5mm is wel te dik vrees ik. Als ik nu als kijk naar de cortenstaalversie(2mm) en de gewone staalversie(1,5mm)zie ik duidelijk verschil. En dat verschil is maar 0,5mm
Maar hij ziet er wel heel vet uit.

• Voronwë
Hij wordt voor een klok voor mijn schoonouders. RVS of Corten passen niet in hun interieur. Dus dan maar dit alternatief.
Mijn andere platen zitten op 1 mm dikte...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jj85
Voronwë schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:47:
Kwaliteit is erg goed. Plaat is wel 5mm dik, dus de leesbaarheid onder grote hoeken is denk ik wat minder (ik heb hem nog niet op een klok gehad).
Qua poetsen: er zitten wat laser start rook plekken bij elke letter, zie ook de foto, die moeten even weggepoetst worden.
Heb ook een plaat in bamboe laten snijden. 5mm is inderdaad te dik. Ik heb dit opgelost door de letters op te vullen met epoxy giethars (enigszins diffuus). Werkt best aardig. Basis is klaar :)

Paar foto's van het maakproces

Nu nog de details afwerken, zoals voeding en lichtsensor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

De epoxy is wel een goeie oplossing idd.
Zo ziet het er wel vet uit.

Heeft iemand al geprobeerd om een strak wit vlak te maken en dan de letters er op te laten "projecteren"?

Iets zoals dit: YouTube: Servo Controlled Word Clock
Maar dan gewoon een wit vlak van 45x45 zoals nu. Lijkt me ook wel lachen. Ben af en toe even aan het denken hoe je dat het best kan doen. Heb al een kokertje met letter geprint. Ben alleen bang dat de "projector" iets te dicht erop komt en je het er wellicht doorheen ziet. En verder naar achter betekend weer grotere letters.
Wat wellicht weer een groter formaat betekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Voronwë
jj85 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:33:
[...]

Heb ook een plaat in bamboe laten snijden. 5mm is inderdaad te dik. Ik heb dit opgelost door de letters op te vullen met epoxy giethars (enigszins diffuus). Werkt best aardig. Basis is klaar :)
Hoe heb je die Epoxy daar zo mooi ingekregen? Dat ziet er goed uit! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jj85
Epoxy was aan het begin een drama... Dat spul is super vloeibaar en komt dus op plekken waar je het niet wil hebben.
Poging 1: Voorkant afgeplakt met (PE)-verpakkingstape. Met een pipet de letters opvullen (via achterkant).
Resultaat 1: Letters allemaal ongevuld. Alle epoxy is langs/tussen de tape gelopen (tape laat los).Één grote bende. Hele voorkant was 'besmeurt' met epoxy. Dit maar gelijkmatig uitgesmeert over de hele voorkant. Mocht het namelijk iets in de bamboe trekken, dan zal dit over de gehele voorkant hetzelfde effect hebben (ipv lokale vlekken).

Wat testjes gedaan met vershillende soorten tape. Aluminiumtape deed het best goed.

Poging 2: Voorkant afgeplakt met aluminiumtape. Letters weer opvullen vanaf de achterkant. Ging gelukkig direct goed. Liep niet weg. Na een paar dagen uitharden heb ik de bamboe plaat flink opgestuurd, zodat alle epoxyresten eraf waren. Vervolgens met wat olie ingesmeerd.

Als ik het nogmaals zou moeten doen, dan zou ik juist opvullen vanaf de voorkant. Door de tape zitten er wat oneffenheden in de epoxy (tape kwam iets 'in' de letter). Epoxy is goed weg te schuren. Dus door vanaf de voorkant op te vullen en de letter een klein beetje te laten overstromen, kan er na het schuren een mooi effen en vlak resultaat behaald worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Iemand enig idee of dat ook te doen is met de cortenstalen versie? Nadeel van de 2mm "dikke" plaat is dat de klok nu slecht vanaf een hoek is te zien.

Ik heb ook zitten denken om eventueel de cortenstalen versie op te vullen met witte epoxy.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flex00
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-03 16:57
Ik heb voor mijn klok de defuser van leds iets anders gemaakt. Ik heb een witte acrylplaat bij de bouwmarkt gehaald en aan de voorkant een ruimte voor gecreëerd met de frees. Het is dan voornamelijk even opletten dat de plaat die je koopt wel licht doorlaat. Dit loste voor mij de problemen met betrekking tot leesbaarheid op.

Voor de afwerking van de rand kun je ook kantenband gebruiken. Dit was een makkelijke manier om de mdf plaat een wat nettere uitstraling te geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RogerDad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:33:
[...]

...
Mooi hoor die bamboe versie. Ik zit meteen te denken of ik niet een dunne laag bamboe fineer kan plaatsen op mijn (nog te bouwen) B&F woordklok, dat je dus zo'n mooi doorschijnend effect krijgt wat je ook bij die bamboe wekkers/klokjes hebt. Voor het mooie effect zou je de rest vd letters misschien dan nog een klein beetje aan kunnen sturen, misschien in een andere kleur.

Ewald...

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:21

Pixelmagic

Ubergeek

Ook ik wil me even melden dat ik een wordclock heb gemaakt. Geinspireerd door de Bitlair klok heb ik met de lasercutter veel delen uitgesneden uit 3mm dik populieren multiplex. Ik heb eerst zelf een ontwerp gemaakt voor het Ikea Hovsta 23x23 lijstje, degene die ze eerder gebruikte is er niet meer. Vervolgens het raster gelaserd. Ik had als idee om op kleine verhogingen rondom de leds kleine mat plexiglas vierkantjes te plaatsen als defuser, maar kwam er achter dat met het gekozen lettertype een A4 velletje meer dan voldoende is. Mogelijk dat ik later nog wat kleine dingen aanpas. Vervolgens een achterplaat gemaakt in Fusion met de plaatsing van de LED strips en gaatjes meegenomen. Solderen maar en vervolgens de Wemos geprogrammeerd met deze software https://github.com/bitlair/wordclock

Daarna de front plaat ook met de laser gedaan en vanmiddag met een spuitbus het frontje zwart gemaakt.

Ik ben meer dan tevreden met het resultaat, ik kan vanuit Domoticz dmv een API call de helderheid instellen en de functionaliteit in de software is erg leuk, web interface, instellen van kleuren en zelfs timing als je wilt.

Een ieder hier bedankt voor de inspiratie !

De kale achterplaat

Led strips op de juiste plekken, de draadjes komen aan de achterkant

Dit is het raster, je ziet horizontaal de extra stukjes voor de verhoging met plexiglas die ik dus waarschijnlijk niet ga gebruiken

A4tje over het raster, valt niet tegen !

Werkende zonder de lijst er om

Met een laagje zwarte spraypaint

PVoutput van mijn 4950Wp

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
Ik wil deze winter ook een Wordclock gaan maken. Wat is de beste (gratis) manier om een lasersnijd-bestand (DXF/CAD/...) te maken ? Software als FreeCAD is wat te complex voor mij...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 19:40
Inkscape, dat is een open source vector tekenprogramma a-la illustrator.

Daar kun je dat makkelijk in maken, en nog wat complexere dingen ook.

[Voor 75% gewijzigd door Sine op 04-10-2020 20:04]

Repareren doe je zo.

• ocmer
Frontplaat design is klaar in Inkscape en ik ga voor 5mm Bamboe via snijlab, op te vullen met epoxy zoals @jj85 heeft gedaan. So far so good. Nu nog het ontwerp van de achterkant.

Voor de Leds gebruik ik de bekende WS2812b ledstrip (30 LEDs / meter). Hoe veel afstand is nodig tussen de frontplaat en de LED-strips zodat het licht netjes egaal wordt verspreid ?

• jj85
Ik heb er een 18mm MDF plaat tussen zitten. Dus afstand is 18mm bij mij ;-)

• Sine
Jep, hier ook, veel krapper zou ik het ook niet maken.

Repareren doe je zo.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Met een metalen plaat zou ik er idd wat ruimte tussen houden, heb ik hier ook. Maar hoe dat met bamboo met resin er in gaat weet ik niet.
Lijkt dat dat het resin of epoxy ook het licht verdeeld.

Mocht iemand trouwens nog een foto hebben van zijn of haar bamboo uitvoering met epoxy erin zou dat mooi zijn. Heb ze nog niet gezien hier volgens mij.

• Voronwë
@jj85 had foto's in zijn post, maar die zijn verdwenen schijnbaar. Misschien dat hij ze opnieuw wil delen?

• ocmer
Nicap schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:33:
Mocht iemand trouwens nog een foto hebben van zijn of haar bamboo uitvoering met epoxy erin zou dat mooi zijn. Heb ze nog niet gezien hier volgens mij.
Deze ?
Foto's zijn bij mij gewoon zichtbaar.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

ocmer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Deze ?
Foto's zijn bij mij gewoon zichtbaar.
Oeps, die had ik helemaal gemist toendertijd denk ik. Excuus. Ziet er wel mooi uit zo. En goede kijkhoek.

Zie net dat ik er zelfs nog op gereageerd heb |:(

[Voor 6% gewijzigd door Nicap op 12-10-2020 09:11]

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-03 10:26
Ik ben zelf ook al een tijdje bezig om een woordklok te maken. In eerste instantie op basis van een Wemos D1 mini, maar dat gaf te veel problemen met de spanning op het data signaal.
Daarom heb ik besloten om een RPI Zero W in te zetten op basis van het de code op github: https://github.com/bk1285/rpi_wordclock

Deze code is al vrij gedateerd, maar hij zou nog wel moeten werken. Ik krijg dat echter niet voor elkaar. Komt helaas ook bij dat mijn kennis en ervaring met Python eigenlijk 0 is. Ik heb wel programmeer ervaring dus ik kom wel een eindje.

Ik loop nu helaas helemaal vast, vermoedelijk door de verschillende versies van de packages.
Op basis van de comments en de issues op github heb ik (hoop ik) de juiste versies geinstalleerd te hebben. Deze heb ik verzameld in https://github.com/bk1285/rpi_wordclock/issues/169

Daarna had ik alsnog problemen met de webinterface. (https://github.com/bk1285/rpi_wordclock/issues/160) door die regel te commenten ging die wel iets verder maar toen kwam ik deze tegen: https://github.com/bk1285/rpi_wordclock/issues/170

Kan iemand bij een duwtje in de richting geven waar ik heen moet? Ik snap er niks meer van :-D

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-03 13:44
GewoonNiek schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:44:
Ik ben zelf ook al een tijdje bezig om een woordklok te maken. In eerste instantie op basis van een Wemos D1 mini, maar dat gaf te veel problemen met de spanning op het data signaal.
Daarom heb ik besloten om een RPI Zero W in te zetten op basis van het de code op github: https://github.com/bk1285/rpi_wordclock

Deze code is al vrij gedateerd, maar hij zou nog wel moeten werken. Ik krijg dat echter niet voor elkaar. Komt helaas ook bij dat mijn kennis en ervaring met Python eigenlijk 0 is. Ik heb wel programmeer ervaring dus ik kom wel een eindje.

Ik loop nu helaas helemaal vast, vermoedelijk door de verschillende versies van de packages.
Op basis van de comments en de issues op github heb ik (hoop ik) de juiste versies geinstalleerd te hebben. Deze heb ik verzameld in https://github.com/bk1285/rpi_wordclock/issues/169

Daarna had ik alsnog problemen met de webinterface. (https://github.com/bk1285/rpi_wordclock/issues/160) door die regel te commenten ging die wel iets verder maar toen kwam ik deze tegen: https://github.com/bk1285/rpi_wordclock/issues/170

Kan iemand bij een duwtje in de richting geven waar ik heen moet? Ik snap er niks meer van :-D
In regels 45 danwel 50 van wordclock_display.py (afhankelijk van developer mode instelling) zou de strip aan de instance toegevoegd moeten worden. Blijkbaar gebeurt dat niet (gezien je melding). Gaat er iets mis in de geinclude modules? Heb je via debugging statements iets weten te vinden? Is het een mixup van python 2 en python 3 waar het op mis gaat? (Ik zou je aanraden Python2 niet te gebruiken als je RPI van buitenaf benaderbaar is, immers wordt Python2 iet meer onderhouden).

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-03 10:26
plips schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

In regels 45 danwel 50 van wordclock_display.py (afhankelijk van developer mode instelling) zou de strip aan de instance toegevoegd moeten worden. Blijkbaar gebeurt dat niet (gezien je melding). Gaat er iets mis in de geinclude modules?
Thanks voor je tip, ik ga daar vanavond even induiken. Helaas is mijn python kennis zeer beperkt dus ik hoop dat ik er uitkom.
plips schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Is het een mixup van python 2 en python 3 waar het op mis gaat? (Ik zou je aanraden Python2 niet te gebruiken als je RPI van buitenaf benaderbaar is, immers wordt Python2 iet meer onderhouden).
Geïnstalleerde Python versie is 2, zover ik weet werkt deze code niet met versie 3. RPI blijkt lokaal in het netwerk, maar Python 3 gebruiken is uiteraard altijd beter.

• ocmer
Mijn bamboe frontplaat is binnen. Het letterschema heb ik zelf ontworpen en geproefdraaid in Excel. Plaat is besteld bij Snijlab en ik ben erg tevreden over het resultaat. Ik heb meteen plaatjes voor de zijkanten laten snijden en een stripje met letters om te oefenen met de epoxy-hars. De plaat moet nog geschuurd worden voor de brandvlekjes.

De plaat heb ik ontworpen met Inkscape, dat was eenvoudiger dan ik dacht. Snijlab heeft dat duidelijk uitgelegd op hun site. En op de site kan je eenvoudig je bestand uploaden om direct de prijs te zien.

Font is Sukima. Op die website zijn vele geschikte fonts te vinden; even zoeken op stencil.

De gaten ga ik opvullen met Epoxy giethars. Ik heb deze besteld. Het proefstrookje bamboe kan ik mooi gebruiken om te testen hoe het werkt.

De verdere plannen:
  • Als verlichting monteer ik een LED strips: WS2812b van 30 LEDs/meter
  • De aansturing gaat met een NodeMCU v2 (ESP8266). Software ben ik zelf aan het schrijven
  • LDR voor automatische aanpassing van de brightness
  • Achter een zijwand ga ik 2 capacitatieve sensors verwerken: TTP223. In een zijwandje heb ik 2 cirkels laten graven; achter die cirkels komen de sensors. Nu nog even een goed doel voor die knoppen verzinnen.

• jj85
Nice! Ben benieuwd hoe hij gaat worden.
Twee opmerkingen:
ocmer schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:09:
De plaat moet nog geschuurd worden voor de brandvlekjes.
Ik acht de kans groot dat je sowieso de hele plaat nog flink moet gaan schuren om restjes epoxy weg te krijgen. Dus ik zou in ieder geval niet beginnen met het wegschuren van de brandplekjes.
Het vullen ging bij mij niet helemaal lekker. Gevolg was dat deel van de frontplaat onder de epoxy zat. Om eventuele vlekken / kleurverschil te voorkomen heb ik toen de gehele frontplaat ingesmeerd met een hele dunne laag epoxy en het vervolgens weer weggeschuurd. :+
De gaten ga ik opvullen met Epoxy giethars. Ik heb deze besteld. Het proefstrookje bamboe kan ik mooi gebruiken om te testen hoe het werkt.
Heb je transparante epoxy? Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Zorg ervoor dat je hem wat diffuus maakt. Ik heb destijds een LED additief toegevoegd, zoiets als deze. Ben nog niet helemaal tevreden, het is mij toch nog iets te transparant, hoewel ik relatief veel toegevoegd heb. Wellicht dat een klein beetje wit pigment ook goed gaat werken, maar hier heb ik niet mee geexperimenteerd.

• ocmer
jj85 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:44:
Heb je transparante epoxy? Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Zorg ervoor dat je hem wat diffuus maakt. Ik heb destijds een LED additief toegevoegd, zoiets als deze. Ben nog niet helemaal tevreden, het is mij toch nog iets te transparant, hoewel ik relatief veel toegevoegd heb. Wellicht dat een klein beetje wit pigment ook goed gaat werken, maar hier heb ik niet mee geexperimenteerd.
Inderdaad volledig transparante epoxy. Goede tip; ga ik meteen bestellen.

[Voor 3% gewijzigd door ocmer op 17-10-2020 19:05]

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-03 21:56
Welke versie van Python gebruiken jullie voor de code? Ik probeer de code via Python3 maar die werkt niet helemaal "out of the box"

• RogerDad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ierlandfan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:02:
Welke versie van Python gebruiken jullie voor de code? Ik probeer de code via Python3 maar die werkt niet helemaal "out of the box"
Blijkbaar zou het met een paar tweaks onder python3 moeten werken, zie:
https://github.com/bk1285/rpi_wordclock/issues/174

• ocmer
Mijn wordclock is klaar. Mijn vrouw is er heel blij mee en ik ben erg trots op het eindresultaat.

Het was nog een flink project, maar dat kwam grotendeels ook omdat ik niet heel veel ervaring met houtbewerking had.

De letter-plaat van snijlab was het perfecte startpunt van de klok. Net zoals @jj85 heb ik de letters opgevuld met epoxy giethars. Ik had bij Snijlab een proef-latje met letters bijbesteld, daarop kon ik goed experimenteren met de beste manier. Uiteindelijk was dit voor mij de beste manier:
  • De voorkant van de plaat afgeplakt met aluminium-tape
  • Vanaf de achterkant epoxy giethars gegoten. Het LED additief heb ik in 2% gemengd, niet met de aanbevolen 1%, dat was niet diffuus genoeg, zoals @jj85 al aangaf.
  • Na 3 dagen drogen de tape er af gehaald en heel veel geschuurd. Uiteindelijk is het resultaat strak en spekglad.
  • Toen de klok helemaal klaar was heb ik al het bamboe nog behandeld met olie voor eiken houtenvloeren die ik nog had staan. Daarmee wordt de kleur wat donkerder en uitgesprokener.

De tussenplaat is 18mm MDF. Met een 28mm speedboor alle gaten geboord. En met een bovenfrees de sleuven gemaakt voor de ESP, kabels en sensors. Ook heb ik bouten van voor naar achteren ingelijmd om de achterplaat vast te kunnen schroeven.

De LED-strip, o.b.v. WS2812b, heb ik op de achterplaat geplakt. De ruimte tussen de strips heb ik opgevuld met witte electra-tape om "lichtlekken" te voorkomen.

Als laatste de voorplaat vastgelijmd, alle electronica en sensors gemonteerd, de zijkanten afgewerkt met bamboe latjes en alle bamboe licht behandeld met houten-vloerolie.
De gebruikte hardware:
  • Een ESP8266 (nodemcu v2) voor de besturing
  • een LDR voor automatische aanpassing van de helderheid
  • 2 TTP223 sensors die door 5mm bamboe heen je vinger detecteren.

De software heb ik zelf geschreven, op basis van fastled, wifimanager, NTPclient en Timelib.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ziet er erg gaaf uit ocmer. De kans is zeer aanwezig dat ik ook een bamboe front ga maken in de toekomst.
Dat invullen met epoxy is echt mooi zo. Een stuk betere kijkhoek zo. Heb zelf cortenstaal van 2mm, maar de kijkhoek is niet fantastisch.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocmer schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:24:
Mijn wordclock is klaar. Mijn vrouw is er heel blij mee en ik ben erg trots op het eindresultaat.

[Afbeelding][Afbeelding]

Het was nog een flink project, maar dat kwam grotendeels ook omdat ik niet heel veel ervaring met houtbewerking had.

De letter-plaat van snijlab was het perfecte startpunt van de klok. Net zoals @jj85 heb ik de letters opgevuld met epoxy giethars. Ik had bij Snijlab een proef-latje met letters bijbesteld, daarop kon ik goed experimenteren met de beste manier. Uiteindelijk was dit voor mij de beste manier:
  • Vanaf de achterkant epoxy giethars gegoten. Het LED additief heb ik in 2% gemengd, niet met de aanbevolen 1%, dat was niet diffuus genoeg, zoals @jj85 al aangaf.
  • Na 3 dagen drogen de tape er af gehaald en heel veel geschuurd. Uiteindelijk is het resultaat strak en spekglad.
  • Toen de klok helemaal klaar was heb ik al het bamboe nog behandeld met olie voor eiken houtenvloeren die ik nog had staan. Daarmee wordt de kleur wat donkerder en uitgesprokener.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De tussenplaat is 18mm MDF. Met een 28mm speedboor alle gaten geboord. En met een bovenfrees de sleuven gemaakt voor de ESP, kabels en sensors. Ook heb ik bouten van voor naar achteren ingelijmd om de achterplaat vast te kunnen schroeven.
[Afbeelding][Afbeelding]

De LED-strip, o.b.v. WS2812b, heb ik op de achterplaat geplakt. De ruimte tussen de strips heb ik opgevuld met witte electra-tape om "lichtlekken" te voorkomen.
[Afbeelding][Afbeelding]

Als laatste de voorplaat vastgelijmd, alle electronica en sensors gemonteerd, de zijkanten afgewerkt met bamboe latjes en alle bamboe licht behandeld met houten-vloerolie.
De gebruikte hardware:
[Afbeelding][Afbeelding]

De software heb ik zelf geschreven, op basis van fastled, wifimanager, NTPclient en Timelib.
Erg netjes gedaan !

Waarom heb je knoppen er op gemaakt ? Je hebt wifi op de esp en ntp, dus het zal niet voor de tijd zetten denk ik ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• ocmer
Pixelmagic schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:47:
[...]
Waarom heb je knoppen er op gemaakt ? Je hebt wifi op de esp en ntp, dus het zal niet voor de tijd zetten denk ik ?
Eigenlijk vooral omdat het kan :). Ik vond het heel gaaf om te zien hoe die sensors door hout heen werken en heb ze daarom maar toegevoegd.
Ik heb een aantal "special effects" geprogrammeerd. Een knop is om het overhangseffect naar een volgende tijd in te stellen (alle ledjes in één keer, om de beurt, of via een TheMatrix-effect). Andere knop is : tijd, volledig zwart (waarbij de kids via een web-app de ledjes individueel op kleur kunnen instellen, soort tekenen op de klok), full-color-regenboog, vuurwerk, soort snake). Uiteindelijk wordt dit nauwelijks gebruikt, maar was wel erg leuk om te bedenken.
Ik ben nog van plan om Tetris te maken. Moet in principe kunnen op een 11x11 matrix

[Voor 4% gewijzigd door ocmer op 30-11-2020 22:03]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

De gebruikte hardware:
[Afbeelding][Afbeelding]

Heel erg gaaf gedaan. Proficiat Bram en Sara!!! Ziet er heel erg netjes uit.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
@ocmer netjes man, ziet er heel mooi uit. Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat je hem gekocht hebt ;)

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocmer schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:57:
[...]

Eigenlijk vooral omdat het kan :). Ik vond het heel gaaf om te zien hoe die sensors door hout heen werken en heb ze daarom maar toegevoegd.
Ik heb een aantal "special effects" geprogrammeerd. Een knop is om het overhangseffect naar een volgende tijd in te stellen (alle ledjes in één keer, om de beurt, of via een TheMatrix-effect). Andere knop is : tijd, volledig zwart (waarbij de kids via een web-app de ledjes individueel op kleur kunnen instellen, soort tekenen op de klok), full-color-regenboog, vuurwerk, soort snake). Uiteindelijk wordt dit nauwelijks gebruikt, maar was wel erg leuk om te bedenken.
Ik ben nog van plan om Tetris te maken. Moet in principe kunnen op een 11x11 matrix
Als je zover bent dat het "klaar" is ben ik erg benieuwd naar je code, mocht je het publiek maken.

PVoutput van mijn 4950Wp

• jj85

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

De gebruikte hardware:
[Afbeelding][Afbeelding]

Wat een fantastisch eindresultaat! _/-\o_
(en veel netter dan mijn uitvoering :+ )
Leuk om te lezen dat je wat had aan m'n tips / praktijkervaring.

Hoe heb je de front-plaat bevestigd aan het MDF?

• ocmer
Pixelmagic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:38:
[...]
Als je zover bent dat het "klaar" is ben ik erg benieuwd naar je code, mocht je het publiek maken.
Ik ben niet van plan de code ergens te publiceren, daarvoor is het te rommelig en amateuristisch. Maar ik wil je best een kopietje sturen. Deze vind je misschien ook wel interessant: https://github.com/bitlair/wordclock/tree/master/Wordclock

• ocmer
jj85 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:47:
[...]
Wat een fantastisch eindresultaat! _/-\o_
(en veel netter dan mijn uitvoering :+ )
Leuk om te lezen dat je wat had aan m'n tips / praktijkervaring.

Hoe heb je de front-plaat bevestigd aan het MDF?
Thanks. Dank voor het delen van jouw tips; die hebben me zeker geholpen. En jouw foto's waren voor mij doorslaggevend om voor bamboe te kiezen

De frontplaat heb ik verlijmd met Pattex Tix-gel. Dat werkt perfect. Heel makkelijk uit te smeren over de platen, erg dun dus geen lichtlekken en alles zit na aandrukken meteen rotsvast. Enige nadeel: het moet in één keer goed, je hebt geen mogelijkheid om de plaat nog te verschuiven na aandrukken.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocmer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:33:
[...]

Ik ben niet van plan de code ergens te publiceren, daarvoor is het te rommelig en amateuristisch. Maar ik wil je best een kopietje sturen. Deze vind je misschien ook wel interessant: https://github.com/bitlair/wordclock/tree/master/Wordclock
Die code ken ik en is mijn klok ook op gebaseerd, maar vind je toevoegingen erg leuk met de effecten. Als je zover bent krijg ik graag een kopietje, bedankt alvast.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-03 21:56
Heeft iemand de achterplaat in Freecad, autocad of welk formaat dan ook en wil je die ook publiceren?

• bartbh
  • Niet online
Welke manier van "klokslag" gebruiken de mensen hier?

Zelf heb ik het zo ingesteld dat op het hele uur de leds voor 20 seconden in regenboogmodus gaan en moet zeggen dat dit bijzonder goed werkt.

[Video: https://onedrive.live.com/embed?cid=277C48A270BF7788&resid=277C48A270BF7788%2149429&authkey=ABVr-SkgG5ea02s]

[Voor 24% gewijzigd door bartbh op 08-01-2021 17:07]

• Bowen_HAFX
Die van mij laat een kleine animatie voorbij komt men elke 5 minuten. Verschillende variaties waarbij de namen van mijn kinderen te voorschijn komen. Een Snake die door het beeld gaat, een kleine ontploffing die resulteert in de namen van mij kinderen, een regenboog die voorbij komt met de namen in het wit. Dat soort dingetjes.

Erg mooi om te zien dat er nog mensen fanatiek mee bezig zijn!

• Sine
Geen, gewoon een fade naar het is "hutsefluts" uur

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-03 09:06
Ook hier druk bezig met m'n wordclock. Jaren geleden aan begonnen alleen nooit afgemaakt door wat tegenslagen.

Nu sinds een tijdje weer begonnen en het begint er eindelijk op te lijken.

Welk font gebruiken jullie voor het laten snijden ?

• ocmer
Mooi begin. Je gaat alle tijden uitschrijven in plaats van slechts iedere 5 minuten ?
Wat zijn die witte kapjes? Lijkt wel Lego.
ocmer schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:09:
..
Font is Sukima. Op die website zijn vele geschikte fonts te vinden; even zoeken op stencil.
..

[Voor 17% gewijzigd door ocmer op 14-06-2021 12:35]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee