Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:12
@Ludewig
Ik gaf een process aanpassing aan (bv de machine), niet perse een 79xx HW aanpassing.
Ook een aanpassing in vloeistof checks dient in je process opgenomen te worden.

Je hebt het over een traject tussen de ontwerper/klant en fabrikant.
Ze gaan de kantjes er niet aflopen ivm juridische gronden en dikke claims.

Over het vastleggen, dat gaat echt zo, deel van mijn werk....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
Zijn er eigenlijk ook prestaties bekend van blender die testen?
Die 3.5Ghz @ 400W klinkt leuk, maar zonder te weten wat dit qua prestaties oplevert inh Blender t.o.v. een 4090 @ 450W , of een 480@320, en de 7900XTX ref @ 355W kan ik niet echt opmaken of deze clocks dan ook echt wat toevoegen in de praktijk, of dat het enkel 'leuk' is om toch die 3+Ghz te halen, maar dat het in de praktijk niet een beter product oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 12:52
Ik zou stellen dat het ook in games wel mogelijk is in theorie maar je moet dan gewoon een game vinden die zeer weinig stroom gebruikt of de limiet qua verbruik verwijderen want als ik het artikel bekijk dan lijkt me de limiet gewoon te zitten in het verbruik. Voor 3500 mhz in de games die ze testen heb je volgens mij gewoon een kaart nodig die 600+W kan gebruiken.

Als je een 3080 op 250W zet dan heb je ook games waar hij 1950+mhz haalt maar slechts <1700mhz in anderen.

Blender is blijkbaar gewoon een workload die maar weinig stroom gebruikt waardoor de hogere kloksnelheden mogelijk zijn. Een stock 4080 gebruikt zelfs onder de 200W maar bij Nvidia zit de limiet eerder in het voltage dus hier ga je niet veel verschil zien qua kloksnelheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIRsedDuLfNqZON2XUVrsi7NrHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nDF3OuO1DjdKf9H322S1IkPv.png?f=user_large
Dennism schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Zijn er eigenlijk ook prestaties bekend van blender die testen?
Die 3.5Ghz @ 400W klinkt leuk, maar zonder te weten wat dit qua prestaties oplevert inh Blender t.o.v. een 4090 @ 450W , of een 480@320, en de 7900XTX ref @ 355W kan ik niet echt opmaken of deze clocks dan ook echt wat toevoegen in de praktijk, of dat het enkel 'leuk' is om toch die 3+Ghz te halen, maar dat het in de praktijk niet een beter product oplevert.
Voor Blender moet je niet bij AMD zijn dus de prestaties maken weinig uit. Het is maar een theoretische oefening.

[ Voor 3% gewijzigd door napata op 18-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 13:00
Tijdens games varieert de clock toch van 1900 tot 2900 MHz? Dus nee Navi31 houdt niet die 3 GHz vast, maar tikt het wel aan in games. Wordt vervolgens teruggeklokt door:
- power (play table) limiet?
- temperatuur?
- memory clock?
Driver kan power gebruik verlagen door optimalisatie, BIOS kan power limiet verhogen maar dat wil AMD waarschijnlijk niet (performance per Watt krampachtig vast houden).

Temperatuur zou ook lager kunnen door driver of een betere koeler.

Ik zie nog niet hoe een respin gaat helpen... misschien een beter procedé maar tov N5 gaat dat om ~10% verbetering max? Niet de sprong die ze voor games nodig hebben. Misschien de infinity link naar de MCDs versterken, zou kunnen helpen met frequentie stabiliteit.

Als Navi32 beter klokt, zouden de MCD's wel eens nadelig voor frequentie stabiliteit kunnen zijn. Op zich zien we dat al bij de 7900XT met 5 MCD's. De game frequentie spreiding is kleiner en beter.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En vals alarm over een driver die N21 videokaarten sloopt. Cryptominer heeft een hele boel videokaarten gesloopt. :z
https://videocardz.com/ne...and-cryptomining-to-blame

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:46
Dat was ook wel te verwachten anders zou iedereen of ieder geval meerdere er last van moeten hebben, eerste instantie bevatte de vragen van Kris aan de eigenaren niet waar die dingen vandaan kwamen.

Des al niet te min zijn er nog veel problemen met de laatste drivers als ik het zo links en rechts leest en velen zijn terug gegaan naar de 22.5.1 driver die de problemen voor sommige dan weer oploste, althans wat ik lees, dus er is nog wel wat werk aan de winkel, zelf game ik niet (meer) en met de igpu van mijn 5700G geen last (22.5.1) dus geen ervaring verder met de huidige GPU’s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Habana schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:08:
Dat was ook wel te verwachten anders zou iedereen of ieder geval meerdere er last van moeten hebben, eerste instantie bevatte de vragen van Kris aan de eigenaren niet waar die dingen vandaan kwamen.

Des al niet te min zijn er nog veel problemen met de laatste drivers als ik het zo links en rechts leest en velen zijn terug gegaan naar de 22.5.1 driver die de problemen voor sommige dan weer oploste, althans wat ik lees, dus er is nog wel wat werk aan de winkel, zelf game ik niet (meer) en met de igpu van mijn 5700G geen last (22.5.1) dus geen ervaring verder met de huidige GPU’s..
Ik vermoed dat AMD weer eens bezig is met een inhaalslag. Want ze zijn nu bijvoorbeeld bezig met een DLSS 3.0 tegenhanger te ontwikkelen, FSR2 verbeteren, AV1 implementeren, andere programma's compatibel maken met RDNA3 en drivers voor zowel RDNA1/2 als apart RDNA3 waarbij RDNA3 waarschijnlijk nog aardig wat werk nodig heeft voor niet alleen efficiëntie en VR, maar ook voor VOPD wat op het moment nauwelijks lijkt te werken. Dat is een beetje vervelend omdat dit een van de grote prestatieverbeteringen voor RDNA3 had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Inderdaad, ik zie RDNA3 als een Zen1 momentje en om te verwachten dat het gelijk één Zen3 zou zijn is teveel van het goede.
Maar ze doen het toch nog best redelijk behalve de hele meuk van de presentaties en beloften ed. er omheen, dat is een beetje jammer.
Grote woorden wij houden van Gamers in elke presentatie en ondertussen draaien ze je ook een poot uit net als……, ze zoeken het maar uit, ik was het ieder geval zat propte de 5700G in het mobo dat al twee jaar klaar stond, te gek voor worden eigenlijk maar goed ik ben er voorlopig klaar mee.

Maar blijf wel op de hoogte hoor en lees gulzig mee op het forum en daar buiten.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Habana schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:18:
Inderdaad, ik zie RDNA3 als een Zen1 momentje en om te verwachten dat het gelijk één Zen3 zou zijn is teveel van het goede.
Maar ze doen het toch nog best redelijk behalve de hele meuk van de presentaties en beloften ed. er omheen, dat is een beetje jammer.
Grote woorden wij houden van Gamers in elke presentatie en ondertussen draaien ze je ook een poot uit net als……, ze zoeken het maar uit, ik was het ieder geval zat propte de 5700G in het mobo dat al twee jaar klaar stond, te gek voor worden eigenlijk maar goed ik ben er voorlopig klaar mee.

Maar blijf wel op de hoogte hoor en lees gulzig mee op het forum en daar buiten.. :+
Ik zag RDNA1 als hun Zen moment omdat ze toen al een veel betere GPU architectuur neerzette. ;)
En daarom heb ik inmiddels steeds grotere moeite om nog iets positiefs te zeggen over de RTG. In tegenstelling tot de CPU kant of helemaal de servertak, hoefde ze niet bijna vanaf niks op te bouwen tot een succesvol product. Zen zit nu op haar vijfde generatie en het zijn allemaal goede producten geweest die zonder vertraging op de markt kwamen en werkte. Iets dat Intel bijvoorbeeld niet kan zeggen de afgelopen zes jaar.

De RTG heeft in die zes jaar weer flink lopen aanklooien. Vega lijkt me duidelijk, maar daarna hadden ze gewoon echt iets. Crypto is ze wat vergeven en de afgelopen paar maanden met de prijsdalingen waren goed net zoals de periode met de drie Navi 10 SKU's. Daar hebben ze alleen nauwelijks van weten te profiteren. Maar in plaats van eindelijk eens een goede launch zonder controverse te hebben, weten ze alweer fors teleur te stellen. Het enige dat N31 op het moment nu red is hoe belachelijk slecht de prijzen van Nvidia zijn. Was niet nodig geweest als ze die de RX7800 series hadden genoemd voor normale prijzen. Hadden we ook geen onnodige controverse over namen en prestatiedoelen gehad. Ondertussen is N33 er alleen voor laptops en N32 is compleet onduidelijk wanneer die gaat komen. Dit terwijl Nvidia inmiddels wel de rest van hun lijn uit lijkt te rollen. Ze zijn eigenlijk alweer laat en hebben alweer een bittere nasmaak achtergelaten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@DaniëlWW2 Herinner je Jonh Freue nog van AMD in de tijd van Buldozer, hij is al een tijdje weg maar zijn geest zwerft nog rond denk ik. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Habana schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:11:
@DaniëlWW2 Herinner je Jonh Freue nog van AMD in de tijd van Buldozer, hij is al een tijdje weg maar zijn geest zwerft nog rond denk ik. :F
Tja toen volgde ik dit nog bij lange na niet zo goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:55
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Ik zag RDNA1 als hun Zen moment omdat ze toen al een veel betere GPU architectuur neerzette. ;)

[...]
Wat was er veel beter aan?

Vergelijk de 5500 XT eens met de 580;

De 580 had ongeveer 38% meer shaders
De 5500 XT was ongeveer 38% hoger geklokt.

En daarbij heeft de 5500 XT 0.7 x 10^9 meer transistoren aan boord, dus effectief een grotere chip dan de 580 zou zijn geweest op 7nm. En reken er maar op dat die 580 naar 1850MHz geklokt zou kunnen worden op 7nm (de 590 doet al 1600MHz+ op 12nm) waardoor deze een stuk beter zou presteren dan de 5500 XT.

Dus wat was er precies beter aan RDNA? Lager stroomverbruik? Dat lijkt niet veel mensen wat te schelen in mijn ervaring.

Nee, RDNA1 was was geen verbetering.

En RDNA2 klokt alleen maar hoger (vergelijk de 6600XT maar met de 5700XT, zelfde onzin als RDNA1 vs GCN4) en dan proppen ze er ook nog onnodig meer transistoren in. Dat L3 geheugen heeft totaal geen nut op alles behalve de high-end chip. Bij de mindere chips hadden ze gewoon de geheugenbus kunnen verdubbelen en dat had ze aardig wat transistoren gescheelt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NitroX infinity schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:09:
[...]

Wat was er veel beter aan?

Vergelijk de 5500 XT eens met de 580;

En daarbij heeft de 5500 XT 0.7 x 10^9 meer transistoren aan boord, dus effectief een grotere chip dan de 580 zou zijn geweest op 7nm. En reken er maar op dat die 580 naar 1850MHz geklokt zou kunnen worden op 7nm (de 590 doet al 1600MHz+ op 12nm) waardoor deze een stuk beter zou presteren dan de 5500 XT.

Dus wat was er precies beter aan RDNA? Lager stroomverbruik? Dat lijkt niet veel mensen wat te schelen in mijn ervaring.

Nee, RDNA1 was was geen verbetering.
Ten eerste had ik het over Navi 10, niet Navi 14. Want bij Navi 10 komen de voordelen beter ten tonele. ;)

Tweede is dat deze vergelijking compleet krom gaat omdat RDNA1 een veel complexere en betere CU structuur heeft die veel meer transistoren kost. Ook kost clockspeed verhoging transistoren waardoor de stellingname van Polaris op 7nm = clockt hoger, ook niet kan kloppen. Is er ook nog eens het gegeven dat bij 7nm analog scaling al verminderde. Dus je Polaris chip op 7nm krijgt last van die veel grotere 256 bit bus die niet veel kleiner zal worden dan die op 14nm was. Laatste is dat de RX5500XT vergelijkbaar met een RX580 presteerde met noemenswaardige verbetering in verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/msi-radeon-rx-5500-xt-gaming-x-8-gb/images/power-gaming-average.png
En RDNA2 klokt alleen maar hoger (vergelijk de 6600XT maar met de 5700XT, zelfde onzin als RDNA1 vs GCN4) en dan proppen ze er ook nog onnodig meer transistoren in. Dat L3 geheugen heeft totaal geen nut op alles behalve de high-end chip. Bij de mindere chips hadden ze gewoon de geheugenbus kunnen verdubbelen en dat had ze aardig wat transistoren gescheelt.
Helemaal niet. De L3 cache scheelt enorm veel geheugen bandbreedte, zorgt ervoor dat de GPU niet vele clock cycles staat te wachten op een stukje data dat helemaal uit VRAM moet komen en SRAM cellen zijn veel kleiner dan de analog geheugenbus. Het scheelt ook nog eens vermogen. Een verdubbeling van geheugenbusbreedte kost enorm veel vermogen, maakt PCB duurder, werkt minder goed en gaat ten koste van clock speeds omdat je een groter percentage van je vermogen hieraan moet besteden. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 13:27
NitroX infinity schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:09:

Dit zegt allemaal meer over Polaris, dan over RDNA1 :)

Polaris is behoorlijk ondergewaardeerd, net zoals Tahiti dat bijvoorbeeld was.
Kijk nu eens naar Navi 10 tegenover Polaris 20? Navi 14 is een budget chip, daar zijn altijd compromissen waardoor dat ding bottlenecks op verschillende plekken heeft. Kijk in plaats daarvan eens naar Navi 10 in z'n RX 5700 vorm - zelfde aantal ALU's als Polaris 20, ~25% hogere kloksnelheid. Maar er komt wel 65-70% meer performance uit - met ~15-20% minder verbruik, waardoor de perf/W twee keer zo hoog ligt.

Dat laatste komt uiteraard voor een groot deel door N7. Maar de prestaties niet, er zit gewoon richting de 50% prestatie verbetering enkel in de architectuur.

Dit is zo'n geval waar de theoretische performance dat goed laat zien: een RX 580 heeft op papier zo'n 6,2 TF, een RX 5700 zo'n 8. Dat is 29% meer, maar er komt veel meer uit. De efficiëntie (qua bezetting) van de architectuur is dus vele malen beter.
RDNA2 is inderdaad een ander verhaal, daar zit niet heel veel bijzonders in qua absolute prestaties in de architectuur zelf. Maar ondanks de veel compactere chips op fors hogere kloksnelheden, boekten ze wederom vooruitgang qua energie efficiëntie. Dat was ook het punt van RDNA2: hoe ver kunnen we de architectuur pushen, zonder in te leveren op efficiëntie. En daar zijn ze behoorlijk in geslaagd over de gehele linie, juist door de L3$/IC - vergeet niet dat zelfs Navi 21 slechts een 256-bit bus heeft. Die dingen zitten allemaal tjokvol transistors op hoge kloksnelheden en vallen nergens terug qua efficiëntie, behalve met N24, wat wederom een zwaar beperkte chip is op andere vlakken dan de GPU zelf; de 64-bit bus met slechts 16 MB IC is waarschijnlijk net iets te veel, ik vermoed dat 32 MB al een heel groot verschil had gemaakt, maar dan zou hij waarschijnlijk ook te dicht op N23 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 23:55
Bedankt voor die heldere uitleg heren d:)b

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@NitroX infinity En dit is ook waarom de teleurstelling over N31 zo groot is. Die chip presteert namelijk min of meer precies zoals een RDNA2 chip (N21) die 20% groter + 13% hogere clock speeds zou presteren. AMD haalt gemiddeld gezien, helemaal niks uit alle RDNA3 verbeteringen. Los daarvan staat ook nog eens de gigantische sprongen in geheugen bandbreedte voor zowel VRAM als L3 cache. Beiden zijn veel sneller geworden met N31. Komt bij dat de chip naar 57,7 miljard transistoren is gegaan waar N21 nog 26,8 miljard was. Er is ook nauwelijks een verbetering in efficiëntie.

Als N31 rond de 3GHz zou doen in games met een verbruik van rond de 350W, tja dan kwam die waarschijnlijk een flink stuk dichterbij de RTX4090 met ongeveer RTX4080 prestaties in de meeste RT games (niet die paar enorm zwaar Nvidia geoptimaliseerde zoals Cyberpunk). En N31 laat zien dat die ontworpen was voor veel meer dan 3GHz, omdat die het kan in bepaalde workloads. Waarom die GPU het niet haalt in gaming workloads, is dan ook de grote vraag. Want als die het wel haalde, dan had je het over een heel ander product dan nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:14:
@NitroX infinity En dit is ook waarom de teleurstelling over N31 zo groot is. Die chip presteert namelijk min of meer precies zoals een RDNA2 chip (N21) die 20% groter + 13% hogere clock speeds zou presteren. AMD haalt gemiddeld gezien, helemaal niks uit alle RDNA3 verbeteringen. Los daarvan staat ook nog eens de gigantische sprongen in geheugen bandbreedte voor zowel VRAM als L3 cache. Beiden zijn veel sneller geworden met N31. Komt bij dat de chip naar 57,7 miljard transistoren is gegaan waar N21 nog 26,8 miljard was. Er is ook nauwelijks een verbetering in efficiëntie.

Als N31 rond de 3GHz zou doen in games met een verbruik van rond de 350W, tja dan kwam die waarschijnlijk een flink stuk dichterbij de RTX4090 met ongeveer RTX4080 prestaties in de meeste RT games (niet die paar enorm zwaar Nvidia geoptimaliseerde zoals Cyberpunk). En N31 laat zien dat die ontworpen was voor veel meer dan 3GHz, omdat die het kan in bepaalde workloads. Waarom die GPU het niet haalt in gaming workloads, is dan ook de grote vraag. Want als die het wel haalde, dan had je het over een heel ander product dan nu. :)
Slecht nieuws, er komt geen RDNA3+ refresh:

[Twitter: https://twitter.com/All_The_Watts/status/1617195441728245762]

volgens RGT omdat:
  • ingenieurs bezig zijn met de belangrijkere APUs
  • ingenieurs bezig zijn met RDNA4
Zie RGT video:

YouTube: RDNA 3 Refresh Is DEAD? RTX 4060 Ti Perf = RTX 3070

[ Voor 3% gewijzigd door sunsmountain op 22-01-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wait for RDNA4. :F
Want deze twitter leaker was helaas wel de eerste die begon dat RDNA3 bugged was en niet presteerde zoals verwacht/gehoopt, nog voor de launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
n.v.m. verkeerd gelezen

[ Voor 95% gewijzigd door Dennism op 23-01-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:34:
Wait for RDNA4. :F
Want deze twitter leaker was helaas wel de eerste die begon dat RDNA3 bugged was en niet presteerde zoals verwacht/gehoopt, nog voor de launch.
Navi31 is verprutst, maar AMD kan nog steeds de held spelen.
-O-

Ik ga het AMD postivisme er toch een beetje inhouden voor Navi32 en Navi33:
  • Navi32 7800XT (60CU): iets dat de 4070Ti verslaat (3,3 GHz?) voor een lagere prijs (hoop $599, max $699)
  • Navi33 7600XT (32CU): iets dat gelijk speelt met 4060Ti (36SM)/3070 voor een lage prijs (hoop $299, max $349)
*O*
Hopelijk niet later dan Q2. Computex 30 Mei uiterlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

$600 voor N32 is belachelijk omdat die op deze manier ergens rond de RX6900XTRX690XT uitkomt (met 3GHz clocks). Dat is ongeveer net zo'n grote "verbetering" als bijvoorbeeld de RTX4070Ti over de RTX3080Ti. :/

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-01-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@sunsmountain

Deze zelfde leaker postte dit over N33 al in december:

[Twitter: https://twitter.com/All_The_Watts/status/1602328567190372354]

Geen idee of je daar op moet hopen dus, als je deze laatste Tweet op soort gelijke waarde schat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:01:
@sunsmountain

Deze zelfde leaker postte dit over N33 al in december:

[Twitter]

Geen idee of je daar op moet hopen dus, als je deze laatste Tweet op soort gelijke waarde schat.
Ik nuanceer "All the Watts" met de video van RedGamingTech (die positief is over N32 en N33 qua clock speeds), en het feit dat kleinere chips hogere clocks halen. Navi22 en Navi23 zijn ook +350 MHz hoger dan Navi31. Dus 3 GHz is realistisch, zelfs met dezelfde "bug", voor allebei.

Als de bug al "gefixed" is voor N32 en Phoenix, blijft N32 optimisme zeker overeind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 16:39
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:26:
$600 voor N32 is belachelijk omdat die op deze manier ergens rond de RX6900XTRX690XT uitkomt (met 3GHz clocks). Dat is ongeveer net zo'n grote "verbetering" als bijvoorbeeld de RTX4070Ti over de RTX3080Ti. :/
Klopt, en daarom zou het heel goed kunnen. 6900xt voor 600-700 euro is niet verkeerd en ook niet bijzonder en past daarom prima in de huidige line-up van Amd en NV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:26:
Met het verschil dat die 4070Ti +$200 duurder is dan $599 (dus €240 met dollar = euro en 21% btw). Voor de 4080 en hoger, who cares (je gaat toch al voor €1000+ het schip in), maar rond het $599 prijspunt is nu een gapend groot gat.

Doe mij maar een 3080Ti/4070 Ti hoor voor €650, mooie 4k kaart. Stuk beter dan de huidige €909. categorie: Videokaarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napata
sunsmountain schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Met het verschil dat die 4070Ti +$200 duurder is dan $599 (dus €240 met dollar = euro en 21% btw). Voor de 4080 en hoger, who cares (je gaat toch al voor €1000+ het schip in), maar rond het $599 prijspunt is nu een gapend groot gat.

Doe mij maar een 3080Ti/4070 Ti hoor voor €650, mooie 4k kaart. Stuk beter dan de huidige €909. categorie: Videokaarten
Tegen dan is de 4070 al lang op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
napata schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Tegen dan is de 4070 al lang op de markt.
Klopt, de vraag is dan meer of Nvidia bereid is een normale prijs te vragen. Met 12 GB GDDR6X en 295 mm2 "N4" is $499 niet realistisch, maar met 8 GB GDDR6 misschien wel.

Ik denk alsnog dat Navi32 een betere koop gaat zijn dan AD104. Idem voor Navi33 en AD106.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:20
meljor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Klopt, en daarom zou het heel goed kunnen. 6900xt voor 600-700 euro is niet verkeerd en ook niet bijzonder en past daarom prima in de huidige line-up van Amd en NV.
Het is maar wat je niet verkeerd vind.
Het lijkt wel alsof de massa nu zo geconditioneerd is met te hoge prijzen, dat deze het normaal is gaan vinden.
De RX6900XT had een €1000 halo prijs en dat vond iedereen toen belachelijk hoog, aangezien de RX6800XT een adviesprijs kreeg van €650 kreeg met 90% de prestaties van de RX6900XT.
M.a.w. verhoudingsgewijs had een RX6900XT een adviesprijs moeten krijgen van €725 - €750. Uiterlijk €800 wanneer je er een 'premium' prijskaartje aan wilt hangen.

Dat is nu inmiddels 2 jaar geleden en was ook nog eens in het midden van de pandemie (met de shitstorm aan gestegen kosten voor elektronica), dus het moet nu eigenlijk duidelijk onder de €700 gaan zitten anders schiet je er qua FPS / € er helemaal niets mee op.
Wat mij betreft is dan €500 ook wel de bovengrens van de adviesprijs die ze mogen vragen. Inflatie of niet (die rekening hoeft niet altijd bij de consument gelegd te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
CMT schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Het lijkt wel alsof de massa nu zo geconditioneerd zijn met te hoge prijzen, dat ze het normaal zijn gaan vinden.
De RX6900XT had een €1000 halo prijs en dat vond iedereen toen belachelijk hoog, aangezien de RX6800XT een adviesprijs kreeg van €650 kreeg met 90% de prestaties van de RX6900XT.
M.a.w. verhoudingsgewijs had een RX6900XT een adviesprijs moeten krijgen van €725 - €750. Uiterlijk €800 wanneer je er een 'premium' prijskaartje aan wilt hangen.

Dat is nu inmiddels 2 jaar geleden en was ook nog eens in het midden van de pandemie (met de shitstorm aan gestegen kosten voor elektronica), dus het moet nu eigenlijk duidelijk onder de €700 gaan zitten anders schiet je er qua FPS / € er helemaal niets mee op.
Wat mij betreft is dan €500 ook wel de bovengrens van de adviesprijs die ze mogen vragen. Inflatie of niet (die rekening hoeft niet altijd bij de consument gelegd te worden).
De topmodellen zijn altijd flink duurder geweest bij beide merken. En ja natuurlijk had de 6900xt een hoge prijs. Gelukkig was er de 6800/xt die een veel betere prijs/kwaliteit verhouding had (als de coins en corona er niet waren geweest).

De 6900xt gingen recent nog als warme broodjes voor 699 hier dus als de 7800xt voor die prijs of minder minimaal dezelfde prestaties heeft is het in deze markt niet zo verkeerd, maar ook niet bijzonder omdat we meer prestaties of lagere prijs willen/verwachten.

En ja, net als tijdens de "gpu crisis" begint het soms een beetje te wennen. Tis belachelijk duur maar gelukkig geen eerste levensbehoefte. Maar natuurlijk baal ik er ook van. Maar dat deed ik kort geleden bij de pomp ook toen mijn super 98 benzine van 2 euro naar 2,50 ging, en mijn stroom en gas verdrievoudigden! En de boodschappen etc. Etc.

Cpu's en geheugen vallen wat mij betreft nog wel mee, moederborden zijn echter ook een stuk duurder geworden.

Bijkomend nadeel is dan helaas ook dat de 2ehands markt duur is/blijft. Tot een paar jaar geleden kocht ik meestal highend van 1 of 2 generaties oud, dan kon je voor weinig nog prima mee.

Maar goed, er zijn gelukkig nog prima opties: voor bijv. 1440p koop je een prima 6700xt voor een redelijke prijs en die kan nog lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@meljor , de 2e hands markt is ook weer zoiets...dat is eigenlijk een weerspiegeling van de verziekte prijsverhouding op de huidige GPU markt :X . Imho zijn de meesten daar niet realistisch en moeten ze maar eens gaan accepteren dat ze hun geld verbrast hebben door op een verkeerd moment een veel te dure GPU gekocht te hebben.

Van sommige modellen durven ze een prijs te vragen dat nauwelijks onder de prijs van een nieuw gelijkwaardig alternatief zit. Voor de €100 euro meer, koop ik dan persoonlijk veel liever een nieuwe kaart met garantie en waarvan zeker is dat er niets aan mankeert.

Maarja bijna alles is een goede koop in het dachtlicht van een RTX4*** Nvidia kaart.
De 4070Ti is op zich een hele leuke kaart bijvoorbeeld voor 1440p (alleen oh zo jammer dat ze het kreupel gemaakt hebben met 12GB en 192bits bus). En was het niet vanwege de lachwekkende prijsstelling van €900 dan had het ook een uitstekende koop geweest kunnen zijn.
Toch kopen velen deze kaart, maar dat zijn met name gemiddelde consumenten die zich niet op tweaker fora begeven en waarschijnlijk lang een aanschaf hebben uitgesteld.
Ongetwijfeld ook vanwege een totaal gebrek aan een alternatief.

Persoonlijk wacht ik nog even af hoe het gaat uitpakken met Navi 32 & 33 om te kijken of er nu echt sprake is van een hardware bug of dat RDNA3 technisch gewoon geflopt is.
Als ze toch een RX6950XT gelijkwaardige kaart weten neer te zetten < €600 dan kan er nog best animo voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:56
meljor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:49:
[...]

De topmodellen zijn altijd flink duurder geweest bij beide merken. En ja natuurlijk had de 6900xt een hoge prijs. Gelukkig was er de 6800/xt die een veel betere prijs/kwaliteit verhouding had (als de coins en corona er niet waren geweest).

De 6900xt gingen recent nog als warme broodjes voor 699 hier dus als de 7800xt voor die prijs of minder minimaal dezelfde prestaties heeft is het in deze markt niet zo verkeerd, maar ook niet bijzonder omdat we meer prestaties of lagere prijs willen/verwachten.

En ja, net als tijdens de "gpu crisis" begint het soms een beetje te wennen. Tis belachelijk duur maar gelukkig geen eerste levensbehoefte. Maar natuurlijk baal ik er ook van. Maar dat deed ik kort geleden bij de pomp ook toen mijn super 98 benzine van 2 euro naar 2,50 ging, en mijn stroom en gas verdrievoudigden! En de boodschappen etc. Etc.

Cpu's en geheugen vallen wat mij betreft nog wel mee, moederborden zijn echter ook een stuk duurder geworden.

Bijkomend nadeel is dan helaas ook dat de 2ehands markt duur is/blijft. Tot een paar jaar geleden kocht ik meestal highend van 1 of 2 generaties oud, dan kon je voor weinig nog prima mee.

Maar goed, er zijn gelukkig nog prima opties: voor bijv. 1440p koop je een prima 6700xt voor een redelijke prijs en die kan nog lang mee.
6700x 1440p nog lang mee? Dat kan nu net als je een beetje ok framerates wil en niet op normal wil spelen. Daarnaast een redelijke prijs? Is een kaart van 2 jaar oud die nu nog ongeveer hetzelfde kost als bij launch?

Heb eigenlijk het idee dat je post precies het punt van de post waarop je op reageert en dat punt dus nog maar eens versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Snowdog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:05:
[...]

6700x 1440p nog lang mee? Dat kan nu net als je een beetje ok framerates wil en niet op normal wil spelen. Daarnaast een redelijke prijs? Is een kaart van 2 jaar oud die nu nog ongeveer hetzelfde kost als bij launch?

Heb eigenlijk het idee dat je post precies het punt van de post waarop je op reageert en dat punt dus nog maar eens versterkt.
Heb je een 6700xt gehad? Ik wel, en dat ding kan echt nog wel een tijd mee op 1440p. Nee, niet op 144hz ultra settings maar voor de meesten met een 1080p of 1440p scherm op 60hz zal het geen probleem zijn. En goedkope kaarten komen er echt niet meer, dan vind ik de rx 6700 xt een prima kaart met redelijke prijs in deze markt (zeker tov de NV tegenhangers).

Verder vind ik persoonlijk RDNA3 geen flop, het ding doet wat de reviews zeggen en wat ik er daardoor van verwachtte, vooraf door alle hype en leaks lagen mijn verwachtingen echter wel nog wat hoger. Duur? Zeker weten maar wederom is NV duurder dus bij gebrek aan beter....

Gpu's zijn erg duur, helemaal mee eens maar helaas is werkelijk alles nu duur dus ik vrees dat we er meer en meer aan moeten wennen, ik had er ook lang meer moeite mee. Misschien krijgen we van Rutte de volgende generatie een gpu prijsplafond en meermalen 190 euro terug, ik ben voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:56
meljor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Heb je een 6700xt gehad? Ik wel, en dat ding kan echt nog wel een tijd mee op 1440p. Nee, niet op 144hz ultra settings maar voor de meesten met een 1080p of 1440p scherm op 60hz zal het geen probleem zijn. En goedkope kaarten komen er echt niet meer, dan vind ik de rx 6700 xt een prima kaart met redelijke prijs in deze markt (zeker tov de NV tegenhangers).

Verder vind ik persoonlijk RDNA3 geen flop, het ding doet wat de reviews zeggen en wat ik er daardoor van verwachtte, vooraf door alle hype en leaks lagen mijn verwachtingen echter wel nog wat hoger. Duur? Zeker weten maar wederom is NV duurder dus bij gebrek aan beter....

Gpu's zijn erg duur, helemaal mee eens maar helaas is werkelijk alles nu duur dus ik vrees dat we er meer en meer aan moeten wennen, ik had er ook lang meer moeite mee. Misschien krijgen we van Rutte de volgende generatie een gpu prijsplafond en meermalen 190 euro terug, ik ben voor!
Heb zelf helaas een 6800, maar wel met uwqhd (1440p ultrawide), dus dat komt qua prestaties wel aardig overeen gok ik zo. Het is te doen, maar het houdt iig nu al niet over en zou graag een upgrade willen, maar de prijzen zijn me toch altijd nog net even te hoog (hoewel ik voor deze 6800 destijds ook wel stukje meer dan normaal heb betaald, zo'n 700 euro (iig wel nog een Nitro+)).

Maar goed destijds was de vraag echt hoog en was het gewoon vrijwel onmogelijk een kaart te krijgen, nu zijn er zat kaarten te krijgen (in deze regio iig), maar worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden. Dat maakt nogal een verschil imo.

Vind verder RDNA3 ook zeker niet zo'n flop en zou zelfs een 7900XT overwegen als de prijs gewoon niet wat beter was (zeg -150-200 euri). Ik verwacht echter niet dat deze hoge prijzen eeuwig zullen aanhouden. Zoals gezegd, je merkt duidelijk in online shops dat er meer voorraad is dan tijdens de mining hype en uiteindelijk gok ik dat iedereen die wel bereid ik om veel te veel te betalen wel een keer klaar is en dan zullen de prijzen toch omlaag moeten als ze nog iets willen verkopen.

Mjah, we zien 't wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

Ik zal zeggen ik ben blij met mijn upgrade/swap.

Ik had een 3070 met een niet goed Gsync compatible scherm (mijn fout, slecht gecheck) en na een tijd mij hieraan te hebben geërgerd ben ik over gegaan naar een 7900XT van Sapphire (basic uitvoering, ik heb toch geen behoeften aan OC en RGB). Op QWHD speelt dit veel soepeler! Borderlands 3 stottert niet meer en ik heb ook geen last van screentearing. Heerlijk.

Helaas wel een flinke duit ja maar om voor 700-800 een 69xx XT te kopen of voor 1000 een 7900XT vond ik dat laatste een betere optie (met de upgrades in IO, hw de/encoders en dergelijke). Uiteraard ging hier nog de verkoop van mn 3070 af dus de prijs viel wat lager uit maar toch...

Nu met mn Ryzen 3900x en 32gb ram kan ik weer jaren vooruit :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Bijkomend nadeel (keurig door NV en AMD ingecalculeerd) is dat door de hoge prijzen van de nieuwe kaarten er niets gebeurt met de prijzen van de rx 6000 en rtx 3000. Mede de reden dat 2ehands ook duur blijft.

De rx 6950xt bijvoorbeeld is nog steeds niet te vinden voor minder dan zon 900 euro. Rtx 3070/80/90 ook mega duur. Mede daardoor zijn de 4000 en 7000 ineens een optie voor velen.

Tis wel positief dat een xfx 7900 xt voor minder te krijgen is al dan een reference van amd zelf en ook de 4070ti is vaak te krijgen vanaf 909 ipv flinke bedragen er weer bovenop.

Denk dat de verlaging straks ook wel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
sunsmountain schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Navi31 is verprutst, maar AMD kan nog steeds de held spelen.
-O-

Ik ga het AMD postivisme er toch een beetje inhouden voor Navi32 en Navi33:
  • Navi32 7800XT (60CU): iets dat de 4070Ti verslaat (3,3 GHz?) voor een lagere prijs (hoop $599, max $699)
  • Navi33 7600XT (32CU): iets dat gelijk speelt met 4060Ti (36SM)/3070 voor een lage prijs (hoop $299, max $349)
*O*
Hopelijk niet later dan Q2. Computex 30 Mei uiterlijk?
Maar waarbij de TCO hoger ligt door slechtere efficiëntie en belachelijke idle verbruik?
Ik hoop dat AMD marktaandeel pakt, maar de 79xx launch duwt me meer en meer richting team blauw of groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
eL_Jay schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Maar waarbij de TCO hoger ligt door slechtere efficiëntie en belachelijke idle verbruik?
Ik hoop dat AMD marktaandeel pakt, maar de 79xx launch duwt me meer en meer richting team blauw of groen.
Idle verbruik van Navi31 is sterk verbeterd met de laatste driver: https://www.computerbase....x-adrenalin-22-12-2-test/

Over Navi32 Navi33 idle verbruik en TCO is nog weinig te zeggen. Team blauw zou ik niet zo snel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En geen MorePowerTool voor RDNA3. Dat kan niet meer.
Kort gezegd is het allemaal veel te afgesloten geworden, veel meer zoals Nvidia en misschien nog wel meer gesloten en gecontroleerd dan Nvidia doet. De vrijheid van AIB partners om zelf unieke videokaarten te maken, lijkt daarmee ook fors ingeperkt te zijn.

https://www.igorslab.de/e...or-rdna3-and-the-reasons/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
@DaniëlWW2 Dat is echt doodzonde en een van de redenen dat ik besloten heb om niet voor RDNA3 ga.
Een custom PPT instellen via MPT was een zegen en de ingebouwde Wattman is daarvoor veel te beperkt.
Jeeej -10% van 350W. Wat schiet je daar nou mee op.
Ik snap niet waarom ze niet gewoon dezelfde vrijheid geven zoals je bij CPU's + werkgeheugen hebt.
Dan is men tenminste instaat om het systeem voor efficiëntie af te regelen.

Echt zo jammer, want RDNA2 was een verademing met de veel betere Ui/control panel t.o.v. Nvidia.

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 25-01-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:34:
@DaniëlWW2 Dat is echt doodzonde en een van de redenen dat ik besloten heb om niet voor RDNA3 ga.
Een custom PPT instellen via MPT was een zegen en de ingebouwde Wattman is daarvoor veel te beperkt.
Jeeej -10% van 350W. Wat schiet je daar nou mee op.
Ik snap niet waarom ze niet gewoon dezelfde vrijheid geven zoals je bij CPU's + werkgeheugen hebt.
Dan is men tenminste instaat om het systeem voor efficiëntie af te regelen.

Echt zo jammer, want RDNA2 was een verademing met de veel betere Ui/control panel t.o.v. Nvidia.
Wacht, je mag maar maximaal -10% doen? :X
Ik heb namelijk nog steeds in mijn achterhoofd dat mochten AMD en Nvidia enige realiteitszin terugkrijgen en prijzen fors verlagen, dat ik misschien een RX7900XTX zou kopen en daar iets van 100W eraf zou halen. Het is niet alsof N31 nu iets profiteert van hoog verbruik omdat die chip bugged lijkt te zijn. Dus fors vermogen verlagen voor een paar honderd megahertz is dan logischer. Gaat mij ook meer om de extra RT hardware dan de raster verbetering. Maar dat kan dus niet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
CMT schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Het lijkt wel alsof de massa nu zo geconditioneerd is met te hoge prijzen, dat deze het normaal is gaan vinden.

Ik snap dat je €700 een bovengrens vindt voor Navi31, maar bedenk wel dat packaging, het combineren van de GCD met de MCD chiplets een stuk duurder is dan bij monolitische chips, dat N5 ongeveer 60% duurder is dan N7, en dat je 20/24 GB krijgt ipv 16 GB GDDR6 geheugen. Realistisch gezien met 50% bruto marge, kàn AMD Navi31 niet voor minder verkopen dan ~$800 via de board partners.

De pandemie mag voorbij zijn, het tekort aan personeel is dat zeker niet door demografische inkrimping wereldwijd. Probeer maar eens personeel te vinden. Tegelijkertijd worden veel onderdelen lang van tevoren geproduceerd en ingekocht tegen vaste tarieven. Die zijn wel iets aan inflatie onderhevig, maar niet zulke zware kostfactoren als: geheugen, packaging en chipkosten voor AMD.

Nav32 zal toch ook iets van $599 moeten kosten, misschien is dat wat meer voor je. Een geknipte versie $499 conform je wensen.

Navi33 zal het goedkoopste zijn, misschien $299? Zou mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 11-10 13:31
CMT schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:55:
@meljor , de 2e hands markt is ook weer zoiets...dat is eigenlijk een weerspiegeling van de verziekte prijsverhouding op de huidige GPU markt :X . Imho zijn de meesten daar niet realistisch en moeten ze maar eens gaan accepteren dat ze hun geld verbrast hebben door op een verkeerd moment een veel te dure GPU gekocht te hebben.

Van sommige modellen durven ze een prijs te vragen dat nauwelijks onder de prijs van een nieuw gelijkwaardig alternatief zit. Voor de €100 euro meer, koop ik dan persoonlijk veel liever een nieuwe kaart met garantie en waarvan zeker is dat er niets aan mankeert.
Ik kwam in dit topic even kijken wat voor informatie er over de 7700 (of gelijkardig) reeks was en vond dit wel heel treffend.

Op dit moment staan er in V&A gebruikte kaarten die na 1-1,5 jaar gebruik verkocht worden voor wat nu de nieuwprijs is. Of 20 euro minder. Tja, da's niet realistisch. Je verkoopt hem dan wel 400 euro onder wat je er toen voor betaalde, maar dat heeft geen relatie met de huidige marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Wacht, je mag maar maximaal -10% doen? :X
Ik heb namelijk nog steeds in mijn achterhoofd dat mochten AMD en Nvidia enige realiteitszin terugkrijgen en prijzen fors verlagen, dat ik misschien een RX7900XTX zou kopen en daar iets van 100W eraf zou halen. Het is niet alsof N31 nu iets profiteert van hoog verbruik omdat die chip bugged lijkt te zijn. Dus fors vermogen verlagen voor een paar honderd megahertz is dan logischer. Gaat mij ook meer om de extra RT hardware dan de raster verbetering. Maar dat kan dus niet. :/
RT was toch echt wel het laatste waarom ik een xtx kocht.... Waarom dan geen NV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

meljor schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:50:
[...]

RT was toch echt wel het laatste waarom ik een xtx kocht.... Waarom dan geen NV?
Omdat ik een inmiddels lange lijst aan grieven jegens Nvidia koester waardoor ik vooral niet van hun iets wil kopen. Ik ben namelijk niet zo'n fan van zaken zoals de herhaalde pogingen om games te saboteren met "Nvidia tech", zaken zoals GPP, de enorm gestegen prijzen van de afgelopen paar generaties waarbij het lagere en middensegment compleet uitgehold is, of hoe een Nvidia AIB inmiddels behandeld word dat ze niet eens goed in staat meer zijn om daadwerkelijk MSRP videokaarten te maken die een beetje deugen.

Ik koop echt niet AMD omdat ik de Radeon groep nu zo geweldig vind. Maar als de Radeon groep nu net zo gaat doen als Nvidia, tja dan koop ik denk ik liever niks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Omdat ik een inmiddels lange lijst aan grieven jegens Nvidia koester waardoor ik vooral niet van hun iets wil kopen. Ik ben namelijk niet zo'n fan van zaken zoals de herhaalde pogingen om games te saboteren met "Nvidia tech", zaken zoals GPP, de enorm gestegen prijzen van de afgelopen paar generaties waarbij het lagere en middensegment compleet uitgehold is, of hoe een Nvidia AIB inmiddels behandeld word dat ze niet eens goed in staat meer zijn om daadwerkelijk MSRP videokaarten te maken die een beetje deugen.

Ik koop echt niet AMD omdat ik de Radeon groep nu zo geweldig vind. Maar als de Radeon groep nu net zo gaat doen als Nvidia, tja dan koop ik denk ik liever niks. ;)
Helder, en zeer begrijpelijk. Heb wel een beetje hetzelfde, al is het niet iets van de laatste tijd. Nvidia is altijd al zo geweest helaas en AMD is ook niet perfect. En ook daar vliegen prijzen omhoog als het product het toelaat (goed/snel genoeg is).
Gelukkig zijn ze op tech en software vlak wel verschillend en veel meer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 11-10 15:00
Snowdog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Heb zelf helaas een 6800, maar wel met uwqhd (1440p ultrawide), dus dat komt qua prestaties wel aardig overeen gok ik zo. Het is te doen, maar het houdt iig nu al niet over en zou graag een upgrade willen, maar de prijzen zijn me toch altijd nog net even te hoog (hoewel ik voor deze 6800 destijds ook wel stukje meer dan normaal heb betaald, zo'n 700 euro (iig wel nog een Nitro+)).

Maar goed destijds was de vraag echt hoog en was het gewoon vrijwel onmogelijk een kaart te krijgen, nu zijn er zat kaarten te krijgen (in deze regio iig), maar worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden. Dat maakt nogal een verschil imo.

Vind verder RDNA3 ook zeker niet zo'n flop en zou zelfs een 7900XT overwegen als de prijs gewoon niet wat beter was (zeg -150-200 euri). Ik verwacht echter niet dat deze hoge prijzen eeuwig zullen aanhouden. Zoals gezegd, je merkt duidelijk in online shops dat er meer voorraad is dan tijdens de mining hype en uiteindelijk gok ik dat iedereen die wel bereid ik om veel te veel te betalen wel een keer klaar is en dan zullen de prijzen toch omlaag moeten als ze nog iets willen verkopen.

Mjah, we zien 't wel...
De 7900XT begint langzaam relatief even duur te worden als een 6800. Wanneer je de 6800 voor €580 kunt hebben en de 7900XT inmiddels voor €950 gaat (Duitsland, XFX Speedster modellen), krijg je voor 61% van de prijs zo'n 65% van de prestaties. Met RT aan is de value even hoog.

Maar ja, we hebben het dan wel over een nieuwe kaart die dus relatief dezelfde performance biedt als een kaart die dus al ruim 2 jaar op de markt is. Het is goedkoper dan in de hoogtijdagen van de chiptekorten / mining boom, maar de enige manier waarop je deze stagnatie qua prijs/performance nog enigszins recht kunt praten is door inflatie er bij te betrekken.

Tevens is er qua verbruik eigenlijk amper winst te halen. De RX 6800 is nog altijd een relatief zuinige kaart dankzij z'n hoge aantal shaders maar behouden kloksnelheden.

@sunsmountain De vraag is if Navi32 ook daadwerkelijk prestaties van een RX6800 gaat leveren en waar op gaat worden ingeleverd. Als Navi32 op 80% van de prestaties van een 7900XT komt te liggen, zal de prijs ook navenant zijn, dan heb je het dus alsnog over 700-800€, tenzij de gehele markt voor die tijd implodeert. Wellicht dat AMD er weldegelijk een bang-for-buck chip van wil maken met het idee de gehele 6800 en 6900 series uit te faseren, maar ook dan zou het wel erg optimistisch zijn te verwachten dat ze qua prijs-performance een significant betere deal zullen zijn dan de 6800 non-XT of 6700 kaarten nu bieden. En waar gaat op beknibbeld worden?

*stopt de beslagen glazen bol weer weg*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Cid Highwind schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:32:
[...]

De 7900XT begint langzaam relatief even duur te worden als een 6800. Wanneer je de 6800 voor €580 kunt hebben en de 7900XT inmiddels voor €950 gaat (Duitsland, XFX Speedster modellen), krijg je voor 61% van de prijs zo'n 65% van de prestaties. Met RT aan is de value even hoog.

Maar ja, we hebben het dan wel over een nieuwe kaart die dus relatief dezelfde performance biedt als een kaart die dus al ruim 2 jaar op de markt is. Het is goedkoper dan in de hoogtijdagen van de chiptekorten / mining boom, maar de enige manier waarop je deze stagnatie qua prijs/performance nog enigszins recht kunt praten is door inflatie er bij te betrekken.
Nee de prijzen van RTX 4000 en RX 7000 hebben niks met inflatie te maken, die zijn uitsluitend zo hoog gekozen door Nvidia om de oude inventaris van RTX 3000 te verkopen, en AMD vindt het prima omdat ze nog wat oude RX 6000 chips hebben, en zich liever op de laptop markt richten. Maar ze blijven niet zo hoog, dat kan niet.
Cid Highwind schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:32:
@sunsmountain De vraag is if Navi32 ook daadwerkelijk prestaties van een RX6800 gaat leveren en waar op gaat worden ingeleverd. Als Navi32 op 80% van de prestaties van een 7900XT komt te liggen, zal de prijs ook navenant zijn, dan heb je het dus alsnog over 700-800€, tenzij de gehele markt voor die tijd implodeert. Wellicht dat AMD er weldegelijk een bang-for-buck chip van wil maken met het idee de gehele 6800 en 6900 series uit te faseren, maar ook dan zou het wel erg optimistisch zijn te verwachten dat ze qua prijs-performance een significant betere deal zullen zijn dan de 6800 non-XT of 6700 kaarten nu bieden. En waar gaat op beknibbeld worden?

*stopt de beslagen glazen bol weer weg*
Navi32 concurreert niet in een vacuum tegen Navi31 of AD102 of AD103, maar AD104. En Navi32 gaat zeker weten sneller dan een RX6800 (nonXT) zijn, en gaat ook de RTX 4070 verslaan. Maar de 4070 Ti? Die misschien net niet, het hangt van de clocks af.

700 zou (nu nog) kunnen, maar hoe langer ze wachten, hoe meer 600 waarschijnlijk is. 800 zit te dicht bij een 4070 Ti, die ze niet verslaan. En Nvidia heeft dan nog ray tracing als voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
sunsmountain schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:45:
[...]

Nee de prijzen van RTX 4000 en RX 7000 hebben niks met inflatie te maken, die zijn uitsluitend zo hoog gekozen door Nvidia om de oude inventaris van RTX 3000 te verkopen, en AMD vindt het prima omdat ze nog wat oude RX 6000 chips hebben, en zich liever op de laptop markt richten. Maar ze blijven niet zo hoog, dat kan niet.
Dat wilde ik ook niet insinueren. Het is enkel hoe een eventuele koper het voor zichzelf zou kunnen rechtvaardigen na 2 jaar een GPU te kopen die qua prijs-prestatie dus in feite niks meer biedt dan dat wat al lang een breed op de markt was. Jouw stelling kan ik het namelijk enkel mee eens zijn.

Voor de rest hoop ik dat (aflatende) vraag en aanbod hun werk gaan doen. Je verwachtingen zijn wat optimistischer dan de mijne en er gaat sowieso dus nog wat tijd overheen.

Kijk in in de TPU database, is daar de verwachting dat Navi32 tussen de 6800 en 6800XT terecht zal komen: https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-7800-xt.c3839

Tenzij de 7900XT nog 15% verder gaat dalen, zie ik nog altijd vrij weinig incentive om kaarten als de 6800 en 6700XT verder te laten dalen, omdat een eventuele 7800XT er dan nog altijd vrij netjes tussen past. En Nvidia zal sowieso niet snel een incentive hebben om op prijs als disruptor te werk te gaan, integendeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Cid Highwind schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:01:
[...]

Kijk in in de TPU database, is daar de verwachting dat Navi32 tussen de 6800 en 6800XT terecht zal komen: https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-7800-xt.c3839
Ik mag toch echter hopen dat een schatting als deze niet klopt, dat zou immers een gen on gen performance regressie betekenen, terwijl je toch minimaal een 30% uplift verwacht gen on gen als consument. Alles minder is eigenlijk een zware teleurstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Dennism schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Ik mag toch echter hopen dat een schatting als deze niet klopt, dat zou immers een gen on gen performance regressie betekenen, terwijl je toch minimaal een 30% uplift verwacht gen on gen als consument. Alles minder is eigenlijk een zware teleurstelling.
Ik hoop het ook. Aan de andere kant is AMD's naamgeving aan een zwaardere inflatie onderheving dan de Euro. 7800 XT was eigenlijk een passender naam geweest voor wat nu als de 7900 XT op de markt is gebracht. Trek je dat dan door, dan zou het technisch gezien de opvolger van de 6700 XT worden. En dan is er dus wel een verbetering te zien.

Nu kan ik ook enkel herhalen wat ik op internet vind en lees, maar als de geruchten waar die getallen op gebaseerd zijn kloppen, wordt de 7800 XT een 12 GB / 192 bit kaart. Dat zou wat mij betreft ook een vreemde keuze zijn. Niet alleen is dat een downgrade van de huidige x800 reeks, tevens zou het nog wel eens een te groot gat kunnen laten liggen naar de 20 GB / 384 bit 7900 reeks.

Zie ook het rijtje hier: https://www.techpowerup.c...=RDNA+3.0&sort=generation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Cid Highwind schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Ik hoop het ook. Aan de andere kant is AMD's naamgeving aan een zwaardere inflatie onderheving dan de Euro. 7800 XT was eigenlijk een passender naam geweest voor wat nu als de 7900 XT op de markt is gebracht. Trek je dat dan door, dan zou het technisch gezien de opvolger van de 6700 XT worden. En dan is er dus wel een verbetering te zien.

Nu kan ik ook enkel herhalen wat ik op internet vind en lees, maar als de geruchten waar die getallen op gebaseerd zijn kloppen, wordt de 7800 XT een 12 GB / 192 bit kaart. Dat zou wat mij betreft ook een vreemde keuze zijn. Niet alleen is dat een downgrade van de huidige x800 reeks, tevens zou het nog wel eens een te groot gat kunnen laten liggen naar de 20 GB / 384 bit 7900 reeks.

Zie ook het rijtje hier: https://www.techpowerup.c...=RDNA+3.0&sort=generation
Je bevind je in gezelschap van RGT, die dat gat tussen de 7900 en de 7800XT te groot vindt. Ikzelf niet, 2 redenen: Navi32 zal hoger klokken en qua prijs is er niet veel verschillende klantvraag tussen $600-700 en $900-1000.

Ik denk dat TPU het gerucht van de 4 MCDs nog niet heeft toegepast, wat 256-bit en 16 GB impliceert. Met 60 CU zal de 7800XT minder motortjes hebben dan de 76 SM van de RTX 4080 (16 GB), die het wint van 7900XT met 84 (tragere) CU.

Het gevecht tussen de 4070 Ti en de 7800XT gaat dus spannend worden: allebei 60 SM / 60 CU, verschillende kloks en architectuur. Prijs? Ik vermoed $799 vs $699 als AMD goed presteert, anders $599.

^^Lagere prijzen en zelfde prestaties als 3090 en 6900XT, maar toegegeven niet spectaculair vergeleken met 3080 en 6800XT, als je die voor MSRP had kunnen krijgen. https://www.techpowerup.c...-4070-ti-suprim-x/31.html

Ook het gevecht tussen de 4060 Ti en 7600XT wordt popcorn. 36 SM vs 32 CU, met weer iets andere kloks en architectuur. Prijs? Interessant, want Nvidia kan niet veel lager dan $399, terwijl AMD voor $299 kan leveren.

^^ $300 voor iets dat een 3070 of 6700XT bijhoudt? Best goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

N32 is 3840 ALUs + 256bit bus, dat is inmiddels wel duidelijk. Verder is het de vervanger van N22, niet N21.
Qua prestatiepunt gaat het volledig om clock speeds hangen wat deze kan doen. Want:
3840 x 2 x 2600MHz = 19,97tflops
3840 x 2 x 3000MHz = 23tflops

De RX6800XT is dan ongeveer 22 tflops en RX6900XT rond de 23,5tflops. Immers doen beiden rond de 2300MHz, iets meer dan geadverteerd.

Dus ja, als N32 ook niet goed clockt, dan zit die tussen de RX6800 en RX6800XT. Dat is ook het probleem waar AMD nu mee zit. Eigenlijk heeft AMD sinds Tahiti in december 2011, dus elk jaar geleden, eigenlijk nauwelijks grote sprongen gemaakt in aantal ALU's. Van de HD7970 naar de RX7900XTX is 3x Streaming Processors. En pas met N21 ging AMD voorbij aan de 2x Tahiti/4096 die met Fiji werd bereikt.

Het doel voor AMD is altijd efficiëntie verhogen en winst halen uit occupency en clock speeds. Nu zit RDNA3 zonder grote winst in efficiëntie, nauwelijks occupency verhoging omdat de extra set ALU's vooralsnog niet goed werkt en ook weinig verbetering in clock speeds. Het enige dat N32 kan redden is het feit dat het 60CU's om 40CU's voor N22 is. Maar dat geld alleen als de chip ook echt maximaal $500 kost en dus geen absurde prijsverhoging betekent voor die 50% extra rekeneenheden. En ja ik weet dat de RX6750XT met $550 lanceerde, maar dat heeft niet lang geduurd voordat die ook fors in prijs ging dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:15:
N32 is 3840 ALUs + 256bit bus, dat is inmiddels wel duidelijk. Verder is het de vervanger van N22, niet N21.
Qua prestatiepunt gaat het volledig om clock speeds hangen wat deze kan doen. Want:
3840 x 2 x 2600MHz = 19,97tflops
3840 x 2 x 3000MHz = 23tflops

De RX6800XT is dan ongeveer 22 tflops en RX6900XT rond de 23,5tflops. Immers doen beiden rond de 2300MHz, iets meer dan geadverteerd.

Dus ja, als N32 ook niet goed clockt, dan zit die tussen de RX6800 en RX6800XT. Dat is ook het probleem waar AMD nu mee zit.
Dat is dan inderdaad het probleem, want daar gaat natuurlijk geen klant zo naar kijken. die hebben geen interesse of iets in theorie de opvolger is van Navi 21 of 22 (in principe maakt het voor de consument helemaal geen zak uit welke chip erop zit), een 7800XT zal gezien worden al op volger van de 6800XT en zal dus flink beter moeten presteren in de ogen van de consument. AMD zal dan m.i. of wel de performance targets moeten halen en de 6800XT ruim verslaan, of ze kunnen dit simpelweg niet de 7800XT naam geven.

Net als dat de 7900 serie door de consument gezien worden als opvolgers van de 6900 serie kaarten.

Waar de 7900XTX nog wel een redelijke uplift laat zien over beide 6900 kaarten, is dat voor de 7900XT in bepaalde gevallen al minder, al heeft die ook een kleine MSRP daling in een markt met veel inflatie, dus dat helpt die kaart iets in die vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Dat is dan inderdaad het probleem, want daar gaat natuurlijk geen klant zo naar kijken. die hebben geen interesse of iets in theorie de opvolger is van Navi 21 of 22 (in principe maakt het voor de consument helemaal geen zak uit welke chip erop zit), een 7800XT zal gezien worden al op volger van de 6800XT en zal dus flink beter moeten presteren in de ogen van de consument. AMD zal dan m.i. of wel de performance targets moeten halen en de 6800XT ruim verslaan, of ze kunnen dit simpelweg niet de 7800XT naam geven.

Net als dat de 7900 serie door de consument gezien worden als opvolgers van de 6900 serie kaarten.

Waar de 7900XTX nog wel een redelijke uplift laat zien over beide 6900 kaarten, is dat voor de 7900XT in bepaalde gevallen al minder, al heeft die ook een kleine MSRP daling in een markt met veel inflatie, dus dat helpt die kaart iets in die vergelijking.
Waar staat vast dat N32 de RX7800 series gaat worden? ;)
Ja ik zie het ergens wel gebeuren waarna de Radeon groep zichzelf verder in de problemen werkt, maar ze hoeven er echt geen $700 voor te gaan vragen. Ik zie ze namelijk concurreren met de RTX4070Ti en RTX4070. AMD kan dan stug volhouden dat het toch echt de 80 serie moet zijn en hoge prijzen vragen, maar dan koopt niemand het. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Waar staat vast dat N32 de RX7800 series gaat worden? ;)
Nergens uiteraard, maar dat zeg ik dan ook niet ;) Ik zeg alleen dat als het niet 30% beter is dan een 6800XT, ze het eigenlijk geen 7800XT kunnen noemen.
De geruchten wijzen er echter wel op, dat het in ieder geval het streven was de top N32 bin 7800XT te noemen.
Ja ik zie het ergens wel gebeuren waarna de Radeon groep zichzelf verder in de problemen werkt, maar ze hoeven er echt geen $700 voor te gaan vragen. Ik zie ze namelijk concurreren met de RTX4070Ti en RTX4070. AMD kan dan stug volhouden dat het toch echt de 80 serie moet zijn en hoge prijzen vragen, maar dan koopt niemand het. :z
Dat zou wel des RTG's zijn, laten we hopen dat ze slimmer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Nergens uiteraard, maar dat zeg ik dan ook niet ;) Ik zeg alleen dat als het niet 30% beter is dan een 6800XT, ze het eigenlijk geen 7800XT kunnen noemen.
De geruchten wijzen er echter wel op, dat het in ieder geval het streven was de top N32 bin 7800XT te noemen.
30%? Nee 50%. Dat is wat Nvidia ongeveer doet elke generatie en daar moet je minstens in meegaan. 50% sneller dan RX6750XT is RX6900XT-RX6950XT terrein en dan sta je tegenover de RTX4070Ti. En dat kan ook, als je 3GHz haalt. Immers doen N22 en N23 al 2600MHz waardoor je toch iets zou verwachten voor N32.
[...]

Dat zou wel des RTG's zijn, laten we hopen dat ze slimmer zijn.
Oh ze hebben het waarschijnlijk al gedaan toen ze het nodig vonden om N31 de 90 benaming te geven om mensen nog even te misleiden hoe snel die waren. Dit hele probleem was er niet geweest als N31 gewoon de RX7800XT en RX7800 hadden geheten. Maar dan hadden mensen meteen gezien dat ze net zoals Nvidia de prijzen omhoog gooiden. Niet dat mensen het nu niet doorhebben. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
sunsmountain schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Ik snap dat je €700 een bovengrens vindt voor Navi31, maar bedenk wel dat packaging, het combineren van de GCD met de MCD chiplets een stuk duurder is dan bij monolitische chips, dat N5 ongeveer 60% duurder is dan N7, en dat je 20/24 GB krijgt ipv 16 GB GDDR6 geheugen. Realistisch gezien met 50% bruto marge, kàn AMD Navi31 niet voor minder verkopen dan ~$800 via de board partners.

De pandemie mag voorbij zijn, het tekort aan personeel is dat zeker niet door demografische inkrimping wereldwijd. Probeer maar eens personeel te vinden. Tegelijkertijd worden veel onderdelen lang van tevoren geproduceerd en ingekocht tegen vaste tarieven. Die zijn wel iets aan inflatie onderhevig, maar niet zulke zware kostfactoren als: geheugen, packaging en chipkosten voor AMD.

Nav32 zal toch ook iets van $599 moeten kosten, misschien is dat wat meer voor je. Een geknipte versie $499 conform je wensen.

Navi33 zal het goedkoopste zijn, misschien $299? Zou mooi zijn.
Voor Navi 32 vind ik €700 de bovengrens ;). Het liefst zie ik iets rond €500 dat gelijkwaardig is aan een RX6900XT of meer. Maar als dat zo meteen €700 euro wordt vanwege de €900 kostende 4070Ti, dan is het erg teleurstellend. Er veranderd dan niks aan de opgeblazen & scheve prijzen.

Van de 7900XTX is eigenlijk de adviesprijs niet gestegen t.o.v. het topmodel en pakken de huidige GPU prijzen slecht uit vanwege de beroerde Dollar / Euro verhouding.
En was het niet vanwege de inconsistente prestatie problemen, waardoor het globaal eerder +40% is t.o.v. een 6950XT i.p.v. van +70%. Dan had het nog best een goede prijs/prestatie verhouding (in het daglicht van de RTX4090 dan).

Ik snap ook wel dat er aspecten zijn die de kosten doen stijgen, maar er zijn nu ook aspecten die de kosten weer verlaagd hebben. @DaniëlWW2 heeft al uitvoering analyses gemaakt wat de kosten ongeveer van de chips zouden moeten zijn. AMD heeft inderdaad meer kosten aan de packaging, maar de chips zijn dan vanwege het chiplet design weer goedkoper. De gehele chip kosten worden dan weer uitgebalanceerd.
Ik weet alleen niet in hoeverre de productiekosten in China zijn gestegen. Maar het lijkt mij niet dat ze daar veel last van de Europese energiecrisis hebben. En ook de container prijs is weer drastisch gezakt nu de vraag veel minder is geworden.

Overigens heb ik een RX6900XT. Dus voor mij is het niet interessant, maar ik ben langzaam bezig met het samenstellen van een leuke mini-ITX systeem voor mijn zus, aangezien ze ook graag wat 3D spellen zou willen spelen. De prijs is dan veel meer een factor, maar ik wil ook iets bouwen waar ze nog jaren mee kan doen (een klein & fijn systeempje gericht op max. FPS/Watt/Euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:28:
[...]

30%? Nee 50%. Dat is wat Nvidia ongeveer doet elke generatie en daar moet je minstens in meegaan. 50% sneller dan RX6750XT is RX6900XT-RX6950XT terrein en dan sta je tegenover de RTX4070Ti. En dat kan ook, als je 3GHz haalt. Immers doen N22 en N23 al 2600MHz waardoor je toch iets zou verwachten voor N32.
Ik heb het over minimaal 30% (wat uiteraard de ondergrens is) meer dan de 6800XT als ze het een 7800XT willen noemen ;)
Niet de 6750XT ;)

30% meer dan de 6800XT zit je ruim boven de 4070Ti, immers als je kijkt naar de Hub / Techspot review is het verschil tussen die 2 +-21% op 1440P en +-24% op 4K

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 26-01-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Ik heb het over minimaal 30% (wat uiteraard de ondergrens is) meer dan de 6800XT als ze het een 7800XT willen noemen ;)
Niet de 6750XT ;)

30% meer dan de 6800XT zit je ruim boven de 4070Ti, immers als je kijkt naar de Hub / Techspot review is het verschil tussen die 2 +-21% op 1440P en +-24% op 4K
50% sneller dan de RX6800XT is toevallig de RX7900XTX. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napata
Ik zou het vreemd vinden dat N32 rond de 7900XT gaat presteren om met de 4070Ti te concurreren. Over het algemeen hebben kleinere chips normaal zelfs meer verbruik nodig om dezelfde prestaties te halen als grotere chips en ik kan me moeilijk voorstellen dat N32 een TDP van >300W gaat krijgen.

De 7900XT concurreert ook al met de 4070Ti. Iets meer prestaties voor iets meer geld, maar nog wel dicht genoeg om het concurrenten te noemen. Gelijkaardig aan de 5700XT vs 2070S maar dan omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:47:
[...]

50% sneller dan de RX6800XT is toevallig de RX7900XTX. ;)
Maar dat had eigenlijk natuur een 50% stap moeten zijn vanaf de 6950XT ;), niet vanaf de 6800XT. Maar goed dat N31 de targets niet haalt wisten we natuurlijk al.

Maar verder is dat natuurlijk niet relevant voor de discussie wanneer AMD iets eigenlijk wel of niet de 7800XT zou moeten noemen. Marketing technisch moet je daarvoor gewoon Nvidia xx70xx range verslaan, dat was met de 6800 v.s. 3070Ti vaak al minimaal, maar de 6800XT zat daar nog wel ruim boven.

Als je nu de 7800XT naam aan een kaart verbind die +- gelijk is aan een 4070ti in raster in plaats van aan een kaart die de 4070Ti ruim verslaat geeft dat optisch geen goed beeld. Want ten opzichte van de vorige generatie level je dan simpelweg in qua positionering in de stack.

Dat zou dan gewoon een 7700XT ofzo moeten heten, als het inderdaad 50% is over de 6750XT. Of als je toch aan marketing wil doen, maak er een 7700XTX van als het inderdaad de 4070ti evenaart en zet dan de 7700XT, als het kan, (ruim) boven de 4070.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 26-01-2023 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Maar dat had eigenlijk natuur een 50% stap moeten zijn vanaf de 6950XT ;), niet vanaf de 6800XT. Maar goed dat N31 de targets niet haalt wisten we natuurlijk al.

Maar verder is dat natuurlijk niet relevant voor de discussie wanneer AMD iets eigenlijk wel of niet de 7800XT zou moeten noemen. Marketing technisch moet je daarvoor gewoon Nvidia xx70xx range verslaan, dat was met de 6800 v.s. 3070Ti vaak al minimaal, maar de 6800XT zat daar nog wel ruim boven.

Als je nu de 7800XT naam aan een kaart verbind die +- gelijk is aan een 4070ti in raster in plaats van aan een kaart die de 4070Ti ruim verslaat geeft dat optisch geen goed beeld. Want ten opzichte van de vorige generatie level je dan simpelweg in qua positionering in de stack.

Dat zou dan gewoon een 7700XT ofzo moeten heten, als het inderdaad 50% is over de 6750XT. Of als je toch aan marketing wil doen, maak er een 7700XTX van als het inderdaad de 4070ti evenaart en zet dan de 7700XT, als het kan, (ruim) boven de 4070.
Bij de Radeon groep hadden ze dan ook eens normaal moeten redeneren vanuit hun eigen productlijn in plaats van Nvidia proberen te volgen en potentiële consumenten misleiden. :z
Want als ze dit hadden gedaan, dan hadden ze nu niet alweer een puinzooi van hun naamgeving gemaakt.
N31 = RX7800XT en RX7800
N32 = RX7700XT en RX7700
N33 = RX7600XT en RX7600

Hiermee haal je waarschijnlijk voor N31 en N32 wel ongeveer 50% perf verbetering. N33 is kansloos omdat die chip dezelfde 32CU configuratie heeft als N23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Eens, zodra ze wisten dat N31 de targets niet ging halen en dus eigenlijk niet met Nvidia's xx90 segment zou gaan concurreren, laat staan ze verslaan, zoals ze mogelijk verwacht hadden. Op dat moment hadden ze intern eigenlijk simpelweg direct de naamgeving aan moeten passen. Maar goed, het is RTG, dus daar kan je weinig van verwachten.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 26-01-2023 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat mij trouwens ook op begint te vallen is dat RX7900XT AIB modellen eigenlijk goed verkrijgbaar zijn terwijl veel XTX modellen niet eens ergens een prijsopgave hebben gehad.
categorie: Videokaarten
En dat lijkt breder in heel Europa te spelen.
https://www.gputracker.eu...ards?textualSearch=rx7900

Dan ga ik me afvragen waarom? N31 is niet zo groot en zou juist goed moeten yielden. Die MCD's zijn echt heel erg klein en verwaarloosbaar qua yields. Roept bij mij dan ook de vraag op of er geen problemen zijn met packaging? Want als daar iets misgaat waardoor een niet werkt, dan kan de GPU gedowngraded worden naar een RX7900XT. Alternatief is dat ze om een of andere reden wel problemen hebben om de RX7900XTX standaard te halen. Dat zou wel interessant zijn omdat dit de kans vergroot op een respin.

edit: Ik heb werkelijk geen flauw benul wat AMD hier wil bereiken anders dan zelf sabotage. :z
Echt wat is dit toch voor een marketingafdeling die zelf duidelijk komt maken hoe slecht de RX7900 series is aangeprezen vergeleken met de vorige generatie. :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZuCo9TX2wv32ndIegv0CB364Gc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bXxDouxGDC0cKBFrdo8rbnI6.png?f=fotoalbum_large

https://community.amd.com...ba-p/580010?sf263714163=1

[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-01-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ik vind ook de voorgaande generatie daar niet heel goed uitgebeeld door ze, 6800 en 6800XT zitten veel te dicht op elkaar. Tussen 6800 en 6950XT zit ook veel te weinig, namelijk 3%.

Wat een slide....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Dennism schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:45:
Ik vind ook de voorgaande generatie daar niet heel goed uitgebeeld door ze, 6800 en 6800XT zitten veel te dicht op elkaar. Tussen 6800 en 6950XT zit ook veel te weinig, namelijk 3%.

Wat een slide....
En de 6700 en 6600 XT worden niet eens genoemd.

Op mij komt het zo over alsof dit presenteren alszijnde de definitieve 2023 lineup: Twee nieuwe topkaarten die het super doen op 1080p met onnodig hoge framerates, maar wel de beste value.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 22:37
Als je er Euro prijzen van maakt en sommige bodemprijzen pakt (veel mensen hebben voor €699 een 6900 XT gekocht of voor €639 (Asus) / €599 (PowerColor)een 6800XT) dan ziet het er heel anders uit.
En deze kaarten hebben sinds de release driver verbeteringen gehad.
Veel 6800 XT kaarten presteren nu uit de doos beter/net zo goed als een 6900 XT (dat ooit deed).

De 7900 XT en XTX kaarten zijn idioot geprijsd (als je kijkt naar de prestatie "verbetering" en de prijsstijging t.o.v. de 6000 series).
50% meer betalen voor 30% meer prestaties is krom (6800 XT versus 7900 XT met bodemprijzen van 6800 XT in het achterhoofd).

Ik ben ook benieuwd wat ze met de 7800 (XT) marktpositie en prijs gaan doen als de 7900 XT maar 30% beter presteert dan een 6800 XT :P

@DaniëlWW2 Ik denk dat er weinig mensen happig zijn op de 7900 XT en dat die dus op de schappen blijven liggen?

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-01-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:45:

Wat een slide....
1080p. :P
HugoBoss1985 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:10:

@DaniëlWW2 Ik denk dat er weinig mensen happig zijn op de 7900 XT en dat die dus op de schappen blijven liggen?
Hoe moet je iets verkopen dat helemaal niet verkrijgbaar is geweest? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Daarnaast verkeerde gamekeuze verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
napata schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:55:
Ik zou het vreemd vinden dat N32 rond de 7900XT gaat presteren om met de 4070Ti te concurreren. Over het algemeen hebben kleinere chips normaal zelfs meer verbruik nodig om dezelfde prestaties te halen als grotere chips en ik kan me moeilijk voorstellen dat N32 een TDP van >300W gaat krijgen.

De 7900XT concurreert ook al met de 4070Ti. Iets meer prestaties voor iets meer geld, maar nog wel dicht genoeg om het concurrenten te noemen. Gelijkaardig aan de 5700XT vs 2070S maar dan omgedraaid.

Was alweer vergeten dat de RTX 4070 Ti uit was, heeft geen indruk achter gelaten, nog minder dan de 4080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:03:
[...]

[...]

Op 1080p hadden ze ook de 4090 moeten toevoegen, dan leken ze tenminste nog snel gezien Nvidia een veel hogere driver overhead heeft :+. Dan blijft het slechte marketing, maar je hebt er ook Nviida mee :z.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
Telkens als ik denk, nu heeft Radeon Marketing toch wel hun laagste punt bereikt, verrassen ze me toch weer met een nieuw dieptepunt.

Het is alsof een ingenieur de marketing doet in plaats van, weet je wel, marketing mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Bij de Radeon groep hadden ze dan ook eens normaal moeten redeneren vanuit hun eigen productlijn in plaats van Nvidia proberen te volgen en potentiële consumenten misleiden. :z
Want als ze dit hadden gedaan, dan hadden ze nu niet alweer een puinzooi van hun naamgeving gemaakt.
N31 = RX7800XT en RX7800
N32 = RX7700XT en RX7700
N33 = RX7600XT en RX7600

Hiermee haal je waarschijnlijk voor N31 en N32 wel ongeveer 50% perf verbetering. N33 is kansloos omdat die chip dezelfde 32CU configuratie heeft als N23.
Wel een beetje captain Hindsight, maar eens, dit zou gewoon dezelfde naming zijn als van de Navi21 t/m Navi23. Gewoon copy paste zou qua positionering beter zijn geweest dan het RX 7000 gekleun.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sunsmountain schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:04:
Telkens als ik denk, nu heeft Radeon Marketing toch wel hun laagste punt bereikt, verrassen ze me toch weer met een nieuw dieptepunt.

Het is alsof een ingenieur de marketing doet in plaats van, weet je wel, marketing mensen.
Idd, zeer jammer. AMD doet zichzelf wederom niet echt een plezier. Sowieso heeft AMD de afgelopen paar jaar een aantal beslissingen genomen waarvan ik denk dat het ze onder de streep door de tijd genomen meer nadeel dan voordeel oplevert o.a. omdat het simpelweg niet vergeten wordt. Bad publicity die steeds maar weer opgerakeld wordt.

Dan denk ik ook aan het op de valreep niet ondersteunen van Zen 3 op early AM4 met allerlei 'redenen' om het ~een jaar later ineens zonder problemen alsnog te doen. AMD kan m.i. in de consumentenmarkt nog lang niet zonder goodwill.

Pennywise, pound foolish.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 26-01-2023 19:51 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:03:
[...]

[...]

Snap de laatste opmerking niet (en heb je eerdere bericht over packaging ook gelezen) ?

De xt is vanaf dag 1 overal verkrijgbaar en de xtx nu toch ook echt wel, zelfs megekko heeft nu voor 1200 euro al een xtx. Meerdere merken en types zijn bij webshops op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

meljor schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Snap de laatste opmerking niet (en heb je eerdere bericht over packaging ook gelezen) ?

De xt is vanaf dag 1 overal verkrijgbaar en de xtx nu toch ook echt wel, zelfs megekko heeft nu voor 1200 euro al een xtx. Meerdere merken en types zijn bij webshops op voorraad.
Het valt mij op dat veel XTX modellen nooit een prijsopgave hebben gehad wat impliceert dat ze nooit verkocht zijn. Dit terwijl de XT dit veel minder heeft. En dat is vreemd omdat het een 300mm2 GCD is die yields tegen de 80% zou moeten halen omdat N5 allang volwassen is en allang op of onder 0,1cm2 defect density zit. Voor elke XT chip zou je minstens drie, misschien vier XTX chips moeten verwachten, maar dat komt niet uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Het valt mij op dat veel XTX modellen nooit een prijsopgave hebben gehad wat impliceert dat ze nooit verkocht zijn. Dit terwijl de XT dit veel minder heeft. En dat is vreemd omdat het een 300mm2 GCD is die yields tegen de 80% zou moeten halen omdat N5 allang volwassen is en allang op of onder 0,1cm2 defect density zit. Voor elke XT chip zou je minstens drie, misschien vier XTX chips moeten verwachten, maar dat komt niet uit. :)
Prijsopgave weet ik niet, misschien dat tweakers achterloopt oid. Webshops melden ze ook zelf toch? Heeft weinig zin als ze snel verkopen.

Maar er zijn toch best al wat verschillende modellen langsgeweest (ook hier).
Helaas waren ze vaak snel weer uitverkocht maar das normaal in het begin, nu zijn er al hier en daar voorraden en dan duiken ze langzaamaan ook op bij tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja die hoorde we ook al in augustus. :P
Het lijkt vooralsnog alleen een beetje zinloos met hoe N31 op het moment presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En Acer lijkt ook Radeon videokaarten te gaan maken.
https://videocardz.com/ne...amd-radeon-graphics-cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Geen idee of we daar blij van moeten worden, als de kwaliteit hetzelfde is als hun laptops valt het spul zo'n beetje al uit elkaar wanneer je er naar kijkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Geen idee of we daar blij van moeten worden, als de kwaliteit hetzelfde is als hun laptops valt het spul zo'n beetje al uit elkaar wanneer je er naar kijkt :+
Fair, maar het gaat mij er meer om dat AMD alweer een AIB erbij krijgt. Dat betekent ook dat GPU productie omhoog moet gaan. En aangezien GPU verkopen niet bepaald goed lijken te gaan, is dat een extra factor voor de verlaging van deze belachelijke prijzen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Fair, maar het gaat mij er meer om dat AMD alweer een AIB erbij krijgt. Dat betekent ook dat GPU productie omhoog moet gaan. En aangezien GPU verkopen niet bepaald goed lijken te gaan, is dat een extra factor voor de verlaging van deze belachelijke prijzen. ;)
Eens, al vind het wel jammer dat het nu steeds niet de meest vertrouwenswekkende namen zijn die AMD aantrekt. Eerst Asrock, nu Acer. Toch beide partijen met betrekkelijk bedenkelijke reputaties, als je bijv, kijkt naar een Hub en Asrock, en de reputatie van Acer die ze achtervolgt uit het verleden aangaande kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Eens, al vind het wel jammer dat het nu steeds niet de meest vertrouwenswekkende namen zijn die AMD aantrekt. Eerst Asrock, nu Acer. Toch beide partijen met betrekkelijk bedenkelijke reputaties, als je bijv, kijkt een Hub en Asrock, en de reputatie van Acer die ze achtervolgt uit het verleden aangaande kwaliteit.
Tja, ze werken ook al jaren met ASUS, MSI en Gigabyte. :z
Uiteraard zou ik graag zien dat elke AMD videokaart een Sapphire, Powercolor of XFX zou zijn omdat die het tenminste voor elke GPU moeten proberen er iets van te maken, maar dat zit er gewoon niet in. Maar liever zie ik bedrijven zoals ASRock of Acer die alleen AMD en Intel videokaarten maken dan dat ze Nvidia videokaarten maken en soms eens een beetje moeite voor de AMD tegenhangers, maar vaak ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
[...]

Eens, al vind het wel jammer dat het nu steeds niet de meest vertrouwenswekkende namen zijn die AMD aantrekt. Eerst Asrock, nu Acer. Toch beide partijen met betrekkelijk bedenkelijke reputaties, als je bijv, kijkt een Hub en Asrock, en de reputatie van Acer die ze achtervolgt uit het verleden aangaande kwaliteit.
Daar ben ik het niet mee eens. Ter verduidelijking heb ik geen idee wat Hub is :P.

Asrock was misschien 10 jaar geleden een budget merk maar ik heb ondertussen hier 3 AM4 4xxx moederborden en 1 (6900 XT) videokaart van ze en ik ben hardstikke tevreden. Werkelijk nog geen enkel probleem ondervonden; het enige wat ik ze misschien wil meegeven is dat het iets duidelijker mag zijn welke firmware je voor je bios moet hebben als je een rev 1.0 vs 2.0 moederbord hebt (beiden hebben een eigen support page).
Wat mij betreft zitten ze met moederborden en videokaarten prima.

Acer is een ander verhaal; dat blijft een budget merk met problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
@Sp3ci3s8472 HUB is Hardware Unboxed (volgens mij geldt trouwens voor GN hetzelfde), maar Asrock blacklist hun omdat ze 'unfavorable reviews' van hun producten gedaan hebben. Wat Steve er echter niet van weerhoud nog altijd iedere keer de Asrock moederborden te kopen, om erachter te komen dat Asrock hun leven nog altijd niet betert en moederborden blijft leveren met brakke VRM configs die niet eens de stock performance behalen, terwijl Asrock in de marketing hele andere dingen lijkt te beloven.

Zal deze niet embedden want enigzins OT hier, maar voor wat voorbeelden van hun 'voorbeeldige gedrag' zie o.a. YouTube: Asrock Caught Misleading Consumers! B560 Lies & False Advertising
YouTube: Buyers Beware: The Worst Intel B660 Motherboard, Asrock B660M-HDV

Tweet die wat duiding geeft: https://twitter.com/Hardw...tatus/1453534626434076672

Blacklist aankondiging: YouTube: Affordable B550 VRM Thermal Performance, In Search of the Best Value...

Al met al niet echt een merk op trots op te zijn op het moment naar mijn mening.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 31-01-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

Van Asrock valt het me vooral tegen dat ze nog geen versie hebben uitgebracht die op de achterkant ook een AGP aansluiting heeft en tegelijkertijd SCART nog ondersteunt.

Zonder gekheid, ook ik zie Asrock niet meer als het budget merk wat het was, maar als een serieus alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Cid Highwind schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Van Asrock valt het me vooral tegen dat ze nog geen versie hebben uitgebracht die op de achterkant ook een AGP aansluiting heeft en tegelijkertijd SCART nog ondersteunt.

Zonder gekheid, ook ik zie Asrock niet meer als het budget merk wat het was, maar als een serieus alternatief.
Dat zie ik dus niet echt, als je kijkt naar de reviews en ziet wat voor troep ze schijnbaar nog altijd op de markt brengen, naast het blacklisten van reviewers en andere shady zaken (zie post hierboven).

Als dat nu issues waren van 10 jaar geleden, soit, ze beteren hun leven. Maar het zijn zaken die nog altijd voorkomen, en juist erger lijken te worden helaas. Duidelijk niet gericht op consumer friendlyness helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 31-01-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Dennism schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:30:
@Sp3ci3s8472 HUB is Hardware Unboxed (volgens mij geldt trouwens voor GN hetzelfde), maar Asrock blacklist hun omdat ze 'unfavorable reviews' van hun producten gedaan hebben. Wat Steve er echter niet van weerhoud nog altijd iedere keer de Asrock moederborden te kopen, om erachter te komen dat Asrock hun leven nog altijd niet betert en moederborden blijft leveren met brakke VRM configs die niet eens de stock performance behalen, terwijl Asrock in de marketing hele andere dingen lijkt te beloven.

Zal deze niet embedden want enigzins OT hier, maar voor wat voorbeelden van hun 'voorbeeldige gedrag' zie o.a. YouTube: Asrock Caught Misleading Consumers! B560 Lies & False Advertising

Tweet die wat duiding geeft: https://twitter.com/Hardw...tatus/1453534626434076672

Blacklist aankondiging: YouTube: Affordable B550 VRM Thermal Performance, In Search of the Best Value...

Al met al niet echt een merk op trots op te zijn op het moment naar mijn mening.
Oh, da's dan wel weer nieuw voor mij. In hun recente X670 roundup kwam Asrock gewoon naar voren als één van de favorieten, afhankelijk van het segment. Het siert ze dan wel om daarin neutraal te blijven. Ook qua VRM's komen ze gewoon mee met de concurrentie en is er geen reden ze links te laten liggen.

Zo blijkt maar weer, beoordeel een fabrikant vooral op z'n producten, niet op z'n reputatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Cid Highwind schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Oh, da's dan wel weer nieuw voor mij. In hun recente X670 roundup kwam Asrock gewoon naar voren als één van de favorieten, afhankelijk van het segment. Het siert ze dan wel om daarin neutraal te blijven. Ook qua VRM's komen ze gewoon mee met de concurrentie en is er geen reden ze links te laten liggen.

Zo blijkt maar weer, beoordeel een fabrikant vooral op z'n producten, niet op z'n reputatie.
Ja, hun meest high end producten zijn meestal wel op orde, de slechte moederborden zijn normaliter hun lager gepositioneerde Sku's in een range. Maar het verdere consument onvriendelijke gedrag alsmede het blacklisten van reviewers weegt voor mij dan wel weer redelijk zwaar mee in de reputatie. Als we daar met zijn alleen bij een Nvidia zwaar over vallen, moeten we dat uiteraard bij een Asrock ook doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 31-01-2023 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:00:

edit: Ik heb werkelijk geen flauw benul wat AMD hier wil bereiken anders dan zelf sabotage. :z
Echt wat is dit toch voor een marketingafdeling die zelf duidelijk komt maken hoe slecht de RX7900 series is aangeprezen vergeleken met de vorige generatie. :')

[Afbeelding]

https://community.amd.com...ba-p/580010?sf263714163=1
Duidelijk plaatje: gewoon een 6700XT scoren en de nieuwe gen links laten liggen ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:30:

Was even vergeten dat dit speelde; ik heb mijn componenten waarschijnlijk ook voor die tijd gekocht gezien het om B450 en X470 borden ging in mijn geval. Ondanks dat plaatst ik ze nog steeds hoger dan Acer; de problemen die ik daarmee heb gehad....

Best wel jammer gezien Asrock echt wel leuke bordjes had. Vooral in de 45/70 als je micro-atx of itx wilde (met ECC ondersteuning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Teleurstellende kloks van Navi32 en Navi33: YouTube: AMD In Trouble? RDNA 3 Navi 32 & 33 Performance & Specs UPDATE

Navi32 7800XT net iets minder dan AD104 4070 Ti, 6950XT performance
Navi32 7700XT ongeveer een 6800 performance
ik schat prijzen tussen $500-800

Navi33 7600XT vergelijkbaar met 4060 Ti, 6650XT à 6700XT performance
Navi33 7600 meer rond een 6600XT à 6650XT
ik schat prijzen tusen $300-400

Een GPU-generatie om te skippen, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:23
Zal aan de prijzen liggen, en die liggen nog niet vast.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
sunsmountain schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:52:

Dat is jammer, maar had ik wel verwacht.

Als bezitter van een RX 6800 XT is dat geen reden om te upgraden dan, dan resteert alleen nog een videokaart van meer dan € 1000 voor een leuke stap in performance :/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

XWB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Dat is jammer, maar had ik wel verwacht.

Als bezitter van een RX 6800 XT is dat geen reden om te upgraden dan, dan resteert alleen nog een videokaart van meer dan € 1000 voor een leuke stap in performance :/
Zelf heb ik dan een 7900XT (prijstechnisch to.v. een 6900/6950 nieuw was dat een logische keuze) vanwege de nieuwe displayport en HDMI poorten. Beide in de 2.x en voorbereid op nieuwe displays of televisies. Tevens een paar nieuwe encoders/decoders die ook vaker gebruikt gaan worden. Een upgrade is het niet waard nee maar komende van nVidia kaart welke niet lekker werkte met mijn scherm (issues met GSync) vond ik het slim om de laatste gen te nemen ipv de 6xxx serie.

Ik moet wel zeggen t.o.v. een 3070 merk ik een flinke upgrade. op WQHD Ultra en bijvoorbeeld GoW, Immortals Fenyx, Borderlands 3 en Battlefield V ga ik van een matige ervaring naar een soepele game ervaring. Zeker nu Freesync aankan zonder flikkeringen

GoW heeft bijna het dubbele aan frames, Fenyx ook (van +/-40 naar een steady 90 ongeveer). De andere games iets minder aan upgrade maar veel soepeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@Pat-Juh Maar dat is denk ik ook waar @XWB op doelt (ok er is een 7900XT voor €979 verkrijgbaar zo lijkt het), maar gemiddeld genomen is dat gewoon een €1000+ kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ach ik kom van een R9 290 , dus ik ga wel instappen deze generatie, maar alsnog even wachten.

De prijzen bij lange na niet zo gezakt door de "Miner Tsunami", omdat AMD en NVidia productie (Q3 2022, shipped, Q4 waarschijnlijk ook) zwaar hebben teruggebracht, en omdat een deel van de Miners toch nog leeft in Dromenland.

Prijzen gaan wel omlaag door de nieuwe GPUs RX 7000 en RTX 4000. Een 7800XT voor $599 zet de 4070 Ti prijs-technisch goed onder druk, en een 7600XT voor $299 is ook niet te versmaden. Ik hoop dat AMD daar snel mee komt (Maart-April) en niet wacht tot Computex eind Mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
sunsmountain schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:52:
Teleurstellende kloks van Navi32 en Navi33: YouTube: AMD In Trouble? RDNA 3 Navi 32 & 33 Performance & Specs UPDATE

Navi32 7700XT ongeveer een 6800 performance
ik schat prijzen tussen $500-800

Navi33 7600XT vergelijkbaar met 4060 Ti, 6650XT à 6700XT performance
Navi33 7600 meer rond een 6600XT à 6650XT
ik schat prijzen tusen $300-400

Een GPU-generatie om te skippen, zo te zien.
Alleen als ik dus naar de specs kijk, dan gaat die 7700 XT helemaal niet zo'n goede vervanger zijn van de 6800. Je krijgt weliswaar een iets nieuwere architectuur, maar met minder CU's en RAM. En omdat dit wordt gecompenseerd met hogere kloksnelheden is er tevens geen voordeel qua verbruik.

Ook hier zie je duidelijk dat AMD zowel qua specs tov de 6000 serie, alsook qua performance ten opzichte van de NV tegenhangers, hun kaarten allemaal een honderdje te hoog heeft genummerd.

En als ik het niet verkeerd zie, is de hoeveelheid Infinity Cache ook gehalveerd? Je zou haast denken dat het deze kaarten werkelijk een 6000 refresh vormen, waar men een goedkoper geproduceerd product voor dezelfde prijs op de markt wil zetten. De vertraging komt dan natuurlijk sowieso goed uit, hoe minder 6800(XT)'s er op de markt zijn, hoe makkelijker de nieuwe kaarten zich laten verkopen.

@haarbal Je hebt volledig gelijk dat het aan de prijzen zal liggen. Echter is het probleem dat Nvidia niet op prijs hoeft te concurreren, terwijl AMD niet op prijs wil concurreren. Ik geloof echt wel dat hun 7900 kaarten uitverkocht zouden zijn geweest als ze 100-150 Euro goedkoper waren geweest.

Wat dat betreft vraag ik me echt af wat AMD nu wil? Hebben ze nog dusdanige capaciteitsproblemen dat marktaandeel pakken simpelweg geen optie is en ze daarom dan toch liever de marge pakken? Of is men gewoon met man en macht aan het pogen de huidige prijzen te behouden, zelfs wanneer men er marktaandeel mee laat liggen?
Pagina: 1 ... 85 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.