Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Het is maar net wat je wil natuurlijk, sommige mensen vinden performance/watt belangrijk en andere mensen geven alleen maar om absolutie prestaties.MneoreJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:11:
Dat zijn van die dingen... perf/watt doet er nooit toe tenzij men de performance crown niet heeft, dan is het ineens de belangrijkste metric. Heeft men daarentegen de performance crown dan moeten mensen juist niet zeuren over perf/watt want het gaat om perf en anders koop je maar een wat zwaardere voeding, pauper. Allemaal zo lekker voorspelbaar altijd. Ik vraag me af wat dat schuift, werken voor de marketing bij een GPU-bakker, want volgens mij is het best een relaxte baan.
De blog heeft verder weinig zinnigs te melden, RDNA3 levert opnieuw 50% performance/watt verbetering en dat hebben we al eerder gezien met de stap van RDNA naar RDNA2. Dus we kunnen inschatten wat we mogen verwachten.
Almost 4Ghz GPU😱 pic.twitter.com/CC97YL9Nov
— HXL (@9550pro) 19 september 2022
Waarschijnlijk niet op Navi31, misschien Navi33. Maar dat zou een festijn worden, waarbij RX 7xxx de RTX 4xxx serie afknuppelt als lieve kleine zeehondjes...
https://community.amd.com...enefit-gamers/ba-p/545586
...zolang AMD marketing gewoon hun mond houdt ^^ die tabel... een RX 6400 vergelijken met een GTX 1050 Ti, en dan 90% performance claimen... zucht *face palm*
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Het gaat om FPS/$ hè, dus ze hebben vergeleken op (virtuele advies)prijs/prestatiesunsmountain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:51:
...zolang AMD marketing gewoon hun mond houdt ^^ die tabel... een RX 6400 vergelijken met een GTX 1050 Ti, en dan 90% performance claimen... zucht *face palm*
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Op zich zie ik daar niet zoveel mis mee. Nvidia heeft geen moderne kaarten die ook maar in de buurt komen van de prijs van de 6400. Het zou een beetje vreemd zijn om een $150 kaart te vergelijken met een $250 kaart (3050). Zeker omdat die 3050 in de praktijk $299 kost, dus die is dubbel zo duur.sunsmountain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:51:
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Ja maar om nou 90% te claimen in hoofdletters tegenover een Nvidia kaart van 6 jaar geleden met je recente 6400, is een beetje flauw, en in marketing dus dom.Ludewig schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:28:
[...]
Op zich zie ik daar niet zoveel mis mee. Nvidia heeft geen moderne kaarten die ook maar in de buurt komen van de prijs van de 6400. Het zou een beetje vreemd zijn om een $150 kaart te vergelijken met een $250 kaart (3050). Zeker omdat die 3050 in de praktijk $299 kost, dus die is dubbel zo duur.
The GeForce GTX 1050 Ti was a mid-range graphics card by NVIDIA, launched on October 25th, 2016.
The Radeon RX 6400 is a mid-range graphics card by AMD, launched on January 19th, 2022.
[ Voor 16% gewijzigd door sunsmountain op 21-09-2022 13:13 ]
Die 1050 Ti mag toen geïntroduceerd zijn, maar hij wordt nog steeds verkocht. Ik heb al meerdere keren gezien dat kaarten die gewoon nog verkocht worden, worden weggezet als irrelevant. Voor mij is echter alles dat nog verkocht wordt volstrekt legitiem om te gebruiken in een vergelijking, tenzij er een beter product op de markt is waar je beter mee kan vergelijken. Maar die is er van Nvidia gewoon niet.
Het sterkste punt van de 6400 is juist dat dit een moderne kaart is voor een budget ex btw van $150. Nvidia zet hier slechts verouderde hardware tegenover. Het is volstrekt legitiem dat AMD erop wijst dat hun aanbod voor dit budget veel beter is (en ook erg triest, want de 6400 is helemaal niet zo goed).
Als AMD zou vergelijken met een kaart die niet meer te koop is, of een kaart die vervangen is door een betere kaart voor dat budget, zou ik je gelijk geven.
[ Voor 3% gewijzigd door Ludewig op 21-09-2022 14:19 ]
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Ik had het zelf niet opgemerkt, dat deed Snows: YouTube: AMD’s GPU Marketing is SO DUMB Sometimes!Ludewig schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:16:
@sunsmountain
Die 1050 Ti mag toen geïntroduceerd zijn, maar hij wordt nog steeds verkocht. Ik heb al meerdere keren gezien dat kaarten die gewoon nog verkocht worden, worden weggezet als irrelevant. Voor mij is echter alles dat nog verkocht wordt volstrekt legitiem om te gebruiken in een vergelijking, tenzij er een beter product op de markt is waar je beter mee kan vergelijken. Maar die is er van Nvidia gewoon niet.
Het sterkste punt van de 6400 is juist dat dit een moderne kaart is voor een budget ex btw van $150. Nvidia zet hier slechts verouderde hardware tegenover. Het is volstrekt legitiem dat AMD erop wijst dat hun aanbod voor dit budget veel beter is (en ook erg triest, want de 6400 is helemaal niet zo goed).
Als AMD zou vergelijken met een kaart die niet meer te koop is, of een kaart die vervangen is door een betere kaart voor dat budget, zou ik je gelijk geven.
Prijs: legitiem
Performance: legitiem
Moderne kaart vs oude kaart: legitiem
Performance/Watt: niet legitiem. En dat is wat AMD marketing hier pusht. Want je gaat niet een 14nm Samsung proces serieus vergelijken met een 6nm TSMC proces. Als je dat wel doet, ben je gewoon appels en peren aan het vergelijken.
Eerder kwamen er al pcb afbeeldingen naar buiten waarbij dat het geval was (3x 8 pins).
Voor mij als consument is het toch volstrekt relevant als AMD een kaart heeft voor mijn budget met een veel betere performance per watt. Het is de keuze van Nvidia geweest om geen low-budget kaart aan te bieden op Samsung 8 of beter. Ik begrijp niet waarom AMD daar niet op mag wijzen.sunsmountain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:
[...]
Performance/Watt: niet legitiem. En dat is wat AMD marketing hier pusht. Want je gaat niet een 14nm Samsung proces serieus vergelijken met een 6nm TSMC proces.
Niks appels en peren. Beide zijn videokaarten die je kunt kopen voor ongeveer hetzelfde budget, die direct met elkaar concurreren voor dezelfde toepassingen. Volledig legitiem om die te vergelijken.Als je dat wel doet, ben je gewoon appels en peren aan het vergelijken.
Nee, dat is het niet vanuit Marketing perspectief. AMD had hier veel meer uit kunnen halen, qua nieuw vs oud, feature set, etc. Maar performance/Watt vergelijken tussen 14nm en 6nm is een open deur intrappen. Het is ook niet de verdienste van AMD, maar die van proces technologie verbetering in het algemeen, dat performance/Watt beter is geworden in de afgelopen 6 jaar.Ludewig schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:51:
[...]
Voor mij als consument is het toch volstrekt relevant als AMD een kaart heeft voor mijn budget met een veel betere performance per watt. Het is de keuze van Nvidia geweest om geen low-budget kaart aan te bieden op Samsung 8 of beter. Ik begrijp niet waarom AMD daar niet op mag wijzen.
[...]
Niks appels en peren. Beide zijn videokaarten die je kunt kopen voor ongeveer hetzelfde budget, die direct met elkaar concurreren voor dezelfde toepassingen. Volledig legitiem om die te vergelijken.
Wil je performance/Watt eerlijk vergelijken? Vergelijk dan huidige proces nodes met elkaar. En dat doet AMD ook voor de meeste kaarten, tot en met 1080P MAX (settings), en dat is al 72% meer, maar vinden het dan nodig de 1080P MED mee te nemen. Terwijl je misschien de 6500 met maar 4 PCIe lanes niet van de daken moet willen schreeuwen. Vergelijk dan met de GTX 1630 (of de GTX 1650 wat ze ook doen): die is recent uit gekomen (of max afgelopen 2 jaar), komt qua cores in de buurt, en daar kan je eerlijk mee vergelijken.
Maar niet een 1050 Ti uit 2016, het is en blijft een vreemde eend in de bijt, en is ook nog eens de "top scoorder". Ja hallo.
Voor jou wel, maar denk je echt dat de gemiddelde consument weet op welk proces deze kaarten zijn gemaakt? En de niet-gemiddelde consument die dat wel weet zal meestal toch niet geloven wat de fabrikant zegt en eerder kijken naar reviewers, dus waarom zou AMD zijn marketing op jou richten?sunsmountain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:10:
[...]
Maar performance/Watt vergelijken tussen 14nm en 6nm is een open deur intrappen.
Het is wel degelijk de verdienste van AMD dat ze een goedkope chip hebben gemaakt op TSMC 6, die op een kaart hebben gekwakt en die verkopen voor deze prijs. Waar is Nvidia's kaart op Samsung 8 voor $150 ex btw?Het is ook niet de verdienste van AMD, maar die van proces technologie verbetering in het algemeen, dat performance/Watt beter is geworden in de afgelopen 6 jaar.
Ik vind het echt meer dan apart dat jij zo'n probleem hebt met het vergelijken van kaarten in dezelfde prijsrange. Denk je echt dat er geen hordes consumenten zijn die eerst een budget vaststellen en vervolgens gaan kijken wat ze voor dat budget kunnen krijgen?
PS. Overigens heb ik lang niet zo'n trainwreck gezien in de comments als na de presentatie van Nvidia, dus ik verbaas me er wel over dat we het nu hebben over deze slide van AMD die blijkbaar 1 keer langsgekomen is op een YouTube channel met 50k leden, terwijl channels met miljoenen leden tekeer gaan tegen de RTX 4000 launch.
[ Voor 12% gewijzigd door Ludewig op 21-09-2022 21:05 ]
Let's agree to disagree, ik vind het oneerlijk om een kaart van 6 jaar geleden te vergelijken met een kaart van dit jaar op performance/Watt. En alsof consumenten primair kijken naar performance/Watt.Ludewig schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:00:
[...]
Voor jou wel, maar denk je echt dat de gemiddelde consument weet op welk proces deze kaarten zijn gemaakt? En de niet-gemiddelde consument die dat wel weet zal meestal toch niet geloven wat de fabrikant zegt en eerder kijken naar reviewers, dus waarom zou AMD zijn marketing op jou richten?
[...]
Het is wel degelijk de verdienste van AMD dat ze een goedkope chip hebben gemaakt op TSMC 6, die op een kaart hebben gekwakt en die verkopen voor deze prijs. Waar is Nvidia's kaart op Samsung 8 voor $150 ex btw?
Ik vind het echt meer dan apart dat jij zo'n probleem hebt met het vergelijken van kaarten in dezelfde prijsrange. Denk je echt dat er geen hordes consumenten zijn die eerst een budget vaststellen en vervolgens gaan kijken wat ze voor dat budget kunnen krijgen?
PS. Overigens heb ik lang niet zo'n trainwreck gezien in de comments als na de presentatie van Nvidia, dus ik verbaas me er wel over dat we het nu hebben over deze slide van AMD die blijkbaar 1 keer langsgekomen is op een YouTube channel met 50k leden, terwijl channels met miljoenen leden tekeer gaan tegen de RTX 4000 launch.
Het is denk ik relevant om het te hebben over AMD marketing, omdat ze van Nvidia's foute launch zouden kunnen profiteren. In plaats daarvan vergelijken ze zich op 1 klein onderdeeltje (performance/Watt) met een Nvidia kaart van 6 jaar geleden en claimen UP TO 90% MORE PERF.
Ik mag mij daar aan ergeren, en jij mag dat apart vinden. Het verbaast mij in ieder geval niet dat AMD maar 20% van de nieuwe dGPU's aan markt aandeel heeft, en dat ze daarin niet gegroeid zijn tijdens de pandemie.
Als AMD puur op basis van deze vergelijking zou beweren dat ze beter zijn in ontwerpen dan Nvidia zou dat oneerlijk zijn, maar dat doen ze toch niet? Jij maakt er een hele andere vergelijking van dan wat AMD echt doet en dan val je ze daarop aan.sunsmountain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:21:
[...]
ik vind het oneerlijk om een kaart van 6 jaar geleden te vergelijken met een kaart van dit jaar op performance/Watt.
Ze beweren echter gewoon dat hun product veel beter is dan wat Nvidia in ongeveer hetzelfde segment aanbiedt. Dat is gewoon waar.
Dat heeft uiteraard weinig te maken gehad met marketing, want ze verkochten elke kaart die ze konden maken, net als Nvidia. Dus dat was puur een reflectie van de productiecapaciteit die ze ingekocht hadden.Het verbaast mij in ieder geval niet dat AMD maar 20% van de nieuwe dGPU's aan markt aandeel heeft, en dat ze daarin niet gegroeid zijn tijdens de pandemie.
[ Voor 31% gewijzigd door Ludewig op 22-09-2022 01:42 ]
Twee dingen:
1) Voor RT lijkt er betere toegang te komen naar de LDS in een WGP. Het idee is uiteraard het reduceren van het benodigde aantal clock cycles door toegang van data. Maar het is nog steeds erg vaag wat AMD nu precies van plan is.
2) RDNA3 krijgt Vector OPeration, Dual instructions. Wat dit doet is bepaalde operations combineren in een instruction die vervolgens als dual issue worden berekend. Het resultaat is dat er twee operations worden berekend i.p.v. een en je dus fors meer FP32 throughput krijgt. Er hangen uiteraard ook restricties aan, maar dit gaat waarschijnlijk nog een extra throughput verbetering opleveren.

Ja dit is waarschijnlijk "Super SIMD" van twee jaar geleden.

https://chipsandcheese.co...strong-ray-tracing-focus/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lHrxmO6jYpaaAjgRggkS05o2.jpg?f=user_large)
YouTube: RTX 4000 Reveal Analysis: What's Nvidia thinking?! Will RDNA 3 be an...
5 nm chiplet van de GPU en extra RAM is wat de kosten doet stijgen tov RDNA 2. De rest van de printplaat en de koeler blijft op RDNA 2 kosten. Dit is het voordeel van meer performance uit dezelfde vermogen kunnen halen.
AIB's zien dat ze met AMD GPU's veel gemakkelijker winst kunnen maken op de MSRP dan met Nvidia GPU's.
AMD kan de RDNA 2 prijzen aanhouden of lichtjes verhogen (inflatie inprijzen).
Volgens CPI Inflation Calculator van U.S. Bureau of Labor Statistics heeft 999 dollar in augustus 2020 even veel koopkracht als 1138,34 dollar in augustus 2022. En nog beetje toekomstige inflatie inprijzen zorgt ervoor dat AMD voor ongeveer 20% prijsverhoging kan gaan.
7900XT 1199 dollar
7800XT 799 dollar
De rest wordt door de RDNA 2 en tweedehandsmarkt bediend.
EVGA heeft het Internet klaargestoomd om boos op Nvidia te worden. AMD kan kiezen om minder hebberig dan Nvidia te zijn. Nvidia heeft het nadeel van Ada in 2021 finaliseren en aannemen dat de mining boom, op hol geslagen GPU-prijzen,... voor altijd zal blijven. Daarop zijn hun productiekosten gemikt.
Hou er wel rekening mee dat dit MLID is, niet te serieus nemen zonder bevestiging uit meerdere andere onafhankelijke bronnen.
De logica dat N31 niet veel duurder dan N21 is, had ik een tijdje terug al doorgerekend. Het is waarschijnlijk wat duurder, maar niet Nvidia duurder. Tussen GA102 en AD102 zit waarschijnlijk makkelijk $100 en dat is het niet. Maar de rest is speculatief met die bron ja. Ik wacht nog steeds op de annulering van Intel ARC.Dennism schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:49:
@rapture
Hou er wel rekening mee dat dit MLID is, niet te serieus nemen zonder bevestiging uit meerdere andere onafhankelijke bronnen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
In de vergelijking missen ook nog de kosten van de duurdere N6 wafers, die nodig zijn voor de MCD's. Navi 31 krijgt in elk geval 6 MCD chips.Dennism schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:49:
@rapture
[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 22-09-2022 17:27 ]
Ik neem aan dat je N5 bedoeld?XWB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:21:
[...]
In de vergelijking missen ook nog de kosten van de duurdere N6 wafers.
https://community.amd.com...enefit-gamers/ba-p/545586Ludewig schreef op donderdag 22 september 2022 @ 01:35:
[...]
Als AMD puur op basis van deze vergelijking zou beweren dat ze beter zijn in ontwerpen dan Nvidia zou dat oneerlijk zijn, maar dat doen ze toch niet? Jij maakt er een hele andere vergelijking van dan wat AMD echt doet en dan val je ze daarop aan.
Ze beweren echter gewoon dat hun product veel beter is dan wat Nvidia in ongeveer hetzelfde segment aanbiedt. Dat is gewoon waar.
De enige videokaart vergelijking waar de 90% voor geldt:UP TO 90% MORE PERF/$ AGAINST COMPETITION
Gelanceerd binnen afgelopen 2 jaar: alle kaarten die genoemd zijn, behalve de 1050 Ti (6 jaar oud).RX 6400
GTX 1050 Ti
Up to 90% more FPS/$ and up to 123% better FPS/Watt
Die de kern vormt van de 90% PERF/$ in de tabel van het blog artikel. QED.
Grappig genoeg staat die 1050 Ti duurder in de tabel dan de GTX 1650 die erboven staatsunsmountain schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:36:
[...]
https://community.amd.com...enefit-gamers/ba-p/545586
[Afbeelding]
[...]
De enige videokaart vergelijking waar de 90% voor geldt:
[...]
Gelanceerd binnen afgelopen 2 jaar: alle kaarten die genoemd zijn, behalve de 1050 Ti (6 jaar oud).
Die de kern vormt van de 90% PERF/$ in de tabel van het blog artikel. QED.
Die is inderdaad wel scherp, dat is wel een beetje geniepig van AMD.Paprika schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:41:
[...]
Grappig genoeg staat die 1050 Ti duurder in de tabel dan de GTX 1650 die erboven staat.
Ja, dat is wel een goed punt, al zou het natuurlijk vreemd zijn als AMD de 1650 zowel met de 6500 en de 6400 zou vergelijken. Uiteindelijk heeft alleen AMD opties voor zowel $150 als $170, dus dan is het lastig om voor beide kaarten een goede vergelijking te kiezen. Eigenlijk hadden ze beter kunnen zeggen dat Nvidia geen kaart voor $150 heeft.Paprika schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:41:
[...]
Grappig genoeg staat die 1050 Ti duurder in de tabel dan de GTX 1650 die erboven staat.
Ja toen ik dit dinsdag als eerste linkte, keek ik niet eens naar dit plaatje omdat ik ergens wel wist wat zou gebeuren. Heb alleen maar interesse in RDNA3 info.

Serieus dan. AMD is werkelijk een unieke mogelijkheid gegeven door Nvidia om niet alleen na tien jaar weer de prestatiekroon te pakken, maar het ook nog eens overtuigend te doen. Ook heeft Nvidia het voor elkaar gekregen om zo ongeveer iedereen die in staat is om voor zichzelf na te denken, pisnijdig op ze te maken.
Dus kan het marketingteam alsjeblieft, alsjeblieft anderhalve maand lang gedwongen worden om niks te zeggen? Stuur ze desnoods allemaal met betaald verlof en trek hun toegang tot interne systemen ook een maand in. Ik zie ze het namelijk presteren om het zelfs nu nog te verprutsen terwijl de voortekenen ditmaal wel erg goed zijn...
Ze hadden nog de 1630 kunnen nemen, een moderne kaart, maar ongeveer net zo traag als de 1050TI.Ludewig schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:09:
[...]
Ja, dat is wel een goed punt, al zou het natuurlijk vreemd zijn als AMD de 1650 zowel met de 6500 en de 6400 zou vergelijken. Uiteindelijk heeft alleen AMD opties voor zowel $150 als $170, dus dan is het lastig om voor beide kaarten een goede vergelijking te kiezen. Eigenlijk hadden ze beter kunnen zeggen dat Nvidia geen kaart voor $150 heeft.
Dus echt veel keus had AMD niet lijkt me…
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Klopt, de lowend van Nvidia was eigenlijk altijd erg slecht geprijst (vergeleken met de AMD kaarten). Met lowend bedoel ik de bijvoorbeeld de GTX 960 2GB, 1060 3GB, de 1050 Ti. Die hele non RTX Turing generatie heb ik niet meer gevolgd.Mars Warrior schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:16:
[...]
Ze hadden nog de 1630 kunnen nemen, een moderne kaart, maar ongeveer net zo traag als de 1050TI.
Dus echt veel keus had AMD niet lijkt me…
1630 -> 170 euro
1050Ti is ongeveer 22% sneller dan een 1630 volgens TPU.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1630.c3916
Techspot zegt 43 vs 37
https://www.techspot.com/...-nvidia-geforce-gtx-1630/
Dus 16% sneller.
Zelfs als ik afrond naar beneden en 15% pak... 170*1.15=195...
Dus de 1050Ti is nog betere value dan de 1630 in nederland...
Tuurlijk hebben we het hier over MSRP en niet over de marktprijs in de afbeelding, maar de 1050Ti gebruiken ter vergelijking en niet de 1630... Is in Nvidias voordeel in Nederland...
Wat een stuk stront is de 1630 zeg
Edit: Ze gebruiken nieteens MSRP maar laagste prijs atm, dus wat AMD doet klopt wel voor Nederland...
[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 22-09-2022 23:52 ]
De hele stack even snel:
-Laat fps hier weg omdat ze toch vergelijkbaar zijn. Focus puur op TDP en kosten.
-Idem
-Idem
-Idem + benadruk efficiëntie hier wel meer. Immers doet de RX6800 nominaal 250W, in de praktijk meer 220W.
-Idem
-Idem
-Idem + kleine nadruk dat de RX6650XT iets sneller is.
-Idem + kleine nadruk dat de RX6600 iets sneller is.
-Waarom erken je het bestaan hiervan?
Deden ze dit, dan had niemand er commentaar op gehad. AMD is veel goedkoper, soms sneller en soms veel efficiënter. Dat klopt ook. Moving on.

De 1060 3GB was in mijn ogen al een trieste kaart voor 200-300 euro. Vergeleken met de 1050 Ti prijs van nu heeft hij een fantastische prijs/performance.
Die 3060Ti OC vind ik grappig. Ik snap dat ze die gelijk willen trekken met de 6700xt om zo te kunnen winnen in efficiëntie maar op deze manier veliest de 3060Ti natuurlijk een pak efficiency want zo krijg je 3-5% hogere prestaties voor 15% meer stroom. Het springt onmiddelijk uit het oog. Bij de 3070 doen ze het dan niet.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:21:
Wat mij zo irriteert hieraan is dat AMD helemaal de boel niet aan hoefde te dikken...
De hele stack even snel:
-Laat fps hier weg omdat ze toch vergelijkbaar zijn. Focus puur op TDP en kosten.
-Idem
-Idem
-Idem + benadruk efficiëntie hier wel meer. Immers doet de RX6800 nominaal 250W, in de praktijk meer 220W.
-Idem
-Idem
-Idem + kleine nadruk dat de RX6650XT iets sneller is.
-Idem + kleine nadruk dat de RX6600 iets sneller is.
[Afbeelding]
Deden ze dit, dan had niemand er commentaar op gehad. AMD is veel goedkoper, soms sneller en soms veel efficiënter. Dat klopt ook. Moving on.
Ze hebben 50% meer performance per watt beloofd. De prijs weten we niet en Nvidia geeft AMD in elk geval de ruimte om hoge prijzen te vragen.dutchnltweaker schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:39:
Zit dus zelf te kijken voor de 6750xt voor 1440p gaming. Ben wel benieuwd of het het wachten waard is voor de 7700 en of de price to performance zoveel verschilt ten opzichte van rdna2. Of valt dat allemaal wel mee en is het meer marketing dan echt een hele grote verbetering dat rnda3?
Maar het is nog iets meer dan een maand totdat we weten wat het wordt, dus waarom niet even wachten?
Echt 50% of tot 50% is natuurlijk een verschil, maar ben een beetje bang dat de prijzen straks weer gaan stijgen en weer kan wachten. Maar iets meer dan een maand kan ik wachten, wacht al 2,5 jaarLudewig schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:56:
[...]
Ze hebben 50% meer performance per watt beloofd. De prijs weten we niet en Nvidia geeft AMD in elk geval de ruimte om hoge prijzen te vragen.
Maar het is nog iets meer dan een maand totdat we weten wat het wordt, dus waarom niet even wachten?
RDNA naar RDNA2 bracht ook 50% performance/watt verbetering, dus dat kan je doorrekenen naar RDNA3. Vervolgens nog een TDP verhoging naar 400W en Navi 31 kan een behoorlijk snelle videokaart worden.dutchnltweaker schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:06:
[...]
Echt 50% of tot 50% is natuurlijk een verschil, maar ben een beetje bang dat de prijzen straks weer gaan stijgen en weer kan wachten. Maar iets meer dan een maand kan ik wachten, wacht al 2,5 jaar.
Ja, al heeft Nvidia voor de 4080 de slechtste prijs/performance en ik verwacht dat de kaarten daaronder ook vrij slecht worden. Dus kan de 7600-7800 reeks dan juist interessant worden. Zeker voor de normalere consument die geen 450 watt wil (en dat is volgens MSI dan nog de 'silent mode').XWB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:12:
[...]
RDNA naar RDNA2 bracht ook 50% performance/watt verbetering, dus dat kan je doorrekenen naar RDNA3. Vervolgens nog een TDP verhoging naar 400W en Navi 31 kan een behoorlijk snelle videokaart worden.
Even terugkijkend heb je hier gelijk: consumenten maakt het proces niet uit, of het nou uit de 14nm of 12 nm fab komt. Het is wel zo dat Geforce 10 series kaarten niet meer geproduceerd worden en Geforce 16 series wel. De anderen hebben genoeg toegevoegd waardoor de keuze van de 1050 Ti als vergelijkingsmateriaal ongelukkig te noemen is.Ludewig schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:00:
[...]
Voor jou wel, maar denk je echt dat de gemiddelde consument weet op welk proces deze kaarten zijn gemaakt? En de niet-gemiddelde consument die dat wel weet zal meestal toch niet geloven wat de fabrikant zegt en eerder kijken naar reviewers, dus waarom zou AMD zijn marketing op jou richten?
[...]
Het is wel degelijk de verdienste van AMD dat ze een goedkope chip hebben gemaakt op TSMC 6, die op een kaart hebben gekwakt en die verkopen voor deze prijs. Waar is Nvidia's kaart op Samsung 8 voor $150 ex btw?
Ik was teleurgesteld door Nvidia en zocht hoop bij AMD marketing... maar het is misschien beter om daar niet op te hopen, en à la AMD, de kaarten voor zichzelf te laten spreken.
Meestal kun je het beste het product voor zich laten spreken. Dat is ook eerlijker voor het niet-marketing gedeelte van deze bedrijven, die vaak helemaal niet blij zijn met de manier waarop de marketing-afdeling en het hogere management opereert.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waar domheid de norm is en bedrijven die daarop inspelen over het algemeen winnen van eerlijke bedrijven. De beste reactie daarop is mensen in je omgeving helpen om rationele keuzes te maken, niet om zelf bedrijven te 'straffen,' want mensen met verstand van zaken zijn meestal ver in de minderheid, dus verander je zo toch niks.
RDNA3 gaat het winnen. Ik zie werkelijk geen enkele reden meer hoe N31 niet met gemak de kroon pakt als het inderdaad 12288ALU's/140% groter is dan N21. Sterker nog, ik zie op deze manier N32, de RTX4080 16GB verslaan en eigenlijk de RTX4090 benaderen in rasterisation.
En dat roept waarschijnlijk de grootste vraag op. Wat nu? We weten dat er miljoenen oudere videokaarten in cryptomijnen, opeens waardeloos zijn geworden. Ook moge het duidelijk zijn dat er flinke inflatie is die mensen hun bereidheid alsmede financiële mogelijkheden om luxeproducten zoals videokaarten te kopen, behoorlijk onder druk zal zetten. De prijzen zullen hoe dan ook omlaag moeten omdat veel mensen het gewoon niet kunnen betalen.
Het grappige is dat ik eigenlijk niet in hoe AMD dit kan verprutsten en we hebben het hier over de GPU divisie van AMD, grootmeesters in zichzelf in de voet schieten.
Sterker nog, ik denk dat het eigenlijk wel zal meevallen hoeveel het gaat kosten.
Uitgaande van inderdaad circa 300mm2 voor N31, 200mm2 voor N32 en 38mm voor een MCD, iets dat ik zeker na de enorme transistordichtheidscijfers van Lovelace wil geloven, zie ik simpelweg de economische rationeel niet voor AMD om Nvidia te gaan matches in prijs/perf. Dit omdat ik vermoed dat AMD simpelweg veel goedkopere en betere chips gaat hebben voor specifiek rasterisation/gaming.
Als ik de uit 2020 stammende prijzen voor N5 en N7 neem, dan kom ik op $113 (150) voor N31, $71 (240) voor N32 en $6,7 voor een MCD uit. Dus totaal $153 en $98. En dat is nogal een realisatie omdat het impliceert dat N31 silicon ongeveer evenveel kost als AD103 en N32 minder kost dan AD104. Dit terwijl ik er inmiddels vanuit ga dat beiden veel sneller zijn dan die tegenhangers.
Ik realiseer me dat nu Nvidia niks heeft qua architectuurverbeteringen in rasterisation over Ampere, AMD de volledige vrijheid heeft om komende generatie te domineren en zelf te bepalen hoeveel hun chips kosten. Nvidia kan alleen maar hopen dat AMD net zo gierig zal zijn. Het probleem dat ik alleen zie is dat AMD marktaandeel nodig heeft en alsnog forse marges kan verdienen op hun chips met fors lagere verkoopprijzen.
En zo kom ik op een ruwe inschatting waarbij AMD alsnog forse marges op hun chips zal kunnen verdienen, maar tegelijkertijd veel goedkoper is dan Nvidia en de consument niet compleet pisnijdig maakt. Eigenlijk een lichte prijsverlaging voor de 80 klasse, de 70 klasse kan denk ik aan de onderkant van deze range ook goed zitten en 90 iets duurder in ruil voor de absolute kroon in gaming.
N31:
7950XT = $1000-$1200
7900XT = $900-$1000
7900 = $750-$850 (Shader Engine uit net zoals de RX6800)
N32:
7800XT = $650-$750
7800 = $550-$650
N33:
7700XT = $400-$500
7700 = $300-$400
Navi 31
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JxV14k1Bztc4C2EYUM02iPqO.jpg?f=user_large)
Navi 32
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hTGCLYEeME3hic3afy3UgGyT.jpg?f=user_large)
MCD
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mXHrueuOOOUwzFsPCQ4vIzr0.jpg?f=user_large)
Deze keer zou ik daar niet zo zeker van zijn, het is maar net hoe goed de kaarten presteren en hoe zeer AMD Nvidia willen matchen, dan wel van de troon stoten als het om rasterization gaat.XWB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:12:
[...]
RDNA naar RDNA2 bracht ook 50% performance/watt verbetering, dus dat kan je doorrekenen naar RDNA3. Vervolgens nog een TDP verhoging naar 400W en Navi 31 kan een behoorlijk snelle videokaart worden.
Bij RDNA2 was er een duidelijk statement van +50% (of meer). Nu is dat niet het geval en is er 'tot aan' gegeven. AMD kennende kan dat betekenen dat de winst deze keer het echt minder is (zou dan zelf eerder van 35%-45% uitgaan) of dat het een understatement is en alle verwachtingen overtreft
Maar ik krijg wel sterk de indruk dat AMD zich erg gaat richting op de efficiëntie om de draak te steken met Nvidia, zolang ze prestaties kunnen matchen.
Van Navi21 was de RX6800, out of the box, de meest efficiënt afgestelde kaart.
Daarna kwam de RX6900, die met een kleine begrenzing en paar % prestatieverlies, minstens dezelfde FPS/Watt behaald.
Voor Navi31 verwacht ik dus ook dat (out of the box), de none XT het meest efficiënt zal zijn. Of dat ook 50% is, zal over 1.5 maand blijken.
[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 23-09-2022 23:08 ]
Je moet er wel rekening mee houden dat de 4090 veel meer is geknepen dan de 3090. Dus de echte test wordt de 4090 Ti vs de 79xx XT.
Maar ik denk ook dat AMD gaat winnen in rasterization, maar vermoedelijk niet wat betreft RT. Nvidia gaat dan ongetwijfeld proberen om de consument te overtuigen dat ze RT met DLSS 3 nodig hebben. Ik betwijfel echter wel of dit gaat lukken, zeker wanneer de artifacts zo erg worden dat men liever rasterization gebruikt zonder DLSS of met DLSS 2/FSR 2.
Ik denk dat het grootste gevaar is voor AMD dat ze te hebberig worden en denken dat ze vrij dicht bij de Nvidia prijzen kunnen gaan zitten. Uiteindelijk blijft het hoe dan ook een voordeel dat Nvidia DLSS heeft en vermoedelijk beter blijft in RT. En Nvidia heeft de reputatie. Daarnaast zal de consument gewoon minder willen kopen en naar de mining-kaarten gaan kijken. Dus wellicht kan AMD beter kiezen voor wat minder winst per kaart, maar wel een gigantische reputatieboost door relatief lage prijzen, waarbij ze dan veel van de consumenten toch overhalen met deze redenatie: "eigenlijk moet de hand op de knip, maar als ik deze topgeneratie nu koop, kan ik daar jaren mee vooruit."
En dat is nu waar ik zo benieuwd naar ben, Nvidia's presentatie valt niet goed, wat logisch is gezien de presentatie. Maar gaan al die mensen nu dan ook daadwerkelijk AMD kopen, of gaan we zien dat wanneer puntje bij paaltje komt 'de markt' toch gewoon weer voor Nvidia kiest en AMD misschien maar een paar procentjes grabbelt qua markt aandeel.
Of gaan we zien op de gaming markt wat ik eigenlijk nu ook op het werk in de zakelijke markt zie qua laptops. Waar iedereen (zowel consument als bedrijven die hele vloten hebben aangeschaft) tijdens Covid zijn laptopje gekocht heeft en nu misschien wel gaat zeggen, het zal voor mij wel even deze generatie, ik zit goed en kijk over enkele jaren wel weer. Hele sloten aan gamers hebben de laatste 2 jaar nieuwe hardware gekocht omdat ze ineens de hobby weer opgepakt hebben of geïntensiveerd hebben, vroeger was het altijd een beetje een stelregel dat ieder jaar zo'n 20% van de markt 'te winnen' was, kijkende naar een gemiddelde lifecycle van 5 jaar. Maar zou dat nu nog zo zijn, of zou door de opgevoerde aankopen tijdens covid de komende jaren een stuk groter deel van de markt op slot zitten tot we dan over 5ish jaar weer een 'boom' krijgen.
Of gaan de mensen die nog kaarten moeten hebben voor de 2de hands markt die voorspelt wordt.
Ik ben echt benieuwd naar de kwartaalcijfers, zowel financieel als marketshare zeker het komende jaar. Na dat jaar zullen denk ik de meeste Sku's er wel zijn en krijgen we denk ik pas een echt beeld wie deze generatie wint qua verkopen.
[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 23-09-2022 23:24 ]
Uiteraard is het een groep die hard schreeuwt en dus is het niet zeker of het ook een goede weerspiegeling is van de trouwe gebruikersbasis.
Maar het lijkt wel een kritieke massa bereikt te hebben en te imploderen op Nvidia.
Velen geven aan in ieder geval te wachten tot de release van AMD.
Dat bekende youtube kanalen binnen 10 seconden Nvidia keihard afkraken is ook ongekend.
Ik verwacht dus dat het wel eens lastig kan gaan worden voor de trouwe AMD aanhangers.
Als er zo meteen veel meer vraag is, krijgen we weer een mini-crisis met schaarste (marktaandeel Nvdia : AMD is lange tijd 4:1 geweest).
Er zijn weer Linux patches dus er lekken weer dingen uit. Deze is ook leuk.
https://reviews.llvm.org/D134522The full complement of physical VGPRs for GFX11 is 50% more than GFX10.
Some subtargets have this, others stay the same as GFX10. This affects
occupancy calculations.
"The full complement of physical VGPRs for GFX11 is 50% more than GFX10.
— Kepler (@Kepler_L2) 23 september 2022
Some subtargets have this, others stay the same as GFX10. This affects
occupancy calculations."
😎 https://t.co/2fp0PpeV4D https://t.co/GXc6yIMlAo
Dit slaat hierop. N31 en N32 hebben dus inderdaad extra VGPR capaciteit per SIMD32 en N33 niet. Er zit naast VOPD dus nog een specifieke occupency verbeterende feature in de SIMD units. En dan hebben we ook nog OREO.
Nvidia gamers zullen gewoon de RTX 30xx kaarten kopen, zeker nu de tweedehands prijzen zo aantrekkelijk worden. De meeste nieuwe kaarten worden verkocht rond de 3060 / 6600XT.Dennism schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:20:
Winnen qua raster performance zie ik AMD ook zeker doen. Maar het hebben van een performance crown zie ik niet als winnen an sich, wel een deel ervan, want halo producten helpen je te winnen. Winnen is voor mij het meeste kaarten verkopen, de hoogste marges draaien of een combinatie daarvan.
En dat is nu waar ik zo benieuwd naar ben, Nvidia's presentatie valt niet goed, wat logisch is gezien de presentatie. Maar gaan al die mensen nu dan ook daadwerkelijk AMD kopen, of gaan we zien dat wanneer puntje bij paaltje komt 'de markt' toch gewoon weer voor Nvidia kiest en AMD misschien maar een paar procentjes grabbelt qua markt aandeel.
Of gaan we zien op de gaming markt wat ik eigenlijk nu ook op het werk in de zakelijke markt zie qua laptops. Waar iedereen (zowel consument als bedrijven die hele vloten hebben aangeschaft) tijdens Covid zijn laptopje gekocht heeft en nu misschien wel gaat zeggen, het zal voor mij wel even deze generatie, ik zit goed en kijk over enkele jaren wel weer. Hele sloten aan gamers hebben de laatste 2 jaar nieuwe hardware gekocht omdat ze ineens de hobby weer opgepakt hebben of geïntensiveerd hebben, vroeger was het altijd een beetje een stelregel dat ieder jaar zo'n 20% van de markt 'te winnen' was, kijkende naar een gemiddelde lifecycle van 5 jaar. Maar zou dat nu nog zo zijn, of zou door de opgevoerde aankopen tijdens covid de komende jaren een stuk groter deel van de markt op slot zitten tot we dan over 5ish jaar weer een 'boom' krijgen.
Of gaan de mensen die nog kaarten moeten hebben voor de 2de hands markt die voorspelt wordt.
Ik ben echt benieuwd naar de kwartaalcijfers, zowel financieel als marketshare zeker het komende jaar. Na dat jaar zullen denk ik de meeste Sku's er wel zijn en krijgen we denk ik pas een echt beeld wie deze generatie wint qua verkopen.
Installed base Marktaandeel van de top 5 AMD kaarten (schatting steam survey):
- geïntegreerde Radeon graphics 1.68%
- RX 580 1.28%
- RX 570 1.04%
- RX 5700XT 0.66%
- RX 6600XT 0.36%
- (indicatie van marktaandeel)
- GTX 1060 6.60%
- GTX 1650 6.24%
- RTX 2060 5.02%
- GTX 1050Ti 4.99%
- RTX 3060 laptop GPU 3.39%
- RTX 3060 3.24%
- (toegevoegd voor nieuwe generatie marktaandeel vergelijking)
AMD produceert per kwartaal (2 miljoen) niet genoeg videokaarten om aan de vraag te voldoen (typisch rond de 10 miljoen). Zeker niet zolang de PS5 nog steeds uitverkocht is. Pas zodra aan die vraag voldaan is, zal AMD misschien meer discrete GPUs gaan maken. Maar in de komende GPU tsunami betwijfel ik dat sterk.
PC gamers zijn alles behalve een trouwe klant, en een doelgroep die AMD alleen wil bedienen als bijvangst. En terecht, voeg ik er aan toe. Stelletje ontrouwe honden zijn wij
Hou er rekening mee dat je nu spreekt over Installed base, niet markt aandeel Wikipedia: Installed base. De Steam Survey zegt niets over marktaandeel, maar voor installed base onder steam users is het uiteraard wel een waardevolle tool.
Marktaandeel is immers wat je verkoopt tijdens een bepaalde tijdseenheid, normaal gesproken een periode van 3 maand.
Theoretisch kan AMD dus dit kwartaal, volgend kwartaal of ergens volgend jaar 50% marktaandeel hebben (zal niet zo snel gebeuren natuurlijk), terwijl hun installed base nog altijd heel klein is.
Ik denk dat niemand er aan twijfelt dat AMD het gaat winnen wat betreft rasterization @DaniëlWW2 , maar dan heeft Nvidia nog DLSS en Ray tracing, en de vraag is met hoeveel wil AMD winnen? Als dat maar een beetje is, kan de Nvidia software/drivers alsnog weer de doorslag geven en gaan ze weer gelijk spelen volgens de reviewers.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:41:
@Ludewig AD102 is 70% groter dan GA102 en de RTX4090 zit al op 50% groter dan GA102. N31 is waarschijnlijk 140% groter dan N21. Dit is geen discussie van een paar procent meer. Dit gaat om tientallen procenten sneller. Als AMD hun zaken echt goed op orde heeft, bijvoorbeeld met ook nog eens ruim 3GHz clock speed en redelijk goede schaling, dan moet Nvidia gaan uitkijken dat de volle N32 chip niet op gelijke hoogte komt met de RTX4090...
Er is nu al een bepaalde Nvidia tax, die reviewers bereid zijn te betalen. Bijvoorbeeld als ze de 6800XT vergelijken met de 3080. Bij gelijke prijzen, kiezen ze de 3080. Pas vanaf $100 prijsverschil of meer gaan ze AMD aanraden.
Verder gaat AMD zich zeker beperken tot 375W MAX. Ze hebben geen enkele reden nu de kaarten op hun staart te trappen. Zolang de PS5 niet is uitverkocht en de miner tsunami van goedkope tweedehands GPUs er aan komen, gaan ze geen extra RX 7000 kaarten maken. Dus ze kunnen en mogen een beetje hebberig zijn. Maar ze zullen de prijs rationeel en proportioneel kiezen, met hun ingenieur achtergrond.
Dan zou AMD van 2 naar minimaal 5 miljoen kaarten per kwartaal productie moeten gaan, binnen 12 maanden vanaf nu. Onwaarschijnlijk gegeven de GPU tsunami, en het uitverkocht zijn van PS5.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:14:
@sunsmountain
Hou er rekening mee dat je nu spreekt over Installed base, niet markt aandeel Wikipedia: Installed base. De Steam Survey zegt niets over marktaandeel, maar voor installed base onder steam users is het uiteraard wel een waardevolle tool.
Marktaandeel is immers wat je verkoopt tijdens een bepaalde tijdseenheid, normaal gesproken een periode van 3 maand.
Theoretisch kan AMD dus dit kwartaal, volgend kwartaal of ergens volgend jaar 50% marktaandeel hebben (zal niet zo snel gebeuren natuurlijk), terwijl hun installed base nog altijd heel klein is.
Dus theoretisch ja, praktisch nee.
ps.: Voor nieuwe generatie videokaarten zegt de GPU steam survey wel degelijk iets over markt aandeel. Dat zullen veel minder 2e handsjes zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door sunsmountain op 24-09-2022 11:54 . Reden: steam survey zegt wel iets over markt aandeel ]
Dan ga je er natuurlijk wel vanuit dat het 10 miljoen verkochte kaarten blijven per kwartaal. Wie zegt niet dat dit aantal kan gaan dalen bijvoorbeeld, mocht die o.a. door jou voorspelde flood van 20miljoen+ kaarten komen. Daarnaast zal de PS5 geen invloed meer hebben, die zit straks immers op een andere node en zal RDNA3 dus niet meer in de weg zitten zoals nu. Daarnaast is maar de vraag of Nvidia net zoveel kaarten kan maken als dat ze bij Samsung konden, Samsung lijkt immers veel meer (over)capaciteit vrij te hebben dan dat TSMC heeft. Ze zullen nu de capaciteit immers waarschijnlijk moeten delen met veel meer partijen, 4N lijkt immers een iets aangepaste N5 node, die voornamelijk vanwege marketing redenen N4 lijkt te heten, te zijn en zal dus mogelijk ook capaciteit delen met die node (ik heb in ieder geval niet gehoord dat TSMC een fabriek heeft gebouwd enkel voor Nvidia / 4N). Nu heeft Nvidia natuurlijk wel capaciteit ingekocht tegen veel geld, maar voor hoeveel chips dat exact is per kwartaal lijkt volgens mij niemand te weten.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:52:
[...]
Dan zou AMD van 2 naar minimaal 5 miljoen kaarten per kwartaal productie moeten gaan, binnen 12 maanden vanaf nu. Onwaarschijnlijk gegeven de GPU tsunami, en het uitverkocht zijn van PS5.
Dus theoretisch ja, praktisch nee.
Niet dat ik er vanuit ga dat AMD deze generatie zo maar even gaat winnen, denk ik wel dat er meer factoren spelen mogelijk dan alleen productie capaciteit verhoudingen, die mogelijk ook nog eens veranderd zijn.
Ook dat niet, met 1 uitzondering, het kwartaal van de lancering. Daar dat het enige kwartaal is dat alle kaarten uit die generatie ook dat kwartaal verkocht zullen zijn. Het kwartaal van oktober tot december zal voor RNDA3 en Ada dus in de streamsurvey een kleine glimp kunnen geven voor het marktaandeel wanneer je alleen kijkt naar die generaties. Maar heel accuraat voor het verdere verloop van de 'strijd' in dit generatie zal het mogelijk niet zijn. AMD gaat immers pas op 3 november aankondigen, dat zal dan w.s. 2-3 weken later verkoop worden, waardoor Nvidia dat kwartaal meer tijd heeft om kaarten te verkopen, een voordeel dat ze in latere kwartalen niet zullen hebben, waardoor mogelijk de bias is dat eerste kwartaal van deze generatie meer naar Nvidia kan staan dan de latere kwartalen.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:52:
ps.: Voor nieuwe generatie videokaarten zegt de GPU steam survey wel degelijk iets over markt aandeel. Dat zullen veel minder 2e handsjes zijn.
Voor het overall marktaandeel zal de survey nog steeds niet zeggen, omdat je van de andere kaarten niet kan vaststellen wanneer ze verkocht zijn. Voor marktaandeel kan je dus het beste echt ver wegblijven van de Steamsurvey, daar zijn veel betere bronnen voor.
[ Voor 31% gewijzigd door Dennism op 24-09-2022 12:24 ]
Als ik AMD was zou ik een lijntje uitgooien naar bijvoorbeeld Huawei , waar die N5 capaciteit overnemen van Nvidia en AMD dan weer capaciteit overneemt van Huawei.
Gezien de prijsstrategie van Nvidia en de gigantische reputatieschade die ze zichzelf hebben aangedaan zou ik verwachten dat de 4000 verkopen niet zo goed gaan zijn, dus zou ik verwachten dat AMD al marktaandeel gaat pakken t.o.v. de 4000 serie. De vraag is echter of ze ook marktaandeel gaan pakken tegenover de 3000+4000 series tezamen. Dat gaat ook heel erg afhangen van hoe aggressief Nvidia de prijzen van de 3000 serie gaat verlagen wanneer AMD met nieuwe kaarten komt.
En de Steam surveys kunnen wel eens veel minder representatief gaan worden voor de daadwerkelijke verkopen, wanneer grote aantallen miner-kaarten naar gamers gaan. Dan gaan die plotseling opduiken in de Steam-surveys, terwijl het geen nieuwe verkopen zijn, maar kaarten waar nu pas mee gegamed wordt.
Dat aantal van 10 miljoen kan zakken, maar niet zo dramatisch dat AMD aan 2 miljoen GPUs genoeg heeft voor meer dan 50%:Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:01:
[...]
Dan ga je er natuurlijk wel vanuit dat het 10 miljoen verkochte kaarten blijven per kwartaal. Wie zegt niet dat dit aantal kan gaan dalen bijvoorbeeld, mocht die o.a. door jou voorspelde flood van 20miljoen+ kaarten komen.

Vergeet niet dat Navi33 op N6 zit, net zoals de PS5 (APU) refresh dies.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:01:
Daarnaast zal de PS5 geen invloed meer hebben, die zit straks immers op een andere node en zal RDNA3 dus niet meer in de weg zitten zoals nu.
Nvidia probeert inderdaad onder hun ingekochte capaciteit uit te komen, maar TSMC geeft ze alleen de mogelijkheid tot uitstel, niet afstel.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:01:
Daarnaast is maar de vraag of Nvidia net zoveel kaarten kan maken als dat ze bij Samsung konden, Samsung lijkt immers veel meer (over)capaciteit vrij te hebben dan dat TSMC heeft. Ze zullen nu de capaciteit immers waarschijnlijk moeten delen met veel meer partijen, 4N lijkt immers een iets aangepaste N5 node, die voornamelijk vanwege marketing redenen N4 lijkt te heten, te zijn en zal dus mogelijk ook capaciteit delen met die node (ik heb in ieder geval niet gehoord dat TSMC een fabriek heeft gebouwd enkel voor Nvidia / 4N). Nu heeft Nvidia natuurlijk wel capaciteit ingekocht tegen veel geld, maar voor hoeveel chips dat exact is per kwartaal lijkt volgens mij niemand te weten.
https://wccftech.com/nvid...ket-decline-crypto-flood/NVIDIA wants to cut orders, but TSMC is unwilling to make concessions. At present, the adoption of the 5nm next-generation RTX 40 series can delay the purchase of goods for one season, or even to the first quarter of 2023, but NVIDIA is responsible for finding other vacated production capacity. Customers take over to make up, minimizing the impact.
We zijn nog 1 ding vergeten: APUs, specifiek: PhoenixDennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:01:
Niet dat ik er vanuit ga dat AMD deze generatie zo maar even gaat winnen, denk ik wel dat er meer factoren spelen mogelijk dan alleen productie capaciteit verhoudingen, die mogelijk ook nog eens veranderd zijn.
https://videocardz.com/ne...st-rumored-specifications
6 WGP is niet 12 RDNA2 CU, maar 24 RDNA3 CU. Met 8 Zen4 cores. Dat lijkt mij een aantrekkelijkere investering voor AMD voor N5 dan meer Navi31 of Navi32 maken, zeker als het gaat om het midden segment waar het volume zit van het marktaandeel.
Ik denk dan ook niet dat AMD significant meer dan 2 miljoen RX 7000 kaarten gaat produceren. Misschien 3. Maar Nvidia heeft geen CPUs of APUs: zij moeten wel, inclusief hun nog te verkopen RTX 3000 kaarten, die de marktaandeel cijfers voorlopig gaan domineren (vergeleken met de RTX 4000 kaarten).
Marktaandeel is per periode, en kun je ook per jaar bekijken. In de financiële wereld wordt er per kwartaal gekeken door aandeelhouders, maar per jaar door accountants en de belastingdienst. Voor beide is wat te zeggen.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:01:
Ook dat niet, met 1 uitzondering, het kwartaal van de lancering. Daar dat het enige kwartaal is dat alle kaarten uit die generatie ook dat kwartaal verkocht zullen zijn. Het kwartaal van oktober tot december zal voor RNDA3 en Ada dus in de streamsurvey een kleine glimp kunnen geven voor het marktaandeel wanneer je alleen kijkt naar die generaties. Maar heel accuraat voor het verdere verloop van de 'strijd' in dit generatie zal het mogelijk niet zijn. AMD gaat immers pas op 3 november aankondigen, dat zal dan w.s. 2-3 weken later verkoop worden, waardoor Nvidia dat kwartaal meer tijd heeft om kaarten te verkopen, een voordeel dat ze in latere kwartalen niet zullen hebben, waardoor mogelijk de bias is dat eerste kwartaal van deze generatie meer naar Nvidia kan staan dan de latere kwartalen.
Voor het overall marktaandeel zal de survey nog steeds niet zeggen, omdat je van de andere kaarten niet kan vaststellen wanneer ze verkocht zijn. Voor marktaandeel kan je dus het beste echt ver wegblijven van de Steamsurvey, daar zijn veel betere bronnen voor.
Eens dat de survey een vertroebeld beeld geeft voor de RTX3000 en RX6000 series, maar het is nog steeds een betere indicatie van relatief marktaandeel is dan voor de oudere kaarten/series. Als je een andere betrouwbare gratis bron hebt, hou ik me aanbevolen.
Gaat niet gebeuren omdat er nu miljoenen videokaarten op de tweedehands markt gaan komen. Immers is elke cryptocoin verliesgevend geworden om te minen. Dat is ook een fundamenteel probleem omdat toen ETH naar PoS ging, al die videokaarten overgingen naar andere coins. Letterlijk binnen enkele uren zijn ze allemaal gesloopt omdat de moeilijkheidsgraad door het dak ging.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:35:
Wat waren eigenlijk de dGPU verkoper voor Corona / Miner boom en tijdens de laatste miner selloff qua aantal per kwartaal. Mogelijk dat die aantallen een beetje inzicht kunnen geven in wat het mogelijke 'nieuwe normaal' gaat zijn qua GPU verkopen per kwartaal.
Verder gaat het economisch gewoon slecht waardoor de vraag toch al af zou nemen. En dat moet gebalanceerd worden met de fors oplopende kosten van videokaartproductie. We hebben gezien dat Nvidia min of meer alle kosten doorschuift en we zien ook wat mensen daarvan vinden...
Qua AMD denk ik dat ze voornamelijk gaan proberen om redelijk wat N33 in laptops te krijgen alsmede een aanval beginnen op de DIY markt. Want daar zit nu het ongenoegen naar Nvidia alsmede de makkelijkste manier om te groeien omdat mensen hier tenminste van AMD hebben gehoord. Ik denk nog steeds dat de meeste OEM systemen met Nvidia zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-09-2022 12:58 ]
Heb je daar een bron voor, de PS5 APU dan, ik weet dat er geruchten zijn dat er mogelijk een N6 refresh komt, maar volgens mij is dat tot nu toe bij geruchten gebleven en zitten op dit moment zowel MS and Sony nog op N7sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:52:
Vergeet niet dat Navi33 op N6 zit, net zoals de PS5 (APU) refresh dies.
https://videocardz.com/ne...efreshed-6nm-navi-2x-gpus
Maar dat zal niet concurreren met 5nm.
Waarom? Waarschijnlijk is N33 net zo duur om te maken als N23. Dit terwijl die ook beter zal presteren.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:57:
Onder Navi33 vermoed ik nog steeds een 6nm refresh van Navi22 en Navi23.
https://videocardz.com/ne...efreshed-6nm-navi-2x-gpus
Maar dat zal niet concurreren met 5nm.
Wat gaat exact niet gebeuren? Ik denk juist dat productie per kwartaal wel eens significant omlaag kan gaan, aangezien ik meende dat die vlak voor de boom / corona op een historisch diepte punt zaten.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:55:
[...]
Gaat niet gebeuren omdat er nu miljoenen videokaarten op de tweedehands markt gaan komen. Immers is elke cryptocoin verliesgevend geworden om te minen. Dat is ook een fundamenteel probleem omdat toen ETH naar PoS ging, al die videokaarten overgingen naar andere coins. Letterlijk binnen enkele uren zijn ze allemaal gesloopt omdat de moeilijkheidsgraad door het dak ging.
Verder gaat het economisch gewoon slecht waardoor de vraag toch al af zou nemen. En dat moet gebalanceerd worden met de fors oplopende kosten van videokaartproductie. We hebben gezien dat Nvidia min of meer alle kosten doorschuift en we zien ook wat mensen daarvan vinden...
Iets dat de cijfers van @sunsmountain ook laten zien.
Waardoor ik juist denk dat AMD met relatief kleine productie aantallen, als ze het goed spelen en voor aandeel gaan, mogelijk best wat aandeel kunnen gaan winnen. Daar ik simpelweg denk dat de markt best wel eens een stuk kleiner kan worden dan nu het geval is.
Om het even te duiden, ik denk dat me mogelijk nu weer een periode als deze in gaan voor de GPU markt:

De generatie winnen met meer dan 50% aandeel zie ik ook niet direct als realistisch, wat ik al aangaf, maar marktaandeel winnen zie ik AMD wel doen, als ze het willen en niet voor marge kiezen.
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 24-09-2022 13:05 ]
N33 is 16 WGP met 64 CU, N23 is 16 WGP met 32 CU. Het kan inderdaad zijn dat ze vol inzetten op N33, met daaronder alleen Phoenix. Maar dat lijkt een groot gat, en N33 is nog steeds 203 mm², terwijl N24 107 mm2 is. Ik denk dus dat er nog wel 1 chip onder de N33 komt, in ieder geval een cut down N33, maar ik denk ook wel een N34.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:59:
[...]
Waarom? Waarschijnlijk is N33 net zo duur om te maken als N23. Dit terwijl die ook beter zal presteren.
Eens dat de markt naar 7,4 miljoen kan gaan. Oneens dat AMD significant meer dan 2 miljoen RX7000 kaarten gaat maken (Zen4 en Phoenix te aantrekkelijk qua alternatief), maar zij hebben ook nog RX6000 kaarten te verkopen, zeker in het midden segment. Nvidia moet dan nog wel even flink wat mindshare verliezen de komende 12 maanden.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:00:
[...]
Wat gaat exact niet gebeuren? Ik denk juist dat productie per kwartaal wel eens significant omlaag kan gaan, aangezien ik meende dat die vlak voor de boom / corona op een historisch diepte punt zaten.
Iets dat de cijfers van @sunsmountain ook laten zien.
Waardoor ik juist denk dat AMD met relatief kleine productie aantallen, als ze het goed spelen en voor aandeel gaan, mogelijk best wat aandeel kunnen gaan winnen. Daar ik simpelweg denk dat de markt best wel eens een stuk kleiner kan worden dan nu het geval is.
Om het even te duiden, ik denk dat me mogelijk nu weer een periode als deze in gaan voor de GPU markt:
[Afbeelding]
De generatie winnen met meer dan 50% aandeel zie ik ook niet direct als realistisch, wat ik al aangaf, maar marktaandeel winnen zie ik AMD wel doen, als ze het willen en niet voor marge kiezen.
Niet direct, maar het is een logische voortzetting van de trend.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:56:
[...]
Heb je daar een bron voor, de PS5 APU dan, ik weet dat er geruchten zijn dat er mogelijk een N6 refresh komt, maar volgens mij is dat tot nu toe bij geruchten gebleven en zitten op dit moment zowel MS and Sony nog op N7
https://www.anandtech.com...higher-transistor-density
An evolution of TSMC's 7nm node, N6 will continue to use the same design rules, making it easier for companies to get started on the new process. The technology will be used for risk production of chips starting Q1 2020.
Essentially, N6 allows to shrink die sizes of designs developed using N7 design rules by around 15% while using the familiar IP for additional cost savings.

Dit was eind 2021, dus eind 2022 as we speak is hoogstwaarschijnlijk het merendeel van TSMC op 6nm. Ook de AMD dies voor Sony en Microsoft. (Oberon en Scarlett).
Dit staat los van de PS5 Pro geruchten over een 7700XT (Navi33 niveau) level refresh, die trouwens ook op 6nm gebakken zou kunnen zijn met Zen3 CPUs.
https://videocardz.com/ne...formance-according-to-tcl
AMD heeft mogelijk wel een kostenvoordeel met haar (GPU) chiplets.
In dat licht zie ik ze dit keer, zelfs als de prestaties zeer goed zijn, hun gpu's nog wel relatief voordelig in de markt zetten net zoals bij Zen 1 om marktaandeel te pakken.
Anderzijds, gezien hun focus op marge is dat geen zekerheid en ben ik niet persé optimistisch over de komende AMD prijzen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Zelfs al zou de markt naar 7.4 gaan van 10, en zou AMD dan 2 miljoen GPU's verkopen, zou AMD ineens op 27% zitten, komende van 20. Echter zal dat ook niet direct realistisch zijn, immers als de markt echt zoveel krimpt zullen beide spelers volume verliezen, echter is dan de vraag, wie verliest wat. Maar kijkende naar het stuk dat ik arceer gingen de markt van 16 nmaar 7.4, dat is een veel grotere klap dan van 10 naar 7.4, ik vraag me af of 7.4 dus wel het te verwachten diepte punt is nu.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:10:
[...]
Eens dat de markt naar 7,4 miljoen kan gaan. Oneens dat AMD significant meer dan 2 miljoen RX7000 kaarten gaat maken (Zen4 en Phoenix te aantrekkelijk qua alternatief), maar zij hebben ook nog RX6000 kaarten te verkopen, zeker in het midden segment. Nvidia moet dan nog wel even flink wat mindshare verliezen de komende 12 maanden.
Waar komt trouwens dat 2 miljoen getal vandaan, dat is denk ik allen gebaseerd op het laatste kwartaal, waar AMD 2 miljoen verkocht en Nvidia 8 miljoen.
In Q4 2021 werden er bijv. 13 miljoen kaarten verkocht, en had AMD een 23% share zo lijkt het, dan kijk je ineens als naar +-3 miljoen verkochte kaarten voor AMD dat kwartaal. Ze kunnen dus schijnbaar, als ze willen, nu al 3 miljoen kaarten per kwartaal verkopen.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 24-09-2022 13:39 ]
Maar dit kan toch niet zonder die dies te porteren naar N6 van N7, normaal gaat zoiets met een hele fanfare aan marketing superlatieven.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:23:
Dit was eind 2021, dus eind 2022 as we speak is hoogstwaarschijnlijk het merendeel van TSMC op 6nm. Ook de AMD dies voor Sony en Microsoft. (Oberon en Scarlett).
Dit staat los van de PS5 Pro geruchten over een 7700XT (Navi33 niveau) level refresh, die trouwens ook op 6nm gebakken zou kunnen zijn met Zen3 CPUs.
https://videocardz.com/ne...formance-according-to-tcl
Ik verwacht zeker niet dat AMD nu bijv. Zen 2 en Zen 3 ineens op N6 fabbed, maar ook niet dat de MS en Sony APU's in de huidige consoles ineens zonder mededeling op NB6 gefabbed worden.
Dat gaat normaal gesproken immers met zoals ik al zei een heel marketing fanfare en ook de release van een nieuwe variant, vaak de 'slim' variant bij Sony.
Dus dan verkopen ze N33 voor vergelijkbare bedragen waarvoor de RX6600 series nu gaan.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:04:
[...]
N33 is 16 WGP met 64 CU, N23 is 16 WGP met 32 CU. Het kan inderdaad zijn dat ze vol inzetten op N33, met daaronder alleen Phoenix. Maar dat lijkt een groot gat, en N33 is nog steeds 203 mm², terwijl N24 107 mm2 is. Ik denk dus dat er nog wel 1 chip onder de N33 komt, in ieder geval een cut down N33, maar ik denk ook wel een N34.
Waarom moet AMD precies meedoen met Nvidia hun eindeloze lijst aan SKU's en extra chips? Nvidia is al jaren bezig om een onnodig complexe lijn neer te zetten zodat ze zichzelf het excuus geven om high end zo duur te maken. Drie chips is afdoende zo lang als ze maar goed zijn.
Tweede is dat ik verwacht dat AMD juist ook gaat voor niet discrete videokaarten. N33 lijkt zeker ook gericht te zijn op laptops. Daarmee ruilt AMD waarschijnlijk verkoopprijs in voor volumes, zeker als ze een N33 combineren met een CPU en een bundelkorting geven. Dat is ook een manier om meer winst te maken omdat je zo de R&D kosten over meer chips verspreid.
@Dennism Dat we gaan leren uit Steam survey wat je hoopt te leren. Marktomstandigheden zijn compleet anders dan twee jaar geleden.
Oh en N6 heeft dezelfde PDK als N7. Ontwerp porten zou veel gemakkelijker moeten zijn dan andere nodes.
Het zou inderdaad niet moeilijk moeten zijn, ik kan echter geen enkele support vinden voor het feit dat Sony (of MS) dat al gedaan zou hebben.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:44:
Oh en N6 heeft dezelfde PDK als N7. Ontwerp porten zou veel gemakkelijker moeten zijn dan andere nodes.
Verder denk ik dat je me dan verkeerd begrijpt of verward met @sunsmountain ik geef juist aan dat de Steam Survey een enorm slechte bron is voor markt aandeel. Ik hoop daar dus helemaal niets uit te leren, ik geef alleen aan dat het in Q4 een insignificante glimp kan geven, waar ik zelf trouwens helemaal niets op zou baseren, maar sunsmountain lijkt er meer in te zien dan ik.Dat we gaan leren uit Steam survey wat je hoopt te leren. Marktomstandigheden zijn compleet anders dan twee jaar geleden.
Mijn post die je daar quote heeft trouwens geen enkele relatie met de Steam Survey mocht je dat denken.
[ Voor 46% gewijzigd door Dennism op 24-09-2022 13:50 ]
Ik weet niks van console refreshes en het kan me ook niet veel schelen.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:45:
[...]
Het zou inderdaad niet moeilijk moeten zijn, ik kan echter geen enkele support vinden voor het feit dat Sony (of MS) dat al gedaan zou hebben.
Ik denk dat Jon Peddy gewoon veel beter hiervoor zal zijn. Die koopt immers waarschijnlijk de informatie direct bij alle AIBs en verkoopt die informatie vervolgens.[...]
Verder denk ik dat je me dan verkeerd begrijpt of verward met @sunsmountain ik geef juist aan dat de Steam Survey een enorm slechte bron is voor markt aandeel. Ik hoop daar dus helemaal niets uit te leren, ik geef alleen aan dat het in Q4 een insignificante glimp kan geven, waar ik zelf trouwens helemaal niets op zou baseren, maar sunsmountain lijkt er meer in te zien dan ik.
Uiteraard, hij is niet voor niets de autoriteit op dit gebied.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:51:
[...]
Ik weet niks van console refreshes en het kan me ook niet veel schelen.
[...]
Ik denk dat Jon Peddy gewoon veel beter hiervoor zal zijn. Die koopt immers waarschijnlijk de informatie direct bij alle AIBs en verkoopt die informatie vervolgens.
Dat vermoed ik deels ook, maar die neemt Jon Peddie ook gewoon mee in de cijfers voor dGPU. Een dGPU in een laptop is dus ook gewoon een dGPU kijkende naar marktaandeel.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:44:
Tweede is dat ik verwacht dat AMD juist ook gaat voor niet discrete videokaarten. N33 lijkt zeker ook gericht te zijn op laptops. Daarmee ruilt AMD waarschijnlijk verkoopprijs in voor volumes, zeker als ze een N33 combineren met een CPU en een bundelkorting geven. Dat is ook een manier om meer winst te maken omdat je zo de R&D kosten over meer chips verspreid.
Zie bijv deze excerpt uit de Q1 2022 reportage van Jon, helaas zit deze niet altijd in de gratis versie.

Staat wel een foutje in trouwens, Intel mag wel een klein aandeel hebben, toch staat er 3 dGPU fabrikanten in de tabel, niet 2
[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 24-09-2022 14:02 ]
Het porten van die van N7 naar N6 blijkt nogal eenvoudig. En AMD kan niet zoveel N6 chips produceren zonder PS5 en XSX chips mee te nemen.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:41:
[...]
Maar dit kan toch niet zonder die dies te porteren naar N6 van N7, normaal gaat zoiets met een hele fanfare aan marketing superlatieven.
Ik verwacht zeker niet dat AMD nu bijv. Zen 2 en Zen 3 ineens op N6 fabbed, maar ook niet dat de MS en Sony APU's in de huidige consoles ineens zonder mededeling op NB6 gefabbed worden.
Dat gaat normaal gesproken immers met zoals ik al zei een heel marketing fanfare en ook de release van een nieuwe variant, vaak de 'slim' variant bij Sony.
Zoals het plaatje vermeldt, gaat N6 productie ten koste van N7 productie. En als je die grafiek doortrekt, zit N6 eind 2022 op meer dan 90%. Dus het zou mij verbazen als er nog veel N7 chips geproduceerd worden. En zeker niet met het volume van PS5/XSX.
Er hoeft geen fanfare te zijn, dit is gewoon een voordeeltje voor alle N7 klanten/chips -> dat zijn nu bijna allemaal N6 klanten/chips. En is het zo bijzonder om te vermelden, als je concurrent hetzelfde krijgt van AMD/TSMC?

2 miljoen is een schatting gebaseerd op basis van de laatste JPR, we weten niet precies de aantallen, maar AMD lijkt nu op 20% te zitten.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:35:
[...]
Zelfs al zou de markt naar 7.4 gaan van 10, en zou AMD dan 2 miljoen GPU's verkopen, zou AMD ineens op 27% zitten, komende van 20. Echter zal dat ook niet direct realistisch zijn, immers als de markt echt zoveel krimpt zullen beide spelers volume verliezen, echter is dan de vraag, wie verliest wat. Maar kijkende naar het stuk dat ik arceer gingen de markt van 16 nmaar 7.4, dat is een veel grotere klap dan van 10 naar 7.4, ik vraag me af of 7.4 dus wel het te verwachten diepte punt is nu.
Waar komt trouwens dat 2 miljoen getal vandaan, dat is denk ik allen gebaseerd op het laatste kwartaal, waar AMD 2 miljoen verkocht en Nvidia 8 miljoen.
In Q4 2021 werden er bijv. 13 miljoen kaarten verkocht, en had AMD een 23% share zo lijkt het, dan kijk je ineens als naar +-3 miljoen verkochte kaarten voor AMD dat kwartaal. Ze kunnen dus schijnbaar, als ze willen, nu al 3 miljoen kaarten per kwartaal verkopen.
https://www.tweaktown.com...-leaves-amd-20/index.htmlJPR's latest report notes that add-in-board market share saw NVIDIA increase up to 79% of the discrete GPU market share in Q2 2022, up from 75% in Q1 2022, and up from 80% back this time last year in Q2 2021. AMD is back down to 20% of the discrete GPU market share, down from 24% in Q1 2022, but back to the same 20% that the company had in Q2 2021.

En zoals je zei vallen er bij krimp ook klappen bij AMD. Zeker als het gaat om nieuwe RX 6000 kaarten kopen: waarom zou je, met goedkope tweedehands?
Gebaseerd op de historische trend van de afgelopen 20 jaar, zie ik AMD de trend van marktaandeel misschien een beetje buigen, maar Nvidia zeker niet inhalen:

[ Voor 11% gewijzigd door sunsmountain op 24-09-2022 15:47 ]
Wikipedia: Cryptocurrency bubbleDennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:35:
[...]
Zelfs al zou de markt naar 7.4 gaan van 10, en zou AMD dan 2 miljoen GPU's verkopen, zou AMD ineens op 27% zitten, komende van 20. Echter zal dat ook niet direct realistisch zijn, immers als de markt echt zoveel krimpt zullen beide spelers volume verliezen, echter is dan de vraag, wie verliest wat. Maar kijkende naar het stuk dat ik arceer gingen de markt van 16 nmaar 7.4, dat is een veel grotere klap dan van 10 naar 7.4, ik vraag me af of 7.4 dus wel het te verwachten diepte punt is nu.
2018 had natuurlijk de crypto crash. Als dat een indicatie is (halvering), zou het huidige volume naar 4 miljoen kunnen gaan. Maar AMD zakt dan waarschijnlijk mee naar 1 miljoen. Ondanks dat ze meer zouden kunnen verkopen. Misschien dat ze dan eens gaan investeren in een goede marketing afdeling.
Denk dat ik ook zeker niet, en dat is ook mijn punt een beetje, je ziet ineens allemaal youtubers met met superlatieven als 'AMD is winning!!', 'Nvdia DOA' e.d. Terwijl ik eigenlijk verwacht dat AMD wat share zal pakken, maar deze generatie verwacht ik geen overwinning voor AMD kijkende naar de verwachte verkopen.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:45:
Gebaseerd op de historische trend van de afgelopen 20 jaar, zie ik AMD de trend van marktaandeel misschien een beetje buigen, maar Nvidia zeker niet inhalen:
AMD kan als ze het willen mooie stappen maken, maar ze kunnen ook zomaar gewoon gaan melken en dus een marge play doen. Dat gaat echt afwachten zijn. Maar ik zie ze het marketshare gevecht niet winnen, hoogsten inlopen. Als ze het winnen zou dat echt voor mij wel erg mooi zijn
Omdat AMD relatief weinig marktaandeel heeft is er wel de mogelijkheid dat ze bij een krimpende markt groeien, wanneer ze bijvoorbeeld een flink deel van de vaak upgradende gamers overhalen om de 7000 serie te kopen. Juist bij een groeiende markt is het lastiger om marktaandeel af te pakken, want dan zullen ze eerder productie-gelimiteerd zijn.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:45:
[...]
En zoals je zei vallen er bij krimp ook klappen bij AMD.
Ze hebben eigenlijk altijd wel iets te bieden wat de concurrent niet heeft of minder sterk in is ( 32 bit colors, nieuwere DX versie support,sli, physics, Tesselation, Dlss, Raytracing etc. Etc).
En dat doen ze goed, ook al vind ik persoonlijk de nieuwe functies bijna altijd net te zwak om echt te benutten en hou ook niet van upscaling.
AMD staat bij velen helaas ook nog steeds bekend om de mindere drivers, iets waar ik persoonlijk nooit last van gehad heb (maar ook niet bij Nvidia).
AMD komt juist uit een periode waarin ze te weinig capaciteit hadden voor alles dat ze wenste te doen. Nu gaat een flink deel van de CPU en GPU productie naar N5 en blijft een flink deel van de CPU en GPU productie alsnog op op N7 hangen alsmede naar N6 wat N7 + EUV is. Ze hebben nu waarschijnlijk meer wafer capaciteit dan ze in de afgelopen drie jaar hebben gehad. Komt ook nog eens bij dat zowel bij de CPUs and GPU's, veel van de chips ook nog eens kleiner lijken te worden.
Wat ik eerder denk is dat RDNA3 in staat kan zijn om meer te produceren en verkopen met de inkomende miljoenen tweedehands videokaarten. Alleen N33 lijkt überhaupt direct te maken te krijgen met tweedehands videokaarten die vergelijkbaar presteren. Maar wederom, als die echt 200mm2 is op N6, dan kunnen ze die voor vergelijkbare prijzen als de RX6600 series verkopen en direct de concurrentie aangaan met tweedehands videokaarten. Die luxe heeft Nvidia waarschijnlijk niet...
Ja dat is wel een interessant punt. En als Nvidia schaarste creëren gaat van de 4080 om nog zoveel mogelijk 3080(ti) en 3090(ti) te verkopen is er voor Amd ook nog wat ruimte extra. Ze hebben dan slechts een snellere kaart dan de 3090ti nodig (ook in fsr en raytracing!) voor een prijs die hooguit iets hoger ligt, bijvoorbeeld een 7800xt voor 1050 euro?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:33:
Ik zie eigenlijk ook geen reden waarom AMD de productie zou moeten terugschroeven.
AMD komt juist uit een periode waarin ze te weinig capaciteit hadden voor alles dat ze wenste te doen. Nu gaat een flink deel van de CPU en GPU productie naar N5 en blijft een flink deel van de CPU en GPU productie alsnog op op N7 hangen alsmede naar N6 wat N7 + EUV is. Ze hebben nu waarschijnlijk meer wafer capaciteit dan ze in de afgelopen drie jaar hebben gehad. Komt ook nog eens bij dat zowel bij de CPUs and GPU's, veel van de chips ook nog eens kleiner lijken te worden.
Wat ik eerder denk is dat RDNA3 in staat kan zijn om meer te produceren en verkopen met de inkomende miljoenen tweedehands videokaarten. Alleen N33 lijkt überhaupt direct te maken te krijgen met tweedehands videokaarten die vergelijkbaar presteren. Maar wederom, als die echt 200mm2 is op N6, dan kunnen ze die voor vergelijkbare prijzen als de RX6600 series verkopen en direct de concurrentie aangaan met tweedehands videokaarten. Die luxe heeft Nvidia waarschijnlijk niet...
Ach, AMD is niet zielig hoor. Al die PS5's en XSX-en tellen wel mee als RDNA2 AMD chips, en zeker als je de tweedehands markt meetelt met de oudere consoles, is AMD meer dan 50% van de GPU gamer installed base.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:55:
[...]
Denk dat ik ook zeker niet, en dat is ook mijn punt een beetje, je ziet ineens allemaal youtubers met met superlatieven als 'AMD is winning!!', 'Nvdia DOA' e.d. Terwijl ik eigenlijk verwacht dat AMD wat share zal pakken, maar deze generatie verwacht ik geen overwinning voor AMD kijkende naar de verwachte verkopen.
AMD kan als ze het willen mooie stappen maken, maar ze kunnen ook zomaar gewoon gaan melken en dus een marge play doen. Dat gaat echt afwachten zijn. Maar ik zie ze het marketshare gevecht niet winnen, hoogsten inlopen. Als ze het winnen zou dat echt voor mij wel erg mooi zijn
Dat had ik je eerder dit jaar al uitgelegd, mocht je het willen teruglezen:
sunsmountain in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Die post ken ik wel, is echter niet mijn dingetje daar ik eigenlijk installed base totaal niet interessant vind, steamsuvery's e.d. doe ik ook maar zeer weinig mee, enkel wanneer ik het echt nodig heb of anderen er naar refereren. En daarnaast als PC enthousiast kan die hele console markt me eigenlijk ook gestolen worden, en als investeerder eigenlijk ook vanwege de normaliter te lage marges t.o.v. andere producten in het gamma. Leuk voor de cashflow en lage marge volumes, die enkele jaren geleden echt hard nodig waren, maar zelfs toen had ik er eigenlijk geen interesse in, anders dan 'goed dat het AMD op de been houd'.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:29:
[...]
Ach, AMD is niet zielig hoor. Al die PS5's en XSX-en tellen wel mee als RDNA2 AMD chips, en zeker als je de tweedehands markt meetelt met de oudere consoles, is AMD meer dan 50% van de GPU gamer installed base.
Dat had ik je eerder dit jaar al uitgelegd, mocht je het willen teruglezen:
sunsmountain in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Ik vind zaken als marktaandeel en kwartaalcijfers normaal gesproken erg interessant, maar installed base en zeker consoles eigenlijk totaal niet. Die discussie destijds voerde ik volgens mij uit mijn hoofd ook enkel omdat jij ergens op enig moment de consoles in bracht, zelf zou ik dat denk ik immers nooit gedaan hebben.
Ik heb het liever over de PC markt wat dat betreft en betrek consoles het liefst zo min mogelijk omdat het eigenlijk een totaal verschillende markt is, met de lage marges en hoge volumes, t.o.v. de GPU halo producten met lage volumes, hoge marges .
[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 24-09-2022 18:25 ]
Snap ik, maar game developers vinden het toch wel fijn als hun software goed werkt op AMD hardware.Dennism schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:24:
[...]
Die post ken ik wel, is echter niet mijn dingetje daar ik eigenlijk installed base totaal niet interessant vind, steamsuvery's e.d. doe ik ook maar zeer weinig mee, enkel wanneer ik het echt nodig heb of anderen er naar refereren. En daarnaast als PC enthousiast kan die hele console markt me eigenlijk ook gestolen worden, en als investeerder eigenlijk ook vanwege de normaliter te lage marges t.o.v. andere producten in het gamma. Leuk voor de cashflow en lage marge volumes, die enkele jaren geleden echt hard nodig waren, maar zelfs toen had ik er eigenlijk geen interesse in, anders dan 'goed dat het AMD op de been houd'.
Ik vind zaken als marktaandeel en kwartaalcijfers normaal gesproken erg interessant, maar installed base en zeker consoles eigenlijk totaal niet. Die discussie destijds voerde ik volgens mij uit mijn hoofd ook enkel omdat jij ergens op enig moment de consoles in bracht, zelf zou ik dat denk ik immers nooit gedaan hebben.
Ik heb het liever over de PC markt wat dat betreft en betrek consoles het liefst zo min mogelijk omdat het eigenlijk een totaal verschillende markt is, met de lage marges en hoge volumes, t.o.v. de GPU halo producten met lage volumes, hoge marges .
Qua hardware is het misschien lage marges, qua software zeker niet. Fortnite skins, iemand? Mij niet gezien, maar er gaan miljarden in dergelijke zaken om.
Dat zeker, maar ook dat soorten markten interesseer ik me niet voor, en blijf ik zelf ook verre van qua investeringen. Zijn fortnite skins eigenlijk trouwens nog wel een goed voorbeeld? Waar ik er vroeger dagelijks over hoorde, hoor ik nu eigenlijk nooit meer wat erover. Kinderen in mijn omgeving bijv. heel de dag fortnite dit, fortnite dat, nu? Helemaal niets meer.sunsmountain schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:39:
[...]
Snap ik, maar game developers vinden het toch wel fijn als hun software goed werkt op AMD hardware.
Qua hardware is het misschien lage marges, qua software zeker niet. Fortnite skins, iemand? Mij niet gezien, maar er gaan miljarden in dergelijke zaken om.
Er zal denk ik wel wat nieuws zijn wat AMD en / of Nvidia beter kunnen sponsoren
Monster profiel voor RX 6000 RDNA2 kaarten met goede koeling, een automatische (veilige) overclock.
En ook al van plan of bezig met RDNA3 kaarten, nice.
Wel hamert ie op 'good cooling', dus verbruik zal dus vast wel de lucht in schieten.sunsmountain schreef op zondag 25 september 2022 @ 03:18:
@1usmus is weer lekker bezig: https://wccftech.com/rade...-2-gpus-coming-this-fall/
Monster profiel voor RX 6000 RDNA2 kaarten met goede koeling, een automatische (veilige) overclock.
En ook al van plan of bezig met RDNA3 kaarten, nice.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Vooral dat laatste verwacht ik, het is ook geen AMD release maar gewoon een 'tweaker' die dit soort software maakt. Net als dat hij ook voor Ryzen heeft gedaan en dat zal dan in de toekomst ook vast support krijgen voor nieuwe GPU's.Damic schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:11:
Maar euhm de RDNA2 gpu's dat nu nog uitkomen zijn toch mobiele varianten of is dit nog bedoeld voor de kaarten dat nu in omloop zijn en misschien nog een 2de/3de leven krijgen?
Staat ook redelijk duidelijk in de slides. RMP 305 en RMP370 verwijzen rechtstreeks naar het piekverbruik. RMP370 scoort ongeveer 13% beter dan stock, maar verbruik gaat omhoog van 255W naar 370W.Dennism schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:47:
[...]
Wel hamert ie op 'good cooling', dus verbruik zal dus vast wel de lucht in schieten.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
MS gaat ook overstappen op enig moment, maar op dit moment nog niet zo lijkt het.
https://www.angstronomics.com/p/ps5-refresh-oberon-plus
Ik heb de eerdere discussie over mogelijke opbouw met interesse gevolgd, maar het is helaas allemaal te abstract voor mij. Kan dit gezien worden als een soort hyperthreading? (sorry als ik iets tenenkrommend zegDaniëlWW2 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:02:
En er is weer wat uitgezocht uit nieuwe Linux patches.
Twee dingen:
1) Voor RT lijkt er betere toegang te komen naar de LDS in een WGP. Het idee is uiteraard het reduceren van het benodigde aantal clock cycles door toegang van data. Maar het is nog steeds erg vaag wat AMD nu precies van plan is.
2) RDNA3 krijgt Vector OPeration, Dual instructions. Wat dit doet is bepaalde operations combineren in een instruction die vervolgens als dual issue worden berekend. Het resultaat is dat er twee operations worden berekend i.p.v. een en je dus fors meer FP32 throughput krijgt. Er hangen uiteraard ook restricties aan, maar dit gaat waarschijnlijk nog een extra throughput verbetering opleveren.![]()
[Afbeelding]
Ja dit is waarschijnlijk "Super SIMD" van twee jaar geleden.![]()
https://chipsandcheese.co...strong-ray-tracing-focus/
Het is niet alleen nVidia die enorme overstock heeft ook AMD en hun AIB dus mogelijk niet zo extreem als bij nV , maar voordeel dat AMD product efficienter zijn en dus meer kunnen zakken of daar speeld mogelijk dezelfde soap zoals met EVGA maar dan AMD AIB. Alleen staat AND mogelijk niet zo sterk tov AIB om nvidia ding te kunnen doen.Damic schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:11:
Maar euhm de RDNA2 gpu's dat nu nog uitkomen zijn toch mobiele varianten of is dit nog bedoeld voor de kaarten dat nu in omloop zijn en misschien nog een 2de/3de leven krijgen?
Bij 3080 3090 was ook het probleem wat nVida zag dat AIB geen of amper stock versies bieden.
Als de marges lager worden dan blijven de premium fab OC’ed sku in OC range over om marge te creeren.
Betere cooling zou mogerlijk een OEM kosten post van extra 25 a 50 $ kunnen zijn maar marge msrp kan je 100$ verhogen. Naast dat ik ook liever een OC versie prefereer en die op stock draaien voor extra koel en stil. Gezien AMD wel onder MSRP en dus marges ook onderdruk staan.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Interessant, kan zijn dat AMD de upgrades van N7 naar N6 van partners heeft uitgesteld tot het laatst, en nu gaat Sony om. Geen fanfare, maar een behind-the-scenes artikel van Angstronomics. Maar ik had inderdaad gedacht dat de console chips al om zouden zijn, wegens hun volume.Dennism schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:42:
@sunsmountain Lijkt dat we beiden deels de goede richting in zaten, Sony gaat inderdaad overstappen op een N6 chip, deze zal in alle '1200' en nieuwe varianten van de PS5 komen.
MS gaat ook overstappen op enig moment, maar op dit moment nog niet zo lijkt het.
https://www.angstronomics.com/p/ps5-refresh-oberon-plus
Ik denk niet alleen van partner chips, immers de die's verschillen fysiek, en nog best flink ook, als AMD dit had toegepast in een van haar producten (anders dan degenen waarvan we weten dat ze N6 zijn), denk bijv. aan Zen 2 of Zen 3 chiplets, was dit natuurlijk direct opgevallen zoals je nu ook ziet bij deze PS5 teardown, want bij de eerste de beste delid / teardown ga je dit gewoon zien en je zou het ook aan de prestaties en / of het verbruik moeten merken. N6 hoort immers ofwel zuiniger te zijn bij dezelfde prestaties of beter te presteren bij een gelijk verbruik, naast het voordeel van een kleinere die.sunsmountain schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:01:
[...]
Interessant, kan zijn dat AMD de upgrades van N7 naar N6 van partners heeft uitgesteld tot het laatst, en nu gaat Sony om. Geen fanfare, maar een behind-the-scenes artikel van Angstronomics. Maar ik had inderdaad gedacht dat de console chips al om zouden zijn, wegens hun volume.
Wat me inderdaad wel opvalt is dat Sony het niet gebruikt voor een refresh, is toch een uitgelezen marketing kans met de huidige energie prijzen om een waarschijnlijk zuiniger versie te promoten (de performance zullen ze immers w.s. niet veranderd hebben, dus ik verwacht dat ze zuiniger zijn).
Al begint de fanfare inmiddels wel op gang te komen, ineens is het nu 'overal' heet van de naald nieuws
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 26-09-2022 10:11 ]
Dan ga ik nog een poging wagen.CMT schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:56:
[...]
Ik heb de eerdere discussie over mogelijke opbouw met interesse gevolgd, maar het is helaas allemaal te abstract voor mij. Kan dit gezien worden als een soort hyperthreading? (sorry als ik iets tenenkrommend zeg) Ik ben best benieuwd naar wat dit betekent in % toename van de prestaties.
Wanneer je shader programma bij de GPU komt, word dit programma gedecodeerd en in feite opgesplitst in groepen van instructies. Dit is wat de "beruchte AMD scheduler" doet en AMD is hier zo ontiegelijk goed in. Het eindproduct zijn thread blocks en die bestaan uit groepen van threads (max 32 of max 64 voor AMD) die wave32/wave64 heten. Elke thread heeft vervolgens een aantal instructies (ook wel ops of operations genoemd).
Vervolgens komt een wave uiteindelijk aan bij een SIMD32. Deze kan maximaal 32 instructies per cycle afhandelen. Nu is het fundament van SIMD dat je per cycle maar een type instructie, dus voor gaming FP of INT doet. Elke cycle pakt de SIMD een regel uit een wave en een type instructie en berekend die voor zoveel mogelijk threads. Eigenlijk is het een soort van Tetris waarbij de SIMD32 probeert om zo snel mogelijk van alle blokjes af te komen. Moet ook bij gezegd worden dat per cycle er eigenlijk twee issue momenten zijn, dus twee regels worden afgewerkt. Ook kan het zo zijn dat bepaalde instructies wel of juist niet overgeslagen kunnen worden. Je kan dus heel goed een cycle krijgen waarin bijvoorbeeld maar twee INT32 instructies worden afgewerkt en de volgende opeens weer 25 FP32 instructies doet.
Je krijgt voor een RDNA SIMD32 maximaal dus:
FP32 = 2 x 32 ops/cycle
FP16 = 4 x 32 ops/cycle
INT32 = 2 x 32 ops/cycle
INT16 = 4 x 32 ops/cycle
INT8 = 8 x 32 ops/cycle
INT4 = 16 x 32 ops/cycle
De ratio's kunnen ook gemixt worden, zo lang als het maar een specifieke FP of INT instructie is. Dus je kan meer dan 32 FP16 instructies hebben, als het maar exact dezelfde is. Dat is dit verhaal hieronder ook:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XIhfLFOhxRtiUwTesJD0Zqjl.png?f=user_large)
Nu zijn dit allemaal lagere precisie instructies die niet de grootse deel van de workload vormen. Nee dat is FP32. Immers heeft elk driehoekje ook drie punten, dus drie coördinaten nodig.
Dat lijkt RDNA3 nu juist met enige beperkingen, fors te gaan versnellen. Het idee van VOPD is dat onder bepaalde omstandigheden, er per cycle extra FP32 instructies berekend kunnen worden. Omdat het 2x ops/cycle is, heb je het dus over vier FP32 instructies per cycle, per thread. Dat is best een dingetje.
Even een heel (te) simpel voorbeeld. Je hebt deze drie theads. Elke cycle kan je maar een van de instructies afhandelen, dus FP of INT. Een RDNA1/2 GPU heeft hier in principe vijf cycles voor nodig. Immers zijn er acht lijnen aan instructies met FP32 en kan lagere precisie INT al packed worden. Het idee zou zijn dat RDNA3 dit in drie cycles kan oplossen als er geen beperkingen op die FP32 berekeningen zitten waardoor die niet packed kunnen worden. Daar gaan we dus even vanuit.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Thread 1 Thread 2 Thread 3 FP32 FP32 INT16 FP32 FP32 INT16 INT8 FP32 FP32 INT8 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 FP32 |
Natuurlijk is dit een erg simpel voorbeeld omdat je het veel meer beperkingen zit en met maximaal 32 threads, maar dat illustreert wel het idee. De vraag is dus vooral waar loopt RDNA3 tegen beperkingen aan en hoe efficient is je code zodat dit optimaal kan werken? Dat zal AMD moeten beantwoorden.
Wow wat een uitgebreide en verhelderende antwoord, dat is veel meer dan ik had verwacht
Laten we hopen dat ze er efficiënt gebruik van kunnen maken.
Dat FP32 een belangrijke instructie was voor gaming had ik uit de eerdere discussie(s) vernomen 😁.
Al zou het 1 cycle per 10 schelen, dan is 10% prestatiewinst mooi meegenomen.
Ik zie al dat ik een foutje had gemaakt. Het zou drie cycles zijn voor RDNA3, niet twee.CMT schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:42:
@DaniëlWW2
Wow wat een uitgebreide en verhelderende antwoord, dat is veel meer dan ik had verwacht![]()
Dat FP32 een belangrijke instructie was voor gaming had ik uit de eerdere discussie(s) vernomen 😁.
Maar dit is hoe ik het begrijp en ik weet dat ik het niet helemaal 100% begrijp. In ieder geval is het een gevalletje "het zal sneller zijn".
1x regel 6-9: FP32
1x regel 2+3 & 5+6: FP32
1x regel 2+3 & 4+5: INT16 + INT8
Volgens mij staat er wel een typefoutje bij 2 cycle/ops. Dat zou andersom moeten zijn om 4x FP32 per cycle te krijgen.
Omdat ik het al had aangepast.CMT schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:57:
Dat staat er toch ook? Ik las 3 v.s. 5 cycles in het voorbeeld.
Nee het is 2x omdat het idee is dat je twee issue momenten hebt per cycle en die beiden dan twee instructies (ops dus) zouden doen. Dit is waarom als je TFLOPS berekend je ook altijd: aantal ALUs maal twee en dan maal clock speed doet.1x regel 6-9: FP32
1x regel 2+3 & 5+6: FP32
1x regel 2+3 & 4+5: INT16 + INT8
Volgens mij staat er wel een typefoutje bij 2 cycle/ops. Dat zou andersom moeten zijn om 4x FP32 per cycle te krijgen.
Dus N21 = 5120 x 2 x 2300 = 23,5TFLOPS.
edit: Oh ik zie al wat je bedoeld. Ja dat kan duidelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-09-2022 13:29 ]
FP32 is een datatype (en precisie), geen instructie. Waarom dat er toe doet leg ik zometeen wel uit.CMT schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:42:
@DaniëlWW2
Wow wat een uitgebreide en verhelderende antwoord, dat is veel meer dan ik had verwacht![]()
Er zijn twee heel belangrijke datatypes voor graphics: Floating Point (FP) en Integer (INT). Plat gesteld zijn die eerste decimale cijfers, die tweede hele cijfers. Dit is niet exclusief aan graphics, deze datatypes bestaan in elke programmeertaal en al meer dan een halve eeuw.
Het cijfer geeft vervolgens aan hoeveel bits er gebruikt worden om dat cijfer weer te geven. Ik weet niet of je weet hoe binaire cijfers werken, maar als je dat niet weet is dat vrij eenvoudig te vinden op wikipedia. Hoe meer bits, hoe hoger je cijfer kan zijn in het geval van integers. En in het geval van FP betekent dat een hoger maximum zowel vóór als achter de komma. Het verschil tussen FP32 en FP16 is dus hoeveel cijfers er vóór en achter de komma kunnen staan. Wat voor effect die precisie heeft op het eindresultaat heb je wellicht zelf ook wel ondervonden. Vroeger was het aantal bits best wel een dingetje voor je monitor
Vroegâh was alles gewoon altijd dezelfde grootte; we zijn van 8, naar 16, naar 24 en uiteindelijk naar 32 bits gegaan. maar in de laatste 10 jaar is men gaan beseffen dat 32 bits in sommige gevallen gewoon zwaar overkill is, dus zijn die kleinere datatypes weer een dingetje geworden. En daarmee zijn er ook nieuwe instructies gekomen. Om twee FP32 cijfers bij elkaar op te tellen heb je bijvoorbeeld de instructie ADD.F32, terwijl dat voor FP16 ADD.F16 is en voor INT32 ADD.I32 (dit zijn hypothetische voorbeelden, te lui om de daadwerkelijke instructies op te zoeken
En dat zijn dan enkel die twee datatypes; voor floating point heb je tegenwoordig ook nog andere varianten als BFLOAT16 of TF32 (TensorFloat), die variëren in hoeveel cijfers er aan elke zijde van de komma kunnen staan. Dus wel floating point, maar anders ingedeeld dan FP16 of FP32, waardoor je er anders mee moet rekenen.
Waarom doet dit allemaal er toe? Hierom:
Niet slechts één type, maar zelfs één exacte instructie. SIMD staat voor Single Instruction, Multiple Data.DaniëlWW2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:05:
Nu is het fundament van SIMD dat je per cycle maar een type instructie, dus voor gaming FP of INT doet.
Je moet het zien alsof je 32 personen met een rekenmachine (ALU's) in een ruimte hebt zitten en één voorman (scheduler). Die laatste heeft een stel inputs (van hetzelfde datatype), verdeelt die over de 32 en schreeuwt vervolgens gewoon hard "ADD.F32". En dan doen ze alle 32 hetzelfde, maar met andere cijfers. En eigenlijk doet de scheduler dat uitdelen van de inputs niet eens, dat wordt anders afgehandeld, maar dat gaat nu te ver
Waarom niet gewoon allemaal een ander datatype geven? Omdat de ALU's alleen de bits zien, ze weten niet of het FP, INT, BFLOAT of wat dan ook is. Dus de voorman moet dan bij elk van de 32 apart langs moet gaan om ze de juiste instructie te geven. Dat duurt uiteraard erg lang, terwijl het in graphics juist heel veel voorkomt dat je exact hetzelfde wil doen maar met andere cijfers. Het is dus een compromis dat voor graphics gewoon vele malen sneller is.
Het merendeel van graphics werk is nog steeds 32 bits, omdat het anders niet nauwkeurig genoeg is, dus het feit dat AMD daar ook een versnelling zoekt is voor games best belangrijk. En dan zijn AMD's ALU's ook nog eens heel anders dan die van Nvidia, maar daar gaan we nu maar niet op in
Geen reactie op jou @DaniëlWW2, enkel een verduidelijking voor @CMT
Wat ik eigenlijk ook merk is dat ik eens wat echte wave32's zou willen zien ter referentie. Ik heb alleen weinig geluk om ze te vinden.
[ Voor 40% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-09-2022 14:29 ]
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.