kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Dit zit wel in de rchting van de verwachtingen "Not as good as ampere but better then Turing"Paprika schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:04:
https://videocardz.com/ne...tracing-performance-leaks
AMD Radeon RX 6800 XT Ray Tracing performance
[Afbeelding]
Ik zit even iets te zoeken ter referentie, maar het is natuurlijk niet heel zinvol tussen verschillende partijen...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In dit geval haalt hij Turing ook niet maar zoals je al aangaf kan je niet verschillende benshmark passes met elkaar vergelijken. Je moet wel een dezelfde partij hebben die de tests doet zodat ze de zelfde pass doorlopen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Radeon RX 6800 Press driver known issues 🤔 pic.twitter.com/NLIqZAMvx5
— VideoCardz.com (@VideoCardz) 17 november 2020
:fill(white):strip_exif()/f/image/yk7i67J6i6Ut3rTef61C8InO.png?f=user_large)
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Voor mij blijft het lastig inschatten wat we kunnen verwachten, maar gezien een RTX 2060 mee kan komen met de raytracing/performance van de nieuwe Xbox console (let op, N=1 want we hebben alleen Watch Dogs Legion dusver om te vergelijken) zou dit wel redelijk kunnen kloppen.Astennu schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:27:
[...]
Dit zit wel in de rchting van de verwachtingen "Not as good as ampere but better then Turing"
In dit geval haalt hij Turing ook niet maar zoals je al aangaf kan je niet verschillende benshmark passes met elkaar vergelijken. Je moet wel een dezelfde partij hebben die de tests doet zodat ze de zelfde pass doorlopen.
Kunnen zeggen dat er geen 5700-achtige issues meer tussen zitten. Vooralsnog een eerste dikke pluim voor de 'driver-engineers'.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Ik wil de bron even niet noemen (zou best deze site kunnen zijnXadeon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:36:
@Paprika
Kunnen zeggen dat er geen 5700-achtige issues meer tussen zitten. Vooralsnog een eerste dikke pluim voor de 'driver-engineers'.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Goed, RT is dus nog niet helemaal in functionele staat.
Maar ik wil nu echt eens weten hoe het precies werkt met DXR. Als ik namelijk gelijk heb in dat RDNA2 hele CU's aan RT toe zal wijzen, dan kan dat nog wel eens een verschil gaan worden op termijn met Ampere. Immers in Ampere lijkt er weinig capaciteit te zitten om met flinke datasets te schuiven tussen SM's en zal RT ook lokaal binnen een SM worden toegepast. Daar lijken cache conflicten op te treden met shader en compute workloads die occupency verlagen.
In RDNA2 lijkt het schuiven met grote datasets tussen CU's voor RT eerder de bedoeling te zijn met wat we nu weten over cache structuren en hoe RDNA georganiseerd is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat gaat dan weer ten koste van de shader performance. Aangezien een game niet exclusief uit ray tracing bestaat is enige shader performance ook wel zo fijn om te hebben. Als alle 72 CU's voor RT ingezet worden, hoe wil je dan überhaupt de normale rending nog doen?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:53:
[...]
Goed, RT is dus nog niet helemaal in functionele staat.![]()
Maar ik wil nu echt eens weten hoe het precies werkt met DXR. Als ik namelijk gelijk heb in dat RDNA2 hele CU's aan RT toe zal wijzen, dan kan dat nog wel eens een verschil gaan worden op termijn met Ampere.
Toch best wel flinke issues. Zwarte textures, crashes, niet zo stabiel als je zou willen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Hoe voordelig zou dat op termijn zijn tegen over Nvidia?!
Of is dit wat jullie bedoelen?
Uh, dat is niet precies hoe het werkt.Psyonara schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:07:
AMD zou toch ook samen werken met Microsoft om Raytracing te optimaliseren in de DX API.
Hoe voordelig zou dat op termijn zijn tegen over Nvidia?!
Of is dit wat jullie bedoelen?
N=2: Digital Foundry heeft ook een vergelijking op basis van de performance van Devil May Cry 5 gemaakt. Zelfde conclusie. Ps5 en Series X presteren zonder raytracing op 2080 Super niveau, met raytracing op 2060 (ik dacht ook super).Paprika schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:34:
[...]
Voor mij blijft het lastig inschatten wat we kunnen verwachten, maar gezien een RTX 2060 mee kan komen met de raytracing/performance van de nieuwe Xbox console (let op, N=1 want we hebben alleen Watch Dogs Legion dusver om te vergelijken) zou dit wel redelijk kunnen kloppen.
Ah, thanks! Dat had ik dan weer niet gezien. 2 verschillende uitgevers en 2 verschillende engines met vergelijkbare resultaten dan.Ballondier schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:17:
[...]
N=2: Digital Foundry heeft ook een vergelijking op basis van de performance van Devil May Cry 5 gemaakt. Zelfde conclusie. Ps5 en Series X presteren zonder raytracing op 2080 Super niveau, met raytracing op 2060 (ik dacht ook super).
Beeld en geluid!
Sinterklaas wil bier !
Nou als hij echt zo klinkt dan is dat een giga verbetering tegen over de 290x, Vega 64, VII en de 5700XT. Dit zou wel eens een stille kaart kunnen worden
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
klinkt toch niet erg stil onder load, zeker naart laatste van de video toe. daarom dat ik voor AIB model zou opteren
Uhmm hij stopt de camera bijna in de fan dan vind ik het best stiljody2k schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:06:
[...]
klinkt toch niet erg stil onder load, zeker naart laatste van de video toe. daarom dat ik voor AIB model zou opteren
Precies. Stook je huidige GPU maar eens op, open je kast en hou je oor ernaast. Zal je verbazenAstennu schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:07:
[...]
Uhmm hij stopt de camera bijna in de fan dan vind ik het best stil
Sinterklaas wil bier !
Zeker nog nooit ingebeld met een 14k4 modem, tegenwoordig zijn computers fluisterstil, maar iedereen heeft weer een andere geluidservaring.jody2k schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:06:
[...]
Deze klonk naar mijn oren niet heel luid, de groene dan op de achtergrond gaf meer geluid volgens mij.
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Bij Turing en Ampere gaat RT ook ten koste van shader preformance. Verder waar zeg ik dat het alle CU's zijn? Nee, een aantal.XWB schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:55:
[...]
Dat gaat dan weer ten koste van de shader performance. Aangezien een game niet exclusief uit ray tracing bestaat is enige shader performance ook wel zo fijn om te hebben. Als alle 72 CU's voor RT ingezet worden, hoe wil je dan überhaupt de normale rending nog doen?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ho ho! 'Press driver', hè. En dit zijn vrij 'basic' mogelijke issues bij elke nieuwe gen. kaarten. Nee hoor, dit ziet er mijns inziens er vrij positief uit.Jeroenneman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:07:
[...]
Toch best wel flinke issues. Zwarte textures, crashes, niet zo stabiel als je zou willen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/knK180k4DLkNtcJfsdB0YhSD.jpg?f=user_large)
Je zei "hele CU's" en niet "een aantal CU's", wat impliceerde dat je potentieel alle CU's ingezet wil zien worden. Dan blijft er geen baseline meer over voor de shader performance. Dat probleem heb je bij Nvidia niet.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:29:
[...]
Bij Turing en Ampere gaat RT ook ten koste van shader preformance. Verder waar zeg ik dat het alle CU's zijn? Nee, een aantal.
Microcenter: RX 6800 launch extremely limited, no online sales
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5n2qle8Z6626LhYYUKPLpEdE.jpg?f=user_large)
https://videocardz.com/ne...tremely-limited-at-launch
[ Voor 9% gewijzigd door Xadeon op 17-11-2020 20:53 ]
Nee, dat maak je er zelf van. In RDNA kan een CU maar een type instructie per clock cycle doen. Het is FP, INT of nu waarschijnlijk BVH+denoising. Het hele punt van RDNA als architectuur is een specifieke type instructie centraal toewijzen aan een specifieke CU en vervolgens zo veel mogelijk waves van dit type, naar die CU sturen. Als je wisselt van instructie, dan krijg je context switching en dan doet die CU even niks. Dat proberen ze dus te vermijden. Verder zijn het tientallen CU's waar een Navi 21 over beschikt en RT is niet gratis en zal dat ook niet worden.XWB schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:45:
[...]
Je zei "hele CU's" en niet "een aantal CU's", wat impliceerde dat je potentieel alle CU's ingezet wil zien worden. Dan blijft er geen baseline meer over voor de shader performance. Dat probleem heb je bij Nvidia niet.
Ampere is het tegenovergestelde. Daar is het punt juist om FP, INT en BVH+denoising te combineren in perfecte ratio's (max 16+16 of max 32 FP32) omdat een Ampere SM de fixed function hardware voor al die taken heeft. Het probleem daar is dat het er sterk op lijkt dat zodra je BVH+denoising toevoegt aan de mix, FP en INT operaties stallen omdat de RT en tensor cores alle lokale cache innemen voor BVH checks. Dat is waarschijnlijk waarom Nvidia met DLSS kwam. Ze renderen bewust de frame op een lagere resolutie om die stalls te vermijden. Er is dus ook geen sprake van dat Nvidia wel een baseline heeft. RT veranderd alles voor beide architecturen en ik heb dit al vaak genoeg duidelijk proberen te maken.
Als je alleen RT doet dan zou dat wel kunnen, als ik het goed begrepen heb van AMDXWB schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:45:
[...]
Je zei "hele CU's" en niet "een aantal CU's", wat impliceerde dat je potentieel alle CU's ingezet wil zien worden. Dan blijft er geen baseline meer over voor de shader performance. Dat probleem heb je bij Nvidia niet.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Stijn Weijters schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:45:
ik wil ook wel bij een winkel hier in NL voor de duur gaan liggen maar of dat ze dat zo fijn vinden... haha
Ik heb zomaar een vermoeden dat je dan van een kale kermis terugkomt.
Ik zit dit een beetje door te lezen. Is dit info wat al bekend is of staan hier ook nog wat nieuwe dingen tussen?
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
RobinNL schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:21:
AMD Radeon RX 6800 launch press deck (transcript)
Ik zit dit een beetje door te lezen. Is dit info wat al bekend is of staan hier ook nog wat nieuwe dingen tussen?
Die vond ik wel interessant 6dba is best veel maar het kan stiller. Voor reference AMD zeker goed.EXPERIENCE – PHENOMENAL ACOUSTICS
Enabled by custom fan design and extended vapor chamber
Radeon RX 6800 XT 6 dBA quieter than Radeon RX 5700 XT
70% less perceived noise with Radeon RX 6800 XT (compared to the Radeon RX 5700 XT at 35C intake),
Ik hoop vooral dat ze IDLE power op desktop met high resoltion righ refresh rate eindelijk opgelost hebben. Memory clocks willen nu niet omlaag en dat zorgt voor een hoog verbruik. Met Infinity cache moet dat kunnen dan zou je het gewone geheugen niet eens echt nodig moeten hebben voor windows 10 desktop rendering.LOW POWER IDLE AND FAST WAKE-UP
Enabled by system-level power management innovations
Low power graphics off – 0.54X power – monitor idle vs RX 5700XT
Display – 850ms monitor wake-up from long idle
[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 17-11-2020 21:47 ]
NTRODUCING AMD FidelityFX Super Resolution
Currently in development at AMD
Stay tuned for more information as we collaborate with game developers
RASTERIZATION VS RAY TRACING
RASTERIZATION
Traditional path for real-time graphics rendering
Fast & Flexible
Can look very, very good, but results not “perfect”
Trade-offs between performance and & quality are the norm
RAY TRACING
Ultimate solution to recreating reality in games
High performance cost
Typically reserved for offline rendering
RAY-TRACING ACCELERATION
Changes the game
As rasterization becomes more cable and complex, its performance cost grows
In some cases, tracing rays becomes a reasonable trade-off for improved image quality
Hardware acceleration of ray tracing makes some ray-traced effects feasible now
SELECTIVE RAY-TRACED EFFECTS ARE NOW POSSIBLE
Developers can judiciously deploy ray tracing to improve realism in their games
Real-time ray tracing will involve quality and performance tradeoffs
Developers are still learning about how best to use ray-traced effects in combination with rasterization
COMMON USES OF RAY TRACING IN HYBRID RENDERING
REFLECTIONS
Can show reflections of objects nut currently on-screen which rasterized reflections typically miss
Fallback option: FidelityFX Screen Space Reflections
SHADOWS
Replaces often incredibly complex shadow volume implementations with higher-quality results
AMBIENT OCCLUSION
More accurately renders the finer detail of light and shadow, especially in the nooks and crannies of indirectly lit areas
Fallback options: FidelityFX Ambient Occlusion
GLOBAL ILLUMINATION
Attempts to model the transport of light around a scene, especially diffuse reflections from object to object
INTRODUCING FIDELITYFX DENOISER
Tracing rays is computation expensive, so ray-traced effects are typically sparsely sampled
The resolution ray-traced images include some visual noise
FidelityFX Denoiser removes this noise and produces a clean, clear image
OUR GOAL: ENABLING DEVELOPERS TO DELIVER ASTOUNDING EXPERIENCES
The AMD RDNA 2 architecture and its ray-tracing acceleration hardware will set the standard for the industry
AMD is working with developers to enable the use of ray-traced effects where they will have the best impact
The goal, as always, remains fast and fluid animation with compelling results
OPERAND / RESULT MODE OPS/CYCLE/CUGeometry Processor
8 Pre-Cull Prims/Cycle
4 Post-Cull Prims/Cycle
RB+
1024 Hiz Pixels/Cycle
256 Death Samples/ Cycle
128 Pixel Launch/Cycle
128 32b Pixel color write/Cycle
64 64b Pixel color write/Cycle
64 Pixel color blend/Cycle
FP16/FP16 Packed 256
FP16/FP32 Mixed Precision 256
FP32 Native 128
FP64 Native 8
Int64 Native 32
Int32 Native 128
Int16/Int16 Packed 256
Int16/Int32 Mixed Precision 256
Int8/Int32 Mixed Precision 512
Int4/Int32 Mixed Precision 1024
[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 17-11-2020 21:51 ]
1.3 pJ Infinity Cache Access vs 7-8 pJ GDDR6 Access (Average hit rates for 4K titles up to 58%)
But with Radeon RX 6800 XT we source most of our bandwidth from the AMD Infinity Cache with up to 48% lower latency than Radeon RX 5700 XT memory
With our higher AMD Infinity Fabric clock rates, even raw memory accesses are faster
Combined, we get 34% reduction in average latency for improved energy efficiency and performance
Yup.RobinNL schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:21:
AMD Radeon RX 6800 launch press deck (transcript)
-Ze gebruiken dus toch weer een vapor chamber. Die had ik nergens gezien.
-RGB header zit er kennelijk ook op.
-6dBA mist context, maar alles beter dan de Radeon blower. Het klonk ook niet verschrikkelijk.
-Ze claimen 0,54x idle power van de RX5700XT.
-Denoising is nu eindelijk wel confirmed ja.
-519,8mm2
-128MB L3, 4MB L2 en 1MB Distributed L1. Een Shader Array lijkt dus 128KB aan L1 te houden.
En onderstaande is allemaal onbekend. Krijgen we toch echt eens informatie.
@Werelds, het is geen white paper, maar het komt ergens in de buurt.
Met name de L3 cache is zo belangrijk voor deze chip. Het maakt die hogere clock speeds mogelijk, verbruikt minder energie, zorgt voor goede schaling die we lijken te zien. Er zitten ook wat veranderingen in de CU's zoals low precision INT4 en INT8 waar meerdere instructies per ALU berekend kunnen worden. Dat gaat denk ik relevant zijn voor Super Resolution upscaling en denoising. Ook zijn de Render Backs ends verbeterd.NAVI21 GPU details
7nm
519.8 sqmm
26.8 Billion Transistors
I/O
x16 PCIe Gen4
256 GDDR6 @ 16 Gbps peak
Display Engine
HDMI 2.1, AMD FreeSync Technology, DSC, and VRR
Future Ready for up to 8K 120Hz
Multi-Media Engine
8K AV1 Decode
High Quality 8K HEV Encode Accelerator
H.265 B-frame support
Command Processors
Graphics Engine
4 Async Compute Engine
Cache Hierarchy
128MB AMD Infinity Cache
4MB L2
1MB Distributed L1
Up to 80 Compute Units
5120 Stream Processors
320 Texture Units
80 Ray Accelerators
Geometry Processor
8 Pre-Cull Prims/Cycle
4 Post-Cull Prims/Cycle
RB+
1024 Hiz Pixels/Cycle
256 Death Samples/ Cycle
128 Pixel Launch/Cycle
128 32b Pixel color write/Cycle
64 64b Pixel color write/Cycle
64 Pixel color blend/Cycle
BREAKTHROUGH HIGH-SPEED DESIGN
HIGH FREQUENCY IN THE DNA
Leverages world-class CPU design methodologies
Streamlined micro-architecture
PERFORMANCE-POWER SCALABILITY
Up to 1.3 frequency at the same power per CPU
Up to 50% per CU power at the same frequency
PERFORMANCE-PER-WATT ACHIEVEMENT UP TO 54%
16% – DESIGN FREQUENCY INCREASE
Leverages CPU high frequency expertise
High speed performance libraries
Streamlined micro-architecture and design
Aggressive re-pipelined logic for speed
17% – CAC and Power Optimizations
Pervasive fine-grain clock gating
Clock tree splitting and gating
Redesigned for minimal data movement
Aggressive pipeline rebalancing
21% – Performance per Clock Enhancement
Infinity Cache amplified low latency/power bandwidth
TLD streamlined for latency reductions
Redesign 32bt pipe and included new HDR format
Optimized geometry distribution and tessellation
THE ENHANCED AMD RDNA 2 COMPUTE UNIT
Streamlined for increased frequency and low power
Mixed Precision Operations for tensor math
Sampler feedback streaming and texture space shading
Ray Accelerator: 4 Box or 1 Triangle Intersection per cycle
REDESIGNED RB+
DESIGNED GROUND UP FOR FREQUENCY, POWER, AND EFFICIENCY
Each RB+ natively doubled the 32bpp color rate by processing eight 32-bit pixels per cycle.
The RB+ in conjunction with Rasterization expands Variable Rate Sharing (VRS) results for 2×1, 1×2, 2×2 modes to the destination surface.
AMD RDNA 2 MESH SHADING
Mesh shader process workgroups of primitives
A geometry front-end with the flexibility of GPU Compute
Shader-based culling and work optimizations
Object ID, facedness, depth, occlusion
Bouning volume
LOD-based mesh determination
Custom vertex and geometry data de-composition
Data reuse
Vertex reuse on a workgroup scale
Optimized Computation
Attribute shading only for primitives that are not culled
Particle system physics + mesh in the same shader
AMD RDNA 2 SAMPLER FEEDBACK
Sampler feedback supports both advanced streaming and next-generation rendering
Advanced streaming
Memory footprint optimization
Texture filtering constrained to resident mipmap levels
Asynchronous updates of resident texture data
Texture space rendering
Identification of texture locations used in rasterization
Feedback data to optimize shading workloads
AMD RDNA 2 RAYTRACING
Dynamic Global Illumination
Ray-traced soft shadows from area lights
Hybrid reflections mixing compute and screen-space effects with full raytracing
AMD RDNA VARIABLE RATE SHADING
AMD RDNA2 variable rate sharing is designed to deliver the maximum usability and flexibility for developers
Fine grained rate selection (per 8×8 pixels) makes it easier to select the appropriate shading date for each region. Larger regions could cause more image quality or performance compromises.
AMD RDNA 2 supports coarse shading rates up to 2×2 with consistent and predictable performance improvements. Up to 4x improvements in effective shading throughput are attainable.
AMD INFINITY CACHE BENEFITS
1.3 pJ Infinity Cache Access vs 7-8 pJ GDDR6 Access (Average hit rates for 4K titles up to 58%)
AMD Infinity Cache unleashes the potential of high-frequency GPU
Performance gains with a frequency significantly amplified with the cache
Key to unlocking more power-efficient gaming performance
A larger configuration will generally mean higher latency (wasted power and lower performance)
But with Radeon RX 6800 XT we source most of our bandwidth from the AMD Infinity Cache with up to 48% lower latency than Radeon RX 5700 XT memory
With our higher AMD Infinity Fabric clock rates, even raw memory accesses are faster
Combined, we get 34% reduction in average latency for improved energy efficiency and performance
BANDWIDTH ON DEMAND
Cache boost clock for turbo-charged bandwidth
Games go through phases with widely varying bandwidth requirements
Since AMD Infinity Cache sources most bandwidth, power management can boost om-demand
Boost Infinity fabric clock for up to a 550 GB/s BW increase when needed, save power when not
Waarschijnlijk mis ik nog aardig wat dingen nu ik er doorheen ben gegaan, maar ik ben moe. Ik durf te wedden dat Werelds ons morgen meer zal willen vertellen.
Oh en mag ik hier een klein applausje voor hebben? Called it twee maanden geleden.
AMD RDNA 2 RAYTRACING
4 Ray/Box Intersections processed per CU per clock
1 Ray/Triangle Intersection processed per C per clock
AMD RDNA 2 implements a high-performance ray tracing intersection acceleration architecture
The Ray Accelerator handles intersection of rays with the BVH, and sorting of ray intersections times
It provides an order of magnitude increase in intersection performance compared to a software implementation
Traversal of the BVH and shading of ray results is handled by shader code running on the Compute Units
AMD Infinity Cache can hold a very high percentage of the BVH working set, reducing intersection latency
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-11-2020 22:17 ]
Ik keek vooral naar de hogere resoluties, 1440p en 4k. Vooral 4k ultra scoort de 5700XT slecht (15,5 fps vs 29,1 fps voor de 2070 Super). De 6800XT en 6900XT zouden toch wel op elke resolutie in de buurt moeten komen van de RTX 3080 en 3090, maar ik twijfel of dit gaat gebeuren op de hogere resoluties. Er moet dan performance verbetering komen (fps) van zo'n +145% in het geval van 4k ultra.Stijn Weijters schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:16:
Al is MSFS blijkbaar wel prima speelbaar met lage (30+) fps en voelt dat soms zelf beter aan.
Ik hoop zelf op hoge fps op lage res in veel games ivm hoog hz scherm.
@ DaniëlWW2 .
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Hoewel AMD waarschijnlijk gaat achterlopen op 4K met deze kaart moet ook wel gezegd worden dat 4K nog niet een groot deel van de markt vormt.RobinNL schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:21:
[...]
Ik keek vooral naar de hogere resoluties, 1440p en 4k. Vooral 4k ultra scoort de 5700XT slecht (15,5 fps vs 29,1 fps voor de 2070 Super). De 6800XT en 6900XT zouden toch wel op elke resolutie in de buurt moeten komen van de RTX 3080 en 3090, maar ik twijfel of dit gaat gebeuren op de hogere resoluties. Er moet dan performance verbetering komen (fps) van zo'n +145% in het geval van 4k ultra.
@ DaniëlWW2 .
Ik ben bijv. pas recent overgestapt op 2K en binnen mijn gamerkring behoor ik daarmee in de 10% die boven de 1080p gamed.
https://hardforum.com/thr...4/page-13#post-1044808902What you are going to see will be different from what NVIDIA has done.
AMD MBA cards will be in short supply up front. However, where you saw NV front-load almost all its cards, AMD is backloading. Once AIB cards hit, you will see 5 to 7 times the inventory released than what NV has shipped total in NA at this time. AMD will be heavily back-loaded into the channel. AMD is shipping ASIC BOM kits nearly daily to AIBs at this point and it will continue to happen throughout Q4. There will be a decent supply through Q4.
Now let me say this again as it is worth hearing. There is no way that when AMD was doing its projections for supply, that it could have even fathomed that NVIDIA would totally shit the bed on 3080/90 supply for the quarter, effectively abandoning the $500 to $1000 GPU TAM. NVIDIA has left such a gaping hole in the market that there is no way it can be filled currently. From my information and analysis, AMD projected to grow its portion of the TAM and will have inventory to do that. The sad fact is that NV simply abandoned its customer in that market and there is no possible way for AMD to fill the void.
Kortom een hoop loze claims van de fanclub maar geen enkel feitje. En helaas zullen we de harde cijfers nooit krijgen dus blijven het loze claims.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Sluit wel aan('Nvidia's gebreken') wat we hier al een beetje inschatten, enfin. We gaan het zien.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:13:
Er is toch wat hoop.
[...]
https://hardforum.com/thr...4/page-13#post-1044808902
In recente video van Gamer Nexus zei Steve dat Nvidia's chip ook niet goedkoop was voor AIB partners, En dat dat ook de productie hindert.computerjunky schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:19:
Dat is een sterke claim aangezien ze helemaal niet weten wat nvidia verscheept heeft. Misschien heeft Nvidia al meer exemplaren verscheept dan dat amd verschepen kan maar was er gewoon veel te veel vraag.
Kortom een hoop loze claims van de fanclub maar geen enkel feitje. En helaas zullen we de harde cijfers nooit krijgen dus blijven het loze claims.
https://www.reddit.com/r/...tube_reviewer_graphs_who/
https://imgur.com/a/MBH09vn
[ Voor 52% gewijzigd door Simbob op 18-11-2020 07:49 ]
Wat denken jullie hier van? Ik was best wel shocked eerlijk gezegd dat de 6800XT zo slecht doet in raytracing volgens deze video. Khoop dat deze cijfers gewoon fake zijn
[ Voor 3% gewijzigd door jody2k op 18-11-2020 08:46 ]
verplaatst naar de juiste plek
[ Voor 85% gewijzigd door dyrc op 18-11-2020 09:03 ]
Ik weet het niet.. Maar feitelijk weet niemand iets, het enige wat we hebben is een slager die zijn eigen vlees keurt. Ik zit toch te denken eerst maar eens de reviews af te wachten want hoe meer er lekt, hoe minder sterk de 6800 series lijkt te zijn.jody2k schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:44:
YouTube: AMD RX 6800XT Official Ray Tracing Benchmarks Leaked Early!
Wat denken jullie hier van? Ik was best wel shocked eerlijk gezegd dat de 6800XT zo slecht doet in raytracing volgens deze video. Khoop dat deze cijfers gewoon fake zijn
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Harde cijfers zal je inderdaad waarschijnlijk niet 100% krijgen, echter kan er vanavond wel wat data beschikbaar komen. Nvidia zal immers de kwartaalcijfers over juli, augustus en september gaan presenteren, waar natuurlijk al wat RTX3000 verkopen in zitten. Ook zullen ze normaliter een guidance geven voor het lopende kwartaal waar zaken uit op te maken zullen zijn, gaat dat een top guidance worden dan kan het goed zijn dat het inderdaad meer een vraag probleem is dan een supply probleem. Geven ze echter geen guidance of is de guidance beduidend lager dan verwacht dan kan dat duiden op supply problemen.computerjunky schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:19:
Dat is een sterke claim aangezien ze helemaal niet weten wat nvidia verscheept heeft. Misschien heeft Nvidia al meer exemplaren verscheept dan dat amd verschepen kan maar was er gewoon veel te veel vraag.
Als Kyle Bennet inderdaad gelijk heeft en Nvidia inderdaad dit lopende kwartaal de hele markt voor $500+ GPU's moet laten aan de concurrentie omdat ze niet kunnen leveren dan moet dat zichtbaar zijn in de kwartaal cijfers over Oktober tot en met december en dus ook in de guidance voor dat kwartaal.
Daarnaast zullen er in de earningscall ook nog wel wat vragen gesteld worden, waarbij ontwijkend gedrag zichtbaar kan zijn (als in, ze willen de vraag eigenlijk niet beantwoorden). Ze mogen echter voor zover ik weet in dat soort calls niet glashard liegen.
Ik hoop eigenlijk wel dat er nog weer wat informatie los komt vanuit de boardpartners en misschien de verkopers over de supply die ze gekregen hebben en die ze verwachten de komende tijd en in welke verhouding dat is.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 18-11-2020 10:13 ]
Goede vondst! Is natuurlijk niet te checken hoe valide dit is, maar wel erg interessant.
Ik haal hieruit dat de 6800xt vooral op 1080p en 1440p de 3080 verslaat. Op 4K zit het dicht bij elkaar en afhankelijk per spel wie het beter doet.
nepBeyondThunder schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:13:
Klopt het dat de eerste benchmarks al verschijnen? Of zijn deze "nep".
Zijn wel heel consistent over alle games heen. 6800XT die 3080RTX in alle games in 4K verslaat? Lijkt me iets te mooi om waar te zijn. We gaan het zien vanmiddagBeyondThunder schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:13:
Klopt het dat de eerste benchmarks al verschijnen? Of zijn deze "nep".
Deze is ook leuk om aan te zetten :-)
Maar waar kijken jullie voor betrouwbare info?
[ Voor 6% gewijzigd door SirLenncelot op 18-11-2020 12:05 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
LTT inderdaad, gamers nexus en hardware unboxed. Verder wil ik, als ik tijd heb tenminste, anandtech en 3dguru lezen(scrollen naar de conclusie in dit gevalSirLenncelot schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:59:
Wat zijn nu goede bronnen voor reviews? Ik vind het meerendeel van de review-sites een hoog rush-gehalte hebben om maar zo snel mogelijk iets te kunnen publiceren zonder degelijke tests. En veel van de YT-reviewers vind ik meestal te positief. Linus kan soms wel kritisch zijn en geeft tenminste duidelijk aan wanneer hij spul gesponsord heeft gekregen.
HardwareUnboxed, GamersNexus, Anandtech, Techpowerup of natuurlijk gewoon hier.SirLenncelot schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:59:
Wat zijn nu goede bronnen voor reviews? Ik vind het meerendeel van de review-sites een hoog rush-gehalte hebben om maar zo snel mogelijk iets te kunnen publiceren zonder degelijke tests. En veel van de YT-reviewers vind ik meestal te positief. Linus kan soms wel kritisch zijn en geeft tenminste duidelijk aan wanneer hij spul gesponsord heeft gekregen.
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Je vergeet guru3DDaniëlWW2 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:07:
[...]
HardwareUnboxed, GamersNexus, Anandtech, Techpowerup of natuurlijk gewoon hier.
Die vergeet ik altijd.
Je hebt ook nog Computerbase.de die vaak wat handige zaken testen.
Hardware Unboxed voor monitoren.
En Linus van weet ik veel wat en soms wat te gimicky.
Techtesters voor lokaal nieuws.
Canucks is best wel pro-nVidia, we zullen zien.Psyonara schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:18:
Jay2cents is denk ik wel mijn Favoriet. Canucks heb je ook nog maar is meer stylistisch in presentatie. Gamer Nexus vaak wat langdradig alleen leuk als je echt alles wilt weten kwa specs etc.
Hardware Unboxed voor monitoren.
En Linus van weet ik veel wat en soms wat te gimicky.
Techtesters voor lokaal nieuws.
Vroeger was Tom's Hardware goed.
Ik kijk al sinds de release van de 8800GTX als eerste bij TechPowerUp.SirLenncelot schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:59:
- Een website i.p.v. een filmpje waarbij je continue moet skippen door alle bullshit.
- Ze hebben een gigantische set aan hardware die ze met enige regelmaat opnieuw testen voor alle hardware die ze bezitten (bv bij iedere driver release), om zo een zeer gedetailleerd overzicht te bieden.
- Bij release met AIBs hebben ze vanaf dag 1 vergelijkingstabellen tussen de verschillende varianten (zie 3070/80/90 release bv).
- Altijd een volledige teardown met heel veel beeldmateriaal op hoge resolutie.
- Gedetailleerde vergelijkingsoverzichten over alle games (vaak 30 of meer games), op de gangbare resoluties.
- Duurtest overzichten met frequenties, temperaturen, fan speeds in % en RPM, voltages, GPU load. Als een kaart meerdere BIOS opties biedt dan doen ze dit voor beide BIOS opties.
- Matrix table die de 'boost' technieken van de GPU gedetailleerd weergeeft waar je ook goed kunt zien wat de veel voorkomende frequenties zijn i.p.v. alleen een average en een piek en dit op ieder voltage.
- Verbruik en powerlimiet overzichten in verschillende testen en ook hier voor alle beschikbare BIOS opties.
- RTX en DLSS overzichten die los gemeten worden zodat je ook de reguliere resultaten kunt zien wanneer je hier niet om geeft.
- Meerdere frametime resultaten in heldere overzichten.
- OC resultaten waar ze in de tabellen meteen alle varianten die ze hebben in weergeven deze ook blijven updaten naarmate er andere exemplaren binnenkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 18-11-2020 12:37 ]
TPU is goed, alleen het driver verhaal klopt niet helemaal: die houden ze juist constant, en updaten ze niet elke review. Waar Hardware Unboxed liet zien dat de RX 5700XT en de RTX 2070 Super inmiddels identiek zijn qua prestaties, laat TPU nog steeds een verschil zien, op basis van de driver van geloof ik Maart dit jaar.Paprika schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:31:
[...]
Ik kijk al sinds de release van de 8800GTX als eerste bij TechPowerUp.Wanneer ik de hele TPU review heb doorgespit ga ik een keer elders kijken, maar voor mij bieden ze zoveel meer dan de 'concurrenten' dat de rest alleen bevestiging is van wat ik op dat moment al weet, zodat ik even kan cross-checken.
- Een website i.p.v. een filmpje waarbij je continue moet skippen door alle bullshit.
- Ze hebben een gigantische set aan hardware die ze met regelmaat opnieuw testen (bv bij iedere driver release), om zo een zeer gedetailleerd overzicht te bieden.
- Bij release met AIBs hebben ze vanaf dag 1 vergelijkingstabellen tussen de verschillende varianten (zie 3070/80/90 release bv).
- Altijd een volledige teardown met heel veel beeldmateriaal op hoge resolutie.
- Gedetailleerde vergelijkingsoverzichten over alle games (vaak 30 of meer games), op de gangbare resoluties.
- Duurtest overzichten met frequenties, temperaturen, fan speeds in % en RPM, voltages, GPU load. Als een kaart meerdere BIOS opties biedt dan doen ze dit voor beide BIOS opties.
- Matrix table die de 'boost' technieken van de GPU gedetailleerd weergeeft waar je ook goed kunt zien wat de veel voorkomende frequenties zijn i.p.v. alleen een average en een piek en dit op ieder voltage.
- Verbruik en powerlimiet overzichten in verschillende testen en ook hier voor alle beschikbare BIOS opties.
- RTX en DLSS overzichten die los gemeten worden zodat je ook de reguliere resultaten kunt zien wanneer je hier niet om geeft.
- Meerdere frametime resultaten in heldere overzichten.
- OC resultaten waar ze in de tabellen meteen alle varianten die ze hebben in weergeven deze ook blijven updaten naarmate er andere exemplaren binnenkomen.
Fair point. De hele suite wordt consistent geupdate is een betere verwoording. De nieuwste release loopt dan inderdaad op een andere.sunsmountain schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:35:
[...]
TPU is goed, alleen het driver verhaal klopt niet helemaal: die houden ze juist constant, en updaten ze niet elke review. Waar Hardware Unboxed liet zien dat de RX 5700XT en de RTX 2070 Super inmiddels identiek zijn qua prestaties, laat TPU nog steeds een verschil zien, op basis van de driver van geloof ik Maart dit jaar.
Linus vind ik de minste van de drie omdat er te veel sponsoring in zit verweven.
Tech Yes City vind ik top, heerlijk dat aussie accent!
jayztwocents is mijn favoriet, omdat ik hem echt oprecht en erg grappig vind.
De andere YouTubers zijn vooral veel blabla zonder iets toe te voegen. Daar moet je van houden, want het zijn meer vlogs dan reviews...
[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 18-11-2020 12:44 ]
website:
- TPU
- Anandtech
eervolle vermelding: guru3d, overclockersclub.com
youtube:
- Hardware Unboxed
- Gamers Nexus
eervolle vermelding: Jayz2cent is leuk maar doet veel tests niet. Tech Yes City is nog erg nieuw. LinusTechTips test meer dan ze laten zien voor vermaak en veel reclame.
Edit: zie net dat hij hierboven al genoemd is.
[ Voor 14% gewijzigd door hubhib op 18-11-2020 12:52 ]
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Oh op eigen bodem vergeet dan niet https://nl.hardware.info/ , review partner van tweakers zelfs geloof ik. Ik vind met name hun round-ups heel handig voor bijvoorbeeld CPU koelers.hubhib schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:50:
Vergeten we niet een hele goede reviewer van eigen bodem, Guru3D? Dat is meestal de site waar ik als eerste kijk, gevolgd door TPU en Gamers Nexus.
Edit: zie net dat hij hierboven al genoemd is.
Weet niet of dat waar is, ze hebben de 3080 review geskipped geloof ik, en anders de 3090 wegens een reden.sunsmountain schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:27:
[...]
Canucks is best wel pro-nVidia, we zullen zien.
Vroeger was Tom's Hardware goed.
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Tech Yes City erg nieuw? Oudste video is van 2010. (zit tussen Linus en Jay in).sunsmountain schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:47:
Ja, zelfde "beste" bronnen met de minste stoorfactoren:
website:
- TPU
- Anandtech
eervolle vermelding: guru3d, overclockersclub.com
youtube:
- Hardware Unboxed
- Gamers Nexus
eervolle vermelding: Jayz2cent is leuk maar doet veel tests niet. Tech Yes City is nog erg nieuw. LinusTechTips test meer dan ze laten zien voor vermaak en veel reclame.
Niet op voorraad.
Uiteindelijk hebben veel sites wel hun goede dingen / interessante invalshoeken.
[ Voor 26% gewijzigd door Help!!!! op 18-11-2020 13:30 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Grappig, bij mijn suggesties is hij pas recent toegevoegd, nadat ik hem bezocht had. Misschien is zijn subscriber aantal recent gegroeid? YT algoritme...BeyondThunder schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:04:
[...]
Tech Yes City erg nieuw? Oudste video is van 2010. (zit tussen Linus en Jay in).
[YouTube: GIGABYTE Radeon RX 6800 XT | Game Benchmarks]
Met een countdowntimer van een uur had ik wel iets meer verwacht moet ik zeggen.
[ Voor 108% gewijzigd door onsgeluk op 18-11-2020 14:09 ]
En bedankt Gigabyte dat jullie NDA breken.Snowdog schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:08:
Nou de eerste hele korte video met wat benchmarks:
[YouTube: GIGABYTE Radeon RX 6800 XT | Game Benchmarks]
Met een countdowntimer van een uur had ik wel iets meer verwacht moet ik zeggen.
Maar we leren hier meteen wel wat. Die gameclocks zijn veel en veel te laag geadverteerd door AMD. Dit exemplaar doet 2400MHz+ out of the box. Nu is het alleen wel kijken wat meer exemplaren doen en of daar veel variatie inzit.
Heeft RTG marketing weer een steekje laten vallen, wat onverwachtDaniëlWW2 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:17:
[...]
En bedankt Gigabyte dat jullie NDA breken.
Maar we leren hier meteen wel wat. Die gameclocks zijn veel en veel te laag geadverteerd door AMD. Dit exemplaar doet 2400MHz+ out of the box. Nu is het alleen wel kijken wat meer exemplaren doen en of daar veel variatie inzit.
Man man man, met 2400+ MHz zitten zelfs mijn referentie clock voorspellingen er niet ver naast.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64311678
Ehm, op de CU's na, zeg maar precies
Assassin Creed Valhall 75 vs 87
Watchdogs Legion 85 vs 88
Het is geen 1 op 1 en je weet niet veel over de exacte instellingen, maar het is iets
De Gigabyte video is prive gezet, daar is iemand toe aan een nieuwe baan.
[ Voor 15% gewijzigd door Razkin op 18-11-2020 14:32 ]
Haha geweldig, iemand was wintertijd vergeten toen ie terugkwam van vakantie, ook wel sneu.Razkin schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:28:
2 games. Gigabyte vs Hardware Unboxed 1440p 3080 VS 6800XT
Assassin Creed Valhall 75 vs 87
Watchdogs Legion 85 vs 88
Het is geen 1 op 1 en je weet niet veel over de exacte instellingen, maar het is iets
De Gigabyte video is prive gezet, daar is iemand toe aan een nieuwe baan.
De 1080p 1440p resultaten waren om te smullen trouwens.
[ Voor 5% gewijzigd door sunsmountain op 18-11-2020 14:43 ]
https://www.youtube.com/watch?v=sBEzQ0HZKpg
De nieuwe Radeon 6800 scoort tussen de 3070 en 3080 in, wat gezien de prijsstelling wel verwacht kon worden. Die 6800 is meer een soort lone wolf lijkt het wel.
Radeon 6800 XT doet het heel goed in 1080/1440p, al is het stuivertje wisselen in sommige games. In 4K is de 3080 sneller. Toch een geheugenbrandbreedte ding gok ik. En voor Nvidia een reden om zijn prijzen niet te hoeven verlagen
Overall een prima line-up om weer mee te doen in de high-end markt, maar nou ook niet zo overtuigend dat er een duidelijke winnaar is. Dit hangt voornamelijk van je persoonlijke use case af denk ik dan.
En wie dacht vandaag te kunnen kopen:
Helaas is er vandaag niks te koop, althans niet in Nederland. Frank Azor mag $10 in het schaaltje gooien.Alle webshops in Nederland die AMD-partner zijn, hebben aan Tweakers aangegeven geen enkel exemplaar te hebben ontvangen en ook geen zicht te hebben op wanneer dit gaat veranderen.
Is dat wel betrouwbaar als ik Flight sim zie met een 3070 die op 4k 50 fps plus draaid!?Bluedevill schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:57:
Hier een video met benchmarks van de RX 6800 vs RTX 3070 met een R7 5800X processor. De games zijn getest op 1440p en 4k.
https://www.youtube.com/watch?v=sBEzQ0HZKpg
Meende dat de 3080 al moeite heeft om op die FPS grens te zitten.
Alleen al om deze punten staat TPU bij mij bovenaan. Genoeg sites waar de BIOS switch niet wordt omgezet op ASUS kaarten, waarna ze doodleuk concluderen dat het geen stille kaarten zijn. En natuurlijk één overzicht met alle kaarten, in plaats van dat je zelf weer Excel moet openen om simpelweg de geteste kaarten te vergelijken.Paprika schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:31:
[...]
Ik kijk al sinds de release van de 8800GTX als eerste bij TechPowerUp.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
TechPowerup: AMD Radeon RX 6800 XT Review - NVIDIA is in Trouble
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 18-11-2020 15:05 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

https://www.techpowerup.c...md-radeon-rx-6800/33.html

https://www.techpowerup.c...md-radeon-rx-6800/33.html
Het RX6800XT referentiemodel maakt de Nvidia FE's gewoon af in geluid. Dit is uitstekend, beter dan de meeste partnermodellen meestal doen.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-11-2020 15:08 ]
Ja ref. koeler is erg goed. Moet allemaal niet gekker worden!
PC Specs
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.