Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

DaniëlWW2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Het loopt nog niet ten einde. Er wordt ingeschat dat je minstens 40TFLOPS aan FP32 nodig hebt voor realistische graphics. Daar zijn we nog lang niet. Dan komt RT er nog eens overheen. Ik heb weinig verwachtingen van RT, maar ik besef me wel dat wat Nvidia pusht met "RTX" gewoon de verkeerde aanpak is. Ze doen namelijk steeds dingen die nauwelijks relevant zijn, iets bijdragen aan de game of zaken die relatief goed te doen zijn met shaders. Daarom kijk ik meer naar wat de consoles nu gaan doen.
De huidige generatie nVidia kaarten doet ca. 30TFLOPS met shaders. 40 TFLOPS is 'slechts' ~33% toename. Met de schatting van 40TFLOPS zou je er al bij de refresh van de kaart die over 2 generaties wordt uitgebracht die performance halen.
Dit, uitgaande van ca. 15% performancewinst per generatie en ca 5% bij een refresh. Dit is geen zaak meer van decennia. Als je de eisen van VR op ca. 5k per oog neemt dan ligt de eis nog wat hoger, omdat je dan gewoon meer pixels moet pushen, maar zelfs dan ben je er ca 4 generaties (ca. 8-10 jaar) wel op het punt dat je klaar bent. (De inschatting is IIRC dat 6k per oog is nodig om het oplossend vermogen te evenaren, mijn inschatting is dat ~5k is dichtbij genoeg om dit probleem voor 99% op te lossen)

De RTX aanpak is inderdaad een aanpak die veel verwachtingen wekt. Precies daarom vraag ik me wel af wat voor een routekaart je zou moeten volgen om de tijd te overbruggen die nodig is om RT te realiseren als je rasterising als primair paradigma aan blijft aanhouden. Volume ray casting heeft dan denk ik te veel beperkingen om als overbrugging te dienen. Ziet er nú leuk uit, maar gaat niet de 30 jaar (factor 1500 performance increase, zoals eerder uitgelegd) zonder revolutionaire stappen overbruggen. (of ~50 jaar als je van 15% per jaar uitgaat, dat ga ik dan niet meer meemaken)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ocf81 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

De huidige generatie nVidia kaarten doet ca. 30TFLOPS met shaders. 40 TFLOPS is 'slechts' ~33% toename. Met de schatting van 40TFLOPS zou je er al bij de refresh van de kaart die over 2 generaties wordt uitgebracht die performance halen.
Dit, uitgaande van ca. 15% performancewinst per generatie en ca 5% bij een refresh. Dit is geen zaak meer van decennia. Als je de eisen van VR op ca. 5k per oog neemt dan ligt de eis nog wat hoger, omdat je dan gewoon meer pixels moet pushen, maar zelfs dan ben je er ca 4 generaties (ca. 8-10 jaar) wel op het punt dat je klaar bent. (De inschatting is IIRC dat 6k per oog is nodig om het oplossend vermogen te evenaren, mijn inschatting is dat ~5k is dichtbij genoeg om dit probleem voor 99% op te lossen)
Nvidia claimt maximaal 30TFLOPS, maar dat is eigenlijk volslagen onzin. Het is een theoretische maximale waarde die Ampere vrijwel nooit zal halen omdat er meer instructies zijn dan FP32 en die zitten dus in de weg. Ook gaat het om het percentage van de hardware dat daadwerkelijk iets doet in een clock cycle, occupency dus. De RTX3090 haalt de 20 waarschijnlijk niet eens. Niet dat TFLOPS echt heilig zijn, maar ter illustratie. Het gaat nog een hele tijd duren.
De RTX aanpak is inderdaad een aanpak die veel verwachtingen wekt. Precies daarom vraag ik me wel af wat voor een routekaart je zou moeten volgen om de tijd te overbruggen die nodig is om RT te realiseren als je rasterising als primair paradigma aan blijft aanhouden. Volume ray casting heeft dan denk ik te veel beperkingen om als overbrugging te dienen. Ziet er leuk uit, maar gaat niet de 30 jaar zonder revolutionaire stappen overbruggen. (of ~50 jaar als je van 15% per jaar uitgaat, dat ga ik dan niet meer meemaken)
Je moet gewoon simpel en doelgericht beginnen. Voor een shooter neem je bijvoorbeeld alleen de meest directe lichtbron voor je en pas je alleen RT toe op objecten in het midden van je scherm. Doe het bijvoorbeeld op je wapen, hier en daar een schaduw en laat het daarbij. Dat merk je namelijk op en dat draagt iets bij aan de ervaring. Dat of global illumination wat in de regel minder intensief zou moeten zijn dan shadows en helemaal reflextions.

Neem bijvoorbeeld Nvidia. Natuurlijk zal Nvidia het overdrijven, maar verwijder eens een groot deel van de versieringen in die kamer zoals de meeste games nu eenmaal zijn. Opeens heb je dan veel minder objecten en dan is global illumination best mogelijk tot een zekere hoogte. Dat merk je meteen en dat is wel vooruitgang.
https://developer.nvidia.com/rtxgi

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Opvolger van de 5700XT... :o

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit verbaast je? :P
Deze is zo ongeveer het makkelijkste om in te schatten. Pak een RX5700XT, 400MHz erbij en dan zou je al ongeveer op RTX2080S niveau moeten zitten. Het maakt meteen ook duidelijk hoe zwak Turing was en dan Navi 10 eigenlijk ook veel te duur was. De RX5700XT had moeten kosten wat de RX5600XT daadwerkelijk kost. Deze is echt heel erg makkelijk vergeleken met Navi 21. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@DaniëlWW2 Plus 192-bit en onder de 200w(bron:mlid, 155w*). Is toch best indrukwekkend?

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Er was een tijdje geleden al een benchmark opgedoken van een onbekende AMD kaart die circa 25% sneller was in Ashes 4k dan een 5700 XT. Dat zal dan deze kaart wil zijn!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Xadeon schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:03:
@DaniëlWW2 Plus 192-bit en onder de 200w(bron:mlid, 155w*). Is toch best indrukwekkend?
MILD geloof ik dus absoluut niet meer. ;)
Maar de 192 bit bus zal afgezet worden door de cache. Ik denk dat die extra cache er wel gaat komen als het 340mm2 blijkt te zijn voor Navi 22. De RTX2080(S) was nooit indrukwekkend en die hoort gewoon verslagen te worden door Navi 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:05
DaniëlWW2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:30:
Maar de 192 bit bus zal afgezet worden door de cache.
Ik moest echt even een "dubbele pakking" doen voor ik snapte wat hier stond. Je bedoelt "the 192 bit bus will be offset by the cache", toch, als in, het compenseert ervoor? "Afgezet worden" heeft voor zover ik weet die betekenis nog niet, wel andere die in deze context heel verwarrend zijn. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
ocf81 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

De RTX aanpak is inderdaad een aanpak die veel verwachtingen wekt. Precies daarom vraag ik me wel af wat voor een routekaart je zou moeten volgen om de tijd te overbruggen die nodig is om RT te realiseren als je rasterising als primair paradigma aan blijft aanhouden. Volume ray casting heeft dan denk ik te veel beperkingen om als overbrugging te dienen. Ziet er nú leuk uit, maar gaat niet de 30 jaar (factor 1500 performance increase, zoals eerder uitgelegd) zonder revolutionaire stappen overbruggen. (of ~50 jaar als je van 15% per jaar uitgaat, dat ga ik dan niet meer meemaken)
Pas op met rekenen met percentages.
30 TFlops x 1.15 (15%) x 1.15 (15%) is al 39,6. Die 5% refresh is dus overbodig.
Ik vermoed dat je nu rekent met procentpunten i.p.v. procenten. Een verbetering is altijd x% t.o.v. de vorige waarde, niet van een waarde verder terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MneoreJ schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Ik moest echt even een "dubbele pakking" doen voor ik snapte wat hier stond. Je bedoelt "the 192 bit bus will be offset by the cache", toch, als in, het compenseert ervoor? "Afgezet worden" heeft voor zover ik weet die betekenis nog niet, wel andere die in deze context heel verwarrend zijn. :P
Ja, ik ben moe. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Potenscia schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Pas op met rekenen met percentages.
30 TFlops x 1.15 (15%) x 1.15 (15%) is al 39,6. Die 5% refresh is dus overbodig.
Ik vermoed dat je nu rekent met procentpunten i.p.v. procenten. Een verbetering is altijd x% t.o.v. de vorige waarde, niet van een waarde verder terug.
Nee, ik bereken de vereiste toename door ln(vermenigvuldigingsfactor)/ln(groeifactor) en die rond ik dan naar boven af om wat marge te hebben. 39<40 dus stap erbij met refresh in dezen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Xadeon schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:49:
ASUS ROG RX 6800 XT STRIX (ES) Clock Distribution Chart
Patrick Schur.
Zit ik met m'n 2400 gemiddelde boost clock voor Navi21 XT toch aardig goed :)
En XTX gaat nog meer yummie zijn.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Xadeon schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:35:
Opvolger van de 5700XT... :o
"6700XT between 2080 Super and 2080 Ti."
CapFrameX
Teleurstellend, bij 190W TGP verwacht ik dat de 6700XT de 2080 Ti gaat verslaan. Dit is wellicht de 6700 die tussen de 2080S en 2080Ti gaat invallen met 170W TGP inderdaad.

Ik krijg ook een beetje het idee dat drivers zich nog sterk zullen moeten doorontwikkelen na de launch, om alle performance uit RDNA2 te halen die er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sunsmountain schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:47:
[...]
Teleurstellend, bij 190W TGP verwacht ik dat de 6700XT de 2080 Ti gaat verslaan. Dit is wellicht de 6700 die tussen de 2080S en 2080Ti gaat invallen met 170W TGP inderdaad.

Ik krijg ook een beetje het idee dat drivers zich nog sterk zullen moeten doorontwikkelen na de launch, om alle performance uit RDNA2 te halen die er in zit.
Nou ja, deze zit toch redelijk tussen de 2080TI scores:

Afbeeldingslocatie: https://www.hardwaretimes.com/wp-content/uploads/2020/09/Ehry17VU4AIM2za.png

Alleen geen idee natuurlijk welke kaart dit is...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Mars Warrior schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 00:06:
[...]

Nou ja, deze zit toch redelijk tussen de 2080TI scores:

[Afbeelding]

Alleen geen idee natuurlijk welke kaart dit is...
Tja, en dan ook getest met een crappy CPU en dito geheugen waarschijnlijk op DX11, hier kan je werkelijk waar niks uit afleiden.....

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Ben benieuwt naarbignavi RT performance in 1080P en 1440p
Gezien alle Bignavi 16GB hebben dus alle TMU/Rop hebben en RT in de TMU gebeurt lijkt mij dat bignavi RT ook grotendeels klok gerelateerd is en mogelijk de variatie tussen 6800 6800XT en 6900XT niet zo groot is als bij de RTX30 serie.
3090 pakt mogelijk de 4K DLSS RTX kroon. Maar dat geld niet zo voor de 3070 vs 6800 non xt in 1080p of 1440p ben benieuwt.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
SG schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:53:
Ben benieuwt naarbignavi RT performance in 1080P en 1440p
Gezien alle Bignavi 16GB hebben dus alle TMU/Rop hebben en RT in de TMU gebeurt lijkt mij dat bignavi RT ook grotendeels klok gerelateerd is en mogelijk de variatie tussen 6800 6800XT en 6900XT niet zo groot is als bij de RTX30 serie.
3090 pakt mogelijk de 4K DLSS RTX kroon. Maar dat geld niet zo voor de 3070 vs 6800 non xt in 1080p of 1440p ben benieuwt.
Ik denk dat Nvidia mogelijk wint van AMD met de 3070, gezien ze echt een veel grotere voorraad aanleggen. Het segment erboven zal AMD vermoedelijk winnen.

1440 voor mij ook het belangrijkste, dus ben zeer benieuwd.

Worden de reviews van de AMD kaarten ook op 28oktober vrij gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-09 22:21
En 1440p ultrawide? Welke kaart zou daarin denken jullie de kroon spannen, 3080 of een 6800 XT? 1 stapje voor 4K (mijn situatie, zit momenteel met een 1060 opgescheept en dat is behoorlijk ondermaats als je op 3440x1440 wil gamen met 60+fps 🤪, dus ben super benieuwd of het een 3080 of 6800 XT word of wellicht een andere amd kaart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:22
Ferio schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:32:
[...]
Ik denk dat Nvidia mogelijk wint van AMD met de 3070, gezien ze echt een veel grotere voorraad aanleggen. Het segment erboven zal AMD vermoedelijk winnen.
Nou, die voorraden moeten nog blijken. Ik verwacht dat deze ook totaal uitverkocht zal zijn de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
JoeB2C schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Nou, die voorraden moeten nog blijken. Ik verwacht dat deze ook totaal uitverkocht zal zijn de komende tijd.
Vast wel, denk dat er een vrij grote groep alleen maar voor Nvidia kiest , omdat hun altijd de top hadden zonder eigenlijk te gaan vergelijken.
Thrawni schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:45:
En 1440p ultrawide? Welke kaart zou daarin denken jullie de kroon spannen, 3080 of een 6800 XT? 1 stapje voor 4K (mijn situatie, zit momenteel met een 1060 opgescheept en dat is behoorlijk ondermaats als je op 3440x1440 wil gamen met 60+fps 🤪, dus ben super benieuwd of het een 3080 of 6800 XT word of wellicht een andere amd kaart)
Wacht maar 2 dagen af dan weet je het.

[ Voor 39% gewijzigd door Ferio op 26-10-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ferio schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

1440 voor mij ook het belangrijkste, dus ben zeer benieuwd.

Worden de reviews van de AMD kaarten ook op 28oktober vrij gegeven?
Dit lijkt me wishful thinking, gegeven de huidige leverproblematiek van nVidia. Ze hebben ook de 3070 16GB geannuleerd, met gewoon 14 Gbps GDDR6 geheugen, waarom zouden ze dat dan doen? Daarnaast, als de 3070 nog steeds $499 gaat kosten (46SM?), dan koop je beter een Navi21 XL straks (6800) voor dezelfde prijs (64/72CU!).

De Navi22 doet het misschien wel beter dan de 3070 met kloksnelheden van meer dan 2,5 GHz. En die gaat als vervanging van RX 5700 XT in Q1 2021 ongeveer $349-$399 kosten. Dus ik denk dat nVidia ook wat pijnlijke prijsverlagingen zal moeten doorvoeren.

Natuurlijk, ze zullen winnen op de 10 DLSS games die er zijn, waaronder de belangrijke Cyberpunk 2077. Ray tracing is een gimmick en zal de doorslag niet geven. Maar ja, als er van de typische 10 review games slechts 3 DLSS zijn, en nVidia verliest in de overige 7 games, dan gaat de performance crown echt niet naar nVidia hoor. Tenzij de reviewer stevig wordt betaald natuurlijk om alleen DLSS games te testen in de benchmarks >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat een wishfull thinking. Als amd de kroon (TPU gemiddelde 4K performance) van Nvidia afpakt kunnen de eerste 5 Tweakers een magnumfles bier komen ophalen (nabij Eindhoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
Is de verwachting dat DLSS veel gebruikt gaat worden in de toekomstige games? Lijkt mij niet toch als de consoles dat ook niet gaan doen? Of zit ik dan bij het verkeerde eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:39

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

eL_Jay schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:30:
Wat een wishfull thinking. Als amd de kroon (TPU gemiddelde 4K performance) van Nvidia afpakt kunnen de eerste 5 Tweakers een magnumfles bier komen ophalen (nabij Eindhoven).
Haha, ja ik geloof er ook niet zo in. Het zou heel mooi zijn, maar zou ook de eerste keer sinds de 7000-serie (ongeveer) zijn dat AMD eens de hype waarmaakt. Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet heel erg warm loop voor de xBox Series X performance, al is het natuurlijk wel zo dat daar voorlopig nog geen games voor zijn die niet last-gen zijn.

Ik neig persoonlijk eigenlijk steeds meer naar een RTX3070/AMD equivalent, RTX2080Ti performance is eigenlijk meer dan zat op 1440P, en zo ben je geen kapitalen kwijt voor een upgrade.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28
Thrawni schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:34:
Is de verwachting dat DLSS veel gebruikt gaat worden in de toekomstige games? Lijkt mij niet toch als de consoles dat ook niet gaan doen? Of zit ik dan bij het verkeerde eind?
DLSS vandaag:
  • Anthem
  • Battlefield V
  • Bright Memory
  • Control
  • Death Stranding
  • Deliver Us The Moon
  • F1 2020
  • Final Fantasy XV
  • Fortnite
  • Justice
  • Marvel’s Avengers
  • Mechwarrior V: Mercenaries
  • Metro Exodus
  • Minecraft
  • Monster Hunter: World
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Wolfenstein Youngblood
Ik heb de games die zijn uitgebracht op consoles dik gedrukt gemaakt. Wat kunnen we concluderen? :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sunsmountain
eL_Jay schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:30:
Eindhoven is een beetje ver voor mij uit Haarlem, voor een magnumfles.

Hou je van Grolsch Herfstbok? Eentje via G&G online is €13,94 inclusief verzenden https://www.gall.nl/grolsch-herfstbok-geen-150cl-901636.html .
Voor jou als de RTX3090 de TPU gemiddelde 4k performance kroon houdt;
voor mij als de Navi21 XTX (naamgeving van de kaart kan variëren, maar de chip is duidelijk) de top plek pakt.
Deal? :)

Of we doen gewoon €10,- cadeaukaart https://www.gall.nl/cadeaukaart-986577.html , dan maak je er een Big Chouffe van beetje bijbetalen: https://www.gall.nl/big-chouffe-geen-150cl-992534.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ja, het lijkt wel die kant op te gaan. In ieder geval een standaard vorm van hardwarematige rendering met AI resolution scaling. Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer afgeweken wordt van native resoluties als de technieken verbeteren tbv hogere refreshrates. Heeft alleen maar voordelen wanneer het menselijk oog geen onderscheid meer kan maken. Het nadeel is dat de prestaties van videokaarten lastiger te beoordelen wordt als er geen standaard komt om de factor van beeldkwaliteit gelijk te houden. Maar ook nu laten drivers op native resoluties al kleine verschillen zien. Want ja, als het niet snel opvalt en wel hogere framerates geeft.. komt op hetzelfde neer.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
sunsmountain schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Dit lijkt me wishful thinking, gegeven de huidige leverproblematiek van nVidia. Ze hebben ook de 3070 16GB geannuleerd, met gewoon 14 Gbps GDDR6 geheugen, waarom zouden ze dat dan doen? Daarnaast, als de 3070 nog steeds $499 gaat kosten (46SM?), dan koop je beter een Navi21 XL straks (6800) voor dezelfde prijs (64/72CU!).

De Navi22 doet het misschien wel beter dan de 3070 met kloksnelheden van meer dan 2,5 GHz. En die gaat als vervanging van RX 5700 XT in Q1 2021 ongeveer $349-$399 kosten. Dus ik denk dat nVidia ook wat pijnlijke prijsverlagingen zal moeten doorvoeren.

Natuurlijk, ze zullen winnen op de 10 DLSS games die er zijn, waaronder de belangrijke Cyberpunk 2077. Ray tracing is een gimmick en zal de doorslag niet geven. Maar ja, als er van de typische 10 review games slechts 3 DLSS zijn, en nVidia verliest in de overige 7 games, dan gaat de performance crown echt niet naar nVidia hoor. Tenzij de reviewer stevig wordt betaald natuurlijk om alleen DLSS games te testen in de benchmarks >:)
Jup, denk dat dit jaar de rollen zijn omgedraaid en Nvidia eindelijk echte concurrentie heeft. Hopelijk krijgen we de komende jaren dus weer mooie kaarten die een echte upgrade zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
Paprika schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

DLSS vandaag:
  • Anthem
  • Battlefield V
  • Bright Memory
  • Control
  • Death Stranding
  • Deliver Us The Moon
  • F1 2020
  • Final Fantasy XV
  • Fortnite
  • Justice
  • Marvel’s Avengers
  • Mechwarrior V: Mercenaries
  • Metro Exodus
  • Minecraft
  • Monster Hunter: World
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Wolfenstein Youngblood
Ik heb de games die zijn uitgebracht op consoles dik gedrukt gemaakt. Wat kunnen we concluderen? :+
Duidelijk :P Dus ook de recentere console games kunnen wel degelijk goed gebruik gaan maken van DLSS 2.0. Ik hoop dat AMD hier misschien dan een antwoord op heeft. Ik wist niet dat deze techniek meer was dan een 'gimmick', als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
M-spec schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Ja, het lijkt wel die kant op te gaan. In ieder geval een standaard vorm van hardwarematige rendering met AI resolution scaling. Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer afgeweken wordt van native resoluties als de technieken verbeteren tbv hogere refreshrates. Heeft alleen maar voordelen wanneer het menselijk oog geen onderscheid meer kan maken. Het nadeel is dat de prestaties van videokaarten lastiger te beoordelen wordt als er geen standaard komt om de factor van beeldkwaliteit gelijk te houden. Maar ook nu laten drivers op native resoluties al kleine verschillen zien. Want ja, als het niet snel opvalt en wel hogere framerates geeft.. komt op hetzelfde neer.
Bedankt voor de duidelijkheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Thrawni schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Duidelijk :P Dus ook de recentere console games kunnen wel degelijk goed gebruik gaan maken van DLSS 2.0. Ik hoop dat AMD hier misschien dan een antwoord op heeft. Ik wist niet dat deze techniek meer was dan een 'gimmick', als ik het goed begrijp.
Laten we de die discussie vooral niet hier starten, want meer credits dan gimmick zul je hier niet tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 09:14
Zullen we ook met beide benen op de grond blijven. Alle geruchten en leaks zijn niet veel meer dan dat en de omstandigheden zijn ook niet bekend. Als we zo doorgaan is de 4000 serie van het andere team ook al onder de maat. Helaas hebben we al meer decepties gehad, maar ook hele mooie verrassingen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Paprika schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Laten we de die discussie vooral niet hier starten, want meer credits dan gimmick zul je hier niet tegenkomen.
Nou, ik zou DLSS 1.0 nog wel credit kunnen geven als blur filter :+. Je hebt gelijk dat je meer kans hebt in het Nvidia topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sunsmountain schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Een 72CU Navi21 voor $499 kopen lijkt mij ook wel wat wishful thinking. Als die met een 3080 moet concurreren dan zal die eerder $599+ kosten.

Anyway, natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar ik vind het allemaal niet bijzonder interessant (jaja, moet ik niet in dit topic zijn :P ). Maar of ze straks nou 5% langzamer of 5% sneller zijn dan een 3090, tja. Net als dat ik wel geloof dat ze een betere prijs / ruwe performance hebben. De vraag is meer hoe het met hetgeen eromheen zit. En dan nog geen eens een DLSS, maar meer uberhaupt de staat van hun drivers. Dat vind ik een heel stuk belangrijker.
Momenteel zit DLSS nog in een eigen Unreal Engine branch van wat ik zo snel vond. Gezien Fortnite ook RTX ondersteuning gaat krijgen, lijkt het me niet vergezocht dat Epic het in de main branch stopt. Als dat het geval is, kan het snel gaan met DLSS ondersteuning, als elke ontwikkelaar die UE gebruikt het automatisch krijgt, of hooguit een vinkje hoeft in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
Kan een AI-upscaling feature niet gewoon buiten de game blijven? Dat je in-game bijvoorbeeld 1080p selecteert en dat je gpu er automatisch 1440p van maakt voor je beeldscherm? Dat zou een hoop schelen, aangezien hiermee nagenoeg elke game van upscaling gebruik kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Een 72CU Navi21 voor $499 kopen lijkt mij ook wel wat wishful thinking. Als die met een 3080 moet concurreren dan zal die eerder $599+ kosten.

Anyway, natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar ik vind het allemaal niet bijzonder interessant (jaja, moet ik niet in dit topic zijn :P ). Maar of ze straks nou 5% langzamer of 5% sneller zijn dan een 3090, tja. Net als dat ik wel geloof dat ze een betere prijs / ruwe performance hebben. De vraag is meer hoe het met hetgeen eromheen zit. En dan nog geen eens een DLSS, maar meer uberhaupt de staat van hun drivers. Dat vind ik een heel stuk belangrijker.

[...]

Momenteel zit DLSS nog in een eigen Unreal Engine branch van wat ik zo snel vond. Gezien Fortnite ook RTX ondersteuning gaat krijgen, lijkt het me niet vergezocht dat Epic het in de main branch stopt. Als dat het geval is, kan het snel gaan met DLSS ondersteuning, als elke ontwikkelaar die UE gebruikt het automatisch krijgt, of hooguit een vinkje hoeft in te schakelen.
Je bent welkom hier, @Sissors , zoals je weet haal je de meeste kennis over nVidia in het AMD topic :D

Ik ben met je eens dat er op dit moment maar 2 dingen echt belangrijk zijn:
  • aanbod, volume, genoeg kaarten
  • drivers, stabiel, geen crashes
Als aan deze 2 voorwaarden wordt voldaan, dan boeit de +/-5% niet en gaat AMD meer next-gen kaarten verkopen dan nVidia dit kwartaal, puur omdat nVidia niet kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Potenscia schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:32:
Kan een AI-upscaling feature niet gewoon buiten de game blijven? Dat je in-game bijvoorbeeld 1080p selecteert en dat je gpu er automatisch 1440p van maakt voor je beeldscherm? Dat zou een hoop schelen, aangezien hiermee nagenoeg elke game van upscaling gebruik kan maken.
Dat zal bij veel games niet het gewenste resultaat opleveren. Met upscaling wordt namelijk niet alles door het upscaling algoritme gehaald, maar enkel de 'gamewereld'. Menu's en HUD's worden over het algemeen wel gewoon op de 'echte' resolutie zonder upscaling er overheen geplakt, aangezien het tekenen daarvan over het algemeen niet veel rekenkracht kost, en gebrek aan echte scherpte daarin meer opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
dcm360 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Dat zal bij veel games niet het gewenste resultaat opleveren. Met upscaling wordt namelijk niet alles door het upscaling algoritme gehaald, maar enkel de 'gamewereld'. Menu's en HUD's worden over het algemeen wel gewoon op de 'echte' resolutie zonder upscaling er overheen geplakt, aangezien het tekenen daarvan over het algemeen niet veel rekenkracht kost, en gebrek aan echte scherpte daarin meer opvalt.
Geldt dat ook niet voor technieken als Variable Rate Shading? Het gebeurt ergens diep in de render pipeline en daarom is het een stuk moeilijker om het generiek en extern toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Tk55 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Geldt dat ook niet voor technieken als Variable Rate Shading? Het gebeurt ergens diep in de render pipeline en daarom is het een stuk moeilijker om het generiek en extern toe te passen.
Voor VRS moet je weten waar in de scène je zit te renderen (= in 3D space).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Paprika schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Voor VRS moet je weten waar in de scène je zit te renderen (= in 3D space).
En voor CAS? https://gpuopen.com/fidelityfx-cas/
Met RIS? https://www.amd.com/en/te...software-image-sharpening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
CAS is een Shader, dus dat heeft wel een heel ander doel :p.

https://github.com/GPUOpe...src/DX12/CAS_Renderer.cpp
L355, alleen de comments lezen zou al genoeg moeten zijn.

https://microsoft.github..../VariableRateShading.html
https://wickedengine.net/...hading-first-impressions/
http://www.leiy.cc/publications/nas/nas-gdc19.pdf

Net zoals RTX een implementatie is van DXR, is VRS voor DX12 een implementatie van de Microsoft spec. Voor DX11 bv moet je Nvidia specifieke code aanroepen, want daar zit geen native ondersteuning voor VRS in verwerkt, maar bij DX12 roep je geen specifieke Nvidia code aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Paprika schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:04:
CAS is een Shader, dus dat heeft wel een heel ander doel :p.

https://github.com/GPUOpe...src/DX12/CAS_Renderer.cpp
L355, alleen de comments lezen zou al genoeg moeten zijn.

https://microsoft.github..../VariableRateShading.html
https://wickedengine.net/...hading-first-impressions/
http://www.leiy.cc/publications/nas/nas-gdc19.pdf

Net zoals RTX een implementatie is van DXR, is VRS voor DX12 een implementatie van de Microsoft spec. Voor DX11 bv moet je Nvidia specifieke code aanroepen, want daar zit geen native ondersteuning voor VRS in verwerkt, maar bij DX12 roep je geen specifieke Nvidia code aan.
_/-\o_ dank U. Knowledge is power }:O

Zou CAS + RIS in de buurt kunnen komen van DLSS? Ik zag dat CAS ook via de TAA gaat (net als DLSS), die dan dus werkt op/via de shaders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWmenypsgit-O0SQ0yRFt36_i_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7BCrtFrM3a1c4omUzruU5TSa.jpg?f=user_large
https://m.3dcenter.org/ne...zu-navi-21-xt-aufgetaucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt toch behoorlijk competitief en niet onrealistisch direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Dit is superslecht, kijk dan, AMD verliest in PR, TS en TSE!!
/s

[ Voor 12% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 26-10-2020 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Is dat een verwijzing naar 128MB aan cache op Navi 21 chip die in de driver voor Linux opduikt? :9 ;)
https://www.reddit.com/r/...y_cache_128mb_on_the_dot/

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-10-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dit lijkt me vooral goed nieuws voor mensen die op 1440p spelen, waaronder ook ondergetekende. AMD gaat daar gewoon voor alles wat NV heeft een antwoord hebben dat op z'n slechtst maar enkele procenten langzamer is, en dan hopelijk ook met navenant lagere prijs (slag om de arm, wacht op game benchmarks, etc., maar ik geloof er nu wel in). En dan moet NV weer met een tegenzet komen natuurlijk, en zoveel schuiven met shaders en chips kunnen ze nu ook weer niet, dus ook daar zal het op prijs uitgevochten worden... met andere woorden, we gaan goede tijden tegemoet -- zodra de kaarten leverbaar zijn, heet dat. :+

Natuurlijk ook wel goed nieuws voor de mensen die op 1080p spelen maar worden eigenlijk altijd al goed bediend. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Ter referentie de "zwaarte" van die benchmarks: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB6SwhWnTddQyGgCWUCqAaHfvuE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/krW9ZWVvN1HqYmbmDOdyjdDB.png?f=user_large

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Is het goed lees allemaal kan zal AMD vaker winnen in 1440p en vaker verliezen in 4k met de beoogde 6800XT.
Ik zit dat men PR in 4K test, is deze benchmark er ook in 1440p. Dit zou intersssant zijn of AMD dan dichter bij Nvidia kan komen met raytracing wanneer de resolutie lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

edward2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:57:
Ter referentie de "zwaarte" van die benchmarks: [Afbeelding]
Het grappige is dat de 5700XT in dezelfde benchmarks gelijkwaardig lijkt aan de 2070S.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04nLUU88ShYD-6Jfy_8iyovOkYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hksb6rknf75kfE3g8YqL0izo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:01

The Chosen One

Zie signature!

Presentatie is weer om 18:00 woensdag?
Wordt weer rustiger op het werk dus af en toe wat eerder naar huis, gelijk ff AMD meepakken.
Ben benieuwd. Of ik het koop is een 2e, maar concurrentie prima.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Wordt ook gewoon benoemd op de site: RDNA1 doet het beter in de benchmarks dan in de spellen zelf. RDNA2 zal waarschijnlijk niet anders zijn, vandaar dat je moet rekenen met net iets minder performance dan de 3080, niet net iets meer (met nog wat variatie per spel natuurlijk).

Overigens lijkt het me niet nodig van die gigantische afbeeldingen inline te hebben waar alleen tekst in staat die in een paar kolommetjes past. :P Misschien dat het er beter uitziet op mobiel, maar dan nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
MneoreJ schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:40:
Wordt ook gewoon benoemd op de site: RDNA1 doet het beter in de benchmarks dan in de spellen zelf. RDNA2 zal waarschijnlijk niet anders zijn, vandaar dat je moet rekenen met net iets minder performance dan de 3080, niet net iets meer (met nog wat variatie per spel natuurlijk).

Overigens lijkt het me niet nodig van die gigantische afbeeldingen inline te hebben waar alleen tekst in staat die in een paar kolommetjes past. :P Misschien dat het er beter uitziet op mobiel, maar dan nog...
Denk dat AMD best nog is flink kan verassen. Dat de vorige generatie zo waren, betekend niet dat het nu ook zo hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MneoreJ schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:40:

Dat zou ik dus ook niet zeggen. We weten echt heel weinig van RDNA2, maar het is geen RDNA1 waaruit we perfect kunnen extrapoleren. Daarom ben ik nog steeds voorzichtig. Ik wil namelijk nog heel wat details opgehelderd zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Ik hoop niet dat RDN2 op hogere res. structureel (relatief) gaat inkakken. Ik speel namelijk op 5K.

[ Voor 5% gewijzigd door edward2 op 26-10-2020 20:35 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@Ferio @DaniëlWW2 Ja mede-posters ik begrijp het, de hypetrain is nu dusdanig op stoom dat niets het meer kan stoppen. :P Ook ik ben er al gewoon enthousiast over, maar dan vind ik een kleine negatieve slag om de arm ook niet gek. Gelukkig duurt het niet lang meer voor we concrete data hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

edward2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:33:
Ik hoop niet dat RDN2 op hogere res. structureel gaat inkakken. Ik speel namelijk op 5K.
Dan zou ik hopen op het wonder der Infinity Cache. :P
Want hoe hoger de resolutie, hoe beter die 2x FP32 van Ampere aan zal slaan. AMD zal het elders terug moeten winnen tenzij we allemaal nog iets missen. ;)

Maar ik heb ruim een maand geleden al gesteld dat Navi 21 wel eens de stabiele chip kan blijken te zijn die het iets beter zou doen op lagere resoluties zoals 1440p, waar Ampere juist wegzakt. Dat kan wel eens goed gaan uitkomen. Het maakt de chip niet zwak op 4K+, maar Nvidia heeft daar gewoon haar sterkte zitten.
MneoreJ schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:37:
@Ferio @DaniëlWW2 Ja mede-posters ik begrijp het, de hypetrain is nu dusdanig op stoom dat niets het meer kan stoppen. :P Ook ik ben er al gewoon enthousiast over, maar dan vind ik een kleine negatieve slag om de arm ook niet gek. Gelukkig duurt het niet lang meer voor we concrete data hebben.
Ik vertik het gewoon op te stappen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferio
MneoreJ schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:37:
Kolen zijn eindeloos, blijft maar stoken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Potenscia
edward2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:33:
Ik hoop niet dat RDN2 op hogere res. structureel (relatief) gaat inkakken. Ik speel namelijk op 5K.
Not to be the guy, maar je hebt zo te zien net een 3090 aangeschaft. Wat verwacht je van AMD dat er beter scoort (op een hoge 5K resolutie) dan een 3090?

Zeker met DLSS en de 24GB VRAM is er toch geen betere optie bij AMD (vanuit gaande dat de leaks aardig kloppen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Potenscia schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Not to be the guy, maar je hebt zo te zien net een 3090 aangeschaft. Wat verwacht je van AMD dat er beter scoort (op een hoge 5K resolutie) dan een 3090?

Zeker met DLSS en de 24GB VRAM is er toch geen betere optie bij AMD (vanuit gaande dat de leaks aardig kloppen)? per gamevergelijken.
Ik ben in de eerste plaats vooral een GPU-fetisjist en wil ze beide "voelen", zien en kijken hoe ze performen en per game vergelijken vwb smootness, IQ etc.

Ik denk dat het een close call wordt tussen de RTX3090 en R6900XT (in non RTX en non DLSS scenario's), waarbij de vraag is hoeveel rek. er in de R6900XT zit, vwb. oc'en, drivers, met name infinity cache, want de RTX3090 heeft bijna niets vwb oc'en

DLSS gebruik ik in principe niet, RTX hooguit in Cyberpunk, maar vooral global illuminiation m.b.v. Reshadeinjectie.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:43
DaniëlWW2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:38:
[...]

Dan zou ik hopen op het wonder der Infinity Cache. :P
Want hoe hoger de resolutie, hoe beter die 2x FP32 van Ampere aan zal slaan. AMD zal het elders terug moeten winnen tenzij we allemaal nog iets missen. ;)

Maar ik heb ruim een maand geleden al gesteld dat Navi 21 wel eens de stabiele chip kan blijken te zijn die het iets beter zou doen op lagere resoluties zoals 1440p, waar Ampere juist wegzakt. Dat kan wel eens goed gaan uitkomen. Het maakt de chip niet zwak op 4K+, maar Nvidia heeft daar gewoon haar sterkte zitten.

[...]

Ik vertik het gewoon op te stappen. :+
Tot nu toe kan alleen de beschikbaarheid me stoppen. Kom op AMD je kunt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
edward2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Ik ben in de eerste plaats vooral een GPU-fetisjist en wil ze beide "voelen", zien en kijken hoe ze performen en per game vergelijken vwb smootness, IQ etc.

Ik denk dat het een close call wordt tussen de RTX3090 en R6900XT (in non RTX en non DLSS scenario's), waarbij de vraag is hoeveel rek. er in de R6900XT zit, vwb. oc'en, drivers, met name infinity cache, want de RTX3090 heeft bijna niets vwb oc'en

DLSS gebruik ik in principe niet, RTX hooguit in Cyberpunk, maar vooral global illuminiation m.b.v. Reshadeinjectie.
De 6900XT zal misschien (ik vermoed het niet i.v.m. cache VS geheugenbandbreedte) wel iets krachtiger worden dan de 3090 vwb 4K, maar zeker met 5K is DLSS toch wel echt een verademing lijkt me. Of is 5K 60 FPS wel te halen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ferio schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Denk dat AMD best nog is flink kan verassen. Dat de vorige generatie zo waren, betekend niet dat het nu ook zo hoeft te zijn.
Ik hoop dat de standaard koeler een verassing wel weet te voorkomen, anders is er iets behoorlijk misgegaan in het designproces. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Potenscia schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

De 6900XT zal misschien (ik vermoed het niet i.v.m. cache VS geheugenbandbreedte) wel iets krachtiger worden dan de 3090 vwb 4K, maar zeker met 5K is DLSS toch wel echt een verademing lijkt me. Of is 5K 60 FPS wel te halen?
Ik speel niet op 5K om het met DLSS weer omlaag te halen (al kan het een goed compromis zijn als je niet genoeg fps haalt icm RTX). Maar 60 FPS is zeker nog niet in elke game op max. iq te halen, zeker niet zoals ik m'n games speel, altijd met enb/reschade (RTGI), maar ik speel dan ook weinig snelle fps'en meer :)

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edward2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:23:
maar vooral global illuminiation m.b.v. Reshadeinjectie.
Is niet DXR/RTX ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

^Geen echte RTX,(maar wel met echte raybouncing effects?) al is GI wel met RTX/DXR te doen, zie Metro, maar baked of met shaders is wat voordeliger :)

Niet op voorraad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

All aboard! 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMVsccyiPFP_BwOhpE-TPjxJs1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv6TS9kHoCARgx658j7TepXC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rstyled
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 15:28
Zit al even in de stiltewagon maar ben niet meer zo hyped geweest sinds 'radeon 9800 pro vs geforce fx 5900 ultra'. Nvidia heeft echter een streepje voor met hun software r&d.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:12
rstyled schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 06:19:
Zit al even in de stiltewagon maar ben niet meer zo hyped geweest sinds 'radeon 9800 pro vs geforce fx 5900 ultra'. Nvidia heeft echter een streepje voor met hun software r&d.
Dat waren nog eens tijden :P
Of de 9700Pro die daarvoor zat. Sindsdien nooit geen nvidia kaart meer in mijn systeem gehad. Nu ben ik ook geen hardcore gebruiker. Zit nu net een x5700XT in m'n nieuwe systeem. Voldoet prima.

De hype opbouw en perspectief dat AMD (ATi) eindelijk weer eens Nvidia kan evenaren op GPU is inderdaad wel zeer vermakelijk :D
Nu nog wachten tot morgen om te weten hoeveel hype en hoeveel echte performance _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edward2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:18:
^Geen echte RTX,(maar wel met echte raybouncing effects?) al is GI wel met RTX/DXR te doen, zie Metro, maar baked of met shaders is wat voordeliger :)
Waar ik op doelde is dat je zei dat je RTX hooguit in Cyberpunk zult gebruiken, maar vooral met Reshade. Reshade gebruikt geen DXR, dus geen RTX, dus geen RT hardware ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferio
Nvidia gaat mogelijk een 3080TI lanceren.

https://videocardz.com/ne...0-ti-with-9984-cuda-cores

Ik denk dat we wel genoeg weten hoe gaat AMD nu gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Ferio schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:37:

Oh, en wat komen ze er laat achter hé, AMD heeft het echt goed geheim gehouden! Morgen dus de bevestiging dat de 3070, 3080 en 3090(? ik denk van wel) verslagen zijn, met 3070 Ti (58 SMs) en 3080 Ti (78 SMs) die aan komen draven, als de "echte" 3070 en 3080. Een hogere 3090 is zoals bekend, niet mogelijk (max TDP bereikt, max memory bandwidth bereikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
sunsmountain schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Oh, en wat komen ze er laat achter hé, AMD heeft het echt goed geheim gehouden! Morgen dus de bevestiging dat de 3070, 3080 en 3090(? ik denk van wel) verslagen zijn, met 3070 Ti (58 SMs) en 3080 Ti (78 SMs) die aan komen draven, als de "echte" 3070 en 3080. Een hogere 3090 is zoals bekend, niet mogelijk (max TDP bereikt, max memory bandwidth bereikt).
Nvidia wist er al vanaf denk ik, vandaar dat ze rushde om de 3080 in de markt te gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ik vraag me eigenlijk af of de echte pijn voor NVIDIA uiteindelijk niet gaat gaat liggen bij het 3060 en mobile segment.

Uitgaande van de huidige informatie schaalt de NAVI2 veel beter naar beneden. Iedereen heeft het nu over 3070/3080 en dat zijn uiteraard de "halo" producten waarop je een lijn probeert te verkopen. De echte inkomsten liggen echter steevast bij kaarten in het segment van de 1660/2060/5700 en gerelateerde mobile producten.

Vanwege de opbouw en keuzes die NVIDIA heeft gemaakt kun je eigenlijk alleen de 104 en kleinere dies in mobile gebruiken. Echter als je deze moet koppelen met energiezuinige geheugenoplossingen dan zul je ook bandbreedte moeten inleveren. Veel meer dan NAVI, in ieder geval. Bovendien wil NVIDIA zich graag koppelen aan Intel voor de snellere oplossingen. Je loopt dan het risico dat de komende zomer je een opstelling van 10series intel mobile chips met 3070m en 3080m vergeleken gaat zien met zen3 mobile CPU's en 6800m. Als dat slecht uitpakt (zwaarder, heter, slechte battery, etc.) dan schiet je je dus dubbel in de voeten.

In het 3060 segment spelen ze nu al achter de feiten aan (nog een keer, als alle AMD informatie een beetje klopt). AMD heeft daar al de 5700XT en kan daar een 6600 tegenover zetten zonder veel extra aanpassingen. Wat het nog lastiger maakt, is dat als NVIDIA relatief hoog in de prijsrange gaat zitten, AMD daar een kaart tegenover kan zetten die de 3060 verslaat in RT. En dan ben je je unieke selling point meteen kwijt. Maar anders ontstaat er een groot gat tussen de 3060 en 3070. Dus moet de 3070 naar beneden en de 3070 worden opgevuld met een 3070ti.

Hoe het verder dus morgen ook uitpakt aan de bovenkant, het ziet ernaar uit dat AMD in ieder geval een kans heeft om NVIDIA te raken in het meest waardevolle segment.

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 09:19
Kan iemand mij vertellen hoe laat en waar ik de stream morgen kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ferio schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:37:

Ik had het gisteren ook al geschreven, maar wat had jij dan verwacht? Dat Nvidia geen nieuwe kaarten meer zo uitbrengen? Elke generatie zijn er al Ti (en Super) varianten geweest, en daar zou Nvidia nu ineens mee stoppen? Maar door 'angst' voor AMD doen ze het nu weer wel? Om het nog niet te hebben over dat andere juist weer 'gecancelled' zijn (of nooit bestaan hebben). Als de de 3080Ti uitbrengen (potentieel, ooit) omdat ze bang zijn voor AMD, hebben ze dan de 3080 20GB gecancelled omdat ze niet bang zijn voor AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ferio schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:59:
[...]
Nvidia wist er al vanaf denk ik, vandaar dat ze rushde om de 3080 in de markt te gooien.
Ik denk dat het subtieler is. Ze wisten natuurlijk van de PS5 en XserX (N22 full navi). Ik denk niet dat ze per se wisten dat de andere oplossing (N21 big navi) genoeg zou schalen om de 3080 direct te bereiken.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceOdyssey
  • Laatst online: 13:59
jeroenvanrooij schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:04:
Kan iemand mij vertellen hoe laat en waar ik de stream morgen kan kijken?
17:00 op het YT kanaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Ik had het gisteren ook al geschreven, maar wat had jij dan verwacht? Dat Nvidia geen nieuwe kaarten meer zo uitbrengen? Elke generatie zijn er al Ti (en Super) varianten geweest, en daar zou Nvidia nu ineens mee stoppen? Maar door 'angst' voor AMD doen ze het nu weer wel? Om het nog niet te hebben over dat andere juist weer 'gecancelled' zijn (of nooit bestaan hebben). Als de de 3080Ti uitbrengen (potentieel, ooit) omdat ze bang zijn voor AMD, hebben ze dan de 3080 20GB gecancelled omdat ze niet bang zijn voor AMD?
Misschien omdat het al zo snel na de release van de basis modellen is? Ik weet niet hoe de timeline voorheen was, maar de 3080 is net anderhalve maand uit en de geruchten gaan nu al over de Ti versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Laatst online: 15:22
Is de 3090 niet gewoon de 3080ti? Hoeveel winst kan een 3080ti t.o.v. een 3080 nog brengen, 8% ofzo? Gaat geen significant verschil maken in deze ronde videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
JoeB2C schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:44:
Is de 3090 niet gewoon de 3080ti? Hoeveel winst kan een 3080ti t.o.v. een 3080 nog brengen, 8% ofzo? Gaat geen significant verschil maken in deze ronde videokaarten.
Is de 3090 niet de Titan? Maar als 3090 uitgebracht om AMD te counteren wanneer hun nieuwe kaart sneller is dan de 3080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:25

flessuh

Set sail for fail!

Het lijkt me wel dat op deze manier de 3090 nog meer beconcurreerd gaat worden...Then again, er zullen toch niet veel zijn die zo'n kaart voor enkel gaming hebben gekocht.
Als dit wel een pure gaming kaart is.

Gezien de korte tijd na release denk ik dat dit bijna wel moet zijn dat dit is om AMD te counteren.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
flessuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:48:
Then again, er zullen toch niet veel zijn die zo'n kaart voor enkel gaming hebben gekocht.
Ik denk dat je daarvan schrikt, ik zijn stiekem een hoop mensen met meer geld dan verstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

De 3080 20GB levert niet significant betere prestaties op t.o.v. de 3080, met allebei 68 SMs. Een 3080 Ti daarentegen wel, met 78 SMs (en 12 GB). Het feit dat ze de 20GB annuleren, kan nog 2 redenen hebben: of ze hebben niet genoeg materiaal (geheugen modules), of de 3080 20GB concurreert niet qua prijs / performance, nadat AMD lanceert.

Maar het feit dat ze zo kort na de 3080 release, gelijk een sterkere 3080 Ti moeten uitbrengen, waar dat de vorige keer met de Super kaarten een stuk langer duurde (en toen kregen we eindelijk de TU104 chip voor een 2070 Super $499, wat gamers tot die tijd dus betaalde voor een TU106 chip - de gewone 2070!), geeft wel aan dat ze nu twijfelen aan of de 3080 voor $699 ueberhaupt wel competitief genoeg is. Die 2GB geheugen chip modules wel/niet kan het argument niet zijn.

We krijgen nu al het nVidia "Super/Ti" refresh aanbod, en ik denk dat ze ook de prijzen zullen moeten gaan verlagen. Dit is echt paniekvoetbal van nVidia, ik heb er geen andere woorden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
sunsmountain schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

De 3080 20GB levert niet significant betere prestaties op t.o.v. de 3080, met allebei 68 SMs. Een 3080 Ti daarentegen wel, met 78 SMs (en 12 GB). Het feit dat ze de 20GB annuleren, kan nog 2 redenen hebben: of ze hebben niet genoeg materiaal (geheugen modules), of de 3080 20GB concurreert niet qua prijs / performance, nadat AMD lanceert.
Een 3090 geeft pakweg 10-15% extra. Hoe significant kan dan een 3080Ti worden? 5-10%? Ze kunnen dan wel weer rond €1000 msrp gaan zitten.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

JoeB2C schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:44:
De 3090 is al een vreemde eend in de bijt, max 10 tot 15% sneller dan de 3080. Dus minder sneller TOV de XX80 als voorgaande generaties TI kaarten en een Titan is het ook niet.

En dan komt er nog een 3080ti komen.
Waar komt die te staan in de produkt stack?
Tussen de 3080 en 3090? Daar is eigenlijk geen ruimte meer.
Een 3080TI die beter presteert dan een 3090 kan eigenlijk ook niet, en dat gaat Nvidia ook niet lukken, de 3090 is de volledige GA102 ( nou ja, op 2 sm's na dan)

Als iemand weet hoe AMD ervoor staat is het Nvidia wel, en zoals ik eerder al zei lijken ze paniekvoetbal te spelen.

Een GA102 3090, 3080ti, 3080 en 3070ti, dat kan toch niet als de huidige kaarten al amper leverbaar zijn.

Of de geruchten kloppen voor geen meter natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
ZenTex schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Een 3080TI die beter presteert dan een 3090 kan eigenlijk ook niet
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-gtx-1080-ti/images/perfrel_3840_2160.png

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
Daar vergelijk je de 1080Ti met een Titan X, wat geen gaming kaart is. Dat is anders.

Nu een 3080ti uitbrengen die sneller is dan een 3090 vind ik het zelfde als dat de 2070 Super sneller was geweest dan de 2080.

Niet dat ik überhaupt denk dat Nvidia snel komt met iets dat sneller is dan de 3090, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 19:33
Tijdens de oorspronkelijke presentatie van Jensen zei hij zelfs in het filmpje dat er deze generatie geen Titan komt maar omdat er zoveel fans zijn ze daarom de RTX 3090 hebben uitgebracht. Dus het is dan wel geen Titan in naam, misschien ook niet in performance, maar wel qua price tag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

winwiz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Een 3090 geeft pakweg 10-15% extra. Hoe significant kan dan een 3080Ti worden? 5-10%? Ze kunnen dan wel weer rond €1000 msrp gaan zitten.
De 3090 is gewoon een rare kaart. Amper sneller, relatief veel duur nutteloos geheugen, enorme afmetingen en zeer hoge prijs.
Bij een Titan krijg je tenminste de mogelijkheid om andere drivers met meer mogelijkheden te gebruiken waardoor dat vele geheugen zin heeft.

Een 3080Ti met iets betere prestaties dan de big navi's en en net wat meer geheugen dan de 3080 voor een betere prijs klinkt me wel logisch in de oren. 20GB zou weer too much zijn.

De vermeende 16Gb voor de Big Navi lijkt me ook wat meer dan nodig. Denk dat de sweetspot op 12Gb ligt maar dat moet natuurlijk wel aansluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 27-10-2020 12:44 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Help!!!! schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

De 3090 is gewoon een rare kaart. Amper sneller, relatief veel duur nutteloos geheugen en zeer hoge prijs.
Bij een Titan krijg je de mogelijkheid om andere drivers met meer mogelijkheden te gebruiken waardoor dat geheugen zin heeft.

Een 3080Ti met iets betere prestaties dan de big navi's en en net wat meer geheugen dan de 3080 voor een betere prijs klinkt me wel logisch in de oren. 20GB zou weer too much zijn. 3090 eventueel uitfaseren.
Gezien de verwachte configuratie van de Ti zal hij tussen de 3080 en 3090 in gaan zitten of ze moeten de clocks behoorlijk omhoog gooien. Hebben ze die ruimte? Denk het niet. Ze zitten nu al tegen het absolute max aan. Wat denk je dat het gebruik zou gaan doen? Als de AMD geruchten redelijk kloppen heeft het groene kamp echt de plank nu gigantisch misgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De interessantere vraag is of het misslaan van de plan eenmalig is, of dat we nu een verschuiving van de verhoudingen gaan zien. Daarvoor moet AMD dit truckje nog een paar generaties herhalen, net zoals op CPU gebied het 3 generaties heeft geduurd om eindelijk het vertrouwen van de markt te winnen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ocf81 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:52:
De interessantere vraag is of het misslaan van de plan eenmalig is, of dat we nu een verschuiving van de verhoudingen gaan zien. Daarvoor moet AMD dit truckje nog een paar generaties herhalen, net zoals op CPU gebied het 3 generaties heeft geduurd om eindelijk het vertrouwen van de markt te winnen.
Ik hou mijn paarden nog even vast tot de reviews er zijn :p

Wel heb ik erg veel vertrouwen in de GPU mogelijkheden/toekomst van AMD, zeker nu ze meer geld verdienen.

De Zen strategie hebben ze ongetwijfeld ook ingezet op nVidia en die werkt gewoon erg goed.
Dat betekent o.a. de verwachte roadmap en aard van het beestje vd concurrent zeer goed en diepgaand bestuderen, out of the box denken, investeren in je foundry relaties, vervolgens underpromise, overdeliver en je aan de roadmap houden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Help!!!! schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Ik hou mijn paarden nog even vast tot de reviews er zijn :p

Wel heb ik erg veel vertrouwen in de GPU mogelijkheden/toekomst van AMD, zeker nu ze meer geld verdienen.

De Zen strategie hebben ze ongetwijfeld ook ingezet op nVidia en die werkt gewoon erg goed.
Dat betekent o.a. de verwachte roadmap en aard van het beestje vd concurrent zeer goed en diepgaand bestuderen, out of the box denken, investeren in je foundry relaties, vervolgens underpromise, overdeliver en je aan de roadmap houden.
...en luisteren naar je klanten (Sony PS4, PS5, Microsoft, Xbox One, 360, X, S), stoppen met je eigen foundries die feitelijk paradepaardjes zijn die quitte draaien of verlies, en last but not least: een architectuur maken waar die voor bedoeld is (puur gaming, geen compute mix etc.).

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Thodekroo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:11:
Daar vergelijk je de 1080Ti met een Titan X, wat geen gaming kaart is. Dat is anders.
Waarom is de Titan X "geen gaming kaart"?

Dat non-argument moet nu toch eens een pijnlijke dood gaan sterven. De enige generatie Titan die met recht als "speciaal" beschouwd mag worden was de oorspronkelijke Kepler Titan (inclusief de Black). Die hadden FP64. Alle Titans daarna zijn gewoon exact dezelfde chips als de Ti uitvoeringen, zonder betere FP64 performance, zonder ECC, zonder 93 outputs. Er is helemaal niets speciaals aan, behalve dan de prijs. De Titan RTX en 3090 hebben tenminste nog een hoeveelheid geheugen waar je als content creator iets mee kunt, maar het zijn en blijven gewoon gaming kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:41
Belgar schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:00:
Ik vraag me eigenlijk af of de echte pijn voor NVIDIA uiteindelijk niet gaat gaat liggen bij het 3060 en mobile segment.

Uitgaande van de huidige informatie schaalt de NAVI2 veel beter naar beneden. Iedereen heeft het nu over 3070/3080 en dat zijn uiteraard de "halo" producten waarop je een lijn probeert te verkopen. De echte inkomsten liggen echter steevast bij kaarten in het segment van de 1660/2060/5700 en gerelateerde mobile producten.
Dat segment is rond de 250 euro ongeveer? Ik vraag me af of de 3060 tegen die prijs verkocht gaat worden (ik denk het niet) als AMD dan voor die 250 euro een mooie tegenhanger heeft, dan kunnen ze nog wel eens gaan scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Als ze voorlopig de 5700XT €100 laten zakken zit je al aardig te roeren lijkt me een beetje 2070S niveau. Fanboys haal je toch niet snel over maar iemand die nuchter nadenkt....

[ Voor 25% gewijzigd door winwiz op 27-10-2020 16:24 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maar aangezien de "choo choo" trein toch allang is vertrokken is het tijd voor wat laatste observaties van mij. :)

Inmiddels denk ik dat het 64, 72 en 80CU's gaat worden. Implicerend dat alle Navi 21 chips ook de volle 4SE/8SA/128ROPS gaan krijgen. Ik had echt 60CU's/3SE/6SA/96ROPS gedacht, maar ik klaag niet want dit is beter. Je gaat hier waarschijnlijk kijken naar een videokaart die de RTX3070 kan verslaan en eentje waar je zoveel back end hebt dat je serieus zou kunnen overwegen om SSAA te gaan forceren in drivers op 1440p. De enorme hoeveelheid L2 cache die inmiddels ook bevestigd is, zou hier nog eens extra bij kunnen helpen.

Die L2 cache zal alleen meer doen. Het vermoeden dat ze dit doen voor BVH checks voor RT heb ik al uitgesproken, maar er is nog iets. Ik vermoed namelijk dat dit op 1440p gaat helpen met consistentie in zowel gemiddelde, maar zeker 99% en 99,9% lows. Immers met een hogere framerate is de latency impact om data uit VRAM te halen, hoger. De videokaart draait op een clock speed, maar deze is niet gelijk aan framerate. Als een videokaart op 1440p bijvoorbeeld 90fps doet en op 4K is het 60, dan is er voor 30 frames extra aan data-aanvragen gedaan. Natuurlijk is dit een heel ruw voorbeeld, maar het geeft aan dat die enorme cache hier ook kan helpen om de aanvragen naar VRAM te beperken en dat zou je terug moeten zien in gemiddelden, maar vooral in lows. RGT die echt goede bronnen lijkt te hebben, had het er ook al over dat Navi 21 erg goed zou zijn op 1440p.

RGT vermelde ook dat er sprake zou zijn dat er in december met de jaarlijkse grote driver update, er een upsampling technologie toegevoegd gaat worden. Deze zou niet zo goed zijn als DLSS2.0, maar wel sneller. Dat is iets om morgen naar te kijken of het klopt. De implicatie lijkt ook te zijn dat het game agnostisch is als het met de jaarlijkse december driver komt.

Laatste en nu gaan we echt controversieel doen. Ik ben eigenlijk best teleurgesteld in iedereen hier. :N
Ik bedoel, niemand die de Super SIMD heeft vermeld? Werkelijk? :P

Ik heb dit namelijk zeer bewust helemaal verzwegen de afgelopen maanden omdat ik geen zin had in al te veel "choo choo", maar ik ben het zeker niet vergeten. Ik heb zelfs af en toe wat hints laten vallen zoals dat ik meer uitkeek naar de architectuur. ;)
A super single instruction, multiple data (SIMD) computing structure and a method of executing instructions in the super-SIMD is disclosed. The super-SIMD structure is capable of executing more than one instruction from a single or multiple thread and includes a plurality of vector general purpose registers (VGPRs), a first arithmetic logic unit (ALU), the first ALU coupled to the plurality of VGPRs, a second ALU, the second ALU coupled to the plurality of VGPRs, and a destination cache (Do$) that is coupled via bypass and forwarding logic to the first ALU, the second ALU and receiving an output of the first ALU and the second ALU. The Do$ holds multiple instructions results to extend an operand by-pass network to save read and write transactions power. A compute unit (CU) and a small CU including a plurality of super-SIMDs are also disclosed.
https://patents.google.com/patent/US20180121386A1/en

Afbeeldingslocatie: https://patentimages.storage.googleapis.com/8e/56/2b/60cd172ca03584/US20180121386A1-20180503-D00006.png
Afbeeldingslocatie: https://patentimages.storage.googleapis.com/30/f2/77/3ed9b3a3bb0286/US20180121386A1-20180503-D00003.png

De publicatie van dit patent stamt al uit 2018 en dit was de eerste aanwijzing dat er een vervanger van GCN eraan zat te komen. Het zat niet in RDNA1 en ik weet oprecht niet of het in RDNA2 zal zitten. Als ik alleen kijk hoe het zich de laatste dagen ontwikkelde met een paar benchmarkscores, RGT die claimt dat de RX6800XT echt rond de RTX3080 zit, ook op 4K en ik wat door reken, tja.

Ik neem de RX5700XT @1900MHz als basislijn en dan moet ik concluderen dat als de "RX6900XT" ook maar in de buurt van de RTX3090 zit, iets dat wel eens een realistische uitkomst kan blijken te zijn, RDNA2 een werkelijk ongekend goed schalende architectuur is. Vergelijk maar eens ALU's tussen de RTX2080 en RTX2080Ti of RTX3070 en RTX3080. Het gebeurd vrijwel nooit dat de grote chip ook maar in de buurt van perfect schalend zit. Komt er nog eens bij dat ze het met "maar" 512GB/s doen. Ik kan zo snel geen voorbeeld bedenken,dat een architectuur zo goed schaalt en dan zou Navi 21 het ook nog eens relatief beter doen op 1440p dan 4K wat juist een probleem aan het worden is voor deze zeer grote videokaarten. Een paar honderd megahertz aan clock speed, hoe indrukwekkend dat ook lijkt te gaan worden en hoe belangrijk het is voor het eindresultaat, verklaard dergelijke prestaties niet zomaar voor mij. Een combinatie van clock speed en de L2 cache, tja ik weet niet of dat alles verklaard. Dat zou kunnen, maar ik zou niet verbaast zijn als de Super SIMD het geheim van RDNA2 zal blijken waar je niemand over gehoord hebt.

En dat is waar ik dus morgen naar uitkijk naast wat andere zaken zoals:
-DirectStorage ondersteuning
-Upscaling, zei het via driver voor alle games met waarschijnlijk RIS als sharpening filter of via DirectML
-1440p en 4K resultaten
-De cache structuur
-DXR
-Configuraties
-"Hoeveel nieren dit gaat kosten" :P

Gelukkig gaven ze bij AMD al aan dat het ook over architectuur zal gaan. Het zal voor de meeste wel weer een saaie, slecht doordachte presentatie worden die onnodig verwarring zal zaaien, maar ik kijk er stiekem meer naar uit dan het product zelf. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Ben beetje te lui om het op te zoeken... maar waren ze morgen ook direct verkrijgbaar? Want mss dat ik eventueel wel een keer weer eens een middagje vrij wil nemen. :)

Het enige waar ik bang voor ben, en dat is omdat ik daar veel ervaring mee gehad heb in t verleden... (maar was ook vaak CFX gerelateerd) dat er nog veel bugs zullen zijn in games, of dat t beroerd draait met bijv 150FPS, of dat je geen controle hebt over AA forceren vauit de drivers... En drivers... als je ze 1x per maand krijgt is t al luxe. Maar ja, als "jouw game" een fix nodig heeft... En dat duurt 3 maanden..

Even de kat uit de boom kijken is geen optie wannt dan is alles verkocht en kan je wachten tot april oid.

Maar als ik zie dat nVidia nu al helemaal in paniek is.... en dat terwijl er nog geen officiele 6000 benchmarks zijn... dat zegt wel wat denk ik.

En Nvidia ziet ook wat er met het onverslaanbaar geachte intel gebeurt.... die worden gedecimeerd....

En daar komt bij dat het wel een heeele grote gok is om nu een kaart te kopen... want dit wordt oorlog (qua prijs en qua kaart releases), en wij zijn de winnaars. Maar zo snel als het nu gaat is bizar. Een kaart die nog niet eens uit is al vervangen voor en andere... Ik dénk dat ik even wacht tot het stof op is gewaaid. Ik zing het nog wel even uit qua performance. :9

Edit; maar de 5700XT was voor mij de beste AMD kaart die ik gehad heb... geen enkele klacht.. dus misschien toch de trekker overhalen? 8) :9 :+

[ Voor 5% gewijzigd door Format-C op 27-10-2020 19:13 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Pagina: 1 ... 26 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.